Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Het zal mij jeuken wat de geobjectiveerde reden is. Kinderen, of anderszins een reden waarom je een specifieke datum wenst. Daarom stelde ik ook de vraag.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:10 schreef CaLeX het volgende:
Ik zeg niet dat het netjes is en zou het zelf ook niet aanraden voor de onderlinge werksfeer. Maar het recht is er net zo goed als degene die in die week 'moeten' vanwege de kinderen.
m.i. zal je er meestal wel uitkomen met de collega's maar het kan niet zo zijn dat een kinderloze altijd aan het kortste eind trekt.
Als ik op vakantie ga dan is dat meestal met vrienden die leraar zijn, maar heb geen kinderen. Zou ik daarom niet mee kunnen gaan?
Rouleren.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tja maar mijn baas keurt mijn verlof dus niet goed omdat er mensen zijn met kinderen die in dezelfde tijd weg willen
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat maakt het gedrag niet minder triest.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan ga je er toch weg als dat zo'n probleem is? Worden jullie allemaal tegen je zin vastgehouden, ofzo? Of ga je zogenaamde recht halen. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Wettelijk gezien maakt het geen hol uit waarom iemand een specifieke datum wenst.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Het zal mij jeuken wat de geobjectiveerde reden is. Kinderen, of anderszins een reden waarom je een specifieke datum wenst. Daarom stelde ik ook de vraag.
Dit is nu net zoiets waar je niet voor naar de wetgever moet kijken, maar gewoon in alle redelijkheid. Een goed werkgever doet dat.
Ja, gewoon weglopen voor de problemen. Stel je voor dat je opkomt voor jezelfquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Dan ga je er toch weg als dat zo'n probleem is?
Opmerkelijk. Ik zie in dit topic de plank geheel en uitsluitend voor de koppen van de kinderlozen. Nouja, sommige kinderlozen dan.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:11 schreef eight het volgende:
[..]
Absurd idd. Hun kiezen voor kinderen en alle anderen moeten zich dan maar aanpassen. Een dikkere plank voor de kop is haast ondenkbaar.
Je vergeet het stuk te quoten waarin ik dat zelf al aangeef?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:21 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ja, gewoon weglopen voor de problemen. Stel je voor dat je opkomt voor jezelf
Ik begin te vermoeden dat je mij niet echt wil begrijpen. Ik ken de wet, dat is mijn vak. Maar dit soort zaken laat zich het beste oplossen in redelijkheid en pas als dat niet werkt is de wet iets om eens naar te kijken.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:20 schreef CaLeX het volgende:
Wettelijk gezien maakt het geen hol uit waarom iemand een specifieke datum wenst.
Een goed werkgever hoort beide kanten aan, laat men er onderling uit proberen te komen en als dat niet lukt dan hakt hij de knoop door. En een goed werkgever zorgt dat hij niet elke keer dezelfde kant kiest. Ongeacht wat de reden van de specifieke datum is dus.
Ik deel dit gevoel.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:25 schreef Argento het volgende:
Opmerkelijk. Ik zie in dit topic de plank geheel en uitsluitend voor de koppen van de kinderlozen. Nouja, sommige kinderlozen dan.
O, ik ben niet de enige die het zo ervaart.quote:
Ik begin juist te vermoeden dat we hetzelfde zeggen alleen jij zegt het met een 'sugarcoat'.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik begin te vermoeden dat je mij niet echt wil begrijpen. Ik ken de wet, dat is mijn vak. Maar dit soort zaken laat zich het beste oplossen in redelijkheid en pas als dat niet werkt is de wet iets om eens naar te kijken.
Nergens pleit is ervoor om altijd de kant van dezelfde persoon te kiezen. Maar hoe beperkter iemand is met zijn vakantieplanning, hoe vaker die persoon toch in de gewenste periode op vakantie kan gaan. En als je dat uitlegt is mijn ervaring dat collega's daar prima begrip voor hebben en deels natuurlijk omdat ze het ook wel prettig vinden dat als zij een specifieke datum wensen altijd gepoogd zal worden om die specifieke datum voor hen te realiseren.
In de praktijk is het dus vooral puzzelen hier aan de keukentafel (op de een of andere manier is dit werk wat mee naar huis wordt genomen) en dus vooral het probleem van ons als werkgevers.
Dat zou anders kunnen worden als er iemand ineens heel star met de regels in de hand gaat eisen. Hetgeen niet bevorderlijk is voor de duur van de arbeidsrelatie.
Fixed.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:39 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ik begin juist te vermoeden dat we hetzelfde zeggen alleen jij zegt het met een 'sugarcoat'.
Mijn ervaring is dat er geen discussie mogelijk is met ouders mensen als het beoogde resultaat hun kant niet op gaat.
Daar heb je natuurlijk een puntquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Fixed.
Mensen met en zonder kinderen verschillen niet zo bijster veel
Wat valt er onder collega's onderling te bediscussieren als ze in dezelfde periode op vakantie willen terwijl de werkgever niet voor beide toestemming kan verlenen? Dan moet de werkgever een knoop doorhakken en moet de 'verliezer' maar zo volwassen zijn om dat te accepteren. Of niet?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:39 schreef CaLeX het volgende:
Mijn ervaring is dat er geen discussie mogelijk is met ouders als het beoogde resultaat hun kant niet op gaat.
Je moet toch ergens naar kijken? Als 2 collega's voor dezelfde weken vakantie aanvragen, collega 1 vanwege bepaalde reden( bijvoorbeeld de vakantie van zijn kinderen) en collega 2 gewoon omdat hij dan op vakantie wil vind ik het logisch dat collega 1 voorrang krijgt.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:46 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk een punt![]()
Eigenlijk willen we stiekem allemaal het beste voor ons zelf. De ene keer slikt persoon A de andere keer slikt persoon B.
Mij gaat het alleen te ver dat persoon A altijd een voorkeurspositie zou hebben vanwege randzaken
En als collega 2 dan vakantie wil omdat hij met vrienden/familie die wel kinderen hebben op vakantie wil?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:49 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Je moet toch ergens naar kijken? Als 2 collega's voor dezelfde weken vakantie aanvragen, collega 1 vanwege bepaalde reden( bijvoorbeeld de vakantie van zijn kinderen) en collega 2 gewoon omdat hij dan op vakantie wil vind ik het logisch dat collega 1 voorrang krijgt.
Dan is het ter beoordeling van de leidinggevende. Waarbij ik me voor kan stellen dat eigen kinderen zwaarder wegen dan kinderen van familie.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:52 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En als collega 2 dan vakantie wil omdat hij met vrienden/familie die wel kinderen hebben op vakantie wil?
De reden maakt natuurlijk niet uit voor een werkgever. Daar onderscheid op maken lijkt me onwenselijk.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is niet onlogisch dat jouw werkgever rekening houdt met het feit dat bepaalde werknemers minder flexibel zijn. Dat moet natuurlijk niet zo ver gaan dat jij in een bepaalde periode nimmer zou mogen, maar rekening houden met het feit dat iemand met schoolgaande kinderen minder flexibel is, is doodnormaal.
Vraag is dus waarom jij in die periode wil gaan. Is er dan iets speciaals, of is het gewoon "ik voel mij buitengesloten, dus ik wil ook twee keer zoveel betalen voor dezelfde vakantie"?
Het komt regelmatig voor dat er wat rek bij een of beide personen is, weekje eerder / weekje later. Niet elk werk hoeft overgenomen te worden. Daar kan je het iig over hebbenquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:47 schreef Argento het volgende:
Wat valt er onder collega's onderling te bediscussieren als ze in dezelfde periode op vakantie willen terwijl de werkgever niet voor beide toestemming kan verlenen? Dan moet de werkgever een knoop doorhakken en moet de 'verliezer' maar zo volwassen zijn om dat te accepteren. Of niet?
Mits er een knoop wordt doorgehakt met goede argumenten zal je het gewoon moeten accepteren. of je wel of geen kinderen hebt moet bij beide soorten werkgever niet van doorslaggevend belang zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:47 schreef Argento het volgende:
Zoals ik eerder zei vind ik het volkomen gerechtvaardigd dat een werkgever in het voorkomende geval de werknemer met kinderen voorrang verleent boven de werknemer zonder kinderen. Dat kan laatstgenoemde dan 'discriminatie' vinden (ja, het woord is al gevallen), maar dan heb je dus, inderdaad, een dikke vette plank voor je kop. En als je eens een werkgever treft die het hebben van kinderen geen factor vindt bij het bepalen wie wel en wie geen toestemming krijgt, tja, dan heb je als ouder pech. En in dat geval hebben je kinderen dat ook.
Ja, voordat je het weet gaan ze wapperen met de wet... "op tijd aangevraagd, geen zwaarwegende redenen om te weigeren, ik eis die vakantie!!!".quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:39 schreef CaLeX het volgende:
Mijn ervaring is dat er geen discussie mogelijk is met ouders als het beoogde resultaat hun kant niet op gaat.
Kinderen zijn geen randzaken.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:46 schreef CaLeX het volgende:
Mij gaat het alleen te ver dat persoon A altijd een voorkeurspositie zou hebben vanwege randzaken
Met zo'n redenering zouden kinderlozen dus ALTIJD op plek 2 komen en ouders ALTIJD hun zin krijgen. Hoe is dat eerlijk of logisch?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:55 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dan is het ter beoordeling van de leidinggevende. Waarbij ik me voor kan stellen dat eigen kinderen zwaarder wegen dan kinderen van familie.
Loten of rouleren zijn idd het eerlijkst. Wat dus gewoon betekent dat wel of geen kinderen geen zak meer uitmaakt bij het toekennen van verlof. Zoals het hoort.quote:Dit zijn typisch gevallen waarbij je het als werkgever niet zo snel goed kan doen. Er wordt altijd iemand teleurgesteld. Loten om de meest gewilde vakantieweken lijkt me dan nog het eerlijkst.
Kinderen hebben geen arbeidscontract met het bedrijf waar je werkt, voor een verlof aanvraag is een kind een randzaak.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |