Daar zit m.i. inderdaad het verschil: bij een vrijheidsstraf doet het er niet toe hoeveel je te besteden hebt, de straf is altijd even groot. Idem bij een werkstraf. Bij een boetestraf maakt het voor de impact van de straf wel degelijk uit wat je te besteden hebt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:23 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, want dan heb je in totaal toch net zoveel jaren in vrijheid doorgebracht?
Plus daarom gaf ik dus ook al aan dat het boetesysteem klassenjustitie is, want gevangenisstraffen zijn dat niet.
Ik begrijp het eveneens niet waarom mensen zo redeneren. Vaak kan ik me in de ander verplaatsen maar in dit geval heb ik echt geen idee wat daar achter zit.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:24 schreef hugecooll het volgende:
Maar ik vind het vreemd dat je zegt dat je het niet eerlijk zou vinden als een straf(!) door alle lagen van de bevolking gelijke impact zou hebben.
Ik ben het trouwens meestal niet met jou eens, dus ik vind dit onderonsje nog een beetje engquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik begrijp het eveneens niet waarom mensen zo redeneren. Vaak kan ik me in de ander verplaatsen maar in dit geval heb ik echt geen idee wat daar achter zit.
Beter en eerlijker zijn begrippen die lastig in te vullen zijn omdat die afhangen van je normen en waarden en die verschillen nu eenmaal: soms op basis van opportunisme maar soms ook op basis van ratio. Het lijkt mij echter wel logisch dat om eenzelfde impact te krijgen met een boete die boete een functie van het vrij besteedbare inkomen zou moeten zijn. Hoe precies is een hele ingewikkelde discussie maar dat iemand die 1200 Euro per maand op zijn rekening krijgt gestort en nooit een royale erfenis heeft gehad veel zwaarder wordt getroffen door een boete van 350 Euro dan iemand die 5200 Euro per maand op zijn rekening krijgt gestort en een trust fund van 2 ton heeft lijkt mij heel erg logisch.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is dan ook niet logisch te verantwoorden dat het een een 'beter' of 'eerlijker' systeem is.
Je kan samen met Janneke een club vormen. Wij zijn het heel af en toe (volmondig) met elkaar eens maar meestal zijn wij het volstrekt oneens met elkaar.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:27 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik ben het trouwens meestal niet met jou eens, dus ik vind dit onderonsje nog een beetje eng
En als ik kanker heb en maar 40 jaar oud wordt?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:23 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, want dan heb je in totaal toch net zoveel jaren in vrijheid doorgebracht?
Plus daarom gaf ik dus ook al aan dat het boetesysteem klassenjustitie is, want gevangenisstraffen zijn dat niet.
want gevangenisstraffen zijn dat niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:31 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
En als ik kanker heb en maar 40 jaar oud wordt?
quote:De markeringen die de forensische experts van de politie op het wegdek hebben achtergelaten, vertellen vrijdagochtend een deel van het verhaal: de gele en witte krijtstrepen staan niet op de rijbaan voor auto's, maar vooral aan de rand, waar het wegdek rood is geverfd, als rijstrookje voor fietsers. Hoe gevaarlijk is deze weg? Op het eerste gezicht lijkt het risico mee te vallen, want het meeste doorgaande verkeer pakt de N377, de provinciale weg iets ten noorden van het dorpje. "Ze rijden hier ontzettend hard" zegt een vrouw op de fiets. Aan het begin liggen er verkeersdrempels op de weg. De maximumsnelheid is 50, daarna mag de snelheid omhoog naar 70 in het weidse landschap.
Nadat haar echtgenoot was doorgereden, overlegde hij telefonisch met zijn vrouw: wat moet ik doen? "Hij was zelf ook duidelijk in shock", zegt ze. Was er drank in het spel? "Ik weet het niet, ik kan dat niet zeggen, onderzoek moet het maar uitwijzen".
Waarom niet? Je wordt harder gestraft dan iemand die 2x zo oud wordt. Volgens jullie theorie.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:32 schreef hugecooll het volgende:
[..]
want gevangenisstraffen zijn dat niet.
Omdat er geen verschillende lagen van de bevolking zijn qua levensverwachting (dus niet een groep die gemiddeld 10 wordt en een groep die gemiddeld 500 wordt), op bepaalde zieke mensen na. En er wordt al rekening gehouden met iemands leeftijd/gezondheidstoestand als die schrijnend is.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:36 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Waarom niet? Je wordt harder gestraft dan iemand die 2x zo oud wordt. Volgens jullie theorie.
Oh en nu het toch gaat over straffen met gelijke impact, als ik mijn rijbewijs in moet leveren na dronken rijden vind ik dat niet zo een probleem, een vrachtwagenchauffeur is direct zijn baan kwijt. Ook niet echt eerlijk.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Omdat er geen verschillende lagen van de bevolking zijn qua levensverwachting (dus niet een groep die gemiddeld 10 wordt en een groep die gemiddeld 500 wordt), op bepaalde zieke mensen na. En er wordt al rekening gehouden met iemands leeftijd/gezondheidstoestand als die schrijnend is.
Hebben ze nou de vrouw van de doorrijder geïnterviewd?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:32 schreef Marcoss het volgende:
Vader was trouwens een praatje aan het maken aan de zijkant van de weg toen het gebeurde.
En verder nog:
[..]
Maar je vindt het wel eerlijk dat de een een weekloon moet betalen en de ander het niet eens mist? Vreemdquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:42 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Oh en nu het toch gaat over straffen met gelijke impact, als ik mijn rijbewijs in moet leveren na dronken rijden vind ik dat niet zo een probleem, een vrachtwagenchauffeur is direct zijn baan kwijt. Ook niet echt eerlijk.
De journalist die dit geschreven heeft mag ook weer terug naar school. Na het stuk nog eens doorgelezen te hebben vermoed ik dat het de echtgenoot was van een fietser was die het ongeluk zag gebeuren. Lees de eerste alinea maar eens.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hebben ze nou de vrouw van de doorrijder geïnterviewd?
Wat is de bron van die quote trouwens, want als ik hem google kom ik alleen op dit topic uit.
Sarcasme is je vreemd? Het is een eerlijk systeem, de straf is gelijk. Alletwee rijbewijs inleveren. De impact is een persoonlijke aangelegenheid, daar heeft justitie m.i. niks mee te maken.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:51 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Maar je vindt het wel eerlijk dat de een een weekloon moet betalen en de ander het niet eens mist? Vreemd
Dit vooralquote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:56 schreef NewHorizon het volgende:
Maar we vervallen allemaal in off-topic herhalingen.
Ik wil sowieso wel graag weten waar het vandaan komt, want het is zo niet erg duidelijk wat er nou eigenlijk bedoeld wordt.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 19:52 schreef beantherio het volgende:
[..]
De journalist die dit geschreven heeft mag ook weer terug naar school. Na het stuk nog eens doorgelezen te hebben vermoed ik dat het de echtgenoot was van een fietser was die het ongeluk zag gebeuren. Lees de eerste alinea maar eens.
Laten we dat verplicht stellen in zulke gevallen!quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:05 schreef beantherio het volgende:
Eigenlijk snap ik niet waarom iemand, die dit op z'n geweten heeft, zichzelf niet van kant maakt. Helemaal als er inderdaad (weer) alcohol in het spel is. Dan ben je toch eigenlijk wel gewoon klaar met je leven of niet?
Self-inflicted death penalty... ik vind het prima.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:05 schreef beantherio het volgende:
Eigenlijk snap ik niet waarom iemand, die dit op z'n geweten heeft, zichzelf niet van kant maakt. Helemaal als er inderdaad (weer) alcohol in het spel is. Dan ben je toch eigenlijk wel gewoon klaar met je leven of niet?
Ik rij niet met alcohol op, maar mocht dat voorkomen en dit overkomt me, dan kan ik denk ik niet normaal meer verder leven inderdaad. Ik zou mezelf op zijn minst aangeven en boete doen...quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:05 schreef beantherio het volgende:
Komt uit de papieren versie van de Tubantia en het gaat om de vrouw van de doorrijder ja. (Stuk is veel langer, maar had geen zin om het helemaal over te typenquote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik wil sowieso wel graag weten waar het vandaan komt, want het is zo niet erg duidelijk wat er nou eigenlijk bedoeld wordt.
Ah, online is het niet te lezen? Of alleen voor abonnees en ben je geen abonnee?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:27 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Komt uit de papieren versie van de Tubantia en het gaat om de vrouw van de doorrijder ja. (Stuk is veel langer, maar had geen zin om het helemaal over te typen)
Hedde gij gene telefoon met camera?quote:Op zaterdag 14 maart 2015 20:27 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Komt uit de papieren versie van de Tubantia en het gaat om de vrouw van de doorrijder ja. (Stuk is veel langer, maar had geen zin om het helemaal over te typen)
quote:Lutten kan de dood van vijf weken oude Milan niet bevatten
door Caspar van Oirschot en Jelle Boonstra
LUTTEN – Als Freddy Arends (23) donderdagavond tijdens een wandeling een praatje maakt op straat - een stoep is er niet op de Dedemsvaartseweg- Noord - in Lutten, gaat het opeens gruwelijk mis. Een passerende Mercedes schept de kersverse vader en de kinderwagen met daarin zijn nog geen vijf weken oude zoontje Milan.
Ze vliegen door de lucht. Baby Milan overleeft de klap niet. Ook Freddy is er slecht aan toe. Met volgens de buren zwaar letsel brengt een ambulance hem naar het ziekenhuis in Zwolle.
De zilverkleurige Mercedes rijdt na de klap door, alleen de afgebroken rechter buitenspiegel blijft achter. In de auto zit de 51-jarige G. Hij woont een halve kilometer verderop. Vlak bij zijn huis slaat hij rechtsaf een onverhard paadje in, maar dat loopt dood. G. stapt uit en rent weg.
Via Burgernet gaat er een oproep uit met daarin een omschrijving van de auto. Die wordt al snel gevonden. Leeg. Nog dezelfde avond meldt G. zich bij het politiebureau in Hardenberg. Daar wordt een bloedproef genomen om te kijken of hij met te veel drank op achter het stuur heeft gezeten. G. wordt ingesloten op verdenking van dood en letsel door schuld, en het verlaten van de plaats van een aanrijding.
Het blijft de grote vraag wat de oorzaak van het dodelijk ongeluk is. Reed G. te hard? Stuurde hij per abuis over de strepen van het fietspad? Waar stond Freddy met de kinderwagen? Feit is dat het nagenoeg donker was.
De markeringen die de forensische experts van de politie op het wegdek hebben achtergelaten, vertellen vrijdagochtend een deel van het verhaal: de gele en witte krijtstrepen staan niet op de rijbaan voor auto’s, maar vooral aan de rand, waar het wegdek rood is geverfd, als rijstrookje voor fietsers.
Hoe gevaarlijk is de Dedemsvaartseweg- Noord? Op het eerste gezicht lijkt het risico mee te vallen, want het meeste doorgaande verkeer pakt de N377, de provinciale weg iets ten noorden van het dorpje.
„Ze rijden hier ontzettend hard”, zegt een vrouw op de fiets. Aan het begin liggen er verkeersdrempels op de weg. De maximumsnelheid is 50, daarna mag de snelheid omhoog naar 70 in het weidse landschap.
Verdachte G. was eigenaar van een grondverzetbedrijf dat vijf jaar geleden ter ziele ging. Vrachtwagens met zijn naam voorop waren een bekend beeld in het dorp met krap tweeduizend inwoners.
Zijn echtgenote is aangeslagen.
„Dit is heel verdrietig voor iedereen, je kent elkaar allemaal in Lutten, dat maakt het extra erg.”
Nadat haar echtgenoot was doorgereden, overlegde hij telefonisch met zijn vrouw: wat moet ik doen? „Hij was zelf ook duidelijk in shock”, zegt ze. „Hij heeft zichzelf aangegeven, dat was goed.”
Was er drank in het spel, zoals ze in het dorp zeggen? „Ik weet het niet, ik kan dat niet zeggen, onderzoek moet het maar uitwijzen.”
Freddy en zijn vriendin Ellen zijn begin dit jaar komen wonen op de bovenetage van een wit huisje iets buiten de kern van Lutten.
Hij is schilder, zij werkt bij een Zeeman in Hardenberg en Dedemsvaart. Op hun Facebookpagina’s staan tientallen foto’s van hun zoontje. „Ik zou vanavond op kraambezoek gaan”, reageert Freddy’s werkgever Dennis Ekkel van de Schildersservice Vechtdal in Hardenberg. „We zijn er hier met z’n allen helemaal kapot van.”
Collega’s van de jonge moeder Ellen, die niet met hun naam in de krant willen, kunnen het ook niet bevatten. „Een collega hoorde het en heeft ons geïnformeerd. Wat moeten we nou tegen Ellen zeggen? Ze waren zo gelukkig samen, die twee hadden al sinds 2007 verkering. Onbegrijpelijk dat dit kan gebeuren.”
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |