abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 september 2011 @ 15:51:49 #201
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101491502
Morgen pizzadag, ga zometeen deeg maken :9
pi_101495890
is het wat geworden motorbloempje?
Kan iemand mij aub uitleggen wat het voordeel is van deeg een dag van tevoren maken en in de koelkast dumpen? Het gist werkt trager en als je gewoon op tijd begint haal je hetzelfde resultaat op kamertemp. En als je normaal brood in de koelkast bewaard droogt het enorm uit omdat het snel vocht verliest op koelkast temp. Dus waarom in godsnaam je deeg in de koelkast bewaren?
Misschien moet ik een keer 2 broodjes bakken, 1 dag vantevoren in de koelkast en de andere op de dag zelf. Lijkt me interessant. Beetje vergelijken en foto's maken.. hmmm... iemand tijd teveel? :P
pi_101496189
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 21:00 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Nu in de oven!

En daarna in de oven:

[ afbeelding ]
Prachtig! O+
pi_101498476
Ook nog even een lunchpizzaatje spammen:
pi_101500873
hmm lunchpizza spam :9
pi_101502078
Ziet er mooi uit!! Krijg gelijk weer trek :Y)
Vanavond hadden wij ook pizza. Helaas maar 1 ipv 2. Er bleef 1 pizza op de schieter hangen en kreeg ik echt niet los :( Nou ja, zondag weer een poging :P
pi_101502670
Blijven hangen op de schieter? Maar jij hebt toch een Ferrari-oven? Dat vind ik juist het voordeel van de Ferrari/Bestron, die 2 halve plankjes. Op deze manier kan er voor de Hollandsche pizzabakker niets mis gaan, net een soort zakdoekje leggen. Ik met een echte schieter in de weer? Ik ga er geen geld op inzetten. Maar met een reguliere oven moet je haast wel, ik heb er best respect voor.
pi_101506711
Ik heb een ferrari maar die halve plankjes gebruik ik niet. Heb zelf een 3 tal schieters gemaakt.
Waarschijnlijk heb ik te weinig semolina op de schieter gedaan. Ach ja, kan gebeuren maar balen was het wel ;)
pi_101508470
Probeer die halve plankjes alsjeblieft een keer. Is in Napels geen verhaal natuurlijk, maar ik zal je niet verraden. We willen geen paardenhoofd in je bed. Maar seriously: je doet nu moeilijk waar het makkelijk kan. De plankschieters voegen niets toe aan de smaak oid. Kijk maar ff wat je doet, maar een pizza compleet belegt die aan de schieter zou blijven hangen, zou ik zelf een beetje agressief van worden.
pi_101508596
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:27 schreef Yvesss het volgende:
Probeer die halve plankjes alsjeblieft een keer. Is in Napels geen verhaal natuurlijk, maar ik zal je niet verraden. We willen geen paardenhoofd in je bed. Maar seriously: je doet nu moeilijk waar het makkelijk kan. De plankschieters voegen niets toe aan de smaak oid. Kijk maar ff wat je doet, maar een pizza compleet belegt die aan de schieter zou blijven hangen, zou ik zelf een beetje agressief van worden.
Eensch, zo'n ferrari is volgens mij ook te klein voor een schieter, je kunt de pizza nergens heenschieten. Dus: te voorzichtig, resultaat =plakken?
pi_101509831
Oeh, thank you Lilie. Talk some sense into the woman. Ik heb die gave niet.
  † In Memoriam † vrijdag 2 september 2011 @ 23:28:26 #212
91830 MaximusTG
pi_101511850
@evo87: Deeg langzaam laten rijzen in de koelkast is bevorderlijk voor de smaak. Behalve de gist gebeuren er nog meer dingen in het deeg, die de kans krijgen hun ding te doen doordat de werking van het gist langzamer is. Deeg dat uitdroogt in de koelkast? Als het goed afgedekt is gebeurt er niks mee hoor, dat kan je totaal niet vergelijken met wat er met brood gebeurt.

Over de schieter; voor die ferrari zullen die halve plankjes vast goed werken, maar met een normale kan dat ook prima hoor. Je hoeft echt niet die schieter er in een keer onderuit te trekken.
Je begint door lekker wat semolina of maïsmeel op de schieter te doen, gevormde deeg erop. Schud een beetje, zodat de pizza lekker los ligt. Saus erop, weer een keer schudden, rest beleg, weer keer schudden. Ga naar pizzaoven, schud nog een keer, de pizza moet vrij kunnen bewegen. Plaats rand schieter op rand steen en schud schieter beetje zodat rand pizza op rand steen komt. Trek nu de schieter met kleine schokjes onder de pizza vandaan.
pi_101521096
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:29 schreef LieLie het volgende:

[..]

Eensch, zo'n ferrari is volgens mij ook te klein voor een schieter, je kunt de pizza nergens heenschieten. Dus: te voorzichtig, resultaat =plakken?
Als ik die halfjes had gebruikt was de pizza ook blijven plakken. Ik had te weinig semolina erop gedaan. Normaal heb ik helemaal geen problemen met de pizzaplankjes/schieters. En te groot zijn ze ook niet want ik heb ze net iets groter als die halfjes gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjanette op 03-09-2011 11:26:04 ]
  zaterdag 3 september 2011 @ 11:55:28 #214
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101522195
Het deeg ziet er vooralsnog goed uit, ben benieuwd of het vormen dit keer wel lukt met zo'n hoog vochtgehalte.
pi_101522484
Gisteren bij de gamma 2x 30x40x0,5 cm triplex gehaald. Gisteren uitgezaagd en vandaag de schuine kanten eraan gemaakt. Nu liggen ze in de eerste laag olie.

Gisteren ook pizzadeeg gemaakt. Volgens het recept van MaximusTG. Maar mijn Typo00 bloem was halverwege op. Dus aangevuld met normaal bloem.
Was flink nat. Dus met wat bloem bestoven en in de koelkast. Maar ik denk dat mijn gist dood is ofzo. Want na een nacht is het niet echt gerezen. Twijfel nu of ik nieuwe maak of deze gewoon gebruiken.
pi_101523346
Ik zou geen triplex gebruiken voor bereiding van voedselwaren. Er zit lijm in en dat zal niet speciaal geschikt zijn voor voedsel.
pi_101523496
Dan heb jij denk nog nooit een pizzaschep gezien, want die zijn 90% van de keren van triplex of multiplex gemaakt. Daarnaast het ligt alleen op de bovenkant en dat olie ik in.
  zaterdag 3 september 2011 @ 17:05:22 #218
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101528423
Dit waren dus 2 deegbolletjes à la maximusrecept :')

Hoe ga ik dit in godsnaam vormen :D
  zaterdag 3 september 2011 @ 17:08:33 #219
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101528517
Ze hadden in 2 bakjes gemoeten :7

Maar nu... Bakje op de kop op een bebloemd werkblad en in 2-en snijden?
heitieh
  zaterdag 3 september 2011 @ 17:10:18 #220
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101528565
Dat gaat het waarschijnlijk wel worden maar het is zo'n nat deeg :P Het is me echt een raadsel hoe de natdeegpizzabakkers hier mee omgaan :P
pi_101528719
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:10 schreef Erasmo het volgende:
Dat gaat het waarschijnlijk wel worden maar het is zo'n nat deeg :P Het is me echt een raadsel hoe de natdeegpizzabakkers hier mee omgaan :P
Zo was het bij mij ook. Wat ik gedaan heb is inderdaad bakje op zn kop (op een bebloemd werkblad), in tweeen "snijden" met een plastic spatel, nog een klein beetje kneden eigenlijk alleen om het op te bollen (herhaaldelijk dubbelvouwen naar dezelfde kant, en aan de onderkant dichtknijpen), en dan nog even blijven rusten.

Bij het vormen had het bij mij geen enkele elasticiteit, maar het scheurde niet als ik het voorzichtig deed.

Ik had wel de indruk, omdat het zo nat was, dat het nog meer aan de schieters plakte.

Succes ermee!
pi_101529637
gewoon een normaal recept gebruiken wat je met je handen kunt bewerken, probleem opgelost ;)
  zaterdag 3 september 2011 @ 17:53:09 #223
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101529746
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:47 schreef evo87 het volgende:
gewoon een normaal recept gebruiken wat je met je handen kunt bewerken, probleem opgelost ;)
Ik wil juist betere bodems maken.

Ben nu bezig en het gaat redelijk met een goed bebloemd blad.
pi_101540041
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 17:53 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik wil juist betere bodems maken.

Ben nu bezig en het gaat redelijk met een goed bebloemd blad.
En is het goed gelukt?

Is je toetsenbord niet vies nu trouwens?
Oh, and that's a bad miss!
  † In Memoriam † zondag 4 september 2011 @ 12:00:53 #225
91830 MaximusTG
pi_101548368
@Erasmo: Ja, je kunt het beste losse bakjes gebruiken als je het deeg in de bakjes nog laat rijzen buiten de koelkast. Als je 1 bak gebruikt moet je het deeg als je het uit de koelkast haalt verdelen, opbollen en afdekken. Kan ook, is extra handeling. Tenminste, dat opbollen doe je ook bij het maken van het deeg, maar dan heb je toch al rotzooi.
Tis idd niet gemakkelijk, werken met natter deeg, is kwestie van oefenen. En zorgen dat je deeg altijd 'gecoat' is met een klein laagje bloem. Als je het gaat uitrekken verdwijnt dat laagje, dus dan kan je bv je deeg weer even neerleggen op je werkblad.
Schieters idd goed bestuiven met semolina. Liever een keer iets teveel dan te weinig.

@Drukvout: Deeg rijst niet heel veel in de koelkast, dat klopt, op moment dat je het uit de koelkast haalt, tijdje voor je het gaat bakken rijst het nog het meeste.
  zondag 4 september 2011 @ 12:35:42 #226
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_101549483
Meel type je vanzelf wel weer van het toetsenbord af :P

Voor de rest zijn ze redelijk gelukt, alleen mochten ze iets langer in de oven.

Het vormen blijft nog moeilijk maar ik kan nu in ieder geval het deeg onder handen nemen zonder dat de helft op mijn handen achterblijft.
  † In Memoriam † vrijdag 9 september 2011 @ 13:01:11 #227
91830 MaximusTG
pi_101747295
Smaakten ze goed Erasmo?

Vanavond hier ook weer pizza bakken! Deeg is al lekker gerezen in de koelkast. Hoop dat ik een paar mooie foto's gemaakt krijg, tis steeds al zo donker in de keuken en de rest van het huis :(.
pi_101758960
De Erasmo-pizza's ontberen wat hitte, maar hoeven absoluut niet verkeerd te zijn geweest. Als Erasmo me deze voor de lunch wil presenteren, sla ik niet af. En als Erasmo een beetje soepel deegje heeft, worden het zeker en vast mooie cirkeltjes. Gewoon doen.
  zondag 11 september 2011 @ 16:18:17 #229
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_101820373
Net een dubbel recept pizzadeeg gemaakt voor 12 pizzabroodjes :9
Liggen nu te rijzen ;)

Besmeren:

Belegd:

Afgebakken:

En klaar voor de vriezer:

[ Bericht 49% gewijzigd door MissHobje op 11-09-2011 19:43:36 ]
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_102086917
Gisteren weer een poging gewaagd, deze keer meer succes.

Ten eerste had ik een wat droger deeg gebruikt. Een gewoon soepel en elastisch deeg dat net niet aan je handen plakt.

En met de bestron, eerst voorverwarmd met alleen onderverwarming op maximum temperatuur, pizza erin, daarna overschakelen op alleen bovenverwarming.

Nu werd hij wel mooi bruin. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door kuifje_fok op 18-09-2011 22:44:00 ]
pi_102258919
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 09:50 schreef kuifje_fok het volgende:
En met de bestron, eerst voorverwarmd met alleen onderverwarming op maximum temperatuur, pizza erin, daarna overschakelen op alleen bovenverwarming.

Nu werd hij wel mooi bruin. :)
Kijk, daar hebben we wat aan! Morgen voor 5 personen pizza maken, dus ga het dan gelijk proberen!
pi_102259110
Misshobje, dat is belachelijk slim! Dat ga ik ook doen. :D

Gister grote 5 persoons piza gemaakt. Was heerlijk, gewoon normaal recept van het pak. O+
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_102640338
Gisteren weer Maximus zijn recept gemaakt voor 2 personen. Persoonlijk vond ik het deeg te nat om mee te kunnen werken. Kreeg het niet in een vormpje... Vorige keer lukt dit wel. Dus wat er mis is gegaan..
Voortaan ook iets meer deeg maken. Was wel een hele dunne bodem.

Moet zeggen dat mijn pizzasteen heel erg goed bevalt. Ik heb geen last meer van een natte pizza in het midden en mijn bodem is altijd gaar. Ook de luchtbubbels zijn er nu gewoon altijd. Beste aankoop voor in de keuken sinds tijden (hmmm mijn KitchenAid was ook wel erg goed :D )
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 11:15:08 #234
91830 MaximusTG
pi_102643228
Het is inderdaad niet altijd makkelijk om het deeg te vormen, maar heb er toch eigenlijk nooit problemen mee. Wel is het zo dat verschillende soorten bloem minder of meer water op kunnen nemen. Mijn recept is op basis van die van Varasano en Reinhart, en die gebruiken Amerikaanse bloem, ook omdat dat een beter resultaat geeft in niet houtovens.
Als je farina di grano tenero tipo "00" gebruikt moet je waarschijnlijk wat minder water gebruiken, omdat die bloem minder water kan opnemen.
pi_102643385
Wat ik trouwens niet heel duidelijk vind in je pizzarecept (wat ik trouwens gebruik)
Welk recept ik nou moet gebruiken... Ik heb geen zuurdesem. Want je zegt origineel recept. Dan denk ik dat is van Varasano en dan zeg je varasano recept maar aangepast naar dikte...

Ook bij het bloem snap ik niet wat er staat 525 (395/130) (wat is dat tussen haakjes?)
En het gist vind ik vrij weinig. Ik gebruik altijd meer. Misschien de zunigheid dat ik niet een heel zakje wil weggooien :P
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 11:36:18 #236
91830 MaximusTG
pi_102643848
Ah, nou, als je de inleiding leest, dan zie je daar daar dat ik inspiratie heb opgedaan door het lezen van de website van Jeff Varasano. Alleen gebruikt hij een desem. Die had ik toen ook niet. Dus heb ik verhoudingen qua gist etc. overgenomen van Peter Reinhart. Dat is het eerste recept, voor 2 en 4 personen.
Daarna heb ik het recept van Varasano ook opgenomen in het document omdat ik later wel een desem gemaakt heb. Dus wat dat betreft zou je dat natuurlijk ook het "originele recept" kunnen noemen, maar dit is gezien vanaf eerdere versies van mn document ;).

Wat betreft die haakjes, bij de bereidingswijze staat dat je begint met 75% van de bloem en vervolgens langzaam de rest bijmengt. Dat is voor 525 gram bloem eerst 395, en dan 130 er langzaam bij ;).
Ja, gist is niet veel. dat is juist het idee. Doordat je het deeg lang en langzaam laat rijzen heb je genoeg aan weinig gist. Die gist vermenigvuldigt zelf namelijk ook nog in het deeg. Als je het zonde vindt om zo'n zakje weg te gooien kan je beter een 500 grams verpakking kopen van Bruggeman

Veel goedkoper per gewicht, en je kan het prima lang bewaren. Verpakking goed dicht houden en af en toe een beetje in een afsluitbaar bakje te doen vanwaar uit je dan afmeet.
pi_102644039
Ahhh oke alles duidelijk dan.

Waar kan je die bruggeman kopen? Ik ken alleen die groene zakjes van 7/8 gram... Of staat het gewoon bij de AH?
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 11:49:13 #238
91830 MaximusTG
pi_102644265
Nee, verkopen ze niet bij AH helaas, hebben ze bij de Welkoop/Boerenbond :). Daar hebben ze ook allerlei mixen/melen van Soezie. Ook gewoon witte bloem, maar daar zit geloof ik wel wat verbetermiddelen in. De "Frans Krokant" levert wel lekkere pizza's op.
pi_102648929
quote:
Op maandag 3 oktober 2011 11:15 schreef MaximusTG het volgende:
Het is inderdaad niet altijd makkelijk om het deeg te vormen, maar heb er toch eigenlijk nooit problemen mee. Wel is het zo dat verschillende soorten bloem minder of meer water op kunnen nemen. Mijn recept is op basis van die van Varasano en Reinhart, en die gebruiken Amerikaanse bloem, ook omdat dat een beter resultaat geeft in niet houtovens.
Als je farina di grano tenero tipo "00" gebruikt moet je waarschijnlijk wat minder water gebruiken, omdat die bloem minder water kan opnemen.
Weet je ook hoeveel minder water? Ik gebruik ook "00" bloem en er is bijna niet mee te werken. Niet wetende dat "00" minder water opneemt.
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 15:02:50 #240
91830 MaximusTG
pi_102649964
Heb mn pdfje geupdate :). Tis voor tipo 00 ongeveer 55 tot 60% hydratatie. Wat je dan doet is dus het gewicht van de bloem in grammen, in mijn geval 525 gram * 0.55 = 288.75 gram water. Of dus 525*0.60 = 315 gram water.
pi_102655037
Dank je!
  † In Memoriam † donderdag 6 oktober 2011 @ 16:08:31 #242
91830 MaximusTG
pi_102774291

Van de week nog een snel plaatpizzaatje gebakken met een restje "00" bloem. Was erg lekker :).
pi_102793823
ziet er weer puik uit!
pi_102835384
Niet om reclame te maken, maar op deze turkse recepten website staat het maken van een italiaanse pizza stap voor stap uitgelegd (met foto's). Heb vandaag allerlei ingrediënten in huis gehaald, heb het recept uitgeprint, heb deze hele topic doorgespit, en morgen ga ik het eens proberen, geheel op eigen houtje, ouders zijn weg dus dat scheelt. Ik zal morgen ook wat foto's plaatsen.
pi_102836437
MissHobje, wat een briljant idee. Ik heb ook erg veel zin om weer eens pizza te maken/eten, dus misschien vandaag maar even deeg knutselen en dan morgen eten. Wel nog even op zoek naar ideeën voor lekkere topping. En hopen dat het nu beter gaat met die schieter, want dat was vorige keer een drama.
pi_102845722
Ik wil Aschwin's pizzarecept gaan proberen, en herinnerde me toen deze topicreeks. Heeft iemand hier ervaring met de stoeptegel-in-oven-techniek? Ik neem aan dat stoeptegelfabrieken niet hun producten optimaliseren om zo min mogelijk schadelijke stoffen / stank uit te stoten als een gek ze in een gloeiende oven legt?
pi_102848193
Waar plaats ik het beste de bakplaat, perfect in het midden?

Details:
- Oven, max 260 graden (boven en onder gloei spiralen)
- Bakplaat + bakpapier
- 2x mini pizza +- 14cm
- Goed deeg van het bekende OP recept (gist versie).
  † In Memoriam † zaterdag 8 oktober 2011 @ 23:42:47 #248
91830 MaximusTG
pi_102859776
Hmm, ik zou dan kiezen voor vrij dicht bij de bovenkant. Voorverwarmen met bakplaat in de oven, en dan deeg met bakpapier en al op de bakplaat doen. Niet te dicht bij de bovenkant, want zo'n bakplaat kan niet evenveel warmte vasthouden als een steen, dus je moet niet teveel warmte bovenop krijgen. Anders verbrandt de bovenkant van je pizza, terwijl de onderkant net aan gaar is.
Ook verbrandt bakpapier zo dicht bij de spiraal. Maar ik denk dat je er prima pizza mee gebakken krijgt.

@vriendelijkevriend: om eerlijk te zijn vind ik dat niet echt een geweldig recept, maar wat die tegel betreft, je zal er denk ik niet dood aan gaan, maar of het ongezond is.. Mocht je het toch willen proberen, laat de steen dan eerst een tijdje gewoon bakken in de oven. Als je dan niks vreemd ruikt..
Overigens hebben sommige Engelse sites het over "unglazed quarry tiles". Dat zijn stukken natuursteen. Dus geen betontegels!
pi_102876096
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 23:42 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, ik zou dan kiezen voor vrij dicht bij de bovenkant. Voorverwarmen met bakplaat in de oven, en dan deeg met bakpapier en al op de bakplaat doen. Niet te dicht bij de bovenkant, want zo'n bakplaat kan niet evenveel warmte vasthouden als een steen, dus je moet niet teveel warmte bovenop krijgen. Anders verbrandt de bovenkant van je pizza, terwijl de onderkant net aan gaar is.
Ook verbrandt bakpapier zo dicht bij de spiraal. Maar ik denk dat je er prima pizza mee gebakken krijgt.

@vriendelijkevriend: om eerlijk te zijn vind ik dat niet echt een geweldig recept, maar wat die tegel betreft, je zal er denk ik niet dood aan gaan, maar of het ongezond is.. Mocht je het toch willen proberen, laat de steen dan eerst een tijdje gewoon bakken in de oven. Als je dan niks vreemd ruikt..
Overigens hebben sommige Engelse sites het over "unglazed quarry tiles". Dat zijn stukken natuursteen. Dus geen betontegels!
Understatement... zelfrijzend pizzameel? en het dan niet laten rijzen (dat rusten ziet er niet uit als rijzen..)?? Lijkt me niet echt een lekkere bodem als je 't mij vraagt... :@
Ja doei.
  † In Memoriam † zondag 9 oktober 2011 @ 16:11:12 #250
91830 MaximusTG
pi_102877924
Hmm, dat had ik nog niet eens gezien. Ik zag die mix voor pizza, maar daar zit dus idd geen gist in. Dat is met bakpoeder! Bah. Daarom is het rusten ipv rijzen. Had pagina beetje gescand, want zat op mn telefoon, en vond al dat het "recept" vol stond met dikke onzin. Maar nu zie ik ook die eindresultaten.. Wat een berg dikgesneden spullen gaan dr op zeg..
Dat heeft niks met pizza te maken. En die steen verliest zn nut ook een beetje als je vervolgens het deeg in een koude pizzavorm de oven in doet.
pi_102878361
Ben ook helemaal 'into' het zelf maken van de pizza. Heb een goed recept van Foodies magazine overgenomen. Zelf deeg maken, paar uurtje laten rijzen en vervolgens uitrollen. Vervolgens op 225 C bakken. Ik heb een AEG inbouwoven en die wordt daadwerkelijk 225 C, in plaats van talloze andere oventjes die dat never nooit redden ook al stel je ze zo wel in.

Enfin, gisteren had ik er verse peper (gesneden rode peper zonder de zaadjes) en knoflook overheen gedaan. Dat geeft de pizza een lekkere 'kick'. Alle smaken komen dan beter eruit. Had er voor de rest anjovis, kaas, tomatensaus en paprika op gelegd. Heerlijk. Helaas geen foto's.
pi_102910848
Gisteren heb ik dit topic--en een aantal ervoor--doorgelezen, en laat Aschwin's recept voor wat het is. M'n plan is nu MaximusTG's deeg te maken (hoe kan ik een recept opgemaakt met LaTeX weerstaan?) en de saus e.d. weet ik nog niet precies. Over de tegel ga ik nog nadenken. Ergens kwam ik een post tegen van iemand die een stenen IKEA-taartvorm gebruikte als steen, dat klonk niet zo gek en wellicht niet zo onnodig duur als een speciale pizzasteen.

Zonde trouwens dat zoveel andere handigheidjes en tips verspreid zijn over de topicreeks, maar onvermijdelijk.
pi_102910885
Organisch pasta/pizzabloem van gisteren is niet ideaal bevonden :( Pizza was lekker, maar deeg veel te knapperig en niet luchtig: voor de bodem was dit prima, voor de korst een stuk minder -O- ;(
Ja doei.
pi_102928739
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 12:30 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Gisteren heb ik dit topic--en een aantal ervoor--doorgelezen, en laat Aschwin's recept voor wat het is. M'n plan is nu MaximusTG's deeg te maken (hoe kan ik een recept opgemaakt met LaTeX weerstaan?) en de saus e.d. weet ik nog niet precies. Over de tegel ga ik nog nadenken. Ergens kwam ik een post tegen van iemand die een stenen IKEA-taartvorm gebruikte als steen, dat klonk niet zo gek en wellicht niet zo onnodig duur als een speciale pizzasteen.

Zonde trouwens dat zoveel andere handigheidjes en tips verspreid zijn over de topicreeks, maar onvermijdelijk.
Vriendelijke vriend,

leuk dat je het wil proberen, maar weet waar je aan begint. Je zult nooit meer een diepvriespizza kopen, al helemaal geen domino's meer bestellen, en alleen nog op vakantie een pizzeria van binnen zien.

Even serieus, je moet er wel rekening mee houden dat een beetje oefening vereist is, reken er niet op dat ze er meteen zo als die van maximus uit zien (doen de mijne ook niet en zo mooi zullen ze denk ik nooit worden). Maar het leuke is, dat hoeft ook niet, ook al zien ze er uit als een misbaksel, ze kunnen toch nog heel lekker zijn. Met een beetje ervaring en gevoel is een heerlijke pizza zeker haalbaar, ook met een elektrische oven.

Die van de ikea bakvorm was ik. Die zijn lekker groot, kosten niks en geven een uitstekend resultaat. Maar 1 waarschuwing: ze breken vrij snel, zeker als je ze gloeiend heet uit de oven haalt en snel laat afkoelen. Ik heb dat een paar keer (!) gehad toen mijn pizza aan de schieter bleef plakken, en ik het rooster met steen en al uit de oven moest trekken om de pizza er toch nog op te krijgen (dan wordt het een Calzone). Ik heb hem twee keer gelijmd en een keer een nieuwe gekocht, en toen was ik er wel klaar mee, en heb ik de alfredo aangeschaft. Maar het resultaat is echt uitstekend, en het is misschien een goedkope manier om uit te proberen of het je bevalt.

Een stoeptegel lijkt me geen enkel probleem, niks mis met beton. Je zou hem misschien vantevoren een keer een paar uur in de oven kunnen doen om echt zeker te zijn. Het lijkt me alleen zo'n zwaar ding en heel veel tijd kosten om op te warmen.

Voordat ik de ikea vorm gebruikte (wel op zn kop trouwens!) gebruikte ik de steen van zo'n cheapo spiritus steen grilletje. Ging ook uitstekend, maar die waren alleen een beetje klein. Los van dat je dan minder pizza hebt, vind ik het vormen van een kleine pizza lastiger.

Misschien wat beginners tips:
Hoe natter het deeg is, hoe beter, maar ik zou als ik jou was beginnen met een wat droger deeg. Dat werkt makkelijker en plakt minder aan de schieter. Met droog bedoel ik dat het nog wel aan de beslagkom plakt, maar uiteindelijk toch schoon loslaat.

Let er ook op dat het deeg zo dun mogelijk is, 1 of 2 mm. Tijdens het bakken verdubbelt het nog en als je niet uitkijkt heb je een dik klef brood. Wat ik wel eens doe (sssjt niet verder vertellen) is het deeg voorzichtig uitrollen met een roller tot ongeveer halve grootte en dan de rest met de hand doen. En verder niet te veel ingredienten erop, en je oven zo heet mogelijk worden, dan kan het niet meer mislukken.
  † In Memoriam † dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:55:24 #255
91830 MaximusTG
pi_102948914
Haha, kuifje_fok, ik moest wel lachen om je post ;). Maar je hebt inderdaad wel een goed punt. Je kan best beginnen met wat minder water in je deeg. Simpel uit te rekenen; ik zou niet lager gaan dan 60% water tov totale hoeveelheid bloem. En dan kan je langzaam omhooggaan (of zelfs voorbij de 68% in mijn pdf). Je doet gewoon 0.6* hoeveelheid bloem in gram, en dan de volgende keer bv 0.62. Of je springt toch meteen in het diepe. Het is gewoon goed om in je achterhoofd te houden dat het niet zo makkelijk is om met je handen een pizza te vormen. Als je dat beseft dan ben je minder snel teleurgesteld. Je hoeft trouwens echt niet meteen vanaf een bolletje deeg te beginnen met ronddraaien op je handen. Ik druk em ook altijd eerst uit tot een schijf, gewoon met een vlakke handpalm.
pi_102956630
Ha, bedankt voor jullie tips! Kuifje_fok, ik had sowieso al een haat-liefde verhouding met diepvriespizza's, dus ik durf het wel aan ;)

Nog een vraag: onze oven kan tot 250°C hete lucht, of 300°C "boven- en onderwarmte". Of eigenlijk, dat is wat het schermpje belooft. Voor de 300°C gaan?
pi_102956999
300 C jep.

Als je een steen gaat gebruiken moet je hem altijd een 30min langer geven om voor te verwarmen. Je staan moet namelijk ook 300C worden en dan kan je oven wel zeggen dat hij 300C is, Maar je steen is dat nog niet.

BTW: http://www.groenebouwmate(...)-30x30x3-cm-per-stuk

22,- incl verzendkosten. Werkt goed!
pi_102972371
Haha, maar het is waar toch? Ik kan me er helemaal niets meer bij voorstellen dat ik die dingen ooit gegeten heb. Maar zelfs restaurantjes, dan heb ik het niet over Napels, maar die toeristenterrasjes waar je langs loopt en waar mensen op een klaptafeltje pizza eten...

Dat vind ik nou juist het briljante, ze zien er misschien niet altijd geweldig uit, maar met een beetje toewijding kun je gemakkelijk een pizza'tje maken die kwa smaak de vergelijking glansrijk kan doorstaan. En doet het ook goed als je eters hebt, helemaal met kinderen.

Ik weet niet of jouw oven dat kan, maar wat mij goed beviel was om bij de oven ook de magnetron aan te zetten op 100W, niet te hoog. Kwestie van meer power.

@Maximus: ik meet nooit mijn deeg af. Misschien kan ik dat beter wel doen, maar dat is gewoon een "ding" van me dat ik het op gevoel wil doen. Ik begin met een kopje water per pizza, en dan zoveel bloem erbij als ik nodig heb.

Overigens hou ik de tomatensaus heel simpel: blikje tomatenblokjes even met de staafmixer, olijfolie, peper, zout, kruiden erdoor en voila.
pi_103031259
Ok, ik ga vanmiddag de deegballen maken, morgen een tomatensaus, en zaterdag komt dat alles bij elkaar tot een pizza. Jullie horen het wel :)
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2011 @ 11:22:00 #260
91830 MaximusTG
pi_103031360
Succes! Ff voor de hoeveelheid, als ik samen met mn vriendin pizza eet, eten we meestal 3 pizza's met zn 2en. De vierde bak ik dan voor met alleen tomatensaus en vries ik in. Maar ik doe ook niet zo heel veel op de pizza's.
En elke bal in een los bakje doen! Liefst rond :+. Goed invetten met olijfolie.
Ben benieuwd!
pi_103114318
Straks ook pizzadeeg maken :)

1x speltpizza en 1x gewone pizza.
Geen zakje pizzabloem met gist deze ronde maar zelf bij elkaar mikken van de juiste verhoudingen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:47:14 #262
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103114462
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:43 schreef Ml-etje het volgende:
Straks ook pizzadeeg maken :)

1x speltpizza en 1x gewone pizza.
Geen zakje pizzabloem met gist deze ronde maar zelf bij elkaar mikken van de juiste verhoudingen.
Als het voor vanavond is kun je beter nu al beginnen.
pi_103116771
Gisteren heb ik een smakelijke tomatensaus gemaakt (12u pruttelen op een petroleumstel) die vanmiddag al deels als pasta-basissaus gebruikt is, ik heb bakjes deeg dat in volume zeker verdubbeld is, wat kan er nog misgaan? ;)
pi_103117156
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:06 schreef vriendelijkevriend het volgende:
wat kan er nog misgaan? ;)
Pizza die van je schieter/plaat/hand afvalt wanneer je die in de oven schuift? })

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_103117436
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:47 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als het voor vanavond is kun je beter nu al beginnen.
Zo meteen inderdaad beginnen :Y
pi_103125586
Zo. Wat ging er niet goed:
- Het deeg zat aan de zijkanten van m'n niet-ronde bakjes geplakt (ondanks de olijfolie?), waardoor het er moeilijk uit te halen was en de beginvorm daardoor wat onhandig was;
- De eerste pizza zat aan m'n improvisatieschieter vast. Voor het beleggen gleed ie nog soepeltjes, op het moment suprême plakte hij, klapte ie dubbel op de steen, zat het beleg op de steen en de ovenbodem en deurscharnieren, etc. Dat was wat deprimerend;
- Tijdens het bakken van de tweede pizza werd de steen twee stenen, en even later zelfs drie. Ik had ook tegen alle advies een geglazuurde vloertegel gebruikt. Dat kwam zo uit.

Wat heb ik geleerd:
- Hittebestendige stenen zijn geen onzin;
- Weinig tomatensaus vermijdt zompige pizza's;
- Ronde bakjes voor het deeg nemen voor ronde pizza's, het is moeilijk de beginklomp van vorm te veranderen zonder z'n structuur te verpesten.

dubbelgeklapt met gesteengrilde groente, smaakte relatief goed.

voor

na

dichtbij

Bedankt iedereen voor het advies, ik heb me vermaakt en het resultaat smaakte goed! ^O^
pi_103125724
Wij vermaken ons met jouw verhaal en foto's ;)
Oh en bakpapier op een grote snijplank en dan vervolgens op de al verwarmde pizzasteen werkt prima.
pi_103129777
Gefeliciteerd!

Duidelijk een eerste stap op weg naar heerlijke pizza's. Je moet wel met de "wat ging goed" beginnen hoor, vind ik. Maar als je je door zo'n ongeplande Calzone niet laat afschrikken heb je het wel in je. Zo te zie aan je doorsnede was-ie kwa structuur wel goed. Als-ie dan nog knapperig wordt aan de buitenkant is-ie lekker "chewy" aan de binnenkant.

Dat het deeg aan de bakjes plakt heb ik met mijn ronde bakjes ook wel, misschien te weinig olijfolie. Maar dat is niet zo'n punt hoor, die vormeloze klodder die dan op je werkblad ligt kun je voorzichtig opbollen en dan even laten rusten. Dat je de luchtbellen (of is het CO2) er dan wat uitdrukt is niet zo erg, als ik goed begrepen zitten er toch nog luchtbelletjes in je deeg, al zijn ze wat kleiner, en is het juist de stoom die die belletjes opblaast tijdens het bakken.

Als je dit -naar omstandigheden- een succes vond en regelmatig pizza's denkt te gaan maken, zou ik zeker de aanschaf van een alfredo overwegen.
  † In Memoriam † zondag 16 oktober 2011 @ 11:07:12 #269
91830 MaximusTG
pi_103141735
Toch nog best goed resultaat met die tweede pizza, vriendelijkevriend! Toch wel maf dat je steen gebarsten is, dat zal dan toch vooral door de glazuur komen denk ik? Tegen plakken op de schieter moet je iets van semolina of maismeel gebruiken. Dat is heel korrelig, waardoor de pizza niet blijft plakken. Ook tijdens het beleggen af en toe een beetje schudden met de schieter, zodat de pizza los blijft.
Ronde bakjes zijn inderdaad makkelijker als je een ronde pizza wil maken, maar als je deeg echt altijd raar uit het bakje komt dan kan je inderdaad je deeg opbollen. Doe dit dan wel op het moment dat het deeg uit de koelkast komt (1,5 -2 uur voor het bakken). Voorzichtig opbollen en op je werkplek leggen, met bloem eronder en erbovenop moet je dan wat ingevet vershoudfolie doen (of iets van een licht vochtige doek).
Krijg je inderdaad wel een iets andere structuur, maar misschien is het wat makkelijker om het deeg dan te vormen, het wordt weer iets elastischer.
  zondag 16 oktober 2011 @ 16:51:31 #270
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103151296
Zo er staat deeg te rijzen en saus te pruttelen, vanavond slingeren we mn pizzaoven weer eens aan! O+
pi_103159591
Wat een leuk topic! En lekkere foto's allemaal :9~ Ik wil zelf ook graag pizza's gaan maken alleen ik heb geen ruimte voor zo'n steen. Wij hebben zo'n klein 'los' oventje wegens ruimtegebrek :') en daar past denk ik geen steen in. Heb wel eens geprobeerd om er gewoon een zelfgemaakte pizza in af te bakken maar de bodem wordt toch niet zo super. Nu dacht ik dus aan zo'n Bestron/Ferrari G3 apparaat..is dat nou echt wat? In een ander topic las ik verschillende mensen die de pizza's er zwart uit haalden..heeft iemand van jullie er ervaring mee?
  zondag 16 oktober 2011 @ 20:40:34 #272
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103161318
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:11 schreef md89 het volgende:
Wat een leuk topic! En lekkere foto's allemaal :9~ Ik wil zelf ook graag pizza's gaan maken alleen ik heb geen ruimte voor zo'n steen. Wij hebben zo'n klein 'los' oventje wegens ruimtegebrek :') en daar past denk ik geen steen in. Heb wel eens geprobeerd om er gewoon een zelfgemaakte pizza in af te bakken maar de bodem wordt toch niet zo super. Nu dacht ik dus aan zo'n Bestron/Ferrari G3 apparaat..is dat nou echt wat? In een ander topic las ik verschillende mensen die de pizza's er zwart uit haalden..heeft iemand van jullie er ervaring mee?
Net nog 4 pizzas uit mijn bestron gehaald, heerlijk! Ik ben er erg tevreden over, zal binnenkort eens een fotootje uploaden van 1 van de heerlijkheden van vanavond :)
pi_103161532
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:40 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Net nog 4 pizzas uit mijn bestron gehaald, heerlijk! Ik ben er erg tevreden over, zal binnenkort eens een fotootje uploaden van 1 van de heerlijkheden van vanavond :)
Leuk! Ben benieuwd naar je foto's! Is er nog een reden dat jij voor de Bestron hebt gekozen en niet voor de Ferrari?
  zondag 16 oktober 2011 @ 20:48:16 #274
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103161800
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:43 schreef md89 het volgende:

[..]

Leuk! Ben benieuwd naar je foto's! Is er nog een reden dat jij voor de Bestron hebt gekozen en niet voor de Ferrari?
Heb hm gekregen van mn peettante nadat ik heel enthousiast was over hun bestron, ben er erg blij mee! Zal morgen eens kijken voor de fotos :)
pi_103193995
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:48 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Heb hm gekregen van mn peettante nadat ik heel enthousiast was over hun bestron, ben er erg blij mee! Zal morgen eens kijken voor de fotos :)
Dat is helemaal leuk natuurlijk! :) Ik denk dat ik ook voor de Bestron ga..heb even gezocht maar er zijn niet echt extreme verschillen geloof ik tussen de 2..
pi_103226532
Afgelopen zondag weer heerlijk mn oventje aangeslingerd!

Wat komt daar nou tevoorschijn: ;)

Pizza met gegrilde aubergine, pesto, mozarella en rucola :9

En de luchtige krokante dunne bodem:
pi_103227200
Ziet er goed uit, Zo-is-dat! Ik heb sinds mijn "eerste keer" diep respect voor mensen die zulke ronde bodems kunnen maken :D

Maximus en kuifje, dank voor jullie commentaar op mijn bouwsel, de volgende keer gaat 't vast weer beter :)
  † In Memoriam † dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:42:12 #278
91830 MaximusTG
pi_103227968
Precies, positief denken! Deeg bewerken blijft een kwestie van ervaring. Hoewel je inlezen in bepaalde technieken wel helpt, leer je het beste door het gewoon te doen.
Mooi pizza zo-is-dat; alleen zou ik er niet zo'n berg rucola op hebben gedaan ;). Heb je die pizza op de hoogste stand van je oventje gebakken? Hij lijkt een beetje bleek? Kan ook door de foto komen natuurlijk, altijd lastig om eten met mooie kleuren in beeld te krijgen.
pi_103228176
Als ik zelf pizza maak, dan heb ik eigenlijk nog één issue: het deeg onder het 'beleg' (tomatensaus etc etc) wordt niet echt heel luchtig. De randen van de pizza krijgen mooie luchtbellen, maar in het midden is het deeg vrij massief. Waar kan dat aan liggen? Ik laat het deeg lang genoeg rijzen volgens mij (uurtje of 4 a 5).
  † In Memoriam † dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:52:34 #280
91830 MaximusTG
pi_103228311
Komt door een teveel aan vocht, en een tekort aan warmte. Kan je oplossen met zo'n Ferrari of Bestron oventje, dan heb je en een pizzasteen en een oven die heel heet kan worden. Of je koopt een pizzasteen voor in je oven. De pizzasteen laat je met de oven voorverwarmen, zodat ie heel heet wordt. Dan doe je je pizza erop. De warmte die op die manier direct de bodem ingaat, en het vochtabsorberende effect van de steen zorgt ervoor dat ook de bodem onder het beleg mooi wordt.
Maar het blijft inderdaad lastig om dat mooi luchtig te krijgen. Heeft ook te maken met het gewicht dat er op duwt.
Een goede tussenoplossing is je pizza eerst voorbakken met alleen een heel dun laagje tomatensaus. Nadeel van voorbakken is dat je korst wel harder wordt. Moet je een beetje mee spelen.
pi_103228809
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:42 schreef MaximusTG het volgende:
Precies, positief denken! Deeg bewerken blijft een kwestie van ervaring. Hoewel je inlezen in bepaalde technieken wel helpt, leer je het beste door het gewoon te doen.
Mooi pizza zo-is-dat; alleen zou ik er niet zo'n berg rucola op hebben gedaan ;). Heb je die pizza op de hoogste stand van je oventje gebakken? Hij lijkt een beetje bleek? Kan ook door de foto komen natuurlijk, altijd lastig om eten met mooie kleuren in beeld te krijgen.
Hij lijkt inderdaad een beetje bleek, in het echt was ie eigenlijk erg mooi, mooi bruin gevlekte bodem en de rand precies goed, de pizza's erna waren nog wat donkerder, toen was ie pas echt goed op gang. Hoogste stand inderdaad, gebruik altijd de hoogste stand :)
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 15:43:10 #282
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_103236564
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 10:46 schreef Zo-is-dat het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet er goed uit! Ik krijg honger van jouw pizza :Y
pi_103239252
Ziet er heerlijk uit Zo-is-dat! Ik ben overtuigd! Nu nog ergens wat geld bij elkaar sprokkelen :') en ruimte...
pi_103274362
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Oeh, damn, dat ziet er lekker uit. :9
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
pi_103292539
M'n Bestron is kaduuk :( Een van de schroefjes die de bovenkant op z'n plek houdt is los, waardoor het verwarmingselement nu half óp de pizza ligt in plaats van ernaast :( Het schroefje terugdraaien in het gat werkt niet, die draait dan in het luchtledige, nergens in vast. Iemand fix-tips?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 19 oktober 2011 @ 19:32:57 #286
268505 Sinji
Technology wants my soul
pi_103292601
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Handig ding ! Waar te koop?
  † In Memoriam † woensdag 19 oktober 2011 @ 19:33:57 #287
91830 MaximusTG
pi_103292641
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:31 schreef Naamah het volgende:
M'n Bestron is kaduuk :( Een van de schroefjes die de bovenkant op z'n plek houdt is los, waardoor het verwarmingselement nu half óp de pizza ligt in plaats van ernaast :( Het schroefje terugdraaien in het gat werkt niet, die draait dan in het luchtledige, nergens in vast. Iemand fix-tips?
Foto?
pi_103433702
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 11:48 schreef Freak188 het volgende:
Als ik zelf pizza maak, dan heb ik eigenlijk nog één issue: het deeg onder het 'beleg' (tomatensaus etc etc) wordt niet echt heel luchtig. De randen van de pizza krijgen mooie luchtbellen, maar in het midden is het deeg vrij massief. Waar kan dat aan liggen? Ik laat het deeg lang genoeg rijzen volgens mij (uurtje of 4 a 5).
In ieder geval weinig tomatensaus gebruiken en de oven zo heet mogelijk, liefst met steen. En je kunt het deeg zo dun mogelijk maken 1 a 2 mm dik. Dan wordt ie ook niet luchtig, maar wel goed gaar van de warmte van de steen.
pi_103589684
Zojuist mijn Bestron pizzaoventje binnen gekregen :D Zat helaas geen handleiding bij ( :?) dus die heb ik nog even opgevraagd via mail. Vrijdag maar eens even uittesten!

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 19:32 schreef Sinji het volgende:

[..]

Handig ding ! Waar te koop?
Ik ben geen Zo-is-dat maar kan wel antwoorden :P Hier staat een lijstje met online winkels die hem verkopen. Ik heb hem zelf bij Aximax ofzo vandaan. Maandag besteld en vandaag in huis :)
pi_103705774
Even een vraag,

ik vind het lekker om artisjokharten op de pizza te doen alleen zijn deze zo vochtig. Heeft iemand een idee of een tip om deze minder vochtig te krijgen? :)
pi_103706214
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 14:08 schreef Stienn het volgende:
artisjokharten
Ik weet het antwoord niet, maar voor het tussentijdse vermaak met artisjokharten:

[ Bericht 0% gewijzigd door vriendelijkevriend op 29-10-2011 14:57:16 ]
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 14:38:52 #292
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103706610
quote:
Even een vraag,

ik vind het lekker om artisjokharten op de pizza te doen alleen zijn deze zo vochtig. Heeft iemand een idee of een tip om deze minder vochtig te krijgen? :)
Paar uur lang uit laten lekken.
pi_103707990
Maximus, ik zie in je recept 3 gram gist staan, met daarachter 1 teaspoon. Maar bij mij is een teaspoon ongeveer 7 gram?
pi_103709534
Ik heb trouwens toch maar eens een handmixer gekocht en _O_ dat scheelt nogal!
Kan nu de verhoudingen van Max ook beter aanhouden, er hoeft niet steeds heel veel bloem bij om het kneedbaar te houden. Ben benieuwd morgen!
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2011 @ 01:44:39 #295
91830 MaximusTG
pi_103729006
Hmm, ja, kan ook wel kloppen hoor, kan dat niet nauwkeurig wegen, meeste keukenweegschalen niet trouwens. Heb dat overgenomen uit boek van Reinhart. Maar gebruik voor dat soort kleine hoeveelheden zelf altijd tea en tablespoons. Goed dat je een mixer hebt gekocht, ben benieuwd of je nog verschil merkt!
pi_103733441
quote:
Even een vraag,

In kleine stukjes snijden en er niet teveel van op je pizza doen.

(toegegeven, daar worden ze niet minder vochtig van, maar je pizza wordt wel minder zompig)
pi_103734252
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 01:44 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, ja, kan ook wel kloppen hoor, kan dat niet nauwkeurig wegen, meeste keukenweegschalen niet trouwens. Heb dat overgenomen uit boek van Reinhart. Maar gebruik voor dat soort kleine hoeveelheden zelf altijd tea en tablespoons. Goed dat je een mixer hebt gekocht, ben benieuwd of je nog verschil merkt!
Ik ben nu voor die drie gram gegaan, maar het is nauwlijks gerezen -O-
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2011 @ 12:15:37 #298
91830 MaximusTG
pi_103737652
Hmm, das niet zo mooi. Maar is dat dan wel echt 3 gram, want de meeste weegschalen kunnen er zo 2 gram naast zitten. Wat voor teaspoons heb je eigenlijk? Niet een gewoon theelepeltje neem ik aan? Anders zit je het gewoon wat eerder uit de koelkast, zou het wel goed moeten komen.
pi_103737749
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 12:15 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, das niet zo mooi. Maar is dat dan wel echt 3 gram, want de meeste weegschalen kunnen er zo 2 gram naast zitten. Wat voor teaspoons heb je eigenlijk? Niet een gewoon theelepeltje neem ik aan? Anders zit je het gewoon wat eerder uit de koelkast, zou het wel goed moeten komen.
Wel echte teaspoons ja ;) en het was een half zakje van 7 gram, dus dat klopt wel ongeveer. Ze staan nu op het aanrecht, lijken wel wat te rijzen nog :)
  † In Memoriam † zondag 30 oktober 2011 @ 12:25:28 #300
91830 MaximusTG
pi_103738021
Ah, ja, zocht het ook nog op, en het is idd ongeveer 3 gram. Maar is soms ook onvoorspelbaar, afhankelijk van temperatuur water, koelkast, hoe snel het rijst. Hoeveelheid zout heeft ook invloed. Nooit direct droog zout tegen de gist aan gooien trouwens!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')