quote:
Op maandag 10 oktober 2011 12:30 schreef vriendelijkevriend het volgende:Gisteren heb ik dit topic--en een aantal ervoor--doorgelezen, en laat Aschwin's recept voor wat het is. M'n plan is nu MaximusTG's deeg te maken (hoe kan ik een recept opgemaakt met LaTeX weerstaan?) en de saus e.d. weet ik nog niet precies. Over de tegel ga ik nog nadenken. Ergens kwam ik een post tegen van iemand die een stenen IKEA-taartvorm gebruikte als steen, dat klonk niet zo gek en wellicht niet zo onnodig duur als een speciale pizzasteen.
Zonde trouwens dat zoveel andere handigheidjes en tips verspreid zijn over de topicreeks, maar onvermijdelijk.
Vriendelijke vriend,
leuk dat je het wil proberen, maar weet waar je aan begint. Je zult nooit meer een diepvriespizza kopen, al helemaal geen domino's meer bestellen, en alleen nog op vakantie een pizzeria van binnen zien.
Even serieus, je moet er wel rekening mee houden dat een beetje oefening vereist is, reken er niet op dat ze er meteen zo als die van maximus uit zien (doen de mijne ook niet en zo mooi zullen ze denk ik nooit worden). Maar het leuke is, dat hoeft ook niet, ook al zien ze er uit als een misbaksel, ze kunnen toch nog heel lekker zijn. Met een beetje ervaring en gevoel is een heerlijke pizza zeker haalbaar, ook met een elektrische oven.
Die van de ikea bakvorm was ik. Die zijn lekker groot, kosten niks en geven een uitstekend resultaat. Maar 1 waarschuwing: ze breken vrij snel, zeker als je ze gloeiend heet uit de oven haalt en snel laat afkoelen. Ik heb dat een paar keer (!) gehad toen mijn pizza aan de schieter bleef plakken, en ik het rooster met steen en al uit de oven moest trekken om de pizza er toch nog op te krijgen (dan wordt het een Calzone). Ik heb hem twee keer gelijmd en een keer een nieuwe gekocht, en toen was ik er wel klaar mee, en heb ik de alfredo aangeschaft. Maar het resultaat is echt uitstekend, en het is misschien een goedkope manier om uit te proberen of het je bevalt.
Een stoeptegel lijkt me geen enkel probleem, niks mis met beton. Je zou hem misschien vantevoren een keer een paar uur in de oven kunnen doen om echt zeker te zijn. Het lijkt me alleen zo'n zwaar ding en heel veel tijd kosten om op te warmen.
Voordat ik de ikea vorm gebruikte (wel op zn kop trouwens!) gebruikte ik de steen van zo'n cheapo spiritus steen grilletje. Ging ook uitstekend, maar die waren alleen een beetje klein. Los van dat je dan minder pizza hebt, vind ik het vormen van een kleine pizza lastiger.
Misschien wat beginners tips:
Hoe natter het deeg is, hoe beter, maar ik zou als ik jou was beginnen met een wat droger deeg. Dat werkt makkelijker en plakt minder aan de schieter. Met droog bedoel ik dat het nog wel aan de beslagkom plakt, maar uiteindelijk toch schoon loslaat.
Let er ook op dat het deeg zo dun mogelijk is, 1 of 2 mm. Tijdens het bakken verdubbelt het nog en als je niet uitkijkt heb je een dik klef brood. Wat ik wel eens doe (sssjt niet verder vertellen) is het deeg voorzichtig uitrollen met een roller tot ongeveer halve grootte en dan de rest met de hand doen. En verder niet te veel ingredienten erop, en je oven zo heet mogelijk worden, dan kan het niet meer mislukken.