abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116179036

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_116179209
De moraal van het verhaal, ga niet naar de ondergrondse want dan zie je niks.
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
pi_116180483
Ik las eerst de TT, en toen dacht ik al "Ha, deze moet gewoon door Dr_Flash geopend zijn!" :7
pi_116180914
Mijn imago snelt me vooruit *)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 12:24:15 #5
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116182970
Gisteren in Maarssen geweest voor de CityNightLine:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_116183342
Ik las ergens in deze reeks dat een Studentenreisproduct in combinatie met een ander abonnement problemen kan geven. Ik heb een weekendvoordeelabonnement, en een Weekstudentenproduct. Kan dit problemen geven dan?
  Redactie Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 12:46:21 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116183575
Weekendvoordeel? Bedoel je niet Weekend Vrij? Volgens mij kan dat inmiddels wel, maar greavy is daar de expert in :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_116184176
Dal Voordeel, altijd gedacht dat het Weekend Voordeel was ;) Maar zie nu dat ik het van mijn kaart kan verwijderen omdat ik het had opgezegd (maar hij nog wel geldig zou zijn tot 04-10-2012)

Niks aan de hand dus :)
  Redactie Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 14:58:11 #9
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116187744
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_116188514
Leuke foto's!
pi_116189001
Leuke foto's hoor Dennis :) Wel een hele onderneming voor één loc, maar okee :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 15:51:21 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116189795
De Grenslandexpress blijft nog steeds hangen op de 250 grensoverschrijdende reizigers per dag die er in februari ook al waren: http://www.tctubantia.nl/(...)jft-zorgenkindje.ece
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_116191903
Ja ja sorry sorry ik was op vakantie :@ binnnkort ga ik er weer vaker mee goed? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 30 augustus 2012 @ 16:54:38 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_116192346
Geen treinen tussen Utrecht en Arnhem... Meh
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_116192431
Nvm..
pi_116192534
Het heeft geen ruk met treintjes te maken maar wel cool om hier te posten:
pi_116192688
dat wil je dus NIET :')

Dat er in geval van een ongeluk ook nog even wat stroomdraden bij komen voor added drama :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_116192851
Dat kost zoveel geld he :P
Maar verder, hoe doe je dat met uitwijk manoeuvres?
pi_116192919
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:07 schreef b2py het volgende:
Dat kost zoveel geld he :P
Maar verder, hoe doe je dat met uitwijk manoeuvres?
Als ik het goed begrijp worden de rijdraden optisch gevolgd. Bij een uitwijkmanoeuvre klapt de boel naar beneden (auto-drop, net zoals VIRM).
quote:
10s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:03 schreef Dr_Flash het volgende:
dat wil je dus NIET :')

Dat er in geval van een ongeluk ook nog even wat stroomdraden bij komen voor added drama :')
Waarom niet? Aarde hangt boven he, sluiting maken is nogal moeilijk dan.
pi_116193959
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:09 schreef TeringHenkie het volgende:
(auto-drop
Het zou VERBOOOOODEN moeten worden!! :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 17:34:43 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116194053
quote:
10s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het zou VERBOOOOODEN moeten worden!! :(
jammer dat die fabriek niet aan het spoor staat. Dichtstbijzijnde station is twee kilometer verderop :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_116194062
:')
quote:
10s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 17:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het zou VERBOOOOODEN moeten worden!! :(
:')
  donderdag 30 augustus 2012 @ 19:54:21 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_116199981
Het Drehscheibe Magazin heeft het 'Vorschau Fernverkehr 2013' gepubliceerd.
Opvallend dat dit nu al zo gecommuniceerd wordt:
- Op ICE-lijn 78 (Amsterdam-Frankfurt) is nu al bekend dat alle ICE's van 20 juli tot 1 september 2013 elke dag, en op zaterdag en zondag van 29 juni tot 14 juli 2013 over Venlo en Eindhoven gaan ipv Arnhem.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 19:55:22 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116200030
veel werkzaamheden in Duitsland?
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:07:46 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_116200625
quote:
11s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 19:55 schreef Peterselieman het volgende:
veel werkzaamheden in Duitsland?
DB Bauarbeiten (bauarbeiten.bahn.de) meldt daar nog niks over... Maar er zal vast iets volledig op de schop gaan.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:16:51 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116201074
Fun fact: de Fyra die per 10 september tussen Amsterdam en Rotterdam zou gaan rijden (serie 1000) is nog niet in de reisplanner te vinden. De reisplanner is wél bijgewerkt, want de 'tijdelijke intercity' (Amsterdam - Schiphol - Rotterdam, serie 600) is verdwenen...
pi_116201102
Ik denk dat de 1000 serie niet gaat rijden.. :P
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:17:31 #28
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_116201114
Tevens heeft de (BR) 103 113 een grote revisie gehad. Dit heeft eerst al 250.000 gekost. Maar doordat er problemen waren, moest de loc direct terug naar Dessau. Helaas was het herstel op >50.000 geraamd, waardoor DB heeft gezegd voorlopig deze loc niet te repareren. Het probleem is ontstaan door 'niet-cirkelvormige as door ongelijke gewichtsverdeling'. Hierdoor staat een compleet gereviseerde BR103 nu werkloos.
Ook de Münchner 103 245, die aldaar voor rangeerwerk van CityNightLine werd gebruikt, is sinds Februari 2012 in Dessau aanwezig voor revisie. Dit is nog niet voltooid, en een exacte datum is nog niet bekend.

Daarnaast zijn er 10 BR218'en afgesteld in Bremen, die bestemd voor sloop zijn.

Tevens heeft DB op 16 augustus 2012 een bestelling van 32 nieuwe BR146'en gedaan twv 108 miljoen euro.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 20:24:25 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116201456
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 20:17 schreef b2py het volgende:
Ik denk dat de 1000 serie niet gaat rijden.. :P
ik denk zelf dat er eerst eentje in de 900 (Amsterdam - Breda) in gaat stromen. Daarna zal serie 1000 langzaam opgestart worden. De stammetjes met ICRm zullen als er meer materieel is wel op reserve komen te staan.

Het zou ook nog eens best kunnen zijn dat het vanaf december passen en meten wordt omdat de Benelux er ook tussendoor moet worden gefietst. Ik ga er vanuit dat op die datum nog niet al het ICRm verdwenen is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:03:10 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116203553
Introductie van V250 in de huidige Fyra-dienst Amsterdam - Breda heeft geen hoge prioriteit. Prioriteit ligt bij de introductie van de 3e Fyra op Amsterdam - Rotterdam (serie 1000) en het ver-Fyra'en van de Beneluxtrein. Pas daarna komt de 900 aan de beurt.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 21:14:41 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116204222
ik zou me wel voor kunnen stellen dat ze tijdelijk in de 900 gaan rijden om zo meer ervaring met die baanvegers op te doen
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:22:23 #32
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_116204701
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 20:07 schreef greavy het volgende:

[..]

DB Bauarbeiten (bauarbeiten.bahn.de) meldt daar nog niks over... Maar er zal vast iets volledig op de schop gaan.
FF googelen brengt mij bij de Zusammenstellung der Netzfahrplan-Baukorridore 2013 waarin staat dat er in de zomer ruim 2 maanden lang maar één spoor beschikbaar is tussen Dinslaken en Oberhausen. Vanwege spoorvernieuwing dus.
pi_116204945
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 21:22 schreef ReisT het volgende:

[..]

FF googelen brengt mij bij de Zusammenstellung der Netzfahrplan-Baukorridore 2013 waarin staat dat er in de zomer ruim 2 maanden lang maar één spoor beschikbaar is tussen Dinslaken en Oberhausen. Vanwege spoorvernieuwing dus.
Zo zo. Hebben ze daar twee MAANDEN voor nodig ja? Het is nou ook weer niet alsof ze een complete HSL gaan aanleggen. :{

En het kan ook niet inclusief bovenbouw zijn want dan ging het hele traject er wel uit. Wat is daar aan de hand? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 30 augustus 2012 @ 21:30:04 #34
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_116205167
Ja het verbaast me ook, zo lang werk voor maar 5 km. Ik had eerste gehoopt dat het iets te maken zou kunnen hebben met de ooit beloofde aanleg van het derde spoor maar daar lees ik verder niets over.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 21:39:09 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116205706
het valt me trouwens op dat de Arriva-stellen voor de Achterhoek ondanks het ontbreken van een toilet minder zitplaatsen hebben dan die hier in het Noorden rijden.

Verder moeten ze het stellen met 520 kW aan vermogen, terwijl het in het Noorden 600 kW is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 21:41:46 #36
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116205838
Dat van die minder zitplaatsen is wel vreemd, maar het vermogen kan ik me wel voorstellen: de stellen in het noorden zijn immers toch ook teruggebracht in toerental/vermogen?

En die vijf kilometer wordt hier in een weekend vervangen zou ik haast zeggen...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_116206214
Tijdje even weg geweest uit dit topic, druk met andere zaken.
Hoe zit het met de jongens die de opleidingen in gingen?
1 naar A'dam geloof ik. Er was nog iemand die naar STC Rotterdam ging meen ik ?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 21:48:53 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116206223
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 21:41 schreef dennistd het volgende:
Dat van die minder zitplaatsen is wel vreemd, maar het vermogen kan ik me wel voorstellen: de stellen in het noorden zijn immers toch ook teruggebracht in toerental/vermogen?
Stadler zelf houdt het op 600 kW in de factsheet.

Hier in het noorden is om brandstof te besparen het vermogen idd teruggebracht. Machinisten hebben door middel van een druk op de knop wel de mogelijkheid om extra toeren beschikbaar te krijgen. Verder lijken de stellen op een arm mengsel te zijn gezet, al is dat niet makkelijk na te gaan natuurlijk.

Voor de Achterhoek ligt er een compleet nieuwe krachtbron in, dus het kan dat die toch minder vermogen heeft dan Stadler in eerste instantie aangeeft.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 21:49:25 #39
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116206260
Overigens zie ik in de factsheets geen verschil in vermogen:
http://www.stadlerrail.co(...)10e_Arriva_DMU_E.pdf
http://www.stadlerrail.co(...)rriva_DMU_0506_e.pdf

Bij die van de Achterhoek staat als eigenschap 'extra wide seat pitch'. Dat zal het verschil wel zijn, samen met wat meer klapstoelen. En is het allemaal vierzits en geen coach-opstelling, dat zal ook plek innemen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 21:55:04 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116206636
denk dat dat het verschil maakt ja. Met een coachopstelling kun je de steek net iets kleiner maken en per bak één rij stoelen winnen tov compleet vierzits. Verklaart ook meteen de afwijkende raamindeling tov de al rijdende stellen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 21:56:43 #41
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116206732
Overigens wel een aparte keuze: bij de Lintjes is ook veruit het meeste in coach-opstelling, dus dat was men al wel gewend. Hoewel de noordelijke GTW's dan wel weer heel erg veel coach-opstelling hebben... Bij de MLL-stellen is het al beter verdeeld.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 22:01:42 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116207035
daar reis ik nooit, dus die stellen kan ik me niet meer herinneren :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 30 augustus 2012 @ 22:04:16 #43
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_116207209
Wel een dikke pluim voor Stadler omdat ze daar gewoon wél de raamindeling en de stoelopstelling op elkaar aanpassen! Zo hoort het bij een nieuwe trein.

In plaats van gewoon lukraak een paar stoeltjes in een standaardbak pleuren zoals bij de meeste treinenbouwers tegenwoordig gebruikelijk is.
  Redactie Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 22:04:59 #44
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116207247
quote:
14s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 22:01 schreef Peterselieman het volgende:
daar reis ik nooit, dus die stellen kan ik me niet meer herinneren :+
Zie http://www.stadlerrail.co(...)enblatt_EMU_engl.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 22:11:34 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_116207590
quote:
ah ja, een heel klein beetje beter dan in het noorden. Heb de keer dat ik in een E-GTW daar gereden heb niet veel meer gezien dan een uiteinde van een van de bakken. Daar was nog plaats :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles donderdag 30 augustus 2012 @ 22:14:28 #46
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_116207733
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 16:59 schreef TeringHenkie het volgende:
Het heeft geen ruk met treintjes te maken maar wel cool om hier te posten:
krijg je berichten: gekantelde vrachtwagen vernielt bovenleiding. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Sport donderdag 30 augustus 2012 @ 22:25:43 #47
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_116208418
Ik snap trouwens niet dat ProRail de bovenleiding nog niet wil verwijderen... In dat geval ben je namelijk van draadbreuk als oorzaak van verstoringen af :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 30 augustus 2012 @ 22:44:59 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_116209624
Klanttevredenheidsonderzoek van NS Hispeed gespot: http://www.blauw-survey.com/NSHispeed/

Helaas pas in te vullen voor reizen gemaakt op of na 1 september _O-
pi_116209944
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 22:25 schreef dennistd het volgende:
Ik snap trouwens niet dat ProRail de bovenleiding nog niet wil verwijderen... In dat geval ben je namelijk van draadbreuk als oorzaak van verstoringen af :P
Misschien kunnen ze ze zelfs wel aan Siemens verkopen! :P
  PR/Manusje van alles donderdag 30 augustus 2012 @ 22:54:51 #50
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_116210180
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 22:44 schreef James1988 het volgende:
Klanttevredenheidsonderzoek van NS Hispeed gespot: http://www.blauw-survey.com/NSHispeed/

Helaas pas in te vullen voor reizen gemaakt op of na 1 september _O-
je kan hem alvast invullen ja. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')