Maar mensen met schoolkinderen die onder de leerplicht vallen hebben echt geen andere keus. Ik zou veel, veel liever drie keer per jaar buiten het hoogseizoen op vakantie gaan zoals we deden toen onze dochter nog geen vijf was, dan een keer per jaar in het hoogseizoen. We zijn voor die vakantie evenveel, zo niet meer, geld kwijt en het is veel drukker en meer gedoe.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat mensen met kinderen meer recht zouden hebben op, en dat is pertinent fout.
Als je de eerste wil zijn, zul je toch vaak al ergens november/december moeten aanvragen. Mensen die in het hoogseizoen namelijk echt op vakantie gaan, naar een camping of zo, moetenecht voor 1 januari al hebben geboekt, willen ze echt keus hebben.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:21 schreef etuiedelapiel het volgende:
Discussie van niks, gewoon zorgen dat je een van de eerste bent en hij mag je niet weigeren anders even dreigen met de bond, ikzelf zal iig blij zijn als wij weer buiten de vakanties kunnen. Want kinderen zijn leuk, behalve die van een ander.
Wellicht kan de baas dan beter een vervanger zoeken voor TS die wel mee wil denken met het bedrijf.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:08 schreef Evertjan het volgende:
[..]
probleem van de baas dan moet hij daarop inspelen door evt vakantiekrachten in te huren.
Behalve halsstarrigheid en kinderen kunnen er nog andere redenen zijn om in een specifieke week op vakantie te gaan. Als er die week iets is waar je graag naartoe wilt en wat niet in een andere week kan, simpelweg omdat het in die week is.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:20 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Je hebt met kinderen inderdaad niet meer moreel of wettelijk recht. Maar vanuit een pragmatisch en sociaal oogpunt zijn kinderen wel een betere reden dan halsstarrigheid.
Ik vind andere redenen, zoals een partner die gebonden is aan bouwvak/hoogseizoen, net zo zwaarwegend als kinderen. Maar echt, als het niet hoeft, als je echt helemaal de vrije keus hebt, dan wil je toch helemaal niet met al die andere mensen tegelijk op vakantie? Echt, als het niet zou hoeven, dan gingen wij echt niet in jul/augustus.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:28 schreef Daboman het volgende:
Het is gewoon een bullshit regel. Genoeg redenen te verzinnen waardoor je alsnog afhankelijk ben van de schoolvakanties zonder dat je kinderen hebt. En dus ook echt dat je geen keuze hebt.
En als je zo'n reden hebt, werkt het twee kanten op, aangezien het gewoon asociaal is om anderen hun vakantie-mogelijkheid te willen ontnemen, of je nou kinderen hebt of niet. Geven en nemen is dan sowieso veel gezonder voor de bedrijfsvoering.
Hangt er maar net vanaf.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind andere redenen, zoals een partner die gebonden is aan bouwvak/hoogseizoen, net zo zwaarwegend als kinderen. Maar echt, als het niet hoeft, als je echt helemaal de vrije keus hebt, dan wil je toch helemaal niet met al die andere mensen tegelijk op vakantie? Echt, als het niet zou hoeven, dan gingen wij echt niet in jul/augustus.
Dit is toch niet mijn probleem? Jij wil kinderen, dan zijn de problemen die erbij horen ook voor jou.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
tja.. het is niet anders.. Ik heb ook kinderen en kan én mag niet buiten de vakantieperiode op vakantie.
Denk je dat ik graag zoveel meer betaal voor mijn vakantie ? Dat wij juichend aanschuiven op overvolle campings ?
Liever niet, maar dat is inherent aan het hebben van kinderen in schoolleeftijd..
Ik vind het geen kwestie van meer recht, want dat is simpelweg niet zo. Natuurlijk heb jij niet meer recht omdat jij toevallig een kind hebt.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
tj Dus wie heeft er meer recht op vakantie .. Collega zonder kind of ik met kind ?
Je hebt helemaal gelijk, ik zou ook liever in een rustige periode gaan. Maar ik heb helaas regelmatig zo'n reden. Je kunt je voorstellen hoe asociaal zo'n voorrangsregel dan over kan komen. Dan wordt er gewoon letterlijk tegen je gezegd jij mag niet op vakantie want je hebt geen kinderen. Alsof je opeens minder waard ben in je werk doordat je geen kinderen hebt. Zo komt dat over.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind andere redenen, zoals een partner die gebonden is aan bouwvak/hoogseizoen, net zo zwaarwegend als kinderen. Maar echt, als het niet hoeft, als je echt helemaal de vrije keus hebt, dan wil je toch helemaal niet met al die andere mensen tegelijk op vakantie? Echt, als het niet zou hoeven, dan gingen wij echt niet in jul/augustus.
Geen van beiden.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
Dus wie heeft er meer recht op vakantie .. Collega zonder kind of ik met kind ?
Mijns inziens heeft die collega zonder kind dan nog steeds net zoveel recht op vakantie in die weken. Het is toch niet aan een ander om te bepalen of de redenen van die kinderloze collega wel zwaarwegend genoeg zijn? Misschien wil ie 3 weken de tourkaravaan volgen, misschien wil ie op vakantie met vrienden die ook in die periode vakantie hebben, misschien wil ie weg omdat het in juli/augustus vaker mooi weer is, of misschien is er geen specifieke reden voor maar lijken die weken hem gewoon wel wat, dat zou allemaal niks uit moeten maken bij het bepalen wie die weken vrij krijgt.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:30 schreef troelalahuplala het volgende:
Liever niet, maar dat is inherent aan het hebben van kinderen in schoolleeftijd.. En ik zou het bijzonder onplezierig vinden als ik in de zomer niet op vakantie kan omdat een collega zonder kinderen persé op vakantie wil in het hoogseizoen (dringende gevallen daargelaten).. Ik kán niet anders en die kindloze collega kan wel anders (dat hij of zij dat niet wil is dan wat anders..).. Dus wie heeft er meer recht op vakantie .. Collega zonder kind of ik met kind ?
Maar netjes om en om betekent dat jij het ene jaar in juli en het andere in mei gaat, bijvoorbeeld, en dat ik het ene jaar in juli en het andere jaar niet kan. Dat is sociaal en eerlijk?quote:Op maandag 16 maart 2015 19:37 schreef -Ciske- het volgende:
En wat is dan een echte reden?
Als ik in juli / augustus vakantie wil, dan is dat gewoon zo, net als dat voor jou zo is.
De achterliggende reden maakt helemaal niet uit, dat is inherent aan keuzes die je zelf maakt.
Gewoon netjes om en om wanneer je toevallig beiden in dezelfde periode wilt, dát is sociaal.
Volledig mee eens. En de reden doet er inderdaad niet toe.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:37 schreef -Ciske- het volgende:
En wat is dan een echte reden?
Als ik in juli / augustus vakantie wil, dan is dat gewoon zo, net als dat voor jou zo is.
De achterliggende reden maakt helemaal niet uit, dat is inherent aan keuzes die je zelf maakt.
Gewoon netjes om en om wanneer je toevallig beiden in dezelfde periode wilt, dát is sociaal.
Of je deelt de groep in tweeën en de ene helft gaat in juli en de andere helft in augustus. Overlapping voor niemand toegestaan. Zo wordt dat bij ons gedaan.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar netjes om en om betekent dat jij het ene jaar in juli en het andere in mei gaat, bijvoorbeeld, en dat ik het ene jaar in juli en het andere jaar niet kan. Dat is sociaal en eerlijk?
Dus?quote:Op maandag 16 maart 2015 19:39 schreef -Ciske- het volgende:
Dat is gevolg van jouw keuze om kinderen te krijgen.
Nee overlapping kan bij ons ook niet, of je gaat de eerste of de laatste drie weken.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:40 schreef Daboman het volgende:
[..]
Volledig mee eens. En de reden doet er inderdaad niet toe.
[..]
Of je deelt de groep in tweeën en de ene helft gaat in juli en de andere helft in augustus. Overlapping voor niemand toegestaan. Zo wordt dat bij ons gedaan.
Als op die manier iedereen die dat wil/moet in het hoogseizoen op vakantie kan, vind ik dat een prima oplossing.quote:Op maandag 16 maart 2015 19:40 schreef Daboman het volgende:
[..]
Volledig mee eens. En de reden doet er inderdaad niet toe.
[..]
Of je deelt de groep in tweeën en de ene helft gaat in juli en de andere helft in augustus. Overlapping voor niemand toegestaan. Zo wordt dat bij ons gedaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |