Dat ga ik doen! Ik heb dan wel geen tropisch aquarium - gewoon goudvissen - maar wel last van algen in de slangen. Rotwerk om dat schoon te maken.quote:- Tape de slangen van je pomp in met zwarte tape om alg in de slangen te voorkomen.
De helft aan water kun je opzich er makkelijk direct verversen zonder problemen..quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:44 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Als je je vissen langer dan een uurtje in een emmer moet laten zou ik zorgen dat er een klein thermostaatje in zit. Water in een emmer koelt sneller af dan in je aquarium, en met de stress van hun verhuizing heb je zo een ziekte erin.
Als je 50/60% water bewaart dan zou ik in ieder geval een paar dagen wachten tot je het water weer aan gaat vullen met nieuw water, en dat aanvullen in delen doen.
Het zou makkelijker zijn om je vissen even in een tijdelijk 2e aquarium te zetten, zodat je je aquarium rustig weer kunt opstarten. Meestal kun je op marktplaats gratis een bak vinden, zo heb ik het ook gedaan
Heb net toch maar wel een 60x30x30 opgehaald. Daar kunnen dan de vissen tijdelijk even in. Het is dan maar voor 1 nachtje, maar dan heb ik gewoon iets meer ruimte om de grote bak in te richten... misschien haal ik er zo via marktplaats nog ff 1 bij, want mijn vissen passen eigenlijk niet allemaal bij elkaar in zo'n kleine bak, ook al is het maar voor even.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 15:24 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Kun je niet een bak/emmer lenen of kopen waar alle vissen + filter en verwarming in kunnen? Die zou je dan beneden kunnen zetten op wieltjes en je gewone bak met een klein laagje water verplaatsen zodat je de bodem er in kan laten zitten? En dan vervolgens je emmer met vissen naar je nieuwe huis rijden en de boel weer over zetten?
Die beestjes zijn al zwak als ze verkocht wordenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:04 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Gisteren heb ik mijn bijlzampjes aangevuld met tien nieuwe. Nu dreef er net een bijlzampje door de bak, die volgens mij al klaar was om naar het licht te gaan.
Zou 't kunnen dat ie tegen de dekruitjes is gesprongen en daardoor nu ronddrijft?
Filter en as zien er wel goed uit. Zal vanavond eens kijken of ik de gehele in en uitvoer kan controleren. denk het niet, want is helemaal ingebouwd...quote:Op zondag 27 januari 2013 21:55 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
De gehele uit en invoer al eens gecontroleerd?
Asje nog in orde? Zou toch een oorzaak moeten hebben, hoe vreemd dan ook
Sterkere filtering is altijd fijn natuurlijk, maar wellicht dat je de huidige later nog kan fixen zodat je een reserve hebt staan
Epic fail. Beetje ingelezen. Kom thuis.... intake van water zal helemaal verstopt. Ging al een lampje branden toen ik de pomp uitzette en er allemaal lucht uit de inlaat kwam.quote:Op maandag 28 januari 2013 12:53 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Kijk es aan!!Das een aangename verrassing!
Ik heb wel eens gehad dat daarna een hoop vuil het water in geblazen werd vanuit de slangenquote:Op maandag 28 januari 2013 17:42 schreef Kreator het volgende:
[..]
Epic fail. Beetje ingelezen. Kom thuis.... intake van water zal helemaal verstopt. Ging al een lampje branden toen ik de pomp uitzette en er allemaal lucht uit de inlaat kwam.
Daarna dankzij een tip de lucht eruit 'gepompt' met een dingetje op het filter en hij draait weer helemaal als nieuw. Megastroming.. Wel een opluchting. Hopelijk krijgemn de vissen nu ook weer genoeg zuurstof.
Maar ik koop toch maar wel dat reserve filter. Beter om het te hebben staan..
Gaat wel lekker zo, hequote:Op maandag 28 januari 2013 17:42 schreef Kreator het volgende:
[..]
Epic fail. Beetje ingelezen. Kom thuis.... intake van water zal helemaal verstopt. Ging al een lampje branden toen ik de pomp uitzette en er allemaal lucht uit de inlaat kwam.
Daarna dankzij een tip de lucht eruit 'gepompt' met een dingetje op het filter en hij draait weer helemaal als nieuw. Megastroming.. Wel een opluchting. Hopelijk krijgemn de vissen nu ook weer genoeg zuurstof.
Maar ik koop toch maar wel dat reserve filter. Beter om het te hebben staan..
Poeh, hoelang ik het hele aquarium al heb staan in de huidige opstelling bedoel je ?quote:Op maandag 28 januari 2013 19:55 schreef Twinky het volgende:
Hoe lang heb je hem al staan? wat zit er allemaal in?
ja?quote:Op maandag 28 januari 2013 19:56 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Poeh, hoelang ik het hele aquarium al heb staan in de huidige opstelling bedoel je ?
Ik meen sinds mei 2008, de bak inhoud is ongeveer 110 liter.quote:
Ik lees dat je 2 weken geleden je filter hebt schoongemaakt. Hoe vaak doe je dat normaal gesproken en war voor filter is het? Het lijken mij ook vrij veel vissen voor 110 liter. Kan zijn dat de witte waas komt omdat er niet genoeg bacterieen in het water zitten. Hoe vaak en hoeveel water ververs je?quote:Op maandag 28 januari 2013 19:51 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik zou graag even een hulplijn willen inschakelen..
Dit is namelijk mijn
En nu ben ik eigenlijk op het punt dat ik het niet meer zo goed weet wat ik er mee aan moet.
Ik heb het water al gemeten maar ook daar komt niet iets heel bijzonders uit..
Ph : 7
Gh : 8
Kh : 3
No2 : 0
No3 : 10
Cl˛ : 0
Waarbij de Kh dan wat aan de lage kant is maar daar zie ik geen verband mee qua troebelheid van het water. Graag zou ik van jullie eens willen weten wat ik er nog aan kan doen om het water helderderder te krijgen![]()
Het filter reinig ik normaal gesproken één keer in het half jaar; het is een filter wat in de kap van het aquarium verwerkt is.quote:Op maandag 28 januari 2013 22:08 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik lees dat je 2 weken geleden je filter hebt schoongemaakt. Hoe vaak doe je dat normaal gesproken en war voor filter is het? Het lijken mij ook vrij veel vissen voor 110 liter. Kan zijn dat de witte waas komt omdat er niet genoeg bacterieen in het water zitten. Hoe vaak en hoeveel water ververs je?
Tof!quote:Op zaterdag 2 februari 2013 16:25 schreef theclansman het volgende:
ik dacht vanochtend even me bak schoonmaken.
til ik wat stenen uit elkaar knallen er allemaal visjes uit.
ik denk dat het kleine l nummertjes zijn![]()
zoveel mogelijk gevangen en in een bakje boven in gedaan
denk dat dit de ouders zijn
[ afbeelding ]
en een mislukte foto van de kleintjes
ik tel er 22
[ afbeelding ]
o gelukkigquote:Op woensdag 20 februari 2013 11:10 schreef Bronson het volgende:
Weet ik. Die zitten er ook nog helemaal niet in. Die koop ik over twee/drie weken. Maar als ze er dan in gaan, is het dan niet schadelijk?
Ok dank je wel.quote:Op woensdag 20 februari 2013 11:14 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
o gelukkiger zijn genoeg mensen die het wel doen..
Maar ik denk dat het niet schadelijk is. Zou wel het filter even schoonmaken voor de vissen erin gaan.
Als je het filter schoonmaakt spoel je toch juist alle bacterien etc eruit die je net hebt opgebouwd? Dan kun je weer drie weken gaan wachten tot je er vissen in kan doen...quote:Op woensdag 20 februari 2013 11:14 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
o gelukkiger zijn genoeg mensen die het wel doen..
Maar ik denk dat het niet schadelijk is. Zou wel het filter even schoonmaken voor de vissen erin gaan.
Nee, hoorquote:Op woensdag 20 februari 2013 11:02 schreef Bronson het volgende:
[..]
Ok. Is het ook niet schadelijk voor de vissen?
Filter omspoelen in aquariumwater, dan is er niks aan de handquote:Op woensdag 20 februari 2013 11:31 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Als je het filter schoonmaakt spoel je toch juist alle bacterien etc eruit die je net hebt opgebouwd? Dan kun je weer drie weken gaan wachten tot je er vissen in kan doen...
Dan schiet je er toch ook niks mee op als je het filter schoonmaakt?quote:Op woensdag 20 februari 2013 11:34 schreef Samzz het volgende:
[..]
Nee, hoor.
[..]
Filter omspoelen in aquariumwater, dan is er niks aan de hand.
Nee? Waarom niet?quote:Op woensdag 20 februari 2013 11:36 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Dan schiet je er toch ook niks mee op als je het filter schoonmaakt?
Maar als je je filter schoonmaakt in water wat je uit je aquarium hebt gehaald en dat weggooit, dan gooi je toch ook alle goede bacterien weg? Wat ik er altijd van begrepen heb is dat je filter enerzijds de troep opvangt en anderszijds zorgt voor de juist bacterien in je bak?quote:Op woensdag 20 februari 2013 11:37 schreef Samzz het volgende:
[..]
Nee? Waarom niet?
Weet je wat een troep er in het filter blijft zitten, daar is het immers voor, he. Dat kan je er met het water dat je uit je aquarium haalt prima uit spoelen.
Dat klopt, het filter heeft die functie.quote:Op woensdag 20 februari 2013 11:42 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Maar als je je filter schoonmaakt in water wat je uit je aquarium hebt gehaald en dat weggooit, dan gooi je toch ook alle goede bacterien weg? Wat ik er altijd van begrepen heb is dat je filter enerzijds de troep opvangt en anderszijds zorgt voor de juist bacterien in je bak?
nietquote:Op woensdag 20 februari 2013 11:45 schreef Samzz het volgende:
Hoe wil je het filter anders schoonmaken?
Hoe verwacht je dat een filter dat dichtslibt met vuil goed blijft werken, dan?quote:
Ik heb altijd begrepen dat je de voorkant een beetje kan schoonmaken door vuil wat ervoor zit een beetje op te zuigen, maar dat het niet bepaald slim is om je hele filter uit te spoelen omdat je dan ook al die bacterien wegspoelt.quote:Op woensdag 20 februari 2013 12:00 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hoe verwacht je dat een filter dat dichtslibt met vuil goed blijft werken, dan?
Nou, ik spoel mijn filter wel uit eens in de zoveel maanden. Er komt enorm veel troep uit, dus het is wel echt nodig.quote:Op woensdag 20 februari 2013 12:06 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Ik heb altijd begrepen dat je de voorkant een beetje kan schoonmaken door vuil wat ervoor zit een beetje op te zuigen, maar dat het niet bepaald slim is om je hele filter uit te spoelen omdat je dan ook al die bacterien wegspoelt.
Lijkt me niet verstandig (glas beschadigt).quote:Op zondag 24 februari 2013 11:32 schreef Kadooosh het volgende:
Weet iemand of zo'n borstel schadelijk is voor je water?
Heb namelijk nogal veel alg en met een standaard aquarium borstel krijg ik het niet weg. Heb ook zon magneetding maar dat werkt ook niet.
[ afbeelding ]
Komen geen krassen door hoor maar heb het toch maar met een bankpasje gedaan. Dat metaal lijkt mij niet goed eigenlijk.quote:Op zondag 24 februari 2013 11:38 schreef Dragonberry het volgende:
Of het schadelijk is weet ik niet, maar denk wel dat je glas echt onder de krassen komt te zitten!
Probeer liever een oud bankpasje of gewone schuurspons.
Voor je planten is het 't best als je dezelfde lampen erin terug doet. Voor je vissen maakt het niet uit (hoewel ik een rood knipperlicht toch afraadquote:Op woensdag 27 februari 2013 17:51 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Komen geen krassen door hoor maar heb het toch maar met een bankpasje gedaan. Dat metaal lijkt mij niet goed eigenlijk.
Is net 1 van de 2 tl lampen stuk gegaan(knippert). Las dat je ze eigenlijk elk jaar moet vervangen en deze zijn al jaren oud volgens mij dus ik vervang ze beide.
Iemand nog tips voor een bepaald type?
Moeten t8 30w 90cm lampen zijn. Zaten een sylvana en jewel warm white in.
Gaat om een standaard aquarium met platy's, roodneuszalmpjes, algeneter en corydora's.
Dus toch weer gewoon 2x warm white?quote:Op woensdag 27 februari 2013 17:54 schreef Messina het volgende:
[..]
Voor je planten is het 't best als je dezelfde lampen erin terug doet. Voor je vissen maakt het niet uit (hoewel ik een rood knipperlicht toch afraad)
Dat is het beste, maar 1x warm white en een andere tint heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd. Twee lampen in een andere tint wel. Één grote algenexplosie.quote:Op woensdag 27 februari 2013 17:55 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Dus toch weer gewoon 2x warm white?
Hoopte op een of andere type die mooier licht geeft :p.
Ik heb ook zon blauwe t8 maar die schijnt de algengroei weer teveel te bevorderen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 17:57 schreef Messina het volgende:
[..]
Dat is het beste, maar 1x warm white en een andere tint heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd. Twee lampen in een andere tint wel. Één grote algenexplosie.![]()
Krijg je ervan als je advies van lieve FoK! mede-aquarianen in de wind slaat.
Ik weet het niet, maar ik kan deze post nog goed herinneren. Ik weet niet of het nog goedgekomen is, maar niet zomaar bestellen zonder even te google'n.quote:Op woensdag 27 februari 2013 18:01 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Ik heb ook zon blauwe t8 maar die schijnt de algengroei weer teveel te bevorderen.
Is zoiets eigenlijk wat?
http://www.aquarium-winke(...)tstar-t8-p-1188.html
Sylvania Daylightstar T8
Prijs (vanaf): ¤22.32
beperkt de algengroei door een uv-filter - natuurtrouwe kleuren voor uw vissen en planten
Wel erg duur vs de normale ¤5...
Ga ze sowieso bij Intratuin halen, heb nog zat vvv bonnenquote:Op woensdag 27 februari 2013 18:03 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar ik kan deze post nog goed herinneren. Ik weet niet of het nog goedgekomen is, maar niet zomaar bestellen zonder even te google'n.
Wise!quote:Op woensdag 27 februari 2013 18:04 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Ga ze sowieso bij Intratuin halen, heb nog zat vvv bonnen
Uh. Dat weet ik nog niet.quote:
Oh... Dan zou ik denk ik een ander plan van aanpak kiezen:quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:05 schreef Bronson het volgende:
[..]
Uh. Dat weet ik nog niet.![]()
Ik laat mij maar goed informeren door de speciaalzaak, zodat zij kunnen vertellen waar ik het beste mee kan beginnen.
Dat is inderdaad wel slim.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 15:12 schreef Samzz het volgende:
[..]
Oh... Dan zou ik denk ik een ander plan van aanpak kiezen:
Inderdaad eerst naar de aquariumzaak om te kijken en advies in te winnen, de namen van de vissen die je leuk vindt opschrijven en daarna thuis verder onderzoek doen of de vissen wel echt wat voor je zijn.
Straks zit je opgescheept met vissen die eigenlijk helemaal niet passen of een heel andere soort zijn dan zou moeten.
Voor zover ik weet is dit de enige die het overleefd heeft.quote:Op woensdag 13 maart 2013 11:02 schreef Dragonberry het volgende:
Leuk! In de cichliden bak van mijn schoonvader zitten regelmatig jongen. Je kan ze ook al zien zitten in de bek van de moederze redden het daar prima tussen de rotsen.
Ineens lees ik dit en realiseer ik me dat het over mij gaatquote:Op woensdag 27 februari 2013 18:03 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar ik kan deze post nog goed herinneren. Ik weet niet of het nog goedgekomen is, maar niet zomaar bestellen zonder even te google'n.
Je moet het licht de hele tijd uit doen. Dat overleven je planten wel. Wat betreft je garnaal moet je even de handleiding lezen. Zou wel eens kunnen dat garnalen er idd niet tegen kunnen.quote:Op zondag 17 maart 2013 19:02 schreef rocky607 het volgende:
eeen vraagje ik ben er helaas achtergekomen dat mijn vissen witte stip hebben dus ben ik naar de winkel gegaan om een middeltje te halen costapur f en i heb gezien op de aanwijzingen dat niet niet alles ertegen kan enn zelfs dood kan gaan nu heb ik in me bak een afrikaanse waaierhand garnaal zitten en is mijn vraag of deze hieraan zal bezwijken ik heb ook gezien dat de lampen uit moeten tijdens het behandeling bedoelen ze hiermee de hele tijd of alleen bij toevoegen want ik heb aardig wat planten in mijn bak zitten en het zou zonde zijn als ook die bezwijken door te weinig licht
Herkenbaarquote:Op zondag 17 maart 2013 22:46 schreef Komakie het volgende:
Mijn 2 cichliden jongen zijn achter de wand vandaan getoverd. Ik heb wel de halve wand er uit moeten halen dus die ligt nu naast de bak. Geen idee hoe ik die er ooit weer goed in ga krijgen.
Misschien dat ik er nog wt steen bij koop en de achterwand er helemaal uit laat. Het geeft de vissen weer wat meer ruimte en aan steen om achter te schuilen hebben ze meer dan een achterwand. De muur er achter is wit en het ziet er niet eens lelijk uit. Nog een over nadenken.....
De 2 jonkies zitten in ieder geval lekker tussen de stenen te loeren totdat ze de kans krijgen om snel wat eten te kapen en weer terug te schieten in hun holletje.
Het zijn echt kleine cichliden. Duidelijk van vorm en zelfs het gedrag is al aanwezig
Ze zien er gezond en levendig uit, hoewel ze wel een beetje schuchter zijn.
Het is rot, want je kunt ze ook niet laten zitten. Dan gaan ze dood en moet je ze alsnog weg halen, want als ze gaan rotten gaat de rest ook dood als je pech hebt.quote:Op maandag 18 maart 2013 00:24 schreef Messina het volgende:
[..]
Herkenbaar![]()
Ik heb ooit m'n halve achterwand gesloopt voor een Garra Rufa jong. /zucht.
Ik heb vinrot in m'n bak. Niet tof.![]()
Heb de zichtbaar zieken nu in een andere bak, ben begonnen met behandelen, maar ik baal echt als een stekker.
Zo is het. En als ze te erg lijden maak ik d'r ook direct een eind aan. Wel met pijn in 't hart hoor, ik vind 't nog steeds moeilijk.quote:Op maandag 18 maart 2013 00:42 schreef Komakie het volgende:
[..]
Het is rot, want je kunt ze ook niet laten zitten. Dan gaan ze dood en moet je ze alsnog weg halen, want als ze gaan rotten gaat de rest ook dood als je pech hebt.
Btw, Garra Rufa als in die beestjes die aan voetjes sabbelen enzo
Mooi!quote:Op maandag 18 maart 2013 09:40 schreef Kreator het volgende:
Hier gaat alles ok. Alle vissen hebben de verhuizing overleefd. Zal vd week eens wat foto's maken, aquarium komt veel beter tot zijn recht in het nieuwe huis.
Zit nog wel steeds een beetje met een laag zuurstofgehalte in de bak en heb eigenlijk niet zo'n zin om er continu een pompje in te hangen en de doorstroming is ook gewoon goed nu. Iemand nog ideeen?
(gelukkig hebben we allemaal wel een probleem hier.)
Ik was idd degene waarbij dat niet kon, met die amerikaanse buismaat die ik nog eens moet opmeten.quote:Op maandag 18 maart 2013 10:18 schreef Messina het volgende:
[..]
Mooi!![]()
Jullie ook een beetje bijgekomen van de verhuizing?
Kun je je water inlaat niet wat hoger op het water zetten... Of had jij er nou één waarbij dat niet kon?
Als ik mijn waterstraal wat meer recht op het water richt, komt er meer zuurstof in het aquarium, vandaarquote:Op maandag 18 maart 2013 10:44 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik was idd degene waarbij dat niet kon, met die amerikaanse buismaat die ik nog eens moet opmeten..
Maar de doorstroming is nu ook wel goed; water beweegt wel goed. 't zijn momenteel ook alleen 2 van de 3 ramirezi's die vaak lucht happen.
En met jullie bedoel je mij?. Ik woon alleen.
Ik las "als ik mijn dikke kop in het aquarium steek". Was een beetje te snel met lezenquote:Op maandag 18 maart 2013 00:45 schreef Messina het volgende:
[..]
Zo is het. En als ze te erg lijden maak ik d'r ook direct een eind aan. Wel met pijn in 't hart hoor, ik vind 't nog steeds moeilijk.
Jup, die heb ik als aquariumvisZijn leuke, vriendelijke visjes die altijd even komen kijken als ik m'n dikke kop voor het aquarium steek.
Echt sabbelen doen de volwassen exemplaren niet though
Ik had een tijd terug al m'n rufa's verkocht... En toen bleken er toch nog vier jongen tussen de plantjes verstopt. Die zijn nu dus groot
Bouwmarkt heeft die maat neit. Alle 3 de bouwmarkten niet...quote:Op maandag 18 maart 2013 11:20 schreef Messina het volgende:
Ik zou toch die maat eens opmeten en naar de bouwmarkt gaan.![]()
Ik dacht dat jij samenwoonde joh, haha
quote:
Hoi Perry !quote:Op maandag 18 maart 2013 13:36 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Dat wordt dan iets op maat maken.. Overmaats en klemmen maar (anders loodgietertje vragen hoe hij dat oplost)
Ga ik doenquote:
Die heb ik ook, eigenlijk is het een danio, geen rasbora. Erg leuke, vrolijke visjes.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 21:03 schreef senesta het volgende:
[..]
Ga ik doenWat ik zo zie wel hele toffe kleurtjes tussen
Dochterlief helemaal verliefd op de Rasbora Galaxy
Zijn ook mooi klein
Ja, snap ikquote:Op zaterdag 23 maart 2013 21:06 schreef senesta het volgende:
We gaan ook niet meteen een heel vissenbestand kopen hoor, we doen het rustig aan. En het rondkijken en inlezen is al leuk. Wat zijn er enorm veel toffe vissen ook zeg!
Je kunt ook guppen van 1 geslacht nemen, dan krijg je ook geen nakomelingenquote:Op zaterdag 23 maart 2013 20:58 schreef Samzz het volgende:
Ja, kijk eens naar Rasbora soorten.
Verder zou ik geen ramirezi nemen, vind 60 cm toch iets te klein. En bij guppen moet je je afvragen of je zit te wachten op nakomelingen.
Je kunt ook eens kijken naar endler guppen. Verder is een dwergkogelvis natuurlijk helemaal fantastisch.
Ja is het ook zeker, is altijd fijn om een beetje te weten waar je op moet rekenenquote:Op zaterdag 23 maart 2013 21:10 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ja, snap ik. Maar een prijsindicatie is altijd handig, vind ik.
Welke heb je nog meer op het oog?
Ik heb de Danio margaritatus besteld, die hadden ze niet toen ik ze wilde. Maar wel bij een aquariumzaak, niet bij een dierenwinkel.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 21:18 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja is het ook zeker, is altijd fijn om een beetje te weten waar je op moet rekenenWe hebben verder nog niet heel veel bedacht. We willen er in ieder geval graag ook wat garnaaltjes in.
En ik zag net de Micro Rasbora Erythromicron naar aanleiding van jouw tip die zijn ook leuk.
Hebben jullie wel eens vissen besteld bij de dierenzaak?
De guppen wilde dochterlief erg graag, juist vanwege de "baby's"
Ik heb er eentje samen met tien danio margaritatus, dat gaat meer dan primaquote:Op zaterdag 23 maart 2013 21:19 schreef senesta het volgende:
Kan zo'n dwerg kogelvis ook bij andere vissen?
Ja, inderdaadquote:
Enorme ADHD kutvissen, ik had ze ook maar na 3 weken weer terug gebrachtquote:
Geen last van, hier.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 21:45 schreef Prowl het volgende:
[..]
Enorme ADHD kutvissen, ik had ze ook maar na 3 weken weer terug gebracht
Tijdje gehad en ging niet goed met lang vinnige vissen. Tetra's enzo ging wel goed.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 21:19 schreef senesta het volgende:
Kan zo'n dwerg kogelvis ook bij andere vissen?
Beetje opletten met die bubbels. Ik zou geen zuurstof toevoegen als het niet nodig is.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 20:51 schreef senesta het volgende:
een auto die luchtbellen veroorzaakt en verschillende plantjes.
Ligt maar helemaal aan de winkel.quote:Op zondag 24 maart 2013 10:05 schreef Kreator het volgende:
[..]
Beetje opletten met die bubbels. Ik zou geen zuurstof toevoegen als het niet nodig is.
Verder veel plezier ermee! Oh en tip: ga niet af op de adviezen in de winkel qua vissen. Meestal verkopen ze alles als het maar geld oplevert.
Een echte aquariumwinkel doet dat ook wel. Zelf inlezen is veel beter. En dat doet ze ook wel, het was maar een tip.quote:Op zondag 24 maart 2013 10:29 schreef Komakie het volgende:
[..]
Ligt maar helemaal aan de winkel.
Een echte aquarium/vijver winkel doet dat echt niet. De 2 winkels in Almere waar ik nu elke keer heen ga zijn echt wel goed en verkopen ook echt niet als het niet bij elkaar past. Zelfs niet als je het zelf wil.
Thnx! Daarom waren we ook zelf al aan het rondkijken en lezen nu i.p.v in de winkel een keuze te maken. Ik lees hier al lang genoeg mee om gezien te hebben hoevaak mensen visjes in een te kleine bak zetten of visjes bij elkaar die niet samen gaan. Dat willen we graag voorkomen.quote:Op zondag 24 maart 2013 10:05 schreef Kreator het volgende:
[..]
Beetje opletten met die bubbels. Ik zou geen zuurstof toevoegen als het niet nodig is.
Verder veel plezier ermee! Oh en tip: ga niet af op de adviezen in de winkel qua vissen. Meestal verkopen ze alles als het maar geld oplevert.
Kan prima, maar ik zou het niet te druk maken. Waaierhand kan wel 10cm worden. Die van mij zijn volwassen en zo groot. Zie je meer van dan die kleintjes.quote:Op zondag 24 maart 2013 11:08 schreef senesta het volgende:
Oh de waaierhandgarnaaltjes zijn leuk inderdaadKunnen verschillende soorten garnalen ook samen of is het handiger om het bij één soort te houden?
Nee, ik was er ook al uit dat dat voor ons op dit moment geen goede keuze zou zijnquote:Op zondag 24 maart 2013 11:11 schreef Kreator het volgende:
[..]
Kan prima, maar ik zou het niet te druk maken. Waaierhand kan wel 10cm worden. Die van mij zijn volwassen en zo groot. Zie je meer van dan die kleintjes.
Als je garnalen wil, zou ik geen kogelvis nemen.
Ik vermaak me kostelijkquote:Op zondag 24 maart 2013 11:22 schreef Kreator het volgende:
Dit is persoonlijk: ik vind het mooier om een groter groepje van een soort te hebben dsn 1 of 2 van elke soort. Sommige soorten moet je ook in groepjes houden. Kun je wel nakijken.
Blijft leuk, vissen uitzoeken. Ik moet nog een paar jaar met de huidige bezetting..
Ik word er vooral hebberig vanquote:Op zondag 24 maart 2013 11:31 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik vermaak me kostelijkIk vind het bekijken en me verwonderen over al die verschillende visjes net zo leuk als het later daadwerkelijk introduceren denk ik
Jaaa, dit is nog leuk jaquote:Op zondag 24 maart 2013 11:39 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik word er vooral hebberig van.
Ik vind zoveel vissen tof dat wanneer ik ze daadwerkelijk zou kopen ik beter zelf in een aquarium kan gaan wonen of zo.
Huh?quote:Op zondag 24 maart 2013 18:19 schreef Kreator het volgende:
Zapte trouwens toevallig langs Nat Geo Wild (204 bij ziggo) en daar is soms een peogramma op over een aquariumbedrijf. Best leuk om te zien. Maken soms grote en mooie bakken.
(Zag ook eenncychliden bak met veel te veel vissen..meer dan 100 in 500 liter)
Ow stom, had niet in de gaten dat ze alweer n andere naam hadden.quote:
Heel rustig zijn ze ook nietquote:Op zondag 24 maart 2013 21:44 schreef Prowl het volgende:
[..]
Ow stom, had niet in de gaten dat ze alweer n andere naam hadden.
Ik was in de war met een grotere danio soort
Pareldanio's zijn lekker rustig en klein
Dit is jullie eerste bak toch?quote:Op zondag 24 maart 2013 11:18 schreef senesta het volgende:
[..]
Nee, ik was er ook al uit dat dat voor ons op dit moment geen goede keuze zou zijn
Voor nu hebben we als mogelijkheden op ons lijstje:
Rasbora,
Danio Galaxy Rasbora
Micro Rasbora Erythromicron,
Zebra Danio
Microgeophagus Ramirezi Sluier (nog steeds niet definitief doorgestreept, we vinden ze zo mooi)
En dan de waaierhandgarnaaltjes.
De guppen vinden we nog steeds ook leuk maar die zakken duidelijk op het lijstje
Moet zeggen dat die van mij het wel goed doen (niet de sluier variant). Ze zijn wel erg gevoelig voor de samenstelling en mannetjes zijn agressief. Ben het met je eens dat het geen beginnersvis is. zou hem zelf ook niet nog een keer nemen.quote:
Symptoombestrijding.quote:Op maandag 1 april 2013 12:20 schreef paarse_paashaas het volgende:
[ afbeelding ]
Sterf blauwalg, STERF!
Lijkt me erg lelijk, twee lichtbakken boven elkaar. En dan het geluid dat er vanaf komt boven het aquarium...quote:Op donderdag 4 april 2013 22:22 schreef onlogisch het volgende:
Ik zit er aan te denken om over een paar maanden mijn hobby ook weer te starten. Ik heb momenteel in de schuur nog een rio 240 staan.
Echter, ik denk er over om het meteen groots aan te pakken en er één op maat te laten maken. Ik heb een nis in mijn woning van zo'n 3,50 breed en ik zit er aan te denken om er één te laten maken inclusief meubel van 300x70x70.
Het enige probleem is dat ik mijn TV van 40 inch erboven moet/wil hangen. En ik weet niet of dat zo denderend wordt, om mijn TV boven mijn aquarium te hangen.
Wat denken jullie? Zou dat storend zijn voor je zelf, zou het klote zijn voor die vissen? Ik bedoel, er komt toch wel redelijk wat licht van een TV af
De hoogte van mijn woonkamer = 2,60, als ik 'm 70 hoog maak, inclusief meubel wordt dat denk ik ook wat krap om daarboven nog mijn TV met een diagonaal van 40 inch boven te hangen
Het geluid loopt via surround, daar ontkom ik niet aan, geluid...quote:Op vrijdag 5 april 2013 01:07 schreef Samzz het volgende:
[..]
Lijkt me erg lelijk, twee lichtbakken boven elkaar. En dan het geluid dat er vanaf komt boven het aquarium...
Mijn keuze zou het niet zijn.
Ik bedoel het geluid dat uit de tv komt... Dat hangt toch direct boven het aquarium, toch? Ik ben geen geluidexpert, maar ik kan me voorstellen dat het voor de vissen niet fijn is een bron van veel herrie boven hen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 07:35 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het geluid loopt via surround, daar ontkom ik niet aan, geluid...
Maar met die 2 lichtbakken heb je zeker een punt. Daarom twijfel ik ook nog
Ja daar ben ik dus ook bang voor. 70 cm is wel hoog, maar wel mooiquote:Op vrijdag 5 april 2013 08:30 schreef Kreator het volgende:
Je bak is aan de bovenkant toch dicht? Dus van het licht hebben ze geen last. Maar echt mooi zal het niet worden denk ik. Kijk je tv, word je afgeleid. Kijk je vissen, word je afgeleid. (bovendien lijkt 70cm hoog me ook erg lastig met schoonmaken)
Maar dat is wel een flinke bak. dat is dan wel weer mooi..
Het geluid van mijn tv staat dan uit, het is de bedoeling dat het geluid enkel verspreidt wordt door een surround systeem. Goed, dat zou betekenen dat er 2 speakers pal naast het aquarium staan. Het heeft dus wel wat haken en ogen + het is een behoorlijke investering die ik ook niet zo maar doequote:Op vrijdag 5 april 2013 09:47 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik bedoel het geluid dat uit de tv komt... Dat hangt toch direct boven het aquarium, toch? Ik ben geen geluidexpert, maar ik kan me voorstellen dat het voor de vissen niet fijn is een bron van veel herrie boven hen.
In dit geval zou ik bij twijfel niet doen
Een andere plek wordt lastig. Dan zal ik het denk ik bij mijn Rio 240 moeten houden. De indeling van mijn huis, behoudens die nis, is zéér ongelukkig voor een (groot) aquarium.quote:Op vrijdag 5 april 2013 10:20 schreef Komakie het volgende:
Ik zou proberen om ergens anders in huis/kamer een mooie plek te maken. Gaat echt niet mooi worden ben ik bang.
Die van mij is 70 diep, inclusief de rand. Kom nét bij de bodem en ik heb lange armen. Is soms heel lastig... maar het staat wel mooi inderdaad.quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:14 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ja daar ben ik dus ook bang voor. 70 cm is wel hoog, maar wel mooi
[..]
Ja ik wil heel graag een diep & groot aquarium, maar die nis is de enige plek, en tevens de enige plek voor mijn tv. Dus dat is mijn dilemmaquote:Op vrijdag 5 april 2013 11:17 schreef Kreator het volgende:
[..]
Die van mij is 70 diep, inclusief de rand. Kom nét bij de bodem en ik heb lange armen. Is soms heel lastig... maar het staat wel mooi inderdaad.
Lijkt me dan niet echt een optie. ;-).quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:19 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ja ik wil heel graag een diep & groot aquarium, maar die nis is de enige plek, en tevens de enige plek voor mijn tv. Dus dat is mijn dilemma
T ding gaat over 2 maand toch helemaal leeg vanwege een verhuizing.. Dan maar s goed aanpakken. Zal wel symptoombestrijding zijn, maar werd gek van die rommel op al m'n hout, planten en bodem.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:31 schreef Kreator het volgende:
[..]
Symptoombestrijding..
Maar het blijft kut. Frustrerend....
Ooit ergens gezien en vond het een vernuftig leuke oplossing.. De Flatscreen TV ingebouwd onder het aquarium. Druk op de knop en de TV kwam naar boven, ging resp. naar beneden en verdween weer in de kast eronder.quote:Op vrijdag 5 april 2013 08:30 schreef Kreator het volgende:
Je bak is aan de bovenkant toch dicht? Dus van het licht hebben ze geen last. Maar echt mooi zal het niet worden denk ik. Kijk je tv, word je afgeleid. Kijk je vissen, word je afgeleid. (bovendien lijkt 70cm hoog me ook erg lastig met schoonmaken)
Maar dat is wel een flinke bak. dat is dan wel weer mooi..
Jammer zeg. Ik zou het wel missen.quote:Op zaterdag 6 april 2013 17:22 schreef Messina het volgende:
Ik ga m'n aquarium weg doen. Te weinig tijd en door 't aquarium hebben we ook een serieus ruimteprobleem. Het is niet anders
Normaal alleen voor hete chicks, maar: pics?quote:Op zondag 7 april 2013 19:41 schreef peterzx9r het volgende:
Heb net een aquarium gekocht mn eerste in 15 jaar dus is weer ff wennen
Heb gelijk maar een kleine genomen 450 liter hij is mu aan het opstarten volgende maand de eerste vissen zoeken
Dat zeg ik, sommige dingen gaan nu eenmaal voorquote:Op zondag 7 april 2013 20:48 schreef Prowl het volgende:
Ik heb ook al 3 jaar geen serieus aquarium meer, kinderen gaan voor
Beide gaat ook goed.quote:Op maandag 8 april 2013 08:31 schreef Kreator het volgende:
Ik heb liever een aquarium dan kinderen, maar dat is mijn menig..
Ik moet de mijne weg doen van 180 bij 80 bij 75 ( 65 waterhoogte )quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:19 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ja ik wil heel graag een diep & groot aquarium, maar die nis is de enige plek, en tevens de enige plek voor mijn tv. Dus dat is mijn dilemma
Hehe. Nee. Eindelijk de nieuwe plaat ervoor kunnen plaatsen.quote:Op maandag 8 april 2013 20:11 schreef paarse_paashaas het volgende:
Dit keer de voorkant niet kapot geschroeft?
Misschien is zoiets een oplossing voor je:quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:19 schreef onlogisch het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 9 april 2013 11:48 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Misschien is zoiets een oplossing voor je:
[ afbeelding ]
Zo kun je een tv en een aquarium neerzetten.
Eens. Verschrikkelijk.quote:
Jewelquote:Op zondag 14 april 2013 16:49 schreef hecoson het volgende:
weet niet of het hier mag
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
maar dit aquarium heb ik te koop
Dan is het nog dik 50 euro te duur. Als je die kwijtraakt, heb ik ook nog wel spullen die voor een commissie mag verkopen.quote:Op zondag 14 april 2013 17:24 schreef hecoson het volgende:
@messina dit is inclusief achterwand deze is zelfgemaakt
wel lekker groot dus? Waarom dan niet wat sluierstaarten erbij?quote:Op donderdag 25 april 2013 16:37 schreef Sowieso. het volgende:
Ik heb een onverwarmde, onafgesloten bak staan met twee sluierstaartjes. Ik zou er graag een andere diersoort bijwillen, wat zou kunnen? Kreeften lijken me te knipperig, slakken ontsnappen. Garnaaltjes? Daar heb ik alleen nog geen ervaring mee, en het zijn groepsdieren en ik ben bang dat het dan wel erg vol wordt.
Het moet een makkelijk te houden diertje zijn wat niet uit het water komt (het liefst helemaal op de bodem blijft), bij kamertemperatuur kan leven en niet per se een zuurstofpompje of filter nodig heeft. En hij moet van mijn sluiertjes afblijven uiteraard.
Hoeveel liter de bak is, durf ik niet te zeggen. Salontafelformaat
Nou ja, niet enorm groot. Wel een stuk groter dan een gewone vissenkomquote:Op donderdag 25 april 2013 16:45 schreef Dragonberry het volgende:
[..]
wel lekker groot dus? Waarom dan niet wat sluierstaarten erbij?
Verder moeten veel aquarium bewoners toch echt wel verwarmd zitten.. Zeker kreeften en garnalen. Garnalen kunnen trouwens ook heel goed springen en worden zeker opgegeten door de sluiers..
Bij salontafel denk ik aan zeker 1 meter. Dat is ook wel wat je nodig hebt voor sluierstaarten.quote:Op vrijdag 26 april 2013 15:13 schreef Sowieso. het volgende:
[..]
Nou ja, niet enorm groot. Wel een stuk groter dan een gewone vissenkom
En wat is verwarmd? Echt koud is kamertemperatuur natuurlijk niet, onze maanvissen zitten in een verwarmde bak maar dat element brandt bijna nooit omdat ze naast de houtkachel staan. Dat water blijft constant een graad of 24-25.
Maar garnalen niet dus... hmm. is er in de hoek van kikkertjes of zo iets geschikts? Trouwens zijn de sluierstaartjes maar klein, ik zie ze er niet voor aan om een garnaal op te eten maar zoals ik al zei, heb ik er geen ervaring mee.
En ik vind twee sluiers genoeg, ze hebben al 3x eitjes gelegd dit jaar en ik wil dat niet verpesten met vreemden erbij te zeggen.
Beste temperatuur waar ze zich op voortplanten: 20~25 graden, ze kunnen temperaturen aan van 5 tot 34 graden als zullen ze niet lang leven in die extremenquote:Op maandag 29 april 2013 20:38 schreef Dragonberry het volgende:
Vuurgarnalen moeten tussen de 18 en 26 graden, dus een verwarmings element lijkt me toch wel fijn..
okee topquote:Op maandag 29 april 2013 20:57 schreef Prowl het volgende:
[..]
Beste temperatuur waar ze zich op voortplanten: 20~25 graden, ze kunnen temperaturen aan van 5 tot 34 graden als zullen ze niet lang leven in die extremen
Ik ken iemand die nu al voor het derde jaar garnalen in een buitenvijver heeft zitten al had hij vorig jaar februari met die kou enorme uitval (zeker 95%)
Van mei tot oktober planten die beestjes met temperaturen van boven 20 graden zich explosief voort
Of het asje is versleten, een eheim hoort zo goed als geen geluid te makenquote:Op woensdag 1 mei 2013 17:13 schreef Messina het volgende:
Als een eheim herrie maakt zit er wat lucht in.
Daar heb ik persoonlijk nog geen ervaring meequote:Op woensdag 1 mei 2013 17:22 schreef Prowl het volgende:
[..]
Of het asje is versleten, een eheim hoort zo goed als geen geluid te maken
Deze heb ik ook in een 80cm bakje gehad, en ik heb ze uiteindelijk teruggebracht omdat het mannetje toch wel erg aggressief werd op den duur. Ook een aantal nestjes gehad (waar een paar mooie visjes uit voort kwamen), wat vast niet meegeholpen heeft aan het gedrag.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 16:07 schreef naamdrager het volgende:
Vandaag een koppeltje dwerggoerami's toegevoegd aan m'n 80 cm bakje. Leuke visjes, lekker rustig qua gedrag en mooi om naar te kijken.
quote:Op vrijdag 3 mei 2013 20:01 schreef senesta het volgende:
Zo even tijd voor een update van ons. Na ons bakje een poosje te hebben laten lopen hebben we het water laten testen bij de dierenwinkel. Alle waardes waren goed en dus mochten er 5 gupjes bij ons komen wonenweekje daarna water weer water laten testen en toen wat tetra's en garnaaltjes erbij. Hartstikke leuk met dochterlief uitgezocht.
Maar het lampje van de bak ging stuk... en daarna weer. Er bleek water in het afgesloten gedeelte in de deksel van de bak te komen en daardoor gingen de lampjes dus steeds stukEn de kosten voor lampjes begon ook best op te lopen. Dus op zoek naar een andere bak, met spoed want het lampje was inmiddels alweer gesneuveld
![]()
We hebben dus een 80 cm juwel bak en een mooie eheim pomp overgekocht. Bak goed schoongemaakt. Eerst met water en azijn om de kalkaanslag wat weg te krijgen. Goed nagespoeld, even laten staan en toen weer gevuld, aquarium water uit de oude bak erin en aangevuld met kraanwater. En dus de visjes verhuist. Het lijkt allemaal goed te gaan en de visjes lijken het heerlijk te vinden. Ik vind alleen het water wat stinken vandaag. Dat hoort niet toch? Iemand een idee hoe dat kan?
En wat ik daar aan kan doen?
Die Nature's Chaos had ik toevallig een tijdje terug gezien, ook de making of. Doen jullie dat soort dingen ook?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:55 schreef Watuntrik het volgende:
Boh!! Dit wil ik ook!! Die vent is goed zeg!
The making of, van deze is ook super!
Wanneer visjes van kleur verschieten kan dit op stress duiden, kan verschillendeoorzaken hebben. Bv wanneer ze zich niet veilig voelen, te weinig beschutting vinden of zich opgejaagd voelen. Het is voor hun een manier om minder opvallend te zijn. Sommige visjes hebben een bepaald biotoop nodig om perfect op kleur te komen.. Dat ze dus het beste uitkomen in bv een dichtbegroeide bak met donkere bodem in een veenachtig omgeving.quote:Op maandag 6 mei 2013 11:16 schreef senesta het volgende:
Ik was vannacht in dikke paniek want al de tetra's van mijn dochter hadden hun rode kleur verloren. Ik stond al op het punt om water te gaan verversen toen ik op het geweldige idee kwam om even te googlenDat bleek dus normaal
Ben het wel al een hele tijd van plan om dit te gaan doen.. Het moet dan ook een bak worden die in gat in de muur wordt geplaatst, tussen woonkamer en keuken en dus van 2 kanten zichtbaar wordt. Toen ik deze video zagquote:Op zondag 5 mei 2013 21:34 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Die Nature's Chaos had ik toevallig een tijdje terug gezien, ook de making of. Doen jullie dat soort dingen ook?
Als ik na de zomer niet hoef te verhuizen, wordt het mss toch tijd om te investeren in een nieuwe hobby
Veel vissen verliezen 's nachts hun kleur, waaronder tetra's.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 10:42 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wanneer visjes van kleur verschieten kan dit op stress duiden, kan verschillendeoorzaken hebben. Bv wanneer ze zich niet veilig voelen, te weinig beschutting vinden of zich opgejaagd voelen. Het is voor hun een manier om minder opvallend te zijn. Sommige visjes hebben een bepaald biotoop nodig om perfect op kleur te komen.. Dat ze dus het beste uitkomen in bv een dichtbegroeide bak met donkere bodem in een veenachtig omgeving.
Bleek is dus eigenlijk niet normaal![]()
maar hoef niet levensbedreigend te zijn.
Het is slechts een teken dat ze zich niet geheel op hun gemak voelen..
Dus zoek gewoon eens op in welke biotopen de Tetra het meest gevonden wordt in de natuur. Probeer dit zo goed mogelijk na te bootsen. http://www.seriouslyfish.com/ heeft bv een hele goede knowledge base waar veel details over het houden van de visjes goed worden beschreven. In welke natuurlijke biotopen ze te vinden zijn en met wellke karakters ze het beste samen gaan..
Zo,quote:Op woensdag 8 mei 2013 19:36 schreef legacythe2nd het volgende:
[..]
Veel vissen verliezen 's nachts hun kleur, waaronder tetra's.
Je ziet het ook heel erg bij kardinalen als het licht net aan gaat.quote:Op woensdag 8 mei 2013 21:37 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Zo,heb toch heel wat tetra's gehad maar dat is me nog nooit opgevallen.. Hoewel kleuren in het donker toch al snel vervagen he? Geen licht geen kleur... lol..
Zou goed kunnen ik heb er op die maner geen ervaring mee en is me zelfs nooit opgevallen. Heb dan ook altijd met dimmers gewerkt. Niet dat het belangrijk is maar vond het altijd een leuk effect.quote:Op woensdag 8 mei 2013 21:40 schreef legacythe2nd het volgende:
[..]
Je ziet het ook heel erg bij kardinalen als het licht net aan gaat.
Ik vind het mannetje dwerggoerami eigenlijk ook best agressief naar het vrouwtje... Terwijl je overal leest dat ze prima als koppeltje samen kunnen. Het mannetje jaagt regelmatig het vrouwtje achterna de bak door. Het is nu al wel een stuk minder dan in het begin. In het begin zag ik het mannetje ook vrij vaak druk langs de aquariumruit heen en weer zwemmen, duidelijk nog niet op z'n gemak, nu doet hij dat niet echt meer. Hopelijk wordt nog iets rustiger naar het vrouwtje toe. Het lijkt me overigens niet echt agressie, eerder paringsdrang, maar aan een nestje bouwen doet hij nog niet. De andere vissen laat hij overigens met rustquote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:40 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Deze heb ik ook in een 80cm bakje gehad, en ik heb ze uiteindelijk teruggebracht omdat het mannetje toch wel erg aggressief werd op den duur. Ook een aantal nestjes gehad (waar een paar mooie visjes uit voort kwamen), wat vast niet meegeholpen heeft aan het gedrag.
Heb het twee keer gezien. Vond het wel geinig. 1 tank was voor kinderern op school. Meer dan 100 cichlyden in 500 liter. Dat was wel schandalig.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
Volgt iemand ook op Discovery Channel dat programma Tanked? Gaat over aquaria bouwen en inrichten maar heb er niet echt een hoge pet van op
Wat wil je voor bak en vissen dan?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 09:40 schreef Monnet het volgende:
Wil redelijk binnenkort gaan beginnen met een aquariumpje, niet meer gehad sinds ik een klein ventje was en m'n ouders een prachtige bak had staan.
En niet te gevoelige plantjes!? Ook, uiteraard..quote:Op vrijdag 10 mei 2013 09:58 schreef Monnet het volgende:
Eerst maar iets redelijk simpels denk ik, voor 't eerst helemaal zelf regelen. Niet te gevoelige beestjes. Heb me er nog niet genoeg in verdiept om een antwoord te geven op je vraag, maar waarschijnlijk wat roodvinzalmpjes of sherrybarbeeltjes.
Pomp met overcap. sterke stroming? Heb je een te fijn gaas of spons over de inlaat van de pomp?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 17:50 schreef peterzx9r het volgende:
Iemand een tip krijg mn zweefvuil er maar niet uit
Dat is wat er gebeurt hij versnippert maar word niet echt weggezogen en kwa ondehoud de bak sta nu iets meer dan een maand heb al wat ververst ook ivm de vete laag weegkrijgen heb al gestofzuigt of hoe je het niemen wilquote:Op zaterdag 11 mei 2013 13:32 schreef Watuntrik het volgende:
Sommige mensen gebruiken een (cilindrisch) sponsje over de aanzuigkorf of een heel fijnmazig RVS gaas aanzuigkorfje. Dit vaak om bv jongbroed van visjes of garnaaltjes niet op te zuigen. Wat dus ook betekend dat het iets grovere zwerfvuil ook niet wordt meegenomen de filter in.
Hoe dan ook veel zwerfvuil in het water duid meestal op (slecht) weinig onderhoud.
Oorzaken kunnen zijn teveel voeren, teveel vis, plantendelen die afsterven (verslijmen) loslaten en gaan rotten. Wanneer je de pomp uitzet en alles komt drijven en verzameld als een grauwe olieachtige plakkaat op het oppervlak dan is dat de Kaamlaag. Heb je een sterke omhoog gerichte stroming dan versnippert die laag en veroorzaakt dus die rondzwevende schilvers in het water.
http://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium
Arius jordani seemanniquote:Op zaterdag 11 mei 2013 22:38 schreef Dragonberry het volgende:
Wat is een mini haai? (Edit: die foto)
Die grotere waaier garnalen kunnen denk ik wel met betta's. Kleintjes niet, die worden opgegeten.. Volgens mij worden ze ook vaak juist alleen gehouden, maar dat weet ik niet zeker.
hé, die hebben wij ook gehadquote:
Ik meende dat een roze vlek op de buik juist bij een vrouw was... Puntige vinnen bij een man wist ik dan weer wel.quote:Op zondag 26 mei 2013 17:05 schreef Prowl het volgende:
Rozige buik en puntige vinnen is meestal een man bij cichliden maar volgens mij is het verschil bij antennebaarsjes heel moeilijk
quote:Het beste is een half uur voor een bak in de winkel gaan staan en kijken of er een koppeltje samen in een hoekje gaan zitten
Mwah, ik ga morgen wel ff kijken en ik gok er maar op dat het een vrouwtje is. Als het knokken wordt heb ik het verkeerd gedaan...quote:Op zondag 26 mei 2013 18:32 schreef Prowl het volgende:
Tja de beste manier om 90% zeker een koppeltje te krijgen, zo deed ik dat vroeger
Gourami algeneters betta sherry barbelenquote:
Goed gegokt, heb er een mannetje bij gehaald en ze waren na een dag al onafscheidelijk.quote:Op zondag 26 mei 2013 18:32 schreef Prowl het volgende:
Tja de beste manier om 90% zeker een koppeltje te krijgen, zo deed ik dat vroeger
AJ the matchmakerquote:Op donderdag 30 mei 2013 16:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Goed gegokt, heb er een mannetje bij gehaald en ze waren na een dag al onafscheidelijk.
antennebaarsje misschien,zo uit mijn hoofdquote:Op zondag 26 mei 2013 21:43 schreef RijstNatie het volgende:
Ik heb nu gewone vissen in mn aquarium.Zijn er bebepaalde Cichlide vissen die erbij kunnen zonder dat alles kapot gaat?
Ik zou voor eentje kiezen bij een kleine bak.quote:Op donderdag 30 mei 2013 18:06 schreef HighVolume het volgende:
Heeft iemand ervaring met dwarf puffers?( Minikogelvisje ) wil deze bij pantsermeervalletjes doen maar weet niet of dit samengaat
kijk duidelijk verhaal! Hier kan wat mee, dank jequote:Op zondag 2 juni 2013 00:40 schreef Draai_kont het volgende:
[..]
Ik zou voor eentje kiezen bij een kleine bak.
Dwarf puffers zijn namelijk territoriaal, of je moet een redelijk grote bak hebben met planten die het zicht van de kogelvisjes kan onderbreken, waardoor ze elkaar niet constant kunnen zien (goed beplante grote bak)
Ik heb ooit eens 2 gehad in een grote goed beplante bak, maar ondanks de vele schuilplaatsen, is er een overleden doordat de ander hem constant opjaagde, en naar de vinnen hapte.
Uiteindelijk gestorven doordat de achtervin helemaal weg was en de vis zich niet kon voortbewegen.
Dwarf puffers zijn moeilijke eters, ze eten voornamelijk levend voer, dieprvries voer willen ze soms ook wel. maar droog voer is een no-go.
Het is niet aan te raden om dwarf puffers bij garnalen te houden, ook bij mijn otocinclus ging het niet zo goed, werden ondanks dat deze visjes snel zijn toch in hun staart gebeten.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Misschien ligt die ergens naast je bak (eruit gesprongen), actief wil niet zeggen dat het positief is. Actief kan ook zijn dat die gestresst is. Hopelijk vind je hem gauw ongedeerd terug.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:39 schreef Komakie het volgende:
Ik ben gewoon een cichlide kwijt.
Eergisteren was hij er nog en sinds gisteren kan ik hem helemaal nergens meer vinden. Het is 1 van de actiefste vissen in de bak dus ik kan me niet voorstellen dat hij aangevallen is ofzo.
En als hij dood gegaan zou zijn, zou je hem nog wel ergens kunnen vinden.
Bizar
Nee hij is niet gestrest. Dat zit in de aard van het beestje. Ze zijn van zichzelf al erg actief. Achter elkaar aan zitten enzo. Daarom mag je ook niet te weinig cichliden in een bak hebben. Als er genoeg in zitten kunnen ze niet elke keer achter elkaar aan.quote:Op maandag 3 juni 2013 00:25 schreef Draai_kont het volgende:
[..]
Misschien ligt die ergens naast je bak (eruit gesprongen), actief wil niet zeggen dat het positief is. Actief kan ook zijn dat die gestresst is. Hopelijk vind je hem gauw ongedeerd terug.
Hm, blijkbaar is het groepje hier te hecht om tussen te komen, totaal geen reactie.quote:Op zondag 2 juni 2013 20:55 schreef Funksoldier het volgende:
Mijn bakkie. een rio 180, draait nu 9 dagen.
WEG FOTO!
2 schaakbordcichliden
2 Mikrogeophagus altispinosus
10 neon tetra's
4 marmerbijlzalmpjes
5 Cory (aeneus)
1 L-129
verlanglijst:
2 a 3 marmerbijltjes erbij
2 Apistogramma cacatuoides
nog stuk of 5 tetra
Buitenfilter.
Minder gelige verlichting.
led 'nacht' verlichting
automatische dimmers op T5
vroeg je dan om een reactie of iets? prima aquarium, leuke vissen.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:59 schreef Funksoldier het volgende:
[..]
Hm, blijkbaar is het groepje hier te hecht om tussen te komen, totaal geen reactie.
Ik weet niet wat mijn aquarium kost op jaarbasis. We hebben hier de maandelijke energierekening uit voorzorg omhoog gezet. Als je maandelijks meer betaalt dan je verbruikt krijg je uiteindelijk terug, dat heb ik liever dan de grote stroomrekening.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 00:22 schreef Nico987 het volgende:
Heeft iemand hier wel eens uitgerekend wat zijn aquarium per jaar ongeveer kost? hoe lossen jullie het vocht probleem op? jullie begrijpen ik zou argumenten om er weer eens 1 te beginnen.
En hoe kan ik dan het beste dit plantje snoeien? Kan ik gewoon wegknippen wat ik te veel vind of moet ik nog ergens speciaal rekening mee houden?quote:Op woensdag 12 juni 2013 10:28 schreef Komakie het volgende:
Op het moment dat je water goed genoeg is voor vissen maakt het op zich niet heel erg veel verschil.
Je kunt het er voor doen voor het geval vissen te gestrest raken, maar het ės geen wereldramp verder.
Ik ben d'r te lui voorquote:
Was je toevallig opzoek naar een groter aquarium inclusief alle accessoires ?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 12:45 schreef jroz het volgende:
Mijn 60cm aquarium draait nu ruim 1,5 jaar en het opstarten is mij destijds erg mee gevallen.
Ik ben begonnen met 10 kardinaal tetra's en 5 otocinclus affinis. Uiteindelijk een paar helena slakken en mini japonica's erbij gedaan, en 4 neon tetra's gekregen. Als laatste ook nog 2 honinggoerami's erbij geplaatst om de mini japonica's enigszins in toom te houden.
De otocinclus affinis laat zich niet altijd even goed zien, doordat die bv verstopt zit tussen de planten. Na verloop van tijd was ik er toch wel zeker van dat er 2 dood waren. Uiteindelijk 2 nieuwe gekocht, maar 2 maanden later waren ze alle 5 dood. De rest van het aquarium draait goed door. Wat kan een reden zijn dat de otocinclus affinis het niet volhouden (na een jaar zonder problemen rond te hebben gezwommen) en de rest van de bak wel?
Overigens heb ik nog nooit een andere slak als de helena in m'n bak ontdekt, en toch planten ze zich aardig goed voort... Iets wat volgens de boekjes niet kan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |