dennistd | zondag 24 maart 2013 @ 22:34 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 1% gewijzigd door dennistd op 25-03-2013 09:49:54 ] | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 22:35 |
Dat ja... | |
Pino112 | zondag 24 maart 2013 @ 22:37 |
Goed filmpje Fles ![]() | |
EddyAlbena | zondag 24 maart 2013 @ 22:37 |
Kan ik ergens terugzien welke vertragingen zich op bepaalde dagen hebben voorgedaan? Ik kan mij herinneren dat ik wel eens zo'n website heb gezien.. | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 22:38 |
Somda heeft een lijst met verstoringen per dag toch? | |
James1988 | zondag 24 maart 2013 @ 22:39 |
Het archief van www.rijdendetreinen.nl? | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 22:40 |
Wie doet mijn filmpje in de OP? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 24 maart 2013 @ 22:41 |
EddyAlbena | zondag 24 maart 2013 @ 22:42 |
Dank! | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 22:43 |
hij hoort er gewoon in ja ![]() | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 22:43 |
Toeslag voor ICE met SOV in OP mag ook wel aangepast worden overigens ![]() | |
Hr-Flip | zondag 24 maart 2013 @ 22:45 |
![]() Lekker druk in Zutphen... | |
#ANONIEM | zondag 24 maart 2013 @ 22:46 |
Tering ![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 24 maart 2013 @ 22:46 |
allemaal studenten. ![]() | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 22:47 |
beetje doorproppen. In de bagagerekken passen ook wel een paar mensen ![]() | |
Hr-Flip | zondag 24 maart 2013 @ 22:47 |
![]() Niet Instappen.... | |
#ANONIEM | zondag 24 maart 2013 @ 22:47 |
Mn huisgenoot moet uit Utrecht komen. Zelfde liedje denk ik ![]() | |
James1988 | zondag 24 maart 2013 @ 22:48 |
Dat stukje over reizen naar België mag ook wel worden bijgewerkt, er rijdt inmiddels weer een aantal intercities per dag tussen Brussel en 's-Gravenhage. | |
Surveillance-Fiets | zondag 24 maart 2013 @ 22:48 |
zijn die mensen nou zoveel groter of staan ze ergens op ![]() | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 22:49 |
mja, dan zou ik toch voor de vervangende busdienst gaan | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 22:49 |
de vloer van de lint is soms lager dan het perron ![]() en daarnaast heeft de lint niet helemaal een vlakke vloer ![]() | |
#ANONIEM | zondag 24 maart 2013 @ 22:50 |
Ach ja, mijn probleem niet ![]() | |
_JdM_ | zondag 24 maart 2013 @ 22:55 |
Stond eest dat het was opgelost om 22:00, dus bussen zijn vrij laat geregeld. | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 22:55 |
Die twee man die ver boven de rest uittorenen staan nog ver voor de draaistellen ![]() | |
#ANONIEM | zondag 24 maart 2013 @ 22:56 |
![]() | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 22:56 |
uhuh, maar volgens mij zit daar al wel een verhoging | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 24 maart 2013 @ 22:58 |
![]() ![]() | |
WhiteJoker | zondag 24 maart 2013 @ 23:00 |
Die zijn gewoon op wat andere mensen gaan zitten ![]() | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 23:01 |
En ik maar klagen 's middags als ik vanuit Amsterdam naar huis moet.. ![]() | |
KnightSolaire | zondag 24 maart 2013 @ 23:24 |
"Niet instappen, bus is vol" ken ik wel, maar dat op het spoor heb ik dat nog nooit meegemaakt gelukkig ![]() | |
Frenk3nstein | zondag 24 maart 2013 @ 23:26 |
Randstad-mensen kennen die syntus/arriva/breng-perikelen niet inderdaad. | |
KnightSolaire | zondag 24 maart 2013 @ 23:27 |
Leve de Randstad! | |
_JdM_ | zondag 24 maart 2013 @ 23:27 |
Werkzaamheden Zaandam-Uitgeest lopen uit, tot 10:00u. | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 23:31 |
Al definitief? | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 23:33 |
Mijn vader stuurde me van de week deze scan van een dia. Het is de werkplaats in Zwolle. Die witte buisjes die uit de grond steken waren vorig jaar ook veelvuldig te zien, Daar wordt de grond mee behandeld zodat die niet zo makkelijk gaat wegvloeien als je gaat graven geloof ik. De tunnel werd hier uitgebreid naar de achterkant van het station, waar je toen nog bijna tot aan de IJsseldijk kon kijken.![]() | |
GlenSpey | zondag 24 maart 2013 @ 23:37 |
Gaaf zo'n plaat waar je alleen nog échte treinen op ziet ![]() | |
GlenSpey | zondag 24 maart 2013 @ 23:38 |
Stapelen jongens, stapelen ![]() | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 23:38 |
Uit welk jaar is dat plaatje? | |
Flodder450 | zondag 24 maart 2013 @ 23:40 |
nice ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Flodder450 op 25-03-2013 09:51:27 ] | |
Duvel | zondag 24 maart 2013 @ 23:41 |
Iig van voor 1993/1994, anders had je wel Railhoppers gezien. | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 23:43 |
Ik weet het niet precies maar ik denk 1988. Er staan twee rangeerlocomotiefjes naast elkaar voor de werkplaats, een hippel en een Bemo, en daarachter staat volgens mij een gloednagelnieuwe 6400. | |
Peterselieman | zondag 24 maart 2013 @ 23:44 |
was mijn gedachte ook. Door die 6400 kun je het redelijk goed dateren | |
DeaDLocK2K | zondag 24 maart 2013 @ 23:44 |
Hij is zijn volledige foto archief aan het inscannen en zit nu op 2500 geloof ik. Er staan echt stoere dingen bij, Van die dikke mooie Duitse diesels BR218 op Zwolle-Emmen bijvoorbeeld ![]() | |
b2py | zondag 24 maart 2013 @ 23:48 |
Ik val steeds meer in verbazing van wat jij weet ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 maart 2013 @ 00:04 |
Nou, mijn reisje Enschede - Deventer was gepland als vertrek 21:45, aankomst 22:29. Uiteindelijke aankomsttijd: 23:49. Geplande reistijd: 44 minuten. Opgelopen vertraging: 1 uur en 20 minuten ![]() | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 00:08 |
formuliertje schrijven ![]() | |
KnightSolaire | maandag 25 maart 2013 @ 00:12 |
http://www.ns.nl/selfservice | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 maart 2013 @ 00:13 |
Gelukkig kan dat tegenwoordig online ![]() | |
KnightSolaire | maandag 25 maart 2013 @ 00:14 |
Wel jammer dat het alleen voor claims met de OV-chipkaart kan. Als je met een actiekaart o.i.d. reist, mag je gewoon een papieren formulier invullen. Wordt daarna wel aan je account gekoppeld trouwens ![]() | |
drakin | maandag 25 maart 2013 @ 00:20 |
Kan dat online? Heeft iemand een link voor me? Ben blij vandaag thuisgebleven te zijn, had al drukte verwacht met dat boekenweekgeschenk. Maar proppen en lang moeten staan ben ik niet meer zo goed in. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 maart 2013 @ 00:24 |
Draken, die link staat twee posts hier boven.Uhm, hoe wil je je papieren kaartje online als bewijsmateriaal mee kunnen sturen ![]() Lijkt me niet zo gek dat dat toch per post moet. | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 06:41 |
Was uiteindelijk tot 06:30. | |
KnightSolaire | maandag 25 maart 2013 @ 08:51 |
't Was een e-ticket. | |
dennistd | maandag 25 maart 2013 @ 09:51 |
done, done en done | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 10:19 |
Eerst dat krankzinnige geouwehoer met die "kaartverificatiecode" of whatever eruit. Ze weten allang welke kaart van mij is. Tot die tijd schrijf ik gewoon formuliertjes. | |
_serial_ | maandag 25 maart 2013 @ 11:16 |
Dat hoeft toch maar 1 x ? | |
KnightSolaire | maandag 25 maart 2013 @ 11:35 |
Dat klopt, maar daarmee heb je Dr_Flash nog niet overtuigd vermoed ik ;-). | |
DriekOplopers | maandag 25 maart 2013 @ 11:40 |
Gisteren met Zonnetje40 heen en weer Amsterdam - Den Helder Zuid (met overstapvrij omreizen via Haarlem). Met boekenweekgeschenk als vervoerbewijs. Zowel heen (rond middaguur) als terug (begin van de avond) rustige trein gehad. | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 11:51 |
Goed zo. | |
Peterselieman | maandag 25 maart 2013 @ 12:09 |
Zag vandaag tussen Grijpskerk en Buitenpost witte en blauwe rollen folie langs het spoor liggen. Neem aan dat dit voor een laagje tussen de onder- en bovenbouw van het spoor is? | |
drakin | maandag 25 maart 2013 @ 16:54 |
Maar driekoplopers, als ik weg was gegaan was het nijmegen geworden, maar gelukkig is dat volgende week of een andere keer ook wel het bezoeken waard. | |
Bitlord | maandag 25 maart 2013 @ 17:10 |
Vandaag is duidelijk geworden waarom een deel van het nachtnet in Brabant is opgeheven. Reizigers konden de reizen niet vinden. | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 17:25 |
Zegt ook niks he, die Oplopers :p | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 17:35 |
En het lag niet eens aan de woeste mongoliteit van die boeren ![]() | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 17:37 |
Wie plant er eigenlijk een reis met 9292? Ik nooit eigenlijk.. | |
DriekOplopers | maandag 25 maart 2013 @ 17:38 |
Volgende keer geef ik een seintje. We waren nu voor moral support naar mijn vader die pas weduwnaar is geworden. Maar als je een keer koffie wil drinken... Je studeert toch aan de HvA? | |
Peterselieman | maandag 25 maart 2013 @ 17:40 |
af en toe om een indicatie van de prijs van een reis te krijgen. | |
MPG | maandag 25 maart 2013 @ 17:43 |
Ik als ik naast de trein ook zoiets raars als een bus, tram of metro in mijn reisschema opgenomen moet hebben. | |
DriekOplopers | maandag 25 maart 2013 @ 17:43 |
Treinreizen altijd via ns.nl, maar als ik ook nog met een bus verder moet pak ik 9292. | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 17:44 |
Oui, Amstel -> Leeuwenburg. | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 17:45 |
Ik zoek altijd bij de regionale vervoerder, ik vertrouw 9292 voor geen meter. Nu weet ik ook wel weer waarom.. ![]() Dat zou wel handig kunnen zijn inderdaad. | |
Straatcommando. | maandag 25 maart 2013 @ 17:48 |
Baal ervan dat dat ook hier weg is ![]() Herken bijna alle geluiden al ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 maart 2013 @ 17:50 |
Welke regionale vervoerder reis jij mee dat het linkje 'reis plannen' op hun website je niet doorstuurt naar 9292? ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 25 maart 2013 @ 17:52 |
Bijna iedere vervoerder heeft toch de dienstregeling wel online staan? | |
Straatcommando. | maandag 25 maart 2013 @ 17:52 |
Groot gelijk. 9292 is soms zo vreselijk scheef met z'n adviezen ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 maart 2013 @ 17:54 |
Hmm.. tegenwoordig wel? Laatste keer dat ik het uberhaubt geprobeerd heb is alweer twee jaar terug ofzo (toen was 9292 echt heel kut, nu vind ik het op zich best prima resultaten geven). Syntus, Connexxion, Arriva, hadden allemaal niks op hun eigen website staan, je werd gewoon naar 9292 verwezen als je reisadvies wilde ![]() | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 17:56 |
Oh, daar heb ik geen last meer van. Ik ga altijd naar de RET of GVB website of van welke regionale vervoerder dan ook. Verder word ik van 9292 helemaal waus als ik van Amsterdam Amstel naar Amsterdam Zuid wil. Metro 51, Metro naar Duivendrecht en dan overstappen op trein. Trein naar Duivendrecht en dan overstappen naar Zuid. En welke idiote combinaties nog meer bestaan, zelfs een keertje terugsteken via Bijlmer Arena gehad.. | |
Straatcommando. | maandag 25 maart 2013 @ 17:58 |
Dat soort dingen bedoel ik dus. Flikt 'ie me hier ook, over een afstandje van 5km, 3 bussen én een trein. Hoe doe je het ![]() | |
MPG | maandag 25 maart 2013 @ 17:58 |
Guess welke search engine de planner van de RET gebruikt ![]() Guess welke search engine de planner van de violia gebruikt ![]() etc. enz.
| |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 17:59 |
Ik pak de dienstregeling, niet de planner ![]() | |
greavy | maandag 25 maart 2013 @ 17:59 |
Arriva heeft gewoon de dienstregelingtabellen op de website. Gewoon zelf gaan uitpluizen ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 maart 2013 @ 18:00 |
Ik heb van de NS site ook wel eens een raar advies gehad... Gisteravond, met die schietpartij op Almelo: de reisplanner snapte het nog niet helemaal, en als ik 'Enschede - Deventer' invulde kreeg ik treinen die ik zeker wist dat niet reden. Gaf ik 'via Zutphen' aan, dan kreeg ik nog steeds zo'n advies: Enschede -> Deventer -> Zutphen -> Deventer ![]() ![]() | |
Viezze | maandag 25 maart 2013 @ 18:02 |
9292 geeft leuke adviezen ![]() Gilze-Rijen - (Breda) - Rotterdam via Tilburg Groningen - Leeuwarden Camminghaburen via Leeuwarden CS Beide worden niet door NS site aangegeven dus vermoed dat ze niet toegestaan zijn. Vooral die eerste niet omdat die niet eens sneller is of je meer mogelijkheden geeft. | |
MPG | maandag 25 maart 2013 @ 18:03 |
Das leuk en aardig, maar als ik van een afspraak op de Dorpsstraat in Schubbekutteveen naar een volgende afspraak op de Brink in Klootjeshuizen moet, dan moet ik op jouw manier van tevoren weten welke lijnen een optie zijn toch ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 25 maart 2013 @ 18:04 |
Ja daar heb je Google Maps voor ![]() | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 18:05 |
In Schubbekutteveen kan 9292 er nooit ver naast zitten, in stadsregio's des te meer. ![]() Het is een balansspelletje die je moet zoeken tussen stadsregio's en platteland en waar je de grens trekt met het gebruiken van welke dienst. | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 18:09 |
Ik, als ik ook dingen met een bus erin moet hebben. | |
Peterselieman | maandag 25 maart 2013 @ 18:11 |
beetje logisch nadenken is dan ook niet verboden | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 18:14 |
Oh trouwens, je kunt natuurlijk ook Google Maps gebruiken. | |
MPG | maandag 25 maart 2013 @ 18:15 |
Fictieve case: Ik woon aan de Lottumseweg in Grubbenvorst en ik wil naar een meeting van een modelspoorclub in een cafe aan de Kleiweg in Rotterdam. Ik ben nog nooit van mijn leven in Rotterdam geweest, laat staan dat ik weet of er bussen, trams of metro's naar de Kleiweg gaan, maar volgens jou kan ik beter met een dienstregeling van de RET gaan klooien dan met 9292 ![]() | |
Peterselieman | maandag 25 maart 2013 @ 18:16 |
die gebruikt ook data van 9292 | |
Peterselieman | maandag 25 maart 2013 @ 18:16 |
tramlijn 8 vanaf Rotterdam Noord ![]() | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 18:22 |
ja, en 9292 gebruikt ook weer data van vervoerders. Als Google Maps maar niet de search engine van 9292 gebruikt. En daar geloof ik niet in ![]() | |
KnightSolaire | maandag 25 maart 2013 @ 18:36 |
Gewoon op Google Maps de bus-/metro-/tramhalte opzoeken die je moet hebben, kijken welke nummertjes er stoppen, kijken of die nummertjes ook stoppen op het station waar je uitstapt en voilà. Overigens geeft 9292 van die rare adviezen omdat ze dan sneller (zouden) zijn, in mijn ervaring. Natuurlijk kiest ieder weldenkend mens gewoon zoveel mogelijk voor de trein en stapt pas op het laatste stukje over op een ander vervoersmiddel, ook al zou dat in theorie vijf minuten langer duren, maar goed. ![]() | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 18:58 |
Google Maps + Wiki OV in Nederland + RET + NS | |
Alopex | maandag 25 maart 2013 @ 19:01 |
Als ik nog thuis of op werk zit doe ik dat ook, maar mobiel vind ik dat onbegonnen werk. Dat is waar 9292 hier erbij komt kijken. | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 19:02 |
True on that, mobiel gebruik ik inderdaad af en toe 9292. | |
MPG | maandag 25 maart 2013 @ 19:06 |
Metro E vanaf cs | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 19:09 |
Uit welke Schubbekutteveen kom je? Zeeland of Twente? | |
DriekOplopers | maandag 25 maart 2013 @ 19:24 |
Hangt af van waar op de Kleiweg het is. Erg lange straat om te lopen. | |
Peterselieman | maandag 25 maart 2013 @ 19:36 |
bij de spoorwegovergang zit het halve maatje | |
MPG | maandag 25 maart 2013 @ 20:22 |
Bij de spoorwegovergang ![]() Limburg ![]() ![]() | |
greavy | maandag 25 maart 2013 @ 21:38 |
Vannacht is een CNL (nieuwsmedia spreekt over ICE) in Mannheim geblokkeerd geweest omdat minimaal 14 jongeren in de trein ziek waren. Zij waren onderweg naar huis vanuit Hamburg na een uitje. De hulpdiensten hebben alle reizigers in de getroffen coupé's onderzocht, en er zijn 14 jongeren in naar het ziekenhuis gebracht vanwege het Norovirus. De overige reizigers konden met circa anderhalf uur vertraging de reis vervolgen. De wagons zijn uitgerangeerd in Mannheim en moeten gedesinfecteerd worden. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,6340303 http://www.spiegel.de/rei(...)stoppt-a-890804.html | |
greavy | maandag 25 maart 2013 @ 21:42 |
Dag lang gratis met trein Arriva en Breng DOETINCHEM/ZEVENAAR - Reizigers tussen Arnhem en Winterswijk en Arnhem en Tiel kunnen donderdag 28 maart een dag lang gratis reizen. Dat gebeurt in het kader van een actie voor War Child van radiozender 538, die donderdag in Arnhem neerstrijkt. Arriva doet mee aan die actie door via een veiling een naamsvermelding op een van zijn treinen beschikbaar te stellen.Het huidige bod voor de naamsvermelding staat nu op bijna 31.000 euro. Donderdag maakt Arrivadirecteur Anne Hettinga in Arnhem het uiteindelijke bedrag bekend. Reizigers mogen ook op de treinen van Breng (Arnhem-Doetinchem) gratis rijden. De actie is niet geldig op de Arrivalijnen Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Apeldoorn. http://www.gelderlander.n(...)a-en-breng-1.3733433 | |
eti | maandag 25 maart 2013 @ 22:55 |
Hoe wil je het zonder doen, dan? Als ik alleen met de trein wil is het ns.nl of bahn.de, als ik bij mij in de buurt wil bussen dan pak ik soms Connexxion.nl. Maar als ik met de bus naar Beemsterzwaagstronksteradeel moet, dan is het toch wel 9292. Al kom je soms bedrogen uit. Ik heb laatst een uur over Heerenveen-Drachten gedaan omdat 9292 de snelbus niet kent... ...en omdat de Zuiderzeelijn verdikkie nooit is aangelegd, natuurlijk. | |
eti | maandag 25 maart 2013 @ 23:01 |
Al geef ik zeker toe dat 9292 er soms nogal naast kan zitten. Als ik naar Utrecht Centraal wil vanuit Soesterberg, dan laat ie me op de Biltstraat in Utrecht uitstappen om vervolgens met een stadsbus, die 1 minuut later langskomt, verder te reizen. Nou is het natuurlijk volkomen van de plee gerukt om uit een streekbus te stappen om een stadsbus te nemen die precies dezelfde route rijdt. Bovendien kan die stadsbus in het echt ook wel eens een keer eerder zijn dan die streekbus. Waarom ie het toch doet? Omdat het van het streekbusstation 4 minuten lopen is naar het treinbusstation, en van het stadsbusstation 2. Dus met een stadbus die 1 minuut later aankomt, ben je volgens 9292 logica toch 1 minuut eerder op je bestemming. En handig is die site ook zeker niet. Hij herkent de bushaltes in Soesterberg pas als je ze helemaal hebt ingetikt. Je kunt wel inloggen, maar dan ben je nog langer aan het tikken want hij onthoudt geen wachtwoorden. Nu heb ik sinds 3 dagen een smartphone. de 9292 app werkt wel veel handiger dan de site. | |
Darkwing_Duck | maandag 25 maart 2013 @ 23:16 |
De Openingspost met hier en daar een richtlijn, ok. Dat gewenst gedrag duidelijk gemaakt moet worden met een filmpje is te betiefstraald voor woorden ![]() | |
KnightSolaire | maandag 25 maart 2013 @ 23:24 |
En dan staat erboven:Ja, wat is het nou? Komen ze hier nu wel of niet langs? ![]() Wat mij betreft mogen de bekendste stationsafkortingen wel gebruikt worden, zolang maar niet met cijfertjes wordt gegooid. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 maart 2013 @ 23:28 |
Mja, iemand die nooit in Den Haag komt snapt natuurlijk niets van 'Gvc'. Of als je de randstad nooit uit komt heb je geen flauw idee dat de 3600 van Zwolle naar Roosendaal rijdt. Het kost misschien iets meer moeite om het voluit te schrijven / toe te lichten in je post, maar je bereikt er potentieel een stuk meer mensen door die ook durven te reageren omdat ze snappen waar het over gaat ![]() Daarom is die (al dan niet ongeschreven) regel ooit zo ontstaan hier volgens mij, en daar sta ik wel achter! ![]() | |
eti | maandag 25 maart 2013 @ 23:32 |
Ik ben helemaal geen echte treintjesfan, dus moet maar misschien m'n mond houden. Al vind ik wel interessant allemaal en zit ik regelmatig bij gebrek aan zin om wat nuttigs te doen op Wikipedia te lezen over Staatsspoorlijn 2 of de verschillende generaties VIRM, of zoiets. Maar treinserienummers? Nee hoor, dan ben ik weg. Ben sowieso niet zo goed in nummers. Mijn grootste hobby is Lego, maar in tegenstelling tot vele anderen ken ik daar niet één set- of partnummer uit mijn hoofd... dus nee, ik weet niet dat de 3600 van Zwolle naar Roosendaal rijdt. Zeg gewoon 'schrootlijntje', dan weet ik het wel... En welk station Gvc mag zijn? Echt geen idee hoor... Ik kan het wel opzoeken natuurlijk, maar neem die moeite waarschijnlijk niet. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 maart 2013 @ 23:33 |
Gvc = Den Haag Centraal ('s Gravenhage Centraal), dus dat is ook eigenlijk totaal geen interessant station ![]() | |
KnightSolaire | maandag 25 maart 2013 @ 23:34 |
Haha, nee, nummertjes volg ik ook niet. Maar de grootste stationsafkortingen ken ik inmiddels wel, maar goed, dat komt vooral omdat ik het handig vind voor de reisplanner. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 23:34 |
Ik vind het ook heel jammer dat het zo moet ![]() | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 23:35 |
Nee joh juist dan ben je van harte welkom ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 25 maart 2013 @ 23:36 |
Trouwens, de afkorting 'homo' ken ik ook totaal niet! ![]() Wat betekent dat nou weer? Of zit je ons nou schaamteloos uit te schelden! ![]() ![]() | |
eti | maandag 25 maart 2013 @ 23:39 |
Ik zat me ook erg te verbazen over dat 'homo' midden tussen de rest in. Misschien omdat 'homo' als scheldwoord even ongewenst is als 'Gvc' als aanduiding van Den Haag Centraal? [ Bericht 0% gewijzigd door eti op 25-03-2013 23:40:16 (spelvaud) ] | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 23:41 |
Dat is een grapje van onze flessie, vooral voor de humor hoor! ![]() | |
eti | maandag 25 maart 2013 @ 23:42 |
Ja dat snap ik wel, maar ik snap 'm niet? | |
b2py | maandag 25 maart 2013 @ 23:44 |
Het betekent niks, niet in de afkortingenwereld in ieder geval ![]() | |
Dr_Flash | maandag 25 maart 2013 @ 23:50 |
Voel je je aangesproken, schattig roze draakje? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 00:02 |
Til er niet zo aan. Ik heb niks tegen homo's ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 26 maart 2013 @ 00:11 |
![]() | |
Sounddragon | dinsdag 26 maart 2013 @ 00:13 |
Kun je gezellig sjoelstenen in gleufjes mikken zo nu en dan ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 26 maart 2013 @ 00:22 |
Homo is toch Hoogeveen Mestfabriek Opstel? Of heb ik het nou mis? | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 00:25 |
HOorn Medemblik Overbrengservice ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 00:36 |
Je kunt ook overdrijven hoor Fles ![]() Het filmpje is leuk maar hoef van mij niet in de startpost. Dan duurt het namelijk niet lang voordat we een regelboek à la RolandRail hebben, en dat willen we nou juist niet, toch? ![]() Ontopic: vorige week Dal Vrij aangeschaft, eens kijken of ik het eruit haal ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 00:39 |
Welnee. De regel is er al jaren, maar het blijk steeds weer dat er tegen gezondigd wordt. En besides, wie leest de OP nou? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 00:47 |
Je hebt leukere filmpjes gemaakt fles die wat mij betreft een plek in de OP verdienen.... ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 00:50 |
Oh prima, dan haal maar weer weg en laat het lekker verkrotten tot de zoveelste nummertjes en afkortingen site. Ook best ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 26 maart 2013 @ 01:21 |
Aai don't think so ![]() Het overmatig gebruik van afkortingen is nog steeds irritant, en maakt het minder aantrekkelijk voor andere users om te lezen. Ik vind het wel een grappig filmpje ![]() | |
_serial_ | dinsdag 26 maart 2013 @ 06:34 |
Altijd fijn als de IC van 6:20 ri Utrecht vanaf Rotterdam CS gewoon met +10 voorgerangeerd wordt, een keiharde faal, gezien het feit de latere IC wel ruim op tijd voorgerangeerd werd. Daar ging m'n plan op een rustige treinreis en bus in Utrecht ![]() Enfin Goedemorgen ! | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 maart 2013 @ 07:52 |
Als ik vandaag niet gecontroleerd wordt heb ik tijdens de spits al twee maanden geen conducteur gezien ![]() | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 08:06 |
Ik werd vorige keer op de heenreis gewoon twee keer gecontroleerd. Schrok me dood. | |
Duvel | dinsdag 26 maart 2013 @ 08:19 |
Songfestivalliedjes meezingen, ook. | |
Duvel | dinsdag 26 maart 2013 @ 09:00 |
Jij ook gecondoleerd dan, ik weet niet meer of dat al eerder ter sprake was gekomen. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 09:37 |
In het spoorwegmuseum hebben ze van die poppen waar je naar kunt kijken, voor als je het vergeten bent hoe ze eruit zien zeg maar ![]() | |
V2 | dinsdag 26 maart 2013 @ 09:38 |
Ik denk ik hoor niks, ik duw het stekkertje van m'n koptelefoon nog even wat extra aan en ik zet het volume nog even een tandje hoger. Gloeiende ![]() | |
Pino112 | dinsdag 26 maart 2013 @ 09:39 |
Eens met dit als leek zijnde ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 09:42 |
Voor elk probleem geldt: EEN oplossing tegelijk proberen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 09:43 |
geen idee. ben er nog nooit geweest | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 10:36 |
![]() | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 10:58 |
Zit je in Amersfoort op het perron, komt er 2x Plan V voorrijden als intercity naar Leeuwarden. Die heb ik toch maar even laten schieten. ![]() | |
drakin | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:01 |
wat is plan v james? | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:03 |
Dit is Plan V Bron: Wikipedia.org | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:33 |
Mooie stad op de achtergrond zeg ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:35 |
laat het greavy maar niet lezen ![]() | |
drakin | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:37 |
google hielp ook al, maar werden deze niet ook hondekoppen genoemd? Leuk dat ze nog rijden, maar van Amersfoort naar leeuwarden toch maar niet nee. | |
ReisT | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:40 |
De echte hondekoppen zagen er zo uit ![]() (bron eveneens wikipedia.org) Daar wil je best mee van Amersfoort naar Leeuwarden hoor ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:40 |
apekop was de bijnaam | |
drakin | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:42 |
Apekop ook goed, iig iets met een kop. ![]() Voor welke trein was dan Hondekop de bijnaam? Of was die er gewoon helemaal niet. | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:42 |
zie de post van ReisT ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:43 |
Zie boven je ![]() Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een groot deel van de mensen ook Plan V (en de vierdelige variant Plan T) "hondekop" noemt. | |
drakin | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:48 |
Jullie zijn gewoon sneller in posten dan ik in lezen. Damn ik moet echt zoeken naar de verschillen tussen die 2, is de hondekop een ouder model trein? Ik ben ook meer een reiziger dan een details van treinen kijker. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:54 |
Hondekop = 1954 Apekop = begin jaren '60 (officieel heet het mat '64 maar er zijn er ook al een aantal wat eerder gebouwd geloof ik. Ik ben ook meer een geïnteresseerde reiziger ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:55 |
Het ontwerp van de hondekop is tien jaar ouder dan dat van de apekop. Verder is de hondekop ontworpen voor de intercitydiensten en de apekop meer voor de stoptreinen. De hondekop is ook veel zwaarder dan de apekop, wat de hondekop een veel rustigere loop geeft. Nadeel is dat de trein minder snel op kon trekken. [ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 26-03-2013 12:01:29 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:55 |
Hint voor den beginner: Vierkante hoekruitjes - hondekop, driehoekige hoekruitjes = apekop ![]() | |
drakin | dinsdag 26 maart 2013 @ 11:58 |
Anders zat je ook niet dit topic te lezen ![]() Maar dankjewel flash | |
drakin | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:01 |
En ook dankje peterselieman. hoekruitjes anders, lampen anders en het bovendeel ook nog dubbel of enkel, weet niet hoe je dat uitklapding noemt waardoor de trein stroom krijgt. Maar na deze informatie kun je dus beter in een hondekop zitten als intercity dan in een apekop. | |
ReisT | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:02 |
Ja, als er nog hondekoppen rond zouden rijden tenminste.Er bestonden toen helemaal nog geen intercitydiensten. Het onderscheid tussen Intercitymaterieel en stoptreinmaterieel is later pas bedacht. Plan T is ontworpen voor sneltreindiensten daarom zat er eerst ook een restauratie in. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:02 |
Toen ik nog een heel klein deadlockje was vond ik het makkelijker om ze te herkennen aan de hoge sluitseinen ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:04 |
@drakin, dat ding heet heel simpel een stroomafnemer. Moeilijke woord daarvoor is Pantograaf ![]() | |
drakin | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:04 |
hoge sluitseinen??? (ik ben echt een hele grote leek hier) | |
DeaDLocK2K | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:06 |
De achterlichten van de trein ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:06 |
Ja, de trein heeft witte lampen aan de voorkant en rode lampen aan de achterkant. Treinstellen zoals deze kunnen beide kanten op rijden en hebben dus zowel witte als rode lampen. De rode lampen heten sluitseinen (want achterkant) en die zitten bij de Hondekop hoog, boven het raampje van de machinist. De witte lampen heten frontseinen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:06 |
dat is waar ja. Later toen het onderscheid er wel was is het mat'64 voornamelijk op snel- en stoptreinen ingezet. Mat'54 heeft later ook nog stoptreinen gereden, waaronder het lijntje naar Emmen. Maar de voornaamste inzet was intercity-diensten en sneltreinen | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:07 |
OK boys jullie helpen drakin even verder? Ik ben ff druk ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:07 |
Spoorwegovergang![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:09 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:11 |
Hij s leuk bedacht ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:13 |
Jammer dat er geen trein langs komt die mee doet alleen ![]() | |
drakin | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:16 |
En ja ik woon naast het station en snap ook wel dat een trein 2 kanten opgaat en dat de witte lampen en rode lampen aan beide uiteinden van de trein zitten, wist alleen niet dat die lampen sluitseinen en frontseinen heten. | |
drakin | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:16 |
nou zit dat liedje in mn kop | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:17 |
Ik had gelukkig m'n geluid uit staan ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:37 |
NS veroorzaakt opzettelijk storingen http://nos.nl/artikel/488(...)elijk-storingen.html Nee, het is waarschijnlijk niet wat je denkt. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:38 |
wilde het net gaan plaatsen dat de dodo/stofzuiger/spaghettiboemel weer officiële testriten zal gaan rijden | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:45 |
Lijkt me een standaard testprocedure. Of jah. Iets wat een standaard testprocedure zou moeten zijn. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:48 |
Wat is de status van "Officiële" testritten? ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:50 |
Net of dit soort termen duidelijker zijn dan afkortingen... | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:54 |
dat ze nu aankondigen dat ze weer gaan testen. Bij mijn weten hebben ze ook al voor vandaag ritten met het kunstwerk van Italiaanse makelij gereden | |
Frenk3nstein | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:56 |
Waarom het onmogelijk is om de oude benelux-dienstregeling te rijden is mij onduidelijk... Ik hoop op een mooi vervolg van deze soap, terugsturen en geld terug of iets in de trant. Behoorlijke aanfluiting in ieder geval. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:56 |
Ok, toegegeven, ik moes lachen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 12:59 |
Boven Den Haag is het onmogelijk geworden, omdat de intercity Den Haag CS - Leiden - Schiphol - Lelydorp - Zwolle in dat pad zit | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 13:00 |
Maar dan kan je hem toch vanaf Den Haag CS laten rijden als de 2 Randstadrailsporen weer zijn teruggegeven? | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 13:02 |
dat moet dan kunnen ja | |
ReisT | dinsdag 26 maart 2013 @ 13:07 |
Helemaal niet, die IC komt 4 minunten later in Schiphol aan dan de oude Benelux. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt er nu een sprinter in het Beneluxpad, da's wel een probleempje. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 13:11 |
Gaaf. Je legt MEER spoor aan waardoor er MINDER treinen kunnen rijden ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 13:17 |
is toch wel een probleem, want je komt in de knoei met de opvolgtijden. De oude Benelux stopte immers niet in Leiden. De IC naar Schiphol moet wisselen naar de binnensporen, waardoor je op enig moment in de knoei komt. Dat een sprinter in het beneluxpad zit tussen Hoofddorp en Amsterdam CS komt daar nog een keer bij. | |
ReisT | dinsdag 26 maart 2013 @ 13:35 |
Van Den Haag HS naar Leiden duurt een minuut of tien, dan kom je met de Benelux om .44 door Leiden geracet, ruim voldoende opvolgtijd voor de Hanze-IC die om .47 vertrekt. Het knelpunt ligt duidelijk ten noorden van Leiden. Je komt pas in de knoei bij Schiphol of Haarlem. | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:10 |
krijg net door dat als alle testen van de V250 goed verlopen er op Tweede Paasdag mogelijk een ritje met passagiers over de HSL mee gemaakt kan worden | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:11 |
Vet! Ik moet nog steeds voor het eerst met een V250! | |
Q. | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:17 |
Tof. Onder de vlag van de VSM of van de SSN? | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:18 |
zo bejaard is het materieel nu ook weer niet, dus onder eigen vlag ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:20 |
Je bedoelt, ze nemen nu al een voorschot op de situatie dat ze na 3 dagen testen zeker weten dat dat ding veilig genoeg is? Ik word hier een beetje verdrietig van. | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:22 |
oh nee, zeker niet. Inzet in commerciële dienst is nog niet aan de orde, maar een verrassingsrit op Tweede Paasdag is al wel mogelijk | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:23 |
Want daarvoor hoeft niet aan veiligheid gedaan te worden? Of zo? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:24 |
Lees net dat Dura Vermeer voor ruim 40 miljoen euro het emplacement Maasvlakte West flink uit mag gaan breiden. Is wel nodig ook nu de Tweede Maasvlakte in gebruik wordt genomen. http://www.transport-onli(...)s=10005#.UVGhbFft6So | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:24 |
tuurlijk wel. Veiligheid staat voorop ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:25 |
Nou, benieuwd hoe dat gaat aflopen dan ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:25 |
Verrasingsrit: een charmeoffensief met "toevallig" een persmomentje? | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:26 |
Ik heb iedere dag persmomentjes. Kan best pijnlijk zijn soms. | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:28 |
![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:28 |
geen persmoment. Daarvoor is het nog te vroeg | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:29 |
Ze willen natuurlijk op storingen testen.. Wat vervelende reizigers die deuren proberen, toiletten laten storen en nog meer van dat soort zaken kunnen best handig zijn. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:34 |
Onder vlag? Onder stoom natuurlijk! Gewoon een fatsoenlijke stoomloc voor die spaggetti-vreter hangen! Dat rijdt tenminste ![]() | |
Q. | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:44 |
Optimist. Dat ding vindt vast wel een manier om niet te kunnen rijden. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:52 |
Waar kunnen we hier meer over lezen? | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:54 |
Dit. Dat. Alles. ![]() Tot breda zeker want bij de Belg mag hij toch niet meer rijden? | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:57 |
Tot Rotterdam | |
Q. | dinsdag 26 maart 2013 @ 14:58 |
In Brabant willen ze dat ellendeding ook al niet meer hebben. | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:01 |
Hector Rail uit Zweden heeft inderdaad 42 ICK-rijtuigen gekocht http://www.hectorrail.com/latest_06.asp?sida=2&um=1&id=930 | |
ArnosL | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:04 |
Dat zijn toch die ouwe rijtuigen die bijna uit elkaar vallen? | |
Peter | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:05 |
Staat de dienstregeling van de v250 op 2e paasdag al op somda/ Of lopen die weer achter de feiten aan? | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:05 |
jup | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:06 |
Klopt ja. Gaan ze 200 mee rijden ![]() Of zou het toch om ICL-rijtuigen gaan? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:07 |
zal er vast niet op staan, maar je kunt het daar allicht even vragen | |
ArnosL | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:07 |
Ze praten erover alsof het nieuwe zijn. Zit eerst nog iets werk aan dus ![]() Medelijden met de passagiers die in die ouwe hokken moeten zitten ![]() | |
Peter | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:09 |
Is mij wel erg duidelijk dat het geen nieuwe zijn.. Zou ik ook nergens uit het bericht halen.. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:11 |
Vragen. Op somda. Dit is een doodsverwensing PSM ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:14 |
Wat ik opvallender vind is dat Hector Rail de rijtuigen koopt om ze later weer te verhuren. Daar moet flink wat geld in, denk ik... | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:14 |
och, als dat alles is ... ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:15 |
lijkt me ook. Ik denk dat ze de draaistelrevisie die de rijtuigen moeten hebben gelijk aangrijpen om de rijtuigen weer voor 200 km/h toegelaten te krijgen. In Nederland was de Vmax van de rijtuigen namelijk 160 km/h. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:16 |
ze zijn nu vast niet zo duur. Het heeft de NS zo'n 40 miljoen gekost om ze aan te laten passen toen ze gekocht waren. ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:23 |
De teksten die Hector Rail heeft bedacht als omschrijving voor hun locomotieven zijn echt hilarisch ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:32 |
ze hebben misschien ergens een verliespost nodig, fiscaal gezien of zo ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:34 |
Voordat de Belastingdienst langskomt om het teveel aan spaargeld 'af te romen' bedoel je? ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:37 |
Nou, a.s. maandag maar eens de eerste trein op het traject Almelo - Zwolle, via Nijverdal, nemen. Zal mij benieuwen. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:44 |
2e paasdag is 1 april. PSM loopt ons te fokken. | |
Duvel | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:46 |
140 zelfs, als ik het me goed herinner. ![]() Mijn geheugen doet het nog! ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:46 |
Heeft nog lang geduurd. :p Jullie zijn er mooi ingetuind ![]() ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:47 |
Ze rijden al weken iedere avond 2 slagen Amsterdam - Gilze Rijen voor testen. Van het weekend is een nieuwe softwareupdate er op gezet. | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:47 |
Lul | |
Duvel | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:48 |
| |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:49 |
Maar ik zag het het eerst ![]() | |
Peter | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:57 |
Sssst, dat weten ze op somda niet... ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 15:59 |
Gezocht: goederenwagons ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:00 |
"Franse NS" ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:03 |
Anders snappen Henk en Ingrid het niet. | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:04 |
Ik dacht dat je die vier bedoelde die je vanmiddag liet schieten :p | |
Fiorano | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:07 |
Held, Nou nog even Somda gek maken ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:08 |
dat mag iemand anders doen ![]() | |
Fiorano | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:17 |
Zal ik het doen ? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:23 |
moet je ook ff het NOS-artikel aanhalen ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:37 |
Het AD is qua niveau erger dan de krant van de chocoladeletters... | |
Fiorano | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:52 |
En eerst een account aanmaken, weet niet of ze m'n eerst bericht gelijk voor waar aannemen of zijn het echt zulke autisten? | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 16:54 |
Ik zal het wel even proberen. Straks, na het boodschappen doen en koken. | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 17:39 |
http://somda.nl/forum/12766/p442254/Ontwikkelingen+Fyra+V250/ Gaarne even dus niet reageren of crossposten, ik heb de lol er wel voor over ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 17:40 |
held ![]() | |
Ireyon | dinsdag 26 maart 2013 @ 17:53 |
Je bent in de war met ICRm. Zowel ICK als ICL zijn bazenrijtuigen. Aanzienlijk betere spoorligging, aanzienlijk minder lawaai. Goed, af en toe vliegt er op topsnelheid een deur open maar dat heb ik er best voor over. | |
lyolyrc | dinsdag 26 maart 2013 @ 17:55 |
Zijn er toen ook dingen aangepast aan de draaistellen, of was die aanpassing van de vmax alleen administratief? | |
GlenSpey | dinsdag 26 maart 2013 @ 17:55 |
Zondaar. Blasphemist. ICRm niet geweldig vinden ![]() | |
greavy | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:01 |
ICK heb ik nog meegemaakt toen ik nog niet zoveel met treintjes bezig was ![]() ![]() Oh, Wadloper blijft de bazendieseltrein in Nederland ![]() | |
Ireyon | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:10 |
Volledig inferieur aan een hoop andere rijtuigen waaronder ICK en ICL. En de Pimpel. En de Railjet. En de Belgische rijtuigen I6, I10, I11. Dat het hier in Nederland als één van het betere materieel wordt beschouwd, zegt meer over de rest van de vloot. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:20 |
Weer zo iemand die echt NIKS van treinen af weet ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:20 |
Nee ![]() | |
greavy | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:23 |
Terughalen die meuk ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:23 |
heb je hiervoor al een paar kwartjes gelapt? | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:23 |
ICRm is bij NS inderdaad één van de betere materieelsoorten. ICMm (de Koplopers) vind ik nog net iets beter. In het buitenland rijdt er echt wel beter spul rond ![]() | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:25 |
Thalys en ICE verschuiven het Nederlandse materieel wat betreft comfort allemaal naar een donker hoekje in Zeeland. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:26 |
De Thalys is veel te laag en is qua stoelindeling in de tweede klasse wat aan de krappe kant | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:29 |
Staan een paar Plan V's op Arnhem goederen te chillen, onder de grafitti natuurlijk. Heb er ook een foto van gemaakt, want het er staat ook een losse kopwagon van een Plan V(1 bak dus) Iemand had het een tijdje geleden trouwens over oude sporen, rondom Arnhem Goederen liggen nog een paar oude rails. Zeker parallel ernaast loopt een spoortje dat al niet meer gebruikt werd sinds dat ik geboren ben, is inmiddels ook helemaal overwoekert. De oude houten stop staat er ook nog. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:30 |
Arnhem Berg Opstel. | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:31 |
Is dat de officiële naam? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:31 |
Dacht ik altijd ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:31 |
nee, is toch echt Arnhem Goederen waar heel wat staat. Arnhem Berg Opstel hebben ze veel te hard nodig voor de meuk die nog wel rijdt | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:31 |
Wat jij hebt gezien is Arnhem Berg, er is richting Zevenaar ook nog een ander Arnhem Goederen. | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:32 |
Die V's staan op Berg hoor ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:33 |
Ik zal de foto uploaden, kunnen jullie 't zelf zien. Naar mijn weten is dat goederen, want er staan verder nooit treinen. In ieder geval geen passagierstreinen. Deze zagen er ook niet echt rijwaardig uit. | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:33 |
Niet die uit Maastricht zijn overgebracht. Berg Opstel is het terrein als je richting Nijmegen/Utrecht gaat en dan aan de rechterkant. | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:34 |
Is er nog verschil tussen 'Berg' en Berg Opstel' ja? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:36 |
Berg en berg Opstel zijn hetzelfde. Waar er dan verder nog een Arnhem Goederen moet zijn geen idee. | |
Peterselieman | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:37 |
eindje richting Zevenaar | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:37 |
http://goo.gl/maps/wUYg4 | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:38 |
oh DAT ![]() ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:38 |
![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:39 |
Ah, beetje onduidelijk maar ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:40 |
Voor de kennerts, dit is bij de witte prijshal. Randje Arnhem dus. Maandag ben ik weer op stage, ik zal kijken of ik dan wat duidelijke foto's kan schieten. Iig van de oude sporen die er liggen. | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:41 |
midden in Arnhem WAT?! | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:42 |
Dat is Arnhem Goederen dus. http://goo.gl/maps/Yo5X0 | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:42 |
Bij de rijn stopt de grens van Arnhem hoor, je hebt Arnhem zuid nog maar dat reken ik niet eens tot Arnhem ![]() ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:43 |
Dacht ik al. Er is een tijdje terug een ketelwagen geweest die een gevaarlijk goedje lekte, dat werd hier in de pers ook aangegeven als Arnhem Goederen. Waarom hebben ze er een stel verrotte Plan V's staan, die nog doormidden gechopt zijn ook? Breng ze dan naar de sloop ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Straatcommando. op 26-03-2013 18:51:43 ] | |
b2py | dinsdag 26 maart 2013 @ 18:55 |
Ze hebben een stel V's uit elkaar getrokken om te gebruiken als transport. De loc die ze sleepte heeft geen 'Scharfenberg' koppeling en konden ze niet gekoppeld worden. Aan de binnenzijde zit zo'n koppeling waarmee hij aan de trein bevestigd kan worden. Dan kunnen de rest van de V's aan de Scharfenberg gekoppeld worden. Dat ziet er dan ongeveer zo uit: | |
Duvel | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:01 |
Ja, de Franse Spoorwegen, dat is toch gewoon de FS? | |
GlenSpey | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:01 |
Die foto's weer gezien hebbende, vraag ik me af hoeveel V'tjes met bagagedeur er nog in actieve dienst zijn? Volgens mij is het Valleilijn-V'tje de laatste of niet? | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:02 |
In a World..... Where Straatcommando. decides what is up, what is down, what is right, what is wrong, what is strange, what is charm.... | |
Dr_Flash | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:03 |
ja. Oh nee dat zijn de Ferrovie dello Stato. De Italiaanse spoorwegen ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:04 |
![]() ![]() Ah vandaar! Klinkt wel logisch inderdaad, een kopbak heeft die koppeling niet in de neus zitten nee. Ik lees onder die foto ook dat het allemaal sloopmat is, alleen moesten ze het ergens dumpen ![]() | |
Duvel | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:05 |
De hoge nummers hebben toch weer bagagedeuren? Die rijden toch nog? Net als een stel 400'en waar het bagagehok veeruimte met klapstoelen geworden is. | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:05 |
Als dat laatste waar is, dan rijden die inderdaad nog rond, daar heb ik vorige maand nog in gezeten. | |
Duvel | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:06 |
De Italiaanse NS is toch IENS? | |
Duvel | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:06 |
Die zie ik nog wel eens tussen Baarn en Utrecht pendelen. | |
GlenSpey | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:07 |
Ik heb er in tijden geen meer gezien op het Valleilijn-exemplaar na. Maar kan best dat ze er stoelen in gepropt hebben, dat soort details ken ik dan weer niet ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:08 |
Ze duiken incidenteel nog wel eens op op het traject Nijmegen - Zutphen, al heb ik hem ook een keer eens zien doorstomen als IC, waarschijnlijk de IC naar Zwolle.(of het moet leeg mat zijn geweest) Dat was hetzelfde stammetje want er zat zo'n gare ''defect'' sticker op de koersrol die heel herkenbaar was. | |
GlenSpey | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:11 |
Hoe zit het eigenlijk met je (mogelijke) ambities voor het vak als mcn? Nog op zoek gegaan toevallig? | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:12 |
Heb voorlopig besloten m'n huidige opleiding af te maken(autotechniek)aangezien ik daar bijna mee klaar ben. Dan heb ik in ieder geval een leuk basisdiploma waarmee ik redelijk werk kan vinden, niet geheel onbelangrijk in deze tijden. Het zit nog steeds in m'n hoofd en mijzelf kennende gaat het er dan waarschijnlijk ook van komen. ![]() Vooral als je jezelf er al in ziet zitten. Vind ik veelzeggend ![]() | |
greavy | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:13 |
Plan V ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:17 |
Deze man ![]() | |
greavy | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:17 |
Niks kan Plan V uit de rijdende vloot verslaan. | |
Straatcommando. | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:19 |
Bestaat de uitdrukking ''als een blok op het spoor liggen''? zo nee, nu wel ; want zo voelt een plan V. Als een M1A2 Abrams die niet uit z'n koers te krijgen is ![]() SGM schuift zo lekker tussen de sporen door. Voelt niet echt stabiel. | |
James1988 | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:21 |
Vanochtend nog laten schieten. ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:21 |
Dat gevoel ken ik. Kan niet wachten tot aankomende augustus/september want dan kan ik eindelijk zelf achter de stuurtafel plaatsnemen. Wordt vast een geweldige ervaring ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 26 maart 2013 @ 19:22 |
Slotje ![]() |