quote:Antwoorden voor Kris - website van de familie Kremers voor Kris
Nieuwe tijdlijn vermissing en vondst Lisanne Froon (22) en Kris Kremers (21) - 04-08quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere nieuwe informatie:
• Kaarten met de enige huisjes achter (ten noorden van) de Mirador; 5-13
• Maanstanden Boquete van 1 - 15 april 2014
• Mogelijke verklaring waarom ALLE getuigen een "verkeerde" beschrijving gaven - was niet verkeerd, alleen 1 dag eerder - ma 31-03 ipv di 01-04
Laatste nieuws:
• (es) Gesprek OM Panama en Familie Kremers - Telemetro - 05-08• (es) Ouders benadrukken dat er gesjoemeld kan zijn - Panamericana - 05-08quote:Pittí, informó que la procuradora de la Nación, Ana Belfon, ordenó que todos los resultados de las investigaciones se hagan mediante comunicados de prensa.
Pitti vertelde de ouders dat de Nationaal Procureur, Ana Belfon [die werkte voor de dictator Noriega!] opgedragen heeft dat alle resultaten van de onderzoeken via persconferenties [WTF?] naar buiten gebracht zouden worden.Tijdlijn (kort):quote:• ouders boos op het OM
• beloftes niet nagekomen
• niet gedoken in het stuwmeer (wat blijkbaar eerder al was toegezegd)
• geen data van de telefoons gehad, alleen mondelinge bevestigingen
• nu blijkt dat de eerste noodoproep niet om 16:30 maar tussen 15:00 en 16:00 gedaan zou zijn?!
• Kris en Lisanne begonnen om 10:45 met de El Pianista-tocht
• Meiden waren rond 13:00 boven op de Mirador
• Laatste foto van Kris gemaakt om 14:00, locatie bekend van iPhone
• Tussen 15:00 & 16:00 eerste noodoproep gedaan, locatie onbekend
• Op 8 april 01:00-04:00 90 fotos gemaakt waarvan slechts 3 iets op te herkennen is: takken en een rode rotswand
• Laatste noodoproepen gedaan op 11 april
• (nl) Videodagboek Ouders Kris Kremers - EenVandaag - 04-08 - Fotoverslag:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerder nieuws na de vondst van de rugzak en resten:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
• EenVandaag-profiel met vindplaatsen en tijden
• Google Earth-profiel met vindplaatsen en de Mirador (ongeveer), kijkend naar het NW
• BING Maps-kaart met vindplaatsen van de vondsten, gebaseerd op contact KingRoad (Websleuthsforum) met Feliciano Gonzalez (de gids die de meeste vondsten heeft gedaan):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vondsten en vindplaatsen Zaak Lisanne en Kris, Boquete:
• Afstanden bij benadering
• Tijden gebaseerd op Feliciano's snelheidSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Algemene foto's:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tijdlijn - zoals van 20-06 - 03-08 - voor nieuwe zie boven:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Flora, fauna en klimaat:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie op video:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwslinks & ouder nieuws:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere vermissingen in het gebied:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Berovingen in het gebied rond Boquete:
• (en) Crime Updates Boquete
Lonely Planet-beschrijving El Pianista:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
• Links: Laatste foto van Lisanne Froon met uitzicht op Palo Alto vanaf de Mirador (Pacifische zuidkant), genomen op 1 april 2014 ~13:00 - 29-07
• Rechts: Laatste foto van Kris Kremers bij de eerste quebrada ("steil bergbeekje") aan de Caribische noordkant van de waterscheiding (Continental Divide) genomen op 1 april 2014 ~14:00 - 04-08
Interessante docu over verdwalen in de jungle:
![]()
Dan nog ga je niet zo onvoorbereid op pad... Niet deze rwee meisjes die verantwoordelijk en.volwassen waren... zonder gids nietquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 01:46 schreef blondetrien het volgende: [..] Maar zelfs in een wat meer open jungle kun je nog verdwalen. Een van de jungles waarin ik heb gewerkt was ook superopen... maar ik ben blij dat ik daar rondliep met een gids, een bewerkte kaart, een kompas én een GPS want anders werd het wel lastig voor me. Mijn persoonlijke idee erbij is dan ook dat er in het uur ná de Mirassol iets zou kunnen zijn gebeurt waardoor ze zijn verdwaalt. Want inderdaad, op deze locatie verwacht je dat alleen als ze van het pad af gaan en waarom zouden ze dat doen? Dus dan zou ik denken; óf ze hebben per ongeluk een wildspoor genomen (want dat kan natuurlijk ook op een pad lijken!) en zijn daar pas laat achter gekomen.... of ze moeten ergens naar beneden kunnen zijn gegleden oid en daar uit coördinatie zijn geraakt... of er is iets gebeurt dat hen dusdanig heeft opgeschrikt dat ze inderdaad het pad hebben verlaten.
![]()
Nee. Dat zou je toch moeten weten als je mijn aanmerkingen nog in je hoofd hebt zitten?
Grootste tegenpunten:
- Waarom zoveel moeite terwijl het zo simpel kan?
- Hoe vervoer je twee lichamen over zo'n afstand onder die condities?
- Hoe combineert hij dat met werken en zoektochten en slaap?
En dat allemaal alleen voor seks? Is dat niet veel gemakkelijker te verkrijgen voor zo'n gids?
1 ze moesten wel want 911 was gebeld
2 per paard of nog grover, vul dat zelf maar in
3 slechts 1 rit per paard 6 uur heen en 6 uur terug.![]()
Ik vind ze niet zo onvoorbereid als iedereen ze doet voorkomen. Ze hadden water bij zich en goed schoeisel voor een wandeling van een paar uur, ze hadden de kaart bekeken (en besloten dat het één rechte weg was?). En ik geloof dat ze zelfs wat te eten mee hadden toch? Wat is daar onvoorbereid aan vind jij (geen sarcasme, echt een vraag, ik loop namelijk dus ook regelmatig zo rond... en als het warm is en ik hoef niet door een dichtbegroeid gebied (want er is bijvoorbeeld een pad), zou ik dus ook niet per se lange mouwen/broekspijpen dragen)?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 01:53 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dan nog ga je niet zo onvoorbereid op pad... Niet deze rwee meisjes die verantwoordelijk en.volwassen waren... zonder gids niet![]()
Oh en op je laatste stelling dat dat veel makkelijker kan voor sex..quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 01:55 schreef jackie12 het volgende:
Nee. Dat zou je toch moeten weten als je mijn aanmerkingen nog in je hoofd hebt zitten?
Grootste tegenpunten:
- Waarom zoveel moeite terwijl het zo simpel kan?
- Hoe vervoer je twee lichamen over zo'n afstand onder die condities?
- Hoe combineert hij dat met werken en zoektochten en slaap?
En dat allemaal alleen voor seks? Is dat niet veel gemakkelijker te verkrijgen voor zo'n gids?
1 ze moesten wel want 911 was gebeld
2 per paard of nog grover, vul dat zelf maar in
3 slechts 1 rit per paard 6 uur heen en 6 uur terug.
Ted Bundy was bij de meisjes de populairste jongen van zijn high school. Aan iedere vinger 3
Na zijn executie wordt er gezegd dat hij verantwoordelijk wordt gehouden dan meer dan 100 lustmoorden![]()
Misschien waren de lijken niet de jungle ingesleept maar de auto alvorens op de boerderij tot botresten verwerkt te worden (zagen, zoutzuur, noem maar op) vordat ze weer in de jungle (als botten) gedumpt werden?![]()
Het is dan ook prima... als je een gids bij je hebt...quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 01:57 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Ik vind ze niet zo onvoorbereid als iedereen ze doet voorkomen. Ze hadden water bij zich en goed schoeisel voor een wandeling van een paar uur, ze hadden de kaart bekeken (en besloten dat het één rechte weg was?). En ik geloof dat ze zelfs wat te eten mee hadden toch? Wat is daar onvoorbereid aan vind jij (geen sarcasme, echt een vraag, ik loop namelijk dus ook regelmatig zo rond... en als het warm is en ik hoef niet door een dichtbegroeid gebied (want er is bijvoorbeeld een pad), zou ik dus ook niet per se lange mouwen/broekspijpen dragen)?
deze meisjes vertrouwden zich alleen al niet op een aardbeifarm.zonder gids... dat moet bij jouw vraagtekens doen oprijzen.![]()
I know, zit hier een beetje te verkondigen dat Feliciano en/of zijn broer wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor hun verdwijning.
Nogmaals ben niet uit op sensatie. Zou veel liever hebben dat morgen uit de informatie die uit de telefoons komt dat ze 10 afscheidsberichten hebben achter gelaten voor papa en mama op hun mobieltje.
Maar geloof me, die komt er niet
Aan mijn scenario kleven in mijn ogen de minste vragen achteraf en verklaard juist heel veel vragen![]()
Als iemand hier komt met een parallele theorie die ook al de vragen beantwoordt als die van Jacky ben ik de eerste om over te stappen.![]()
![]()
Ik geef eerlijk toe dat ik vraagtekens heb. Echter niet per se bij het feit dat ze zonder gids een pad gaan lopen, of naar een aardbeienfarm gaan met gids. Ik neem aan dat de gids een soort excursie-package aanbood dan of dat het dan wat verder weg was (dan biedt de gids je al een mogelijkheid er wat makkelijker te komen, da's al een plus - zeker als je de taal niet goed spreekt)? Weet jij daar iets over?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:03 schreef mig72 het volgende:
[..]
Het is dan ook prima... als je een gids bij je hebt...
deze meisjes vertrouwden zich alleen al niet op een aardbeifarm.zonder gids... dat moet bij jouw vraagtekens doen oprijzen.![]()
Nee, dat moet dus onderzocht worden door onze stamgasten als volgende punt op de agenda.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:08 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Ik geef eerlijk toe dat ik vraagtekens heb. Echter niet per se bij het feit dat ze zonder gids een pad gaan lopen, of naar een aardbeienfarm gaan met gids. Ik neem aan dat de gids een soort excursie-package aanbood dan of dat het dan wat verder weg was (dan biedt de gids je al een mogelijkheid er wat makkelijker te komen, da's al een plus)? Weet jij daar iets over?
Zit zelf altijd mobiel; dan gaat het niet.![]()
aardbeienfarm was in Boquete zelfquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:08 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Ik geef eerlijk toe dat ik vraagtekens heb. Echter niet per se bij het feit dat ze zonder gids een pad gaan lopen, of naar een aardbeienfarm gaan met gids. Ik neem aan dat de gids een soort excursie-package aanbood dan of dat het dan wat verder weg was (dan biedt de gids je al een mogelijkheid er wat makkelijker te komen, da's al een plus - zeker als je de taal niet goed spreekt)? Weet jij daar iets over?![]()
Wat ik wel weet en gelukkig mij net herrinerd heb is dat de Pianista een behoorlijk stuk lopen is van het hostel. Dan neem je waarschijnlijker een gids mee. Wel zegt een taxichauffeur hen naar de Pianista vervoerd te hebben maar was dit een eerdere bezoek? Of gingen ze met die gids afspreken aan het begin van de trail?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:08 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Ik geef eerlijk toe dat ik vraagtekens heb. Echter niet per se bij het feit dat ze zonder gids een pad gaan lopen, of naar een aardbeienfarm gaan met gids. Ik neem aan dat de gids een soort excursie-package aanbood dan of dat het dan wat verder weg was (dan biedt de gids je al een mogelijkheid er wat makkelijker te komen, da's al een plus - zeker als je de taal niet goed spreekt)? Weet jij daar iets over?![]()
Dit was een getuigenis van 31 maart van de taxichauffeur. Niet van 1 aprilquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:16 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wat ik wel weet en gelukkig mij net herrinerd heb is dat de Pianista een behoorlijk stuk lopen is van het hostel. Dan neem je waarschijnlijker een gids mee. Wel zegt een taxichauffeur hen naar de Pianista vervoerd te hebben maar was dit een eerdere bezoek? Of gingen ze met die gids afspreken aan het begin van de trail?![]()
Ah een eerderebezoek dus. Niks ingeboet aan theoriekracht.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:18 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Dit was een getuigenis van 31 maart van de taxichauffeur. Niet van 1 april![]()
Dus als ze de Pianista op 31 maart hadden bezocht en heelhuids teruggekomen dan is het des te onwaarschijnlijker dat dit hen bij het tweede bezoek niet zouden lukken.
Want dan waren ze al een beetje meer gewend aan de omgeving/georiënteerder en zouden zich volgende keer iets meer voorbereid hebben.![]()
Oke en hierna ga ik ook echt slapen.
30 of 31 maart, Lisanne en kris boeken voor 5 april vulkaan Baru bij Feliciano,voor 2 april de aardbeienfarm en ook de pianistentrail op 1 april.
Feliciano haalt de meiden op , op 1 april en rijdt met zn 4x4 naar zijn broer in de laatste finca vlak voor de Mirador.
Ze maken leuke fotos op de Mirador, lopen met ervaren gidsen naar de 1e quebreda en daarna terug naar Lorenzo zijn finca.
Meiden hebben argwaan, bellen (onderweg stiekum?) 911
Verkracht,vermoord en in zijn geheel of in .... gebracht naar de rivier (2 weken of nog later)
Maar omdat de meiden 911 hebben gebeld moet t maar op verdwalen lijken.
broekje neergelegd (met knopen dicht omdat t op een ongeluk in de rivier moest lijken)
Lorenzo belt iedere dag gewoon vanaf zijn huis een keer naar 911 (toch geen bereik of wel vanaf de Mirador) en na 2 maanden rugzak GEPLAATST tussen 2 rotsen (alles nog in tact)
En 95% van de mensen denkt....die zijn verdwaald!![]()
De stukken vallen een voor een in hun plaats. Dit was opzet dames en heren. Deze dames zijn door een misdrijf om het leven gekomen.
Ik durf daar mijn huis op te verwedden.
Vroeger geloofde ik ook in de moordtheorie maar nooit was ik zo zeker als ik dat nu ben.![]()
hahahaquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:31 schreef mig72 het volgende:
De stukken vallen een voor een in hun plaats. Dit was opzet dames en heren. Deze dames zijn door een misdrijf om het leven gekomen.
Ik durf daar mijn huis op te verwedden.
Vroeger geloofde ik ook in de moordtheorie maar nooit was ik zo zeker als ik dat nu ben.
van de week vond ik je nog een ontzettende onruststoker, en eerlijk is eerlijk ook vandaag ben je ontzettend aanwezig.
Wat ik wel waardeer is (en niet omdat je het met me eens bent) is dat je iig open staat voor andere scenario's
En dat mis ik bij vele medefokkers. Velen lijden aan tunnelvisie.![]()
Er zullen vast wat verfijningen aan te pas moeten komen voor de juistheid, maar ik zou dit graag door iemand onderuit gehaald zien worden!quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:29 schreef jackie12 het volgende:
30 of 31 maart, Lisanne en kris boeken voor 5 april vulkaan Baru bij Feliciano,voor 2 april de aardbeienfarm en ook de pianistentrail op 1 april.
Feliciano haalt de meiden op , op 1 april en rijdt met zn 4x4 naar zijn broer in de laatste finca vlak voor de Mirador.
Ze maken leuke fotos op de Mirador, lopen met ervaren gidsen naar de 1e quebreda en daarna terug naar Lorenzo zijn finca.
Verkracht,vermoord en in zijn geheel of in .... gebracht naar de rivier (2 weken of nog later)
broekje neergelegd (met knopen dicht omdat t op een ongeluk in de rivier moest lijken)
Lorenzo belt iedere dag gewoon vanaf zijn huis een keer naar 911 (toch geen bereik of wel vanaf de Mirador) en na 2 maanden rugzak GEPLAATST tussen 2 rotsen (alles nog in tact)
En 95% van de mensen denkt....die zijn verdwaald!
*en uit nieuwsgierigheid Jacky heb je mee gevolgd vanaf het begin of ben je een soort van nieuwkomer?![]()
En de mensen op die aardbeienfarm spreken engels? Of ging Feliciano mee voor de vertaling? Dat zou ik me dan namelijk heel goed kunnen voorstellen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:13 schreef jackie12 het volgende:
[..]
aardbeienfarm was in Boquete zelf![]()
ontzettend aanwezig?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:36 schreef jackie12 het volgende:
[..]
hahaha
van de week vond ik je nog een ontzettende onruststoker, en eerlijk is eerlijk ook vandaag ben je ontzettend aanwezig.
Wat ik wel waardeer is (en niet omdat je het met me eens bent) is dat je iig open staat voor andere scenario's
En dat mis ik bij vele medefokkers. Velen lijden aan tunnelvisie.Ik ben pas 4 uur online en heb alleen in dit topic gereageerd.
![]()
Voegt niets toe/neemt niets afquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:39 schreef blondetrien het volgende:
[..]
En de mensen op die aardbeienfarm spreken engels? Of ging Feliciano mee voor de vertaling? Dat zou ik me dan namelijk heel goed kunnen voorstellen.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien wel lief om dit soort dingen even in een spoiler te zetten tot bewezen kan worden dat de man ook maar ergens aan schuldig is... anders wordt dit volgens mij prima googlebaar en dat kan zijn dagelijkse werkzaamheden nogal schaden....![]()
Voor jou niet misschien, voor mij wel. Lijkt me heel fijn als je een rondleiding krijgt dat je iets van de taal begrijpt. Ik ben zelf ook in dat soort gevallen eerder geneigd een gids/vertaler in te zetten dan in het geval van een pad dat redelijk te doen schijnt en waar ik met een vriend/vriendin heen ga om de mooie natuur te bekijken. Jullie verbazen ( of jij verbaasd) je over het feit dat ze daarvoor een gids inhuren. Als er een taalbarriere is, ik dus eigenlijk niet.quote:![]()
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:42 schreef blondetrien het volgende:
Wist niet dat hij Nederlands kon. Maar goed, dan neemt ie dat maar toe op de koop. Als ik hem was zou ik mij veel grotere zorgen maken...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien wel lief om dit soort dingen even in een spoiler te zetten tot bewezen kan worden dat de man ook maar ergens aan schuldig is... anders wordt dit volgens mij prima googlebaar en dat kan zijn dagelijkse werkzaamheden nogal schaden....![]()
Google translate, en ik doel meer op mensen die eventueel zijn naam of bedrijf googlen en dus de taal niet volledig machtig zijn (als gevolg van halfslachtige vertaling) en straks daadwerkelijk denken dat ie een moord heeft gepleegd ofzo terwijl daar tot op heden niks van bewezen kan worden. Is gewoon niet helemaal netjes.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:45 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wist niet dat hij Nederlands kon. Maar goed, dan neemt ie dat maar toe op de koop. Als ik hem was zou ik mij veel grotere zorgen maken...![]()
Volgens zijn eigen website (wat iemand zei offline is gehaald) en tripadvisorrecensies kan hij fatsoenlijk Engels en Spaans. Die meiden kenden toch wel Engels?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:45 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Voor jou niet misschien, voor mij wel. Lijkt me heel fijn als je een rondleiding krijgt dat je iets van de taal begrijpt. Ik ben zelf ook in dat soort gevallen eerder geneigd een gids/vertaler in te zetten dan in het geval van een pad dat redelijk te doen schijnt en waar ik met een vriend/vriendin heen ga om de mooie natuur te bekijken. Jullie verbazen ( of jij verbaasd) je over het feit dat ze daarvoor een gids inhuren. Als er een taalbarriere is, ik dus eigenlijk niet.![]()
begin april hoorde ik t net als ieder ander. Heb 3 bedrijven waarvan 1 cafe en Koningsdag is onze topdag van het jaar. Veel voorbereiding enz. Dus geen tijd voor Panama.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:38 schreef mig72 het volgende:
[..]
Er zullen vast wat verfijningen aan te pas moeten komen voor de juistheid, maar ik zou dit graag door iemand onderuit gehaald zien worden!
*en uit nieuwsgierigheid Jacky heb je mee gevolgd vanaf het begin of ben je een soort van nieuwkomer?
Eind mei op vakantie geweest met mn kinderen. Zij zwemmen, ik lezen
Eind juni (pas ) aangemeld bij FOK. Alles iedere dag gevolgd en met name van Mata was ik een fan en een hoop van "geleerd"over deze zaak. Niet altijd op de manier dat hij altijd dingen zei. maar wel zijn bevlogenheid en informatie.
Ben op mijn amateuristische manier gaan puzzelen, anderhalf maand lang en ben pas op Feliciano gekomen afgelopen vrijdag.
Maar vrijdag was ik er gezien de nieuwste informatie (hij heeft ze volgens eigen zeggen als laatste gezien sochtends op 1 april) en dat Lorenzo zijn broer is, er toen minder zeker van dan dat ik nu ben.
Iig dat hij MEER weet![]()
Ja, maar op die aardbeienfarm sprak men misschien geen engels. Wat ik me dus kan voorstellen is dat ze hem voornamelijk voor de vertaling meenamen. Niet omdat ze zich er onveilig bij voelden zonder gids te gaan, zoals eerder door iemand gesuggereerd werd.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:48 schreef mig72 het volgende:
[..]
Volgens zijn eigen website (wat iemand zei offline is gehaald) en tripadvisorrecensies kan hij fatsoenlijk Engels en Spaans. Die meiden kenden toch wel Engels?![]()
Dat het is het gevaar van het internet. We leven in een internettijdperk. Je kan de klok niet terug draaien of zo.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:48 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Google translate, en ik doel meer op mensen die eventueel zijn naam of bedrijf googlen en dus de taal niet volledig machtig zijn (als gevolg van halfslachtige vertaling) en straks daadwerkelijk denken dat ie een moord heeft gepleegd ofzo terwijl daar tot op heden niks van bewezen kan worden. Is gewoon niet helemaal netjes.![]()
klopt wist ik niet heb je helemaal gelijk inquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:48 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Google translate, en ik doel meer op mensen die eventueel zijn naam of bedrijf googlen en dus de taal niet volledig machtig zijn (als gevolg van halfslachtige vertaling) en straks daadwerkelijk denken dat ie een moord heeft gepleegd ofzo terwijl daar tot op heden niks van bewezen kan worden. Is gewoon niet helemaal netjes.![]()
Nee, maar je kan er wel zelf, uit respect, voor kiezen iets in een spoiler te zetten zodat het niet direct googlebaar is terwijl er geen concrete bewijzen kunnen worden geleverd, alleen speculaties/theorieën. Maar goed, dat is offtopic en laat ik aan eenieders eigen inzicht en de modjes over, het was slechts een suggestie natuurlijk.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:50 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dat het is het gevaar van het internet. We leven in een internettijdperk. Je kan de klok niet terug draaien of zo.![]()
![]()
Ik heb een vraag, in een van de voorgaande topics was er een kaartje met gele flaggetjes, hierop was precies te zien waar er bereik zou zijn met een gsm in het gebied na de berg.
Ik meen dat die plek tot ver voorbij de berg was, het was aangegeven met flaggetje 1 meen ik, en op basis van de kennis van iemand ter plekke.
Nu we weten dat er gebeld is door Kris en Lisanne is dat kaartje erg interessant, want ookal hadden ze geen bereik aan de achterkant van de berg, volgens dat kaartje zouden ze daarna weer gewoon bereik moeten hebben, misschien niet met hun eigen provider, maar wel met een locale om noodoproepen te doen.
Matador, Stacey hebben jullie dit kaartje nog ergens? bvd.![]()
Lijkt me nogmaals geen groot probleem want bij.zo'n groot toeristische trekpleister is er vast iemand die minstens Engels kan asngezien er grote hordes Europese toeristen op af komen en de lui moetrn van hun rondkomen. Daarnasst konden de meisjes een klein woord Spasns Of ze gebruiken allebei gebarentaal.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:49 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Ja, maar op die aardbeienfarm sprak men misschien geen engels. Wat ik me dus kan voorstellen is dat ze hem voornamelijk voor de vertaling meenamen. Niet omdat ze zich er onveilig bij voelden zonder gids te gaan, zoals eerder door iemand gesuggereerd werd.
Zelfs als weinig communicatie mogelijk is dan nog is het geen problerm want ze doen geen belangrijke zaken waar hun leven van af hangt. Geen verdwaling, ongeluk.... of moord...![]()
waar ben jij dan?!quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:53 schreef blondetrien het volgende:
Trusten jackie12, 't zal inderdaad al wel laat zijn daar in NL![]()
Jouw conclusie dat je met engels echt wel naar die aardbeienfarm kunt....EENS!quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:56 schreef mig72 het volgende:
[..]
Lijkt me nogmaals geen groot probleem want bij.zo'n groot toeristische trekpleister is er vast iemand die minstens Engels kan asngezien er grote hordes Europese toeristen op af komen en de lui moetrn van hun rondkomen. Daarnasst konden de meisjes een klein woord Spasns Of ze gebruiken allebei gebarentaal.
Zelfs als weinig communicatie mogelijk is dan nog is het geen problerm want ze doen geen belangrijke zaken waar hun leven van af hangt. Geen verdwaling, ongeluk.... of moord...![]()
Smaad en laster is strafbaar. Ook via internet. Als ik gids was en ik werd beschuldigd van een lustmoord. Reken maar dat je mijn advocaat treft.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:50 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dat het is het gevaar van het internet. We leven in een internettijdperk. Je kan de klok niet terug draaien of zo.![]()
Nou geloof me, er zijn genoeg "toeristische trekpleisters" waar dat dus niet kan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:56 schreef mig72 het volgende:
[..]
Lijkt me nogmaals geen groot probleem want bij.zo'n groot toeristische trekpleister is er vast iemand die minstens Engels kan asngezien er grote hordes Europese toeristen op af komen en de lui moetrn van hun rondkomen. Daarnasst konden de meisjes een klein woord Spasns Of ze gebruiken allebei gebarentaal.
Zelfs als weinig communicatie mogelijk is dan nog is het geen problerm want ze doen geen belangrijke zaken waar hun leven van af hangt. Geen verdwaling, ongeluk.... of moord...
Is inderdaad geen probleem, hoeft geen probleem te zijn, maar ze kunnen het makkelijker hebben geacht een vertaler mee te nemen om het verhaal te kunnen volgen... ik neem aan dat er wordt verteld over de geschiedenis van de farm, de productie, weet ik wat allemaal... en het is dan toch zonde als je de helft niet mee krijgt vanwege een taalbarriere.
Er werd geopperd dat het niet logisch was dat je daar een gids mee naar toe zou nemen, ik wil alleen even duidelijk maken dat ik hier wel degelijk een logica in zie vanwege de taal, meer niet.En ik vind het niet geheel ondenkbaar (integendeel) als men op de aardbeienfarm geen engels spreekt. Ze leven daar waarschijnlijk van aardbeienproductie, niet van toerisme.
![]()
![]()
Ik ga je negeren, vriend. Je hebt je al vannacht een paar keer misgedragen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:00 schreef Dr.Schnautzer het volgende:
[..]
Smaad en laster is strafbaar. Ook via internet. Als ik gids was en ik werd beschuldigd van een lustmoord. Reken maar dat je mijn advocaat treft.![]()
Misschien loop ik ergens achter; maar waar maakte je alweer uit op dat Lorenzo zijn broer is? Wel hebben ze dezelfde achternaam.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:49 schreef jackie12 het volgende:
[..]
begin april hoorde ik t net als ieder ander. Heb 3 bedrijven waarvan 1 cafe en Koningsdag is onze topdag van het jaar. Veel voorbereiding enz. Dus geen tijd voor Panama.
Eind mei op vakantie geweest met mn kinderen. Zij zwemmen, ik lezen
Eind juni (pas ) aangemeld bij FOK. Alles iedere dag gevolgd en met name van Mata was ik een fan en een hoop van "geleerd"over deze zaak. Niet altijd op de manier dat hij altijd dingen zei. maar wel zijn bevlogenheid en informatie.
Ben op mijn amateuristische manier gaan puzzelen, anderhalf maand lang en ben pas op Feliciano gekomen afgelopen vrijdag.
Maar vrijdag was ik er gezien de nieuwste informatie (hij heeft ze volgens eigen zeggen als laatste gezien sochtends op 1 april) en dat Lorenzo zijn broer is, er toen minder zeker van dan dat ik nu ben.
Iig dat hij MEER weet![]()
Zou ik ook doen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:00 schreef Dr.Schnautzer het volgende:
[..]
Smaad en laster is stradbaar. Ook via internet. Als ik gids was en ik werd beschuldigd van een lustmoord. Reken maar dat je mijn advocaat treft.
Maar wel zou ik hem wel vragen
-heb je ze nou alleen gesproken via de telefoon of heb je ze echt gezien liggend in hun hangmatje en de ander zoekend op de kaart naar een leuke trip voor die dag?
- en wat heb je na de ochtend van 1 april voor de rest van de dag gedaan?
-En he Feliciano, weet je wel dat je de laatste bent die ze in leven heeft gezien die dag?
-waarom heb je als je zo zeker wist dat ze achter de Mirador verdwaald waren daar zelf niet gezocht?
-En waarom heb je het onderzoeksteam daar niet op gewezen?
-en hoe komt t dat jij een glazen bol hebt dat jij denkt dat ze een ongeluk hebben gehad bij de kabelbrug (terwijl de rivier droog stond) en ze wel in de rivier zijn gevallen en hun resten daar wel ergens zullen liggen.![]()
Dat roep je steeds maar je doet het niet. De enige die zich misdraagt ben jij met je ongefundeerde beschuldigingen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:02 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ik ga je negeren, vriend. Je hebt je al vannacht een paar keer misgedragen.![]()
en werd jij daadwerkelijk tegengehouden door de autoriteiten om het gebied te doorzoeken ondanks dat je bijna met zekerheid wist dat ze daar te vinden waren?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:08 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Zou ik ook doen.
-heb je ze nou alleen gesproken via de telefoon of heb je ze echt gezien liggend in hun hangmatje en de ander zoekend op de kaart naar een leuke trip voor die dag?
-En he Feliciano, weet je wel dat je de laatste bent die ze in leven heeft gezien die dag?
-waarom heb je als je zo zeker wist dat ze achter de Mirador verdwaald waren daar zelf niet gezocht?
-En waarom heb je het onderzoeksteam daar niet op gewezen?
-en hoe komt t dat jij een glazen bol hebt dat jij denkt dat ze een ongeluk hebben gehad bij de kabelbrug (terwijl de rivier droog stond) en ze wel in de rivier zijn gevallen en hun resten daar wel ergens zullen liggen.![]()
Je bent niet in een positie hem deze vragen te stellen. Noch heb je het recht iemand zonder enig bewijs zwart te maken. Nogmaals dit is gewoon strafbaar. Het enige misdrijf dat zich hier afspeelt is smaad danwel laster. En jij maakt je er schuldig aan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:08 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Zou ik ook doen.
-En waarom heb je het ondeurzoeksteam daar niet op gewezen?
Die zijn helaas wel gefundeerd. En het is geen smaad als je op feiten baseert en de waarheid verkondigt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:11 schreef Dr.Schnautzer het volgende:
[..]
Dat roep je steeds maar je doet het niet. De enige die e zich misdraagt ben jij met je ongefundeerde beschuldigingen.![]()
![]()
Nou het heeft even geduurd maar hier las ik dus over het doorzoeken van Feliciano's huis
http://www.websleuths.com(...)e-1-Apr-2014-3/page3 #73![]()
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:16 schreef mig72 het volgende:
[..]
Die zijn helaas wel gefundeerd. En het is geen smaad als je op feiten baseert en de waarheid verkondigt.Je kunt toch helemaal niks bewijzen? Het is een theorie.
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:14 schreef Dr.Schnautzer het volgende:
[..]
Je bent niet in een positie hem deze vragen te stellen. Noch heb je het recht iemand zonder enig bewijs zwart te maken. Nogmaals dit is gewoon strafbaar. Het enige misdrijf dat zich hier afspeelt is smaad danwel laster. En jij maakt je er schuldig aan.Eens dus. Strafbaar.. maar daarnaast ook gewoon helemaal niet netjes. Al was het niet strafbaar.
![]()
Het zijn hypothetische situaties, dat is dus geen smaad, zolang het gefundeerd blijft.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:19 schreef blondetrien het volgende:
[..]Je kunt toch helemaal niks bewijzen? Het is een theorie.
Daarom is het geen smaad, want smaad is conclusies trekken.![]()
[..]Eens dus. Strafbaar.. maar daarnaast ook gewoon helemaal niet netjes. Al was het niet strafbaar.
En bovendien geldt het recht op vrijheid van meningsuiting op het internet.
Kom maar eens met jouw bron dat Lorenzo de broer is van Feliciano.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat je me nu verwart met iemand anders, heb namelijk nooit iets over een vermeende broer gezegd. Op zijn achternaam durf ik verder niks te concluderen, die lijkt me namelijk nogal algemeen in de regio. Dus daarvoor moet je even terugkijken wie dat wel opperde en diegene vragen.
Verder moet je doen waar je zin in hebt, ik gaf het alleen als suggestie zoals ik al eerder zei, omdat ik het niet netjes vond. Einde offtopic. Wilde ook verder niemand aanvallen of theorieën compleet de grond inbashen, gewoon effe een kritische noot zetten bij dat aardbeigebeuren, dus gewoon weer ontopic nuIs fijner voor de mensen die morgen dingen terug moeten lezen
![]()
![]()
Baru: "the judicial police DIJ was searching in Felicianos house"quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:19 schreef Grijzemassa het volgende:
Nou het heeft even geduurd maar hier las ik dus over het doorzoeken van Feliciano's huis
http://www.websleuths.com(...)e-1-Apr-2014-3/page3 #73![]()
OK weer wat info, volgens het eerdere artikel zouden Kris en Lisanne geen aardbeien boerderij bezoeken maar een coffee tour maken, dit tesamen met Eileen en Feliciano, nu blijkt dat dat zijn prive eigendom is, en dat zou zijn aanwezigheid verklaren:
We are a young couple from Europe (Italy / Germany) and stayed in Boquete for 2 nights. In Bocas, some canadian girls had talked enthusiastic about Feliciano as a guide in Boquete. So, instead of doing the Sendero Los Quetzales hike on our own (not recommended anyways) or booking a touristy coffee production tour with a large company, we decided to do a day with Feliciano (half day hiking / half day coffee production). It was a fantastic day, we were on our own and on the hike he explained us a lot about the vegetation and the birds. In the afternoon, we went to his privated house which has a wonderful garden where he produces coffee on his own following the traditional process steps. In this way, we learned the whole process from picking the fruit.from the trees to drying, separating and roasting. At the end, after roasting our own coffee beans we pulvarized them and ate drank the coffee. At the end we bought our coffee beans. It was a fantastic day!!
Van tripadvisor: http://www.tripadvisor.co(...)iriqui_Province.html
Kris and Lisanne planned their trips on Tuesday morning at the Language School. They spoke with a German girl named Eileen and asked for nice trips around Boquete. They found "El Pianista" in a folder and looked up additional info on the computer at the Language School. They planned to take the Coffee Tour with Eileen and Feliciano the next day.
Time was "around 11 o' clock" in the morning.
Source: De Volkskrant.
[ Bericht 2% gewijzigd door Za op 12-08-2014 04:39:54 ]![]()
Nog iets interessants, gepost 4 dagen na de verdwijning op een locale site:
According to a friend of the girls, they had a 2pm appointment at the Pianista trail head, but they never showed up. Is this common knowledge? Do we have any actual evidence they went hiking anywhere at all?
Eigenlijk is pas sinds kort bekend dat ze rond dat tijdstip inderdaad daar waren, dus deze info kan kloppen?
bron: (4e post van onder) http://boquete.ning.com/f(...)1682&page=5#comments![]()
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 03:00 schreef Dr.Schnautzer het volgende:
[..]
Smaad en laster is strafbaar. Ook via internet. Als ik gids was en ik werd beschuldigd van een lustmoord. Reken maar dat je mijn advocaat treft.ja advocaat help! Op een Nederlanda forum maken ze me uit voor moordenaar! Notabena in het complottheorie gedeelte! Ik slaap er al 3 nachten niet door
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.![]()
Ik heb niet alle topics gelezen, maar wat is precies de mogelijke samenzwering in deze verdwijning?"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins![]()
Ik begin ook steeds meer te neigen naar een dergelijk scenario .quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:04 schreef jackie12 het volgende:
I know, zit hier een beetje te verkondigen dat Feliciano en/of zijn broer wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor hun verdwijning.
Nogmaals ben niet uit op sensatie. Zou veel liever hebben dat morgen uit de informatie die uit de telefoons komt dat ze 10 afscheidsberichten hebben achter gelaten voor papa en mama op hun mobieltje.
Maar geloof me, die komt er niet
Aan mijn scenario kleven in mijn ogen de minste vragen achteraf en verklaard juist heel veel vragen
Het feit dat Feliciano zo behulpzaam en aardig is, zegt natuurlijk niks. Dat doen heel veel daders. Meehelpen met zoeken etc. Wat ik toch wel heel apart vind is dat die man opvallend veel erbij betrokken is. Zou gidsen, heeft ze als laatste gezien. En hij heeft toch ook spullen gevonden?
Ook de bewering dat het nogal ver is om na een paar dagen helemaal die trail te lopen fake oproepen te doen. Hij is toch gids? Als er een is die die dus gewoon voor zijn werk die trail deed was hij het. Dus met een stel toeristen dat pad lopen en dan even een stukje van de toeristen af een paar noodoproepen doen.Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.![]()
Ik heb stukken van die trail gezien die een paard niet kan lopen.. en een paard kan ook geen kabelbruggen oversteken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 01:55 schreef jackie12 het volgende:
3 slechts 1 rit per paard 6 uur heen en 6 uur terug.![]()
Misschien waren ze gewoon gedwongen diep de jungle in op eigen kracht te lopen alvorens neergeschoten te worden? Misschien leefde een nog een tijdje maar was niet in staat zich te verplaatsn?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 09:42 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb stukken van die trail gezien die een paard niet kan lopen.. en een paard kan ook geen kabelbruggen oversteken.![]()
Dan wacht toch de ene netjes op het pad achter terwijl deanderhaar behoefte doet en terugkeert?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 09:49 schreef brambus het volgende:
Moesten ze niet plassen en zijn ze daarom van het pad afgeweken? En toen verdwaald?![]()
Lijkt me onwaarschijnlijk. Je verdwaalt niet binnen een paar meter. Zelfs niet in de jungle.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 09:49 schreef brambus het volgende:
Moesten ze niet plassen en zijn ze daarom van het pad afgeweken? En toen verdwaald?
Of de ander wacht inderdaad effe.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Je kunt anders wel verdwalen als:quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 09:56 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Lijkt me onwaarschijnlijk. Je verdwaalt niet binnen een paar meter. Zelfs niet in de jungle.
Of de ander wacht inderdaad effe.
- Je op zoek gaat naar de meest dichtstbijzijnde plek waar je misschien wel bereik hebt. Bijvoorbeeld door een berg op te klimmen.
- Er in het gebied niet een bergkam is die omhoog/omlaag gaat, maar dus meerdere glooiingen.
- Je in de schemering of in het donker wanhopig de weg terug probeert te vinden.
- Je wordt aangevallen door dieren die je op de vlucht doen slaan.
Als er een calamiteit heeft plaatsgevonden waarbij geen derden betrokken waren (tot nu toe nog steeds verreweg het meest waarschijnlijk), is het mogelijk dat de verdwaling zo is gelopen. Kris en Lisanne wisten vermoedelijk ook dat je hoger op een bergtop vaak eerder/beter bereik hebt.
Verder is het alarmnummer hoogstwaarschijnlijk niet pas gebeld toen ze al verdwaald waren, maar juist al enige tijd daarvoor, toen ze problemen zagen om (beiden) nog op tijd in Boquete terug te komen.![]()
Verder ben ik het heel erg eens met deze post:Mensen hier moeten eens ophouden met de beschuldigende vinger wijzen naar de persoon die juist de meeste nuttige informatie heeft aangereikt in dit onderzoek. Twee vrouwen kunnen praktisch gezien niet verkracht, vermoord en verduisterd worden door een alleen opererende man. Twee of meer daders die dat wel voor elkaar kunnen krijgen moet je beschouwen een bizar onwaarschijnlijk scenario. Dat valt simpelweg voor 99,9% uit te sluiten, en dat zullen de Panamese autoriteiten en het Nederlandse OM ook gedaan hebben.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 01:25 schreef Dr.Schnautzer het volgende:
Zo dit topic lezende ga je bijna begrijpen waarom ze in Panama zo slecht hebben gezocht. Degene die namelijk wel de nodige moeite en tijd in het zoeken staken worden namelijk keihard weggezet als dader van "roofmoord". Die zullen de volgende keer zich ook wel drie keer bedenken voor ze hun nek uitsteken.![]()
Bovendien is het natuurlijk schandalig .quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:11 schreef kuil het volgende:
Verder ben ik het heel erg eens met deze post:
[..]
Mensen hier moeten eens ophouden met de beschuldigende vinger wijzen naar de persoon die juist de meeste nuttige informatie heeft aangereikt in dit onderzoek. Twee vrouwen kunnen praktisch gezien niet verkracht, vermoord en verduisterd worden door een alleen opererende man. Twee of meer daders die dat wel voor elkaar kunnen krijgen moet je beschouwen een bizar onwaarschijnlijk scenario. Dat valt simpelweg voor 99,9% uit te sluiten, en dat zullen de Panamese autoriteiten en het Nederlandse OM ook gedaan hebben.
Ik hoop dat iedereen die zich geroepen voelt om mensen met naam en toenaam hier neer te zetten en van moord en verkrachting en weet ik wat allemaal te beschuldigen zich eerst bedenken voor ze het hier neerplempen. Waar zit je verstand?![]()
Dan kan het wel ja. Maar dan ga je meer van het pad af dan een paar meterquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:06 schreef kuil het volgende:
[..]
Je kunt anders wel verdwalen als:
- Je op zoek gaat naar de meest dichtstbijzijnde plek waar je misschien wel bereik hebt. Bijvoorbeeld door een berg op te klimmen.
- Er in het gebied niet een bergkam is die omhoog/omlaag gaat, maar dus meerdere glooiingen.
- Je in de schemering of in het donker wanhopig de weg terug probeert te vinden.
- Je wordt aangevallen door dieren die je op de vlucht doen slaan.
Als er een calamiteit heeft plaatsgevonden waarbij geen derden betrokken waren (tot nu toe nog steeds verreweg het meest waarschijnlijk), is het mogelijk dat de verdwaling zo is gelopen. Kris en Lisanne wisten vermoedelijk ook dat je hoger op een bergtop vaak eerder/beter bereik hebt.
Verder is het alarmnummer hoogstwaarschijnlijk niet pas gebeld toen ze al verdwaald waren, maar juist al enige tijd daarvoor, toen ze problemen zagen om (beiden) nog op tijd in Boquete terug te komen.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Toch beweren ingewijden dat het wel degelijk makkelijk is om in het gebied na de CD te verdwalen. Lijkt me niet dat er tot de eerste oversteek maar 1 pad is met 0 zijpaden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:22 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Dan kan het wel ja. Maar dan ga je meer van het pad af dan een paar meter![]()
Ja en nee. Het is algemeen bekend dat daders soms erg betrokken zijn bij het onderzoek. Puur het feit dat iemand erg betrokken is, kan dus geen reden zijn om die persoon van alle verdenking uit te sluiten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:11 schreef kuil het volgende:
[..]
Mensen hier moeten eens ophouden met de beschuldigende vinger wijzen naar de persoon die juist de meeste nuttige informatie heeft aangereikt in dit onderzoek. Twee vrouwen kunnen praktisch gezien niet verkracht, vermoord en verduisterd worden door een alleen opererende man. Twee of meer daders die dat wel voor elkaar kunnen krijgen moet je beschouwen een bizar onwaarschijnlijk scenario. Dat valt simpelweg voor 99,9% uit te sluiten, en dat zullen de Panamese autoriteiten en het Nederlandse OM ook gedaan hebben.
Wel heb ik het gevoel dat er een tunnelvisie ontstaat waarbij zeer vreemde scenario's worden bedacht om hem maar in het plaatje te passen. Daarbij gaat men aan een aantal dingen voorbij:
- Het is Eileen die de boekingen heeft gedaan dus een normale boeking op 1 april is vreemd
- Een auto op dat pad valt meer op dan 2 meiden met 1 of meer mannen lopend (90 mensen per dag lopen op de trail)
- Waarom laten daders slachtoffers 911/112 bellen?
- Het feit dat er 911/112 gebeld is, is totaal geen aanleiding om zo'n bewerkelijk dwaalspoor op te zetten want er was geen bereik dus niemand weet dat er 911/112 gebeld was
- Er zijn daar 26 mensen spoorloos verdwenen, buiten het pad komt niemand, ook geen zoekteams, lichamen en spullen verbergen is dus zeer eenvoudig
- Een telefoon die bereik heeft is traceerbaar, je neemt de telefoons als dader dus niet mee naar een gebied waar wel bereik is om op een plek waar geen bereik is steeds 112/911 te gaan bellen
- Steeds terug gaan naar het plaats delict kost extreem veel tijd en je kan gezien worden op weg daar naar toe. Een gids die zonder klanten loopt valt ook op.
- Dode lichamen zijn zeer lastig te hanteren/vervoeren en als dat na 10 dagen pas is gebeurd dan is het nog een extreem vieze bedoening ook
- Paarden kunnen niet overal lopen, gladheid, nauwe doorgangen (zie eenvandaag uitzending) zijn niet geschikt voor paarden, in die theorie zou dat dus echt lopend moeten gebeuren; 8 uur sjouwen met een dood lichaam, heen (dat wordt dan eerder 16 uur) en 8 uur terug lopen.
- Paarden kunnen geen kabelbruggen oversteken en toen was het hoog water.
- Hoe verklaart hij steeds zijn afwezigheid voor zulke tijden?
- 911/112 bellen tijdens zijn gids werk zou kunnen opvallen en de
telefoons komen dan in een gebied met bereik (traceerbaar)
- Het gebruik van zuren om ontbinding te versnellen of zagen is zichtbaar/traceerbaar op de resten
Ik heb ook nog steeds geen goed antwoord op mijn vraag waarom een eventuele dader zoveel moeite zou doen, zoveel risico zou lopen en vooral wat hij daarmee wil bereiken als een stuk van het pad afwijken en ze daar laten liggen een bijna 100% zekerheid geeft dat ze nooit zullen worden gevonden en dus ook nooit bekend wordt dat ze ooit geprobeerd hebben 911/112 te bellen. Zelfs voor alle zekerheid een graf graven kost nog minder moeite, inspanning en tijd.![]()
hoezo kan dat praktisch niet? Iemand kan prima twee klanten mee naar huis om bv koffie te drinken. En op die manier drogeren. Easy peasy.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:11 schreef kuil het volgende:
[..]
Mensen hier moeten eens ophouden met de beschuldigende vinger wijzen naar de persoon die juist de meeste nuttige informatie heeft aangereikt in dit onderzoek. Twee vrouwen kunnen praktisch gezien niet verkracht, vermoord en verduisterd worden door een alleen opererende man. Twee of meer daders die dat wel voor elkaar kunnen krijgen moet je beschouwen een bizar onwaarschijnlijk scenario. Dat valt simpelweg voor 99,9% uit te sluiten, en dat zullen de Panamese autoriteiten en het Nederlandse OM ook gedaan hebben.![]()
Welke ingewijden? De gidsen wezen allemaal direct naar de oversteken. Die gingen er dus vanuit dat de meiden die zonder problemen konden bereiken. Baru zegt dat er één ander pad is dat naar een huis leidt. De ouders zeggen dat zij geen andere paden zijn tegen gekomen. Op alle beelden die ik gezien heb (zonder dikke vette balk over het pad) is het pad visueel goed te volgen - duidelijk onderscheid met niet-pad.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:27 schreef kuil het volgende:
[..]
Toch beweren ingewijden dat het wel degelijk makkelijk is om in het gebied na de CD te verdwalen. Lijkt me niet dat er tot de eerste oversteek maar 1 pad is met 0 zijpaden.
En waar gaat dat pad uit jouw gedachtegang dan naartoe?![]()
Als het waar is dat de politie een huiszoeking heeft gedaan bij een gids, ben ik benieuwd op grond waarvan.![]()
Interessantere vraag is natuurlijk in hoeverre Kris en/of Lisanne gered hadden kunnen worden als er vanaf het begin adequaat was gereageerd op hun vermissing.
De telefoon- en cameragegevens wijzen niet op een noodlottig ongeval waarbij ze allebei direct zijn overleden. De gegevens wijzen wel in de richting van een tergend langzame aftakeling als gevolg van factoren als hypothermia, insecten-/slangenbeten, longontsteking, vergiftiging etc. Gevaren van de jungle die je uiteindelijk fataal zullen worden, maar gelukkig niet direct (er komen nog altijd meer mensen levend terug, ook na verdwaling).
Dit betekent dat de schuldvraag daarom waarschijnlijk ergens anders gezocht zal moeten worden. De familie Kremers wil natuurlijk weten hoe het drama voorkomen had kunnen worden. Of blunders van de Panamese autoriteiten er ten grondslag aan gelegen hebben dat Kris en Lisanne niet levend zijn teruggevonden. Als een meisje van 4 in een bijna net zo groot Siberisch bos op tijd kan worden opgespoord, waarom dan 2 volwassen vrouwen in de Panamese jungle niet? Twee zaken die toch redelijk goed vergelijkbaar met elkaar zijn, ondanks het verschillende klimaat. De zoektocht van de Russen was voorbeeldig: er werden tientallen mensen op de grond ingezet, samen met speurhonden, meerdere helikopters en een drone. Er werd niet gestopt met zoeken totdat de kleuter gevonden was. Uiteindelijk vonden ze haar op een logische plek, bij een rivier. Als men in Panama was stug door was blijven zoeken (verslechterde weersomstandigheden of niet) en men vooral was uitgegaan van de rivier als meest waarschijnlijke vindplaats dan waren ze in 10 tot 14 dagen Kris en Lisanne gewoon tegengekomen. Daar ben ik heimelijk van overtuigd.
Ik begrijp overigens ook nog wel dat de familie Kremers de conclusie van (simpele) verdwaling niet wil trekken zolang ze niet meer duidelijkheid krijgen over de aanleiding van de verdwaling, de trigger die voor de noodoproepen zorgde. Het is waarschijnlijk zeer moeilijk te geloven dat jouw dierbaren door zoiets ongelukkigs, knulligs om het leven zijn gekomen en niet door een meer duistere randvoorwaarde. Iets wat in ons veilige Nederland nagenoeg onmogelijk is (hoelang zou je hier op de Veluwe verdwaald kunnen zijn voordat iemand je vindt?)![]()
Dan zou hij dus eerst met ze naar die watervalletjes zijn gelopen, toen terug waar de meiden 112/911 probeerden te bellen, ze daarna meenemen naar huis voor een kopje gedrogeerde koffie, dan met ze het pad weer op om ze te kunnen verkrachten en vermoorden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:46 schreef Marrije het volgende:
[..]
hoezo kan dat praktisch niet? Iemand kan prima twee klanten mee naar huis om bv koffie te drinken. En op die manier drogeren. Easy peasy.
Geloof je het zelf?![]()
De ouders zijn maar tot de tweede quebrada gegaan toch? Niet tot de rivier volgens mij, dat bleek in ieder geval niet uit de beelden. De andere TV-beelden zijn volgens mij ook alleen van het eerste stuk van het pad.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De ouders zeggen dat zij geen andere paden zijn tegen gekomen. Op alle beelden die ik gezien heb (zonder dikke vette balk over het pad) is het pad visueel goed te volgen - duidelijk onderscheid met niet-pad.
En waar gaat dat pad uit jouw gedachtegang dan naartoe?
Andere 'paden' hoeven niet per se ergens toe te leiden. Het kan ook zijn dat er doorgangen zijn ontstaan als gevolg van dieren die zich verplaatsen. Het is geen super dichte jungle daar.![]()
Uitsluiten? Is dat niet een normale procedure? Alle betrokkenen ondervragen en eventueel een huiszoeking doen? Daarnaast is datgeen officieel bericht maar een opmerking van Baru die zegt dat hij een gids uit Boquet is. This is the internet man..quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:47 schreef Marrije het volgende:
Als het waar is dat de politie een huiszoeking heeft gedaan bij een gids, ben ik benieuwd op grond waarvan.![]()
het ging mij om het 'praktisch onmogelijk'.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan zou hij dus eerst met ze naar die watervalletjes zijn gelopen, toen terug waar de meiden 112/911 probeerden te bellen, ze daarna meenemen naar huis voor een kopje gedrogeerde koffie, dan met ze het pad weer op om ze te kunnen verkrachten en vermoorden.
Geloof je het zelf?![]()
En de doodsoorzaak want aan puur verdwalen ga je niet dood.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:48 schreef kuil het volgende:
Interessantere vraag is natuurlijk in hoeverre Kris en/of Lisanne gered hadden kunnen worden als er vanaf het begin adequaat was gereageerd op hun vermissing.
De telefoon- en cameragegevens wijzen niet op een noodlottig ongeval waarbij ze allebei direct zijn overleden. De gegevens wijzen wel in de richting van een tergend langzame aftakeling als gevolg van factoren als hypothermia, insecten-/slangenbeten, longontsteking, vergiftiging etc. Gevaren van de jungle die je uiteindelijk fataal zullen worden, maar gelukkig niet direct (er komen nog altijd meer mensen levend terug, ook na verdwaling).
Dit betekent dat de schuldvraag daarom waarschijnlijk ergens anders gezocht zal moeten worden. De familie Kremers wil natuurlijk weten hoe het drama voorkomen had kunnen worden. Of blunders van de Panamese autoriteiten er ten grondslag aan gelegen hebben dat Kris en Lisanne niet levend zijn teruggevonden. Als een meisje van 4 in een bijna net zo groot Siberisch bos op tijd kan worden opgespoord, waarom dan 2 volwassen vrouwen in de Panamese jungle niet? Twee zaken die toch redelijk goed vergelijkbaar met elkaar zijn, ondanks het verschillende klimaat. De zoektocht van de Russen was voorbeeldig: er werden tientallen mensen op de grond ingezet, samen met speurhonden, meerdere helikopters en een drone. Er werd niet gestopt met zoeken totdat de kleuter gevonden was. Uiteindelijk vonden ze haar op een logische plek, bij een rivier. Als men in Panama was stug door was blijven zoeken (verslechterde weersomstandigheden of niet) en men vooral was uitgegaan van de rivier als meest waarschijnlijke vindplaats dan waren ze in 10 tot 14 dagen Kris en Lisanne gewoon tegengekomen. Daar ben ik heimelijk van overtuigd.
Ik begrijp overigens ook nog wel dat de familie Kremers de conclusie van (simpele) verdwaling niet wil trekken zolang ze niet meer duidelijkheid krijgen over de aanleiding van de verdwaling, de trigger die voor de noodoproepen zorgde.In theorie best lang eigenlijk zolang je maar rondjes blijft lopen. De Veluwe is groter dan veel mensen denken en ook zijn er stukken met weliswaar veel paden (dus rondjes kunnen lopen) waar echter maar zelden iemand komt. Er zijn stukken waar ik eigenlijk nooit iemand tegenkom of het moet een enkele keer een boswachter zijn die iets onderzoekt. Mensen en vooral toeristen blijven doorgaans toch redelijk dicht bij de geasfalteerde wegen en toeristische stukken.quote:Het is waarschijnlijk zeer moeilijk te geloven dat jouw dierbaren door zoiets ongelukkigs, knulligs om het leven zijn gekomen en niet door een meer duistere randvoorwaarde. Iets wat in ons veilige Nederland nagenoeg onmogelijk is (hoelang zou je hier op de Veluwe verdwaald kunnen zijn voordat iemand je vindt?)![]()
lijkt mij geen onderdeel uitmaken van een procedure. Ondervragen wel, maar voor een huiszoeking heb je wel wat meer nodig dacht ik.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Uitsluiten? Is dat niet een normale procedure? Alle betrokkenen ondervragen en eventueel een huiszoeking doen? Daarnaast is datgeen officieel bericht maar een opmerking van Baru die zegt dat hij een gids uit Boquet is. This is the internet man..
Ok, geen officieel bericht, maar het is hier genoemd en ik ga er even op in. Dat hoeft natuurlijk niet, ieder zn keuze.![]()
Eens.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:48 schreef kuil het volgende:
Ik begrijp overigens ook nog wel dat de familie Kremers de conclusie van (simpele) verdwaling niet wil trekken zolang ze niet meer duidelijkheid krijgen over de aanleiding van de verdwaling, de trigger die voor de noodoproepen zorgde. Het is waarschijnlijk zeer moeilijk te geloven dat jouw dierbaren door zoiets ongelukkigs, knulligs om het leven zijn gekomen en niet door een meer duistere randvoorwaarde. Iets wat in ons veilige Nederland nagenoeg onmogelijk is (hoelang zou je hier op de Veluwe verdwaald kunnen zijn voordat iemand je vindt?)![]()
Bijna 3 maanden in de jungle zonder voorbereiding en zonder schoon drinkwater overleeft geen mens. Ja, in theorie kunnen ze nog geleefd hebben tot kort voordat de rugzak is teruggevonden. Waarschijnlijk is het hooguit 2-3 weken geweest, en hun dood is dan voortgekomen uit de factoren die ik al noemde. Een exacte doodsoorzaak ga je niet vinden, maar in de jungle kunnen dat er verschillende zijn wanneer een mens al verzwakt is.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:02 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En de doodsoorzaak want aan puur verdwalen ga je niet dood.![]()
Ik baseer me op de beelden en vooral op verklaringen van gidsen. Als we aan alles wat wordt gezegd gaan twijfelen dan houdt het op, toch?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:53 schreef kuil het volgende:
[..]
De ouders zijn maar tot de tweede quebrada gegaan toch? Niet tot de rivier volgens mij, dat bleek in ieder geval niet uit de beelden. De andere TV-beelden zijn volgens mij ook alleen van het eerste stuk van het pad.
Andere 'paden' hoeven niet per se ergens toe te leiden. Het kan ook zijn dat er doorgangen zijn ontstaan als gevolg van dieren die zich verplaatsen. Het is geen super dichte jungle daar.
- Ze hebben niet geboekt voor 1 april - dat hebben ze wel
- Ze hebben niet 'thuis' geslapen - dat hebben ze wel
- Ze hebben geen bereik gehad - dat hebben ze wel
- Ze zijn de Pianista opgelopen - dat zijn ze niet - auto
- Ze waren om 13:00 op de Mirador - dat waren ze niet
- Ze hadden 1 tas bij zich - 2 tassen
- De schoen is van Kris - niet waar
- Kris knoopt haar broekje niet dicht na uittrekken - dat doet ze wel
- Er is één pad - nee, er zijn meerdere paden
Ik word er een beetje moe van.![]()
Eens dat we niet over teveel dingen moeten gaan twijfelen, maar hoe de jungle er op grondniveau precies uitziet na de CD weten we gewoon niet. De verklaringen over de stand/stroming van de rivier zijn ook tegenstrijdig geweest, waarom zouden we de ouders dan wel moeten geloven dat er echt maar 1 pad is? Misschien moet iemand met een GoPro-camera maar alles gaan filmen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:08 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik baseer me op de beelden en vooral op verklaringen van gidsen. Als we aan alles wat wordt gezegd gaan twijfelen dan houdt het op, toch?Tot die tijd blijft het voor ons speculeren.
![]()
Als ze verdwaald waren houden ze het een.stuk.langer vol dan enkel 10 dagen. Dat Russisch kind van 4 leefde 12 dagen. Je gaat mij niet vertellen dat ze over voedselwinningsmethodes wist. Dat was ook een vergelijking die ik trok maar meteen neergeschoten omdat de twee klimaten anders zijn, wat mij betreft irrelevant is aangezien het daar ook zomer is. En je hebt daar beren ook nog eens.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 10:48 schreef kuil het volgende:
Los van wat je van de verdwalingstheorie vindt, wil ik reageren op je stuk die ik hier gequote heb. Ik ben het eens dat de Panamese aanpak best pover en simpel is geweest. Maar het is dan ook een onderontwikkeld derde wereld land, waar gewone technologie en kennis die we in Europa hebben niet bestaat. Maar die trekken aan de touwtjes. Jammer dat de ouders niet hun eigen zoekploeg konden organiseren.![]()
De lijkschouwer zei toch dat ze 2 maanden niet hadden geleefd na de verdwijning. Toch?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:06 schreef kuil het volgende:
[..]
Bijna 3 maanden in de jungle zonder voorbereiding en zonder schoon drinkwater overleeft geen mens. Ja, in theorie kunnen ze nog geleefd hebben tot kort voordat de rugzak is teruggevonden. Waarschijnlijk is het hooguit 2-3 weken geweest, en hun dood is dan voortgekomen uit de factoren die ik al noemde. Een exacte doodsoorzaak ga je niet vinden, maar in de jungle kunnen dat er verschillende zijn wanneer een mens al verzwakt is.![]()
die nederlandse speurhonden waren welkom.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:15 schreef mig72 het volgende:
[..]
Als ze verdwaald waren houden ze het een.stuk.langer vol dan enkel 10 dagen. Dat Russisch kind van 4 leefde 12 dagen. Je gaat mij niet vertellen dat ze over voedselwinningsmethodes wist. Dat was ook een vergelijking die ik trok maar meteen neergeschoten omdat de twee klimaten anders zijn, wat mij betreft irrelevant is aangezien het daar ook zomer is. En je hebt daar beren ook nog eens.
Los van wat je van de verdwalingstheorie vindt, wil ik reageren op je stuk die ik hier gequote heb. Ik ben het eens dat de Panamese aanpak best pover en simpel is geweest. Maar het is dan ook een onderontwikkeld derde wereld land, waar gewone technologie en kennis die we in Europa hebben niet bestaat. Maar die trekken aan de touwtjes. Jammer dat de ouders niet hun eigen zoekploeg konden organiseren.
Die Nederlandse zoekploeg was toen toch ook op eea gestuit wat ze niet wilden noteren, nog steeds benieuwd wat dat was.![]()
Ik wil alleen maar zeggen dat het mij verbaast hoe gemakkelijk beweringen van personen op het internet hier als 'waar' worden aangenomen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
lijkt mij geen onderdeel uitmaken van een procedure. Ondervragen wel, maar voor een huiszoeking heb je wel wat meer nodig dacht ik.
Ok, geen officieel bericht, maar het is hier genoemd en ik ga er even op in. Dat hoeft natuurlijk niet, ieder zn keuze.
Uit respect voor de familie (en om het onderzoek niet te dwarsbomen) doe ik het niet, maar het is wel in me opgekomen om eens te laten zien hoe gemakkelijk het is om iedereen hier iets op de mouw te spelden. Dan maak ik een nieuw account aan, ga in het Engels hier posten en gebruik de foto's van mijn vriendin uit Boquete (zij is net als ik geen type om mensen op de foto te zetten) als beeldmateriaal. Dan claim ik dat ik een Amerikaanse pensionada ben en in Boquete woon. Ik kan zefs claimen dat ik de persoon ben achter de Alto al Crimen site. En dan vertel ik allemaal onzin en jullie nemen mij geheid als bijzondere locale bron uit Boquete.
Ik wil niet zeggen dat Baru zo iemand is, maar ik vind wel dat hij te gemakkelijk wordt geloofd. Er zijn zat gestoorde personen op de wereld die op zo'n manier aandacht en erkenning zoeken.![]()
Dat heb ik dan gemist.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:12 schreef kuil het volgende:
De verklaringen over de stand/stroming van de rivier zijn ook tegenstrijdig geweest,![]()
Het kan best dat ze het langer dan 10 dagen hebben volgehouden. Maar feit is wel dat juist na pakweg 10 dagen de zoektocht is afgeschaald, en dat er nadien niet meer is gezocht in het gebied waar Kris en Lisanne zich toen waarschijnlijk ophielden. Dus ook al waren ze nog niet aan het eind van hun krachten, dan kunnen ze alsnog later door de langdurige verdwaling zijn omgekomen. De laatste noodoproepen kunnen niet bevestigen hoe lang ze nog maximaal geleefd hebben.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:15 schreef mig72 het volgende:
[..]
Als ze verdwaald waren houden ze het een.stuk.langer vol dan enkel 10 dagen. Dat Russisch kind van 4 leefde 12 dagen. Je gaat mij niet vertellen dat ze over voedselwinningsmethodes wist. Dat was ook een vergelijking die ik trok maar meteen neergeschoten omdat de twee klimaten anders zijn, wat mij betreft irrelevant is aangezien het daar ook zomer is. En je hebt daar beren ook nog eens.![]()
Niet in de eerste twee weken toch? De Nederlandse ploegen kwamen pas vamaf week 3 toch? Het is mogelijk dat mijn datumwijzingen niet helemaal kloppen; ik heb mij hierin verder niet ingelezen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:19 schreef Marrije het volgende:
[..]
die nederlandse speurhonden waren welkom.
Die Nederlandse zoekploeg was toen toch ook op eea gestuit wat ze niet wilden noteren, nog steeds benieuwd wat dat was.![]()
Aan de botresten die zijn gevonden kan in het ieder geval afgeleid worden dat ze niet net dood waren toen die resten gevonden werden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:06 schreef kuil het volgende:
[..]
Bijna 3 maanden in de jungle zonder voorbereiding en zonder schoon drinkwater overleeft geen mens. Ja, in theorie kunnen ze nog geleefd hebben tot kort voordat de rugzak is teruggevonden. Waarschijnlijk is het hooguit 2-3 weken geweest, en hun dood is dan voortgekomen uit de factoren die ik al noemde. Een exacte doodsoorzaak ga je niet vinden, maar in de jungle kunnen dat er verschillende zijn wanneer een mens al verzwakt is.![]()
Je Nederlands is af en toe heel slecht. Wat is jouw moedertaal?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:18 schreef mig72 het volgende:
[..]
De lijkschouwer zei toch dat ze 2 maanden niet hadden geleefd na de verdwijning. Toch?![]()
Heb je een link? Want ook dit heb ik gemist.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:19 schreef Marrije het volgende:
oh ik neem het niet voor waar aan, maar zou kunnen. Zoveel zou kunnen. We zitten hier niet in de rechtbank maar in bnw. Iedereen is anders, discussieert anders etc.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik wil alleen maar zeggen dat het mij verbaast hoe gemakkelijk beweringen van personen op het internet hier als 'waar' worden aangenomen.
Uit respect voor de familie (en om het onderzoek niet te dwarsbomen) doe ik het niet, maar het is wel in me opgekomen om eens te laten zien hoe gemakkelijk het is om iedereen hier iets op de mouw te spelden. Dan maak ik een nieuw account aan, ga in het Engels hier posten en gebruik de foto's van mijn vriendin uit Boquete (zij is net als ik geen type om mensen op de foto te zetten) als beeldmateriaal. Dan claim ik dat ik een Amerikaanse pensionada ben en in Boquete woon. Ik kan zefs claimen dat ik de persoon ben achter de Alto al Crimen site. En dan vertel ik allemaal onzin en jullie nemen mij geheid als bijzondere locale bron uit Boquete.
Ik wil niet zeggen dat Baru zo iemand is, maar ik vind wel dat hij te gemakkelijk wordt geloofd. Er zijn zat gestoorde personen op de wereld die op zo'n manier aandacht en erkenning zoeken.![]()
Blijf maar ontopic. Ik vind het raar dat iemand die opgeleid in Nederland is niet weet wat een aaseter is.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je Nederlands is af en toe heel slecht. Wat is jouw moedertaal?![]()
oh die tijdlijn zit niet in mn hoofd, sorry, maar vast na die 2 wekenquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:23 schreef mig72 het volgende:
[..]
Niet in de eerste twee weken toch? De Nederlandse ploegen kwamen pas vamaf week 3 toch? Het is mogelijk dat mijn datumwijzingen niet helemaal kloppen; ik heb mij hierin verder niet ingelezen.![]()
ik zit mobiel, volgens mij had het ad een artikel over die zoektochtquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Heb je een link? Want ook dit heb ik gemist.![]()
Ik zou het op prijs stellen als 'verdwaling' niet meer als doodsoorzaak wordt aangedragen. Dat is zo verschrikkelijk incorrect dat het pijn doet aan mijn ogen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:22 schreef kuil het volgende:
Dus ook al waren ze nog niet aan het eind van hun krachten, dan kunnen ze alsnog later door de langdurige verdwaling zijn omgekomen.
Zeg dan bijvoorbeeld; "Aan één van de mogelijke gevolgen van verdwalen"
Wie overlijdt aan een auto ongeluk is ook niet overleden aan autorijden.![]()
Klopt, en daarbij komt dat ze gestopt waren bij de rivieren te zoeken of in ieder geval dát gebied waar ze later werden teruggevonden, na twee weken. Ik mern mij ergens gelezen te hebben in een topic een nieuwsbron waarin stondcdat de zoekteams een bepaald gebied niet meer zouden zoeken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:27 schreef Marrije het volgende:
[..]
oh die tijdlijn zit niet in mn hoofd, sorry, maar vast na die 2 weken![]()
haha, ik moest hier gisteren nog aan denken toen ik mijn zoon hielp met zijn huiswerk, hoofdstuk animals en ook de scavengers voorbij kwamen (groep 4)quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:27 schreef mig72 het volgende:
[..]
Blijf maar ontopic. Ik vind het raar dat iemand die opgeleid in Nederland is niet weet wat een aaseter is.![]()
![]()
maar dat kwam toch door het weer of zit ik ernaast?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:30 schreef mig72 het volgende:
[..]
Klopt, en daarbij komt dat ze gestopt waren bij de rivieren te zoeken of in ieder geval dát gebied waar ze later werden teruggevonden, na twee weken. Ik mern mij ergens gelezen te hebben in een topic een nieuwsbron waarin stondcdat de zoekteams een bepaald gebied niet meer zouden zoeken.![]()
Jammer toch ook dat ze niet overwogen hebben om Nederlandse mariniers daar naartoe te vliegen.
Binnen een paar uur hadden die daar vanuit Curacao kunnen zijn.
Ja,...als als...Een pond moed is meer waard dan een ton geluk![]()
Inderdaad scavenger is dan ook een stuk duidelijker aangezien sommige lieden dan gelijk denken dat aas eten aaseter maakt. Mensen eten weleens ook aas.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:32 schreef Marrije het volgende:
[..]
haha, ik moest hier gisteren nog aan denken toen ik mijn zoon hielp met zijn huiswerk, hoofdstuk animals en ook de scavengers voorbij kwamen (groep 4)![]()
Maar goed, misschien moeten wij in sommige vakken en studiën gewoon de Engelse terminologie hanteren aangezien het duidelijker kan zijn. Ik zelf pleit voor het Latijn dan.![]()
Dat weer in de jungle is zo vlug en transient/wisselvallig dat als het regent niet meer dan een dag hoogstens duurt. Insgelijks met de kou of zon etc. Lijkt met sterk.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:33 schreef Marrije het volgende:
[..]
maar dat kwam toch door het weer of zit ik ernaast?![]()
Feliciano zij hele family doet mee. Zijn broer en echtgenote assisteren:quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 01:04 schreef mig72 het volgende:
[..]
Dus Feliciano is zelf de moordenaar of heeft samengewerkt met enkele handlangers om de dames vh leven te beroven lijkt mij de waarschijnlijkste theorie. In dat weede geval maar wie
Feliciano picked me up at 6am from my hotel (Refugio del Rio) in Boquete. Then we drove to the beginning of the trail (his wife was with him, because she had to drive the car back to Boquete). The hike up took 4 hours, including lunch break, a few small trail detours trying to spot quetzales. Once off the trail, it took another hour or hour and a half to walk to the bus stop near Cerro Punta. There we caught a bus to David, and then his wife picked us from David and we drove back to Boquete. We were back in Boquete around 4pm.
Krijg een Dutroux gevoel!!!![]()
Beetje veel zout op die slak. Verdwaling waar geen eind aan komt (of langdurige verdwaling, zoals kuil schrijft) is wel degelijk een indirecte doodsoorzaak. We hebben een korte term nodig om naar dat scenario te kunnen verwijzen, "verdwaling", en iedereen begrijpt dat die term staat voor de formulering die jij voorstelt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zou het op prijs stellen als 'verdwaling' niet meer als doodsoorzaak wordt aangedragen. Dat is zo verschrikkelijk incorrect dat het pijn doet aan mijn ogen.
Wie overlijdt aan een auto ongeluk is ook niet overleden aan autorijden.Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Kom op zeg, doe normaalquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:37 schreef theavenger_ep het volgende:
[..]
Feliciano zij hele family doet mee. Zijn broer en echtgenote assisteren:
Feliciano picked me up at 6am from my hotel (Refugio del Rio) in Boquete. Then we drove to the beginning of the trail (his wife was with him, because she had to drive the car back to Boquete). The hike up took 4 hours, including lunch break, a few small trail detours trying to spot quetzales. Once off the trail, it took another hour or hour and a half to walk to the bus stop near Cerro Punta. There we caught a bus to David, and then his wife picked us from David and we drove back to Boquete. We were back in Boquete around 4pm.
Krijg een Dutroux gevoel!!!![]()
![]()
In bergachtig/heuvelachtig gebied heb je makkelijk geluidscontact met anderen, al is dat kilometers ver.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 09:56 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Lijkt me onwaarschijnlijk. Je verdwaalt niet binnen een paar meter. Zelfs niet in de jungle.
Of de ander wacht inderdaad effe.
Tenzij de jungle begroeiing en de nevel erg dempen.![]()
Tja. Hoe zouden wij het vinden als een Chinees op de Veluwe verdween en het Chinese leger kwam hier zoeken? Of een Rus verdrinkt hier ergens en het Russische leger komt hier duiken en de oevers uitkammen? Op zijn minst een grove belediging, of niet?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:33 schreef ZaZoe het volgende:
Jammer toch ook dat ze niet overwogen hebben om Nederlandse mariniers daar naartoe te vliegen.
Binnen een paar uur hadden die daar vanuit Curacao kunnen zijn.
Ja,...als als...![]()
Ik zie toch analogie met Dutroux, ook toen hebben beide set van ouders de hele natie moeten bewegen voor het doen van onderzoek, de huiszoekingen, det cetera. Ook toen haakten ouders afquote:![]()
Nee want dan loop je tegen een muur aan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:40 schreef theavenger_ep het volgende:
[..]
In bergachtig/heuvelachtig gebied heb je makkelijk geluidscontact met anderen, al is dat kilometers ver.
Tenzij de jungle begroeiing en de nevel erg dempen.![]()
Wat jij zegt heeft niets met mijn post te maken. Mijn post ging over verdwalen door een paar meter van het pad vandaan te gaan plassen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:40 schreef theavenger_ep het volgende:
[..]
In bergachtig/heuvelachtig gebied heb je makkelijk geluidscontact met anderen, al is dat kilometers ver.
Tenzij de jungle begroeiing en de nevel erg dempen.
In de bergen draagt geluid inderdaad ver. In de jungle niet zo. Maar misschien soms wel omdat de bomen heel hoog zijn en er laag bij de grond minder blad is soms (dat was in de jungle waar ik was volgens mij zo, maar ik heb daar niet getest hoe ver geluid kwam. En dat was in Indonesië, beetje ver weg van panamadus wellicht niet vergelijkbaar)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Ik ben het met haar eens dat verdwaling op zich niet tot de dood kan leiden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:39 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Beetje veel zout op die slak. Verdwaling waar geen eind aan komt (of langdurige verdwaling, zoals kuil schrijft) is wel degelijk een indirecte doodsoorzaak. We hebben een korte term nodig om naar dat scenario te kunnen verwijzen, "verdwaling", en iedereen begrijpt dat die term staat voor de formulering die jij voorstelt.![]()
Als je alleen maar geluidspropagatie bespreekt dan kun jr best de twee vergelijken. Ook aangezien beide tropische klimaten hebben.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:50 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Wat jij zegt heeft niets met mijn post te maken. Mijn post ging over verdwalen door een paar meter van het pad vandaan te gaan plassen.
In de bergen draagt geluid inderdaad ver. In de jungle niet zo. Maar misschien soms wel omdat de bomen heel hoog zijn en er laag bij de grond minder blad is soms (dat was in de jungle waar ik was volgens mij zo, maar ik heb daar niet getest hoe ver geluid kwam. En dat was in Indonesië, beetje ver weg van panamadus wellicht niet vergelijkbaar)
![]()
Hangt af van de begroeiing.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:53 schreef mig72 het volgende:
[..]
Als je alleen maar geluidspropagatie bespreekt dan kun jr best de twee vergelijken. Ook aangezien beide tropische klimaten hebben.
Als het ene land hoger ligt dan het ander kan de begroeiing heel anders zijn, omdat de temperatuur anders is. Niet ieder tropisch land/deel ve land heeft hetzelfde klimaat.
Ik ben in Maleisië ergens geweest waar het ijskoud was (relatief dan, het was 20 graden) en van dat grauwe hollandse weer en een paar honderd km verder was het dan warm en benauwd en een paar 100 km de andere kant op was het zonnig.
En op al die plekken was bos/jungle en volgens mij was het allemaal verschillend (maar ben er daar dus niet diep in geweest)Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Je overlijdt ook niet door een auto-ongeluk. Je komt dan te overlijden doordat je lichaam met flink wat kinetische energie tegen stilstaande materie botst. En ook daardoor kom je niet te overlijden. Je komt te overlijden doordat vitale delen schade oplopen, of door bloedverlies waardoor de hersenen onvoldoende zuurstof krijgen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zou het op prijs stellen als 'verdwaling' niet meer als doodsoorzaak wordt aangedragen. Dat is zo verschrikkelijk incorrect dat het pijn doet aan mijn ogen.
Wie overlijdt aan een auto ongeluk is ook niet overleden aan autorijden.
Maar we zeggen ook gewoon dat iemand bij een auto-ongeluk is overleden. Dan snappen we dat het om de verwondingen gaat die je hebt opgelopen bij het ongeluk. Precies hetzelfde bij verdwaling.
------------
Over een andere kwestie:
Het zijn niet de Nederlanders die dingen niet genoteerd hebben uit respect voor familie, maar Panamese onderzoekers.![]()
Waarom kun je dan verhongeringstheorie of zoiets niet zeggen? Is toch duidelijker?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:00 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Je overlijdt ook niet door een auto-ongeluk. Je komt dan te overlijden doordat je lichaam met flink wat kinetische energie tegen stilstaande materie botst. En ook daardoor kom je niet te overlijden. Je komt te overlijden doordat vitale delen schade oplopen, of door bloedverlies waardoor de hersenen onvoldoende zuurstof krijgen.
Maar we zeggen ook gewoon dat iemand bij een auto-ongeluk is overleden. Dan snappen we dat het om de verwondingen gaat die je hebt opgelopen bij het ongeluk. Precies hetzelfde bij verdwaling.
------------
Over een andere kwestie:
Het zijn niet de Nederlanders die dingen niet genoteerd hebben uit respect voor familie, maar Panamese onderzoekers.![]()
Ik zie een parallel met 9/11quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:44 schreef theavenger_ep het volgende:
[..]
Ik zie toch analogie met Dutroux, ook toen hebben beide set van ouders de hele natie moeten bewegen voor het doen van onderzoek, de huiszoekingen, det cetera. Ook toen haakten ouders af![]()
Mja, maar ook onvolledig. Het is niet alleen verhongeren als je verdwaald bent. Je hebt slaapgebrek, wonden die gaan infecteren, dorst... kortom, allerlei ontberingen die ervoor zorgen dat je door te verdwalen in de jungle uiteindelijk om het leven komt.
Ik zie het zo:
Omkomen door menselijk handelen (moord of gewond achterlaten in de jungle)
Omkomen door een dierlijke aanval (jaguar, giftige slangenbeet)
Omkomen door verdwaling (langdurige verzwakking door allerlei factoren met de dood als gevolg)![]()
Verdwalingstheorie lijkt me te vaag. Je sterft niet aan verdwaling. Je kan prima jarenlang in de jungle overleven al ben je verdwaald.
Zelfs als je vanuit een dierenaanval gaat met de dood tot gevolg kun je beter dierenaanvaltheorie zeggen. Of verhongeringstheorie als je zegt dat ze niet aan eten konden komen waar het overigens wel volop is, als je maar weet hoe.![]()
![]()
Een mens kan 8 weken zonder voedsel. Net als de dehydratie theorie; ze zijn gevonden langs een rivier. De laatste foto was bij een bergbeekje. Er zat water in het flesje in de rugzak..quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:07 schreef mig72 het volgende:
[..]
Waarom kun je dan verhongeringstheorie of zoiets niet zeggen? Is toch duidelijker?
De man in Laos en het meisje in Rusland dronken ook natuurwater. Van de man in Laos weten we dat hij geen buikloop had en bijna is overleden aan bloedvergiftiging door infecties van kleine wondjes.![]()
En omgekomen door een ongeval (val, val in de rivier, val van de kabelbrug, gegrepen door een plotselinge vloedgolf)quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:12 schreef Poolbal het volgende:
Ik zie het zo:
Omkomen door verdwaling (langdurige verzwakking door allerlei factoren met de dood als gevolg)
Ipv 'verdwaling' kan je dan beter zeggen; 'ontbering' of natuurlijke dood.![]()
Nee aan een infectie sterven is ook niet verdwaling.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:12 schreef Poolbal het volgende:
Mja, maar ook onvolledig. Het is niet alleen verhongeren als je verdwaald bent. Je hebt slaapgebrek, wonden die gaan infecteren, dorst... kortom, allerlei ontberingen die ervoor zorgen dat je door te verdwalen in de jungle uiteindelijk om het leven komt.
Ik zie het zo:
Omkomen door verdwaling (langdurige verzwakking door allerlei factoren met de dood als gevolg)
En die verzwakking valt best wel mee. Het menselijk lichaam is enorm flexibel en schijnt over wonderlijke oerkrachten te beschikken als we in nood komen. Men kan het prima jarenlang of zelfs langer volhouden, we wennen er zelfs aan het nieuwe dieet aan.
Onze evolutionaire voorouders kenden ook periodes van honger en slecht weer, daarom zijn we tot zoiets in staat.
Onze lichamen gasn zelfs andere chemicaliën en hormonen produceren om ons langer in leven te houden. Adrenaline bijv zorgt dat we fysiek tot meer in staat zijn.
En een infectie loop je niet zomaar op. Zelfs als je eentje oploopt vernietigt ons immunsysteem dat in de meeste gevallen. Hoogstuins krijgen we permanente schade aan een lichaamsdeel of lidmaat.
Kortom er zijn veel te verschillende factoren om het eenvoudig onder de noemer verdwaling te gooien.![]()
Je sterft ook niet door slaapgebrek. Als de nood aan de man komt... val je gewoon in slaap.En dan een keiharde, langdurige wel te verstaan - denk aan 12 uur weg slapen of zoiets![]()
Die ook inderdaad, vergeten bij te zetten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:23 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En omgekomen door een ongeval (val, val in de rivier, val van de kabelbrug, gegrepen door een plotselinge vloedgolf)
Ipv 'verdwaling' kan je dan beter zeggen; 'ontbering' of natuurlijke dood.![]()
Ik zou zeggen: kijk "miracle in de jungle" eens uit de OP. Dan zie je toch wat anders..quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:24 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nee aan een infectie sterven is ook niet verdwaling.
En die verzwakking valt best wel mee. Het menselijk lichaam is enorm flexibel en schijnt over wonderlijke oerkrachten te beschikken als we in nood komen. Men kan het prima jarenlang of zelfs langer volhouden, we wennen er zelfs aan het nieuwe dieet aan.
Onze evolutionaire voorouders kenden ook periodes van honger en slecht weer, daarom zijn we tot zoiets in staat.
Onze lichamen gasn zelfs andere chemicaliën en hormonen produceren om ons langer in leven te houden. Adrenaline bijv zorgt dat we fysiek tot meer in staat zijn.
En een infectie loop je niet zomaar op. Zelfs als je eentje oploopt vernietigt ons immunsysteem dat in de meeste gevallen. Hoogstuins krijgen we permanente schade aan een lichaamsdeel of lidmaat.
Kortom er zijn veel te verschillende factoren om het eenvoudig onder de noemer verdwaling te gooien.![]()
Alleen wat betreft die infecties.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:42 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: kijk "miracle in de jungle" eens uit de OP. Dan zie je toch wat anders..
Hij heeft geen dorst gehad, wel honger maar aan honger ga je pas na globaal 8 weken dood.![]()
Ik bekijk.niks. Ik zit altijd mobiel en heb een datalimiet en een middelmatige verbinding.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:42 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: kijk "miracle in de jungle" eens uit de OP. Dan zie je toch wat anders..
Gebruik maar eens je eloquente communicatievaardigheden om de boel samen te vatten zou ik zeggen.![]()
T is een combinatie: uitputting, warmte, infecties, honger, wonden...
Ga maar eens 5km hardlopen:
1) normaal
2) met maar 2 uur slaap
3) met maar 2 uur slaap en niets gegeten
Situatie 3 is echt veel zwaarder dan sitiuatie 2.![]()
Als je honger hebt ga je niet zomaar stil staan en toekijken. De pijn is onuithoudbaar en niet te verdragen, een mens met voldoende honger zal zich geneigd voelen om zelfs boomschors of insecten op te eten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Alleen wat betreft die infecties.
Hij heeft geen dorst gehad, wel honger maar aan honger ga je pas na globaal 8 weken dood.
Ik weet dit uit ervaring en velen met mij. Zelfs een dag honger, waarbij onze koelkast thuis leeg is, en mensen doen creatieve dingen.![]()
Vreemd. Mijn ervaring is juist dat als je niet eet het gevoel van honger op een gegeven moment volledig verdwijnt. Na een dag of 3 niet eten heb je geen honger gevoel meer. Sterker nog.. als je dan gaat eten is de kans groot dat je gaat overgeven omdat je spijsvertering stilligt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:49 schreef mig72 het volgende:
[..]
Als je honger hebt ga je niet zomaar stil staan en toekijken. De pijn is onuithoudbaar en niet te verdragen, een mens met voldoende honger zal zich geneigd voelen om zelfs boomschors of insecten op te eten.
Ik weet dit uit ervaring en velen met mij. Zelfs een dag honger, waarbij onze koelkast thuis leeg is, en mensen doen creatieve dingen.![]()
Geloof niet dat wij weten wat echte honger is. Dat komt pas na een aantal dagen, niet als de koelkast net leeg isquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:49 schreef mig72 het volgende:
[..]
Als je honger hebt ga je niet zomaar stil staan en toekijken. De pijn is onuithoudbaar en niet te verdragen, een mens met voldoende honger zal zich geneigd voelen om zelfs boomschors of insecten op te eten.
Ik weet dit uit ervaring en velen met mij. Zelfs een dag honger, waarbij onze koelkast thuis leeg is, en mensen doen creatieve dingen.Een pond moed is meer waard dan een ton geluk![]()
Niet om je aan te vallen, maar over vele medische kennis schijn je niet te beschikken en baseer je je eveneens op enkele populaire tv programma's die doorgaans bekend zijn een loopje te nemen met de waarheid. Niet lullig bedoeld.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:48 schreef Poolbal het volgende:
1) normaal
2) met maar 2 uur slaap
Situatie 3 is echt veel zwaarder dan sitiuatie 2.![]()
Raar dat je dit zegt; heb jij nooit hongerpijnen of drang gevoeld? Dat komt bij mij al als ik een 7-8 uur niet gegeten heb en een maaltijd overgeslagen heb.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:53 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
Geloof niet dat wij weten wat echte honger is. Dat komt pas na een aantal dagen, niet als de koelkast net leeg is
Of ga je dat trek noemen?![]()
![]()
Ja dat noem idd ik trek. Sla wel vaker een maaltijd over na een dag lang werkenquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:56 schreef mig72 het volgende:
[..]
Raar dat je dit zegt; heb jij nooit hongerpijnen of drang gevoeld? Dat komt bij mij al als ik een 7-8 uur niet gegeten heb en een maaltijd overgeslagen heb.
Of ga je dat trek noemen?Een pond moed is meer waard dan een ton geluk![]()
Ik loop weer bergen achter sinds ik naar bed ging, dus nog even uit het vorige topic:Dat stond niet in officiële getuigenverklaringen, maar in interviews met o.a. een Nederlandse krant, volgens mij. Die schrijven soms ook gewoon maar op wat ze dénken te hebben verstaan en vullen de rest zelf wel in. Sylvie en Sabia (om eens iets sufs te noemen) zeiden ook steeds volgens elke krant en elk blad iets anders, ik hoef jou toch niet te vertellen dat je niet klakkeloos moet aannemen wat er in een blad of krant staat?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 00:44 schreef jackie12 het volgende:
nee ouder1 daar liepen er geen honderden van rond. Op 31 maart zijn ze WEL gezien door sowieso 5 verschillende getuigen. (er was zelfs iemand die zei dat ze zo opvielen omdat ze zo knap waren)
En waarom gaat iedereen zo makkelijk aan het feit voorbij dat hij in het ene interview zegt dat ze geboekt hebben via de telefoon, en in het andere interview zegt dat hij ze als laatste heeft gezien?
Of staan allebei deze verklaringen op video en heb ik dat gemist?IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Ja, dat noem ik stevige trek.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:56 schreef mig72 het volgende:
[..]
Raar dat je dit zegt; heb jij nooit hongerpijnen of drang gevoeld? Dat komt bij mij al als ik een 7-8 uur niet gegeten heb en een maaltijd overgeslagen heb.
Of ga je dat trek noemen?![]()
Ah misschien was ik niet helemaal duidelijk. De trek zorgt ervoor dat je alles uit de kast haalt om aan eten te komen, waaronder insecten eten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:57 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
Ja dat noem idd ik trek. Sla wel vaker een maaltijd over na een dag lang werken![]()
Je zegt 'niet om je aan te vallen' én 'niet lullig bedoeld', maar veegt wel zijn mening even van tafel omdat hij te weinig medische kennis heeft?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:54 schreef mig72 het volgende:
[..]
Niet om je aan te vallen, maar over vele medische kennis schijn je niet te beschikken en baseer je je eveneens op enkele populaire tv programma's die doorgaans bekend zijn een loopje te nemen met de waarheid. Niet lullig bedoeld.
Als ik puur zijn post lees, ben ik het er mee eens dat situatie 3 zwaarder is dan situatie 1 en ook als situatie 2. Heb ik geen enkele medische kennis voor nodig. Of mijn eigen lichaam trekt zich niets áán van de medische wetenschap, want bij mij IS het gewoon zo.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Stevige trek is iets wat mensen die lijnen kennen; dat is te beheersen en geen aanleiding om dingen te eten die in onze cultuur als oneetbaar bekend staan. Daarna komt de honger; een weeïg gevoel, het gevoel van een gat in je buik, misselijkheid, zwak, duizelig. Maar dat gaat ook over na 3 dagen niet eten. Dan stopt je spijsvertering namelijk met werken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:00 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ah misschien was ik niet helemaal duidelijk. De trek zorgt ervoor dat je alles uit de kast haalt om aan eten te komen, waaronder insecten eten.![]()
Dan hebben we dus een moedertaal Spaanspreker nodig. Jammer dat El_Matador weigert om te vertalen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:59 schreef Greys het volgende:
Ik loop weer bergen achter sinds ik naar bed ging, dus nog even uit het vorige topic:
[..]
Dat stond niet in officiële getuigenverklaringen, maar in interviews met o.a. een Nederlandse krant, volgens mij. Die schrijven soms ook gewoon maar op wat ze dénken te hebben verstaan en vullen de rest zelf wel in. Sylvie en Sabia (om eens iets sufs te noemen) zeiden ook steeds volgens elke krant en elk blad iets anders, ik hoef jou toch niet te vertellen dat je niet klakkeloos moet aannemen wat er in een blad of krant staat?
Of staan allebei deze verklaringen op video en heb ik dat gemist?![]()
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:03 schreef mig72 het volgende:
Jammer dat El_Matador weigert om te vertalen.Mag ik je vriendelijk verzoeken, tegen beter weten in, op te houden met die persoonlijke steken onder water? Doe toch eens gewoon normáál, is dat nou echt zoveel gevraagd? Zo naar om met jou te discussiëren met dat hooghartige aanvallende toontje. Probeer het eens, toe...quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:45 schreef mig72 het volgende:
Gebruik maar eens je eloquente communicatievaardigheden om de boel samen te vatten zou ik zeggen.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Zoveel trek heb ik nog nooit gehad hoor. Ook niet na 8 uur niet eten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:00 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ah misschien was ik niet helemaal duidelijk. De trek zorgt ervoor dat je alles uit de kast haalt om aan eten te komen, waaronder insecten eten.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Bij niet eten krijg ik eerst heel erg honger en daarna gaat het inderdaad weg, dan ben je over je honger heen. Maar na een tijdje komt dat toch terug, of je voelt het niet heel erg in je buik maar toch ben je fysiek en mentaal zwakker. Eigenlijk net als met slaap. Na de nacht voel je je tussen 9:00 en 13-14u opeens weer wakkerder, maar dan tegen het einde van de avond ben je doodmoe.![]()
Poolbal heeft een normale discussie met je en om zijn punt kracht bij te zetten, zegt hij dat je anders toch eens die zeer informatieve video in de OP zou kunnen kijken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:10 schreef mig72 het volgende:
[..]
ik zie niet eens hoe dat als aanvallend kan worden gezien. Tis maar feit.
of je leert je overgevoeligheid eens aan de kant zetten
Daarop reageer jij dat hij dat maar met zijn 'eloquente communicatievaardigheden' voor je moet gaan samenvatten. Ik vind dat hooghartig en idioot, niet te zeggen zwak omdat het je eigen punten onderuit zou kunnen halen. Waar jij persoonlijke meningen over anderen hier mag hebben, heb ik dat ook eens een keertje over jou. Heeft niets met overgevoelig te maken
IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Zelfs dat misselijke weeïge gevoel noem ik trek. Dwz: ik zeg dan dat ik honger heb (want ik ben nu eenmaal een dramaqueen) maar in feite is het trek.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Stevige trek is iets wat mensen die lijnen kennen; dat is te beheersen en geen aanleiding om dingen te eten die in onze cultuur als oneetbaar bekend staan. Daarna komt de honger; een weeïg gevoel, het gevoel van een gat in je buik, misselijkheid, zwak, duizelig. Maar dat gaat ook over na 3 dagen niet eten. Dan stopt je spijsvertering namelijk met werken.
Honger hadden ze in de oorlog en hebben ze nu nog in andere landen dan NL (en misschien een enkeling hier).
Maar, mochten de meiden inderdaad nog een tijd in leven zijn geweest, dan zullen ze vast wel honger hebben gehad en misschien best rare dingen hebben gegeten.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Geen idee waar hier medische kennis bij komt kijken. Dat TV-programma laat gewoon zien welke problemen je allemaal krijgt tijdens het verdwalen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:54 schreef mig72 het volgende:
[..]
Niet om je aan te vallen, maar over vele medische kennis schijn je niet te beschikken en baseer je je eveneens op enkele populaire tv programma's die doorgaans bekend zijn een loopje te nemen met de waarheid. Niet lullig bedoeld.![]()
Je zegt steeds dat dit de meeste vragen beantwoordt, maar waar komt in godsnaam die verkrachting vandaan? Dat verzin je er toch puur zelf bij voor extra drama, of is dat ook maar érgens op gebaseerd?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:29 schreef jackie12 het volgende:
En 95% van de mensen denkt....die zijn verdwaald!Even heel kort door de bocht: waarom noteerde je deze post niet zonder het woord 'verkracht'? Ben ik oprecht benieuwd naar.
Of komt het gewoon goed uit in je verhaal als reden? Het is een man dus had hij vast zin in seks en verkrachtte en vermoordde hij de meisjes?IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Ik zei simpelweg dat ik geen mogelijkheid heb om die video te bekijken. Het is niet onwil. En daarbij verzocht ik hem beleefd om dat voor mij uit te leggen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:21 schreef Greys het volgende:
[..]
Poolbal heeft een normale discussie met je en om zijn punt kracht bij te zetten, zegt hij dat je anders toch eens die zeer informatieve video in de OP zou kunnen kijken.
Daarop reageer jij dat hij dat maar met zijn 'eloquente communicatievaardigheden' voor je moet gaan samenvatten. Ik vind dat hooghartig en idioot, niet te zeggen zwak omdat het je eigen punten onderuit zou kunnen halen. Waar jij persoonlijke meningen over anderen hier mag hebben, heb ik dat ook eens een keertje over jou. Heeft niets met overgevoelig te maken
Je rukt dingen uit zn verband en je interpretatie is fout. Waardoor je mist ingaat.![]()
Dit is ook interessant, in dit travelblog vertellen enkele toeristen dat ze tijdens een hike het Panamese
reddingsteam tegen kwamen en een gesprek met ze hadden en met ze op de foto staan.. Dit was 10 dagen na de verdwijning.
Een stukje google vertaling;
The Linen House is een enorme berg waarop commando's een adembenemend uitzicht over de vallei, maar niemand had ons verteld hoe zwaar de wandeling. De pistes zijn enorm, waaronder modder, koffie, gladde rotsen en jungle. We hebben twee uur klimmen hadden, zweten als kippen, moe en enthousiast om te gaan. Sommige soldaten komen het pad af. Transcript van het gesprek:
MILITAIRE: Goedemiddag
Ruvik: Goedemiddag
M: Heb je deze wegen onderhouden, weten niet dat ze hebben sommige meisjes verloren?
A: Ja meneer, we weten, zijn voorzichtig en verlaten het pad bewegwijzerde route om niet te verdwalen op het rendement. Bent u op zoek naar de inspanningen?
M: Ja, maar na meer dan 10 dagen niet geloven dat we vinden. Ze mogen hier niet zijn en ze hebben elders gegaan. Hopelijk nog in leven.
DCIM111GOPRO(We denken dat over zichzelf om onze toeristen nooit verlaten zonder uw paspoort en uw geld overal, het verlaten van al hun bezittingen in het hostel, ziet er erg slechte zaak, maar we denken dat het is meer waarschijnlijk te zijn verloren of gewond)
A: Hopelijk.
M: We kunnen foto's maken?
A: Ja natuurlijk, ik denk dat het is om bij te houden wie tot de berg en hetzelfde gebeurt niet?
M: Nee, nee, ik wil een foto met een aantal toeristen.
(Ja, ongelooflijk maar waar, het leger wilde alleen maar om wat foto's te maken met een paar gringo's die de enorme berg kwam ...)
Vertaling is vreselijk maar ja http://lasaventurasderuvi(...)ca-panama-y-boquete/ ongeveer de helft naar beneden scrollen staan ze samen op de foto![]()
ik heb daar mn laptop voor aangezet, maar de video viel mij helaas wat tegen. Nou zat ik ook niet heel geconcentreerd te kijken (door omstandigheden) maar ik had wel graag gezien adhv zijn beschrijving wat zn route nou globaal was geweest. Hij ging kijken naar een waterval en nog wat beter en nog wat beter. Pad kwijt. Toen hij gevonden was werd aade zoekers via de grond aangquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:21 schreef Greys het volgende:
[..]
Poolbal heeft een normale discussie met je en om zijn punt kracht bij te zetten, zegt hij dat je anders toch eens die zeer informatieve video in de OP zou kunnen kijken.
Daarop reageer jij dat hij dat maar met zijn 'eloquente communicatievaardigheden' voor je moet gaan samenvatten. Ik vind dat hooghartig en idioot, niet te zeggen zwak omdat het je eigen punten onderuit zou kunnen halen. Waar jij persoonlijke meningen over anderen hier mag hebben, heb ik dat ook eens een keertje over jou. Heeft niets met overgevoelig te maken![]()
Het is een interessante verbeelding van ook een 11 dagen durende tocht in de jungle, inclusief filmmateriaal van toen hij gevonden werd. Eventueel in de stadbibliotheek kijken of bij het UWV stiekem kijken?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:31 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ik zei simpelweg dat ik geen mogelijkheid heb om die video te bekijken. Het is niet onwil. En daarbij verzocht ik hem beleefd om dat voor mij uit te leggen.
Je rukt dingen uit zn verband en je interpretatie is fout. Waardoor je mist ingaat.![]()
Je was nou niet echt duidelijk of overtuigend in je betoog vrees ik.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:23 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Geen idee waar hier medische kennis bij komt kijken. Dat TV-programma laat gewoon zien welke problemen je allemaal krijgt tijdens het verdwalen.
Wilde je nou beweren dat iemand met maar 2 uur slaap en geen eten over een etmaal er dood bij neer zou vqllen tijdens het rennen van 5 km?Dat kloot nou gewoon niet.
En dat is inderdaad van medische aard.![]()
'Je vat het maar voor me samen zou ik zeggen' is niet 'iets beleefd verzoeken'. Punt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:31 schreef mig72 het volgende:
En daarbij verzocht ik hem beleefd om dat voor mij uit te leggen.
Je rukt dingen uit zn verband en je interpretatie is fout. Waardoor je mist ingaat.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Wijs even aan waar hij dat zegt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:34 schreef mig72 het volgende:
Wilde je nou beweren dat iemand met maar 2 uur slaap en geen eten over een etmaal er dood bij neer zou vqllen tijdens het rennen van 5 km?Dat kloot nou gewoon niet.
Over de mist in gaan en dingen verkeerd interpreteren gesproken![]()
Jij beschuldigt steeds anderen van dingen waar je jezelf het meest schuldig aan maakt.
Ik ga je maar weer negeren. Jammer dat het weer nodig is.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
aangegeven waarze naartoe moesten. Bij de grote waterval, naast de kleine waterval...etc. Toen had ik wel ff een kaartje verwacht. Beetje inzichtelijkheid op dat gebied had ik fijn gevonden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:33 schreef Marrije het volgende:
[..]
ik heb daar mn laptop voor aangezet, maar de video viel mij helaas wat tegen. Nou zat ik ook niet heel geconcentreerd te kijken (door omstandigheden) maar ik had wel graag gezien adhv zijn beschrijving wat zn route nou globaal was geweest. Hij ging kijken naar een waterval en nog wat beter en nog wat beter. Pad kwijt. Toen hij gevonden was werd aade zoekers via de grond aang
[ Bericht 10% gewijzigd door Marrije op 12-08-2014 13:39:05 (aanvulling) ]![]()
..... -->quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 12:48 schreef Poolbal het volgende:
1) normaal
2) met maar 2 uur slaap
Situatie 3 is echt veel zwaarder dan sitiuatie 2.Dat zegt ie dus niet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:34 schreef mig72 het volgende:
Wilde je nou beweren dat iemand met maar 2 uur slaap en geen eten over een etmaal er dood bij neer zou vqllen tijdens het rennen van 5 km?
Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Kan het niet een taalbarrière dingetje zijn? Jouw Nederlands is best ok, maar niet perfect. Het kan zijn dat je dan soms iets schrijft dat je heel vriendelijk bedoelt, maar wat heel bot overkomt. Eveneens kan het zijn dat een ander iets schrijft dat aardig bedoeld is en op jou heel rot overkomt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:37 schreef mig72 het volgende:
Ik ben het zat dat ik mij steeds nmoet verdedigen hier tegen aantijgingen. Als je niet weet wat mijn bedoeling is vraag je het maar ipv gelijk te accuseren. Sommigen hier hebben er ook een handje van in onduidelijke taal praten.
Is dit niet iets dat een deel van de conflicten hier verklaart? (Wellicht niet alles hoor, ik zie ook onaardige berichten die niets met jou van doen hebben)Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Wat zegt ie dan precies? Uitleggen als je het kunt. En ja, ik heb er twee keer over gedaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
..... -->
[..]
Dat zegt ie dus niet.![]()
Ik zie het interessante niet zo?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:31 schreef Grijzemassa het volgende:
Dit is ook interessant, in dit travelblog vertellen enkele toeristen dat ze tijdens een hike het Panamese
reddingsteam tegen kwamen en een gesprek met ze hadden en met ze op de foto staan.. Dit was 10 dagen na de verdwijning.
Een stukje google vertaling;
The Linen House is een enorme berg waarop commando's een adembenemend uitzicht over de vallei, maar niemand had ons verteld hoe zwaar de wandeling. De pistes zijn enorm, waaronder modder, koffie, gladde rotsen en jungle. We hebben twee uur klimmen hadden, zweten als kippen, moe en enthousiast om te gaan. Sommige soldaten komen het pad af. Transcript van het gesprek:
MILITAIRE: Goedemiddag
Ruvik: Goedemiddag
M: Heb je deze wegen onderhouden, weten niet dat ze hebben sommige meisjes verloren?
A: Ja meneer, we weten, zijn voorzichtig en verlaten het pad bewegwijzerde route om niet te verdwalen op het rendement. Bent u op zoek naar de inspanningen?
M: Ja, maar na meer dan 10 dagen niet geloven dat we vinden. Ze mogen hier niet zijn en ze hebben elders gegaan. Hopelijk nog in leven.
DCIM111GOPRO(We denken dat over zichzelf om onze toeristen nooit verlaten zonder uw paspoort en uw geld overal, het verlaten van al hun bezittingen in het hostel, ziet er erg slechte zaak, maar we denken dat het is meer waarschijnlijk te zijn verloren of gewond)
A: Hopelijk.
M: We kunnen foto's maken?
A: Ja natuurlijk, ik denk dat het is om bij te houden wie tot de berg en hetzelfde gebeurt niet?
M: Nee, nee, ik wil een foto met een aantal toeristen.
(Ja, ongelooflijk maar waar, het leger wilde alleen maar om wat foto's te maken met een paar gringo's die de enorme berg kwam ...)
Vertaling is vreselijk maar ja http://lasaventurasderuvi(...)ca-panama-y-boquete/ ongeveer de helft naar beneden scrollen staan ze samen op de fotoIT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Hij zegt dit:quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:44 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wat zegt ie dan precies? Uitleggen als je het kunt. En ja, ik heb er twee keer over gedaan.
"Situatie 3 is echt veel zwaarder dan sitiuatie 2."
Ik zie niet wat daar nu aan uitgelegd moet worden. Veel duidelijker kan niet.Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Ik bedoel er niet iets speciaals mee. Is wel interessant om te weten waar het Panamese leger op die datum aan het zoeken was, 10 dagen na de verdwijning en dus rond de datum vd laatste noodoproepenquote:![]()
Ah zó. Ja, dat is het inderdaad.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:46 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik bedoel er niet iets speciaals mee. Is wel interessant om te weten waar het Panamese leger op die datum aan het zoeken was, 10 dagen na de verdwijning en dus rond de datum vd laatste noodoproepenIT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Ik vind dat niet vreemd. Er moet een aanleiding zijn geweest voor die eerste noodoproep, dat lijkt mij zonder meer duidelijk en niet voor discussie vatbaar.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:30 schreef Greys het volgende:
Je zegt steeds dat dit de meeste vragen beantwoordt, maar waar komt in godsnaam die verkrachting vandaan? Dat verzin je er toch puur zelf bij voor extra drama, of is dat ook maar érgens op gebaseerd?
Dan zijn daar groepen van redenen voor:
- Verdwaald, de weg niet kunnen vinden
- Ongeval
- Wilde dieren
- Plotselinge ernstige ziekte
- Misdrijf
Voor elke groep zijn weer onderverdelingen te bedenken. En voor elke onderverdeling zijn voors en tegens als je tracht te bedenken wat er gebeurd zou kunnen zijn (een menselijke reactie).
Aan de hand van beschikbare gegevens streep je dan de 'onmogelijke' zaken weg en houdt je 'waarschijnlijk' en 'onwaarschijnlijk' over.
In de groep 'misdrijf' is een geslaagde beroving bijna onmogelijk; ze hadden hun spullen nog. Een oplichting of fraude oid kan je ook wel wegstrepen. Wat houd je dan over?
- Poging tot beroving die afgeslagen is
- Moord
- Poging tot verkrachting
- Verkrachting
De één ziet daar wel een 'kloppend' scenario in, de ander niet.
Het gewoon afdoen met 'er liggen geen seriemoordenaars of verkrachters op de loer te wachten in de jungle' vind ik te kortzichtig. Zeker gezien er twee echtparen onder bedreiging van een vuurwapen zijn beroofd op de Pianista trail (en die daders nog steeds vrij rondlopen met dank aan de Panamese autoriteiten) en een jonge vrouw een beroving van haar rugzak heeft weten af te slaan in de buurt van die Trail. Gemiddeld lopen er 90 mensen per dag de Pianista trail. Het valt dus echt niet uit te sluiten dat ze de verkeerden zijn tegen gekomen.
Jij zegt: Misdrijf lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ik zeg: Verdwalen als oorzaak van eerste noodoproep lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ik denk ook dat die eerste oproep de sleutel tot het mysterie is en de rest eigenlijk bijzaak die alleen te rijmen moet zijn met de aanleiding tot die eerste oproep.![]()
Dit.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:34 schreef Greys het volgende:
[..]
'Je vat het maar voor me samen zou ik zeggen' is niet 'iets beleefd verzoeken'. Punt.![]()
Bij het beeld van die klif waar die watervallen afvielen, kon je het goed zien.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:37 schreef Marrije het volgende:
[..]
aangegeven waarze naartoe moesten. Bij de grote waterval, naast de kleine waterval...etc. Toen had ik wel ff een kaartje verwacht. Beetje inzichtelijkheid op dat gebied had ik fijn gevonden.![]()
Wat is er trws aan de hand met mata dat hij niet (meer?) Wil vertalen?
(Verwijzing naar topicnr en waar ongeveer in dat topic vind ik ook prima hoor... als iemand zin heeft daarin)Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
I beg to differ dat dat niet voor discussie vatbaar is, want gisteravond vond je het bijvoorbeeld ergens ook nog een mogelijkheid dat dat nummer per ongeluk (alleen die eerste keer wellicht) gecontact zou zijn door 'geen bereik, alleen noodoproep'. Toch?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik vind dat niet vreemd. Er moet een aanleiding zijn geweest voor die eerste noodoproep, dat lijkt mij zonder meer duidelijk en niet voor discussie vatbaar.
Dan zijn daar groepen van redenen voor:
- Verdwaald, de weg niet kunnen vinden
- Ongeval
- Wilde dieren
- Plotselinge ernstige ziekte
- Misdrijf![]()
Let wel, ik zeg niet dat het heel logisch is, maar het kán en is dus zeker geen optie die je zomaar zonder meer mag uitsluiten, wat mij betreft.Ik heb dit volgens mij echt niemand horen zeggen ook?quote:Het gewoon afdoen met 'er liggen geen seriemoordenaars of verkrachters op de loer te wachten in de jungle' vind ik te kortzichtig.Nee. Ik zeg 'verdwalen met daarna honger, dorst, verkeerde (giftige?) dingen eten, wondjes door die zwarte palm wellicht e.d. lijkt mij nog steeds méér waarschijnlijk dan een misdrijf'. Dat maakt een misdrijf niet meteen totaal onwaarschijnlijkquote:Jij zegt: Misdrijf lijkt mij onwaarschijnlijk.Dat kan en vind ik ook best logisch klinken.quote:Ik zeg: Verdwalen als oorzaak van eerste noodoproep lijkt mij onwaarschijnlijk.
Maar: Wat als ze van een 'eng iemand' zijn geschrokken die verder niets deed, maar wel ook op dat pad liep. En die wellicht iets tegen ze geroepen heeft wat ze als bedreigend hebben opgevat en ze daardoor niet meer hetzelfde pad terug durfden te lopen 'want wat als we hem weer tegenkomen'. (Bel 911 en vraag wat we moeten doen!). Meiden kunnen elkaar écht gek maken en opfokken met eng-scenario's. Daarna durfden ze wellicht niet meer terug en zijn ze verder gelopen, verdwaald en toen aan bijkomende oorzaken overleden.
Dan komt er geen verkrachting of moord aan te pas.
Waarom is dát bv geen scenario dat er bij je langs komt? Want dat klinkt mij namelijk ook gewoon best logisch in de oren. Zou voor mij net zoveel vragen beantwoorden als het scenario van jackie.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Dat klopt. Dat is geen woord. Maar de meeste mensen die Nederlands als moedertaaal hebben of het al heel lang dagelijks spreken snappen wel wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:00 schreef mig72 het volgende:
[..]
uitleggerigen is eigenlijk geen woord. Ik begrijp je niet omdat je je eigen taal praat. Dat kan ik ook niet leren.
Voor de duidelijkheid dan: ik leg normaalgesproken nog een keer duidelijk uit wat ik met een bericht bedoel als iemand er kritiek op heeft en ik het gevoel heb dat die kritiek is ontstaan omdat diegene mijn bericht niet heeft opgevat zoals ik het heb bedoeld.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Ik vind het enge man scenario van greys best aannemelijk klinken. Zou mij ook kunnen overkomen. Ben echt een bange schijterdSpelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Daarom snap ik niet dat zo'n scenario minder logisch is dan het moord- en verkrachtingsscenario dat om de één of andere reden allerhande vragen schijnt te beantwoorden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:06 schreef Murmeli het volgende:
Ik vind het enge man scenario van greys best aannemelijk klinken. Zou mij ook kunnen overkomen. Ben echt een bange schijterdIT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Ik denk dat men redelijk geneigd is om te denken: oh, zuid amerika. Gevaaaaaarrrrrlijk! Zal wel weer een mafkees die meiden wat hebben aangedaan. En dan krijg je tunnelvisie. Ook ongemerkt, denk ik.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:09 schreef Greys het volgende:
[..]
Daarom snap ik niet dat zo'n scenario minder logisch is dan het moord- en verkrachtingsscenario dat om de één of andere reden allerhande vragen schijnt te beantwoorden.
In paniek geraakt en daardoor verdwaald komt bij veel mensen niet als eerste op.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
Voedseltekort is niet het grootste gevaar als je in de jungle verdwaalt. Een mens kan namelijk zo'n 3 weken zonder voedsel. Het gevaar schuilt vooral in een combinatie van paniek / ongelukjes / infecties / verzwakking. En dan kan het heel snel gaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 11:15 schreef mig72 het volgende:
[..]
Als ze verdwaald waren houden ze het een.stuk.langer vol dan enkel 10 dagen. Dat Russisch kind van 4 leefde 12 dagen. Je gaat mij niet vertellen dat ze over voedselwinningsmethodes wist. Dat was ook een vergelijking die ik trok maar meteen neergeschoten omdat de twee klimaten anders zijn, wat mij betreft irrelevant is aangezien het daar ook zomer is. En je hebt daar beren ook nog eens.![]()
Dat is een hele tijd terug op zeer felle manier door een aantal users gezegd.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:02 schreef Greys het volgende:
Ik heb dit volgens mij echt niemand horen zeggen ook?![]()
Euh.. ik heb het even alleen over de aanleiding voor de eerste noodoproep. Dat lijkt mij namelijk de sleutel.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:02 schreef Greys het volgende:
Nee. Ik zeg 'verdwalen met daarna honger, dorst, verkeerde (giftige?) dingen eten, wondjes door die zwarte palm wellicht e.d. lijkt mij nog steeds méér waarschijnlijk dan een misdrijf'. Dat maakt een misdrijf niet meteen totaal onwaarschijnlijk![]()
Hier kwamen Kris en Lisanne uit na de laatste foto bij de quebrada: een groot weiland met koeien dus.quote:Op maandag 11 augustus 2014 03:24 schreef Perico het volgende:
Een ander interessant punt werd overigens nog door Baru aangestipt op Websleuths, de gids ter plekke.
Hij vermoedt dat de laatste foto van Kris is genomen bij de tweede quebrada (post #580 van de meest recente thread).
Interessanter is het, dat daar direct een groot omheind weiland is, waar koeien grazen en waar ook een boerderij in de buurt is [...] Hij noemt het een "paddock".
De foto's op deze pagina geven een voorbeeld van een paddock rond Boquete.
Hij zegt dat dat de enige plek is, tot daaraan toe, waar het pad onduidelijk is, doordat de koeien alles omploegen en er verscheidene variabele paden ontstaan.
Baru denkt, dat Kris en Lisanne daar rond hebben gelopen en dezelfde rivier van de quebrada in een andere sector van het weiland verder naar beneden zijn gevolgd. Maar dat zou dan in de richting van die boerderij zijn.
Hij heeft ook geen verklaring voor de allesbeslissende vraag, waarom ze toch zijn doorgelopen.
Maar dat moet ook ongeveer het tijdstip zijn dan van de eerste noodoproep.
En mij lijkt een weiland ook nog wel een geschikte locatie om een eerste nacht wakend door te brengen, beter dan de jungle in ieder geval, qua gevaar.![]()
Daarvoor gaf ik een ander, ook logisch, scenario in mijn post.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:16 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Euh.. ik heb het even alleen over de aanleiding voor de eerste noodoproep. Dat lijkt mij namelijk de sleutel.
Waar verder geen verkrachting of moord aan te pas komt. Jammer dat je de post zo uit elkaar trekt. Ook om weer op te reageren. Absoluut geen aanval, maar normaal zie ik jou altijd zo netjes op langere posts reageren
Je gast niet dood aan paniek. Dat beide mobiele en gezonde vrouwen getroffen worden door eenzelfde ongeluk is klein. Infecties maakt je lichaam meestal onschadelijk of wordt het gelokaliseerd. Aan verzwakking ga je niet dood en ook dat duurt maar even.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:12 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Voedseltekort is niet het grootste gevaar als je in de jungle verdwaalt. Een mens kan namelijk zo'n 3 weken zonder voedsel. Het gevaar schuilt vooral in een combinatie van paniek / ongelukjes / infecties / verzwakking. En dan kan het heel snel gaan.
Je gooit maar raak om je theorie kracht te geven waar hij het niet heeft.![]()
Weet iemand de exacte plek van het rijstveld van de indianenvrouw die zich wilde wasssen in de rivier en toen de tas vond?
Indien in die omgeving mensen rijst verbouwen, zich wassen in rivieren, er dagelijks 70 mensen de trails lopen, moet dan niet iemand Kris en Lisanne puur toevallig wel zijn tegengekomen gedurende die 10 dagen?![]()
Even een persoonlijke anekdote er tussendoor:quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:06 schreef Murmeli het volgende:
Ik vind het enge man scenario van greys best aannemelijk klinken. Zou mij ook kunnen overkomen. Ben echt een bange schijterd
Met een groep vrouwen hadden we een borrel in het bos in een natuurgebied. Na afloop bleven alleen ik en mijn werkgever over om de boel op te ruimen. Het was al pikkedonker en we werkten bij het licht van zaklantaarns. Opeens hoorden we een angstaanjagend vrouwelijk gekrijs uit het bos komen. Beiden niet bang aangelegd verstijfden we een moment, keken elkaar aan en zeiden "Wat raar en eng." Een beetje van slag en met omgeslagen sfeer werkten we verder. Opeens weer zo'n gekrijs, maar nu wat dichterbij. Nu echt gealarmeerd overlegden we wat we zouden doen. Op dat moment kwam het gekrijs nóg een stukje dichterbij. We keken elkaar aan.. liepen snel naar haar auto en hebben de boel de boel gelaten tot het weer licht was. Die volgende dag spraken wij de boswachter en vertelden hem ons verhaal. Hij moest lachen en zei dat er een bepaalde roofvogel weer in het gebied voorkwam die idd van dat soort ijzingwekkende kreten kon slaken.
Ik kan me dus goed voorstellen dat je ergens echt bang van kunt worden.. maar dan 112/911 bellen? Aan de andere kant waren wij volwassenen, door de wol geverfd en dagelijks in dat gebied te vinden. Terwijl die meiden jong en onervaren waren en voor het eerst in dat gebied.![]()
Hahaha ja daar zou ik dus ook bang van worden, van dat gegilquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Even een persoonlijke anekdote er tussendoor:
Met een groep vrouwen hadden we een borrel in het bos in een natuurgebied. Na afloop bleven alleen ik en mijn werkgever over om de boel op te ruimen. Het was al pikkedonker en we werkten bij het licht van zaklantaarns. Opeens hoorden we een angstaanjagend vrouwelijk gekrijs uit het bos komen. Beiden niet bang aangelegd verstijfden we een moment, keken elkaar aan en zeiden "Wat raar en eng." Een beetje van slag en met omgeslagen sfeer werkten we verder. Opeens weer zo'n gekrijs, maar nu wat dichterbij. Nu echt gealarmeerd overlegden we wat we zouden doen. Op dat moment kwam het gekrijs nóg een stukje dichterbij. We keken elkaar aan.. liepen snel naar haar auto en hebben de boel de boel gelaten tot het weer licht was. Die volgende dag spraken wij de boswachter en vertelden hem ons verhaal. Hij moest lachen en zei dat er een bepaalde roofvogel weer in het gebied voorkwam die idd van dat soort ijzingwekkende kreten kon slaken.
Ik kan me dus goed voorstellen dat je ergens echt bang van kunt worden.. maar dan 112/911 bellen? Aan de andere kant waren wij volwassenen, door de wol geverfd en dagelijks in dat gebied te vinden. Terwijl die meiden jong en onervaren waren en voor het eerst in dat gebied.
En wat als de meisjes wel op een andere site hadden gelezen over die berovingen bv?
En als je dan 'een enge man' ziet, die bv een tijdje achter je blijft lopen, zou ik misschien ook in het geval van die meiden proberen 112 te bellen, al is het alleen maar om te vragen wat je het beste kunt doen.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:23 schreef mig72 het volgende:
[..]
Je gast niet dood aan paniek. Dat beide mobiele en gezonde vrouwen getroffen worden door eenzelfde ongeluk is klein. Infecties maakt je lichaam meestal onschadelijk of wordt het gelokaliseerd. Aan verzwakking ga je niet dood en ook dat duurt maar even.
Je gooit maar raak om je theorie kracht te geven waar hij het niet heeft.Neem het even niet zo letterlijk ja. Ben je wel eens in de bush geweest? Door je verhalen krijg ik het idee dat je je er weinig bij kan indenken namelijk. "Je gaat niet dood aan verdwalen of paniek" - nee, zeker niet, maar wel aan de gevolgen van de acties die je daardoor onderneemt. Had tijdens een van m'n onderzoeken al na mijn derde uitje een voetinfectie die weken bleef terug komen - en daar heb ik nog weken een litteken van gehad. Paar weken later lag ik in het ziekenhuis ondanks goede voorbereidingen en een huisje waar ik de nachten door kon brengen. De bush is geen overlevingsparadijs, dat vereist inzicht, hard werken en als je pech hebt... kan er altijd iets mis gaan.
Deze dames zaten dagen in de bush, niet in de grote stad waar je medische zorg krijgt! Verzwakking duurt niet maar even, verzwakking zorgt er juist voor dat je eerder fouten gaat maken. Dan raak je dus al gauw meer verzwakt.
Ik heb helemaal nooit een theorie gepost dus houd toch op. Wat is mijn theorie dan volgens jou?Ben ik nu wel benieuwd naar.
![]()
Precies!quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Even een persoonlijke anekdote er tussendoor:
Ik kan me dus goed voorstellen dat je ergens echt bang van kunt worden.. maar dan 112/911 bellen? Aan de andere kant waren wij volwassenen, door de wol geverfd en dagelijks in dat gebied te vinden. Terwijl die meiden jong en onervaren waren en voor het eerst in dat gebied.
Zo ben ik eens door een aap de jungle uitgejaagd. Ik zag hem niet maar hij mij wel en hij zat geluiden te maken. Ik wist ineens zeker dat ie het op mij gemunt had dus ben maar weer naar mijn huisje terug gelopen.
Maar ja, ik ben nog bang voor een lieveheersbeestje.Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?![]()
jammer dat ik dat niet heb meegekregenquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bij het beeld van die klif waar die watervallen afvielen, kon je het goed zien.![]()
Een goed bedoelende 'enge' man die hen de stuipen op het lijf heeft gejaagd door hen te begroeten en eventueel aan te spreken zal zich denk ik wel gemeld hebben en de vermissing wel meegekregen hebben.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:09 schreef Greys het volgende:
[..]
Daarom snap ik niet dat zo'n scenario minder logisch is dan het moord- en verkrachtingsscenario dat om de één of andere reden allerhande vragen schijnt te beantwoorden.
Ja, vrouwen kunnen elkaar gek praten.. maar gek genoeg om onvoorbereid een hike van 3-5 dagen aan te gaan?
En waarom liepen bangige meisjes door na de Mirador wat ze wisten gezien de info die ze hadden opgezocht.
Wat ik me ook afvraag.. Als ze zo grondig info zochten als uit de gegevens blijkt... Zouden ze dan echt niet ook aan mensen van die taalschool om info hebben gevraagd? Aan die Eileen bijvoorbeeld? Of die vrouw?![]()
Dan komen er een stuk of 10, waarvan de helft gidsen gok ik.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:28 schreef Poolbal het volgende:
Er zouden 90 mensen per dag de Pianista lopen, maar na de Mirador komen weinig mensen.![]()
OK thanks, al zouden er dus velen kunnen zijn geweest die dag die net als Kris en Lisanne iets verder zijn doorgelopen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:28 schreef Poolbal het volgende:
Er zouden 90 mensen per dag de Pianista lopen, maar na de Mirador komen weinig mensen.
Btw, ik postte dit al eerder: According to a friend of the girls, they had a 2pm appointment at the Pianista trail head, but they never showed up. Is this common knowledge?
Van en lokale site, gepost 4 dagen na de verdwijning.
De foto's hebben duidelijk gemaakt dat Kris en Lisanne zich rond dat tijdstip aan de top bevonden, niemand wist dat nog op 5 april, dus er is die mogelijkheid dat ze een afspraak hadden zoals een vriendin van hen verteld zou hebben, indien de familie van Kris met die vriendin gesproken heeft plus daarbij de 911 oproep korte tijd erna, dan begrijp ik waarom de heer Kremers zijn vraagtekens heeft bij een verdwalings scenario.![]()
8 weken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:12 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Voedseltekort is niet het grootste gevaar als je in de jungle verdwaalt. Een mens kan namelijk zo'n 3 weken zonder voedsel. Het gevaar schuilt vooral in een combinatie van paniek / ongelukjes / infecties / verzwakking. En dan kan het heel snel gaan.![]()
Je onderschat weer de intelligentie of persoonlijkheid van deze dames schat ik. Ze gaan nirt zomaar paniekeren tot de dood erop volgt, ze waren het eea gewend en hadden ook de dag ervoor het bos bezocht en heelhuids verlatn. Daarbij komt dat ze zich verdiept hadden in de cultuur en omgeving, als ze dan vrijwillig kiezen om de jungle te bezoeken, gaan ze op zn minst minimaal bereid/georiënteerd zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:33 schreef blondetrien het volgende:
[..]Neem het even niet zo letterlijk ja. Ben je wel eens in de bush geweest? Door je verhalen krijg ik het idee dat je je er weinig bij kan indenken namelijk. "Je gaat niet dood aan verdwalen of paniek" - nee, zeker niet, maar wel aan de gevolgen van de acties die je daardoor onderneemt. Had tijdens een van m'n onderzoeken al na mijn derde uitje een voetinfectie die weken bleef terug komen - en daar heb ik nog weken een litteken van gehad. Paar weken later lag ik in het ziekenhuis ondanks goede voorbereidingen en een huisje waar ik de nachten door kon brengen. De bush is geen overlevingsparadijs, dat vereist inzicht, hard werken en als je pech hebt... kan er altijd iets mis gaan.
Deze dames zaten dagen in de bush, niet in de grote stad waar je medische zorg krijgt! Verzwakking duurt niet maar even, verzwakking zorgt er juist voor dat je eerder fouten gaat maken. Dan raak je dus al gauw meer verzwakt.
Ik heb helemaal nooit een theorie gepost dus houd toch op. Wat is mijn theorie dan volgens jou?Ben ik nu wel benieuwd naar.
![]()
Mooi.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 13:18 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
De ergste bagger van vannacht is verwijderd.
Mods bedankt![]()
Yep. Alleen moeten ze haast wel via de Pianista trail daar zijn gekomen en dus hebben ze op de Pianista trail mensen kunnen ontmoeten met kwade bedoelingen. Net als die twee echtparen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:28 schreef Poolbal het volgende:
Er zouden 90 mensen per dag de Pianista lopen, maar na de Mirador komen weinig mensen.![]()
Er is voldoende voedsel in de jungle. Als je voldoende trek hebt ga je zelfs mieren eten. Dat houdt je in leven. En van de rivier krijg je water. Ze gingen echt niet verhongeren.quote:![]()
Weten we zeker dat er niet iemand zich gemeld heeft met zo'n verhaal dan?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Een goed bedoelende 'enge' man die hen de stuipen op het lijf heeft gejaagd door hen te begroeten en eventueel aan te spreken zal zich denk ik wel gemeld hebben en de vermissing wel meegekregen hebben.
Zou Panama toch ook kunnen verzwijgen zolang het onderzoek nog loopt? Zij bepalen toch wat er naar buiten komt?Dat Panama het dan zolang 'verdwalen' noemt zou ik niet heel gek vinden, omdat ze dan uiteindelijk zouden zijn verdwaald door al dan niet terecht bang te zijn geweest voor iemand.
Ik snap niet helemaal hoe je dat bedoelt. Het kán toch zijn dat ze verdwaald zijn en dus eigenlijk per ongeluk onvoorbereid die hike van 3-5 dagen aangingen? Ze wilden misschien op dag 2 alweer 'terug', maar wisten na mogelijk verstoppen voor de enge figuur niet meer of dat kon en belden daarom weer 911. 'Durf jij nog terug??' 'Nee ik niet, laten we dan dit pad maar volgen en hopen dat we iemand anders tegenkomen die ons kan helpen'. Zoiets.quote:Ja, vrouwen kunnen elkaar gek praten.. maar gek genoeg om onvoorbereid een hike van 3-5 dagen aan te gaan?Angst kan echt heel gekke dingen met je doen.quote:En waarom liepen bangige meisjes door na de Mirador wat ze wisten gezien de info die ze hadden opgezocht.Gewoon even puur persoonlijk, dus hoeft niets te maken te hebben met de meisjes uiteraard, maar als ik op internet al wat info heb gevonden dat het een vrij gemakkelijke niet al te lange trail is (het stuk dat ik van plán was om te lopen), dan heb je op een gegeven moment gewoon voor je gevoel genoeg info en ga je het niet nog op allerhande andere plekken navragen.quote:Wat ik me ook afvraag.. Als ze zo grondig info zochten als uit de gegevens blijkt... Zouden ze dan echt niet ook aan mensen van die taalschool om info hebben gevraagd? Aan die Eileen bijvoorbeeld? Of die vrouw?IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Dat neem ik bij dezen van je aan (is dat dan 8 weken in relatief steriele omstandigheden?). Heb hetzelf geleerd via de rule of 3 (3 minuten zonder lucht, 3 uur zonder warmte, 3 dagen zonder water etc.), heb alleen nooit hoeven testen hoe accuraat die is gelukkig.quote:![]()
Ik zie nu pas dat je je reactie hebt gewijzigd.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:33 schreef blondetrien het volgende:
[..]Neem het even niet zo letterlijk ja. Ben je wel eens in de bush geweest? Door je verhalen krijg ik het idee dat je je er weinig bij kan indenken namelijk. "Je gaat niet dood aan verdwalen of paniek" - nee, zeker niet, maar wel aan de gevolgen van de acties die je daardoor onderneemt. Had tijdens een van m'n onderzoeken al na mijn derde uitje een voetinfectie die weken bleef terug komen - en daar heb ik nog weken een litteken van gehad. Paar weken later lag ik in het ziekenhuis ondanks goede voorbereidingen en een huisje waar ik de nachten door kon brengen. De bush is geen overlevingsparadijs, dat vereist inzicht, hard werken en als je pech hebt... kan er altijd iets mis gaan.
Ook het weerleggen van een theorie en je eigen versie aangeven is een soort van eigen theorie.
Mdische behandeling zoals we dat vandaag de dag in ziekenhuizen hebben had de mens ook duizenden jaren niet. En toen. ook moesten wij zien te overleven. Jouw punt is?![]()
Kris en Lisanne gingen vlak voor het regenseizoen op pad. Ik denk dat die rijst pas na het begin van het regenseizoen wordt aangeplant. Waar dat precies was heb ik nergens gelezen, maar ongetwijfeld vlakbij de rugzak.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:26 schreef Za het volgende:
Weet iemand de exacte plek van het rijstveld van de indianenvrouw die zich wilde wasssen in de rivier en toen de tas vond?
Indien in die omgeving mensen rijst verbouwen, zich wassen in rivieren, er dagelijks 70 mensen de trails lopen, moet dan niet iemand Kris en Lisanne puur toevallig wel zijn tegengekomen gedurende die 10 dagen?
Er zullen vast wel meer mensen na de Mirador een stukje doorlopen naar de quebradas. Daarna gaat het pad door een groot modderig weiland dat maar weinig wandelaars zal boeienAlleen zeer ervaren hikers met een gids lopen de hele Camino de Culebra.
Voor zover we weten was de eerste zoektocht op dat pad pas na 11 april.![]()
Jij doet weer allerlei aannames over mij. Ik onderschat niemand zijn intelligentie. Ik onderschat het gevaar van de bush alleen niet, omdat ik persoonlijk bekend ben met de gevaren. Is namelijk mijn vakgebied.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:38 schreef mig72 het volgende:
[..]
Je onderschat weer de intelligentie of persoonlijkheid van deze dames schat ik. Ze gaan nirt zomaar paniekeren tot de dood erop volgt, ze waren het eea gewend en hadden ook de dag ervoor het bos bezocht en heelhuids verlatn. Daarbij komt dat ze zich verdiept hadden in de cultuur en omgeving, als ze dan vrijwillig kiezen om de jungle te bezoeken, gaan ze op zn minst minimaal bereid/georiënteerd zijn.Ik ben ook het één en ander gewend, meer dan zij vermoed ik. Ex-collega's meer dan ik (jarenlange ervaring), maar één van hem heb ik in het half jaar dat ik met hem samen werkte wel 4 keer richting ziekenhuis heb zien verdwijnen, dit naast dagen rust die hij moest nemen om infecties te verzorgen die anders alleen maar erger zouden worden. Iemand die in de bush werkt bereidt zich ook goed voor. Het is helaas naar mijn ervaring niet zo voorspelbaar als jij het wil stellen.
Waarom ben je zo insistent om mijn commentaar hier te verwerpen als onzin? Volgens mij zeg ik namelijk niks vreemds.![]()
Eerste vraag: Bron?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:36 schreef Za het volgende:
[..]
OK thanks, al zouden er dus velen kunnen zijn geweest die dag die net als Kris en Lisanne iets verder zijn doorgelopen.
Btw, ik postte dit al eerder: According to a friend of the girls, they had a 2pm appointment at the Pianista trail head, but they never showed up. Is this common knowledge?
Van en lokale site, gepost 4 dagen na de verdwijning.
De foto's hebben duidelijk gemaakt dat Kris en Lisanne zich rond dat tijdstip aan de top bevonden, niemand wist dat nog op 5 april, dus er is die mogelijkheid dat ze een afspraak hadden zoals een vriendin van hen verteld zou hebben, indien de familie van Kris met die vriendin gesproken heeft plus daarbij de 911 oproep korte tijd erna, dan begrijp ik waarom de heer Kremers zijn vraagtekens heeft bij een verdwalings scenario.
Tweede vraag: Wat bedoelt men met 'the Pianista trail head', is dat de Mirador of het begin van de trail?
Derde vraag: Waarom spreekt iemand af op de Mirador? Er is 1 pad naar de Mirador, waarom loop je daar dan niet samen heen? Gaat het om iemand die vlak bij de Mirador woont? Iemand die vanaf de andere kant van de CD zou komen? En met welk doel? Wat waren ze van plan samen te gaan doen?![]()
Ik heb dat tweede getest. Ging ooit bivakkeren in de wildernis waar het de ene nacht ineens intens koud werd. Had alleen een lichte douchegordijn nog bij me, de andere deken was overdag nat geworden door de regen. Toen scheurde die deugniet middenin de nachtquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:43 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Dat neem ik bij dezen van je aan (is dat dan 8 weken in relatief steriele omstandigheden?). Heb hetzelf geleerd via de rule of 3 (3 minuten zonder lucht, 3 uur zonder warmte, 3 dagen zonder water etc.), heb alleen nooit hoeven testen hoe accuraat die is gelukkig.was rond een uur of 1 schat ik.
Moest dus warm. zien te blijven bij nachttemperaturen van 3 of 4 graden (achteraf gecontroleerd).
Kwam de nacht door door mijzelf in lagen aan te kleden, geen huid bloot te leggen, voeten en vingers steeds in beweging te houden en beschut voor de wind een plekje op te zoeken. Ook moest ik herhaaldelijk die nacht opstaan en rondlopen om warmte te genereren.
Slaap die nacht kreeg ik nietmaar ik overleefde het wel.
Het kan wel gedaan worden. Sterker nog het is gewoon pijnlijk als je het niet doet.![]()
Grappig.. direct na mijn post zat ik dat ook te denken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:41 schreef Greys het volgende:
Weten we zeker dat er niet iemand zich gemeld heeft met zo'n verhaal dan? Zou Panama toch ook kunnen verzwijgen zolang het onderzoek nog loopt? Zij bepalen toch wat er naar buiten komt? Dat Panama het dan zolang 'verdwalen' noemt zou ik niet heel gek vinden, omdat ze dan uiteindelijk zouden zijn verdwaald door al dan niet terecht bang te zijn geweest voor iemand![]()
![]()
Jij genereerde dus warmte en zorgde voor je eigen soort van shelter om warm te blijven. Dat is nou precies wat je volgens die theorie zou moeten doen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:51 schreef mig72 het volgende:
[..]
Ik heb dat tweede getest. Ging ooit bivakkeren in de wildernis waar het de ene nacht ineens intens koud werd. Had alleen een lichte douchegordijn nog bij me, de andere deken was overdag nat geworden door de regen. Toen scheurde die deugniet middenin de nachtwas rond een uur of 1 schat ik.
Moest dus warm. zien te blijven bij nachttemperaturen van 3 of 4 graden (achteraf gecontroleerd).
Kwam de nacht door door mijzelf in lagen aan te kleden, geen huid bloot te leggen, voeten en vingers steeds in beweging te houden en beschut voor de wind een plekje op te zoeken. Ook moest ik herhaaldelijk die nacht opstaan en rondlopen om warmte te genereren.
Slaap die nacht kreeg ik nietmaar ik overleefde het wel.
Het kan wel gedaan worden. Sterker nog het is gewoon pijnlijk als je het niet doet.![]()
![]()
Er zit nog iets anders achter waarom ik daar aan zit te denken. De vader van Kris zegt dat ze wisten dat ze terug moesten bij de Mirador omdat dat stond op de sites die ze hadden bekeken. Ik geloof dat ook wel.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:41 schreef Greys het volgende:
Gewoon even puur persoonlijk, dus hoeft niets te maken te hebben met de meisjes uiteraard, maar als ik op internet al wat info heb gevonden dat het een vrij gemakkelijke niet al te lange trail is (het stuk dat ik van plán was om te lopen), dan heb je op een gegeven moment gewoon voor je gevoel genoeg info en ga je het niet nog op allerhande andere plekken navragen.
Maar. Op die sites stond die waarschuwing waarschijnlijk ook. De taalschool had die info bewust weggelaten uit hun infomap omdat ze het onzinnige bangmakerij vonden. Ik weet het natuurlijk niet, maar het lijkt me zo voor de hand liggend om bij twijfel en wisselende informatie aan iemand te vragen hoe dat nu zit.![]()
Kun je jezelf dan iemand voorstellen dat helemaal niets doet terwijl die staat dood te vriezen?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:54 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Jij genereerde dus warmte en zorgde voor je eigen soort van shelter om warm te blijven. Dat is nou precies wat je volgens die theorie zou moeten doen.![]()
En sorry dat moest dus -3 en -4 lezen. Foutje.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:54 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Jij genereerde dus warmte en zorgde voor je eigen soort van shelter om warm te blijven. Dat is nou precies wat je volgens die theorie zou moeten doen.![]()
Iemand die te laat iets doet omdat de nacht al gevallen is, als gevolg van paniek, en geen goede schuilplaats meer kan vinden? Jazeker. Maar dit heeft volgens mij niks meer met het topic te maken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:58 schreef mig72 het volgende:
[..]
Kun je jezelf dan iemand voorstellen dat helemaal niets doet terwijl die staat dood te vriezen?![]()
Als je op meerdere sites die waarschuwingen leest en op ééntje niet, dan denk je misschien 'maar wij lopen dat niet al te lange vrij gemakkelijke stuk op klaarlichte dag, het zal vast meevallen, maar we houden de waarschuwingen in ons achterhoofd'. Snap je beredenering/vraag wel hoor, want ik zou misschien toch wél nog even gevraagd hebben 'maar is dat nou echt zo gevaarlijk daar?'. Aan de andere kant hebben ze misschien mensen gesproken, medetoeristen, die het pad persoonlijk totaal niet eng vonden. Maar dat de waarschuwingen ze - indien ze een 'eng' figuur zijn tegengekomen - toch te bang hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er zit nog iets anders achter waarom ik daar aan zit te denken. De vader van Kris zegt dat ze wisten dat ze terug moesten bij de Mirador omdat dat stond op de sites die ze hadden bekeken. Ik geloof dat ook wel.
Maar. Op die sites stond die waarschuwing waarschijnlijk ook. De taalschool had die info bewust weggelaten uit hun infomap omdat ze het onzinnige bangmakerij vonden. Ik weet het natuurlijk niet, maar het lijkt me zo voor de hand liggend om bij twijfel en wisselende informatie aan iemand te vragen hoe dat nu zit.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
ik blijf het zo vreemd vinden dat ze door liepen na de Mirador. Als het daredevils waren oké.. maar als ze gemakkelijk angst aan te jagen was dan vind ik het zo vreemd dat het in mijn ogen haast niet kan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:41 schreef Greys het volgende:
Ik snap niet helemaal hoe je dat bedoelt. Het kán toch zijn dat ze verdwaald zijn en dus eigenlijk per ongeluk onvoorbereid die hike van 3-5 dagen aangingen? Ze wilden misschien op dag 2 alweer 'terug', maar wisten na mogelijk verstoppen voor de enge figuur niet meer of dat kon en belden daarom weer 911. 'Durf jij nog terug??' 'Nee ik niet, laten we dan dit pad maar volgen en hopen dat we iemand anders tegenkomen die ons kan helpen'.
.Angst kan echt heel gekke dingen met je doen.![]()
Het zou ook best vreemd zíjnquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
ik blijf het zo vreemd vinden dat ze door liepen na de Mirador. Als het daredevils waren oké.. maar als ze gemakkelijk angst aan te jagen was dan vind ik het zo vreemd dat het in mijn ogen haast niet kan.
Aan de andere kant kan het zijn dat ze hoopten om slechts iets verderop iemand tegen te komen die ze kon helpen of misschien met ze mee terug wilde lopen zodat ze niet meer alleen waren als de eventuele enge persoon er nog was. En dat er daarna iets gebeurd is, toen al verdwaald of eerst een ernstige verstuiking waardoor eentje niet meer kon lopen de ander al helemáál niet meer alleen terug durfde.
(Zuig ik volledig in mijn duim, hoor... maar het zóu ook een mogelijkheid kunnen zijn zonder ernstig misdrijf, bedoel ik).IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Dan vraag ik me meteen af... Als ze echt heel gemakkelijk angst aan te jagen waren, gingen ze dan even lekker met zijn tweeën naar een vreemd land waar ze de taal niet spraken?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
ik blijf het zo vreemd vinden dat ze door liepen na de Mirador. Als het daredevils waren oké.. maar als ze gemakkelijk angst aan te jagen was dan vind ik het zo vreemd dat het in mijn ogen haast niet kan.
Op mij komen ze over als rationele, voorbereide meiden - maar niet als angsthazen.![]()
Het gaat om omstandigheden waarbij men wel voldoende vocht/water binnenkrijgt maar totaal geen voedsel. Steriel maakt daarbij eigenlijk niet uit omdat het puur gaat om brandstoffen en niet om een infectie of uitdroging door buikloop,quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:43 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Dat neem ik bij dezen van je aan (is dat dan 8 weken in relatief steriele omstandigheden?). Heb hetzelf geleerd via de rule of 3 (3 minuten zonder lucht, 3 uur zonder warmte, 3 dagen zonder water etc.), heb alleen nooit hoeven testen hoe accuraat die is gelukkig.![]()
Verhongering
/verdorsting lijkt me vergezocht. Er eas eten zat en ze zouden hongerpijnen of trek gekregn hebben. Ze waren toch niet bedlegerig of zo.![]()
Nee, klopt, heb je ook gelijk in. Ik vroeg me gewoon even spontaan af of bij die indicatie van mij (omdat het specifiek op survivalsituaties gericht is), dingen als verzwakking en ongelukjes al zijn meegenomen. Maar goed, is verder denk ik ook niet relevant voor dit topic. Conclusie blijft sowieso dat het qua eten alleen nog vol te houden moet zijn geweest, deze tijd.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het gaat om omstandigheden waarbij men wel voldoende vocht/water binnenkrijgt maar totaal geen voedsel. Steriel maakt daarbij eigenlijk niet uit omdat het puur gaat om brandstoffen en niet om een infectie of uitdroging door buikloop,![]()
Even een heel rare vergelijking, maar mijn zusje gilt moord en brand om een spin thuis en vindt in het donker in Nederland elke kerel op straat eng ongeveer, maar ging wel vorig jaar in haar eentje (!) naar Ghana om daar drie weken weken in een weeshuis te werken, waar letterlijk de schorpioenen en enorme spinnen over de grond van haar slaapkamer liepen en waar ze NIEMAND kende van tevoren.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:03 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Dan vraag ik me meteen af... Als ze echt heel gemakkelijk angst aan te jagen waren, gingen ze dan even lekker met zijn tweeën naar een vreemd land waar ze de taal niet spraken?
Op mij komen ze over als rationele, voorbereide meiden - maar niet als angsthazen.
Misschien voelden ze zich samen een stuk meer dapper toen ze daarheen gingen en hadden ze goede geruststellende verhalen gehoord.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Ik vind dat verhaal van die afspraak van 2 uur op de Mirador wel interessant eigenlijk. Het is de eerste keer dat ik dat hoor, en het lijkt me inderdaad zeer onlogisch - dan loop je toch samen op. Is hier een bron van? Iemand?![]()
En nogmaals, mijn 'ze zijn misschien geschrokken van een eng iemand en durfden niet meer terug en zijn daarna verdwaald en/of gewond geraakt en/of ziek geworden' scenario is ook op niks gebaseerd verder. Het enige dat ik niet helemaal begreep waren uitspraken als deze:enquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:04 schreef jackie12 het volgende:
Aan mijn scenario kleven in mijn ogen de minste vragen achteraf en verklaard juist heel veel vragen... als het 'ze zijn wellicht van iemand geschrokken door de berovingswaarschuwingen en durfden daarna niet meer terug' in MIJN ogen minstens zo logisch zou kunnen zijn. Waarom dat door sommigen zo uitgesloten lijkt te worden. Maar daar zal jackie vast later op reagerenquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:31 schreef mig72 het volgende:
Kan zeker maar dat verklaart niet waarom ze ná de Mirador zijn doorgelopen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Het zou ook best vreemd zíjn
Aan de andere kant kan het zijn dat ze hoopten om slechts iets verderop iemand tegen te komen die ze kon helpen of misschien met ze mee terug wilde lopen zodat ze niet meer alleen waren als de eventuele enge persoon er nog was. En dat er daarna iets gebeurd is, toen al verdwaald of eerst een ernstige verstuiking waardoor eentje niet meer kon lopen de ander al helemáál niet meer alleen terug durfde.
(Zuig ik volledig in mijn duim, hoor... maar het zóu ook een mogelijkheid kunnen zijn zonder ernstig misdrijf, bedoel ik).![]()
Klopt!quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Kan zeker maar dat verklaart niet waarom ze ná de Mirador zijn doorgelopen.
Het zou kunnen dat ze dachten 'misschien vinden we verderop iemand die ons wil helpen, want terug durven we zeker niet', of 'misschien hebben we verderop wel bereik zodat we iemand kunnen bellen' en daarop verder zijn gelopen.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Trail head is het begin van de trail. Zonder bron kunnen we niets hiermee, ben ook erg benieuwd naarquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Eerste vraag: Bron?
Tweede vraag: Wat bedoelt men met 'the Pianista trail head', is dat de Mirador of het begin van de trail?
Derde vraag: Waarom spreekt iemand af op de Mirador? Er is 1 pad naar de Mirador, waarom loop je daar dan niet samen heen? Gaat het om iemand die vlak bij de Mirador woont? Iemand die vanaf de andere kant van de CD zou komen? En met welk doel? Wat waren ze van plan samen te gaan doen?
de bron dus![]()
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:37 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Trail head is het begin van de trail. Zonder bron kunnen we hier niets hiermee, ben ook erg benieuwd naar
de bron dus == sorry dubbel geplaatst![]()
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ze op de Mirador al van iets zijn geschrokken. Als ze zouden doorlopen omdat ze van iets (of iemand) geschrokken waren en dus niet meer terug durfden, zouden ze toch niet zo'n vrolijke foto gaan maken van Kris aan dat 'kreekje'?![]()
Je denkt dus dat ze bij de Mirador al zo geschrokken zijn? Hoe verklaren we dan de 'happy' foto's van na de Mirador?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:36 schreef Greys het volgende:
[..]
Klopt!
Het zou kunnen dat ze dachten 'misschien vinden we verderop iemand die ons wil helpen, want terug durven we zeker niet', of 'misschien hebben we verderop wel bereik zodat we iemand kunnen bellen' en daarop verder zijn gelopen.![]()
Dank. Dat klinkt al veel logischer voor een afspraak. Maar dan is de tijd wel raar.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:37 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Trail head is het begin van de trail. Zonder bron kunnen we niets hiermee, ben ook erg benieuwd naar
de bron dus
Om 14:00 daar afspreken, om 10:00 vandaar gaan lopen, 14:00 op de Mirador.. Hoe kan je dan ooit om 14:00 weer beneden zijn?![]()
Nee ik denk niks, sorry dat ik daar zo op hamer, ik probeer alleen mogelijke scenario's te bedenken waarbij bv die Feliciano géén verkrachter en moordenaar isquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je denkt dus dat ze bij de Mirador al zo geschrokken zijn? Hoe verklaren we dan de 'happy' foto's van na de Mirador?
En daar hebben jullie wel een punt inderdaad.
Wat wel zou kunnen is dat ze bij de Mirador dachten 'het is nog vroeg, het is prachtig zonnig en droog weer, we kijken even een stukje verder en daarna gaan we terug'. En dat ze (vlak?) na de happy foto's van iets of iemand heel erg geschrokken zijn en niet meer terug durfden.
Want om de één of andere reden is op steeds verdere plekken van die route het alarmnummer gebeld (toch?) dus om de één of andere reden konden/durfden ze niet meer terug wellicht.
Ik zie dat dus nog steeds echt als ook-mogelijk-scenario, naast een misdrijf.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Ik denk ook dat niets zeker is over de tijdlijnen, dat is het beroerde. Stond de klok op de camera goed ingesteld, dan zijn alle getuigen verklaringen fout dus. Een dag in de war zou kunnen, maar allemaal, elke getuige?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dank. Dat klinkt al veel logischer voor een afspraak. Maar dan is de tijd wel raar.
Om 14:00 daar afspreken, om 10:00 vandaar gaan lopen, 14:00 op de Mirador.. Hoe kan je dan ooit om 14:00 weer beneden zijn?![]()
Een interessant punt. Vragen:quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:47 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Kris en Lisanne gingen vlak voor het regenseizoen op pad. Ik denk dat die rijst pas na het begin van het regenseizoen wordt aangeplant. Waar dat precies was heb ik nergens gelezen, maar ongetwijfeld vlakbij de rugzak.
Er zullen vast wel meer mensen na de Mirador een stukje doorlopen naar de quebradas. Daarna gaat het pad door een groot modderig weiland dat maar weinig wandelaars zal boeienAlleen zeer ervaren hikers met een gids lopen de hele Camino de Culebra.
Voor zover we weten was de eerste zoektocht op dat pad pas na 11 april.
Zijn K&L in die eerste tien dagen niet aangetroffen omdat ze (meestal) van het pad af waren (verdwaald of door een andere oorzaak), of doordat er niemand langs kwam op die weinig bewandelde Culebra-route?
Hoe groot was de geografische kennis van K&L? Wisten ze dat de Mirador min of meer het officiële eindpunt van het Pianistapad in eigenlijke zin is? (Lonely Planet b.v. noemt de Mirador helemaal niet.) Hadden ze een idee van windrichtingen? Wisten ze dat de jungle zich uitstrekt van het Pianistapad tot vlak bij de Caraïbische kust?
Verwachtten ze misschien (gesuggereerd op Websleuths, en vast ook hier) dat het pad in een lus terug zou leiden naar het restaurant? De tocht die ze eerder hadden gemaakt (foto met Kris, een jongen en een blond meisje) was waarschijnlijk ook een rondgang. Veel ANWB-tochten hebben die vorm. Dat kan invloed hebben op wat je onbewust verwacht. Hun eerste noodoproep kan dan gedaan zijn op het moment dat ze beseften dat ze niet meer voor donker terug konden komen, zonder dat er (al) iets akeligs was gebeurd.Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
We zitten echt wel op dezelfde lijn. In mijn bedachte scenario ging het ook niet om Feliciano maar wel om een derde persoon of personen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee ik denk niks, sorry dat ik daar zo op hamer, ik probeer alleen mogelijke scenario's te bedenken waarbij bv die Feliciano géén verkrachter en moordenaar is
Wat wel zou kunnen is dat ze bij de Mirador dachten 'het is nog vroeg, het is prachtig zonnig en droog weer, we kijken even een stukje verder en daarna gaan we terug'. En dat ze (vlak?) na de happy foto's van iets of iemand heel erg geschrokken zijn en niet meer terug durfden.
Want om de één of andere reden is op steeds verdere plekken van die route het alarmnummer gebeld (toch?) dus om de één of andere reden konden/durfden ze niet meer terug wellicht.
Ik zie dat dus nog steeds echt als ook-mogelijk-scenario, naast een misdrijf.
Een breuk van een arm of sleutelbeen kan volgens mij ook.. maar dan is het weer raar dat ze niet terug liepen naar de Mirador.. En zo blijf ik in cirkeltjes redeneren.![]()
Er was toch één gids die de tijd goed had maar twijfelde? Kan best dat hij is gaan twijfelen door die andere tijdstippen, toch?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:47 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik denk ook dat niets zeker is over de tijdlijnen, dat is het beroerde. Stond de klok op de camera goed ingesteld, dan zijn alle getuigen verklaringen fout dus. Een dag in de war zou kunnen, maar allemaal, elke getuige?![]()
Ik geloof ook niet dat Feliciano een moordenaar of verkrachter is hoor.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee ik denk niks, sorry dat ik daar zo op hamer, ik probeer alleen mogelijke scenario's te bedenken waarbij bv die Feliciano géén verkrachter en moordenaar is
Ik zie dat dus nog steeds echt als ook-mogelijk-scenario, naast een misdrijf.
Ik lees hier al een hele tijd mee en zelf geloof ik het meeste in het 'gewoon verdwalen' en dan achteraf overlijden aan de gevolgen (uitputting, insectenbeten, infecties, misschien hallucinaties waardoor je niet meer weet wat je doet, ... ).
Waarom ze zijn doorgelopen na de Mirador, daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn. Inderdaad bv. dat ze gewoon dachten "het is nog vroeg, we gaan nog eventjes voort". Daarna zijn ze om de één of andere reden van het pad gegaan en verdwaald.
Wat mij ook een mogelijkheid lijkt: om 14u is de laatste foto genomen, geloof ik. En tussen 15u en 16.30 hebben ze de hulpdiensten proberen te bellen (ik begreep dat daar onenigheid over bestaat). Stel dat ze na het eerste kreekje, dus de laatste foto van Kris, nog een klein stukje zijn doorgewandeld en daarbij is één van de twee meisjes ongelukkig gevallen en breekt ze haar been/verstuikt ze haar enkel/... waardoor ze niet meer zo ver kan stappen. Ze proberen de hulpdiensten te bellen, maar hebben geen bereik en weten niet dat er op de Mirador wel bereik was (want het is niet zeker dat ze dat wisten). Stel dat één van de meiden zegt: "ik ga terug en ik ga hulp zoeken". Maar het andere meisje schiet in paniek. Immers, stel dat ze helemaal naar het begin van de trail moet terugwandelen, en stel dat daarna de hulpdiensten nog moeten komen. Dan zit dat tweede meisje dus helemaal alleen in het donker in de jungle, want het is op dat moment al 15.00u of later! Eerlijk, ik zou daar ook veel schrik van hebben, ik zou ook niet alleen achtergelaten willen worden, hoewel dat rationeel gezien wel het slimste is.
Daarna zijn er dus verschillende mogelijkheden. Ze brengen samen de nacht door in de jungle (een eindje van het pad, want ik veronderstel dat je niet op het pad gaat slapen) en zijn de volgende dag gedesoriënteerd. Of ze besluiten de volgende dag om naar beneden te lopen, in de hoop dat ze bij een dorpje uitkomen. En misschien is het voor het meisje met bv. een verstuikte enkel gemakkelijker om af te dalen dan om te klimmen, ik heb daar geen ervaring mee.
Bovenstaande is natuurlijk allemaal speculatie. Maar ik begin de laatste tijd toch ook meer te geloven in verdwaling dan in een misdaad.![]()
ja lijkt mij ookquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er was toch één gids die de tijd goed had maar twijfelde? Kan best dat hij is gaan twijfelen door die andere tijdstippen, toch?![]()
Ik vind dit ook een aannemelijke theorie.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:58 schreef Saarah het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet dat Feliciano een moordenaar of verkrachter is hoor.
Ik lees hier al een hele tijd mee en zelf geloof ik het meeste in het 'gewoon verdwalen' en dan achteraf overlijden aan de gevolgen (uitputting, insectenbeten, infecties, misschien hallucinaties waardoor je niet meer weet wat je doet, ... ).
Waarom ze zijn doorgelopen na de Mirador, daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn. Inderdaad bv. dat ze gewoon dachten "het is nog vroeg, we gaan nog eventjes voort". Daarna zijn ze om de één of andere reden van het pad gegaan en verdwaald.
Wat mij ook een mogelijkheid lijkt: om 14u is de laatste foto genomen, geloof ik. En tussen 15u en 16.30 hebben ze de hulpdiensten proberen te bellen (ik begreep dat daar onenigheid over bestaat). Stel dat ze na het eerste kreekje, dus de laatste foto van Kris, nog een klein stukje zijn doorgewandeld en daarbij is één van de twee meisjes ongelukkig gevallen en breekt ze haar been/verstuikt ze haar enkel/... waardoor ze niet meer zo ver kan stappen. Ze proberen de hulpdiensten te bellen, maar hebben geen bereik en weten niet dat er op de Mirador wel bereik was (want het is niet zeker dat ze dat wisten). Stel dat één van de meiden zegt: "ik ga terug en ik ga hulp zoeken". Maar het andere meisje schiet in paniek. Immers, stel dat ze helemaal naar het begin van de trail moet terugwandelen, en stel dat daarna de hulpdiensten nog moeten komen. Dan zit dat tweede meisje dus helemaal alleen in het donker in de jungle, want het is op dat moment al 15.00u of later! Eerlijk, ik zou daar ook veel schrik van hebben, ik zou ook niet alleen achtergelaten willen worden, hoewel dat rationeel gezien wel het slimste is.
Daarna zijn er dus verschillende mogelijkheden. Ze brengen samen de nacht door in de jungle (een eindje van het pad, want ik veronderstel dat je niet op het pad gaat slapen) en zijn de volgende dag gedesoriënteerd. Of ze besluiten de volgende dag om naar beneden te lopen, in de hoop dat ze bij een dorpje uitkomen. En misschien is het voor het meisje met bv. een verstuikte enkel gemakkelijker om af te dalen dan om te klimmen, ik heb daar geen ervaring mee.
Bovenstaande is natuurlijk allemaal speculatie. Maar ik begin de laatste tijd toch ook meer te geloven in verdwaling dan in een misdaad.![]()
Zo heb ik ook gedacht, dat ze dachten dat het pad in lus liep terug naar het beginpunt. Dan waren ze een poosje in de veronderstelling dat de weg teruglopen langer zou duren dan verder lopen. Toen ze beseften dat dat niet klopt, was het al te laat. Dit alles in combinatie met een ongeluk, verwonding e.d. Er komen niet veel mensen daar en de trail was na de vermissing afgesloten voor publiek. Er zijn wel wat locals die daar in de buurt wonen, maar of die vaak op dat pad komen, geen ideequote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:52 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Een interessant punt. Vragen:
Zijn K&L in die eerste tien dagen niet aangetroffen omdat ze (meestal) van het pad af waren (verdwaald of door een andere oorzaak), of doordat er niemand langs kwam op die weinig bewandelde Culebra-route?
Hoe groot was de geografische kennis van K&L? Wisten ze dat de Mirador min of meer het officiële eindpunt van het Pianistapad in eigenlijke zin is? (Lonely Planet b.v. noemt de Mirador helemaal niet.) Hadden ze een idee van windrichtingen? Wisten ze dat de jungle zich uitstrekt van het Pianistapad tot vlak bij de Caraïbische kust?
Verwachtten ze misschien (gesuggereerd op Websleuths, en vast ook hier) dat het pad in een lus terug zou leiden naar het restaurant? De tocht die ze eerder hadden gemaakt (foto met Kris, een jongen en een blond meisje) was waarschijnlijk ook een rondgang. Veel ANWB-tochten hebben die vorm. Dat kan invloed hebben op wat je onbewust verwacht. Hun eerste noodoproep kan dan gedaan zijn op het moment dat ze beseften dat ze niet meer voor donker terug konden komen, zonder dat er (al) iets akeligs was gebeurd.![]()
Of ze hebben een dier gezien of gehoord waarvan zij heel erg schrokken. Een dier dat bij nader inzien misschien wel helemaal niets had gedaan, maar zoals jij bv dat goede voorbeeld gaf van 'het gegil in het bos' (dat bij nader inzien iets onschuldigs bleek) kan zoiets aanleiding zijn om een bepaald pad niet meer terug te durven lopen misschien.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
We zitten echt wel op dezelfde lijn. In mijn bedachte scenario ging het ook niet om Feliciano maar wel om een derde persoon of personen.
Een breuk van een arm of sleutelbeen kan volgens mij ook.. maar dan is het weer raar dat ze niet terug liepen naar de Mirador.. En zo blijf ik in cirkeltjes redeneren.
Ik dacht te hebben gelezen dat er in Panama meer dan 100 soorten slangen leven (lang niet allemaal giftig natuurlijk). Stel ze zagen een grote op/langs het pad, zouden ze daar dan nog terug langs durven?
Ook nog weer een mogelijkheid waar zelfs geen eng persoon aan te pas is gekomen.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Wat Saarah zegt, dat was (en is nog steeds wel) ook wat ik vanaf het begin met mijn lekenverstand dacht. En wat volgens mij door best veel mensen in de topicreeks als aannemelijk werd gezien. Iets gebeurd (verstuiking, breuk, wond door iets anders) waardoor er eentje terug had gemoeten om hulp te halen, maar ze niet uit elkaar durfden. Zou ook nog steeds heel goed kunnen.
En ja, een misdrijf zou ook nog steeds kunnen. Mag zeker niet uitgesloten worden.
Maar voor mijn gevoel (dat helemaal nergens in dit verband verstand van heeft hoor, dus gewoon een gevoel) is er geen verkrachting en moord aan te pas gekomen.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
En zat die slang of zo er dan na 2,3,4 dagen nog? Nee ik denk dat er iets veel ernstigers is gebeurd waardoor ze de noodoproep deden. Een slangenbeet zou wel kunnen denk ik.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:41 schreef Greys het volgende:
[..]
Of ze hebben een dier gezien of gehoord waarvan zij heel erg schrokken. Een dier dat bij nader inzien misschien wel helemaal niets had gedaan, maar zoals jij bv dat goede voorbeeld gaf van 'het gegil in het bos' (dat bij nader inzien iets onschuldigs bleek) kan zoiets aanleiding zijn om een bepaald pad niet meer terug te durven lopen misschien.
Ik dacht te hebben gelezen dat er in Panama meer dan 100 soorten slangen leven (lang niet allemaal giftig natuurlijk). Stel ze zagen een grote op/langs het pad, zouden ze daar dan nog terug langs durven?
Ook nog weer een mogelijkheid waar zelfs geen eng persoon aan te pas is gekomen.![]()
dat ga je dieper de jumgle in, nog meer slangen en wat dan ook tegemoetquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:41 schreef Greys het volgende:
[..]
Of ze hebben een dier gezien of gehoord waarvan zij heel erg schrokken. Een dier dat bij nader inzien misschien wel helemaal niets had gedaan, maar zoals jij bv dat goede voorbeeld gaf van 'het gegil in het bos' (dat bij nader inzien iets onschuldigs bleek) kan zoiets aanleiding zijn om een bepaald pad niet meer terug te durven lopen misschien.
Ook nog weer een mogelijkheid waar zelfs geen eng persoon aan te pas is gekomen.![]()
Was een week geleden met mn fraulein aan het roken in het donker in een klein tuintje. Zag ik dat een flinke naaktslak over het raam gleed, dus ik zei: "kijk een naaktslak op het raam". Ik klik de aansteker aan en beiden schrikken we (zij: "BWulghhhhh"). Dat beest had een soort grijze tijgerprint die ik niet eerder heb gezien. Vind naaktslakken niet heel eng of vies, maar hier was het onverwacht echt even griezelen. Daarna flink gelachen om het voorval.
![]()
Nee, maar het zou in éérste (quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:45 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
En zat die slang of zo er dan na 2,3,4 dagen nog?) instantie een reden kunnen zijn geweest dat ze niet meer terug durfden. Dus al na de Mirador. Ze wilden nog even verder kijken want nog vroeg en licht en mooi weer en kwamen daar wellicht een slang of ander beest tegen. Toen durfden ze niet over dat pad terug, dus liepen ze vérder ipv terug. En daarna zou er eentje haar enkel kunnen hebben verzwikt of andere lichamelijke 'schade' (al dan niet door slangenbeet idd), toen de noodoproep gedaan, geen gehoor, in paniek de nacht doorgebracht en daarna verdwaald. Of daarna steeds verder langs het pad op zoek naar telefoonbereik.
dat is inmiddels wel duidelijk, maar je hebt gelijk je kunt in dit topic niet duidelijk genoeg zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:44 schreef Greys het volgende:
Wat Saarah zegt, dat was (en is nog steeds wel) ook wat ik vanaf het begin met mijn lekenverstand dacht. En wat volgens mij door best veel mensen in de topicreeks als aannemelijk werd gezien. Iets gebeurd (verstuiking, breuk, wond door iets anders) waardoor er eentje terug had gemoeten om hulp te halen, maar ze niet uit elkaar durfden. Zou ook nog steeds heel goed kunnen.
En ja, een misdrijf zou ook nog steeds kunnen. Mag zeker niet uitgesloten worden.
Maar voor mijn gevoel (dat helemaal nergens in dit verband verstand van heeft hoor, dus gewoon een gevoel) is er geen verkrachting en moord aan te pas gekomen.
Dat zou ik ook niet willen, achterblijven terwijl de ander hulp haalt.![]()
Dat klinkt idd niet echt logisch, ben ik met je eens, maar zie mijn post hierbovenquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:46 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat ga je dieper de jumgle in, nog meer slangen en wat dan ook tegemoet
En ik zuig nogmaals echt alles uit mijn duim.
Het is een beetje een tegenhanger voor de 'ik weet zo goed als zeker dat ze verkracht en vermoord zijn' posts die anderen steeds meer begonnen te geloven. Hun goed recht hoor, maar ik probeer andere mogelijkheden te bedenken
Maar nu ga ik ff stofzuigen![]()
haha, is wel een beetje "de wet van Murphy" dat scenario. Maar alles kan want we weten niksquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:49 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee, maar het zou in éérste () instantie een reden kunnen zijn geweest dat ze niet meer terug durfden. Dus al na de Mirador. Ze wilden nog even verder kijken want nog vroeg en licht en mooi weer en kwamen daar wellicht een slang of ander beest tegen. Toen durfden ze niet over dat pad terug, dus liepen ze vérder ipv terug. En daarna zou er eentje haar enkel kunnen hebben verzwikt of andere lichamelijke 'schade' (al dan niet door slangenbeet idd), toen de noodoproep gedaan, geen gehoor, in paniek de nacht doorgebracht en daarna verdwaald. Of daarna steeds verder langs het pad op zoek naar telefoonbereik.
![]()
![]()
Ik heb mezelf teveel herhaald idd in de laatste paar post.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:50 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat is inmiddels wel duidelijk, maar je hebt gelijk je kunt in dit topic niet duidelijk genoeg zijn.
Dat zou ik ook niet willen, achterblijven terwijl de ander hulp haalt.
Excuus, vind ik zelf ook. Is irritant!![]()
Ik denk het laatste. De Culebra-route is al zwaar genoeg als het droog is. En als een stel onbezonnen hikers het al in hun hoofd halen om dat in de regen te doen, dan is het maar de vraag of ze een gids zo gek kunnen krijgen...quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:52 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Een interessant punt. Vragen:
Het is dus niet verwonderlijk als er in het regenseizoen 10 dagen achtereen niemand langskomt. Maar dat kunnen Kris en Lisanne anders hebben ingeschat.
Ik ga er vanuit dat ze al die tijd op het pad of bij de rivier gebleven zijn.Goede vraag. Op één van de websites die ze hoogstwaarschijnlijk bekeken hebben staat een beschrijving van de Pianista met foto's van locaties ná de Mirador.quote:Hoe groot was de geografische kennis van K&L? Wisten ze dat de Mirador min of meer het officiële eindpunt van het Pianistapad in eigenlijke zin is? (Lonely Planet b.v. noemt de Mirador helemaal niet.) Hadden ze een idee van windrichtingen? Wisten ze dat de jungle zich uitstrekt van het Pianistapad tot vlak bij de Caraïbische kust?Dat heb ik ook een paar keer naar voren gebracht. Zie mijn scenario: BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon, Panama #57quote:Verwachtten ze misschien (gesuggereerd op Websleuths, en vast ook hier) dat het pad in een lus terug zou leiden naar het restaurant? De tocht die ze eerder hadden gemaakt (foto met Kris, een jongen en een blond meisje) was waarschijnlijk ook een rondgang. Veel ANWB-tochten hebben die vorm. Dat kan invloed hebben op wat je onbewust verwacht. Hun eerste noodoproep kan dan gedaan zijn op het moment dat ze beseften dat ze niet meer voor donker terug konden komen, zonder dat er (al) iets akeligs was gebeurd.
Als ze na de quebradas zijn doorgelopen op de route, dan moet de eerste noodoproep gedaan zijn toen ze in die 'paddock' liepen, of er net voorbij.
Eventueel kun je denken aan een wilde stier waar ze van geschrokken zijn, zodat ze niet meer terug durfden. Dat vind ik wat aannemelijker dan op zo'n afgelegen plek een blik verkrachters opentrekken.![]()
in shock maak je ook niet altijd de meest logische beslissingen...quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:51 schreef Greys het volgende:
[..]
Dat klinkt idd niet echt logisch, ben ik met je eens, maar zie mijn post hierboven
En ik zuig nogmaals echt alles uit mijn duim.
Het is een beetje een tegenhanger voor de 'ik weet zo goed als zeker dat ze verkracht en vermoord zijn' posts die anderen steeds meer begonnen te geloven. Hun goed recht hoor, maar ik probeer andere mogelijkheden te bedenken
Maar nu ga ik ff stofzuigen![]()
![]()
En dat wat er gebeurd is hoeft ook niet op de meest logische maniet te zijn gegaan.
En tegenhangers zijn altijd welkom.![]()
mwoah,misschien een beetje (irritant), omdat ik het er niet mee eens benquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:52 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik heb mezelf teveel herhaald idd in de laatste paar post.
Excuus, vind ik zelf ook. Is irritant!![]()
![]()
![]()
Maar op zicht misstaat het niet in dit topic, als soort van disclaimer, dan wordt het tenminste door iedereen gelezen.![]()
O dat van die stier suggereerde ik hier vorige week ook al, vond iedereen compleet belachelijk.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:52 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ik denk het laatste. De Culebra-route is al zwaar genoeg als het droog is. En als een stel onbezonnen hikers het al in hun hoofd halen om dat in de regen te doen, dan is het maar de vraag of ze een gids zo gek kunnen krijgen...
Het is dus niet verwonderlijk als er in het regenseizoen 10 dagen achtereen niemand langskomt. Maar dat kunnen Kris en Lisanne anders hebben ingeschat.
Ik ga er vanuit dat ze al die tijd op het pad of bij de rivier gebleven zijn.
[..]
Goede vraag. Op één van de websites die ze hoogstwaarschijnlijk bekeken hebben staat een beschrijving van de Pianista met foto's van locaties ná de Mirador.
[..]
Dat heb ik ook een paar keer naar voren gebracht. Zie mijn scenario: BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon, Panama #57
Als ze na de quebradas zijn doorgelopen op de route, dan moet de eerste noodoproep gedaan zijn toen ze in die 'paddock' liepen, of er net voorbij.
Eventueel kun je denken aan een wilde stier waar ze van geschrokken zijn, zodat ze niet meer terug durfden. Dat vind ik wat aannemelijker dan op zo'n afgelegen plek een blik verkrachters opentrekken.
Detail daarbij was dat de moeder van Kris in de paddock naast een hek staat dat vernield is![]()
Ik niet hoor.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:57 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
O dat van die stier suggereerde ik hier vorige week ook al, vond iedereen compleet belachelijk.Dat zegt genoeg over die stierquote:Detail daarbij was dat de moeder van Kris in de paddock naast een hek staat dat vernield is![]()
![]()
Ik weet niet eens of ik het er zélf wel mee eens benquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:56 schreef Marrije het volgende:
[..]
mwoah,misschien een beetje (irritant), omdat ik het er niet mee eens ben![]()
![]()
Maar op zicht misstaat het niet in dit topic, als soort van disclaimer, dan wordt het tenminste door iedereen gelezen.![]()
Zoveel mogelijkheden zijn er (helaas) nog...IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:59 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ik niet hoor.
[..]
Dat zegt genoeg over die stier![]()
Stier zou idd ook kunnen als 'daar zijn ze van geschrokken'.
GA NOU STOFZUIGEN GREYS!
Oké...
Ik kan me wel voorstellen dat als je achterna gezeten wordt door een stier, dat je dan rent voor je leven. En mmisschien wel juist van het pad af omdat je denkt dat het voor die stier dan moeilijker wordt.![]()
Ik ergens ook wel, maar de resten (en de rugzak) zijn veel verder gevonden, dus ze waren nog mobiel genoeg (ook 1 brug/riviertje overgestoken). Als je die kant op kunt lopen moet teruglopen toch ook mogelijk zijn? Volgens mij gaat omhoog lopen makkelijker dan naar beneden met verzwikte enkelquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:16 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik vind dit ook een aannemelijke theorie.
[ Bericht 0% gewijzigd door Loohcs op 12-08-2014 17:31:47 ]- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -![]()
Ik heb enkele vragen:
1. Ik zie dat er een foto van Lisanne in de kerk is geplaatst. Dat is haar hoofd van de foto op de pianista. Had vader toen al die cd gekregen met de foto's van de ?
2. Het is mij nog niet duidelijk of ze één of twee rugtassen hadden. Hoe zit dat nou precies?
Nog wat punten ter overdenking:
3. Verder is er nog weinig geschreven over een scenario waarin Lisanne en/of Kris in gevangenschap zitten. Dat zou mijn inziens ook heel goed kunnen.
4. Het in een lus lopen, geloof ik niet. Dat hebben die meisjes heus wel van te voren geweten, lijkt me. Dat zoek je uit. En als het laat wordt, ga je juist niet verder van je beginpunt af. Dan loop je terug naar de bekende wereld.![]()
De rugtas had sleepsporen van de rivier. Het regenseizoen begon, de rivier trad buiten de oevers en sleept alles mee uit rotsspleten en van de oeverkanten. Waar de spullen gevonden zijn zijn ze waarschijnlijk zelf niet meer in leven geweestquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:08 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Ik ergens ook wel, maar de resten (en de rugzak) en de rugzak zijn veel verder gevonden, dus ze waren nog mobiel genoeg (ook 1 brug/riviertje overgestoken). Als je die kant op kunt lopen moet teruglopen toch ook mogelijk zijn? Volgens mij gaat omhoog lopen makkelijker dan naar beneden met verzwikte enkel![]()
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:03 schreef Marrije het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat als je achterna gezeten wordt door een stier, dat je dan rent voor je leven. En mmisschien wel juist van het pad af omdat je denkt dat het voor die stier dan moeilijker wordt.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
http://boquete.ning.com/f(...)1682&page=5#comments (4e post van onder)quote:Ik neem aan de top van de berg.quote:Tweede vraag: Wat bedoelt men met 'the Pianista trail head', is dat de Mirador of het begin van de trail?Geen idee, dat zou een vriendin van Kris en Lisanne hebben gezegd, misschien kwamen de anderen via de andere kant aangelopen idd.quote:Derde vraag: Waarom spreekt iemand af op de Mirador? Er is 1 pad naar de Mirador, waarom loop je daar dan niet samen heen? Gaat het om iemand die vlak bij de Mirador woont? Iemand die vanaf de andere kant van de CD zou komen? En met welk doel? Wat waren ze van plan samen te gaan doen?![]()
Haha, ik heb hier al poema's, panters, jaguars, slangen, vogelspinnen en krokodillen voorbij zien komen. Maar nu is er ineens een stier...?![]()
lees even #256 van Domnivoor. En niemand zegt dat het zo is, maar is dus ook zeker niet onmogelijkquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:35 schreef bloodymary1 het volgende:
Haha, ik heb hier al poema's, panters, jaguars, slangen, vogelspinnen en krokodillen voorbij zien komen. Maar nu is er ineens een stier...?![]()
terwijl we van de krokodil wel kunnen zeggen dat dat zeker niet zo isquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:38 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
lees even #256 van Domnivoor. En niemand zegt dat het zo is, maar is dus ook zeker niet onmogelijk![]()
ja vind ik wel jammerquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:43 schreef Domnivoor het volgende:
We hebben een stier maar we missen de matador.![]()
Nee, trail head is het begin van het pad (net als de kop van het pelotonquote:)
Tot mijn verbazing blijkt er zelfs een Wikipedia-artikel aan te zijn gewijd:
http://en.wikipedia.org/wiki/TrailheadAldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...![]()
Als ze die afspraak al hadden zijn ze 'm iig niet nagekomen. Om 13:00 uur waren de op de Mirador en om 14:00 uur bij het eerste bergbeekje waar de foto van Kris gemaakt is.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:16 schreef blondetrien het volgende:
Ik vind dat verhaal van die afspraak van 2 uur op de Mirador wel interessant eigenlijk. Het is de eerste keer dat ik dat hoor, en het lijkt me inderdaad zeer onlogisch - dan loop je toch samen op. Is hier een bron van? Iemand?"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Je doelt op Plinio Montenegro.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er was toch één gids die de tijd goed had maar twijfelde? Kan best dat hij is gaan twijfelen door die andere tijdstippen, toch?"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Waar was Ron Brandsteder eigenlijk rond die tijd?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:43 schreef Marrije het volgende:
[..]
terwijl we van de krokodil wel kunnen zeggen dat dat zeker niet zo is
Ook daar zou ik van schrikken.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Ik geloof ook nog steeds in zo'n soort scenario.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:58 schreef Saarah het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet dat Feliciano een moordenaar of verkrachter is hoor.
Bovenstaande is natuurlijk allemaal speculatie. Maar ik begin de laatste tijd toch ook meer te geloven in verdwaling dan in een misdaad."He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin![]()
Schrikken van een dier/stier en daardoor daarna in de problemen komen is imho juist minder bizar dan een gids met een volgens mij jarenlange uitstekende reputatie die ineens in een verkrachter en moordenaar verandert.IT'S GREYSIE IT'S PARTY![]()
Is ook zo, als het in Nederland op het platte land was gebeurd zou iedereen aan de mogelijkheid van een wilde stier denken. Maar omdat het in Panama is, waar veel vee rondloopt (achter krammenakkige) hekken, is het opeens idioot om dat te denken. Nee, kan dan alleen een roofdier of slang zijn, want is Panama he?!quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:04 schreef Greys het volgende:
Schrikken van een dier/stier en daardoor daarna in de problemen komen is imho juist minder bizar dan een gids met een volgens mij jarenlange uitstekende reputatie die ineens in een verkrachter en moordenaar verandert.![]()
![]()
Het zou hier ook niet het eerste zijn wat in me op komt hoor. En die stier heeft hen allebei op de hoorns genomen of zo?
![]()
Hij kan er een ernstig verwond hebben. Ik ben in een dorp opgeroeid en heb als kind van redelijk dichtbij meegemaakt dat een boer door een stier met de hoorns is doodgedrukt. Heb er nog wel eens een nachtmerrie van. Geef mijn portie maar aan fikkie dus, veel mensen snappen niet dat die beesten levensgevaarlijk kunnen zijn. Ik heb nu nog paarden bij een boer staan en die boer zegt altijd, vertrouw nooit een stier, ook al heb je m nog zo langquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:11 schreef bloodymary1 het volgende:
Het zou hier ook niet het eerste zijn wat in me op komt hoor. En die stier heeft hen allebei op de hoorns genomen of zo?
Maar goed, het was gewoon een van de vele hersenspinsels van ons.
[ Bericht 2% gewijzigd door Grijzemassa op 12-08-2014 18:26:12 ]![]()
Nee, maar ze wellicht opgejaagd verder het pad op, waarna ze niet meer terug konden/durfden en daarna verdwaalden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:11 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik durf al amper hier in het park over het pad te lopen als er zo'n Schotse Hooglander verderop midden op het pad staatLaat staan als hij achter me aan zou gaan rennen met die enorme hoorns.
dit schreef m'n contact uit Boquete erover :
Als er foul play in het spel is,dan is de betrokkene ook dicht bij Boquete te zoeken. Zoals bijvoorbeeld die gids. Gaat naar het huis,ziet de meiden niet en concludeert dat ze verdwaald zijn omdat ze die nacht daar zgn niet geslapen zouden hebben. hoe weet hij dat die meiden niet netjes hun bed opgemaakt hebben alvorens te vertrekken_? Daarna gaat ie naar de taalschool en een duitse troel zegt dat men in Duitsland pas na 48 uur aangifte kan doen van vermissing. Hij kent Panamese wet,die duiste niet,waarom gelooft hij haar dan en verklaard dat zo?Die mensen kennen elkaar daar allemaal dus een mogelijke dader wist dat ze het pad opgingen. Kan een dronken indiaan zijn geweest waarvoor ze bang waren en van het pad afweken,maar kan ook iemand zijn die het pad kent en achter de meiden aan is gegaan. De meiden zijn iig niet gekidnapt lijkt het omdat ze diverse dagen geprobeerd hebben te bellen. Ook naar 112 en niemand in panama weet dat dat het alarmnummer in nederland is.Ze zijn dus of vrijwillig van het pad afgeweken en in de problemen gekomen of gevlucht voor iets of iemand. En het zal ook niet de eerste x zijn dat iemand moet vluchten voor een uitgebroken stier. komt hier regelmatig voor."A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."![]()
Was het volle maan? Dan sluit ik een weerwolf ook niet uit.Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.![]()
Toch intrigeert die grote weide met prikkeldraad mij, direct bij de tweede quebrada.
Lijkt toch de uitgelezen plek om tenminste een eerste nacht wakend in het midden ervan door te brengen. De minste kans op gevaar. Ook als een van de twee er van overtuigd was, dat een rondwandeling naar Boquete na verder afdalen mogelijk was.![]()
Ja kan me voorstellen! Volgens het laatste tijdschema hebben ze, als ze niet teruggegaan zijn maar doorgelopen na het watervalletje, de paddock bereikt waar het vee loopt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:21 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee, maar ze wellicht opgejaagd verder het pad op, waarna ze niet meer terug konden/durfden en daarna verdwaalden.
Ik durf al amper hier in het park over het pad te lopen als er zo'n Schotse Hooglander verderop midden op het pad staatLaat staan als hij achter me aan zou gaan rennen met die enorme hoorns.
![]()
Het is een geschikte plek, maar ze waren daar al vroeg in de middag. Denk je dat ze toen al besloten hebben om daar te blijven, of zijn ze doorgelopen en tegen de avond teruggelopen naar die paddock?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:41 schreef Perico het volgende:
Toch intrigeert die grote weide met prikkeldraad mij, direct bij de tweede quebrada.
Lijkt toch de uitgelezen plek om tenminste een eerste nacht wakend in het midden ervan door te brengen. De minste kans op gevaar. Ook als een van de twee er van overtuigd was, dat een rondwandeling naar Boquete na verder afdalen mogelijk was.![]()
Met een koffiepluk machine kun je iedereen laten verdwijnen op wat onderdelen na.
http://ecofriendlycoffee.(...)ages/red-machine.jpg![]()
Dan zou de bewuste stier zijn hoorns onder het bloed gezeten moeten hebben. Zou je dat als boer niet merken als je het uitgebroken beest terug loodst.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:11 schreef bloodymary1 het volgende:
![]()
Ik denk niet dat ze zijn teruggelopen, de reden voor de noodoproep is het meest cruciale gegeven. Hoopte alleen dat ze dit in hun achterhoofd hadden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 18:51 schreef Domnivoor het volgende:
Het is een geschikte plek, maar ze waren daar al vroeg in de middag. Denk je dat ze toen al besloten hebben om daar te blijven, of zijn ze doorgelopen en tegen de avond teruggelopen naar die paddock?
Een wei, al dan niet met koeien, is toch even een soort herkenbaar baken... dat maakt ook, dat het niet alleen tropisch bos is, dat op elkaar lijkt, ook al is er maar 1 pad.
Een wei is iets vertrouwds, rustgevends, als je de jungle als gevaar ziet. Okee, er is geen beschutting, maar duidt wel op een boerderij in de buurt.. als de paniek toen al groot was om door te lopen, dan hebben ze het misschien over het hoofd gezien.![]()
Dat is nou weer anders daar denk ik, de eigenaar van het vee zal niet elke dag bij ze gaan kijken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 19:03 schreef theavenger_ep het volgende:
[..]
Dan zou de bewuste stier zijn hoorns onder het bloed gezeten moeten hebben. Zou je dat als boer niet merken als je het uitgebroken beest terug loodst.
Ze worden daar gebracht aan het begin van het droge seizoen en opgehaald aan het einde.![]()
Omdat het natte seizoen begon waren ze misschien al opgehaaldquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 19:06 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Dat is nou weer anders daar denk ik, de eigenaar van het vee zal niet elke dag bij ze gaan kijken.
Ze worden daar gebracht aan het begin van het droge seizoen en opgehaald aan het einde.![]()
Dat kan ookquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 19:08 schreef theavenger_ep het volgende:
[..]
Omdat het natte seizoen begon waren ze misschien al opgehaald
Forum Opties Forumhop: Hop naar: