Die gaat een flinke rekening krijgentwitter:StationschefBMO twitterde op zaterdag 09-02-2013 om 16:07:10Bxl CentraalZakkenroller gevlucht in de Noord-ZuidverbindingAlle verkeer tussen Bxl Zuid <> Noord stilgelegd!#nmbs reageer retweet
Goed voor hem. Spoorlopersquote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:07 schreef James1988 het volgende:
Die gaat een flinke rekening krijgentwitter:StationschefBMO twitterde op zaterdag 09-02-2013 om 16:07:10Bxl CentraalZakkenroller gevlucht in de Noord-ZuidverbindingAlle verkeer tussen Bxl Zuid <> Noord stilgelegd!#nmbs reageer retweet
quote:peejee2 schreef op HGBTF:
De traxxen zijn ook nog niet ETCS gehomologeerd in België. Ze zijn al twee maal gezakt.
Ze gaan er nu zelfs voor zorgen dat ze de ETCS bakens helemaal niet meer lezen zodat ze er ook niet meer op stil vallen.
heb even door het lijstje gebladerd en sein 120 in Leeuwarden staat hoog op de recidivelijst.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 11:20 schreef b2py het volgende:
DennisTD, jij vroeg laatst toch om een lijst met STS passage's op EG baanvakken?
In onderstaand document zijn alle STS passages van 2011 meegenomen dus misschien kan je wel een beetje filteren?
http://www.rijksoverheid.(...)s-passages-2011.html
Homoquote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:43 schreef Peterselieman het volgende:
oh ja. Had nu in Zwolle moeten zitten, maar het werk liep wat uit
Vind je het raar als ik naar je bron vraag?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Wist u dat....?
Er een viersporige keerlus komt bij Amsterdam Amstel? Met overloopwissels en baanvaksnelheid 160
Voor trams
apart. Ik weet dat er geen echte regels voor trams zijn in nl (men houd hier een schuin oog naar duitsland wat maatstaven betreft)en dat het ding officieel als handkar gezien word in de verkeerswet. Lijkt me een beetje hard voor een handkar.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Wist u dat....?
Er een viersporige keerlus komt bij Amsterdam Amstel? Met overloopwissels en baanvaksnelheid 160
Voor trams
waar zeg ik dat het over kilometers gaat? Wat is de max snelheid van een handkar trouwensquote:Op zaterdag 9 februari 2013 19:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Jongens, Fles heeft alleen '160' gezegd he? Niks over km/u![]()
Misschien bedoelt hij wel 160 cm per minuut ofzo!
Levert Strukton ook niet alle elektrische systemen voor de Mat'36 252 van het spoorwegmuseum (eerder van Stibans)?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:53 schreef Monopoly het volgende:
Strukton was bij ons op school aanwezig op de open dag. Daar deelde zij wat boekjes uit. Kreeg een vakblad van ze mee naar huis. Blad kam uit 2011, maar wel interessant.
Ze hebben een divisie met tractiesystemen. Daar zijn ze momenteel veel bezig met metro's. In booming India hebben ze nu wat spul geleverd, en ze willen dus ook voor de echte treinen tractie systemen gaan leveren.
Interessant wel
45 kilometer per uurquote:Op zaterdag 9 februari 2013 19:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
waar zeg ik dat het over kilometers gaat? Wat is de max snelheid van een handkar trouwens
op den duur is iemands break point bereikt... Na de zoveelste vertraging en tegenslag verlies je soms even je beheersing....quote:Op zaterdag 9 februari 2013 19:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik sta op dit moment op station Denfert Rocherau aan lijn B RATP deel en een ontevreden reiziger staat een deur van de machinist in te trappen (deur naar perron). Zo gaat dat hier...
De zware shagrokende asbakproducent bij NedTrain.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:12 schreef bork het volgende:
Vandaag beneden in een NID gezeten tweede en eerste klas geproberd, niks mis mee maar het was een klein stukje. Maar die HANDVATEN, wie heeft dat verzonnen, ik weet 100 procent zeker dat mijn moeder niet op die afdeling werkt dus wie verzint dat!
Hoe?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:12 schreef bork het volgende:
Vandaag beneden in een NID gezeten tweede en eerste klas geproberd, niks mis mee maar het was een klein stukje. Maar die HANDVATEN, wie heeft dat verzonnen, ik weet 100 procent zeker dat mijn moeder niet op die afdeling werkt dus wie verzint dat!
Waardoor heel noordelijk Nederland geen kant op kan als ze met de trein willen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:35 schreef Pino112 het volgende:
Aanrijding persoon bij Zwolle, dus geen treinen tussen Zwolle en Meppel.
Kunnen ze op Schiphol ook niet als het daar in de soep loopt.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:46 schreef James1988 het volgende:
[..]
Waardoor heel noordelijk Nederland geen kant op kan als ze met de trein willen.
Naar Groningen konden ze al vergeten, maar nu Leeuwarden dus ook. Tis net na de splitsing met de spoorlijn richting Dalfsen gebeurd, want die rijden nog wel.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:46 schreef James1988 het volgende:
[..]
Waardoor heel noordelijk Nederland geen kant op kan als ze met de trein willen.
Heel leuk inderdaad, ik zit in de trein bij Meppel die nu niet verder kan. Kan ook niet terug, want er was ook een aanrijding tussen beilen en hoogeveenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:35 schreef Pino112 het volgende:
Aanrijding persoon bij Zwolle, dus geen treinen tussen Zwolle en Meppel.
Ah das kutquote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:53 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Heel leuk inderdaad, ik zit in de trein bij Meppel die nu niet verder kan. Kan ook niet terug, want er was ook een aanrijding tussen beilen en hoogeveen![]()
Heb ik je net gemist, ik zat in trein naar Groningen van 14:08.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:23 schreef dennistd het volgende:
Vanmiddag stonden er op Amersfoort twee Plan U's naast elkaar:
[ afbeelding ]
Ah, in ieder geval niet weer zelfmoord.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:26 schreef dennistd het volgende:
VIRM-Kever 1:0 http://www.regiohoogeveen(...)dood-op-overweg.html
Ik las het en dacht, ha zal Dennis wel zijn, zonder na te denkenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:28 schreef dennistd het volgende:
Is niet mijn foto hoor (is van Ronnie Venhorst, staat er ook onder), ik kwam de foto tegen op somda
Nee, ik zat vanmiddag lekker schaatsen te kijken en daarna OpenTTD te spelenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:30 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik las het en dacht, ha zal Dennis wel zijn, zonder na te denken
zonder van die oude kever ...quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:26 schreef dennistd het volgende:
VIRM-Kever 1:0 http://www.regiohoogeveen(...)dood-op-overweg.html
De trein zei dat ze niet wisten hoe ze ons gingen vervoerenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:56 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ah das kutWat zegt de trein?
Zal wel een bus komen denk ik..
Prognose volgens de site is 0.30u.
Sterkte.
Ja, er rijden geen treinen naar Groningen en Leeuwardenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:00 schreef James1988 het volgende:
Is er al een aangepaste dienstregeling ingevoerd?
dat is dus pertinent onwaarquote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:04 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ja, er rijden geen treinen naar Groningen en Leeuwarden
Nee, joh veel erger, lompe nep koperblokken met nikszeggende motieven die uit de woonkamer van mijn moeder komen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 21:46 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Bedoel je dit Hansvat?
http://www.dumpert.nl/med(...)aar_wat_is_het_.html
Vanaf de bewoonde wereld rijden er geen treinen die kant opquote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:07 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat is dus pertinent onwaar
mja, er rijden ook geen treinen van Tokyo naar Amsterdam, dus wat is je probleem?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:08 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Vanaf de bewoonde wereld rijden er geen treinen die kant op
Ik kom vrijwel nooit een DDZ tegen, maar ik weet wat je bedoelt. Het is een kunstproject.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:08 schreef bork het volgende:
[..]
Nee, joh veel erger, lompe nep koperblokken met nikszeggende motieven die uit de woonkamer van mijn moeder komen.
Dat jullie dat niet zien?![]()
![]()
Ik heb geen probleemquote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, er rijden ook geen treinen van Tokyo naar Amsterdam, dus wat is je probleem?
Zijn volgens mij gerecyclede voorwerpen. Reisen per (NS-)trein is duurzaamheid, enzo, en dat wilde de bovengenoemde kunstenaar op deze manier in de trein naar voren laten komen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:08 schreef bork het volgende:
[..]
Nee, joh veel erger, lompe nep koperblokken met nikszeggende motieven die uit de woonkamer van mijn moeder komen.
Dat jullie dat niet zien?![]()
![]()
nou, dat is mooiquote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ik heb geen probleemNet als de meeste andere aangepaste dienstregelingen tot nu toe, daar had ik ook geen last van!
thx, dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:11 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik kom vrijwel nooit een DDZ tegen, maar ik weet wat je bedoelt. Het is een kunstproject.
Precies, undesirable dekt de lading welquote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:32 schreef WhiteJoker het volgende:
Bedoel je deze dingen? Zijn inderdaad vrij lelijk. Het project heet dan ook 'Undesirable Art'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bels_Lijntjequote:Op vrijdag 8 februari 2013 23:03 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Bels lijntje is toch Tilburg - Turnhout? Maar inderdaad, leuk om al die verdwenen lijnen te zien. 't Duits lijntje vanaf Boxtel zie je ook duidelijk terug, en Veenendaal - Amersfoort.. en Den Bosch - Lage Zwaluwe.
Als die mensen nou eerst eens 112 bellen en zeggen dat ze klem staan op de overweg, waarna de politie de treindienstleiding waarschuwt en de treindienstleiders op hun beurt de machinisten in de buurt, dan staan ze hopelijk nog stil voordat de auto aan gort wordt gereden.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zonder van die oude kever ...
Nou ja die foto is wel erg korrelig maar die banden lijken wel slicks dan ben je niet slim bezig volgens mij.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 22:30 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Ah, in ieder geval niet weer zelfmoord.
Jammer van de auto.
Ik geloof dat ik met een startkabel de rails zou kortsluiten zodat seinen afvallen. Daarna zou ik 112 bellen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:43 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bels_Lijntje
Die benaming gold voor beide lijnen. Het blijft jammer dat ze er niet meer zijn, want dan was de treinverbinding van Brabant met België een stuk beter geweest.
[..]
Als die mensen nou eerst eens 112 bellen en zeggen dat ze klem staan op de overweg, waarna de politie de treindienstleiding waarschuwt en de treindienstleiders op hun beurt de machinisten in de buurt, dan staan ze hopelijk nog stil voordat de auto aan gort wordt gereden.
mja, Kever hebben nu eenmaal van die dunne bandjesquote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:46 schreef bork het volgende:
[..]
Nou ja die foto is wel erg korrelig maar die banden lijken wel slicks dan ben je niet slim bezig volgens mij.
Da's ook wel een slimme oplossing.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:47 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik met een startkabel de rails zou kortsluiten zodat seinen afvallen. Daarna zou ik 112 bellen.
denk er maar eens aan. Verder heb je dan zo weer een STS-passage voor op het lijstjequote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:47 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik met een startkabel de rails zou kortsluiten zodat seinen afvallen. Daarna zou ik 112 bellen.
Slick maar wel duidelijk, hopelijk gaan de passagiers zich aan de ideeen houden, wel mooi filmpje niks aan af te dingen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:53 schreef WhiteJoker het volgende:
Is deze video van de NID/DDZ al eens geplaatst?
Volgens mij weten maar heel weinig mensen buiten de spoorwereld dat je rails uberhaupt kan 'kortsluiten'quote:Op zaterdag 9 februari 2013 23:47 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik met een startkabel de rails zou kortsluiten zodat seinen afvallen. Daarna zou ik 112 bellen.
Dat, en bovendien gebeurt er niks als je gestrandt bent op een baanvak waar ze assentellers of pedalen gebruiken.quote:Op zondag 10 februari 2013 00:16 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Volgens mij weten maar heel weinig mensen buiten de spoorwereld dat je rails uberhaupt kan 'kortsluiten'
zorgen voor een overwegstoringquote:Op zondag 10 februari 2013 00:19 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat, en bovendien gebeurt er niks als je gestrandt bent op een baanvak waar ze assentellers of pedalen gebruiken.
Lekker aan die spoorboom gaan hangen totdat hij afbreekt?quote:Op zondag 10 februari 2013 00:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zorgen voor een overwegstoring
Ja, eigenlijk wel.quote:Op zondag 10 februari 2013 00:34 schreef KnightSolaire het volgende:
112 bellen lijkt me toch de beste oplossing ondanks de ingenieuze ideeën hier.
Ik nietquote:Op zondag 10 februari 2013 01:13 schreef Monopoly het volgende:
Ik kan de Trdl direct bellen evenals de centrale meldkamer van de Spoorwegpolitie
Wie raakt me aan.
Dat is al eerder met succes gedaan: http://www.syntusoverijss(...)geval_met_trein.aspxquote:Op zondag 10 februari 2013 00:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel.
Als je weet waar een mogelijke trein vandaan komt (treinen rijden in Nederland in de regel rechts, behalve op de HSL) kun je nog overwegen om richting een aanstormende trein te rennen met iets roods in je hand ofzo... maar dat moet je niet langs het spoor doen.
quote:Op zondag 10 februari 2013 09:38 schreef greavy het volgende:
Of het telefoonnummer bellen dat op de overwegpalen staat. Als het goed is krijg je dan het SMC.
Gister hoorde ik een weerman ook zeggen: "De voorspelling komt niet altijd uit."quote:Op zondag 10 februari 2013 09:57 schreef dennistd het volgende:
Zoals Marco Verhoef gisteren zei: 'de sneeuw ontwikkelde zich ander dan ik verwachtte'.
maar goed: heb je er uiteindelijk vertragingen door gehad?
http://www.europesecurity(...)ige-telefoonnummers/quote:Op zondag 10 februari 2013 10:02 schreef b2py het volgende:
En je kan beter direct smc bellen, want de Trdl belt hun uiteindelijk ook.
Een kwartier. Met de auto dus.quote:Op zondag 10 februari 2013 09:57 schreef dennistd het volgende:
Zoals Marco Verhoef gisteren zei: 'de sneeuw ontwikkelde zich ander dan ik verwachtte'.
maar goed: heb je er uiteindelijk vertragingen door gehad?
In die cursus leer je dat je bij direct gevaar altijd 112 moet bellen, smc is voor niet spoedeisende zaken.quote:Op zondag 10 februari 2013 09:36 schreef Anno1982 het volgende:
Ik heb een paar weken terug de cursus 'toegang tot het spoor' mogen volgen, en in bijna alle gevallen is het een kwestie van SMC of 112 bellen. Behalve bij spotters, want die moet je aanspreken...
Maar volgens mij als je al begint te bellen, gaat het over zoveel schijven dat je toch niet op tijd bent. Of je moet de trdl direct weten te bellen. Maar alle trdl nummers in je telefoon opslaan valt ook niet mee, plus dat ik niet bij elke overweg in Nederland zou weten welk trdl ik daar zou moeten bellen.
Die tip van die startkabel vind ik wel creatief, toch maar eens een keer startkabels halen dan.
Gewoon maken dat je wegkomt dus. Jammer dan van die auto.quote:Op zondag 10 februari 2013 10:13 schreef gebrokenglas het volgende:
Als mijn auto stilvalt op een overweg is dat wel een probleem. De truc van 'startend wegrijden in de eerste versnelling' werkt hier niet want dit is zoeentje met zo'n startknop die het alleen doet met ingetrapte koppeling.![]()
Dus dat wordt duwen dus, ook niet gegarandeerd want het kreng is hartstikke zwaar, en natuurlijk is hij stilgevallen met de wielen in het gootje van rails en de betonplaten. Je weet hoe zoiets gaat....
Op 15 september dus groot feest in Basel Bad Bf, waar dan ook de nieuwe ICE-werkplaats opent.quote:100 Jahre Bahnhof Basel Badischer Bahnhof
Großes Bahnhofsfest am 15. September 2013
(Stuttgart, 31. Januar 2013) Der Badische Bahnhof in Basel hat eine besondere Geschichte. Aufgrund eines Staatsvertrages zwischen dem Grossherzogtum Baden und der Eidgenossenschaft sowie zwischen Baden und dem Kanton Basel-Stadt wurde bereits im Jahre 1855 der alte Badische Bahnhof in Basel für den Personenverkehr eröffnet. Seinerzeit befand er sich am Riehenring, wo heute die Messe steht.
Der zunehmende Verkehr und die direkte Anbindung an das schweizerische Bahnnetz sprengten jedoch schon bald das Fassungsvermögen des Badischen Bahnhofs, so dass dieser um rund einen Kilometer an seinen heutigen Standort an der Schwarzwaldallee verlegt wurde. Die Eröffnung fand am 13. September 1913 statt.
Die Deutsche Bahn feiert gemeinsam mit ihren Partnern am Sonntag,
15. September 2013 das 100jährige Bahnhofsjubiläum.
Eisenbahnfans und solche die es noch werden wollen, erwartet ein buntes Programm mit Infoständen, Bahnhofsführungen, Führerstandmitfahrten und einer Fahrzeugausstellung mit modernen und historischen Fahrzeugen. Das ICE-Werk öffnet an diesem Tag ebenfalls seine Türen.
Dat is waar, maar als de overweg vooraf nog niet dicht was, zie je snel genoeg of het effect heeft. (mits je de middensectie pakt natuurlijk he)quote:Op zondag 10 februari 2013 10:08 schreef Stratzer het volgende:
Dat van die startkabel is een aardig idee, maar bedenk wel dat zelfs van een echte kortsluitkabel de werking nooit gegarandeerd is. Laat staan dus een startkabel die misschien op de verkeerde plaats gelegd wordt.
Klopt, maar het gevaar zit er mi in, dat de plaatser van die kabel denkt dat de poging effect heeft, maar het dan toch die intercity in de aanrijsectie is. Er zijn genoeg plaatsen waar de overweg in een boog ligt, zodat je die trein pas op het laatste moment ziet aankomen.quote:Op zondag 10 februari 2013 10:17 schreef Anno1982 het volgende:
[..]
Dat is waar, maar als de overweg vooraf nog niet dicht was, zie je snel genoeg of het effect heeft. (mits je de middensectie pakt natuurlijk he)
En da's de bedoeling...quote:Op zondag 10 februari 2013 10:27 schreef V2 het volgende:
Als er ineens uit het niets een spooktrein op een overweg verschijnt kan je er wel op rekenen dat er her en der wat mensen in actie komen
Dat mag misschien niet verteld worden.quote:Op zondag 10 februari 2013 10:33 schreef J.B. het volgende:
Hoe kan je een overweg dan precies kortsluiten? Waar moet de min en waar moet de plus op?
Klopt ja. Hoevaak ik mensen de overweg zie oprijden terwijl aan de andere kant het verkeer stilstaat (in de stad, druk, vlak bij een school dus veel scholieren op fiets) en waardoor zulke mensen dus op de overweg stil gaan staan..... Echt....quote:Op zondag 10 februari 2013 10:34 schreef Pino112 het volgende:
Het veiligst is natuurlijk zorgen dat je niet vast komt te staan.
Fles en ik hebben het zien gebeuren in Bestwig met een vrachtautoquote:Op zondag 10 februari 2013 10:38 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Klopt ja. Hoevaak ik mensen de overweg zie oprijden terwijl aan de andere kant het verkeer stilstaat (in de stad, druk, vlak bij een school dus veel scholieren op fiets) en waardoor zulke mensen dus op de overweg stil gaan staan..... Echt....
Het verkeersinzicht van een slak.
Sowieso eerst zorgen dat je wegkomt inderdaad. Bovendien heeft het kloten met een kabel ook nog het nadeel dat, als het effect heeft, je helemaal niet meer weet of er een trein in aantocht is.quote:Op zondag 10 februari 2013 10:33 schreef Stratzer het volgende:
Het veiligst in mijn idee is altijd nog, eerst de auto ontruimen, 112 bellen, en dan eventueel met kabels gaan kloten.
Is toch heel normaal, doen ze bij verkeerslichten ook, dus waarom bij een overweg niet?quote:Op zondag 10 februari 2013 10:38 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Klopt ja. Hoevaak ik mensen de overweg zie oprijden terwijl aan de andere kant het verkeer stilstaat (in de stad, druk, vlak bij een school dus veel scholieren op fiets) en waardoor zulke mensen dus op de overweg stil gaan staan..... Echt....
Het verkeersinzicht van een slak.
Dan is de vraag: wat van foto's klik je voornamelijk. Stilstaande voorwerpen, bewegende (snel/langzaam), nachtplaten enz.?quote:Op zondag 10 februari 2013 10:48 schreef Sandrvich het volgende:
Even een vraagje aan de spotters hier: Afgelopen jaren heb ik met alle tevredenheid en plezier gefotografeerd met een Fuji Finepix S5600 (10x optische zoom, 5MP, mogelijkheid om belichting zelf helemaal in te stellen), echter lijkt hij deze week het loodje te hebben gelegd. Ik heb echter niet zo heel veel geld tot mijn beschikking voorlopig, dus ik ben even op zoek naar een tussenoplossing om in ieder geval nog aardige foto's te kunnen maken.
Heeft er iemand tips voor mij?
Canon Powershot SX 230 HS is dan een goede: http://www.kieskeurig.nl/(...)hot_sx230_hs/954703/quote:Op zondag 10 februari 2013 10:59 schreef Sandrvich het volgende:
Spiegelreflex gaat 'm niet worden qua prijs (¤200,- ongeveer maximaal). Qua merken maakt het mij op zich niet zo heel veel uit, al heb ik met Sony eigenlijk alleen maar slechte ervaringen.
EDIT: Ik vind het trouwens wel ontzettend fijn om ook de mogelijkheid te hebben om belichting zelf in te kunnen stellen!
Ik heb een Panasonic Lumix echt geweldige camera ben nog altijd onder de indruk van mijn foto'squote:Op zondag 10 februari 2013 10:59 schreef Sandrvich het volgende:
Spiegelreflex gaat 'm niet worden qua prijs (¤200,- ongeveer maximaal). Qua merken maakt het mij op zich niet zo heel veel uit, al heb ik met Sony eigenlijk alleen maar slechte ervaringen.
EDIT: Ik vind het trouwens wel ontzettend fijn om ook de mogelijkheid te hebben om belichting zelf in te kunnen stellen!
Toffe foto's, je achtergrond is Frans?quote:Op zondag 10 februari 2013 10:53 schreef Sandrvich het volgende:
Van alles een beetje eigenlijk. Alles dat op mijn Flickr-pagina staat is met die Fuji gemaakt, liefst zou ik iets vergelijkbaars of beters hebben: http://www.flickr.com/photos/sandrvich/sets/
Op Cameralabs staan ook uitgebreide reviews/testen van de Lumix-camera's. De Lumix TZ25 is dan voor jou aan te bevelen. Zie review/test: http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_ZS15_TZ25/quote:Op zondag 10 februari 2013 11:26 schreef Sandrvich het volgende:
Heb je toevallig wat voorbeelden van foto's voor mij? Desnoods per privébericht?
De vergelijking staat onder een andere tab: http://www.cameralabs.com(...)oor_resolution.shtml incl. vergelijkbare foto's.quote:Overall I'd say the PowerShot SX240 HS produces slightly sharper results.
Bedankt! Nee, ik studeer Frans en die foto's belanden zo nu en dan op Franse fora.quote:Op zondag 10 februari 2013 11:30 schreef b2py het volgende:
[..]
Toffe foto's, je achtergrond is Frans?
Ik opperde iets over kabels. Maar uiteraard eerst ontruimen van de auto, dat spreekt voor zich.quote:Op zondag 10 februari 2013 10:33 schreef Stratzer het volgende:
Het veiligst in mijn idee is altijd nog, eerst de auto ontruimen, 112 bellen, en dan eventueel met kabels gaan kloten.
SX240HS heeft mijn zusje op mijn aanraden na het lezen van reviews. Prima camera, maar ik heb hem nog niet voor treinen gebruikt.quote:Op zondag 10 februari 2013 11:15 schreef greavy het volgende:
SX240 HS zou ik dan zeker nemen, die is idd beter.
Hij zet zijn foto's alleen zelden online ... Cameralabs heeft op Flickr wat voorbeeldfoto's gezet met een SX240 HS: http://www.flickr.com/photos/cameralabs/sets/72157629691221238/
Test van Cameralabs is hier te vinden: http://www.cameralabs.com(...)t_SX240_HS_SX260_HS/
Nee overstap is niet met trein naar bus/tram/metro en andersom.quote:Op zondag 10 februari 2013 11:37 schreef Hugo__Boss het volgende:
Iemand die weet hoe het nou precies met overstappen zit?
Je kunt nu schijnbaar overstappen tussen verschillende vervoerders (zeg tram HTM naar metro RET) zonder opnieuw het basistarief te betalen?
Geldt dat ook voor trein > bus?
In mijn geval: stukje Arriva trein en daarna nog een stukje bus van Qbuzz. Moet je bij zo'n overstap nog steeds opnieuw het basistarief betalen of is dat ook komen te vervallen? In dat geval is het namelijk beter om niet mijn voordeelurenabonnement te gebruiken voor het stukje trein, want dan heb je sowieso tweemaal basistarief ivm twee verschillende producten.
quote:Op zondag 10 februari 2013 12:33 schreef b2py het volgende:
We hadden laatst toch over wat we doen in de trein?
Gisteravond weer een babbeltje gemaakt met twee dames die een dagje Antwerpen hadden gedaan. Ze hadden de vijf minuten overstap in Roosendaal niet zo goed ingeschat, uurtje extra reistijd doordat er nog een kaartje gekocht moest worden. Denk je dat ze op de terugweg iets intelligenter zouden doen, viel tegen. Ook daar mistten ze het boemeltje doordat er op Antwerpen-Centraal nog een kaartje naar Roosendaal gekocht moest worden. Twee uur extra reistijd
We zijn het goeddeels eens dusquote:Op zondag 10 februari 2013 11:51 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik opperde iets over kabels. Maar uiteraard eerst ontruimen van de auto, dat spreekt voor zich.
Waarom dacht ik niet aan tellers of pedalen? Ik begeef mij in de Randstad. Weinig assentellers en pedalen hier.
De Friesenbrücke. Ik kan vinden dat er werkzaamheden zijn in Duitsland maar het traject zelf staat niet direct op bauarbeiten.bahn.de helaas.quote:Op zondag 10 februari 2013 13:09 schreef greavy het volgende:
Dan moet waarschijnlijk de Frieslandbrücke (???) er weer uit om een cruiseschip door te laten?
ProRail zegt dat er een stopmachine aan het werk is, al weet ik niet of dat ook op het Duitse deel van het traject het geval is.quote:Op zondag 10 februari 2013 13:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
De Friesenbrücke. Ik kan vinden dat er werkzaamheden zijn in Duitsland maar het traject zelf staat niet direct op bauarbeiten.bahn.de helaas.
Ja dat gebeurt weleens ja. Maar het is ook niet zo dat er elke week 6 nieuwe cruiseschepen gebouwd worden daarquote:Op zondag 10 februari 2013 13:09 schreef greavy het volgende:
Dan moet waarschijnlijk de Frieslandbrücke (???) er weer uit om een cruiseschip door te laten?
Ze komen hier ook amper voor. Maar men mag er toch niet van uit gaan dat het klakkeloos werkt.quote:Op zondag 10 februari 2013 11:51 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik opperde iets over kabels. Maar uiteraard eerst ontruimen van de auto, dat spreekt voor zich.
Waarom dacht ik niet aan tellers of pedalen? Ik begeef mij in de Randstad. Weinig assentellers en pedalen hier.
Kan je beter in Noertzange gaan staan denk ik. Met schraal lomp oud stationsgebouw erbijquote:Op zondag 10 februari 2013 13:56 schreef greavy het volgende:
Schifflange (Voor de oude CFL-1800 diesels) -
Voorbeeldfoto?quote:Op zondag 10 februari 2013 14:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Kan je beter in Noertzange gaan staan denk ik. Met schraal lomp oud stationsgebouw erbij
kwam wel deze tegenquote:Op zondag 10 februari 2013 15:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Er stond ergens op internet een video van een cabinerit over de gehele Betuweroute maar ik kan hem niet vinden, ook niet op YouTube. Weet iemand hier een link?
Kan in de trein, zodra je het eerste station over de grens bent. Daar stapt CFL-personeel op.quote:Op zondag 10 februari 2013 14:41 schreef Sandrvich het volgende:
Ik ga met een vriend zaterdag ook naar Luxemburg om daar wat rond te treinen. Weet iemand toevallig of wij een Oekobiljee al aan boord van de EuroCity kunnen krijgen? Of gaat het NMBS personeel mee tot aan Luxembourg-Ville?
Haha, zijn prachtige machines. Vanaf verre hoor je ze al aankomen. Rijden soms in dubbeltractie, dat is pas prachtig soundquote:Op zondag 10 februari 2013 14:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik stond ook een keer op het andere perron te wachten, hoorde ik in de verte een toeter, dus ik dacht "Ha mooi, daar komt een trein aan".
Maar de toeter bleef maar hangen![]()
Bleek het de motor te zijn![]()
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wel tijd voor een roetfilter voor die dingen.quote:Op zondag 10 februari 2013 15:25 schreef greavy het volgende:
[..]
Haha, zijn prachtige machines. Vanaf verre hoor je ze al aankomen. Rijden soms in dubbeltractie, dat is pas prachtig sound
Een dikke 2 maanden.quote:Op zondag 10 februari 2013 15:28 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Hoelang heeft AB nog om de Fyra te fiksen met ductape en tie-raps?
Ze kregen toch een aantal weken?quote:
Hmm oké!quote:Op zondag 10 februari 2013 15:24 schreef greavy het volgende:
[..]
Kan in de trein, zodra je het eerste station over de grens bent. Daar stapt CFL-personeel op.
Gaat ze niet lukken.quote:Op zondag 10 februari 2013 15:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ooooooh.
Ben nog steeds benieuwd.
Als het waar is van die software errors gaat het echt wel > 3 maanden duren (certificeringstraject).quote:Op zondag 10 februari 2013 15:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ooooooh.
Ben nog steeds benieuwd.
Gevalletje Totgesagte leben länger. Die dingen liepen in 2006 al zogenaamd op hun laatste benenquote:Op zondag 10 februari 2013 15:39 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Hmm oké!
Dit zal jij trouwens ook wel weten; hoe lang zullen er nog Br181'ers in Luxembourg komen? Ik meen te herinneren dat jij postte dat ze de InterCity op gingen doeken die kant uit?
Er zijn andere problemen waarvoor mogelijk een constructiewijziging nodig is, zoals die bodemplaten.quote:Op zondag 10 februari 2013 15:42 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Als het waar is van die software errors gaat het echt wel > 3 maanden duren (certificeringstraject).
Hoewel de workaround voor de problemen bekend is: modems resetten.
is dat geen City Night Line?quote:Op zondag 10 februari 2013 16:12 schreef Monopoly het volgende:
Ik zit in de Intercity van Lelystad naar Vlissingen, en ik kwam net langs Watergraafsmeer. Er staat een pimpel daar met 2-3 blauwe voertuigen er tussen ipv de wit-rode.
Iemand die weet waar die vandaan komen, en waarom ze er tussen staan toevallig ?
Dat zou ook kunnen natuurlijk. Maar er stond geen CNL op de zijkant, Sowieso geen opdruk, terwijl die er normaal wel op staat meen ik.quote:Op zondag 10 februari 2013 16:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
is dat geen City Night Line?
Voor zover mij bekend per DB-DRGL2015, dus 14 december 2014.quote:Op zondag 10 februari 2013 15:39 schreef Sandrvich het volgende:
[..]
Hmm oké!
Dit zal jij trouwens ook wel weten; hoe lang zullen er nog Br181'ers in Luxembourg komen? Ik meen te herinneren dat jij postte dat ze de InterCity op gingen doeken die kant uit?
BR181 rijdt nog op andere trajecten dan Koblenz-Luxemburg, maar daar gaan ze echt weg. De DB-IC gaat straks niet meer verder dan Koblenz, en CFL gaat met een RE doorrijden naar Koblenz (CFL 4000(traxx)+4xCFL Dosto's). Als nu één van de IC's uitvalt zet CFL al vervangend materieel in met zo'n samenstelling.quote:Op zondag 10 februari 2013 16:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Gevalletje Totgesagte leben länger. Die dingen liepen in 2006 al zogenaamd op hun laatste benen
quote:Op zondag 10 februari 2013 16:20 schreef Peterselieman het volgende:
Toch leuk die lichtshows in Rusland
Die bovenste heb ik nog noooit gezien. In ieder geval niet in Nederlandquote:Op zondag 10 februari 2013 16:17 schreef Zug-Chef het volgende:
Dr zijn veel van die CNL rijtuigen, ook een paar zonder "Citynightline" opdruk. Maar het kan ook zijn dat je heel iets anders zag, bijvoorbeeld Tsjechische CD-rijtuigen of het zogenaamde Steelpannetje Slaaprijtuig van de Jan Kiepura.
Dus een van deze 2:
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]
Omdat de trein Caprolactam vervoert. Ze weten half niet wat het is. Het spul moet op een bepaalde temperatuur vervoerd worden, en dat gebeurt ook netjes. Zij zeggen dat "wanneer het ontploft de gevolgen niet te overzien zijn".quote:Op zondag 10 februari 2013 17:12 schreef gebrokenglas het volgende:
Mooie foto's zeg.
Waarom pruttelt die gemeente? Puur om het lawaai 's nachts?
Pimpel staat altijd op de Zaanstraat, dus die kan het sowieso niet zijnquote:Op zondag 10 februari 2013 16:12 schreef Monopoly het volgende:
Ik zit in de Intercity van Lelystad naar Vlissingen, en ik kwam net langs Watergraafsmeer. Er staat een pimpel daar met 2-3 blauwe voertuigen er tussen ipv de wit-rode.
Iemand die weet waar die vandaan komen, en waarom ze er tussen staan toevallig ?
pfffft. Wat een zeikerds.quote:Op zondag 10 februari 2013 17:14 schreef greavy het volgende:
[..]
Omdat de trein Caprolactam vervoert. Ze weten half niet wat het is. Het spul moet op een bepaalde temperatuur vervoerd worden, en dat gebeurt ook netjes. Zij zeggen dat "wanneer het ontploft de gevolgen niet te overzien zijn".
http://www.tubantia.nl/re(...)r-door-hof-1.3641010quote:Goederentreinen nog jaar door Hof
DELDEN - De goederentreinen met de chemische stof caprolactam blijven naar verwachting nog zeker een jaar door de gemeente Hof van Twente rijden. Dat zegt woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail.
Schaafsma zegt dat DB Schenker voor de route via Goor en Delden koos omdat dit de snelste route is tussen de DSM-fabriek in Sittard in Zuid-Limburg en DSM Emmen in Drenthe waar het chemisch materiaal wordt verwerkt voor de productie van nylon en andere kunststoffen.
"Caprolactam wordt warm vervoerd", zegt Schaafsma. "De stof mag niet teveel afkoelen. Wanneer de goederentrein de gebruikelijke route via Utrecht rijdt is de kans op vertraging groot omdat daar regelmatig 's nachts wordt gewerkt aan het spoor."
Schaafsma betreurt het dat spoorbeheerder ProRail wethouder Ben Eshuis van Hof van Twente niet van tevoren heeft geïnformeerd over de inzet van extra goederentreinen door de gemeente Hof van Twente. Sinds medio december rijden ze al en dat leidde onmiddellijk tot vragen die de gemeente niet kon beantwoorden.
Maar de gemeente van tevoren informeren lukt niet altijd, zegt Schaafsma. "Een vervoerder kan nu nog voor morgen een treinpad aanvragen. Maar ook kan bij een incident een goederentrein worden omgeleid. Het is dus nooit helemaal te voorkomen."
Testen zijn voor zover mij bekend geslaagd, maar er is weinig over bekend gemaakt overal. Enkel ik had iets over de tijden gepubliceerd op 3 fora, maar zelf ook geen foto gezien.quote:Op zondag 10 februari 2013 17:17 schreef Bitlord het volgende:
Ik had begrepen dat de afgelopen proefritten zijn gehouden met de vervangende BeneluxFyra, maar heb er nergens foto's ofzo van gezien. Weet iemand meer?
alle badslipperexpressen zijn voor een leek hetzelfde hequote:Op zondag 10 februari 2013 17:17 schreef greavy het volgende:
[..]
http://www.tubantia.nl/re(...)r-door-hof-1.3641010
En dan in het nieuwsbericht een foto plaatsen van een containertrein
Ik had ook wat tijden hier neergezet. Ik heb amper foto's gezien, alleen wat onscherpe meuk (fotograaf afgeleid door de borsten van een carnavalsganger?quote:Op zondag 10 februari 2013 17:20 schreef greavy het volgende:
[..]
Testen zijn voor zover mij bekend geslaagd, maar er is weinig over bekend gemaakt overal. Enkel ik had iets over de tijden gepubliceerd op 3 fora, maar zelf ook geen foto gezien.
Inderdaad. KUTtreinen. Opsodemieterenquote:Op zondag 10 februari 2013 17:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
alle badslipperexpressen zijn voor een leek hetzelfde he
Dan zal het toch wel CNL zijn geweest.quote:Op zondag 10 februari 2013 17:16 schreef b2py het volgende:
[..]
Pimpel staat altijd op de Zaanstraat, dus die kan het sowieso niet zijn
Voor mij wel. Een goederentrein is voor mij een goederentrein. Bruine containerdingen...quote:Op zondag 10 februari 2013 17:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
alle badslipperexpressen zijn voor een leek hetzelfde he
Dat zou zo maar kunnen hoorquote:Op zondag 10 februari 2013 17:39 schreef James1988 het volgende:
BordBistro? Naar mijn weten waren al die bistro's vervangen door BordRestaurants.
Ja maar je werd niet weggestuurd en in het restaurant wel.quote:Op zondag 10 februari 2013 17:49 schreef dennistd het volgende:
Die verplichting was er ook in de BordBistro hoor, enige verschil was dat die ipv het restaurant-deel een 1e klas-gedeelte had.
Hangt af van hoe de pet van het DB-poppetje staat he. Of hoe de tampon zit.quote:Op zondag 10 februari 2013 17:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ja maar je werd niet weggestuurd en in het restaurant wel.
Tampons worden doorgaans niet scheef ingebracht. Al weet ik niet hoe de Duitsers dat doen.quote:Op zondag 10 februari 2013 17:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hangt af van hoe de pet van het DB-poppetje staat he. Of hoe de tampon zit.
"Doorgaans"quote:Op zondag 10 februari 2013 17:56 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Tampons worden doorgaans niet scheef ingebracht. Al weet ik niet hoe de Duitsers dat doen.
Stelletje rednecks bijmekaar ook daarquote:Op zondag 10 februari 2013 17:56 schreef Peterselieman het volgende:
Leuk Amerikaans treintje in de sneeuw. Alleen wel typisch Amerikaans om te lachen
http://www.liveleak.com/view?i=111_1360462432
Dat bedrijf heet Sabic (Saudi Basic Industries Corporation) en caprolactam is een grondstof voor nylon.quote:Op zondag 10 februari 2013 17:05 schreef greavy het volgende:
Nachtelijke excursie vrijdag 8 op zaterdag 9 Februari
[ link | afbeelding ]
DBS 6416 + lege Caprolactam
De nog steeds gele DBS 6416 kwam met -30 aan in Emmen met 6 lege ketelwagens, die in Lutterade bij Stabic weer beladen worden met Caprolactam.
Momenteel gaat de trein dinsdag t/m vrijdag/zaterdagnacht via Almelo, Hengelo, Zutphen, Nijmegen, Venlo en Roermond naar Stabic, maar dit kan nog wel eens snel voorbij zijn. De gemeente Hof van Twente pruttelt tegen toen zij dit ineens vernamen. Maar tot op heden is er voor de trein nog geen wijziging merkbaar, en staat netjes te wachten de hierboven beschreven route maar mocht met -90 al naar Almelo vertrekken.
SABIC heeft enkele jaren geleden de bulkchemie overgenomen van DSM. Die tak is conjunctuurgevoelig en daarom niet zo leuk voor een beursgenoteerd bedrijf, want eens in de zoveel jaren zit je dan met een fikse zeperd in je cijfers, wat dan weer tot lagere beurskoersen leidt.quote:Op zondag 10 februari 2013 18:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik wist helemaal niet dat de Nederlandse tak onderdeel wás van DSM, las ik vanochtend op wikipedia.
Amerika, staat vrij hoog op de verlanglijstquote:Op zondag 10 februari 2013 17:56 schreef Peterselieman het volgende:
Leuk Amerikaans treintje in de sneeuw. Alleen wel typisch Amerikaans om te lachen
http://www.liveleak.com/view?i=111_1360462432
Owh, ik meende Stabic, effe aanpassen.quote:Op zondag 10 februari 2013 18:08 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dat bedrijf heet Sabic (Saudi Basic Industries Corporation) en caprolactam is een grondstof voor nylon.
ja hier ook, maar dan niet voor de treinenquote:Op zondag 10 februari 2013 18:38 schreef greavy het volgende:
[..]
Amerika, staat vrij hoog op de verlanglijst
Voor mij ook niet alleen voor de treinen hoorquote:Op zondag 10 februari 2013 19:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ja hier ook, maar dan niet voor de treinen
Tenzij ze in Lochem ook de 6416 rood geverfd hebben denk ik niet dat die laatste foto de 6416 isquote:Op zondag 10 februari 2013 17:05 schreef greavy het volgende:
Nachtelijke excursie vrijdag 8 op zaterdag 9 Februari
[ link | afbeelding ]
DBS 6416 + lege Caprolactam
De nog steeds gele DBS 6416 kwam met -30 aan in Emmen ...
[ link | afbeelding ]
DBS 6416 + lege Caprolactam
Hier is de gele 6416 met de lege Caprolactam-trein ...
[ link | afbeelding ]
DBS 6416 + lege Caprolactam by theknittur, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DBS 6416 + lege Caprolactam
[ link | afbeelding ]
DBS 6416 + beladen Caprolactam
In Lochem was een personeelswissel op het pikdonkere perron voorzien. De machinist van de lege Caprolactam-trein neemt de beladen versie over, en de machinist van de beladen versie neemt de lege versie weer mee. In Almelo heeft de machinist met standplaats Onnen zijn einde dienst bereikt, en gaat naar huis. Over een paar uur brengt een andere machinist van standplaats Almelo de trein weer verder naar Emmen.
Oeps, gelijk ff aanpassen...quote:Op zondag 10 februari 2013 19:24 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Tenzij ze in Lochem ook de 6416 rood geverfd hebben denk ik niet dat die laatste foto de 6416 is![]()
(O ja, het nummer 6413 erop geeft ook wel een hint)
Scarlett Johanssonquote:Op zondag 10 februari 2013 19:18 schreef greavy het volgende:
[..]
Voor mij ook niet alleen voor de treinen hoor
Wat ik al dacht, caprolactam wordt warm vervoerd zodat het vloeibaar blijft. Het spul is in principe wel brandbaar, maar dat is geen heel groot probleem omdat het vlampunt hoog ligt. Dat betekent dat het alleen vlam zou kunnen vatten als de hele trein al in de fik staat. Dat is niet heel waarschijnlijk en daarmee is het het verhaal dat de gevolgen niet te overzien zijn als het in brand vliegt echt schromelijk overdreven. Methanol is bijvoorbeeld veel gevaarlijker. Dat wordt ook wel vervoerd via het spoor. Ik kan me namelijk nog wel foto's van jou herinneren dat DuPont bediend werd.quote:Op zondag 10 februari 2013 18:39 schreef greavy het volgende:
[..]
Owh, ik meende Stabic, effe aanpassen.
Ik las ook dat je 4,5 kg in 1 liter water kunt oplossen. Waarom doen we dat niet dan? Ook vloeibaar en bespaart de energie van het erwarmen.quote:Op zondag 10 februari 2013 19:51 schreef Viezze het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Caprolactam
Smeltpunt van 68 graden, vlampunt van 125. Het moet dus wel aardig warm worden vervoerd, maar het vlampunt ligt er ver vanaf.
Lijkt wel veilig dus.
Het moet toch verwarmd worden om het te laten reageren, dus dat verwarmen is niet een overbodige stap die achterwege gelaten kan worden. Als je het opgelost gaat vervoeren, heb je een groter volume en gewicht dat vervoerd moet worden, waardoor het vervoer meer wagons en energie vergt. Ten slotte moet dat water er voor gebruik in de fabriek uitgedampt worden, wat ook weer een hoop energie kost. Omdat het gevaar toch al niet groot is, is verwarmd vervoeren de beste optie.quote:Op zondag 10 februari 2013 19:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik las ook dat je 4,5 kg in 1 liter water kunt oplossen. Waarom doen we dat niet dan? Ook vloeibaar en bespaart de energie van het erwarmen.
Ja, die kans is dan nihil. Het water moet er namelijk eerst uit voordat het warm genoeg kan worden voor verbranding. Water kookt immers bij 100°C en caprolactam kan pas vlam vatten bij 125 °C. Ik verwacht niet dat zo'n trein een vlammenzee inrijdt, waarna al het water verdampt en ten slotte dat spul begint te fikken, zonder dat de brandweer ingrijpt.quote:Op zondag 10 februari 2013 20:11 schreef Viezze het volgende:
Kost dus veel meer geld. Daarnaast, als het is opgelost in water, is de kans op ontbranding dan helemaal weg?
Ik ben benieuwd wat voor rare praktijken er in de gemeente Hof van Twente plaats vinden dat ze daar wel bang voor zijnquote:Op zondag 10 februari 2013 20:20 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ja, die kans is dan nihil. Het water moet er namelijk eerst uit voordat het warm genoeg kan worden voor verbranding. Water kookt immers bij 100°C en caprolactam kan pas vlam vatten bij 125 °C. Ik verwacht niet dat zo'n trein een vlammenzee inrijdt, waarna al het water verdampt en ten slotte dat spul begint te fikken, zonder dat de brandweer ingrijpt.
misschien kan het bord ooit een toeristische attractie wordenquote:Op zondag 10 februari 2013 20:07 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
Staat nog steeds in Stavoren.
Wij hadden het over het oplossen van de stof in water om zo het brandgevaar uit te sluiten. Het wordt nu in pure vorm vervoerd, maar de kans op een gigantische brand is dan nog steeds klein.quote:Op zondag 10 februari 2013 20:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat voor rare praktijken er in de gemeente Hof van Twente plaats vinden dat ze daar wel bang voor zijn
Het is gewoon de standaardreactie van leken: chemie is eng en gevaarlijk!quote:Op zondag 10 februari 2013 20:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat voor rare praktijken er in de gemeente Hof van Twente plaats vinden dat ze daar wel bang voor zijn
Vervoer van chloor via het spoor is toch een paar jaar geleden al gestopt?quote:Op zondag 10 februari 2013 20:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Caprolactam hoef je niet bang voor te zijn idd.
Komen er nog wat chloortreinen bij of zo? Of blijft het daarbij?
regulier wel ja, maar het kan zijn dat bij onderhoud in een van de fabrieken er incidenteel toch chloortreinen rijden om de productie op gang te houdenquote:Op zondag 10 februari 2013 20:51 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Vervoer van chloor via het spoor is toch een paar jaar geleden al gestopt?
kickuhquote:Op zondag 10 februari 2013 16:04 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Gut behütet – über dem Eingang dieses Bahnhofs wacht majestätisch die „Saxonia“. Wer weiß, welcher Bahnhof hier zu sehen ist?
DB FB
Het project is wel gereed?quote:Op zondag 10 februari 2013 20:07 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
Staat nog steeds in Stavoren.
IJzel, leuk!quote:Op zondag 10 februari 2013 16:20 schreef Peterselieman het volgende:
Toch leuk die lichtshows in Rusland
En waaruit bestaat de top-1?quote:Op zondag 10 februari 2013 21:46 schreef Peterselieman het volgende:
geinig feitje tussendoor: de treinenreeks is zo'n succes dat in 2012 van de top tien veelposters in PTA er zes hier met enige regelmaat posten
Je bedoelt dat de rest van PTA maar een saai stil zooitje is?quote:Op zondag 10 februari 2013 21:46 schreef Peterselieman het volgende:
geinig feitje tussendoor: de treinenreeks is zo'n succes dat in 2012 van de top tien veelposters in PTA er zes hier met enige regelmaat posten
Nee, maar als je op het perron kijkt zie je mensen nogal schuivelen: het is spekglad dus er zal ook een hoop ijs op de bovenleiding zitten.quote:Op zondag 10 februari 2013 21:46 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dit ziet er niet echt gezond uit hoor
Ja voor 2012 misschien. Maar all-time?quote:Op zondag 10 februari 2013 21:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
op de plaatsen 1 en 2 staan de mods van PTA
dat zou ik niet wetenquote:Op zondag 10 februari 2013 21:50 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja voor 2012 misschien. Maar all-time?
Er is een film van Schiphol 24 op een prorail DVD. Ik weet niet of die publiekelijk te vinden zijn, kon hem ook zo gauw niet vinden op internet.quote:Op zondag 10 februari 2013 22:10 schreef Monopoly het volgende:
Weet iemand nog ergens wat interessante docu's te vinden over de aanleg van spoorlijnen in NL ?
Heb net deze gekeken over de Flevolijn:
Best wel interessant maar wat ouder. Iets recenter iemand?
Soort van docu zou helemaal mooi zijn.
Op de website van Omroep Flevoland is het programma van de opening van de Hanzelijn te vinden. Daar zit ook een film over de bouw van de Hanzelijn in. Het is bij mijn weten alleen niet heel technisch van aard. (Zacht uitgedrukt)quote:Op zondag 10 februari 2013 22:10 schreef Monopoly het volgende:
Weet iemand nog ergens wat interessante docu's te vinden over de aanleg van spoorlijnen in NL ?
Heb net deze gekeken over de Flevolijn:
Best wel interessant maar wat ouder. Iets recenter iemand?
Soort van docu zou helemaal mooi zijn.
Oh die grote sorry show van 2008 jaquote:Op zondag 10 februari 2013 22:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Spanning op het Spoor! Ja dat zocht ik nog, thanks
http://www.omroepflevolan(...)jn+50+km+nieuw+spoorquote:Op zondag 10 februari 2013 22:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Op de website van Omroep Flevoland is het programma van de opening van de Hanzelijn te vinden. Daar zit ook een film over de bouw van de Hanzelijn in. Het is bij mijn weten alleen niet heel technisch van aard. (Zacht uitgedrukt)
Ik heb er hier nog interresante Docu's liggen over oa de Betuweroute, Havenspoorlijn en HSL.quote:Op zondag 10 februari 2013 22:10 schreef Monopoly het volgende:
Weet iemand nog ergens wat interessante docu's te vinden over de aanleg van spoorlijnen in NL ?
Heb net deze gekeken over de Flevolijn:
Best wel interessant maar wat ouder. Iets recenter iemand?
Soort van docu zou helemaal mooi zijn.
gebeurt nochtans vakerquote:Op zondag 10 februari 2013 21:53 schreef b2py het volgende:
[..]
En dat heeft gisterochtend een DDAR in de hens gezet. Kan me niet voorstellen..
O ja, die stond daar heel handig midden op de IJsselbrugquote:Op zondag 10 februari 2013 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
gebeurt nochtans vaker
[ afbeelding ]
13 maart 2006, Zwolle
Dat is waar, mooi plaatje overigens. Heeft SLT al eens in de brand gestaan?quote:Op zondag 10 februari 2013 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
gebeurt nochtans vaker
[ afbeelding ]
13 maart 2006, Zwolle
Zonde, VIRM is een prima trein. Veel plaats/capaciteit en men kon er eerst zelfs liftjes in bouwen voor de cateringquote:
Ik ben benieuwd of die liften er uitgesloopt worden als de eerste VIRM-stammen gereviseerd worden.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:16 schreef Peter het volgende:
[..]
Zonde, VIRM is een prima trein. Veel plaats/capaciteit en men kon er eerst zelfs liftjes in bouwen voor de catering.
Lijkt me wel, verbetert de doorstroming (bredere trappen).quote:Op zondag 10 februari 2013 23:19 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of die liften er uitgesloopt worden als de eerste VIRM-stammen gereviseerd worden.
Reisplanner op http://www.nshispeed.nl/, kun je ook aangeven of je binnenlands met korting/vrij reist.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Weet iemand de tarieven vind van een ticket naar brussel zuis vanaf bergen op zoom, of roosendaal of essen.
Lijkt me niet: ze maken deel uit van de constructie van de bak. Bij VIRM-4 is dit ook opnieuw ontworpen.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:19 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of die liften er uitgesloopt worden als de eerste VIRM-stammen gereviseerd worden.
Het liftmechaniek zelf zal wel verwijderd worden, neem ik aan, omdat het niet meer gebruikt wordt. Mogelijk is het zelfs al verwijderd. Dat scheelt al snel honderden kilo's (als het niet meer is), wat weer gevolgen heeft voor het energieverbruik van de trein.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:35 schreef dennistd het volgende:
[..]
Lijkt me niet: ze maken deel uit van de constructie van de bak. Bij VIRM-4 is dit ook opnieuw ontworpen.
Ja, ja, de aloude "vroeger was alles beter"-column. Die komt iedere zoveel maanden wel weer een keer voorbij, en iedere keer is de conclusie als je er nog eens een keer over nadenkt "Oh nee, toch niet".quote:Op zondag 10 februari 2013 23:58 schreef Peterselieman het volgende:
interessante column in de Volkskrant over tien essentiële denkfouten die er nu op het spoor spelen.
http://www.volkskrant.nl/(...)erlandse-spoor.dhtml
Die "natuurlijke monopoliepositie" is helemaal niet zo natuurlijk: zelfs de allereerste spoorwegen (zoals in Engeland en België) waren private bedrijven die elkaar beconcurreerden. Pas na de opkomst van de auto ging het bergafwaarts met de spoorwegen en werden deze in grote mate genationaliseerd.quote:De genoemde kwalen zijn alleen te verhelpen door de natuurlijke monopoliepositie van één nationaal spoorbedrijf onder directe verantwoordelijkheid van de staat te herstellen, ervoor te zorgen dat dat spoorbedrijf weer zelf op de werkvloer over voldoende gekwalificeerde monteurs voor reparaties beschikt, en het departement over dito ingenieurs om fabrikanten en fabrikaten ook vooraf op hun inhoudelijke merites te beoordelen.
Eveneens een dooddoener: "iedereen die nadenkt weet dat ik gelijk heb." Ik ben het niet eens met Thomas von der Dunk, terwijl ik er toch wel redelijk wat over nadenk. Maargoed, het is makkelijk brallen van achter je beeldscherm. Ook voor Thomas von der Dunk.quote:Dat weet iedereen die even nadenkt, alleen durven weinig politici dat te zeggen, omdat zij daarmee moeten erkennen de plank jarenlang misgeslagen te hebben. En politici zijn net mensen, dus dat doen ze niet graag. 'Velen', aldus citeerde De Volkskrant woensdag de Zeeuwse emeritus-predikant Lambrecht Quist, 'hebben zich na de ramp niet bekeerd'. Zijn opmerking sloeg op de Watersnoodramp van 1953, maar voor de Spoorramp van 2013 geldt het ook.
In de technische kant van het verhaal ben ik niet thuis zoals uit mijn vorige reactie bleekquote:Op zondag 10 februari 2013 23:57 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het liftmechaniek zelf zal wel verwijderd worden, neem ik aan, omdat het niet meer gebruikt wordt. Mogelijk is het zelfs al verwijderd. Dat scheelt al snel honderden kilo's (als het niet meer is), wat weer gevolgen heeft voor het energieverbruik van de trein.
Het vervangen van de trappen door brede exemplaren (zoals in VIRM-4) zie ik niet gebeuren omdat dit een forse constructiewijziging inhoudt.
Het is ontstaan om afstemmingsvoordelen te kunnen behalen. Raar dat je dat weghaalt uit een gesubsidieerd systeem.quote:Op maandag 11 februari 2013 00:09 schreef James1988 het volgende:
Ik ben het overigens wel eens met Von der Dunk dat sommige dingen zullen moeten veranderen, maar ik ben het niet eens met de spruitjeslucht die rond die column hangt.
Mijn mening over de 'denkfouten' op een rijtje:
1- Het "natuurlijk monopolie" is niet "natuurlijk", maar is zo ontstaan omdat de Staat (in vrijwel alle landen) ingreep om het spoor "te redden". In vele landen is te zien dat een situatie met veel exploitanten prima werkt.
De mechanismen die bij normale concurrentie zorgen voor prikkels ontbreken in een aanbestedingssysteem vrijwel volledig. De enige plek waar die wel aanwezig is, is tijdens de aanbiedingsfase. Er blijkt echter vaak een discrepantie tussen de aanbiedingsfase en de uitvoeringsfase te zijn waardoor de vraag is wat dat nu eigenlijk waard is. Daarbij geldt ook dat men er niet vaak voor kiest om een vervoerder dan weg te halen omdat er dan helemaal geen OV meer is.quote:2- Concurrentie in het OV gaat niet om "wat kiest de consument" maar "wat kiest het provincie/landelijke bestuur namens de consument om het beste aanbod te krijgen". De EU is bezig met verdere concurrentie in het OV, maar dit vereist een lange adem
Eens: Maar OV-SAAL bewijst bijvoorbeeld de totale discrepantie tussen het beleid van een vervoerder en een infrabeheerder die op de centjes moet letten.quote:3- Von der Dunk maakt niet duidelijk waarom de scheiding van exploitant en infrabeheerder een foute keuze is.
Je mist zijn punt: Bij samenhang binnen één vervoerder maakt die zelf een afweging en past zich daarop aan. Anders krijg je jaarlijks een overbelastverklaring zoals tussen Amersfoort en Barneveld aansluiting.quote:4- Volgens Von der Dunk is 'samenhang' het slachtoffer van concurrentie bij het maken van een dienstregeling, maar ook onder één spoorwegmaatschappij zou samenhang hieronder te lijden hebben. De oorzaak is niet concurrentie, maar capaciteit op het spoor en de stations.
Belangrijk zijn daarin korte lijntjes waardoor een hoop sneller geregeld kan worden.quote:5- De keuze om vrijwel al het onderhoudend personeel in aparte bedrijven te stoppen is twijfelachtig, hierin ga ik tot in beperkte mate mee met VdD. Onderhoudstechnici zouden wellicht beter op hun plek zijn bij ProRail (zoals het geval is bij andere infrabeheerders)
Er is binnen Prorail niemand die wat snapt van bouwmanagement. Do I need to say more?quote:7- Deskundigheid bij ProRail moet er zeker zijn, om de kwaliteit van het werk te kunnen controleren. Maar het lijkt mij dat dat soort mensen er wel in dienst zijn.
Een aanbesteding maakt het wel lastig om het bedrijf met de goede ervaringen te nemen.quote:8- "verplicht aanbesteden van rollend materieel is onzin", dit is een heel andere discussie. Zolang je met belastinggeld speelt vind ik dat daar verstandig mee moet worden omgesprongen. Een aanbesteding prikkelt hiertoe.
Eens.quote:9- "een trein aanbesteden is hetzelfde als een huis aanbesteden". De auteur doet nu net alsof de operator geen enkele zeggenschap heeft in hoe een trein gebouwd zou moeten worden. Dit is niet waar: een spoorwegmaatschappij kan tot op het niveau van de gebruikte boutjes voor het vastzetten van een klapzitting specificeren hoe de trein gebouwd moet worden. Dit gebeurt niet omdat dit niet tot de core business van een exploitant behoort.
Eens.quote:10- Hierin ben ik het dan eens met Von der Dunk: een aanbestedende partij moet ten alle tijde beschikking hebben over kennis en expertise om geen rad voor ogen gedraaid te worden door de partij die een aanbesteding heeft gewonnen.
Ik sluit me hierbijaanquote:
De Belgische reeks 25.5 had maar één stroomafnemer, die dus ook regelmatig voorop zat.quote:Op maandag 11 februari 2013 08:14 schreef Duvel het volgende:
De stroomafnemer wordt trouwens om aerodynamische redenen niet voorop geplaatst.
Automaten met frisdrank ende bierquote:Op maandag 11 februari 2013 00:11 schreef KnightSolaire het volgende:
In de technische kant van het verhaal ben ik niet thuis zoals uit mijn vorige reactie bleek![]()
Misschien kunnen ze de liftruimte wel voor iets anders benutten?
Strak planquote:Op maandag 11 februari 2013 10:03 schreef JDude het volgende:
[..]
Automaten met frisdrank ende bier.
Klopt, maar dat wil net zeggen dat het ideaal was. Als je je gehele park uitrust met stroomafnemers die extra bovenleidingslijtage veroorzaken, word je niet blij...quote:Op maandag 11 februari 2013 10:03 schreef dennistd het volgende:
[..]
De Belgische reeks 25.5 had maar één stroomafnemer, die dus ook regelmatig voorop zat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |