SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De laatste paar topics:
Huizenmarkt # 101: Waar 'de complexe factoren' de markt bepalen
Huizenmarkt # 102: Waar we lekker op de HRA aftrekken.
Huizenmarkt # 103: Waar de huizenmarkt-zeepbel wordt ontkend
Huizenmarkt # 104: Waar de huizenmarkt voorlopig op slot blijft
Huizenmarkt #105: Waar huurders wachten op de val... en wachten...
Huizenmarkt # 106: Waar soms gewoon even niet betaald wordt
Huizenmarkt # 107: Nederland zit op lenen
Huizenmarkt # 108: Krimpregio's leidend in woningmarkt
Huizenmarkt # 109: Waar de banksters -2% voorspellen voor 2011
Huizenmarkt # 110: huizenkopers, van hero to zero en weer terug?
Huizenmarkt # 111: Waar de coalitie de macht kwijtraakt
Huizenmarkt # 112: Raakt de zeep op?
Huizenmarkt # 113: Waar huurders het zeepje oprapen
Huizenmarkt # 114: Waar de Fundateller een nieuw hoogtepunt bereikt?
Huizenmarkt # 115: de meltdown van de erfpachtwoning is in gang gezet
Huizenmarkt # 116: de meltdown is niet meer te stoppen
Huizenmarkt # 117: Het is weer lente... dus ik heb zin in appeltaart!
Huizenmarkt # 118: Ik kan geen appeltaart meer zien!
Huizenmarkt # 119: IMF: "weg met de HRA"
Huizenmarkt # 120: de Jager: "maar ik moet mijn huis nog afbetalen"
Huizenmarkt # 121: Waar zelfs de NHG de schuld krijgt...
Huizenmarkt # 122: Waar het Viva forum de woonmarkt vertegenwoordigd!
Huizenmarkt # 123: Waar cognitieve dissonantie de toon bepaaltCalm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
In relatieve zin inderdaad wel. Damn, mijn situatie is nog mooier dan ik me vaak realiseerquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:02 schreef Censuur-152 het volgende:
nee, je woonlasten gaan omlaag, inflatie weet je wel?
Ik vind het aandoenlijk dat je daar zo mee begaan bent.quote:IK heb het meer over je leven in het algemeen.
Dat is omdat ze me nog nooit ontmoet hebben. Als dat wel zo was denk ik dat ze me meer als hun Johnny Depp zouden zien. Of Brad Pitt. Of Rocco Si... oh wacht, daar kan je niet zo goed tegenquote:Ook jij hebt een goed hart. Vergeet niet dat je populair ben bij de dames van Viva. Zij zien jou als hun Robin Hood.
wij van viva al 3 (x2500 posts) en al die tijd gezelligquote:Op dinsdag 5 april 2011 22:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We houden het al 124 topics lang gezellig, x 300 posts is bijna 4000 posts
En je hebt er bijna wat delen bij verzonnen (123 delen vol * 300 = 36.900)quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:46 schreef Scorpie het volgende:
Sterf ff af jullie, ik mistte gewoon een nul
Valt wel mee toch?quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:46 schreef Whuzz het volgende:
Dat is niet zo verstandig. Ik kan je adviseren om even 123 topics terug te lezen!
Samenvatting van de al 3 jaar lang voorspelde crash:quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:50 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Nope. We wachten nog steeds op die 40% crash die al 123 topics lang voorspeld wordt. Nothing new.
Bronquote:En in Nederland? Hier daalde de gemiddelde huizenprijs sinds het hoogtepunt in augustus 2008 met slechts 7,6 procent. In Maastricht daalde de huizenprijs in die periode zelfs met niet meer dan 2,7 procent.
Appartementen in Limburg kosten nu slechts een procent minder dan in augustus 2008. Een 2-onder-1-kap in Groningen daalde maar 0,8 procent in prijs.
Zou bijna denken dat je hem te laag in de markt hebt gezet, bod moet toch aardig tegen de vraagprijs aanzitten. Mijn ervaring is dat huizen die binnen een week weg zijn hooguit 3 % eraf krijgen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
Crap, we hebben na drie dagen Funda al een volledig bod op de vraagprijs/koopsom. En ik maar denken dat het allemaal heeeel slecht gaatenfin, we gaan het overwegen en dan kunnen we ons droomhuis gaan inrichten
![]()
Tis iets duurder dan het goedkoopste zelfde huis in de straat. Bod is de vraagprijs, mede ingegeven door nog vier afspraken met kijkers en onze wil om snel tot overdracht over te gaan. Betekent 1 hooguit 2 weken een dubbel huis, wat ik ook niet erg vind.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:55 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Zou bijna denken dat je hem te laag in de markt hebt gezet, bod moet toch aardig tegen de vraagprijs aanzitten. Mijn ervaring is dat huizen die binnen een week weg zijn hooguit 3 % eraf krijgen.
Klinkt goed dan, weg er mee. Gefeliciteerd.quote:Op dinsdag 5 april 2011 22:58 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Tis iets duurder dan het goedkoopste zelfde huis in de straat. Bod is de vraagprijs, mede ingegeven door nog vier afspraken met kijkers en onze wil om snel tot overdracht over te gaan. Betekent 1 hooguit 2 weken een dubbel huis, wat ik ook niet erg vind.
Je kunt er lang over practiseren, maar we krijgen de kans om het precies op onze voorwaarden te doen, dus hoe dan ook goed nieuws
Een mod in de huizenmarkt topicreeks! Wat leuk.quote:Op woensdag 6 april 2011 02:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Gaarne ontopic blijven dames, ik heb vier pagina aan rommel verwijderd, slowchat mag hier:
[AEX SC³ #3] Economie is (g)een wetenschap.
Ja, het was wel erg uit de hand gelopen zag ik. De teugels zullen de komende tijd wat strakker gehouden worden (ook al heb ik niet altijd tijd alles uitgebreid te bekijken).quote:
Mooi! Doel bereikt.quote:Op woensdag 6 april 2011 03:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, het was wel erg uit de hand gelopen zag ik. De teugels zullen de komende tijd wat strakker gehouden worden (ook al heb ik niet altijd tijd alles uitgebreid te bekijken).
Voor verder discussie over de moderatie:
[FB] Belast hier je bonus en de moderators
quote:
Nope. Ik zit op werk nu, dus ook even geen uitz. gemist kijken. Iemand die kort en bondig kan samenvatten wat er besproken werdquote:Gisteren nog iemand naar P&W met Boele Staal gekeken? Hij was weer ouderwets arrogant maar zei toch nog wel wat interessante zaken over de woningmarkt.
Dat dus. Zolang Bolkie ook al die rommel van Censuur weg haalt is er geen enkel probleemquote:Op woensdag 6 april 2011 08:01 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik neem dat de mods het ook niet meer zullen toestaan dat je 1000 keer dezelfde quote herhaald over zaken als kuddendieren, cognitieve dissonantie, of tig keer oude youtube videotjes die niet bij de discussie gaat posten.
Dat zou een hele vooruitgang zijn.
[..]
Nope. Ik zit op werk nu, dus ook even geen uitz. gemist kijken. Iemand die kort en bondig kan samenvatten wat er besproken werd
Ik woon op 65 m². Nog kleiner en CenterParcs komt in zicht.quote:Op woensdag 6 april 2011 01:30 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een brief in Het Parool van Dinsdag geeft de SNS aan woningen kleiner dan 50m2 (of was het 55?) geen hypotheek meer
Dan stel ik voor dat hij ze voortaan direct naar jou PM-ed, aangezien je zijn enige klant bent hier.quote:Op woensdag 6 april 2011 08:55 schreef xenobinol het volgende:
Ik vind de meeste filmpjes die zeepsop post anders heel erg leerzaam en interessant.
Misschien te hoog risico op wanbetaling? Ik neem aan dat het daarbij om kleine flatjes en dergelijke gaat.quote:Op woensdag 6 april 2011 08:57 schreef BertV het volgende:
Ik ben toch benieuwd wat de achterliggende gedachten van die maatregel is.
Het lijkt me niet speciaal een crisis-maatregel toch?
ah, dus net met de hakken over de sloot "iets" kunnen kopen omdat je aan alle strengere eisen voldoet en dan... TJAK... "Ja! Die woning is echt te klein voor een hypotheek hoor!"quote:Op woensdag 6 april 2011 09:15 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Misschien te hoog risico op wanbetaling? Ik neem aan dat het daarbij om kleine flatjes en dergelijke gaat.
Tja, dat hele "hakken over de sloot" gebeuren is iets waar de banken sowieso vanaf lijken te willen. En daar kan ik ze moeilijk ongelijk in geven eerlijk gezegd. In de rest van de huizenmarkt neemt ook niemand dat risico immers. Kijk naar de vrije huur sector met hun inkomenseisen...quote:Op woensdag 6 april 2011 09:19 schreef BertV het volgende:
[..]
ah, dus net met de hakken over de sloot "iets" kunnen kopen omdat je aan alle strengere eisen voldoet en dan... TJAK... "Ja! Die woning is echt te klein voor een hypotheek hoor!"
Je zou toch denken dat die woningen juist de toekomst hebben als je het CBS mag geloven.quote:Op woensdag 6 april 2011 01:30 schreef WammesWaggel het volgende:
Volgens een brief in Het Parool van Dinsdag geeft de SNS aan woningen kleiner dan 50m2 (of was het 55?) geen hypotheek meer
Nee... dat lijkt mij geen goed idee, zulke informatie moet je de wereld niet onthouden.quote:Op woensdag 6 april 2011 09:15 schreef Whuzz het volgende:
Dan stel ik voor dat hij ze voortaan direct naar jou PM-ed, aangezien je zijn enige klant bent hier.
wat is daar de achtergrond dan voor?quote:Op woensdag 6 april 2011 01:30 schreef WammesWaggel het volgende:
Wie wil er nu op <55m2 wonen? Geen wonder dat banken zich daar niet aan willen brandenquote:Op woensdag 6 april 2011 09:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
wat is daar de achtergrond dan voor?
Wil ik ook wel weten. Lijkt me namelijk vreemd, in Amsterdam zijn er tienduizenden van dergelijke hokjes.quote:Op woensdag 6 april 2011 09:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
wat is daar de achtergrond dan voor?
Als je de eisen aanscherpt blijft er altijd een "hakken over de sloot" categorie.quote:Op woensdag 6 april 2011 09:21 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Tja, dat hele "hakken over de sloot" gebeuren is iets waar de banken sowieso vanaf lijken te willen. En daar kan ik ze moeilijk ongelijk in geven eerlijk gezegd. In de rest van de huizenmarkt neemt ook niemand dat risico immers. Kijk naar de vrije huur sector met hun inkomenseisen...
Ze staan allemaal al op youtube. Als we ze willen zien, dan zoeken we ze wel op. En anders heeft hij een eigen weblog waar hij ze kan posten en geinteresseerden kunnen daar kijken. (As if...quote:Op woensdag 6 april 2011 09:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nee... dat lijkt mij geen goed idee, zulke informatie moet je de wereld niet onthouden.
Inderdaad. Maar daarbij moet je je afvragen of de doelgroep voor dat soort huizen wel de catagorie is waaraan een bank een hypotheek wil verstrekken. Denk aan bejaarden en mensen met minimum inkomens.quote:Op woensdag 6 april 2011 09:24 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat die woningen juist de toekomst hebben als je het CBS mag geloven.
mensen die niet veel ruimte nodig hebben en niet de hoofdprijs willen betalen?quote:Op woensdag 6 april 2011 09:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wie wil er nu op <55m2 wonen? Geen wonder dat banken zich daar niet aan willen branden
Je koopt toch ook geen konijnenhok m.b.v. een hypotheek![]()
maar die zou de bank dan afwijzen op inkomen en/of leeftijd, niet op basis van m2 lijkt me.quote:Op woensdag 6 april 2011 09:32 schreef Whuzz het volgende:Inderdaad. Maar daarbij moet je je afvragen of de doelgroep voor dat soort huizen wel de catagorie is waaraan een bank een hypotheek wil verstrekken. Denk aan bejaarden en mensen met minimum inkomens.
Ik was gisteren ook aardig stil dus aan mij zal het niet gelegen hebbenquote:Op woensdag 6 april 2011 09:32 schreef Whuzz het volgende:
Volgens mij gaf de mod aan dat hij het topic graag wat normaler zag. Misschien dat jij door ook aan kunt bijdragen
Ik heb zo'n 100m2 tot mijn beschikking en ik vind het aardig krap in mijn eentje.quote:Op woensdag 6 april 2011 09:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
mensen die niet veel ruimte nodig hebben en niet de hoofdprijs willen betalen?
jij bijvoorbeeld![]()
xeno's woonkamer:quote:Op woensdag 6 april 2011 09:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik heb zo'n 100m2 tot mijn beschikking en ik vind het aardig krap in mijn eentje.
Haha... nee... mijn woonkamer is veel groter en een stuk gezelliger. Zijn dat nu half opgerookte sigaretten op die tweede foto? Ik rook niet eensquote:Op woensdag 6 april 2011 09:50 schreef Hanoying het volgende:
[..]
xeno's woonkamer:
[ afbeelding ]
met als kloppend hart:
[ afbeelding ]
Wannabe verkopers en emigranten die vast zitten in hun overgewaardeerde koopwoningquote:Nederlanders staan te popelen om naar Duitsland te verhuizen
Emigratiegolf verwacht
Nederlanders in de grensstreek vallen massaal voor Duitse huizen die veel goedkoper zijn dan hier en voor het gemoedelijke Duitse klimaat.
ENSCHEDE, woensdag
Er wordt een tweede grote emigratiegolf verwacht van Nederlanders die hun heil zoeken in Duitsland.
Nadat de afgelopen jaren al meer dan 30.000 Nederlanders de grens overtrokken, staan nu vele honderden gelukzoekers klaar om ons land te verlaten.
Door de economische recessie van de afgelopen twee jaar is het er totnogtoe niet van gekomen. In veel gevallen hebben de kandidaat-emigranten hun woning nog te koop staan. Zodra zij hun eigen huis hebben verkocht, zijn ze weg, aldus Herman Lammers van Euregio, het grensoverschrijdend samenwerkingsverband van Nederlandse en Duitse gemeenten ter hoogte van Twente en de Achterhoek.
De eerste grote emigratiegolf dateert van rond de eeuwwisseling. Daarbij ging het vooral om villavluchtelingen: Nederlanders die de overspannen huizenmarkt in eigen land wilden ontvluchten. De huizen-, maar ook de grondprijzen lagen in Duitsland soms de helft lager. Bovendien gold de Nederlandse hypotheekaftrek ook voor Duitse huizen.
Onder druk van de grote Nederlandse belangstelling gingen de huizenprijzen in de Duitse grensstreek vervolgens fors omhoog. Toch bleef de animo om te emigreren groot. Extra argument vormt het woonklimaat. Veel Nederlanders zijn de verharding van de Nederlandse samenleving beu en zoeken hun toevlucht bij de vaak vriendelijkere oosterburen.
Sinds twee jaar is de emigratiegolf grotendeels tot stand gekomen.
Beurs
Volgens Euregio-woordvoerder Lammers staan echter opnieuw honderden of misschien wel duizenden Nederlanders te popelen om naar Duitsland te vertrekken. Lammers laat weten dat zich bij Euregio vrijwel dagelijks Nederlanders melden die meer informatie willen over een verhuizing over de grens. We merkten dat ook tijdens de emigratiebeurs in februari in Houten.
Er waren twaalfduizend bezoekers, van wie de helft naar Duitsland wilde. Er is momenteel sprake van een echt stuwmeer van emigranten. Zodra de huizenmarkt aantrekt en zij hun woning kwijtraken, zal dat de emigratie vanuit ons land een enorme boost geven.
Volgens Lammers zal dat leiden tot een daling van de huizenprijzen in de grensstreek. Er komt immers een veel groter aanbod van huizen. Kwestie van marktwerking.
Hoewel de huizenprijzen de afgelopen jaren in Duitsland zijn gestegen, is er nog altijd sprake van een fors prijsverschil ten opzichte van de situatie in Nederland. En dat maakt het vooral voor starters op de woningmarkt interessant. In Duitsland koop je voor tussen de 150.000 en 200.000 een prachtig huis, aldus Lammers. Daarnaast horen we dat veel Nederlanders ons drukke land willen ontvluchten. Die kiezen heel bewust voor Duitsland om de rust en de ruimte.
bron: Telegraaf
eisen eisen eisen, allemaal eisenquote:Op woensdag 6 april 2011 09:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik heb zo'n 100m2 tot mijn beschikking en ik vind het aardig krap in mijn eentje.
normaal gesproken voeg je dan een quote toe in de trant van 'wij van wc eend' toequote:Op woensdag 6 april 2011 09:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wannabe verkopers en emigranten die vast zitten in hun overgewaardeerde koopwoning
Tja.... is gratis.quote:
Ja... dus... tevreden zijn is hetzelfde als opgevenquote:eisen eisen eisen, allemaal eisen.
De laatste keer was geen succes.quote:Nederlanders staan te popelen om naar Duitsland te verhuizen
quote:Acceptabele onderpanden
Woonhuizen: maximaal 125% van de executiewaarde;
Appartementen: maximaal 125% bij appartementen met executiewaarde tussen 125.000,- en 500.000,-, anders maximaal 115% van de
executiewaarde;
Woonboerderijen: maximaal 100% van de executiewaarde;
Ja he, dan kunnen de eenpersoonshuishoudens waar we het in een van de vorige topics over hadden straks ook geen eenpersoons woningen meer aanschaffen.quote:Op woensdag 6 april 2011 01:30 schreef WammesWaggel het volgende:
Wie wil er op 55 vierkante meters wonen? Laat ze die oude zooi afbreken en nieuwe ruimere woningen bouwenquote:Op woensdag 6 april 2011 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja he, dan kunnen de eenpersoonshuishoudens waar we het in een van de vorige topics over hadden straks ook geen eenpersoons woningen meer aanschaffen.
Ik zie geen verschil? woonuizen 125 %, appartementen 125 %...quote:Op woensdag 6 april 2011 10:22 schreef poemojn het volgende:
Banken doen toch al langer moeilijker over kleine, goedkope appartementen dan over duurdere appartementen of eengezinswoningen?
Even een quoteje van de hypotheekkaart v/e willekeurige bank
[..]
Is dat het? Jij kan nooit tevreden zijn?quote:Op woensdag 6 april 2011 10:20 schreef xenobinol het volgende:Ja... dus... tevreden zijn is hetzelfde als opgeven
ik wil best op 55 m2 wonen hoor, als het een fijne plek is. En anders verhuur ik het gewoon a 800 euro in de maand aan jouquote:Op woensdag 6 april 2011 10:25 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wie wil er op 55 vierkante meters wonen? Laat ze die oude zooi afbreken en nieuwe ruimere woningen bouwen
Precies... dus gebrek aan cognitieve dissonantiequote:Op woensdag 6 april 2011 10:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Is dat het? Jij kan nooit tevreden zijn?;'(
Maar 125.000 is natuurlijk wel de max. aankoop waarde voor de modale 1 verdiener. moet die dan 30 jaar lang blijven huren?quote:Op woensdag 6 april 2011 10:28 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik zie geen verschil? woonuizen 125 %, appartementen 125 %...
Of je appartement moet onder de 125 k liggen inderdaad maar dat ze van die appartementen niet kapot zijn kan ik me voorstellen... Die liggen over het algemeen in hele foute buurten in Schiedam of Dordrecht en dergelijk. Daar wil je als normaal mens na je studententijd niet wonen, ook niet als starter.
Per definitie meer risico voor de bank...
max 115 % van de executiewaarde kan je toch nog gewoon het appartement financiëren?quote:Op woensdag 6 april 2011 11:17 schreef janatwork het volgende:
[..]
Maar 125.000 is natuurlijk wel de max. aankoop waarde voor de modale 1 verdiener. moet die dan 30 jaar lang blijven huren?
Wil je een huurder dan per se met alle geweld in een koophuis hebben? Als je geen hypotheek kunt bekostigen, dan moet je gewoon geen koophuis willen met alle geweld. Dus als dat dan betekent dat je 30 jaar lang moet huren, dan is dat zo.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:17 schreef janatwork het volgende:
[..]
Maar 125.000 is natuurlijk wel de max. aankoop waarde voor de modale 1 verdiener. moet die dan 30 jaar lang blijven huren?
Nee, het draait niet om spullen, het draait om de gedachtengang die mensen schijnen te hebben dat als ze iets niet kunnen, dat dan maar de prijzen naar beneden moeten. Nee, sommige dingen zijn pas bereikbaar als je daar voldoende (in dit geval) geld voor ter beschikking hebt. Heb je dat niet, dan heb je pech gehad.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:36 schreef BertV het volgende:
Precies, een grote groep blijft hun hele leven in kleine autootjes rijden en misschien ook wel huren.
Waar draait het om? Spullen?
Ga een hobby zoeken, ga leven, janatwork...
Dat zo'n appartement best te financieren is, zeker met wat eigen geld snap ik. Het kromme is alleen dat je als (net even boven) modale 1 verdiener alleen in een slechte wijk in een mini appartement kan gaan zitten. Terwijl kooswerkloos voor minder geld een gesubsidieerde eengezinswoning heeftquote:Op woensdag 6 april 2011 11:22 schreef Hanoying het volgende:
[..]
max 115 % van de executiewaarde kan je toch nog gewoon het appartement financiëren?
En als je al een paar procent zelf bij moet passen stelt dat ook niets voor bij een appartement van 100 k. Dat heb je zo bij elkaar gespaard.
Ik ben ook niet van mening dat iedereen een koophuis zou moeten bezitten. Er zijn een hoop redenen om niet te (kunnen) kopen. maar al een topic of 124 is de tendens hier dat als huurt je een dief van je eigen portemonnee bent.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wil je een huurder dan per se met alle geweld in een koophuis hebben? Als je geen hypotheek kunt bekostigen, dan moet je gewoon geen koophuis willen met alle geweld. Dus als dat dan betekent dat je 30 jaar lang moet huren, dan is dat zo.
Veel andere producten heb je natuurlijk niet nodig. Die koop je niet als de prijs te hoog is, woonruimte heb je per definitie nodig of je dat nou koopt of huurt.quote:Dat kun je niet leuk vinden, alles staat en valt met hoeveel geld je ter beschikking hebt. Als je niet genoeg geld hebt om te kunnen kopen, dan heb je pech gehad. Je gaat bij andere producten die je koopt toch ook niet klagen dat je 't niet kunt betalen en dat daarom dat product dan maar goedkoper moet worden? kan kopen, de vraag is of je dat moet willen of dat je dan gewoon beter kan huren.
Ik heb een hele mooie kleine auto (suzuki swift, '94quote:Op woensdag 6 april 2011 11:36 schreef BertV het volgende:
Precies, een grote groep blijft hun hele leven in kleine autootjes rijden en misschien ook wel huren.
Waar draait het om? Spullen?
Ga een hobby zoeken, ga leven, janatwork...
Een modale eenverdiener zonder eigen geld heeft ook niet veel te willen. Lekker in een studiotje hokken en een beetje sparen tot je een vriendin hebt, waarom zou je moeten kopen als alleenstaande eenverdiener zonder eigen geld?quote:Op woensdag 6 april 2011 11:56 schreef janatwork het volgende:
[..]
Dat zo'n appartement best te financieren is, zeker met wat eigen geld snap ik. Het kromme is alleen dat je als (net even boven) modale 1 verdiener alleen in een slechte wijk in een mini appartement kan gaan zitten. Terwijl kooswerkloos voor minder geld een gesubsidieerde eengezinswoning heeft
[..]
Ik ben ook niet van mening dat iedereen een koophuis zou moeten bezitten. Er zijn een hoop redenen om niet te (kunnen) kopen. maar al een topic of 124 is de tendens hier dat als huurt je een dief van je eigen portemonnee bent.
Ik wilde met mijn post aangeven dat een modale 1 verdiener alleen maar in een hele slechte wijk een klein appartement kan kopen.
[..]
Veel andere producten heb je natuurlijk niet nodig. Die koop je niet als de prijs te hoog is, woonruimte heb je per definitie nodig of je dat nou koopt of huurt.
Voor alles wat je nodig hebt geld op de lange termijn dat je het beter kan kopen dan kan blijven huren.
[..]
Ik heb een hele mooie kleine auto (suzuki swift, '94) en heb een heerlijk huurhuis, heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt en leef met heel veel plezier.
Goed dat er steeds meer mensen de gevaren zien, en beginnen te waarschuwen. Dit kan voor de broodnodige verandering zorgen.quote:Bankroet door uw eigen huis
Een eigen huis is een investering voor de toekomst, maar u hebt geen zekerheden, de huizenprijzen kunnen ook zakken en blijven zakken.
Investeren van geld houdt automatisch in dat u ook risicos loopt. Historisch gezien stijgen de prijzen van huizen, maar zoals wij gezien hebben in de periode van 2008 tot heden, kunnen de prijzen ook omlaag.
Na het aankopen van een huis, moet de waarde van het huis eerst stijgen voordat u het huis weer kunt verkopen. Naast de aanschafprijs van het huis, krijgt u namelijk ook te maken met aanvullende kosten, zoals de overdrachtsbelasting en de notariskosten. In het geval de waarde van het huis niet gaat stijgen maar zakken, wordt uw schuld steeds groter ten opzichte van de waarde van het huis.
In bepaalde gevallen moet u het huis verkopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een huis dat op twee inkomens is gekocht. Zodra de partners besluiten om te gaan scheiden of de samenleving te verbreken, zal het huis verkocht moeten worden. Eén van beide zal namelijk niet in staat zijn om de lasten op te hoesten.
Wees dus erg voorzichtig met het kopen van het huis. Ga niet lenen wat u maximaal kunt lenen, maar bouw een marge in. U kunt bijvoorbeeld ook uw werk verliezen of arbeidsongeschikt raken.
http://huizenmarkt.blog.n(...)t-door-uw-eigen-huis
Ja en dat merk je als woningbezitter ieder jaar weer in je hypotheek! O nee wacht...quote:Een eigen huis is een investering voor de toekomst, maar u hebt geen zekerheden, de huizenprijzen kunnen ook zakken en blijven zakken.
Ik wist niet dat dat wettelijk vastgesteld stondquote:Na het aankopen van een huis, moet de waarde van het huis eerst stijgen voordat u het huis weer kunt verkopen.
No shit Sherlock!quote:Naast de aanschafprijs van het huis, krijgt u namelijk ook te maken met aanvullende kosten, zoals de overdrachtsbelasting en de notariskosten
Lol, whut?quote:In het geval de waarde van het huis niet gaat stijgen maar zakken, wordt uw schuld steeds groter ten opzichte van de waarde van het huis.
Valse aanname natuurlijk. Kort door de bocht.quote:In bepaalde gevallen moet u het huis verkopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een huis dat op twee inkomens is gekocht. Zodra de partners besluiten om te gaan scheiden of de samenleving te verbreken, zal het huis verkocht moeten worden. Eén van beide zal namelijk niet in staat zijn om de lasten op te hoesten.
Eerste stuk dat niet totaal zinloos is.quote:Wees dus erg voorzichtig met het kopen van het huis. Ga niet lenen wat u maximaal kunt lenen, maar bouw een marge in. U kunt bijvoorbeeld ook uw werk verliezen of arbeidsongeschikt raken.
http://huizenmarkt.blog.n(...)t-door-uw-eigen-huis
twee redenen:quote:Op woensdag 6 april 2011 12:10 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Een modale eenverdiener zonder eigen geld heeft ook niet veel te willen. Lekker in een studiotje hokken en een beetje sparen tot je een vriendin hebt, waarom zou je moeten kopen als alleenstaande eenverdiener zonder eigen geld?
Ik verwacht ook zeker niet dat de financierbaarheid beter word, de enige optie is waarschijnlijk heel veel bij bouwen in het <125000 segment. Maar dat zie ik ook niet gebeuren.quote:Ben het verder wel met je huis dat de huizenprijs oververhit is hoor. Hij kan absoluut lager en zal ook lager worden aangezien de financierbaarheid daalt. Aan de andere kant kan je dan als alleenstaande eenverdiener zonder eigen geld nog steeds niet veel kopen.
Als je geen huis kunt betalen kun je ook geen huis kopen. Ik kan ook nog geen huis kopen in Nederland (wel in Duitsland en Scandinavië). Lenen daar begin ik niet aan. Schulden heb ik nog nooit gehad en hoop ik ook nooit te krijgen.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wil je een huurder dan per se met alle geweld in een koophuis hebben? Als je geen hypotheek kunt bekostigen, dan moet je gewoon geen koophuis willen met alle geweld. Dus als dat dan betekent dat je 30 jaar lang moet huren, dan is dat zo.
Dat kun je niet leuk vinden, alles staat en valt met hoeveel geld je ter beschikking hebt. Als je niet genoeg geld hebt om te kunnen kopen, dan heb je pech gehad. Je gaat bij andere producten die je koopt toch ook niet klagen dat je 't niet kunt betalen en dat daarom dat product dan maar goedkoper moet worden?
Misschien omdat in de eigendomsakte staat dat je gewoon de eigenaar bent?quote:Op woensdag 6 april 2011 12:25 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Als je geen huis kunt betalen kun je ook geen huis kopen. Ik kan ook nog geen huis kopen in Nederland (wel in Duitsland en Scandinavië). Lenen daar begin ik niet aan. Schulden heb ik nog nooit gehad en hoop ik ook nooit te krijgen.
Het valt mij wel op dat er hier veel mensen met een >100% hypotheek zich huiseigenaar noemen.
Nog vrijwel niets afgelost, op de top gekocht en toch eigenaar. De komende jaren zijn zijn nog bezig om de nieuwe keuken en badkamer af te betalen.
Ik begrijp niet dat zij niet willen toegeven dat ze feitelijk huren van de bank.
Wie zijn dat precies hier, die mensen met een >100% hypotheek?quote:Op woensdag 6 april 2011 12:25 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Als je geen huis kunt betalen kun je ook geen huis kopen. Ik kan ook nog geen huis kopen in Nederland (wel in Duitsland en Scandinavië). Lenen daar begin ik niet aan. Schulden heb ik nog nooit gehad en hoop ik ook nooit te krijgen.
Het valt mij wel op dat er hier veel mensen met een >100% hypotheek zich huiseigenaar noemen.
Nog vrijwel niets afgelost, op de top gekocht en toch eigenaar. De komende jaren zijn zijn nog bezig om de nieuwe keuken en badkamer af te betalen.
Ik begrijp niet dat zij niet willen toegeven dat ze feitelijk huren van de bank.
nee hoor, gewoon de post historie teruggelezen.... Vooral degenen met een grote mond hebben hun huis 100% gefinancierdquote:Op woensdag 6 april 2011 12:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wie zijn dat precies hier, die mensen met een >100% hypotheek?
Werk je bij de FIOD, heb je een grote fantasie, of beide?
Jij hebt kennelijk helemaal niets begrepen van de industrialisatie van de wereld, waarom is de welvaart gestegen? Juist.... omdat producten en diensten betaalbaar werden gemaakt.quote:Op woensdag 6 april 2011 11:48 schreef CoolGuy het volgende:
Nee, het draait niet om spullen, het draait om de gedachtengang die mensen schijnen te hebben dat als ze iets niet kunnen, dat dan maar de prijzen naar beneden moeten. Nee, sommige dingen zijn pas bereikbaar als je daar voldoende (in dit geval) geld voor ter beschikking hebt. Heb je dat niet, dan heb je pech gehad.
Bummerquote:Op woensdag 6 april 2011 11:49 schreef Scorpie het volgende:
" Het leven is niet eerlijk, get over it" zeg ik dan altijd maar.
wie zijn het dan? En volgens mij zit Xeno gewoon gehuurd hoor....quote:Op woensdag 6 april 2011 12:33 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
nee hoor, gewoon de post historie teruggelezen.... Vooral degenen met een grote mond hebben hun huis 100% gefinancierd
quote:Op woensdag 6 april 2011 12:15 schreef Scorpie het volgende:
Wat een halve waarheden en aannames staan er in dat stuk
[..]
Ja en dat merk je als woningbezitter ieder jaar weer in je hypotheek! O nee wacht...
Als je uitstaande schuld groter is dan de huidige verkoopwaarde blijf je bij een gedwongen verkoop zitten met schulden, dus zo raar is de stelling niet.quote:
Nee, niet waar. Ik ontken alles wat mij niet goed uitkomt.quote:Op woensdag 6 april 2011 12:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als je uitstaande schuld groter is dan de huidige verkoopwaarde blijf je bij een gedwongen verkoop zitten met schulden, dus zo raar is de stelling niet.
Ik kan een big mac wel in 1 hap opetenquote:Op woensdag 6 april 2011 12:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
wie zijn het dan? En volgens mij zit Xeno gewoon gehuurd hoor....
Die kleine kutlettertjes ook.... maar wacht.... die aardige meneer heeft zulke mooie blauwe ogen... dat zit vast wel goedquote:Op woensdag 6 april 2011 12:36 schreef Censuur-152 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat zou voor vele zomaar kunnen. Als weten ze dat nu waarschijnlijk nog niet.
http://www.google.nl/#hl=(...)&aql=&oq=&fp=1&cad=bquote:Op woensdag 6 april 2011 12:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Die kleine kutlettertjes ook.... maar wacht.... die aardige meneer heeft zulke mooie blauwe ogen... dat zit vast wel goed
Dat heeft daar niks mee te makenquote:Op woensdag 6 april 2011 10:52 schreef BertV het volgende:
ah, het is nu bekend waarom SNS zit te schaven aan z'n hypotheekregels.
"Moody's verlaagt rating SNS Reaal naar Baa2 van Baa1"
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)ar-Baa2-van-Baa1.xml
Gek he, als het nog nooit is voorgekomen? Of kun jij één praktijkvoorbeeld geven waarbij de bank van dat recht gebruik maakte?quote:Op woensdag 6 april 2011 12:43 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
http://www.google.nl/#hl=(...)&aql=&oq=&fp=1&cad=b
'Dat doen de banken toch niet' zegt men dan hier.. tja....
Denk je dat ik mijn huis 100% gefinancieerd heb?quote:Op woensdag 6 april 2011 12:33 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
nee hoor, gewoon de post historie teruggelezen.... Vooral degenen met een grote mond hebben hun huis 100% gefinancierd
Hoe wil je anders reageren op iemand die probeert te beweren dat iedereen een >100% hypotheek heeft waarbij de bank morgen wel eens een bijstorting zou kunnen eisen?quote:Op woensdag 6 april 2011 13:20 schreef Hanoying het volgende:
De e-penissen (of is het e-penii) vliegen weer over de tafel hoor...
Enige nadeel is dat je dan boven de 20k 1.2% vermogensbelasting moet betalen over je spaargeld. Overheid wil echt graag dat iedereen "schulden" maaktquote:Op woensdag 6 april 2011 13:26 schreef Bayswater het volgende:
Bij Centraal Beheer neem je dan ook geen hypotheek, laat die maar verzekeren.
Niets mis met 110 % aflossingsvrij overigens zolang je zelf maar de discipline en de kwaliteit hebt om je spaargeld goed weg te zetten.
De meeste starters beginnen natuurlijk wel met een hypotheek > 100 %.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:23 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Hoe wil je anders reageren op iemand die probeert te beweren dat iedereen een >100% hypotheek heeft waarbij de bank morgen wel eens een bijstorting zou kunnen eisen?
Je kunt hem vragen om met bronnen of bewijzen te komen, maar dat doet hij toch niet. Je kunt hem negeren. (hmm... ok daar heb je een punt) Of je kunt zelf proberen aan te tonen dat hij uit zijn nek kletst. Heeft niets met e-penii te maken. Alhoewel de mijne uiteraard groter is dan de jouwe, nu we het er toch over hebben
![]()
Precies. Dus we praten over een situatie die:quote:Op woensdag 6 april 2011 13:35 schreef Hanoying het volgende:
Als dit ooit zou gebeuren dan springt de overheid echter in. Kan je lenen bij een fonds tegen een rente gelijk aan de hypotheekrente de rente gewoon blijven aftrekken.
Het ligt politiek nu eenmaal wat gevoelig om mensen simpelweg af te laten glijden tot de verdoemenis...
Dan wordt het hier wel stil hoor en halen straks de viva vrouwen de fok ouwehoeren nog in.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:43 schreef Whuzz het volgende:
Kunnen we het misschien hebben over reële scenario's?
Reeel scenario is dat de huizenmarkt nog lekker een paar jaar rustig door zakt.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:43 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Precies. Dus we praten over een situatie die:
a) niet waarschijnlijk is
b) aangepakt zal worden áls het al gebeurd
Kunnen we het misschien hebben over reële scenario's?
En wat heeft dat te maken met het scenario dat banken bijstortingen in de hypotheek gaan eisen? Daar hadden we het namelijk over.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:53 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Reeel scenario is dat de huizenmarkt nog lekker een paar jaar rustig door zakt.
Je bent echt op een baggermoment ingestapt Whuzz....
Waarom zouden ze gaan taxeren als je gewoon betaald, ze gaan hooguit vragen een aflossing binnen 30 jaar te doen als je dat nog niet in de planning hebt.quote:Op woensdag 6 april 2011 12:59 schreef Basp1 het volgende:
Ik zie een gouden toekomst weer voor de makelaars in als de banken alle huizen opnieuw gaan laten taxeren. Ach nee dat doen de banken geheel niet, zolang ze maar maandelijks hun geld vangen.![]()
Goh bijna hetzelfde als huruders die worden ook niet uitgezet zolang ze maar maandelijks blijven betalen, en jaarlijks de huurverhoging slikken.
1. Is waar, een grote stijging is niet echt waarschijnlijk op de korte termijn..... DUHquote:Op woensdag 6 april 2011 13:53 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Reeel scenario is dat de huizenmarkt nog lekker een paar jaar rustig door zakt.
Je bent echt op een baggermoment ingestapt Whuzz....
Slecht nieuws voor de huizenmarktquote:Overigens gaan de jongeren volgens het instituut ondanks dat ze minder inkomsten hebben wel beter met geld om dan twee jaar geleden. Ze komen minder vaak geld te kort en lenen minder.
Ik weet het.. Je vriendin komt naar NL met kleine en je wil een groter huis voor het gezinnetje.quote:Op woensdag 6 april 2011 13:56 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En wat heeft dat te maken met het scenario dat banken bijstortingen in de hypotheek gaan eisen? Daar hadden we het namelijk over.
Oh, en lees als geheugensteuntje nog even mijn regelmatig gelinkte post m.b.t. mijn situatie door. Dan weet je weer waarom ik schijt heb aan dat hele "instapmomenten gedoe".
Wat heb je in de verhuur dan?quote:Op woensdag 6 april 2011 14:06 schreef Sjabba het volgende:
[..]
1. Is waar, een grote stijging is niet echt waarschijnlijk op de korte termijn..... DUH
2. Is persoonlijk, het zijn geen aandelen. ieder heeft eigen redenen. Je koopt vast ook wel zaken waarvan ik zeg; wacht 3 maanden dan is het goedkoper.
Vooralsnog woon ik prima en heb ik zelfs iets in de verhuur :-) Easy money is dat zeg....
Precies. Perfecte moment dus om te kopen!quote:Op woensdag 6 april 2011 14:11 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Ik weet het.. Je vriendin komt naar NL met kleine en je wil een groter huis voor het gezinnetje.
Best te billlijken hoor
In ieder geval beter dan 7 jaar geleden kan ik uit ervaring meldenquote:Op woensdag 6 april 2011 14:24 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Precies. Perfecte moment dus om te kopen!
Whuzz.. Ieck viend jou heel liev en houden van jou altijd maar ieck viend huis niet leuk ieck bien verdrietieg ien huis... Als jij werk ieck huilen moet in huis.. Ieck wiel met jou verhuis naar andere huis waar is meer mens en wienkels voor mij om werken en wienkelen..quote:Op woensdag 6 april 2011 14:24 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Precies. Perfecte moment dus om te kopen!
Als mijn vriendin dat tegen mij zou zeggen was ik duidelijk al enige tijd te laat met haar een schop onder het strakke kontje te geven.quote:Op woensdag 6 april 2011 14:28 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Whuzz.. Ieck viend jou heel liev en houden van jou altijd maar ieck viend huis niet leuk ieck bien verdrietieg ien huis... Als jij werk ieck huilen moet in huis.. Ieck wiel met jou verhuis naar andere huis waar is meer mens en wienkels voor mij om werken en wienkelen..
oops....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |