abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 april 2011 @ 14:09:40 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95954390

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_95954515
tjoek tjoek :+
pi_95954877
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 14:09 schreef greavy het volgende:
Stoomloc 23 058 met vertraging naar Nederland

Een onverwachte tegenvaller voor de Friese Stoomtrein Maatschappij FStM. Stoomloc 23 058 werd een uur voor het vertrek de toegang tot het Zwitserse spoor geweigerd. Daardoor was de geplande overbrenging op 24 april naar Stadskanaal niet mogelijk.
Hu? :o Sinds wanneer ligt Stadskanaal in Friesland?
Of is het uiteindelijke doel van deze stoomloc toch wel Friesland...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 april 2011 @ 14:29:19 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_95954910
Voor zover ik weet zou de loc bij de STAR gestald worden totdat de loods in Sneek gereed is. Daarna zal de loc naar Fryslân overgebracht worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_95955174
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 14:02 schreef greavy het volgende:
En die gasten daar spreken "alleen" maar Frans.. Ze mogen op zijn minst 2 talig (+Engels) en beter nog, 3 talig(+Nederlands) zijn daar..
Zowat al het Belgische treinpersoneel spreekt gewoon Nederlands hoor. Ben nou al meerdere keren op station Luik-Paleis in het Nederlands te woord gestaan, dan geloof ik niet dat ze op het hoofdstation ineens alleen Frans kunnen.

Als je het over de normale mensen hebt dan heb je wel gelijk ja. Maar ergens heeft dat ook wel wat, zo is Wallonië tenminste echt buitenland. :)
pi_95955616
Qua talen maak ik het volgens mij niet gauw erger mee dan in Freiburg. Zat er zo'n zuid-Duits gigawijf achter het loket, ik gewoon in m'n beste Duits proberen een zitplaats te reserveren. Begint ze op hoog tempo met accent terug te praten.. "Eh.. langsamer bitte?". NEIN, <hetzelfde geratel>.. "Eh.. English?". NEIN, DEUTSCH, <hetzelfde geratel>.

Echt, 'k scheet zeven kleuren stront :')
  maandag 25 april 2011 @ 15:05:22 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95955893
Complimenten voor de innovatieve TT! :D
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 25 april 2011 @ 15:21:53 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95956407
Prachtige TT B-)
pi_95957180

Zou deze foto wel mogen, volgens de wetten van RolandRail? :+
pi_95957419
Iemand die toevallig weet of de ÖBB rijtuigen morgen gewoon rijden zoals gepland :) ?
  maandag 25 april 2011 @ 16:06:19 #11
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_95957752
Oh ja, over dat megalomane station in Luik: was er geen regel in België dat elke grote investering in Vlaanderen een even grote investering in Wallonië verplicht, ook al is dat niet nodig of nuttig?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 25 april 2011 @ 16:14:57 #12
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_95957985
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 16:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Oh ja, over dat megalomane station in Luik: was er geen regel in België dat elke grote investering in Vlaanderen een even grote investering in Wallonië verplicht, ook al is dat niet nodig of nuttig?
Vroeger was dat 50:50, nu is het 70:30 ten gunste van Vlaanderen.
pi_95958280
quote:
Belgen 8)7 :|W :')
pi_95958622
Staat de pimpel nog in brand? :@
dag
pi_95958970
quote:
Jup
Wafelijzerpolitiek 8)7
pi_95959829
quote:
Dat is ridicuul. Vlaanderen heeft 2x zoveel inwoners en een veel hoger GDP :')
Wallonië afstoten zou op de lange termijn zeer lucratief zijn voor de Belgische economie en zou de sociale zekerheid een stuk goedkoper maken.
Jammer dat Brussel nogal moeilijk te verdelen is met al die werkeloze Walloniërs die vinden dat Brussel van hen is.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 25 april 2011 @ 17:34:29 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95960366
Antwerpen hoofdstad maken van Vlaanderen, dan mogen ze Brussel hebben :s)
pi_95962627
Arnhem wordt mooier dan Luik ;)
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_95963424
Ja, want in Arnhem komen wel reizigers! ^O^
pi_95963819
Luik is juist zo mooi omdat er niemand rondloopt :P Verder is de gelijkenis tussen Arnhem en Luik wel passend; mooie stationsgebouwen in een verder compleet verpauperde stad waar je 't liefst zo snel mogelijk weg wilt.
  maandag 25 april 2011 @ 19:32:26 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95964371
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2011 15:05 schreef Duvel het volgende:
Owja, die had ik niet aangepast. Had op 'open nieuw deel' ofzo geklikt, en gelijk gepost :P
  maandag 25 april 2011 @ 19:36:21 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95964563
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 14:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Zowat al het Belgische treinpersoneel spreekt gewoon Nederlands hoor. Ben nou al meerdere keren op station Luik-Paleis in het Nederlands te woord gestaan, dan geloof ik niet dat ze op het hoofdstation ineens alleen Frans kunnen.

Als je het over de normale mensen hebt dan heb je wel gelijk ja. Maar ergens heeft dat ook wel wat, zo is Wallonië tenminste echt buitenland. :)
Ik heb er gewoon anderhalf uur over gedaan toen mijn koffer gejat was in de ICE. Bij de ticketbalie gemeld, 3 van de 4 die ik sprak wouden geen Engels cq Nederland, maar uiteindelijk werd ik naar die bagage afdeling gestuurd. Daar werd ik in het Frans tewoord gestaan en hij snapte er geen snars van het Engels en Nederlands... 8)7
Toen ging hij ineens bellen en werd ik weggestuurd met - wat ik kon begrijpen - even naar de ticketbalie. Daar aangekomen werd voor mij in het Frans een klein briefje gegeven met wat er aan de hand was.. Mocht ik wéér terug. En toen kwam er uit 'dat ik maar naar Brussel moest want daar zou hij wel liggen'... Uiteindelijk lag mijn koffer in Aken(wat ik anderhalve maand later wist), en is hij later bij de DB gebracht, die hem weer naar Wuppertal bracht en ik hem daar kon ophalen..
  maandag 25 april 2011 @ 19:39:51 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_95964751
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2011 15:05 schreef Duvel het volgende:
Fixed! :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_95965113
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 19:36 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik heb er gewoon anderhalf uur over gedaan toen mijn koffer gejat was in de ICE. Bij de ticketbalie gemeld, 3 van de 4 die ik sprak wouden geen Engels cq Nederland, maar uiteindelijk werd ik naar die bagage afdeling gestuurd. Daar werd ik in het Frans tewoord gestaan en hij snapte er geen snars van het Engels en Nederlands... 8)7
Toen ging hij ineens bellen en werd ik weggestuurd met - wat ik kon begrijpen - even naar de ticketbalie. Daar aangekomen werd voor mij in het Frans een klein briefje gegeven met wat er aan de hand was.. Mocht ik wéér terug. En toen kwam er uit 'dat ik maar naar Brussel moest want daar zou hij wel liggen'... Uiteindelijk lag mijn koffer in Aken(wat ik anderhalve maand later wist), en is hij later bij de DB gebracht, die hem weer naar Wuppertal bracht en ik hem daar kon ophalen..
Maar waarom wil je dan alleen Nederlands en Engels praten als je op school ook Frans hebt geleerd? :?

En anders zou ik toch tenminste even "Parlez vous Néerlandais" uit je hoofd leren, denk dat dat ook een hoop kan helpen. Want ik weet zeker dat het meer een kwestie van willen dan kunnen is. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2011 19:47:47 ]
  maandag 25 april 2011 @ 19:50:03 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95965315
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 19:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar waarom wil je dan alleen Nederlands en Engels praten als je op school ook Frans hebt geleerd? :?

En anders zou ik toch tenminste even "Parlez vous Néerlandais" uit je hoofd leren, denk dat dat ook een hoop kan helpen. Want ik weet zeker dat het meer een kwestie van willen dan kunnen is. :)
Ik kan bijna geen Frans, en ja, dat heb ik allang geprobeerd toen hoor.. Maarja, het is geweest :P
  maandag 25 april 2011 @ 20:06:48 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95966337
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 14:55 schreef Ireyon het volgende:
Qua talen maak ik het volgens mij niet gauw erger mee dan in Freiburg. Zat er zo'n zuid-Duits gigawijf achter het loket, ik gewoon in m'n beste Duits proberen een zitplaats te reserveren. Begint ze op hoog tempo met accent terug te praten.. "Eh.. langsamer bitte?". NEIN, <hetzelfde geratel>.. "Eh.. English?". NEIN, DEUTSCH, <hetzelfde geratel>.

Echt, 'k scheet zeven kleuren stront :')
Nogeens proberen dan. Ik had echt een Godsgloeiend lekker ding :~ :9 O+ achter de balie vorig jaar. In Freiburg :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 25 april 2011 @ 20:20:40 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95967106
Weet iemand of de N-wagens tussen Bonn en Bad Münstereifel ook buiten de spitsen worden ingezet? En of er nog veel trajecten zijn waar de BR628 rijdt in het NRW?

Oja: BR628 is:

Die kwam ik te Gerolstein tegen, en gingen naar Trier. Maar op welke RE/RB ze rijden..

Gerolstein is best leuk, want er komen ook railbussen naar Ulmen:

Maar verder is het er doodsaai met die *.* Talent treintjes..
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 april 2011 @ 20:22:49 #28
Maffe Fries
pi_95967238
  maandag 25 april 2011 @ 20:23:48 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95967284
quote:
Je bent permanent verbannen van dit forum.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de beheerder.

De reden waarom je verbannen bent: Dit IP adres hoort bij een gebande gebruiker

Deze ban is van toepassing op je IP-adres.
Jammer dan hoorrr :{w
pi_95967349
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2011 20:22 schreef Peterselieman het volgende:
Het SLT op de Betuweroute: http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=329082#p329082

_O-
Dit gaat goed met de trein? ivm andere spanning?
  maandag 25 april 2011 @ 20:25:54 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95967414
Een IP-ban zelfs _O-

Gewoon je router een ander WAN-MAC-adres geven, reconnecten, en je krijgt een nieuw IP. Bij Ziggo tenminste. :D
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 april 2011 @ 20:26:20 #32
Maffe Fries
pi_95967440
Foutje (of storinkje) bedankt trouwens:

quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:24 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Dit gaat goed met de trein? ivm andere spanning?
Hoofdschakelaar is er op tijd uit gesprongen, dus er was geen schade.
pi_95967546
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:20 schreef greavy het volgende:
Weet iemand of de N-wagens tussen Bonn en Bad Münstereifel ook buiten de spitsen worden ingezet? En of er nog veel trajecten zijn waar de BR628 rijdt in het NRW?

[ afbeelding ]
Die kwam ik te Gerolstein tegen, en gingen naar Trier. Maar op welke RE/RB ze rijden..
Die rijden ook nog op de RB47 Soligen-Remscheid-Wuppertal.
  maandag 25 april 2011 @ 20:28:33 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95967556
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2011 20:25 schreef James1988 het volgende:
Een IP-ban zelfs _O-

Gewoon je router een ander WAN-MAC-adres geven, reconnecten, en je krijgt een nieuw IP. Bij Ziggo tenminste. :D
Of simpeler, gewoon via de iPhone, of via een proxify ofzo (anonypost.com etc)
  maandag 25 april 2011 @ 20:31:16 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95967703
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:28 schreef greavy het volgende:

[..]

Of simpeler, gewoon via de iPhone, of via een proxify ofzo (anonypost.com etc)
Hangt er vanaf wat je simpel noemt. :+
pi_95968602
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2011 20:26 schreef Peterselieman het volgende:
Foutje (of storinkje) bedankt trouwens:

[ afbeelding ]

Wat is hier gebeurd :o ?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 april 2011 @ 21:11:15 #37
Maffe Fries
pi_95969676
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:49 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat is hier gebeurd :o ?
Een loc die op vol vermogen doorgedraaid heeft terwijl een zware trein stilstond lijkt me :P
  maandag 25 april 2011 @ 21:14:23 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95969828
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:20 schreef greavy het volgende:

[ afbeelding ]

Gerolstein is best leuk, want er komen ook railbussen naar Ulmen:
[ afbeelding ]
Maar verder is het er doodsaai met die *.* Talent treintjes..
Ik geloof dat Gladbach - Grevenbroich - Köln en Horrem - Grevenbroich - Neuss nog met BR628 zijn. En Solingen - Remscheid - Wuppertal over de hoogste spoorbrug van Europa (!)

Ik had er vandaag een kijkje willen nemen, maar het liep een beetje anders :')

Gladbach - Grevenbroic - Köln reed met een dubbel setje 425 vanmiddag trouwens, dus die kan je doorstrepen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Dr_Flash op 25-04-2011 21:19:32 ]
  maandag 25 april 2011 @ 21:16:24 #39
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95969923
quote:
Een IP-ban zelfs _O-

Ja, ALS het een site zou betreffen waar je OOIT nog op terug zou WILLEN komen.
  maandag 25 april 2011 @ 21:18:50 #40
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_95970056
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2011 21:11 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Een loc die op vol vermogen doorgedraaid heeft terwijl een zware trein stilstond lijkt me :P
Dan is het te hopen dat ze daar geen trein meer overheen sturen. :P
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  maandag 25 april 2011 @ 21:19:39 #41
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_95970104
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:18 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Dan is het te hopen dat ze daar geen trein meer overheen sturen. :P
Daar zat ik ook aan te denken _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_95970211
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2011 21:14 schreef Dr_Flash het volgende:
En Solingen - Remscheid - Wuppertal over de hoogste spoorbrug van Europa (!)
De Müngstener Brücke heeft nog wat bruggen boven zich hoor..
http://www.highestbridges(...)hest_Railway_Bridges

Onder andere deze waar 'k echt nog een keer overheen moet, 2 treinen per dag en een max. snelheid van 10km/h _O_

pi_95970516

Het stadje Oberwesel heeft enkele prachtige restanten uit de Middeleeuwen, die anno 2011 goed bewaard zijn gebleven. Prominent in beeld is de uit 1375 stammende Liebfrauenkirche. Rechts is tevens een van Turmen van de stadsmuur te zien. Het Regionalverkehr wordt tussen Köln, Koblenz en Mainz uitgevoerd door TransRegio. Met het product 'Mittelrheinbahn' wordt elk uur op en neer gependeld met deze apart uitziende treinstellen van het type Desiro Mainline. De 460 003 is zojuist als trein 25323 vertrokken uit Oberwesel en zet zijn reis voort naar Bingen(Rhein) en Mainz Hbf. Rechts staat de 212 084 van het DB Museum met stomer 44 1681 ingeklemd tussen 2 rijtuigen aan de kant voor een smeerbeurt. Oberwesel; zaterdag 23 april 2011
  maandag 25 april 2011 @ 21:31:56 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95970719
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:21 schreef Ireyon het volgende:

[..]

De Müngstener Brücke heeft nog wat bruggen boven zich hoor..
http://www.highestbridges(...)hest_Railway_Bridges
Eh. Oh. Dus -O-
  maandag 25 april 2011 @ 21:34:44 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95970869
1 van de 7 nieuwe bordjes van vanmiddag :)

maandag 25 april 2011 @ 21:36:27 #46
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_95970944
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:27 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Het stadje Oberwesel heeft enkele prachtige restanten uit de Middeleeuwen, die anno 2011 goed bewaard zijn gebleven. Prominent in beeld is de uit 1375 stammende Liebfrauenkirche. Rechts is tevens een van Turmen van de stadsmuur te zien. Het Regionalverkehr wordt tussen Köln, Koblenz en Mainz uitgevoerd door TransRegio. Met het product 'Mittelrheinbahn' wordt elk uur op en neer gependeld met deze apart uitziende treinstellen van het type Desiro Mainline. De 460 003 is zojuist als trein 25323 vertrokken uit Oberwesel en zet zijn reis voort naar Bingen(Rhein) en Mainz Hbf. Rechts staat de 212 084 van het DB Museum met stomer 44 1681 ingeklemd tussen 2 rijtuigen aan de kant voor een smeerbeurt. Oberwesel; zaterdag 23 april 2011
schitterende foto! ^O^
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 25 april 2011 @ 21:40:16 #47
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95971131
quote:
14s.gif Op maandag 25 april 2011 21:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik geloof dat Gladbach - Grevenbroich - Köln en Horrem - Grevenbroich - Neuss nog met BR628 zijn. En Solingen - Remscheid - Wuppertal over de hoogste spoorbrug van Europa (!)

Ik had er vandaag een kijkje willen nemen, maar het liep een beetje anders :')

Gladbach - Grevenbroic - Köln reed met een dubbel setje 425 vanmiddag trouwens, dus die kan je doorstrepen.
Aha, oké, danku!

Ik kwam dit net tegen: http://de.wikipedia.org/w(...)_Nordrhein-Westfalen
Opzich wel leuk, zodat je de mat. inzet nog wat kan vinden, zo globaal per RE / RB.
  maandag 25 april 2011 @ 21:45:17 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95971378
Dat ene oude bordje van Roermond wat er nog heel lang gehangen heeft is inmiddels trouwens afgeschroefd en niet meer onder ons :N

Deze:

Heeft er op zn minst tot in 2009 gehangen nog :Y

[ Bericht 22% gewijzigd door Dr_Flash op 25-04-2011 21:54:41 ]
  maandag 25 april 2011 @ 22:04:55 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95972512
Weet iemand of de DRGL van de Hellertalbahn zo belabberd is, of er een foutje bij de site van de DB staat?
Tussen 10:36 en 13:39 krijg ik van Betzdorf(Sieg) en Haiger geen treinen te zien..

Lijkt mij best een interesant lijntje..
pi_95972785
Zo te zien is de dienstregeling daar inderdaad zo karig.
  maandag 25 april 2011 @ 22:10:30 #51
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95972800
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 22:04 schreef greavy het volgende:
Weet iemand of de DRGL van de Hellertalbahn zo belabberd is, of er een foutje bij de site van de DB staat?
Tussen 10:36 en 13:39 krijg ik van Betzdorf(Sieg) en Haiger geen treinen te zien..

Lijkt mij best een interesant lijntje..
Ieder uur om :41

Doordeweek dan :)
  maandag 25 april 2011 @ 22:13:22 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95972947
Ik ben er op maandag 11 juli. Ik krijg de trein van 12:36 er dan niet uit. Ik krijg er dan maar erg weinig rechtstreekse treinen uit. Dan maar een uur wachten op Betzdorf(Sieg)..

Edit: Als ik van Haiger naar Siegen wil met de RE9 krijg ik al helemaal geen direct reisadvies en word ik teruggestuurd naar Betzdorf om dan naar Siegen te gaan..

Dat word dus daar maar overslaan om naar Haiger te gaan denk ik...
  maandag 25 april 2011 @ 22:19:00 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95973243
ik ga Au - Betzdorf - Siegen proberen volgende week. Moet nog even een schema plannen
  maandag 25 april 2011 @ 22:21:17 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95973352
Oké. Ik denk dat ik naar Haiger oversla (want kom op geen enkele manier tot een fatsoenlijk reisadvies van Haiger naar Siegen, op de optie via Betzdorf na..)
Dan maar Betzdorf-Siegen-Hagen-Wuppertal-Sollingen(Met BR628.4) enzo
  maandag 25 april 2011 @ 22:24:08 #55
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95973481
Ik ga gewoon 1 dagje.

Eerste ICE naar Düsseldorf, S6 naar K Hbf, dan de RE naar Au en door naar Siegen, en heel misschien hou ik nog tijd over voor Bad Berleburg maar dat denk ik niet.
  maandag 25 april 2011 @ 22:27:11 #56
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95973670
probeer het later nogeens. Mss heeft die lokale vervoerder nog geen Fahrplan voor Haiger - Siegen bepaald voor juli.
  maandag 25 april 2011 @ 22:28:35 #57
111382 Ofyles2
pi_95973747
quote:
Een IP-ban zelfs _O-

Kun je net zo goed direct IP-spoofen in plaats van het WAN-MAC-adres te veranderen. Gereedschap moet je zelf zoeken...
  maandag 25 april 2011 @ 22:30:01 #58
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95973837
quote:
2s.gif Op maandag 25 april 2011 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:
probeer het later nogeens. Mss heeft die lokale vervoerder nog geen Fahrplan voor Haiger - Siegen bepaald voor juli.
Ja, dat kan natuurlijk ook. Ik zal tzt nog eens kijken, ben alvast een ongeveer plan aan het uitwerken.
Mijn plan voor de zomer (met een maat):
Zondag 10 Juli ICE Amsterdam-Keulen
Maandag 11 Juli: Rondje Duitsland NRW
Dinsdag 12 Juli: IC Keulen-Luxemburg
Woensdag, donderdag: Rondje Luxemburg (Trein+Bus)
Vrijdag: Luxemburg-ri huis via Luik/Maastricht
  maandag 25 april 2011 @ 22:36:18 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95974188
beetje laf rondje wel. Woensdag ben je in een uurtje klaar. Donderdag doe je helemaal niks.

Nachttreintje Luxemburg - Marseille v.v. lijkt me een gevalletje "kleine moeite, groot plezier" :Y
  maandag 25 april 2011 @ 22:39:43 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_95974354
quote:
7s.gif Op maandag 25 april 2011 22:36 schreef Dr_Flash het volgende:
beetje laf rondje wel. Woensdag ben je in een uurtje klaar. Donderdag doe je helemaal niks.

Nachttreintje Luxemburg - Marseille v.v. lijkt me een gevalletje "kleine moeite, groot plezier" :Y
Whaha, die 2 dagen worden goed volgepland hoor, zit daar maar niet over in :)
  maandag 25 april 2011 @ 22:41:06 #61
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95974424
Oh nou, ben benieuwd :)
  maandag 25 april 2011 @ 22:42:53 #62
45532 ziggyziggyziggy
pi_95974523
Vandaag zes jaar geleden: het ongeluk bij Amagasaki. Met 120 km/h door een bocht die is berekend op 70 bleek geen goed idee.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4480031.stm
  maandag 25 april 2011 @ 22:49:59 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95974864
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2011 22:42 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Vandaag zes jaar geleden: het ongeluk bij Amagasaki. Met 120 km/h door een bocht die is berekend op 70 bleek geen goed idee.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4480031.stm
Kan me herinneren dat er bij Nieuwerkerk aan de ijssel nogeens veel te hard door een wissel heen geknoert is....
  maandag 25 april 2011 @ 23:07:09 #64
45532 ziggyziggyziggy
pi_95975747
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 22:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan me herinneren dat er bij Nieuwerkerk aan de ijssel nogeens veel te hard door een wissel heen geknoert is....
Door een leerling machinist toch? Dat is toen goed gegaan.

http://www.ivw.nl/Images/(...)09_tcm247-272068.pdf
  maandag 25 april 2011 @ 23:07:54 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95975776
ja met een pilot. Dat ze allebei dachten van "HIJ zal wel opletten"
pi_95978916
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:27 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Fraai plaatje. Weet je al waar je naartoe gaat aankomende zaterdag?
  dinsdag 26 april 2011 @ 08:35:25 #67
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_95983782
Wat heeft er hobbel-hobbel gedaan tussen Dordt en Lage Zwaluwe?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_95983839
quote:
5s.gif Op dinsdag 26 april 2011 08:35 schreef Duvel het volgende:
Reizigers tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht kunnen omreizen via Breda.

Vind ik dan wel weer creatief. Ga dan lopen :')
pi_95984003
Hoever is dat eigenlijk. Ik heb als ik er met de trein langskom het gevoel dat de stations tegen elkaar aanliggen met alleen die brug ertussen. Wat zal het zijn, 5km?

Op Breda riepen ze om dat het om een ontspoorde werktrein gaat. Naar verwachting moet 'ie om 12.00 weg zijn. Greavy, kan jij niet eens foto's gaan maken? Het is in je achtertuin. ;)
pi_95984087
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 08:48 schreef Fixers het volgende:
Hoever is dat eigenlijk. Ik heb als ik er met de trein langskom het gevoel dat de stations tegen elkaar aanliggen met alleen die brug ertussen. Wat zal het zijn, 5km?

Op Breda riepen ze om dat het om een ontspoorde werktrein gaat. Naar verwachting moet 'ie om 12.00 weg zijn. Greavy, kan jij niet eens foto's gaan maken? Het is in je achtertuin. ;)
slechts 16km :+
pi_95984314
Zover nog? Echt waar? :O Ik dacht dat het nooit verder kon zijn dan de afstand tussen bijvoorbeeld Houten en Utrecht (dat is zo'n 8km).

De benelux is omgeleid overigens, zie 'm net langzij komen op spoor 4 in Utrecht. Konden ze die niet over de HSL sturen? Of mensen over latenstappen op de fyra?

Ondertussen weer een NSR pen gescoord net, reizigers enquete in de trein.
pi_95984397
Dat zat ik me ook al te bedenken. Als de gewone NS trein ook de HSL op mag hadden ze de ICs naar venlo daar op kunnen sturen en had je opzich een minimale verhindering gehad.
pi_95984639
Zucht.. Nou wordt 't weer een hele uitdaging om die Oostenrijkers te kunnen pakken natuurlijk :{ ;(
pi_95985597
Aan de positieve kant; Rsd - Utrecht non-stop is ook wat waard *O*
pi_95985638
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 10:06 schreef Ireyon het volgende:
Aan de positieve kant; Rsd - Utrecht non-stop is ook wat waard *O*
Altijd leuk, die extra treinen :P
pi_95985679
Oh hij stopt wel in Breda, da's dan weer jammer -O-

Dus de IC Amsterdam - Brussel rijdt via Utrecht en Breda, maar ook reizigers uit Amsterdam kunnen eerst met Fyra naar Breda om daar over te stappen. Ben 'k toch benieuwd hoe vol de BNL straks zit tussen Asd - Bd :P
pi_95986319
ik vraag me af waar die benelux met +70 in breda helemaal heen is gereden...
pi_95986465
'k Denk dat die al bijna bij R'dam was toen-ie plotseling niet meer verder kon en dus via Gouda - Utrecht een toeristische route heeft genomen ;)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 april 2011 @ 10:46:16 #79
Maffe Fries
pi_95986724
De eerste treinen rijden trouwens al over de nieuwe spoorbrug bij Zwolle
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:25:22 #80
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95987933
quote:
5s.gif Op dinsdag 26 april 2011 08:35 schreef Duvel het volgende:
Een werktrein :Y
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:45:47 #81
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_95988585
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 april 2011 10:46 schreef Peterselieman het volgende:
De eerste treinen rijden trouwens al over de nieuwe spoorbrug bij Zwolle
Precies zoals het gepland was dus! Die Hanzelijn is tenminste een keer een spoorwegproject dat gewoon volgens plan verloopt.
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:54:20 #82
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_95988900
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:45 schreef ReisT het volgende:

[..]

Precies zoals het gepland was dus! Die Hanzelijn is tenminste een keer een spoorwegproject dat gewoon volgens plan verloopt.
Misschien dat je er daarom zo weinig over hoort? Jammer wel, eigenlijk..
pi_95989388
Een hoop informatie over het werk aan de Hanzelijn bij Hattem staat op: http://www.hanzelijn-hattem.nl/
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 april 2011 @ 14:46:59 #84
Maffe Fries
pi_95995193
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 09:07 schreef Fixers het volgende:
Zover nog? Echt waar? :O Ik dacht dat het nooit verder kon zijn dan de afstand tussen bijvoorbeeld Houten en Utrecht (dat is zo'n 8km).

De benelux is omgeleid overigens, zie 'm net langzij komen op spoor 4 in Utrecht. Konden ze die niet over de HSL sturen? Of mensen over latenstappen op de fyra?

Ondertussen weer een NSR pen gescoord net, reizigers enquete in de trein.
De Fyra was iig weer eens toeslagvrij zo werd gemeld :')
pi_95995570
Waar was die werktrein op z'n gat gegaan? Want de 1900 reed wel gewoon toch? Dus waarom kon de benelux dan niet kopmaken op Breda?
pi_95996797
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 09:12 schreef Yreal het volgende:
Dat zat ik me ook al te bedenken. Als de gewone NS trein ook de HSL op mag hadden ze de ICs naar venlo daar op kunnen sturen en had je opzich een minimale verhindering gehad.
Mja, dat zou misschien wel leuk zijn, maar technisch vrij onmogelijk. Op de HSL is namelijk niet het standaard beveiligingssysteem wat op de rest van het Nederlandse spoor gebruikt wordt (ATB, in een paar variaties), maar alleen het hippe nieuwe europese ERTMS systeem. De 'gewone' NS treinen snappen niets van ERTMS en mogen/kunnen dus niet zomaar de HSL op
  dinsdag 26 april 2011 @ 15:40:35 #87
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95997171
Het is wel iets wat NS zou willen volgens mij. Alleen houdt het wel in dat ze dan of alleen maar Traxx/BR189+ICRm gaan hebben, óf dat ze VIRMs en ICMms moeten gaan aanpassen. Duur geintje.
pi_95997278
Het mag niet, want de HSL is een losse aanbesteding en alleen de HSL is binnenlands van de HSA.
pi_95997450
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:29 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Mja, dat zou misschien wel leuk zijn, maar technisch vrij onmogelijk. Op de HSL is namelijk niet het standaard beveiligingssysteem wat op de rest van het Nederlandse spoor gebruikt wordt (ATB, in een paar variaties), maar alleen het hippe nieuwe europese ERTMS systeem. De 'gewone' NS treinen snappen niets van ERTMS en mogen/kunnen dus niet zomaar de HSL op
Dat snap ik nog wel.. maar als !
pi_95997669
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:48 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat snap ik nog wel.. maar als !
Als de v250 ooit klaar is, gaan ze in reizigersdienst, maar vind je dat erg geloofwaardig>
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:12:02 #91
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_95998268
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:29 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

De 'gewone' NS treinen snappen niets van ERTMS en mogen/kunnen dus niet zomaar de HSL op
Waarom zou je geen ERTMS in oudere typen treinen kunnen inbouwen? Het grootste probleem is toch echt de bovenleidingsspanning, gewone NS-treinen komen niet zo ver onder 25kV.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 15:43 schreef Ascendancy het volgende:
Het mag niet, want de HSL is een losse aanbesteding en alleen de HSL is binnenlands van de HSA.
En HSA is weer van NS... dus wat is het probleem dan?
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:17:41 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95998479
Retrofitting van ERTMS is prima mogelijk, er rijden iets van 20 6400's rond die een ERTMS-installatie aan boord hebben, en ook de Thalystreinen hebben ERTMS gekregen. VIRM (zelfde leeftijd) kan dat dus ook krijgen.

VIRM is eveneens voorbereid op 25 kV, wat wil zeggen dat de benodigde ruimte is vrijgehouden in het ontwerp. Er staan nu een paar stoelen.
pi_95999043
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:12 schreef ReisT het volgende:

En HSA is weer van NS... dus wat is het probleem dan?
Oneerlijke concurrentie dacht ik.
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:17 schreef James1988 het volgende:
Retrofitting van ERTMS is prima mogelijk, er rijden iets van 20 6400's rond die een ERTMS-installatie aan boord hebben, en ook de Thalystreinen hebben ERTMS gekregen. VIRM (zelfde leeftijd) kan dat dus ook krijgen.

VIRM is eveneens voorbereid op 25 kV, wat wil zeggen dat de benodigde ruimte is vrijgehouden in het ontwerp. Er staan nu een paar stoelen.
Ja, heel erg leuk, maar je hele VIRM park ombouwen voor zo'n klein stukje is ronduit belachelijk. Je hebt ze er niet allemaal nodig. Daarnaast rijdt virm amper op de 1900, omdat de capaciteit daar relatief flexibel is en je dus geen onverwacht hoge spitscapaciteit nodig hebt, zo is mij hier verteld. Dus dan haal je nog op trajecten waar het wel nodig is virm weg ook.

Daarnaast is de thalys natuurlijk een heel ander soort trein, die een veel lucratievere markt aanspreekt.Het aantal reizigers is sinds de HSL significant gestegen.
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:32:27 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_95999147
VIRM rijdt wel veel op de as Utrecht - Amsterdam/Schiphol, waar ook ERTMS ligt. Door het VIRM te retrofitten kun je daar een snelheidsverhoging behalen naar 160 km/h zodat je een minuut of 2 van de dienstregeling kunt schaven.
pi_95999208
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:32 schreef James1988 het volgende:
VIRM rijdt wel veel op de as Utrecht - Amsterdam/Schiphol, waar ook ERTMS ligt. Door het VIRM te retrofitten kun je daar een snelheidsverhoging behalen naar 160 km/h zodat je een minuut of 2 van de dienstregeling kunt schaven.
Even wachten...
Je wilt alle VIRMS gaan ombouwen zodat ze 2 minuten sneller in Amsterdam/Schiphol zijn?
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:45:53 #96
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_95999735
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:33 schreef Ascendancy het volgende:
Even wachten...
Je wilt alle VIRMS gaan ombouwen zodat ze 2 minuten sneller in Amsterdam/Schiphol zijn?
't Moet ook niet meer zijn dan 2 minuten he, pas maar op, anders moet je straks een VIRM-toeslag gaan betalen ;)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_95999751
de schommeltax! ^O^
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 26 april 2011 @ 16:48:26 #98
Maffe Fries
pi_95999846
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:46 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
de schommeltax! ^O^
Geniaal bedacht
  dinsdag 26 april 2011 @ 16:59:30 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_96000308
quote:

[..]

Even wachten...
Áls je gaat beginnen met het ombouwen van een materieelpark om voordelen ergens van te plukken (zoals de HSL) kun je andere voordelen mooi meenemen. VIRM aanpassen alleen zodat ze 2 minuten sneller van Utrecht naar Amsterdam kunnen gaan is gekkenwerk natuurlijk.

Maar het is iets wat je bij een midliferevisie (die er toch aan zit te komen voor de oudste stellen) mooi mee zou kunnen nemen.
  dinsdag 26 april 2011 @ 17:00:56 #100
111382 Ofyles2
pi_96000367
quote:

[..]

Even wachten...
Jij bent oerconservatief, en dat zie ik in bijna al je posts terug... :{w
pi_96000592
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 17:00 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Jij bent oerconservatief, en dat zie ik in bijna al je posts terug... :{w
Nee ik ben een realist.
Er is geen enkele noodzaak om het nederlandse spoor op te waarderen naar ERTMS. De economische nadelen zijn namelijk veel groter dan de economische voordelen.
Daarnaast is de mobiliteit van Nederlanders binnen Nederland al zo groot dat er allee geen relaties zijn op de plekken waar deze groepen maar heel klein zijn.

Je moet treintjes rijden, omdat ze functioneel zijn, niet omdat het kan. En de grootste reden dat mensen liever de auto pakken is, naast het voor en na transport, de belachelijke kosten. En die verlaag je met de inbouw van ERTMS niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')