http://www.pbs.org/newsho(...)e-newshour-xxxx.htmlquote:So what I've said is that we have not yet made a decision, but the international norm against the use of chemical weapons needs to be kept in place. And nobody disputes -- or hardly anybody disputes that chemical weapons were used on a large scale in Syria against civilian populations.
We have looked at all the evidence, and we do not believe the opposition possessed nuclear weapons on -- or chemical weapons of that sort. We do not believe that, given the delivery systems, using rockets, that the opposition could have carried out these attacks. We have concluded that the Syrian government in fact carried these out. And if that's so, then there need to be international consequences.
So we are consulting with our allies. We're consulting with the international community. And you know, I have no interest in any kind of open-ended conflict in Syria, but we do have to make sure that when countries break international norms on weapons like chemical weapons that could threaten us, that they are held accountable.
Zodra? Hij zegt dat ze al geconcludeerd hebben dat dat zo is.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:38 schreef deleriouz het volgende:
Die 'if' heeft in dit geval de betekenis 'zodra'.
Ja precies.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:39 schreef -jos- het volgende:
[..]
Zodra? Hij zegt dat ze al geconcludeerd hebben dat dat zo is.
quote:Transcript
GWEN IFILL: Hello, Mr. President. Thank you so much for joining us.
PRESIDENT BARACK OBAMA: Really appreciate it. Thank you.
JUDY WOODRUFF: And welcome to the NewsHour.
PRESIDENT OBAMA: Great to be here.
JUDY WOODRUFF: Mr. President, you’ve just come from making a speech at – celebrating a nonviolent event, the March on Washington, Martin Luther King’s speech 50 years ago. We’re going to get to that in just a moment. But first, we want to ask you about a place where there’s been too much violence: Syria. How close are you to authorizing a military strike? And can you assure the American people that by doing so, given Iraq and Afghanistan, that the United States will not get bogged down in yet another war halfway around the world?
PRESIDENT OBAMA: Well, first of all, I’ve not made a decision. I have gotten options from our military, had extensive discussions with my national security team.
So let me talk about what’s at stake here. I think we all understand terrible things have been happening in Syria for quite some time, that the Assad regime there has been killing its own people by the tens of thousands, that there are sectarian arguments that have spilled over into bloodshed and have escalated over the last couple of years. And although what’s happened there is tragic, and although I have called for Assad to leave and make sure that we got a transitional government that could be inclusive in Syria, what I’ve also concluded is that direct military engagement, involvement in the civil war in Syria, would not help the situation on the ground. And so we’ve been very restrained, although diplomatically, we’ve been very active; we’ve been providing a lot of humanitarian aid to people who’ve been displaced by the war.
But what I also said was that if the Assad regime used chemical weapons on his own people, that that would change some of our calculations. And the reason has to do with not only international norms but also America’s core self-interest. We’ve got a situation in which you’ve got a well-established international norm against the use of chemical weapons. Syria has one of the largest stockpiles in the world of chemical weapons.
This is a volatile country in a very volatile region. We’ve got allies bordering Syria. Turkey is a NATO ally, Jordan a close friend that we work with a lot. Israel is very close by. We’ve got bases throughout the region. We cannot see a breach of the nonproliferation norm that allows, potentially, chemical weapons to fall into the hands of all kinds of folks.
So what I’ve said is that we have not yet made a decision, but the international norm against the use of chemical weapons needs to be kept in place. And nobody disputes – or hardly anybody disputes that chemical weapons were used on a large scale in Syria against civilian populations.
We have looked at all the evidence, and we do not believe the opposition possessed nuclear weapons on – or chemical weapons of that sort. We do not believe that, given the delivery systems, using rockets, that the opposition could have carried out these attacks. We have concluded that the Syrian government in fact carried these out. And if that’s so, then there need to be international consequences.
So we are consulting with our allies. We’re consulting with the international community. And you know, I have no interest in any kind of open-ended conflict in Syria, but we do have to make sure that when countries break international norms on weapons like chemical weapons that could threaten us, that they are held accountable.
JUDY WOODRUFF: But Mr. President, with all due respect, what does it accomplish? I mean, you’re – the signals the American people are getting is that this would be a limited strike or of limited duration. If it’s not going to do that much harm to the Assad regime, what have you accomplished? How – what – what’s changed?
PRESIDENT OBAMA: Well, Judy, again, I have not made a decision, but I think it’s important that if, in fact, we make a choice to have repercussions for the use of chemical weapons, then the Assad regime, which is involved in a civil war, trying to protect itself, will have received a pretty strong signal, that in fact, it better not do it again. And that doesn’t solve all the problems inside of Syria, and, you know, it doesn’t, obviously end the death of innocent civilians inside of Syria.
And we hope that, in fact, ultimately, a political transition can take place inside of Syria, and we’re prepared to work with anybody – the Russians and others – to try to bring the parties together to resolve the conflict, but we want the Assad regime to understand that by using chemical weapons on a large scale against your own people – against women, against infants, against children, that you are not only breaking international norms and standards of decency, but you’re also creating a situation where U.S. national interests are affected, and that needs to stop.
GWEN IFILL: Mr. President, with all of the mayhem in the Middle East involving allies like Israel and Jordan and refugees on the border and potential action in Syria and the collapse of the government in Egypt, do you worry at all that your administration underestimated what the toll would be of an Arab Spring?
PRESIDENT OBAMA: Well, I don’t – I think we anticipated this would be a really difficult process. I mean, you’ve got a region that, for decades, has basically been under autocratic rule. And people have been suppressed, and there were no traditions of civil society. There were no traditions of political freedom. And then suddenly, folks are allowed to express themselves, but a lot of their organizing principles end up being around extremist agendas, in some cases; more moderate forces sometimes haven’t get got their act together. So we anticipated that this was going to be a very difficult path. We’re not surprised by that.
The one thing, though, maybe implicit in your question, Gwen, is some suggestion that there was something we could do to prevent it –
GWEN IFILL: That was implicit in my question.
PRESIDENT OBAMA: – and I think if the idea is that what we should have done is done more to shore up autocratic governments, that we should have stood by while governments that we had relationships with killed their own people – peaceful, innocent protesters – then I suspect you’d have a different set of questions for me.
And so we don’t have good options, great options, for the region. But what I am clear about is that if the United States stands by its core values and its core interests; if we’re very clear about making sure that we’re stopping terrorist attacks against the United States; if we are very clear about our, you know, commitment to the safety and security of Israel; if we are clear about the free flow of energy throughout the region that affects the entire global economy; but also if we’re clear about our values and that we believe in inclusive governments, that we believe in the protection of minority rights, that we believe in women’s rights, that we believe that over time it’s better for governments to be representative of the will of their people, as opposed to being, you know, dictated to by authoritarian governments; if we are consistent in those principles, then eventually, I think, we’ll be better off. But it doesn’t mean that we’re not going to have some very difficult problems in – in the meantime.
GWEN IFILL: I do have one more brief question about Syria.
PRESIDENT OBAMA: Sure.
GWEN IFILL: For the American people who look at this and say, why are we getting involved, how do you justify taking action? I know you talked about international norms because of chemical weapon use, but not because of the 100,000 people who were killed there in the past, and the 2 million refugees who fled across the border.
PRESIDENT OBAMA: Well, what’s happened has been heartbreaking, but when you start talking about chemical weapons in a country that has the largest stockpile of chemical weapons in the world, where over time, their control over chemical weapons may erode, where they’re allied to known terrorist organizations that, in the past, have targeted the United States, then there is a prospect, a possibility, in which chemical weapons that can have devastating effects could be directed at us. And we want to make sure that that does not happen.
There is a reason why there is an international norm against chemical weapons. There’s a reason why consistently, you know, the rules of war have suggested that the use of chemical weapons violates Geneva Protocols. So they’re different, and we want to make that they are not loose in a way that ultimately, could affect our security.
And if, in fact, we can take limited, tailored approaches, not getting drawn into a long conflict, not a repetition of, you know, Iraq, which I know a lot of people are worried about – but if we are saying in a clear and decisive but very limited way, we send a shot across the bow saying, stop doing this, that can have a positive impact on our national security over the long term, and may have a positive impact on our national security over the long term and may have a positive impact in the sense that chemical weapons are not used again on innocent civilians.
Ofwel hij vind dat er op basis van zijn conclusie een internationale respons moet komen. Maar die internationale respons is er dus niet want er zijn niet genoeg landen die Obama willen helpen... Waarom niet? Omdat er geen bewijs is dat het Syrische regime chemische aanvallen heeft uitgevoerd. Wie zou dat bewijs moeten leveren? De VN. Wat gebeurde er toen de VN vroeg aan Syrie of ze het land in mochten? Ze waren een dag later aanwezig op de plek van de aanval. Toen vond de VS opeens dat het VN onderzoek zinloos was. En vandaag waarschuwde de VS de VN dat het niet veilig genoeg was in Syrie voor de onderzoekcommissie.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:40 schreef deleriouz het volgende:
[..]
Ja precies.
"Ze hebben geconcludeerd dat het Syrische regime dit op de kerfstok heeft. Normaliter, zodra/indien dit het geval is, moet er een internationale response komen."
Dat is de truuk. Dat van dat verantwoordelijk houden heb ik al eerder gehoord. Dat wil dus niet zeggen dat Assad of zijn troepen het gedaan hebben. Dat is verder dan ook irrelevant. Assad is verantwoordelijk, ook als het Al Qada was.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:54 schreef -jos- het volgende:
Obama houdt Assad verantwoordelijk voor aanval
Barack Obama houdt de Syrische regering van Bashar al-Assad verantwoordelijk voor de recente aanval met chemische wapens in Damascus, waarbij honderden mensen om het leven zijn gekomen.
http://www.nu.nl/buitenla(...)ordelijk-aanval.html
Turkomanen / Turkmen zijn gewoon soennieten idd.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:44 schreef IPA35 het volgende:
Die kaart...
[ afbeelding ]
Mooi ding wel maar toch heb ik zo mijn vraagtekens.
Waarom worden Alawieten en Nusayris als twee groepen aangeduid terwijl deze groep juist een en hetzelfde is?
Sinds wanneer zijn Turkomanen Alevi? Dit zijn toch juist Soennieten?
Arameers als groep lost van Assyrirs/Chaldeers?
Oh maar dat maakt het makkelijk dan gezien amerika dan verantwoordelijk is voor 9/11quote:Op donderdag 29 augustus 2013 01:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is de truuk. Dat van dat verantwoordelijk houden heb ik al eerder gehoord. Dat wil dus niet zeggen dat Assad of zijn troepen het gedaan hebben. Dat is verder dan ook irrelevant. Assad is verantwoordelijk, ook als het Al Qada was.
Ik zag anders niet iets staan wat ik daadwerkelijk had gezegd, maargoed.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 23:52 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik lees goed genoeg en heb het donkerbruine vermoeden dat politiek is komen kijken naar haar uitspraken en dat de distantiring daar vandaan komt.
9/11 was een psyop ala Operation Northwoods (welke nooit is uitgevoerd).quote:Op donderdag 29 augustus 2013 01:42 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Oh maar dat maakt het makkelijk dan gezien amerika dan verantwoordelijk is voor 9/11
oh wacht.
Omdat we nu baat blijken te hebben aan een instabiel Midden Oosten waar groeperingen elkaar dood willen maken om het voor het zeggen te krijgen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 01:54 schreef Brum_brum het volgende:
Waarom is het volgens de NOS tot aan de BBC's en CNN's van deze wereld onvermijdelijk dat we weer op een zandnegerjacht humanitaire (![]()
)missie met een onvermijdelijke burgerslachting gaan?
Ik moet zeggen dat ik de beelden vroeger machtig mooi vond maar nu ik me wat meer met het voorafgaande proces bezighoud irriteer ik me mateloos en zijn die beelden waarschijnlijk ook niet cool meer. Mocht ik ooit nog eens Fuhrer worden dan dwing ik iedere burger iedere week 2 uur lang te kijken naar afgerukte ledematen, dode kindertjes en van dat soort popcorn spul om ze eens te leren dat oorlog meer is dat een mooie indrukwekkende vuurpijl en een in de brand staand paleis van de grote bad guy. Net zolang tot het aantal idioten die voorstander zijn van dit soort interventies tot onder de 10% is gedaald. Met van die ogen trackende software natuurlijk zodat ze niks missen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 01:59 schreef Drugshond het volgende:
Omdat we weer good old day's met cola en chips naar CNN willen kijken.
Omdat er zoveel politiek kapitaal in de kwestie wordt gestoken dat een conflict bijna onvermijdelijk is. Of er moet een miraculeuze uitkomst zijn. Dat het regime van Assad ineens instort ofzo.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 01:54 schreef Brum_brum het volgende:
Waarom is het volgens de NOS tot aan de BBC's en CNN's van deze wereld onvermijdelijk dat we weer op een zandnegerjacht humanitaire (![]()
)missie met een onvermijdelijke burgerslachting gaan?
Nou we krijgen nu een andere oorlogvoering. Meer drones en zo. Het is weer een reclamefolder waartoe de US in staat is.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 02:05 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik de beelden vroeger machtig mooi vond maar nu ik me wat meer met het voorafgaande proces bezighoud irriteer ik me mateloos en zijn die beelden waarschijnlijk ook niet cool meer. Mocht ik ooit nog eens Fuhrer worden dan dwing ik iedere burger iedere week 2 uur lang te kijken naar afgerukte ledematen, dode kindertjes en van dat soort popcorn spul om ze eens te leren dat oorlog meer is dat een mooie indrukwekkende vuurpijl en een in de brand staand paleis van de grote bad guy. Net zolang tot het aantal idioten die voorstander zijn van dit soort interventies tot onder de 10% is gedaald. Met van die ogen trackende software natuurlijk zodat ze niks missen.
Dat was alleen toen Saddam koeweit binnenviel.. toen was er echt 24 uur per dag tv ook op de nl tv.. dat was toch allemaal minder in 2003quote:Op donderdag 29 augustus 2013 01:59 schreef Drugshond het volgende:
Omdat we weer good old day's met cola en chips naar CNN willen kijken.
quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:53 schreef zwaaien het volgende:
[..]
Oh, dacht dat je een Turk ofzo was![]()
maar maakt niet uit, Isral is een land dat omringd wordt door landen die Isral zullen veroveren als ze die kans krijgen, dus logisch dat Isral zich zielig vindt.
Naast chemische wapens hebben ze ook al duizende hitte-zoekende raketten uit Libyequote:Op donderdag 29 augustus 2013 05:35 schreef Salvad0R het volgende:
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE97R0N220130828
Syria says 'terrorists' will strike Europe with chemical weapons
Zit er wel dik in ja, als die "rebellen" door onze geheime diensten worden bewapend en getraind en becommandeerd.... they will come home to roost .
Moeten wij dan een onderscheid maken tussen soennieten, sjieten, alawieten of whatever ... of mogen wij op alles schieten ?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 05:35 schreef Salvad0R het volgende:
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE97R0N220130828
Syria says 'terrorists' will strike Europe with chemical weapons
Zit er wel dik in ja, als die "rebellen" door onze geheime diensten worden bewapend en getraind en becommandeerd.... they will come home to roost .
Maar meneer Obama, Assad zijn troepen vechten tegen Al-Qaeda. En het lijkt me vrij sterk dat Syri de meeste chemische wapens heeft, dan kijk ik eerder naar Rusland of de VS zelf.quote:PRESIDENT OBAMA: Well, what’s happened has been heartbreaking, but when you start talking about chemical weapons in a country that has the largest stockpile of chemical weapons in the world, where over time, their control over chemical weapons may erode, where they’re allied to known terrorist organizations that, in the past, have targeted the United States, then there is a prospect, a possibility, in which chemical weapons that can have devastating effects could be directed at us. And we want to make sure that that does not happen.
Ik vind dit een prima genuanceerd verhaal. Niet het verhaal van een een oorlogsgeil persoon of iemand die niet snapt dat die rebellen ook niet ok zijn. Ikquote:
Dat is nog eens wat anders dan dat blauwe kannetje van die rebellen (geen idee wat het beide zijn overigens).quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:46 schreef deleriouz het volgende:
Ik ben toch erg benieuwd wat dit kan zijn. De raket ziet er vrijwel identiek uit als die na de aanvalen van 21 augustus in meerdere video's opdoken. De rode barreten zijn Republican Guard van de SAA, en de regime vlag duidt op SAA gecontroleerd gebied.
Dit kan sowieso niet de aanval van 21 augustus zijn. Dat was namelijk s'nachts.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:46 schreef deleriouz het volgende:
Ik ben toch erg benieuwd wat dit kan zijn. De raket ziet er vrijwel identiek uit als die na de aanvalen van 21 augustus in meerdere video's opdoken. De rode barreten zijn Republican Guard van de SAA, en de regime vlag duidt op SAA gecontroleerd gebied.
Kan ook gewoon propaganda zijn van het Syrische regime.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:02 schreef Drugshond het volgende:
http://beforeitsnews.com/(...)n-syria-2453742.html filmpje en zo.
Je moet de kant van de burger kiezen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 08:42 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Maar meneer Obama, Assad zijn troepen vechten tegen Al-Qaeda. En het lijkt me vrij sterk dat Syri de meeste chemische wapens heeft, dan kijk ik eerder naar Rusland of de VS zelf.
Er is geen goed/fout in Syri, het is allemaal fout. Je moet ook geen kant kiezen.
Inderdaad, ze gaan voorbij aan het feit dat de twee strijdende partijen allebei niet helemaal sporen. Er zullen genoeg democratisch gezinde rebellen zijn, maar daarnaast een grote groep extremisten/jihadisten/terroristen. Bovendien moet eerst eens de waarheid naar boven worden gehaald omtrent de gifgas aanval. Het is namelijk ook niet ondenkbaar dat de rebellen/terroristen dit plannetje hebben opgezet om een interventie uit te lokken.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 08:42 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Maar meneer Obama, Assad zijn troepen vechten tegen Al-Qaeda. En het lijkt me vrij sterk dat Syri de meeste chemische wapens heeft, dan kijk ik eerder naar Rusland of de VS zelf.
Er is geen goed/fout in Syri, het is allemaal fout. Je moet ook geen kant kiezen.
True....quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:08 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Kan ook gewoon propaganda zijn van het Syrische regime.
http://www.nytimes.com/20(...)action-on-syria.htmlquote:American officials said Wednesday there was no “smoking gun” that directly links President Bashar al-Assad to the attack, and they tried to lower expectations about the public intelligence presentation. They said it will not contain specific electronic intercepts of communications between Syrian commanders or detailed reporting from spies and sources on the ground.
American officials said the intelligence assessment they are preparing to make public will be similar to a modest news release that the White House issued in June to announce that the Assad government had used chemical weapons on a small scale against the opposition multiple times in the last year.
Based on that conclusion, Mr. Obama authorized a limited program of supplying the Syrian rebels with arms, which have yet to arrive.
Goed opgelet.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:44 schreef IPA35 het volgende:
Die kaart...
[ afbeelding ]
Waarom worden Alawieten en Nusayris als twee groepen aangeduid terwijl deze groep juist een en hetzelfde is?
De burger die de wapens opneemt tegen het regime en als het kan nog brutaler te werk gaat dan het leger zelf, die kinderen mee laat helpen bij het onthoofden van de vijand enzo ?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je moet de kant van de burger kiezen.
Kan er iemand voor ons westerlingen even verduidelijken wie nu wie dood wil op deze kaart ?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 00:44 schreef IPA35 het volgende:
Die kaart...
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:19 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Kan er iemand voor ons westerlingen even verduidelijken wie nu wie dood wil op deze kaart ?
Het waren eerst overlopende militairen die begonnen terug te schieten.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:17 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
De burger die de wapens opneemt tegen het regime
Neequote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:46 schreef SeLang het volgende:
Ben ik de enige die bij deze vlag
[ afbeelding ]
steeds hieraan moet denken?
[ afbeelding ]
Ja.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:46 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is ook precies mijn grootste bezwaar. Dan werk je Assad weg, maar dan vecht je daaropvolgend weer een oorlog a la Irak om een 'approved by USA' regering te krijgen terwijl al die extremisten die je onder andere hebt bewapend beginnen met aanslagen en guerilla tactieken.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:11 schreef De_Ilias het volgende:
Er zijn problemen, want als Amerika de rebellen steunt dan moet zij ook rekening houden met het feit dat er extremisten zitten zoals Al nusra die eigenlijk van Syri een proxy staat gaan maken.
Heineken is vrijheidquote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:46 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van die extremisten gaan de Amerikanen geen last krijgen. De bevolking is de lul ja, maar de Amerikanen zijn veilig. En bondgenoot Isral ook.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:49 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
[..]
Dat is ook precies mijn grootste bezwaar. Dan werk je Assad weg, maar dan vecht je daaropvolgend weer een oorlog a la Irak om een 'approved by USA' regering te krijgen terwijl al die extremisten die je onder andere hebt bewapend beginnen met aanslagen en guerilla tactieken.
Hoe ben je daar zo zeker van? Die extremisten zullen vast niet denken: 'goed, het westen heeft Assad weggewerkt, onze taak zit erop. Tot ziens!'. Die willen ook een draagvlak creren onder de bevolking. Het zal dan weer ouderwets hearts en mind winnen worden van beide kanten.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:52 schreef Peunage het volgende:
[..]
Van die extremisten gaan de Amerikanen geen last krijgen. De bevolking is de lul ja, maar de Amerikanen zijn veilig. En bondgenoot Isral ook.
Het is een straf. Pappa VS moet laten zien aan de kinderen van de wereld dat spelen met gifgas niet mag.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:00 schreef 3-voud het volgende:
Ik ben wel benieuwd... wat lossen die kruisraketten op?
AlQaida een handje helpen om Assad te verslaan.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:00 schreef 3-voud het volgende:
Ik ben wel benieuwd... wat lossen die kruisraketten op?
Beetje kinderlijk uitgelegd vind ik dit.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is een straf. Pappa VS moet laten zien aan de kinderen van de wereld dat spelen met gifgas niet mag.
Tsja ik verzin het niet.
Dus eigenlijk is het doel die burgeroorlog te verergeren...quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:02 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
AlQaida een handje helpen om Assad te verslaan.
De rebellen hebben dringend help nodig om de luchtmacht van Assad aan te pakken. Dus als die kruisraketten wat vliegvelden enzo kunnen uitschakelen ...
Nee, eigenlijk snap ik het niet. Ten eerste waarom voelt de VS zich geroepen om die straf uit te delen? Dat doen ze alleen maar om zelf geen gezichtsverlies te willen lijden aangezien zij zelf die grens getrokken hebben. Ten tweede, waarom perse bij gifgas? Het is vreselijk, dat zeker, maar er gebeuren heel veel erge dingen. In Congo gaat het regeringsleger soms op verkrachtingstocht, om iets te noemen. Gaat de VS dan Congo straffen door her en der wat raketten te strooien?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:02 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Beetje kinderlijk uitgelegd vind ik dit.
Het is een signaal aan de rest van de landen dat gooien met gifgas niet getolereerd wordt. Logisch toch? Of vind jij van niet?
Dat bedoel ik dus. Het gaat nergens over.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk snap ik het niet. Ten eerste waarom voelt de VS zich geroepen om die straf uit te delen? Dat doen ze alleen maar om zelf geen gezichtsverlies te willen lijden aangezien zij zelf die grens getrokken hebben. Ten tweede, waarom perse bij gifgas? Het is vreselijk, dat zeker, maar er gebeuren heel veel erge dingen. In Congo gaat het regeringsleger soms op verkrachtingstocht, om iets te noemen. Gaat de VS dan Congo straffen door her en der wat raketten te strooien?
Of dat gewoon die 4 boten daar allemaal vernietigd worden..quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:04 schreef SeLang het volgende:
Die hele interventie draait om de piemol van Obama.
Het zou wel lachen zijn als de Amerikanen straks heel laf een paar kruisraketten afschieten op doelen in Syri en dat Syri dan als vergelding een heel duur Amerikaans oorlogsschip laat zinken.
Order out of chaosquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:06 schreef Synthercell het volgende:
Kernwapens, kernrampen, WMD, chemische wapen doen vooral een ding, bevolkingen in angst brengen en houden, en bevolkingen in angst groeperen=organiseren zich. De Syrische bevolking is zich aan het organiseren, dus de vollgende leider kan daar enorme macht uit onttrekken. Dit is de echte reden waarom men deze aanval zal doordrukken. En in het westen gebeurt hetzelfde, want de meeste mensen zijn tegen deze aanval, dus overgrote meerderheden, dus als die aanval er komt ontstaat er woede (emotie) in die meerderheden, die emotie zorgt voor organisatie.
Dat eerste: dat is jouw eigen invulling. Een aanname.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk snap ik het niet. Ten eerste waarom voelt de VS zich geroepen om die straf uit te delen? Dat doen ze alleen maar om zelf geen gezichtsverlies te willen lijden aangezien zij zelf die grens getrokken hebben. Ten tweede, waarom perse bij gifgas? Het is vreselijk, dat zeker, maar er gebeuren heel veel erge dingen. In Congo gaat het regeringsleger soms op verkrachtingstocht, om iets te noemen. Gaat de VS dan Congo straffen door her en der wat raketten te strooien?
En daarnaast, zo'n grens stelt dus ook mogelijkheden voor terroristen en andere groeperingen. Het kan namelijk in je voordeel zijn als de VS aanval.
Logica ten top iddquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:02 schreef DeToffifee het volgende:
Beetje kinderlijk uitgelegd vind ik dit.
Het is een signaal aan de rest van de landen dat gooien met gifgas niet getolereerd wordt. Logisch toch? Of vind jij van niet?
Zelfs in oorlog heb je regels waar je je aan moet houden. Hoe gek dat ook mag klinken.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:14 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Logica ten top idd
Je mag gerust 100.000 mensen doden met guns, maar o wee als je gas gebruikt.
Beetje hypocriet niet ?
En als ze amper onderzoeken wie het gas gebruikt heeft, zullen ze al zeker niet gaan onderzoeken wie het geproduceerd/geleverd heeft ... of is dat eigenlijk niet belangrijk meer ?
Oorlog voeren is tegenwoordig zoals een wedstrijdje voetbal met een scheidsrechter erbij ...
Nee maar ik snap gewoon het principe van straffen niet op deze manier. Een klein kind straf je als ie iets stouts gedaan heeft. Maar een land/regering straffen door wat raketten te gooien her en der.....het is gewoon raar. Wat geeft Amerika het recht om de boel te slopen, en zelfs mensen om te brengen omdat er ergens besloten is dat er gifgas gebruikt moest worden (als dat al zo is).quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:11 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Dat eerste: dat is jouw eigen invulling. Een aanname.
Gifgas maakt in korte tijd heel veel doden. Er moet toch rgens een grens getrokken worden?
Bovendien willen ze het regime verzwakken, de installaties uitschakelen.
Maar goed, ik denk dat hier in deze reeks veel Amerika haters zitten, al van ver voor dit gedoe, en ze zullen het toch niet goed kunnen doen.
Ja en die worden ook zo goed nageleefdquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:16 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zelfs in oorlog heb je regels waar je je aan moet houden. Hoe gek dat ook mag klinken.
Voor de goede orde: ik vind Amerika idd een bende christengekkies met een te groot ego van kleuterniveau die zich volstampen met fast-food.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:11 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Gifgas maakt in korte tijd heel veel doden. Er moet toch rgens een grens getrokken worden?
Bovendien willen ze het regime verzwakken, de installaties uitschakelen.
Maar goed, ik denk dat hier in deze reeks veel Amerika haters zitten, al van ver voor dit gedoe, en ze zullen het toch niet goed kunnen doen.
Je hebt mij ook al onder die noemer geplaatst, onterecht trouwens.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:11 schreef DeToffifee het volgende:
Jep, doet me denken aan die beelden van die rebellen die slachtoffers onthoofden, of het hart uitsnijden en opeten terwijl ze hun religieuse kreten schallen ...quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:16 schreef xzaz het volgende:
Zelfs in oorlog heb je regels waar je je aan moet houden. Hoe gek dat ook mag klinken.
Exactly. En die is met verdrag tegen het gebruik van chemische wapens gemaakt.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:11 schreef DeToffifee het volgende:
[..]
Geen idee wie wat wil. Het is een wespennest. Assad is fout, de Rebellen zijn fout. Probeer daar maar eens een oplossing voor te vinden waar zowel het Westen, Rusland, de Arabische wereld en andere belanghebbenden zich in kunnen vinden.quote:Bovendien willen ze het regime verzwakken, de installaties uitschakelen.
Dat snap ik ook niet. Binnen de VN is het niet alleen Amerika die een daad wil stellen. Ik vind Engeland bv nog harder roeptoeteren dan Amerika. Alleen Rusland en China waren om hun eigen agenda tegen maatregelen nemen.quote:Maar goed, ik denk dat hier in deze reeks veel Amerika haters zitten, al van ver voor dit gedoe, en ze zullen het toch niet goed kunnen doen.
Kruisraket op de messenvoorraad van de rebellen?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:20 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Jep, doet me denken aan die beelden van die rebellen die slachtoffers onthoofden, of het hart uitsnijden en opeten terwijl ze hun religieuse kreten schallen ...
Er staat mij nog iets bij over de chemicalien cocktail die vietnam over zich heen kreeg, de fosfor granaten in Irak (waar ook niemand mocht filmen) etc.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:20 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Jep, doet me denken aan die beelden van die rebellen die slachtoffers onthoofden, of het hart uitsnijden en opeten terwijl ze hun religieuse kreten schallen ...
Nee en daarom denken ze eraan om in te grijpenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:17 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ja en die worden ook zo goed nageleefd
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:18 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Alleen hier begrijp ik er weinig van. Zie Afghanistan, Irak en de rest van de zooi de laatste jaren. Wat is er verbetert na hun ingrijpen? En waarom zo selectief zoals die user met kutnaam al uitlegde?
En er zijn ook regels die het mogelijk maken of verbieden om in te grijpen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee en daarom denken ze eraan om in te grijpen
Syri heeft schijnbaar een flinke voorraad chemische wapens. Dit tegen de zin in van de internationale gemeenschap. NU is er een reden om deze voorraad te vernietigen of in ieder geval te verminderen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nee maar ik snap gewoon het principe van straffen niet op deze manier. Een klein kind straf je als ie iets stouts gedaan heeft. Maar een land/regering straffen door wat raketten te gooien her en der.....het is gewoon raar. Wat geeft Amerika het recht om de boel te slopen, en zelfs mensen om te brengen omdat er ergens besloten is dat er gifgas gebruikt moest worden (als dat al zo is).
Assad zelf straf je uberhaupt niet eens behalve dat hij de begroting moet aanpassen omdat hij wat verliezen heeft geleden. Maar dat kost hem waarschijnlijk 5 minuten om die opdracht te geven aan andere.
Heb je de poppen aan het dansen. Sowieso, laat die Midden-Oosten landen dit maar oplossen, maar ja de Arabische unie is hun geld aan het tellen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:24 schreef Smack10 het volgende:
[..]
En er zijn ook regels die het mogelijk maken of verbieden om in te grijpen.
Als de resolutie tot ingrijpen niet gesteund wordt en de V.S. zonder VN mandaat ingrijpt, wat dan?
Dat argument vind ik al logischer dan het argument van 'straffen'. Prima als we zeggen dat gifgas opslag plaatsen gewoon geen plek hebben in deze wereld en dus van de kaart geveegd moeten worden. Dat is gewoon een duidelijk doel en een duidelijke grens.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:24 schreef Montagui het volgende:
[..]
Syri heeft schijnbaar een flinke voorraad chemische wapens. Dit tegen de zin in van de internationale gemeenschap. NU is er een reden om deze voorraad te vernietigen of in ieder geval te verminderen.
Dan gebeurd er niets. Het merendeel van de VN is voor ingrijpen. Het zijn alleen de veto's van die paar naties met hun eigen agenda die het tegenhouden. En die zeggen dan alleen 'foei' en houden zich koest.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:24 schreef Smack10 het volgende:
[..]
En er zijn ook regels die het mogelijk maken of verbieden om in te grijpen.
Als de resolutie tot ingrijpen niet gesteund wordt en de V.S. zonder VN mandaat ingrijpt, wat dan?
'Tegenhouden'? Die gebruiken hun stem gewoon; misschien niet zoals andere landen dat willen maar dat recht hebben ze volledig. Rusland is een en al gebaad bij een rustig midden-oosten.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan gebeurd er niets. Het merendeel van de VN is voor ingrijpen. Het zijn alleen de veto's van die paar naties met hun eigen agenda die het tegenhouden. En die zeggen dan alleen 'foei' en houden zich koest.
Leuke poging.quote:http://www.smh.com.au/bus(...)-20130827-2smvt.html
Saudi Arabia has secretly offered Russia a sweeping deal to control the global oil market and safeguard Russia’s gas contracts, if the Kremlin backs away from the Assad regime in Syria.
[..]
Leaked transcripts of a behind closed doors meeting between Russia’s Vladimir Putin and Saudi Prince Bandar bin Sultan shed an extraordinary light on the hard-nosed Realpolitik of the two sides.
Prince Bandar, head of Saudi intelligence, allegedly confronted the Kremlin with a mix of inducements and threats in a bid to break the deadlock over Syria.
‘‘Let us examine how to put together a unified Russian-Saudi strategy on the subject of oil. The aim is to agree on the price of oil and production quantities that keep the price stable in global oil markets,’’ he is claimed to have said at the four-hour meeting with Mr Putin.
‘‘We understand Russia’s great interest in the oil and gas in the Mediterranean from Israel to Cyprus. And we understand the importance of the Russian gas pipeline to Europe. We are not interested in competing with that. We can cooperate in this area,’’ he said, purporting to speak with the full backing of the US.
The talks appear to offer an alliance between the OPEC cartel and Russia, which together produce more than 40 million barrels a day of oil, 45 per cent of global output. Such a move would alter the strategic landscape.
[..]
We hebben al gezien wat ze in Irak hebben gedaan. Burgers vermoorden. Lokale veiligheidsdiensten aanvallen. Die 4000+ Amerikanen of zo(gedood) zijn vooral het werk van lokale milities.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:58 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
[..]
Hoe ben je daar zo zeker van? Die extremisten zullen vast niet denken: 'goed, het westen heeft Assad weggewerkt, onze taak zit erop. Tot ziens!'. Die willen ook een draagvlak creren onder de bevolking. Het zal dan weer ouderwets hearts en mind winnen worden van beide kanten.
Dat is toch moeilijker dat het lijkt denk ik..quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat argument vind ik al logischer dan het argument van 'straffen'. Prima als we zeggen dat gifgas opslag plaatsen gewoon geen plek hebben in deze wereld en dus van de kaart geveegd moeten worden. Dat is gewoon een duidelijk doel en een duidelijke grens.
Ik word het wel een beetje zat al die leiders die van dag 1 al roepen dat het Assad is geweest. Echter, tot nu toe heeft nog niemand het bewijs geleverd. Enige gerucht wat ik heb gelezen is een ambtenaar die overstuur naar grondtroepen zou hebben gebeld.quote:Clegg voorspelt meer chemische aanvallen Assad
De vicepremier van het Verenigd Koninkrijk, Nick Clegg, voorspelt dat de Syrische president Bashar al-Assad het gebruik van chemische wapens zal opvoeren en uitbreiden, als een reactie uitblijft.
Ontwikkelingen rond Syri Fotoserie
Dat zegt Clegg donderdag tegen de Britse radiozender Radio 4. De vicepremier is ervan overtuigd dat het regime van Assad achter de vermeende gifgasaanvallen zit, die recentelijk plaatsvonden.
De Syrische regering ontkent dat en stelt dat de rebellen zelf met chemische wapens in de weer zijn. Clegg zegt ervan overtuigd te zijn dat gepaste maatregelen toekomstig gebruik van chemische wapens zal ontmoedigen.
Donderdag debatteren de Britse kamerleden met elkaar over het steunen van een Britse militaire missie in Syri. Een volgend debat zal plaatsvinden als de VN haar rapport uit heeft gebracht.
Cameron ging pas met de tweede debatronde akkoord nadat duidelijk werd dat er naar inschatting niet genoeg voorstanders geteld zouden worden, meldt Sky News. Geschat wordt dat 70 van de 305 Conservatieven op dit moment niet achter een Britse militaire actie staat, zegt The Guardian.
De oppositie is duidelijk over een eventuele, vroegtijdige, Britse missie. Labour-voorzitter Ed Miliband zegt dat zijn partij niet de "fouten" wil herhalen die zijn gemaakt tijdens de interventie in Irak en dat de VN-waarnemers de tijd moeten krijgen om hun werk naar behoren uit te voeren, meldt Sky News.
Rusland heeft de laatste paar keer een goed punt gehad. De uitslag van het onderzoek stond ook al vast.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan gebeurd er niets. Het merendeel van de VN is voor ingrijpen. Het zijn alleen de veto's van die paar naties met hun eigen agenda die het tegenhouden. En die zeggen dan alleen 'foei' en houden zich koest.
Vanuit gaande dat een raket op een dergelijk opslagplaats geen gevolgen heeft. Neem aan dat een ontploffing een enorme gifwolk creert.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:36 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dat is toch moeilijker dat het lijkt denk ik..
Dan moet je al zeker weten dat je alles vernietigd anders krijg je misschien weer een reactie met die wapens tegen het Westen..
En als je een bom op een opslagplaats met die wapens gooit hou ik mijn hart al vast..
En dat SAS team verschijnt even uit het niets in zijn slaapkamer(zoals in Harry Potter), knalt hem en zijn vele ervaren bewakers even dood en springt dan in een helicopter die wegvliegt terwijl alles onder hrn vernietigd wordt in een explosie?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:33 schreef b4kl4p het volgende:
Wel leuk en aardig allemaal dat gespeculeer maar mn cola wordt warm en de popcorn slof.
Wat ik nooit snap is dat ze dan weer een paar kruisraketjes links en rechts neergooien.
Assad heeft het gedaan zeg je? Schiet die dude dan even van z'n sokken met een SAS team of zo. Klaar. Nieuwe.
Misschien kunnen ze dan ook eens onderzoeken wie het produceert en levert.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat argument vind ik al logischer dan het argument van 'straffen'. Prima als we zeggen dat gifgas opslag plaatsen gewoon geen plek hebben in deze wereld en dus van de kaart geveegd moeten worden. Dat is gewoon een duidelijk doel en een duidelijke grens.
Die dan richting tel aviv vliegtquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:37 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Vanuit gaande dat een raket op een dergelijk opslagplaats geen gevolgen heeft. Neem aan dat een ontploffing een enorme gifwolk creert.
Maar iemand moet de Syrische bevolking daartegen beschermen. Het leger en politie aan de kant van Assad zijn dan helemaal uitgedund.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:31 schreef Peunage het volgende:
[..]
We hebben al gezien wat ze in Irak hebben gedaan. Burgers vermoorden. Lokale veiligheidsdiensten aanvallen. Die 4000+ Amerikanen of zo(gedood) zijn vooral het werk van lokale milities.
Dat dus. En het kan zelfs zo zijn dat de regering het wel gedaan heeft maar Assad er niets van wist.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:38 schreef Peunage het volgende:
[..]
En dat SAS team verschijnt even uit het niets in zijn slaapkamer(zoals in Harry Potter), knalt hem en zijn vele ervaren bewakers even dood en springt dan in een helicopter die wegvliegt terwijl alles onder hrn vernietigd wordt in een explosie?
Stel dat het bovenstaande scenario inderdaad uitgevoerd wordt, Assad is dood. En dan? Problemen zijn opgelost?
Nou dan maken ze er een film van : Zero Dark Thirty ... onequote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:38 schreef Peunage het volgende:
[..]
En dat SAS team verschijnt even uit het niets in zijn slaapkamer(zoals in Harry Potter), knalt hem en zijn vele ervaren bewakers even dood en springt dan in een helicopter die wegvliegt terwijl alles onder hrn vernietigd wordt in een explosie?
Stel dat het bovenstaande scenario inderdaad uitgevoerd wordt, Assad is dood. En dan? Problemen zijn opgelost?
We geven de rebellen toch al wapens.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:38 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
[..]
Maar iemand moet de Syrische bevolking daartegen beschermen. Het leger en politie aan de kant van Assad zijn dan helemaal uitgedund.
Er zijn ook regels waar men zich aan dient te houden als het gaat om interveniren in een conflict. Die regels worden hier ook even makkelijk terzijde geschoven. Daarbij gelden in een oorlog uiteindelijk de regels van de sterkste of de overwinnaar, niet die van het oorlogsrecht.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:16 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als de rebellen allemaal democratisch gezind waren en echt Syri stabiel wilden opbouwen was het probleem al een stuk kleiner. Zeker als Assad inderdaad dat gas zou hebben gebruikt. Maar dit is allebei niet het geval, dus zit je met een zeer lastige tweestrijd.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:41 schreef Smack10 het volgende:
[..]
We geven de rebellen toch al wapens.
Oh wacht, die zijn niet van de vrede heb ik het idee.![]()
We horen al de hele tijd over "zoveel bewijs", nou waar is het dan?
Ik ben van mening dat ze in die regio eens door moeten pakken. Dit zijn speldenprikjes waar ze later, en wij ook, weer last van krijgen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:45 schreef sp3c het volgende:
op zich zijn het best aardige argumenten waarom we die oorlog wel zouden (moeten) willen ... just saying
al klinkt het allemaal wat vergezocht in mijn oren
ik denk dat 'het Westen' graag de goodguy wil zijn in de wereld en hier een uitgelezen kans zag
nu iedereen begint te morrelen zie je ze een voor een terugkrabbelen
voorlopig gebeurt er nog nietsquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:47 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat ze in die regio eens door moeten pakken. Dit zijn speldenprikjes waar ze later, en wij ook, weer last van krijgen.
Wat is dit dan voor zinloze reactie?quote:
Praat je nou in jezelf?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:48 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat is dit dan voor zinloze reactie?
Quote ik mezelf?quote:
welke reactie?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:48 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat is dit dan voor zinloze reactie?
Wat versta jij onder doorpakken? Wat moet er volgens jou dan precies worden gedaan?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:47 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat ze in die regio eens door moeten pakken. Dit zijn speldenprikjes waar ze later, en wij ook, weer last van krijgen.
Die ik van je quote...quote:
Die brandhaard opruimen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat versta jij onder doorpakken? Wat moet er volgens jou dan precies worden gedaan?
das een reactie op jouw speldenprikjes die nog niet uitgedeeld wordenquote:
Oh, ik mis het woord 'wellicht', haha. Het is inderdaad niet zeker wie dat gas heeft gebruikt. Maar de rebellen is gewoon een zak Skittles met allerlei smaken: sommige eet je graag op en andere kots je liever uit. Geen pijl op te trekken.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:47 schreef sp3c het volgende:
nou ik durf niet zo stellig te beweren dat beiden niet het geval zijn
de ene rebel is de andere niet en wie dat gifgas heeft gebruikt is op dit moment nog niet duidelijk
Duh...quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
das een reactie op jouw speldenprikjes die nog niet uitgedeeld worden
Gewoon weggaan en dan is het onze brandhaard ook niet meer (en waarschijnlijk een veel mindere brandhaard).quote:
Een tamelijk vage omschrijving.quote:
Mijn idee.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:51 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Gewoon weggaan en dan is het onze brandhaard ook niet meer (en waarschijnlijk een veel mindere brandhaard).
Dan zal ik me wel vergissen. Ik verwacht niet dat een gerichte aanval met raketten op strategische doelen in Syri de zaak tussen Oost, West en de Arabische wereld op scherp gaat zetten.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:42 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Want vergis je niet, dit conflict kan bij ingrijpen gigantisch escaleren en twee machtsblokken tegenover elkaar zetten. Enerzijds de westerse wereld, incluis Israel, en de NAVO, anderzijds Rusland, Iran en China. We moeten dan maar hopen dat al deze partijen het conflict in Syri niet wereldoorlogwaardig vinden.
precies, de smerige moet je weggooien en de lekkere moet je opeten, maar dan moet je ze wel binnen handbereik hebben ofzoquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:51 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
[..]
Oh, ik mis het woord 'wellicht', haha. Het is inderdaad niet zeker wie dat gas heeft gebruikt. Maar de rebellen is gewoon een zak Skittles met allerlei smaken: sommige eet je graag op en andere kots je liever uit. Geen pijl op te trekken.
Al die regimes die hun politiek op religieuze gronden besturen, wegvagen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een tamelijk vage omschrijving.
Regeringsleiders omver werpen en die vervangen door puppets? Landen bezetten? De boel simpelweg platgooien?
Eigenlijk zijn we heeel liev,.. yeah, sure, tell it to the marines!quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:45 schreef sp3c het volgende:
ik denk dat 'het Westen' zich graag als de goodguy wil zijn voordoen in de wereld en hier een uitgelezen kans zag
nu iedereen begint te morrelen zie je ze een voor een terugkrabbelen
Dag Turkijke..quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:53 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Al die regimes die hun politiek op religieuze gronden besturen, wegvagen.
waarom in godsnaam?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:51 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Duh...
Gooi dan dit topic dicht en open hem weer als de 1ste bom valt...
semantics zijn gayquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:54 schreef Jian het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn we heeel liev,.. yeah, sure, tell it to the marines!
fixed that for you.
Dat is een behoorlijke kruistocht. Kost de nodige duiten en is zeker niet zonder risico.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:53 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. En is ook niet makkelijk.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is een behoorlijke kruistocht. Kost de nodige duiten en is zeker niet zonder risico.
En ik neem aan dat je onder wegvagen verstaat het vervangen van de regering, toch?
Als je dat doet komt het net zo hard terug en nog extremer.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:53 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Sterker, ik denk dat die landen pas echt een probleem gaan vormen wanneer wij, als westen, die regimes omver gaan werpen. Daar maak je immers geen vrienden mee.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:58 schreef sp3c het volgende:
ik zie niet echt in waarom een land zichzelf niet op religieuze gronden zou mogen besturen, dat moeten ze zelf onderling maar beslissen
mijn probleem niet
Uiteindelijk wel.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:58 schreef sp3c het volgende:
ik zie niet echt in waarom een land zichzelf niet op religieuze gronden zou mogen besturen, dat moeten ze zelf onderling maar beslissen
mijn probleem niet
Och, als je n dictator in dat land hebt die wel naar je luistert maakt het niks uit wat het volk denkt zolang hij het onder de duim kan houden.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sterker, ik denk dat die landen pas echt een probleem gaan vormen wanneer wij, als westen, die regimes omver gaan werpen. Daar maak je immers geen vrienden mee.
Ja iddquote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:53 schreef Montagui het volgende:
Blijft misschien over die achterlijken uit NL en Belgi die in Syri willen sterven, maar door toeval overleven. Die gasten zou ik liever niet in NL of Belgi zien terugkeren totaal geradicaliseerd als ze zijn.
Het gros van de bevolking is vooral bezig met overleven. Deze mensen vinden weliswaar het zijne van een regering, maar het belangrijkste voor hen is dat er voldoende werk is en er dagelijks eten op tafel ligt.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:59 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. En is ook niet makkelijk.
Maar ik zou niet staan te kijken als het gros van de bevolking erin mee vecht. Meeste van die moslims zijn ook maar gevangenen in dat broeinest van extremisten die hun hachje proberen te redden door in de pas te lopen.
Precies, volgens mij is Syri ook geen "walk in the park" zoals Irak afgelopen oorlog.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:54 schreef SeLang het volgende:
- Het staat nog niet eens vast of er berhaupt chemische wapens zijn gebruikt
- Indien blijkt van wel, hoe kun je dat terug tracen naar Assad? Er zijn massa's leger officieren overgelopen. Hoe kun je dan zo zeker zijn dat geen enkele daarvan zijn hand heeft kunnen leggen op delen van de enorme stockpile chemische wapens die Assad heeft? Verder kunnen die wapens ook uit Saoedi Arabi komen. Het kan ook nog om een mislukt experiment met niet-wapen chemicalin gaan. Maar momenteel weet je gewoon niks.
- Stel dat er inderdaad chemische wapens zijn gebruikt en Assad is de schuldige, wat denk je er dan aan te gaan doen? Je moet nooit een oorlog beginnen als je niet 1) een concreet militair doel kunt definiren dat het probleem oplost, binnen de militaire, politieke en financiele restricties die je hebt en 2) je zeker weet dat je die oorlog gaat winnen. Aan beide voorwaarden is niet voldaan.
- De uitkomst van oorlogen is notoir onvoorspelbaar. Niet aan beginnen tenzij je echt niet anders kunt.
hebben we honderden jaren gedaan en heeft ons weinig problemen opgeleverd geloof ik ... ja af en toe oorlog met de Engelsenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Sterker, ik denk dat die landen pas echt een probleem gaan vormen wanneer wij, als westen, die regimes omver gaan werpen. Daar maak je immers geen vrienden mee.
En Cameron gister brallend 'het volste vertrouwen te hebben' dat hij het Parliament kan overtuigenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:02 schreef Jian het volgende:
Ik zat net naar de BBC te luisteren en de Britten beginnen volgens mij steeds meer de hakken in het zand te zetten aangaande een gewapende interventie. Ze willen sowieso onomstotelijk bewijs van het gebruik van gifgas door Assad. En ik kan men niet aan de indruk onttrekken dat het geluid vanuit de bevolking, dat ronduit vernietigend is richting een eventuele interventie, hierbij ook een belangrijke rol speelt.
Mwoah. dat vind ik in de eerste plaats al behoorlijk onethisch. En daarnaast houdt die dictator het extremisme wellicht onder de duim, maar onderhuids tiert datzelfde extremisme natuurlijk welig. Op de lange termijn los je er niets mee op. Men keert zich alleen maar verder af van het westen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:02 schreef superworm het volgende:
[..]
Och, als je n dictator in dat land hebt die wel naar je luistert maakt het niks uit wat het volk denkt zolang hij het onder de duim kan houden.
De tijden zijn natuurlijk wel wat veranderd. We leven in een geglobaliseerde wereld.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
hebben we honderden jaren gedaan en heeft ons weinig problemen opgeleverd geloof ik ... ja af en toe oorlog met de Engelsen
kost alleen wat centen die je niet terugkrijgt voor mensen die er niet blij mee zijn
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
hebben we honderden jaren gedaan en heeft ons weinig problemen opgeleverd geloof ik ... ja af en toe oorlog met de Engelsen
kost alleen wat centen die je niet terugkrijgt voor mensen die er niet blij mee zijn
het land is stuk, het leger is stuk en er is een grote gewapende oppositiequote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:02 schreef Killaht het volgende:
[..]
Precies, volgens mij is Syri ook geen "walk in the park" zoals Irak afgelopen oorlog.
ok manquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:05 schreef 3-voud het volgende:
[..]![]()
Ik moet te veel tijd erin steken met uitleg en bronnen erbij halen om het je duidelijk te maken. Laat maar dan.
true enoughquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De tijden zijn natuurlijk wel wat veranderd. We leven in een geglobaliseerde wereld.
Nou, echt niet dus, sterker, ze draaien echt vooralsnog de andere kant op.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:03 schreef superworm het volgende:
[..]
En Cameron gister brallend 'het volste vertrouwen te hebben' dat hij het Parliament kan overtuigen
Vanzelfsprekend is dat onethisch maar het is wel de manier waarop postkoloniaal denken en handelen al een halve eeuw in elkaar steekt.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mwoah. dat vind ik in de eerste plaats al behoorlijk onethisch. En daarnaast houdt die dictator het extremisme wellicht onder de duim, maar onderhuids tiert datzelfde extremisme natuurlijk welig. Op de lange termijn los je er niets mee op. Men keert zich alleen maar verder af van het westen.
Lekker naef, we hebben daar niets te zoeken als alleen de burgers te helpen tot een bepaalde hoogtequote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan kun je aan het einde van de rit gewoon alles weer terugtrekken en hopen dat het goedkomt
bestcase scenario lijkt me dat
Westerse soldaten openlijk in Syri is wel het begin van een heel nieuw hoofdstuk.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
het land is stuk, het leger is stuk en er is een grote gewapende oppositie
denk niet dat het lastiger is dan Irak, denk ook niet dat zo'n actie maanden gaat duren als we het meteen goed (hard) doen maar dan moet je wel grondtroepen inzetten en ook de oppositie binnen de oppositie aangrijpen
dan kun je aan het einde van de rit gewoon alles weer terugtrekken en hopen dat het goedkomt
Mooi zo. Als ze zo graag oorlogje spelen zoeken ze maar weer een Coalition of the Willing met een paar bananenrepublieken en dit keer zonder Nederland.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:07 schreef Jian het volgende:
[..]
Nou, echt niet dus, sterker, ze draaien echt vooralsnog de andere kant op.
lees de rest van mijn posts ff, er is niets naiefs aan en ik stel nergens dat we er iets te zoeken hebbenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:07 schreef Axelf0leyoo7 het volgende:
[..]
Lekker naef, we hebben daar niets te zoeken als alleen de burgers te helpen te een bepaalde hoogte
Nou ja het gaat natuurlijk minder om Assad, rebellen of chemische wapens dan dat het gaat om een directe confrontatie (proxy-oorlog a la Vietnam) tussen de belangen van het ene wereldwijde machtsblok en die van het andere. Et voila, edit;quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:07 schreef waht het volgende:
[..]
Westerse soldaten openlijk in Syri is wel het begin van een heel nieuw hoofdstuk.
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:08 schreef Nibb-it het volgende:
11:29 AMRussia to send two warships to eastern Mediterranean, says Interfax news agency (Reuters)
Wellicht niet, maar ik ben een groot voorstander van zelfbestuur. Laat mensen lekker zelf hun regering kiezen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
true enough
maar ik denk niet dat het al te veel problemen op zo leveren
ook niet zoveel voordelen
De moord op Franz Ferdinand was ook niet wereldoorlogwaardig, toch was het de directe aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog. Dat kwam natuurlijk door de andere belangen die er toen in Europa speelde. Het opkomende nationalisme, de Weltpolitik van Wilhem II, het imperialisme, de bondgenootschappen, het verstoorde machtsevenwicht, etc..quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan zal ik me wel vergissen. Ik verwacht niet dat een gerichte aanval met raketten op strategische doelen in Syri de zaak tussen Oost, West en de Arabische wereld op scherp gaat zetten.
Natuurlijk, er zijn partijen die het niet eens zijn met deze actie maar een wereldoorlog waardig? Neuh. Iran zal de gebruikelijke retoriek gebruiken tegen Isral (voor het laten gebruiken van hun luchtruim) maar zoekt sinds Rohani meer toenadering naar de rest van de wereld om dat te laten verpesten door een westers/arabische (vergeet dat niet, er zijn ook arabische landen die een actie steunen) actie tegen Syri. Zoals gezegd, Rusland en China zullen de actie afkeuren, maar daar blijft het bij.
Syri heeft na Rusland de grootste chemische wapens voorraad van de wereld.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
denk niet dat het lastiger is dan Irak, denk ook niet dat zo'n actie maanden gaat duren als we het meteen goed (hard) doen maar dan moet je wel grondtroepen inzetten en ook de oppositie binnen de oppositie aangrijpen
Uiteraard. Maar daarom hoef ik het er nog niet mee eens te zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:07 schreef superworm het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend is dat onethisch maar het is wel de manier waarom postkoloniaal denken en handelen al een halve eeuw in elkaar steekt.
elke actie in Syrie is het begin van een heel nieuw hoofdstukquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:07 schreef waht het volgende:
[..]
Westerse soldaten openlijk in Syri is wel het begin van een heel nieuw hoofdstuk.
We zijn het eens. In elk geval weten we 1 ding zeker: democratie is niet n van de gewenste uitkomsten.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar daarom hoef ik het er nog niet mee eens te zijn.
zijn niet zo heel nuttig tegen een moderne westerse strijdmachtquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:09 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Syri heeft na Rusland de grootste chemische wapens voorraad van de wereld.
ik ben daar eerlijk gezegd nog niet zo heel erg van onder de indrukquote:Ook heeft Assad al twee jaar de tijd om plannen te maken mochten de rebellen de overhand krijgen/interventie, geheel terecht dat hij daarover nadenkt trouwens.
Vergeet ook niet de verdediging/luchafweer die ze van Rusland hebben gekocht..
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:08 schreef Nibb-it het volgende:
11:29 AMRussia to send two warships to eastern Mediterranean, says Interfax news agency (Reuters)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://rt.com/news/line/2013-08-29/#50549
ow ik ook hoorquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht niet, maar ik ben een groot voorstander van zelfbestuur. Laat mensen lekker zelf hun regering kiezen.
Dat sowieso, maar het is wel een van de meer directe confrontaties sinds het einde van de koude oorlog, mocht het gebeuren.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:09 schreef superworm het volgende:
[..]
Nou ja het gaat natuurlijk minder om Assad, rebellen of chemische wapens dan dat het gaat om een directe confrontatie (proxy-oorlog a la Vietnam) tussen de belangen van het ene wereldwijde machtsblok en die van het andere. Et voila, edit;
[..]
Rusland gaat ook zijn spierballen laten zien, alhoewel ik de kans bijzonder klein acht dat die schepen ook maar op enigerlei wijze in aktie zullen komen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:08 schreef Nibb-it het volgende:
Klopt. De Russen/Chinezen hadden in Irak, Afghanistan en Joegoslavi weinig (directe) belangen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:12 schreef waht het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar het is wel een van de meer directe confrontaties sinds het einde van de koude oorlog, mocht het gebeuren.
Omdat de kans bestaat dat een Moslimbroederschap-achtige beweging de macht grijpt? Vind dat weliswaar niet wenselijk, maar het is voornamelijk de eigen bevolking die daaronder lijdt. En dat is verder, lullig genoeg, ons probleem niet.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:10 schreef superworm het volgende:
[..]
We zijn het eens. In elk geval weten we 1 ding zeker: democratie is niet n van de gewenste uitkomsten.
De Turken probeerden dat ookquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
zijn niet zo heel nuttig tegen een moderne westerse strijdmacht
[..]
ik ben daar eerlijk gezegd nog niet zo heel erg van onder de indruk
de Israeli's vliegen het land in en uit en er gebeurt niets
Omdat ware democratie in het M-O in vele landen, zoals in Zuid-Amerika, zou zorgen dat de VS eruit geschopt worden. Ik las enkele jaren terug een poll waaruit bleek dat 80 procent van Irakezen vr het ogenblikkelijk weggaan van de VS was, in Egypte is 95 procent anti-Amerikaans. Die getallen zullen in Syri niet veel positiever zijn gok ik (al is dat een aanname, googelde rond maar kon geen Syrian opinion polls vinden.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Omdat de kans bestaat dat een Moslimbroederschap-achtige beweging de macht grijpt? Vind dat weliswaar niet wenselijk, maar het is voornamelijk de eigen bevolking die daaronder lijdt. En dat is verder, lullig genoeg, ons probleem niet.
Het is alleen jammer dat een land als Egypte zichzelf verder naar de klote helpt door religie nog meer te omarmen, waardoor toeristen het land meer en meer links laten liggen.
Maar goed, dat is wellicht weer een andere discussie.
Je kunt Syri waarschijnlijk redelijk makkelijk militair verslaan (net als Irak) maar wat dan?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
OMG, gast....quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
zijn niet zo heel nuttig tegen een moderne westerse strijdmacht
[..]
ik ben daar eerlijk gezegd nog niet zo heel erg van onder de indruk
Het is goed materiaal maar het SAA is niet heel behendig in gebruik. Dat was het al niet voor de opstand en nu twee jaar later zal het helemaal abominabel zijn. Westerse legers kunnen de nog actieve afweersystemen makkelijk neutraliseren.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:09 schreef Smack10 het volgende:
Vergeet ook niet de verdediging/luchafweer die ze van Rusland hebben gekocht..
met een F4 Phantomquote:
Hebben de Amerikanen ook een beetje aan zichzelf te danken, natuurlijkquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:14 schreef superworm het volgende:
[..]
Omdat ware democratie in het M-O in vele landen, zoals in Zuid-Amerika, zou zorgen dat de VS eruit geschopt worden. Ik las enkele jaren terug een poll waaruit bleek dat 80 procent van Irakezen vr het ogenblikkelijk weggaan van de VS was, in Egypte is 95 procent anti-Amerikaans. Die getallen zullen in Syri niet veel positiever zijn gok ik (al is dat een aanname, googelde rond maar kon geen Syrian opinion polls vinden.
true storyquote:
Interimregering die de recente deals met Iran en Rusland nullificeert en in een paar weken pro-VS-, pro-Frankrijk- en pro-VK-wetten erdoorheen jast?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt Syri waarschijnlijk redelijk makkelijk militair verslaan (net als Irak) maar wat dan?
Dan ga je weer weg en wat heb je dan bereikt? De burgeroorlog gaat dan gewoon door. M.a.w. wat is dan het punt om daar in te grijpen?
Dat was ook wel een momentje hoor. Ik weet niet of ik Isral daarvoor moet veroordelen of stiekem mocht lachen omdat die lui ook gewoon schijt hebben aan allesquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:11 schreef sp3c het volgende:
ja wegwezen, fuck die gastenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt Syri waarschijnlijk redelijk makkelijk militair verslaan (net als Irak) maar wat dan?
Dan ga je weer weg en wat heb je dan bereikt? De burgeroorlog gaat dan gewoon door. M.a.w. wat is dan het punt om daar in te grijpen?
Vanzelfsprekend, maar het betekent helaas wel dat de enige manier om hegemonie van de wereldwijde energievoorraden te behouden, is om in al die landen strongmen/puppet dictators te behouden.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hebben de Amerikanen ook een beetje aan zichzelf te danken, natuurlijk
Ah, net zoals dat in Irak zo goed heeft gewerktquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:15 schreef superworm het volgende:
[..]
Interimregering die de recente deals met Iran en Rusland nullificeert en in een paar weken pro-VS-, pro-Frankrijk- en pro-VK-wetten erdoorheen jast?
Wat krijgen we nu, ik hoorde vanmorgen nog van Obama dat het dat wel was.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:09 schreef Nibb-it het volgende:
U.S. sources: Intelligence linking Assad to chemical weapons attack is 'no slam dunk'
Intelligence officials say they have not been able to pinpoint the exact locations of Assad's supplies of chemical weapons, assessing that Assad might have moved them in recent days as U.S. rhetoric built. (Haaretz)
In Irak had men totaal geen plan voor n de invasie. In Syri is al heel duidelijk wat er moet gebeuren - de aardgasvelden en pijpleidingen veiligstellen en zorgen dat Rusland en Iran (en met Iran, China) geen voet aan de grond krijgen daar. Het zou een Russisch eilandje zijn in een door de VS gedomineerde regio.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ah, net zoals dat in Irak zo goed heeft gewerkt
Je trapt de boel in elkaar en dan hoop je dat alles vanzelf goedkomt? Ja dat gaat vast werken in Syriquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja wegwezen, fuck die gasten
en hopen dat je de rest genoeg verzwakt hebt dat je vriendjes aan de macht kunnen blijven
We moeten er dan ook naar streven om zelfvoorzienend te worden. Die afhankelijkheid is waardeloos.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:16 schreef superworm het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend, maar het betekent helaas wel dat de enige manier om hegemonie van de wereldwijde energievoorraden te behouden, is om in al die landen strongmen/puppet dictators te behouden.
Toch vraag ik me af in hoeverre dat het geval is.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
Idd hopen dat het hele machtsspel dat al sinds WO2 aan de gang is om het M-O onnodig wordt zodra olie en aardgas op een zijspoor zijn gezet. Maar gezien de enrme belangen en geld die in die business omgaat lijkt me dat dat niet zal gebeuren tot de allerlaatste vaten uit de grond gepompt zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We moeten er dan ook naar streven om zelfvoorzienend te worden. Die afhankelijkheid is waardeloos.
ja hey ik ben dan ook geen voorstander he slimmerikquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je trapt de boel in elkaar en dan hoop je dat alles vanzelf goedkomt? Ja dat gaat vast werken in Syri
Hoessein was natuurlijk onderdeel van een anti-Iran minderheid, met Assad ligt het ongeveer andersom. Niet dat we zo blij moeten zijn met wat er ook tevoorschijn komt, maar het is weer wat anders.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:16 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ah, net zoals dat in Irak zo goed heeft gewerkt
GB had ook al een deel van de vloot naar Gibraltar gestuurd een week (of zo) geleden. Het wordt druk in de Middellandse Zee.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:20 schreef Straatklinker het volgende:
Het wordt wel gezellig daar aangezien naast frankrijk nu ook rusland zijn vloot gaat uitbreiden in de middelandse zee.
http://www.lemonde.fr/pro(...)ee_3467908_3218.html
Op die manier denken is juist exact hoe het fout is gegaan in Irak. Die focus op oliepijplijnen en geopolitieke belangen van het westen. Feit is dat je een verdeeld en getraumatiseerd land hebt waar iedereen tegen iedereen vecht en daar heb je geen oplossing voor.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:17 schreef superworm het volgende:
[..]
In Irak had men totaal geen plan voor n de invasie. In Syri is al heel duidelijk wat er moet gebeuren - de aardgasvelden en pijpleidingen veiligstellen en zorgen dat Rusland en Iran (en met Iran, China) geen voet aan de grond krijgen daar. Het zou een Russisch eilandje zijn in een door de VS gedomineerde regio.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://stevenbrownsblog.w(...)ffia-wapenindustrie/WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
Zeggen dat je gaat ingrijpen en het vervolgens dan niet doen, dat is zulke afgang dat hij nu wel moet doorgaan ermeequote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:17 schreef Jian het volgende:
[..]
Wat krijgen we nu, ik hoorde vanmorgen nog van Obama dat het dat wel was.
Ironie is niet altijd aan mij besteedquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja hey ik ben dan ook geen voorstander he slimmerik
meer kun je er iig niet van verwachten
zeg ik al de hele tijd
daarom ben ik tegen
snap je
ze vervangen 1 schip met 1 ander schip?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:20 schreef Straatklinker het volgende:
Het wordt wel gezellig daar aangezien naast frankrijk nu ook rusland zijn vloot gaat uitbreiden in de middelandse zee.
http://www.lemonde.fr/pro(...)ee_3467908_3218.html
Dat merken we helaas nog dagelijks aan de bomaanslagen in Bagdad e.o., en ook Afghanistan is verder dan ooit van stabiliteit, vrede en democratie.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op die manier denken is juist exact hoe het fout is gegaan in Irak. Die focus op oliepijplijnen en geopolitieke belangen van het westen. Feit is dat je een verdeeld en getraumatiseerd land hebt waar iedereen tegen iedereen vecht en daar heb je geen oplossing voor.
Dude, geloof wat je wilt geloven, maar Syri gebruikt Russische S-300 luchtafweer. Er bestaan op de wereld ongeveer geen betere dan die. Om dit uit te schakelen bestaat het zogenaamde Wild Weasel. Veel gebruikt in Vietnam en wordt nu nog steeds (ook door Israel) toegepast. Wat dat is, zoek je zelf maar uit.quote:
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:21 schreef -jos- het volgende: Irakese slachtoffers van chemische wapens van de VS:
Dat lijkt me eerder het gevolg van radioactiviteit dan van strijdgassen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://stevenbrownsblog.w(...)ffia-wapenindustrie/
Leuk hoor, maar dan snap je niet hoe het gebruikt wordt. Die systemen veranderen de zaak van Syri niet.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:23 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Dude, geloof wat je wilt geloven, maar Syri gebruikt Russische S-300 luchtafweer. Er bestaan op de wereld ongeveer geen betere dan die. Om dit uit te schakelen bestaat het zogenaamde Wild Weasel. Veel gebruikt in Vietnam en nu nog door Israel. Wat dat is, zoek je zelf maar uit.
toch kan Israel vrij rondvliegen daar ... ik ben er gewoon niet van onder de indrukquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:23 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Dude, geloof wat je wilt geloven, maar Syri gebruikt Russische S-300 luchtafweer. Er bestaan op de wereld ongeveer geen betere dan die. Om dit uit te schakelen bestaat het zogenaamde Wild Weasel. Veel gebruikt in Vietnam en nu nog door Israel. Wat dat is, zoek je zelf maar uit.
Ze hebben al een oplossing zie ikquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
met een F4 Phantom
die hoorde je vanaf de andere kant van het Suez kanaal nog aankomen
straffen zelfsquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:25 schreef Killaht het volgende:
Toch wordt er nadrukkelijk gezegd dat de VS en UK niet Assad uit de weg willen ruimen, maar puur willen waarschuwen met een actie.
Die vliegt laag zodat de rader het niet ziet (pas als de bommen ontploffen) tot ver achter de linies toch?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:23 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Dude, geloof wat je wilt geloven, maar Syri gebruikt Russische S-300 luchtafweer. Er bestaan op de wereld ongeveer geen betere dan die. Om dit uit te schakelen bestaat het zogenaamde Wild Weasel. Veel gebruikt in Vietnam en wordt nu nog steeds (ook door Israel) toegepast. Wat dat is, zoek je zelf maar uit.
http://web.archive.org/we(...)6c-b117-ae6d649146cdquote:Why Syria's Air Defenses Failed to Detect Israelis
Wat snap ik er niet aan?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:24 schreef waht het volgende:
[..]
Leuk hoor, maar dan snap je niet hoe het gebruikt wordt. Die systemen veranderen de zaak van Syri niet.
ja die paar handenvol suicide fighter/bombers hebben Obama doen terugkrabbelen denk ikquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:25 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ze hebben al een oplossing zie ik![]()
Syrian army may use kamikaze pilots against west, Assad officer claims
At least 8,000 suicide 'martyrs' ready to foil US warplanes hand-in-hand with Hezbollah and Iran, says regime loyalist
http://www.theguardian.co(...)e-against-west-assad
Ok, wat jij wiltquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
toch kan Israel vrij rondvliegen daar ... ik ben er gewoon niet van onder de indruk
zeker niet als het Russische om export materiaal gaat, dat wil nog wel eens minder goed blijken dan geadverteerd
Dan hebben de Amerikanen en de Britten dat ongetwijfeld ook wel.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:27 schreef -jos- het volgende:
Israel heeft inderdaad technieken om de Syrische luchtafweersystemen te omzeilen:
[..]
http://web.archive.org/we(...)6c-b117-ae6d649146cd
mooie wereldquote:
de Amerikanen en britten schieten die dingen gewoon stuk op dag 1quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:28 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dan hebben de Amerikanen en de Britten dat ongetwijfeld ook wel.
Troep kan natuurlijk ook gewoon uitstaan/ niet gebruikt worden.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
toch kan Israel vrij rondvliegen daar ... ik ben er gewoon niet van onder de indruk
zeker niet als het Russische om export materiaal gaat, dat wil nog wel eens minder goed blijken dan geadverteerd
Rusland stuurt 2 schepen vanuit de zwarte zee om hun vloot te versterken zover ik kan opmaken.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze vervangen 1 schip met 1 ander schip?
krachtiger schip dat wel maar toch, klinkt als een routine verplaatsing
100 vliegtuigen die 4 Amerikaanse boten laten zinken, zou dat kunnen (als kamikaze)?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja die paar handenvol suicide fighter/bombers hebben Obama doen terugkrabbelen denk ik
Precies.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
straffen zelfs
stuur dan gewoon een boze brief net als iedereen
Waarom zou je je luchtafweer uitschakelen langs de grens met een land waar je formeel in oorlog mee bent?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:29 schreef Axelf0leyoo7 het volgende:
[..]
Troep kan natuurlijk ook gewoon uitstaan/ niet gebruikt worden.
We weten het gewoon niet.
Ik gok dat zoals bij elke moderne oorlog de allereerste bommen vallen op diezelfde vliegtuigen. Dat was bij Irak ook zo.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:30 schreef Smack10 het volgende:
[..]
100 vliegtuigen die 4 Amerikaanse boten laten zinken, zou dat kunnen (als kamikaze)?
Hebben ze zeker van de Chinezen (ja Japan, ik weet het) als tip gekregen
zouden ze alle 100 (nog) operationeel zijn?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:30 schreef Smack10 het volgende:
[..]
100 vliegtuigen die 4 Amerikaanse boten laten zinken, zou dat kunnen (als kamikaze)?
Hebben ze zeker van de Chinezen (ja Japan, ik weet het) als tip gekregen
Geloof je nu werkelijk dat gifgas en wat Russische raketjes (mobiel, maar eenmaal gelokaliseerd gewoon sitting ducks) ook maar van enige betekenis zouden kunnen zijn als de VS (laat ik Isral, de Britten en Fransen, maar gewoon buiten beschouwing) een aanval van enige significantie zouden lanceren. Kom op, ik hoop dat een aanval uitblijft, maar Syrie is, ook met haar nieuwe Russische raketjes, gewoon volkomen kansloos en bijna weerloos in een gewapend conflict met de VS.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:23 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Dude, geloof wat je wilt geloven, maar Syri gebruikt Russische S-300 luchtafweer. Er bestaan op de wereld ongeveer geen betere dan die. Om dit uit te schakelen bestaat het zogenaamde Wild Weasel. Veel gebruikt in Vietnam en wordt nu nog steeds (ook door Israel) toegepast. Wat dat is, zoek je zelf maar uit.
het kan iddquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:29 schreef Axelf0leyoo7 het volgende:
[..]
Troep kan natuurlijk ook gewoon uitstaan/ niet gebruikt worden.
We weten het gewoon niet.
Banzai!quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:25 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ze hebben al een oplossing zie ik![]()
Syrian army may use kamikaze pilots against west, Assad officer claims
At least 8,000 suicide 'martyrs' ready to foil US warplanes hand-in-hand with Hezbollah and Iran, says regime loyalist
http://www.theguardian.co(...)e-against-west-assad
Geen idee, ik ben geen deskundige. Maar mijn gok is dan dat het pas echt gebruikt wordt wanneer nodig zodat het als een verassing komt.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:30 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Waarom zou je je luchtafweer uitschakelen langs de grens met een land waar je formeel in oorlog mee bent?
ze zullen er toch af en toe mee moeten oefenenquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:33 schreef Axelf0leyoo7 het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben geen deskundige. Maar mijn gok is dan dat het pas echt gebruikt wordt wanneer nodig zodat het als een verassing komt.
Kan simpelweg ook zijn dat ze geen lui hebben die die dingen goed kan bedienen. of geen of beperkte munitie/raketten hebben die ze alleen willen gebruiken wanneer echt nodig.
Dat weten ze niet zeker,maar geruchten gaan dat ze in het begin van dit jaar geleverd zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:33 schreef Straatklinker het volgende:
Israel ging die s-300 installaties toch al kapot schieten mocht Syrie ze geleverd krijgen?
Of heeft ze Syrie ze al binnen? Ik dacht dat dat nog niet het geval was.
Niet operationeel in ieder geval.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:33 schreef Straatklinker het volgende:
Israel ging die s-300 installaties toch al kapot schieten mocht Syrie ze geleverd krijgen?
Of heeft ze Syrie ze al binnen? Ik dacht dat dat nog niet het geval was.
Tenzij je direct het schip aanvalt, een vliegdekschip is sitting duck.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:37 schreef sp3c het volgende:
besides, dan schiet je 2 of 3 of 10 F18's neer, 1 vliegkampschip heeft er een stuk of 60!
zelfs de stoutste Syrische dromen zetten geen zoden aan de dijk
klopt i guess. Maar als je bent zuinig met de middelen die je hebt met oefenen zoek je zoveel mogelijk naar alternatieven die minder kosten. stom voorbeeld, je oefent n keer met het werpen van een echte granaat om te weten wat het doet, wat de impact is ect. Maar daarvoor ga je maar lekker met stenen/keien ed oefenen om je werp arm onder de knie te krijgen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze zullen er toch af en toe mee moeten oefenen
die worden met een goede reden omsingelt door destroyersquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:39 schreef Killaht het volgende:
[..]
Tenzij je direct het schip aanvalt, een vliegdekschip is sitting duck.
ja maar iedereen kijkt naar jequote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:40 schreef Axelf0leyoo7 het volgende:
[..]
klopt i guess. Maar als je bent zuinig met de middelen die je hebt met oefenen zoek je zoveel mogelijk naar alternatieven die minder kosten. stom voorbeeld, je oefent n keer met het werpen van een echte granaat om te weten wat het doet, wat de impact is ect. Maar daarvoor ga je maar lekker met stenen/keien ed oefenen om je werp arm onder de knie te krijgen.
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar iedereen kijkt naar je
zodra je 1x gooit weet de hele wereld wat je werparm kan doen en waar hij zit
Qua toestellen hebben ze dit nog (laatste update mei 2013):quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
zouden ze alle 100 (nog) operationeel zijn?
lijkt me sterk na 2 jaar burgeroorlog
Ja, en dat weet de US Navy niet denk je?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:39 schreef Killaht het volgende:
[..]
Kopen en verkopen mag gewoon, wij moeten toch ook centen verdienen. We worden alleen boos als je het gebruikt.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 10:38 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Misschien kunnen ze dan ook eens onderzoeken wie het produceert en levert.
Ik kan een poging doen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:19 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Kan er iemand voor ons westerlingen even verduidelijken wie nu wie dood wil op deze kaart ?
Nee hoor:quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Kopen en verkopen mag gewoon, wij moeten toch ook centen verdienen. We worden alleen boos als je het gebruikt.
Is niet zeker. Er is echt maar vrij weinig bekend over de Syrische luchtmacht. Dit is vooral giswerk.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:46 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Qua toestellen hebben ze dit nog (laatste update mei 2013):
[ afbeelding ]
Jij gelooft echt dat een ongeidentificeerd vliegtuig een kans maakt een Amerikaans vliegdekschip zo dicht te naderen?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:39 schreef Killaht het volgende:
[..]
Sommige mensen zitten qua denkwerk nog ergens rond 1900.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jij gelooft echt dat een ongeidentificeerd vliegtuig een kans maakt een Amerikaans vliegdekschip zo dicht te naderen?
tl;drquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:52 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik kan een poging doen.
[....]
Nog meer nodig?
Geloof me, de Israli en ook de VS weten precies ende exact wat Syri aan luchtmacht van enige betekenis heeft .......... en daar zijn ze echt niet van onder de indruk.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:53 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Is niet zeker. Er is echt maar vrij weinig bekend over de Syrische luchtmacht. Dit is vooral giswerk.
Maar het gaat om Syri...quote:
Daarna hopelijk ook niet .......quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Die VN inspecteurs zijn pas zaterdag weg daar.
Voor zaterdag hoef je dus geen actie te verwachten..
Syri los zien van het Midden-Oosten...quote:
Uhu, Maar die info vind jij niet even zo op het webquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:58 schreef Jian het volgende:
[..]
Geloof me, de Israli en ook de VS weten precies ende exact wat Syri aan luchtmacht van enige betekenis heeft .......... en daar zijn ze echt niet van onder de indruk.
Lees net, maar niet betrouwbaar gok ik, dat de VN inspecteurs in een convoy onderweg naar het vliegveld zijn.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Die VN inspecteurs zijn pas zaterdag weg daar.
Voor zaterdag hoef je dus geen actie te verwachten..
Ze varen met een schip onder Amerikaanse vlag op dat vliegdekschip af en op het laatste moment strijken ze die vlag en hijsen ze de Syrische en rollen onder luid gejuich de kanonnen naar buiten en knallen maar. (piratenmuziekje er zelf bij denken)quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:57 schreef waht het volgende:
[..]
Sommige mensen zitten qua denkwerk nog ergens rond 1900.
Daar zou je gelijk in kunnen hebben.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:59 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Syri los zien van het Midden-Oosten...
[..]
Uhu, Maar die info vind jij niet even zo op het web
Wat een puinzooiquote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:52 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik kan een poging doen.
Arabische Soennieten. Niemand wilt hun dood eigenlijk maar een klein deel van hen wilt de niet-Soennieten dood. Zie De_Ilias types... De meeste van hen zijn ook tegen deze Salafistische opstand.
De Koerden denken vooral aan zichzelf en hun eigen veiligheid. Zij moeten niets hebben van bovenstaande groep extremisten maar anderzijds moeten zij ook niks (maar nog altijd meer) hebben van de Ba'ath partij omdat dat een Arabisch nationalistische partij is en zij geen Arabieren zijn. Probleem voor de Koerden is vooral de onderdrukking van hun taal en cultuur onder het mom van een soort Arabisering. Ook zijn ze lang statenloos gehouden door Assad.
Een Koerd in Damascus vertelde mij dat zowel Soennieten en Alawieten hen zien als 'duivelsaanbidders', iets wat onjuist is omdat ze bijna allemaal gematigde Soennieten zijn. Wel zijn er in Syri zo'n 15000 Koerdische Yezidi's die de duivel als een goed wezen zien en blijkbaar geven die de Koerden als geheel dit imago.
(De_Ilias, als je Alawieten gek vind moet je hun religie eens googlen.)
Een andere etnische minderheid zijn Assyrirs (aka Chaldeers of Arameers). Zij zien zichzelf als nakomelingen van de pre-Arabische bevolking. Dit zijn allemaal Christenen. Zelfde verhaal als bovenstaand eigenlijk, vaak (maar lang niet altijd) niet echt fan van Assad maar zij begrijpen dat als ze niet willen eindigen in Europa of Amerika als hun broeders in Turkije en Irak dat ze hem nodig hebben. Ook hebben zij, net als in Irak, goede banden met de Koerden.
De Ismailieten (Nizari's) woonden oorspronkelijk in het kustgebergte. Iedereen kent de Hashashin wel toch? Masyaf is hun bekendste stadje. Zij hadden een lange rivaliteit met de Alawi's en waren in de 19e eeuw eigenlijk aan de verliezende hand toen dat gebergte een verpauperd no-mans land was. Een of andere Sultan gaf hun toen land en zuiden van Al-Salamiya waar nu de grootste gemeenschap leeft. Wat hun rol is in het conflict weet ik niet. Dit is nogal een kleine groep.
Maar ik verwacht niet dat de Salafisten het eens zullen zijn met hun neo-platonische koran interpretatie, hun 49e imam en hun progressieve levensstijl.
De Druzen. De Druzen zijn een sekte die is ontstaan in Egypte als een afsplitsing van de Ismailieten. Oorspronkelijk bedoeld om moslims en christenen te verenigen in een nieuwe religie maar toen de Fatamidische (Ismaili) kalief die hen steunde dood ging (of zoals zij denken in occulatie) begon er een zeer sterke vervolging. Als gevolg hiervan hebben zij in het jaar 1043 hun religie afgesloten voor nieuwe bekeerlingen en zijn zij verworden tot wat ze nu zijn; een in zichzelf gekeerd bergvolk. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen die oproepen tot dood en verderf van de Alawieten niet hetzelfde denken over de Druzen. De Druzen zelf hebben volgens mij niet echt een hekel aan anderen. Hun 'thuisland' ligt op de Jordaanse grens maar is nog niet echt verzeild geraakt in het conflict. Vergis je niet, die Druzen weten wat vechten is en zullen hun huid duur verkopen.
Twaalvers, wonen in Syri in kleine aantallen. Iets buiten Aleppo heb je twee dorpjes genaamd Nubol en Zahra. Deze worden belegerd door de Salafisten en dienen per helikopter bevoorraad te worden. Dit word steeds moeilijker omdat de rebellen MANPAD's krijgen van rattenland Saoedi-Arabi. Onlangs schoten ze nog een heli neer met toetsresultaten van de kinderen in het dorp. Ook laten ze geen voedsel toe, net als in delen van Aleppo-stad. De Salafisten willen hen dus dood/weg hebben, dit is duidelijk.
De Alawieten vinden hun oorsprong in Irak. Daar waren zij een hele kleine kring van intellectuelen die volgeling waren van Ibn Nusayr. Zijn opvolgers brachten het geloof naar de Syri waar ze redelijk wat mensen wisten te bekeren. Pogingen om het geloof te verspreiden naar Egypte, Iran en dergelijk faalden en dat samen met intense vervolging leidde tot een zelfde soort situatie als de Druzen. Wanneer zij precies ophielden mensen te bekeren of berhaupt bekeerlingen toe te laten is onduidelijk. In ieder geval probeerde Selim I hen tot het Soennisme te brengen (net als vele voor hen zoals Baibars) door Turkse kolonies te stichten. Een deel van hen werd opgenomen in de Alawitische gemeenschap en vormt tot op de dag van vandaag een van de Alawitische stammen. Dus voor hen was het een geweldig iets doen Hafez de macht greep en eigenlijk voor het eerst in duizend jaar waren zij in een machtspositie. Dat zij dus loyaal zijn aan dit regime is dus niet iets raars. Dat zij oververtegenwoordigd zijn in het leger komt daardoor en doordat hun thuisland van oudsher verpauperd is (en dat nog steeds is). Dat hun angsten dat als Assad valt het weer zoals vanouds gaat worden of erger terecht zijn blijkt wel uit de woorden van rebellenleiders en geestelijken en ook de feitelijke handelingen (doden van burgers). Ondanks hun opvattingen hebben zij altijd geprobeerd andere sektes te vriend te houden, als is het maar uit zelfbehoud. Wel hebben zij redelijk goede banden met de Christenen. Dit is al zo sinds de 19e eeuw. Evenals de Druzen een krijgshaftig bergvolk die geen Salafistische overheersing gaan tolereren.
De Arabische Christenen ten slotte zijn ook te zwak om vijanden te zoeken. Salafisten hebben ook weinig goeds op met hen en ook zij hebben altijd baat gehad bij het seculiere regime. Zij hebben dus redelijke banden met andere minderheden en hebben een afkeer tegen militante Soennieten.
Turkomanen zijn Soennieten die in grote aantallen de rebellen steunen. Ik durf ze er zelfs van te beschuldigen een vijfde colonne te zijn, loyaal aan Sultan Tayyip.
Nog meer nodig?
Alvast bedankt voor je moeite om dit te verduidelijken.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:52 schreef IPA35 het volgende:
Ik kan een poging doen.
...
Nog meer nodig?
Niemand is objectief, zeker niet hier.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:05 schreef UncleScorp het volgende:
In hoeverre ben jij eigenlijk objectief als je het woord "rattenland" gebruikt ?
Schieten op al wat beweegtquote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:05 schreef Axelf0leyoo7 het volgende:
Wat een puinzooi, we hebben er niets te zoeken.
Saoedi-Arabi is een rattenland. Dit is een feit van algemene bekendheid.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:05 schreef UncleScorp het volgende:
In hoeverre ben jij eigenlijk objectief als je het woord "rattenland" gebruikt ?
Net zoals de families van de elite:quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:01 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Lees net, maar niet betrouwbaar gok ik, dat de VN inspecteurs in een convoy onderweg naar het vliegveld zijn.
Net zoals wij westerlingen voor moslims allemaal maar heidense honden zijn ?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:11 schreef IPA35 het volgende:
Saoedi-Arabi is een rattenland. Dit is een feit van algemene bekendheid.
Ik zie mijzelf als Nederlander. Associeer mij svp niet met Amerikanen en zoquote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Net zoals wij westerlingen voor moslims allemaal maar heidense honden zijn ?
En dat Nederlanders de hele dag op klompen lopen, kaas eten en het land elke jaar onder wat loopt.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Net zoals wij westerlingen voor moslims allemaal maar heidense honden zijn ?
Is er niks te vinden van de "bewijs" dat er zou zijn, aangezien dat vandaag bekend zou worden?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:02 schreef Jian het volgende:
[..]
Daar zou je gelijk in kunnen hebben.
ik eet iedere dag kaas en anders voel ik me niet lekkerquote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En dat Nederlanders de hele dag op klompen lopen, kaas eten en het land elke jaar onder wat loopt.
Ik weet niks van de traditionele (Zeeuwse) klederdracht
Ja, maar men moet nu eens eerst gaan nadenken wat het opleverd. Een land in puin schieten is niet zo moeilijk.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:46 schreef Straatklinker het volgende:
De bedoeling is toch nog altijd dat ze een paar raketten gaan afvoeren om Assad wat gehandicapter te maken?
Met als resultaat dat de burgeroorlog met wat extra jaren wordt gerekt lijkt me...
Het is beter niks doen of 1 in keer goed. Assad gaat zich toch niet ineens overgeven volgens mij, dat hebben ze ook gezegd.
Ik wil nog even een kleine toevoeging doen aan deze post betreffende de Turkomanen. Dit zijn van oudsher gewoon Turken (Turkmen) die na de val van het Ottomaanse Rijk in Syri zijn blijven wonen, ook zij hebben last van de opgelegde arabisering door de Baath-partij. En ze zijn dan ook actief binnen in de FSA. Ze zitten ook in Irak (Kirkuk).quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:52 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Turkomanen zijn Soennieten die in grote aantallen de rebellen steunen. Ik durf ze er zelfs van te beschuldigen een vijfde colonne te zijn, loyaal aan Sultan Tayyip.
Nog meer nodig?
Nee, ik zeg alleen dat een vliegdekschip een groot en log schip is.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jij gelooft echt dat een ongeidentificeerd vliegtuig een kans maakt een Amerikaans vliegdekschip zo dicht te naderen?
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En dat Nederlanders de hele dag op klompen lopen, kaas eten
Waarschijnlijk gaat dit over de Britam files, zogenaamd een 'leak' maar in feite een verzameling van artikelen die zouden 'bewijzen' dat de VS zelf achter de aanvallen zou zitten.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:20 schreef Thomas B. het volgende:
Ik krijg net dit allemaal gespammed op m'n Facebook. Weet niet zo goed wat ik er mee moet. Iemand hier bekend mee?
http://web.archive.org/we(...)ria-blame-Assad.html
http://syriathetruth.wordpress.com/
Weet ik, zelfde als de Balkan-Turken.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:20 schreef expans het volgende:
[..]
Ik wil nog even een kleine toevoeging doen aan deze post betreffende de Turkomanen. Dit zijn van oudsher gewoon Turken (Turkmen) die na de val van het Ottomaanse Rijk in Syri zijn blijven wonen, ook zij hebben last van de opgelegde arabisering door de Baath-partij. En ze zijn dan ook actief binnen in de FSA. Ze zitten ook in Irak (Kirkuk).
Ik ben bv ook een Turkmen, alleen het verschil is dat ik/mijn dorp in Turkije is blijven zitten en niet in een ander land.
Turken buiten Turkije, al is het n generatie of twintig, laten zich maar al te graag gebruiken door de Turkse overheid. Althans dat is mijn beeld.quote:Ze hebben Turkije ook wel om hulp gevraagd geloof ik.
Dan kunnen we echt lachen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:24 schreef SeLang het volgende:
Obama, Cameron en Hollande zullen nu wel als de dood zijn dat straks misschien uit dat VN onderzoek blijkt dat het toch niet Assad was....
Ja maar het gaat hier dus over een complottheorie op basis van die documenten en meer recente bewijzen van na de aanval. Weet jij toevallig of dit ergens weerlegd wordt?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:24 schreef -jos- het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaat dit over de Britam files, zogenaamd een 'leak' maar in feite een verzameling van artikelen die zouden 'bewijzen' dat de VS zelf achter de aanvallen zou zitten.
Dat is trouwens nog een andere reden waarom ik tegen ingrijpen ben. Je wordt dan gewoon een partij in het conflict en informatie komt dan onder militaire censuur. Vanaf dat moment kom je de waarheid helemaal niet meer te weten.quote:
Ik heb gisteren op het nieuws gehoord dat ze een Amerikaan hebben gepakt in Syri. Op Almayadeen TV. Helemaal vergeten.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:24 schreef -jos- het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaat dit over de Britam files, zogenaamd een 'leak' maar in feite een verzameling van artikelen die zouden 'bewijzen' dat de VS zelf achter de aanvallen zou zitten.
Zelfde als 2003 toch? VN vond niets, Amerika was het er niet mee eens.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:24 schreef SeLang het volgende:
Obama, Cameron en Hollande zullen nu wel als de dood zijn dat straks misschien uit dat VN onderzoek blijkt dat het toch niet Assad was....
Zou het kunnen zijn dat de onderzoeken van de VN worden gemanipuleerd om geen gezichtsverlies te lijden?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is trouwens nog een andere reden waarom ik tegen ingrijpen ben. Je wordt dan gewoon een partij in het conflict en informatie komt dan onder militaire censuur. Vanaf dat moment kom je de waarheid helemaal niet meer te weten.
Tenenkrommend niveau weer van die Assad.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:29 schreef UncleScorp het volgende:
Assad: "Syri zal het halen van de VS"
De Syrische president Bashar al-Assad heeft gezegd dat zijn land als overwinnaar uit de bus zal komen bij een confrontatie met de Verenigde Staten. Dat schrijft de Libanese krant al-Akhbar.
Verschillende Westerse landen, met de Verenigde Staten op kop, dreigen met een militaire aanval op het Syrische regime, dat ze ervan beschuldigen op 21 augustus in de buurt van Damascus chemische wapens te hebben ingezet tegen burgers.
"Sinds het begin van de crisis wachten we op het moment dat onze echte vijand zich kenbaar zal maken", zo zou Assad aan Syrische verantwoordelijken hebben verklaard. "Ik weet dat het goed zit met jullie moreel en dat jullie er klaar voor zijn om het hoofd te bieden aan elke vorm van agressie en om het vaderland te beschermen", ging het verder. "Het gaat om een historische confrontatie waar wij als overwinnaars zullen uitkomen", aldus nog Assad.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)alen-van-de-VS.dhtml
Complottheorien kun je moeilijk bewijzen of weerleggen. In de laatste 10 delen van deze reeks zijn veel van deze bronnen langsgekomen. Er is veel desinformatie. Als er geen bron bekend is betekent dat meestal dat het valse info is. Als de bron anoniem is of 'iemand van de Syrische oppositie' is is het vaak ook niet betrouwbaar.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:27 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ja maar het gaat hier dus over een complottheorie op basis van die documenten en meer recente bewijzen van na de aanval. Weet jij toevallig of dit ergens weerlegd wordt?
Tsja, moet ie anders zeggen ...quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:29 schreef UncleScorp het volgende:
Assad: "Syri zal het halen van de VS"
De Syrische president Bashar al-Assad heeft gezegd dat zijn land als overwinnaar uit de bus zal komen bij een confrontatie met de Verenigde Staten. Dat schrijft de Libanese krant al-Akhbar.
Verschillende Westerse landen, met de Verenigde Staten op kop, dreigen met een militaire aanval op het Syrische regime, dat ze ervan beschuldigen op 21 augustus in de buurt van Damascus chemische wapens te hebben ingezet tegen burgers.
"Sinds het begin van de crisis wachten we op het moment dat onze echte vijand zich kenbaar zal maken", zo zou Assad aan Syrische verantwoordelijken hebben verklaard. "Ik weet dat het goed zit met jullie moreel en dat jullie er klaar voor zijn om het hoofd te bieden aan elke vorm van agressie en om het vaderland te beschermen", ging het verder. "Het gaat om een historische confrontatie waar wij als overwinnaars zullen uitkomen", aldus nog Assad.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)alen-van-de-VS.dhtml
Die hebben niets gevonden.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:31 schreef Jian het volgende:
Morgen afronding onderzoek VN Inspecteurs! (net op nieuws)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |