abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122673867

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
pi_122673942
De OV-chipkaartstoring lijkt maar kort geweest te zijn of zich maar in een klein gebied te hebben afgespeeld, hoor er nu weinig meer van.

Toen ik een aantal dagen geleden bij de Watergraafsmeer stond, zag ik daar ook nog dat 1e klasse pools-ICrijtuig staan. Die stond eerst dagenlang in Nijmegne op een zijspoortje.
pi_122674004
Er is effectief idd vrijwel niets aan de hand in Deventer :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_122674015
Volgens mij heb ik die in Nijmegen ook zien staan. Vorige week donderdag geloof ik
pi_122675099
By2spy dinges, de Kruitvatkaartjes zijn goedkoper (maar alleen in het weekend geldig)
dag
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:07:38 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122678445
StationschefBMO twitterde op zaterdag 09-02-2013 om 16:07:10 Bxl CentraalZakkenroller gevlucht in de Noord-ZuidverbindingAlle verkeer tussen Bxl Zuid <> Noord stilgelegd!#nmbs reageer retweet
Die gaat een flinke rekening krijgen _O-
pi_122678473
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:07 schreef James1988 het volgende:
StationschefBMO twitterde op zaterdag 09-02-2013 om 16:07:10 Bxl CentraalZakkenroller gevlucht in de Noord-ZuidverbindingAlle verkeer tussen Bxl Zuid <> Noord stilgelegd!#nmbs reageer retweet
Die gaat een flinke rekening krijgen _O-
Goed voor hem. Spoorlopers :r
Klasgenoot had op stage een week of 3-4 terug serieus een jogger langs het spoor.
Op de Betuweroute _O-
  Redactie Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 16:20:31 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122678802
Dan moet je nog flink je best doen om daar op te komen _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_122678866
Ja :') Je verwacht dat ook niet daar.
Ik heb vroeger in Leusden gewoond en daar kon je op zondag mooi lopen langs de PON lijn. Was ook algemeen bekend dat er nooit treinen reden op zondag. Heel vaak in de zomer bramen plukken en met de hond van de buren daar wandelen. Dus op dat soort stukken kan je het wel verwachten.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:28:08 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122679058
Joggen op de Betuweroute... er moet toch echt een steekje bij je los zitten voordat je dat gaat proberen. :')
pi_122679382
Ik had net mijn ouders aan de telefoon, die rijden nu ergens tussen Amersfoort en Lelystad op de snelweg. Veel sneeuw en het is wit daar. Hier in Den Haag sneeuwde het net ook behoorlijk, maar het bleef niet liggen.
Spoorwegen houden zich goed. Geen sneeuw gerelateerde vertragingen etc.
pi_122679462
Het sneeuwt hier behoorlijk, al de hele dag.. Ochtends bleef het liggen, daarna smelt het snel weg.. Al blijft het nu weer liggen..
pi_122679636
Wist u dat....?

Er een viersporige keerlus komt bij Amsterdam Amstel? Met overloopwissels en baanvaksnelheid 160 _O_

Voor trams :Y
pi_122679909
Strukton was bij ons op school aanwezig op de open dag. Daar deelde zij wat boekjes uit. Kreeg een vakblad van ze mee naar huis. Blad kam uit 2011, maar wel interessant.

Ze hebben een divisie met tractiesystemen. Daar zijn ze momenteel veel bezig met metro's. In booming India hebben ze nu wat spul geleverd, en ze willen dus ook voor de echte treinen tractie systemen gaan leveren.
Interessant wel :)
  zaterdag 9 februari 2013 @ 16:59:21 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122680111
Over Traxx-locs en België:
quote:
peejee2 schreef op HGBTF:

De traxxen zijn ook nog niet ETCS gehomologeerd in België. Ze zijn al twee maal gezakt.
Ze gaan er nu zelfs voor zorgen dat ze de ETCS bakens helemaal niet meer lezen zodat ze er ook niet meer op stil vallen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 17:43:09 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122681453
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 11:20 schreef b2py het volgende:
DennisTD, jij vroeg laatst toch om een lijst met STS passage's op EG baanvakken?
In onderstaand document zijn alle STS passages van 2011 meegenomen dus misschien kan je wel een beetje filteren?
http://www.rijksoverheid.(...)s-passages-2011.html
heb even door het lijstje gebladerd en sein 120 in Leeuwarden staat hoog op de recidivelijst.

Verder valt op dat Arriva aan het eind van het jaar veel steken heeft laten vallen. 3 in de laatste drie dagen van het jaar ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 17:43:27 #17
Maffe Fries
pi_122681460
oh ja. Had nu in Zwolle moeten zitten, maar het werk liep wat uit :P
pi_122682120
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 17:43 schreef Peterselieman het volgende:
oh ja. Had nu in Zwolle moeten zitten, maar het werk liep wat uit :P
Homo
pi_122683419
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Wist u dat....?

Er een viersporige keerlus komt bij Amsterdam Amstel? Met overloopwissels en baanvaksnelheid 160 _O_

Vind je het raar als ik naar je bron vraag?
pi_122683468
Weer aanrijding trein auto..
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 9 februari 2013 @ 19:00:23 #21
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122683660
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 18:54 schreef Alxander het volgende:
Weer aanrijding trein auto..
Bij Pesse om precies te zijn. Geen treinen tussen Hoogeveen en Beilen tot 22.30u
  zaterdag 9 februari 2013 @ 19:20:22 #22
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122684415
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Wist u dat....?

apart. Ik weet dat er geen echte regels voor trams zijn in nl (men houd hier een schuin oog naar duitsland wat maatstaven betreft)en dat het ding officieel als handkar gezien word in de verkeerswet. Lijkt me een beetje hard voor een handkar. :?
pi_122684490
Jongens, Fles heeft alleen '160' gezegd he? Niks over km/u :P
Misschien bedoelt hij wel 160 cm per minuut ofzo!
pi_122684592
Volgens mij rijden trams maximaal 80km/u, hier in Nederland bijvoorbeeld de Utrechtse sneltram.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 19:29:36 #25
200192 Darkwing_Duck
pi_122684713
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 19:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Jongens, Fles heeft alleen '160' gezegd he? Niks over km/u :P
Misschien bedoelt hij wel 160 cm per minuut ofzo!
waar zeg ik dat het over kilometers gaat? Wat is de max snelheid van een handkar trouwens
  Redactie Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 19:34:23 #26
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122684890
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 16:53 schreef Monopoly het volgende:
Strukton was bij ons op school aanwezig op de open dag. Daar deelde zij wat boekjes uit. Kreeg een vakblad van ze mee naar huis. Blad kam uit 2011, maar wel interessant.

Ze hebben een divisie met tractiesystemen. Daar zijn ze momenteel veel bezig met metro's. In booming India hebben ze nu wat spul geleverd, en ze willen dus ook voor de echte treinen tractie systemen gaan leveren.
Interessant wel :)
Levert Strukton ook niet alle elektrische systemen voor de Mat'36 252 van het spoorwegmuseum (eerder van Stibans)?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 9 februari 2013 @ 19:37:13 #27
200192 Darkwing_Duck
pi_122684985
Ik sta op dit moment op station Denfert Rocherau aan lijn B RATP deel en een ontevreden reiziger staat een deur van de machinist in te trappen (deur naar perron). Zo gaat dat hier... :X
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 19:56:31 #28
Maffe Fries
pi_122685763
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 18:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Homo
roept er eentje wat _O-
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 19:58:13 #29
Maffe Fries
pi_122685833
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 19:29 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

waar zeg ik dat het over kilometers gaat? Wat is de max snelheid van een handkar trouwens
45 kilometer per uur
  zaterdag 9 februari 2013 @ 20:58:39 #30
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122688629
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 19:37 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik sta op dit moment op station Denfert Rocherau aan lijn B RATP deel en een ontevreden reiziger staat een deur van de machinist in te trappen (deur naar perron). Zo gaat dat hier... :X
op den duur is iemands break point bereikt... Na de zoveelste vertraging en tegenslag verlies je soms even je beheersing....
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_122688866
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 19:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

roept er eentje wat _O-
De gladjanus!
  zaterdag 9 februari 2013 @ 21:12:02 #32
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122689299
Vandaag beneden in een NID gezeten tweede en eerste klas geproberd, niks mis mee maar het was een klein stukje. Maar die HANDVATEN, wie heeft dat verzonnen, ik weet 100 procent zeker dat mijn moeder niet op die afdeling werkt dus wie verzint dat!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122689634
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:12 schreef bork het volgende:
Vandaag beneden in een NID gezeten tweede en eerste klas geproberd, niks mis mee maar het was een klein stukje. Maar die HANDVATEN, wie heeft dat verzonnen, ik weet 100 procent zeker dat mijn moeder niet op die afdeling werkt dus wie verzint dat!
De zware shagrokende asbakproducent bij NedTrain.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 9 februari 2013 @ 21:35:46 #34
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122690246
Aanrijding persoon bij Zwolle, dus geen treinen tussen Zwolle en Meppel.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 21:42:12 #35
200192 Darkwing_Duck
pi_122690462
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:12 schreef bork het volgende:
Hoe?
  zaterdag 9 februari 2013 @ 21:46:20 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122690599
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:35 schreef Pino112 het volgende:
Waardoor heel noordelijk Nederland geen kant op kan als ze met de trein willen. :(
  zaterdag 9 februari 2013 @ 21:46:55 #37
200192 Darkwing_Duck
pi_122690630
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

Waardoor heel noordelijk Nederland geen kant op kan als ze met de trein willen. :(
Kunnen ze op Schiphol ook niet als het daar in de soep loopt.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 21:48:50 #39
200192 Darkwing_Duck
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 9 februari 2013 @ 21:49:03 #40
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122690691
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

Naar Groningen konden ze al vergeten, maar nu Leeuwarden dus ook. Tis net na de splitsing met de spoorlijn richting Dalfsen gebeurd, want die rijden nog wel.
pi_122690856
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:35 schreef Pino112 het volgende:
Heel leuk inderdaad, ik zit in de trein bij Meppel die nu niet verder kan. Kan ook niet terug, want er was ook een aanrijding tussen beilen en hoogeveen :') :')
pi_122690928

:)
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 9 februari 2013 @ 21:56:10 #43
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122690972
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:53 schreef Tankiej het volgende:

[..]

Heel leuk inderdaad, ik zit in de trein bij Meppel die nu niet verder kan. Kan ook niet terug, want er was ook een aanrijding tussen beilen en hoogeveen :') :')
Ah das kut :{ Wat zegt de trein?
Zal wel een bus komen denk ik..

Prognose volgens de site is 0.30u.
Sterkte.
pi_122691110
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:54 schreef Ireyon het volgende:
[ afbeelding ]

:)
:D wat een supervette foto!! ^O^
  zaterdag 9 februari 2013 @ 22:12:54 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122691751
ProRail heeft een filmpje over stopmachines online gezet:

Redactie Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 22:23:57 #46
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122692451
Vanmiddag stonden er op Amersfoort twee Plan U's naast elkaar:
PM mij!
  Redactie Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 22:26:21 #47
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122692596
PM mij!
pi_122692677
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:23 schreef dennistd het volgende:
Vanmiddag stonden er op Amersfoort twee Plan U's naast elkaar:
[ afbeelding ]
Heb ik je net gemist, ik zat in trein naar Groningen van 14:08.
  Redactie Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 22:28:59 #49
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122692771
Is niet mijn foto hoor (is van Ronnie Venhorst, staat er ook onder), ik kwam de foto tegen op somda
PM mij!
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 9 februari 2013 @ 22:30:01 #50
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122692833
quote:
Ah, in ieder geval niet weer zelfmoord.
Jammer van de auto.
pi_122692834
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:28 schreef dennistd het volgende:
Is niet mijn foto hoor (is van Ronnie Venhorst, staat er ook onder), ik kwam de foto tegen op somda
Ik las het en dacht, ha zal Dennis wel zijn, zonder na te denken :')
  Redactie Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 22:30:47 #52
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122692912
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik las het en dacht, ha zal Dennis wel zijn, zonder na te denken :')
Nee, ik zat vanmiddag lekker schaatsen te kijken en daarna OpenTTD te spelen :P
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 22:38:44 #53
Maffe Fries
pi_122693460
quote:
zonder van die oude kever ...
pi_122694016
Het sneeuwt in zwolle *O*
pi_122694145
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:48 schreef Dr_Flash het volgende:
Het sneeuwt in zwolle *O*
Wees gerust! In Deventer sneeuwt het ook! ~:)
pi_122694525
In Heerhugobijlmer is het droog.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 23:00:55 #57
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122694597
Is er al een aangepaste dienstregeling ingevoerd?
pi_122694712
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 21:56 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Ah das kut :{ Wat zegt de trein?
Zal wel een bus komen denk ik..

Prognose volgens de site is 0.30u.
Sterkte.
De trein zei dat ze niet wisten hoe ze ons gingen vervoeren _O-

Uiteindelijk met 8 man een taxibusje besteld, vlak daarna kwamen de NS bussen toch (half 11). Zit nu weer in de trein vanaf Zwolle verder naar het zuiden. Ik heb nu zo'n twee uur vertraging :')
pi_122694729
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:00 schreef James1988 het volgende:
Is er al een aangepaste dienstregeling ingevoerd?
Ja, er rijden geen treinen naar Groningen en Leeuwarden 8-)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 23:07:24 #60
Maffe Fries
pi_122694882
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:04 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ja, er rijden geen treinen naar Groningen en Leeuwarden 8-)
dat is dus pertinent onwaar :6
  zaterdag 9 februari 2013 @ 23:08:07 #61
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122694909
quote:
Nee, joh veel erger, lompe nep koperblokken met nikszeggende motieven die uit de woonkamer van mijn moeder komen.
Dat jullie dat niet zien? :? -O-
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_122694914
quote:
10s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:07 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat is dus pertinent onwaar :6
Vanaf de bewoonde wereld rijden er geen treinen die kant op :6
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 23:10:13 #63
Maffe Fries
pi_122694998
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:08 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Vanaf de bewoonde wereld rijden er geen treinen die kant op :6
mja, er rijden ook geen treinen van Tokyo naar Amsterdam, dus wat is je probleem? :P
  zaterdag 9 februari 2013 @ 23:11:29 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122695050
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:08 schreef bork het volgende:

[..]

Nee, joh veel erger, lompe nep koperblokken met nikszeggende motieven die uit de woonkamer van mijn moeder komen.
Ik kom vrijwel nooit een DDZ tegen, maar ik weet wat je bedoelt. Het is een kunstproject.
pi_122695052
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, er rijden ook geen treinen van Tokyo naar Amsterdam, dus wat is je probleem? :P
Ik heb geen probleem :s) Net als de meeste andere aangepaste dienstregelingen tot nu toe, daar had ik ook geen last van! 8-)
pi_122695657
quote:
15s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:08 schreef bork het volgende:

[..]

Zijn volgens mij gerecyclede voorwerpen. Reisen per (NS-)trein is duurzaamheid, enzo, en dat wilde de bovengenoemde kunstenaar op deze manier in de trein naar voren laten komen.
pi_122695917
Bedoel je deze dingen? Zijn inderdaad vrij lelijk. Het project heet dan ook 'Undesirable Art'.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 23:38:52 #68
Maffe Fries
pi_122696168
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:11 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik heb geen probleem :s) Net als de meeste andere aangepaste dienstregelingen tot nu toe, daar had ik ook geen last van! 8-)
nou, dat is mooi ^O^
  zaterdag 9 februari 2013 @ 23:41:10 #69
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122696264
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik kom vrijwel nooit een DDZ tegen, maar ik weet wat je bedoelt. Het is een kunstproject.
thx, dat wist ik niet.

Precies, ah het is kunst dat werpt een ander licht op de zaak.
Kijk ik ben gewend wanneer ik een museum of een tentoonstelling bezoek (ja, dat gebeurt weleens), dat er een bordje bijstaat met naam, etc in dit geval is het gewoon ordinaire kitsch imho.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 23:41:55 #70
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122696287
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:32 schreef WhiteJoker het volgende:
Bedoel je deze dingen? Zijn inderdaad vrij lelijk. Het project heet dan ook 'Undesirable Art'.
Precies, undesirable dekt de lading wel :{

Het is natuurlijke ijdele hoop om te denken dat die dingen massaal gejat worden omdat het kunst is, misschien een paar Roemenen op het spoor ervan brengen?
pi_122696349
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 23:03 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Bels lijntje is toch Tilburg - Turnhout? Maar inderdaad, leuk om al die verdwenen lijnen te zien. 't Duits lijntje vanaf Boxtel zie je ook duidelijk terug, en Veenendaal - Amersfoort.. en Den Bosch - Lage Zwaluwe.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bels_Lijntje
Die benaming gold voor beide lijnen. Het blijft jammer dat ze er niet meer zijn, want dan was de treinverbinding van Brabant met België een stuk beter geweest.

quote:
15s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zonder van die oude kever ...
Als die mensen nou eerst eens 112 bellen en zeggen dat ze klem staan op de overweg, waarna de politie de treindienstleiding waarschuwt en de treindienstleiders op hun beurt de machinisten in de buurt, dan staan ze hopelijk nog stil voordat de auto aan gort wordt gereden.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 23:46:08 #72
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122696413
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 22:30 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Ah, in ieder geval niet weer zelfmoord.
Jammer van de auto.
Nou ja die foto is wel erg korrelig maar die banden lijken wel slicks dan ben je niet slim bezig volgens mij.
pi_122696449
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:43 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bels_Lijntje
Die benaming gold voor beide lijnen. Het blijft jammer dat ze er niet meer zijn, want dan was de treinverbinding van Brabant met België een stuk beter geweest.

[..]

Als die mensen nou eerst eens 112 bellen en zeggen dat ze klem staan op de overweg, waarna de politie de treindienstleiding waarschuwt en de treindienstleiders op hun beurt de machinisten in de buurt, dan staan ze hopelijk nog stil voordat de auto aan gort wordt gereden.
Ik geloof dat ik met een startkabel de rails zou kortsluiten zodat seinen afvallen. Daarna zou ik 112 bellen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 23:47:57 #74
Maffe Fries
pi_122696482
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:46 schreef bork het volgende:

[..]

Nou ja die foto is wel erg korrelig maar die banden lijken wel slicks dan ben je niet slim bezig volgens mij.
mja, Kever hebben nu eenmaal van die dunne bandjes
pi_122696621
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:47 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik met een startkabel de rails zou kortsluiten zodat seinen afvallen. Daarna zou ik 112 bellen.
Da's ook wel een slimme oplossing. :Y
pi_122696705
Is deze video van de NID/DDZ al eens geplaatst?
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 9 februari 2013 @ 23:54:32 #77
Maffe Fries
pi_122696745
quote:

[..]

denk er maar eens aan. Verder heb je dan zo weer een STS-passage voor op het lijstje ;)
  zaterdag 9 februari 2013 @ 23:59:43 #78
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_122696942
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 23:53 schreef WhiteJoker het volgende:
Is deze video van de NID/DDZ al eens geplaatst?
Slick maar wel duidelijk, hopelijk gaan de passagiers zich aan de ideeen houden, wel mooi filmpje niks aan af te dingen.
Je kan wel goed zien hoe lelijk die deurknoppen zijn (of handvatten zoals ik ze noemde).
thx. WJ.
pi_122697632
quote:

[..]

Volgens mij weten maar heel weinig mensen buiten de spoorwereld dat je rails uberhaupt kan 'kortsluiten' ;)
  zondag 10 februari 2013 @ 00:19:00 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122697759
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 00:16 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Volgens mij weten maar heel weinig mensen buiten de spoorwereld dat je rails uberhaupt kan 'kortsluiten' ;)
Dat, en bovendien gebeurt er niks als je gestrandt bent op een baanvak waar ze assentellers of pedalen gebruiken. :)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 00:20:12 #81
Maffe Fries
pi_122697810
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 00:19 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat, en bovendien gebeurt er niks als je gestrandt bent op een baanvak waar ze assentellers of pedalen gebruiken. :)
zorgen voor een overwegstoring ;)
  zondag 10 februari 2013 @ 00:22:33 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122697910
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 00:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zorgen voor een overwegstoring ;)
Lekker aan die spoorboom gaan hangen totdat hij afbreekt? :+
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 00:24:21 #83
Maffe Fries
pi_122697985
zoiets :+
pi_122698393
112 bellen lijkt me toch de beste oplossing ondanks de ingenieuze ideeën hier :').
  zondag 10 februari 2013 @ 00:38:12 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122698490
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 00:34 schreef KnightSolaire het volgende:
112 bellen lijkt me toch de beste oplossing ondanks de ingenieuze ideeën hier :').
Ja, eigenlijk wel.

Als je weet waar een mogelijke trein vandaan komt (treinen rijden in Nederland in de regel rechts, behalve op de HSL) kun je nog overwegen om richting een aanstormende trein te rennen met iets roods in je hand ofzo... maar dat moet je niet langs het spoor doen.
pi_122698642
Interessante filmpjes van NS op YouTube. Onder andere over de aangepaste dienstregeling (wel uit 2011, maar de filosofie zal wel actueel zijn). Je ziet hoe Ingrid Thijssen uitlegt waarom de dienstregeling aangepast wordt, en waarom het niet gelijk weer teruggezet kan worden naar een normale dienstregeling.

pi_122699567
Ik kan de Trdl direct bellen evenals de centrale meldkamer van de Spoorwegpolitie :+
Wie raakt me aan.
pi_122703102
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 01:13 schreef Monopoly het volgende:
Ik kan de Trdl direct bellen evenals de centrale meldkamer van de Spoorwegpolitie :+
Wie raakt me aan.
Ik niet :+
  zondag 10 februari 2013 @ 09:13:55 #89
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122703413
Als je 112 belt met de tekst 'ja ik zit vast op de overweg bij boerenkoolmetworsterveen', kunnen ze dan redelijk vlot treinen op dat baanvak tot stilstand krijgen middels prio1 telefoontjes richting ProRail, of weet ik waarheen? Als er een kwartier overheen gaat is het sowieso een bekeken zaak natuurlijk.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 09:30:52 #90
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122703609
RRF is gister voor het eerst met een V100 gaan meten, zonder iets op sleep te moeten nemen.
De SafeRailsystem GeoRadar wordt gemonteerd aan één zijde van de locomotief, waardoor het ballastbed en ondergrond gemeten worden. Deze techniek is al eerder gebruikt, maar RRF nu voor het eerst.
  zondag 10 februari 2013 @ 09:36:42 #91
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_122703681
Ik heb een paar weken terug de cursus 'toegang tot het spoor' mogen volgen, en in bijna alle gevallen is het een kwestie van SMC of 112 bellen. Behalve bij spotters, want die moet je aanspreken...

Maar volgens mij als je al begint te bellen, gaat het over zoveel schijven dat je toch niet op tijd bent. Of je moet de trdl direct weten te bellen. Maar alle trdl nummers in je telefoon opslaan valt ook niet mee, plus dat ik niet bij elke overweg in Nederland zou weten welk trdl ik daar zou moeten bellen.

Die tip van die startkabel vind ik wel creatief, toch maar eens een keer startkabels halen dan.
  zondag 10 februari 2013 @ 09:38:27 #92
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122703701
Of het telefoonnummer bellen dat op de overwegpalen staat. Als het goed is krijg je dan het SMC.
  Redactie Sport zondag 10 februari 2013 @ 09:43:48 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122703776
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 00:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ja, eigenlijk wel.

Als je weet waar een mogelijke trein vandaan komt (treinen rijden in Nederland in de regel rechts, behalve op de HSL) kun je nog overwegen om richting een aanstormende trein te rennen met iets roods in je hand ofzo... maar dat moet je niet langs het spoor doen.
Dat is al eerder met succes gedaan: http://www.syntusoverijss(...)geval_met_trein.aspx
PM mij!
  zondag 10 februari 2013 @ 09:54:54 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122703916
OK, gisteren een pak sneeuw op m'n lazer gekregen tussen Drenthe en Gouda en er was geen aangepaste dienstregeling. Leg dat eens uit?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zondag 10 februari 2013 @ 09:57:15 #95
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122703939
Zoals Marco Verhoef gisteren zei: 'de sneeuw ontwikkelde zich ander dan ik verwachtte'.

maar goed: heb je er uiteindelijk vertragingen door gehad?
PM mij!
  zondag 10 februari 2013 @ 09:57:32 #96
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122703943
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 09:38 schreef greavy het volgende:
Of het telefoonnummer bellen dat op de overwegpalen staat. Als het goed is krijg je dan het SMC.
^O^
Nooit geweten dat daar een telefoonnummer vermeld is.

Klein pobleem is natuurlijk grappenmakers die voor Jan K. dat nummer gaan bellen.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 09:58:10 #97
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122703952
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 09:57 schreef dennistd het volgende:
Zoals Marco Verhoef gisteren zei: 'de sneeuw ontwikkelde zich ander dan ik verwachtte'.

Gister hoorde ik een weerman ook zeggen: "De voorspelling komt niet altijd uit." O-)
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 09:58:32 #98
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122703955
Op de overwegpalen staat een sticker met een telefoonnummer van 't SMC en het overwegnummer, die je ook vermelden moet.
pi_122704004
En je kan beter direct smc bellen, want de Trdl belt hun uiteindelijk ook.
  zondag 10 februari 2013 @ 10:03:50 #100
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122704033
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:02 schreef b2py het volgende:
En je kan beter direct smc bellen, want de Trdl belt hun uiteindelijk ook.
http://www.europesecurity(...)ige-telefoonnummers/
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 10:08:28 #101
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122704109
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 09:57 schreef dennistd het volgende:

Een kwartier. Met de auto dus.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 10 februari 2013 @ 10:08:29 #102
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_122704110
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 09:36 schreef Anno1982 het volgende:
Ik heb een paar weken terug de cursus 'toegang tot het spoor' mogen volgen, en in bijna alle gevallen is het een kwestie van SMC of 112 bellen. Behalve bij spotters, want die moet je aanspreken...

Maar volgens mij als je al begint te bellen, gaat het over zoveel schijven dat je toch niet op tijd bent. Of je moet de trdl direct weten te bellen. Maar alle trdl nummers in je telefoon opslaan valt ook niet mee, plus dat ik niet bij elke overweg in Nederland zou weten welk trdl ik daar zou moeten bellen.

Die tip van die startkabel vind ik wel creatief, toch maar eens een keer startkabels halen dan.
In die cursus leer je dat je bij direct gevaar altijd 112 moet bellen, smc is voor niet spoedeisende zaken.
Bij 112 kunnen ze direct naar het klpd, die weer direct naar een trdl kunnen.
Als je niet direct een trdl kan bellen, is dat echt het snelst.

Dat van die startkabel is een aardig idee, maar bedenk wel dat zelfs van een echte kortsluitkabel de werking nooit gegarandeerd is. Laat staan dus een startkabel die misschien op de verkeerde plaats gelegd wordt.
  zondag 10 februari 2013 @ 10:13:03 #103
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122704180
Als mijn auto stilvalt op een overweg is dat wel een probleem. De truc van 'startend wegrijden in de eerste versnelling' werkt hier niet want dit is zoeentje met zo'n startknop die het alleen doet met ingetrapte koppeling. :D

Dus dat wordt duwen dus, ook niet gegarandeerd want het kreng is hartstikke zwaar, en natuurlijk is hij stilgevallen met de wielen in het gootje van rails en de betonplaten. Je weet hoe zoiets gaat....
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 10:15:01 #104
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_122704207
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:13 schreef gebrokenglas het volgende:
Als mijn auto stilvalt op een overweg is dat wel een probleem. De truc van 'startend wegrijden in de eerste versnelling' werkt hier niet want dit is zoeentje met zo'n startknop die het alleen doet met ingetrapte koppeling. :D

Dus dat wordt duwen dus, ook niet gegarandeerd want het kreng is hartstikke zwaar, en natuurlijk is hij stilgevallen met de wielen in het gootje van rails en de betonplaten. Je weet hoe zoiets gaat....
Gewoon maken dat je wegkomt dus. Jammer dan van die auto.
  zondag 10 februari 2013 @ 10:17:36 #105
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122704257
quote:
100 Jahre Bahnhof Basel Badischer Bahnhof

Großes Bahnhofsfest am 15. September 2013

(Stuttgart, 31. Januar 2013) Der Badische Bahnhof in Basel hat eine besondere Geschichte. Aufgrund eines Staatsvertrages zwischen dem Grossherzogtum Baden und der Eidgenossenschaft sowie zwischen Baden und dem Kanton Basel-Stadt wurde bereits im Jahre 1855 der alte Badische Bahnhof in Basel für den Personenverkehr eröffnet. Seinerzeit befand er sich am Riehenring, wo heute die Messe steht.

Der zunehmende Verkehr und die direkte Anbindung an das schweizerische Bahnnetz sprengten jedoch schon bald das Fassungsvermögen des Badischen Bahnhofs, so dass dieser um rund einen Kilometer an seinen heutigen Standort an der Schwarzwaldallee verlegt wurde. Die Eröffnung fand am 13. September 1913 statt.

Die Deutsche Bahn feiert gemeinsam mit ihren Partnern am Sonntag,
15. September 2013 das 100jährige Bahnhofsjubiläum.

Eisenbahnfans und solche die es noch werden wollen, erwartet ein buntes Programm mit Infoständen, Bahnhofsführungen, Führerstandmitfahrten und einer Fahrzeugausstellung mit modernen und historischen Fahrzeugen. Das ICE-Werk öffnet an diesem Tag ebenfalls seine Türen.
Op 15 september dus groot feest in Basel Bad Bf, waar dan ook de nieuwe ICE-werkplaats opent.
  zondag 10 februari 2013 @ 10:17:59 #106
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_122704267
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:08 schreef Stratzer het volgende:
Dat van die startkabel is een aardig idee, maar bedenk wel dat zelfs van een echte kortsluitkabel de werking nooit gegarandeerd is. Laat staan dus een startkabel die misschien op de verkeerde plaats gelegd wordt.
Dat is waar, maar als de overweg vooraf nog niet dicht was, zie je snel genoeg of het effect heeft. (mits je de middensectie pakt natuurlijk he)
  zondag 10 februari 2013 @ 10:19:12 #107
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122704298
Maar wat gebeurt er dan, als je kortsluiting hebt weten te maken? Ondernemen ze in de centrale actie omdat er een alarm op een scherm verschijnt, of komen seinen automatisch op rood te staan?
Niet elke overweg wordt voorafgegaan door seinen toch?
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 10:23:28 #108
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122704374
Wanneer je het spoort kortsluit springt in dat blok de seinen op rood, omdat het gezien wordt als "bezet" (er is al een trein aanwezig).
  zondag 10 februari 2013 @ 10:27:26 #109
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_122704433
Als er ineens uit het niets een spooktrein op een overweg verschijnt kan je er wel op rekenen dat er her en der wat mensen in actie komen ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  zondag 10 februari 2013 @ 10:33:08 #110
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_122704530
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:17 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Dat is waar, maar als de overweg vooraf nog niet dicht was, zie je snel genoeg of het effect heeft. (mits je de middensectie pakt natuurlijk he)
Klopt, maar het gevaar zit er mi in, dat de plaatser van die kabel denkt dat de poging effect heeft, maar het dan toch die intercity in de aanrijsectie is. Er zijn genoeg plaatsen waar de overweg in een boog ligt, zodat je die trein pas op het laatste moment ziet aankomen.
Het veiligst in mijn idee is altijd nog, eerst de auto ontruimen, 112 bellen, en dan eventueel met kabels gaan kloten.
  zondag 10 februari 2013 @ 10:33:26 #111
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122704539
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:27 schreef V2 het volgende:
Als er ineens uit het niets een spooktrein op een overweg verschijnt kan je er wel op rekenen dat er her en der wat mensen in actie komen ;)
En da's de bedoeling...
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
pi_122704545
Hoe kan je een overweg dan precies kortsluiten? Waar moet de min en waar moet de plus op?
  zondag 10 februari 2013 @ 10:34:10 #113
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122704553
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:33 schreef J.B. het volgende:
Hoe kan je een overweg dan precies kortsluiten? Waar moet de min en waar moet de plus op?
Dat mag misschien niet verteld worden.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  Redactie Sport / Supervogel zondag 10 februari 2013 @ 10:34:44 #114
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122704562
Het veiligst is natuurlijk zorgen dat je niet vast komt te staan.
pi_122704582
Gewoon 112 bellen dus :p
  zondag 10 februari 2013 @ 10:38:05 #116
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122704606
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:34 schreef Pino112 het volgende:
Het veiligst is natuurlijk zorgen dat je niet vast komt te staan.
Klopt ja. Hoevaak ik mensen de overweg zie oprijden terwijl aan de andere kant het verkeer stilstaat (in de stad, druk, vlak bij een school dus veel scholieren op fiets) en waardoor zulke mensen dus op de overweg stil gaan staan..... Echt....

Het verkeersinzicht van een slak.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 10:44:01 #117
200192 Darkwing_Duck
pi_122704715
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:38 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Klopt ja. Hoevaak ik mensen de overweg zie oprijden terwijl aan de andere kant het verkeer stilstaat (in de stad, druk, vlak bij een school dus veel scholieren op fiets) en waardoor zulke mensen dus op de overweg stil gaan staan..... Echt....

Fles en ik hebben het zien gebeuren in Bestwig met een vrachtauto
  zondag 10 februari 2013 @ 10:44:25 #118
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_122704724
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:33 schreef Stratzer het volgende:
Het veiligst in mijn idee is altijd nog, eerst de auto ontruimen, 112 bellen, en dan eventueel met kabels gaan kloten.
Sowieso eerst zorgen dat je wegkomt inderdaad. Bovendien heeft het kloten met een kabel ook nog het nadeel dat, als het effect heeft, je helemaal niet meer weet of er een trein in aantocht is.

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:38 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Is toch heel normaal, doen ze bij verkeerslichten ook, dus waarom bij een overweg niet? 8)7
En als je zelf gaat staan wachten durven ze wel in te halen om voor je op de overweg stil te gaan staan. Zelfde met ontruimingslichten, waarom zou je daarvoor stoppen?
pi_122704803
Even een vraagje aan de spotters hier: Afgelopen jaren heb ik met alle tevredenheid en plezier gefotografeerd met een Fuji Finepix S5600 (10x optische zoom, 5MP, mogelijkheid om belichting zelf helemaal in te stellen), echter lijkt hij deze week het loodje te hebben gelegd. Ik heb echter niet zo heel veel geld tot mijn beschikking voorlopig, dus ik ben even op zoek naar een tussenoplossing om in ieder geval nog aardige foto's te kunnen maken.
Heeft er iemand tips voor mij?
  zondag 10 februari 2013 @ 10:49:42 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122704822
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:48 schreef Sandrvich het volgende:
Even een vraagje aan de spotters hier: Afgelopen jaren heb ik met alle tevredenheid en plezier gefotografeerd met een Fuji Finepix S5600 (10x optische zoom, 5MP, mogelijkheid om belichting zelf helemaal in te stellen), echter lijkt hij deze week het loodje te hebben gelegd. Ik heb echter niet zo heel veel geld tot mijn beschikking voorlopig, dus ik ben even op zoek naar een tussenoplossing om in ieder geval nog aardige foto's te kunnen maken.
Heeft er iemand tips voor mij?
Dan is de vraag: wat van foto's klik je voornamelijk. Stilstaande voorwerpen, bewegende (snel/langzaam), nachtplaten enz.?
pi_122704906
Van alles een beetje eigenlijk. Alles dat op mijn Flickr-pagina staat is met die Fuji gemaakt, liefst zou ik iets vergelijkbaars of beters hebben: http://www.flickr.com/photos/sandrvich/sets/
  zondag 10 februari 2013 @ 10:57:44 #122
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122704985
Nog voorkeuren van merk? Wil je spiegelreflex, systeemcamera of compactcamera?
  zondag 10 februari 2013 @ 10:57:58 #123
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122704990
Je zou je even kunnen behelpen met een Canon ixus achtig iets. voor 60 tot 100 euro heb je al snel heel wat bruikbaars.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
pi_122705010
Spiegelreflex gaat 'm niet worden qua prijs (¤200,- ongeveer maximaal). Qua merken maakt het mij op zich niet zo heel veel uit, al heb ik met Sony eigenlijk alleen maar slechte ervaringen. :N

EDIT: Ik vind het trouwens wel ontzettend fijn om ook de mogelijkheid te hebben om belichting zelf in te kunnen stellen!
  zondag 10 februari 2013 @ 11:00:58 #125
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122705053
Ik zou zelf dan gaan voor een Canon ixus of PowerShot digitale compact camera.
Belichting instellen kan er ook mee, hoewel natuurlijk niet heel uitgebreid.
Mogelijk kunnen ze je in FOT adviseren. Of hier.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 11:04:44 #126
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122705134
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:59 schreef Sandrvich het volgende:
Spiegelreflex gaat 'm niet worden qua prijs (¤200,- ongeveer maximaal). Qua merken maakt het mij op zich niet zo heel veel uit, al heb ik met Sony eigenlijk alleen maar slechte ervaringen. :N

EDIT: Ik vind het trouwens wel ontzettend fijn om ook de mogelijkheid te hebben om belichting zelf in te kunnen stellen!
Canon Powershot SX 230 HS is dan een goede: http://www.kieskeurig.nl/(...)hot_sx230_hs/954703/

Kennis van mij heeft 'm. Werkt erg prettig. Voor ¤150 heb je hem zeker wel (bijv. bij Dixons of Redcoon)
pi_122705222
@ gebrokenglas: Oké, ik zal daar ook nog eens aan gaan kloppen, bedankt!

@ greavy: Hmm oké! Heeft die kennis toevallig wat foto's online staan die hij er mee heeft gemaakt?

De SX240 HS zou ook nog wel kunnen, die scoort ook al een pak hoger in reviews e.d.:
http://www.kieskeurig.nl/(...)gen/1033558/#prijzen
  zondag 10 februari 2013 @ 11:15:34 #128
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122705353
SX240 HS zou ik dan zeker nemen, die is idd beter.
Hij zet zijn foto's alleen zelden online ... Cameralabs heeft op Flickr wat voorbeeldfoto's gezet met een SX240 HS: http://www.flickr.com/photos/cameralabs/sets/72157629691221238/
Test van Cameralabs is hier te vinden: http://www.cameralabs.com(...)t_SX240_HS_SX260_HS/
pi_122705436
Bedankt greavy! ^O^
  zondag 10 februari 2013 @ 11:25:16 #130
67174 Dos37
Come on Twente
pi_122705593
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:59 schreef Sandrvich het volgende:

Ik heb een Panasonic Lumix echt geweldige camera ben nog altijd onder de indruk van mijn foto's
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_122705618
Heb je toevallig wat voorbeelden van foto's voor mij? Desnoods per privébericht? :)
pi_122705748
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:53 schreef Sandrvich het volgende:
Van alles een beetje eigenlijk. Alles dat op mijn Flickr-pagina staat is met die Fuji gemaakt, liefst zou ik iets vergelijkbaars of beters hebben: http://www.flickr.com/photos/sandrvich/sets/
Toffe foto's, je achtergrond is Frans?
  zondag 10 februari 2013 @ 11:32:09 #133
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122705785
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:26 schreef Sandrvich het volgende:
Heb je toevallig wat voorbeelden van foto's voor mij? Desnoods per privébericht? :)
Op Cameralabs staan ook uitgebreide reviews/testen van de Lumix-camera's. De Lumix TZ25 is dan voor jou aan te bevelen. Zie review/test: http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_ZS15_TZ25/
Inclusief sample images enz.

Edit: CameraLabs heeft hem ook vergeleken met de Canon Ixus(/Powershot, is dezelfde) SX240 HS en zegt dit in het kort:
quote:
Overall I'd say the PowerShot SX240 HS produces slightly sharper results.
De vergelijking staat onder een andere tab: http://www.cameralabs.com(...)oor_resolution.shtml incl. vergelijkbare foto's.

[ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 10-02-2013 11:38:02 ]
pi_122705936
Iemand die weet hoe het nou precies met overstappen zit?

Je kunt nu schijnbaar overstappen tussen verschillende vervoerders (zeg tram HTM naar metro RET) zonder opnieuw het basistarief te betalen?

Geldt dat ook voor trein > bus?

In mijn geval: stukje Arriva trein en daarna nog een stukje bus van Qbuzz. Moet je bij zo'n overstap nog steeds opnieuw het basistarief betalen of is dat ook komen te vervallen? In dat geval is het namelijk beter om niet mijn voordeelurenabonnement te gebruiken voor het stukje trein, want dan heb je sowieso tweemaal basistarief ivm twee verschillende producten.
pi_122705940
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Toffe foto's, je achtergrond is Frans?
Bedankt! Nee, ik studeer Frans en die foto's belanden zo nu en dan op Franse fora. ;)

@ greavy: Ah kijk vooral dat laatste vind ik interessant! Moet wel zeggen dat ik op een site ook nog las dat de accu matig zou zijn en dat is ook wel een belangrijk puntje. Het komt op reis nog wel eens voor dat ik 2-3 dagen geen stopcontact in de buurt heb (of in ieder geval lang genoeg om het op te kunnen laden).
  zondag 10 februari 2013 @ 11:51:55 #136
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_122706306
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:33 schreef Stratzer het volgende:

Ik opperde iets over kabels. Maar uiteraard eerst ontruimen van de auto, dat spreekt voor zich.

Waarom dacht ik niet aan tellers of pedalen? Ik begeef mij in de Randstad. Weinig assentellers en pedalen hier.
  Redactie Sport zondag 10 februari 2013 @ 11:52:51 #137
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122706329
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:15 schreef greavy het volgende:
SX240 HS zou ik dan zeker nemen, die is idd beter.
Hij zet zijn foto's alleen zelden online ... Cameralabs heeft op Flickr wat voorbeeldfoto's gezet met een SX240 HS: http://www.flickr.com/photos/cameralabs/sets/72157629691221238/
Test van Cameralabs is hier te vinden: http://www.cameralabs.com(...)t_SX240_HS_SX260_HS/
SX240HS heeft mijn zusje op mijn aanraden na het lezen van reviews. Prima camera, maar ik heb hem nog niet voor treinen gebruikt.
PM mij!
  zondag 10 februari 2013 @ 12:00:46 #138
67174 Dos37
Come on Twente
pi_122706516
quote:
19s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:37 schreef Hugo__Boss het volgende:
Iemand die weet hoe het nou precies met overstappen zit?

Je kunt nu schijnbaar overstappen tussen verschillende vervoerders (zeg tram HTM naar metro RET) zonder opnieuw het basistarief te betalen?

Geldt dat ook voor trein > bus?

In mijn geval: stukje Arriva trein en daarna nog een stukje bus van Qbuzz. Moet je bij zo'n overstap nog steeds opnieuw het basistarief betalen of is dat ook komen te vervallen? In dat geval is het namelijk beter om niet mijn voordeelurenabonnement te gebruiken voor het stukje trein, want dan heb je sowieso tweemaal basistarief ivm twee verschillende producten.
Nee overstap is niet met trein naar bus/tram/metro en andersom.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_122706574
Het rare is, is dat 9292 het dubbele basistarief niet meer weergeeft bij een dergelijke reis. Dit gebeurt alleen nog wanneer een stuk van de rit NS trein is en ook bij de Arriva lijnen in Friesland en Groningen omdat daar de NS tariefstructuur geldig is. Laat 9292 dan verkeerde dingen zien?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 12:05:11 #140
Maffe Fries
pi_122706605
dat is het probleem nu juist. Niemand weet volgens mij precies hoe het zit
  zondag 10 februari 2013 @ 12:10:45 #141
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122706751
Volgens mij is Arriva->Arriva (trein->bus of omgekeerd) wel zonder dubbel opstaptarief, maar NS->bus zeker niet. Arriva->Qbuzz of omgekeerd weet ik niet.
Waar Veolia rijdt en je reist met trein/bus met overstap heb je ook geen dubbel opstaptarief (zelf ondervonden).
pi_122706877
Alleen hoe het overstappen van treinvervoerder naar andere treinvervoerder is eigenlijk duidelijk. En van bus, tram, metro naar bus, tram metro. Volgens mij is in beide gevallen onafhankelijk welke vervoerder nergens meer een opstaptarief van toepassing, behalve leeuwarden, groningen (europapark) en zwolle vanaf april.

Alleen van bus naar trein en andersom dus niet helemaal duidelijk.

Is het nou ook zo dat vanaf april als overal het overstapprobleem is opgelost, de treinkaartjes worden afgeschaft? Zou mooi bagger zijn, stuk Breda - Emmen Zuid wat ik af en toe doe is nu 14,70 en wordt dan een euro of 5 duurder met OV-Chipkaart. Of blijven E-Tickets wel beschikbaar?
pi_122707408
We hadden laatst toch over wat we doen in de trein?
Gisteravond weer een babbeltje gemaakt met twee dames die een dagje Antwerpen hadden gedaan. Ze hadden de vijf minuten overstap in Roosendaal niet zo goed ingeschat, uurtje extra reistijd doordat er nog een kaartje gekocht moest worden. Denk je dat ze op de terugweg iets intelligenter zouden doen, viel tegen. Ook daar mistten ze het boemeltje doordat er op Antwerpen-Centraal nog een kaartje naar Roosendaal gekocht moest worden. Twee uur extra reistijd :')
  zondag 10 februari 2013 @ 12:33:21 #144
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122707422
Ga er maar vanuit dat je het basistarief dubbelt betaalt. Dan valt het altijd weer mee.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
pi_122708111
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 12:33 schreef b2py het volgende:
We hadden laatst toch over wat we doen in de trein?
Gisteravond weer een babbeltje gemaakt met twee dames die een dagje Antwerpen hadden gedaan. Ze hadden de vijf minuten overstap in Roosendaal niet zo goed ingeschat, uurtje extra reistijd doordat er nog een kaartje gekocht moest worden. Denk je dat ze op de terugweg iets intelligenter zouden doen, viel tegen. Ook daar mistten ze het boemeltje doordat er op Antwerpen-Centraal nog een kaartje naar Roosendaal gekocht moest worden. Twee uur extra reistijd :')
:D Welke trein was dat? Asd-Hwd?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_122708409
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 12:56 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

:D Welke trein was dat? Asd-Hwd?
Amsterdam - heerhugowaard inderdaad, we praten hier niet in afkortingen ;-)
pi_122708485
Ah, mea maxima culpa ;)

Ik zat me net af te vragen waarom er zo vaak werkzaamheden zijn tussen Bad Nieuweschans en Weener, weet iemand hier dat?
  zondag 10 februari 2013 @ 13:09:19 #148
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122708547
Dan moet waarschijnlijk de Frieslandbrücke (???) er weer uit om een cruiseschip door te laten?
pi_122708556
Vette Renfe reclame op de borden bij Barcelona - Getafe, hebben ze dat vaker daar?
  zondag 10 februari 2013 @ 13:09:37 #150
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_122708558
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:51 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik opperde iets over kabels. Maar uiteraard eerst ontruimen van de auto, dat spreekt voor zich.

Waarom dacht ik niet aan tellers of pedalen? Ik begeef mij in de Randstad. Weinig assentellers en pedalen hier.
We zijn het goeddeels eens dus ;)
Alleen met die kanttekening, dat ik er echt geen voorstander van ben dat Jan en alleman met kabels in het spoor gaan lopen prutsen. Als de persoon al weet wat ie doet, loopt hij nog het risico om aangereden te worden. En geen enkele materiele schade is een mensenleven waard, vind ik.
  Redactie Sport / Supervogel zondag 10 februari 2013 @ 13:13:02 #151
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_122708680

Te makkelijk :')
pi_122709223
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:09 schreef greavy het volgende:
Dan moet waarschijnlijk de Frieslandbrücke (???) er weer uit om een cruiseschip door te laten?
De Friesenbrücke. Ik kan vinden dat er werkzaamheden zijn in Duitsland maar het traject zelf staat niet direct op bauarbeiten.bahn.de helaas.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 13:33:16 #153
Maffe Fries
pi_122709309
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:30 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

De Friesenbrücke. Ik kan vinden dat er werkzaamheden zijn in Duitsland maar het traject zelf staat niet direct op bauarbeiten.bahn.de helaas.
ProRail zegt dat er een stopmachine aan het werk is, al weet ik niet of dat ook op het Duitse deel van het traject het geval is.
  zondag 10 februari 2013 @ 13:41:00 #154
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122709609
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:09 schreef greavy het volgende:
Ja dat gebeurt weleens ja. Maar het is ook niet zo dat er elke week 6 nieuwe cruiseschepen gebouwd worden daar :D
  zondag 10 februari 2013 @ 13:49:56 #155
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122709951
Fles, als "België-kenner" zal jij dit wel weten: Welk station is fijner, Marloie of Jemelle? Moet kiezen om een tussenstop (ivm overstap van 47 minuten) in Marloie of Jemelle in te plannen voor donderdag.
  zondag 10 februari 2013 @ 13:52:13 #156
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122710048
Jemelle is mooier qua omgeving. Marloie heeft een barretje maar dat is al jaren gesloten. Bij jemelle is aan de voorkant van het stationsgebouw nog wel een herdenkingsplaquette voor een bombardement in de oorlog, ook leuk misschien. Verder een grote houtzagerij daar.

Edit: Het eerste bombardement van de oorlog zelfs. Op Belgisch grondgebied dan. niet echt veel aan te zien trouwens:

zondag 10 februari 2013 @ 13:56:05 #157
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122710214
Dan zal het wel Jemelle worden :)
Donderdag ga ik met een maat vanuit Maastricht dit plan doen:
Maastricht L40- Luik L43- Jemelle L162- Arlon L165- Bertrix L166- Dinant L154- Namen L125- Luik doen.
Vrijdag: Luik - Luxemburg - Höllerich (Voor de oude CFL 1800-diesels) - Schifflange (Voor de oude CFL-1800 diesels) - ??? - Luxemburg
Zaterdag: Luxemburg Per DB-IC- Trier - Gerolstein - Keulen - Aachen - Mönchengladbach - Venlo en dan huiswaarts :)
pi_122710294
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:51 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ze komen hier ook amper voor. Maar men mag er toch niet van uit gaan dat het klakkeloos werkt.
  zondag 10 februari 2013 @ 14:00:45 #159
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122710424
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:56 schreef greavy het volgende:
Schifflange (Voor de oude CFL-1800 diesels) -
Kan je beter in Noertzange gaan staan denk ik. Met schraal lomp oud stationsgebouw erbij _O_
  zondag 10 februari 2013 @ 14:03:46 #160
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122710536
quote:
5s.gif Op zondag 10 februari 2013 14:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan je beter in Noertzange gaan staan denk ik. Met schraal lomp oud stationsgebouw erbij _O_
Voorbeeldfoto?
  zondag 10 februari 2013 @ 14:14:28 #161
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122710950

Was in juni 2007 trouwens, geen idee of het er nu nog zo uit ziet. Kan best gesloopt zijn inmiddels.
  zondag 10 februari 2013 @ 14:19:38 #162
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122711125
Het perron is nu op normale hoogte gebracht. Getuige deze foto uit 2012 is het gebouw ook grondig gerenoveerd.
  zondag 10 februari 2013 @ 14:22:17 #163
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122711243
Grappig, vanaf vrijwel exact hetzelfde punt genomen :)

Wordt dat daar links een parkeergarage of zo? :?
  zondag 10 februari 2013 @ 14:24:46 #164
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122711343
Lijkt het wel op. Weinig over kunnen vinden.
  zondag 10 februari 2013 @ 14:30:13 #165
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122711597
Naar Schifflange (of Noertzange) gaan we voor de trein Bettembourg - Belval en Belval - Bettembourg met de CFL 1800
Op Noertzange kan dus zoals de foto post eerder voor de trein UIT Belval, en de onderstaande voor de trein NAAR Belval.

Het kopspoortje lijkt alleen maar gebruikt te worden voor de 3 treinen in de spits naar Rumelange, daar zou dan weinig in de weg moeten zitten :)

Schifflange is een stuk saaier idd.
pi_122712152
Ik ga met een vriend zaterdag ook naar Luxemburg om daar wat rond te treinen. Weet iemand toevallig of wij een Oekobiljee al aan boord van de EuroCity kunnen krijgen? Of gaat het NMBS personeel mee tot aan Luxembourg-Ville?
  zondag 10 februari 2013 @ 14:42:22 #167
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122712180
Ik stond ook een keer op het andere perron te wachten, hoorde ik in de verte een toeter, dus ik dacht "Ha mooi, daar komt een trein aan".

Maar de toeter bleef maar hangen :{ :?

Bleek het de motor te zijn 8)7 _O_

pi_122713190
Er stond ergens op internet een video van een cabinerit over de gehele Betuweroute maar ik kan hem niet vinden, ook niet op YouTube. Weet iemand hier een link?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 15:10:58 #169
Maffe Fries
pi_122713589
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Er stond ergens op internet een video van een cabinerit over de gehele Betuweroute maar ik kan hem niet vinden, ook niet op YouTube. Weet iemand hier een link?
kwam wel deze tegen
moet zelf trouwens ook nog ergens een promo dvd van ProRail over de Betuweroute hebben liggen. Gaat over de aanleg ervan.
pi_122713901
Nee het was een volledige rit.
  zondag 10 februari 2013 @ 15:24:26 #171
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122714168
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 14:41 schreef Sandrvich het volgende:
Ik ga met een vriend zaterdag ook naar Luxemburg om daar wat rond te treinen. Weet iemand toevallig of wij een Oekobiljee al aan boord van de EuroCity kunnen krijgen? Of gaat het NMBS personeel mee tot aan Luxembourg-Ville?
Kan in de trein, zodra je het eerste station over de grens bent. Daar stapt CFL-personeel op.
  zondag 10 februari 2013 @ 15:25:07 #172
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122714202
quote:
7s.gif Op zondag 10 februari 2013 14:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik stond ook een keer op het andere perron te wachten, hoorde ik in de verte een toeter, dus ik dacht "Ha mooi, daar komt een trein aan".

Maar de toeter bleef maar hangen :{ :?

Bleek het de motor te zijn 8)7 _O_

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Haha, zijn prachtige machines. Vanaf verre hoor je ze al aankomen. Rijden soms in dubbeltractie, dat is pas prachtig sound :)
  zondag 10 februari 2013 @ 15:27:50 #173
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122714292
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:25 schreef greavy het volgende:

[..]

Haha, zijn prachtige machines. Vanaf verre hoor je ze al aankomen. Rijden soms in dubbeltractie, dat is pas prachtig sound :)
Wel tijd voor een roetfilter voor die dingen.

Wat is trouwens het meest vreselijke station om te moeten wachten? Wat ik me nog herinner van 't Harde (Lowlands) is een flinke lap trottoirtegels en een (1) kaartjesautomaat. Verder niets.
geen beschutting, geen afleiding, geen wc, niets....

En 'even dorp in' wil ook niet want er is een f*ck te beleven daar.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
pi_122714322
Hoelang heeft AB nog om de Fyra te fiksen met ductape en tie-raps?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 10 februari 2013 @ 15:29:01 #175
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122714351
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:28 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Hoelang heeft AB nog om de Fyra te fiksen met ductape en tie-raps?
Een dikke 2 maanden.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
pi_122714373
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:29 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Een dikke 2 maanden.
Ze kregen toch een aantal weken?
  zondag 10 februari 2013 @ 15:30:48 #177
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122714417
Nee, 3 maanden
pi_122714715
Ooooooh.

Ben nog steeds benieuwd.
pi_122714723
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:24 schreef greavy het volgende:

[..]

Kan in de trein, zodra je het eerste station over de grens bent. Daar stapt CFL-personeel op.
Hmm oké!
Dit zal jij trouwens ook wel weten; hoe lang zullen er nog Br181'ers in Luxembourg komen? Ik meen te herinneren dat jij postte dat ze de InterCity op gingen doeken die kant uit?
  zondag 10 februari 2013 @ 15:42:19 #180
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122714898
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ooooooh.

Ben nog steeds benieuwd.
Gaat ze niet lukken. :Y
  zondag 10 februari 2013 @ 15:42:37 #181
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122714907
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ooooooh.

Ben nog steeds benieuwd.
Als het waar is van die software errors gaat het echt wel > 3 maanden duren (certificeringstraject).
Hoewel de workaround voor de problemen bekend is: modems resetten.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 16:00:23 #182
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122715682
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:39 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Hmm oké!
Dit zal jij trouwens ook wel weten; hoe lang zullen er nog Br181'ers in Luxembourg komen? Ik meen te herinneren dat jij postte dat ze de InterCity op gingen doeken die kant uit?
Gevalletje Totgesagte leben länger. Die dingen liepen in 2006 al zogenaamd op hun laatste benen :')
  zondag 10 februari 2013 @ 16:01:33 #183
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122715747
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:42 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Als het waar is van die software errors gaat het echt wel > 3 maanden duren (certificeringstraject).
Hoewel de workaround voor de problemen bekend is: modems resetten.
Er zijn andere problemen waarvoor mogelijk een constructiewijziging nodig is, zoals die bodemplaten.
pi_122715884

Gut behütet – über dem Eingang dieses Bahnhofs wacht majestätisch die „Saxonia“. Wer weiß, welcher Bahnhof hier zu sehen ist?

DB FB
pi_122715932
Dresden Hbf. Vooral door het Tsjechische CD-rijtuig in de trein links en "Prag" op het verkeersbord linksonder :)
pi_122716291
Ik zit in de Intercity van Lelystad naar Vlissingen, en ik kwam net langs Watergraafsmeer. Er staat een pimpel daar met 2-3 blauwe voertuigen er tussen ipv de wit-rode.
Iemand die weet waar die vandaan komen, en waarom ze er tussen staan toevallig ? :)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 16:14:17 #187
Maffe Fries
pi_122716369
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:12 schreef Monopoly het volgende:
Ik zit in de Intercity van Lelystad naar Vlissingen, en ik kwam net langs Watergraafsmeer. Er staat een pimpel daar met 2-3 blauwe voertuigen er tussen ipv de wit-rode.
Iemand die weet waar die vandaan komen, en waarom ze er tussen staan toevallig ? :)
is dat geen City Night Line?
pi_122716421
quote:
11s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is dat geen City Night Line?
Dat zou ook kunnen natuurlijk. Maar er stond geen CNL op de zijkant, Sowieso geen opdruk, terwijl die er normaal wel op staat meen ik.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 16:17:14 #189
Maffe Fries
pi_122716500
dat is apart ja. Normaal staat altijd City Night Line op de blauwe rijtuigen
pi_122716538
Dr zijn veel van die CNL rijtuigen, ook een paar zonder "Citynightline" opdruk. Maar het kan ook zijn dat je heel iets anders zag, bijvoorbeeld Tsjechische CD-rijtuigen of het zogenaamde Steelpannetje Slaaprijtuig van de Jan Kiepura.

Dus een van deze 2:

of

[ Bericht 23% gewijzigd door Zug-Chef op 10-02-2013 16:22:58 ]
  zondag 10 februari 2013 @ 16:18:20 #191
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122716564
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 15:39 schreef Sandrvich het volgende:

[..]

Hmm oké!
Voor zover mij bekend per DB-DRGL2015, dus 14 december 2014.
  zondag 10 februari 2013 @ 16:19:46 #192
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122716625
quote:
3s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gevalletje Totgesagte leben länger. Die dingen liepen in 2006 al zogenaamd op hun laatste benen :')
BR181 rijdt nog op andere trajecten dan Koblenz-Luxemburg, maar daar gaan ze echt weg. De DB-IC gaat straks niet meer verder dan Koblenz, en CFL gaat met een RE doorrijden naar Koblenz (CFL 4000(traxx)+4xCFL Dosto's). Als nu één van de IC's uitvalt zet CFL al vervangend materieel in met zo'n samenstelling.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 16:20:09 #193
Maffe Fries
pi_122716649
Toch leuk die lichtshows in Rusland

pi_122716695
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:20 schreef Peterselieman het volgende:

:{
pi_122716861
Daarom zitten er ook zoveel stroomafnemers op denk ik :D
pi_122716882
Zou best eens kunnen dat ze op die 1e foto van Zug-Chef lijken. Ik zag het ook maar vluchtig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2013 16:25:21 ]
  zondag 10 februari 2013 @ 16:26:14 #197
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122716998
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:17 schreef Zug-Chef het volgende:
Dr zijn veel van die CNL rijtuigen, ook een paar zonder "Citynightline" opdruk. Maar het kan ook zijn dat je heel iets anders zag, bijvoorbeeld Tsjechische CD-rijtuigen of het zogenaamde Steelpannetje Slaaprijtuig van de Jan Kiepura.

Dus een van deze 2:

[ afbeelding ]

of

[ afbeelding ]
Die bovenste heb ik nog noooit gezien. In ieder geval niet in Nederland :N
pi_122717050
Ik wel, ooit zat er zo een in de EN/CNL uit Praag. Helaas was ik net te laat voor een plaat toen. Geloof een knap jaar geleden.
pi_122718484
Het zou mij wel heel erg verbazen, mocht er zo'n CD-rijtuig in de Pimpel zijn beland!

Zojuist op 9gag tegen gekomen:
  zondag 10 februari 2013 @ 17:01:16 #200
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122718704
Gewoon lekker 250 rijden met die neus onder de tape :')
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 17:01:48 #201
Maffe Fries
pi_122718719
waar tape wel niet goed voor is _O-
  zondag 10 februari 2013 @ 17:05:59 #202
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122718887
Nachtelijke excursie vrijdag 8 op zaterdag 9 Februari

DBS 6416 + lege Caprolactam
De nog steeds gele DBS 6416 kwam met -30 aan in Emmen met 6 lege ketelwagens, die in Lutterade bij Stabic weer beladen worden met Caprolactam.
Momenteel gaat de trein dinsdag t/m vrijdag/zaterdagnacht via Almelo, Hengelo, Zutphen, Nijmegen, Venlo en Roermond naar Stabic, maar dit kan nog wel eens snel voorbij zijn. De gemeente Hof van Twente pruttelt tegen toen zij dit ineens vernamen. Maar tot op heden is er voor de trein nog geen wijziging merkbaar, en staat netjes te wachten de hierboven beschreven route maar mocht met -90 al naar Almelo vertrekken.

Hier is de gele 6416 met de lege Caprolactam-trein naar Limburg net aangekomen in Almelo en -75 op de klok. Omdat te vroeg vertrekken geen nut heeft in verband met een personeelswissel in Lochem met de tegentrein, houdt de machinist hier even een lange stop, en gaat even koffie drinken in het verblijf.

DBS 6416 + lege Caprolactam by theknittur, on Flickr
Na binnenkomst van de trein in Hengelo moet er omgelopen worden naar de andere kant, en heeft daardoor een tussenstop van 50 minuten in de dienstregeling.

Na het omlopen staat de trein weer vertrekgereed voor de richting Lochem. Er werd met -30 vertrokken naar Lochem, alwaar de machinist even een uiltje ging knappen tot de tegentrein met ongeveer -15/-20 arriveerde.

DBS 6416 + beladen Caprolactam
In Lochem was een personeelswissel op het pikdonkere perron voorzien. De machinist van de lege Caprolactam-trein neemt de beladen versie over, en de machinist van de beladen versie neemt de lege versie weer mee. In Almelo heeft de machinist met standplaats Onnen zijn einde dienst bereikt, en gaat naar huis. Over een paar uur brengt een andere machinist van standplaats Almelo de trein weer verder naar Emmen.
  zondag 10 februari 2013 @ 17:12:34 #203
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122719120
Mooie foto's zeg.

Waarom pruttelt die gemeente? Puur om het lawaai 's nachts?
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 17:14:31 #204
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122719209
quote:
7s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:12 schreef gebrokenglas het volgende:
Mooie foto's zeg.

Waarom pruttelt die gemeente? Puur om het lawaai 's nachts?
Omdat de trein Caprolactam vervoert. Ze weten half niet wat het is. Het spul moet op een bepaalde temperatuur vervoerd worden, en dat gebeurt ook netjes. Zij zeggen dat "wanneer het ontploft de gevolgen niet te overzien zijn".

Het is niet eens vlambaar.
pi_122719265
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:12 schreef Monopoly het volgende:
Pimpel staat altijd op de Zaanstraat, dus die kan het sowieso niet zijn ;)
  zondag 10 februari 2013 @ 17:16:56 #206
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122719305
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:14 schreef greavy het volgende:

[..]

Omdat de trein Caprolactam vervoert. Ze weten half niet wat het is. Het spul moet op een bepaalde temperatuur vervoerd worden, en dat gebeurt ook netjes. Zij zeggen dat "wanneer het ontploft de gevolgen niet te overzien zijn".
pfffft. Wat een zeikerds.
Men weet niet half wat er over de snelwegen vervoerd wordt, daar zit gegarandeerd wat tussen wat nooit door de beugel kan. Maar daar hoor je niemand over.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 17:17:46 #207
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122719329
quote:
Goederentreinen nog jaar door Hof
DELDEN - De goederentreinen met de chemische stof caprolactam blijven naar verwachting nog zeker een jaar door de gemeente Hof van Twente rijden. Dat zegt woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail.

Schaafsma zegt dat DB Schenker voor de route via Goor en Delden koos omdat dit de snelste route is tussen de DSM-fabriek in Sittard in Zuid-Limburg en DSM Emmen in Drenthe waar het chemisch materiaal wordt verwerkt voor de productie van nylon en andere kunststoffen.

"Caprolactam wordt warm vervoerd", zegt Schaafsma. "De stof mag niet teveel afkoelen. Wanneer de goederentrein de gebruikelijke route via Utrecht rijdt is de kans op vertraging groot omdat daar regelmatig 's nachts wordt gewerkt aan het spoor."

Schaafsma betreurt het dat spoorbeheerder ProRail wethouder Ben Eshuis van Hof van Twente niet van tevoren heeft geïnformeerd over de inzet van extra goederentreinen door de gemeente Hof van Twente. Sinds medio december rijden ze al en dat leidde onmiddellijk tot vragen die de gemeente niet kon beantwoorden.

Maar de gemeente van tevoren informeren lukt niet altijd, zegt Schaafsma. "Een vervoerder kan nu nog voor morgen een treinpad aanvragen. Maar ook kan bij een incident een goederentrein worden omgeleid. Het is dus nooit helemaal te voorkomen."
http://www.tubantia.nl/re(...)r-door-hof-1.3641010

En dan in het nieuwsbericht een foto plaatsen van een containertrein :')
Daarbij klopt dat over het vervoer ook niet helemaal, want de trein doet er vanaf startpunt naar eindpunt sowieso 7 uur over, maar vanaf belading tot lossen zit er zeker 10 uur of meer tussen. Als het echt snel moest, was de tussenstop in Almelo van anderhalf uur op de beladen rit ook wel gekort.
pi_122719340
Ik had begrepen dat de afgelopen proefritten zijn gehouden met de vervangende BeneluxFyra, maar heb er nergens foto's ofzo van gezien. Weet iemand meer?
  zondag 10 februari 2013 @ 17:20:48 #209
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122719435
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:17 schreef Bitlord het volgende:
Ik had begrepen dat de afgelopen proefritten zijn gehouden met de vervangende BeneluxFyra, maar heb er nergens foto's ofzo van gezien. Weet iemand meer?
Testen zijn voor zover mij bekend geslaagd, maar er is weinig over bekend gemaakt overal. Enkel ik had iets over de tijden gepubliceerd op 3 fora, maar zelf ook geen foto gezien.
Zaterdag heeft de NSH 186 117 een stam Benelux-rijtuigen opgehaald in Maastricht en op de Binckhorst gebracht.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 17:21:32 #210
Maffe Fries
pi_122719463
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:17 schreef greavy het volgende:

[..]

http://www.tubantia.nl/re(...)r-door-hof-1.3641010

En dan in het nieuwsbericht een foto plaatsen van een containertrein :')
alle badslipperexpressen zijn voor een leek hetzelfde he ;)
pi_122719485
Op zich ook wel begrijpelijk. Mocht je er nog een foto van kunnen maken Greavy, kun je m misschien nog voor een leuk bedrag doorverkopen aan de nieuwsmedia.
  zondag 10 februari 2013 @ 17:24:22 #212
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122719564
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:20 schreef greavy het volgende:

[..]

Testen zijn voor zover mij bekend geslaagd, maar er is weinig over bekend gemaakt overal. Enkel ik had iets over de tijden gepubliceerd op 3 fora, maar zelf ook geen foto gezien.
Ik had ook wat tijden hier neergezet. Ik heb amper foto's gezien, alleen wat onscherpe meuk (fotograaf afgeleid door de borsten van een carnavalsganger? :+)

Er is weinig bijzonders aan: Traxx, 6 zuurstokrijtuigen, een geel-blauw rijtuig en het opschrift 'Intercity Amsterdam - Brussel v.v.', ofwel een trein die de meeste mensen 2 maanden terug al op de foto hebben gezet 'omdat hij nooit meer terugkomt'.
  zondag 10 februari 2013 @ 17:25:03 #213
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122719582
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Inderdaad. KUTtreinen. Opsodemieteren :(
pi_122719778
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Pimpel staat altijd op de Zaanstraat, dus die kan het sowieso niet zijn ;)
Dan zal het toch wel CNL zijn geweest.
Kwam naderhand ook nog langs Zaanstraat en daar stond wel een pimpel met bordbistro ja.
  zondag 10 februari 2013 @ 17:38:38 #215
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_122719985
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Voor mij wel. Een goederentrein is voor mij een goederentrein. Bruine containerdingen...
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
  zondag 10 februari 2013 @ 17:39:08 #216
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122720007
BordBistro? Naar mijn weten waren al die bistro's vervangen door BordRestaurants.
pi_122720034
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:39 schreef James1988 het volgende:
BordBistro? Naar mijn weten waren al die bistro's vervangen door BordRestaurants.
Dat zou zo maar kunnen hoor :P Voor mij is het één pot nat :P
pi_122720074
Het verschil is dat een BordRestaurant een consumptieverplichting heeft en imho niet zo relaxt zit.
  Redactie Sport zondag 10 februari 2013 @ 17:49:00 #219
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122720345
Die verplichting was er ook in de BordBistro hoor, enige verschil was dat die ipv het restaurant-deel een 1e klas-gedeelte had.
PM mij!
pi_122720440
En dat de BordRestaurant-wagon een meter of twee langer is toch?
pi_122720444
Klopt.
pi_122720534
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:49 schreef dennistd het volgende:
Die verplichting was er ook in de BordBistro hoor, enige verschil was dat die ipv het restaurant-deel een 1e klas-gedeelte had.
Ja maar je werd niet weggestuurd en in het restaurant wel.
  zondag 10 februari 2013 @ 17:55:26 #223
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122720549
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja maar je werd niet weggestuurd en in het restaurant wel.
Hangt af van hoe de pet van het DB-poppetje staat he. Of hoe de tampon zit.
pi_122720575
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hangt af van hoe de pet van het DB-poppetje staat he. Of hoe de tampon zit.
Tampons worden doorgaans niet scheef ingebracht. Al weet ik niet hoe de Duitsers dat doen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 17:56:23 #225
Maffe Fries
pi_122720586
Leuk Amerikaans treintje in de sneeuw. Alleen wel typisch Amerikaans om te lachen :')

http://www.liveleak.com/view?i=111_1360462432
  zondag 10 februari 2013 @ 18:02:11 #226
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122720814
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:56 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Tampons worden doorgaans niet scheef ingebracht. Al weet ik niet hoe de Duitsers dat doen.
"Doorgaans" :z
  zondag 10 februari 2013 @ 18:03:07 #227
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122720848
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:56 schreef Peterselieman het volgende:
Leuk Amerikaans treintje in de sneeuw. Alleen wel typisch Amerikaans om te lachen :')

Stelletje rednecks bijmekaar ook daar :')
pi_122720895
Ik zou daar net zo hard om gelachen hebben :D
  zondag 10 februari 2013 @ 18:04:58 #229
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122720924
Ja ik ook wel :D Ik bedoel meer die mongol die gewoon 80 blijft rijden terwijl er niet te zien is waar je op rijdt 8)7
pi_122721058
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:05 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
De nog steeds gele DBS 6416 kwam met -30 aan in Emmen met 6 lege ketelwagens, die in Lutterade bij Stabic weer beladen worden met Caprolactam.
Momenteel gaat de trein dinsdag t/m vrijdag/zaterdagnacht via Almelo, Hengelo, Zutphen, Nijmegen, Venlo en Roermond naar Stabic, maar dit kan nog wel eens snel voorbij zijn. De gemeente Hof van Twente pruttelt tegen toen zij dit ineens vernamen. Maar tot op heden is er voor de trein nog geen wijziging merkbaar, en staat netjes te wachten de hierboven beschreven route maar mocht met -90 al naar Almelo vertrekken.
Dat bedrijf heet Sabic (Saudi Basic Industries Corporation) en caprolactam is een grondstof voor nylon.
pi_122721350
Ik wist helemaal niet dat de Nederlandse tak onderdeel wás van DSM, las ik vanochtend op wikipedia.
pi_122721556
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik wist helemaal niet dat de Nederlandse tak onderdeel wás van DSM, las ik vanochtend op wikipedia.
SABIC heeft enkele jaren geleden de bulkchemie overgenomen van DSM. Die tak is conjunctuurgevoelig en daarom niet zo leuk voor een beursgenoteerd bedrijf, want eens in de zoveel jaren zit je dan met een fikse zeperd in je cijfers, wat dan weer tot lagere beurskoersen leidt.

De fabriek in Emmen, waar die caprolactam naartoe vervoerd wordt is overigens wel van DSM.
  zondag 10 februari 2013 @ 18:38:17 #233
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122722238
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:56 schreef Peterselieman het volgende:

Amerika, staat vrij hoog op de verlanglijst :)
  zondag 10 februari 2013 @ 18:39:10 #234
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122722276
quote:
3s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:08 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dat bedrijf heet Sabic (Saudi Basic Industries Corporation) en caprolactam is een grondstof voor nylon.
Owh, ik meende Stabic, effe aanpassen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 19:15:22 #235
Maffe Fries
pi_122723540
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:38 schreef greavy het volgende:

[..]

Amerika, staat vrij hoog op de verlanglijst :)
ja hier ook, maar dan niet voor de treinen :+
  zondag 10 februari 2013 @ 19:18:08 #236
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122723646
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja hier ook, maar dan niet voor de treinen :+
Voor mij ook niet alleen voor de treinen hoor ;)
pi_122723866
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:05 schreef greavy het volgende:
[ link | afbeelding ]
De nog steeds gele DBS 6416 kwam met -30 aan in Emmen ...

[ link | afbeelding ]
Hier is de gele 6416 met de lege Caprolactam-trein ...

[ link | afbeelding ]
DBS 6416 + lege Caprolactam by theknittur, on Flickr

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
DBS 6416 + beladen Caprolactam
In Lochem was een personeelswissel op het pikdonkere perron voorzien. De machinist van de lege Caprolactam-trein neemt de beladen versie over, en de machinist van de beladen versie neemt de lege versie weer mee. In Almelo heeft de machinist met standplaats Onnen zijn einde dienst bereikt, en gaat naar huis. Over een paar uur brengt een andere machinist van standplaats Almelo de trein weer verder naar Emmen.
Tenzij ze in Lochem ook de 6416 rood geverfd hebben denk ik niet dat die laatste foto de 6416 is :D
(O ja, het nummer 6413 erop geeft ook wel een hint) :P
  zondag 10 februari 2013 @ 19:25:07 #238
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122723917
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:24 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Tenzij ze in Lochem ook de 6416 rood geverfd hebben denk ik niet dat die laatste foto de 6416 is :D
(O ja, het nummer 6413 erop geeft ook wel een hint) :P
Oeps, gelijk ff aanpassen...

Gelijk ff twee sfeerplaten uit Lochem online zetten. De trein met de 6416 was niet echt mogelijk, mede doordat de trein iets "te vroeg" stopte. De machinist had niet door dat wij in Lochem stonden, en was al ingedut. Toen hij de andere trein overnam, bood hij zijn excuses nog aan!
Hij had respect voor ons dat wij de nacht doortrokken, en wilde wel meewerken.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 19:36:18 #239
Maffe Fries
pi_122724318
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:18 schreef greavy het volgende:

[..]

Voor mij ook niet alleen voor de treinen hoor ;)
Scarlett Johansson O+ :9~
  zondag 10 februari 2013 @ 19:36:44 #240
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122724329

Nachtelijke sfeer in Lochem
Terwijl het diep in de nacht is, en heel Nederland in diepe slaap ligt, staan wij in Lochem voor een foto van de 2 treintjes. De trein naar Limboland kwam vrij vroeg tot stilstand, dus was er niet veel mogelijk. Toch even een foto gemaakt.

Nachtelijk sfeertje in Lochem
In Lochem werd vliegensvlug van machinist gewisseld, en met circa 15 minuten in de min vertrokken beide treintjes.
pi_122724403
Mooie platen Greavy!
pi_122724720
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 18:39 schreef greavy het volgende:

[..]

Owh, ik meende Stabic, effe aanpassen.
Wat ik al dacht, caprolactam wordt warm vervoerd zodat het vloeibaar blijft. Het spul is in principe wel brandbaar, maar dat is geen heel groot probleem omdat het vlampunt hoog ligt. Dat betekent dat het alleen vlam zou kunnen vatten als de hele trein al in de fik staat. Dat is niet heel waarschijnlijk en daarmee is het het verhaal dat de gevolgen niet te overzien zijn als het in brand vliegt echt schromelijk overdreven. Methanol is bijvoorbeeld veel gevaarlijker. Dat wordt ook wel vervoerd via het spoor. Ik kan me namelijk nog wel foto's van jou herinneren dat DuPont bediend werd.
pi_122724994
http://nl.wikipedia.org/wiki/Caprolactam
Smeltpunt van 68 graden, vlampunt van 125. Het moet dus wel aardig warm worden vervoerd, maar het vlampunt ligt er ver vanaf.

Lijkt wel veilig dus.
  zondag 10 februari 2013 @ 19:57:33 #244
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122725246
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:51 schreef Viezze het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Caprolactam
Smeltpunt van 68 graden, vlampunt van 125. Het moet dus wel aardig warm worden vervoerd, maar het vlampunt ligt er ver vanaf.

Lijkt wel veilig dus.
Ik las ook dat je 4,5 kg in 1 liter water kunt oplossen. Waarom doen we dat niet dan? Ook vloeibaar en bespaart de energie van het erwarmen.
  zondag 10 februari 2013 @ 20:07:11 #245
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122725706

Staat nog steeds in Stavoren.
pi_122725780
quote:
gebruik5s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik las ook dat je 4,5 kg in 1 liter water kunt oplossen. Waarom doen we dat niet dan? Ook vloeibaar en bespaart de energie van het erwarmen.
Het moet toch verwarmd worden om het te laten reageren, dus dat verwarmen is niet een overbodige stap die achterwege gelaten kan worden. Als je het opgelost gaat vervoeren, heb je een groter volume en gewicht dat vervoerd moet worden, waardoor het vervoer meer wagons en energie vergt. Ten slotte moet dat water er voor gebruik in de fabriek uitgedampt worden, wat ook weer een hoop energie kost. Omdat het gevaar toch al niet groot is, is verwarmd vervoeren de beste optie.
pi_122725920
Kost dus veel meer geld. Daarnaast, als het is opgelost in water, is de kans op ontbranding dan helemaal weg?
pi_122726369
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:11 schreef Viezze het volgende:
Kost dus veel meer geld. Daarnaast, als het is opgelost in water, is de kans op ontbranding dan helemaal weg?
Ja, die kans is dan nihil. Het water moet er namelijk eerst uit voordat het warm genoeg kan worden voor verbranding. Water kookt immers bij 100°C en caprolactam kan pas vlam vatten bij 125 °C. Ik verwacht niet dat zo'n trein een vlammenzee inrijdt, waarna al het water verdampt en ten slotte dat spul begint te fikken, zonder dat de brandweer ingrijpt.
pi_122726461
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:20 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ja, die kans is dan nihil. Het water moet er namelijk eerst uit voordat het warm genoeg kan worden voor verbranding. Water kookt immers bij 100°C en caprolactam kan pas vlam vatten bij 125 °C. Ik verwacht niet dat zo'n trein een vlammenzee inrijdt, waarna al het water verdampt en ten slotte dat spul begint te fikken, zonder dat de brandweer ingrijpt.
Ik ben benieuwd wat voor rare praktijken er in de gemeente Hof van Twente plaats vinden dat ze daar wel bang voor zijn :+
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 20:22:33 #250
Maffe Fries
pi_122726480
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:07 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
misschien kan het bord ooit een toeristische attractie worden :+
pi_122726515
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd wat voor rare praktijken er in de gemeente Hof van Twente plaats vinden dat ze daar wel bang voor zijn :+
Wij hadden het over het oplossen van de stof in water om zo het brandgevaar uit te sluiten. Het wordt nu in pure vorm vervoerd, maar de kans op een gigantische brand is dan nog steeds klein.
pi_122727630
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Het is gewoon de standaardreactie van leken: chemie is eng en gevaarlijk! ;( ;( ;( Ze moeten zich onmetelijk veel meer zorgen maken over tankwagens die benzine vervoeren binnen de gemeente.

Net trouwens nog een stukje over het spoor in KRO De Reünie.
  zondag 10 februari 2013 @ 20:44:04 #253
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122727675
Caprolactam hoef je niet bang voor te zijn idd.

Komen er nog wat chloortreinen bij of zo? Of blijft het daarbij?
pi_122728061
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Caprolactam hoef je niet bang voor te zijn idd.

Komen er nog wat chloortreinen bij of zo? Of blijft het daarbij?
Vervoer van chloor via het spoor is toch een paar jaar geleden al gestopt?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 20:52:43 #255
Maffe Fries
pi_122728105
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:51 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Vervoer van chloor via het spoor is toch een paar jaar geleden al gestopt?
regulier wel ja, maar het kan zijn dat bij onderhoud in een van de fabrieken er incidenteel toch chloortreinen rijden om de productie op gang te houden
pi_122728228
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:04 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Gut behütet – über dem Eingang dieses Bahnhofs wacht majestätisch die „Saxonia“. Wer weiß, welcher Bahnhof hier zu sehen ist?

DB FB
kickuh
pi_122731011
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:07 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
Het project is wel gereed? :P

Overigens zou ik dergelijke Europese subsidies voor regionale ontwikkeling liever gebruikt zien om het conventionele spoor te verbeteren (elektrificatie, nieuwe trajecten of whatever), maar goed.
  zondag 10 februari 2013 @ 21:45:30 #258
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122731276
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 16:20 schreef Peterselieman het volgende:

IJzel, leuk!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 10 februari 2013 @ 21:46:36 #259
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122731341
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:45 schreef Duvel het volgende:

[..]

IJzel, leuk!
Dit ziet er niet echt gezond uit hoor :{
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 21:46:47 #260
Maffe Fries
pi_122731357
geinig feitje tussendoor: de treinenreeks is zo'n succes dat in 2012 van de top tien veelposters in PTA er zes hier met enige regelmaat posten :+
  zondag 10 februari 2013 @ 21:48:02 #261
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122731434
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:46 schreef Peterselieman het volgende:
geinig feitje tussendoor: de treinenreeks is zo'n succes dat in 2012 van de top tien veelposters in PTA er zes hier met enige regelmaat posten :+
En waaruit bestaat de top-1?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 21:48:48 #262
Maffe Fries
pi_122731487
quote:
10s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En waaruit bestaat de top-1?
op de plaatsen 1 en 2 staan de mods van PTA ;)
pi_122731498
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:46 schreef Peterselieman het volgende:
Je bedoelt dat de rest van PTA maar een saai stil zooitje is? :O
  zondag 10 februari 2013 @ 21:49:06 #264
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122731508
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit ziet er niet echt gezond uit hoor :{
Nee, maar als je op het perron kijkt zie je mensen nogal schuivelen: het is spekglad dus er zal ook een hoop ijs op de bovenleiding zitten.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 10 februari 2013 @ 21:50:07 #265
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122731583
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

op de plaatsen 1 en 2 staan de mods van PTA ;)
Ja voor 2012 misschien. Maar all-time?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 21:52:57 #266
Maffe Fries
pi_122731791
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja voor 2012 misschien. Maar all-time?
dat zou ik niet weten
pi_122731806
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:45 schreef Duvel het volgende:

[..]

IJzel, leuk!
En dat heeft gisterochtend een DDAR in de hens gezet. Kan me niet voorstellen..
  zondag 10 februari 2013 @ 21:53:45 #268
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122731861
Een gloeiend stuk koolstrip op een balg misschien?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122732824
Weet iemand nog ergens wat interessante docu's te vinden over de aanleg van spoorlijnen in NL ?
Heb net deze gekeken over de Flevolijn:

Best wel interessant maar wat ouder. Iets recenter iemand?
Soort van docu zou helemaal mooi zijn.
pi_122733396
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 22:10 schreef Monopoly het volgende:
Weet iemand nog ergens wat interessante docu's te vinden over de aanleg van spoorlijnen in NL ?

Er is een film van Schiphol 24 op een prorail DVD. Ik weet niet of die publiekelijk te vinden zijn, kon hem ook zo gauw niet vinden op internet.
Hele serie:
http://www.rtl.nl/programma/spanningophetspoor/video/
  zondag 10 februari 2013 @ 22:23:45 #271
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122733647
quote:

Op de website van Omroep Flevoland is het programma van de opening van de Hanzelijn te vinden. Daar zit ook een film over de bouw van de Hanzelijn in. Het is bij mijn weten alleen niet heel technisch van aard. (Zacht uitgedrukt)
pi_122733688
Spanning op het Spoor! Ja dat zocht ik nog, thanks :D
  zondag 10 februari 2013 @ 22:25:26 #273
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122733765
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 22:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Spanning op het Spoor! Ja dat zocht ik nog, thanks :D
Oh die grote sorry show van 2008 ja :')
  zondag 10 februari 2013 @ 22:25:52 #274
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122733791
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 22:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Op de website van Omroep Flevoland is het programma van de opening van de Hanzelijn te vinden. Daar zit ook een film over de bouw van de Hanzelijn in. Het is bij mijn weten alleen niet heel technisch van aard. (Zacht uitgedrukt)
http://www.omroepflevolan(...)jn+50+km+nieuw+spoor
  zondag 10 februari 2013 @ 22:26:57 #275
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122733849
quote:

Ik heb er hier nog interresante Docu's liggen over oa de Betuweroute, Havenspoorlijn en HSL.
  zondag 10 februari 2013 @ 22:29:43 #276
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122733972
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:53 schreef b2py het volgende:

[..]

En dat heeft gisterochtend een DDAR in de hens gezet. Kan me niet voorstellen..
gebeurt nochtans vaker

13 maart 2006, Zwolle
pi_122734058
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

gebeurt nochtans vaker

[ afbeelding ]

13 maart 2006, Zwolle
O ja, die stond daar heel handig midden op de IJsselbrug _O-
pi_122734209
Dat heeft wel hard gebrand :D Check die bovenleiding.
pi_122734559
Top! Spanning op het spoor is wel leuk. Jaren terug nog gekeken toen ik nog niet zoveel met treinen had, dus dit is wel tof om te kijken nu :D
pi_122735880
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

gebeurt nochtans vaker

[ afbeelding ]

13 maart 2006, Zwolle
Dat is waar, mooi plaatje overigens. Heeft SLT al eens in de brand gestaan?
  zondag 10 februari 2013 @ 23:14:04 #281
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122736281
SLT naar mijn weten niet, VIRM wel. })
pi_122736417
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:
SLT naar mijn weten niet, VIRM wel. })
Zonde, VIRM is een prima trein. Veel plaats/capaciteit en men kon er eerst zelfs liftjes in bouwen voor de catering :Y.
dag
pi_122736533
quote:
6s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:16 schreef Peter het volgende:

[..]

Zonde, VIRM is een prima trein. Veel plaats/capaciteit en men kon er eerst zelfs liftjes in bouwen voor de catering :Y.
Ik ben benieuwd of die liften er uitgesloopt worden als de eerste VIRM-stammen gereviseerd worden.
  zondag 10 februari 2013 @ 23:19:46 #284
200192 Darkwing_Duck
pi_122736545
Weet iemand de tarieven vind van een ticket naar brussel zuis vanaf bergen op zoom, of roosendaal of essen.
pi_122736601
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:19 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of die liften er uitgesloopt worden als de eerste VIRM-stammen gereviseerd worden.
Lijkt me wel, verbetert de doorstroming (bredere trappen).

quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Weet iemand de tarieven vind van een ticket naar brussel zuis vanaf bergen op zoom, of roosendaal of essen.
Reisplanner op http://www.nshispeed.nl/, kun je ook aangeven of je binnenlands met korting/vrij reist.
  Redactie Sport zondag 10 februari 2013 @ 23:35:58 #286
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122737119
quote:
1s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:19 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Lijkt me niet: ze maken deel uit van de constructie van de bak. Bij VIRM-4 is dit ook opnieuw ontworpen.
PM mij!
  zondag 10 februari 2013 @ 23:57:37 #287
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122737917
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:35 schreef dennistd het volgende:

[..]

Lijkt me niet: ze maken deel uit van de constructie van de bak. Bij VIRM-4 is dit ook opnieuw ontworpen.
Het liftmechaniek zelf zal wel verwijderd worden, neem ik aan, omdat het niet meer gebruikt wordt. Mogelijk is het zelfs al verwijderd. Dat scheelt al snel honderden kilo's (als het niet meer is), wat weer gevolgen heeft voor het energieverbruik van de trein.

Het vervangen van de trappen door brede exemplaren (zoals in VIRM-4) zie ik niet gebeuren omdat dit een forse constructiewijziging inhoudt.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 10 februari 2013 @ 23:58:14 #288
Maffe Fries
pi_122737940
interessante column in de Volkskrant over tien essentiële denkfouten die er nu op het spoor spelen.

http://www.volkskrant.nl/(...)erlandse-spoor.dhtml
  maandag 11 februari 2013 @ 00:09:55 #289
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122738364
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:58 schreef Peterselieman het volgende:
interessante column in de Volkskrant over tien essentiële denkfouten die er nu op het spoor spelen.

http://www.volkskrant.nl/(...)erlandse-spoor.dhtml
Ja, ja, de aloude "vroeger was alles beter"-column. Die komt iedere zoveel maanden wel weer een keer voorbij, en iedere keer is de conclusie als je er nog eens een keer over nadenkt "Oh nee, toch niet".

quote:
De genoemde kwalen zijn alleen te verhelpen door de natuurlijke mono­poliepositie van één nationaal spoorbedrijf onder directe verantwoordelijk­heid van de staat te herstellen, ervoor te zorgen dat dat spoor­be­drijf weer zelf op de werkvloer over voldoende gekwalifi­ceerde monteurs voor repara­ties be­schikt, en het departement over dito ingenieurs om fabrikanten en fabrikaten ook vooraf op hun inhoudelijke merites te beoorde­len.
Die "natuurlijke monopoliepositie" is helemaal niet zo natuurlijk: zelfs de allereerste spoorwegen (zoals in Engeland en België) waren private bedrijven die elkaar beconcurreerden. Pas na de opkomst van de auto ging het bergafwaarts met de spoorwegen en werden deze in grote mate genationaliseerd.

In Nederland is er zelfs nooit sprake geweest van "een nationaal spoorbedrijf onder directe verantwoordelijkheid van de staat", NS is altijd een min-of-meer zelfstandig bedrijf geweest (al wisselde die mate van zelfstandigheid naargelang de politieke waan van de week).

NS heeft, met NedTrain, een prima onderhoudsbedrijf en heeft prima gekwalificeerd personeel (monteurs en technici) in dienst. Over de positie van gekwalificeerd personeel valt eveneens te twisten: de spoorwegen bezaten vroeger over veel meer technische kennis dan tegenwoordig, zo had British Rail een eigen engineering-afdeling (BREL). Dit heeft z'n nut bewezen (zie IC125), maar is eigenlijk misplaatst: de daadwerkelijke engineering kan door de industrie worden gedaan, technisch personeel bij de operators is wel nodig om de suggesties vanuit de industrie te valideren.

quote:
Dat weet iedereen die even nadenkt, alleen durven weinig politici dat te zeggen, omdat zij daarmee moeten er­kennen de plank jaren­lang misgesla­gen te hebben. En politici zijn net mensen, dus dat doen ze niet graag. 'Velen', aldus citeerde De Volkskrant woensdag de Zeeuwse emeritus-predikant Lam­brecht Quist, 'hebben zich na de ramp niet bekeerd'. Zijn opmerking sloeg op de Watersnoodramp van 1953, maar voor de Spoor­ramp van 2013 geldt het ook.
Eveneens een dooddoener: "iedereen die nadenkt weet dat ik gelijk heb." Ik ben het niet eens met Thomas von der Dunk, terwijl ik er toch wel redelijk wat over nadenk. Maargoed, het is makkelijk brallen van achter je beeldscherm. Ook voor Thomas von der Dunk.

Ik ben het overigens wel eens met Von der Dunk dat sommige dingen zullen moeten veranderen, maar ik ben het niet eens met de spruitjeslucht die rond die column hangt.

Mijn mening over de 'denkfouten' op een rijtje:
1- Het "natuurlijk monopolie" is niet "natuurlijk", maar is zo ontstaan omdat de Staat (in vrijwel alle landen) ingreep om het spoor "te redden". In vele landen is te zien dat een situatie met veel exploitanten prima werkt.
2- Concurrentie in het OV gaat niet om "wat kiest de consument" maar "wat kiest het provincie/landelijke bestuur namens de consument om het beste aanbod te krijgen". De EU is bezig met verdere concurrentie in het OV, maar dit vereist een lange adem
3- Von der Dunk maakt niet duidelijk waarom de scheiding van exploitant en infrabeheerder een foute keuze is.
4- Volgens Von der Dunk is 'samenhang' het slachtoffer van concurrentie bij het maken van een dienstregeling, maar ook onder één spoorwegmaatschappij zou samenhang hieronder te lijden hebben. De oorzaak is niet concurrentie, maar capaciteit op het spoor en de stations.
5- De keuze om vrijwel al het onderhoudend personeel in aparte bedrijven te stoppen is twijfelachtig, hierin ga ik tot in beperkte mate mee met VdD. Onderhoudstechnici zouden wellicht beter op hun plek zijn bij ProRail (zoals het geval is bij andere infrabeheerders)
6- Mij is niet duidelijk welk punt de auteur hier probeert te maken. Ieder bedrijf zal bij iedere aanschaf een kosten/batenanalyse maken en kijken naar winst op zowel korte als lange termijn. Ook de spoorwegen doen dat.
7- Deskundigheid bij ProRail moet er zeker zijn, om de kwaliteit van het werk te kunnen controleren. Maar het lijkt mij dat dat soort mensen er wel in dienst zijn.
8- "verplicht aanbesteden van rollend materieel is onzin", dit is een heel andere discussie. Zolang je met belastinggeld speelt vind ik dat daar verstandig mee moet worden omgesprongen. Een aanbesteding prikkelt hiertoe.
9- "een trein aanbesteden is hetzelfde als een huis aanbesteden". De auteur doet nu net alsof de operator geen enkele zeggenschap heeft in hoe een trein gebouwd zou moeten worden. Dit is niet waar: een spoorwegmaatschappij kan tot op het niveau van de gebruikte boutjes voor het vastzetten van een klapzitting specificeren hoe de trein gebouwd moet worden. Dit gebeurt niet omdat dit niet tot de core business van een exploitant behoort.
10- Hierin ben ik het dan eens met Von der Dunk: een aanbestedende partij moet ten alle tijde beschikking hebben over kennis en expertise om geen rad voor ogen gedraaid te worden door de partij die een aanbesteding heeft gewonnen.

[ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 11-02-2013 00:26:16 ]
pi_122738427
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 23:57 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het liftmechaniek zelf zal wel verwijderd worden, neem ik aan, omdat het niet meer gebruikt wordt. Mogelijk is het zelfs al verwijderd. Dat scheelt al snel honderden kilo's (als het niet meer is), wat weer gevolgen heeft voor het energieverbruik van de trein.

Het vervangen van de trappen door brede exemplaren (zoals in VIRM-4) zie ik niet gebeuren omdat dit een forse constructiewijziging inhoudt.
In de technische kant van het verhaal ben ik niet thuis zoals uit mijn vorige reactie bleek :+

Misschien kunnen ze de liftruimte wel voor iets anders benutten?
pi_122739138
Mooie column weer Driek!
  maandag 11 februari 2013 @ 01:00:33 #292
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_122739447
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 00:38 schreef Monopoly het volgende:
Mooie column weer Driek!
Thanks. Ook dan voor je aardige woorden onder die column. Blij mee.
pi_122739641
Geen probleem ^O^
  maandag 11 februari 2013 @ 07:05:25 #294
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122740774
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 00:09 schreef James1988 het volgende:
Ik ben het overigens wel eens met Von der Dunk dat sommige dingen zullen moeten veranderen, maar ik ben het niet eens met de spruitjeslucht die rond die column hangt.

Mijn mening over de 'denkfouten' op een rijtje:
1- Het "natuurlijk monopolie" is niet "natuurlijk", maar is zo ontstaan omdat de Staat (in vrijwel alle landen) ingreep om het spoor "te redden". In vele landen is te zien dat een situatie met veel exploitanten prima werkt.
Het is ontstaan om afstemmingsvoordelen te kunnen behalen. Raar dat je dat weghaalt uit een gesubsidieerd systeem.
quote:
2- Concurrentie in het OV gaat niet om "wat kiest de consument" maar "wat kiest het provincie/landelijke bestuur namens de consument om het beste aanbod te krijgen". De EU is bezig met verdere concurrentie in het OV, maar dit vereist een lange adem
De mechanismen die bij normale concurrentie zorgen voor prikkels ontbreken in een aanbestedingssysteem vrijwel volledig. De enige plek waar die wel aanwezig is, is tijdens de aanbiedingsfase. Er blijkt echter vaak een discrepantie tussen de aanbiedingsfase en de uitvoeringsfase te zijn waardoor de vraag is wat dat nu eigenlijk waard is. Daarbij geldt ook dat men er niet vaak voor kiest om een vervoerder dan weg te halen omdat er dan helemaal geen OV meer is.
quote:
3- Von der Dunk maakt niet duidelijk waarom de scheiding van exploitant en infrabeheerder een foute keuze is.
Eens: Maar OV-SAAL bewijst bijvoorbeeld de totale discrepantie tussen het beleid van een vervoerder en een infrabeheerder die op de centjes moet letten.
quote:
4- Volgens Von der Dunk is 'samenhang' het slachtoffer van concurrentie bij het maken van een dienstregeling, maar ook onder één spoorwegmaatschappij zou samenhang hieronder te lijden hebben. De oorzaak is niet concurrentie, maar capaciteit op het spoor en de stations.
Je mist zijn punt: Bij samenhang binnen één vervoerder maakt die zelf een afweging en past zich daarop aan. Anders krijg je jaarlijks een overbelastverklaring zoals tussen Amersfoort en Barneveld aansluiting.
quote:
5- De keuze om vrijwel al het onderhoudend personeel in aparte bedrijven te stoppen is twijfelachtig, hierin ga ik tot in beperkte mate mee met VdD. Onderhoudstechnici zouden wellicht beter op hun plek zijn bij ProRail (zoals het geval is bij andere infrabeheerders)
Belangrijk zijn daarin korte lijntjes waardoor een hoop sneller geregeld kan worden.
quote:
7- Deskundigheid bij ProRail moet er zeker zijn, om de kwaliteit van het werk te kunnen controleren. Maar het lijkt mij dat dat soort mensen er wel in dienst zijn.
Er is binnen Prorail niemand die wat snapt van bouwmanagement. Do I need to say more?
quote:
8- "verplicht aanbesteden van rollend materieel is onzin", dit is een heel andere discussie. Zolang je met belastinggeld speelt vind ik dat daar verstandig mee moet worden omgesprongen. Een aanbesteding prikkelt hiertoe.
Een aanbesteding maakt het wel lastig om het bedrijf met de goede ervaringen te nemen.
quote:
9- "een trein aanbesteden is hetzelfde als een huis aanbesteden". De auteur doet nu net alsof de operator geen enkele zeggenschap heeft in hoe een trein gebouwd zou moeten worden. Dit is niet waar: een spoorwegmaatschappij kan tot op het niveau van de gebruikte boutjes voor het vastzetten van een klapzitting specificeren hoe de trein gebouwd moet worden. Dit gebeurt niet omdat dit niet tot de core business van een exploitant behoort.
Eens.
quote:
10- Hierin ben ik het dan eens met Von der Dunk: een aanbestedende partij moet ten alle tijde beschikking hebben over kennis en expertise om geen rad voor ogen gedraaid te worden door de partij die een aanbesteding heeft gewonnen.
Eens.
pi_122740844
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 00:38 schreef Monopoly het volgende:
Mooie column weer Driek!
Ik sluit me hierbijaan :)
  maandag 11 februari 2013 @ 08:14:49 #296
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122741205
De stroomafnemer wordt trouwens om aerodynamische redenen niet voorop geplaatst.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122742570
Overigens, die trein die afgefikt was lijkt mij als leek op zo'n oude dubbeldekker met groene bankjes. Die maken een gaaf geluid, beter dan die fluitdubbeldekkers met die paarse bankjes :(

(en ja ik moet eens ff googlen dan kan ik ook allerlei Ddm termen erin gooien :) )
  Redactie Sport maandag 11 februari 2013 @ 10:03:11 #298
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122742674
quote:
2s.gif Op maandag 11 februari 2013 08:14 schreef Duvel het volgende:
De stroomafnemer wordt trouwens om aerodynamische redenen niet voorop geplaatst.
De Belgische reeks 25.5 had maar één stroomafnemer, die dus ook regelmatig voorop zat.
PM mij!
  maandag 11 februari 2013 @ 10:03:35 #299
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_122742682
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 00:11 schreef KnightSolaire het volgende:

In de technische kant van het verhaal ben ik niet thuis zoals uit mijn vorige reactie bleek :+

Misschien kunnen ze de liftruimte wel voor iets anders benutten?
Automaten met frisdrank ende bier :Y.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_122742709
quote:
6s.gif Op maandag 11 februari 2013 10:03 schreef JDude het volgende:

[..]

Automaten met frisdrank ende bier :Y.
Strak plan :D
  maandag 11 februari 2013 @ 10:25:08 #301
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122743110
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 10:03 schreef dennistd het volgende:

[..]

De Belgische reeks 25.5 had maar één stroomafnemer, die dus ook regelmatig voorop zat.
Klopt, maar dat wil net zeggen dat het ideaal was. Als je je gehele park uitrust met stroomafnemers die extra bovenleidingslijtage veroorzaken, word je niet blij...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')