http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585quote:Automobilist gevlucht na doodrijden baby in Lutten.
In het Overijsselse Lutten, bij Hardenberg, heeft een automobilist een vader die met zijn baby aan het wandelen was, aangereden. De kinderwagen werd door de klap weggeslingerd. De baby heeft dat niet overleefd. De vader is met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht, meldt de politie vandaag.
De automobilist is na de aanrijding doorgereden. Via een Burgernet-actie riep de politie omwonenden op uit te kijken naar een lichtgrijze Mercedes. Die auto is korte tijd later aangetroffen, maar van de bestuurder ontbrak ieder spoor.
Bewuste actie lijkt me erg onwaarschijnlijk. Zal wel een ongeluk zijn geweest en dat de bestuurder vervolgens in paniek raakte omdat hij te hard reed of misschien had gedronken. Of gewoon heel kansloos 'geen zin had in gezeik'.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:19 schreef roos85 het volgende:
[..]
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585
Wat een bizar nieuwsbericht.
Wat voor ongelooflijke hufter moet je zijn om zoiets te doen. Vraag me af of dit een bewuste actie is geweest of een ongeluk.
Zo veel nog?quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:21 schreef Scorpie het volgende:
Met drank op, doorgereden, morgen ff nuchter melden op het bureau en zo onder je veroordeling voor dronken bestuurder zijn uitkomen, taakstrafje van 120 uur schoffelen in ontvangst nemen en over drie jaar mag je weer rondkarren
Maar goed dat we dan nog wat knappe koppen in Nederland hebben die wat langer over een gepaste straf hebben nagedacht.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:34 schreef Adolecens het volgende:
Wedden dat dit weer zo'n rechtszaak gaat worden waarbij de rechter uitleg gaat geven dat ze zo licht straffen en er stoelen door de rechtbank vliegen..![]()
Wel verschrikkelijk voor dat gezin. Een 1 maand oud kindje op zo'n manier van je af genomen. Ik zou de dader persoonlijk door m'n eigen gril heen rijgen met 100km/u
Wat versta jij onder mild bestraft worden? En in welke andere gevallen van doorrijden na een aanrijding vonden 'wetboekadapten' dit terecht en begrijpelijk en vonden ze iedereen die het er niet mee eens is een tokkie die het rechtssyssteem niet snapt?quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:26 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Doorrijden na een aanrijding wordt in Nederland vaak erg mild bestraft. De wetboekadepten hier vinden dat terecht en begrijpelijk. Iedereen die het daar niet mee eens is snapt het rechtssysteem niet en is een tokkie.
Vrij oud model Mercedes, dus een Pool/Roemee/Bulgaar etc. Heb zelf in die regio gewoond, stikt er van de Oostblokkers. Foto's hier: http://www.kilroynews.net/latestnews.htmquote:
Hoe eerder je het in een hokje kan stoppen hoe beter he? Stel je eens voor dat die hersentjes van je mensen eens niet meteen in een hokje konden douwenquote:Op donderdag 12 maart 2015 22:44 schreef Djeez het volgende:
[..]
Vrij oud model Mercedes, dus een Pool/Roemee/Bulgaar etc. Heb zelf in die regio gewoond, stikt er van de Oostblokkers. Foto's hier: http://www.kilroynews.net/latestnews.htm
Jij hebt zeker geen kinderen.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:37 schreef Downwards het volgende:
[..]
Maar goed dat we dan nog wat knappe koppen in Nederland hebben die wat langer over een gepaste straf hebben nagedacht.
Ik wou het net typen, nu krijgen we weer een discussie tussen mensen die het wetboek verdedigen en mensen die gaan roepen dat ze zelf dan zeker geen kinderen hebben.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:50 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Jij hebt zeker geen kinderen.
Gepaste straf van 120 uur taakstraf ja. Heel gepast...
Daar komen ze wel vandaan natuurlijk.....quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:54 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Want als je kinderen hebt ga je meer met je onderbuik denken? Wat een kulargument.
quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:50 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Dat zal sterk verschillen per individu en is niet te voorspellen, maar jij roept het terwijl je mijlenver van dit incident afstaat en je kinderen waarsch. veilig en gezond in bed liggen.quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:01 schreef Adolecens het volgende:
In de zin dat als je één maand oude kindje kapot wordt gereden door een automobilist die vervolgens ook nog eens doodrijdt je niet meer rationeel denkt, maar volkomen vanuit emotie reageert.
Het feit dat hier nu gezegd wordt dat dat ridicuul is, je de emotie opzij moet zetten en in het wetboek moet lezen om te zien hoe je moet reageren zegt imo genoeg over die typetjes.
Ik vraag me af of er überhaupt nog wel plantsoenen zijn om te schoffelen met al die taakstrafjes.quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:00 schreef Rica het volgende:
Op zijn minst 60 uur schoffelen. Minimaal.
Dat klopt, maar jij hebt het over de natuurlijke reactie van bijna elk persoon in zo een situatie, de 'typetjes' ( waarom gelijk kleineren? ), hebben het over de wenselijke maatschappelijke reactie.quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:01 schreef Adolecens het volgende:
In de zin dat als je één maand oude kindje kapot wordt gereden door een automobilist die vervolgens ook nog eens doodrijdt je niet meer rationeel denkt, maar volkomen vanuit emotie reageert.
Het feit dat hier nu gezegd wordt dat dat ridicuul is, je de emotie opzij moet zetten en in het wetboek moet lezen om te zien hoe je moet reageren zegt imo genoeg over die typetjes.
Die worden tegenwoordig door uitkeringsgerechtigden geschoffeld. je reinste taakverdrukkingquote:Op donderdag 12 maart 2015 23:04 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ik vraag me af of er überhaupt nog wel plantsoenen zijn om te schoffelen met al die taakstrafjes.
Naar het buitenland kunnen we iig goede sier maken dat we zo weinig gevangenen hebben en regelmatig gevangenissen sluiten.quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:04 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ik vraag me af of er überhaupt nog wel plantsoenen zijn om te schoffelen met al die taakstrafjes.
Niet over-emotioneel reageren en niet roepen dat je de dader wil doodrijden betekent dat je in het wetboek gaat zitten lezen om te zien hoe je moet reageren? Wtf?quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:01 schreef Adolecens het volgende:
Neuzel anders nog ff wat verder over wetboeken, typetjes, onderbuik en al dat soort dingen. Kan die vader mooi aan belangrijkere zaken denken, zoals zijn 1 maand oude kind gaan begraven.quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:10 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet over-emotioneel reageren en niet roepen dat je de dader wil doodrijden betekent dat je in het wetboek gaat zitten lezen om te zien hoe je moet reageren? Wtf?![]()
En het slachtoffer / de vader van het kind zit nu hier in dit topic te verkondigen dat hij de dader wil doodrijden terwijl andere FOK!kers in het wetboek opzoeken hoe ze moeten reageren, om daarna tegen de vader te zeggen dat hij zijn emotie opzij moet zetten?Of begrijp ik je niet helemaal goed?
Hij wel, maar wat hebben wij daar als verstandige burgers mee te schaften?quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Neuzel anders nog ff wat verder over wetboeken, typetjes, onderbuik en al dat soort dingen. Kan die vader mooi aan belangrijkere zaken denken, zoals zijn 1 maand oude kind gaan begraven.
En ja hoor, we hebben er nog zo eentje die doet alsof mensen hier tegen de vader zeggen dat hij niet zo emotioneel moet doen, terwijl ze het wetboek er eventjes bijpakkenquote:Op donderdag 12 maart 2015 23:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Neuzel anders nog ff wat verder over wetboeken, typetjes, onderbuik en al dat soort dingen. Kan die vader mooi aan belangrijkere zaken denken, zoals zijn 1 maand oude kind gaan begraven.
Dat doe je dan toch ook? Elke post hier van jou staat bol van de minachting jegens mensen die dit erg vinden. Alsof je virtueel met een foto van het dode kind je reet af staat te vegen ten overstaan van iedereen in dit topic, zo post je hier.quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:46 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En ja hoor, we hebben er nog zo eentje die doet alsof mensen hier tegen de vader zeggen dat hij niet zo emotioneel moet doen, terwijl ze het wetboek er eventjes bijpakken
Dat is de gemene deler met de typetjes die hier laten weten dat ze moord op dat figuur wel prima vinden.quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat doe je dan toch ook? Elke post hier van jou staat bol van de minachting jegens mensen die dit erg vinden. Alsof je virtueel met een foto van het dode kind je reet af staat te vegen ten overstaan van iedereen in dit topic, zo post je hier.
Lul niet zo slap uit je nek man. Minachting jegens mensen die dit erg vinden omdat ik geen voorstander ben van de dader doodrijden?quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat doe je dan toch ook? Elke post hier van jou staat bol van de minachting jegens mensen die dit erg vinden. Alsof je virtueel met een foto van het dode kind je reet af staat te vegen ten overstaan van iedereen in dit topic, zo post je hier.
Inhoudelijke discussies zijn taboe in NWS? We mogen alleen nog maar "Sterkte aan de nabestaanden" typen? Die memo heb ik gemist.quote:Op donderdag 12 maart 2015 23:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeggen dat iemand 'virtueel met een foto van het dode kind zijn reet afveegt' omdat deze persoon niet schreeuwt dat de dader moet worden doodgereden... DAT is pas ziekquote:Op donderdag 12 maart 2015 23:54 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Inhoudelijke discussies zijn taboe in NWS? We mogen alleen nog maar "Sterkte aan de nabestaanden" typen? Die memo heb ik gemist.
Ik weet niet of ie daar met zijn 'onbekende verwondingen' toe in staat isquote:Op donderdag 12 maart 2015 23:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar het "verhaal" van de dader.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 00:05 schreef maryen65 het volgende:
De politie heeft een man uit Harderberg aangehouden na ongeluk in Lutten waarbij een baby om het leven kwam. Hij meldde zich op het bureau in Hardenberg.
De automobilist reed door nadat hij een vader met een kinderwagen had geraakt. De baby die in de kinderwagen lag, kwam om het leven en de vader raakte zwaargewond.
De auto werd even later teruggevonden, maar de man was nergens te bekennen. Later heeft hij zich blijkbaar bedacht en heeft hij zich aangegeven.
RTL Nieuws
begrijpelijk reactie dat je eerst in paniek doorrijd.. dat ie zich toch gemeld heeft laat wellicht zien dat ie niet geheel gewetenloos isquote:Op vrijdag 13 maart 2015 00:05 schreef maryen65 het volgende:
De politie heeft een man uit Harderberg aangehouden na ongeluk in Lutten waarbij een baby om het leven kwam. Hij meldde zich op het bureau in Hardenberg.
De automobilist reed door nadat hij een vader met een kinderwagen had geraakt. De baby die in de kinderwagen lag, kwam om het leven en de vader raakte zwaargewond.
De auto werd even later teruggevonden, maar de man was nergens te bekennen. Later heeft hij zich blijkbaar bedacht en heeft hij zich aangegeven.
RTL Nieuws
Of hij is bang dat hij na alle media-aandacht toch wel gepakt wordt. De auto was immers al gevonden... Ik ben daarom erg benieuwd naar het 'excuus'.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 00:07 schreef Casiotone het volgende:
[..]
begrijpelijk reactie dat je eerst in paniek doorrijd.. dat ie zich toch gemeld heeft laat wellicht zien dat ie niet geheel gewetenloos is
als je gewetenloos bent ben je ook niet bangquote:Op vrijdag 13 maart 2015 00:10 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Of hij is bang dat hij na alle media-aandacht toch wel gepakt wordt. De auto was immers al gevonden... Ik ben daarom erg benieuwd naar het 'excuus'.
Voor je eigen hachje waarschijnlijk wel.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 00:22 schreef Casiotone het volgende:
[..]
als je gewetenloos bent ben je ook niet bang
Ik zeg niet dat je geen gelijk kunt hebben over de afkomst van de dader, maar het doet er feitelijk weinig toe. Ook een autochtone Nederlander die zo'n actie begaat, komt namelijk weg met een taakstraf. Zo gaat het namelijk heel vaak. Zelfs in gevallen waarbij de bestuurder duidelijk zeer verwijtbaar gedrag heeft getoond, wordt er maar zelden meer dan een jaar cel opgelegd.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:38 schreef Djeez het volgende:
Voor zulke figuren mogen ze het aloude radbraken weer invoeren. En ditmaal zonder genadeklap. Maar zal wel een taakstraf worden voor die Oostblokker
Waarom spreek je al van "dader", kan het niet gewoon een ongeluk zijn?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 04:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je geen gelijk kunt hebben over de afkomst van de dader, maar het doet er feitelijk weinig toe. Ook een autochtone Nederlander die zo'n actie begaat, komt namelijk weg met een taakstraf. Zo gaat het namelijk heel vaak. Zelfs in gevallen waarbij de bestuurder duidelijk zeer verwijtbaar gedrag heeft getoond, wordt er maar zelden meer dan een jaar cel opgelegd.
In deze zaak moet de precieze toedracht nog blijken, dus we weten (nog) niet in hoeverre de bestuurder roekeloos weggedrag heeft vertoond. Hoe dan ook zal de straf meevallen. Paar jaartjes ontzegging van de rijbevoegdheid, misschien een voorwaardelijke celstraf, want de dader moet snel weer verder met z'n leven.
Panieksituaties zijn jou vreemd?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 05:47 schreef Toekito het volgende:
Mensen die snappen dat die doorgereden is
Of misschien was hij zo bezopen dat hij het niet gemerkt heeft.quote:
Echt hè. PVV-geblaat.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 04:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je geen gelijk kunt hebben over de afkomst van de dader, maar het doet er feitelijk weinig toe. Ook een autochtone Nederlander die zo'n actie begaat, komt namelijk weg met een taakstraf. Zo gaat het namelijk heel vaak. Zelfs in gevallen waarbij de bestuurder duidelijk zeer verwijtbaar gedrag heeft getoond, wordt er maar zelden meer dan een jaar cel opgelegd.
In deze zaak moet de precieze toedracht nog blijken, dus we weten (nog) niet in hoeverre de bestuurder roekeloos weggedrag heeft vertoond. Hoe dan ook zal de straf meevallen. Paar jaartjes ontzegging van de rijbevoegdheid, misschien een voorwaardelijke celstraf, want de dader moet snel weer verder met z'n leven.
Hij heeft zich wél gemeld.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 06:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of misschien was hij zo bezopen dat hij het niet gemerkt heeft.
En meer van dat soort excuses...
In paniek je auto ook achterlaten en je niet melden?
Ah... Dat bericht had ik gemist.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 06:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hij heeft zich wél gemeld.
En ja, je auto achterlaten en in paniek zijn over wat er gebeurd is kan ik me prima voorstellen.
Je gunt het niemand, zo'n ongeval.
jawel maar dan juist zou ik niet in staat zijn door te rijden.quote:
Dit ongeluk is net zo triest als die site.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:44 schreef Djeez het volgende:
[..]
Vrij oud model Mercedes, dus een Pool/Roemee/Bulgaar etc. Heb zelf in die regio gewoond, stikt er van de Oostblokkers. Foto's hier: http://www.kilroynews.net/latestnews.htm
vanaf welke kant gezien?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 06:31 schreef Leandra het volgende:
Volgens de berichtgeving liep hij aan de rechterkant van de weg.
Dat is wel zo maar misschien kan aan de andere kant automobilisten meer op het hart gedrukt worden dat ze in een potentieel dodelijke massa metaal zitten, dat besef is er wellicht nog te weinig. En meer verantwoordelijkheid bij de bestuurder leggen (en dus hoger straffen) kan daar een manier voor zijn.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 06:26 schreef Isegrim het volgende:
Jij rijdt nooit te hard? Jij maakt nooit een vergissing in het verkeer? Jij ziet nooit iemand over het hoofd? Helaas kan een menselijke fout verstrekkende gevolgen hebben, zonder dat degene die de fout maakt de intentie had om iemand kwaad te doen.
De Bulgaarse rampcoureur, ook nog wel andere zaken.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat versta jij onder mild bestraft worden? En in welke andere gevallen van doorrijden na een aanrijding vonden 'wetboekadapten' dit terecht en begrijpelijk en vonden ze iedereen die het er niet mee eens is een tokkie die het rechtssyssteem niet snapt?
De Nijmeegse en Bilthovense kansenparels op de scooter niet vergeten toch?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De Bulgaarse rampcoureur, ook nog wel andere zaken.
"Dader" was inderdaad een verkeerde woordkeuze. Zoals ik verderop al aangaf, moet de exacte toedracht inderdaad nog blijken. We zullen zien wat het onderzoek uitwijst. Ik ageerde er slechts tegen dat bestuurders, zelfs als ze duidelijk verwijtbaar zijn geweest, vaak veel te lage straffen krijgen.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 06:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Echt hè. PVV-geblaat.
1. Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van een dader. Het kan ook een afschuwelijk noodlottig ongeval zijn. Er zijn nu eenmaal gebeurtenissen waaraan niemand schuldig is. Het leven is niet eerlijk.
2. In rechtszaken hechten wij nogal veel belang aan iets dat 'bewijsvoering' heet. Wij straffen mensen alleen voor dingen waarbij aantoonbaar opzet of verwijtbare nalatigheid in het spel is (en ja, dat is moeilijk om te bewijzen, maar liever tien schuldigen vrijuit dan één onschuldige in het gevang). Jij rijdt nooit te hard? Jij maakt nooit een vergissing in het verkeer? Jij ziet nooit iemand over het hoofd? Helaas kan een menselijke fout verstrekkende gevolgen hebben, zonder dat degene die de fout maakt de intentie had om iemand kwaad te doen. De vraag die in zulke zaken bepalend is, is de vraag of iemand redelijkerwijs had kunnen voorzien wat er zou kunnen gebeuren en of iemand dus welbewust een onverantwoord risico nam.
Voor hetzelfde geld kwam de man met de kinderwagen ineens tussen twee geparkeerde auto's vandaan wandelen en liep hij zonder op of om te kijken de weg op. Ook dat kan. Maar dat soort mogelijkheden worden niet eens bedácht in topics als dit. Nee, bloed willen we zien; keiharde, Middeleeuwse vergelding.
Waren die doorgereden na het ongeluk?quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De Bulgaarse rampcoureur, ook nog wel andere zaken.
Het geldt pas als doorrijden als je je niet alsnog meldt. En dat heeft de bestuurder gedaan.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 14:44 schreef Twiitch het volgende:
Tja, doorrijden na een ongeval zal wel een lagere straf opleveren dan dronken achter het stuur kruipen en dan een ongeval veroorzaken.
Als ie de man bedoelt die Donnie Rog heeft doodgereden, ja die reed door.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 19:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waren die doorgereden na het ongeluk?
Maar ook die meldde zich later uit eigener beweging.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 22:00 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Als ie de man bedoelt die Donnie Rog heeft doodgereden, ja die reed door.
Die heeft uiteindelijk 9 maanden cel gekregen (en een paar tikken in de rechtzaal)
Die weg is sowieso al gevaarlijk, ook voor fietsers. Het is daar nu 50km/h, maar tot voor een paar jaar terug nog 70km/h. Langs de weg daar lopen is echt levensgevaarlijk, er zijn maar weinig automobilisten die daar 50 rijden(ik rij daar zelf trouwens ook vaak gewoon nog 70 als ik eerlijk ben)quote:Op vrijdag 13 maart 2015 08:43 schreef Casiotone het volgende:
Die weg ziet er sowieso uit als zeer gevaarlijk voor voetgangers.
[..]
vanaf welke kant gezien?
[..]
Zou kunnen, maar je weet inderdaad niet wat zijn beweegredenen waren. Het zou ook kunnen dat hij zich heeft bedacht dat hij zeer waarsch. toch wel gevonden zou worden en dat het voor hem dan gunstiger is om zich alsnog 'netjes te melden'.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 00:07 schreef Casiotone het volgende:
[..]
begrijpelijk reactie dat je eerst in paniek doorrijd.. dat ie zich toch gemeld heeft laat wellicht zien dat ie niet geheel gewetenloos is
ja zou kunnen.. heeft niet zoveel zin om daar over te speculeren, maakt ook niet zo heel veel uit volgens mijquote:Op vrijdag 13 maart 2015 22:26 schreef Downwards het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar je weet inderdaad niet wat zijn beweegredenen waren. Het zou ook kunnen dat hij zich heeft bedacht dat hij zeer waarsch. toch wel gevonden zou worden en dat het voor hem dan gunstiger is om zich alsnog 'netjes te melden'.
Klopt, meer om aan te geven dat ik het eens ben met dat "laat wellicht zien".. Het feit dat hij zich gemeld heeft, zegt op zich niet zoveel (over de vraag of hij wel of niet gewetenloos is).quote:Op vrijdag 13 maart 2015 22:31 schreef Casiotone het volgende:
[..]
ja zou kunnen.. heeft niet zoveel zin om daar over te speculeren, maakt ook niet zo heel veel uit volgens mij
Denk dan eerder dat hij zich juist heeft laten ontnuchteren zodat dronken rijden niet bewezen kan worden...quote:Op zaterdag 14 maart 2015 08:01 schreef Leandra het volgende:
Wat een zak... En dan zal hij zich wel "moed hebben ingedronken" voor hij zich bij de politie meldde
Nope...quote:Op zaterdag 14 maart 2015 08:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klinkt iig niet heel erg Oostblok...
Dat neemt niet weg dat hij de resterende alcoholwaarde mogelijk verklaard heeft met het moed indrinken excuus.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 08:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Denk dan eerder dat hij zich juist heeft laten ontnuchteren zodat dronken rijden niet bewezen kan worden...
Zulke figuren leren het nooit, en in de kroeg hebben ze het lef niet te weigeren te schenken als hij niet met de fiets is...quote:Op zaterdag 14 maart 2015 08:52 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Nope...
Meneer is hier in de regio wel bekend/berucht.
Een drankrijder...quote:Op zaterdag 14 maart 2015 07:31 schreef CartWOman het volgende:
Doodrijder baby veel vaker de fout in
Gerrit G. had lak aan alles
door Jan Colijn
LUTTEN -
Op nog geen anderhalve kilometer afstand van het dorpscafé woont de notoire drankrijder Gerrit G. (51), de man die het dorpje Lutten en heel Nederland diep schokte door baby Milan dood te rijden en er ook nog eens vol gas vandoor ging.
Inmiddels heeft de man zich aangegeven. De politie nam hem direct een bloedproef af. Een dorpsgenoot vertelt hoe G. al tientallen malen werd betrapt op rijden onder invloed. Zijn rijbewijs werd ingenomen, maar hij liet zich door niets weerhouden beschonken te rijden. „Van fietsen had Gerrit nog nooit gehoord.”
Bron: Telegraaf
Woonde op kilometer afstand van cafe, maar toch dronken in de auto.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 07:31 schreef CartWOman het volgende:
Doodrijder baby veel vaker de fout in
Gerrit G. had lak aan alles
door Jan Colijn
LUTTEN -
Op nog geen anderhalve kilometer afstand van het dorpscafé woont de notoire drankrijder Gerrit G. (51), de man die het dorpje Lutten en heel Nederland diep schokte door baby Milan dood te rijden en er ook nog eens vol gas vandoor ging.
Inmiddels heeft de man zich aangegeven. De politie nam hem direct een bloedproef af. Een dorpsgenoot vertelt hoe G. al tientallen malen werd betrapt op rijden onder invloed. Zijn rijbewijs werd ingenomen, maar hij liet zich door niets weerhouden beschonken te rijden. „Van fietsen had Gerrit nog nooit gehoord.”
Bron: Telegraaf
Vooruitziende blik:quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:21 schreef Scorpie het volgende:
Met drank op, doorgereden, morgen ff nuchter melden op het bureau en zo onder je veroordeling voor dronken bestuurder zijn uitkomen, taakstrafje van 120 uur schoffelen in ontvangst nemen en over drie jaar mag je weer rondkarren
Duh. En dan zijn er nog mensen die dat gedrag goedkeuren ookquote:Op zaterdag 14 maart 2015 08:01 schreef Leandra het volgende:
Wat een zak... En dan zal hij zich wel "moed hebben ingedronken" voor hij zich bij de politie meldde
Er fakkelen nogal wat auto's af in die streek...quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:44 schreef Djeez het volgende:
[..]
Ik betwijfel het.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Duh. En dan zijn er nog mensen die dat gedrag goedkeuren ook
Bij voorbaat zeuren. Jij bent echt 100% hollander, is het niet?quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:26 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Doorrijden na een aanrijding wordt in Nederland vaak erg mild bestraft. De wetboekadepten hier vinden dat terecht en begrijpelijk. Iedereen die het daar niet mee eens is snapt het rechtssysteem niet en is een tokkie.
Nee.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 12:45 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Al 35 keer was zijn rijbewijs ingenomen en kon toch weer vrolijk dronken rondrijden. Het Nederlandse rechtssysteem
Het staat letterlijk op de Frontpage. Maar het klopt niet volgens jou?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 12:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nee.
Dit word in de bron nergens beweerd.
Laten we die fout niet ook in dit topic maken.
Dat klopt inderdaad niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 12:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het staat letterlijk op de Frontpage. Maar het klopt niet volgens jou?
Doe ik niet, maar was voor nu het enige dat ik erover gelezen had. Mijn vraag was dus oprecht en uit interesse.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 12:58 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad niet.
De FP zonder verder te kijken geloven......
Uit de bron (telegraaf), welke door GS werd overgenomen, waarna Fok! het van GS overnam.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 12:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Doe ik niet, maar was voor nu het enige dat ik erover gelezen had. Mijn vraag was dus oprecht en uit interesse.
Maar hoe zit het dan? De 35 klopt niet? Hij had op dit moment helemaal geen rijbewijs?
Hij zou tientallen malen betrapt zijn (nog steeds volgens de buurtgenoot) en de buurtgenoot geeft aan dat zijn rijbewijs in elk geval minimaal 1x zou zijn ingenomen. GS geeft geen andere bronnen en dus kan alleen maar geconcludeerd worden dat GS de tekst verkracht heeft, en dat Fok! zonder eigen onderzoek dit klakkeloos heeft overgenomen.quote:Op nog geen anderhalve kilometer afstand van het dorpscafé woont de notoire drankrijder Gerrit G. (51), de man die het dorpje Lutten en heel Nederland diep schokte door baby Milan dood te rijden en er ook nog eens vol gas vandoor ging.
Aha, dat scheelt. Dan is er eigenlijk niks aan de hand.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:03 schreef hottentot het volgende:
[..]
Uit de bron (telegraaf), welke door GS werd overgenomen, waarna Fok! het van GS overnam.
[..]
Hij zou tientallen malen betrapt zijn (nog steeds volgens de buurtgenoot) en de buurtgenoot geeft aan dat zijn rijbewijs in elk geval minimaal 1x zou zijn ingenomen. GS geeft geen andere bronnen en dus kan alleen maar geconcludeerd worden dat GS de tekst verkracht heeft, en dat Fok! zonder eigen onderzoek dit klakkeloos heeft overgenomen.
Dat beweer ik nergens.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Aha, dat scheelt. Dan is er eigenlijk niks aan de hand.
Welke feitelijke correcte discussie zouden we nog moeten voeren? Het aantal uren taakstraf dat deze man moet krijgen ?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat beweer ik nergens.
Maar de FP staat vol met reacties van mensen die zich afvragen hoe iemand in godsnaam zijn rijbewijs 35x kan kwijtraken, doordat dit het topic overheerst is een feitelijk correcte discussie aldaar niet meer mogelijk, zo fijn zijn als dit topic wel van de feiten uitgaat.
In elk geval niet één die gaat over hoe het mogelijk is dat iemand zijn rijbewijs 35x zou kunnen verliezen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Welke feitelijke correcte discussie zouden we nog moeten voeren? Het aantal uren taakstraf dat deze man moet krijgen ?
Los van de toon hebben ze meestal hun feiten wel goed op een rijtje, dit bericht van hen verbaasde mij eigenlijk.quote:
Hij zal wel 35x een rijverbod van X-uur hebben gehad....quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:07 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat beweer ik nergens.
Maar de FP staat vol met reacties van mensen die zich afvragen hoe iemand in godsnaam zijn rijbewijs 35x kan kwijtraken, doordat dit het topic overheerst is een feitelijk correcte discussie aldaar niet meer mogelijk, zo fijn zijn als dit topic wel van de feiten uitgaat.
Dan blijft het nog steeds bizar vind ik dat iemand die tientallen keren betrapt is nog steeds vrij kan rond lopen.....quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:03 schreef hottentot het volgende:
[..]
Uit de bron (telegraaf), welke door GS werd overgenomen, waarna Fok! het van GS overnam.
[..]
Hij zou tientallen malen betrapt zijn (nog steeds volgens de buurtgenoot) en de buurtgenoot geeft aan dat zijn rijbewijs in elk geval minimaal 1x zou zijn ingenomen. GS geeft geen andere bronnen en dus kan alleen maar geconcludeerd worden dat GS de tekst verkracht heeft, en dat Fok! zonder eigen onderzoek dit klakkeloos heeft overgenomen.
Sterker nog, je mag een baby doodrijden en de kans is nog steeds levensgroot dat je een paar uur hoeft te schoffelen, en je rijbewijs terug krijgt na verloop van tijd.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:23 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dan blijft het nog steeds bizar vind ik dat iemand die tientallen keren betrapt is nog steeds vrij kan rond lopen.....
Dat lijkt mij sterk en is ook nergens onderbouwd.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 12:45 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Al 35 keer was zijn rijbewijs ingenomen en kon toch weer vrolijk dronken rondrijden. Het Nederlandse rechtssysteem
Mooi he, als heel het justitieel apparaat zich alleen maar richt op een puntje en de rest compleet vergeet.....quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Sterker nog, je mag een baby doodrijden en de kans is nog steeds levensgroot dat je een paar uur hoeft te schoffelen, en je rijbewijs terug krijgt na verloop van tijd.
GS doelt denk ik op 35x een rij ontzegging. Slordig idd.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:25 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sterk en is ook nergens onderbouwd.
Nergens staat dat hij op dit moment een rijbewijs hadquote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:22 schreef Janneke141 het volgende:
Stel dat het klopt dat hij meer dan ééns betrapt is en nog steeds een rijbewijs heeft, dan gaat er natuurlijk al iets mis. En de lokale caféhouder mag zich ook eens gaan verantwoorden voor plichtsverzuim.
Lijkt mij ook in dit geval; het was bepaald geen onbekende.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:27 schreef hottentot het volgende:
[..]
Nergens staat dat hij op dit moment een rijbewijs hadHet zou kunnen, het zou ook niet kunnen.
Dat kroeghouders zich moeten bezinnen op hun verantwoordelijkheid lijkt mij duidelijk, velen doen veel te gemakkelijk en schuiven hun wettelijk opgelegde plicht terzijde.
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:23 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dan blijft het nog steeds bizar vind ik dat iemand die tientallen keren betrapt is nog steeds vrij kan rond lopenrijden.....
Ook dat blijkt niet uit het verhaal. Het enige wat er bekend is is dat een buurtbewoner stelt dat iemand al tientallen keren is aangehouden, het getal 35 is nergens terug te vinden.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
GS doelt denk ik op 35x een rij ontzegging. Slordig idd.
Wat wil je daartegen doen dan? Levenslang?quote:
Een levenslang rijverbod lijkt me geen slecht idee. Ik verbeter het niet voor niets.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:30 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat wil je daartegen doen dan? Levenslang?
Ja, dat snap ik allemaal wel, maar wat weerhoudt iemand dan van achter het stuur kruipen?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een levenslang rijverbod lijkt me geen slecht idee. Ik verbeter het niet voor niets.
Zijn omgeving, hoop je. Een andere optie is er niet echt. Zoals hottentot al opmerkte: we weten niet of de man op dit moment een rijbewijs had, maar áls het zo is dan had dat natuurlijk nooit gemogen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:31 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik allemaal wel, maar wat weerhoudt iemand dan van achter het stuur kruipen?
Wat al zou helpen is naast een rijverbod ook een verbod hebben op het op naam zetten van een auto, dit maakt het al veel lastiger om een auto te kunnen rijden, veel mensen zullen hun auto niet uit willen lenen aan zo iemand ook wegens aansprakelijkheid, en tevens kan hij zelf geen auto meer kopen doordat hij geen overschrijving kan uitvoeren.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:31 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik allemaal wel, maar wat weerhoudt iemand dan van achter het stuur kruipen?
Meneer G. barre weinig, staat er gewoon om bekend dat ie overal lak aan heeft.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:31 schreef eriksd het volgende:
[..]
En hoe wil je iemand gaan tracken wiens gps chip niet werkt? Al dan niet expres veroorzaakt?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:51 schreef Kateleentje het volgende:
Een GPS-chip in elk voortuig... én ingeplant in elke persoon: elk vluchtmistdrijf wordt onmogelijk ... en er blijft bijna niets over van de criminaliteit.
OK, Big Brother weet altijd waar je was maar Big Brother kan zelf ook gemonitored worden.
Ik heb geen bazooka in mijn kofferbak en ben niet van plan in Syrië te gaan moorden: ik heb er dus geen probleem mee dat een systeem weet waar ik was.
Het systeem zal niet dienen om een vrouw te informeren dat haar man op de Walltjes zit en niet op de avondmeeting in Hotel Krasnapolsky!
Simpel: je hebt je chip voor alles nodig: toegang tot gebouwen, betalingen verrichten, enz.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:54 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En hoe wil je iemand gaan tracken wiens gps chip niet werkt? Al dan niet expres veroorzaakt?
Ah jah, mooi zo een systeem waar iedereen mee in de gaten gehouden kan worden. Daar zal vast geen misbruik van worden gemaakt. En kennelijk weet je ook al dat onze toekomstige machthebbers geen corrupte totalitaire onbetrouwbare machtswellustelingen zijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:51 schreef Kateleentje het volgende:
Een GPS-chip in elk voortuig... én ingeplant in elke persoon: elk vluchtmistdrijf wordt onmogelijk ... en er blijft bijna niets over van de criminaliteit.
OK, Big Brother weet altijd waar je was maar Big Brother kan zelf ook gemonitored worden.
Ik heb geen bazooka in mijn kofferbak en ben niet van plan in Syrië te gaan moorden: ik heb er dus geen probleem mee dat een systeem weet waar ik was.
Het systeem zal niet dienen om een vrouw te informeren dat haar man op de Walltjes zit en niet op de avondmeeting in Hotel Krasnapolsky!
Belangrijk: het moet mogelijk zijn 'off the grid' te leven. Waarschijnlijk in een ruraal gebied, waar je tussen de koeien bij kaarslicht kunt mijmeren over de tijd van toen en met 'Het Dorp' van Sonneveld op de achergrond.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ah jah, mooi zo een systeem waar iedereen mee in de gaten gehouden kan worden. Daar zal vast geen misbruik van worden gemaakt. En kennelijk weet je ook al dat onze toekomstige machthebbers geen corrupte totalitaire onbetrouwbare machtswellustelingen zijn.
Hoe weet je dat het systeem daar niet toe zal dienen?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 13:51 schreef Kateleentje het volgende:
Je kan kritiek wel belachelijk maken, maar ik ben serieus benieuwd of je er onder een totalitair regime geen problemen mee zou hebben om voortdurend in de gaten te worden gehouden. En hoe je zeker weet dat we over pak 'm beet 15 jaar nog onze vrijheden hebben in Nederland. Grootschalige inperking van privacy gaat gepaard met het inleveren van persoonlijke vrijheid. Dat zijn twee kanten van dezelfde medaille.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:10 schreef Kateleentje het volgende:
[..]
Belangrijk: het moet mogelijk zijn 'off the grid' te leven. Waarschijnlijk in een ruraal gebied, waar je tussen de koeien bij kaarslicht kunt mijmeren over de tijd van toen en met 'Het Dorp' van Sonneveld op de achergrond.
In Syrië, Lybië, Irak en ook in Mexico, delen van Rusland, enz. is er geen 'Big Brother', daar is er totale anarchie, totale chaos, en is er géén gerchtigheid en net daar laat de mens alle remmen los en verwoden ze tot beesten.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:15 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Je kan kritiek wel belachelijk maken, maar ik ben serieus benieuwd of je er onder een totalitair regime geen problemen mee zou hebben om voortdurend in de gaten te worden gehouden.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:19 schreef Kateleentje het volgende:
[..]
In Syrië, Lybië, Irak en ook in Mexico, delen van Rusland, enz. is er geen 'Big Brother', daar is er totale anarchie, totale chaos, en is er géén gerchtigheid en net daar laat de mens alle remmen los en verwoden ze tot beesten.
Die is er ook niet. Zekerheden zijn er niet. De gegeven zouden inderdaad kunnen misbruikt worden, maar volgens mij weegt dat ruimschoots op tegen de toegenomen fysische veiligheid.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Misschien moet je 1984 eens lezen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:25 schreef Kateleentje het volgende:
[..]
Die is er ook niet. Zekerheden zijn er niet. De gegeven zouden inderdaad kunnen misbruikt worden, maar volgens mij weegt dat ruimschoots op tegen de toegenomen fysische veiligheid.
Jij mag het volstrekt met mij oneens zijn hierover. Dat is net de vrijheid die ik wil vrijwaren, net zoals de vrijheid om 's avonds door Rotterdam te wandelen zonder schrik.
Het is een schande dat jij het woord 'vrijheid' uit je toetsenbord weet te krijgen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:25 schreef Kateleentje het volgende:
[..]
Die is er ook niet. Zekerheden zijn er niet. De gegeven zouden inderdaad kunnen misbruikt worden, maar volgens mij weegt dat ruimschoots op tegen de toegenomen fysische veiligheid.
Jij mag het volstrekt met mij oneens zijn hierover. Dat is net de vrijheid die ik wil vrijwaren, net zoals de vrijheid om 's avonds door Rotterdam te wandelen zonder schrik.
Vrijheid kun je niet bewaken door privacy in te perken. Dat is een contradictie.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:25 schreef Kateleentje het volgende:
[..]
Dat is net de vrijheid die ik wil vrijwaren, net zoals de vrijheid om 's avonds door Rotterdam te wandelen zonder schrik.
Zeur niet zo. Het was nog maar een baby. Je kunt er nog altijd eentje bijneuken.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:50 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Ik wandel heel vaak 's avonds door Rotterdam zonder schrik.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:25 schreef Kateleentje het volgende:
[..]
Dus ik moet mijn vrijheden opgeven omdat jij van nature een lafbek bent?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 14:25 schreef Kateleentje het volgende:
Dat is net de vrijheid die ik wil vrijwaren, net zoals de vrijheid om 's avonds door Rotterdam te wandelen zonder schrik.
Denk je dat dat in dit geval had uitgemaakt?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:38 schreef bamibij het volgende:
Grens voor drank in 't gemotoriseerde verkeer moet gewoon naar om en nabij 0. Het zit in de menselijke natuur om de grens op te zoeken, lijkt me het beste als die grens in dit geval 0 is..
Waarschijnlijk niet, derhalve moet men wellicht de strafmaat aanpassen aan iemands vermogen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:42 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Denk je dat dat in dit geval had uitgemaakt?
Daar ben ik absoluut een voorstander van, inkomensgerelateerde boetes.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, derhalve moet men wellicht de strafmaat aanpassen aan iemands vermogen.
Nee, Finland. Achterlijk systeem, volstrekt in strijd met het gelijkheidsbeginsel.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:45 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Daar ben ik absoluut een voorstander van, inkomensgerelateerde boetes.Zweden heeft dat geloof ik.
Nee hoor. Het moet bij iedereen evenveel pijn doen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, Finland. Achterlijk systeem, volstrekt in strijd met het gelijkheidsbeginsel.
Zo simpel is het natuurlijk helemaal niet. En dat weet jij ook wel.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:32 schreef Isegrim het volgende:
Falende rechtspraak? Een rechter past de wet toe, niet meer en niet minder. Als je het met de wet niet eens bent, moet je bij de politiek zijn en lobbyen voor wetswijzigingen.
De strafmaat moet volgen uit de overtreding, niet uit de persoon die de overtreding maakt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:50 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee hoor. Het moet bij iedereen evenveel pijn doen.
Leg jij dan eens even haarfijn uit hoe het wel zit.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:52 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Zo simpel is het natuurlijk helemaal niet. En dat weet jij ook wel.
Zo simpel is het wel. Een rechter kan niet met zijn onderbuik straffen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:52 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Zo simpel is het natuurlijk helemaal niet. En dat weet jij ook wel.
Bij boetes vind ik het volkomen verdedigbaar om de strafmaat aan te passen aan de draagkracht van de gestrafte.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De strafmaat moet volgen uit de overtreding, niet uit de persoon die de overtreding maakt.
Er mag wat dat betreft van mij best onderscheid gemaakt worden tussen overtredingen en misdrijven, maar als het een misdrijf is, vind ik het niet zo'n probleem als er optimaal gebruik gemaakt wordt van de ruimte die de wet biedt qua boete en gevangenisstraf, zeker bij herhaling op herhaling.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, Finland. Achterlijk systeem, volstrekt in strijd met het gelijkheidsbeginsel.
Lastig onderwerp. Beide standpunten zijn wel acceptabel.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De strafmaat moet volgen uit de overtreding, niet uit de persoon die de overtreding maakt.
Het is dan ook een misdrijf.....quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh ja joh? Iemand met een uitkering mag langer de bak in omdat ie meer tijd heeft?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is dan ook een misdrijf.....
En bij misdrijven wordt heel vaak gekeken naar de persoon die het misdrijf begaat.
Oh, ik vind het ook wel verdedigbaar om ze aan te passen aan de religie van de dader. Of mag dat dan weer niet?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Bij boetes vind ik het volkomen verdedigbaar om de strafmaat aan te passen aan de draagkracht van de gestrafte.
Of hij langer de bak in moet zal heel erg afhangen van een heleboel factoren, maar als 2 mensen morgen hetzelfde misdrijf plegen (los van elkaar), is de kans groot dat ze niet dezelfde straf krijgen, dat is immers vooral afhankelijk van de rechters, en die oordelen nou eenmaal niet altijd hetzelfde.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh ja joh? Iemand met een uitkering mag langer de bak in omdat ie meer tijd heeft?
Toch doet een rechter dat wel. Elke rechter. Met zijn of haar linkse onderbuik dan.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:54 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Zo simpel is het wel. Een rechter kan niet met zijn onderbuik straffen.
Nu roep je weer wat anders. Ligt het nu aan de eigenschappen van de dader, of aan de rechter die de straf uitspreekt?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of hij langer de bak in moet zal heel erg afhangen van een heleboel factoren, maar als 2 mensen morgen hetzelfde misdrijf plegen (los van elkaar), is de kans groot dat ze niet dezelfde straf krijgen, dat is immers vooral afhankelijk van de rechters, en die oordelen nou eenmaal niet altijd hetzelfde.
Had dat in het geval van deze Gerrit wat uitgemaakt? man met een drankprobleem en oude mercedes is vast geen rijke bankierquote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:45 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Daar ben ik absoluut een voorstander van, inkomensgerelateerde boetes.Zweden heeft dat geloof ik.
Nee. Maar dat is ook totaal geen relevant gegeven als we het over boetes hebben.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh, ik vind het ook wel verdedigbaar om ze aan te passen aan de religie van de dader. Of mag dat dan weer niet?
Oh gut. Laat maar.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:00 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Toch doet een rechter dat wel. Elke rechter. Met zijn of haar linkse onderbuik dan.
Ik geloof niet dat je helemaal hebt begrepen hoe het werkt of dat oordelen met je onderbuik iets heel anders is dan acht slaan op de individuele, unieke omstandigheden in een zaak.quote:Als het zo zou zijn als jij hier beweert, zouden rechters überhaupt niet meer nodig zijn. Dan zou rechtspraak niet meer zijn dan het invoeren van wat parameters in één of ander computerprogramma, dat gemodelleerd is naar de wet.
Vermogen of inkomen is ook volledig irrelevant bij een overtreding. Maar vanuit de linkse onderbuik is het altijd prettig om die vervelende graaiers een flinke zak met geld af te nemen, natuurlijk. Daar kieperen we graag de rechtsstaat voor overboord.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee. Maar dat is ook totaal geen relevant gegeven als we het over boetes hebben.
Percentuele boetes zijn veel eerlijker wat mij betreft. Het 'incentive' dat ervan uit gaat moet zoveel mogelijk gelijk zijn voor iedereen, van uitkeringstrekker tot miljonair.
En bij misdrijven?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vermogen of inkomen is ook volledig irrelevant bij een overtreding. Maar vanuit de linkse onderbuik is het altijd prettig om die vervelende graaiers een flinke zak met geld af te nemen, natuurlijk. Daar kieperen we graag de rechtsstaat voor overboord.
Nee, was ook meer een algemene uitspraak.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:04 schreef computergirl het volgende:
[..]
Had dat in het geval van deze Gerrit wat uitgemaakt? man met een drankprobleem en oude mercedes is vast geen rijke bankier
Het geldt net zo goed voor mensen met weinig draagkracht. Ik zou zelf waarschijnlijk voor de hogere categorieën in aanmerking komen en dat zou ook een stuk eerlijker zijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vermogen of inkomen is ook volledig irrelevant bij een overtreding. Maar vanuit de linkse onderbuik is het altijd prettig om die vervelende graaiers een flinke zak met geld af te nemen, natuurlijk. Daar kieperen we graag de rechtsstaat voor overboord.
Hoe gaat dat in zijn werk? Zijn mijn belastinggegevens dan bekend bij het CJIB?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:25 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het geldt net zo goed voor mensen met weinig draagkracht. Ik zou zelf waarschijnlijk voor de hogere categorieën in aanmerking komen en dat zou ook een stuk eerlijker zijn.
Waarschijnlijk zo'n dertien in een dozijn ongeluk. Je ziet het dagelijks veelvuldig gebeuren als je je in het verkeer begeeft: mensen die spculeren dat er niets aankomt, dat de ander hen voorrang verleent terwijl die ander juist voorrang heeft etc.quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:19 schreef roos85 het volgende:
[..]
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585
Wat een bizar nieuwsbericht.
Wat voor ongelooflijke hufter moet je zijn om zoiets te doen. Vraag me af of dit een bewuste actie is geweest of een ongeluk.
Er mag wel wat meer geanticipeerd worden ja.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zo'n dertien in een dozijn ongeluk. Je ziet het dagelijks veelvuldig gebeuren als je je in het verkeer begeeft: mensen die spculeren dat er niets aankomt, dat de ander hen voorrang verleent terwijl die ander juist voorrang heeft etc.
Ik verbaas me er juist over dat het niet veel vaker mis gaat.
Mensen moeten vooral meer nadenken. Het is niet een kwestie van kunnen maar van willen. Iedereen die niet (zeer) zwakbegaafd is kan bedenken dat je niet met 80 km/u door een onoverzichtelijke bocht moet rijden, dat je niet moet speculeren dat er niemand aankomt als je de weg niet kan overzien etc.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:38 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Er mag wel wat meer geanticipeerd worden ja.
Geen zebrapad in 2009, in ieder geval.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zo'n dertien in een dozijn ongeluk. Je ziet het dagelijks veelvuldig gebeuren als je je in het verkeer begeeft: mensen die spculeren dat er niets aankomt, dat de ander hen voorrang verleent terwijl die ander juist voorrang heeft etc.
Veel voetgangers kijken trouwens niet eens voordat ze oversteken. Of dat dat hier gebeurde weten we niet. Misschien lag er een zebrapad?
Hoe kom je erbij dat er sprake was van oversteken, de vader met de kinderwagen liep rechts van de weg.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Veel voetgangers kijken trouwens niet eens voordat ze oversteken. Of dat dat hier gebeurde weten we niet. Misschien lag er een zebrapad?
Verder zijn er nog psychologische fenomenen: macht van het gewicht en kuddegedrag. Ik zie het bijvoorbeeld bij wedstrijden van de lokale eredivisieclub: elke keer dat de bezoekers het stadion verlaten wandelen ze alsof ze de koning van de weg zijn: door rood licht oversteken, in de volle breedte op het fietspad lopen etc.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:38 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Er mag wel wat meer geanticipeerd worden ja.
Ik weet niet of dat er sprake was van oversteken, ik gaf slechts een voorbeeld. Deze informatie had ik nog niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat er sprake was van oversteken, de vader met de kinderwagen liep rechts van de weg.
Bezopen achter het stuur?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat er sprake was van oversteken, ik gaf slechts een voorbeeld. Deze informatie had ik nog niet.
Wie zal het zeggen wat de oorzaak was? Een stuurfout in combinatie met vermoeidheid? Niet goed gekeken? Te hard gereden bij een onoverzichtelijke bocht?
Noem het maar.
Ik wil geen zout in de wonde strooien maar rechts wandelen op zo'n weg is nogal onverstandig, wandel altijd tegen het verkeer in, zelfs al schrijft de wet anders voor. Je ziet dan wat er aankomt! Een goed advies voor iedereen die wel nog leeft.
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het gaat hier trouwens toch al fout doordat er geen fietspad of stoep is? De wegbeheerder gaat eveneens niet vrijuit. Misschien maar eens bekijken of dat je er een eenrichtingsweg van kan maken voor de automobilisten zodat je er een fietspad en stoep naast kan leggen.
Gokje; je woont in de stad of in de bebouwde kom van een dorp in de buurt van een stad en je komt nooit in het buitengebied buiten de randstad?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het gaat hier trouwens toch al fout doordat er geen fietspad of stoep is? De wegbeheerder gaat eveneens niet vrijuit. Misschien maar eens bekijken of dat je er een eenrichtingsweg van kan maken voor de automobilisten zodat je er een fietspad en stoep naast kan leggen.
Duidelijk de schuld van de wegbeheerder en de vader van dat kind, inderdaad.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:59 schreef Leandra het volgende:
Lutten: drama op de Dedemsvaartseweg Noord (update)
Donderdagavond om tien over half acht werd persalarm geslagen: er was een "ongeval wegvervoer letsel" gebeurd op de Dedemsvaartseweg Noord in Lutten ter hoogte van huisnummer 60.
Het bleek te gaan om een aanrijding tussen een personenauto en een voetganger, die met zijn een maand oude zoontje in een kinderwagen rechts langs de weg naar huis -even verderop- liep.
De vader -een 23-jarige inwoner van Lutten- liep zwaar been- en hoofdletsel op; het kindje werd door de klap weggeslingerd en overleed ter plaatse.
De grijze Mercedes, die de vader en het kind aangereden had, reed door in de richting van Dedemsvaart, met achterlating -op de plaats van het ongeval- van een zijspiegel en -zo'n vijftig meter verderop- een lamparmatuur.
Er werden in totaal vier ambulances en traumaheli met een MMT ingezet. Ook een politieheli kwam in actie.
Vrij kort nadat er een Burgernet-alarm was gegeven, werd bekend, dat de auto enkele honderden meters verderop op dezelfde weg was aangetroffen. Het voertuig is in beslag genomen.
De plaats des onheils is op sporen onderzocht door een brigadier van Team Verkeersongevallenanalyse.
De bestuurder -een 51-jarige inwoner van de gemeente Hardenberg- gaf zich later op de avond aan bij de politie en is aangehouden.
Er is een bloedproef genomen.
De man blijft opgesloten op verdenking van dood en letsel door schuld en het verlaten van de plaats van een aanrijding,
Dat kan ook nog. Het is minder gebruikelijk overdag maar alcoholisten...quote:
Waarom? Je kijkt toch voordat je oversteekt en als je aan zo'n weg woont dan weet je hopelijk toch dat je niet moet oversteken bij een onoverzichtelijke bocht? Ik ken ook zulke wegen (Limburg), ik ben enorm op mijn hoede bij zo'n weg omdat mensen juist daar als kippen zonder kop rijden, juist omdat het relatief dunbevolkt is. De schijn van gevaar is groter waar het drukker is maar ironisch genoeg is het daar juist vaak minder gevaarlijk omdat mensen zich bewust zijn van het gevaar. Dit inzicht leidde trouwens tot de filosofie dat gemengd verkeer onder bepaalde voorwaarden veiliger is voor de kwetsbare weggebruikers, ik ben er zelf niet van overtuigd (de Kruisstraat in Eindhoven zou ik bijv. niet veilig noemen)., iets wat een trens is geworden bij de Nederlandse wegbeheerders.quote:Als je aan zo'n weg woont en je moet naar de buren dan gebeurt het nou eenmaal dat je dat doet, dat het verstandiger is om aan de linkerkant van de weg te lopen staat buiten kijf, maar dat betekent voor een wandeling naar de buren ook twee keer oversteken.... dat maakt het waarschijnlijk onveiliger.
Ik meen mij te herinneren dat voor binnen en buiten de BK een andere regel gold maar die regels heb ik nooit opgezocht om de doodeenvoudige reden dat ik dit toch echt zelf bepaal aangezien het om mijn veiligheid gaat.quote:En de wet schrijft helemaal niet voor aan welke kant van de weg je moet lopen in het buitengebied.
Of dat de vader van het kind schuldig is weten we niet maar de wegbeheerder gaat zeker niet vrijuit.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Duidelijk de schuld van de wegbeheerder en de vader van dat kind, inderdaad.
Beetje wereldvreemde gedachte.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of dat de vader van het kind schuldig is weten we niet maar de wegbeheerder gaat zeker niet vrijuit.
Ik heb het niet over flitsboetes. Ik heb het over boetes waar de OvJ over bepaalt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:35 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Hoe gaat dat in zijn werk? Zijn mijn belastinggegevens dan bekend bij het CJIB?
En hoe werkt dat als er iemand anders in mijn auto rijdt, wiens gegevens gebruiken we dan?
Volgens mij is Vrouwe Justitia blind, dus ook blind voor de hoogte van inkomen of spaargeld dat iemand heeft. Dát is eerlijk.
Buiten de bebouwde kom moet volgens jou een stoep zijn?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of dat de vader van het kind schuldig is weten we niet maar de wegbeheerder gaat zeker niet vrijuit.
Dus meneer de bankdirecteur betaalt bij 30 te hard 280 euro, en bij 31 te hard opeens 15.000 euro?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:04 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb het niet over flitsboetes. Ik heb het over boetes waar de OvJ over bepaalt.
Dat denk ik ook inderdaad. Een soort omgekeerde klassenjustitie is dit.quote:Jij en ik hebben denk ik een andere definitie van 'eerlijk'.
Dat was binnen de bebouwde komquote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Buiten de bebouwde kom moet volgens jou een stoep zijn?
Is het je al opgevallen dat daar niet eens een fietspad of zelfs maar fietssuggestiestrook is?
Dat zou nogal extreem zijn (voor 1 km/u harder zo'n extra bedrag) maar een boete naar inkomen en vermogen vind ik een uitstekend idee. De reden is evident: de boete moet ervoor zorgen dat een persoon niet snel nog een keer dezelfde overtreding begaat, om effectief te zijn. Wat voor de een een onbetaalbaar bedrag is is voor de ander nog niet eens kleingeld. Dat probleem los je op door de boete af te laten hangen van het inkomen en het vermogen. De overheid zou zo ook nog eens meer kunnen innen maar dat is een leuke bijzaak.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:09 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dus meneer de bankdirecteur betaalt bij 30 te hard 280 euro, en bij 31 te hard opeens 15.000 euro?
ja tuurlijk, laten we langs elke landweg fietspaden en een stoep aanleggenquote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben daar zelf uitgebreid op ingegaan.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:05 schreef Leandra het volgende:
Is het je al opgevallen dat daar niet eens een fietspad of zelfs maar fietssuggestiestrook is?
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nee, een stoep of een afgescheiden fietspad, liefst met bomen er tussen of zo zodat de automobilisten voorzichtiger zijn om niet van de weg af te geraken.quote:Buiten de bebouwde kom moet volgens jou een stoep zijn?
Het blijkt dat het voor veel automobilisten wel teveel is gevraagd!quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:12 schreef computergirl het volgende:
[..]
ja tuurlijk, laten we langs elke landweg fietspaden en een stoep aanleggen
Een automobilist op een normaal tempo en nuchter kan makkelijk een wandelaar of fietser passeren zonder dat er doden vallen
Hoeveel?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het blijkt dat het voor veel automobilisten wel teveel is gevraagd!
Misschien moeten we niet te ver offtopic gaan, maar de rechtspraak hier is "Zonder aanzien des persoons". Laten we dat ook zo houden aub.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zou nogal extreem zijn (voor 1 km/u harder zo'n extra bedrag) maar een boete naar inkomen en vermogen vind ik een uitstekend idee. De reden is evident: de boete moet ervoor zorgen dat een persoon niet snel nog een keer dezelfde overtreding begaat, om effectief te zijn. Wat voor de een een onbetaalbaar bedrag is is voor de ander nog niet eens kleingeld. Dat probleem los je op door de boete af te laten hangen van het inkomen en het vermogen. De overheid zou zo ook nog eens meer kunnen innen maar dat is een leuke bijzaak.
Bijkomend voordeel is dat het ook voor rijke mensen goedkoper word als ze geflitst zijn, even iemand in de kroeg 25,- en het boetebedrag geven als deze werkloze akkoord gaat met het aangewezen worden als chauffeur op dat moment.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zou nogal extreem zijn (voor 1 km/u harder zo'n extra bedrag) maar een boete naar inkomen en vermogen vind ik een uitstekend idee. De reden is evident: de boete moet ervoor zorgen dat een persoon niet snel nog een keer dezelfde overtreding begaat, om effectief te zijn. Wat voor de een een onbetaalbaar bedrag is is voor de ander nog niet eens kleingeld. Dat probleem los je op door de boete af te laten hangen van het inkomen en het vermogen. De overheid zou zo ook nog eens meer kunnen innen maar dat is een leuke bijzaak.
Precies, daarom moeten de boetes verschillen in functie van het inkomen en vermogen. Jij maakt trouwens een denkfout door te veronderstellen dat justitei jouw financiële data nodig heeft om te bepalen wat de hoogte van de boete is bij zo'n stelsel. Je kan heel erg gemakkelijk implementeren dat justitie jouw naam doorgeeft aan de database van de Belastingdienst en dat die database vervolgens de hoogte van de boete geeft. Daar zijn databases voor ontworpen (SQL): wel volautomatisch vragen beantwoorden maar niet de data geven waarmee het antwoord wordt bepaald.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:50 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee hoor. Het moet bij iedereen evenveel pijn doen.
Dat lossen we gemakkelijk op door een puntenrijbewijs voor alle automobilisten in te voeren.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:20 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bijkomend voordeel is dat het ook voor rijke mensen goedkoper word als ze geflitst zijn, even iemand in de kroeg 25,- en het boetebedrag geven als deze werkloze akkoord gaat met het aangewezen worden als chauffeur op dat moment.
Puntenrijbewijzen en dergelijke vind ik dan wel weer een goed idee, en dan ook voor ervaren bestuurders. 3x gepakt binnen 5 jaar? Toedeloe, jaartje rijontzegging.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat lossen we gemakkelijk op door een puntenrijbewijs voor alle automobilisten in te voeren.
Het zou ook zonder aanzien des persoons zijn als de boete afhangt van de draagkracht, juist dan zou het zonder aanzien des persoons zijn. Het is niet zonder aanziens des persoons als je iemand ie 10 Euro per maand overhoudt 300 Euro boete laat betalen terwijl iemand die 3000 euro per maand overhoudt ook 300 Euro boete betaalt, dan wordt de eerste persoon veel zwaarder gestraft dan de eerste.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:16 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Misschien moeten we niet te ver offtopic gaan, maar de rechtspraak hier is "Zonder aanzien des persoons". Laten we dat ook zo houden aub.
Van mij mag het op een gegeven moment ook permanent zijn, bijv. bij een alcoholverslaving. Met clementie als je meewerkt aan een bepaald programma en dit aantoonbaar vruchten afwerpt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Puntenrijbewijzen en dergelijke vind ik dan wel weer een goed idee, en dan ook voor ervaren bestuurders. 3x gepakt binnen 5 jaar? Toedeloe, jaartje rijontzegging.
Dat is het juist wel. Als het zonder aanziens des persoons is, dan wordt de boete opgelegd op basis van de overtreding, dus zonder te kijken naar wie de overtreder is.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou ook zonder aanzien des persoons zijn als de boete afhangt van de draagkracht, juist dan zou het zonder aanzien des persoons zijn. Het is niet zonder aanziens des persoons als je iemand ie 10 Euro per maand overhoudt 300 Euro boete laat betalen terwijl iemand die 3000 euro per maand overhoudt ook 300 Euro boete betaalt, dan wordt de eerste persoon veel zwaarder gestraft dan de eerste.
Het lijkt me inderdaad een goed idee als iemand een aparte draad hiervoor opent. Laat het me weten en ik ben van de partij.
Ik ken de statistieken niet uit mijn hoofd maar het gebeurt in ieder geval genoeg en dit terwijl de voetganger/fietser niet zichzelf kan verdedigen.quote:
Dat is niet belangrijk: ook niet-nuchtere en vermoeide mensen rijden op zulke wegen, ook asociale mensen rijden op zulke wegen.quote:En hoeveel daarvan waren nuchter en hielden zich aan maximum snelheid?
Je weet wat 'zonder aanzien des persoons' inhoudt?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou ook zonder aanzien des persoons zijn als de boete afhangt van de draagkracht, juist dan zou het zonder aanzien des persoons zijn. Het is niet zonder aanziens des persoons als je iemand ie 10 Euro per maand overhoudt 300 Euro boete laat betalen terwijl iemand die 3000 euro per maand overhoudt ook 300 Euro boete betaalt, dan wordt de eerste persoon veel zwaarder gestraft dan de eerste.
Het lijkt me inderdaad een goed idee als iemand een aparte draad hiervoor opent. Laat het me weten en ik ben van de partij.
Dat is het verschil in uitgangspunt: samen met iemand anders hier ga ik ervan uit dat de straf even zwaar moet zijn, jullie gaan ervan uit dat de maatregel hetzelfde moet zijn. Wat vind je belangrijker? De maatregel of de impact van de straf? Het laatste is waarvoor die straf wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is het juist wel. Als het zonder aanziens des persoons is, dan wordt de boete opgelegd op basis van de overtreding, dus zonder te kijken naar wie de overtreder is.
Bram verzint bij voorkeur zijn eigen definities.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:28 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Je weet wat 'zonder aanzien des persoons' inhoudt?
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:28 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Je weet wat 'zonder aanzien des persoons' inhoudt?
Zie mijn laatste reactie. Jullie verwarren het effect van de straf met de maatregel die wordt genomen. Dezelfde maatregel heeft een geheel ander effect afhankelijk van de persoon. Als je zonder aanzien des persoons wil straffen dan moet je kijken naar het effect van de straf, niet naar de maatregel.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bram verzint bij voorkeur zijn eigen definities.
Euh nee, je moet kijken naar de feiten en omstandigheden van de overtreding, niet naar de omstandigheden van de overtreder (tenzij die op de overtreding van toepassing zijn).quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Zie mijn laatste reactie. Jullie verwarren het effect van de straf met de maatregel die wordt genomen. Dezelfde maatregel heeft een geheel ander effect afhankelijk van de persoon. Als je zonder aanzien des persoons wil straffen dan moet je kijken naar het effect van de straf, niet naar de maatregel.
Jij kan nu wel weer naar mij wijzen maar heel erg veel mensen zijn een voorstander van inkomens- en vermogensafhankelijke boete. In een ander land is het zelfs al ingevoerd.
Ja, en er zijn ook een heleboel mensen voorstander van eigenrichting op pedofielen. Maakt het nog geen goed idee.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Zie mijn laatste reactie. Jullie verwarren het effect van de straf met de maatregel die wordt genomen. Dezelfde maatregel heeft een geheel ander effect afhankelijk van de persoon. Als je zonder aanzien des persoons wil straffen dan moet je kijken naar het effect van de straf, niet naar de maatregel.
Jij kan nu wel weer naar mij wijzen maar heel erg veel mensen zijn een voorstander van inkomens- en vermogensafhankelijke boete. In een ander land is het zelfs al ingevoerd.
Die moeten bepalen wat de impact van de straf moet zijn en dat moet inderdaad zonder aanzien des persoons gebeuren. Om de impact vast te stellen moet je juist wel kijken naar de persoon zijn inkomen en vermogen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:32 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Euh nee, je moet kijken naar de feiten en omstandigheden van de overtreding
Dat is waar maar in geen enkel land is dit ingevoerd: inkomensafhankelijke boetes zijn wel ingevoerd.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:33 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, en er zijn ook een heleboel mensen voorstander van eigenrichting op pedofielen. Maakt het nog geen goed idee.
Inkomen en vermogen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:34 schreef NewHorizon het volgende:
Vanuit persoonlijk oogpunt vind ik het prima overigens, ik heb toch een jaarlijks verzamelinkomen van 0.
Nee, die bepalen de hoogte van de boete. Zodra je naar iemands inkomen gaat kijken ben je met klassejustitie bezig.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die moeten bepalen wat de impact van de straf moet zijn en dat moet inderdaad zonder aanzien des persoons gebeuren. Om de impact vast te stellen moet je juist wel kijken naar de persoon zijn inkomen en vermogen.
Exact.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:35 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nee, die bepalen de hoogte van de boete. Zodra je naar iemands inkomen gaat kijken ben je met klassejustitie bezig.
En in sommige islamtische landen is de sharia ingevoerd, dus dat is goede wetgeving. Wat een onzinargumentatie.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar maar in geen enkel land is dit ingevoerd: inkomensafhankelijke boetes zijn wel ingevoerd.
Persoonlijk vermogen? Dat is ook 0. Eigenlijk lager zelfs.quote:
Juist niet: je voorkomt dat de straf veel minder of juist veel meer impacht heeft dan dat past bij de gepleegde overtreding of het gepleegde misdrijf. Een boete van 10 keer wat je in een maand overhoudt voor een niet al te ernstige overtreding is een veel te zware impact, een boete van 0,1 keer wat je in een maand overhoudt voor een ernstige overtreding is een veel te geringe impact. Aangezien het besteedbaar inkomen extreem sterk verschilt verschilt de impact van de straf bij boetes extreem sterk. Daar moet je rekening mee houden!quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:35 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nee, die bepalen de hoogte van de boete. Zodra je naar iemands inkomen gaat kijken ben je met klassejustitie bezig.
Ja, en een brood kopen heeft voor Jan ook meer impact dan voor Kees.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Juist niet: je voorkomt dat de straf veel minder of juist veel meer impacht heeft dan dat past bij de gepleegde overtreding of het gepleegde misdrijf. Een boete van 10 keer wat je in een maand overhoudt voor een niet al te ernstige overtreding is een veel te zware impact, een boete van 0,1 keer wat je in een maand overhoudt voor een ernstige overtreding is een veel te geringe impact. Aangezien het besteedbaar inkomen extreem sterk verschilt verschilt de impact van de straf bij boetes extreem sterk. Daar moet je rekening mee houden!
Vroeger kon dat niet, dat is een voorname reden dat we dat nog niet doen. Tegenwoordig kan het wel en heel erg gemakkelijk. Je hoeft slechts delen van twee databases aan elkaar te koppelen en klaar is Kees. Andere landen hebben het ons voorgedaan, we hoeven niet eens zelf het wiel uit te vinden.
In hun cultuur is dat prima wetgeving. Ik moet er ook niets van hebben maar wie zijn wij om over een andere cultuur te oordelen als de meeste mensen in die cultuur daar wel achter staan. Het gaat hier om boetes en 'westerse' landen. Jij hebt uiteraard een goed punt dat het niet zo is dat iets goed is omdat een ander - in onze ogen - beschaafd land het heeft ingevoerd. Uiteraard. Het ging mij er louter om dat Janneke deed alsof ik een van de weinige mensen ben die hier een voorstander van is terwijl er al heel erg lang in heel erg veel landen hevig over wordt gediscussiëerd. Willekeurig voorbeeldje: http://www.bbc.co.uk/blog(...)_fines_be_based.htmlquote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:37 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
En in sommige islamtische landen is de sharia ingevoerd, dus dat is goede wetgeving.
Wat nu precies de reden is dat we de laagste inkomens aanvullen en de hoogste inkomens extra belasten.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:42 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, en een brood kopen heeft voor Jan ook meer impact dan voor Kees.
Exact het tegenovergestelde. Zo gauw je de rijke burger veel minder zwaar bestraft door een even hoge boete op te leggen en vice versa ben je met klassejustitie bezig.quote:
Prima toch? Dan kun je dus de broden voor iedereen even duur houden en de boetes ook.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat nu precies de reden is dat we de laagste inkomens aanvullen en de hoogste inkomens extra belasten.
LOLquote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:44 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Prima toch? Dan kun je dus de broden voor iedereen even duur houden en de boetes ook.
Trek je overigens wel de hypotheek en maandelijkse uitgaves enzo van de inkomens af? Want het besteedbaar inkomen is bij iemand die minder verdient in verhouding een veel groter deel van zijn salaris dan iemand die heel veel verdient.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Exact het tegenovergestelde. Zo gauw je de rijke burger veel minder zwaar bestraft door een even hoge boete op te leggen en vice versa ben je met klassejustitie bezig.
Gewoon, omdat het kan.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LOL
Fraaie discussietechniek, dat wel.
Het is niet mogelijk om broden differentieel te prijzen, het is wel mogelijk en zelfs zeer eenvoudig (de kosten zijn verwaarloosbaar) om boetes inkomens- en vermogensafhankelijk te maken. Laten we dat dan ook doen.
Precies, even via een SQL-query.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gewoon, omdat het kan.
Goed argument. Met broden kan het ook prima, kwestie van de bonuskaart aan de fiscus koppelen.
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je zonder aanzien des persoons wil straffen dan moet je kijken naar het effect van de straf, niet naar de maatregel.
quote:
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Juist niet: je voorkomt dat de straf veel minder of juist veel meer impacht heeft dan dat past bij de gepleegde overtreding of het gepleegde misdrijf. Een boete van 10 keer wat je in een maand overhoudt voor een niet al te ernstige overtreding is een veel te zware impact, een boete van 0,1 keer wat je in een maand overhoudt voor een ernstige overtreding is een veel te geringe impact. Aangezien het besteedbaar inkomen extreem sterk verschilt verschilt de impact van de straf bij boetes extreem sterk. Daar moet je rekening mee houden!
Vroeger kon dat niet, dat is een voorname reden dat we dat nog niet doen. Tegenwoordig kan het wel en heel erg gemakkelijk. Je hoeft slechts delen van twee databases aan elkaar te koppelen en klaar is Kees. Andere landen hebben het ons voorgedaan, we hoeven niet eens zelf het wiel uit te vinden.
Alleen gaat het een supermarkt niets aan, dat justitie eventueel kan weten binnen welk domein de combi van je inkomen en vermogen valt is geen probleem.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:47 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Precies, even via een SQL-query.
quote:Op donderdag 12 maart 2015 22:23 schreef Downwards het volgende:
Dat is wel betrekkelijk schofterig, maar het lachen vergaat hem wel als hij straks papier staat te prikken aan de kant van de weg.
Misbruik dan geen definities maar gebruik de juiste, dan kom je al een stuk serieuzer over.quote:
Nee, het huidige (boete)systeem is klassenjustitie.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:35 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Wie het niet kan betalen moet geen overtredingen begaan.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:00 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, het huidige systeem is klassenjustitie.
Dat valt allemaal onder stap 2. Eerst maar eens de principiële vraag beantwoorden of dat we het willen, vervolgens kunnen we bekijken hoe het op een eerlijke manier wordt ingevuld.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:46 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Trek je overigens wel de hypotheek en maandelijkse uitgaves enzo van de inkomens af?
Van alles kan, vooral als mensen domme keuzes maken. In de praktijk houden mensen die zo'n luxueuze woningen kunnen betalen ook meer over per maand, genoeg om bijv. zonder er naar te kijken 2 keer per jaar op een luxe manier op vakantie te gaan, lid te zijn van de plaatstelijke golf/county-club (niet altijd hetzelfde, vaak dient de golfclub ook als county-club), geen meubels bij de IKEA te hoeven kopen etc.quote:Want het besteedbaar inkomen is bij iemand die minder verdient in verhouding een veel groter deel van zijn salaris dan iemand die heel veel verdient.
dat dus jaquote:Op zaterdag 14 maart 2015 09:48 schreef raptorix het volgende:
Mijn inziens zou er meer gradaties in door door schuld moeten komen, hoe verwijtbaarder hoe hoger de straf.
Van jou mag de manager die 3 ton per jaar krijgt dus doen wat hij wil zolang het alleen maar met boetes wordt bestraft terwijl Jan Modaal die in de buidel tast en 10% van de mensen in de financiële problemen komt. Heel erg logisch.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:01 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wie het niet kan betalen moet geen overtredingen begaan.
Lijkt mij een veel beter standpunt.
Naja het idee is natuurlijk dat zo min mogelijk mensen overtredingen begaan. Voor een vermogend iemand is een boete geen straf, terwijl een boete voor iemand met weinig geld een behoorlijke straf kan zijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:01 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wie het niet kan betalen moet geen overtredingen begaan.
Lijkt mij een veel beter standpunt.
Jij denkt dat iemand met 5x hoger inkomen ook 5x meer vrij te besteden heeft?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat valt allemaal onder stap 2. Eerst maar eens de principiële vraag beantwoorden of dat we het willen, vervolgens kunnen we bekijken hoe het op een eerlijke manier wordt ingevuld.
[..]
Van alles kan, vooral als mensen domme keuzes maken. In de praktijk houden mensen die zo'n luxueuze woningen kunnen betalen ook meer over per maand, genoeg om bijv. zonder er naar te kijken 2 keer per jaar op een luxe manier op vakantie te gaan, lid te zijn van de plaatstelijke golf/county-club (niet altijd hetzelfde, vaak dient de golfclub ook als county-club), geen meubels bij de IKEA te hoeven kopen etc.
Ja, het kan dat je in een huis van 6 ton woont en dat je een hele dure autohobby hebt en hierdoor 50 Euro per maand overhoudt of zo maar dan ben je nogal onnozel bezig.
En iemand die zuinig geleefd heeft en zijn woning braaf heeft afbetaald moet dan ook een hogere boete betalen dan iemand die zijn loon in de kroeg verzuipt en zijn huis niet afbetaald.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Van jou mag de manager die 3 ton per jaar krijgt dus doen wat hij wil zolang het alleen maar met boetes wordt bestraft terwijl Jan Modaal die in de buidel tast en 10% van de mensen in de financiële problemen komt. Heel erg logisch.
Als je dat op wilt lossen ga je met praktische straffen werken. Puntenrijbewijzen enzo. Maar niet aan de beginselen van onze rechtsstaat zagen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:05 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja het idee is natuurlijk dat zo min mogelijk mensen overtredingen begaan. Voor een vermogend iemand is een boete geen straf, terwijl een boete voor iemand met weinig geld een behoorlijke straf kan zijn.
Aan welke beginselen van onze rechtsstaat wordt er dan gezaagd?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:08 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Als je dat op wilt lossen ga je met praktische straffen werken. Puntenrijbewijzen enzo. Maar niet aan de beginselen van onze rechtsstaat zagen.
Gelijkheidsbeginsel. Zoals al een keer of zes eerder opgemerkt, in diverse bewoordingen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:08 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Aan welke beginselen van onze rechtsstaat wordt er dan gezaagd?
Naja dan kijk je naar inkomen hè, niet vermogenquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:08 schreef hottentot het volgende:
[..]
En iemand die zuinig geleefd heeft en zijn woning braaf heeft afbetaald moet dan ook een hogere boete betalen dan iemand die zijn loon in de kroeg verzuipt en zijn huis niet afbetaald.
Ja dat klinkt ook logisch.
Gelijkheidsbeginsel is maar net hoe je het bekijkt hè.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gelijkheidsbeginsel. Zoals al een keer of zes eerder opgemerkt, in diverse bewoordingen.
Maar de vetgedrukte is de enige die je kan uitvoeren zonder naar de persoon te kijken.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Gelijkheidsbeginsel is maar net hoe je het bekijkt hè.
Jij moet ¤50 betalen en ik moet ¤50 betalen = gelijk
Jij betaalt 0,5% van je salaris en ik 5% = niet gelijk
Ik heb niet gesproken over een verhouding op dat vlak, ik heb slechts gesteld dat iemand die een hoger inkomen en vermogen heeft (combinatie) een hoger vrij besteedbaar inkomen heeft. Daar zal waarschijnlijk niet een fraaie formule uitrollen. En nee, het lidmaatschap van de golf/countyclub (ik heb familieleden die er lid van zijn, ik weet wat het kostquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:06 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Jij denkt dat iemand met 5x hoger inkomen ook 5x meer vrij te besteden heeft?
"Zonder aanzien des persoons"quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:08 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Aan welke beginselen van onze rechtsstaat wordt er dan gezaagd?
Volgens jou moeten we straffen naar rato van inkomen omdat dat eerlijk is. Maar dan zou je moeten straffen naar rato van besteedbaar inkomen, anders is het nog niet 'eerlijk'.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb niet gesproken over een verhouding op dat vlak, ik heb slechts gesteld dat iemand die een hoger inkomen en vermogen heeft (combinatie) een hoger vrij besteedbaar inkomen heeft. Daar zal waarschijnlijk niet een fraaie formule uitrollen. En nee, het lidmaatschap van de golf/countyclub (ik heb familieleden die er lid van zijn, ik weet wat het kost) valt niet onder de vaste lasten, een zeer luxueuze auto ook niet. Desnoods ruil je die maar tijdelijk in voor een eenvoudiger model als je wordt gepakt. Eigen schuld, geen ellende die niet te overzien is en zo.
Zo simpel is het.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jij moet ¤50 betalen en ik ¤50 = gelijk
Ja goed, maar een relatief stelsel is (per definitie) eerlijker dan een absoluut stelsel. Waarom je dan doet alsof de rechtsstaat in vlammen opgaat, is mij een raadsel. Vooral dus omdat het in jouw ogen geen achteruitgang zou moeten zijn, aangezien jij net nog tegen klassenjustitie was.quote:
Wil je alleen naar de bruto loonstrook kijken? Dan is een boete naar draagkracht ook al geen oplossing.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja dan kijk je naar inkomen hè, niet vermogen
Flikker op met je 'per definitie'. Die definitie is er niet, dus scherm er dan ook niet mee. Je lijkt Bram wel.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja goed, maar een relatief stelsel is (per definitie) eerlijker dan een absoluut stelsel. Waarom je dan doet alsof de rechtsstaat in vlammen opgaat, is mij een raadsel. Vooral dus omdat het in jouw ogen geen achteruitgang zou moeten zijn, aangezien jij net nog tegen klassenjustitie was.
Serieus? Die definitie is er niet? Ik dacht dat jij iets met wiskunde deedquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Flikker op met je 'per definitie'. Die definitie is er niet, dus scherm er dan ook niet mee. Je lijkt Bram wel.
Ik vind het 'per definitie' eerlijk dat iedereen dezelfde boete krijgt, ongeacht de keuzes en kansen die diegene al dan niet heeft gemaakt/benut in het leven.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja goed, maar een relatief stelsel is (per definitie) eerlijker dan een absoluut stelsel. Waarom je dan doet alsof de rechtsstaat in vlammen opgaat, is mij een raadsel. Vooral dus omdat het in jouw ogen geen achteruitgang zou moeten zijn, aangezien jij net nog tegen klassenjustitie was.
Met dien verstande dat een flink deel van de vaste lasten onder het besteedbare inkomen valt. Je kan stellen dat een auto nodig is voor je werk maar een auto die 1000 Euro per maand of meer kost is niet nodig voor het werk. Om maar een voorbeeldje te geven.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:13 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Volgens jou moeten we straffen naar rato van inkomen omdat dat eerlijk is. Maar dan zou je moeten straffen naar rato van besteedbaar inkomen, anders is het nog niet 'eerlijk'.
Nee hoor! De belastingen halen in Nederland slechts wat scherpe kantjes ervan af, ze compenseren slecht een heel klein deel van de verschillen. Zeker als je naar de rijkste 10% en de armste 10% kijkt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:17 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik vind het 'per definitie' eerlijk dat iedereen dezelfde boete krijgt, ongeacht de keuzes en kansen die diegene al dan niet heeft gemaakt/benut in het leven.
Er wordt al gecompenseerd naar inkomen via de belastingen.
Een stuk luxe inleveren vindt jij geen straf? Mensen leven nu eenmaal in verschillende standen en luxes.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met dien verstande dat een flink deel van de vaste lasten onder het besteedbare inkomen valt. Je kan stellen dat een auto nodig is voor je werk maar een auto die 1000 Euro per maand of meer kost is niet nodig voor het werk. Om maar een voorbeeldje te geven.
Ja nee, een boete is een straf en behoort ook zo te voelen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:17 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik vind het 'per definitie' eerlijk dat iedereen dezelfde boete krijgt, ongeacht de keuzes en kansen die diegene al dan niet heeft gemaakt/benut in het leven.
Er wordt al gecompenseerd naar inkomen via de belastingen.
Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Misschien kun jij even een link geven waar in staat dat het idee van 'zonder aanzien des persoons' slaat op de impact van de straf en niet op de hoogte. Dan praten we verder.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:15 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Serieus? Die definitie is er niet? Ik dacht dat jij iets met wiskunde deed
Je weet hoe het gaat, zo gauw het om politiek gaat kunnen mensen die op andere vlakken zeer rationeel zijn ineens dat vermogen verliezen. Ongetwijfeld zullen anderen mij daar eveneens van beschuldigen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:15 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Serieus? Die definitie is er niet? Ik dacht dat jij iets met wiskunde deed
Nee, ik zeg dat een relatief stelsel eerlijker is. Dat 5% voor iedereen hetzelfde is en ¤50 niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Misschien kun jij even een link geven waar in staat dat het idee van 'zonder aanzien des persoons' slaat op de impact van de straf en niet op de hoogte. Dan praten we verder.
Hij doelt op het feit dat jij prima in staat om logisch te denken maar niet die logica ziet die hij samenvatte terwijl dat in zijn ogen juist heel erg logisch is.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nu weer mee te maken?
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jij moet ¤50 betalen en ik ¤50 = gelijk
Het is dan ook niet logisch te verantwoorden dat het een een 'beter' of 'eerlijker' systeem is.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hij doelt op het feit dat jij prima in staat om logisch te denken maar niet die logica ziet die hij samenvatte terwijl dat in zijn ogen juist heel erg logisch is.
[..]
Ik vind dat gevangenisstraffen ook een percentage van de nog verwachte levensjaren moet zijn. Ik bedoel, als je nog maar 20 te gaan hebt is 10 jaar veel meer dan als je nog 80 te gaan hebt. Echt oneerlijk.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:20 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat een relatief stelsel eerlijker is. Dat 5% voor iedereen hetzelfde is en ¤50 niet.
Nee, want dan heb je in totaal toch net zoveel jaren in vrijheid doorgebracht?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:22 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik vind dat gevangenisstraffen ook een percentage van de nog verwachte levensjaren moet zijn. Ik bedoel, als je nog maar 20 te gaan hebt is 10 jaar veel meer dan als je nog 80 te gaan hebt. Echt oneerlijk.
Daar zit m.i. inderdaad het verschil: bij een vrijheidsstraf doet het er niet toe hoeveel je te besteden hebt, de straf is altijd even groot. Idem bij een werkstraf. Bij een boetestraf maakt het voor de impact van de straf wel degelijk uit wat je te besteden hebt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:23 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, want dan heb je in totaal toch net zoveel jaren in vrijheid doorgebracht?
Plus daarom gaf ik dus ook al aan dat het boetesysteem klassenjustitie is, want gevangenisstraffen zijn dat niet.
Ik begrijp het eveneens niet waarom mensen zo redeneren. Vaak kan ik me in de ander verplaatsen maar in dit geval heb ik echt geen idee wat daar achter zit.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:24 schreef hugecooll het volgende:
Maar ik vind het vreemd dat je zegt dat je het niet eerlijk zou vinden als een straf(!) door alle lagen van de bevolking gelijke impact zou hebben.
Ik ben het trouwens meestal niet met jou eens, dus ik vind dit onderonsje nog een beetje engquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik begrijp het eveneens niet waarom mensen zo redeneren. Vaak kan ik me in de ander verplaatsen maar in dit geval heb ik echt geen idee wat daar achter zit.
Beter en eerlijker zijn begrippen die lastig in te vullen zijn omdat die afhangen van je normen en waarden en die verschillen nu eenmaal: soms op basis van opportunisme maar soms ook op basis van ratio. Het lijkt mij echter wel logisch dat om eenzelfde impact te krijgen met een boete die boete een functie van het vrij besteedbare inkomen zou moeten zijn. Hoe precies is een hele ingewikkelde discussie maar dat iemand die 1200 Euro per maand op zijn rekening krijgt gestort en nooit een royale erfenis heeft gehad veel zwaarder wordt getroffen door een boete van 350 Euro dan iemand die 5200 Euro per maand op zijn rekening krijgt gestort en een trust fund van 2 ton heeft lijkt mij heel erg logisch.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is dan ook niet logisch te verantwoorden dat het een een 'beter' of 'eerlijker' systeem is.
Je kan samen met Janneke een club vormen. Wij zijn het heel af en toe (volmondig) met elkaar eens maar meestal zijn wij het volstrekt oneens met elkaar.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:27 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik ben het trouwens meestal niet met jou eens, dus ik vind dit onderonsje nog een beetje eng
En als ik kanker heb en maar 40 jaar oud wordt?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:23 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, want dan heb je in totaal toch net zoveel jaren in vrijheid doorgebracht?
Plus daarom gaf ik dus ook al aan dat het boetesysteem klassenjustitie is, want gevangenisstraffen zijn dat niet.
want gevangenisstraffen zijn dat niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:31 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
En als ik kanker heb en maar 40 jaar oud wordt?
quote:De markeringen die de forensische experts van de politie op het wegdek hebben achtergelaten, vertellen vrijdagochtend een deel van het verhaal: de gele en witte krijtstrepen staan niet op de rijbaan voor auto's, maar vooral aan de rand, waar het wegdek rood is geverfd, als rijstrookje voor fietsers. Hoe gevaarlijk is deze weg? Op het eerste gezicht lijkt het risico mee te vallen, want het meeste doorgaande verkeer pakt de N377, de provinciale weg iets ten noorden van het dorpje. "Ze rijden hier ontzettend hard" zegt een vrouw op de fiets. Aan het begin liggen er verkeersdrempels op de weg. De maximumsnelheid is 50, daarna mag de snelheid omhoog naar 70 in het weidse landschap.
Nadat haar echtgenoot was doorgereden, overlegde hij telefonisch met zijn vrouw: wat moet ik doen? "Hij was zelf ook duidelijk in shock", zegt ze. Was er drank in het spel? "Ik weet het niet, ik kan dat niet zeggen, onderzoek moet het maar uitwijzen".
Waarom niet? Je wordt harder gestraft dan iemand die 2x zo oud wordt. Volgens jullie theorie.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:32 schreef hugecooll het volgende:
[..]
want gevangenisstraffen zijn dat niet.
Omdat er geen verschillende lagen van de bevolking zijn qua levensverwachting (dus niet een groep die gemiddeld 10 wordt en een groep die gemiddeld 500 wordt), op bepaalde zieke mensen na. En er wordt al rekening gehouden met iemands leeftijd/gezondheidstoestand als die schrijnend is.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:36 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Waarom niet? Je wordt harder gestraft dan iemand die 2x zo oud wordt. Volgens jullie theorie.
Oh en nu het toch gaat over straffen met gelijke impact, als ik mijn rijbewijs in moet leveren na dronken rijden vind ik dat niet zo een probleem, een vrachtwagenchauffeur is direct zijn baan kwijt. Ook niet echt eerlijk.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Omdat er geen verschillende lagen van de bevolking zijn qua levensverwachting (dus niet een groep die gemiddeld 10 wordt en een groep die gemiddeld 500 wordt), op bepaalde zieke mensen na. En er wordt al rekening gehouden met iemands leeftijd/gezondheidstoestand als die schrijnend is.
Hebben ze nou de vrouw van de doorrijder geïnterviewd?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:32 schreef Marcoss het volgende:
Vader was trouwens een praatje aan het maken aan de zijkant van de weg toen het gebeurde.
En verder nog:
[..]
Maar je vindt het wel eerlijk dat de een een weekloon moet betalen en de ander het niet eens mist? Vreemdquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:42 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Oh en nu het toch gaat over straffen met gelijke impact, als ik mijn rijbewijs in moet leveren na dronken rijden vind ik dat niet zo een probleem, een vrachtwagenchauffeur is direct zijn baan kwijt. Ook niet echt eerlijk.
De journalist die dit geschreven heeft mag ook weer terug naar school. Na het stuk nog eens doorgelezen te hebben vermoed ik dat het de echtgenoot was van een fietser was die het ongeluk zag gebeuren. Lees de eerste alinea maar eens.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hebben ze nou de vrouw van de doorrijder geïnterviewd?
Wat is de bron van die quote trouwens, want als ik hem google kom ik alleen op dit topic uit.
Sarcasme is je vreemd? Het is een eerlijk systeem, de straf is gelijk. Alletwee rijbewijs inleveren. De impact is een persoonlijke aangelegenheid, daar heeft justitie m.i. niks mee te maken.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:51 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Maar je vindt het wel eerlijk dat de een een weekloon moet betalen en de ander het niet eens mist? Vreemd
Dit vooralquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:56 schreef NewHorizon het volgende:
Maar we vervallen allemaal in off-topic herhalingen.
Ik wil sowieso wel graag weten waar het vandaan komt, want het is zo niet erg duidelijk wat er nou eigenlijk bedoeld wordt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
De journalist die dit geschreven heeft mag ook weer terug naar school. Na het stuk nog eens doorgelezen te hebben vermoed ik dat het de echtgenoot was van een fietser was die het ongeluk zag gebeuren. Lees de eerste alinea maar eens.
Laten we dat verplicht stellen in zulke gevallen!quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:05 schreef beantherio het volgende:
Eigenlijk snap ik niet waarom iemand, die dit op z'n geweten heeft, zichzelf niet van kant maakt. Helemaal als er inderdaad (weer) alcohol in het spel is. Dan ben je toch eigenlijk wel gewoon klaar met je leven of niet?
Self-inflicted death penalty... ik vind het prima.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:05 schreef beantherio het volgende:
Eigenlijk snap ik niet waarom iemand, die dit op z'n geweten heeft, zichzelf niet van kant maakt. Helemaal als er inderdaad (weer) alcohol in het spel is. Dan ben je toch eigenlijk wel gewoon klaar met je leven of niet?
Ik rij niet met alcohol op, maar mocht dat voorkomen en dit overkomt me, dan kan ik denk ik niet normaal meer verder leven inderdaad. Ik zou mezelf op zijn minst aangeven en boete doen...quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:05 schreef beantherio het volgende:
Komt uit de papieren versie van de Tubantia en het gaat om de vrouw van de doorrijder ja. (Stuk is veel langer, maar had geen zin om het helemaal over te typenquote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik wil sowieso wel graag weten waar het vandaan komt, want het is zo niet erg duidelijk wat er nou eigenlijk bedoeld wordt.
Ah, online is het niet te lezen? Of alleen voor abonnees en ben je geen abonnee?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:27 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Komt uit de papieren versie van de Tubantia en het gaat om de vrouw van de doorrijder ja. (Stuk is veel langer, maar had geen zin om het helemaal over te typen)
Hedde gij gene telefoon met camera?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:27 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Komt uit de papieren versie van de Tubantia en het gaat om de vrouw van de doorrijder ja. (Stuk is veel langer, maar had geen zin om het helemaal over te typen)
quote:Lutten kan de dood van vijf weken oude Milan niet bevatten
door Caspar van Oirschot en Jelle Boonstra
LUTTEN – Als Freddy Arends (23) donderdagavond tijdens een wandeling een praatje maakt op straat - een stoep is er niet op de Dedemsvaartseweg- Noord - in Lutten, gaat het opeens gruwelijk mis. Een passerende Mercedes schept de kersverse vader en de kinderwagen met daarin zijn nog geen vijf weken oude zoontje Milan.
Ze vliegen door de lucht. Baby Milan overleeft de klap niet. Ook Freddy is er slecht aan toe. Met volgens de buren zwaar letsel brengt een ambulance hem naar het ziekenhuis in Zwolle.
De zilverkleurige Mercedes rijdt na de klap door, alleen de afgebroken rechter buitenspiegel blijft achter. In de auto zit de 51-jarige G. Hij woont een halve kilometer verderop. Vlak bij zijn huis slaat hij rechtsaf een onverhard paadje in, maar dat loopt dood. G. stapt uit en rent weg.
Via Burgernet gaat er een oproep uit met daarin een omschrijving van de auto. Die wordt al snel gevonden. Leeg. Nog dezelfde avond meldt G. zich bij het politiebureau in Hardenberg. Daar wordt een bloedproef genomen om te kijken of hij met te veel drank op achter het stuur heeft gezeten. G. wordt ingesloten op verdenking van dood en letsel door schuld, en het verlaten van de plaats van een aanrijding.
Het blijft de grote vraag wat de oorzaak van het dodelijk ongeluk is. Reed G. te hard? Stuurde hij per abuis over de strepen van het fietspad? Waar stond Freddy met de kinderwagen? Feit is dat het nagenoeg donker was.
De markeringen die de forensische experts van de politie op het wegdek hebben achtergelaten, vertellen vrijdagochtend een deel van het verhaal: de gele en witte krijtstrepen staan niet op de rijbaan voor auto’s, maar vooral aan de rand, waar het wegdek rood is geverfd, als rijstrookje voor fietsers.
Hoe gevaarlijk is de Dedemsvaartseweg- Noord? Op het eerste gezicht lijkt het risico mee te vallen, want het meeste doorgaande verkeer pakt de N377, de provinciale weg iets ten noorden van het dorpje.
„Ze rijden hier ontzettend hard”, zegt een vrouw op de fiets. Aan het begin liggen er verkeersdrempels op de weg. De maximumsnelheid is 50, daarna mag de snelheid omhoog naar 70 in het weidse landschap.
Verdachte G. was eigenaar van een grondverzetbedrijf dat vijf jaar geleden ter ziele ging. Vrachtwagens met zijn naam voorop waren een bekend beeld in het dorp met krap tweeduizend inwoners.
Zijn echtgenote is aangeslagen.
„Dit is heel verdrietig voor iedereen, je kent elkaar allemaal in Lutten, dat maakt het extra erg.”
Nadat haar echtgenoot was doorgereden, overlegde hij telefonisch met zijn vrouw: wat moet ik doen? „Hij was zelf ook duidelijk in shock”, zegt ze. „Hij heeft zichzelf aangegeven, dat was goed.”
Was er drank in het spel, zoals ze in het dorp zeggen? „Ik weet het niet, ik kan dat niet zeggen, onderzoek moet het maar uitwijzen.”
Freddy en zijn vriendin Ellen zijn begin dit jaar komen wonen op de bovenetage van een wit huisje iets buiten de kern van Lutten.
Hij is schilder, zij werkt bij een Zeeman in Hardenberg en Dedemsvaart. Op hun Facebookpagina’s staan tientallen foto’s van hun zoontje. „Ik zou vanavond op kraambezoek gaan”, reageert Freddy’s werkgever Dennis Ekkel van de Schildersservice Vechtdal in Hardenberg. „We zijn er hier met z’n allen helemaal kapot van.”
Collega’s van de jonge moeder Ellen, die niet met hun naam in de krant willen, kunnen het ook niet bevatten. „Een collega hoorde het en heeft ons geïnformeerd. Wat moeten we nou tegen Ellen zeggen? Ze waren zo gelukkig samen, die twee hadden al sinds 2007 verkering. Onbegrijpelijk dat dit kan gebeuren.”
Mag toch aannemen dat zijn vrouw wel weet of hij een biertje drinkt op donderdagavond voor het instappen. Ze ontkent het iig niet stellig. Doet me iets vermoeden...quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:43 schreef Marcoss het volgende:
Ah, digitaal kun je inderdaad wel kopiëren..
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |