abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130580658
quote:
So what I've said is that we have not yet made a decision, but the international norm against the use of chemical weapons needs to be kept in place. And nobody disputes -- or hardly anybody disputes that chemical weapons were used on a large scale in Syria against civilian populations.

We have looked at all the evidence, and we do not believe the opposition possessed nuclear weapons on -- or chemical weapons of that sort. We do not believe that, given the delivery systems, using rockets, that the opposition could have carried out these attacks. We have concluded that the Syrian government in fact carried these out. And if that's so, then there need to be international consequences.

So we are consulting with our allies. We're consulting with the international community. And you know, I have no interest in any kind of open-ended conflict in Syria, but we do have to make sure that when countries break international norms on weapons like chemical weapons that could threaten us, that they are held accountable.
http://www.pbs.org/newsho(...)e-newshour-xxxx.html
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_130580685
Zegt Barry nu dat Hezbollah Amerikaanse doelen heeft aangevallen?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_130580701
Die 'if' heeft in dit geval de betekenis 'zodra'.
pi_130580735
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:38 schreef deleriouz het volgende:
Die 'if' heeft in dit geval de betekenis 'zodra'.
Zodra? Hij zegt dat ze al geconcludeerd hebben dat dat zo is.
pi_130580806
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:39 schreef -jos- het volgende:

[..]

Zodra? Hij zegt dat ze al geconcludeerd hebben dat dat zo is.
Ja precies.

"Ze hebben geconcludeerd dat het Syrische regime dit op de kerfstok heeft. Normaliter, zodra/indien dit het geval is, moet er een internationale response komen."
pi_130580835
quote:
Transcript

GWEN IFILL: Hello, Mr. President. Thank you so much for joining us.

PRESIDENT BARACK OBAMA: Really appreciate it. Thank you.

JUDY WOODRUFF: And welcome to the NewsHour.

PRESIDENT OBAMA: Great to be here.

JUDY WOODRUFF: Mr. President, you’ve just come from making a speech at – celebrating a nonviolent event, the March on Washington, Martin Luther King’s speech 50 years ago. We’re going to get to that in just a moment. But first, we want to ask you about a place where there’s been too much violence: Syria. How close are you to authorizing a military strike? And can you assure the American people that by doing so, given Iraq and Afghanistan, that the United States will not get bogged down in yet another war halfway around the world?

PRESIDENT OBAMA: Well, first of all, I’ve not made a decision. I have gotten options from our military, had extensive discussions with my national security team.

So let me talk about what’s at stake here. I think we all understand terrible things have been happening in Syria for quite some time, that the Assad regime there has been killing its own people by the tens of thousands, that there are sectarian arguments that have spilled over into bloodshed and have escalated over the last couple of years. And although what’s happened there is tragic, and although I have called for Assad to leave and make sure that we got a transitional government that could be inclusive in Syria, what I’ve also concluded is that direct military engagement, involvement in the civil war in Syria, would not help the situation on the ground. And so we’ve been very restrained, although diplomatically, we’ve been very active; we’ve been providing a lot of humanitarian aid to people who’ve been displaced by the war.

But what I also said was that if the Assad regime used chemical weapons on his own people, that that would change some of our calculations. And the reason has to do with not only international norms but also America’s core self-interest. We’ve got a situation in which you’ve got a well-established international norm against the use of chemical weapons. Syria has one of the largest stockpiles in the world of chemical weapons.

This is a volatile country in a very volatile region. We’ve got allies bordering Syria. Turkey is a NATO ally, Jordan a close friend that we work with a lot. Israel is very close by. We’ve got bases throughout the region. We cannot see a breach of the nonproliferation norm that allows, potentially, chemical weapons to fall into the hands of all kinds of folks.

So what I’ve said is that we have not yet made a decision, but the international norm against the use of chemical weapons needs to be kept in place. And nobody disputes – or hardly anybody disputes that chemical weapons were used on a large scale in Syria against civilian populations.

We have looked at all the evidence, and we do not believe the opposition possessed nuclear weapons on – or chemical weapons of that sort. We do not believe that, given the delivery systems, using rockets, that the opposition could have carried out these attacks. We have concluded that the Syrian government in fact carried these out. And if that’s so, then there need to be international consequences.

So we are consulting with our allies. We’re consulting with the international community. And you know, I have no interest in any kind of open-ended conflict in Syria, but we do have to make sure that when countries break international norms on weapons like chemical weapons that could threaten us, that they are held accountable.

JUDY WOODRUFF: But Mr. President, with all due respect, what does it accomplish? I mean, you’re – the signals the American people are getting is that this would be a limited strike or of limited duration. If it’s not going to do that much harm to the Assad regime, what have you accomplished? How – what – what’s changed?

PRESIDENT OBAMA: Well, Judy, again, I have not made a decision, but I think it’s important that if, in fact, we make a choice to have repercussions for the use of chemical weapons, then the Assad regime, which is involved in a civil war, trying to protect itself, will have received a pretty strong signal, that in fact, it better not do it again. And that doesn’t solve all the problems inside of Syria, and, you know, it doesn’t, obviously end the death of innocent civilians inside of Syria.

And we hope that, in fact, ultimately, a political transition can take place inside of Syria, and we’re prepared to work with anybody – the Russians and others – to try to bring the parties together to resolve the conflict, but we want the Assad regime to understand that by using chemical weapons on a large scale against your own people – against women, against infants, against children, that you are not only breaking international norms and standards of decency, but you’re also creating a situation where U.S. national interests are affected, and that needs to stop.

GWEN IFILL: Mr. President, with all of the mayhem in the Middle East involving allies like Israel and Jordan and refugees on the border and potential action in Syria and the collapse of the government in Egypt, do you worry at all that your administration underestimated what the toll would be of an Arab Spring?

PRESIDENT OBAMA: Well, I don’t – I think we anticipated this would be a really difficult process. I mean, you’ve got a region that, for decades, has basically been under autocratic rule. And people have been suppressed, and there were no traditions of civil society. There were no traditions of political freedom. And then suddenly, folks are allowed to express themselves, but a lot of their organizing principles end up being around extremist agendas, in some cases; more moderate forces sometimes haven’t get got their act together. So we anticipated that this was going to be a very difficult path. We’re not surprised by that.

The one thing, though, maybe implicit in your question, Gwen, is some suggestion that there was something we could do to prevent it –

GWEN IFILL: That was implicit in my question.

PRESIDENT OBAMA: – and I think if the idea is that what we should have done is done more to shore up autocratic governments, that we should have stood by while governments that we had relationships with killed their own people – peaceful, innocent protesters – then I suspect you’d have a different set of questions for me.

And so we don’t have good options, great options, for the region. But what I am clear about is that if the United States stands by its core values and its core interests; if we’re very clear about making sure that we’re stopping terrorist attacks against the United States; if we are very clear about our, you know, commitment to the safety and security of Israel; if we are clear about the free flow of energy throughout the region that affects the entire global economy; but also if we’re clear about our values and that we believe in inclusive governments, that we believe in the protection of minority rights, that we believe in women’s rights, that we believe that over time it’s better for governments to be representative of the will of their people, as opposed to being, you know, dictated to by authoritarian governments; if we are consistent in those principles, then eventually, I think, we’ll be better off. But it doesn’t mean that we’re not going to have some very difficult problems in – in the meantime.

GWEN IFILL: I do have one more brief question about Syria.

PRESIDENT OBAMA: Sure.

GWEN IFILL: For the American people who look at this and say, why are we getting involved, how do you justify taking action? I know you talked about international norms because of chemical weapon use, but not because of the 100,000 people who were killed there in the past, and the 2 million refugees who fled across the border.

PRESIDENT OBAMA: Well, what’s happened has been heartbreaking, but when you start talking about chemical weapons in a country that has the largest stockpile of chemical weapons in the world, where over time, their control over chemical weapons may erode, where they’re allied to known terrorist organizations that, in the past, have targeted the United States, then there is a prospect, a possibility, in which chemical weapons that can have devastating effects could be directed at us. And we want to make sure that that does not happen.

There is a reason why there is an international norm against chemical weapons. There’s a reason why consistently, you know, the rules of war have suggested that the use of chemical weapons violates Geneva Protocols. So they’re different, and we want to make that they are not loose in a way that ultimately, could affect our security.

And if, in fact, we can take limited, tailored approaches, not getting drawn into a long conflict, not a repetition of, you know, Iraq, which I know a lot of people are worried about – but if we are saying in a clear and decisive but very limited way, we send a shot across the bow saying, stop doing this, that can have a positive impact on our national security over the long term, and may have a positive impact on our national security over the long term and may have a positive impact in the sense that chemical weapons are not used again on innocent civilians.
pi_130580935
Die kaart...

Mooi ding wel maar toch heb ik zo mijn vraagtekens.
Waarom worden Alawieten en Nusayris als twee groepen aangeduid terwijl deze groep juist een en hetzelfde is?

Sinds wanneer zijn Turkomanen Alevi? Dit zijn toch juist Soennieten?

Arameers als groep lost van Assyrirs/Chaldeers?

[ Bericht 9% gewijzigd door IPA35 op 29-08-2013 00:57:21 ]
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_130581012
Ik ben toch erg benieuwd wat dit kan zijn. De raket ziet er vrijwel identiek uit als die na de aanvalen van 21 augustus in meerdere video's opdoken. De rode barreten zijn Republican Guard van de SAA, en de regime vlag duidt op SAA gecontroleerd gebied.

pi_130581074
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:40 schreef deleriouz het volgende:

[..]

Ja precies.

"Ze hebben geconcludeerd dat het Syrische regime dit op de kerfstok heeft. Normaliter, zodra/indien dit het geval is, moet er een internationale response komen."
Ofwel hij vind dat er op basis van zijn conclusie een internationale respons moet komen. Maar die internationale respons is er dus niet want er zijn niet genoeg landen die Obama willen helpen... Waarom niet? Omdat er geen bewijs is dat het Syrische regime chemische aanvallen heeft uitgevoerd. Wie zou dat bewijs moeten leveren? De VN. Wat gebeurde er toen de VN vroeg aan Syrie of ze het land in mochten? Ze waren een dag later aanwezig op de plek van de aanval. Toen vond de VS opeens dat het VN onderzoek zinloos was. En vandaag waarschuwde de VS de VN dat het niet veilig genoeg was in Syrie voor de onderzoekcommissie.
pi_130581229
Obama houdt Assad verantwoordelijk voor aanval
Barack Obama houdt de Syrische regering van Bashar al-Assad verantwoordelijk voor de recente aanval met chemische wapens in Damascus, waarbij honderden mensen om het leven zijn gekomen.

http://www.nu.nl/buitenla(...)ordelijk-aanval.html

Kans op snelle aanval kleiner
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)elle-aanval-kleiner/

[ Bericht 26% gewijzigd door -jos- op 29-08-2013 01:13:55 ]
  donderdag 29 augustus 2013 @ 01:03:32 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_130581504
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:54 schreef -jos- het volgende:
Obama houdt Assad verantwoordelijk voor aanval
Barack Obama houdt de Syrische regering van Bashar al-Assad verantwoordelijk voor de recente aanval met chemische wapens in Damascus, waarbij honderden mensen om het leven zijn gekomen.

Dat is de truuk. Dat van dat verantwoordelijk houden heb ik al eerder gehoord. Dat wil dus niet zeggen dat Assad of zijn troepen het gedaan hebben. Dat is verder dan ook irrelevant. Assad is verantwoordelijk, ook als het Al Qada was.
The End Times are wild
pi_130582387
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:44 schreef IPA35 het volgende:
Die kaart...

[ afbeelding ]

Waarom worden Alawieten en Nusayris als twee groepen aangeduid terwijl deze groep juist een en hetzelfde is?

Turkomanen / Turkmen zijn gewoon soennieten idd.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 01:42:48 #14
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_130582398
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 01:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is de truuk. Dat van dat verantwoordelijk houden heb ik al eerder gehoord. Dat wil dus niet zeggen dat Assad of zijn troepen het gedaan hebben. Dat is verder dan ook irrelevant. Assad is verantwoordelijk, ook als het Al Qada was.
Oh maar dat maakt het makkelijk dan gezien amerika dan verantwoordelijk is voor 9/11

oh wacht.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_130582497
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:52 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik lees goed genoeg en heb het donkerbruine vermoeden dat politiek is komen kijken naar haar uitspraken en dat de distantiring daar vandaan komt.
Ik zag anders niet iets staan wat ik daadwerkelijk had gezegd, maargoed.
Maar beargumenteer eens waarom jij vind dat we meer waarde zouden moeten hechten aan de uitspraak van Del Ponte dan aan de rest van het VN-team, ondanks dat ze totaal geen bewijs of onderbouwing aandroeg.
Incelfrikandel
pi_130582555
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 01:42 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Oh maar dat maakt het makkelijk dan gezien amerika dan verantwoordelijk is voor 9/11

oh wacht.
9/11 was een psyop ala Operation Northwoods (welke nooit is uitgevoerd). :Y O-)
  donderdag 29 augustus 2013 @ 01:54:17 #17
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_130582691
Waarom is het volgens de NOS tot aan de BBC's en CNN's van deze wereld onvermijdelijk dat we weer op een zandnegerjacht humanitaire ( ;( :X )missie met een onvermijdelijke burgerslachting gaan?
pi_130582714
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 01:54 schreef Brum_brum het volgende:
Waarom is het volgens de NOS tot aan de BBC's en CNN's van deze wereld onvermijdelijk dat we weer op een zandnegerjacht humanitaire ( ;( :X )missie met een onvermijdelijke burgerslachting gaan?
Omdat we nu baat blijken te hebben aan een instabiel Midden Oosten waar groeperingen elkaar dood willen maken om het voor het zeggen te krijgen.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 01:59:07 #19
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 02:05:37 #20
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_130582868
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 01:59 schreef Drugshond het volgende:
Omdat we weer good old day's met cola en chips naar CNN willen kijken.
Ik moet zeggen dat ik de beelden vroeger machtig mooi vond maar nu ik me wat meer met het voorafgaande proces bezighoud irriteer ik me mateloos en zijn die beelden waarschijnlijk ook niet cool meer. Mocht ik ooit nog eens Fuhrer worden dan dwing ik iedere burger iedere week 2 uur lang te kijken naar afgerukte ledematen, dode kindertjes en van dat soort popcorn spul om ze eens te leren dat oorlog meer is dat een mooie indrukwekkende vuurpijl en een in de brand staand paleis van de grote bad guy. Net zolang tot het aantal idioten die voorstander zijn van dit soort interventies tot onder de 10% is gedaald. Met van die ogen trackende software natuurlijk zodat ze niks missen.
pi_130582875
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 01:54 schreef Brum_brum het volgende:
Omdat er zoveel politiek kapitaal in de kwestie wordt gestoken dat een conflict bijna onvermijdelijk is. Of er moet een miraculeuze uitkomst zijn. Dat het regime van Assad ineens instort ofzo.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 02:11:31 #22
89730 Drugshond
pi_130582953
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 02:05 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik de beelden vroeger machtig mooi vond maar nu ik me wat meer met het voorafgaande proces bezighoud irriteer ik me mateloos en zijn die beelden waarschijnlijk ook niet cool meer. Mocht ik ooit nog eens Fuhrer worden dan dwing ik iedere burger iedere week 2 uur lang te kijken naar afgerukte ledematen, dode kindertjes en van dat soort popcorn spul om ze eens te leren dat oorlog meer is dat een mooie indrukwekkende vuurpijl en een in de brand staand paleis van de grote bad guy. Net zolang tot het aantal idioten die voorstander zijn van dit soort interventies tot onder de 10% is gedaald. Met van die ogen trackende software natuurlijk zodat ze niks missen.
Nou we krijgen nu een andere oorlogvoering. Meer drones en zo. Het is weer een reclamefolder waartoe de US in staat is.
Docu : Why we fight.

Er is geen win-win zeker niet in dit conflict. Er is geen opvolger... buurlanden (kruitvat) zitten er al helemaal niet op te wachten en een makkelijke uitkomst is er helemaal niet.
Obama heeft denk ik spijt om zijn gedurfde uitspraak dat Assad een thin red line is overgestoken..(gelijk hebben is niet gelijk aan gelijk krijgen). maar hoe moet je zoiets beheersbaar beteugelen ?!?!
Mission impossible.
pi_130583775
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 01:59 schreef Drugshond het volgende:
Omdat we weer good old day's met cola en chips naar CNN willen kijken.
Dat was alleen toen Saddam koeweit binnenviel.. toen was er echt 24 uur per dag tv ook op de nl tv.. dat was toch allemaal minder in 2003
pi_130584423
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE97R0N220130828

Syria says 'terrorists' will strike Europe with chemical weapons

Zit er wel dik in ja, als die "rebellen" door onze geheime diensten worden bewapend en getraind en becommandeerd.... they will come home to roost .
pi_130584778
Uiteindelijk is het misschien allemaal erg simpel...

De internationale gemeenschap (op enkele landen na, waaronder Syri) heeft afgesproken dat er geen chemische wapens worden gebruikt.

In Syri zijn er wel chemische wapens ingezet.

Dit wordt door de internationale gemeenschap niet geaccepteerd en de meerderheid van deze internationale gemeenschap wil de schuldigen daarvoor straffen.

De meest gepaste manier daarvoor is een gerichte actie tegen toekomstig gebruik van chemische wapens.

Er dient echter een schuldige partij te worden aangetoond, Assad of de Rebellen.

Wie kan men dan het beste beschuldigen om die chemische doelen te kunnen aanvallen?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 29 augustus 2013 @ 07:37:19 #26
205222 betyar
Egyedl vagyunk
pi_130584786
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:53 schreef zwaaien het volgende:

[..]

Oh, dacht dat je een Turk ofzo was 8-)

maar maakt niet uit, Isral is een land dat omringd wordt door landen die Isral zullen veroveren als ze die kans krijgen, dus logisch dat Isral zich zielig vindt.
:') :') :')
pi_130584829
Is iemand al de publicatiedatum van het nu.nl artikel 'Obama houdt Assad verantwoordelijk voor aanval' opgevallen? Dat is namelijk 28 augustus 2013 17:31 . Blijkbaar was dit nieuws voor nu.nl al 6 uur eerder bekend. Nou wist ik wel dat dit niet live was en zo en dat media's met embargo's werken enzo... maar toch... dat betekent dat dit interview is gehouden voordat hij zijn toespraak voor Luther King heeft gedaan.

pi_130584953
quote:
6s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 05:35 schreef Salvad0R het volgende:

Zit er wel dik in ja, als die "rebellen" door onze geheime diensten worden bewapend en getraind en becommandeerd.... they will come home to roost .
Naast chemische wapens hebben ze ook al duizende hitte-zoekende raketten uit Libye :)
En als er een aantal Europese vliegtuigen zijn neergehaald heeft de Europese Stasi weer een reden om eerlijke burgers lastig te vallen en te fouilleren of zelfs te verbieden om zonder oestemming van de staat over straat te gaan.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 08:08:51 #29
262 Re
Kiss & Swallow
pi_130585009
was dat "nuclear" een verspreking... of :o
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_130585172
quote:
6s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 05:35 schreef Salvad0R het volgende:

Moeten wij dan een onderscheid maken tussen soennieten, sjieten, alawieten of whatever ... of mogen wij op alles schieten ?
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_130585442
quote:
PRESIDENT OBAMA: Well, what’s happened has been heartbreaking, but when you start talking about chemical weapons in a country that has the largest stockpile of chemical weapons in the world, where over time, their control over chemical weapons may erode, where they’re allied to known terrorist organizations that, in the past, have targeted the United States, then there is a prospect, a possibility, in which chemical weapons that can have devastating effects could be directed at us. And we want to make sure that that does not happen.
Maar meneer Obama, Assad zijn troepen vechten tegen Al-Qaeda. En het lijkt me vrij sterk dat Syri de meeste chemische wapens heeft, dan kijk ik eerder naar Rusland of de VS zelf.

Er is geen goed/fout in Syri, het is allemaal fout. Je moet ook geen kant kiezen.
Get it and Bet it
  donderdag 29 augustus 2013 @ 08:45:04 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130585486

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130585524
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:41 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ik vind dit een prima genuanceerd verhaal. Niet het verhaal van een een oorlogsgeil persoon of iemand die niet snapt dat die rebellen ook niet ok zijn. Ik
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_130585556
Rick Nieman over Syrie:

We kunnen ook niets doen…

Rick Nieman vraagt zich af waarom we Syri eigenlijk zouden aanvallen.

Het geroffel op de oorlogstrom werd de afgelopen dagen steeds luider, tot het gistermiddag bijna oorverdovend was.

‘Spanning Syri loopt op’ (Parool); ‘Westen klaar voor aanval Syri’ (NRC); ‘Aanval op Syri komt steeds dichterbij’ (RTL Nieuws); ‘Amerikaanse leger is klaar om Syri aan te vallen’ (NOS); ‘Obama weighs targets in Syria’ (International Herald Tribune); ‘Mogelijk snel aanval op Syri’ (Volkskrant); ‘President Obama besluit nog deze week over een mogelijke militaire aanval op Syri’ (Nieuwsuur).

Goed, de druk lijkt tijdelijk van de ketel omdat de grootste voorstander van ingrijpen - de conservatieve Britse premier David Cameron - eerst een zo groot mogelijk draagvlak wil creren in Groot-Brittanni. Hij wil toch geen actie ondernemen tot de VN-inspecteurs die in Syri zijn, de resultaten van hun werk hebben gepresenteerd aan de VN-Veiligheidsraad.

"Want waarm zouden wij Syri dan aanvallen?"

En omdat de secretaris-generaal van de VN, Ban Ki-moon, al heeft laten weten dat de inspecteurs nog minstens vier dagen in Syri nodig hebben, en dat hun bevindingen dan nog moeten worden gevalueerd door experts, zal er op z’n vroegst over een week in de Veiligheidsraad gestemd kunnen worden over een motie om Syri te straffen voor de gifgasaanval van vorige week.

Cameron doet dit omdat hij de steun wil van de Britse Labour Party, die nog altijd een trauma heeft van de manier waarop hun toenmalige leider Tony Blair Groot-Brittanni de Irak-oorlog inrommelde zonder instemming van de VN.

Toch is de kans nog steeds groot dat Groot-Brittanni, Amerika, en Frankrijk – mogelijk gesteund door onder meer Duitsland, Nederland en de Arabische Liga – volgende week een beperkte militaire aanval op Syri zullen uitvoeren.

Maar moet dat echt? Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik begin te twijfelen.

Want waarm zouden wij Syri dan aanvallen?

Omdat, zeggen de experts die voor ingrijpen zijn, Amerika – en daarmee het Westen – anders zijn geloofwaardigheid verliest. Immers, president Obama heeft een jaar geleden aangekondigd dat als Syri de ‘rode lijn’ van het gebruik van gifgas op grote schaal zou overschrijden, hij in zou grijpen. Doet hij dat niet, is het argument, dan heeft een land als Iran vrij spel om een atoomwapen te ontwikkelen. Want Amerikaanse waarschuwingen om dat vooral niet te doen, stellen dan ook niets meer voor.

Maar je kunt twee grote vraagtekens bij die argumentatie zetten.

"Toen de eerste 100.000 burgerslachtoffers in Syri vielen, grepen Amerika en het Westen ook niet in"

Ten eerste: was de Amerikaanse geloofwaardigheid voor wat Syri betreft al niet flinterdun? De bewijzen dat president Assad al eerder chemische wapens gebruikte, werden door de VS weggewuifd omdat dat slechts ‘op bescheiden schaal’ gebeurd zou zijn.

Belangrijker nog: toen de eerste 100.000 burgerslachtoffers in Syri vielen, grepen Amerika en het Westen ook niet in, ondanks herhaalde oproepen dat ‘het geweld moest stoppen'.

Natuurlijk, nu gaat het om gifgas, en de internationale gemeenschap had afgesproken die wapens na de verschikkingen van de Eerste Wereldoorlog niet meer te gebruiken. Maar zoals Stephen Walt, professor internationale betrekkingen van Harvard University gisteren in de New York Times schreef: "Maakt het echt iets uit of Assad zijn tegenstanders doodt met bommen van 500 pond, mortiergranaten, clustermunitie, machinegeweren, ijspriemen of sarin-zenuwgas? Dood is dood."

Bovendien, schrijft professor Walt cynisch maar terecht: "De rechtvaardiging (om in te grijpen, namelijk dat Assad internationale afspraken schendt) zou overtuigender zijn als de Amerikaanse regering niet zelf het internationale recht zou negeren, elke keer als dat in de weg staat van iets wat Washington wil doen."

"Iran is niet gek, integendeel"

En ten tweede: is het echt waar dat Amerika zijn verdere geloofwaardigheid verliest als het nu niets doet?

Iran is niet gek, integendeel. Wij kunnen het Iraanse regime verwerpelijk vinden, maar de politieke en militaire elite van Iran is hoogopgeleid, slim, en zeer goed thuis in de internationale diplomatie.

Iran weet dat Amerika nu alleen maar in zou grijpen omdat Obama een jaar geleden iets te stoere taal gebruikte over ‘rode lijnen'. Stel dat Amerika inderdaad kruisraketten op Damascus gooit, dan zullen de Iranirs dat in de meest stellige bewoordingen veroordelen…om vervolgens over te gaan tot de orde van de dag. Want ze snappen dat Obama slechts een punt wil maken.

Maar ze snappen ook dat het ontwikkelen van een nucleair wapen door Iran van een hele andere orde is. En dat als het voor Amerika cht menens is, de VS niet zal aarzelen om wel in te grijpen.

Zoals Pieter Klein gisteren in zijn column betoogde, is de uiterst cynische waarheid dat Amerika helemaal niet wil dat f Assad f de (inmiddels steeds radicalere en fundamentalistische) rebellen deze oorlog winnen. Beide alternatieven zijn voor de Amerikanen zo onverkwikkelijk dat ze het liefste de oorlog door laten etteren, zoals ze de afgelopen twee jaar hebben gedaan.

Dat cynisme kun je ook proeven in het feit dat Amerika al dagen bezig is lijsten van mogelijke doelen te laten circuleren. Zodat het Syrische regime zijn helikopters en vliegtuigen in veiligheid kan brengen. Want het is niet de bedoeling dat Assads troepen dusdanig verzwakt worden dat ze de strijd van de rebellen verliezen…

Maar als dus het redden van de geloofwaardigheid van Obama de enige reden is om in te grijpen (terwijl dat niet hoeft: zie hierboven), waarom doen we dan niet gewoon…niets?

Dat scheelt mensenlevens, allerlei onvoorziene neveneffecten, en veel woede in het sjiitische deel van de Arabische wereld.

Maar ik ben bang dat het al te laat is.

"Hij had gelijk: de situatie op het wereldtoneel verschilt soms in niets van die van het jongenshoekje op de speelplaats van de basisschool"

Want zoals onze Midden-Oostencorrespondent Conny Mus zei vlak voor de oorlog tegen Irak in 2003, in ons discussieprogramma Nieuws aan Tafel: "De Amerikanen moeten wel aanvallen. Ze hebben zo’n grote broek aangetrokken, ze zijn zo hoog in de boom gaan zitten, dat ze niet meer terug kunnen."

Hij had gelijk: de situatie op het wereldtoneel verschilt soms weinig van die van het jongenshoekje op de speelplaats van de basisschool. Ego’s en testosteron zijn daar vaak belangrijker dan rede en rationaliteit. En dus gaan er nu mensen sterven om de mannelijkheid van de Amerikaanse president en zijn Britse en Franse collega’s te bewijzen.

Treurig. En onnodig, denk ik. Maar blijkbaar onvermijdelijk.
pi_130585603
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:46 schreef deleriouz het volgende:
Ik ben toch erg benieuwd wat dit kan zijn. De raket ziet er vrijwel identiek uit als die na de aanvalen van 21 augustus in meerdere video's opdoken. De rode barreten zijn Republican Guard van de SAA, en de regime vlag duidt op SAA gecontroleerd gebied.

Dat is nog eens wat anders dan dat blauwe kannetje van die rebellen (geen idee wat het beide zijn overigens).
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_130585727
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:46 schreef deleriouz het volgende:

Dit kan sowieso niet de aanval van 21 augustus zijn. Dat was namelijk s'nachts.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 09:02:17 #37
89730 Drugshond
pi_130585803
Pfff, ik heb er echt een gruwelijke rothekel aan als Obomba weer begint over zielige burgers en mensenrechten. Wees een man en zeg gewoon eerlijk wat je eigenlijk wil zeggen.
pi_130585835
quote:
Kan ook gewoon propaganda zijn van het Syrische regime.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 09:08:55 #40
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_130585847
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 08:42 schreef SteveBudin het volgende:

[..]

Maar meneer Obama, Assad zijn troepen vechten tegen Al-Qaeda. En het lijkt me vrij sterk dat Syri de meeste chemische wapens heeft, dan kijk ik eerder naar Rusland of de VS zelf.

Er is geen goed/fout in Syri, het is allemaal fout. Je moet ook geen kant kiezen.
Je moet de kant van de burger kiezen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_130585849
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 08:42 schreef SteveBudin het volgende:

[..]

Inderdaad, ze gaan voorbij aan het feit dat de twee strijdende partijen allebei niet helemaal sporen. Er zullen genoeg democratisch gezinde rebellen zijn, maar daarnaast een grote groep extremisten/jihadisten/terroristen. Bovendien moet eerst eens de waarheid naar boven worden gehaald omtrent de gifgas aanval. Het is namelijk ook niet ondenkbaar dat de rebellen/terroristen dit plannetje hebben opgezet om een interventie uit te lokken.

Jammer genoeg zijn de onschuldige burgers het grootse slachtoffer.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 09:09:06 #42
89730 Drugshond
pi_130585881
Er zijn problemen, want als Amerika de rebellen steunt dan moet zij ook rekening houden met het feit dat er extremisten zitten zoals Al nusra die eigenlijk van Syri een proxy staat gaan maken.
pi_130585888
quote:
American officials said Wednesday there was no “smoking gun” that directly links President Bashar al-Assad to the attack, and they tried to lower expectations about the public intelligence presentation. They said it will not contain specific electronic intercepts of communications between Syrian commanders or detailed reporting from spies and sources on the ground.

American officials said the intelligence assessment they are preparing to make public will be similar to a modest news release that the White House issued in June to announce that the Assad government had used chemical weapons on a small scale against the opposition multiple times in the last year.

Based on that conclusion, Mr. Obama authorized a limited program of supplying the Syrian rebels with arms, which have yet to arrive.
http://www.nytimes.com/20(...)action-on-syria.html

Alleged CW munitions in Syria fired from Iranian Falaq-2 type launchers

It is still not clear whether these munitions carried a CW payload, nor are their origins yet known.
http://rogueadventurer.co(...)aq-2-type-launchers/

[ Bericht 13% gewijzigd door -jos- op 29-08-2013 09:16:19 ]
pi_130585982
quote:
Die kaart...

[ afbeelding ]

Goed opgelet. :)
pi_130586008
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 09:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je moet de kant van de burger kiezen.
De burger die de wapens opneemt tegen het regime en als het kan nog brutaler te werk gaat dan het leger zelf, die kinderen mee laat helpen bij het onthoofden van de vijand enzo ?
Bedoel je die ?
Of moeten we enkel kijken naar de vrouwen en babys die achterblijven terwijl hun mannen en zonen gaan vechten zijn ?
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_130586050
quote:
Die kaart...

[ afbeelding ]

Kan er iemand voor ons westerlingen even verduidelijken wie nu wie dood wil op deze kaart ?
pi_130586071
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 09:19 schreef UncleScorp het volgende:

[..]

Kan er iemand voor ons westerlingen even verduidelijken wie nu wie dood wil op deze kaart ?
:')
  donderdag 29 augustus 2013 @ 09:42:35 #49
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_130586583
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 09:17 schreef UncleScorp het volgende:

[..]

De burger die de wapens opneemt tegen het regime
Het waren eerst overlopende militairen die begonnen terug te schieten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_130586595
Niet eerder definitief rapport van de VN inspecteurs dan volgende week dus...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')