abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 30 juli 2011 @ 11:16:14 #1
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100119797
Vervolg op:
[Pizza] Zelf pizza maken voor beginner?
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #2
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #3
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #4
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #5
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #6
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #7
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8
[Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #9

(ook interessant, maar oud:)
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza)

Waarom?
Dit is het topic waarin we stoer doen over onze eigengebakken pizza's en tips uitwisselen over het ultieme deeg, het lekkerste beleg en de perfecte baktijd.
Als je het proces een beetje onder de knie hebt dan produceer je voor weinig geld stapels pizza die minstens zo lekker zijn als bij je lokale pizzaboer!

Deeg:
SPOILER: Recept 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Recept 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Saus:
SPOILER: Saus
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bakken:
SPOILER: bakken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige links over pizza maken
Jeff Varasano's Internet best pizza recipe
Pizzamaking.com

Twee pizzastenen:
http://pizzastein.com/
Jamie Oliver steen op fonq.nl

Filmpje over deeg opbollen


De laatste foto's uit het vorige topic

Sarabi


Gridlok:


Ml-etje:


Iemand91:


Tjado:


Yvesss:


[ Bericht 4% gewijzigd door Joooo-pi op 30-07-2011 11:31:58 ]
heitieh
  zaterdag 30 juli 2011 @ 11:19:01 #2
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100119860
Mijn vraag:
[quote]1s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 10:34 schreef Joooo-pi het volgende:
Gisteravond deeg gemaakt en in drieen verdeeld. De 'bollen' heb nu een nachtje in de koelkast liggen rijzen. We eten dus vanavond pizza.

Moet de lucht voor die tijd nog uit het deeg voor een tweede rijs? Zo ja, hoe lang?
[/quote]


nu ff foto's updaten in de OP.

[ Bericht 8% gewijzigd door Joooo-pi op 30-07-2011 19:25:28 (niet meer actueel) ]
heitieh
pi_100120362
Dit is wel een goed plan voor vanavond :Y
pi_100120602
Vanavond weer pizza :Y
  zaterdag 30 juli 2011 @ 19:53:20 #5
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100133991
En dan nu het resultaat! *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaat:




De deegbollen bleken iets te groot voor de pizzasteen, dus moest er op het laatste moment nog een stukje af. Dat was jammer, maar ik heb daar 2 kleine van gemaakt:



Resultaat was dus super. Het enige verbeterpunt voor de bodem is misschien dat het iets te knapperig was (maar dat is echt mierenneuken). Vooral de smaak van de bodem was erg goed.

Het moeilijkste is het verplaatsen van de net belegde bodem naar de pizzasteen. Daar ging het bij de tweede pizza een beetje mis, want ik de techniek die ik nu gebruik werkte iets te goed. De pizza gleed te snel, zodat alles een beetje in elkaar schoof. Gelukkig niet te erg, zodat de pizza nog lekker was. Ik heb maar 1 foto van de tweede pizza:
heitieh
  † In Memoriam † zaterdag 30 juli 2011 @ 20:17:33 #6
91830 MaximusTG
pi_100134839
Lekker zeg! En heeeuj! Nieuw topic! Had je ze nu nog opnieuw gebold na ze uit de koelkast gehaald te hebben? Dat is nl. in principe niet de bedoeling.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 20:25:27 #7
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100135102
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 20:17 schreef MaximusTG het volgende:
Lekker zeg! En heeeuj! Nieuw topic! Had je ze nu nog opnieuw gebold na ze uit de koelkast gehaald te hebben? Dat is nl. in principe niet de bedoeling.
nee, nadat ik ze uit de koelkast had gehaald, zag ik dat dat niet nodig was. Deeg voelde gewoon goed aan.

Ik heb overigens 1 bol in de vriezer gedaan :)
heitieh
  zaterdag 30 juli 2011 @ 22:16:11 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100139499
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 19:53 schreef Joooo-pi het volgende:
En dan nu het resultaat! *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De deegbollen bleken iets te groot voor de pizzasteen, dus moest er op het laatste moment nog een stukje af. Dat was jammer, maar ik heb daar 2 kleine van gemaakt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Resultaat was dus super. Het enige verbeterpunt voor de bodem is misschien dat het iets te knapperig was (maar dat is echt mierenneuken). Vooral de smaak van de bodem was erg goed.

Het moeilijkste is het verplaatsen van de net belegde bodem naar de pizzasteen. Daar ging het bij de tweede pizza een beetje mis, want ik de techniek die ik nu gebruik werkte iets te goed. De pizza gleed te snel, zodat alles een beetje in elkaar schoof. Gelukkig niet te erg, zodat de pizza nog lekker was. Ik heb maar 1 foto van de tweede pizza:
[ afbeelding ]
Mijn techniek is om de deegschieter boven de juiste plaats te houden en hem dan in één snelle ruk wegtrekken.
  † In Memoriam † zaterdag 30 juli 2011 @ 22:20:49 #9
91830 MaximusTG
pi_100139688
Wat ik doe: pizza op schieter, schieter oven in, boven steen. Door beetje schudden zorgen dat achterkant pizza op steen komt, en dan schieter eronderuit trekken, niet te snel. Beetje schudbeweginkjes blijven maken.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 22:22:54 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100139785
ik haal de hete steen uit de oven (zit metalen beugel bij). De pizza ligt op een vrij grote houten snijplank (met glad oppervlak). Dan laat ik de pizza van de plank afglijden op de steen.

Ik moet het nog een beetje oefenen, want de tweede pizza gleed dus ineens heel snel...

Als laatste plaats ik de steen weer terug in de oven.
heitieh
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:15:34 #11
352100 woestijnvijg
De vijg die overal groeit
pi_100214407
Vandaag mijn eerste pizza gebakken. Ik heb nog geen steen of iets dergelijks, dus gewoon maar op een stuk bakpapier.



Er zat niet echt iets speciaals op, aangezien ik totaal niet wist of het ging lukken :P.

Ik heb wat tomaten uit een pakje, suiker, zout, kruiden, uien en knoflook gebruikt voor de saus. Kreeg wel het idee dat de saus wat te nat was nog toen hij de oven in ging, sommige stukken ging dat een beetje in het deeg zitten.
pi_100222792
Hij toont inderdaad een beetje nattig woestijnvijg maar dat is makkelijk te verbeteren ;)



Dit kan ik gewoon gebruiken?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 12:20:46 #13
352100 woestijnvijg
De vijg die overal groeit
pi_100228251
Haha, ik hoop het Ml-etje.

Kan ik trouwens dat deeg invriezen? Heb namelijk nog 3 stukjes over (nu in de koelkast).
  † In Memoriam † dinsdag 2 augustus 2011 @ 12:53:24 #14
91830 MaximusTG
pi_100229151
Idd woestijnvijg. Te nat kan je oplossen door minder saus/natte toppings op je pizza te doen, of te zorgen voor meer warmte/hoge temperatuur in je oven. Invriezen kan wel, maar je kunt het deeg beter niet invriezen als het al een lange tijd in de koelkast staat. Want als je het wil gebruiken moet het eerst weer ontdooien (en dan rijst het weer verder). Dan rijst je deeg al snel te lang. Je kan het deeg dan beter alleen met een beetje saus voorbakken, en dan de bodem in zn geheel invriezen.

@MI-etje: Dat is iig niet de bloem die normaal voor pizza gebruikt wordt, maar voor pasta geloof ik. Maar je zal er best een lekkere pizza mee kunnen maken. :).

Helaas is mijn handmixer stuk :(. Misschien nu toch eens weer proberen een nat deeg met de hand te kneden.
pi_100229986
wat is de top-tip om een pizza van een houten/metalen plaat op de pizzasteen in de oven te krijgen? we hadden er wel bloem onder gedaan, maar nog lukte het niet om de pizza er vanaf te schuiven :(
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  † In Memoriam † dinsdag 2 augustus 2011 @ 13:23:54 #16
91830 MaximusTG
pi_100230144
Tarwegriesmeel, of maismeel. Dat is korreliger van structuur. En je moet tijdens het beleggen en vlak voordat ie erin gaat nog een paar keer de plaat (schieter) rustig heen en weer schudden, met kleine korte bewegingen. Dan zie je vanzelf wanneer de pizza helemaal los zit. Niets vervelender dan wanneer de achterkant los zit en op de steen komt, terwijl de voorkant op de plaat plakt. Dan wordt het een puinzooi..
pi_100230210
en een puinzooi was het bij ons :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_100237759
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 07:50 schreef Ml-etje het volgende:
Hij toont inderdaad een beetje nattig woestijnvijg maar dat is makkelijk te verbeteren ;)

[ afbeelding ]

Dit kan ik gewoon gebruiken?
Sterker nog, dat IS griesmeel. Bij de jumbo gevonden toevallig? Staat naast de tipo00 bloem die nogal eens op wil zijn. Ik gebruik hiervan meestal 25% in het deegmengsel, dat is een truuk die je wel meer tegenkomt op internet. Griesmeel van de appie isook goed, die is wat groffer.

Deze heb je: http://www.dececco.it/EN/(...)acinata/?Prodotto=12

En deze zoek je: http://www.dececco.it/EN/(...)tipo-00/?Prodotto=11

[ Bericht 16% gewijzigd door Yvesss op 02-08-2011 19:33:07 ]
pi_100306289
Vanavond maar weer eens een poging tot pizza doen!

Ik wil nu zelf het deeg eens proberen te maken. Eerst gebruikte ik altijd zo'n pak waar je alleen nog wat water bij moest gooien. Dat is wel eetbaar, maar bij lange na niet zo lekker als een echte 'luchtige' bodem.

Hoeveel gram bloem heb je ongeveer nodig voor één medium pizza (zo'n 25 cm diameter)? Op internet staan namelijk genoeg recepten, maar meestal staat er niet bij voor hoeveel personen het geschikt is!
  † In Memoriam † donderdag 4 augustus 2011 @ 11:20:34 #20
91830 MaximusTG
pi_100307479
Anders moet je de OP nog eens goed doorlezen.. Daar staan nl. twee recepten in, de eerste geeft aan te zijn voor 2 grote of 3 kleine pizza's. De andere bevat een recept voor een deeg voor 4 pizza's, of voor 2 pizza's.
Die pakken voor bodem zijn trouwens wel erg nep. Bevatten namelijk bakpoeder, geen gist.
pi_100312032
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 16:50 schreef Yvesss het volgende:

[..]

Sterker nog, dat IS griesmeel. Bij de jumbo gevonden toevallig? Staat naast de tipo00 bloem die nogal eens op wil zijn. Ik gebruik hiervan meestal 25% in het deegmengsel, dat is een truuk die je wel meer tegenkomt op internet. Griesmeel van de appie isook goed, die is wat groffer.

Deze heb je: http://www.dececco.it/EN/(...)acinata/?Prodotto=12

En deze zoek je: http://www.dececco.it/EN/(...)tipo-00/?Prodotto=11
We hebben hier geen Jumbo helaas...ben naar de makro geweest en dacht het goede te hebben.
Naja goed excuus pasta te maken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_100323787
Uiteindelijk nog redelijk gelukt. :)


Half hawai, half salami.


Kebab. Lekker met wat knoflooksaus erboven op!


Helemaal salami.
pi_100324089
Volgende keer alleen wat knoflook of wat meer zout door het deeg mengen.
  † In Memoriam † vrijdag 5 augustus 2011 @ 10:14:51 #24
91830 MaximusTG
pi_100345343
Hoeveel zout had je er nu doorheen gedaan dan? Wel lekkerder he, dan zo'n pak ?
pi_100363298
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 10:14 schreef MaximusTG het volgende:
Hoeveel zout had je er nu doorheen gedaan dan? Wel lekkerder he, dan zo'n pak ?
Één eetlepel, in plaats van twee. De pot zout was namelijk leeg! }:|
pi_100405455
Iemand met een Bestron oven die kan bevestigen dat als het 15 minuten duurt voordat je uberhaupt een kleurtje krijgt op je pizza, dat dat ding dan kapoet is?
  † In Memoriam † zondag 7 augustus 2011 @ 22:09:28 #27
91830 MaximusTG
pi_100439346
Klinkt als een probleem met de thermostaat. Kun je volgens mij wel maken. Moet je eens op pizzamaking.com kijken, daar staat volgens mij wel info om zo'n oventje te modden. Haal je de thermostaat er gewoon uit, bakt je zelfs beter pizza's.
pi_100451396
Dit is vast al eens gevraagd en beantwoord, maar ik ben te lui om alle voorgaande topics door te lezen. Dus twee vragen:

- Waar koop je (in Amsterdam Noord) tipo 00 bloem?
- Kan je het deeg in een keukenmachine maken? Zijn daar tips en trucs voor?
  † In Memoriam † maandag 8 augustus 2011 @ 08:28:03 #29
91830 MaximusTG
pi_100451571
Tipo 00 bloem is leuk, maar je gaat het verschil pas echt merken wanneer alle andere dingen optimal zijn (samenstelling/ rijsproces deeg, temperatuur oven, met steen etc.). Mocht je het toch willen, dan is het het makkelijkste om bij een webshop wat pakken te bestellen. Maar ik kan me voorstellen dat er ook wel een winkeltje moet zijn in Amsterdam waar ze het hebben.

Deeg in een keukenmachine kan prima, lijkt me, doe het zelf altijd met een handmixer. Hoeveel deeg je tegelijk kan maken ligt dan aan of ie krachtig genoeg is. Wat voor een is het?
pi_100451698
Dus doodnormale tarwebloem kan ook?

De machine is een Magimix Compact 3200 XL.
  † In Memoriam † maandag 8 augustus 2011 @ 09:18:35 #31
91830 MaximusTG
pi_100452182
Oke, als ik beetje google vind ik lijstje van welke gewicht deeg ie aankan. Voor brooddeeg staat 600 gram max. Als je naar het recept in mijn sig kijkt, kan je dan het deeg voor 2 pizza's maken, die van 4 pizza's is dan al te zwaar.

Doodnormale bloem kan, maar is niet altijd ideal. Het kan best zijn dat je een merk vindt, huismerk, amerk, maakt niet uit, dat die een goed resultaat geeft. Maar je weet het niet van te voren. Het gaat erom dat je bloem een vrij hoog gehalte gluten heeft. Die zorgen ervoor dat je deeg samenhang heeft en het gas vasthoudt dat door de gist geproduceerd wordt.

'Tipo 00' is slechts een aanduiding van de uitmalingsgraad en zegt verder niks over de verdere eigenschappen van de bloem. Echter wordt er over het algemeen 'farina di grano tenero tipo 00' bedoeld.
Dat is dus bloem van zachte tarwe. Alleen!! In Italie wordt elke tarwe die NIET harde tarwe is, zachte tarwe genoemd. Dat is hier anders. De zachte tarwe die hier wordt gebruikt voor bloem is niet per se geschikt voor pizza.
Dus zachte tarwe hier heet ook zachte tarwe daar, alleen niet alle zachte tarwe uit Italie zou hier zachte tarwe genoemd worden.
Dan heb je daarnaast nog een Duits systeem en een Amerikaans systeem voor classificatie van bloem.
Mijn advies: maak eens pizza met gewone simpele tarwebloem in je keukenmachine. Kijk of dat een beetje werkt en smaakt. Bestel daarna een pakje tipo 00, en kijk of je veel verschil merkt :).

Ik heb zelf hier:
http://www.pastaetc.nl/in(...)a2250fb4701d715be84f
Een keer een paar pakken van die 'The Chef's Flour' van Antimo Caputo' besteld. Wel vrij prijzig!

En hier:

http://www.de-zuidmolen.n(...)aar=%27Ja%27&Hmi=143

Een 5 kg zak Amerikaanse patentbloem, eiwitgehalte 13,8 % ! (=gluten). Dit om een beetje te experimenteren met het resultaat van verschillende bloemsoorten.
Verschil zit dan vaak in het vermogen water op te nemen, hoe snel het deeg bruin wordt in de oven, etc. Als je namelijk geen oven hebt die heet genoeg wordt, dan is het beste resultaat dat je kan behalen niet met tipo 00.

[ Bericht 11% gewijzigd door MaximusTG op 08-08-2011 10:02:00 ]
pi_100460784
Dank, ik zal het allemaal eens proberen. Ben volgende week de hele week vrij, dus dat komt wel goed. Mijn oven wordt trouwens maximaal 275, en ik heb zo'n pizzasteen (nog ongebruikt...), dus dat moet met de temperatuur wel goedkomen, toch?
  † In Memoriam † maandag 8 augustus 2011 @ 14:41:04 #33
91830 MaximusTG
pi_100462157
Nou, daar kun je vast een lekkere pizza mee bakken, maar traditioneel wordt de pizza in een houtoven, rond de 450 graden gebakken.. :). Maar heb je mooi een weekje om te experimenteren ;).
pi_100465549
Jaaa, maar ik heb nou eenmaal geen houtoven. Voor een gewone moet ik het er maar mee doen. :)
  † In Memoriam † dinsdag 9 augustus 2011 @ 09:54:27 #35
91830 MaximusTG
pi_100498560
Zekers, zal vast goedkomen. Succes! Foto's maken en posten he!
pi_100503456
Jeuj, gisteren een steen gekocht. Ik heb al een goede oven die tot 260 graden komt, en er is toch wel een wezenlijk verschil tussen bakken op de plaat of bakken op steen. Steen onder de grill voorverwarmen, en we hadden heerlijk knapperige bodems.

geen foto's gemaakt. Nu nog een pizzaschep bouwen, want ik moet nu telkens vanaf een vrij zware houten plank de pizza op de steen schudden, en dat leverde gisteren al 1 ongewenste calzone met open ruggetje op :')
Met een stevig stukje multiplex en de decoupeer moet dat wel lukken, zo'n schep.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:55:05 #37
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100504672
ben wel benieuwd naar het resultaat van je zelfbouwschep tzt. :)
heitieh
pi_100523956
Na een tijd meegelezen te hebben heb ik vrijdag een G3Ferrari Delizia aangeschaft. Zaterdag nog even naar de bouwmarkt geweest voor een plaat Multiplex zodat ik 3 pizzaplanken kon maken.
Zaterdag een pizza gemaakt met het deeg op basis van Maximus TG. Het deeg had ik donderdag al gemaakt en in de koelkast laten rijzen. Helaas was het deeg niet erg handelbaar. Scheurde steeds als ik het wilde vormen. Toch maar een deegroller gebruikt en toen lukte het redelijk. Zondag nog een herkansing gedaan alleen dan het deeg op basis van recept 1 uit het begin. Dit ging beter mede doordat ik griesmeel gebruikte bij het vormen.

Zaterdag eerste pizza: saus, gerapste kaas, gorgonzola en mozzarella
http://www.flickr.com/photos/66177507@N04/6026639428/

Zondag Pizza met saus, geraspte kaas, tonijn, champignons en mozzarella op mijn eigen gemaakte pizzaplank
http://www.flickr.com/photos/66177507@N04/6026634192/

Zelfde pizza alleen na het bakken
http://www.flickr.com/photos/66177507@N04/6026084555/

Van het weekend opnieuw proberen!
pi_100525025
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 20:38 schreef sjanette het volgende:
Na een tijd meegelezen te hebben heb ik vrijdag een G3Ferrari Delizia aangeschaft. Zaterdag nog even naar de bouwmarkt geweest voor een plaat Multiplex zodat ik 3 pizzaplanken kon maken.
Zaterdag een pizza gemaakt met het deeg op basis van Maximus TG. Het deeg had ik donderdag al gemaakt en in de koelkast laten rijzen. Helaas was het deeg niet erg handelbaar. Scheurde steeds als ik het wilde vormen. Toch maar een deegroller gebruikt en toen lukte het redelijk. Zondag nog een herkansing gedaan alleen dan het deeg op basis van recept 1 uit het begin. Dit ging beter mede doordat ik griesmeel gebruikte bij het vormen.

Zaterdag eerste pizza: saus, gerapste kaas, gorgonzola en mozzarella
[ afbeelding ]


Zondag Pizza met saus, geraspte kaas, tonijn, champignons en mozzarella op mijn eigen gemaakte pizzaplank
http://www.flickr.com/photos/66177507@N04/6026634192/


Zelfde pizza alleen na het bakken
[ afbeelding ]


Van het weekend opnieuw proberen!
Ziet er goed uit! ^O^
pi_100526134
Ze smaakten wel goed, alleen niet zo luchtig als ik zou willen. Maar goed, van het weekend weer herkansing :Y)
pi_100526325
Niet luchtig? Bij die tweede zie ik volgens mij aardig wat lucht.
http://www.flickr.com/photos/66177507@N04/with/6026639428/
Complimenten, hoor.
pi_100527319
Dat kleintje bedoel je? Ja die was wel luchtiger.
pi_100527475
Maar hoe dan ook, als dit je eerste poging is, dan kom je er wel. Zaten er geen standaard schepjes bij de Ferrari? Dat vind ik wel wat apart. Bij de veel goedkopere Bestron zitten ze wel. 2 van die helften, werkt erg makkelijk.
pi_100528977
Ja die zaten wel bij die Ferrari, maar wilde liever uit 1 stuk en wat meer planken alleen zijn die vrij prijzig. Dus even een stuk multiplex gehaald en 3 pizzaplanken eruit kunnen halen.
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2011 @ 09:29:27 #45
91830 MaximusTG
pi_100541310
Zien er goed uit hoor sjanette! Jammer dat de eerste pizza scheurde. Was dat terwijl het deeg nog vrij dik was, of toen je er al een grotere pizza van gevormd had? Als je je pizza's luchtiger wil, dan zal je toch van de deegroller moeten afstappen. Goed wat bloem gebruiken tijdens het vormen maakt het makkelijker, en als je er dan beter in wordt kan je geleidelijk wat minder bloem gaan gebruiken :).
pi_100543327
quote:
9s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:51 schreef Poepoog het volgende:
Iemand met een Bestron oven die kan bevestigen dat als het 15 minuten duurt voordat je uberhaupt een kleurtje krijgt op je pizza, dat dat ding dan kapoet is?
Al wat kunnen vinden hierover? Heb zelf ook die Bestron en mijn pizza blijft ook vrij bleek..
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2011 @ 11:07:48 #47
91830 MaximusTG
pi_100543924
Hier is een topic over een vergelijkbaar apparaat op pizzamaking.com:
http://www.pizzamaking.com/forum/index.php/topic,2334.0.html

Die kerel heeft de thermostaat er gewoon tussenuit gesloopt. Ik denk echt dat je daar de oplossing moet zoeken.. Is ie makkelijk open te schroeven?
pi_100544205
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 10:50 schreef MonkNL het volgende:

[..]

Al wat kunnen vinden hierover? Heb zelf ook die Bestron en mijn pizza blijft ook vrij bleek..
Hoe lang doe je er over?

Ik denk dat ik hem maar ga terugsturen.
pi_100544566
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 11:07 schreef MaximusTG het volgende:
Hier is een topic over een vergelijkbaar apparaat op pizzamaking.com:
http://www.pizzamaking.com/forum/index.php/topic,2334.0.html

Die kerel heeft de thermostaat er gewoon tussenuit gesloopt. Ik denk echt dat je daar de oplossing moet zoeken.. Is ie makkelijk open te schroeven?
Wel vaag dat ik in dat ding moet gaan poeren om uberhaupt een beetje goeie pizza te krijgen. Ik heb een thermometer die tot 300 c gaat. En het duurt ongeveer 12 minuten voordat ie dit bereikt, jammer genoeg geen een die verder gaat.
pi_100544574
Ja ik ga vanavond ff schroeven, zal mijn bevindingen wel posten als ik meer weet.
pi_100544618
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 11:24 schreef MonkNL het volgende:
Ja ik ga vanavond ff schroeven, zal mijn bevindingen wel posten als ik meer weet.
Hoe lang heb je hem al in je bezit?
pi_100545046
Paar weken. Op zich gaat het bakken wel goed. Vindt ze alleen soms nogal bleekjes. Zou natuurlijk ook aan mijn deeg kunnen liggen..
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2011 @ 11:45:03 #53
91830 MaximusTG
pi_100545258
@Poepoog: Ja, is ook vaag, volgens mij wordt je pizza niet snel bruin omdat de thermostaat steeds het verwarmingselement aan en uit schakelt als ie eenmaal op temperatuur is. Zou je wel moeten kunnen horen. Zodra ie op temperatuur is zul je om de zoveel tijd een klik of tok horen. Dat is het schakelen van het element. En omdat zo'n oventje natuurlijk relatief vrij snel zn warmte verliest duurt het dan lang voordat je pizza bruin is. Door de thermostaat te omzeilen blijft het element altijd aan. Je zult dan alleen wel misschien een bepaalde techniek moeten ontwikkelen, waarbij je bv het oventje op temperatuur laat komen, een pizza bakt, even uitschakelt tot de temperatuur weer iets gedaald is, en dan weer aanzet voor de volgende pizza.
pi_100549936
@MaximusTG Het deeg scheurt steeds tijdens het vormen. Dus na tig x proberen maar de deegroller gepakt. De volgende ging het wat beter, maar toch wilde het deeg scheuren. Geen idee waar dat aan ligt.
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2011 @ 14:09:30 #55
91830 MaximusTG
pi_100550440
En hoe vorm je ze dan? Op de rug van je handen? Dat doe ik altijd, en dan rek ik em steeds een beetje uit door mn handen iets uit elkaar te bewegen. Als je dat goed doet dan krijg je vanzelf dat je deeg rond begint te draaien op je handen. Als de pizza dan wat groter begint te worden dan laat ik vaak het stuk dat niet op mn handen ligt op het aanrecht steunen (handen dus niet te hoog), zodat het niet door de zwaartekracht naar beneden wordt getrokken.
Het kan ook zijn dat je gluten niet goed genoeg ontwikkeld zijn. In principe zou je deeg dat goed is zo ver moeten kunnen uitrekken dat je er doorheen kunt kijken zonder dat het scheurt. Maar dat is puur een test, niet de bedoeling natuurlijk.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 14:25:26 #56
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_100551018
@MaximusTG,

Laatst het recept in jouw sig geprobeerd. Bij mij rees het deeg alleen niet echt. Kan het veel kwaad als ik inplaats van alles in een keer bij elkaar doen, ik eerst het lauwe water/zout/gist meng en laat borrelen en later pas de bloem toevoeg?
pi_100551325
@MaximusTG ik heb met mn vingertoppen geduwd zodat het een beetje vorm kreeg en dan met de binnenkant van mijn handen steeds verder duwen.Dus 1 hand op dezelfde plaats houden ongeveer en met andere een beetje uitrekken. Zoals op een filmpje hier in 1 van de pizza topics. Ik kon het maar een klein beetje uit elkaar trekken zonder te scheuren.
Maar vrijdag ga ik dubbel 0 meel halen en misschien gaat het dan beter.
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2011 @ 14:40:35 #58
91830 MaximusTG
pi_100551595
@Redcoon, hmm, volgens mij kan dat wel kwaad ja, gist kan heel slecht tegen zout, dus misschien dat het niet goed is als je gist in zout water doet. Als je per se de gist eerst in het water wil doen zou ik het zout door de bloem mengen. Wat voor teaspoon gebruik je om het af te meten trouwens? Tis een Amerikaanse teaspoon. Kan altijd wat schelen natuurlijk ;).

@sjanette, kijk eens naar dit filmpje van mij, zo rekbaar moet het deeg toch wel zijn:
Niet mn meest snelle pizza, maar goed :P.
pi_100552717
Zo rekbaar was het deeg niet. Ook op sommige plekken erg dun, waar het dan scheurde.
Ik heb het deeg volgens jouw recept gemaakt, was vrij nat. Heb het 2 dagen in de koelkast laten staan en ging goed rijzen. Het waren wel draden deeg in het kommetje. 45 minuten voor gebruik uit de koelkast gehaald en omgekeerd op het aanrecht gezet. Kreeg het er moeilijk uit, was nog steeds vrij nat en plakkerig.
Moet ik het na het uit de kom halen nog weer laten rusten op het aanrechtblad zodat het ook nog wat platter en breder wordt? Of veel langer voor gebruik uit de koelkast en kom halen? Ik heb toen ook erg veel bloem gebruikt bij het vormen dat dat niet zo heel lekker was met het opeten van de pizza. Was teveel bloem.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjanette op 10-08-2011 15:12:19 (iets bijgevoegd) ]
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2011 @ 15:17:54 #60
91830 MaximusTG
pi_100553101
Hmm, ja, das wel vreemd dan ja. bakjes vet ik trouwens altijd in met olijfolie, en dan op de kop op het aanrecht zetten. Zakt het deeg zo naar beneden. Beetje bloem van te voren op het aanrecht. Tegenwoordig gebruik ik individuele bakjes voor de ballen deeg, en haal ik het wel al van te voren uit de koelkast, maar pas uit het bakje als ik em wil vormen. Voorheen had ik meerdere ballen in een bakje, en dan haalde ik ze meteen uit de bakjes en op een bebloemd aanrecht met folie erover.
Ik haal ze trouwens zelf eerder 1,5 tot 1 uur van te voren eruit, maar dat zou niet al te veel moeten uitmaken.
Teveel bloem is inderdaad niet lekker. Tja, zou het dan verder niet echt weten..
pi_100553709
Het deeg rijst wel goed, maar niet mooi. Het is een web van draden aan de zijkant in de kom?
Misschien ligt het aan de bloem, te weinig gluten?
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2011 @ 15:37:54 #62
91830 MaximusTG
pi_100554021
Zou aan de bloem kunnen liggen.. Waren de bakjes erg groot tov de ballen deeg?

Zo zien mijn bakjes er tegenwoordig uit (gerecyclede AH toetjesbakjes):




(die eerste is voor het rijzen, de andere twee na het rijzen in de koelkast)
  woensdag 10 augustus 2011 @ 16:58:41 #63
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100557591
is 2 dagen in de koelkast niet te lang?
heitieh
pi_100558608
Zo ziet mijn gerezen deeg er niet uit in ieder geval. Bakjes waren niet te groot.
mmmm..... heb geen idee meer wat er aan de zou kunnen zijn.
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2011 @ 17:32:15 #65
91830 MaximusTG
pi_100558850
Misschien juist teveel gist of zo? 2 dagen koelkast is geen probleem trouwens.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 20:30:27 #66
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100565364
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 15:37 schreef MaximusTG het volgende:
Zou aan de bloem kunnen liggen.. Waren de bakjes erg groot tov de ballen deeg?

Zo zien mijn bakjes er tegenwoordig uit (gerecyclede AH toetjesbakjes):

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
(die eerste is voor het rijzen, de andere twee na het rijzen in de koelkast)
Hoe sluit je dat af in de koelkast? Met het bijbehorende dekseltje?
heitieh
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2011 @ 21:33:45 #67
91830 MaximusTG
pi_100588432
Zijn er hier mensen die zo'n Ferrari-apparaat gebruiken. Is het wat? Maak je de pizza's bijna net zo lekker als in Italie? :9~
pi_100595970
Wij aten vorige week een pizza bij Da Michele in Napels, een beleving op zich!
Het is een heel klein tentje en het ziet er uit als een toiletgebouw met alle witte tegeltjes. Maar er hangt een leuk sfeertje en je kon zo in het keukentje kijken hoe ze aan het werk waren.
De pizza was echt heel erg lekker! Vrij zachte bodem, dat verbaasde mij wel, maar niet omdat het niet gaar is of zo, de hele bodem was mooi gekleurd. De tomaten en kaas waren heerlijk, en meer zit er natuurlijk niet op. Je kunt immers kiezen uit twee pizza's, Margherita of Marinara.

Ik zal vanavond nog even wat foto's plaatsen :)
pi_100611241
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:32 schreef MaximusTG het volgende:
Misschien juist teveel gist of zo? 2 dagen koelkast is geen probleem trouwens.
Ik denk dat dat het is. Morgen nieuwe weegschaal en meel halen.
pi_100623544
De pizzeria:



De pizza:

pi_100632340
Dat is het echte werk, ja. Je bent ook maar net op tijd geweest als ik het goed zie: www.damichele.net/?lang=en
pi_100632505
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 09:46 schreef Yvesss het volgende:
Dat is het echte werk, ja. Je bent ook maar net op tijd geweest als ik het goed zie: www.damichele.net/?lang=en
Ja, inderdaad! Wij waren er 5 augustus.
  † In Memoriam † vrijdag 12 augustus 2011 @ 10:42:21 #74
91830 MaximusTG
pi_100633549
Hmm, ja, die ziet er lekker uit zeg! Oh, had ik maar zo'n mooie oven! en een klein bos voor de deur
pi_100639273
Het viel me trouwens op dat ze de lap deeg voor de pizza zo mooi egaal krijgen. Bij mij is het in het midden altijd dunner en neigt het naar scheuren (en dat doet het soms ook). Enig idee hoe ik dat kan verminderen? Moet het wat droger? Ze gooien er ook nog vrij veel bloem op, op het moment dat ze de bodem vormen.
  † In Memoriam † vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:00:06 #76
91830 MaximusTG
pi_100639702
Nee, zeker niet droger, maar wel gewoon wat bloem er los onder of over tegen het plakken. Tja, ik pak het deeg dan altijd op de rug van mn handen en dan uitrekken terwijl je het deeg door die beweging rond beweegt. Door het zo te doen rek je altijd alleen het stuk aan de buitenkant, aan een kant van het middelpunt (als je begrijpt wat ik bedoel). Blijft wel kwestie van veel oefenen hoor :).
pi_100639842
Ik heb ook een filmpje gemaakt van hoe ze de bodem maakten, maar ik zie dat er al een filmpje op youtube staat waar het ook in zit:
Vanaf 1:33. Ze drukken het plat zeg maar.

En kijk ook even rond 2.54, naar de pizza die in de oven ligt :D
pi_100641421
Sjeezus, dat benne beste units. Alleen met blistering heat krijg je ze zo. Met de gluten in het deeg zit het ook wel snor. Niet te zuunig met de tomaten en de olie, misschien verklaart dat enigszins het zachte. En niet van dat fancy door de lucht smijten wat een enkele keer ook hier gepredikt wordt. Da's meer voor als de pizzaioli indruk wil maken op de lokale ragazze wil maken, oid.
pi_100671035
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:00 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, zeker niet droger, maar wel gewoon wat bloem er los onder of over tegen het plakken. Tja, ik pak het deeg dan altijd op de rug van mn handen en dan uitrekken terwijl je het deeg door die beweging rond beweegt. Door het zo te doen rek je altijd alleen het stuk aan de buitenkant, aan een kant van het middelpunt (als je begrijpt wat ik bedoel). Blijft wel kwestie van veel oefenen hoor :).
Dat laatste is zeker waar, maar dat is ook wel leuk ;)
Hoe maak jij de individuele bolletjes eigenlijk, weeg je dat? En hoe veel deeg neem je dan per pizza? Die bakjes van jou zien er ideaal uit.
pi_100671530
Gisteren weer pizzadeeg gemaakt. Morgen gaat het uit de koelkast. Eerst nog wat gist zijn werk laten doen.

Trouwens, mijn kookboeken collectie wordt een beetje te groot.
En nu ga ik John Lanzafame - Pizza Eigenwijs weg doen.
Iemand interesse? Het gaat om dit boek: http://www.bol.com/nl/p/e(...)006149404/index.html
Maar dan in het NL.
pi_100671689
Nog even bedenken wat ik vandaag op mijn pizza wil....
Zit aan salami & mozzarella te denken, maar dan allebei op een aparte helft
pi_100673159
Gisteren deeg gemaakt en nu wel mooi gerezen *O* Saus net gemaakt en vanavond pizza!
Partner wil weer met verschillende soorten kaas en ik met sucuk, champignons en mozzarella. Heb er nu al zin in
pi_100679615
MaximusTG, ik krijg een foutmelding als ik je deegrecept wil bekijken :)
pi_100684560
Net lekker pizza op! Het rijzen en vormen ging een heel stuk beter met Farina "00" meel! De bodem vond ik iets te knapperig (wellicht door de griesmeel), maar daar ga ik de volgende keer aan werken.
http://www.flickr.com/pho(...)627299666267/detail/
  † In Memoriam † zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:41:34 #85
91830 MaximusTG
pi_100685699
Ze zien er goed uit hoor, sjanette! Fijn dat ie nu wel rijsde!

@LieLie, zal wel dropbox probleem geweest zijn, daar staat ie op. Doet het nu wel weer.
Die bakjes zijn wel echt ideaal ja. Maak gewoon een grove bal van het deeg als het gekneed is, en dan met een goed mes doormidden. Die stukken nog een keer doormidden. Is best nauwkeurig op die manier. Dan wegen ze ongeveer 225 gram per stuk.
pi_100685765
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 19:41 schreef MaximusTG het volgende:
Ze zien er goed uit hoor, sjanette! Fijn dat ie nu wel rijsde!

@LieLie, zal wel dropbox probleem geweest zijn, daar staat ie op. Doet het nu wel weer.
Die bakjes zijn wel echt ideaal ja. Maak gewoon een grove bal van het deeg als het gekneed is, en dan met een goed mes doormidden. Die stukken nog een keer doormidden. Is best nauwkeurig op die manier. Dan wegen ze ongeveer 225 gram per stuk.
Ik krijg nog steeds een foutmelding :+
Oké, zoveel gebruik ik inderdaad ook ongeveer 200-230 gram.
pi_100685917
@MaximusTG Het deeg was nu ook een stuk flexibeler en kon ik op mijn knokkels vormen.
  † In Memoriam † zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:14:14 #88
91830 MaximusTG
pi_100686898
Super! Werkt best fijn dan he? Zoals in dat filmpje hierboven ziet het er zo simpel uit. Maar je moet niet te voorzichtig, maar ook niet te grof mee omgaan.
@LieLie, als je die bakjes ook wil zit er maar 1 ding op.. Ah toetjes eten :+. Wel gek dat ie het niet doet, net nog gedownload (zit wel op mn tel). Anders had ik em wel ergens anders online kunnen gooien..
pi_100686948
Dat werkt inderdaad een heel stuk fijner dan vorige week.
ik kan je pdf ook gewoon zien...
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:43:42 #90
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100688067
Ik heb vandaag dat andere heerlijke Italiaanse gerecht gemaakt: verse pasta :9

Is wel wat makkelijker dan pizza :D
heitieh
pi_100705678
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 20:14 schreef MaximusTG het volgende:
Super! Werkt best fijn dan he? Zoals in dat filmpje hierboven ziet het er zo simpel uit. Maar je moet niet te voorzichtig, maar ook niet te grof mee omgaan.
@LieLie, als je die bakjes ook wil zit er maar 1 ding op.. Ah toetjes eten :+. Wel gek dat ie het niet doet, net nog gedownload (zit wel op mn tel). Anders had ik em wel ergens anders online kunnen gooien..
Vreemd! Gisteren op de laptop kreeg ik echt niks met die link, nu op de iPad opent ie gewoon.

Die toetjes ga ik nog wel halen denk ik ;) Heb het nu in kommetjes en die zijn net te klein eigenlijk en je kunt ze niet stapelen.
pi_100708994
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 20:43 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb vandaag dat andere heerlijke Italiaanse gerecht gemaakt: verse pasta :9

Is wel wat makkelijker dan pizza :D
Makkelijker :o ik doe iets verkeerd :D
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 14 augustus 2011 @ 14:09:41 #93
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100711146
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 13:13 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Makkelijker :o ik doe iets verkeerd :D
bloem (durum tarwe) + eieren. Kneden. Uitwalsen in pastamachine. Snijden in de pastamachine. Koken.

Meer is het eigenlijk niet. :)

Verhouding is: per persoon 100g bloem en 1 ei.

Pastamachine was een keer bij de kruidvat voor weinig geld (15 euro ofzo)
heitieh
pi_100714488
Maar de ene pasta is de andere niet toch? /offtopic
  zondag 14 augustus 2011 @ 15:54:12 #95
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100716155
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:22 schreef LieLie het volgende:
Maar de ene pasta is de andere niet toch? /offtopic
[Offtopic]

Ja, dat is wel zo, lijkt me. Op deze manier maak je iig lekkere verse tagliatelle of spaghetti :9

[/offtopic]
heitieh
pi_100750156
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:54 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

[Offtopic]

Ja, dat is wel zo, lijkt me. Op deze manier maak je iig lekkere verse tagliatelle of spaghetti :9

[/offtopic]
Is er eigenlijk een vergelijkbaar topic over pasta maken?
pi_100751095
brr zelf spaghetti vorige week gemaakt. 1ste keer in mijn leven dat ik mijn eten heb weggedonderd.
De patat was lekker van de snachkbar!

Gisteren en toevallig ook zat. pizza gegeten.
Zat. bij mijn zus blijven eten. Die maakt nog van die pizza's met hele dikke bodems. Was wel lekker! Maar dunne bodems vind ik toch lekkerder.

Gisteren dus mijn eigen pizza's gegeten. Lekker veel smaak in de bodems door de 2 nachten in de koelkast.
Daarna tomatensaus, cherrytomaten, kappertjes, olijven, belegen geraspte kaas, en knoflookconfit.
De andere had nog ansjovis. Maar dat hadden we beide niet zo vaak gegeten. Viel dus ook wat tegen (Kattenvoer zoals ik het noemde)

Wat me wel een beetje tegenstaat van de bodems. Is dat ik vrij veel semolina gebruik. Want het is zo kleverig als het uit het bakje komt. Opzicht niet erg want de korst wordt megaknapperig. Maar ik vind het deeg vaak wat taai en stug. Kan ik dat nog anders maken?
  maandag 15 augustus 2011 @ 11:23:08 #98
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_100752502
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 14:40 schreef MaximusTG het volgende:
@Redcoon, hmm, volgens mij kan dat wel kwaad ja, gist kan heel slecht tegen zout, dus misschien dat het niet goed is als je gist in zout water doet. Als je per se de gist eerst in het water wil doen zou ik het zout door de bloem mengen. Wat voor teaspoon gebruik je om het af te meten trouwens? Tis een Amerikaanse teaspoon. Kan altijd wat schelen natuurlijk ;).

@sjanette, kijk eens naar dit filmpje van mij, zo rekbaar moet het deeg toch wel zijn:
Niet mn meest snelle pizza, maar goed :P.
Ik heb zo'n scheplepeltje met 1 teaspoon. Dus inderdaad Amerikaans. :P
Volgende keer het zout apart houden. (en wat AH toetjes kopen...) Thanks!
  † In Memoriam † maandag 15 augustus 2011 @ 12:02:19 #99
91830 MaximusTG
pi_100753804
Graag gedaan, hoop dat het inderdaad helpt als je het zout apart houdt. Moet haast wel. Het zou ook nog kunnen dat je gist niet meer goed was, maar dat lijkt me sterk. Jij gaat dus ook aan de toetjes :P? Zal maar wat aandelen AH kopen :D.
@Drukvout:
Je kan ook gewone bloem gebruiken op je werkplek, dat klop je makkelijker van het deeg af. Eventueel kan je als je van te voren weet dat je het deeg 2 dagen of langer in de koelkast gaat zetten, heel ietsjes minder water gebruiken. Hoeveel precies kan ik je niet zeggen, moet je uitproberen. Dat helpt denk ik omdat het deeg als het ouder wordt minder goed water vasthoudt.
  maandag 15 augustus 2011 @ 18:11:08 #100
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_100769046
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:46 schreef Bleie het volgende:

[..]

Is er eigenlijk een vergelijkbaar topic over pasta maken?
[/quote[quote]0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:46 schreef Bleie het volgende:

[..]

Is er eigenlijk een vergelijkbaar topic over pasta maken?
]


volgens mij niet. Ik heb gekeken op www.pastamaken.nl.
heitieh
  † In Memoriam † maandag 15 augustus 2011 @ 18:23:26 #101
91830 MaximusTG
pi_100769541
Anders starten jullie er toch een topic over? Maar volgens mij valt er over pasta minder te praten, tis "vrij" recht toe recht aan. Je hebt deeg met ei, zonder ei, en er valt natuurlijk altijd wat te variëren,
Maar het meeste werk bij pasta zit em in het uitrollen (al dan niet met de pastamachine) of het vormen van de pasta. Heb mn moeder een aantal jaar terug een pastamachine kado gedaan, met van alles erop en eraan, en ze was er heel blij mee, maar om voor het hele gezin pasta te maken is ontzettend ondankbaar werk. Ben je er een hele tijd mee bezig geweest, is het daarna snel hap slik weg.
pi_100770736
Even terug naar de pizza's! ;)

Een van de exemplaren van gisteravond:





Het lukt nog steeds niet erg goed om kleur op de rand te krijgen.
De tomatensaus had ik deze keer meer basic gehouden dan anders, maar dat vond ik toch wat minder lekker. Mocht wel wat meer pit in.

[ Bericht 21% gewijzigd door LieLie op 15-08-2011 19:53:44 ]
pi_100773085
Jammer, ik zie geen foto.
Probleem om kleur te krijgen op de rand heb ik ook. Langer bakken wordt de korst weer erg knapperig wat ik niet lekker vind.
pi_100773337
De pasta van vanavond was in elk geval redelijk goed gelukt. Nou eens op zoek naar durum tarwe ;)

En het pizzadeeg ziet er ook veelbelovend uit. Was in elk geval behoorlijk gerezen, nu nog even een nachtje in de koelkast, en dan morgen nadenken over wat we erop gaan doen.
pi_100773351
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:48 schreef sjanette het volgende:
Jammer, ik zie geen foto.
Probleem om kleur te krijgen op de rand heb ik ook. Langer bakken wordt de korst weer erg knapperig wat ik niet lekker vind.
Vreemd, nu dan?
En dat inderdaad, te lang bakken is ook niet lekker.
pi_100808682
Ik heb ook toetjes gekocht :+
En er was ook citroenkwarktaartyoghurt, wat ik beslist een win-win-situatie wil noemen! :D
  † In Memoriam † dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:13:56 #107
91830 MaximusTG
pi_100810603
Hmm, volgens mij past het deeg alleen in de zwarte kers versie...
pi_100810743
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 16:13 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, volgens mij past het deeg alleen in de zwarte kers versie...
Ze waren alle drie even groot?
  † In Memoriam † dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:18:40 #109
91830 MaximusTG
pi_100810789
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 16:18 schreef MaximusTG het volgende:
Grapje :+
Flauw :P
pi_100816340
Het is dan wel niet Italiaans, maar worcestersaus door de pizzasaus geeft het echt meer pit! :9
Het drie-dagen-deeg was trouwens erg lekker, en goed te vormen!
  † In Memoriam † dinsdag 16 augustus 2011 @ 19:15:23 #112
91830 MaximusTG
pi_100817625
Mooi zo! Toevallig nog foto's van gemaakt :+?
pi_100817900
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 19:15 schreef MaximusTG het volgende:
Mooi zo! Toevallig nog foto's van gemaakt :+?
Toevallig, wilde ik dat met mijn telefoon doen, maar de batterij was leeg. Toen zei m'n vriend 'pak dan de camera even in de kamer', maar ik vond dat ik wel meer foto's van pizza's had ;)
pi_100841803
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:48 schreef sjanette het volgende:
Jammer, ik zie geen foto.
Probleem om kleur te krijgen op de rand heb ik ook. Langer bakken wordt de korst weer erg knapperig wat ik niet lekker vind.
Heel even de bovengrill op de korst, de laatste halve minuut? (heel kort maar natuurlijk, en oppassen dat je topping niet verbrandt)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  † In Memoriam † woensdag 17 augustus 2011 @ 09:14:42 #115
91830 MaximusTG
pi_100842262
Volgens mij gebruikt sjanette zo'n pizzaoventje. Als ik me niet vergis dan zou het helpen om de deksel van de pizzaoven ongeveer een halve minuut nadat ie erin is gegaan even open en dicht te doen, om overtollig stoom af te voeren.
Bruining van deeg heeft meestal ook te maken met de gebruikte soort bloem.
pi_100844738
Gisteren pizza gegeten, was prima. Ik had alleen wel nogal moeite om de pizza van de schuif op de steen te krijgen, dus echt mooi werd hij niet, en mijn steen is ontzettend vies geworden, wat er vooralsnog niet echt af gaat. Had ook niet het idee dat hij nou zo veel knapperiger was dan voorheen op het bakblik. Maar het deeg was lekker :) En dochterlief (2 jaar) vond het 'broodje pita' errug lekker (wel met alleen tomatensaus en kaas, de rest van de topping werd er zorgvuldig afgehaald :( ).

Wel een vraagje trouwens: in veel recepten voor pizzadeeg wordt ook wat olijfolie gebruikt, in het recept uit de OP niet. Is daar een reden voor?
  † In Memoriam † woensdag 17 augustus 2011 @ 11:14:36 #117
91830 MaximusTG
pi_100845248
Olijfolie kun je toevoegen als je dat wil, maar het "hoort" er niet in. Zorgt voor een zachtere korst en een kruim dat wat meer "chewy" is.
pi_100850542
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 09:14 schreef MaximusTG het volgende:
Volgens mij gebruikt sjanette zo'n pizzaoventje. Als ik me niet vergis dan zou het helpen om de deksel van de pizzaoven ongeveer een halve minuut nadat ie erin is gegaan even open en dicht te doen, om overtollig stoom af te voeren.
Bruining van deeg heeft meestal ook te maken met de gebruikte soort bloem.
Ik heb inderdaad een pizzaoventje. Wanneer de oven is opgewarmd moet je de deksel 2 minuten open laten staan, zodat de bovenspiraal weer aan gaat. Dit moet je ook doen voordat er weer een nieuwe pizza in gaat.
Dat van die halve minuut voor afvoeren stoom is mij niet bekend, maar ga ik proberen van het weekend. Ik gebruik Farina "00" meel, dus dat zou toch goed moeten zijn?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 13:47:29 #119
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100850594
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 10:58 schreef Bleie het volgende:
(wel met alleen tomatensaus en kaas, de rest van de topping werd er zorgvuldig afgehaald :( ).
Fijner maken en verstoppen in de saus :P
  † In Memoriam † woensdag 17 augustus 2011 @ 13:53:48 #120
91830 MaximusTG
pi_100850860
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:46 schreef sjanette het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad een pizzaoventje. Wanneer de oven is opgewarmd moet je de deksel 2 minuten open laten staan, zodat de bovenspiraal weer aan gaat. Dit moet je ook doen voordat er weer een nieuwe pizza in gaat.
Dat van die halve minuut voor afvoeren stoom is mij niet bekend, maar ga ik proberen van het weekend. Ik gebruik Farina "00" meel, dus dat zou toch goed moeten zijn?
Volgens mij heb ik dat een keertje op pizzamaking.com gelezen. Kleur is afhankelijk van de temperatuur van de oven. Nu worden die kleine oventjes wel een stuk warmer dan een gewone elektrische oven, maar misschien nog steeds niet warm genoeg om het te bruinen;
Dit zegt Jeff Varasano erover:

"The 00 has a finer mill and also it will absorb much less water than the other flours. The 00 flour really is quite different than the others. If you are baking at under 750F, you should really not use 00. It will never brown and you'll have much more luck with another flour." 750 F is ongeveer 400 graden.
pi_100853874
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:47 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Fijner maken en verstoppen in de saus :P
Onze dochter (3) eet ook geen groente (denkt ze). Ik maak vaak zelf pastasaus, waar we van alles aan groente in mikken en vervolgens de blender er op zetten. Zo krijgt ze nog best wel wat binnen :) (we eten ook meerdere keren per week pasta, yummie)
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_100859384
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:53 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik dat een keertje op pizzamaking.com gelezen. Kleur is afhankelijk van de temperatuur van de oven. Nu worden die kleine oventjes wel een stuk warmer dan een gewone elektrische oven, maar misschien nog steeds niet warm genoeg om het te bruinen;
Dit zegt Jeff Varasano erover:

"The 00 has a finer mill and also it will absorb much less water than the other flours. The 00 flour really is quite different than the others. If you are baking at under 750F, you should really not use 00. It will never brown and you'll have much more luck with another flour." 750 F is ongeveer 400 graden.
Mmmmm.... dan ga ik de oven op de hoogste stand zetten. Zit dan op 450 graden ongeveer.
Wat voor meel moet ik anders gebruiken dan? Die Farina "00" werkt juist zo lekker en heb er nog 4,5 kg van staan :Y
  † In Memoriam † woensdag 17 augustus 2011 @ 17:52:54 #123
91830 MaximusTG
pi_100861017
Je kunt ook werken met een gedeelte 00 bloem, en een deel gewone tarwebloem. Maar probeer eerst die hoogste stand maar eens! Wie weet scheelt dat al!
pi_100861443
Ik ga zeker eerst die hoogste stand proberen.
Maakt het nog uit hoe de verhouding dan is tussen die 00 bloem en tarwebloem? Of kan ik gewoon 50/50 doen?
pi_100861991
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 17:52 schreef MaximusTG het volgende:
Je kunt ook werken met een gedeelte 00 bloem, en een deel gewone tarwebloem. Maar probeer eerst die hoogste stand maar eens! Wie weet scheelt dat al!
Wel mee uitkijken ook, want dan gaat de bodem echt snel en wordt die weer te knapperig.
pi_100864232
Dat vind ik ook weer niet lekker als de bodem te knapperig is. Dat had ik van het weekend ook, was naar mijn smaak te knapperig....
Mmmmm..... dan toch meer 2 soorten bloem doen. Maar raar eigenlijk, want 1,5 week geleden gebruikte ik tarwebloem (had nog geen "00") en toen werd de pizza ook niet echt bruin.
  † In Memoriam † woensdag 17 augustus 2011 @ 19:27:36 #127
91830 MaximusTG
pi_100864630
Hmm, nou, dan zal het ook niet veel invloed hebben nee. Wat iig zeker helpt is als je zorgt dat het deeg meer suiker bevat. Bv scheutje melk. Maar dat vind ik persoonlijk zonde, hou de pizza liever "puur". Deeg met meer suiker zal sneller bruinen.
Maar als de bodem van de pizza dus te heet wordt door het bakken op de hoogste stand, zou je misschien een vochtige doek over de steen kunnen halen voordat je de pizza erop schuift. Dat doen ze in houtovens ook wel geloof ik. Om de temperatuur wat omlaag te halen op die plek.
Maar dat is op eigen risico, een te grote temperatuurschok is niet goed voor dat soort stenen.
pi_100870360
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 13:47 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Fijner maken en verstoppen in de saus :P
Ik doe niet aan groente verstoppen, dan leert ze het nooit (volgens mij). Bovendien zijn de tomaten ook groente. Verder had ze er komkommer bij, en bij het maken had ze wat paprika gehad (die ze vandaag dan weer niet lekker vond). En andere dagen eet ze weer veel groente, dus gemiddeld genomen krijgt ze t wel binnen.
pi_100893168
Een simpele Cipolla als lunch.

pi_100893212
quote:
7s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 13:52 schreef Terpentin07 het volgende:
Een simpele Cipolla als lunch.

[ afbeelding ]
:o wat een mooie!
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_100948776
Vandaag weer pizza gegeten. Deeg was gisteren al gemaakt met wat melk in de hoop dat de pizza bruiner zou worden. Helaas, mogelijk nog witter dan zonder melk. Door de melk is de bodem wel wat zachter, dus zou eventueel de oven stukje hoger kunnen zetten. De smaak was wel goed. Ik had pizza met zalm en wat ui, heerlijk! Partner had 3 soorten kaas en een kleintje met salami.

Vanmiddag heb ik alweer deeg gemaakt, dit keer met 200 gr "00" en 175 gr tarwebloem. Ben in staat om morgen weer pizza te eten om te kijken hoe dit deeg het doet. :)
pi_100952517
En toch, hè? De pizza van Terpentin heeft welhaast een perfect ronde vorm, een rand van eveneens perfecte dikte en zelfs een perfecte bruining wat een paar posts terug nog een issue was. Triple perfect, toch wel een Pizzameister in mijn optiek. Doe het maar eens na.
pi_100959817
quote:
7s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 13:52 schreef Terpentin07 het volgende:
Een simpele Cipolla als lunch.

[ afbeelding ]
Respect. Dit ziet er uit als een pizza rechtstreeks uit je gedachten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:40:30 #134
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_100984263
quote:
7s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 13:52 schreef Terpentin07 het volgende:
Een simpele Cipolla als lunch.

[ afbeelding ]
:9
My mama didn't raise no fool
pi_100989110
quote:
7s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 13:52 schreef Terpentin07 het volgende:
Een simpele Cipolla als lunch.

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit! Mooi rond! ^O^
pi_100999085
quote:
7s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 13:52 schreef Terpentin07 het volgende:
Een simpele Cipolla als lunch.

[ afbeelding ]
Dat is een hele mooie!! Mooi rond en goed bruin zeg! ^O^
pi_100999429
Net weer een poging gedaan. Pizza's waren niet echt bruin, maar smaakte wel erg lekker met 200gr "00" en 175 gr tarwebloem.
Klik
  † In Memoriam † zondag 21 augustus 2011 @ 15:00:52 #138
91830 MaximusTG
pi_101001602
Lekker, pizzaaaa! Toch apart dat je pizza's niet echt bruinen. Misschien komt het doordat het warmte-element in je pizzaoventje uit gaat door de thermostaat?
pi_101002676
Ik heb geen idee. Ik laat de pizzaoven eerst 10 minuten voorverwarmen op ongeveer 430 graden (=stand 2,5) , dan de bovenkant 2 minuten openzetten zodat het bovenelement weer aan gaat en daarna pizza voor 5 minuten erin.
pi_101004355
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:27 schreef sjanette het volgende:
Ik heb geen idee. Ik laat de pizzaoven eerst 10 minuten voorverwarmen op ongeveer 430 graden (=stand 2,5) , dan de bovenkant 2 minuten openzetten zodat het bovenelement weer aan gaat en daarna pizza voor 5 minuten erin.
Heb je ook de alfredo? Ik laat hem altijd voorverwarmen op standje 1,5 en als het lampje uitgaat zet ik hem op full power en doe de pizza erin.
pi_101006348
Heb een G3 Ferrari Delizia. Maar dat zou ik ook wel eens kunnen proberen. Maar hoe doe je dat dan met 2 of meer pizza's? Dan is je oven al op zn top als je de 2e erin wilt doen?
pi_101049767
Ik moest het vandaag nog een keer proberen. Nu de oven op de hoogste stand (= ongeveer 470 graden). Helaas, wederom niet bruin. Voor de kaas was dit ook te warm. Dus volgens keer gewoon weer op stand 2,5. Misschien volgens keer dan zilverfolie op de pizza leggen en iets langer bakken.
Voor de rest heb ik geen ideeën meer....
pi_101087002
Ik volg dit nu al een tijdje, en vanvaond met mijn Jamie Oliver steen een eerste poging doen :) Ik zal het resultaat posten :)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_101132648
Foto's zijn er niet meer van gekomen :p maar de pizza's waren wel vrij aardig gelukt.
Alleen heb ik de laatste er denk ik iets te snel uit gehaald. Het deeg bleef aan de steen plakken in het midden. Nu zit er aangekoekte saus etc op. Iemand tips over hoe ik dat er af krijg? Ik las dat ik geen water mag gebruiken.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2011 @ 17:46:43 #145
91830 MaximusTG
pi_101134807
Is die steen ook van poreus materiaal? Mijn chamotteklei pizzasteen zit ook onder de vlekken, dat krijg je als er bv wat vocht van de mozzarella afloopt, of een pizza een keertje blijft plakken. Meestal neem ik dan de steen als ie weer koel is, en pak ik iets van een grof borsteltje (dat nooit met zeep in aanraking komt!) en borstel em af, zodat er iig niks meer op zit. En dan de volgende keer mooi vroeg de oven in, dicht bij het warmte-element. Dan brandt alles wat er eventueel nog op zou zitten weg. Maar de vlek krijg je er niet uit nee. Maar dat boeit ook niet.
pi_101200696
Ik ben op zoek naar een goed recept voor turkse pizza. Tips welkom *O*
pi_101202367
Gooi altijd wat bakpapier tussen de pizza en de steen :@
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_101214401
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 07:39 schreef Ml-etje het volgende:
Gooi altijd wat bakpapier tussen de pizza en de steen :@
Damn, uiteraard...
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_101231642
Vandaag weer een poging gedaan en nu de pizza's wat kleiner gehouden zodat de rand van de pizza ongeveer onder het bovenelement lag. En zowaar, de rand begon op te zetten en werd zelfs bruinig *O* Eindelijk zeg!!! http://www.flickr.com/pho(...)627400407833/detail/
  † In Memoriam † vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:21:50 #150
91830 MaximusTG
pi_101238375
Jeej! Was het toch gewoon een kwestie van ongelijke temperatuursverdeling! Hij ziet er iig lekker uit!
pi_101238568
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 21:10 schreef sjanette het volgende:
Vandaag weer een poging gedaan en nu de pizza's wat kleiner gehouden zodat de rand van de pizza ongeveer onder het bovenelement lag. En zowaar, de rand begon op te zetten en werd zelfs bruinig *O* Eindelijk zeg!!! http://www.flickr.com/pho(...)627400407833/detail/
ziet er goed uit ^O^
pi_101246659
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 21:10 schreef sjanette het volgende:
Vandaag weer een poging gedaan en nu de pizza's wat kleiner gehouden zodat de rand van de pizza ongeveer onder het bovenelement lag. En zowaar, de rand begon op te zetten en werd zelfs bruinig *O* Eindelijk zeg!!! http://www.flickr.com/pho(...)627400407833/detail/
Die ziet er goed uit. :9
pi_101247332
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 21:10 schreef sjanette het volgende:
Vandaag weer een poging gedaan en nu de pizza's wat kleiner gehouden zodat de rand van de pizza ongeveer onder het bovenelement lag. En zowaar, de rand begon op te zetten en werd zelfs bruinig *O* Eindelijk zeg!!! http://www.flickr.com/pho(...)627400407833/detail/
Die ziet er zeker goed uit!

Sinds een paar dagen heb ik ook een pizza alfredo, om de ultieme pizza's mee te maken. Maar mijn eerste pizza's werden ook niet goed bruin (sorry, geen foto's). Ik had de alfredo op de hoogste stand voorverwarmd, en een zo nat mogelijk deeg gemaakt. Hij was wel lekker (krokant en toch "chewy"), maar nogal bleek dus, en het duurde ook heel lang (niet getimed, maar 10 min zeker wel). Overigens, ik heb de DLD 9070, met een traploze temperatuurregeling en een kijkglaasje.

Ik verdenk de temperatuur en de vochtigheid ervan de oorzaak te zijn. Ik zet altijd alles op maximaal, dat is meestal wel een goede aanpak. Ik bedacht me later pas, dat als de temperatuur maximaal is, en het bovenste element afslaat, dus alleen de hete lucht de pizza verwarmt, maar als de temperatuur niet helemaal maximaal is, de (iets minder) hete lucht de pizza verwarmt EN de directe warmte van het element.

Dan het vocht: op een zeker moment was mijn kijkglaasje nota bene beslagen. Dus duidelijk te veel vocht. Wat ik ga proberen: een wat droger deeg, gewone kaas ipv mozzarella (die lijkt me nogal vochtig), en het deksel niet helemaal sluiten. Ik heb zelfs sterk de neiging om het kijkglaasje eruit te slopen, maar dat doen we nog maar even niet.
pi_101247746
Als mijn Ferrari is opgewarmd gaat het lampje uit. Ik zet dan de deksel open totdat het lampje weer aanspringt. Het bovenelement gaat dan namelijk weer aan. De hoogste stand gaf bij mij problemen met de kaas. Dus nu op stand 2,5 en de pizza's wat kleiner. Morgen ga ik het weer proberen :P
Ik gebruik in principe het deeg uit de beginpost, maar morgen denk ik een ander deeg proberen die ik op het net heb gevonden.
pi_101247834
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 10:32 schreef kuifje_fok het volgende:

[..]

Die ziet er zeker goed uit!

Sinds een paar dagen heb ik ook een pizza alfredo, om de ultieme pizza's mee te maken. Maar mijn eerste pizza's werden ook niet goed bruin (sorry, geen foto's). Ik had de alfredo op de hoogste stand voorverwarmd, en een zo nat mogelijk deeg gemaakt. Hij was wel lekker (krokant en toch "chewy"), maar nogal bleek dus, en het duurde ook heel lang (niet getimed, maar 10 min zeker wel). Overigens, ik heb de DLD 9070, met een traploze temperatuurregeling en een kijkglaasje.

Ik verdenk de temperatuur en de vochtigheid ervan de oorzaak te zijn. Ik zet altijd alles op maximaal, dat is meestal wel een goede aanpak. Ik bedacht me later pas, dat als de temperatuur maximaal is, en het bovenste element afslaat, dus alleen de hete lucht de pizza verwarmt, maar als de temperatuur niet helemaal maximaal is, de (iets minder) hete lucht de pizza verwarmt EN de directe warmte van het element.

Dan het vocht: op een zeker moment was mijn kijkglaasje nota bene beslagen. Dus duidelijk te veel vocht. Wat ik ga proberen: een wat droger deeg, gewone kaas ipv mozzarella (die lijkt me nogal vochtig), en het deksel niet helemaal sluiten. Ik heb zelfs sterk de neiging om het kijkglaasje eruit te slopen, maar dat doen we nog maar even niet.
Mozzarella moet je eigenlijk wel drogen voor je het gebruikt. De vorige keer had ik de bol in plakjes gesneden, eerst wat droog gedept met keukenpapier en daarna nog een uurtje op nieuw keukenpapier laten liggen, dat was helemaal doorweekt. Dus normaal zit er echt te veel vocht in de mozzarella voor een pizza. Met de gedroogde ging het prima, dan smelt het nog steeds goed!
pi_101248722
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 11:04 schreef LieLie het volgende:

[..]

Mozzarella moet je eigenlijk wel drogen voor je het gebruikt. De vorige keer had ik de bol in plakjes gesneden, eerst wat droog gedept met keukenpapier en daarna nog een uurtje op nieuw keukenpapier laten liggen, dat was helemaal doorweekt. Dus normaal zit er echt te veel vocht in de mozzarella voor een pizza. Met de gedroogde ging het prima, dan smelt het nog steeds goed!
ahaa!
pi_101249349
Je kan trouwens ook drogere mozzarella kopen. Van het merk Galbani te koopt bij de appie. Bij de makro heb ik ook weleens mozzarella gekocht. Alleen is dit dan meestal normale mozzarella ipv buffel mozzarella. Bovendien vind ik normale kaas (edammer bvb) lekkerder dan mozzarella die toch vrij smakeloos is.

Even over de alfredo. Ik zou hem niet op de hoggste stand opwarmen. Ik heb de oude alfredo en die heeft drie standen, ik verwarm hem meestal op stand 1,5 voor, hiermee krijg ik goede resultaten.
pi_101257034
Ben pizzadeeg aan het ontdooien en aan het maken (heb het nog niet eerder uit de vriezer gehaald en gebruikt dus even testen).
Ben benieuwd :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † zondag 28 augustus 2011 @ 12:28:25 #159
91830 MaximusTG
pi_101283359
En, gister al gebakken? Was dat wel op tijd ontdooit dan?
pi_101283503
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 12:19 schreef Terpentin07 het volgende:
Je kan trouwens ook drogere mozzarella kopen. Van het merk Galbani te koopt bij de appie. Bij de makro heb ik ook weleens mozzarella gekocht. Alleen is dit dan meestal normale mozzarella ipv buffel mozzarella. Bovendien vind ik normale kaas (edammer bvb) lekkerder dan mozzarella die toch vrij smakeloos is.

Even over de alfredo. Ik zou hem niet op de hoggste stand opwarmen. Ik heb de oude alfredo en die heeft drie standen, ik verwarm hem meestal op stand 1,5 voor, hiermee krijg ik goede resultaten.
Ik heb hier in één winkel buffelmozzarella gevonden, maar van gedroogde hebben ze hier nog niet gehoord volgens mij :P heb nu wel een adresje met buffelmozzarella (vers en droog) van twentse waterbuffels, binnenkort eens testen!
pi_101296208
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 12:19 schreef Terpentin07 het volgende:
Je kan trouwens ook drogere mozzarella kopen. Van het merk Galbani te koopt bij de appie. Bij de makro heb ik ook weleens mozzarella gekocht. Alleen is dit dan meestal normale mozzarella ipv buffel mozzarella. Bovendien vind ik normale kaas (edammer bvb) lekkerder dan mozzarella die toch vrij smakeloos is.

Even over de alfredo. Ik zou hem niet op de hoggste stand opwarmen. Ik heb de oude alfredo en die heeft drie standen, ik verwarm hem meestal op stand 1,5 voor, hiermee krijg ik goede resultaten.
Deze keer ging het al beter. :) Ik had de alfredo niet op de hoogste stand opgewarmd, maar rond 75%, op alleen de onderverwarming. Pizza erop, en vol gas op eerst allebei, later alleen bovenwerwarming. Op momenten dat er veel stoom uit de ontluchting kwam het deksel een beetje opgetild. En ook het deeg zo dun mogelijk gemaakt.

Resultaat: de rand werd wel wat bruin, maar was hard en droog geworden. In het midden was de bodem goed dun en krokant, en aan de onderkant ook een beetje bruin.
  † In Memoriam † dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:56:46 #162
91830 MaximusTG
pi_101375490
Zo, net ook weer een batch deeg gemaakt. Heb eindelijk weer een nieuwe handmixer :).



Deze hield zich sterk tijdens het kneden, de vorige hield er nog wel eens mee op als alle bloem door het deeg heen zat.

Waarschijnlijk morgen opeten, bij vrienden thuis. Dus helaas niet op mn pizzasteen.
pi_101376021
Fijn dat je weer een mixer heb, lekker deeg maken ^O^
Ik heb gisteren deeg gemaakt volgens jouw recept. Straks eten, merk wel dat het deeg nog erg plakkerig is. Is dat normaal?
  † In Memoriam † dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:20:23 #164
91830 MaximusTG
pi_101376336
Ja, komt doordat er relatief veel water inzit. Gewoon goed wat bloem op je werkblad en dan wat over je bolletje deeg strooien. Beetje bloem op je handen, en dan gaan vormen. Als je het deeg uitrekt vergroot je het oppervlak, terwijl de hoeveelheid bloem hetzelfde blijft, ook wordt de bloem die op het deeg zit opgenomen in het deeg door vocht dat uit het deeg komt. Je moet dus inschatten wanneer het weer nodig is je deeg een beetje te bebloemen. Probeer niet te veel bloem te gebruiken. Maar als je bang bent dat het aan je handen gaat plakken, gebruik dan maar wat meer, het teveel valt er makkelijk weer af.
pi_101382518
Ik vind het moeilijk deeg om mee te werken. Zo slap en plakkerig maar wel mooi resultaat http://www.flickr.com/pho(...)627431292707/detail/ !! Hij is zelfs bruin *O* *O*
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:57:43 #166
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_101382897
OMG die ziet er heeeeeeeerlijk uit :9~
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  † In Memoriam † dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:11:43 #167
91830 MaximusTG
pi_101383430
Klopt, tis niet makkelijk, maar het resultaat mag er zijn zie ik!! Goeie ovenrijs door de goed ontwikkelde glutenstructuur! Smaakte ie ook goed?
pi_101384360
Smaak was lekker. Volgende keer nog een minuutje langer dan worden de korst en bodem wat knapperiger. Heb er nu alweer zin in
pi_101412560
Jeeh mijn 3cm dikke pizzasteen heb ik binnen. Nu nog een keer pizza maken.

Btw. Iemand met een houten pizzaschep? Ik wil er 2 zelf maken. Maar zoek een beetje maten.
Dacht iets van 30x40x1cm
Dan een vierkant van 30x30 maken en van die 10cm het handvat.
Dan de voorkant afschuinen.
  † In Memoriam † woensdag 31 augustus 2011 @ 15:48:08 #170
91830 MaximusTG
pi_101412641
Ik heb zo'n houten schep, kan de maten wel ff voor je opmeten.

edit:

alsjeblieft: http://dl.dropbox.com/u/1974016/pizzarecept/pizzaschep.pdf

Bovenste rand van 1 cm is inderdaad schuin afgewerkt tot een millimetertje ongeveer.
Materiaal is multiplex van 50 mm dik.
Rondingen zijn niet exact trouwens, grote heeft een straal van ongeveer 7 cm, de kleine 3 cm.

[ Bericht 41% gewijzigd door MaximusTG op 31-08-2011 16:07:51 ]
pi_101422041
Het is gelukt! De perfecte amerikaanse pizza _O_

-500 gr kristalbloem
-300 ml water
-schepje suiker
-beetje zout
-pakje instant gist

Meteen na het rijzen op de bakplaat uitrollen en op 160 graden (hetelucht) bakken O+
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_101422464
4 persoons pizza. Te lang geleden... zo lekker :) En tsja... volkorenbodem. Minder luchtig, maar ik vindt het persoonlijk toch lekkerder.



pi_101422693
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 19:54 schreef robuust89 het volgende:
Het is gelukt! De perfecte amerikaanse pizza _O_
[ afbeelding ]
-500 gr kristalbloem
-300 ml water
-schepje suiker
-beetje zout
-pakje instant gist

Meteen na het rijzen op de bakplaat uitrollen en op 160 graden (hetelucht) bakken O+
160 graden maar? Ik lees hier meestal dat je rond de 250 graden moet bakken, zodat de bodem meteen dichtschroeit.

Of wordt de pizza op deze manier luchtiger?

Ziet er iig erg lekker uit! :9
pi_101425127
quote:
99s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 20:10 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

160 graden maar? Ik lees hier meestal dat je rond de 250 graden moet bakken, zodat de bodem meteen dichtschroeit.

Of wordt de pizza op deze manier luchtiger?

Ziet er iig erg lekker uit! :9
Danku!
160 graden is idd om te zorgen dat de bodem ook een beetje kan rijzen. Als ik 'm heter zet verbrand de topping en wordt de bodem niet op tijd gaar. Ik heb een gewone heteluchtoven, geen bestron apparaat trouwens :) .
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 00:52:44 #175
91830 MaximusTG
pi_101436534
Euh, tja, 160 graden is idd wel erg laag, maar je zal de tijd inderdaad wel nodig hebben, met zo'n dikke bodem. Maar om het nu meteen een Amerikaanse pizza te noemen.. de New York pizza stijl is helemaal niet zo dik, maar is juist dun, en word in punten gegeten, waarbij het puntje van de punt naar binnen gerold wordt, voor de stevigheid. Deze pizza lijkt meer op een Big American pizza van dr. Oetker.
Als je de tijd in de oven nog nodig hebt om je deeg te laten rijzen, dan laat je je deeg niet lang genoeg buiten de oven rijzen. Normaal gesproken is de narijs in de oven het gevolg van een korte gasproductie van de gist tot ie de temperatuur niet meer aankan, gevolgd door een expansie van de luchtbellen in het deeg door de toename in volume van het gas in die luchtbellen (stoom).
Ik hou persoonlijk meer van de Italiaanse dunne bodem. Vanavond nog pizza's gebakken bij vrienden. Heb me een beetje moeten aanpassen aan hun keuken, de oven werd bv niet zo heet, geen pizzasteen, etc. Pizza's waren uiteindelijk wel lekker geworden, (al kon ik dat zelf niet proeven, snipverkouden als ik ben), maar je merkt wel het verschil tussen wel of geen pizzasteen. Deeg gedroeg zich heel anders in de oven. Ovenrijs was minder, doordat het deeg niet die snelle temperatuurschok krijgt.
Wat wel een tip is voor mensen die Italiaanse pizza in een oven willen maken die niet hoger dan 250 graden komt, zonder pizzasteen;Bak de pizza eventjes met alleen saus erop. Doordat de oven zo veel minder heet is, zal de pizza anders veel te nat en zompig worden. Pizza vormen, op bakpapier, beetje saus erop, en op de hete bakplaat schuiven (incl. bakpapier natuurlijk). Na paar minuten eruit en verder beleggen. Doe je dat niet, dan wordt je pizza bijna zeker te nat, vooral in het midden.
Natuurlijk is dat niet hoe een authentieke Italiaanse pizza gemaakt wordt, maar het is iig beter dan receptuur volgen voor een authentieke Italiaanse pizza volgen, en em vervolgens in een veel te koele oven dumpen ipv in een houtoven. Dan moet je ook de rest van je receptuur/werkwijze aanpassen.
pi_101441545
Achso, dr. professor Pizza :P
Dacht altijd dat er maar 2 soorten pizza waren, de dunne (Italiaanse) en dikke (Amerikaanse).
Nou je het zegt, heb eigenlijk geen idee of het deeg nog wel rijst in de oven, maar ik denk van niet.

Nouja, mijn ouders en ik zijn er gek op ("jij maakt voortaan de pizza! :D") Dus dat zit wel snor :7
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_101441626
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 19:54 schreef robuust89 het volgende:
Het is gelukt! De perfecte amerikaanse pizza _O_
[ afbeelding ]
-500 gr kristalbloem
-300 ml water
-schepje suiker
-beetje zout
-pakje instant gist

Meteen na het rijzen op de bakplaat uitrollen en op 160 graden (hetelucht) bakken O+
Ik vind de bodem er persoonlijk niet echt smakelijk uitzien :@

quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 20:04 schreef evo87 het volgende:
4 persoons pizza. Te lang geleden... zo lekker :) En tsja... volkorenbodem. Minder luchtig, maar ik vindt het persoonlijk toch lekkerder.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Volkoren wil ik ook nog eens proberen. Welke verhoudingen heb jij gebruikt voor 't deeg? :)
Ja doei.
pi_101442036
330-340 ml water (+/- 20 C)
450 gram meel
2 theelepels zout
1/2 zakje dr. O gist
2 eetlepels olijfolie
(in deeg van de foto zit ook nog rozemarijn, beetje extra smaak. Wel nog slechter voor de gluten ontwikkeling maja)

4 uur rijzen, 'punch down', 2 uur rijzen, vormen, 0.5 uur geduld, nog een beetje vormen en bakken maar. Lukt vrij aardig. Die volkoren pizza van mij ziet er nog luchtiger uit dan de 'amerikaanse' pizza van robuust. :P
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 10:59:24 #179
91830 MaximusTG
pi_101442332
Ja, ziet er lekker uit hoor evo87!
Moet je deze foto's eens zien, van iemand op het pizzamaking.com forum:




Niet mijn eigen foto's dus!!

recept:
Preferment:
100 gm Gold Medal WW flour
82 gm water (82%)
1/64 tsp IDY

Main dough:
Preferment from above
400 gm Gold medal WW flour
328 gm water (82%)
7 gm sea salt (1.4%)
5 gm olive oil (1%)
1/16 tsp IDY

I made the preferment at 6 pm the night before. Just mix all ingredients in a small bowl, stir again in about 30 minutes, cover and let sit for 12 hours at room temp.

Put all ingredients (water first) including the preferment into the mixer bowl. I used a KitchenAid K5SS with a spiral hook. Mix for 1 minute to combine. Let rest for 30 minutes then mix on low for 3 minutes. Turn out onto counter and cover with a large stainless steel bowl. Perform a stretch and fold every 3 hours. Scale and ball dough at 10 hours, let rise about 2 hours and cook at 700 degrees for 3 minutes in the LBE. Use 180 gm of dough to make a 10" pizza. Recipe makes 5 pizzas.

Ideetje?
pi_101442366
O+ prachtig! O+

Volgende week maar weer 's pizza maken! En dan deze proberen :Y
Ja doei.
pi_101446215
ja hallo... een beetje op 370 graden C je pizza bakken. Zo kan ik het ook :P
Mijn oven gaat jammer genoeg slechts tot 250...... dit is het beste resultaat waar ik op kan hopen vrees ik haha.
pi_101446236
Die van mij tegenwoordig maar tot 240, maargoed, ook hier hebben we al lekkere pizza's gebakken! :9 ik heb eigenlijk zin om vanavond pizza te eten... :@
Ja doei.
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 13:30:41 #183
91830 MaximusTG
pi_101446453
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 13:22 schreef evo87 het volgende:
ja hallo... een beetje op 370 graden C je pizza bakken. Zo kan ik het ook :P
Mijn oven gaat jammer genoeg slechts tot 250...... dit is het beste resultaat waar ik op kan hopen vrees ik haha.
Haha, ja dat is waar natuurlijk, maar ik denk dat het preferment, de lange rijstijd en de hoge hydratatie in dat recept ook wel helpen hoor :).

@motorbloempje:
Kijk eens hier dan, en kies een van de "emergency doughs". Die zijn aangepast om snel een pizza te kunnen bakken.
http://www.pizzamaking.com/forum/index.php/topic,8297.0.html
pi_101446499
ik moet bekennen dat ik mijn deeg nooit een nacht bewaar :') maak het altijd op de dag zelf, dus dat komt wel goed ;)
Ja doei.
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 13:37:34 #185
91830 MaximusTG
pi_101446647
:+ , wel eerlijk van je hoor ;). Eet smakelijk dan maar alvast.
pi_101446671
Ik neem het me elke keer voor, en dan vlak voor ik naar bed ga denk ik 'oh ja, ik had deeg willen maken, volgende keer maar' :') :@
Ja doei.
pi_101446721
ik bak altijd dezelfde dag, uurtje of 6 rijzen vind ik wel genoeg. Van die super hoge vochtpercentages zijn ook lastig aangezien ik altijd alles met de hand doe, dan krijg ik dat behang plaksel nooit tot een bal deeg gevormd. :P Maar iets van een pizza oven of zelfs alleen maar een steen staat wel redelijk hoog op m'n verlanglijst.
pi_101446784
Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik een pizzaoventje wil :@ vind de oven ook wel prima eigenlijk...

Zo maar eens met Mr.Mo overleggen of hij ook pizza wil, dan ga ik zo na de lunch maar's deeg maken!
Ja doei.
pi_101446876
zo jammer dat normale ovens niet tot 400 graden gaan :P
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 13:46:40 #190
91830 MaximusTG
pi_101446930
Ja, zo'n ferrari G3 wil ik ook graag hebben, vind het alleen best een bedrag voor iets waar je grotendeels alleen pizza in gaat bakken.

@evo87: Kneden ook met de hand? Dat is idd wel lastig met zo'n hoog gehalte vocht. Sommige ovens halen het wel, alleen dan wel op schoonmaakcyclus, waarbij alle rotzooi in je oven verbrandt.
Die Jeff Varasano heeft daar een stuk over geschreven. Levensgevaarlijk eigenlijk. Die heeft het mechanisme van de ovendeur veranderd, zodat ie open kan tijdens die schoonmaakcyclus. Dan bedekt ie de ruit met aluminiumfolie, want als daar een druppeltje vocht op komt tijdens het erin doen van de pizza kan de ruit uit elkaar knallen.
pi_101447187
Hier ook alles met de hand, vind het ook een soort therapie :')
Ja doei.
pi_101447765
Gist op :')

dan maar even nu naar de supermarkt! :)
Ja doei.
pi_101447799
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 13:32 schreef motorbloempje het volgende:
ik moet bekennen dat ik mijn deeg nooit een nacht bewaar :') maak het altijd op de dag zelf, dus dat komt wel goed ;)
Ik zou het wel doen, ruim van te voren. Sterker nog wat ik heb begrepen is dat men het deeg op dag 5 zelfs dan pas op zijn top is.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_101447858
We zijn zoals 't nu smaakt ook zeer tevreden :)
Ja doei.
pi_101448723
Ik maak mijn deeg het liefst 2 dagen van te voren. Erg smakelijk!
Heb ooit eens langer van te voren gemaakt. was ook lekker!
pi_101448835
Als je een pizzasteen gebruikt, met zo'n houten schuif, doe je dan ook nog iets met bakpapier? Want vorige keer kreeg ik dus mijn pizza absoluut niet van die schuif af (en die moet toch niet mee de oven in?) :(
  † In Memoriam † donderdag 1 september 2011 @ 14:52:50 #197
91830 MaximusTG
pi_101448960
@DrukVout: Had je de maten van de pizzaschep nog gezien? Heb het nu maar in mn sig gezet.

@Bleie: Nee geen papier eronder, hij hoeft inderdaad niet in de oven; Je moet zorgen dat je pizza niet vastzit aan de schieter (zo heet zo'n ding eigenlijk). Je kan bijvoorbeeld wat maismeel of griesmeel erop strooien. Dat zijn fijne korreltjes, waar de pizza dan als het ware overheen rolt.
pi_101449673
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:52 schreef MaximusTG het volgende:
@DrukVout: Had je de maten van de pizzaschep nog gezien? Heb het nu maar in mn sig gezet.
Ahh super man! Morgen even naar de gamma. Zal van het resultaat een foto maken
  donderdag 1 september 2011 @ 19:52:53 #199
351846 Tante-Leen
Heeft een derde been!
pi_101458709
Ik had gister ineens zin om pizza te maken, maar geen zin om gist etc. te kopen ghehe. Toen heb ik maar een recept gezocht zonder gist (was met zelfrijzend bakmeel), maar het was echt niet te eten helaas!
Volgende keer toch maar het recept uit de OP proberen.. :D
pi_101462477

Nu in de oven!

En daarna in de oven:

Ja doei.
  vrijdag 2 september 2011 @ 15:51:49 #201
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101491502
Morgen pizzadag, ga zometeen deeg maken :9
pi_101495890
is het wat geworden motorbloempje?
Kan iemand mij aub uitleggen wat het voordeel is van deeg een dag van tevoren maken en in de koelkast dumpen? Het gist werkt trager en als je gewoon op tijd begint haal je hetzelfde resultaat op kamertemp. En als je normaal brood in de koelkast bewaard droogt het enorm uit omdat het snel vocht verliest op koelkast temp. Dus waarom in godsnaam je deeg in de koelkast bewaren?
Misschien moet ik een keer 2 broodjes bakken, 1 dag vantevoren in de koelkast en de andere op de dag zelf. Lijkt me interessant. Beetje vergelijken en foto's maken.. hmmm... iemand tijd teveel? :P
pi_101496189
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 21:00 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Nu in de oven!

En daarna in de oven:

[ afbeelding ]
Prachtig! O+
pi_101498476
Ook nog even een lunchpizzaatje spammen:
pi_101500873
hmm lunchpizza spam :9
pi_101502078
Ziet er mooi uit!! Krijg gelijk weer trek :Y)
Vanavond hadden wij ook pizza. Helaas maar 1 ipv 2. Er bleef 1 pizza op de schieter hangen en kreeg ik echt niet los :( Nou ja, zondag weer een poging :P
pi_101502670
Blijven hangen op de schieter? Maar jij hebt toch een Ferrari-oven? Dat vind ik juist het voordeel van de Ferrari/Bestron, die 2 halve plankjes. Op deze manier kan er voor de Hollandsche pizzabakker niets mis gaan, net een soort zakdoekje leggen. Ik met een echte schieter in de weer? Ik ga er geen geld op inzetten. Maar met een reguliere oven moet je haast wel, ik heb er best respect voor.
pi_101506711
Ik heb een ferrari maar die halve plankjes gebruik ik niet. Heb zelf een 3 tal schieters gemaakt.
Waarschijnlijk heb ik te weinig semolina op de schieter gedaan. Ach ja, kan gebeuren maar balen was het wel ;)
pi_101508470
Probeer die halve plankjes alsjeblieft een keer. Is in Napels geen verhaal natuurlijk, maar ik zal je niet verraden. We willen geen paardenhoofd in je bed. Maar seriously: je doet nu moeilijk waar het makkelijk kan. De plankschieters voegen niets toe aan de smaak oid. Kijk maar ff wat je doet, maar een pizza compleet belegt die aan de schieter zou blijven hangen, zou ik zelf een beetje agressief van worden.
pi_101508596
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:27 schreef Yvesss het volgende:
Probeer die halve plankjes alsjeblieft een keer. Is in Napels geen verhaal natuurlijk, maar ik zal je niet verraden. We willen geen paardenhoofd in je bed. Maar seriously: je doet nu moeilijk waar het makkelijk kan. De plankschieters voegen niets toe aan de smaak oid. Kijk maar ff wat je doet, maar een pizza compleet belegt die aan de schieter zou blijven hangen, zou ik zelf een beetje agressief van worden.
Eensch, zo'n ferrari is volgens mij ook te klein voor een schieter, je kunt de pizza nergens heenschieten. Dus: te voorzichtig, resultaat =plakken?
pi_101509831
Oeh, thank you Lilie. Talk some sense into the woman. Ik heb die gave niet.
  † In Memoriam † vrijdag 2 september 2011 @ 23:28:26 #212
91830 MaximusTG
pi_101511850
@evo87: Deeg langzaam laten rijzen in de koelkast is bevorderlijk voor de smaak. Behalve de gist gebeuren er nog meer dingen in het deeg, die de kans krijgen hun ding te doen doordat de werking van het gist langzamer is. Deeg dat uitdroogt in de koelkast? Als het goed afgedekt is gebeurt er niks mee hoor, dat kan je totaal niet vergelijken met wat er met brood gebeurt.

Over de schieter; voor die ferrari zullen die halve plankjes vast goed werken, maar met een normale kan dat ook prima hoor. Je hoeft echt niet die schieter er in een keer onderuit te trekken.
Je begint door lekker wat semolina of maïsmeel op de schieter te doen, gevormde deeg erop. Schud een beetje, zodat de pizza lekker los ligt. Saus erop, weer een keer schudden, rest beleg, weer keer schudden. Ga naar pizzaoven, schud nog een keer, de pizza moet vrij kunnen bewegen. Plaats rand schieter op rand steen en schud schieter beetje zodat rand pizza op rand steen komt. Trek nu de schieter met kleine schokjes onder de pizza vandaan.
pi_101521096
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:29 schreef LieLie het volgende:

[..]

Eensch, zo'n ferrari is volgens mij ook te klein voor een schieter, je kunt de pizza nergens heenschieten. Dus: te voorzichtig, resultaat =plakken?
Als ik die halfjes had gebruikt was de pizza ook blijven plakken. Ik had te weinig semolina erop gedaan. Normaal heb ik helemaal geen problemen met de pizzaplankjes/schieters. En te groot zijn ze ook niet want ik heb ze net iets groter als die halfjes gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjanette op 03-09-2011 11:26:04 ]
  zaterdag 3 september 2011 @ 11:55:28 #214
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101522195
Het deeg ziet er vooralsnog goed uit, ben benieuwd of het vormen dit keer wel lukt met zo'n hoog vochtgehalte.
pi_101522484
Gisteren bij de gamma 2x 30x40x0,5 cm triplex gehaald. Gisteren uitgezaagd en vandaag de schuine kanten eraan gemaakt. Nu liggen ze in de eerste laag olie.

Gisteren ook pizzadeeg gemaakt. Volgens het recept van MaximusTG. Maar mijn Typo00 bloem was halverwege op. Dus aangevuld met normaal bloem.
Was flink nat. Dus met wat bloem bestoven en in de koelkast. Maar ik denk dat mijn gist dood is ofzo. Want na een nacht is het niet echt gerezen. Twijfel nu of ik nieuwe maak of deze gewoon gebruiken.
pi_101523346
Ik zou geen triplex gebruiken voor bereiding van voedselwaren. Er zit lijm in en dat zal niet speciaal geschikt zijn voor voedsel.
pi_101523496
Dan heb jij denk nog nooit een pizzaschep gezien, want die zijn 90% van de keren van triplex of multiplex gemaakt. Daarnaast het ligt alleen op de bovenkant en dat olie ik in.
  zaterdag 3 september 2011 @ 17:05:22 #218
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101528423
Dit waren dus 2 deegbolletjes à la maximusrecept :')



Hoe ga ik dit in godsnaam vormen :D
  zaterdag 3 september 2011 @ 17:08:33 #219
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101528517
Ze hadden in 2 bakjes gemoeten :7

Maar nu... Bakje op de kop op een bebloemd werkblad en in 2-en snijden?
heitieh
  zaterdag 3 september 2011 @ 17:10:18 #220
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101528565
Dat gaat het waarschijnlijk wel worden maar het is zo'n nat deeg :P Het is me echt een raadsel hoe de natdeegpizzabakkers hier mee omgaan :P
pi_101528719
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:10 schreef Erasmo het volgende:
Dat gaat het waarschijnlijk wel worden maar het is zo'n nat deeg :P Het is me echt een raadsel hoe de natdeegpizzabakkers hier mee omgaan :P
Zo was het bij mij ook. Wat ik gedaan heb is inderdaad bakje op zn kop (op een bebloemd werkblad), in tweeen "snijden" met een plastic spatel, nog een klein beetje kneden eigenlijk alleen om het op te bollen (herhaaldelijk dubbelvouwen naar dezelfde kant, en aan de onderkant dichtknijpen), en dan nog even blijven rusten.

Bij het vormen had het bij mij geen enkele elasticiteit, maar het scheurde niet als ik het voorzichtig deed.

Ik had wel de indruk, omdat het zo nat was, dat het nog meer aan de schieters plakte.

Succes ermee!
pi_101529637
gewoon een normaal recept gebruiken wat je met je handen kunt bewerken, probleem opgelost ;)
  zaterdag 3 september 2011 @ 17:53:09 #223
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101529746
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:47 schreef evo87 het volgende:
gewoon een normaal recept gebruiken wat je met je handen kunt bewerken, probleem opgelost ;)
Ik wil juist betere bodems maken.

Ben nu bezig en het gaat redelijk met een goed bebloemd blad.
pi_101540041
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:53 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik wil juist betere bodems maken.

Ben nu bezig en het gaat redelijk met een goed bebloemd blad.
En is het goed gelukt?

Is je toetsenbord niet vies nu trouwens?
Oh, and that's a bad miss!
  † In Memoriam † zondag 4 september 2011 @ 12:00:53 #225
91830 MaximusTG
pi_101548368
@Erasmo: Ja, je kunt het beste losse bakjes gebruiken als je het deeg in de bakjes nog laat rijzen buiten de koelkast. Als je 1 bak gebruikt moet je het deeg als je het uit de koelkast haalt verdelen, opbollen en afdekken. Kan ook, is extra handeling. Tenminste, dat opbollen doe je ook bij het maken van het deeg, maar dan heb je toch al rotzooi.
Tis idd niet gemakkelijk, werken met natter deeg, is kwestie van oefenen. En zorgen dat je deeg altijd 'gecoat' is met een klein laagje bloem. Als je het gaat uitrekken verdwijnt dat laagje, dus dan kan je bv je deeg weer even neerleggen op je werkblad.
Schieters idd goed bestuiven met semolina. Liever een keer iets teveel dan te weinig.

@Drukvout: Deeg rijst niet heel veel in de koelkast, dat klopt, op moment dat je het uit de koelkast haalt, tijdje voor je het gaat bakken rijst het nog het meeste.
  zondag 4 september 2011 @ 12:35:42 #226
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101549483
Meel type je vanzelf wel weer van het toetsenbord af :P

Voor de rest zijn ze redelijk gelukt, alleen mochten ze iets langer in de oven.





Het vormen blijft nog moeilijk maar ik kan nu in ieder geval het deeg onder handen nemen zonder dat de helft op mijn handen achterblijft.
  † In Memoriam † vrijdag 9 september 2011 @ 13:01:11 #227
91830 MaximusTG
pi_101747295
Smaakten ze goed Erasmo?

Vanavond hier ook weer pizza bakken! Deeg is al lekker gerezen in de koelkast. Hoop dat ik een paar mooie foto's gemaakt krijg, tis steeds al zo donker in de keuken en de rest van het huis :(.
pi_101758960
De Erasmo-pizza's ontberen wat hitte, maar hoeven absoluut niet verkeerd te zijn geweest. Als Erasmo me deze voor de lunch wil presenteren, sla ik niet af. En als Erasmo een beetje soepel deegje heeft, worden het zeker en vast mooie cirkeltjes. Gewoon doen.
  zondag 11 september 2011 @ 16:18:17 #229
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_101820373
Net een dubbel recept pizzadeeg gemaakt voor 12 pizzabroodjes :9
Liggen nu te rijzen ;)


Besmeren:


Belegd:



Afgebakken:


En klaar voor de vriezer:


[ Bericht 49% gewijzigd door MissHobje op 11-09-2011 19:43:36 ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_102086917
Gisteren weer een poging gewaagd, deze keer meer succes.

Ten eerste had ik een wat droger deeg gebruikt. Een gewoon soepel en elastisch deeg dat net niet aan je handen plakt.

En met de bestron, eerst voorverwarmd met alleen onderverwarming op maximum temperatuur, pizza erin, daarna overschakelen op alleen bovenverwarming.

Nu werd hij wel mooi bruin. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door kuifje_fok op 18-09-2011 22:44:00 ]
pi_102258919
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 09:50 schreef kuifje_fok het volgende:
En met de bestron, eerst voorverwarmd met alleen onderverwarming op maximum temperatuur, pizza erin, daarna overschakelen op alleen bovenverwarming.

Nu werd hij wel mooi bruin. :)
Kijk, daar hebben we wat aan! Morgen voor 5 personen pizza maken, dus ga het dan gelijk proberen!
pi_102259110
Misshobje, dat is belachelijk slim! Dat ga ik ook doen. :D

Gister grote 5 persoons piza gemaakt. Was heerlijk, gewoon normaal recept van het pak. O+
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_102640338
Gisteren weer Maximus zijn recept gemaakt voor 2 personen. Persoonlijk vond ik het deeg te nat om mee te kunnen werken. Kreeg het niet in een vormpje... Vorige keer lukt dit wel. Dus wat er mis is gegaan..
Voortaan ook iets meer deeg maken. Was wel een hele dunne bodem.

Moet zeggen dat mijn pizzasteen heel erg goed bevalt. Ik heb geen last meer van een natte pizza in het midden en mijn bodem is altijd gaar. Ook de luchtbubbels zijn er nu gewoon altijd. Beste aankoop voor in de keuken sinds tijden (hmmm mijn KitchenAid was ook wel erg goed :D )
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 11:15:08 #234
91830 MaximusTG
pi_102643228
Het is inderdaad niet altijd makkelijk om het deeg te vormen, maar heb er toch eigenlijk nooit problemen mee. Wel is het zo dat verschillende soorten bloem minder of meer water op kunnen nemen. Mijn recept is op basis van die van Varasano en Reinhart, en die gebruiken Amerikaanse bloem, ook omdat dat een beter resultaat geeft in niet houtovens.
Als je farina di grano tenero tipo "00" gebruikt moet je waarschijnlijk wat minder water gebruiken, omdat die bloem minder water kan opnemen.
pi_102643385
Wat ik trouwens niet heel duidelijk vind in je pizzarecept (wat ik trouwens gebruik)
Welk recept ik nou moet gebruiken... Ik heb geen zuurdesem. Want je zegt origineel recept. Dan denk ik dat is van Varasano en dan zeg je varasano recept maar aangepast naar dikte...

Ook bij het bloem snap ik niet wat er staat 525 (395/130) (wat is dat tussen haakjes?)
En het gist vind ik vrij weinig. Ik gebruik altijd meer. Misschien de zunigheid dat ik niet een heel zakje wil weggooien :P
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 11:36:18 #236
91830 MaximusTG
pi_102643848
Ah, nou, als je de inleiding leest, dan zie je daar daar dat ik inspiratie heb opgedaan door het lezen van de website van Jeff Varasano. Alleen gebruikt hij een desem. Die had ik toen ook niet. Dus heb ik verhoudingen qua gist etc. overgenomen van Peter Reinhart. Dat is het eerste recept, voor 2 en 4 personen.
Daarna heb ik het recept van Varasano ook opgenomen in het document omdat ik later wel een desem gemaakt heb. Dus wat dat betreft zou je dat natuurlijk ook het "originele recept" kunnen noemen, maar dit is gezien vanaf eerdere versies van mn document ;).

Wat betreft die haakjes, bij de bereidingswijze staat dat je begint met 75% van de bloem en vervolgens langzaam de rest bijmengt. Dat is voor 525 gram bloem eerst 395, en dan 130 er langzaam bij ;).
Ja, gist is niet veel. dat is juist het idee. Doordat je het deeg lang en langzaam laat rijzen heb je genoeg aan weinig gist. Die gist vermenigvuldigt zelf namelijk ook nog in het deeg. Als je het zonde vindt om zo'n zakje weg te gooien kan je beter een 500 grams verpakking kopen van Bruggeman



Veel goedkoper per gewicht, en je kan het prima lang bewaren. Verpakking goed dicht houden en af en toe een beetje in een afsluitbaar bakje te doen vanwaar uit je dan afmeet.
pi_102644039
Ahhh oke alles duidelijk dan.

Waar kan je die bruggeman kopen? Ik ken alleen die groene zakjes van 7/8 gram... Of staat het gewoon bij de AH?
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 11:49:13 #238
91830 MaximusTG
pi_102644265
Nee, verkopen ze niet bij AH helaas, hebben ze bij de Welkoop/Boerenbond :). Daar hebben ze ook allerlei mixen/melen van Soezie. Ook gewoon witte bloem, maar daar zit geloof ik wel wat verbetermiddelen in. De "Frans Krokant" levert wel lekkere pizza's op.
pi_102648929
quote:
Op maandag 3 oktober 2011 11:15 schreef MaximusTG het volgende:
Het is inderdaad niet altijd makkelijk om het deeg te vormen, maar heb er toch eigenlijk nooit problemen mee. Wel is het zo dat verschillende soorten bloem minder of meer water op kunnen nemen. Mijn recept is op basis van die van Varasano en Reinhart, en die gebruiken Amerikaanse bloem, ook omdat dat een beter resultaat geeft in niet houtovens.
Als je farina di grano tenero tipo "00" gebruikt moet je waarschijnlijk wat minder water gebruiken, omdat die bloem minder water kan opnemen.
Weet je ook hoeveel minder water? Ik gebruik ook "00" bloem en er is bijna niet mee te werken. Niet wetende dat "00" minder water opneemt.
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 15:02:50 #240
91830 MaximusTG
pi_102649964
Heb mn pdfje geupdate :). Tis voor tipo 00 ongeveer 55 tot 60% hydratatie. Wat je dan doet is dus het gewicht van de bloem in grammen, in mijn geval 525 gram * 0.55 = 288.75 gram water. Of dus 525*0.60 = 315 gram water.
pi_102655037
Dank je!
  † In Memoriam † donderdag 6 oktober 2011 @ 16:08:31 #242
91830 MaximusTG
pi_102774291


Van de week nog een snel plaatpizzaatje gebakken met een restje "00" bloem. Was erg lekker :).
pi_102793823
ziet er weer puik uit!
pi_102835384
Niet om reclame te maken, maar op deze turkse recepten website staat het maken van een italiaanse pizza stap voor stap uitgelegd (met foto's). Heb vandaag allerlei ingrediënten in huis gehaald, heb het recept uitgeprint, heb deze hele topic doorgespit, en morgen ga ik het eens proberen, geheel op eigen houtje, ouders zijn weg dus dat scheelt. Ik zal morgen ook wat foto's plaatsen.
pi_102836437
MissHobje, wat een briljant idee. Ik heb ook erg veel zin om weer eens pizza te maken/eten, dus misschien vandaag maar even deeg knutselen en dan morgen eten. Wel nog even op zoek naar ideeën voor lekkere topping. En hopen dat het nu beter gaat met die schieter, want dat was vorige keer een drama.
pi_102845722
Ik wil Aschwin's pizzarecept gaan proberen, en herinnerde me toen deze topicreeks. Heeft iemand hier ervaring met de stoeptegel-in-oven-techniek? Ik neem aan dat stoeptegelfabrieken niet hun producten optimaliseren om zo min mogelijk schadelijke stoffen / stank uit te stoten als een gek ze in een gloeiende oven legt?
pi_102848193
Waar plaats ik het beste de bakplaat, perfect in het midden?

Details:
- Oven, max 260 graden (boven en onder gloei spiralen)
- Bakplaat + bakpapier
- 2x mini pizza +- 14cm
- Goed deeg van het bekende OP recept (gist versie).
  † In Memoriam † zaterdag 8 oktober 2011 @ 23:42:47 #248
91830 MaximusTG
pi_102859776
Hmm, ik zou dan kiezen voor vrij dicht bij de bovenkant. Voorverwarmen met bakplaat in de oven, en dan deeg met bakpapier en al op de bakplaat doen. Niet te dicht bij de bovenkant, want zo'n bakplaat kan niet evenveel warmte vasthouden als een steen, dus je moet niet teveel warmte bovenop krijgen. Anders verbrandt de bovenkant van je pizza, terwijl de onderkant net aan gaar is.
Ook verbrandt bakpapier zo dicht bij de spiraal. Maar ik denk dat je er prima pizza mee gebakken krijgt.

@vriendelijkevriend: om eerlijk te zijn vind ik dat niet echt een geweldig recept, maar wat die tegel betreft, je zal er denk ik niet dood aan gaan, maar of het ongezond is.. Mocht je het toch willen proberen, laat de steen dan eerst een tijdje gewoon bakken in de oven. Als je dan niks vreemd ruikt..
Overigens hebben sommige Engelse sites het over "unglazed quarry tiles". Dat zijn stukken natuursteen. Dus geen betontegels!
pi_102876096
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 23:42 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, ik zou dan kiezen voor vrij dicht bij de bovenkant. Voorverwarmen met bakplaat in de oven, en dan deeg met bakpapier en al op de bakplaat doen. Niet te dicht bij de bovenkant, want zo'n bakplaat kan niet evenveel warmte vasthouden als een steen, dus je moet niet teveel warmte bovenop krijgen. Anders verbrandt de bovenkant van je pizza, terwijl de onderkant net aan gaar is.
Ook verbrandt bakpapier zo dicht bij de spiraal. Maar ik denk dat je er prima pizza mee gebakken krijgt.

@vriendelijkevriend: om eerlijk te zijn vind ik dat niet echt een geweldig recept, maar wat die tegel betreft, je zal er denk ik niet dood aan gaan, maar of het ongezond is.. Mocht je het toch willen proberen, laat de steen dan eerst een tijdje gewoon bakken in de oven. Als je dan niks vreemd ruikt..
Overigens hebben sommige Engelse sites het over "unglazed quarry tiles". Dat zijn stukken natuursteen. Dus geen betontegels!
Understatement... zelfrijzend pizzameel? en het dan niet laten rijzen (dat rusten ziet er niet uit als rijzen..)?? Lijkt me niet echt een lekkere bodem als je 't mij vraagt... :@
Ja doei.
  † In Memoriam † zondag 9 oktober 2011 @ 16:11:12 #250
91830 MaximusTG
pi_102877924
Hmm, dat had ik nog niet eens gezien. Ik zag die mix voor pizza, maar daar zit dus idd geen gist in. Dat is met bakpoeder! Bah. Daarom is het rusten ipv rijzen. Had pagina beetje gescand, want zat op mn telefoon, en vond al dat het "recept" vol stond met dikke onzin. Maar nu zie ik ook die eindresultaten.. Wat een berg dikgesneden spullen gaan dr op zeg..
Dat heeft niks met pizza te maken. En die steen verliest zn nut ook een beetje als je vervolgens het deeg in een koude pizzavorm de oven in doet.
pi_102878361
Ben ook helemaal 'into' het zelf maken van de pizza. Heb een goed recept van Foodies magazine overgenomen. Zelf deeg maken, paar uurtje laten rijzen en vervolgens uitrollen. Vervolgens op 225 C bakken. Ik heb een AEG inbouwoven en die wordt daadwerkelijk 225 C, in plaats van talloze andere oventjes die dat never nooit redden ook al stel je ze zo wel in.

Enfin, gisteren had ik er verse peper (gesneden rode peper zonder de zaadjes) en knoflook overheen gedaan. Dat geeft de pizza een lekkere 'kick'. Alle smaken komen dan beter eruit. Had er voor de rest anjovis, kaas, tomatensaus en paprika op gelegd. Heerlijk. Helaas geen foto's.
pi_102910848
Gisteren heb ik dit topic--en een aantal ervoor--doorgelezen, en laat Aschwin's recept voor wat het is. M'n plan is nu MaximusTG's deeg te maken (hoe kan ik een recept opgemaakt met LaTeX weerstaan?) en de saus e.d. weet ik nog niet precies. Over de tegel ga ik nog nadenken. Ergens kwam ik een post tegen van iemand die een stenen IKEA-taartvorm gebruikte als steen, dat klonk niet zo gek en wellicht niet zo onnodig duur als een speciale pizzasteen.

Zonde trouwens dat zoveel andere handigheidjes en tips verspreid zijn over de topicreeks, maar onvermijdelijk.
pi_102910885
Organisch pasta/pizzabloem van gisteren is niet ideaal bevonden :( Pizza was lekker, maar deeg veel te knapperig en niet luchtig: voor de bodem was dit prima, voor de korst een stuk minder -O- ;(
Ja doei.
pi_102928739
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 12:30 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Gisteren heb ik dit topic--en een aantal ervoor--doorgelezen, en laat Aschwin's recept voor wat het is. M'n plan is nu MaximusTG's deeg te maken (hoe kan ik een recept opgemaakt met LaTeX weerstaan?) en de saus e.d. weet ik nog niet precies. Over de tegel ga ik nog nadenken. Ergens kwam ik een post tegen van iemand die een stenen IKEA-taartvorm gebruikte als steen, dat klonk niet zo gek en wellicht niet zo onnodig duur als een speciale pizzasteen.

Zonde trouwens dat zoveel andere handigheidjes en tips verspreid zijn over de topicreeks, maar onvermijdelijk.
Vriendelijke vriend,

leuk dat je het wil proberen, maar weet waar je aan begint. Je zult nooit meer een diepvriespizza kopen, al helemaal geen domino's meer bestellen, en alleen nog op vakantie een pizzeria van binnen zien.

Even serieus, je moet er wel rekening mee houden dat een beetje oefening vereist is, reken er niet op dat ze er meteen zo als die van maximus uit zien (doen de mijne ook niet en zo mooi zullen ze denk ik nooit worden). Maar het leuke is, dat hoeft ook niet, ook al zien ze er uit als een misbaksel, ze kunnen toch nog heel lekker zijn. Met een beetje ervaring en gevoel is een heerlijke pizza zeker haalbaar, ook met een elektrische oven.

Die van de ikea bakvorm was ik. Die zijn lekker groot, kosten niks en geven een uitstekend resultaat. Maar 1 waarschuwing: ze breken vrij snel, zeker als je ze gloeiend heet uit de oven haalt en snel laat afkoelen. Ik heb dat een paar keer (!) gehad toen mijn pizza aan de schieter bleef plakken, en ik het rooster met steen en al uit de oven moest trekken om de pizza er toch nog op te krijgen (dan wordt het een Calzone). Ik heb hem twee keer gelijmd en een keer een nieuwe gekocht, en toen was ik er wel klaar mee, en heb ik de alfredo aangeschaft. Maar het resultaat is echt uitstekend, en het is misschien een goedkope manier om uit te proberen of het je bevalt.

Een stoeptegel lijkt me geen enkel probleem, niks mis met beton. Je zou hem misschien vantevoren een keer een paar uur in de oven kunnen doen om echt zeker te zijn. Het lijkt me alleen zo'n zwaar ding en heel veel tijd kosten om op te warmen.

Voordat ik de ikea vorm gebruikte (wel op zn kop trouwens!) gebruikte ik de steen van zo'n cheapo spiritus steen grilletje. Ging ook uitstekend, maar die waren alleen een beetje klein. Los van dat je dan minder pizza hebt, vind ik het vormen van een kleine pizza lastiger.

Misschien wat beginners tips:
Hoe natter het deeg is, hoe beter, maar ik zou als ik jou was beginnen met een wat droger deeg. Dat werkt makkelijker en plakt minder aan de schieter. Met droog bedoel ik dat het nog wel aan de beslagkom plakt, maar uiteindelijk toch schoon loslaat.

Let er ook op dat het deeg zo dun mogelijk is, 1 of 2 mm. Tijdens het bakken verdubbelt het nog en als je niet uitkijkt heb je een dik klef brood. Wat ik wel eens doe (sssjt niet verder vertellen) is het deeg voorzichtig uitrollen met een roller tot ongeveer halve grootte en dan de rest met de hand doen. En verder niet te veel ingredienten erop, en je oven zo heet mogelijk worden, dan kan het niet meer mislukken.
  † In Memoriam † dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:55:24 #255
91830 MaximusTG
pi_102948914
Haha, kuifje_fok, ik moest wel lachen om je post ;). Maar je hebt inderdaad wel een goed punt. Je kan best beginnen met wat minder water in je deeg. Simpel uit te rekenen; ik zou niet lager gaan dan 60% water tov totale hoeveelheid bloem. En dan kan je langzaam omhooggaan (of zelfs voorbij de 68% in mijn pdf). Je doet gewoon 0.6* hoeveelheid bloem in gram, en dan de volgende keer bv 0.62. Of je springt toch meteen in het diepe. Het is gewoon goed om in je achterhoofd te houden dat het niet zo makkelijk is om met je handen een pizza te vormen. Als je dat beseft dan ben je minder snel teleurgesteld. Je hoeft trouwens echt niet meteen vanaf een bolletje deeg te beginnen met ronddraaien op je handen. Ik druk em ook altijd eerst uit tot een schijf, gewoon met een vlakke handpalm.
pi_102956630
Ha, bedankt voor jullie tips! Kuifje_fok, ik had sowieso al een haat-liefde verhouding met diepvriespizza's, dus ik durf het wel aan ;)

Nog een vraag: onze oven kan tot 250°C hete lucht, of 300°C "boven- en onderwarmte". Of eigenlijk, dat is wat het schermpje belooft. Voor de 300°C gaan?
pi_102956999
300 C jep.

Als je een steen gaat gebruiken moet je hem altijd een 30min langer geven om voor te verwarmen. Je staan moet namelijk ook 300C worden en dan kan je oven wel zeggen dat hij 300C is, Maar je steen is dat nog niet.

BTW: http://www.groenebouwmate(...)-30x30x3-cm-per-stuk

22,- incl verzendkosten. Werkt goed!
pi_102972371
Haha, maar het is waar toch? Ik kan me er helemaal niets meer bij voorstellen dat ik die dingen ooit gegeten heb. Maar zelfs restaurantjes, dan heb ik het niet over Napels, maar die toeristenterrasjes waar je langs loopt en waar mensen op een klaptafeltje pizza eten...

Dat vind ik nou juist het briljante, ze zien er misschien niet altijd geweldig uit, maar met een beetje toewijding kun je gemakkelijk een pizza'tje maken die kwa smaak de vergelijking glansrijk kan doorstaan. En doet het ook goed als je eters hebt, helemaal met kinderen.

Ik weet niet of jouw oven dat kan, maar wat mij goed beviel was om bij de oven ook de magnetron aan te zetten op 100W, niet te hoog. Kwestie van meer power.

@Maximus: ik meet nooit mijn deeg af. Misschien kan ik dat beter wel doen, maar dat is gewoon een "ding" van me dat ik het op gevoel wil doen. Ik begin met een kopje water per pizza, en dan zoveel bloem erbij als ik nodig heb.

Overigens hou ik de tomatensaus heel simpel: blikje tomatenblokjes even met de staafmixer, olijfolie, peper, zout, kruiden erdoor en voila.
pi_103031259
Ok, ik ga vanmiddag de deegballen maken, morgen een tomatensaus, en zaterdag komt dat alles bij elkaar tot een pizza. Jullie horen het wel :)
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2011 @ 11:22:00 #260
91830 MaximusTG
pi_103031360
Succes! Ff voor de hoeveelheid, als ik samen met mn vriendin pizza eet, eten we meestal 3 pizza's met zn 2en. De vierde bak ik dan voor met alleen tomatensaus en vries ik in. Maar ik doe ook niet zo heel veel op de pizza's.
En elke bal in een los bakje doen! Liefst rond :+. Goed invetten met olijfolie.
Ben benieuwd!
pi_103114318
Straks ook pizzadeeg maken :)

1x speltpizza en 1x gewone pizza.
Geen zakje pizzabloem met gist deze ronde maar zelf bij elkaar mikken van de juiste verhoudingen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:47:14 #262
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103114462
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:43 schreef Ml-etje het volgende:
Straks ook pizzadeeg maken :)

1x speltpizza en 1x gewone pizza.
Geen zakje pizzabloem met gist deze ronde maar zelf bij elkaar mikken van de juiste verhoudingen.
Als het voor vanavond is kun je beter nu al beginnen.
pi_103116771
Gisteren heb ik een smakelijke tomatensaus gemaakt (12u pruttelen op een petroleumstel) die vanmiddag al deels als pasta-basissaus gebruikt is, ik heb bakjes deeg dat in volume zeker verdubbeld is, wat kan er nog misgaan? ;)
pi_103117156
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:06 schreef vriendelijkevriend het volgende:
wat kan er nog misgaan? ;)
Pizza die van je schieter/plaat/hand afvalt wanneer je die in de oven schuift? })

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_103117436
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:47 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als het voor vanavond is kun je beter nu al beginnen.
Zo meteen inderdaad beginnen :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_103125586
Zo. Wat ging er niet goed:
- Het deeg zat aan de zijkanten van m'n niet-ronde bakjes geplakt (ondanks de olijfolie?), waardoor het er moeilijk uit te halen was en de beginvorm daardoor wat onhandig was;
- De eerste pizza zat aan m'n improvisatieschieter vast. Voor het beleggen gleed ie nog soepeltjes, op het moment suprême plakte hij, klapte ie dubbel op de steen, zat het beleg op de steen en de ovenbodem en deurscharnieren, etc. Dat was wat deprimerend;
- Tijdens het bakken van de tweede pizza werd de steen twee stenen, en even later zelfs drie. Ik had ook tegen alle advies een geglazuurde vloertegel gebruikt. Dat kwam zo uit.

Wat heb ik geleerd:
- Hittebestendige stenen zijn geen onzin;
- Weinig tomatensaus vermijdt zompige pizza's;
- Ronde bakjes voor het deeg nemen voor ronde pizza's, het is moeilijk de beginklomp van vorm te veranderen zonder z'n structuur te verpesten.

dubbelgeklapt met gesteengrilde groente, smaakte relatief goed.

voor

na

dichtbij

Bedankt iedereen voor het advies, ik heb me vermaakt en het resultaat smaakte goed! ^O^
pi_103125724
Wij vermaken ons met jouw verhaal en foto's ;)
Oh en bakpapier op een grote snijplank en dan vervolgens op de al verwarmde pizzasteen werkt prima.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_103129777
Gefeliciteerd!

Duidelijk een eerste stap op weg naar heerlijke pizza's. Je moet wel met de "wat ging goed" beginnen hoor, vind ik. Maar als je je door zo'n ongeplande Calzone niet laat afschrikken heb je het wel in je. Zo te zie aan je doorsnede was-ie kwa structuur wel goed. Als-ie dan nog knapperig wordt aan de buitenkant is-ie lekker "chewy" aan de binnenkant.

Dat het deeg aan de bakjes plakt heb ik met mijn ronde bakjes ook wel, misschien te weinig olijfolie. Maar dat is niet zo'n punt hoor, die vormeloze klodder die dan op je werkblad ligt kun je voorzichtig opbollen en dan even laten rusten. Dat je de luchtbellen (of is het CO2) er dan wat uitdrukt is niet zo erg, als ik goed begrepen zitten er toch nog luchtbelletjes in je deeg, al zijn ze wat kleiner, en is het juist de stoom die die belletjes opblaast tijdens het bakken.

Als je dit -naar omstandigheden- een succes vond en regelmatig pizza's denkt te gaan maken, zou ik zeker de aanschaf van een alfredo overwegen.
  † In Memoriam † zondag 16 oktober 2011 @ 11:07:12 #269
91830 MaximusTG
pi_103141735
Toch nog best goed resultaat met die tweede pizza, vriendelijkevriend! Toch wel maf dat je steen gebarsten is, dat zal dan toch vooral door de glazuur komen denk ik? Tegen plakken op de schieter moet je iets van semolina of maismeel gebruiken. Dat is heel korrelig, waardoor de pizza niet blijft plakken. Ook tijdens het beleggen af en toe een beetje schudden met de schieter, zodat de pizza los blijft.
Ronde bakjes zijn inderdaad makkelijker als je een ronde pizza wil maken, maar als je deeg echt altijd raar uit het bakje komt dan kan je inderdaad je deeg opbollen. Doe dit dan wel op het moment dat het deeg uit de koelkast komt (1,5 -2 uur voor het bakken). Voorzichtig opbollen en op je werkplek leggen, met bloem eronder en erbovenop moet je dan wat ingevet vershoudfolie doen (of iets van een licht vochtige doek).
Krijg je inderdaad wel een iets andere structuur, maar misschien is het wat makkelijker om het deeg dan te vormen, het wordt weer iets elastischer.
  zondag 16 oktober 2011 @ 16:51:31 #270
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103151296
Zo er staat deeg te rijzen en saus te pruttelen, vanavond slingeren we mn pizzaoven weer eens aan! O+
pi_103159591
Wat een leuk topic! En lekkere foto's allemaal :9~ Ik wil zelf ook graag pizza's gaan maken alleen ik heb geen ruimte voor zo'n steen. Wij hebben zo'n klein 'los' oventje wegens ruimtegebrek :') en daar past denk ik geen steen in. Heb wel eens geprobeerd om er gewoon een zelfgemaakte pizza in af te bakken maar de bodem wordt toch niet zo super. Nu dacht ik dus aan zo'n Bestron/Ferrari G3 apparaat..is dat nou echt wat? In een ander topic las ik verschillende mensen die de pizza's er zwart uit haalden..heeft iemand van jullie er ervaring mee?
  zondag 16 oktober 2011 @ 20:40:34 #272
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103161318
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:11 schreef md89 het volgende:
Wat een leuk topic! En lekkere foto's allemaal :9~ Ik wil zelf ook graag pizza's gaan maken alleen ik heb geen ruimte voor zo'n steen. Wij hebben zo'n klein 'los' oventje wegens ruimtegebrek :') en daar past denk ik geen steen in. Heb wel eens geprobeerd om er gewoon een zelfgemaakte pizza in af te bakken maar de bodem wordt toch niet zo super. Nu dacht ik dus aan zo'n Bestron/Ferrari G3 apparaat..is dat nou echt wat? In een ander topic las ik verschillende mensen die de pizza's er zwart uit haalden..heeft iemand van jullie er ervaring mee?
Net nog 4 pizzas uit mijn bestron gehaald, heerlijk! Ik ben er erg tevreden over, zal binnenkort eens een fotootje uploaden van 1 van de heerlijkheden van vanavond :)
pi_103161532
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:40 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Net nog 4 pizzas uit mijn bestron gehaald, heerlijk! Ik ben er erg tevreden over, zal binnenkort eens een fotootje uploaden van 1 van de heerlijkheden van vanavond :)
Leuk! Ben benieuwd naar je foto's! Is er nog een reden dat jij voor de Bestron hebt gekozen en niet voor de Ferrari?
  zondag 16 oktober 2011 @ 20:48:16 #274
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103161800
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:43 schreef md89 het volgende:

[..]

Leuk! Ben benieuwd naar je foto's! Is er nog een reden dat jij voor de Bestron hebt gekozen en niet voor de Ferrari?
Heb hm gekregen van mn peettante nadat ik heel enthousiast was over hun bestron, ben er erg blij mee! Zal morgen eens kijken voor de fotos :)
pi_103193995
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:48 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Heb hm gekregen van mn peettante nadat ik heel enthousiast was over hun bestron, ben er erg blij mee! Zal morgen eens kijken voor de fotos :)
Dat is helemaal leuk natuurlijk! :) Ik denk dat ik ook voor de Bestron ga..heb even gezocht maar er zijn niet echt extreme verschillen geloof ik tussen de 2..
pi_103226532
Afgelopen zondag weer heerlijk mn oventje aangeslingerd!

Wat komt daar nou tevoorschijn: ;)




Pizza met gegrilde aubergine, pesto, mozarella en rucola :9


En de luchtige krokante dunne bodem:
pi_103227200
Ziet er goed uit, Zo-is-dat! Ik heb sinds mijn "eerste keer" diep respect voor mensen die zulke ronde bodems kunnen maken :D

Maximus en kuifje, dank voor jullie commentaar op mijn bouwsel, de volgende keer gaat 't vast weer beter :)
  † In Memoriam † dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:42:12 #278
91830 MaximusTG
pi_103227968
Precies, positief denken! Deeg bewerken blijft een kwestie van ervaring. Hoewel je inlezen in bepaalde technieken wel helpt, leer je het beste door het gewoon te doen.
Mooi pizza zo-is-dat; alleen zou ik er niet zo'n berg rucola op hebben gedaan ;). Heb je die pizza op de hoogste stand van je oventje gebakken? Hij lijkt een beetje bleek? Kan ook door de foto komen natuurlijk, altijd lastig om eten met mooie kleuren in beeld te krijgen.
pi_103228176
Als ik zelf pizza maak, dan heb ik eigenlijk nog één issue: het deeg onder het 'beleg' (tomatensaus etc etc) wordt niet echt heel luchtig. De randen van de pizza krijgen mooie luchtbellen, maar in het midden is het deeg vrij massief. Waar kan dat aan liggen? Ik laat het deeg lang genoeg rijzen volgens mij (uurtje of 4 a 5).
  † In Memoriam † dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:52:34 #280
91830 MaximusTG
pi_103228311
Komt door een teveel aan vocht, en een tekort aan warmte. Kan je oplossen met zo'n Ferrari of Bestron oventje, dan heb je en een pizzasteen en een oven die heel heet kan worden. Of je koopt een pizzasteen voor in je oven. De pizzasteen laat je met de oven voorverwarmen, zodat ie heel heet wordt. Dan doe je je pizza erop. De warmte die op die manier direct de bodem ingaat, en het vochtabsorberende effect van de steen zorgt ervoor dat ook de bodem onder het beleg mooi wordt.
Maar het blijft inderdaad lastig om dat mooi luchtig te krijgen. Heeft ook te maken met het gewicht dat er op duwt.
Een goede tussenoplossing is je pizza eerst voorbakken met alleen een heel dun laagje tomatensaus. Nadeel van voorbakken is dat je korst wel harder wordt. Moet je een beetje mee spelen.
pi_103228809
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:42 schreef MaximusTG het volgende:
Precies, positief denken! Deeg bewerken blijft een kwestie van ervaring. Hoewel je inlezen in bepaalde technieken wel helpt, leer je het beste door het gewoon te doen.
Mooi pizza zo-is-dat; alleen zou ik er niet zo'n berg rucola op hebben gedaan ;). Heb je die pizza op de hoogste stand van je oventje gebakken? Hij lijkt een beetje bleek? Kan ook door de foto komen natuurlijk, altijd lastig om eten met mooie kleuren in beeld te krijgen.
Hij lijkt inderdaad een beetje bleek, in het echt was ie eigenlijk erg mooi, mooi bruin gevlekte bodem en de rand precies goed, de pizza's erna waren nog wat donkerder, toen was ie pas echt goed op gang. Hoogste stand inderdaad, gebruik altijd de hoogste stand :)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:43:10 #282
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_103236564
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:46 schreef Zo-is-dat het volgende:
Afgelopen zondag weer heerlijk mn oventje aangeslingerd!

Wat komt daar nou tevoorschijn: ;)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Pizza met gegrilde aubergine, pesto, mozarella en rucola :9
[ afbeelding ]

En de luchtige krokante dunne bodem:
[ afbeelding ]
Dat ziet er goed uit! Ik krijg honger van jouw pizza :Y
pi_103239252
Ziet er heerlijk uit Zo-is-dat! Ik ben overtuigd! Nu nog ergens wat geld bij elkaar sprokkelen :') en ruimte...
pi_103274362
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:46 schreef Zo-is-dat het volgende:
Afgelopen zondag weer heerlijk mn oventje aangeslingerd!

Wat komt daar nou tevoorschijn: ;)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Pizza met gegrilde aubergine, pesto, mozarella en rucola :9
[ afbeelding ]

En de luchtige krokante dunne bodem:
[ afbeelding ]
Oeh, damn, dat ziet er lekker uit. :9
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_103292539
M'n Bestron is kaduuk :( Een van de schroefjes die de bovenkant op z'n plek houdt is los, waardoor het verwarmingselement nu half óp de pizza ligt in plaats van ernaast :( Het schroefje terugdraaien in het gat werkt niet, die draait dan in het luchtledige, nergens in vast. Iemand fix-tips?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 19 oktober 2011 @ 19:32:57 #286
268505 Sinji
Technology wants my soul
pi_103292601
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:46 schreef Zo-is-dat het volgende:
Afgelopen zondag weer heerlijk mn oventje aangeslingerd!

Wat komt daar nou tevoorschijn: ;)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Pizza met gegrilde aubergine, pesto, mozarella en rucola :9
[ afbeelding ]

En de luchtige krokante dunne bodem:
[ afbeelding ]
Handig ding ! Waar te koop?
  † In Memoriam † woensdag 19 oktober 2011 @ 19:33:57 #287
91830 MaximusTG
pi_103292641
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:31 schreef Naamah het volgende:
M'n Bestron is kaduuk :( Een van de schroefjes die de bovenkant op z'n plek houdt is los, waardoor het verwarmingselement nu half óp de pizza ligt in plaats van ernaast :( Het schroefje terugdraaien in het gat werkt niet, die draait dan in het luchtledige, nergens in vast. Iemand fix-tips?
Foto?
pi_103433702
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:48 schreef Freak188 het volgende:
Als ik zelf pizza maak, dan heb ik eigenlijk nog één issue: het deeg onder het 'beleg' (tomatensaus etc etc) wordt niet echt heel luchtig. De randen van de pizza krijgen mooie luchtbellen, maar in het midden is het deeg vrij massief. Waar kan dat aan liggen? Ik laat het deeg lang genoeg rijzen volgens mij (uurtje of 4 a 5).
In ieder geval weinig tomatensaus gebruiken en de oven zo heet mogelijk, liefst met steen. En je kunt het deeg zo dun mogelijk maken 1 a 2 mm dik. Dan wordt ie ook niet luchtig, maar wel goed gaar van de warmte van de steen.
pi_103589684
Zojuist mijn Bestron pizzaoventje binnen gekregen :D Zat helaas geen handleiding bij ( :?) dus die heb ik nog even opgevraagd via mail. Vrijdag maar eens even uittesten!

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:32 schreef Sinji het volgende:

[..]

Handig ding ! Waar te koop?
Ik ben geen Zo-is-dat maar kan wel antwoorden :P Hier staat een lijstje met online winkels die hem verkopen. Ik heb hem zelf bij Aximax ofzo vandaan. Maandag besteld en vandaag in huis :)
pi_103705774
Even een vraag,

ik vind het lekker om artisjokharten op de pizza te doen alleen zijn deze zo vochtig. Heeft iemand een idee of een tip om deze minder vochtig te krijgen? :)
pi_103706214
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:08 schreef Stienn het volgende:
artisjokharten
Ik weet het antwoord niet, maar voor het tussentijdse vermaak met artisjokharten:

[ Bericht 0% gewijzigd door vriendelijkevriend op 29-10-2011 14:57:16 ]
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:38:52 #292
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103706610
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:08 schreef Stienn het volgende:
Even een vraag,

ik vind het lekker om artisjokharten op de pizza te doen alleen zijn deze zo vochtig. Heeft iemand een idee of een tip om deze minder vochtig te krijgen? :)
Paar uur lang uit laten lekken.
pi_103707990
Maximus, ik zie in je recept 3 gram gist staan, met daarachter 1 teaspoon. Maar bij mij is een teaspoon ongeveer 7 gram?
pi_103709534
Ik heb trouwens toch maar eens een handmixer gekocht en _O_ dat scheelt nogal!
Kan nu de verhoudingen van Max ook beter aanhouden, er hoeft niet steeds heel veel bloem bij om het kneedbaar te houden. Ben benieuwd morgen!
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2011 @ 01:44:39 #295
91830 MaximusTG
pi_103729006
Hmm, ja, kan ook wel kloppen hoor, kan dat niet nauwkeurig wegen, meeste keukenweegschalen niet trouwens. Heb dat overgenomen uit boek van Reinhart. Maar gebruik voor dat soort kleine hoeveelheden zelf altijd tea en tablespoons. Goed dat je een mixer hebt gekocht, ben benieuwd of je nog verschil merkt!
pi_103733441
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:08 schreef Stienn het volgende:
Even een vraag,

ik vind het lekker om artisjokharten op de pizza te doen alleen zijn deze zo vochtig. Heeft iemand een idee of een tip om deze minder vochtig te krijgen? :)
In kleine stukjes snijden en er niet teveel van op je pizza doen.

(toegegeven, daar worden ze niet minder vochtig van, maar je pizza wordt wel minder zompig)
pi_103734252
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 01:44 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, ja, kan ook wel kloppen hoor, kan dat niet nauwkeurig wegen, meeste keukenweegschalen niet trouwens. Heb dat overgenomen uit boek van Reinhart. Maar gebruik voor dat soort kleine hoeveelheden zelf altijd tea en tablespoons. Goed dat je een mixer hebt gekocht, ben benieuwd of je nog verschil merkt!
Ik ben nu voor die drie gram gegaan, maar het is nauwlijks gerezen -O-
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2011 @ 12:15:37 #298
91830 MaximusTG
pi_103737652
Hmm, das niet zo mooi. Maar is dat dan wel echt 3 gram, want de meeste weegschalen kunnen er zo 2 gram naast zitten. Wat voor teaspoons heb je eigenlijk? Niet een gewoon theelepeltje neem ik aan? Anders zit je het gewoon wat eerder uit de koelkast, zou het wel goed moeten komen.
pi_103737749
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 12:15 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, das niet zo mooi. Maar is dat dan wel echt 3 gram, want de meeste weegschalen kunnen er zo 2 gram naast zitten. Wat voor teaspoons heb je eigenlijk? Niet een gewoon theelepeltje neem ik aan? Anders zit je het gewoon wat eerder uit de koelkast, zou het wel goed moeten komen.
Wel echte teaspoons ja ;) en het was een half zakje van 7 gram, dus dat klopt wel ongeveer. Ze staan nu op het aanrecht, lijken wel wat te rijzen nog :)
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2011 @ 12:25:28 #300
91830 MaximusTG
pi_103738021
Ah, ja, zocht het ook nog op, en het is idd ongeveer 3 gram. Maar is soms ook onvoorspelbaar, afhankelijk van temperatuur water, koelkast, hoe snel het rijst. Hoeveelheid zout heeft ook invloed. Nooit direct droog zout tegen de gist aan gooien trouwens!
pi_103738477
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:31 schreef Naamah het volgende:
M'n Bestron is kaduuk :( Een van de schroefjes die de bovenkant op z'n plek houdt is los, waardoor het verwarmingselement nu half óp de pizza ligt in plaats van ernaast :( Het schroefje terugdraaien in het gat werkt niet, die draait dan in het luchtledige, nergens in vast. Iemand fix-tips?
verkoop m aan mij en koop een nieuwe? O-) . Probeer eens een boutje en moertje met 2 ringetjes?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')