quote:
Op dinsdag 8 maart 2011 18:53 schreef bananablues het volgende:Pff geweldig e-runner! En dat terwijl je rug nog steeds niet helemaal genezen is?! Kun je misschien vertellen wat het verschil tussen je training voor je blessure en erna?
Na m'n liesblessure ben ik de sportschool ingedoken en heb daar een krachttrainingsprogramma gevolgd. Daarbij ben ik wat meer rustige duurlopen gaan doen. Rustiger dan voorheen eigenlijk.
Dit was vooral bedoeld om mijn basis te verbreden. Vaak liep ik de duurlopen nog boven de 6 min/km. Erg rustig dus. Hierdoor zakte m'n hs mooi. De combinatie Krachttraining en interval vond ik wel lastig en dat leidde ook tot wat kleine blessures. Toen het vorig jaar zo koud was met sneeuw ging het wat minder. Weinig snelheidswerk kunnen doen.
Bleef wel trouw die duurlopen doen. Dit jaar had ik ook het voornemen meer wedstrijden te lopen.
De basis was goed, maar ik geloof dat je door wedstrijden leert om lang tempo te kunnen lopen.
Wel neem ik voldoende rust voor een wedstrijd zodat ik ook echt wat dieper kan gaan.
De wedstrijden beschouwde ik wel als training. Dus niet volle bak gaan, maar gecontroleerd lopen.
Dan was het herstel sneller.
De krachttraining wat minder gedaan toen. Ik merkte wel dat m'n buikspieren en rug sterker waren en daardoor een betere houding had.
Jammer was dat m'n rug niet goed ging, maar dat ging langzaam wat beter. Het hinderde me in de tempo's op de baan. Nu ben ik een groep hoger gaan trainen om de tempo's er weer in te krijgen. De laatste week voor de wedstrijd begon het beter te gaan.
Conditioneel ben ik nu sterker dan vorig jaar daarom loop ik vooral harder, ik hou het gewoon makkelijker vol. Dat komt door de duurlopen. Door de wedstrijden kijg ik tempohardheid.
De fitness is voor mij nodig om het lichaam sterk te houden.
Wat nu nog ontbreekt is de snelheid en daar ga ik nu aan werken met snellere intervaltraining.
Ik weet nu dat dit kan omdat m'n basis goed is.
Wat ik vooral in de gaten hou is, de duurlopen rustig te doen zodat ik het ook een soort van uitrusten is. Daardoor kan ik de intervallen beter lopen. Vroeger liep ik een duurloop wel eens te hard zodat het eigenlijk nog een snelheidsprikkel was. Met twee x in de week intervaltraining heb ik die wel genoeg. Verder hou ik me ook in als ik moe ben, ik forceer het niet.
Of ik loop gewoon niet en ga naar de sportschool spinning of wat anders doen.