Naja dan kijk je naar inkomen hè, niet vermogenquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:08 schreef hottentot het volgende:
[..]
En iemand die zuinig geleefd heeft en zijn woning braaf heeft afbetaald moet dan ook een hogere boete betalen dan iemand die zijn loon in de kroeg verzuipt en zijn huis niet afbetaald.
Ja dat klinkt ook logisch.
Gelijkheidsbeginsel is maar net hoe je het bekijkt hè.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gelijkheidsbeginsel. Zoals al een keer of zes eerder opgemerkt, in diverse bewoordingen.
Maar de vetgedrukte is de enige die je kan uitvoeren zonder naar de persoon te kijken.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Gelijkheidsbeginsel is maar net hoe je het bekijkt hè.
Jij moet ¤50 betalen en ik moet ¤50 betalen = gelijk
Jij betaalt 0,5% van je salaris en ik 5% = niet gelijk
Ik heb niet gesproken over een verhouding op dat vlak, ik heb slechts gesteld dat iemand die een hoger inkomen en vermogen heeft (combinatie) een hoger vrij besteedbaar inkomen heeft. Daar zal waarschijnlijk niet een fraaie formule uitrollen. En nee, het lidmaatschap van de golf/countyclub (ik heb familieleden die er lid van zijn, ik weet wat het kostquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:06 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Jij denkt dat iemand met 5x hoger inkomen ook 5x meer vrij te besteden heeft?
"Zonder aanzien des persoons"quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:08 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Aan welke beginselen van onze rechtsstaat wordt er dan gezaagd?
Volgens jou moeten we straffen naar rato van inkomen omdat dat eerlijk is. Maar dan zou je moeten straffen naar rato van besteedbaar inkomen, anders is het nog niet 'eerlijk'.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb niet gesproken over een verhouding op dat vlak, ik heb slechts gesteld dat iemand die een hoger inkomen en vermogen heeft (combinatie) een hoger vrij besteedbaar inkomen heeft. Daar zal waarschijnlijk niet een fraaie formule uitrollen. En nee, het lidmaatschap van de golf/countyclub (ik heb familieleden die er lid van zijn, ik weet wat het kost) valt niet onder de vaste lasten, een zeer luxueuze auto ook niet. Desnoods ruil je die maar tijdelijk in voor een eenvoudiger model als je wordt gepakt. Eigen schuld, geen ellende die niet te overzien is en zo.
Zo simpel is het.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jij moet ¤50 betalen en ik ¤50 = gelijk
Ja goed, maar een relatief stelsel is (per definitie) eerlijker dan een absoluut stelsel. Waarom je dan doet alsof de rechtsstaat in vlammen opgaat, is mij een raadsel. Vooral dus omdat het in jouw ogen geen achteruitgang zou moeten zijn, aangezien jij net nog tegen klassenjustitie was.quote:
Wil je alleen naar de bruto loonstrook kijken? Dan is een boete naar draagkracht ook al geen oplossing.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:09 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja dan kijk je naar inkomen hè, niet vermogen
Flikker op met je 'per definitie'. Die definitie is er niet, dus scherm er dan ook niet mee. Je lijkt Bram wel.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja goed, maar een relatief stelsel is (per definitie) eerlijker dan een absoluut stelsel. Waarom je dan doet alsof de rechtsstaat in vlammen opgaat, is mij een raadsel. Vooral dus omdat het in jouw ogen geen achteruitgang zou moeten zijn, aangezien jij net nog tegen klassenjustitie was.
Serieus? Die definitie is er niet? Ik dacht dat jij iets met wiskunde deedquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Flikker op met je 'per definitie'. Die definitie is er niet, dus scherm er dan ook niet mee. Je lijkt Bram wel.
Ik vind het 'per definitie' eerlijk dat iedereen dezelfde boete krijgt, ongeacht de keuzes en kansen die diegene al dan niet heeft gemaakt/benut in het leven.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:13 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja goed, maar een relatief stelsel is (per definitie) eerlijker dan een absoluut stelsel. Waarom je dan doet alsof de rechtsstaat in vlammen opgaat, is mij een raadsel. Vooral dus omdat het in jouw ogen geen achteruitgang zou moeten zijn, aangezien jij net nog tegen klassenjustitie was.
Met dien verstande dat een flink deel van de vaste lasten onder het besteedbare inkomen valt. Je kan stellen dat een auto nodig is voor je werk maar een auto die 1000 Euro per maand of meer kost is niet nodig voor het werk. Om maar een voorbeeldje te geven.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:13 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Volgens jou moeten we straffen naar rato van inkomen omdat dat eerlijk is. Maar dan zou je moeten straffen naar rato van besteedbaar inkomen, anders is het nog niet 'eerlijk'.
Nee hoor! De belastingen halen in Nederland slechts wat scherpe kantjes ervan af, ze compenseren slecht een heel klein deel van de verschillen. Zeker als je naar de rijkste 10% en de armste 10% kijkt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:17 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik vind het 'per definitie' eerlijk dat iedereen dezelfde boete krijgt, ongeacht de keuzes en kansen die diegene al dan niet heeft gemaakt/benut in het leven.
Er wordt al gecompenseerd naar inkomen via de belastingen.
Een stuk luxe inleveren vindt jij geen straf? Mensen leven nu eenmaal in verschillende standen en luxes.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met dien verstande dat een flink deel van de vaste lasten onder het besteedbare inkomen valt. Je kan stellen dat een auto nodig is voor je werk maar een auto die 1000 Euro per maand of meer kost is niet nodig voor het werk. Om maar een voorbeeldje te geven.
Ja nee, een boete is een straf en behoort ook zo te voelen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:17 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik vind het 'per definitie' eerlijk dat iedereen dezelfde boete krijgt, ongeacht de keuzes en kansen die diegene al dan niet heeft gemaakt/benut in het leven.
Er wordt al gecompenseerd naar inkomen via de belastingen.
Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Misschien kun jij even een link geven waar in staat dat het idee van 'zonder aanzien des persoons' slaat op de impact van de straf en niet op de hoogte. Dan praten we verder.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:15 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Serieus? Die definitie is er niet? Ik dacht dat jij iets met wiskunde deed
Je weet hoe het gaat, zo gauw het om politiek gaat kunnen mensen die op andere vlakken zeer rationeel zijn ineens dat vermogen verliezen. Ongetwijfeld zullen anderen mij daar eveneens van beschuldigen.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:15 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Serieus? Die definitie is er niet? Ik dacht dat jij iets met wiskunde deed
Nee, ik zeg dat een relatief stelsel eerlijker is. Dat 5% voor iedereen hetzelfde is en ¤50 niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Misschien kun jij even een link geven waar in staat dat het idee van 'zonder aanzien des persoons' slaat op de impact van de straf en niet op de hoogte. Dan praten we verder.
Hij doelt op het feit dat jij prima in staat om logisch te denken maar niet die logica ziet die hij samenvatte terwijl dat in zijn ogen juist heel erg logisch is.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nu weer mee te maken?
quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jij moet ¤50 betalen en ik ¤50 = gelijk
Het is dan ook niet logisch te verantwoorden dat het een een 'beter' of 'eerlijker' systeem is.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hij doelt op het feit dat jij prima in staat om logisch te denken maar niet die logica ziet die hij samenvatte terwijl dat in zijn ogen juist heel erg logisch is.
[..]
Ik vind dat gevangenisstraffen ook een percentage van de nog verwachte levensjaren moet zijn. Ik bedoel, als je nog maar 20 te gaan hebt is 10 jaar veel meer dan als je nog 80 te gaan hebt. Echt oneerlijk.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:20 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat een relatief stelsel eerlijker is. Dat 5% voor iedereen hetzelfde is en ¤50 niet.
Nee, want dan heb je in totaal toch net zoveel jaren in vrijheid doorgebracht?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:22 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik vind dat gevangenisstraffen ook een percentage van de nog verwachte levensjaren moet zijn. Ik bedoel, als je nog maar 20 te gaan hebt is 10 jaar veel meer dan als je nog 80 te gaan hebt. Echt oneerlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |