abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93440354

Welkom in hét Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Het topic heeft een flink aantal vaste posters, elk met hun eigen standpunten en veelal verdeeld in twee "kampen" te weten de huurders en de kopers met her en der een realist die het geheel met lede ogen aanziet. Gelukkig gaat dit alles gepaard met wederzijds respect en zinvolle discussies en argumentatie! ;)

Deze topicreeks loopt al meer dan 100 delen. Ruim 30000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 100 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De laatste paar topics:
Huizenmarkt # 101: Waar 'de complexe factoren' de markt bepalen
Huizenmarkt # 102: Waar we lekker op de HRA aftrekken.
Huizenmarkt # 103: Waar de huizenmarkt-zeepbel wordt ontkend
Huizenmarkt # 104: Waar de huizenmarkt voorlopig op slot blijft
Huizenmarkt #105: Waar huurders wachten op de val... en wachten...
Huizenmarkt # 106: Waar soms gewoon even niet betaald wordt
Huizenmarkt # 107: Nederland zit op lenen
Huizenmarkt # 108: Krimpregio's leidend in woningmarkt
Huizenmarkt # 109: Waar de banksters -2% voorspellen voor 2011

[ Bericht 1% gewijzigd door xenobinol op 28-02-2011 14:50:41 ]
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_93440457
Uniek op Fok, 110 topics over hetzelfde, waar is DAM trouwens, die zou toch met Kerst unbanned worden :(
pi_93440525
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 14:45 schreef Emu het volgende:
Uniek op Fok, 110 topics over hetzelfde
Waarbij je 'hetzelfde' in dit geval letterlijk kunt nemen. :+
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_93440699
Nou zo uniek is dat toch niet?
I'll sing you a lullaby.
pi_93440736
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 14:51 schreef xenobinol het volgende:
Nou zo uniek is dat toch niet?
Dit is toch echt het enige topic waar het voorspelde gebeuren al ZO lang niet is gebeurd ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_93440936
De SC-reeks in POL gaat ook al 10 jaar over hetzelfde. :')
pi_93440987
quote:
ING: bouw dieper in dal door hogere inkoopprijzen

Hogere materiaalkosten vormen, na de uitvallende vraag en het slechte weer van de afgelopen twee winters, de volgende tegenslag voor de bouwsector. Dit stelt het ING Economisch Bureau. Door de duurdere bouwmaterialen komen de rendementen op bestaande projecten flink onder druk te staan. Deze projecten zijn in crisistijd vaak tegen bodemprijzen binnengehaald.

Door de aanhoudende hevige concurrentie in de bouw zien daarbij nog weinig aannemers mogelijkheden om hogere prijzen door te berekenen.

De huidige kosten van bouwmaterialen liggen begin 2011 nog maar 0,9 procent hoger dan een jaar eerder. Veel bouwtoeleveranciers zien zichzelf echter door de oplopende grondstofprijzen de komende maanden gedwongen hun verkoopprijzen te verhogen.

Bouwbedrijven gaan te maken krijgen met hogere inkoopprijzen terwijl zij zelf door de felle concurrentie, vanwege het nog steeds beperkte aantal opdrachten, niet de kans zien om hogere prijzen door te berekenen. Dit kan voor veel aannemers het laatste vlees zijn dat van de botten wordt geschraapt.

Duurdere inkopen hebben grote invloed op de projecten van bouwbedrijven die zij al in de orderboeken hebben gezet. Deze projecten zijn vaak noodgedwongen tegen bodemprijzen binnengehaald omdat het orderboek leeg liep. Als voor deze projecten de benodigde bouwmaterialen boven de gebudgetteerde kosten uitstijgen, verdampt de gecalculeerde marge of wordt het verlies nog groter.

Door de malaise in de bouw steeg het aantal faillissementen met 13 procent in 2010 tot 1.126. Dit hoge aantal faillissementen was vooral een gevolg van de uitvallende vraag waardoor de bouwproductie in 2010 kromp met 10,5 procent. Daarnaast veroorzaakte het slechte weer in de afgelopen twee winters voor veel stagnatie van werkzaamheden waardoor bedrijven geen omzet draaiden terwijl de vaste kosten zoals de loonbetalingen gewoon doorliepen. Bouwbedrijven kwamen hierdoor ook in liquiditeitsproblemen met in sommige gevallen een faillissement tot gevolg.

Jan van der Doelen, sectormanager Bouw van de ING: " De hoge materiaalkosten komen op een bijzonder ongunstig ogenblik voor de bouw. Het is een van de weinige sectoren die nog geen herstel laat zien.

bron:NVM
Mooi toch? Investeren in vastgoed word nog minder aantrekkelijk ^O^
I'll sing you a lullaby.
pi_93441090
Ik moet toch zeggen dat ik echt wel heel blij ben met mijn gekochte appartementje. Niet alleen omwille het feit dat ik per maand geen 500 euro van mijn zuurverdiende centen dien af te dragen aan een of andere verhuurderdebiel. Maar ook omdat ik hier lekker kan doen en laten wat ik wil!

Het enige wat ik hier op 1 jaar heb moeten doen aan onderhoud is een vaatwas uitbreken uit de keuken omdat een onderdeel onderin stuk was, dat heeft me welgeteld 3 uur gekost en 18,75 euro om te herstellen. Verder staat er hier weinig te doen buiten een defecte lamp uitdraaien en vervangen, of de gasketel een nazicht geven.

Hier zit ik dan met mijn nettomaandlasten @ 348 euro per maand (100% van de waarde van het appartement geleend over 20 jaar).
pi_93441100
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 14:52 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Dit is toch echt het enige topic waar het voorspelde gebeuren al ZO lang niet is gebeurd ;)
Whuzz is als een kikker in de kookpot ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_93441247
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:00 schreef Emu het volgende:
Ik moet toch zeggen dat ik echt wel heel blij ben met mijn gekochte appartementje.
Cognitieve dissonantie! Xeno! PAK HEM! :o
pi_93441303
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Beter een kikker een warme kookpot dan een angsthaas in een koud huurhol ;)
pi_93441435
quote:
Ik moet toch zeggen dat ik echt wel heel blij ben met mijn gekochte appartementje. Niet alleen omwille het feit dat ik per maand geen 500 euro van mijn zuurverdiende centen dien af te dragen aan een of andere verhuurderdebiel.
Maakt dat uit dan, 500 euro afstaan aan een verhuurderdebiel of 1000 euro aan een woekerbankier?
pi_93441463
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:04 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Cognitieve dissonantie! Xeno! PAK HEM! :o
Momenteel is hij er heel blij mee :)
I'll sing you a lullaby.
  maandag 28 februari 2011 @ 15:11:10 #14
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_93441513
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Momenteel is hij er heel blij mee :)
kortetermijndenkers..
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_93441597
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:09 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Maakt dat uit dan, 500 euro afstaan aan een verhuurderdebiel of 1000 euro aan een woekerbankier?
Als na 20 jaar (in zijn geval) de betaling naar 0 terugvalt en in die 20 jaar de betaling aan de verhuurdebiel zo ongeveer verdubbelt is dat nogal een verschil ja.

Verhuurders debiel noemen i ben ik het overigens niet mee eens. Als er één groep is die zich de ballen uit de broek lacht zijn het verhuurders wel. Die hebben het goed voor elkaar :D
pi_93441781
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:13 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Als na 20 jaar (in zijn geval) de betaling naar 0 terugvalt
Waar staat dat?
pi_93441902
quote:
Hier zit ik dan met mijn nettomaandlasten @ 348 euro per maand (100% van de waarde van het appartement geleend over 20 jaar).
Daar.
Kan zijn dat het aflossingsvrij is natuurlijk. In dat geval ben ik met je eens dat het weinig uitmaakt.
(Sterker nog, ik zou liever huren dan aflossingsvrij kopen. Bij huren is iig nog iemand anders verantwoordelijk voor het lekkende dak...)
  maandag 28 februari 2011 @ 15:40:54 #18
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_93442744
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:21 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Daar.
Kan zijn dat het aflossingsvrij is natuurlijk. In dat geval ben ik met je eens dat het weinig uitmaakt.
(Sterker nog, ik zou liever huren dan aflossingsvrij kopen. Bij huren is iig nog iemand anders verantwoordelijk voor het lekkende dak...)
Aflossingsvrij kopen wil niet zeggen dat je niet af mag lossen, er ontbreekt alleen een verplichting maandelijks af te lossen.

Ik ben momenteel behoorlijk pessimistisch over de huizenmarkt en ben erg blij dat ik momenteel nog geen huis bezit in NL (al heb ik het met twee stuks vastgoed in het buitenland nog veel beroerder gedaan, denk wel zo'n -25 % in 1 jaar tijd maar goed die gaan verder nergens heen dus komt wel weer een keer goed).

In ieder geval stap ik over een jaar of 2 in NL ook weer rustig in tot in de buurt van mijn maximale hypo en liefst zo veel mogelijk aflossingsvrij. Ik zet wel de rente lang vast maar verder bepaal ik zelf wel wanneer ik aflos.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_93443397
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:40 schreef Hanoying het volgende:
Ik ben momenteel behoorlijk pessimistisch over de huizenmarkt en ben erg blij dat ik momenteel nog geen huis bezit in NL (al heb ik het met twee stuks vastgoed in het buitenland nog veel beroerder gedaan, denk wel zo'n -25 % in 1 jaar tijd maar goed die gaan verder nergens heen dus komt wel weer een keer goed).
En huizen in Nederland lopen regelmatig weg ofzo? Stel dat mijn huis wil verhuizen, krijg ik daar nog melding van? Of is mijn huis gewoon weg als ik een keer 's avonds thuiskom? :o
Nogal tegenstrijdig natuurlijk. Je bent blij dat je geen huis bezit in NL, want je bent pessimistisch over de markt. Maar je hebt wel onroerend goed in het buitenland dat met 25% gedaald is maar dát is niet erg want dat gaat nergens heen :?
pi_93443681
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:57 schreef Whuzz het volgende:

[..]

En huizen in Nederland lopen regelmatig weg ofzo? Stel dat mijn huis wil verhuizen, krijg ik daar nog melding van? Of is mijn huis gewoon weg als ik een keer 's avonds thuiskom? :o
Nogal tegenstrijdig natuurlijk. Je bent blij dat je geen huis bezit in NL, want je bent pessimistisch over de markt. Maar je hebt wel onroerend goed in het buitenland dat met 25% gedaald is maar dát is niet erg want dat gaat nergens heen :?
Kijk, dat noemen ze nou cognitieve dissonantie. Je begint zolangzamerhand echt een expert te worden!

Afijn, het doet er natuurlijk sowieso helemaal niet toe of je huis kan weglopen of niet. Maarja, je moet toch wat verzinnen om je verkeerde beslissing te rationaliseren. :')
pi_93443903
quote:
Veel handtekeningen actie tegen hoge hypotheekrentes

De bond heeft dit nu aan de banken laten weten en verwacht binnen twee weken een reactie. Komt er niks, dan staat de bond bij de banken op de stoep.

Volgens de Consumentenbond betalen Nederlandse consumenten gemiddeld 1 procent te veel voor hun hypotheek. "We vinden dat de banken de klanten tegemoet moeten komen'', aldus een woordvoerster. "Desnoods gaan we er op de stoep liggen.''

De bond stelt dat de banken miljarden verdienen ten koste van de klant. "De politiek neemt nog een afwachtende houding aan. Daarom willen we de druk verder opvoeren om banken te laten stoppen met het verdienen van miljarden over de rug van de consument".

bron: NVM
Zo... zo... dat de superleners goed waren in het zetten van een kruisje wisten we al... nu doen ze dat wederom massaal. Maar dit keer zijn ze boos omdat ze zich genaaid voelen door de banken. Die grote boze banken vragen zomaar teveel geld voor hun geleende kapitaaltje.... boehoe... :'(

Tja..... als de rente een beetje stijgt is het toch wel een hele bak geld hè _O-

Maar goed... kennelijk hoeven ze niet hard te werken voor hun geld want ze hebben tijd over om op de stoep te gaan liggen, ik denk niet dat banksters daar echt van onder de indruk zullen zijn. Ze zijn het nl. wel gewend om over mensen heen te lopen :D
I'll sing you a lullaby.
  maandag 28 februari 2011 @ 16:09:36 #22
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_93443909
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:57 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ach, het is leuker als ze met 30 % stijgen maar ze eten geen brood. Het één is momenteel een aardbeienveld en het ander is een appartement dat wordt verhuurd. Levert zelfs nog iets op.

Andere situatie dan Nederland en andere spelregels. Hoewel er natuurlijk wel wat overeenkomsten zijn. De overeenkomst en beste les is dat je als je al eigenaar bent maar het beste je schouders op kan halen over de hele markt maar dat je als potentiële koper een goed moment moet kiezen en dat dat moment wat betreft nederland nog niet gekomen is :P
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_93445636
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 15:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je weet dat dat verhaal een mythe is die niet klopt. :P
pi_93446060
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 16:44 schreef Basp1 het volgende:
Welja, schop Xeno zijn wereld even door de war.

Hee, Xeno! Die vriend van je, Sinterklaas, is in het echt een bankster! Met koophuis!

[/Schepje bovenop modus]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_93446285
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 16:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die kikker heeft op een gegeven moment door dat hij gekookt word, Whuzz daarentegen denkt dat het komt door zijn HR++ glas ;)
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')