Hoeveel?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het blijkt dat het voor veel automobilisten wel teveel is gevraagd!
Misschien moeten we niet te ver offtopic gaan, maar de rechtspraak hier is "Zonder aanzien des persoons". Laten we dat ook zo houden aub.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zou nogal extreem zijn (voor 1 km/u harder zo'n extra bedrag) maar een boete naar inkomen en vermogen vind ik een uitstekend idee. De reden is evident: de boete moet ervoor zorgen dat een persoon niet snel nog een keer dezelfde overtreding begaat, om effectief te zijn. Wat voor de een een onbetaalbaar bedrag is is voor de ander nog niet eens kleingeld. Dat probleem los je op door de boete af te laten hangen van het inkomen en het vermogen. De overheid zou zo ook nog eens meer kunnen innen maar dat is een leuke bijzaak.
Bijkomend voordeel is dat het ook voor rijke mensen goedkoper word als ze geflitst zijn, even iemand in de kroeg 25,- en het boetebedrag geven als deze werkloze akkoord gaat met het aangewezen worden als chauffeur op dat moment.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zou nogal extreem zijn (voor 1 km/u harder zo'n extra bedrag) maar een boete naar inkomen en vermogen vind ik een uitstekend idee. De reden is evident: de boete moet ervoor zorgen dat een persoon niet snel nog een keer dezelfde overtreding begaat, om effectief te zijn. Wat voor de een een onbetaalbaar bedrag is is voor de ander nog niet eens kleingeld. Dat probleem los je op door de boete af te laten hangen van het inkomen en het vermogen. De overheid zou zo ook nog eens meer kunnen innen maar dat is een leuke bijzaak.
Precies, daarom moeten de boetes verschillen in functie van het inkomen en vermogen. Jij maakt trouwens een denkfout door te veronderstellen dat justitei jouw financiėle data nodig heeft om te bepalen wat de hoogte van de boete is bij zo'n stelsel. Je kan heel erg gemakkelijk implementeren dat justitie jouw naam doorgeeft aan de database van de Belastingdienst en dat die database vervolgens de hoogte van de boete geeft. Daar zijn databases voor ontworpen (SQL): wel volautomatisch vragen beantwoorden maar niet de data geven waarmee het antwoord wordt bepaald.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 16:50 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee hoor. Het moet bij iedereen evenveel pijn doen.
Dat lossen we gemakkelijk op door een puntenrijbewijs voor alle automobilisten in te voeren.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:20 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bijkomend voordeel is dat het ook voor rijke mensen goedkoper word als ze geflitst zijn, even iemand in de kroeg 25,- en het boetebedrag geven als deze werkloze akkoord gaat met het aangewezen worden als chauffeur op dat moment.
Puntenrijbewijzen en dergelijke vind ik dan wel weer een goed idee, en dan ook voor ervaren bestuurders. 3x gepakt binnen 5 jaar? Toedeloe, jaartje rijontzegging.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat lossen we gemakkelijk op door een puntenrijbewijs voor alle automobilisten in te voeren.
Het zou ook zonder aanzien des persoons zijn als de boete afhangt van de draagkracht, juist dan zou het zonder aanzien des persoons zijn. Het is niet zonder aanziens des persoons als je iemand ie 10 Euro per maand overhoudt 300 Euro boete laat betalen terwijl iemand die 3000 euro per maand overhoudt ook 300 Euro boete betaalt, dan wordt de eerste persoon veel zwaarder gestraft dan de eerste.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:16 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Misschien moeten we niet te ver offtopic gaan, maar de rechtspraak hier is "Zonder aanzien des persoons". Laten we dat ook zo houden aub.
Van mij mag het op een gegeven moment ook permanent zijn, bijv. bij een alcoholverslaving. Met clementie als je meewerkt aan een bepaald programma en dit aantoonbaar vruchten afwerpt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Puntenrijbewijzen en dergelijke vind ik dan wel weer een goed idee, en dan ook voor ervaren bestuurders. 3x gepakt binnen 5 jaar? Toedeloe, jaartje rijontzegging.
Dat is het juist wel. Als het zonder aanziens des persoons is, dan wordt de boete opgelegd op basis van de overtreding, dus zonder te kijken naar wie de overtreder is.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou ook zonder aanzien des persoons zijn als de boete afhangt van de draagkracht, juist dan zou het zonder aanzien des persoons zijn. Het is niet zonder aanziens des persoons als je iemand ie 10 Euro per maand overhoudt 300 Euro boete laat betalen terwijl iemand die 3000 euro per maand overhoudt ook 300 Euro boete betaalt, dan wordt de eerste persoon veel zwaarder gestraft dan de eerste.
Het lijkt me inderdaad een goed idee als iemand een aparte draad hiervoor opent. Laat het me weten en ik ben van de partij.
Ik ken de statistieken niet uit mijn hoofd maar het gebeurt in ieder geval genoeg en dit terwijl de voetganger/fietser niet zichzelf kan verdedigen.quote:
Dat is niet belangrijk: ook niet-nuchtere en vermoeide mensen rijden op zulke wegen, ook asociale mensen rijden op zulke wegen.quote:En hoeveel daarvan waren nuchter en hielden zich aan maximum snelheid?
Je weet wat 'zonder aanzien des persoons' inhoudt?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou ook zonder aanzien des persoons zijn als de boete afhangt van de draagkracht, juist dan zou het zonder aanzien des persoons zijn. Het is niet zonder aanziens des persoons als je iemand ie 10 Euro per maand overhoudt 300 Euro boete laat betalen terwijl iemand die 3000 euro per maand overhoudt ook 300 Euro boete betaalt, dan wordt de eerste persoon veel zwaarder gestraft dan de eerste.
Het lijkt me inderdaad een goed idee als iemand een aparte draad hiervoor opent. Laat het me weten en ik ben van de partij.
Dat is het verschil in uitgangspunt: samen met iemand anders hier ga ik ervan uit dat de straf even zwaar moet zijn, jullie gaan ervan uit dat de maatregel hetzelfde moet zijn. Wat vind je belangrijker? De maatregel of de impact van de straf? Het laatste is waarvoor die straf wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is het juist wel. Als het zonder aanziens des persoons is, dan wordt de boete opgelegd op basis van de overtreding, dus zonder te kijken naar wie de overtreder is.
Bram verzint bij voorkeur zijn eigen definities.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:28 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Je weet wat 'zonder aanzien des persoons' inhoudt?
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:28 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Je weet wat 'zonder aanzien des persoons' inhoudt?
Zie mijn laatste reactie. Jullie verwarren het effect van de straf met de maatregel die wordt genomen. Dezelfde maatregel heeft een geheel ander effect afhankelijk van de persoon. Als je zonder aanzien des persoons wil straffen dan moet je kijken naar het effect van de straf, niet naar de maatregel.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bram verzint bij voorkeur zijn eigen definities.
Euh nee, je moet kijken naar de feiten en omstandigheden van de overtreding, niet naar de omstandigheden van de overtreder (tenzij die op de overtreding van toepassing zijn).quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Zie mijn laatste reactie. Jullie verwarren het effect van de straf met de maatregel die wordt genomen. Dezelfde maatregel heeft een geheel ander effect afhankelijk van de persoon. Als je zonder aanzien des persoons wil straffen dan moet je kijken naar het effect van de straf, niet naar de maatregel.
Jij kan nu wel weer naar mij wijzen maar heel erg veel mensen zijn een voorstander van inkomens- en vermogensafhankelijke boete. In een ander land is het zelfs al ingevoerd.
Ja, en er zijn ook een heleboel mensen voorstander van eigenrichting op pedofielen. Maakt het nog geen goed idee.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Zie mijn laatste reactie. Jullie verwarren het effect van de straf met de maatregel die wordt genomen. Dezelfde maatregel heeft een geheel ander effect afhankelijk van de persoon. Als je zonder aanzien des persoons wil straffen dan moet je kijken naar het effect van de straf, niet naar de maatregel.
Jij kan nu wel weer naar mij wijzen maar heel erg veel mensen zijn een voorstander van inkomens- en vermogensafhankelijke boete. In een ander land is het zelfs al ingevoerd.
Die moeten bepalen wat de impact van de straf moet zijn en dat moet inderdaad zonder aanzien des persoons gebeuren. Om de impact vast te stellen moet je juist wel kijken naar de persoon zijn inkomen en vermogen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:32 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Euh nee, je moet kijken naar de feiten en omstandigheden van de overtreding
Dat is waar maar in geen enkel land is dit ingevoerd: inkomensafhankelijke boetes zijn wel ingevoerd.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:33 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, en er zijn ook een heleboel mensen voorstander van eigenrichting op pedofielen. Maakt het nog geen goed idee.
Inkomen en vermogen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:34 schreef NewHorizon het volgende:
Vanuit persoonlijk oogpunt vind ik het prima overigens, ik heb toch een jaarlijks verzamelinkomen van 0.
Nee, die bepalen de hoogte van de boete. Zodra je naar iemands inkomen gaat kijken ben je met klassejustitie bezig.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die moeten bepalen wat de impact van de straf moet zijn en dat moet inderdaad zonder aanzien des persoons gebeuren. Om de impact vast te stellen moet je juist wel kijken naar de persoon zijn inkomen en vermogen.
Exact.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:35 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nee, die bepalen de hoogte van de boete. Zodra je naar iemands inkomen gaat kijken ben je met klassejustitie bezig.
En in sommige islamtische landen is de sharia ingevoerd, dus dat is goede wetgeving. Wat een onzinargumentatie.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar maar in geen enkel land is dit ingevoerd: inkomensafhankelijke boetes zijn wel ingevoerd.
Persoonlijk vermogen? Dat is ook 0. Eigenlijk lager zelfs.quote:
Juist niet: je voorkomt dat de straf veel minder of juist veel meer impacht heeft dan dat past bij de gepleegde overtreding of het gepleegde misdrijf. Een boete van 10 keer wat je in een maand overhoudt voor een niet al te ernstige overtreding is een veel te zware impact, een boete van 0,1 keer wat je in een maand overhoudt voor een ernstige overtreding is een veel te geringe impact. Aangezien het besteedbaar inkomen extreem sterk verschilt verschilt de impact van de straf bij boetes extreem sterk. Daar moet je rekening mee houden!quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:35 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nee, die bepalen de hoogte van de boete. Zodra je naar iemands inkomen gaat kijken ben je met klassejustitie bezig.
Ja, en een brood kopen heeft voor Jan ook meer impact dan voor Kees.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 18:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Juist niet: je voorkomt dat de straf veel minder of juist veel meer impacht heeft dan dat past bij de gepleegde overtreding of het gepleegde misdrijf. Een boete van 10 keer wat je in een maand overhoudt voor een niet al te ernstige overtreding is een veel te zware impact, een boete van 0,1 keer wat je in een maand overhoudt voor een ernstige overtreding is een veel te geringe impact. Aangezien het besteedbaar inkomen extreem sterk verschilt verschilt de impact van de straf bij boetes extreem sterk. Daar moet je rekening mee houden!
Vroeger kon dat niet, dat is een voorname reden dat we dat nog niet doen. Tegenwoordig kan het wel en heel erg gemakkelijk. Je hoeft slechts delen van twee databases aan elkaar te koppelen en klaar is Kees. Andere landen hebben het ons voorgedaan, we hoeven niet eens zelf het wiel uit te vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |