abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:31:25 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102798354

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japen - Deel 1 - Igen
Treinen in Japan - Deel 2 - Igen
Berlijn - Zug-Chef
Praag - Zug-Chef
Wenen - Zug-Chef
Budapest - Zug-Chef

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
pi_102798386
http://www.nu.nl/binnenla(...)c-loze-sprinter.html

En weet je hoe het verder gaat? Geen hond gaat daar natuurlijk gebruik van maken :N En in het vervolg worden alle treinen pleeloos besteld "want er blijkt geen behoefte te zijn aan een toiletvoorziening aan boord" :X 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:33:34 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_102798388
Tjemig, kun je niet ff een pakkende TT verzinnen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_102798408
quote:
5s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:33 schreef Duvel het volgende:
Tjemig, kun je niet ff een pakkende TT verzinnen?
Ik dacht aan iets met "geen gezeik" erin :Y
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 08:36:49 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102798445
Ik kon niks bedenken. Needs moar coffee ;(

quote:
13s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:33 schreef Dr_Flash het volgende:

En weet je hoe het verder gaat? Geen hond gaat daar natuurlijk gebruik van maken :N En in het vervolg worden alle treinen pleeloos besteld "want er blijkt geen behoefte te zijn aan een toiletvoorziening aan boord" :X 8)7
Jammergenoeg vrees ik dat je nog gelijk gaat krijgen ook :X

Edit: ook Rotterdam Centraal gaat niet aan de TPB's ontkomen: op spoor 12 hangen ze inmiddels al.

[ Bericht 42% gewijzigd door James1988 op 07-10-2011 08:59:49 ]
pi_102799086
quote:
13s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 08:33 schreef Dr_Flash het volgende:

dat zal (lijkt mij) niet gaan, want overheid heeft toch al beslist dat er toiletten in moeten?
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 09:25:15 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102799173
Tegen 2025 moeten inderdaad alle treinen op het HRN zijn voorzien van een toilet. Nieuwe treinen die vanaf januari 2015 besteld worden moeten al meteen een toilet aan boord krijgen.
pi_102799516
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 09:25 schreef James1988 het volgende:
Tegen 2025 moeten inderdaad alle treinen op het HRN zijn voorzien van een toilet.
Vergeet je even niet dat tegen 2025 HRN staat voor de concessie Heino-Raalte-Nijverdal? ;) Want de versplintering gaat aan die kant gewoon door natuurlijk :Y
  PR/Manusje van alles vrijdag 7 oktober 2011 @ 09:44:17 #9
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_102799526
Dan ben je toch dom in je kop als je besluit om de wc's uit de treinen te halen.... Net als de beslissing om stoffen bekleding te nemen voor de ICMm :{ :{w 8)7

Wie bedenkt die ongein. :{
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 09:44:52 #10
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102799540
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 09:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vergeet je even niet dat tegen 2025 HRN staat voor de concessie Heino-Raalte-Nijverdal? ;)
_O-
quote:
Want de versplintering gaat aan die kant gewoon door natuurlijk :Y
Ok, dan zeg ik wel: "alle spoorlijnen die door de centrale overheid worden aanbesteed" :Y)
pi_102799615
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 09:44 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Dan ben je toch dom in je kop als je besluit om de wc's uit de treinen te halen.... Net als de beslissing om stoffen bekleding te nemen voor de ICMm :{ :{w 8)7

Wie bedenkt die ongein. :{
wat is er mis met stoffen bekleding?
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 09:53:18 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102799720
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 09:48 schreef mschol het volgende:

[..]

Het wordt snel vies en is moeilijker schoon te krijgen dan skai.
pi_102799729
ziggy nog bedankt voor je interessante stukje.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 09:59:33 #14
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_102799841
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 09:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
ziggy nog bedankt voor je interessante stukje.
Yo. Leuk dat het gewaardeerd wordt, dan ga ik er gewoon mee door.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 10:02:35 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102799899
Mee eens, zeker interessant om te weten hoe dat nou allemaal werkt :Y
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 10:02:47 #16
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_102799906
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 09:59 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat wordt het zeker :Y 't Is altijd erg interessant om van 'binnen' te horen hoe het nou allemaal echt werkt.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  PR/Manusje van alles vrijdag 7 oktober 2011 @ 10:03:10 #17
Toezicht is gezond!
pi_102799913
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 09:48 schreef mschol het volgende:

[..]

quote:
De 2e klas stoelbekleding van ICMm wordt vervangen door kunstleer. De 2e klas stoelbekleding van ICMm blijkt moeilijk te reinigen, waardoor de zittingen erg vervuilen. Dit heeft tot veel klachten van rijdend personeel en reizigers geleid. Om de uitstraling op acceptabel niveau te houden, worden de vuile zittingen elke drie maanden verwisseld en grondig gereinigd. Daarnaast zijn diverse alternatieven onderzocht. Inmiddels heeft de directie het voorstel goedgekeurd om de stoffen bekleding van ICMm te vervangen door kunstleer (de 2e klas stoelbekleding van DDZ wordt ook voorzien van kunstleer). Er wordt nu een plan opgesteld om de nieuwe bekleding te bestellen en de huidige 2e klas stoelbekleding van ICMm zo snel mogelijk te vervangen. De vervanging zal naar verwachting medio 2012 gereed zijn.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
pi_102799919
weer gladde spoortjes richting hoek van holland w/
  PR/Manusje van alles vrijdag 7 oktober 2011 @ 10:03:30 #19
Toezicht is gezond!
pi_102799921
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 09:59 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

zeker _O_ erg leuk om te lezen.
pi_102799957
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 10:03 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

[..]

oke.

kunstleer oogt naar mijn idee wel erg "we hebben bespaard op de zittingen"
pi_102800283
Vervloekte schijt OV chipkaart :'(

Wil ik mijn adres wijzigen, klik ik op bevestigen, wat denk je? Er is ineens een probleem met mijn voorletters 8)7

Welk probleem dan?

"U kunt maximaal 12 reisproducten bestellen" :'(

Sterf met een bobbel in je kont, vies faalsysteem :r
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 10:32:30 #22
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_102800518
75% van de TGV's rijd niet. 80 van de TER's rijd niet. Translilien normaal. RER B 20 % rijd niet hier. Dit land kennende gaat het zaterdag ook nog wel door...zucht...

Maar nu ga ik nog even mijn laatste 235km er doorheen jassen :P dan heb ik bingo :)
pi_102800614
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 10:32 schreef Darkwing_Duck het volgende:
75% van de TGV's rijd niet. 80 van de TER's rijd niet. Translilien normaal. RER B 20 % rijd niet hier. Dit land kennende gaat het zaterdag ook nog wel door...zucht...

Maar nu ga ik nog even mijn laatste 235km er doorheen jassen :P dan heb ik bingo :)
TER = RER? :P
pi_102800636
Nee.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 10:37:22 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102800640
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 10:36 schreef mschol het volgende:

[..]

TER = RER? :P
Nope.

TER = regionaal vervoer (denk stoptreinen ofwel RegionalBahn). RER = voorstedelijk vervoer (denk S-Bahn).
pi_102801100
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 10:03 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

[..]

Toch gek, dat het in ICMm zo'n probleem is en in SGMm of VIRM niet. Zijn de mensen in Noord-Nederland soms zulke viespeuken ofzo? :P
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:03:08 #27
200192 Darkwing_Duck
pi_102801350
En transilien is tussen rer en ter in
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:04:33 #28
200192 Darkwing_Duck
pi_102801387
Er zijn dus ter's die zijn dus gedeeltelijk transiliens en er zijn rer die dus ook gede...

Ach laat ook maar.. Ze snappen het hier zelf nog geneens... :P
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:05:05 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102801399

Fransen hebben iig wel hippe logo's :Y

[ Bericht 11% gewijzigd door James1988 op 07-10-2011 11:08:54 (plaatje verkleind) ]
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:06:30 #30
200192 Darkwing_Duck
pi_102801444
Er rijd hier (nog) wel een vareteit van materieel hoor op die transilien... Potverdikkie wat mooi soms :)
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:08:40 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_102801506
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 11:05 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]

Fransen hebben iig wel hippe logo's :Y
:{w

:Y :Y :Y
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:39:23 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102802358
quote:
Kamerleden smalen over plaszak NS

DEN HAAG - De aankondiging van de NS in Sprinters zonder wc reizigers een plaszak ter beschikking te stellen, leidt vrijdag tot smalende reacties bij Tweede Kamerleden. ,,Is de NS nu helemaal van de pot gerukt?'', reageert GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent via Twitter. ,,Een plaszak. Ik zeg even niets meer...'', stelt SP-Kamerlid Renske Leijten.

VVD-parlementariër Klaas Dijkhoff twittert over een briljante communicatiestrategie van de NS over de plaszak. ,,Ik lees weinig klachten van mensen in de piepzak over herfstvertragingen vandaag.''
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:46:24 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102802563
NS heeft kennelijk zodanig maling aan de wensen van reizigers, de politiek, vakbonden en belangenverenigingen als ROVER, de bond voor ouderen, enzovoorts, en zet die wensen zelfs letterlijk in de zeik door een plaszak te suggereren.

Ik ben van mening dat NS hiermee het recht op onderhandse gunning van het Hoofdrailnet heeft verspeeld. Laat het hele HRN maar openbaar aanbesteed worden, de kans dat de winnaar van die aanbesteding ook zo'n actie uitvoert lijkt me uitgesloten.
pi_102802772
Tja het is een keuze geweest van de NS en die pakt nu compleet verkeerd uit. Stom van ze om deze SLT's te nemen.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:56:18 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102802824
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 11:54 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Tja het is een keuze geweest van de NS en die pakt nu compleet verkeerd uit. Stom van ze om deze SLT's te nemen.
Mee eens, dat is iets wat ze nog recht kunnen zetten door toiletten in te laten bouwen.

Maar met de plaszak graven ze alleen maar een diepere kuil voor zichzelf.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:56:51 #36
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_102802838
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 11:46 schreef James1988 het volgende:
Laat het hele HRN maar openbaar aanbesteed worden, de kans dat de winnaar van die aanbesteding ook zo'n actie uitvoert lijkt me uitgesloten.
Waarom?

Als de aanbestedende partij gewoon geen toiletten eist, gaat zo'n bedrijf dat waarschijnlijk ook niet uit zichzelf aanbieden op stoptreintrajecten.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:57:25 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102802849
Toiletten in iedere trein zijn al een eis voor de HRN-concessie na 2015. Bestaande treinen krijgen tot 2025 de tijd om een toilet ingebouwd te krijgen.
pi_102802874
Ik snap de keuze van NS wel enigszins, het is natuurlijk enorm duur om achteraf alles om te bouwen. Maar de huidige keuze is absoluut absurd, er zullen vast betere alternatieven zijn.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 11:59:51 #39
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102802909
De huidige optie is dan ook meer een nood-oplossing dan een definitieve oplossing. Het is natuurlijk handig dat je toch kan pissen als je trein gestrand is.
Je moet bij de HC vragen naar zo'n plaszak. Die verstrekt het dan ook alleen als daar echt aanleiding toe is.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 12:02:39 #40
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102802997
Kreeg een e-mail. Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatie bij Shakies in Eindhoven *O*
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 12:02:51 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102803004
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 11:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik snap de keuze van NS wel enigszins, het is natuurlijk enorm duur om achteraf alles om te bouwen.
Tsja, pech. De wensen en eisen van reizigers en overheid zijn glashelder: toiletten in die treinen, zo snel mogelijk. Uiterlijk 1 januari 2025 (nog veel te lang, maargoed).
quote:
Maar de huidige keuze is absoluut absurd, er zullen vast betere alternatieven zijn.
Ik zou alleen niet weten welke. Toiletten op de stations zijn geen realistische optie, omdat de stoptijden dat niet toelaten. Bij een haltering van 2 minuten kun je niet even op een station als Zaltbommel naar de WC. Doe je dat wel, dan ben je meteen 30 minuten extra onderweg.

Daarnaast is het de vraag in hoeverre het wél de moeite loont om Zaltbommel van een toilet te voorzien, want ook dat moet schoongemaakt en onderhouden worden. En ook dat kost geld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 11:59 schreef greavy het volgende:
De huidige optie is dan ook meer een nood-oplossing dan een definitieve oplossing. Het is natuurlijk handig dat je toch kan pissen als je trein gestrand is.
Je moet bij de HC vragen naar zo'n plaszak. Die verstrekt het dan ook alleen als daar echt aanleiding toe is.
Zie je het al voor je?

"Meneer de conducteur, mag ik een plaszak?"
- "Nee, want je ziet er niet uit alsof je nodig moet"
"Maar ik moet echt!"
- "Het is niet aan je te zien, dus hou het maar op"

Van den zotte!
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 12:10:55 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102803220
IngridThijssen twitterde op vrijdag 07-10-2011 om 12:08:50 Hoe een mug een olifant wordt. Ik begrijp de controverse maar ben juist blij met een praktische oplossing voor uitzonderlijke situaties. reageer retweet
Jemig :')

Achtergrondinfo: Ingrid Thijssen is de directeur van NS Reizigers.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 12:16:19 #43
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_102803380
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 12:10 schreef James1988 het volgende:
IngridThijssen twitterde op vrijdag 07-10-2011 om 12:08:50 Hoe een mug een olifant wordt. Ik begrijp de controverse maar ben juist blij met een praktische oplossing voor uitzonderlijke situaties. reageer retweet
Jemig :')

Achtergrondinfo: Ingrid Thijssen is de directeur van NS Reizigers.
Ik stel voor Ingrid Thijssen na een potje kruidenthee een dagje op te sluiten in een SLT.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_102804551
Met die plaszak mag je pissen in de achterste cabine ofzo? Daar mag een omaatje ofzo dan een beetje balanceren met die zak. "Let op ouwe, wissels!"
pi_102804570
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 12:02 schreef greavy het volgende:
Kreeg een e-mail. Ik ben uitgenodigd voor een sollicitatie bij Shakies in Eindhoven *O*
Top, maar waarom eindhoven? :?
pi_102804990
Over bagatelliseren gesproken :') goed bezig Ingrid!
pi_102805334
Voor de echte treinliefhebber is het natuurlijk wel de uitgelezen kans om alleen op de machinistenstoel te zitten.
Beter onethisch dan oneetbaar
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:17:07 #48
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102805363
Dat doe ik toch liever in andere omstandigheden :')
  PR/Manusje van alles vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:23:47 #49
Toezicht is gezond!
pi_102805597
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 10:54 schreef Igen het volgende:

[..]

Toch gek, dat het in ICMm zo'n probleem is en in SGMm of VIRM niet. Zijn de mensen in Noord-Nederland soms zulke viespeuken ofzo? :P
Nee, het volk dat in de randstad instapt :+
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 13:31:46 #50
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_102805873
Is het toegestaan om in de 1e klas te staan als de trein helemaal vol is en er ook geen ruimte meer is om te staan in de 2e klas?
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')