abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102878361
Ben ook helemaal 'into' het zelf maken van de pizza. Heb een goed recept van Foodies magazine overgenomen. Zelf deeg maken, paar uurtje laten rijzen en vervolgens uitrollen. Vervolgens op 225 C bakken. Ik heb een AEG inbouwoven en die wordt daadwerkelijk 225 C, in plaats van talloze andere oventjes die dat never nooit redden ook al stel je ze zo wel in.

Enfin, gisteren had ik er verse peper (gesneden rode peper zonder de zaadjes) en knoflook overheen gedaan. Dat geeft de pizza een lekkere 'kick'. Alle smaken komen dan beter eruit. Had er voor de rest anjovis, kaas, tomatensaus en paprika op gelegd. Heerlijk. Helaas geen foto's.
pi_102910848
Gisteren heb ik dit topic--en een aantal ervoor--doorgelezen, en laat Aschwin's recept voor wat het is. M'n plan is nu MaximusTG's deeg te maken (hoe kan ik een recept opgemaakt met LaTeX weerstaan?) en de saus e.d. weet ik nog niet precies. Over de tegel ga ik nog nadenken. Ergens kwam ik een post tegen van iemand die een stenen IKEA-taartvorm gebruikte als steen, dat klonk niet zo gek en wellicht niet zo onnodig duur als een speciale pizzasteen.

Zonde trouwens dat zoveel andere handigheidjes en tips verspreid zijn over de topicreeks, maar onvermijdelijk.
pi_102910885
Organisch pasta/pizzabloem van gisteren is niet ideaal bevonden :( Pizza was lekker, maar deeg veel te knapperig en niet luchtig: voor de bodem was dit prima, voor de korst een stuk minder -O- ;(
Ja doei.
pi_102928739
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 12:30 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Gisteren heb ik dit topic--en een aantal ervoor--doorgelezen, en laat Aschwin's recept voor wat het is. M'n plan is nu MaximusTG's deeg te maken (hoe kan ik een recept opgemaakt met LaTeX weerstaan?) en de saus e.d. weet ik nog niet precies. Over de tegel ga ik nog nadenken. Ergens kwam ik een post tegen van iemand die een stenen IKEA-taartvorm gebruikte als steen, dat klonk niet zo gek en wellicht niet zo onnodig duur als een speciale pizzasteen.

Zonde trouwens dat zoveel andere handigheidjes en tips verspreid zijn over de topicreeks, maar onvermijdelijk.
Vriendelijke vriend,

leuk dat je het wil proberen, maar weet waar je aan begint. Je zult nooit meer een diepvriespizza kopen, al helemaal geen domino's meer bestellen, en alleen nog op vakantie een pizzeria van binnen zien.

Even serieus, je moet er wel rekening mee houden dat een beetje oefening vereist is, reken er niet op dat ze er meteen zo als die van maximus uit zien (doen de mijne ook niet en zo mooi zullen ze denk ik nooit worden). Maar het leuke is, dat hoeft ook niet, ook al zien ze er uit als een misbaksel, ze kunnen toch nog heel lekker zijn. Met een beetje ervaring en gevoel is een heerlijke pizza zeker haalbaar, ook met een elektrische oven.

Die van de ikea bakvorm was ik. Die zijn lekker groot, kosten niks en geven een uitstekend resultaat. Maar 1 waarschuwing: ze breken vrij snel, zeker als je ze gloeiend heet uit de oven haalt en snel laat afkoelen. Ik heb dat een paar keer (!) gehad toen mijn pizza aan de schieter bleef plakken, en ik het rooster met steen en al uit de oven moest trekken om de pizza er toch nog op te krijgen (dan wordt het een Calzone). Ik heb hem twee keer gelijmd en een keer een nieuwe gekocht, en toen was ik er wel klaar mee, en heb ik de alfredo aangeschaft. Maar het resultaat is echt uitstekend, en het is misschien een goedkope manier om uit te proberen of het je bevalt.

Een stoeptegel lijkt me geen enkel probleem, niks mis met beton. Je zou hem misschien vantevoren een keer een paar uur in de oven kunnen doen om echt zeker te zijn. Het lijkt me alleen zo'n zwaar ding en heel veel tijd kosten om op te warmen.

Voordat ik de ikea vorm gebruikte (wel op zn kop trouwens!) gebruikte ik de steen van zo'n cheapo spiritus steen grilletje. Ging ook uitstekend, maar die waren alleen een beetje klein. Los van dat je dan minder pizza hebt, vind ik het vormen van een kleine pizza lastiger.

Misschien wat beginners tips:
Hoe natter het deeg is, hoe beter, maar ik zou als ik jou was beginnen met een wat droger deeg. Dat werkt makkelijker en plakt minder aan de schieter. Met droog bedoel ik dat het nog wel aan de beslagkom plakt, maar uiteindelijk toch schoon loslaat.

Let er ook op dat het deeg zo dun mogelijk is, 1 of 2 mm. Tijdens het bakken verdubbelt het nog en als je niet uitkijkt heb je een dik klef brood. Wat ik wel eens doe (sssjt niet verder vertellen) is het deeg voorzichtig uitrollen met een roller tot ongeveer halve grootte en dan de rest met de hand doen. En verder niet te veel ingredienten erop, en je oven zo heet mogelijk worden, dan kan het niet meer mislukken.
  † In Memoriam † dinsdag 11 oktober 2011 @ 11:55:24 #255
91830 MaximusTG
pi_102948914
Haha, kuifje_fok, ik moest wel lachen om je post ;). Maar je hebt inderdaad wel een goed punt. Je kan best beginnen met wat minder water in je deeg. Simpel uit te rekenen; ik zou niet lager gaan dan 60% water tov totale hoeveelheid bloem. En dan kan je langzaam omhooggaan (of zelfs voorbij de 68% in mijn pdf). Je doet gewoon 0.6* hoeveelheid bloem in gram, en dan de volgende keer bv 0.62. Of je springt toch meteen in het diepe. Het is gewoon goed om in je achterhoofd te houden dat het niet zo makkelijk is om met je handen een pizza te vormen. Als je dat beseft dan ben je minder snel teleurgesteld. Je hoeft trouwens echt niet meteen vanaf een bolletje deeg te beginnen met ronddraaien op je handen. Ik druk em ook altijd eerst uit tot een schijf, gewoon met een vlakke handpalm.
pi_102956630
Ha, bedankt voor jullie tips! Kuifje_fok, ik had sowieso al een haat-liefde verhouding met diepvriespizza's, dus ik durf het wel aan ;)

Nog een vraag: onze oven kan tot 250°C hete lucht, of 300°C "boven- en onderwarmte". Of eigenlijk, dat is wat het schermpje belooft. Voor de 300°C gaan?
pi_102956999
300 C jep.

Als je een steen gaat gebruiken moet je hem altijd een 30min langer geven om voor te verwarmen. Je staan moet namelijk ook 300C worden en dan kan je oven wel zeggen dat hij 300C is, Maar je steen is dat nog niet.

BTW: http://www.groenebouwmate(...)-30x30x3-cm-per-stuk

22,- incl verzendkosten. Werkt goed!
pi_102972371
Haha, maar het is waar toch? Ik kan me er helemaal niets meer bij voorstellen dat ik die dingen ooit gegeten heb. Maar zelfs restaurantjes, dan heb ik het niet over Napels, maar die toeristenterrasjes waar je langs loopt en waar mensen op een klaptafeltje pizza eten...

Dat vind ik nou juist het briljante, ze zien er misschien niet altijd geweldig uit, maar met een beetje toewijding kun je gemakkelijk een pizza'tje maken die kwa smaak de vergelijking glansrijk kan doorstaan. En doet het ook goed als je eters hebt, helemaal met kinderen.

Ik weet niet of jouw oven dat kan, maar wat mij goed beviel was om bij de oven ook de magnetron aan te zetten op 100W, niet te hoog. Kwestie van meer power.

@Maximus: ik meet nooit mijn deeg af. Misschien kan ik dat beter wel doen, maar dat is gewoon een "ding" van me dat ik het op gevoel wil doen. Ik begin met een kopje water per pizza, en dan zoveel bloem erbij als ik nodig heb.

Overigens hou ik de tomatensaus heel simpel: blikje tomatenblokjes even met de staafmixer, olijfolie, peper, zout, kruiden erdoor en voila.
pi_103031259
Ok, ik ga vanmiddag de deegballen maken, morgen een tomatensaus, en zaterdag komt dat alles bij elkaar tot een pizza. Jullie horen het wel :)
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2011 @ 11:22:00 #260
91830 MaximusTG
pi_103031360
Succes! Ff voor de hoeveelheid, als ik samen met mn vriendin pizza eet, eten we meestal 3 pizza's met zn 2en. De vierde bak ik dan voor met alleen tomatensaus en vries ik in. Maar ik doe ook niet zo heel veel op de pizza's.
En elke bal in een los bakje doen! Liefst rond :+. Goed invetten met olijfolie.
Ben benieuwd!
pi_103114318
Straks ook pizzadeeg maken :)

1x speltpizza en 1x gewone pizza.
Geen zakje pizzabloem met gist deze ronde maar zelf bij elkaar mikken van de juiste verhoudingen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:47:14 #262
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103114462
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:43 schreef Ml-etje het volgende:
Straks ook pizzadeeg maken :)

1x speltpizza en 1x gewone pizza.
Geen zakje pizzabloem met gist deze ronde maar zelf bij elkaar mikken van de juiste verhoudingen.
Als het voor vanavond is kun je beter nu al beginnen.
pi_103116771
Gisteren heb ik een smakelijke tomatensaus gemaakt (12u pruttelen op een petroleumstel) die vanmiddag al deels als pasta-basissaus gebruikt is, ik heb bakjes deeg dat in volume zeker verdubbeld is, wat kan er nog misgaan? ;)
pi_103117156
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 17:06 schreef vriendelijkevriend het volgende:
wat kan er nog misgaan? ;)
Pizza die van je schieter/plaat/hand afvalt wanneer je die in de oven schuift? })

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_103117436
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:47 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als het voor vanavond is kun je beter nu al beginnen.
Zo meteen inderdaad beginnen :Y
pi_103125586
Zo. Wat ging er niet goed:
- Het deeg zat aan de zijkanten van m'n niet-ronde bakjes geplakt (ondanks de olijfolie?), waardoor het er moeilijk uit te halen was en de beginvorm daardoor wat onhandig was;
- De eerste pizza zat aan m'n improvisatieschieter vast. Voor het beleggen gleed ie nog soepeltjes, op het moment suprême plakte hij, klapte ie dubbel op de steen, zat het beleg op de steen en de ovenbodem en deurscharnieren, etc. Dat was wat deprimerend;
- Tijdens het bakken van de tweede pizza werd de steen twee stenen, en even later zelfs drie. Ik had ook tegen alle advies een geglazuurde vloertegel gebruikt. Dat kwam zo uit.

Wat heb ik geleerd:
- Hittebestendige stenen zijn geen onzin;
- Weinig tomatensaus vermijdt zompige pizza's;
- Ronde bakjes voor het deeg nemen voor ronde pizza's, het is moeilijk de beginklomp van vorm te veranderen zonder z'n structuur te verpesten.

dubbelgeklapt met gesteengrilde groente, smaakte relatief goed.

voor

na

dichtbij

Bedankt iedereen voor het advies, ik heb me vermaakt en het resultaat smaakte goed! ^O^
pi_103125724
Wij vermaken ons met jouw verhaal en foto's ;)
Oh en bakpapier op een grote snijplank en dan vervolgens op de al verwarmde pizzasteen werkt prima.
pi_103129777
Gefeliciteerd!

Duidelijk een eerste stap op weg naar heerlijke pizza's. Je moet wel met de "wat ging goed" beginnen hoor, vind ik. Maar als je je door zo'n ongeplande Calzone niet laat afschrikken heb je het wel in je. Zo te zie aan je doorsnede was-ie kwa structuur wel goed. Als-ie dan nog knapperig wordt aan de buitenkant is-ie lekker "chewy" aan de binnenkant.

Dat het deeg aan de bakjes plakt heb ik met mijn ronde bakjes ook wel, misschien te weinig olijfolie. Maar dat is niet zo'n punt hoor, die vormeloze klodder die dan op je werkblad ligt kun je voorzichtig opbollen en dan even laten rusten. Dat je de luchtbellen (of is het CO2) er dan wat uitdrukt is niet zo erg, als ik goed begrepen zitten er toch nog luchtbelletjes in je deeg, al zijn ze wat kleiner, en is het juist de stoom die die belletjes opblaast tijdens het bakken.

Als je dit -naar omstandigheden- een succes vond en regelmatig pizza's denkt te gaan maken, zou ik zeker de aanschaf van een alfredo overwegen.
  † In Memoriam † zondag 16 oktober 2011 @ 11:07:12 #269
91830 MaximusTG
pi_103141735
Toch nog best goed resultaat met die tweede pizza, vriendelijkevriend! Toch wel maf dat je steen gebarsten is, dat zal dan toch vooral door de glazuur komen denk ik? Tegen plakken op de schieter moet je iets van semolina of maismeel gebruiken. Dat is heel korrelig, waardoor de pizza niet blijft plakken. Ook tijdens het beleggen af en toe een beetje schudden met de schieter, zodat de pizza los blijft.
Ronde bakjes zijn inderdaad makkelijker als je een ronde pizza wil maken, maar als je deeg echt altijd raar uit het bakje komt dan kan je inderdaad je deeg opbollen. Doe dit dan wel op het moment dat het deeg uit de koelkast komt (1,5 -2 uur voor het bakken). Voorzichtig opbollen en op je werkplek leggen, met bloem eronder en erbovenop moet je dan wat ingevet vershoudfolie doen (of iets van een licht vochtige doek).
Krijg je inderdaad wel een iets andere structuur, maar misschien is het wat makkelijker om het deeg dan te vormen, het wordt weer iets elastischer.
  zondag 16 oktober 2011 @ 16:51:31 #270
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103151296
Zo er staat deeg te rijzen en saus te pruttelen, vanavond slingeren we mn pizzaoven weer eens aan! O+
pi_103159591
Wat een leuk topic! En lekkere foto's allemaal :9~ Ik wil zelf ook graag pizza's gaan maken alleen ik heb geen ruimte voor zo'n steen. Wij hebben zo'n klein 'los' oventje wegens ruimtegebrek :') en daar past denk ik geen steen in. Heb wel eens geprobeerd om er gewoon een zelfgemaakte pizza in af te bakken maar de bodem wordt toch niet zo super. Nu dacht ik dus aan zo'n Bestron/Ferrari G3 apparaat..is dat nou echt wat? In een ander topic las ik verschillende mensen die de pizza's er zwart uit haalden..heeft iemand van jullie er ervaring mee?
  zondag 16 oktober 2011 @ 20:40:34 #272
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103161318
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:11 schreef md89 het volgende:
Wat een leuk topic! En lekkere foto's allemaal :9~ Ik wil zelf ook graag pizza's gaan maken alleen ik heb geen ruimte voor zo'n steen. Wij hebben zo'n klein 'los' oventje wegens ruimtegebrek :') en daar past denk ik geen steen in. Heb wel eens geprobeerd om er gewoon een zelfgemaakte pizza in af te bakken maar de bodem wordt toch niet zo super. Nu dacht ik dus aan zo'n Bestron/Ferrari G3 apparaat..is dat nou echt wat? In een ander topic las ik verschillende mensen die de pizza's er zwart uit haalden..heeft iemand van jullie er ervaring mee?
Net nog 4 pizzas uit mijn bestron gehaald, heerlijk! Ik ben er erg tevreden over, zal binnenkort eens een fotootje uploaden van 1 van de heerlijkheden van vanavond :)
pi_103161532
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:40 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Net nog 4 pizzas uit mijn bestron gehaald, heerlijk! Ik ben er erg tevreden over, zal binnenkort eens een fotootje uploaden van 1 van de heerlijkheden van vanavond :)
Leuk! Ben benieuwd naar je foto's! Is er nog een reden dat jij voor de Bestron hebt gekozen en niet voor de Ferrari?
  zondag 16 oktober 2011 @ 20:48:16 #274
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103161800
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:43 schreef md89 het volgende:

[..]

Leuk! Ben benieuwd naar je foto's! Is er nog een reden dat jij voor de Bestron hebt gekozen en niet voor de Ferrari?
Heb hm gekregen van mn peettante nadat ik heel enthousiast was over hun bestron, ben er erg blij mee! Zal morgen eens kijken voor de fotos :)
pi_103193995
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2011 20:48 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Heb hm gekregen van mn peettante nadat ik heel enthousiast was over hun bestron, ben er erg blij mee! Zal morgen eens kijken voor de fotos :)
Dat is helemaal leuk natuurlijk! :) Ik denk dat ik ook voor de Bestron ga..heb even gezocht maar er zijn niet echt extreme verschillen geloof ik tussen de 2..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')