Want? Iedereen doet zijn best om vakantie te krijgen wanneer hij/zij dat wil en dan is het mensen met kinderen meer aan te rekenen dan mensen zonder kinderen dat ze dat proberen? Logisch.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zolang de medewerkers hun werkgever/leidinggevende massaal onder druk zetten door te jammeren dat het zo zielig is als ze toevallig een jaartje niet in de zomervakantie 3 weken vrij zijn is dit wel degelijk ook de medewerkers aan te rekenen.
Onzin, meivakantie is niet regio gebonden. Alle scholen in Nederland hebben dezelfde week vakantie maar scholen mogen zelf besluiten om er een 2e week voor of achter te zetten.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:26 schreef troelalahuplala het volgende:
De mei vakantie zoals iemand opperde kan ook niet..
Ik heb 3 kinderen, 3 verschillende scholen met alle 3 andere mei vakantie.. Kind 1 : heeft 1 week , kind 2 2 weken en kind 3 ook.. Kind 1 heeft zijn week in een andere week dan dat 2 en 3 hebben...(zit in een andere regio op school).. Daar valt niets aan te wijzigen..die mei vakantie valt dus af.. Zonder kind 1 op vakantie is beetje flauw ;-)
Ik kijk graag vogeltjes, en de groenblauwe vinketering tjiftjaf is alleen tussen 1 augustus en 31 augustus te zien op het zuidelijk halfrond; dus wil ik 4 weken op vakantie kunnen. Want daar is het geen hoogseizoen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:18 schreef motorbloempje het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat een weldenkend kindvrij persoon vrijwillig in het hoogseizoen op vakantie gaat.
Jij vindt het fantastisch om buiten het seizoen te gaan, er zijn er ook genoeg die in het seizoen juist fantastisch vinden. Waarom is het zeuren als iemand zonder kinderen 3 weken naar kreta wil in juli of augustus?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:28 schreef ioko het volgende:
Ik kan nog steeds buiten het seizoen op vakantie, mijn zoontje is nog klein. Ik vind het fantastisch.
Dat er iemand zonder kinderen gaat zeuren of hij/zij alsjeblieft in het hoogseizoen op vakantie mag vindt ik echt een beetje zeuren om het zeuren.
En ja: als je een reden hebt om in het hoogseizoen te willen gaan, moet daarover worden gesproken en moeten ook mensen zonder kinderen dan op vakantie kunnen.
Het is niet onlogisch dat jouw werkgever rekening houdt met het feit dat bepaalde werknemers minder flexibel zijn. Dat moet natuurlijk niet zo ver gaan dat jij in een bepaalde periode nimmer zou mogen, maar rekening houden met het feit dat iemand met schoolgaande kinderen minder flexibel is, is doodnormaal.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:49 schreef karr-1 het volgende:
Vandaag een discussie met mijn baas gehad. Zijn mening is dat mensen met kinderen voorrang krijgen bij het nemen van vakantie (bv zomervakantie). Aangezien ik geen kinderen heb zou ik dus nooit voorrang krijgen, of kunnen boeken wanneer ik dat wil.
Het enige argument dat je dan krijgt is "Ja maar jij kunt in de goedkope tijd op vakantie, wij zijn afhankelijk van schoolvakanties." Lijkt me BS, als ik om wat voor reden dan ook vakantie wil in juli of augustus en ik heb voldoende verlofuren, moet dat gewoon kunnen. Mijn prive omstandigheden zouden geen verschil moeten maken.
Staat er echt wettelijk omschreven dat mensen met kinderen voorrang krijgen of is dat gewoon iets wat een bedrijf ter plekke kan verzinnen? En is dat niet oneerlijk tov mensen zonder kinderen?
Preaching to the choir here!quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:47 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ik kijk graag vogeltjes, en de groenblauwe vinketering tjiftjaf is alleen tussen 1 augustus en 31 augustus te zien op het zuidelijk halfrond; dus wil ik 4 weken op vakantie kunnen. Want daar is het geen hoogseizoen.
Wat ik bedoel; wat maakt mijn persoonlijke reden nu uit dat ik (of ik nu wel of geen kinderen heb) tussen 1 en 31 augustus op vakantie wens te gaan? Elders op de wereld is het op dat moment geen hoogseizoen.
Ja, en als je toevallig een werkgever hebt die zelf kinderen hebt en/of dezelfde argumenten gebruikt als die de TS schetst in de OP bij het bepalen wie recht heeft op welke week, dan ben je dus mooi het bokje. Het blijft een conflict tussen werknemer en werkgever, daar heb je helemaal gelijk in, maar het wordt op de werkvloer emotioneel gekaapt door mensen die zelf kinderen hebben. En in sommige gevallen hoort de werkgever, teamleider etc. gewoon tot die groep.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:03 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm. Nee? Je vult weer wat in dat niet klopt.
Ik maak gewoon een afspraak met m'n werkgever. Die bepaalt immers of ik op vakantie kan of niet.
Hoe zie je het dan voor je om een zinnig lesprogramma op te stellen, als je iedere week weer andere leerlingen kwijt bent?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:11 schreef miss_sly het volgende:
Wat mij betreft gooien ze die hele schoolvakantieregeling op de schop en geven ze kinderen ook een x-aantal vakantiedagen per jaar, vrij op te nemen.
Die vraag is er juist niet is, want die doet er helemaal niet toe.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:52 schreef DS4 het volgende:
Vraag is dus waarom jij in die periode wil gaan. Is er dan iets speciaals, of is het gewoon "ik voel mij buitengesloten, dus ik wil ook twee keer zoveel betalen voor dezelfde vakantie"?
er zijn al een aantal scholen waar dit als test loopt.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe zie je het dan voor je om een zinnig lesprogramma op te stellen, als je iedere week weer andere leerlingen kwijt bent?
Correct, het is juist niet relevant voor een werkgever wat die reden is. Het is wel relevant voor de werknemers die proberen er onderling uit te komen, want als je als kinderloze vrij wil hebben in juli gewoon om je collega's dwars te zitten, dan ben je gewoon een eikel. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat je met anderen op vakantie wil, dat je partner in het onderwijs zit, dat je begeleiding bent op een kindervakantiekamp of dat je de vierdaagse wil meelopen. Allemaal dingen die óók gebonden zijn aan de schoolvakantie.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:01 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Die vraag is er juist niet is, want die doet er helemaal niet toe.
Als TS in zijn blote hol op de leren bank met de gordijnen dicht alle seizoenen van friends 3 keer wil zien is dat zijn zaak
[..]
Weet ik, maar het lijkt mij echt een ramp.quote:er zijn al een aantal scholen waar dit als test loopt.
Ja, dat is lekker dwars gedacht. Zul je ver mee komen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:01 schreef CaLeX het volgende:
Die vraag is er juist niet is, want die doet er helemaal niet toe.
Als TS in zijn blote hol op de leren bank met de gordijnen dicht alle seizoenen van friends 3 keer wil zien is dat zijn zaak
Dan ga je er toch weg als dat zo'n probleem is? Worden jullie allemaal tegen je zin vastgehouden, ofzo? Of ga je zogenaamde recht halen. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:58 schreef Janneke141 het volgende:
. En in sommige gevallen hoort de werkgever, teamleider etc. gewoon tot die groep.
Lijkt mij heerlijk, zus (neefje zit op zo een school namelijk) zweert erbij ook.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:04 schreef Janneke141 het volgende:
Weet ik, maar het lijkt mij echt een ramp.
Ik zeg niet dat het netjes is en zou het zelf ook niet aanraden voor de onderlinge werksfeer. Maar het recht is er net zo goed als degene die in die week 'moeten' vanwege de kinderen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, dat is lekker dwars gedacht. Zul je ver mee komen.
Niet ieder "belang" heeft even veel waarde. Hoe meer je je aanvraag voor een specifieke periode kan objectiveren, hoe groter de kans is dat je krijgt wat je vraagt.
Een werkgever moet gewoon met alle belangen rekening houden. In je blote hol op de bank zitten met de gordijnen dicht en de blu-ray box van friends van a tot z bekijken kan op ieder moment. Ook jij snapt best dat niet iedereen in dezelfde weken op vakantie kan.
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Het zal mij jeuken wat de geobjectiveerde reden is. Kinderen, of anderszins een reden waarom je een specifieke datum wenst. Daarom stelde ik ook de vraag.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:10 schreef CaLeX het volgende:
Ik zeg niet dat het netjes is en zou het zelf ook niet aanraden voor de onderlinge werksfeer. Maar het recht is er net zo goed als degene die in die week 'moeten' vanwege de kinderen.
m.i. zal je er meestal wel uitkomen met de collega's maar het kan niet zo zijn dat een kinderloze altijd aan het kortste eind trekt.
Als ik op vakantie ga dan is dat meestal met vrienden die leraar zijn, maar heb geen kinderen. Zou ik daarom niet mee kunnen gaan?
Rouleren.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:53 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tja maar mijn baas keurt mijn verlof dus niet goed omdat er mensen zijn met kinderen die in dezelfde tijd weg willen
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat maakt het gedrag niet minder triest.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:05 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan ga je er toch weg als dat zo'n probleem is? Worden jullie allemaal tegen je zin vastgehouden, ofzo? Of ga je zogenaamde recht halen. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Wettelijk gezien maakt het geen hol uit waarom iemand een specifieke datum wenst.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Het zal mij jeuken wat de geobjectiveerde reden is. Kinderen, of anderszins een reden waarom je een specifieke datum wenst. Daarom stelde ik ook de vraag.
Dit is nu net zoiets waar je niet voor naar de wetgever moet kijken, maar gewoon in alle redelijkheid. Een goed werkgever doet dat.
Ja, gewoon weglopen voor de problemen. Stel je voor dat je opkomt voor jezelfquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Dan ga je er toch weg als dat zo'n probleem is?
Opmerkelijk. Ik zie in dit topic de plank geheel en uitsluitend voor de koppen van de kinderlozen. Nouja, sommige kinderlozen dan.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:11 schreef eight het volgende:
[..]
Absurd idd. Hun kiezen voor kinderen en alle anderen moeten zich dan maar aanpassen. Een dikkere plank voor de kop is haast ondenkbaar.
Je vergeet het stuk te quoten waarin ik dat zelf al aangeef?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:21 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ja, gewoon weglopen voor de problemen. Stel je voor dat je opkomt voor jezelf
Ik begin te vermoeden dat je mij niet echt wil begrijpen. Ik ken de wet, dat is mijn vak. Maar dit soort zaken laat zich het beste oplossen in redelijkheid en pas als dat niet werkt is de wet iets om eens naar te kijken.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:20 schreef CaLeX het volgende:
Wettelijk gezien maakt het geen hol uit waarom iemand een specifieke datum wenst.
Een goed werkgever hoort beide kanten aan, laat men er onderling uit proberen te komen en als dat niet lukt dan hakt hij de knoop door. En een goed werkgever zorgt dat hij niet elke keer dezelfde kant kiest. Ongeacht wat de reden van de specifieke datum is dus.
Ik deel dit gevoel.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:25 schreef Argento het volgende:
Opmerkelijk. Ik zie in dit topic de plank geheel en uitsluitend voor de koppen van de kinderlozen. Nouja, sommige kinderlozen dan.
O, ik ben niet de enige die het zo ervaart.quote:
Ik begin juist te vermoeden dat we hetzelfde zeggen alleen jij zegt het met een 'sugarcoat'.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik begin te vermoeden dat je mij niet echt wil begrijpen. Ik ken de wet, dat is mijn vak. Maar dit soort zaken laat zich het beste oplossen in redelijkheid en pas als dat niet werkt is de wet iets om eens naar te kijken.
Nergens pleit is ervoor om altijd de kant van dezelfde persoon te kiezen. Maar hoe beperkter iemand is met zijn vakantieplanning, hoe vaker die persoon toch in de gewenste periode op vakantie kan gaan. En als je dat uitlegt is mijn ervaring dat collega's daar prima begrip voor hebben en deels natuurlijk omdat ze het ook wel prettig vinden dat als zij een specifieke datum wensen altijd gepoogd zal worden om die specifieke datum voor hen te realiseren.
In de praktijk is het dus vooral puzzelen hier aan de keukentafel (op de een of andere manier is dit werk wat mee naar huis wordt genomen) en dus vooral het probleem van ons als werkgevers.
Dat zou anders kunnen worden als er iemand ineens heel star met de regels in de hand gaat eisen. Hetgeen niet bevorderlijk is voor de duur van de arbeidsrelatie.
Fixed.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:39 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ik begin juist te vermoeden dat we hetzelfde zeggen alleen jij zegt het met een 'sugarcoat'.
Mijn ervaring is dat er geen discussie mogelijk is met ouders mensen als het beoogde resultaat hun kant niet op gaat.
Daar heb je natuurlijk een puntquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Fixed.
Mensen met en zonder kinderen verschillen niet zo bijster veel
Wat valt er onder collega's onderling te bediscussieren als ze in dezelfde periode op vakantie willen terwijl de werkgever niet voor beide toestemming kan verlenen? Dan moet de werkgever een knoop doorhakken en moet de 'verliezer' maar zo volwassen zijn om dat te accepteren. Of niet?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:39 schreef CaLeX het volgende:
Mijn ervaring is dat er geen discussie mogelijk is met ouders als het beoogde resultaat hun kant niet op gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |