abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150635594
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, Finland. Achterlijk systeem, volstrekt in strijd met het gelijkheidsbeginsel.
Nee hoor. Het moet bij iedereen evenveel pijn doen.
pi_150635622
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:32 schreef Isegrim het volgende:
Falende rechtspraak? Een rechter past de wet toe, niet meer en niet minder. Als je het met de wet niet eens bent, moet je bij de politiek zijn en lobbyen voor wetswijzigingen.
Zo simpel is het natuurlijk helemaal niet. En dat weet jij ook wel.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 16:52:44 #153
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_150635630
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:50 schreef Isegrim het volgende:

[..]

De strafmaat moet volgen uit de overtreding, niet uit de persoon die de overtreding maakt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_150635657
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:52 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Leg jij dan eens even haarfijn uit hoe het wel zit.
pi_150635675
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:52 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Zo simpel is het wel. Een rechter kan niet met zijn onderbuik straffen.
pi_150635701
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De strafmaat moet volgen uit de overtreding, niet uit de persoon die de overtreding maakt.
Bij boetes vind ik het volkomen verdedigbaar om de strafmaat aan te passen aan de draagkracht van de gestrafte.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 16:55:53 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150635707
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, Finland. Achterlijk systeem, volstrekt in strijd met het gelijkheidsbeginsel.
Er mag wat dat betreft van mij best onderscheid gemaakt worden tussen overtredingen en misdrijven, maar als het een misdrijf is, vind ik het niet zo'n probleem als er optimaal gebruik gemaakt wordt van de ruimte die de wet biedt qua boete en gevangenisstraf, zeker bij herhaling op herhaling.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_150635720
quote:

[..]

Lastig onderwerp. Beide standpunten zijn wel acceptabel.

Ik denk dat het voornaamste probleem erin schuilt dat veel boetes wel zo achterlijk hoog zijn geworden, dat het bij sommige mensen onevenredig (t.o.v. de gemaakte overtreding) veel pijn doet.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 16:56:47 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150635730
quote:

[..]

Het is dan ook een misdrijf.....
En bij misdrijven wordt heel vaak gekeken naar de persoon die het misdrijf begaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 14 maart 2015 @ 16:58:05 #160
346939 Janneke141
pi_150635760
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is dan ook een misdrijf.....
En bij misdrijven wordt heel vaak gekeken naar de persoon die het misdrijf begaat.
Oh ja joh? Iemand met een uitkering mag langer de bak in omdat ie meer tijd heeft?
  zaterdag 14 maart 2015 @ 16:58:43 #161
346939 Janneke141
pi_150635782
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:55 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Bij boetes vind ik het volkomen verdedigbaar om de strafmaat aan te passen aan de draagkracht van de gestrafte.
Oh, ik vind het ook wel verdedigbaar om ze aan te passen aan de religie van de dader. Of mag dat dan weer niet?
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:00:01 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150635822
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh ja joh? Iemand met een uitkering mag langer de bak in omdat ie meer tijd heeft?
Of hij langer de bak in moet zal heel erg afhangen van een heleboel factoren, maar als 2 mensen morgen hetzelfde misdrijf plegen (los van elkaar), is de kans groot dat ze niet dezelfde straf krijgen, dat is immers vooral afhankelijk van de rechters, en die oordelen nou eenmaal niet altijd hetzelfde.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_150635829
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:54 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Zo simpel is het wel. Een rechter kan niet met zijn onderbuik straffen.
Toch doet een rechter dat wel. Elke rechter. Met zijn of haar linkse onderbuik dan.

Als het zo zou zijn als jij hier beweert, zouden rechters überhaupt niet meer nodig zijn. Dan zou rechtspraak niet meer zijn dan het invoeren van wat parameters in één of ander computerprogramma, dat gemodelleerd is naar de wet.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:04:36 #164
346939 Janneke141
pi_150635965
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Of hij langer de bak in moet zal heel erg afhangen van een heleboel factoren, maar als 2 mensen morgen hetzelfde misdrijf plegen (los van elkaar), is de kans groot dat ze niet dezelfde straf krijgen, dat is immers vooral afhankelijk van de rechters, en die oordelen nou eenmaal niet altijd hetzelfde.
Nu roep je weer wat anders. Ligt het nu aan de eigenschappen van de dader, of aan de rechter die de straf uitspreekt?
pi_150635973
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:45 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Daar ben ik absoluut een voorstander van, inkomensgerelateerde boetes. :Y Zweden heeft dat geloof ik.
Had dat in het geval van deze Gerrit wat uitgemaakt? man met een drankprobleem en oude mercedes is vast geen rijke bankier
pi_150636454
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh, ik vind het ook wel verdedigbaar om ze aan te passen aan de religie van de dader. Of mag dat dan weer niet?
Nee. Maar dat is ook totaal geen relevant gegeven als we het over boetes hebben.

Percentuele boetes zijn veel eerlijker wat mij betreft. Het 'incentive' dat ervan uit gaat moet zoveel mogelijk gelijk zijn voor iedereen, van uitkeringstrekker tot miljonair.
pi_150636526
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:00 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Toch doet een rechter dat wel. Elke rechter. Met zijn of haar linkse onderbuik dan.
Oh gut. Laat maar. :')

quote:
Als het zo zou zijn als jij hier beweert, zouden rechters überhaupt niet meer nodig zijn. Dan zou rechtspraak niet meer zijn dan het invoeren van wat parameters in één of ander computerprogramma, dat gemodelleerd is naar de wet.
Ik geloof niet dat je helemaal hebt begrepen hoe het werkt of dat oordelen met je onderbuik iets heel anders is dan acht slaan op de individuele, unieke omstandigheden in een zaak.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:23:25 #168
346939 Janneke141
pi_150636540
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:20 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nee. Maar dat is ook totaal geen relevant gegeven als we het over boetes hebben.

Percentuele boetes zijn veel eerlijker wat mij betreft. Het 'incentive' dat ervan uit gaat moet zoveel mogelijk gelijk zijn voor iedereen, van uitkeringstrekker tot miljonair.
Vermogen of inkomen is ook volledig irrelevant bij een overtreding. Maar vanuit de linkse onderbuik is het altijd prettig om die vervelende graaiers een flinke zak met geld af te nemen, natuurlijk. Daar kieperen we graag de rechtsstaat voor overboord.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:24:12 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150636562
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Vermogen of inkomen is ook volledig irrelevant bij een overtreding. Maar vanuit de linkse onderbuik is het altijd prettig om die vervelende graaiers een flinke zak met geld af te nemen, natuurlijk. Daar kieperen we graag de rechtsstaat voor overboord.
En bij misdrijven?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_150636567
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:04 schreef computergirl het volgende:

[..]

Had dat in het geval van deze Gerrit wat uitgemaakt? man met een drankprobleem en oude mercedes is vast geen rijke bankier
Nee, was ook meer een algemene uitspraak.

Er is bijzonder weinig wat had uitgemaakt in dit geval. Ja, een kroegbaas met ballen en verantwoordelijkheidsgevoel die zo iemand de sleutels afneemt en in een taxi zet.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:25:43 #171
346939 Janneke141
pi_150636605
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

En bij misdrijven?
Evenmin.
pi_150636606
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het geldt net zo goed voor mensen met weinig draagkracht. Ik zou zelf waarschijnlijk voor de hogere categorieën in aanmerking komen en dat zou ook een stuk eerlijker zijn.
pi_150636876
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:25 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het geldt net zo goed voor mensen met weinig draagkracht. Ik zou zelf waarschijnlijk voor de hogere categorieën in aanmerking komen en dat zou ook een stuk eerlijker zijn.
Hoe gaat dat in zijn werk? Zijn mijn belastinggegevens dan bekend bij het CJIB?
En hoe werkt dat als er iemand anders in mijn auto rijdt, wiens gegevens gebruiken we dan?

Volgens mij is Vrouwe Justitia blind, dus ook blind voor de hoogte van inkomen of spaargeld dat iemand heeft. Dát is eerlijk.
pi_150636920
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2015 22:19 schreef roos85 het volgende:

[..]

http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585
Wat een bizar nieuwsbericht.
Wat voor ongelooflijke hufter moet je zijn om zoiets te doen. Vraag me af of dit een bewuste actie is geweest of een ongeluk.
Waarschijnlijk zo'n dertien in een dozijn ongeluk. Je ziet het dagelijks veelvuldig gebeuren als je je in het verkeer begeeft: mensen die spculeren dat er niets aankomt, dat de ander hen voorrang verleent terwijl die ander juist voorrang heeft etc.
Ik verbaas me er juist over dat het niet veel vaker mis gaat.
Veel voetgangers kijken trouwens niet eens voordat ze oversteken. Of dat dat hier gebeurde weten we niet. Misschien lag er een zebrapad?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_150636945
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zo'n dertien in een dozijn ongeluk. Je ziet het dagelijks veelvuldig gebeuren als je je in het verkeer begeeft: mensen die spculeren dat er niets aankomt, dat de ander hen voorrang verleent terwijl die ander juist voorrang heeft etc.
Er mag wel wat meer geanticipeerd worden ja.
pi_150637129
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:38 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Mensen moeten vooral meer nadenken. Het is niet een kwestie van kunnen maar van willen. Iedereen die niet (zeer) zwakbegaafd is kan bedenken dat je niet met 80 km/u door een onoverzichtelijke bocht moet rijden, dat je niet moet speculeren dat er niemand aankomt als je de weg niet kan overzien etc.
Het is een kwestie van attitude. Rijd/fiets/wandel je met de instelling om veilig van A naar B te gaan of neem je allerlei risico's met jezelf en met anderen?
#NoDAPL
pi_150637144
quote:

[..]

Veel voetgangers kijken trouwens niet eens voordat ze oversteken. Of dat dat hier gebeurde weten we niet. Misschien lag er een zebrapad?
Geen zebrapad in 2009, in ieder geval.
Maar dat zegt nog steeds vrij weinig over de schuldvraag uiteraard..

zaterdag 14 maart 2015 @ 17:47:33 #178
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150637185
quote:

[..]

Hoe kom je erbij dat er sprake was van oversteken, de vader met de kinderwagen liep rechts van de weg.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_150637233
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:38 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Verder zijn er nog psychologische fenomenen: macht van het gewicht en kuddegedrag. Ik zie het bijvoorbeeld bij wedstrijden van de lokale eredivisieclub: elke keer dat de bezoekers het stadion verlaten wandelen ze alsof ze de koning van de weg zijn: door rood licht oversteken, in de volle breedte op het fietspad lopen etc.
Het is zo erg dat de politie maar heeft besloten om het kruispunt elke keer af te zetten. - rolling eyes
In het klein zie je dergelijk kuddegedrag bijv. ook bij voetgangers in het centrum (oversteken wanneer je geen voorrang hebt) en bij automobilisten buiten het centrum (niet stoppen bij een zebrapad). Je ziet dat mensen die een zwaarder voertuig besturen de neiging hebben om dit te misbruiken. Automobilist vs. fietser/voetganger, vrachtwagenbestuurder/busbestuurder vs. fietser etc.
#NoDAPL
pi_150637306
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat er sprake was van oversteken, de vader met de kinderwagen liep rechts van de weg.
Ik weet niet of dat er sprake was van oversteken, ik gaf slechts een voorbeeld. Deze informatie had ik nog niet.
Wie zal het zeggen wat de oorzaak was? Een stuurfout in combinatie met vermoeidheid? Niet goed gekeken? Te hard gereden bij een onoverzichtelijke bocht?
Noem het maar.

Ik wil geen zout in de wonde strooien maar rechts wandelen op zo'n weg is nogal onverstandig, wandel altijd tegen het verkeer in, zelfs al schrijft de wet anders voor. Je ziet dan wat er aankomt! Een goed advies voor iedereen die wel nog leeft.
#NoDAPL
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:55:57 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150637396
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat er sprake was van oversteken, ik gaf slechts een voorbeeld. Deze informatie had ik nog niet.
Wie zal het zeggen wat de oorzaak was? Een stuurfout in combinatie met vermoeidheid? Niet goed gekeken? Te hard gereden bij een onoverzichtelijke bocht?
Noem het maar.

Ik wil geen zout in de wonde strooien maar rechts wandelen op zo'n weg is nogal onverstandig, wandel altijd tegen het verkeer in, zelfs al schrijft de wet anders voor. Je ziet dan wat er aankomt! Een goed advies voor iedereen die wel nog leeft.
Bezopen achter het stuur?

Als je aan zo'n weg woont en je moet naar de buren dan gebeurt het nou eenmaal dat je dat doet, dat het verstandiger is om aan de linkerkant van de weg te lopen staat buiten kijf, maar dat betekent voor een wandeling naar de buren ook twee keer oversteken.... dat maakt het waarschijnlijk onveiliger.

En de wet schrijft helemaal niet voor aan welke kant van de weg je moet lopen in het buitengebied.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_150637433
Het gaat hier trouwens toch al fout doordat er geen fietspad of stoep is? De wegbeheerder gaat eveneens niet vrijuit. Misschien maar eens bekijken of dat je er een eenrichtingsweg van kan maken voor de automobilisten zodat je er een fietspad en stoep naast kan leggen.
#NoDAPL
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:59:00 #183
346939 Janneke141
pi_150637487
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het gaat hier trouwens toch al fout doordat er geen fietspad of stoep is? De wegbeheerder gaat eveneens niet vrijuit. Misschien maar eens bekijken of dat je er een eenrichtingsweg van kan maken voor de automobilisten zodat je er een fietspad en stoep naast kan leggen.
_O-
  zaterdag 14 maart 2015 @ 17:59:45 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150637510
Lutten: drama op de Dedemsvaartseweg Noord (update)

Donderdagavond om tien over half acht werd persalarm geslagen: er was een "ongeval wegvervoer letsel" gebeurd op de Dedemsvaartseweg Noord in Lutten ter hoogte van huisnummer 60.
Het bleek te gaan om een aanrijding tussen een personenauto en een voetganger, die met zijn een maand oude zoontje in een kinderwagen rechts langs de weg naar huis -even verderop- liep.
De vader -een 23-jarige inwoner van Lutten- liep zwaar been- en hoofdletsel op; het kindje werd door de klap weggeslingerd en overleed ter plaatse.
De grijze Mercedes, die de vader en het kind aangereden had, reed door in de richting van Dedemsvaart, met achterlating -op de plaats van het ongeval- van een zijspiegel en -zo'n vijftig meter verderop- een lamparmatuur.
Er werden in totaal vier ambulances en traumaheli met een MMT ingezet. Ook een politieheli kwam in actie.

Vrij kort nadat er een Burgernet-alarm was gegeven, werd bekend, dat de auto enkele honderden meters verderop op dezelfde weg was aangetroffen. Het voertuig is in beslag genomen.
De plaats des onheils is op sporen onderzocht door een brigadier van Team Verkeersongevallenanalyse.

De bestuurder -een 51-jarige inwoner van de gemeente Hardenberg- gaf zich later op de avond aan bij de politie en is aangehouden.
Er is een bloedproef genomen.
De man blijft opgesloten op verdenking van dood en letsel door schuld en het verlaten van de plaats van een aanrijding,
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 14 maart 2015 @ 18:00:33 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150637537
quote:
Gokje; je woont in de stad of in de bebouwde kom van een dorp in de buurt van een stad en je komt nooit in het buitengebied buiten de randstad?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 14 maart 2015 @ 18:00:42 #186
346939 Janneke141
pi_150637547
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:59 schreef Leandra het volgende:
Lutten: drama op de Dedemsvaartseweg Noord (update)

Donderdagavond om tien over half acht werd persalarm geslagen: er was een "ongeval wegvervoer letsel" gebeurd op de Dedemsvaartseweg Noord in Lutten ter hoogte van huisnummer 60.
Het bleek te gaan om een aanrijding tussen een personenauto en een voetganger, die met zijn een maand oude zoontje in een kinderwagen rechts langs de weg naar huis -even verderop- liep.
De vader -een 23-jarige inwoner van Lutten- liep zwaar been- en hoofdletsel op; het kindje werd door de klap weggeslingerd en overleed ter plaatse.
De grijze Mercedes, die de vader en het kind aangereden had, reed door in de richting van Dedemsvaart, met achterlating -op de plaats van het ongeval- van een zijspiegel en -zo'n vijftig meter verderop- een lamparmatuur.
Er werden in totaal vier ambulances en traumaheli met een MMT ingezet. Ook een politieheli kwam in actie.

Vrij kort nadat er een Burgernet-alarm was gegeven, werd bekend, dat de auto enkele honderden meters verderop op dezelfde weg was aangetroffen. Het voertuig is in beslag genomen.
De plaats des onheils is op sporen onderzocht door een brigadier van Team Verkeersongevallenanalyse.

De bestuurder -een 51-jarige inwoner van de gemeente Hardenberg- gaf zich later op de avond aan bij de politie en is aangehouden.
Er is een bloedproef genomen.
De man blijft opgesloten op verdenking van dood en letsel door schuld en het verlaten van de plaats van een aanrijding,
Duidelijk de schuld van de wegbeheerder en de vader van dat kind, inderdaad.
pi_150637561
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bezopen achter het stuur?
Dat kan ook nog. Het is minder gebruikelijk overdag maar alcoholisten...

quote:
Als je aan zo'n weg woont en je moet naar de buren dan gebeurt het nou eenmaal dat je dat doet, dat het verstandiger is om aan de linkerkant van de weg te lopen staat buiten kijf, maar dat betekent voor een wandeling naar de buren ook twee keer oversteken.... dat maakt het waarschijnlijk onveiliger.
Waarom? Je kijkt toch voordat je oversteekt en als je aan zo'n weg woont dan weet je hopelijk toch dat je niet moet oversteken bij een onoverzichtelijke bocht? Ik ken ook zulke wegen (Limburg), ik ben enorm op mijn hoede bij zo'n weg omdat mensen juist daar als kippen zonder kop rijden, juist omdat het relatief dunbevolkt is. De schijn van gevaar is groter waar het drukker is maar ironisch genoeg is het daar juist vaak minder gevaarlijk omdat mensen zich bewust zijn van het gevaar. Dit inzicht leidde trouwens tot de filosofie dat gemengd verkeer onder bepaalde voorwaarden veiliger is voor de kwetsbare weggebruikers, ik ben er zelf niet van overtuigd (de Kruisstraat in Eindhoven zou ik bijv. niet veilig noemen)., iets wat een trens is geworden bij de Nederlandse wegbeheerders.

quote:
En de wet schrijft helemaal niet voor aan welke kant van de weg je moet lopen in het buitengebied.
Ik meen mij te herinneren dat voor binnen en buiten de BK een andere regel gold maar die regels heb ik nooit opgezocht om de doodeenvoudige reden dat ik dit toch echt zelf bepaal aangezien het om mijn veiligheid gaat. :)
Ik wandel altijd links, ook als er wel een fietspad maar geen stoep is of bij een soort van parkweg waar ook auto's mogen rijden (helaas).
#NoDAPL
pi_150637610
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Duidelijk de schuld van de wegbeheerder en de vader van dat kind, inderdaad.
Of dat de vader van het kind schuldig is weten we niet maar de wegbeheerder gaat zeker niet vrijuit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-03-2015 18:08:30 ]
#NoDAPL
pi_150637647
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Of dat de vader van het kind schuldig is weten we niet maar de wegbeheerder gaat zeker niet vrijuit.
Beetje wereldvreemde gedachte.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_150637674
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:35 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Hoe gaat dat in zijn werk? Zijn mijn belastinggegevens dan bekend bij het CJIB?
En hoe werkt dat als er iemand anders in mijn auto rijdt, wiens gegevens gebruiken we dan?

Volgens mij is Vrouwe Justitia blind, dus ook blind voor de hoogte van inkomen of spaargeld dat iemand heeft. Dát is eerlijk.
Ik heb het niet over flitsboetes. Ik heb het over boetes waar de OvJ over bepaalt.

Jij en ik hebben denk ik een andere definitie van 'eerlijk'.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 18:05:04 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_150637687
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Buiten de bebouwde kom moet volgens jou een stoep zijn?
Is het je al opgevallen dat daar niet eens een fietspad of zelfs maar fietssuggestiestrook is?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_150637781
Zo zie je maar, elke automobilist is een potentiële moordenaar, waarom komen we daartegen niet in actie? Allemaal bang voor een aanslagje, terwijl de straten vol moordmachines rijden.

Alle automobilisten aan de schandpaal! We zijn jullie zat!!! Genoeg is genoeg!!!!!!!!!!!

ps: en ook nog kanker verspreiden met jullie gassen, oprotten stelletje hufters!@!@#
pi_150637813
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:04 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik heb het niet over flitsboetes. Ik heb het over boetes waar de OvJ over bepaalt.
Dus meneer de bankdirecteur betaalt bij 30 te hard 280 euro, en bij 31 te hard opeens 15.000 euro?
quote:
Jij en ik hebben denk ik een andere definitie van 'eerlijk'.
Dat denk ik ook inderdaad. Een soort omgekeerde klassenjustitie is dit.
pi_150637833
Bij mij in de buurt (stadje) zijn er een aantal punten waarvan iedereen kan bedenken dat het gevaarlijk is, toch gebeurt er niets.

• De eerste week dat ik naar de universiteit ging was het al raak: een fietser die aangereden was door een automobilist. Reden: een belangrijke oversteek naar het universiteitsterrein toe waar automobilisten harder mogen rijden dan dat verantwoord is en dit terwijl er binnen een paar honderd meter een verkeerslicht is. Oplossing: 30 km.-zone. Geen verrassing dat daar ongelukken gebeuren.
• De tunnel bij het station is een grote risicozone: veel fietsers en bromfietsers die als een kip zonder kop rijden, totaal geen overzicht bij de bochten en veel gespeculeer dat er niets aan komt of dat de ander wel zal stoppen. Toevallig zag ik er eergisteren een ongeval gebeuren, geen verrassing.
• Bij een aantal kruispunten in de buurt zijn er niet-conflictvrije verkeerslichten (tegelijkertijd groen voor overstekende voetgangers en fietsers en afslaande automobilisten). Dom idee. Op zich heb ik geen voorkeur voor conflictvrije of niet-conflictvrije verkeerslichten maar als je zoveel conflictvrije verkeerslichten plaatst als dat in Nederland gebeurt dan verwachten mensen dat het conflictvrij is, als het dan ineens niet-conflictvrij is...bijna niemand staat er meer bij stil dat er meer richtingen groen kunnen hebben.

Nergens in de wereld is er zoveel aandacht voor verkeersveiligheid als in Nederland maar ook hier merk je dat de wegbeheerder zelf weinig fietst en wandelt. Anders zou hij dit soort zaken wel opmerken.
#NoDAPL
pi_150637863
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Is het je al opgevallen dat daar niet eens een fietspad of zelfs maar fietssuggestiestrook is?
Dat was binnen de bebouwde kom ;)
Verder ben ik het met je eens overigens.
pi_150637907
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:09 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Dus meneer de bankdirecteur betaalt bij 30 te hard 280 euro, en bij 31 te hard opeens 15.000 euro?
Dat zou nogal extreem zijn (voor 1 km/u harder zo'n extra bedrag) maar een boete naar inkomen en vermogen vind ik een uitstekend idee. De reden is evident: de boete moet ervoor zorgen dat een persoon niet snel nog een keer dezelfde overtreding begaat, om effectief te zijn. Wat voor de een een onbetaalbaar bedrag is is voor de ander nog niet eens kleingeld. Dat probleem los je op door de boete af te laten hangen van het inkomen en het vermogen. De overheid zou zo ook nog eens meer kunnen innen maar dat is een leuke bijzaak.
#NoDAPL
pi_150637939
quote:
ja tuurlijk, laten we langs elke landweg fietspaden en een stoep aanleggen _O-
Een automobilist op een normaal tempo en nuchter kan makkelijk een wandelaar of fietser passeren zonder dat er doden vallen
pi_150637950
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:05 schreef Leandra het volgende:
Ik ben daar zelf uitgebreid op ingegaan. :?
quote:
quote:
Nee, een stoep of een afgescheiden fietspad, liefst met bomen er tussen of zo zodat de automobilisten voorzichtiger zijn om niet van de weg af te geraken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-03-2015 18:19:01 ]
#NoDAPL
pi_150638005
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:12 schreef computergirl het volgende:

[..]

ja tuurlijk, laten we langs elke landweg fietspaden en een stoep aanleggen
Een automobilist op een normaal tempo en nuchter kan makkelijk een wandelaar of fietser passeren zonder dat er doden vallen
Het blijkt dat het voor veel automobilisten wel teveel is gevraagd!
Dit is trouwens een van de redenen dat mensen in die buurten liever niet fietsen (ik voel me er zelf ook niet veilig als ik daar fiets) dus het zou ook nog eens een goede investering zijn: minder kosten door obesitas, prettigere buurten doordat er minder gereden wordt, ...
Je moet mensen juist uit de auto jagen, niet van hen fiets pesten. Juist op dat vlak doet Nederland het beter dan de meeste landen, laten we dat verder uitbouwen!
#NoDAPL
pi_150638018
Liever op die leeftijd dan als er 5 jaar al geld in de baby is gestoken. Hop..volgende maand penetreren en volgend jaar hebben ze een nieuwe,
pi_150638040
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het blijkt dat het voor veel automobilisten wel teveel is gevraagd!
Hoeveel?
En hoeveel daarvan waren nuchter en hielden zich aan maximum snelheid?
pi_150638071
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat zou nogal extreem zijn (voor 1 km/u harder zo'n extra bedrag) maar een boete naar inkomen en vermogen vind ik een uitstekend idee. De reden is evident: de boete moet ervoor zorgen dat een persoon niet snel nog een keer dezelfde overtreding begaat, om effectief te zijn. Wat voor de een een onbetaalbaar bedrag is is voor de ander nog niet eens kleingeld. Dat probleem los je op door de boete af te laten hangen van het inkomen en het vermogen. De overheid zou zo ook nog eens meer kunnen innen maar dat is een leuke bijzaak.
Misschien moeten we niet te ver offtopic gaan, maar de rechtspraak hier is "Zonder aanzien des persoons". Laten we dat ook zo houden aub.
pi_150638190
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bijkomend voordeel is dat het ook voor rijke mensen goedkoper word als ze geflitst zijn, even iemand in de kroeg 25,- en het boetebedrag geven als deze werkloze akkoord gaat met het aangewezen worden als chauffeur op dat moment.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_150638223
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:50 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Precies, daarom moeten de boetes verschillen in functie van het inkomen en vermogen. Jij maakt trouwens een denkfout door te veronderstellen dat justitei jouw financiële data nodig heeft om te bepalen wat de hoogte van de boete is bij zo'n stelsel. Je kan heel erg gemakkelijk implementeren dat justitie jouw naam doorgeeft aan de database van de Belastingdienst en dat die database vervolgens de hoogte van de boete geeft. Daar zijn databases voor ontworpen (SQL): wel volautomatisch vragen beantwoorden maar niet de data geven waarmee het antwoord wordt bepaald.
#NoDAPL
pi_150638246
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:20 schreef hottentot het volgende:

[..]

Bijkomend voordeel is dat het ook voor rijke mensen goedkoper word als ze geflitst zijn, even iemand in de kroeg 25,- en het boetebedrag geven als deze werkloze akkoord gaat met het aangewezen worden als chauffeur op dat moment.
Dat lossen we gemakkelijk op door een puntenrijbewijs voor alle automobilisten in te voeren. 8-)
#NoDAPL
pi_150638299
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat lossen we gemakkelijk op door een puntenrijbewijs voor alle automobilisten in te voeren. 8-)
Puntenrijbewijzen en dergelijke vind ik dan wel weer een goed idee, en dan ook voor ervaren bestuurders. 3x gepakt binnen 5 jaar? Toedeloe, jaartje rijontzegging.
pi_150638307
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:16 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Misschien moeten we niet te ver offtopic gaan, maar de rechtspraak hier is "Zonder aanzien des persoons". Laten we dat ook zo houden aub.
Het zou ook zonder aanzien des persoons zijn als de boete afhangt van de draagkracht, juist dan zou het zonder aanzien des persoons zijn. Het is niet zonder aanziens des persoons als je iemand ie 10 Euro per maand overhoudt 300 Euro boete laat betalen terwijl iemand die 3000 euro per maand overhoudt ook 300 Euro boete betaalt, dan wordt de eerste persoon veel zwaarder gestraft dan de eerste.
Het lijkt me inderdaad een goed idee als iemand een aparte draad hiervoor opent. Laat het me weten en ik ben van de partij.
#NoDAPL
pi_150638350
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:24 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Puntenrijbewijzen en dergelijke vind ik dan wel weer een goed idee, en dan ook voor ervaren bestuurders. 3x gepakt binnen 5 jaar? Toedeloe, jaartje rijontzegging.
Van mij mag het op een gegeven moment ook permanent zijn, bijv. bij een alcoholverslaving. Met clementie als je meewerkt aan een bepaald programma en dit aantoonbaar vruchten afwerpt.
#NoDAPL
  zaterdag 14 maart 2015 @ 18:27:20 #209
346939 Janneke141
pi_150638405
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het zou ook zonder aanzien des persoons zijn als de boete afhangt van de draagkracht, juist dan zou het zonder aanzien des persoons zijn. Het is niet zonder aanziens des persoons als je iemand ie 10 Euro per maand overhoudt 300 Euro boete laat betalen terwijl iemand die 3000 euro per maand overhoudt ook 300 Euro boete betaalt, dan wordt de eerste persoon veel zwaarder gestraft dan de eerste.
Het lijkt me inderdaad een goed idee als iemand een aparte draad hiervoor opent. Laat het me weten en ik ben van de partij.
Dat is het juist wel. Als het zonder aanziens des persoons is, dan wordt de boete opgelegd op basis van de overtreding, dus zonder te kijken naar wie de overtreder is.
pi_150638420
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:15 schreef computergirl het volgende:

[..]

Hoeveel?
Ik ken de statistieken niet uit mijn hoofd maar het gebeurt in ieder geval genoeg en dit terwijl de voetganger/fietser niet zichzelf kan verdedigen.

quote:
En hoeveel daarvan waren nuchter en hielden zich aan maximum snelheid?
Dat is niet belangrijk: ook niet-nuchtere en vermoeide mensen rijden op zulke wegen, ook asociale mensen rijden op zulke wegen.
#NoDAPL
pi_150638461
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je weet wat 'zonder aanzien des persoons' inhoudt?
pi_150638480
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is het juist wel. Als het zonder aanziens des persoons is, dan wordt de boete opgelegd op basis van de overtreding, dus zonder te kijken naar wie de overtreder is.
Dat is het verschil in uitgangspunt: samen met iemand anders hier ga ik ervan uit dat de straf even zwaar moet zijn, jullie gaan ervan uit dat de maatregel hetzelfde moet zijn. Wat vind je belangrijker? De maatregel of de impact van de straf? Het laatste is waarvoor die straf wordt gebruikt.
#NoDAPL
  zaterdag 14 maart 2015 @ 18:29:22 #213
346939 Janneke141
pi_150638490
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:28 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Bram verzint bij voorkeur zijn eigen definities.
pi_150638495
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:28 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bram verzint bij voorkeur zijn eigen definities.
Zie mijn laatste reactie. Jullie verwarren het effect van de straf met de maatregel die wordt genomen. Dezelfde maatregel heeft een geheel ander effect afhankelijk van de persoon. Als je zonder aanzien des persoons wil straffen dan moet je kijken naar het effect van de straf, niet naar de maatregel.
Jij kan nu wel weer naar mij wijzen maar heel erg veel mensen zijn een voorstander van inkomens- en vermogensafhankelijke boete. In een ander land is het zelfs al ingevoerd, precies om deze reden: zodat de rijkere mensen zich wel gestraft voelen en de arme stumperd niet in financiële problemen geraken omdat ze een foutje hebben gemaakt.
#NoDAPL
pi_150638590
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Zie mijn laatste reactie. Jullie verwarren het effect van de straf met de maatregel die wordt genomen. Dezelfde maatregel heeft een geheel ander effect afhankelijk van de persoon. Als je zonder aanzien des persoons wil straffen dan moet je kijken naar het effect van de straf, niet naar de maatregel.
Jij kan nu wel weer naar mij wijzen maar heel erg veel mensen zijn een voorstander van inkomens- en vermogensafhankelijke boete. In een ander land is het zelfs al ingevoerd.
Euh nee, je moet kijken naar de feiten en omstandigheden van de overtreding, niet naar de omstandigheden van de overtreder (tenzij die op de overtreding van toepassing zijn).
pi_150638613
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Jij kan nu wel weer naar mij wijzen maar heel erg veel mensen zijn een voorstander van inkomens- en vermogensafhankelijke boete. In een ander land is het zelfs al ingevoerd.
Ja, en er zijn ook een heleboel mensen voorstander van eigenrichting op pedofielen. Maakt het nog geen goed idee.
pi_150638641
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:32 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Euh nee, je moet kijken naar de feiten en omstandigheden van de overtreding
Die moeten bepalen wat de impact van de straf moet zijn en dat moet inderdaad zonder aanzien des persoons gebeuren. Om de impact vast te stellen moet je juist wel kijken naar de persoon zijn inkomen en vermogen.
#NoDAPL
pi_150638644
Vanuit persoonlijk oogpunt vind ik het prima overigens, ik heb toch een jaarlijks verzamelinkomen van 0.
pi_150638656
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:33 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Ja, en er zijn ook een heleboel mensen voorstander van eigenrichting op pedofielen. Maakt het nog geen goed idee.
Dat is waar maar in geen enkel land is dit ingevoerd: inkomensafhankelijke boetes zijn wel ingevoerd.
#NoDAPL
pi_150638678
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:34 schreef NewHorizon het volgende:
Vanuit persoonlijk oogpunt vind ik het prima overigens, ik heb toch een jaarlijks verzamelinkomen van 0.
Inkomen en vermogen. ;)
#NoDAPL
pi_150638704
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die moeten bepalen wat de impact van de straf moet zijn en dat moet inderdaad zonder aanzien des persoons gebeuren. Om de impact vast te stellen moet je juist wel kijken naar de persoon zijn inkomen en vermogen.
Nee, die bepalen de hoogte van de boete. Zodra je naar iemands inkomen gaat kijken ben je met klassejustitie bezig.
  zaterdag 14 maart 2015 @ 18:35:52 #222
346939 Janneke141
pi_150638719
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:35 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Nee, die bepalen de hoogte van de boete. Zodra je naar iemands inkomen gaat kijken ben je met klassejustitie bezig.
Exact.
pi_150638766
quote:

[..]

Dat is waar maar in geen enkel land is dit ingevoerd: inkomensafhankelijke boetes zijn wel ingevoerd.
En in sommige islamtische landen is de sharia ingevoerd, dus dat is goede wetgeving. Wat een onzinargumentatie.
quote:

[..]

Inkomen en vermogen. ;)
Persoonlijk vermogen? Dat is ook 0. Eigenlijk lager zelfs.
pi_150638858
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:35 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Juist niet: je voorkomt dat de straf veel minder of juist veel meer impacht heeft dan dat past bij de gepleegde overtreding of het gepleegde misdrijf. Een boete van 10 keer wat je in een maand overhoudt voor een niet al te ernstige overtreding is een veel te zware impact, een boete van 0,1 keer wat je in een maand overhoudt voor een ernstige overtreding is een veel te geringe impact. Aangezien het besteedbaar inkomen extreem sterk verschilt verschilt de impact van de straf bij boetes extreem sterk. Daar moet je rekening mee houden!
Vroeger kon dat niet, dat is een voorname reden dat we dat nog niet doen. Tegenwoordig kan het wel en heel erg gemakkelijk. Je hoeft slechts delen van twee databases aan elkaar te koppelen en klaar is Kees. Andere landen hebben het ons voorgedaan, we hoeven niet eens zelf het wiel uit te vinden.
#NoDAPL
pi_150638948
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Juist niet: je voorkomt dat de straf veel minder of juist veel meer impacht heeft dan dat past bij de gepleegde overtreding of het gepleegde misdrijf. Een boete van 10 keer wat je in een maand overhoudt voor een niet al te ernstige overtreding is een veel te zware impact, een boete van 0,1 keer wat je in een maand overhoudt voor een ernstige overtreding is een veel te geringe impact. Aangezien het besteedbaar inkomen extreem sterk verschilt verschilt de impact van de straf bij boetes extreem sterk. Daar moet je rekening mee houden!
Vroeger kon dat niet, dat is een voorname reden dat we dat nog niet doen. Tegenwoordig kan het wel en heel erg gemakkelijk. Je hoeft slechts delen van twee databases aan elkaar te koppelen en klaar is Kees. Andere landen hebben het ons voorgedaan, we hoeven niet eens zelf het wiel uit te vinden.
Ja, en een brood kopen heeft voor Jan ook meer impact dan voor Kees.
Wat andere landen doet boeit mij niet, het gaat mij om ons rechtssysteem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')