SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De laatste paar topics:
Huizenmarkt # 101: Waar 'de complexe factoren' de markt bepalen
Huizenmarkt # 102: Waar we lekker op de HRA aftrekken.
Huizenmarkt # 103: Waar de huizenmarkt-zeepbel wordt ontkend
Huizenmarkt # 104: Waar de huizenmarkt voorlopig op slot blijft
Huizenmarkt #105: Waar huurders wachten op de val... en wachten...
Huizenmarkt # 106: Waar soms gewoon even niet betaald wordt
Huizenmarkt # 107: Nederland zit op lenenCalm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Ik voorzag dat 20 jaar geleden ook al, maar het was zo aantrekkelijk om gebruik te maken van goedkope arbeid in het buitenland. Elk bedrijf moest daar van profiteren. Het probleem wat er ontstaan is dat ook de betere banen (lees: hoog opgeleid, innovatie, ontwerp etc.) weggaan als gevolg van off-shoring. NL is voor veel bedrijven te duur om goederen te produceren die wereldwijd verkocht kunnen worden. Het gevolg is dat goederen heel goedkoop en diensten heel duur geworden zijn. De hele maakindustrie is weg uit NL, het probleem is dat als goederen duurder gaan worden wij daar niet snel op kunnen anticiperen en dus een tijd van sterk dalende welvaart tegemoet kunnen zien.quote:Op woensdag 23 februari 2011 11:43 schreef BertV het volgende:
Toch zal het dan alleen inleveren voor het westen zijn en groei voor het oosten.
Mijn helderziende oma had het over het "gele gevaar", al twintig jaar geleden.
Op dat moment was het voor ons alleen gniffelen om die opmerking.
Als je geen zorgen hebt over gezondheid, eten en huisvesting en daarnaast nog voldoende tijd overheid om na te denken over andere zaken ben je een rijk mens imo. Ware rijkdom zit tussen de orenquote:Nederlanders raken in shock als ze het ook maar iets minder hebben.
Een kleiner huis?Een kleinere auto?
Minder op vakantie?
![]()
Ik wil niet zeggen dat ik niet materialistisch ben, maar ben wel sneller tevreden.
Je begint het bíjna te snappen. Het enige probleem van dalende huizenprijzen is voor mensen die om wat voor reden dan ook van een koophuis af willen en terug naar huur gaan en die daarnaast te weinig hebben afgelost. Iedereen die een huis bezit, dat kan blijven betalen (ongeacht de huidige waarde van het huis of al-dan-niet opgenomen overwaarde) en niet weg hoeft, heeft geen probleem.quote:Op woensdag 23 februari 2011 11:06 schreef xenobinol het volgende:
Zolang je overwaarde verdampt is een lagere koopsom geen enkel probleem immers de andere woning is ook lager geprijsd. Het probleem zit voornamelijk bij mensen die de overwaarde hebben opgenomen en bij de mensen die de afgelopen 5 jaar zijn ingestapt.
quote:Op woensdag 23 februari 2011 12:44 schreef Bayswater het volgende:
Moet die TT niet met een lange IJ ?
Of als mensen de restschuld van hun oude woning niet meer mee mogen/kunnen financieren bij de aankoop van een nieuwe woning omdat de maximale hypotheek 112% van de waarde van de woning is. Een starter zal dan eerst zijn onderwaarde weg moeten werken voordat hij door kan stomen naar een eengezinswoningquote:Op woensdag 23 februari 2011 13:04 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Je begint het bíjna te snappen. Het enige probleem van dalende huizenprijzen is voor mensen die om wat voor reden dan ook van een koophuis af willen en terug naar huur gaan en die daarnaast te weinig hebben afgelost.
Dat het slecht voor de doorstroming is zul je mij niet horen betwisten. Maar dat is nog al wat anders dan de paniek waar lui als Xeno en Asfixia op hopenquote:Op woensdag 23 februari 2011 13:17 schreef janatwork het volgende:
[..]
Of als mensen de restschuld van hun oude woning niet meer mee mogen/kunnen financieren bij de aankoop van een nieuwe woning omdat de maximale hypotheek 112% van de waarde van de woning is. Een starter zal dan eerst zijn onderwaarde weg moeten werken voordat hij door kan stomen naar een eengezinswoning
Wat doen dan al die spreekpoppen op de buis die klagen over de slechte doorstroming?quote:Op woensdag 23 februari 2011 13:04 schreef Whuzz het volgende:
Iedereen die een huis bezit, dat kan blijven betalen (ongeacht de huidige waarde van het huis of al-dan-niet opgenomen overwaarde) en niet weg hoeft, heeft geen probleem.
Nederland is een open economie, als het in de wereld slechter gaat dan gaat het ook slechter met Nederland. Vergeet ook niet dat Nederland gigantische bedragen heeft uitstaan in de landen die je nu net zelf noemt. Dat blijft niet zonder gevolgen voor het besteedbaar inkomen van de Nederlander. Tel daar nog even de toekomstige energie en grondstof crisis en vergrijzing bij op en ik ben blij dat ik niet vastgeketend zit in mijn koopdoosquote:Wanneer escaleert zo'n situatie tot een "drama"?: als naast de daling op de huizenmarkt er tevens een sterke verslechtering van de arbeidsmarkt is, omdat dán ineens veel meer mensen moeten verkopen (baan kwijt en niet meer betalen = verkopen) en gedwongen dat verlies moeten pakken. Voorbeelden zie je in USA, Ierland en Spanje.
Zolang die arbeidsmarkt geen probleem is (zoals in Nederland het geval is) blijft dit "probleem" beperkt tot een zeer kleine groep. De cijfers (aantallen gedwongen verkopen, werkeloosheidspercentages, aantal mensen met hypotheekachterstanden, lage aantal verkochte woningen, trage daling prijzen) geven dat dan ook prima weer.
Je hoeft niet te verkopen maar feit is dat een hoop mensen niet eens kunnen verkopen. Dat is een groot verschil Whuzz.quote:In NL moeten de meeste huizenbezitters niet. Ze hebben gewoon een baan, de werkloosheid hoort bij de laagsten ter wereld en kunnen hun hypotheek normaal betalen. Er zijn er genoeg die best willen verkopen, maar dat niet persé hoeven en dat dus simpelweg niet gaan doen tegen een prijs die ze niet zint. Kun je lang gaan zitten wachten en de prijzen zullen echt wel wat dalen, maar dan voornamelijk door stagnatie en "inhaling" door inflatie.
Als je de limieten respecteert kom je er niet mee in aanvaring, het ontkennen van de limieten is veel gevaarlijker imo.quote:Maar goed. Dat wijkt misschien allemaal wat teveel af van de zwart-wit schaapjes die alleen in extreme scenario's kunnen denken
Als ik "vast" zou zitten in mijn 60 m2 startersappartement en ik zou en volgende stap in mijn leven willen maken (samenwonen, kinderen maken, verhuizen voor carrière) zou ik toch aardig in paniek raken...quote:Op woensdag 23 februari 2011 13:24 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat het slecht voor de doorstroming is zul je mij niet horen betwisten. Maar dat is nog al wat anders dan de paniek waar lui als Xeno en Asfixia op hopen
Overigens was dat wel de reden dat ik gewacht heb tot ik kon "starten" in een huis dat groot genoeg was om de rest van mijn leven in te kunnen wonen
De vraag is of de bezitters van >200k woningen hun huis wel met verlies kunnen verkopen of dat de toekomst plannen allemaal op de lange baan geschoven gaan worden. Persoonlijk denk ik het laatste en zal de huizenprijs dus langzaam door de inflatie gecorrigeerd worden.quote:Op woensdag 23 februari 2011 13:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat doen dan al die spreekpoppen op de buis die klagen over de slechte doorstroming?
Waarom willen >200k huiseigenaren graag verhuizen naar een ander stulpje?
En dus blijf je in je huidige woning zitten waar je de vaste lasten prima van kunt betalen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 13:17 schreef janatwork het volgende:
[..]
Of als mensen de restschuld van hun oude woning niet meer mee mogen/kunnen financieren bij de aankoop van een nieuwe woning omdat de maximale hypotheek 112% van de waarde van de woning is. Een starter zal dan eerst zijn onderwaarde weg moeten werken voordat hij door kan stomen naar een eengezinswoning
En waarom dalen de huizenprijzen maar zo weinig en weigert men verlies te nemen?quote:Op woensdag 23 februari 2011 13:24 schreef xenobinol het volgende:
Wat doen dan al die spreekpoppen op de buis die klagen over de slechte doorstroming?
Waarom willen >200k huiseigenaren graag verhuizen naar een ander stulpje?
En hoe verklaar jij dan dat de werkloosheid al weer een paar maanden daalt, er in Duitsland (waar we zo van afhankelijk zijn) er al weer krapte is op de arbeidsmarkt? Nou, nou, wat een gevolgen voor nederland.quote:Nederland is een open economie, als het in de wereld slechter gaat dan gaat het ook slechter met Nederland. Vergeet ook niet dat Nederland gigantische bedragen heeft uitstaan in de landen die je nu net zelf noemt. Dat blijft niet zonder gevolgen voor het besteedbaar inkomen van de Nederlander. Tel daar nog even de toekomstige energie en grondstof crisis en vergrijzing bij op en ik ben blij dat ik niet vastgeketend zit in mijn koopdoos
Nee, die mensen kúnnen wel verkopen, maar weigeren dat tegen elke prijs te doen, dat is een groot verschil Xeno.quote:Je hoeft niet te verkopen maar feit is dat een hoop mensen niet eens kunnen verkopen. Dat is een groot verschil Whuzz.
Zoals je zelf al zegt ben je gelukkig met een eensgezinswoning, een paar vrienden van mij zijn wat minder gelukkig met hun 60m2 startersappartement zonder ruimte voor een vriendin, laat staan voor kinderen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 13:40 schreef HansvD het volgende:
[..]
En dus blijf je in je huidige woning zitten waar je de vaste lasten prima van kunt betalen.
Gelukkig heb ik al een eengezinswoning waar ik zeer tevreden over ben. Dus de eventuele daling boeit me niets. Mochten de prijzen echt lomp gaan stijgen kan ik altijd nog verkopen en groter gaan wonen...
Precies. Wat minder gelukkig. Dat is nu eenmaal het gevolg van dingen als een crisis, recessie, slechte huizenmarkt, enz. Sommige mensen zijn dan wat minder gelukkig. Of dat nou is omdat je even niet kunt verhuizen, geen salarisverhoging krijgt, je kinderopvang toeslag gehalveerd ziet worden, je sociale huur met 5% omhoog gaat, of wat dan ook...quote:Op woensdag 23 februari 2011 13:44 schreef janatwork het volgende:
een paar vrienden van mij zijn wat minder gelukkig
Sure Whuzz... in jouw wereld is dat zoquote:Op woensdag 23 februari 2011 13:42 schreef Whuzz het volgende:
En waarom dalen de huizenprijzen maar zo weinig en weigert men verlies te nemen?
---
Nee, die mensen kúnnen wel verkopen, maar weigeren dat tegen elke prijs te doen, dat is een groot verschil Xeno.
Het begint onderhand wel tijd te worden ja...quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:09 schreef Scorpie het volgende:
Goed, einde van Februari is alweer in zicht, de maand waarin DE slachting plaats zou vinden die eigenlijk in Januari 2011, December 2010, November 2010, Oktober 2010, September 2010, en ga zo nog maar even door zou moeten plaatsvinden.
In de navolgende post zal Xeno onderbouwen waarom in zijn wereld dit niet zo is. In een net uitgewerkte uiteenzetting zal hij met cijfers en bronnen laten zien dat de huisverkoper inderdaad massaal bezig is om verlies te nemen en dat zijn eerdere voorspellingen duidelijk aan het uitkomen zijn.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Sure Whuzz... in jouw wereld is dat zo![]()
De markt is ingestort.....quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:14 schreef Whuzz het volgende:
[..]
In de navolgende post zal Xeno onderbouwen waarom in zijn wereld dit niet zo is. In een net uitgewerkte uiteenzetting zal hij met cijfers en bronnen laten zien dat de huisverkoper inderdaad massaal bezig is om verlies te nemen en dat zijn eerdere voorspellingen duidelijk aan het uitkomen zijn.
Als alternatief zal hij eventueel roepen dat de huizenmarkt in maart toch écht gaat instorten, waarna we hem eind maart wederom uitlachen, zoals we aan het eind van elke maand doen. Wordt vervolgt.
De markt in spanje en usa is ingestort. De markt in NL is gestagneerd. Nogal een verschil.quote:
Daar teken ik voorquote:Het is maar goed dat jij zo content bent met je koophuisje dat je er je leven lang wel wilt blijven wonen want de komende jaren ga je inderdaad helemaal nergens heen.
In Whuzz zijn wereld heeft 'niet willen verkopen' geen enkele correlatie met >200k woningen op Funda. Die mensen kunnen hun woning nl. zo verkopen als ze willenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.echter...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
Stagneren betekend dat ze op hetzelfde niveau blijft.... daar is geen sprake van. De markt is met zeker 40% gekrompen, m.a.w. Whuzz.... ze is gecrashed.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:25 schreef Whuzz het volgende:
De markt in spanje en usa is ingestort. De markt in NL is gestagneerd. Nogal een verschil.
quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:25 schreef xenobinol het volgende:
echter...en...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan je gewauwel dat hij al gecrashed is... jij riep een 30% daling. Dát was jouw crash. Dus ik neem aan dat je bedoelt dat dat dan in maart wel zal gebeuren?
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
De markt is ingestort, de prijsontwikkeling gestagneerd.quote:Op woensdag 23 februari 2011 14:25 schreef Whuzz het volgende:
[..]
De markt in spanje en usa is ingestort. De markt in NL is gestagneerd. Nogal een verschil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |