Nee, het is gelul. Maar wel een vorm van gelul die vrij veel mensen nogal goed uitkomt, dus je verliest het altijd.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:49 schreef karr-1 het volgende:
Staat er echt wettelijk omschreven dat mensen met kinderen voorrang krijgen of is dat gewoon iets wat een bedrijf ter plekke kan verzinnen?
Daar gaat het niet om en bovendien werkt dat beide kanten op.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:51 schreef Pizzakoppo het volgende:
Meid het is wat he, empathie tonen en medeleven met collegas.
Privé en zakelijk moet je gewoon scheiden, als hij op vakantie wil en hij heeft de verlofuren dan gaat hij op vakantie.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:51 schreef Pizzakoppo het volgende:
Sterker nog, in feite wordt je gediscrimineerd omdat je geen kinderen hebt.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:49 schreef karr-1 het volgende:
En is dat niet oneerlijk tov mensen zonder kinderen?
Ja ik ben er ook bang voor inderdaadquote:Op maandag 16 maart 2015 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, het is gelul. Maar wel een vorm van gelul die vrij veel mensen nogal goed uitkomt, dus je verliest het altijd.
Tja maar mijn baas keurt mijn verlof dus niet goed omdat er mensen zijn met kinderen die in dezelfde tijd weg willenquote:Op maandag 16 maart 2015 18:53 schreef Nober het volgende:
[..]
Privé en zakelijk moet je gewoon scheiden, als hij op vakantie wil en hij heeft de verlofuren dan gaat hij op vakantie.
quote:Op maandag 16 maart 2015 18:51 schreef Pizzakoppo het volgende:
Klopt, maar hoeveel zin heeft het om er een zaak van te gaan maken? Uiteindelijk ga je dat toch verliezen.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:53 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Sterker nog, in feite wordt je gediscrimineerd omdat je geen kinderen hebt.
Hoe zwaarwegend je dat wilt laten zijn en of je er verder iets mee moet, is natuurlij aan jou.
quote:Op maandag 16 maart 2015 18:53 schreef etuiedelapiel het volgende:
Nee er staat wel wettelijk omschreven dat je binnen een maand op straat kunt staan omdat je niet in de bedrijfscultuur past.
Doei.
Dat is geen zwaarwegende bedrijfsreden, dat is niet genoeg om jouw vakantie af te keuren.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tja maar mijn baas keurt mijn verlof dus niet goed omdat er mensen zijn met kinderen die in dezelfde tijd weg willen
Eens, maar hij gebruikt het dus wel op die manier.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:54 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Dat is geen zwaarwegende bedrijfsreden, dat is niet genoeg om jouw vakantie af te keuren.
Dat bepaalde mensen niet tegelijk weg kunnen is dat wel.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:54 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Dat is geen zwaarwegende bedrijfsreden, dat is niet genoeg om jouw vakantie af te keuren.
Mijn werk is niet dusdanig moeilijk dat het niet over te nemen is. In het verleden kon dat namelijk ook, maar ja, nieuwe leidinggevende enzo,quote:Op maandag 16 maart 2015 18:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat bepaalde mensen niet tegelijk weg kunnen is dat wel.
Ligt er maar net aan waar je er een zaak van maakt. Ga je naar je baas, of naar het Europees Hof voor de rechten van de mens?quote:Op maandag 16 maart 2015 18:54 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar hoeveel zin heeft het om er een zaak van te gaan maken? Uiteindelijk ga je dat toch verliezen.
quote:Op maandag 16 maart 2015 18:54 schreef MaLo het volgende:
Dat staat nergens wettelijk omschreven, een bedrijf verzint dat gewoon. En ja, dat is oneerlijk, als een bedrijf die regel wil hanteren.
Zonder kinderen kun je voldoende redenen hebben om tijdens de schoolvakantieperiode op vakantie te willen. Bijvoorbeeld als je vrienden hebt met kinderen waarmee je op vakantie gaat, of een partner die aan de bouwvak gebonden zit.
In de wet staat over vakantie opnemen het volgende:
http://www.rijksoverheid.(...)iedagen-opnemen.html
Kort samengevat: een werkgever mag je verlofaanvraag alleen weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelang en moet dit binnen 2 weken na je verlofaanvraag aangeven.
Dat moet je de afweging maken om het op de spits te willen drijven of niet.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Eens, maar hij gebruikt het dus wel op die manier.
Als TS het gewoon ruim van tevoren aanvraagt vraag ik mij dat af, de werkgever heeft dan tijd genoeg om wat te regelen.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat bepaalde mensen niet tegelijk weg kunnen is dat wel.
Nou ja, dan moet je voor jezelf bepalen wat het je waard is om het zooitje op te schudden. Want juridisch heb jij gewoon gelijk, maar als je het wil gaan halen krijg je héél veel scheve gezichten.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Mijn werk is niet dusdanig moeilijk dat het niet over te nemen is. In het verleden kon dat namelijk ook, maar ja, nieuwe leidinggevende enzo,
Nou ja bij mijn baas ben ik al geweest, dat leidde tot een discussie van ruim een half uur die eindigde met "en ik heb toch gelijk" van zijn kant.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:56 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan waar je er een zaak van maakt. Ga je naar je baas, of naar het Europees Hof voor de rechten van de mens?
Bij de eerste krijg je nul op het rekest, bij de tweede mogelijk media-aandacht en je gelijk.
Tja dat dan weer wel. Eens gaan bedenken of het me dat waard is.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, dan moet je voor jezelf bepalen wat het je waard is om het zooitje op te schudden. Want juridisch heb jij gewoon gelijk, maar als je het wil gaan halen krijg je héél veel scheve gezichten.
Dat gaat lang niet altijd op. De leidinggevende van een afdeling en zijn/haar directe vervanger kunnen gewoon niet tegelijk weg, in ieder geval niet voor een aantal weken. Maar dat weet je ook als je aan zo'n functie begint.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:56 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Als TS het gewoon ruim van tevoren aanvraagt vraag ik mij dat af, de werkgever heeft dan tijd genoeg om wat te regelen.
Het gaat mij niet eens om de periode of zo maar meer het argument dat mensen met kinderen altijd voorrang hebben. Als ik perse in die periode weg wil om wat voor reden dan ook, dan heb ik daar recht op. Kinderen of niet...quote:Op maandag 16 maart 2015 18:57 schreef Geralt het volgende:
Ik vind het zelf ook flauwekul, maar ik vind het ook wel prima. Ga ik lekker 2x een keer voor de schoolvakantie en 1x erna en dan kunnen die mensen die gezegend zijn met van die teringkinderen lekker in het hoogseizoen en in alle drukte samen met alle andere mensen met klotekinderen bij elkaar gaan zitten lekker vakantie te vieren.
Mij niet gezien. Ik stel het zelf altijd al voor om buiten de schoolvakantie te pakken, zodat mensen met kutkinderen dan gewoon hun kutvakantie kunnen nemen.
Prima geregeld imo.
Zeker.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:58 schreef karr-1 het volgende:
Als ik perse in die periode weg wil om wat voor reden dan ook, dan heb ik daar recht op. Kinderen of niet...
Het ging om een aanvraag voor eind julibegin augustus in dit geval.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:56 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Als TS het gewoon ruim van tevoren aanvraagt vraag ik mij dat af, de werkgever heeft dan tijd genoeg om wat te regelen.
Ja die moet bij ons voor 1 november.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het ging om een aanvraag voor eind julibegin augustus in dit geval.
Bij ons voor het einde van deze maandquote:Op maandag 16 maart 2015 19:02 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ja die moet bij ons voor 1 november.
Och, ik heb niet eens wat te kiezenquote:Op maandag 16 maart 2015 19:04 schreef Evertjan het volgende:
is ook te debiel voor woorden dat je vorig jaar november al je zomervakantie moet invullen voor het jaar daarop
Bij ons begin januari. Ik heb nog niks vastgezet. Ik zie wel. Pak toch ervoor en erna, dus kan ik een paar weken van te voren nog uitkiezen mocht het nodig zijnquote:Op maandag 16 maart 2015 19:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Bij ons voor het einde van deze maand
ik heb vroeger nog bij een bedrijf gewerkt wat gewoon 4 weken dicht ging in de zomervakantiequote:Op maandag 16 maart 2015 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Och, ik heb niet eens wat te kiezen
Hoezo zo moeilijk is dat niet.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:04 schreef Evertjan het volgende:
is ook te debiel voor woorden dat je vorig jaar november al je zomervakantie moet invullen voor het jaar daarop
probleem van de baas dan moet hij daarop inspelen door evt vakantiekrachten in te huren.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ga eens in de schoenen staan van je baas. Zijn bedrijf moet tijdens de vakantie gewoon doordraaien en als er teveel mensen tegelijk vrijnemen heeft hij een groot probleem. Het is dan behoorlijk frustrerend als mensen die niet aan de bouwvak vastzitten tóch per se dan vakantie willen. Wettelijk gezien heb je die vrijheid wel maar t.o.v. je baas en je collega's is het asociaal. Je zadelt anderen met problemen op om egoïstische redenen. Neem vooral vrij tijdens de bouwvak maar kijk dan niet raar op dat anderen dat niet zullen waarderen.
Precies dit dus.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ga eens in de schoenen staan van je baas. Zijn bedrijf moet tijdens de vakantie gewoon doordraaien en als er teveel mensen tegelijk vrijnemen heeft hij een groot probleem. Het is dan behoorlijk frustrerend als mensen die niet aan de bouwvak vastzitten tóch per se dan vakantie willen. Wettelijk gezien heb je die vrijheid wel maar t.o.v. je baas en je collega's is het asociaal. Je zadelt anderen met problemen op om egoïstische redenen. Neem vooral vrij tijdens de bouwvak maar kijk dan niet raar op dat anderen dat niet zullen waarderen.
Dat spreekt voor zich, maar dat is nog geen reden om mensen met kinderen per decreet voorrang te geven op alleenstaanden of kinderlozen.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Egoistische redenen van de werkgever zijn legitiem en die van werknemer niet?quote:Op maandag 16 maart 2015 19:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:
hou dan gewoon een eerlijke loting onder het personeel als niet iedereen in de bouwvak op vakantie kan gaanquote:Op maandag 16 maart 2015 19:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Dat brengt sowieso extra kosten met zich mee, en is niet altijd mogelijk (afhankelijk van de functie).quote:Op maandag 16 maart 2015 19:08 schreef Evertjan het volgende:
[..]
probleem van de baas dan moet hij daarop inspelen door evt vakantiekrachten in te huren.
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat mensen met kinderen meer recht zouden hebben op, en dat is pertinent fout.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:
als je morgen dood er bij neer valt gaat het werk ook wel door hoorquote:Op maandag 16 maart 2015 19:10 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat brengt sowieso extra kosten met zich mee, en is niet altijd mogelijk (afhankelijk van de functie).
Sociaal gezien wel.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat mensen met kinderen meer recht zouden hebben op, en dat is pertinent fout.
Dan wordt een nieuw iemand aangenomen en komt mijn salaris te vervallen i.t.t. bij een vakantie waarbij ik gewoon wordt doorbetaald en er verhoudingsgewijs dure tijdelijke arbeidskrachten aangetrokken moeten worden.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:11 schreef Evertjan het volgende:
[..]
als je morgen dood er bij neer valt gaat het werk ook wel door hoor
eensch.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:57 schreef Geralt het volgende:
Ik vind het zelf ook flauwekul, maar ik vind het ook wel prima. Ga ik lekker 2x een keer voor de schoolvakantie en 1x erna en dan kunnen die mensen die gezegend zijn met van die teringkinderen lekker in het hoogseizoen en in alle drukte samen met alle andere mensen met klotekinderen bij elkaar gaan zitten lekker vakantie te vieren.
Mij niet gezien. Ik stel het zelf altijd al voor om buiten de schoolvakantie te pakken, zodat mensen met kutkinderen dan gewoon hun kutvakantie kunnen nemen.
Prima geregeld imo.
Je hebt met kinderen inderdaad niet meer moreel of wettelijk recht. Maar vanuit een pragmatisch en sociaal oogpunt zijn kinderen wel een betere reden dan halsstarrigheid.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat mensen met kinderen meer recht zouden hebben op, en dat is pertinent fout.
fixedquote:Op maandag 16 maart 2015 19:21 schreef etuiedelapiel het volgende:
kinderen zijn leuk, zolang ze van een ander zijn.
Maar mensen met schoolkinderen die onder de leerplicht vallen hebben echt geen andere keus. Ik zou veel, veel liever drie keer per jaar buiten het hoogseizoen op vakantie gaan zoals we deden toen onze dochter nog geen vijf was, dan een keer per jaar in het hoogseizoen. We zijn voor die vakantie evenveel, zo niet meer, geld kwijt en het is veel drukker en meer gedoe.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je de eerste wil zijn, zul je toch vaak al ergens november/december moeten aanvragen. Mensen die in het hoogseizoen namelijk echt op vakantie gaan, naar een camping of zo, moetenecht voor 1 januari al hebben geboekt, willen ze echt keus hebben.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:21 schreef etuiedelapiel het volgende:
Discussie van niks, gewoon zorgen dat je een van de eerste bent en hij mag je niet weigeren anders even dreigen met de bond, ikzelf zal iig blij zijn als wij weer buiten de vakanties kunnen. Want kinderen zijn leuk, behalve die van een ander.
Wellicht kan de baas dan beter een vervanger zoeken voor TS die wel mee wil denken met het bedrijf.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:08 schreef Evertjan het volgende:
[..]
probleem van de baas dan moet hij daarop inspelen door evt vakantiekrachten in te huren.
Behalve halsstarrigheid en kinderen kunnen er nog andere redenen zijn om in een specifieke week op vakantie te gaan. Als er die week iets is waar je graag naartoe wilt en wat niet in een andere week kan, simpelweg omdat het in die week is.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:20 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Je hebt met kinderen inderdaad niet meer moreel of wettelijk recht. Maar vanuit een pragmatisch en sociaal oogpunt zijn kinderen wel een betere reden dan halsstarrigheid.
Ik vind andere redenen, zoals een partner die gebonden is aan bouwvak/hoogseizoen, net zo zwaarwegend als kinderen. Maar echt, als het niet hoeft, als je echt helemaal de vrije keus hebt, dan wil je toch helemaal niet met al die andere mensen tegelijk op vakantie? Echt, als het niet zou hoeven, dan gingen wij echt niet in jul/augustus.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:28 schreef Daboman het volgende:
Het is gewoon een bullshit regel. Genoeg redenen te verzinnen waardoor je alsnog afhankelijk ben van de schoolvakanties zonder dat je kinderen hebt. En dus ook echt dat je geen keuze hebt.
En als je zo'n reden hebt, werkt het twee kanten op, aangezien het gewoon asociaal is om anderen hun vakantie-mogelijkheid te willen ontnemen, of je nou kinderen hebt of niet. Geven en nemen is dan sowieso veel gezonder voor de bedrijfsvoering.
Hangt er maar net vanaf.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind andere redenen, zoals een partner die gebonden is aan bouwvak/hoogseizoen, net zo zwaarwegend als kinderen. Maar echt, als het niet hoeft, als je echt helemaal de vrije keus hebt, dan wil je toch helemaal niet met al die andere mensen tegelijk op vakantie? Echt, als het niet zou hoeven, dan gingen wij echt niet in jul/augustus.
Dit is toch niet mijn probleem? Jij wil kinderen, dan zijn de problemen die erbij horen ook voor jou.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
tja.. het is niet anders.. Ik heb ook kinderen en kan én mag niet buiten de vakantieperiode op vakantie.
Denk je dat ik graag zoveel meer betaal voor mijn vakantie ? Dat wij juichend aanschuiven op overvolle campings ?
Liever niet, maar dat is inherent aan het hebben van kinderen in schoolleeftijd..
Ik vind het geen kwestie van meer recht, want dat is simpelweg niet zo. Natuurlijk heb jij niet meer recht omdat jij toevallig een kind hebt.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
tj Dus wie heeft er meer recht op vakantie .. Collega zonder kind of ik met kind ?
Je hebt helemaal gelijk, ik zou ook liever in een rustige periode gaan. Maar ik heb helaas regelmatig zo'n reden. Je kunt je voorstellen hoe asociaal zo'n voorrangsregel dan over kan komen. Dan wordt er gewoon letterlijk tegen je gezegd jij mag niet op vakantie want je hebt geen kinderen. Alsof je opeens minder waard ben in je werk doordat je geen kinderen hebt. Zo komt dat over.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind andere redenen, zoals een partner die gebonden is aan bouwvak/hoogseizoen, net zo zwaarwegend als kinderen. Maar echt, als het niet hoeft, als je echt helemaal de vrije keus hebt, dan wil je toch helemaal niet met al die andere mensen tegelijk op vakantie? Echt, als het niet zou hoeven, dan gingen wij echt niet in jul/augustus.
Geen van beiden.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
Dus wie heeft er meer recht op vakantie .. Collega zonder kind of ik met kind ?
Mijns inziens heeft die collega zonder kind dan nog steeds net zoveel recht op vakantie in die weken. Het is toch niet aan een ander om te bepalen of de redenen van die kinderloze collega wel zwaarwegend genoeg zijn? Misschien wil ie 3 weken de tourkaravaan volgen, misschien wil ie op vakantie met vrienden die ook in die periode vakantie hebben, misschien wil ie weg omdat het in juli/augustus vaker mooi weer is, of misschien is er geen specifieke reden voor maar lijken die weken hem gewoon wel wat, dat zou allemaal niks uit moeten maken bij het bepalen wie die weken vrij krijgt.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
Liever niet, maar dat is inherent aan het hebben van kinderen in schoolleeftijd.. En ik zou het bijzonder onplezierig vinden als ik in de zomer niet op vakantie kan omdat een collega zonder kinderen persé op vakantie wil in het hoogseizoen (dringende gevallen daargelaten).. Ik kán niet anders en die kindloze collega kan wel anders (dat hij of zij dat niet wil is dan wat anders..).. Dus wie heeft er meer recht op vakantie .. Collega zonder kind of ik met kind ?
Maar netjes om en om betekent dat jij het ene jaar in juli en het andere in mei gaat, bijvoorbeeld, en dat ik het ene jaar in juli en het andere jaar niet kan. Dat is sociaal en eerlijk?quote:Op maandag 16 maart 2015 19:37 schreef -Ciske- het volgende:
En wat is dan een echte reden?
Als ik in juli / augustus vakantie wil, dan is dat gewoon zo, net als dat voor jou zo is.
De achterliggende reden maakt helemaal niet uit, dat is inherent aan keuzes die je zelf maakt.
Gewoon netjes om en om wanneer je toevallig beiden in dezelfde periode wilt, dát is sociaal.
Volledig mee eens. En de reden doet er inderdaad niet toe.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:37 schreef -Ciske- het volgende:
En wat is dan een echte reden?
Als ik in juli / augustus vakantie wil, dan is dat gewoon zo, net als dat voor jou zo is.
De achterliggende reden maakt helemaal niet uit, dat is inherent aan keuzes die je zelf maakt.
Gewoon netjes om en om wanneer je toevallig beiden in dezelfde periode wilt, dát is sociaal.
Of je deelt de groep in tweeën en de ene helft gaat in juli en de andere helft in augustus. Overlapping voor niemand toegestaan. Zo wordt dat bij ons gedaan.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar netjes om en om betekent dat jij het ene jaar in juli en het andere in mei gaat, bijvoorbeeld, en dat ik het ene jaar in juli en het andere jaar niet kan. Dat is sociaal en eerlijk?
Dus?quote:Op maandag 16 maart 2015 19:39 schreef -Ciske- het volgende:
Dat is gevolg van jouw keuze om kinderen te krijgen.
Nee overlapping kan bij ons ook niet, of je gaat de eerste of de laatste drie weken.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:40 schreef Daboman het volgende:
[..]
Volledig mee eens. En de reden doet er inderdaad niet toe.
[..]
Of je deelt de groep in tweeën en de ene helft gaat in juli en de andere helft in augustus. Overlapping voor niemand toegestaan. Zo wordt dat bij ons gedaan.
Als op die manier iedereen die dat wil/moet in het hoogseizoen op vakantie kan, vind ik dat een prima oplossing.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:40 schreef Daboman het volgende:
[..]
Volledig mee eens. En de reden doet er inderdaad niet toe.
[..]
Of je deelt de groep in tweeën en de ene helft gaat in juli en de andere helft in augustus. Overlapping voor niemand toegestaan. Zo wordt dat bij ons gedaan.
Ja, dat zou je zeggen. Maar mensen die bepaalde weken claimen omdat ze kinderen hebben voelen die behoefte meestal niet.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:44 schreef miss_sly het volgende:
Kom op, we zijn toch geen kleine kinderen? Dat moet toch als volwassenen zonder gedoe geregeld kunnen worden?
Je neemt de consequenties voor je eigen keuzes niet, maar schuift die af op je collega's onder het mom van 'anders niet eerlijk'. Het heeft niets te maken met niet eerlijk. Dat jij dat tweede jaar niet op vakantie kan, is direct gevolg van het hebben van kinderen. Niet van het hebben van oneerlijke collega's. Je krijgt even vaak vrij als zij in een gewenste periode, dat is eerlijk naar iedereen.quote:
Tot jezelf kinderen krijgt.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als op die manier iedereen die dat wil/moet in het hoogseizoen op vakantie kan, vind ik dat een prima oplossing.
Maar goed, ik vind collegialiteit van alle kanten moet komen. Als mijn collega tegen mij zou zeggen: eigenlijk boeit dat hoogseizoen me niet, maar ik vind het oneerlijk dat ik vanwege jouw keuze om een kind te krijgen niet in juli jan en ik wil, moet, zal mijn gelijk halen, dan zal dat de onderlinge verhoudingen niet ten goede komen,
Net zomin als wanneer ik halsstarrig zou weigeren rekening te houden met een verzoek van een collega om wel een keer in die periode weg te kunnen.
Kom op, we zijn toch geen kleine kinderen? Dat moet toch als volwassenen zonder gedoe geregeld kunnen worden?
natuurlijk zitten die mensen er tussen, net zoals er asociale mensen zonder kinderen zijn.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat zou je zeggen. Maar mensen die bepaalde weken claimen omdat ze kinderen hebben voelen die behoefte meestal niet.
Ja iedereen kon zich inderdaad ook vinden in die oplossing. Ik ook.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als op die manier iedereen die dat wil/moet in het hoogseizoen op vakantie kan, vind ik dat een prima oplossing.
Maar goed, ik vind collegialiteit van alle kanten moet komen. Als mijn collega tegen mij zou zeggen: eigenlijk boeit dat hoogseizoen me niet, maar ik vind het oneerlijk dat ik vanwege jouw keuze om een kind te krijgen niet in juli jan en ik wil, moet, zal mijn gelijk halen, dan zal dat de onderlinge verhoudingen niet ten goede komen,
Net zomin als wanneer ik halsstarrig zou weigeren rekening te houden met een verzoek van een collega om wel een keer in die periode weg te kunnen.
Tja, zo zijn er nu eenmaal dingen in het leven die consequenties kunnen hebben, die helaas ook doorwerken naar anderen. Als jij gaat comazuipen in het weekend en daardoor maandags niet op je werk kunt verschijnen, heeft dat helaas ook consequenties voor je collega's.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:48 schreef -Ciske- het volgende:
[..]
Je neemt de consequenties voor je eigen keuzes niet, maar schuift die af op je collega's onder het mom van 'anders niet eerlijk'. Het heeft niets te maken met niet eerlijk. Dat jij dat tweede jaar niet op vakantie kan, is direct gevolg van het hebben van kinderen. Niet van het hebben van oneerlijke collega's. Je krijgt even vaak vrij als zij in een gewenste periode, dat is eerlijk naar iedereen.
Ja maar dat is maar 2xquote:Op maandag 16 maart 2015 19:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tja, zo zijn er nu eenmaal dingen in het leven die consequenties kunnen hebben, die helaas ook doorwerken naar anderen. Als jij gaat comazuipen in het weekend en daardoor maandags niet op je werk kunt verschijnen, heeft dat helaas ook consequenties voor je collega's.
Het gaat om het idee. Er zijn nu eenmaal erg weinig keuzes die niet op een of andere manier invloed hebben op andere mensen. In een samenleving met volwassen mensen moet dat kunnen zonder zulke flauwe "ja maar jij wilde kinderen" opmerkingen.quote:
Ok, dus voor jou is het gewoon uit principe en voor ouders met kinderen is het uit noodzaak. Dan is m.i. de keus voor de werkgever niet zo moeilijk...quote:Op maandag 16 maart 2015 19:37 schreef -Ciske- het volgende:
Als je goed zou hebben gelezen, zou je gelezen hebben dat ik helemaal niet vind dat ik als ouder met kind meer recht heb.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:57 schreef -Ciske- het volgende:
Ze hoeven niet door te werken naar anderen, jij laat ze doorwerken naar anderen door te stellen dat je meer recht zou hebben om die periode vakantie te nemen dan kinderloze collega's (en zij daardoor dus minder!)
Dat is nou precies wat tegen de borst stuit. Als je het onderling kunt regelen prima, maar duik niet in de slachtofferrol omdat je geconfronteerd wordt met gevolgen van je eigen keuzes.
En de comazuipvergelijking raakt echt kant noch wal.
Bij overlijden moet de werkgever nog een eindbetaling doen aan de nabestaanden, die per saldo duurder is dan een tijdelijke kracht voor 3 of 4 werken....quote:Op maandag 16 maart 2015 19:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dan wordt een nieuw iemand aangenomen en komt mijn salaris te vervallen i.t.t. bij een vakantie waarbij ik gewoon wordt doorbetaald en er verhoudingsgewijs dure tijdelijke arbeidskrachten aangetrokken moeten worden.
Ja hoor, dat kan. En als collega's dan weten dat zij niet op vakantie kunnen om het jaar omdat jij wil laten zien hoe jij echt net zoveel recht hebt als zij om dan op vakantie te gaan, zal dat heel goed zijn voor de verhoudingen. Dan zul je echt nog wel eens met een verzoek aan kunnen komen waar ze dan niet halsstarrig tegenin gaan. Heel kinderachtig misschien, maar dat is vakantie in de zomervakantie willen om te laten zien dat jij net zoveel recht hebt natuurlijk ook.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:08 schreef -Ciske- het volgende:
Als je niet meer recht hebt is 'om en om' dus eerlijk.
Niet uit principe, gewoon om wat voor reden dan ook. Omdat het in het hoogseizoen vaak beter weer is in NL bijvoorbeeld. Omdat ik het een lekkere periode vind om vrij te zijn. Vanwege een evenement, of omdat ik een reis wil boeken die toevallig dan valt. Nogmaals, de reden zou niet moeten uitmaken. Of het nu kinderen zijn of wat anders. Iedereen geeft zijn voorkeur op, en dan verdeel je dat. De ene keer jij je zin, de andere keer de ander.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:04 schreef Toga het volgende:
[..]
Ok, dus voor jou is het gewoon uit principe en voor ouders met kinderen is het uit noodzaak. Dan is m.i. de keus voor de werkgever niet zo moeilijk...
Maar met een beetje werkgever valt vast wel te praten als je met een goed argument/reden komt, zoals een evenement, familieaangelegenheid etc. Met je hakken in het zand en stampvoeten gaat je in ieder geval niet helpen.
Dat jij het feit dat een ander ook in die periode vrij zou willen zijn omtovert in een persoonlijke aanval op jezelf (want iets anders zou het toch niet kunnen zijn..) zegt al genoeg. Grow up zeg.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan. En als collega's dan weten dat zij niet op vakantie kunnen om het jaar omdat jij wil laten zien hoe jij echt net zoveel recht hebt als zij om dan op vakantie te gaan, zal dat heel goed zijn voor de verhoudingen. Dan zul je echt nog wel eens met een verzoek aan kunnen komen waar ze dan niet halsstarrig tegenin gaan. Heel kinderachtig misschien, maar dat is vakantie in de zomervakantie willen om te laten zien dat jij net zoveel recht hebt natuurlijk ook.
Zoals je het nu brengt komt het er dus eigenlijk op neer dat men moet overleggen, maar dat dat er wel toe moet leiden dat jij vakantie krijgt in de door jou aangegeven periode, en als dat niet lukt omdat iemand anders, waarvan jij vindt dat die wel in een andere periode weg kan, dan vakantie krijgt, dan is die ander kinderachtig.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan. En als collega's dan weten dat zij niet op vakantie kunnen om het jaar omdat jij wil laten zien hoe jij echt net zoveel recht hebt als zij om dan op vakantie te gaan, zal dat heel goed zijn voor de verhoudingen. Dan zul je echt nog wel eens met een verzoek aan kunnen komen waar ze dan niet halsstarrig tegenin gaan. Heel kinderachtig misschien, maar dat is vakantie in de zomervakantie willen om te laten zien dat jij net zoveel recht hebt natuurlijk ook.
Jij leest echt alleen wat je wil lezen. Over opgroeien gesproken. Veel succes nog daarmeequote:Op maandag 16 maart 2015 20:16 schreef -Ciske- het volgende:
[..]
Dat jij het feit dat een ander ook in die periode vrij zou willen zijn omtovert in een persoonlijke aanval op jezelf (want iets anders zou het toch niet kunnen zijn..) zegt al genoeg. Grow up zeg.
Nee, niet waarvan ik vind, waarvan de persoon in kwestie het zelf aangeeft: ik heb net zoveel recht, dus moet het eerlijk om het jaar. Geen enkele andere reden dan 'recht'.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:20 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Zoals je het nu brengt komt het er dus eigenlijk op neer dat men moet overleggen, maar dat dat er wel toe moet leiden dat jij vakantie krijgt in de door jou aangegeven periode, en als dat niet lukt omdat iemand anders, waarvan jij vindt dat die wel in een andere periode weg kan, dan vakantie krijgt, dan is die ander kinderachtig.
Onzin, schoolkinderen hebben 6 weken zomervakantie, een week herfstvakantie, 2 weken kerstvakantie, een week voorjaarsvakantie en dan nog 1 of 2 weken meivakantie. Totaal 11 of 12 weken vakantie per jaar. De gemiddelde werknemer in loondienst heeft zo'n 4 tot 8 weken vakantie per jaar (afhankelijk van CAO en ADV-uren). Dus ook voor mensen met kinderen zijn er meer dan voldoende momenten om buiten de zomervakantie om op vakantie te gaan.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar mensen met schoolkinderen die onder de leerplicht vallen hebben echt geen andere keus. Ik zou veel, veel liever drie keer per jaar buiten het hoogseizoen op vakantie gaan zoals we deden toen onze dochter nog geen vijf was, dan een keer per jaar in het hoogseizoen. We zijn voor die vakantie evenveel, zo niet meer, geld kwijt en het is veel drukker en meer gedoe.
Helaas valt R niets te kiezen: als we op vakantie willen, is het zo of helemaal niet.
Want kinderen hebben alleen in Juli en augustus vakantie? Als je mijn collega was had ik je al lang recht in je gezicht gezegd dat je het maar uitzoekt met je hypocriete en egoïstische gedachte, maar dat ik nooit of te nimmer nog een keer een hand voor je zal uitsteken.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar netjes om en om betekent dat jij het ene jaar in juli en het andere in mei gaat, bijvoorbeeld, en dat ik het ene jaar in juli en het andere jaar niet kan. Dat is sociaal en eerlijk?
Duidelijk dat met of zonder kinderen evenveel rechten hebben. Misschien vindt die collega het juist wel leuk wanneer het zo druk is, wordt er speciaal iets georganiseerd in een bepaalde periode of werkt het weer nu eenmaal zo lekker mee in die periode.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
tja.. het is niet anders.. Ik heb ook kinderen en kan én mag niet buiten de vakantieperiode op vakantie.
Denk je dat ik graag zoveel meer betaal voor mijn vakantie ? Dat wij juichend aanschuiven op overvolle campings ?
Liever niet, maar dat is inherent aan het hebben van kinderen in schoolleeftijd.. En ik zou het bijzonder onplezierig vinden als ik in de zomer niet op vakantie kan omdat een collega zonder kinderen persé op vakantie wil in het hoogseizoen (dringende gevallen daargelaten).. Ik kán niet anders en die kindloze collega kan wel anders (dat hij of zij dat niet wil is dan wat anders..).. Dus wie heeft er meer recht op vakantie .. Collega zonder kind of ik met kind ?
Ik werk in het onderwijs en ben dus ook gebonden aan schoolvakanties. Mijn vriend en ik hebben echter geen kinderen. Als ik bij jou zou werken, heb jij dus meer recht om op vakantie te gaan in juli dan wij, omdat jij wel kinderen hebt? Fijne collega...quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
Op het werk van mijn partner moeten de vakantie aanvragen allemaal in december worden ingediend en dan plannen ze iedereen in.. Onderling is er al overleg geweest en wij hebben mazzel omdat wij als enige in een andere regio wonen (en die vakanties liggen dus uit elkaar) dus onze vakanties zijn nooit een probleem..
En waarom is de wil van de kinderloze collega om in het hoogseizoen op vakantie te gaan minder zwaarwegend dan van de collega met kinderen?quote:Op maandag 16 maart 2015 20:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, niet waarvan ik vind, waarvan de persoon in kwestie het zelf aangeeft: ik heb net zoveel recht, dus moet het eerlijk om het jaar. Geen enkele andere reden dan 'recht'.
De enige reden dat 'recht op' hier ter sprake komt is omdat ouders regelmatig de indruk wekken meer recht te hebben op die weken omdat ze kinderen hebben (en zoals TS aangeeft daadwerkelijk ook voorrang krijgen tov anderen vanuit het bedrijf). Natuurlijk ga ik die weken geen vakantie nemen enkel om maar 'in mn recht te staan' of om een collega met kinderen dwars te zitten.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, niet waarvan ik vind, waarvan de persoon in kwestie het zelf aangeeft: ik heb net zoveel recht, dus moet het eerlijk om het jaar. Geen enkele andere reden dan 'recht'.
Nou hier heb je het al over een gevalletje "ik ga het er even met m'n baas over hebben". Tennis is voor mij belangrijk, kan ik die week krijgen? Als je daar vroeg genoeg mee komt, komt menig werkgever je wel tegemoet en bespreekt hij het met je vervangende collega-met-kinderen of hij een weekje later met vakantie kan.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:44 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Nu willen mijn vriend en ik graag dit jaar naar Groot-Brittannië op vakantie en daar het tennistoernooi op Wimbledon meepakken in de eerste week van juli. Wij moeten volgens jou dus maar op een ander moment op vakantie, want dat is geen goede reden?
Het is bij ons ook geen probleemquote:Op maandag 16 maart 2015 20:53 schreef Toga het volgende:
[..]
Nou hier heb je het al over een gevalletje "ik ga het er even met m'n baas over hebben". Tennis is voor mij belangrijk, kan ik die week krijgen? Als je daar vroeg genoeg mee komt, komt menig werkgever je wel tegemoet en bespreekt hij het met je vervangende collega-met-kinderen of hij een weekje later met vakantie kan.
Tsja, ik vind dat ook een weloverwogen keuze als je ervoor kiest om een kind te krijgen. Daar moet dan vervolgens niet over gemiept worden. En anders maar inderdaad niet op vakantie gaanquote:Op maandag 16 maart 2015 19:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar mensen met schoolkinderen die onder de leerplicht vallen hebben echt geen andere keus. Ik zou veel, veel liever drie keer per jaar buiten het hoogseizoen op vakantie gaan zoals we deden toen onze dochter nog geen vijf was, dan een keer per jaar in het hoogseizoen. We zijn voor die vakantie evenveel, zo niet meer, geld kwijt en het is veel drukker en meer gedoe.
Helaas valt R niets te kiezen: als we op vakantie willen, is het zo of helemaal niet.
Dat zie je verkeerd. Punt is namelijk dat jij ook ooit een keuze had om *collega zonder kind* te zijn en het hele jaar tot je beschikking te hebben. Maar je hebt er zelf voor gekozen om dat anders in te richten. Dat moet dan niet betekenen dat je collega zonder kind niet meer in augustus op vakantie kanquote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
. Ik kán niet anders en die kindloze collega kan wel anders (dat hij of zij dat niet wil is dan wat anders..).. Dus wie heeft er meer recht op vakantie .. Collega zonder kind of ik met kind ?
Volwassen mensen die een goede collegiale band hebben, komen hier prima ieder jaar uitquote:
Waarom is het asociaal als ik vrij wil op tijden dat het mij uitkomt? Ik vind het pas asociaal als mensen met kinderen per definitie voorrang krijgen zonder overleg.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:07 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Er is altijd een keuze, het is een kwestie van willen. Op zijn minst kan er overlegd worden.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Meedenken met het bedrijf? Ik doe niet anders, maar ik heb net zoveel rechten als elke andere medewerker. Het wel of niet hebben van kinderen zou geen verschil moeten maken, dat is een privé keuze.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:29 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wellicht kan de baas dan beter een vervanger zoeken voor TS die wel mee wil denken met het bedrijf.
Allebei exact even veel. Het stellen dat iemand met kinderen per definitie voorrang heeft gaat mij te ver en slaat nergens op. In overleg is veel mogelijk.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
Dus wie heeft er meer recht op vakantie .. Collega zonder kind of ik met kind ?
Dan zou het er in theorie dus ook op neer kunnen komen dat mensen die kinderen hebben simpelweg niet met hun kinderen op vakantie kunnen?quote:Op maandag 16 maart 2015 21:58 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Meedenken met het bedrijf? Ik doe niet anders, maar ik heb net zoveel rechten als elke andere medewerker. Het wel of niet hebben van kinderen zou geen verschil moeten maken, dat is een privé keuze.
Ik heb geen kinderen, wil geen kinderen en zal ook nooit kinderen krijgen. Ook dat is een prive zaak, maar geen reden om mij achter te stellen tov iemand met wel kinderen.quote:
Zoals hier al eerder gezegd hebben kinderen iets van 11 weken vakantie per jaar, dan zal er vast wel een week zijn waarin mensen met kinderen weg kunnen, misschien inderdaad niet ieder jaar in de zomervakantiequote:Op maandag 16 maart 2015 22:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan zou het er in theorie dus ook op neer kunnen komen dat mensen die kinderen hebben simpelweg niet met hun kinderen op vakantie kunnen?
Er zitten 52 weken in een jaar, er zijn vast wel weken buiten deze 11 weken waar mensen zonder kinderen weg kunnen. De verhouding is 11/52 en 41/51. Hun kinderen zijn misschien de verzorgers die jouw luier verschonen als je 80 bent (als ze niet allemaal met vakantie zijn in de zomer).quote:Op maandag 16 maart 2015 22:04 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Zoals hier al eerder gezegd hebben kinderen iets van 11 weken vakantie per jaar, dan zal er vast wel een week zijn waarin mensen met kinderen weg kunnen, misschien inderdaad niet ieder jaar in de zomervakantie
Natuurlijk kan dat, alleen moet het niet vanzelfsprekend zijn dat je kinderen hebt en dus recht hebt op vrij in juli/augustus. Zelf geef ik er helemaal niks om, ik hoef niet zo nodig vrij in die maanden, maar als ik dat wel zou willen zou ik net zoveel kans moeten maken als ieder ander om die weken vrij te krijgen. En daarbij zou ik dan geen reden aan moeten hoeven voeren, daar heeft niemand immers wat mee te maken.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:11 schreef Toga het volgende:
[..]
Er zitten 52 weken in een jaar, er zijn vast wel weken buiten deze 11 weken waar mensen zonder kinderen weg kunnen. De verhouding is 11/52 en 41/51. Hun kinderen zijn misschien de verzorgers die jouw luier verschonen als je 80 bent (als ze niet allemaal met vakantie zijn in de zomer).
Jij gaat mij niet vertellen dat er ooit een jaar zal voor komen waarin je niet 3 van de 11 weken dat je kinderen vakantie hebben zelf ook vrij kunt zijn. Zelfs al nemen de werknemers zonder kinderen ook graag vakantie tijdens de schoolvakanties, dan nog kan werkelijk iedereen tijdens minimaal 3 of 4 weken schoolvakantie vrij zijn.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:11 schreef Toga het volgende:
[..]
Er zitten 52 weken in een jaar, er zijn vast wel weken buiten deze 11 weken waar mensen zonder kinderen weg kunnen. De verhouding is 11/52 en 41/51. Hun kinderen zijn misschien de verzorgers die jouw luier verschonen als je 80 bent (als ze niet allemaal met vakantie zijn in de zomer).
Of mensen zonder kinderen niet met hun partner omdat die in het onderwijs werkt?quote:Op maandag 16 maart 2015 22:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan zou het er in theorie dus ook op neer kunnen komen dat mensen die kinderen hebben simpelweg niet met hun kinderen op vakantie kunnen?
Een werkgever moet beslissingen nemen en neemt daarmee ieder's betoog in mee. De ouders hebben ieder jaar een goede reden. Als jij er ook één hebt, mag je 'm geven en kan je werkgever gaan afwegen. Als je het niet met hem eens bent, zijn er voor jou ook nog andere wegen om toch vrij te krijgen.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:16 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat, alleen moet het niet vanzelfsprekend zijn dat je kinderen hebt en dus recht hebt op vrij in juli/augustus. Zelf geef ik er helemaal niks om, ik hoef niet zo nodig vrij in die maanden, maar als ik dat wel zou willen zou ik net zoveel kans moeten maken als ieder ander om die weken vrij te krijgen. En daarbij zou ik dan geen reden aan moeten hoeven voeren, daar heeft niemand immers wat mee te maken.
Dat kinderen er moeten zijn om ook voor jouw toekomst te zorgen (in de zorg of zoiets als de economie). Van jouw kinderen moeten we het in ieder geval niet hebben begrijp ik.quote:En die opmerking over hun kinderen, wat wil je daar mee zeggen?
Dat zou ook gewoon gelijk moeten staan in dit soort discussies. De focus op kinderen is complete flauwekul; het onderscheid tussen 'moeten' ivm gezinssituaties of een uitzonderlijk doel (wimbledon) zou gewoon zwaarder moeten wegen dan 'ik vind het zo gezellig druk in juli' omdat er niet echt alternatieven zijn. Maar of het nu om kinderen gaat of iets anders zou niet uit moeten maken.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Of mensen zonder kinderen niet met hun partner omdat die in het onderwijs werkt?
Ik (kinderloos) ben er jaren met mijn (kinderrijke) collega's prima aan uit gekomen. Inderdaad, collegiaal zijn, niet per se. vrij hoeven in de zomer en het de ander gunnen om drie aaneengesloten weken te nemen.quote:Op maandag 16 maart 2015 21:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volwassen mensen die een goede collegiale band hebben, komen hier prima ieder jaar uit
Ik zeg toch ook nergens "Hadden ze maar geen kinderen moeten krijgen!" Maar kinderen worden er heus niet minder van als ze een jaartje niet in de zomer weggaan maar in de meivakantie of een andere vakantie. Ik vind het in ieder geval een non argument mbt de discussie.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:30 schreef Toga het volgende:
[..]
Een werkgever moet beslissingen nemen en neemt daarmee ieder's betoog in mee. De ouders hebben ieder jaar een goede reden. Als jij er ook één hebt, mag je 'm geven en kan je werkgever gaan afwegen. Als je het niet met hem eens bent, zijn er voor jou ook nog andere wegen om toch vrij te krijgen.
[..]
Dat kinderen er moeten zijn om ook voor jouw toekomst te zorgen (in de zorg of zoiets als de economie). Van jouw kinderen moeten we het in ieder geval niet hebben begrijp ik.
Dat vind ik altijd zo'n kulargument. Ouders kiezen voor kinderen, andere collega's kiezen daar niet voor. Moet de keuze van de ouders hun plannen dan in de weg zitten? Nee, dat vindt 'men' raar. Terwijl ouders precies hetzelfde doen.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:30 schreef Toga het volgende:
[..]
Een werkgever moet beslissingen nemen en neemt daarmee ieder's betoog in mee. De ouders hebben ieder jaar een goede reden. Als jij er ook één hebt, mag je 'm geven en kan je werkgever gaan afwegen. Als je het niet met hem eens bent, zijn er voor jou ook nog andere wegen om toch vrij te krijgen.
[..]
Dat kinderen er moeten zijn om ook voor jouw toekomst te zorgen (in de zorg of zoiets als de economie). Van jouw kinderen moeten we het in ieder geval niet hebben begrijp ik.
Ik vind "ik wil ook een keer in de schoolvakantieweken" een non-argument.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:34 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Ik vind het in ieder geval een non argument mbt de discussie.
Helaas hebben ze beide voor dezelfde werkgever gekozen, het staat iedereen vrij een redelijke(re) werkgever te zoeken als de huidige zo star is altijd de kant van de ouders kiezen.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:40 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo'n kulargument. Ouders kiezen voor kinderen, andere collega's kiezen daar niet voor.
Vader en moeder kunnen niet ieder drie weken gescheiden opnemen? Of een week samen, met de ene overblijvende week BSO of oppas? Kom op, ouders zijn toch altijd zo creatief hierin?quote:Op maandag 16 maart 2015 22:42 schreef Toga het volgende:
[..]
Ik vind "ik wil ook een keer in de schoolvakantieweken" een non-argument.
Kun je je ook voorstellen dat als vader en moeder werken, deze kinderen dan 6 weken oppas nodig hebben, tijdens de zomervakantie?
Ja ik weet je antwoord al: "eigen schuld".
Eigen schuld zou ik het niet noemen, wel eigen keus. Het zou toch wat raar zijn als mensen zonder kinderen zich jaar in jaar uit moeten aanpassen aan anderen die ervoor gekozen hebben om kinderen te nemen.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:42 schreef Toga het volgende:
[..]
Kun je je ook voorstellen dat als vader en moeder werken, deze kinderen dan 6 weken oppas nodig hebben, tijdens de zomervakantie?
Waarom moet je überhaupt argumenten hebben? Rechten zijn voor iedereen gelijk, mocht ik dan zomervakantie willen hebben om je te zieken kan de baas het evt. nog weigeren mocht deze er achter komen, maar anders mag ik dan gewoon mijn vakantie opnemen in principe. Ja, het klopt zeker dat het lullig is, maar jij kiest er zelf voor!quote:Op maandag 16 maart 2015 22:42 schreef Toga het volgende:
[..]
[..]
Helaas hebben ze beide voor dezelfde werkgever gekozen, het staat iedereen vrij een redelijke(re) werkgever te zoeken als de huidige zo star is altijd de kant van de ouders kiezen.
Al je jaarlijkse dagen opnemen om zonder je partner op de kinderen te passen, zodat jij in exact die 6 weken op alleen vakantie kan. Jij bent een lekkere.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:44 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Vader en moeder kunnen niet ieder drie weken gescheiden opnemen? Of een week samen, met de ene overblijvende week BSO of oppas? Kom op, ouders zijn toch altijd zo creatief hierin?
Die duurt dan ook drie maanden.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:34 schreef Cat22 het volgende:
Dit jaar wil ik graag een paar weken vrij in de zomer.
Ik heb maar 2 weken nodig. Blijven er vier over waarin jij vrij bent om met je partner af te stemmen wie wanneer vrij heeft. Inclusief mogelijkheid om 1 á 2 weken samen te hebben.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:49 schreef Toga het volgende:
[..]
Al je jaarlijkse dagen opnemen om zonder je partner op de kinderen te passen, zodat jij in exact die 6 weken op alleen vakantie kan. Jij bent een lekkere.
Ik neem aan dat het bij de meeste bedrijven toch wel moet lukken als je het in 3 blokken verdeeld ipv in 6.quote:
Waarom lukt het wel in 3 en niet in 2?quote:Op maandag 16 maart 2015 23:02 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het bij de meeste bedrijven toch wel moet lukken als je het in 3 groepen verdeeld ipv in 6.
Eigen keus. Dat jij/jullie de problemen van jouw/jullie keuzes af willen wentelen op anderen is een beetje asociaal.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:42 schreef Toga het volgende:
Omdat dan theoretisch gezien de helft van het personeel weg zou kunnen zijn? Dat lijkt me wel erg veel. Als je bij een bedrijf werkt waar dat kan in de zomermaanden is dat inderdaad ook prima, bij ons kan het bijvoorbeeld niet en moet zo'n 2/3 van het personeel aanwezig zijn, dus ja, blokken van 2 weken zou in dat geval het handigst zijn, maar dat zal per bedrijf verschillenquote:Op maandag 16 maart 2015 23:02 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom lukt het wel in 3 en niet in 2?
Hoezo wentel jij het probleem dat jij geen toestemming krijgt om op vakantie te gaan af op iemand die dat wel krijgt, dan?quote:Op maandag 16 maart 2015 23:03 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Eigen keus. Dat jij/jullie de problemen van jouw/jullie keuzes af willen wentelen op anderen is een beetje asociaal.
Dat het bij jullie toevallig niet kan, wil niet zeggen dat het elders niet kan. Elders hebben ze gewoon niet zoveel moeilijke collega's, denk ik.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:04 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Omdat dan theoretisch gezien de helft van het personeel weg zou kunnen zijn? Dat lijkt me wel erg veel. Als je bij een bedrijf werkt waar dat kan in de zomermaanden is dat inderdaad ook prima, bij ons kan het niet en moet zo'n 2/3 van het personeel aanwezig zijn, dus ja, blokken van 2 weken zou in dat geval het handigst zijn
Ik heb dat probleem niet. Nooit gehad ook trouwens. Andere keuzes gemaakt in mijn leven.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:04 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoezo wentel jij het probleem dat jij geen toestemming krijgt om op vakantie te gaan af op iemand die dat wel krijgt, dan?
Ja, dat zeg ik toch ook "als je in een bedrijf werkt waar dat kan is dat ook prima", dus wat is je punt? Maar het is wel duidelijk dat het allemaal van 1 kant moet komen voor sommige mensen. Dan hebben ze het wel over "in overleg" maar uiteindelijk komt dat overleg in veel gevallen gewoon neer op "Ik mag weg die weken want ik heb kinderen en de rest moet zich daar maar aan aanpassen"quote:Op maandag 16 maart 2015 23:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat het bij jullie toevallig niet kan, wil niet zeggen dat het elders niet kan. Elders hebben ze gewoon niet zoveel moeilijke collega's, denk ik.
Dan moet je bij een bedrijf gaan werken waar men het anders doet. Ik zie het punt nietquote:Op maandag 16 maart 2015 23:09 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik toch ook "als je in een bedrijf werkt waar dat kan is dat ook prima", dus wat is je punt? Maar het is wel duidelijk dat het allemaal van 1 kant moet komen voor sommige mensen. Dan hebben ze het wel over "in overleg" maar uiteindelijk komt dat overleg in veel gevallen gewoon neer op "Ik mag weg die weken want ik heb kinderen en de rest moet zich daar maar aan aanpassen"
Waarom moet iemand bij een ander bedrijf gaan werken, omdat ze gediscrimineerd wordt?quote:Op maandag 16 maart 2015 23:10 schreef Five_Horizons het volgende:
Dan moet je bij een bedrijf gaan werken waar men het anders doet. Ik zie het punt niet
Omdat een baas die regels zelf mag bepalen?quote:Op maandag 16 maart 2015 23:14 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Waarom moet iemand bij een ander bedrijf gaan werken, omdat ze gediscrimineerd wordt?
Iedereen gelijk behandelen en problem solved.
Dat is inderdaad altijd het eerste wat ik vraag ja als ik ergens ga werken "Krijgen mensen met kinderen hier een voorkeursbehandeling?"quote:Op maandag 16 maart 2015 23:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan moet je bij een bedrijf gaan werken waar men het anders doet. Ik zie het punt niet
Nou nee. Linkje daarover staat in het begin van dit topic.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Omdat een baas die regels zelf mag bepalen?
Het is niet het probleem tussen mensen met kinderen en zonder klinderen, maar tussen de werkgever en de werknemer. Je klaagt tegen en over de verkeerde.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:15 schreef gelestipjes het volgende:
[..], terwijl ze dus zelf alleen maar aan hun eigen situatie denken.
Tja, dat werkt ook lang niet overal natuurlijk, Genoeg bedrijven waar je in een bepaalde maand je verloflijst voor het komende jaar moet invullen en waarbij zo ongeveer iedereen daardoor dus op hetzelfde moment de verlofaanvraag moet indienen.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:12 schreef Cornelis83 het volgende:
Oplossing is gewoon simpel voor de baas: First come, first serve. Wat is daar lastig aan?
\quote:Op maandag 16 maart 2015 23:16 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Nou nee. Linkje daarover staat in het begin van dit topic.
30 jaar en nog steeds van dit soort loze dreigementenquote:Op maandag 16 maart 2015 20:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Want kinderen hebben alleen in Juli en augustus vakantie? Als je mijn collega was had ik je al lang recht in je gezicht gezegd dat je het maar uitzoekt met je hypocriete en egoïstische gedachte, maar dat ik nooit of te nimmer nog een keer een hand voor je zal uitsteken.
Daarnaast kan je als "kinderloze" toch ook op vakantie willen met iemand die wel kinderen heeft of met iemand die alleen vrij kan krijgen in de schoolvakanties.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:34 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik (kinderloos) ben er jaren met mijn (kinderrijke) collega's prima aan uit gekomen. Inderdaad, collegiaal zijn, niet per se. vrij hoeven in de zomer en het de ander gunnen om drie aaneengesloten weken te nemen.
Dit jaar wil ik graag een paar weken vrij in de zomer. En sommige collega's zijn oprecht verbijsterd dat ik 'hun de vakantie niet gun'.![]()
Vaak kom je er in overleg uit, soms kom je van een koude kermis thuis. Uiteindelijk zal de werkgever moeten beslissen, als je er onderling niet aan uitkomt, maar dat vind ik zo'n zwaktebod. Zoiets zou je niet in regeltjes moeten vastleggen. Desnoods maar 'kinderachtig' elk jaar om en om vrij geven.
Er zijn zat weken dat ouders met hun kinderen weg kunnen. Dat hoeft echt niet alleen in de zomer.
Ik zie 'm er ook nog bij stampvoeten en z'n armen over elkaar doen. Inclusief pruillip.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:21 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
30 jaar en nog steeds van dit soort loze dreigementen
Natuurlijk win je de discussie als je werkgever helder kan denken. Simpelweg "Jamaar kinderen" en daar telkens op terug vallen terwijl er ook mét kinderen talloze oplossingen zijn gaat natuurlijk nooit standhouden.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:43 schreef Mubassie het volgende:
Hier opende ik in december ook een topic over.
WGR / Dezelfde weken vakantie als collega
Ik (zonder kinderen) heb deze discussie uiteindelijk gewonnen. In mijn baas zijn ogen een gunfactor..
Ik zie hier vooral de mensen met kinderen stampvoetend volhouden dat ze meer recht op vakantie in een bepaalde periode hebben omdat ze toevallig wat nageslacht op de wereld hebben gezet.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zie 'm er ook nog bij stampvoeten en z'n armen over elkaar doen. Inclusief pruillip.
Amenquote:Op maandag 16 maart 2015 23:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik zie hier vooral de mensen met kinderen stampvoetend volhouden dat ze meer recht op vakantie in een bepaalde periode hebben omdat ze toevallig wat nageslacht op de wereld hebben gezet.
Bijzonder kinderachtig gedrag. Maar waarschijnlijk komt dat omdat ze het gedrag van hun kinderen hebben overgenomen.
Aan argumenten die weerleggen dat je in de zomer vrij moet zijn omdat je anders niet op vakantie zou kunnen gaan de mensen met kinderen hier allemaal stuk voor stuk voorbij. Er zijn 11 of 12 weken schoolvakantie. Bij de meeste bedrijven is het geen enkel probleem om met de krokus-, mei-, of herfstvakantie een week vrij te nemen. Dus ga alsjeblieft niet lopen jammeren dat je niet met je kinderen op vakantie kunt als je een keer niet in juli/augustus kan.
Tot slot: op vakantie gaan is geen plicht. Geen kind wat er slechter van wordt als je een keer over slaat.
ja. Hoewel kinderen hebben in beginsel geen kwestie van een toevalligheid is.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En waarom is de wil van de kinderloze collega om in het hoogseizoen op vakantie te gaan minder zwaarwegend dan van de collega met kinderen?
Alleen omdat de collega met kinderen toevallig kinderen heeft?
Is dat een feit of een persoonlijke mening?quote:
Je bent erg stellig. Dan kun je vast ook prima uitleggen waarom de maanden mei en oktober voor iemand zonder kinderen wél geschikte vakantiemaanden zijn en waarom de voornoemde maanden voor iemand met kinderen niet geschikt zijn voor een vakantie.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 00:17 schreef Argento het volgende:
[..]
ja. Hoewel kinderen hebben in beginsel geen kwestie van een toevalligheid is.
Is er iemand die dat beweert dan? Het gaat niet om ergens meer recht op hebben dan een ander. Het gaat om de omstandigheden als teveel mensen aanspraak maken op een bepaalde vakantieperiode en de werkgever dus mensen in hun aanvraag teleur moet stellen. Dat een zekere aangewezenheid op de schoolvakanties (of dat nou komt omdat je zelf kinderen hebt, omdat je op vakantie gaat met mensen die kinderen hebben of omdat je partner in het onderwijs zit boeit niet) zo'n omstandigheid is, lijkt me niet zo vreemd. Het lijkt me zelfs niet onredelijk dat die omstandigheid bepalend kan zijn. Voelen die mensen die niet op de schoolvakantieperiode zijn aangewezen zich weer achtergesteld. Beginnen meteen moord en brand te schreeuwen over ouders die vinden dat ze ergens meer recht op hebben dan mensen zonder kinderen, maar ja, moet je daar dan echt aandacht aan geven? Ik dacht het eerlijk gezegd niet.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daarnaast kan je als "kinderloze" toch ook op vakantie willen met iemand die wel kinderen heeft of met iemand die alleen vrij kan krijgen in de schoolvakanties.
Rare zaak dat dat alleen zou kunnen als ze van jezelf zijn en lijkt me verder iets wat je werkgever niets aangaat met wie je gaat en waarom.
omdat voor kinderen de zomervakantie nogal lang is om gedurende die tijd alleen maar thuis te blijven. Vriendjes en vriendinnetjes wel op vakantie en zo. Eigenlijk heel simpel. En wat voor de kinderlozen geschikte vakantiemaanden zijn boeit me niet zo.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 00:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je bent erg stellig. Dan kun je vast ook prima uitleggen waarom de maanden mei en oktober voor iemand zonder kinderen wél geschikte vakantiemaanden zijn en waarom de voornoemde maanden voor iemand met kinderen niet geschikt zijn voor een vakantie.
Die egocentrische houding valt me wel op in dit topic.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 00:26 schreef Argento het volgende:
[..]
En wat voor de kinderlozen geschikte vakantiemaanden zijn boeit me niet zo.
Onzin. Die vriendjes en vriendinnetjes gaan niet allemaal tegelijk op vakantie. En als je echt van mening bent dat je kinderen wat tekort komen tijdens de verschrikkelijke zomervakantie kun je ze altijd nog 1 of 2 weken naar een zomerkamp toe sturen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 00:26 schreef Argento het volgende:
[..]
omdat voor kinderen de zomervakantie nogal lang is om gedurende die tijd alleen maar thuis te blijven. Vriendjes en vriendinnetjes wel op vakantie en zo. Eigenlijk heel simpel
En tegenstrijdig met wat je hiervoor schrijft. Het boeit je niet zolang je eigen wensen maar niet worden gedwarsboomd. Het boeit je dus wel. En waarom de zomermaanden voor veel kinderlozen óók de meest geschikte maanden kúnnen zijn (afhankelijk van de wensen van de persoon) is in dit topic al uitgebreid beschreven.quote:En wat voor de kinderlozen geschikte vakantiemaanden zijn boeit me niet zo.
Dat kun je egocentrisch noemen, maar ik pleeg me nu eenmaal niet te bemoeien met de vakantiewensen van mijn collega's.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 00:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Die egocentrische houding valt me wel op in dit topic.
Dan moeten ze toch nog wel een stukje ouder zijn. En ik vraag me af of het een fatsoenlijk alternatief voor de klassieke familievakantie is.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 00:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Onzin. Die vriendjes en vriendinnetjes gaan niet allemaal tegelijk op vakantie. En als je echt van mening bent dat je kinderen wat tekort komen tijdens de verschrikkelijke zomervakantie kun je ze altijd nog 1 of 2 weken naar een zomerkamp toe sturen.
Ik heb zojuist aangegeven dat ik me niet bemoei met de vakantiewensen van mijn collega's. Als die wensen kruisen met de mijne, dan zal mijn werkgever een keus moeten maken. Als dat ten nadele van mij is, dan is dat jammer. Daar zal ik noch mijn werkgever, noch mijn collega op aanspreken. Waar het om gaat is dat bij het maken van die keuze het in mijn beleving volkomen gerechtvaardigd is dat het hebben van kinderen versus het niet hebben van kinderen een (al dan niet bepalende) factor is. Dat heeft niks te maken met mensen met kinderen die vinden dat ze meer rechten hebben dan mensen zonder kinderen. Dat wordt er met een opmerkelijke gretigheid van gemaakt door topicdeelnemers zonder kinderen, maar goed, dat zij dan maar zo.quote:En tegenstrijdig met wat je hiervoor schrijft. Het boeit je niet zolang je eigen wensen maar niet worden gedwarsboomd. Het boeit je dus wel. En waarom de zomermaanden voor veel kinderlozen óók de meest geschikte maanden kúnnen zijn (afhankelijk van de wensen van de persoon) is in dit topic al uitgebreid beschreven.
Er is altijd een tijdvolgorde waarin mails verstuurd zijn, dus precies tegelijk kan niet.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:17 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Tja, dat werkt ook lang niet overal natuurlijk, Genoeg bedrijven waar je in een bepaalde maand je verloflijst voor het komende jaar moet invullen en waarbij zo ongeveer iedereen daardoor dus op hetzelfde moment de verlofaanvraag moet indienen.
Ben jij echt volwassen?quote:Op maandag 16 maart 2015 23:57 schreef Ivo1985 het volgende:
. Maar waarschijnlijk komt dat omdat ze het gedrag van hun kinderen hebben overgenomen.
Nee, de mensen zonder kinderen reageren inderdaad heel weloverwogen en empathisch.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:59 schreef Scorpie het volgende:
Mensen met kinderen zijn bijzonder irrationeel in dit topic bezig. Ongelooflijk. Die intonatie over het vermeende onrecht wat hen wel niet wordt aangedaan, ik moet er nog steeds om lachen.
Dit idd.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:34 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook nergens "Hadden ze maar geen kinderen moeten krijgen!" Maar kinderen worden er heus niet minder van als ze een jaartje niet in de zomer weggaan maar in de meivakantie of een andere vakantie. Ik vind het in ieder geval een non argument mbt de discussie.
tja.. dat klinkt leuk, maar niet iedereen kan ook daadwerkelijk weg in die andere vakanties.. Wij kunnen niet gezamenlijk in de mei, herfst en kerstvakantie..quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:26 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dit idd.
Scholen hebben meer vakanties dan werknemers aan vakantiedagen hebben, dus ook mensen met kinderen zitten niet per se aan de zomervakantie vast (wel hebben ze natuurlijk minder keus dan mensen zonder kinderen). Scholen hebben ongeveer 10 weken vakantie, de meeste werknemers 4-5.
Dit hele topic gaat over (een) werkgever(s) die werknemers-met-kinderen voorrang geven bij het inplannen van de zomervakantie. Die keuze kun je de werknemers-met-kinderen niet kwalijk nemen.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:12 schreef Cornelis83 het volgende:
Oplossing is gewoon simpel voor de baas: First come, first serve. Wat is daar lastig aan?
Dat kun je de werknemer juist wél kwalijk nemen, en de werkgever ook...quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:54 schreef Toga het volgende:
[..]
Dit hele topic gaat over (een) werkgever(s) die werknemers-met-kinderen voorrang geven bij het inplannen van de zomervakantie. Die keuze kun je de werknemers-met-kinderen niet kwalijk nemen.
Ikzelf heb er jaarlijks geen problemen mee, mag gaan en staan wanneer ik wil
Ik zou als werkgever toch eerst alle papiertjes verzamelen en dan pas een rooster maken. Dat is wel zo eerlijk want anders zouden kinderrijke campinggasten al een 10-jarige planning kunnen indienen..
Al met al komt het neer op een conflict tussen werkgever en werknemer, niet collega's onderling, laat dat duidelijk zijn.
Ik had vroeger ook collega's die gewoon 2 maanden zomervakantie in hun moederland waren; de eerste 21 dagen vakantiedagen en de rest "ziek"... (maar dat is een ander topic)
Waarom kun je de werknemer kwalijk nemen dat hij uiteraard vakantie aanvraagt voor de periode waarin hij op vakantie wil? Zoals iedereen doet?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:22 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Dat kun je de werknemer juist wél kwalijk nemen, en de werkgever ook...
Dat klopt maar ik vroeg het five horizonsquote:Op maandag 16 maart 2015 22:31 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat zou ook gewoon gelijk moeten staan in dit soort discussies.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:22 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Dat kun je de werknemer juist wél kwalijk nemen, en de werkgever ook...
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:23 schreef Five_Horizons het volgende:
Al die mensen die boos worden op hun collega's, omdat ze in een bepaalde periode op vakantie willen
Misschien moet je boos worden op je werkgever. Als mensen naast met de mogelijkheden van hun partner, ook nog rekening moeten gaan houden met elke collega op de afdeling en niet gewoon met hun werkgever kunnen afspreken wanneer ze op vakantie kunnen, dan kun je nooit meer op vakantie. Je hebt dan namelijk ook nog te maken met de collega's van je partner, de oppas van je kinderen, de oppas van de kinderen van je collega's, de partner van je collega's en weet ik veel wie nog meer.
Maar ga hier rustig nog verder staan stampvoeten, hoor. Dan ga ik gewoon op vakantie.
In wat voor fantasiewereld leef jij?quote:Op maandag 16 maart 2015 20:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat heeft mijn post nou met 'mensen met kinderen' te maken? Dat is geen homogene groep, gelukkig.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:36 schreef MPC60 het volgende:
[..]
In wat voor fantasiewereld leef jij?TS wil helemaal niet op vakantie om te laten zien dat hij net zoveel recht heeft op die periode als jouw, hij wil gewoon op vakantie.
Mensen met kinderen.
quote:
'' Als mensen naast met de mogelijkheden van hun partner, ook nog rekening moeten gaan houden met elke collega op de afdeling en niet gewoon met hun werkgever kunnen afspreken wanneer ze op vakantie kunnen, dan kun je nooit meer op vakantie. ''quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:34 schreef Five_Horizons het volgende:
Als mensen naast met de mogelijkheden van hun partner, ook nog rekening moeten gaan houden met elke collega op de afdeling en niet gewoon met hun werkgever kunnen afspreken wanneer ze op vakantie kunnen, dan kun je nooit meer op vakantie.
Ik bepaal toch niet of ik op vakantie kan of dat m'n collega dat kan. Prima dat jij dat onderscheid niet kan maken, maar dat is echt mijn probleem niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:48 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Dus je kunt het ze beiden kwalijk nemen.
Je als een autist gaan gedragen op de werkvloer zal de situatie niet bevorderen. Dit is natuurlijk een zaak voor je baas. Een baas die in dit geval geen eerlijke en duidelijke richtlijn heeft.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik bepaal toch niet of ik op vakantie kan of dat m'n collega dat kan. Prima dat jij dat onderscheid niet kan maken, maar dat is echt mijn probleem niet.
Voor dit soort dingen is m'n werkgever werkgever geworden.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:52 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Je als een autist gaan gedragen op de werkvloer zal de situatie niet bevorderen.
Alsof het argument; ''Ja maar mensen met een kind mogen eerst op vakantie'' een goed argument is.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Veel intelligenter wordt deze discussie er ook niet op, he?
Dat heb ik dan ook niet gebruikt, maar succes met nog meer dingen verzinnen die mensen helemaal niet zeggen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:57 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]; ''Ja maar mensen met een kind mogen eerst op vakantie''
Zeg ik dat jij dat zegt? Jij zegt dat het je niet boeit wat je collega's hebben, je gaat gewoon. Dat is lekker constructief voor de werksfeer.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat heb ik dan ook niet gebruikt, maar succes met nog meer dingen verzinnen die mensen helemaal niet zeggen.
Erm. Nee? Je vult weer wat in dat niet klopt.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:01 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Zeg ik dat jij dat zegt? Jij zegt dat het je niet boeit wat je collega's hebben, je gaat gewoon. Dat is lekker constructief voor de werksfeer.
Ja wilde dat laatste stuk net editen in; Jij hebt een baas die dat bepaalt op een duidelijke manier en gaat gewoon. Dat is hier niet geval.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:03 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm. Nee? Je vult weer wat in dat niet klopt.
Ik maak gewoon een afspraak met m'n werkgever. Die bepaalt immers of ik op vakantie kan of niet.
Sommige bedrijven is het in de CAO geregeld, weet bv dat dit iig jaar of 20 terug bij de NS zo wasquote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:00 schreef teckna het volgende:
Dit topic deed mij direct denken aan een ander recent topic rondom hetzelfde probleem:
WGR / Dezelfde weken vakantie als collega
Daar was de TS beter af dan huidig TS. Anyway, nergens in de wet staat dat je met kinderen meer of minder recht zou hebben op vakantie. Je baas zit dus verkeerd. Er is wel iets met continuïteit maar daar geld vooral dat de eerste aanvrager de periode toegewezen krijgt.
Beetje jammer dat keer op keer dit soort discussies vooral op basis van emotie worden beantwoord en je als collega zonder kinderen altijd maar zou moeten capituleren aan collega's met kinderen. Want de kinderen!
En dat is dan de schuld van de mensen met kinderen?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:03 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Ja wilde dat laatste stuk net editen in; Jij hebt een baas die dat bepaalt op een duidelijke manier en gaat gewoon. Dat is hier niet geval.
Sinds wanneer is empathie eenzijdigquote:Op maandag 16 maart 2015 18:51 schreef Pizzakoppo het volgende:
Die werkgever moet dus een eerlijk systeem opstellen waarin iedereen gelijk behandeld wordt. Ongeacht kind. Alleen lukt veel werkgevers dat niet en worden de werknemers tegen elkaar uitgespeeld...quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En dat is dan de schuld van de mensen met kinderen?
Nee, dat doet dus de werkgever. Dus die moet erop aangesproken worden, niet de collega's met kinderen die graag in de periode dat zij willen op vakantie gaan.
Absurd idd. Hun kiezen voor kinderen en alle anderen moeten zich dan maar aanpassen. Een dikkere plank voor de kop is haast ondenkbaar.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:59 schreef Scorpie het volgende:
Mensen met kinderen zijn bijzonder irrationeel in dit topic bezig. Ongelooflijk. Die intonatie over het vermeende onrecht wat hen wel niet wordt aangedaan, ik moet er nog steeds om lachen.
En wederom kun je dat de werknemers niet kwalijk nemen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:07 schreef Shadowkid053 het volgende:
[..]
Die werkgever moet dus een eerlijk systeem opstellen waarin iedereen gelijk behandeld wordt. Ongeacht kind. Alleen lukt veel werkgevers dat niet en worden de werknemers tegen elkaar uitgespeeld...
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wederom kun je dat de werknemers niet kwalijk nemen.
Maar echt, ik snap de ophef niet. Als het aan mij lag, gingen we ieder jaar in juni of september op vakantie. Nog steeds lekker weer, minder druk en minder duur. Dit jaar is onze regio nog de eerste en kunnen we meteen op de eerste dag vertrekken, waardoor we zaken als zwarte zaterdag kunnen vermijden, maar ik vrees het jaar dat dat niet meer gaat.
Ik kan me best voorstellen dat er eens een gelegenheid is waarom je, ook zonder kinderen, graag in juli/augustus vakantie wil, en ik vind ook dat dat dan moet kunnen, maar echt, als je niet hoeft? Wat mij betreft gooien ze die hele schoolvakantieregeling op de schop en geven ze kinderen ook een x-aantal vakantiedagen per jaar, vrij op te nemen.
Of zoals in Frankrijk, geen vakantiespreiding en andere onzin, iedereen in Augustus op vakantie en de meeste bedrijven dicht. Nu kan je sowieso in de meeste bedrijven tussen mei en september nauwelijks wat geregeld krijgen omdat er altijd iemand op vakantie is.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar echt, ik snap de ophef niet. Als het aan mij lag, gingen we ieder jaar in juni of september op vakantie. Nog steeds lekker weer, minder druk en minder duur. Dit jaar is onze regio nog de eerste en kunnen we meteen op de eerste dag vertrekken, waardoor we zaken als zwarte zaterdag kunnen vermijden, maar ik vrees het jaar dat dat niet meer gaat.
Ik kan me best voorstellen dat er eens een gelegenheid is waarom je, ook zonder kinderen, graag in juli/augustus vakantie wil, en ik vind ook dat dat dan moet kunnen, maar echt, als je niet hoeft? Wat mij betreft gooien ze die hele schoolvakantieregeling op de schop en geven ze kinderen ook een x-aantal vakantiedagen per jaar, vrij op te nemen.
Het topic was eigenlijk hiermee al opgelost. Natuurlijk.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:54 schreef MaLo het volgende:
Dat staat nergens wettelijk omschreven, een bedrijf verzint dat gewoon. En ja, dat is oneerlijk, als een bedrijf die regel wil hanteren.
Zonder kinderen kun je voldoende redenen hebben om tijdens de schoolvakantieperiode op vakantie te willen. Bijvoorbeeld als je vrienden hebt met kinderen waarmee je op vakantie gaat, of een partner die aan de bouwvak gebonden zit.
In de wet staat over vakantie opnemen het volgende:
http://www.rijksoverheid.(...)iedagen-opnemen.html
Kort samengevat: een werkgever mag je verlofaanvraag alleen weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelang en moet dit binnen 2 weken na je verlofaanvraag aangeven.
Apart. Wat is dan de reden dat jullie dat niet kunnen?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:35 schreef troelalahuplala het volgende:
[..]
tja.. dat klinkt leuk, maar niet iedereen kan ook daadwerkelijk weg in die andere vakanties.. Wij kunnen niet gezamenlijk in de mei, herfst en kerstvakantie..
Zolang de medewerkers hun werkgever/leidinggevende massaal onder druk zetten door te jammeren dat het zo zielig is als ze toevallig een jaartje niet in de zomervakantie 3 weken vrij zijn is dit wel degelijk ook de medewerkers aan te rekenen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Want? Iedereen doet zijn best om vakantie te krijgen wanneer hij/zij dat wil en dan is het mensen met kinderen meer aan te rekenen dan mensen zonder kinderen dat ze dat proberen? Logisch.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zolang de medewerkers hun werkgever/leidinggevende massaal onder druk zetten door te jammeren dat het zo zielig is als ze toevallig een jaartje niet in de zomervakantie 3 weken vrij zijn is dit wel degelijk ook de medewerkers aan te rekenen.
Onzin, meivakantie is niet regio gebonden. Alle scholen in Nederland hebben dezelfde week vakantie maar scholen mogen zelf besluiten om er een 2e week voor of achter te zetten.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:26 schreef troelalahuplala het volgende:
De mei vakantie zoals iemand opperde kan ook niet..
Ik heb 3 kinderen, 3 verschillende scholen met alle 3 andere mei vakantie.. Kind 1 : heeft 1 week , kind 2 2 weken en kind 3 ook.. Kind 1 heeft zijn week in een andere week dan dat 2 en 3 hebben...(zit in een andere regio op school).. Daar valt niets aan te wijzigen..die mei vakantie valt dus af.. Zonder kind 1 op vakantie is beetje flauw ;-)
Ik kijk graag vogeltjes, en de groenblauwe vinketering tjiftjaf is alleen tussen 1 augustus en 31 augustus te zien op het zuidelijk halfrond; dus wil ik 4 weken op vakantie kunnen. Want daar is het geen hoogseizoen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:18 schreef motorbloempje het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat een weldenkend kindvrij persoon vrijwillig in het hoogseizoen op vakantie gaat.
Jij vindt het fantastisch om buiten het seizoen te gaan, er zijn er ook genoeg die in het seizoen juist fantastisch vinden. Waarom is het zeuren als iemand zonder kinderen 3 weken naar kreta wil in juli of augustus?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:28 schreef ioko het volgende:
Ik kan nog steeds buiten het seizoen op vakantie, mijn zoontje is nog klein. Ik vind het fantastisch.
Dat er iemand zonder kinderen gaat zeuren of hij/zij alsjeblieft in het hoogseizoen op vakantie mag vindt ik echt een beetje zeuren om het zeuren.
En ja: als je een reden hebt om in het hoogseizoen te willen gaan, moet daarover worden gesproken en moeten ook mensen zonder kinderen dan op vakantie kunnen.
Het is niet onlogisch dat jouw werkgever rekening houdt met het feit dat bepaalde werknemers minder flexibel zijn. Dat moet natuurlijk niet zo ver gaan dat jij in een bepaalde periode nimmer zou mogen, maar rekening houden met het feit dat iemand met schoolgaande kinderen minder flexibel is, is doodnormaal.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:49 schreef karr-1 het volgende:
Vandaag een discussie met mijn baas gehad. Zijn mening is dat mensen met kinderen voorrang krijgen bij het nemen van vakantie (bv zomervakantie). Aangezien ik geen kinderen heb zou ik dus nooit voorrang krijgen, of kunnen boeken wanneer ik dat wil.
Het enige argument dat je dan krijgt is "Ja maar jij kunt in de goedkope tijd op vakantie, wij zijn afhankelijk van schoolvakanties." Lijkt me BS, als ik om wat voor reden dan ook vakantie wil in juli of augustus en ik heb voldoende verlofuren, moet dat gewoon kunnen. Mijn prive omstandigheden zouden geen verschil moeten maken.
Staat er echt wettelijk omschreven dat mensen met kinderen voorrang krijgen of is dat gewoon iets wat een bedrijf ter plekke kan verzinnen? En is dat niet oneerlijk tov mensen zonder kinderen?
Preaching to the choir here!quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:47 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ik kijk graag vogeltjes, en de groenblauwe vinketering tjiftjaf is alleen tussen 1 augustus en 31 augustus te zien op het zuidelijk halfrond; dus wil ik 4 weken op vakantie kunnen. Want daar is het geen hoogseizoen.
Wat ik bedoel; wat maakt mijn persoonlijke reden nu uit dat ik (of ik nu wel of geen kinderen heb) tussen 1 en 31 augustus op vakantie wens te gaan? Elders op de wereld is het op dat moment geen hoogseizoen.
Ja, en als je toevallig een werkgever hebt die zelf kinderen hebt en/of dezelfde argumenten gebruikt als die de TS schetst in de OP bij het bepalen wie recht heeft op welke week, dan ben je dus mooi het bokje. Het blijft een conflict tussen werknemer en werkgever, daar heb je helemaal gelijk in, maar het wordt op de werkvloer emotioneel gekaapt door mensen die zelf kinderen hebben. En in sommige gevallen hoort de werkgever, teamleider etc. gewoon tot die groep.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:03 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm. Nee? Je vult weer wat in dat niet klopt.
Ik maak gewoon een afspraak met m'n werkgever. Die bepaalt immers of ik op vakantie kan of niet.
Hoe zie je het dan voor je om een zinnig lesprogramma op te stellen, als je iedere week weer andere leerlingen kwijt bent?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:11 schreef miss_sly het volgende:
Wat mij betreft gooien ze die hele schoolvakantieregeling op de schop en geven ze kinderen ook een x-aantal vakantiedagen per jaar, vrij op te nemen.
Die vraag is er juist niet is, want die doet er helemaal niet toe.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:52 schreef DS4 het volgende:
Vraag is dus waarom jij in die periode wil gaan. Is er dan iets speciaals, of is het gewoon "ik voel mij buitengesloten, dus ik wil ook twee keer zoveel betalen voor dezelfde vakantie"?
er zijn al een aantal scholen waar dit als test loopt.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe zie je het dan voor je om een zinnig lesprogramma op te stellen, als je iedere week weer andere leerlingen kwijt bent?
Correct, het is juist niet relevant voor een werkgever wat die reden is. Het is wel relevant voor de werknemers die proberen er onderling uit te komen, want als je als kinderloze vrij wil hebben in juli gewoon om je collega's dwars te zitten, dan ben je gewoon een eikel. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat je met anderen op vakantie wil, dat je partner in het onderwijs zit, dat je begeleiding bent op een kindervakantiekamp of dat je de vierdaagse wil meelopen. Allemaal dingen die óók gebonden zijn aan de schoolvakantie.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:01 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Die vraag is er juist niet is, want die doet er helemaal niet toe.
Als TS in zijn blote hol op de leren bank met de gordijnen dicht alle seizoenen van friends 3 keer wil zien is dat zijn zaak
[..]
Weet ik, maar het lijkt mij echt een ramp.quote:er zijn al een aantal scholen waar dit als test loopt.
Ja, dat is lekker dwars gedacht. Zul je ver mee komen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:01 schreef CaLeX het volgende:
Die vraag is er juist niet is, want die doet er helemaal niet toe.
Als TS in zijn blote hol op de leren bank met de gordijnen dicht alle seizoenen van friends 3 keer wil zien is dat zijn zaak
Dan ga je er toch weg als dat zo'n probleem is? Worden jullie allemaal tegen je zin vastgehouden, ofzo? Of ga je zogenaamde recht halen. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:58 schreef Janneke141 het volgende:
. En in sommige gevallen hoort de werkgever, teamleider etc. gewoon tot die groep.
Lijkt mij heerlijk, zus (neefje zit op zo een school namelijk) zweert erbij ook.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:04 schreef Janneke141 het volgende:
Weet ik, maar het lijkt mij echt een ramp.
Ik zeg niet dat het netjes is en zou het zelf ook niet aanraden voor de onderlinge werksfeer. Maar het recht is er net zo goed als degene die in die week 'moeten' vanwege de kinderen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, dat is lekker dwars gedacht. Zul je ver mee komen.
Niet ieder "belang" heeft even veel waarde. Hoe meer je je aanvraag voor een specifieke periode kan objectiveren, hoe groter de kans is dat je krijgt wat je vraagt.
Een werkgever moet gewoon met alle belangen rekening houden. In je blote hol op de bank zitten met de gordijnen dicht en de blu-ray box van friends van a tot z bekijken kan op ieder moment. Ook jij snapt best dat niet iedereen in dezelfde weken op vakantie kan.
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Het zal mij jeuken wat de geobjectiveerde reden is. Kinderen, of anderszins een reden waarom je een specifieke datum wenst. Daarom stelde ik ook de vraag.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:10 schreef CaLeX het volgende:
Ik zeg niet dat het netjes is en zou het zelf ook niet aanraden voor de onderlinge werksfeer. Maar het recht is er net zo goed als degene die in die week 'moeten' vanwege de kinderen.
m.i. zal je er meestal wel uitkomen met de collega's maar het kan niet zo zijn dat een kinderloze altijd aan het kortste eind trekt.
Als ik op vakantie ga dan is dat meestal met vrienden die leraar zijn, maar heb geen kinderen. Zou ik daarom niet mee kunnen gaan?
Rouleren.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tja maar mijn baas keurt mijn verlof dus niet goed omdat er mensen zijn met kinderen die in dezelfde tijd weg willen
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat maakt het gedrag niet minder triest.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan ga je er toch weg als dat zo'n probleem is? Worden jullie allemaal tegen je zin vastgehouden, ofzo? Of ga je zogenaamde recht halen. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Wettelijk gezien maakt het geen hol uit waarom iemand een specifieke datum wenst.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Het zal mij jeuken wat de geobjectiveerde reden is. Kinderen, of anderszins een reden waarom je een specifieke datum wenst. Daarom stelde ik ook de vraag.
Dit is nu net zoiets waar je niet voor naar de wetgever moet kijken, maar gewoon in alle redelijkheid. Een goed werkgever doet dat.
Ja, gewoon weglopen voor de problemen. Stel je voor dat je opkomt voor jezelfquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Dan ga je er toch weg als dat zo'n probleem is?
Opmerkelijk. Ik zie in dit topic de plank geheel en uitsluitend voor de koppen van de kinderlozen. Nouja, sommige kinderlozen dan.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:11 schreef eight het volgende:
[..]
Absurd idd. Hun kiezen voor kinderen en alle anderen moeten zich dan maar aanpassen. Een dikkere plank voor de kop is haast ondenkbaar.
Je vergeet het stuk te quoten waarin ik dat zelf al aangeef?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:21 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ja, gewoon weglopen voor de problemen. Stel je voor dat je opkomt voor jezelf
Ik begin te vermoeden dat je mij niet echt wil begrijpen. Ik ken de wet, dat is mijn vak. Maar dit soort zaken laat zich het beste oplossen in redelijkheid en pas als dat niet werkt is de wet iets om eens naar te kijken.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:20 schreef CaLeX het volgende:
Wettelijk gezien maakt het geen hol uit waarom iemand een specifieke datum wenst.
Een goed werkgever hoort beide kanten aan, laat men er onderling uit proberen te komen en als dat niet lukt dan hakt hij de knoop door. En een goed werkgever zorgt dat hij niet elke keer dezelfde kant kiest. Ongeacht wat de reden van de specifieke datum is dus.
Ik deel dit gevoel.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:25 schreef Argento het volgende:
Opmerkelijk. Ik zie in dit topic de plank geheel en uitsluitend voor de koppen van de kinderlozen. Nouja, sommige kinderlozen dan.
O, ik ben niet de enige die het zo ervaart.quote:
Ik begin juist te vermoeden dat we hetzelfde zeggen alleen jij zegt het met een 'sugarcoat'.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik begin te vermoeden dat je mij niet echt wil begrijpen. Ik ken de wet, dat is mijn vak. Maar dit soort zaken laat zich het beste oplossen in redelijkheid en pas als dat niet werkt is de wet iets om eens naar te kijken.
Nergens pleit is ervoor om altijd de kant van dezelfde persoon te kiezen. Maar hoe beperkter iemand is met zijn vakantieplanning, hoe vaker die persoon toch in de gewenste periode op vakantie kan gaan. En als je dat uitlegt is mijn ervaring dat collega's daar prima begrip voor hebben en deels natuurlijk omdat ze het ook wel prettig vinden dat als zij een specifieke datum wensen altijd gepoogd zal worden om die specifieke datum voor hen te realiseren.
In de praktijk is het dus vooral puzzelen hier aan de keukentafel (op de een of andere manier is dit werk wat mee naar huis wordt genomen) en dus vooral het probleem van ons als werkgevers.
Dat zou anders kunnen worden als er iemand ineens heel star met de regels in de hand gaat eisen. Hetgeen niet bevorderlijk is voor de duur van de arbeidsrelatie.
Fixed.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:39 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ik begin juist te vermoeden dat we hetzelfde zeggen alleen jij zegt het met een 'sugarcoat'.
Mijn ervaring is dat er geen discussie mogelijk is met ouders mensen als het beoogde resultaat hun kant niet op gaat.
Daar heb je natuurlijk een puntquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Fixed.
Mensen met en zonder kinderen verschillen niet zo bijster veel
Wat valt er onder collega's onderling te bediscussieren als ze in dezelfde periode op vakantie willen terwijl de werkgever niet voor beide toestemming kan verlenen? Dan moet de werkgever een knoop doorhakken en moet de 'verliezer' maar zo volwassen zijn om dat te accepteren. Of niet?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:39 schreef CaLeX het volgende:
Mijn ervaring is dat er geen discussie mogelijk is met ouders als het beoogde resultaat hun kant niet op gaat.
Je moet toch ergens naar kijken? Als 2 collega's voor dezelfde weken vakantie aanvragen, collega 1 vanwege bepaalde reden( bijvoorbeeld de vakantie van zijn kinderen) en collega 2 gewoon omdat hij dan op vakantie wil vind ik het logisch dat collega 1 voorrang krijgt.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:46 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk een punt![]()
Eigenlijk willen we stiekem allemaal het beste voor ons zelf. De ene keer slikt persoon A de andere keer slikt persoon B.
Mij gaat het alleen te ver dat persoon A altijd een voorkeurspositie zou hebben vanwege randzaken
En als collega 2 dan vakantie wil omdat hij met vrienden/familie die wel kinderen hebben op vakantie wil?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:49 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Je moet toch ergens naar kijken? Als 2 collega's voor dezelfde weken vakantie aanvragen, collega 1 vanwege bepaalde reden( bijvoorbeeld de vakantie van zijn kinderen) en collega 2 gewoon omdat hij dan op vakantie wil vind ik het logisch dat collega 1 voorrang krijgt.
Dan is het ter beoordeling van de leidinggevende. Waarbij ik me voor kan stellen dat eigen kinderen zwaarder wegen dan kinderen van familie.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:52 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En als collega 2 dan vakantie wil omdat hij met vrienden/familie die wel kinderen hebben op vakantie wil?
De reden maakt natuurlijk niet uit voor een werkgever. Daar onderscheid op maken lijkt me onwenselijk.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is niet onlogisch dat jouw werkgever rekening houdt met het feit dat bepaalde werknemers minder flexibel zijn. Dat moet natuurlijk niet zo ver gaan dat jij in een bepaalde periode nimmer zou mogen, maar rekening houden met het feit dat iemand met schoolgaande kinderen minder flexibel is, is doodnormaal.
Vraag is dus waarom jij in die periode wil gaan. Is er dan iets speciaals, of is het gewoon "ik voel mij buitengesloten, dus ik wil ook twee keer zoveel betalen voor dezelfde vakantie"?
Het komt regelmatig voor dat er wat rek bij een of beide personen is, weekje eerder / weekje later. Niet elk werk hoeft overgenomen te worden. Daar kan je het iig over hebbenquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:47 schreef Argento het volgende:
Wat valt er onder collega's onderling te bediscussieren als ze in dezelfde periode op vakantie willen terwijl de werkgever niet voor beide toestemming kan verlenen? Dan moet de werkgever een knoop doorhakken en moet de 'verliezer' maar zo volwassen zijn om dat te accepteren. Of niet?
Mits er een knoop wordt doorgehakt met goede argumenten zal je het gewoon moeten accepteren. of je wel of geen kinderen hebt moet bij beide soorten werkgever niet van doorslaggevend belang zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:47 schreef Argento het volgende:
Zoals ik eerder zei vind ik het volkomen gerechtvaardigd dat een werkgever in het voorkomende geval de werknemer met kinderen voorrang verleent boven de werknemer zonder kinderen. Dat kan laatstgenoemde dan 'discriminatie' vinden (ja, het woord is al gevallen), maar dan heb je dus, inderdaad, een dikke vette plank voor je kop. En als je eens een werkgever treft die het hebben van kinderen geen factor vindt bij het bepalen wie wel en wie geen toestemming krijgt, tja, dan heb je als ouder pech. En in dat geval hebben je kinderen dat ook.
Ja, voordat je het weet gaan ze wapperen met de wet... "op tijd aangevraagd, geen zwaarwegende redenen om te weigeren, ik eis die vakantie!!!".quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:39 schreef CaLeX het volgende:
Mijn ervaring is dat er geen discussie mogelijk is met ouders als het beoogde resultaat hun kant niet op gaat.
Kinderen zijn geen randzaken.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:46 schreef CaLeX het volgende:
Mij gaat het alleen te ver dat persoon A altijd een voorkeurspositie zou hebben vanwege randzaken
Met zo'n redenering zouden kinderlozen dus ALTIJD op plek 2 komen en ouders ALTIJD hun zin krijgen. Hoe is dat eerlijk of logisch?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:55 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dan is het ter beoordeling van de leidinggevende. Waarbij ik me voor kan stellen dat eigen kinderen zwaarder wegen dan kinderen van familie.
Loten of rouleren zijn idd het eerlijkst. Wat dus gewoon betekent dat wel of geen kinderen geen zak meer uitmaakt bij het toekennen van verlof. Zoals het hoort.quote:Dit zijn typisch gevallen waarbij je het als werkgever niet zo snel goed kan doen. Er wordt altijd iemand teleurgesteld. Loten om de meest gewilde vakantieweken lijkt me dan nog het eerlijkst.
Kinderen hebben geen arbeidscontract met het bedrijf waar je werkt, voor een verlof aanvraag is een kind een randzaak.quote:
Want?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:56 schreef Scorpie het volgende:
De reden maakt natuurlijk niet uit voor een werkgever. Daar onderscheid op maken lijkt me onwenselijk.
OK, loten of rouleren. En als jij dan een keer echt in dat hoogseizoen wil, omdat je een huwelijk van een vriend hebt of mee wil doen aan de Vierdaagse of de Tour de France dat jaar wil volgen, heb je pech, want jij bent niet aan de beurt. Ook niet die ene keer toevallig, want loten/rouleren.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Met zo'n redenering zouden kinderlozen dus ALTIJD op plek 2 komen en ouders ALTIJD hun zin krijgen. Hoe is dat eerlijk of logisch?
[..]
Loten of rouleren zijn idd het eerlijkst. Wat dus gewoon betekent dat wel of geen kinderen geen zak meer uitmaakt bij het toekennen van verlof. Zoals het hoort.
Hoe is het eerlijk of logisch dat een collega zonder kinderen zijn vakantie in het hoogseizoen wel toegekend krijgt en een collega met kinderen niet, waardoor deze laatste niet met zijn kinderen op vakantie kan?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Met zo'n redenering zouden kinderlozen dus ALTIJD op plek 2 komen en ouders ALTIJD hun zin krijgen. Hoe is dat eerlijk of logisch?
Ik beschouw werknemers toch als iets meer dan de leverancier van arbeid. En zelfs dan... hun privéleven heeft invloed op hun werk. Dus nee... kinderen zijn allesbehalve randzaken. Ook al is het soms vrij lastig voor een werkgever en vind ik ook wel dat ze primair de verantwoordelijkheid zijn van de werknemers, dus ook bij ziekte en ander ongemak wat plotseling optreedt... Alleen verwacht ik ook weer niet dat de schouders opgehaald worden en de kinderen alleen gelaten worden om maar op tijd op het werk te zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:01 schreef CaLeX het volgende:
Kinderen hebben geen arbeidscontract met het bedrijf waar je werkt, voor een verlof aanvraag is een kind een randzaak.
Even gefixed voor je.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:25 schreef Argento het volgende:
Opmerkelijk. Ik zie in dit topic de plank geheel en uitsluitend voor de koppen van degene met kinderen.
Omdat het mooi weer is?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:12 schreef Individual het volgende:
Je bent niet goed wijs als je in de schoolvakanties wil reizen. Druk en duur.
Wat is de reden dat je dan wil reizen?
Dit zal je per bedrijf moeten bekijken, ik ken collega's van andere afdeling die nu al 2019 vast gaan leggen danquote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:02 schreef miss_sly het volgende:
Een oplossing die hier diverse malen wordt aangedragen is: volgorde van aanvragen.
Als je met kind(eren) in het hoogseizoen op vakantie wil naar een bepaalde regio/camping/in een bepaalde periode van dat hoogseizoen, moet je echt uiterlijk december boeken. Heel veel mensen willen dit juist niet, want ze willen niet al een half jaar vantevoren moeten bedenken waar ze heen gaan.
Primair de verantwoordelijkheid van de werknemer.... en secundair van de werkgever dan? Sorry hoor ik ben het helemaal met je eens dat als er de ruimte is dat deze gegeven dient te worden door de werkgever. In diverse CAO's staat het eea om daar hulp bij te bieden met ouderschapsverlof e.d.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:06 schreef DS4 het volgende:
Ik beschouw werknemers toch als iets meer dan de leverancier van arbeid. En zelfs dan... hun privéleven heeft invloed op hun werk. Dus nee... kinderen zijn allesbehalve randzaken. Ook al is het soms vrij lastig voor een werkgever en vind ik ook wel dat ze primair de verantwoordelijkheid zijn van de werknemers, dus ook bij ziekte en ander ongemak wat plotseling optreedt... Alleen verwacht ik ook weer niet dat de schouders opgehaald worden en de kinderen alleen gelaten worden om maar op tijd op het werk te zijn.
*mompelt iets met plank en kop*quote:
dan vraag je aan een collega of iemand wil ruilen, want oh zo belangrijk. En anders idd pech.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
OK, loten of rouleren. En als jij dan een keer echt in dat hoogseizoen wil, omdat je een huwelijk van een vriend hebt of mee wil doen aan de Vierdaagse of de Tour de France dat jaar wil volgen, heb je pech, want jij bent niet aan de beurt. Ook niet die ene keer toevallig, want loten/rouleren.
Beide werken heeft er dan weer niets mee te maken.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:15 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Als je voor kinderen kiest en daarnaast ook kiest om beide te gaan werken
De zomer is langer dan de vakantie en genoeg plekken met mooi weer rond de wereld en jaarrond.quote:
Die laatste kan gewoon niet op vakantie als zij geen vakantie krijgt binnen die 6 weken. Mensen zonder kinderen kunnen met gemak op vakantie gaan buiten die weken. Trouwens ik vond het heerlijk om buiten het seizoen op vakantie te gaan. Ik ging in mei, september en januari 2 weken op vakantie en kon dus elke keer 15 weken aftellen tot de volgende 2 weken vakantiequote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Hoe is het eerlijk of logisch dat een collega zonder kinderen zijn vakantie in het hoogseizoen wel toegekend krijgt en een collega met kinderen niet, waardoor deze laatste niet met zijn kinderen op vakantie kan?
Kan het wel extra moeilijk maken, dan moeten ook beide partners nog in dezelfde weken vakantie zien te krijgen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Beide werken heeft er dan weer niets mee te maken.
Indien niet zou het de puzzel iets vergemakkelijken, maar de basis blijft hetzelfde.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Beide werken heeft er dan weer niets mee te maken.
want naar de andere kant van de wereld reizen is niet:quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:16 schreef Individual het volgende:
[..]
De zomer is langer dan de vakantie en genoeg plekken met mooi weer rond de wereld en jaarrond.
?quote:
In feite zeg je dus niets. Stellen dat sneeuw zwart is. Maar dat het ook wit kan zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je vergeet het stuk te quoten waarin ik dat zelf al aangeef?
Van jou had ik wat meer diepgang verwacht (en ook nog eens correct, sneeuw is immers niet zwart), maar soit: nee. Ik zeg dat je zelf een keuze hebt. Dat schijnt nogal moeilijk te zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:20 schreef r_one het volgende:
[..]
In feite zeg je dus niets. Stellen dat sneeuw zwart is. Maar dat het ook wit kan zijn.
Ja, dat zal het zijn, mijn diepgangquote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:21 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Van jou had ik wat meer diepgang verwacht,
... waarvan de eerste optie een dooddoener eerste klas is. Hoe moeilijk wil je het topic maken zegquote:maar soit: nee. Ik zeg dat je zelf een keuze hebt. Dat schijnt nogal moeilijk te zijn.
Nog een stampvoeter. Staat je niet. Kus op je hoofd.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:23 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja, dat zal het zijn, mijn diepgang
[..]
... waarvan de eerste optie een dooddoener eerste klas is. Hoe moeilijk wil je het topic maken zeg
Over diepgang gesprokenquote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nog een stampvoeter. Staat je niet. Kus op je hoofd.
Nee, dan "dan ga je toch weg", da's absoluut geen humbug-postquote:Moet ik m'n post waarin ik aangeef dat dit een probleem tussen jou en je werkgever is nog maar eens posten of blijven mensen hier nog steeds hangen in humbug-posts?
Hoe is het eerlijk of logisch dat iemand zonder kinderen nooit om wat voor reden dan ook verlof zou kunnen krijgen in het hoogseizoen omdat hij altijd op de 2e plek komt?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Hoe is het eerlijk of logisch dat een collega zonder kinderen zijn vakantie in het hoogseizoen wel toegekend krijgt en een collega met kinderen niet, waardoor deze laatste niet met zijn kinderen op vakantie kan?
Ik geef gewoon aan dat je zelf een keuze hebt. Zo moeilijk is dat niet (maar stiekem blijkbaar welquote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Over diepgang gesproken
[..]
Nee, dan "dan ga je toch weg", da's absoluut geen humbug-post![]()
Gegroet Five![]()
Klopt, hooguit recht op vakantie in het hoogseizoen. Maar of je daar nou blij mee moet zijn.....quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Kinderen geven je geen speciale morele voorrechten hoor.
Ja, beter systeem dan zeggen: "Jij hebt geen kinderen dus je hebt ALTIJD pech.".quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
OK, loten of rouleren. En als jij dan een keer echt in dat hoogseizoen wil, omdat je een huwelijk van een vriend hebt of mee wil doen aan de Vierdaagse of de Tour de France dat jaar wil volgen, heb je pech, want jij bent niet aan de beurt. Ook niet die ene keer toevallig, want loten/rouleren.
Je hoeft niet op vakantie hè...quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:34 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Klopt, hooguit recht op vakantie in het hoogseizoen. Maar of je daar nou blij mee moet zijn.....
Dat dringt maar niet door bij velen. Dat je als ouders geen speciale morele of juridische rechtspositie hebt, die hebben ze zichzelf toegeëigend en dat zorgt voor heel veel scheve gezichten op de werkvloer.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Rekening ermee houden dat mensen kinderen hebben is nog 1 ding, het als beleid hebben dat ze voorrang krijgen is wel wat anders.
Je behoort immers ook rekening te houden met "die andere werknemers".
Waarom ga je dan niet naar je baas met dit 'probleem'? Waarom word je boos op iemand die een akkoord krijgt op z'n vakantieaanvraag?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat dringt maar niet door bij velen. Dat je als ouders geen speciale morele of juridische rechtspositie hebt, die hebben ze zichzelf toegeëigend en dat zorgt voor heel veel scheve gezichten op de werkvloer.
Sinds wanneer is het alleen mooi weer in de schoolvakanties?quote:
Klinkt weer iets te dramatisch.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat dringt maar niet door bij velen. Dat je als ouders geen speciale morele of juridische rechtspositie hebt, die hebben ze zichzelf toegeëigend en dat zorgt voor heel veel scheve gezichten op de werkvloer.
Leuke collega's heb je dan.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Staan de hakken lekker in het zand?quote:
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:16 schreef Individual het volgende:
[..]
De zomer is langer dan de vakantie en genoeg plekken met mooi weer rond de wereld en jaarrond.
Dat gaat alleen op als je niet al een specifieke reisbestemming in gedachten hebt. Vorig jaar zijn we - door mijn opleiding gebonden aan het hoogseizoen- naar Noorwegen geweest. Dat is geen land waar je met je tentje in september graag kampeert, wil je niet een enorm groot risico lopen letterlijk weggespoeld te worden. (In juni is het misschien nog wel te doen, met een grote berg geluk, maar mijn voorkeur zou toch juli zijn, mochten we ooit weer gaan.)quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is het alleen mooi weer in de schoolvakanties?
Ik mag het altijd graag ter sprake brengen tijdens de jaarlijkse verlofplanning. Maar veel gehoor vindt het niet. Ongemakkelijke blikken en kutsmoesjes, dat welquote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:40 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Waarom ga je dan niet naar je baas met dit 'probleem'? Waarom word je boos op iemand die een akkoord krijgt op z'n vakantieaanvraag?
Je zal maar met zo'n zooitje zitten die denken dat ze op grond van hun kinderen speciale voorrechten hebben idd. Door de boot genomen zijn dat niet alleen met de verlofplanning eikels.quote:
Ik ben bang dat er gewoon een groepje is die hun scheve gezichten met name te danken hebben aan zichzelf.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Vrouwelijke collega's zijn sowieso kut.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je zal maar met zo'n zooitje zitten die denken dat ze op grond van hun kinderen speciale voorrechten hebben idd. Door de boot genomen zijn dat niet alleen met de verlofplanning eikels.
Nauurlijk. Maar dan heb je toch een objectiveerbare reden?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:43 schreef Candaasje het volgende:
Dat gaat alleen op als je niet al een specifieke reisbestemming in gedachten hebt. Vorig jaar zijn we - door mijn opleiding gebonden aan het hoogseizoen- naar Noorwegen geweest. Dat is geen land waar je met je tentje in september graag kampeert, wil je niet een enorm groot risico lopen letterlijk weggespoeld te worden. (In juni is het misschien nog wel te doen, met een grote berg geluk, maar mijn voorkeur zou toch juli zijn, mochten we ooit weer gaan.)
Dat is voor ons niet iets dat elk jaar speelt, dus ik zou ook niet elke zomer per se in het hoogseizoen vakantie willen, maar het 'moet' toch wel een keertje kunnen, ondanks dat ik geen kinderen heb.
Er is dan ook niemand die daar voor pleit. Ik lees wel een groep die dit "probleem" vooral poneert als bestaand, zonder dat het daadwerkelijk ergens speelt (en nogmaals: ik sluit het niet uit, maar concrete voorbeelden ontbreken volgens mij en derhalve denk ik dat dit iets is waar mensen doorgaans heel goed uitkomen).quote:Zo geldt dat natuurlijk wel voor meer bestemmingen. Wij verblijven graag in de bergen, dus dat is sowieso al iets waardoor je meer met de weersomstandigheden rekening moet houden. Daarbij wordt het in die rustigere streken erg stil halverwege september. Vind ik niet per se erg - ik hou van rust- maar ik miste zelfs in Italië in het naseizoen toch wel een beetje de gezelligheid van 'zomerse dorpjes'. En het werd toch al weer eerder donker en koeler. Dat alles is natuurlijk geen wereldramp, het heeft ook zeker z'n voordelen. En als het betekent dat ik het zo voor collega's mogelijk maak om met hun kinderen op vakantie te gaan, kan ik daar best mee leven. Maar het zou niet vanzelfsprekend moeten zijn dat een werknemer zonder kinderen zich elk jaar moet aanpassen. (Met de nadruk dus op moet, zonder goed overleg.)
Dat is dus juist die houding die de scheve gezichten veroorzaakt. Elk verlofverzoek is gewoon even redelijk.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben bang dat er gewoon een groepje is die hun scheve gezichten met name te danken hebben aan zichzelf.
Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat er ter zake problemen waren. Het zal best voorkomen en heel af en toe zal er sprake zijn van een werkgever die zich volstrekt onredelijk opstelt, maar het komt mij hier vooral voor als zeiken om het zeiken.
Dat jij met bepaalde collega's niet door een deur kan staat dus los van het feit dat ze kinderen hebben.. zij vinden jou ook vast een lul en jij hebt geen kinderen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Je zal maar met zo'n zooitje zitten die denken dat ze op grond van hun kinderen speciale voorrechten hebben idd. Door de boot genomen zijn dat niet alleen met de verlofplanning eikels.
Ook zonder kinderen zouden die gevallen nog steeds eikels zijn geweest idd.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat jij met bepaalde collega's niet door een deur kan staat dus los van het feit dat ze kinderen hebben.. zij vinden jou ook vast een lul en jij hebt geen kinderen.
Het is natuurlijk ook maar waar je je aan wil ergeren.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat is dus juist die houding die de scheve gezichten veroorzaakt. Elk verlofverzoek is gewoon even redelijk.
Precies.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ook zonder kinderen zouden die gevallen nog steeds eikels zijn geweest idd.
Ah, dan zitten we op één lijnquote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nauurlijk. Maar dan heb je toch een objectiveerbare reden?
[..]
Er is dan ook niemand die daar voor pleit. Ik lees wel een groep die dit "probleem" vooral poneert als bestaand, zonder dat het daadwerkelijk ergens speelt (en nogmaals: ik sluit het niet uit, maar concrete voorbeelden ontbreken volgens mij en derhalve denk ik dat dit iets is waar mensen doorgaans heel goed uitkomen).
Ik erger me graag aan onrechtvaardigheid.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook maar waar je je aan wil ergeren.
Nergens blijkt toch dat TS in het hoogseizoen weg wil? Volgens mij was het een hypothetische discussie met zijn baas.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:55 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ah, dan zitten we op één lijnIk heb er zelf verder ook nog geen last mee gehad gelukkig. Alleen in het geval van TS lijkt het nu wel te spelen.
Dan zeg je dus feitelijk: jij mag dan en dan geen verlof opnemen, en jij dan en dan niet omdat je wel of geen kinderen hebtquote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:54 schreef ioko het volgende:
Gelukkig zijn de mensen die zonder kinderen perse in het hoogseizoen op vakantie willen ver in de minderheid en levert het meestal geen probleem op.
Als het echt een groot probleem was heb ik wel een oplossing: laat alle mensen zonder kinderen lekker in juli op vakantie gaan met z'n allen. Gaan de mensen met kinderen wel en juni en augustus/september.
Hm, ja en nee. Wel hypothetisch, maar stel dat het dit of volgend jaar zo is dat zowel TS als een collega met kind(eren) op vakantie wil, dan hoeft TS niet echt op zijn werkgever te rekenen, gekeken naar diens huidige reactie. Wil natuurlijk niet zeggen dat TS er zelf niet uit zou kunnen komen met de genoemde collega. Wellicht is het wel een heeul tof wijf, ondanks dat ze kinderen heeftquote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:57 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Nergens blijkt toch dat TS in het hoogseizoen weg wil? Volgens mij was het een hypothetische discussie met zijn baas.
Ik werk al ruim 25 jaar. Pas anderhalf jaar is het voor mezelf een issue dat we aan bepaalde periodes vastzitten ivm schoolvakanties en leerplicht. Al die andere jaren heb ik nooit moeilijk gedaan over wanneer op vakantie, omdat ik snap dat er mensen zijn die wel aan bepaalde momenten gebonden zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:55 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ah, dan zitten we op één lijnIk heb er zelf verder ook nog geen last mee gehad gelukkig. Alleen in het geval van TS lijkt het nu wel te spelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |