enquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:04 schreef jackie12 het volgende:
I know, zit hier een beetje te verkondigen dat Feliciano en/of zijn broer wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor hun verdwijning.
Aan mijn scenario kleven in mijn ogen de minste vragen achteraf en verklaard juist heel veel vragen
... als het 'ze zijn wellicht van iemand geschrokken door de berovingswaarschuwingen en durfden daarna niet meer terug' in MIJN ogen minstens zo logisch zou kunnen zijn. Waarom dat door sommigen zo uitgesloten lijkt te worden. Maar daar zal jackie vast later op reagerenquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 02:31 schreef mig72 het volgende:
De stukken vallen een voor een in hun plaats. Dit was opzet dames en heren. Deze dames zijn door een misdrijf om het leven gekomen.
Kan zeker maar dat verklaart niet waarom ze ná de Mirador zijn doorgelopen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Het zou ook best vreemd zíjn
Aan de andere kant kan het zijn dat ze hoopten om slechts iets verderop iemand tegen te komen die ze kon helpen of misschien met ze mee terug wilde lopen zodat ze niet meer alleen waren als de eventuele enge persoon er nog was. En dat er daarna iets gebeurd is, toen al verdwaald of eerst een ernstige verstuiking waardoor eentje niet meer kon lopen de ander al helemáál niet meer alleen terug durfde.
(Zuig ik volledig in mijn duim, hoor... maar het zóu ook een mogelijkheid kunnen zijn zonder ernstig misdrijf, bedoel ik).
Klopt!quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:32 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Kan zeker maar dat verklaart niet waarom ze ná de Mirador zijn doorgelopen.
Trail head is het begin van de trail. Zonder bron kunnen we niets hiermee, ben ook erg benieuwd naarquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Eerste vraag: Bron?
Tweede vraag: Wat bedoelt men met 'the Pianista trail head', is dat de Mirador of het begin van de trail?
Derde vraag: Waarom spreekt iemand af op de Mirador? Er is 1 pad naar de Mirador, waarom loop je daar dan niet samen heen? Gaat het om iemand die vlak bij de Mirador woont? Iemand die vanaf de andere kant van de CD zou komen? En met welk doel? Wat waren ze van plan samen te gaan doen?
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:37 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Trail head is het begin van de trail. Zonder bron kunnen we hier niets hiermee, ben ook erg benieuwd naar
de bron dus == sorry dubbel geplaatst
Je denkt dus dat ze bij de Mirador al zo geschrokken zijn? Hoe verklaren we dan de 'happy' foto's van na de Mirador?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:36 schreef Greys het volgende:
[..]
Klopt!
Het zou kunnen dat ze dachten 'misschien vinden we verderop iemand die ons wil helpen, want terug durven we zeker niet', of 'misschien hebben we verderop wel bereik zodat we iemand kunnen bellen' en daarop verder zijn gelopen.
Dank. Dat klinkt al veel logischer voor een afspraak. Maar dan is de tijd wel raar.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:37 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Trail head is het begin van de trail. Zonder bron kunnen we niets hiermee, ben ook erg benieuwd naar
de bron dus
Nee ik denk niks, sorry dat ik daar zo op hamer, ik probeer alleen mogelijke scenario's te bedenken waarbij bv die Feliciano géén verkrachter en moordenaar isquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je denkt dus dat ze bij de Mirador al zo geschrokken zijn? Hoe verklaren we dan de 'happy' foto's van na de Mirador?
Ik denk ook dat niets zeker is over de tijdlijnen, dat is het beroerde. Stond de klok op de camera goed ingesteld, dan zijn alle getuigen verklaringen fout dus. Een dag in de war zou kunnen, maar allemaal, elke getuige?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dank. Dat klinkt al veel logischer voor een afspraak. Maar dan is de tijd wel raar.
Om 14:00 daar afspreken, om 10:00 vandaar gaan lopen, 14:00 op de Mirador.. Hoe kan je dan ooit om 14:00 weer beneden zijn?
Een interessant punt. Vragen:quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:47 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Kris en Lisanne gingen vlak voor het regenseizoen op pad. Ik denk dat die rijst pas na het begin van het regenseizoen wordt aangeplant. Waar dat precies was heb ik nergens gelezen, maar ongetwijfeld vlakbij de rugzak.
Er zullen vast wel meer mensen na de Mirador een stukje doorlopen naar de quebradas. Daarna gaat het pad door een groot modderig weiland dat maar weinig wandelaars zal boeienAlleen zeer ervaren hikers met een gids lopen de hele Camino de Culebra.
Voor zover we weten was de eerste zoektocht op dat pad pas na 11 april.
We zitten echt wel op dezelfde lijn. In mijn bedachte scenario ging het ook niet om Feliciano maar wel om een derde persoon of personen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee ik denk niks, sorry dat ik daar zo op hamer, ik probeer alleen mogelijke scenario's te bedenken waarbij bv die Feliciano géén verkrachter en moordenaar is
En daar hebben jullie wel een punt inderdaad.
Wat wel zou kunnen is dat ze bij de Mirador dachten 'het is nog vroeg, het is prachtig zonnig en droog weer, we kijken even een stukje verder en daarna gaan we terug'. En dat ze (vlak?) na de happy foto's van iets of iemand heel erg geschrokken zijn en niet meer terug durfden.
Want om de één of andere reden is op steeds verdere plekken van die route het alarmnummer gebeld (toch?) dus om de één of andere reden konden/durfden ze niet meer terug wellicht.
Ik zie dat dus nog steeds echt als ook-mogelijk-scenario, naast een misdrijf.
Er was toch één gids die de tijd goed had maar twijfelde? Kan best dat hij is gaan twijfelen door die andere tijdstippen, toch?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:47 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Ik denk ook dat niets zeker is over de tijdlijnen, dat is het beroerde. Stond de klok op de camera goed ingesteld, dan zijn alle getuigen verklaringen fout dus. Een dag in de war zou kunnen, maar allemaal, elke getuige?
Ik geloof ook niet dat Feliciano een moordenaar of verkrachter is hoor.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee ik denk niks, sorry dat ik daar zo op hamer, ik probeer alleen mogelijke scenario's te bedenken waarbij bv die Feliciano géén verkrachter en moordenaar is
En daar hebben jullie wel een punt inderdaad.
Wat wel zou kunnen is dat ze bij de Mirador dachten 'het is nog vroeg, het is prachtig zonnig en droog weer, we kijken even een stukje verder en daarna gaan we terug'. En dat ze (vlak?) na de happy foto's van iets of iemand heel erg geschrokken zijn en niet meer terug durfden.
Want om de één of andere reden is op steeds verdere plekken van die route het alarmnummer gebeld (toch?) dus om de één of andere reden konden/durfden ze niet meer terug wellicht.
Ik zie dat dus nog steeds echt als ook-mogelijk-scenario, naast een misdrijf.
ja lijkt mij ookquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Er was toch één gids die de tijd goed had maar twijfelde? Kan best dat hij is gaan twijfelen door die andere tijdstippen, toch?
Ik vind dit ook een aannemelijke theorie.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:58 schreef Saarah het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet dat Feliciano een moordenaar of verkrachter is hoor.
Ik lees hier al een hele tijd mee en zelf geloof ik het meeste in het 'gewoon verdwalen' en dan achteraf overlijden aan de gevolgen (uitputting, insectenbeten, infecties, misschien hallucinaties waardoor je niet meer weet wat je doet, ... ).
Waarom ze zijn doorgelopen na de Mirador, daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn. Inderdaad bv. dat ze gewoon dachten "het is nog vroeg, we gaan nog eventjes voort". Daarna zijn ze om de één of andere reden van het pad gegaan en verdwaald.
Wat mij ook een mogelijkheid lijkt: om 14u is de laatste foto genomen, geloof ik. En tussen 15u en 16.30 hebben ze de hulpdiensten proberen te bellen (ik begreep dat daar onenigheid over bestaat). Stel dat ze na het eerste kreekje, dus de laatste foto van Kris, nog een klein stukje zijn doorgewandeld en daarbij is één van de twee meisjes ongelukkig gevallen en breekt ze haar been/verstuikt ze haar enkel/... waardoor ze niet meer zo ver kan stappen. Ze proberen de hulpdiensten te bellen, maar hebben geen bereik en weten niet dat er op de Mirador wel bereik was (want het is niet zeker dat ze dat wisten). Stel dat één van de meiden zegt: "ik ga terug en ik ga hulp zoeken". Maar het andere meisje schiet in paniek. Immers, stel dat ze helemaal naar het begin van de trail moet terugwandelen, en stel dat daarna de hulpdiensten nog moeten komen. Dan zit dat tweede meisje dus helemaal alleen in het donker in de jungle, want het is op dat moment al 15.00u of later! Eerlijk, ik zou daar ook veel schrik van hebben, ik zou ook niet alleen achtergelaten willen worden, hoewel dat rationeel gezien wel het slimste is.
Daarna zijn er dus verschillende mogelijkheden. Ze brengen samen de nacht door in de jungle (een eindje van het pad, want ik veronderstel dat je niet op het pad gaat slapen) en zijn de volgende dag gedesoriënteerd. Of ze besluiten de volgende dag om naar beneden te lopen, in de hoop dat ze bij een dorpje uitkomen. En misschien is het voor het meisje met bv. een verstuikte enkel gemakkelijker om af te dalen dan om te klimmen, ik heb daar geen ervaring mee.
Bovenstaande is natuurlijk allemaal speculatie. Maar ik begin de laatste tijd toch ook meer te geloven in verdwaling dan in een misdaad.
Zo heb ik ook gedacht, dat ze dachten dat het pad in lus liep terug naar het beginpunt. Dan waren ze een poosje in de veronderstelling dat de weg teruglopen langer zou duren dan verder lopen. Toen ze beseften dat dat niet klopt, was het al te laat. Dit alles in combinatie met een ongeluk, verwonding e.d. Er komen niet veel mensen daar en de trail was na de vermissing afgesloten voor publiek. Er zijn wel wat locals die daar in de buurt wonen, maar of die vaak op dat pad komen, geen ideequote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:52 schreef Gorraay het volgende:
[..]
Een interessant punt. Vragen:
Zijn K&L in die eerste tien dagen niet aangetroffen omdat ze (meestal) van het pad af waren (verdwaald of door een andere oorzaak), of doordat er niemand langs kwam op die weinig bewandelde Culebra-route?
Hoe groot was de geografische kennis van K&L? Wisten ze dat de Mirador min of meer het officiële eindpunt van het Pianistapad in eigenlijke zin is? (Lonely Planet b.v. noemt de Mirador helemaal niet.) Hadden ze een idee van windrichtingen? Wisten ze dat de jungle zich uitstrekt van het Pianistapad tot vlak bij de Caraïbische kust?
Verwachtten ze misschien (gesuggereerd op Websleuths, en vast ook hier) dat het pad in een lus terug zou leiden naar het restaurant? De tocht die ze eerder hadden gemaakt (foto met Kris, een jongen en een blond meisje) was waarschijnlijk ook een rondgang. Veel ANWB-tochten hebben die vorm. Dat kan invloed hebben op wat je onbewust verwacht. Hun eerste noodoproep kan dan gedaan zijn op het moment dat ze beseften dat ze niet meer voor donker terug konden komen, zonder dat er (al) iets akeligs was gebeurd.
Of ze hebben een dier gezien of gehoord waarvan zij heel erg schrokken. Een dier dat bij nader inzien misschien wel helemaal niets had gedaan, maar zoals jij bv dat goede voorbeeld gaf van 'het gegil in het bos' (dat bij nader inzien iets onschuldigs bleek) kan zoiets aanleiding zijn om een bepaald pad niet meer terug te durven lopen misschien.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 15:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
We zitten echt wel op dezelfde lijn. In mijn bedachte scenario ging het ook niet om Feliciano maar wel om een derde persoon of personen.
Een breuk van een arm of sleutelbeen kan volgens mij ook.. maar dan is het weer raar dat ze niet terug liepen naar de Mirador.. En zo blijf ik in cirkeltjes redeneren.
En zat die slang of zo er dan na 2,3,4 dagen nog? Nee ik denk dat er iets veel ernstigers is gebeurd waardoor ze de noodoproep deden. Een slangenbeet zou wel kunnen denk ik.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:41 schreef Greys het volgende:
[..]
Of ze hebben een dier gezien of gehoord waarvan zij heel erg schrokken. Een dier dat bij nader inzien misschien wel helemaal niets had gedaan, maar zoals jij bv dat goede voorbeeld gaf van 'het gegil in het bos' (dat bij nader inzien iets onschuldigs bleek) kan zoiets aanleiding zijn om een bepaald pad niet meer terug te durven lopen misschien.
Ik dacht te hebben gelezen dat er in Panama meer dan 100 soorten slangen leven (lang niet allemaal giftig natuurlijk). Stel ze zagen een grote op/langs het pad, zouden ze daar dan nog terug langs durven?
Ook nog weer een mogelijkheid waar zelfs geen eng persoon aan te pas is gekomen.
dat ga je dieper de jumgle in, nog meer slangen en wat dan ook tegemoetquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 16:41 schreef Greys het volgende:
[..]
Of ze hebben een dier gezien of gehoord waarvan zij heel erg schrokken. Een dier dat bij nader inzien misschien wel helemaal niets had gedaan, maar zoals jij bv dat goede voorbeeld gaf van 'het gegil in het bos' (dat bij nader inzien iets onschuldigs bleek) kan zoiets aanleiding zijn om een bepaald pad niet meer terug te durven lopen misschien.
Ik dacht te hebben gelezen dat er in Panama meer dan 100 soorten slangen leven (lang niet allemaal giftig natuurlijk). Stel ze zagen een grote op/langs het pad, zouden ze daar dan nog terug langs durven?
Ook nog weer een mogelijkheid waar zelfs geen eng persoon aan te pas is gekomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |