Helemaal niet verkeerd hoor om zo te trainen. Vroeger heb ik altijd veel gefietst van huis naar school/werk en naar training. Ik liep toen m'n beste tijden.quote:Op zondag 20 februari 2011 19:39 schreef bananablues het volgende:
Het idee is dat ik 4 boterhammen eet op mn werk rond half 5 en een banaan meeneem om vlak voor de hardlooptraining op te eten.
En deze keer een volle bidon water/limonade meenemen :-)
Maar dat is de enige dag dat ik eventjes tekeer ga (op de fiets gewoon rustig aan hoor), derest van de week doe ik echt rustig aan.
Bij mij zijn trainingstijden niet te vergelijken met m'n pr's. In trainingen loop ik veel lanzamer.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:19 schreef jack4ya het volgende:
Slakje hier heeft een heerlijk rondje rondom het Naardermeer gedaan.![]()
Afstand: 13,5 km - TIjd: 1:28:00 - Tempo: 6:30 / km
PR op 8km (51:38 = -0:01:00) & PR op 10km (1:04:38= -0:01:06)
Gaat weer lekker.![]()
Ik heb dat ik na een interval interval (5km 2min/1min) de loop erna fors sneller loper. (10/5% sneller). Ik gebruik dat dus ook bij een wedstrijd 3/4 ervoor een interval. Best handig.
Betekent dit dan ook dat er nog 'rek' in mijn tempo zit?
Dat heb ik ook. Bij trainingen hou ik toch in m'n achterhoofd een "het moet wel leuk blijven"-gevoel. Ook omdat ik na een wedstrijd waarin ik diep ga nogal eens fikse hoofdpijn krijg daarna, schijnt met niet goed afkoelend hoofd te maken te hebben. Ik heb geen zin om dat na elke training te hebben, dus dan span ik me niet overdreven in. Gevolg is dat je jezelf bij wedstrijden kunt verrassen. Op 't juiste moment pieken hequote:Op maandag 21 februari 2011 09:57 schreef e-runner het volgende:
Bij mij zijn trainingstijden niet te vergelijken met m'n pr's. In trainingen loop ik veel lanzamer.
Idd onzin. Daarnaast: jij loopt behoorlijke afstanden, doen die mannen dat ook? En die mannen zijn miss wel langer bezig dan jij + ze zijn man en kunnen dus harder lopen.quote:Op maandag 21 februari 2011 14:33 schreef jack4ya het volgende:
Naja, weet je, ik noem het slakken tempo, omdat er om mij heen voornamelijk mannen zijn, die lopen zo'n beetje 12/14km/h. Dan is het best raar als ik dan met 8/9,5 km/h aankom.
Tuurlijk, ieder zijn race, ieder zijn tempo, maar het duurde toch even voordat ik niet meer hoefde te slikken.
Het hielp mij om te relativeren en dat doe ik mede door mezelf een slakje te noemen.
Eigenlijk onzin, want voor mij (en Jojogirl) duizenden de anderen die he-le-maal niets fixen.
Misschien dat we een aantal wedstrijden er uit kunnen halen? Er staan nog wedstrijden van 2009 in.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:44 schreef thettes het volgende:
Op uit de wiki wordt niet gebruikt zeker??
Ik zou nog een stukje schrijven voor de OP, staat nog steeds op mijn takenlijstquote:Op maandag 21 februari 2011 14:52 schreef 1517 het volgende:
[..]
Misschien dat we een aantal wedstrijden er uit kunnen halen? Er staan nog wedstrijden van 2009 in.
Kijkt er iemand wel eens naar tijden in de OP?
Ben nu een trotse eigenaar van een paar fivefingers
Ik fiets nu het nog donker is 's avonds op een tourfiets, lekker groot voorlicht :-). Inderdaad rustig aangedaan. Ik heb ook geen last van mn maag bij het fietsen, ideaal. Het was alleen wel koud ;xquote:Op maandag 21 februari 2011 09:39 schreef e-runner het volgende:
[..]
Helemaal niet verkeerd hoor om zo te trainen. Vroeger heb ik altijd veel gefietst van huis naar school/werk en naar training. Ik liep toen m'n beste tijden.
Hoewel 60 km wel veel is, maar als je rustig fietst (en gewend bent aan fietsen) is het ook lekker om uit te fietsen na een training. Je doet het op een racefiets?
Het mooie aan fietsen vond ik altijd dat ik gewoon stevig kon eten van te voren en er geen last van had. Met hardlopen is het altijd rommelen met het eten, bij intensieve training kan m'n maag niet erg veel verdragen.
Hoe kun je een wedstrijd organiseren waar van de afstand niet klopt? Ik snap dat nietquote:Op woensdag 23 februari 2011 00:34 schreef beertenderrr het volgende:
jde_kok, mooie tijd op de 5km!wordt dan nog wat deze zomer als het zo blijft doorgaan
afgelopen weekend mijn 1e en laatste cross van het seizoen gelopen in het Amsterdamse bos. Was een 10km cross en was in 34:27 weer terug. Helaas, het is dan wel een wereldtijd, maar de afstand klopte dus niet. Achteraf bleek het eerder 8,5km te zijn. Dan is het me alsnog goed afgegaan, aangezien een cross toch altijd aanzienlijk zwaarder is dan een wegwedstrijd. Ook dat belooft dus veel goeds voor het wegseizoen. Uiteindelijk 15e van de 24 studenten geworden, waar ik best tevreden over ben. De meesten lopen namelijk al van jongs af aan en ik ben pas 3 jaar bezig eigenlijk. Met een jaar hard trainen moet er vast wel een hogere klassering in zitten volgend jaar.
Verder is het nu uitkijken naar aankomend weekend. Dan is het NSK indoor, waar ik de 3km ga lopen. Dit zal op een 200 meter baan zijn. Ik hoop mijn pr op de 3km daar in ieder geval te verbeteren, die staat nu op iets van 10:29. Ik ga denk een schema opstellen van 10:15 en dan hopen dat ik het vol ga houden, of zelfs nog ga overtreffen. Het is wel even wennen, aangezien het op een 200m baan gehouden wordt die enigszins helt. Ik hoop dat ik er geen zware blessures aan over ga houden, maar vrees er ergens wel voor. 3km is toch een flink eind, en echt gewend aan spikes ben ik ook nog niet. Naja, als het niet meer gaat, stap ik gewoon uit.
Thnx!quote:Op woensdag 23 februari 2011 07:16 schreef 1517 het volgende:
[..]
Hoe kun je een wedstrijd organiseren waar van de afstand niet klopt? Ik snap dat niet![]()
Is er mogelijkheid dat NSK te volgen op internet? Heel veel succes! Heb jij ooit wel eens over barefooting na gedacht?
Ik zet het scherm gewoon alleen op tijd en achteraf zie ik wel wat de hartslag was. Want anders ga ik steeds kijken op welke hs ik zit en hoe het gaat. Vroeger liep ik altijd zonder hs meter en nu ook vaak, maar het is wel leuk om te volgen of de conditie beter wordt.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 22:10 schreef No-P het volgende:
Haha. Een hartslagmeter is niet zo duur. 2-3 tientjes heb je wel een basismodel, me dunkt. Veel lopers hier hebben er een gpsfunctie bij (voornamelijk de forerunner 305, (die ook redelijk te gebruiken is op de fiets)), die ook de route en het tempo registreert en dan praat je over 135e+. 75%hsmax is tempozone "ontspannen lopen en in volle zinnen kunnen praten". Vooral met duurlopen is een hartslagmeter wel handig. Met intervallen heeft het geen nut, aangezien je hartslag te langzaam reageert.
Enige nadeel is dat ik minder vaak op gevoel loop door de hartslagmeter en minder precies een tempo kan lopen zonder op het horloge te kijken door de gps. Voor dat ik hem had, was ik daar beter in getraind (vooral op de baan). Eigenlijk moet ik wat vaker met het horloge in de zak lopen.
Crossen zijn niet zo precies geloof ik, maar 1.5 km is wel erg veel. Desondanks een mooie tijd.quote:Op woensdag 23 februari 2011 00:34 schreef beertenderrr het volgende:
jde_kok, mooie tijd op de 5km!wordt dan nog wat deze zomer als het zo blijft doorgaan
afgelopen weekend mijn 1e en laatste cross van het seizoen gelopen in het Amsterdamse bos. Was een 10km cross en was in 34:27 weer terug. Helaas, het is dan wel een wereldtijd, maar de afstand klopte dus niet. Achteraf bleek het eerder 8,5km te zijn. Dan is het me alsnog goed afgegaan, aangezien een cross toch altijd aanzienlijk zwaarder is dan een wegwedstrijd. Ook dat belooft dus veel goeds voor het wegseizoen. Uiteindelijk 15e van de 24 studenten geworden, waar ik best tevreden over ben. De meesten lopen namelijk al van jongs af aan en ik ben pas 3 jaar bezig eigenlijk. Met een jaar hard trainen moet er vast wel een hogere klassering in zitten volgend jaar.
Verder is het nu uitkijken naar aankomend weekend. Dan is het NSK indoor, waar ik de 3km ga lopen. Dit zal op een 200 meter baan zijn. Ik hoop mijn pr op de 3km daar in ieder geval te verbeteren, die staat nu op iets van 10:29. Ik ga denk een schema opstellen van 10:15 en dan hopen dat ik het vol ga houden, of zelfs nog ga overtreffen. Het is wel even wennen, aangezien het op een 200m baan gehouden wordt die enigszins helt. Ik hoop dat ik er geen zware blessures aan over ga houden, maar vrees er ergens wel voor. 3km is toch een flink eind, en echt gewend aan spikes ben ik ook nog niet. Naja, als het niet meer gaat, stap ik gewoon uit.
Dit kan ook te maken hebben met cardic drift.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 10:40 schreef e-runner het volgende:
[..]
Het wisselt ook sterk als ik terugkijk. Dan loop ik 6.43 p/km met hs 131 en dan een stuk verder is het 134 met 6.12. Terwijl de omstandigheden vrijwel hetzelfde zijn.
Dit is gemeten over langere stukken, ik druk laptime op bepaalde stukken in om te vergelijken.
Dat verschijnsel is mij bekend, dat heb ik op langere duurlopen ondervonden. Dan loopt je hs op het eind wel op. Dit was echter al in het begin van een loopje.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 12:33 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Dit kan ook te maken hebben met cardic drift.
Dit is een automatische reactie waarbij je lichaam probeert de lichaamstemperatuur te regelen door o.a. meer te zweten, en door bloedvaten in je huid wijd open te zetten. Hierdoor neemt het bloedvolume dat in circulatie is om je benen te voorzien van zuurstof, af, en bij afnemend volume moet je hart meer slagen maken om toch de circulatiesnelheid in je beenspieren op peil te houden. Dus hogere hartslag.
(cardiac drift of geleidelijk verhoging van hartslag kan overigens ook komen door vochtverlies, electrolyten onbalans, en afname van terugstroom bloed (bloed blijft wat meer in je benen 'hangen'). http://trainerpaul.blogspot.com/2009/07/cardiac-drift.html
En op een 400 m baan! Hoe liep dat trouwens op een 200 m baan? Lijkt me zwaarder.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 14:44 schreef beertenderrr het volgende:
10:30 Gelopen op de 3km. Ben wel tevredenmet een beetje training moet dat wel harder kunnen.
Kan zelf nog niet een vergelijking maken, aangezien ik nog niet eerder een 3km wedstrijd heb gelopen op een 400m baan en ook niet in de buitenluchtquote:Op zondag 27 februari 2011 11:02 schreef e-runner het volgende:
[..]
En op een 400 m baan! Hoe liep dat trouwens op een 200 m baan? Lijkt me zwaarder.
Je kan toch ook middenvoets lopen? en dan de voorvoet aan het eind van de wedstrijd gebruiken als je wat wilt versnellen? Ben benieuwd wat voor tijd je gaat lopen (en of je niet weer geblesseerd raakt, want dat zou wel jammer zijn!).quote:Op zondag 27 februari 2011 11:28 schreef bananablues het volgende:
10:30 is een mooie tijd toch? Nu heb je meer tijd om er de volgende keer vanaf te snoepen
Over 2 weken de CPC-loop mensen! Ik denk niet dat ik al 10km op mijn voorvoeten kan lopen, dus ik zat te denken aan 1 km hiel en 1km voorvoet afwisselen... maar weet het nog niet.
Gaan we nog lijstjes maken met streeftijden voor de OP?
Wat voor tijden en afstanden heb jij gelopen?quote:Op zondag 27 februari 2011 13:01 schreef No-P het volgende:
Op de buitenbaan loop je inderdaad wel wat harder. Ik was altijd erg klein en kon redelijk goed door de bochten komen en ik liep in verhouding met lange lopers best goed op de 200m baan.
Voordat ik de Vibrams kocht heb ik veel na gedacht of ik ze wel echt wou en na het lezen van Born to Run moest ik ze wel proberen. Toen ik in de winkel ze eindelijk aankreeg wist ik direct dat dit perfect is voor mij.quote:Op zondag 27 februari 2011 04:52 schreef bananablues het volgende:
ik heb nu ook vibram fivefingers. Toen ik ze eenmaal aanhad (dat kostte inderdaad wat moeite) in de shop wist ik direct dat ik ze moest kopenMorgenochtend eerste loop ermee op de loopband
Ik twijfel ook of ik naar nu actief moet gaan veranderen naar de voorvoet landing of dat ik dat na mijn eerste marathon zal doen. Sinds ik in Engeland zit wil het trainen voor de marathon niet echt vlotten.quote:Op zondag 27 februari 2011 13:01 schreef No-P het volgende:
bananablues. Ben je van plan ook de lange afstanden ook op de voorvoet te gaan landen? Ik dacht dat dat meer voor de korte en middenafstand was. Dat was iig de gedachte toen ik nog bij de club zat.
JoJo! Wat goed, zeg. Mooie tijd. Ik ga ook maar eens op tempo 6min proberen te lopen. Verdiende PR, zeker met dit weer!quote:Op zondag 27 februari 2011 14:39 schreef Jojogirl het volgende:Nieuw PR gelopen op de 5k vanochtend: 28:49
Erg blij met het feit dat ik er 1:20 afgelopen heb, maar wat was het een rotweer zeg.
Ja, ik dacht ook al... beertenderrr heeft hem toch niet stiekem getackeld he!quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:30 schreef bananablues het volgende:
Leuke actiefoto beertenderrr! Waarom ligt die gast voor je neus op de grond?
jack4ya: wat ben je van plan te gaan doen op de CPC? Streeftijd mag je erbij zetten, dat vinden wij leuk :-)
Mooi PR.quote:Op zondag 6 maart 2011 17:51 schreef e-runner het volgende:
Vandaag de 20 van Alphen gelopen. M'n streven was om m'n pr van vorig jaar te verbreken. Toen was ik op het eind wel helemaal stuk gegaan hoewel dat in de tijden niet te zien was.
Het weer was goed, weinig wind en zon!
Pas had ik al eens een tijd van 1.22.30 gelopen, maar m'n Garmin gaf toen 19.8 km aan.
Starten is altijd lastig voor me, maar ik zat nu eigenlijk al snel op een tempo van 4.06 min/km.
Mooi dat je met de Garmin je gemiddelde km tijd zo mooi in de gaten kan houden. Ik probeerde dat goed vast te houden. Dit tempo zou leiden tot een tijd van 1.22.
Op de 10 km liep ik in een groepje dat wat vertraagde bij dat punt. 41.14 gaf de klok aan. Iets verschil met de Garmin. Vanaf dat punt heb ik de kop maar gepakt. Het was wel tegen de wind in, maar ik wilde wat sneller. Vanaf dat punt trok ik het groepje uit elkaar en liep later alleen.
Het tempo ging omhoog. Liep best goed vond ik zelf. Normaal moet ik altijd een inhaalrace lopen, maar nu liep ik al een minuut sneller dan vorig jaar. Op de 15 km liep ik gelijk een pr!
Een dikke halve minuut eraf. Kon nog wat versnellen en liep nu km's van rond de 4 minuten.
Met de wind mee was het af en toe warm. Later kwamen de 10 km's lopers er ook bij en toen moest ik wat slalommen om de lopers heen. Beetje vervelend maar ik kon het tempo mooi vasthouden. Dik pr! 1.21.39 gelopen. Iets meer dan een minuut eraf
Na m'n liesblessure ben ik de sportschool ingedoken en heb daar een krachttrainingsprogramma gevolgd. Daarbij ben ik wat meer rustige duurlopen gaan doen. Rustiger dan voorheen eigenlijk.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 18:53 schreef bananablues het volgende:
Pff geweldig e-runner! En dat terwijl je rug nog steeds niet helemaal genezen is?! Kun je misschien vertellen wat het verschil tussen je training voor je blessure en erna?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |