Inderdaad leveren verschillende methoden verschillende resultaten op – dat is het punt.quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:08 schreef Cockwhale het volgende:
Ik zie niet in hoe dit metingen subjectief maakt @ je voorbeeld. Dat verschillende methoden verschillende resultaten kunnen opleveren lijkt mij evident. Binnen de gehanteerde methode waarbij de unieke omstandigheden exact nagebootst worden zal een meting altijd hetzelfde zijn. Wat jij vooral aantoont is dat niet elke methode even geschikt of nauwkeurig is.
Je moet de meetmethode dan ook aanpassen bij het doel van je meting.quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:23 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Inderdaad leveren verschillende methoden verschillende resultaten op – dat is het punt.
Het schijnbaar objectieve gegeven dat uit de meting naar voren komt, blijkt, wanneer we goed kijken wat hier nu eigenlijk aan de hand is, volledig ondergeschikt aan en volledig afhankelijk van de subjectieve keuze voor de te gebruikte meetmethode die er aan vooraf gaat.
Nou nou, iedere betekenis gaat wat ver. Je ontkomt simpelweg niet aan de wetten van de natuur, positie (perspectief, dimensies, ruimtelijkheid), aanwezigheid (materie, "vulling") en duur (tijd).quote:Op donderdag 17 maart 2022 17:21 schreef Amerauder het volgende:
Inderdaad.
En daaruit volgt dat objectieve gegevens slechts betekenis kunnen hebben binnen een volledig subjectief kader.
Buiten dit subjectieve kader verliezen deze gegevens iedere betekenis.
Zoals je vast weet wijzen sommige historici het moment aan dat Galilei tot het inzicht kwam dat de bewegingen van een slinger tot mechanistische wetten te reduceren zijn, als een keerpunt in de geschiedenis, en het begin van veel nu heersende opvattingen omtrent waarheid en wetenschap.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 08:52 schreef Haushofer het volgende:
Een simpel voorbeeld: stel, je wilt de slingertijd van een slinger bepalen.
Haha inderdaad, goede vraag. Als ik een poging mag wagen heeft dit er alles mee te maken dat de bewegingen van een slinger, ondanks dat je hier zoals overal zo ver in kunt zoomen als je wilt, en je daarbij zoveel complexiteit op de hals kunt halen als je wilt, toch, over het algemeen genomen als een relatief minder complex vraagstuk op te vatten is dan andere. Minder complex bijvoorbeeld dan de voorspellingen waar klimaatmodellen zich aan wagen. Minder complex dan het humeur van je vrouw.quote:Waarom de natuur zo vriendelijk is geweest om ons deze versimpeling te gunnen en desondanks toch hele precieze voorspellingen te laten doen is mij niet helemaal duidelijk, maar het is niet vanzelfsprekend.
Dat had geen betrekking op theorieën in hun geheel, maar op het zogenaamde realistische standpunt omtrent de kwantummechanica en zijn onzekerheidsprincipe.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 13:03 schreef Amerauder het volgende:
Inderdaad is een natuurkundige theorie nooit volledig, en ik zou het nog net een stapje stelliger uit willen drukken: een natuurkundige theorie kan ook nooit volledig zijn. Heisenberg heeft iets gezegd in de trant van, en ik parafraseer: ‘Het is niet dat we het nog niet weten, maar veeleer dat we het ook nooit zullen kunnen weten.’
Ik denk dat de "reductie" hier vooral zit in het verwaarlozen van de context van een meting. Als jij de temperatuur van een kop koffie meet met een thermometer, dan meet je eigenlijk de temperatuur die het systeem "kop koffie+thermometer samen" aanneemt. Daarom wil je ook dat de thermometer een zo groot mogelijke soortelijke warmte heeft. Dito voor bijvoorbeeld de weerstand van een spanningsmeter. Wat de kwantummechanica stelt, is dat je de meting zelf niet kunt verwaarlozen, en belangrijker nog: dat het niet te zeggen is wat de situatie überhaupt zou zijn zonder meting, of "voor de meting". Dat is in essentie waar het EPR-artikel van Einstein, Podolsky en Rosen over ging.quote:Het mooie is dus dat hoe verder je in gaat zoomen op deze mechanistische wetten, hoe meer onvolkomenheden je tegenkomt en hoe minder deze reductie stand houdt, waardoor het onontkoombaar was dat latere wetenschappers, die er meer details bij gingen betrekken, de door Galilei opgestelde wetmatigheden van de hand moesten doen. Hier is hetzelfde principe werkzaam: de precisie waarmee je meet is van grote invloed op het meetresultaat.
Ja, maar de vraag is in feite: waarom kunnen we bij theorieën de energieschalen (of lengteschalen) netjes scheiden zonder dat deze elkaar beïnvloeden? Waarom kunnen we die "verdeel en heers"-strategie toepassen van Kenneth Wilson op zoveel verschillende uiteenlopende fenomenen?quote:Haha inderdaad, goede vraag. Als ik een poging mag wagen heeft dit er alles mee te maken dat de bewegingen van een slinger, ondanks dat je hier zoals overal zo ver in kunt zoomen als je wilt, en je daarbij zoveel complexiteit op de hals kunt halen als je wilt, toch, over het algemeen genomen als een relatief minder complex vraagstuk op te vatten is dan andere. Minder complex bijvoorbeeld dan de voorspellingen waar klimaatmodellen zich aan wagen. Minder complex dan het humeur van je vrouw.
Zo kunnen we denk ik de duidelijk aanwijsbare verschillen in voorspelbaarheid een plaats geven. Hoe beter we iets begrijpen, dat is, hoe simpeler het is, hoe gemakkelijker en dus preciezer het te voorspellen is.
De stand die de sterren zullen hebben, precies een week van nu, kunnen we met redelijke accuraatheid voorspellen. Of het zal regenen echter, vele malen minder accuraat. Daarmee is het laatste dus een complexer vraagstuk dan het eerste.
Absoluut is dat een zeer relevante factor in het subjectieve karakter van de meting. Dat de meting zelf onlosmakelijk verbonden is aan de staat van dat wat gemeten wordt is iets dat maar al te gemakkelijk onderschat wordt.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 09:05 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat de "reductie" hier vooral zit in het verwaarlozen van de context van een meting. Als jij de temperatuur van een kop koffie meet met een thermometer, dan meet je eigenlijk de temperatuur die het systeem "kop koffie+thermometer samen" aanneemt.
Interessant dit ja. Leuk dat de mandelbrotverzameling voorbij komt in die video, Mandelbrot heeft ook aan de bekendheid van de kustlijnparadox bijgedragen.quote:Aan de andere kant zien we dat in bijvoorbeeld chaostheorie er ook weer een bepaalde orde blijkt op te duiken, zoals de Feigenbaum constante in bifurcatiediagrammen van niet-lineaire discrete afbeeldingen,
Wat bedoel je met ‘netjes scheiden zonder dat deze elkaar beïnvloeden’? Kun je misschien een voorbeeld geven?quote:Ja, maar de vraag is in feite: waarom kunnen we bij theorieën de energieschalen (of lengteschalen) netjes scheiden zonder dat deze elkaar beïnvloeden? Waarom kunnen we die "verdeel en heers"-strategie toepassen van Kenneth Wilson op zoveel verschillende uiteenlopende fenomenen?
Dat was mijn punt niet. Het punt is dat wij niet allesomvattend (en tegelijkertijd afwezig) zijn, niet ruimtelijk, niet temporaal. Er is altijd sprake van lokaliteit waar wij aan gebonden zijn. Zuivere objectiviteit zou perspectiefloos moeten zijn.quote:Op donderdag 17 maart 2022 18:38 schreef Amerauder het volgende:
Tijd en ruimte zijn geen gegevens. Het zijn categorieën. Ze omhelzen datgene wat gemeten kan worden, om gegevens tot stand te brengen, maar zijn zelf geen gegevens.
We hebben het hier over resultaten van metingen. Er is geen meting die 'tijd' of 'ruimte' of 'natuurwet' als resultaat heeft.
Nou ja, dat hangt er van af wat je onder "niet te verwaarlozen" verstaat.quote:Op zondag 20 maart 2022 11:06 schreef Amerauder het volgende:
Dus, zoals de kustlijnparadox toont, bij ieder omzetten van concrete werkelijkheid naar abstract gegeven, en terug, gaat altijd een niet te verwaarlozen element ‘verloren in vertaling’.
Neuh, ik zou niet spreken over objectieve of universele kennis; onder "universaliteit" versta ik eerder dat je dezelfde theorieën/paradigma's kunt toepassen op uiteenlopende fenomenen. Zo kunnen we bijvoorbeeld het idee van spontane symmetriebreking toepassen op zowel het Higgsmechanisme als supergeleiding. Dat is best bijzonder, want het gaat hier om twee totaal verschillende energie/lengteschalen.quote:Is het idee nu een beetje, mogen we het terugvinden van bepaalde mathematische constanten in uiteenlopende datasets opvatten als een soort van poging, om in deze richting misschien iets van een mogelijkheid te kunnen vinden om de teloorgegane hoop op objectieve kennis te doen herleven? Of, universeel toepasbare en bindende kennis?
Het simpele gegeven dat je bij een theorie een "afkapping" kunt introduceren en de theorie als "effectief" kunt opvatten zonder dat datgene wat je verwaarloost deze afkapping gaat vernaggelen.quote:Wat bedoel je met ‘netjes scheiden zonder dat deze elkaar beïnvloeden’? Kun je misschien een voorbeeld geven?
Ja. En dus "smijt je deze invloeden weg".quote:Is dit niet simpelweg te verklaren doordat de invloed van de zwaartekracht van de maan en andere factoren zodanig gering is, dat deze een te verwaarlozen impact hebben op de meetresultaten? Dus, dan is er niet zozeer sprake van een afwezigheid van invloed maar simpelweg van een heel erg kleine invloed, nauwelijks opmerkbaar, maar nochtans definitief en onmiskenbaar aanwezig.
Ja. Maar in dit geval is dat vrij triviaal.quote:Is dat niet een beetje alsof je een glas cola in een zwembad giet, om vervolgens, omdat de verhouding chloorwater tot cola zodanig is dat deze cola niet meer te registreren is, te beweren dat er geen cola in het zwembad aanwezig is? Die is er wel, het valt enkel niet meer te registreren omdat onze meetmethoden niet exact genoeg zijn.
Ja, dus gegevens zijn altijd gebonden aan een perspectief. Niemand ziet met het alziend oog.quote:Op zondag 20 maart 2022 21:56 schreef Cockwhale het volgende:
Het punt is dat wij niet allesomvattend (en tegelijkertijd afwezig) zijn, niet ruimtelijk, niet temporaal. Er is altijd sprake van lokaliteit waar wij aan gebonden zijn. Zuivere objectiviteit zou perspectiefloos moeten zijn.
Als we de slinger exact zouden willen kunnen voorspellen, dan zouden we er inderdaad heel wat meer dan twee parameters bij moeten gaan betrekken ja. Maar dat hoeft niet, pragmatisch als we zijn nemen we genoegen met een grove benadering.quote:Op maandag 21 maart 2022 10:11 schreef Haushofer het volgende:
Het zou bijvoorbeeld vreemd zijn als we voor deze slinger bijvoorbeeld de massa van het hele universum nodig hebben, en dus een grootheid die de allergrootste lengteschalen behelst. In dat geval zouden we voor een fenomeen op de lengteschaal van meters een grootheid nodig hebben op de lengteschaal van tientallen miljarden lichtjaren. Iets wat overigens het principe van Mach ( https://en.wikipedia.org/wiki/Mach%27s_principle ) wel suggereert (de trage massa van een voorwerp wordt bepaald door alle andere massa's in het heelal), maar dat principe is niet echt populair onder natuurkundigen
quote:Nou ja, dat hangt er van af wat je onder "niet te verwaarlozen" verstaat.
Wat dat betreft zijn we het eens, en het staat je natuurlijk vrij om het stukje dat hier verwaarloosd wordt triviaal te noemen.quote:Ja. En dus "smijt je deze invloeden weg".
Ik weet niet of ik subjectief een passende benaming vind voor deze mate van "subjectiviteit". Mensen gaan dan al snel denken dat het een mening betreft, terwijl de meting objectief is binnen de kaders van een bepaalde methode (die uiteraard "slechts" een bepaald perspectief/invalshoek omvatten). Als je dat allemaal subjectief noemt, krijg je nog een groter probleem dan het probleem dat jij met de term 'objectief' hebt.quote:Op maandag 21 maart 2022 20:41 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Ja, dus gegevens zijn altijd gebonden aan een perspectief. Niemand ziet met het alziend oog.
Wat normale uitspraken betreft begrijpen mensen dit ook goed, en geeft men bijvoorbeeld te weten:
Wat metingen betreft laat men zich vaak begoochelen, en denkt men, omdat een meetinstrument het zegt, het nu ineens ‘objectief’ geworden is. Cijfers wekken de schijn van een bepaalde betrouwbaarheid.
Zie je zelf niet in hoe tegenstrijdig dit is? TS heeft dan toch gewoon gelijk? Of wil je je religie niet afvallen? Uiteindelijk komt het neer op het vertrouwen in de methode (die mensen die De Cijfers herhalen vaak niet begrijpen) en de "deskundige" die de uitspraak doet. Latour heeft hier een mooi essay over geschreven, kort citaat:quote:Op maandag 21 maart 2022 21:23 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik subjectief een passende benaming vind voor deze mate van "subjectiviteit". Mensen gaan dan al snel denken dat het een mening betreft, terwijl de meting objectief is binnen de kaders van een bepaalde methode (die uiteraard "slechts" een bepaald perspectief/invalshoek omvatten). Als je dat allemaal subjectief noemt, krijg je nog een groter probleem dan het probleem dat jij met de term 'objectief' hebt.
Verder is het zoals al is gezegd, pragmatisch, maar ook een kwestie van haalbaarheid. Daarnaast moet je afwegen of het de moeite waard is om volledig te zijn.
Volledige essay hier, wellicht ook interessant voor TS (mocht hij het nog niet kennen): http://thehangedman.com/t(...)our-laboratories.pdfquote:If you consider only fully-fledged facts it seems that everyone could accept or contest them equally. It
does not cost anything to contradict or accept them. If you dispute further and reach the frontier
where facts are made, instruments become visible and with them the cost of continuing the discussion rises. It appears that arguing is costly. The equal world of citizens having opinions about things becomes an unequal world in which dissent or consent is not possible without a huge accumulation of resources which permits the collection of relevant inscriptions [metingen/'feiten'].
Welke religie doel je op? Ik hang geen enkele religie aan.quote:Op maandag 21 maart 2022 21:34 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Zie je zelf niet in hoe tegenstrijdig dit is? TS heeft dan toch gewoon gelijk? Of wil je je religie niet afvallen? Uiteindelijk komt het neer op het vertrouwen in de methode (die mensen die De Cijfers herhalen vaak niet begrijpen) en de "deskundige" die de uitspraak doet. Latour heeft hier een mooi essay over geschreven, kort citaat:
[..]
Volledige essay hier, wellicht ook interessant voor TS (mocht hij het nog niet kennen): http://thehangedman.com/t(...)our-laboratories.pdf
Uiteraard, wetenschap kan geen religie zijn, want het is meetbaar! Daarom is het juist een van de gevaarlijkste religies, vanwege dat ultieme dogma, de schijn van objectiviteit - en de cultus van 'waarheid', op zichzelf al een erfenis van het monotheïsme.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:08 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Welke religie doel je op? Ik hang geen enkele religie aan.
Dit zegt helemaal niemand. We proberen alleen dat getoetste kader terug te plaatsen in de subjectieve, beperkte, menselijke context waar het thuishoort. Wie toetst dat kader denk je? Dat zijn ook maar mensen, die vastzitten aan hun context en de stand van het veld waarin ze werken.quote:Tegenstrijdig is het niet. Een verschil aanduiden tussen ongetoetste en getoetste uitspraken lijkt mij van belang. Het is weinig functioneel om alles maar op de grote berg 'subjectief' te donderen.
Hiermee raak je inderdaad het hart van de discussie; grappig dat je het op sarcastische toon opmerkt. Discussies over en binnen de wetenschap zijn ALTIJD discussies over terminologie! De werkelijkheid kan namelijk niet voor zichzelf spreken, hij kan alleen maar spreken als een onderzoeker instrumenten en kaders opwerpt. Dat die kaders iedere paar decennia radicaal veranderen, en de oudere paradigma's verdringen, schuiven we voor het gemak maar even onder het tapijt.quote:Dit grenst overigens bijna aan een discussie over terminologie.
En wie bepaalt die effectiviteit? Zijn die personen op magische wijze immuun voor de subjectiviteit waar deze hele discussie over gaat?quote:Op maandag 21 maart 2022 22:24 schreef Cockwhale het volgende:
Volgens mij richten "jullie" je op de verkeerde doelgroep. Niemand hier die zegt dat de wetenschap onfeilbaar is en dat metingen "de ultieme waarheid" zijn.
Het gaat puur, in ieder geval voor mij als pragmatist, alleen maar om de hoogst haalbare functionaliteit en effectiviteit binnen onze capaciteiten. En vanuit dat oogpunt zijn "subjectieve" wetenschappelijke onderzoeken voor mij waardevoller dan wat een willekeurig persoon vindt of denkt.
Wie de effectiviteit bepaalt is totaal niet relevant voor deze discussie. De effectiviteit en functionaliteit bepaal je aan de hand van de resultaten en hoe die zich verhouden tot een van tevoren vastgesteld doel, stelling, hypothese.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:33 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
En wie bepaalt die effectiviteit? Zijn die personen op magische wijze immuun voor de subjectiviteit waar deze hele discussie over gaat?
De coronacrisis is het allerbeste voorbeeld. Sociologen en psychologen zullen hele andere meningen hebben over wat effectief beleid is dan virologen (en zelfs binnen dat veld heeft per land iedereen weer uiteenlopende visies).
Lol, weer een scientist gespot. Ga hier verder geen tijd aan verspillen. Ik geef je voorbeelden maar daar wil je niet op ingaan, waarschijnlijk omdat het te pijnlijk is. Wie die effectiviteit bepaald is de absolute kern van de discussie, maar dat zie je niet door je roze bril.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 07:25 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wie de effectiviteit bepaalt is totaal niet relevant voor deze discussie. De effectiviteit en functionaliteit bepaal je aan de hand van de resultaten en hoe die zich verhouden tot een van tevoren vastgesteld doel, stelling, hypothese.
Het feit dat jij hier met mij kunt discussiëren, heb je te danken aan wetenschap.
Subjectief is een lastige term inderdaad, het is niet voor niets dat het als formeel begrip niet zo heel veel om het lijf heeft. De moeite die jij schijnt te hebben met dit woord echter, lijkt vooral uit een waardeoordeel voort te komen, een laagdunkig doen over persoonlijke perspectieven en meningen...quote:Op maandag 21 maart 2022 21:23 schreef Cockwhale het volgende:
Ik weet niet of ik subjectief een passende benaming vind voor deze mate van "subjectiviteit". Mensen gaan dan al snel denken dat het een mening betreft, terwijl de meting objectief is binnen de kaders van een bepaalde methode (die uiteraard "slechts" een bepaald perspectief/invalshoek omvatten). Als je dat allemaal subjectief noemt, krijg je nog een groter probleem dan het probleem dat jij met de term 'objectief' hebt.
Pragmatisme heeft zijn waarde.quote:Op maandag 21 maart 2022 22:24 schreef Cockwhale het volgende:
Volgens mij richten "jullie" je op de verkeerde doelgroep. Niemand hier die zegt dat de wetenschap onfeilbaar is en dat metingen "de ultieme waarheid" zijn.
Het gaat puur, in ieder geval voor mij als pragmatist, alleen maar om de hoogst haalbare functionaliteit en effectiviteit binnen onze capaciteiten.
Een willekeurig persoon? Maar wat is dit nu precies voor een voorstelling van zaken, waarom zou iemand naar een ‘willekeurig persoon’ luisteren? Jij legt de lat wel heel laag...quote:En vanuit dat oogpunt zijn "subjectieve" wetenschappelijke onderzoeken voor mij waardevoller dan wat een willekeurig persoon vindt of denkt.
Dit is het technocratische standpunt. Er wordt niet meer gekeken naar de persoon die een uitspraak doet, alsof we dat al lang en breed achter ons gelaten zouden hebben. Alsof personen die zich kunnen vergissen, of belang kunnen hebben bij bepaalde uitkomsten, al lang en breed buiten bedrijf gesteld zouden zijn en we nu gewoon blind en willoos achter de feiten aan kunnen schuifelen. Nee, zo werkt het niet. Gelukkig maar!quote:Op dinsdag 22 maart 2022 07:25 schreef Cockwhale het volgende:
Wie de effectiviteit bepaalt is totaal niet relevant voor deze discussie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |