Even ter achtergrond van de stelling:quote:Populatie van een organisme van dusdanige omvang dat schade of hinder ontstaat.
Of:
Ongeremde vermenigvuldiging van een bepaald soort organisme.
Of:
een wijdverspreid ongemak of fysieke bedreiging veroorzaakt door een buitensporig optreden van organismen als insecten, bacteriën, knaagdieren enzovoort.
Waarom is dat gelukkig? Wie is er blij mee? (die zandkorrel) Wat maakt het uit wat er na ons is? Er zijn dan geen wezens meer die discussies gaan houden zoals wij, over hoe erg het wel niet is dat wij alles kapot maken. Wat er na ons komt vind het niet erg dat er van alles weg is, dat valt helemaal buiten hun denkraam (voor zover ze al denken, de meeste zoogdieren gaan namelijk wel samen met ons ten onder) Het kan wel 100 miljoen jaar duren voor er weer een intelligent organisme bestaat, of misschien wel nooit meer.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:59 schreef zeeeend het volgende:
Kan geen wezen bedenken wat zo'n invloed om zijn leefomgeving heeft als de mens.
Laat dat dan ook in de meeste gevallen negatief zijn ,kan je ons wel onder de parasieten scharen .
Nu zijn we gelukkig maar een zandkorrel in de tijd,dus ga er maar vanuit dat onze beste tijd erop zit .
intelligent organisme ,waarom maken we er dan zo'n puinhoop van?quote:Op donderdag 23 december 2010 17:13 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het kan wel 100 miljoen jaar duren voor er weer een intelligent organisme bestaat, of misschien wel nooit meer.
Afgezien van het feit dat de dichtstaande bewoonbare exoplaneet een paar duizend lichtjaar van ons af staat, wij onszelf eerder uitroeien dan bereid zijn zo'n planeet überhaupt levend te bereiken, laat staan daar te overleven met buitenaardse levensvormen qua bacteriën (aka of we daar niet keihard dood gaan door onbekende ziektes).quote:Op donderdag 23 december 2010 17:04 schreef DroogDok het volgende:
De mensheid is juist het tegenovergestelde van de plaag, uiteindelijk zal de mensheid geavanceerde ruimtevaart ontwikkelen waardoor andere planeten en hemellichamen kunnen worden gekoloniseerd.
Dankzij ons zal moeder aarde zich als het ware vermenigvuldigen.
En dit verschilt van welk ander planten en dierensoort?quote:Op donderdag 23 december 2010 17:36 schreef SharQueDo het volgende:
De mens is een parasiet op deze wereld, helemaal in de hedendaagse maatschappij. Consumeren en voortplanten, dat is alles wat we uiteindelijk kunnen.
Dat wij geen natural enemies meer hebben om ons te beperken. We're on top of the food chain, baby. Only nature can stop us now!quote:Op donderdag 23 december 2010 17:38 schreef speknek het volgende:
[..]
En dit verschilt van welk ander planten en dierensoort?
Nee, aangezien de mens bezig is met andere dieren (zoals orca's, wilde olifanten, etc) andere dieren het graf in jagen voor iets anders dan overleving (ornamentatie van slagtanden, etc). Wij zijn dus bezig ten koste van andere diersoorten. DAT verschilt ons van andere dieren. En nog meer voorbeelden zijn hierboven al genoemd. Houtkap op grote schaal voor ikeameubulair, etc.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:41 schreef speknek het volgende:
Er zijn wel meer dieren top of the foodchain, zijn orca's bijvoorbeeld daarom parasieten? Omgekeerd, zijn wat wij parasieten noemen dan geen parasieten meer?
Ik probeer alleen een discussiepunt aan te knopen in dit topic. Als je dat niet wil dan gooi je dit topic toch lekker op slot?quote:Houd eens op met nonsens praten.
Het onderscheid tussen wel of geen parasiet is niet zo simpel te maken als het lijkt. Virussen parasiteren op ons, maar parasiteren wij mensen niet op de Aarde?quote:Op donderdag 23 december 2010 17:41 schreef speknek het volgende:
Er zijn wel meer dieren top of the foodchain, zijn orca's bijvoorbeeld daarom parasieten? Omgekeerd, zijn wat wij parasieten noemen dan geen parasieten meer? Houd eens op met nonsens praten.
De taal, of eigenlijk het schrift (want klanken produceren als communicatiemiddel, ofwel praten, kunnen bijna alle dieren) lijkt de mens te onderscheiden van de rest, maar toch ook niet. Het schrift maakt de mens ook niet uniek, want is ook een variant op dieren die voetsporen, geurvlaggen en zelfs trucage gebruiken om te communiceren. Onze communicatie is alleen zeer efficiënt, want erg lang houdbaar (een boek kan jaren mee en zo herdrukt worden). Daardoor is onze kennis cumulatiever; deze gaat over van generatie op generatie en vermenigvuldigt zich.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:32 schreef speknek het volgende:
Geen enkele andere diersoort heeft een moraal die ontwikkeld genoeg is om onze daden op metaniveau als schadelijk in te schatten, en ons daarom een plaag te noemen. Wij kunnen uiteraard niet onszelf een plaag benoemen. De natuur heeft geen moraal, tenzij je wel in god gelooft.
We zijn geen plaag maar een soort kanker? Daar denk ik dus aan, een beeld van uitzaaiing...quote:Op donderdag 23 december 2010 17:04 schreef DroogDok het volgende:
De mensheid is juist het tegenovergestelde van de plaag, uiteindelijk zal de mensheid geavanceerde ruimtevaart ontwikkelen waardoor andere planeten en hemellichamen kunnen worden gekoloniseerd.
Dankzij ons zal moeder aarde zich als het ware vermenigvuldigen.
Insecten zijn nog steeds de meest dominate klasse in het dierenrijk. Populatiegroei is sinds de jaren '50 in de westerse wereld aan het dalen door de introductie van voorbehoedsmiddelen en deze trend zal zich voortzetten omdat meer landen westerse normen aannemen. De menselijke beschaving zal zich steeds meer gaan globaliseren, waardoor de behoefte naar efficientere bestaansmiddelen zal toenemen. Wij zullen dan een soort worden die optimaal gebruik moet maken van alle aardse energie.quote:Op donderdag 23 december 2010 20:01 schreef Molurus het volgende:
Yep. De populatiegroei is een groot probleem. En in de mainstream media hoor je er nog steeds weinig over, men doet vooral aan 'symptoombestrijding'.. duurzame energie, efficientere produktie, ontwikkelingssamenwerking, en ga zo maar door. Niemand die het beestje bij de naam durft te noemen.
En dat terwijl de ellende al heel lang bekend was, Albert Bartlett gaf daar jaren '90 al een zeer boeiende lezing over:
http://video.google.com/videoplay?docid=-1382251841067168618
En zoals ook hij terecht opmerkt: zolang men geen ethisch aanvaardbare oplossingen ziet blijft men het doodzwijgen.
De insectenpopulatie groeit niet noemenswaardig.quote:Op donderdag 23 december 2010 23:33 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Insecten zijn nog steeds de meest dominate klasse in het dierenrijk.
Wereldwijd groeit de populatie nog steeds even hard.. ongeveer 1.2-1.3% per jaar, wat nog steeds neerkomt op een verdubbeling van de populatie elke 50 jaar. Slechts 4000 jaar geleden was de wereldbevolking minder dan 10 miljoen, en dat was nou niet bepaald een grote dip in de geschiedenis van de mens. De laatste paar duizend jaar waren absurd.quote:Op donderdag 23 december 2010 23:33 schreef superdrufus het volgende:
Populatiegroei is sinds de jaren '50 in de westerse wereld aan het dalen door de introductie van voorbehoedsmiddelen en deze trend zal zich voortzetten omdat meer landen westerse normen aannemen.
Pure symptoombestrijding. Heb je die lezing eigenlijk bekeken?quote:Op donderdag 23 december 2010 23:33 schreef superdrufus het volgende:
De menselijke beschaving zal zich steeds meer gaan globaliseren, waardoor de behoefte naar efficientere bestaansmiddelen zal toenemen. Wij zullen dan een soort worden die optimaal gebruik moet maken van alle aardse energie.
Waarom kunnen wij onszelf niet tot plaag benoemen? En waarom moet een ander ons benoemen tot plaag om een plaag te kunnen zijn? Dat staat toch nergens geschreven, dat maak jij er van. Ik beschouw de mens als plaag, dus voor mij is dat zo. Daar is geen derde met moreel besef voor nodig.quote:Op donderdag 23 december 2010 17:32 schreef speknek het volgende:
In zekere zin zou je de mens een plaag voor de chimpansee kunnen noemen, maar het overgrote gedeelte van de wereld waar de mens zich vermenigvuldigt komen ze niet in aanraking met de chimpansee, dus dat zou een wat vreemde beschuldiging zijn, te meer omdat niet vaststaat dat de chimpansee over het wezen van de plaag kan contempleren..
Geen enkele andere diersoort heeft een moraal die ontwikkeld genoeg is om onze daden op metaniveau als schadelijk in te schatten, en ons daarom een plaag te noemen. Wij kunnen uiteraard niet onszelf een plaag benoemen. De natuur heeft geen moraal, tenzij je wel in god gelooft.
Ik vind dat een heerlijk fatalistische kijk op ons bestaan, die ik volledig ondersteun. De vraag is: stel dat we onszelf als plaag beschouwen en we gaan er hard aan werken om ons morele besef in te zetten om het tij te keren, hebben we dan meer tijd dan de door jouw genoemde 100.000 jaar?Wordt het dan 101.000 jaar en wat is daar dan de relevantie van?quote:Op donderdag 23 december 2010 21:39 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
We zijn geen plaag maar een soort kanker? Daar denk ik dus aan, een beeld van uitzaaiing...
Ik deel het beeld van TS compleet, een plaag, en ook nog een tijdelijke. Het universum kan nog een jaar of 30 miljard leven ondersteunen, deze planeet met wat geluk nog een miljardje of 5 en de mensheid bestaat iets van 100.000 jaar als soort. Over nog eens die periode vinden ze van ons alleen een verdachte laag met metaal, plastic en siliconen in de grond plus een regio rond Chernobyl waar de teller raar begint te tikken. En die "ze" zijn denk ik een beter geslaagde exponent van DNA.
Nee, nee. Het is niet het schrift of de taal dat de mens anders maakt. Het is de capaciteit om dat te ontwikkelen. Dat is iets heel anders. Ten opzichte van dieren hebben wij de mogelijkheid gekregen tot zelfreflectie, tot moreel besef. Dat maakt ons anders.quote:Op donderdag 23 december 2010 19:39 schreef sneakypete het volgende:
[..]
De taal, of eigenlijk het schrift (want klanken produceren als communicatiemiddel, ofwel praten, kunnen bijna alle dieren) lijkt de mens te onderscheiden van de rest, maar toch ook niet. Het schrift maakt de mens ook niet uniek, want is ook een variant op dieren die voetsporen, geurvlaggen en zelfs trucage gebruiken om te communiceren. Onze communicatie is alleen zeer efficiënt, want erg lang houdbaar (een boek kan jaren mee en zo herdrukt worden). Daardoor is onze kennis cumulatiever; deze gaat over van generatie op generatie en vermenigvuldigt zich.
Je kunt de mens wel een (speciale) plaats geven, indien je een maatstaf accepteert. Maar dan dus meer als 'top of the foodchain' zoals je zelf stelt, al worden we uiteindelijk zelf ook opgegeten door bacteriën natuurlijk. Ten hoogste zijn we dus een tijdelijke, succesvolle quasireplicant; maar zelfs daar weinig unieks aan.
Why are we here? PLASTIC, assholes.quote:Op donderdag 23 december 2010 23:41 schreef Caxixi het volgende:
Ok, iedereen in dit topic moet dit geniale filmpje kijken hierover. George Carlin is meesterlijk.
Het gaat er niet om of we in iets POSITIEFS uitblinken. Het feit is gewoon dat we WEL ergens in uitblinken. Dankzij onze intelligentie. Dat andere dieren net als het dier 'de mens' ook intelligent zijnquote:Op donderdag 23 december 2010 17:21 schreef zeeeend het volgende:
[..]
intelligent organisme ,waarom maken we er dan zo'n puinhoop van?
Denk dat we onszelf op een veel te hoog voetstuk plaatsen,we hebben de afgelopen jaren onze kijk op de dierenwereld al knap moeten bijstellen .
We zijn gewoon een soort ,die in niets positiefs uitblinkt.
Nou tenzij je een automutilerende masochist bent, kun je jezelf onmogelijk een plaag voor jezelf noemen, daar al je handelen er gericht op zijn er zelf (of in ieder geval je naaste groep) er beter op te maken, niet slechter. En zo kom je denk ik in een recursief probleem, omdat elke kritiek op de mensheid een kritiek op jezelf zou zijn, als zou je eigen handelen schadelijk zijn, wat het volgens het eerste axioma niet is.quote:Op vrijdag 24 december 2010 09:46 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Waarom kunnen wij onszelf niet tot plaag benoemen? En waarom moet een ander ons benoemen tot plaag om een plaag te kunnen zijn? Dat staat toch nergens geschreven, dat maak jij er van. Ik beschouw de mens als plaag, dus voor mij is dat zo. Daar is geen derde met moreel besef voor nodig.
Dat mensen boeken schrijven over moraliteit bewijst niet dat zij de enige 'morele' wezens zijn, of in staat zijn zich van hun zonden te ontdoen. Wie zegt dat een aap niet kan nadenken over zijn handelen, geen oorzaken en gevolgen kan onderscheiden? Een aap kun je ook gedrag aan- of afleren. Een hond trouwens ook, zelfs katten, muizen en tijgers.quote:Op vrijdag 24 december 2010 10:02 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nee, nee. Het is niet het schrift of de taal dat de mens anders maakt. Het is de capaciteit om dat te ontwikkelen. Dat is iets heel anders. Ten opzichte van dieren hebben wij de mogelijkheid gekregen tot zelfreflectie, tot moreel besef. Dat maakt ons anders.
In dat opzicht zijn wij natuurlijk veel unieker als jij aangeeft. Daardoor zijn wij in staat om na te denken over ons eigen handelen, dit te bekritiseren en uiteindelijk een keuze te maken om het anders te doen. Ik geloof alleen niet dat dat gaat gebeuren, want door de zelfreflectie zijn wij ook in staat om beslissingen zo te maken dat ze vooral voor onszelf uiteindelijk het gunstigste zijn.
Nu zeg je dat iets niet waar kan zijn omdat het jou (of de mensheid in zijn geheel) slecht uitkomt.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou tenzij je een automutilerende masochist bent, kun je jezelf onmogelijk een plaag voor jezelf noemen, daar al je handelen er gericht op zijn er zelf (of in ieder geval je naaste groep) er beter op te maken, niet slechter. En zo kom je denk ik in een recursief probleem, omdat elke kritiek op de mensheid een kritiek op jezelf zou zijn, als zou je eigen handelen schadelijk zijn, wat het volgens het eerste axioma niet is.
Merkwaardige uitspraak. Hoezo een soort, die in niets positiefs uitblinkt?quote:Op donderdag 23 december 2010 17:21 schreef zeeeend het volgende:
atsen,we hebben de afgelopen jaren onze kijk op de dierenwereld al knap moeten bijstellen .
Niet 'iets', maar de uitdrukking 'wij zijn slecht voor onszelf' kan niet waar zijn als wij goed zijn voor onszelf. Daarnaast stel ik dat wij dan en slechts dan slecht kunnen zijn voor iemand anders, als diegene dat als slecht kan ervaren, maar andere diersoorten (de mensaap uitgesloten) ontberen het morele niveau om die overweging te maken. De mens is niet slecht, maar 'is' enkel voor hen.quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:10 schreef sneakypete het volgende:
Nu zeg je dat iets niet waar kan zijn omdat het jou (of de mensheid in zijn geheel) slecht uitkomt.
Een hond kan misschien niet overwegen zoals jij en ik, maar natuurlijk wel mijn aanwezigheid als negatief ervaren. Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op vrijdag 24 december 2010 14:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Niet 'iets', maar de uitdrukking 'wij zijn slecht voor onszelf' kan niet waar zijn als wij goed zijn voor onszelf. Daarnaast stel ik dat wij dan en slechts dan slecht kunnen zijn voor iemand anders, als diegene dat als slecht kan ervaren, maar andere diersoorten (de mensaap uitgesloten) ontberen het morele niveau om die overweging te maken. De mens is niet slecht, maar 'is' enkel voor hen.
Dit is tegelijkertijd onze zwakte, ook de zwakkere planten zich voort. Bij zo goed als alle andere (bekende) levensvormen komt dit niet voor. Wij worden als soort in mijn beleving dan ook niet 'sterker' meer zonder hulp van onze technologie. En dan bedoel ik geen pilletjes, maar dingen als inplantaten.quote:Daarin zijn we, voor zover mijn kennis van de biologie strekt, uniek. Wij helpen onze zwakkere soortgenoten en gaan daarin zover dat je je af kunt vragen of de traditionele ‘wetten’ van de evolutie nog voor ons gelden. Deze unieke wijze van soortbehoud leidt, samen met een gebrek aan natuurlijke vijanden, tot een vooralsnog ongeremde groei, zelfs in gebieden waar menselijk leven nauwelijks mogelijk is
Helemaal waar, en hoe uniek maakt dat ons dan..quote:Op zaterdag 25 december 2010 00:13 schreef Typisch het volgende:
. Dus ik denk dat een 'plaag' onafwendbaar is daar waar leven is.
Ooit van wetenschap gehoord?quote:Op donderdag 23 december 2010 17:21 schreef zeeeend het volgende:
quote:Op zaterdag 25 december 2010 03:18 schreef TerryStone het volgende:
Ik zie het als allemaal volstrekt irrelevant gepraat.
Nou ja, toch leuk dat je even langs bent gekomen, ondanks het feit dat je het volstrekt irrelevant vindt, dit topic.quote:Op zaterdag 25 december 2010 03:18 schreef TerryStone het volgende:
Ik zie het als allemaal volstrekt irrelevant gepraat. In zekere zin kan je de mensheid als plaag zien, maar dat is alleen maar zo wanneer het andere diersoorten benadeelt en vervolgens is de enige diersoort die daar over nadenkt en daar daadwerkelijk last van heeft wij. Diersoorten komen en gaan en dat zal ook na ons het geval zijn.
Omdat al het andere op is.quote:Op donderdag 23 december 2010 23:33 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Wij zullen dan een soort worden die optimaal gebruik moet maken van alle aardse energie.
Tja, of niet. Toon mij het wetenschappelijk bewijs en ik zal u volgen.quote:Op zaterdag 25 december 2010 04:17 schreef Eclaire84 het volgende:
Wij zijn hier om een superieur wezen voort te brengen. Slechts een trede in de ladder van de aardse evolutie.
Meer dan een beetje.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:23 schreef Durjee het volgende:
ergens had ie wel een beetje gelijk hoor.
Inderdaad, dit soort problemen loop ik ook altijd tegen het lijf wanneer men dit soort uitspraken doet. In de filosofie noemen ze dergelijke proposities 'performatieve tegenspraken', geloof ik. Of simpelweg een self refuting idea.quote:Op vrijdag 24 december 2010 13:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou tenzij je een automutilerende masochist bent, kun je jezelf onmogelijk een plaag voor jezelf noemen, daar al je handelen er gericht op zijn er zelf (of in ieder geval je naaste groep) er beter op te maken, niet slechter. En zo kom je denk ik in een recursief probleem, omdat elke kritiek op de mensheid een kritiek op jezelf zou zijn, als zou je eigen handelen schadelijk zijn, wat het volgens het eerste axioma niet is.
Tja, maar als je nooit iets mag zeggen wat in gaat tegen de traditionele manier van denken in de filosofie, dan kunnen we wel stoppen.quote:Op zaterdag 25 december 2010 09:51 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Inderdaad, dit soort problemen loop ik ook altijd tegen het lijf wanneer men dit soort uitspraken doet. In de filosofie noemen ze dergelijke proposities 'performatieve tegenspraken', geloof ik.
quote:Op zaterdag 25 december 2010 09:58 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Tja, maar als je nooit iets mag zeggen wat in gaat tegen de traditionele manier van denken in de filosofie, dan kunnen we wel stoppen.
Dan is het goed, want er is wat mij betreft geen enkele sprake van een contradictie.quote:Op zaterdag 25 december 2010 10:04 schreef Friek_ het volgende:
[..]Ik probeer enkel via de weg van non-contradictie (logica dus) te werken. Dat heeft niks te maken of iets nu binnen het straatje van filosofie past of niet. Ik erken de problemen wel, maar bij het benoemen van het probleem moet het redeneren wel zuiver blijven.
Sommige redenen zijn zuiver naar mijn idee.quote:Op zaterdag 25 december 2010 10:04 schreef Friek_ het volgende:
[..]Ik probeer enkel via de weg van non-contradictie (logica dus) te werken. Dat heeft niks te maken of iets nu binnen het straatje van filosofie past of niet. Ik erken de problemen wel, maar bij het benoemen van het probleem moet het redeneren wel zuiver blijven.
En wat mij betreft wel, waarvoor ik net m'n reden al heb gegeven.quote:Op zaterdag 25 december 2010 10:12 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Dan is het goed, want er is wat mij betreft geen enkele sprake van een contradictie.
Volgens die laatste definitie zou het inderdaad nog wel gaan om de mensheid als plaag te beschouwen, die wil ik je nog wel geven. Zodra er echter enige vorm van waardeoordeel in zin ('slecht' of 'ongemak'), dan heb je jezelf gediskwalificeerd in de discussie door zo'n dergelijke performatieve tegenspraak.quote:Op zaterdag 25 december 2010 10:12 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Sommige redenen zijn zuiver naar mijn idee.
Sprinkhanen worden gezien als plaag omdat ze alles opvreten wat ze tegen komen en daarna vrolijk doorgaan naar een volgende plaats en daar weer tekeer gaan.
Wat hebben andere dieren met de menselijke definitie van een plaag te maken?quote:Op donderdag 23 december 2010 17:32 schreef speknek het volgende:
Als je de mens puur als natuurlijk wezen gaat begrijpen loop je tegen nogal wat problemen aan. Ga je in een rechtzaak dan zeggen dat het vermoorden van iemand nu eenmaal de uiterste consequentie was van natuurlijke selectie? Of dat bepaalde stofjes in je hersenen daarvoor verantwoordelijk waren?quote:Op zaterdag 25 december 2010 10:25 schreef Zith het volgende:
[..]
Wat hebben andere dieren met de menselijke definitie van een plaag te maken?
Nu trek je het in het uiterste, al vind ik wel iets te zeggen voor de situatie die je schetst. In principe is de moraal, ons vermogen om te denken en überhaupt zaken te definiëren in feite ook slechts een gevolg van stofjes in de hersenen. Dus zo gek is die gedachten niet. Dat wij onze maatschappij anders hebben ingericht, door de manier waarop wij ons ontwikkeld hebben, doet daar niets aan af.quote:Op zaterdag 25 december 2010 10:30 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als je de mens puur als natuurlijk wezen gaat begrijpen loop je tegen nogal wat problemen aan. Ga je in een rechtzaak dan zeggen dat het vermoorden van iemand nu eenmaal de uiterste consequentie was van natuurlijke selectie? Of dat bepaalde stofjes in je hersenen daarvoor verantwoordelijk waren?
Natuurlijk zijn we zo egocentrisch, zo zijn we geprogrammeerd. Elk stukje van de menselijke output duidt hierop: hoi, ik laat even horen wat ik denk want ik ben relevant. Religie is de grootste trip wat dit betreft: niet alleen is het niet zinloos, we zijn zelfs ontzettend heul belangrijk en geliefd door God, we zijn zijn Plan!quote:Op vrijdag 24 december 2010 09:50 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik vind dat een heerlijk fatalistische kijk op ons bestaan, die ik volledig ondersteun. De vraag is: stel dat we onszelf als plaag beschouwen en we gaan er hard aan werken om ons morele besef in te zetten om het tij te keren, hebben we dan meer tijd dan de door jouw genoemde 100.000 jaar?Wordt het dan 101.000 jaar en wat is daar dan de relevantie van?
Is dat dan een vrijbrief om vooral door te gaan op de huidige voet, lekker door te plagen totdat we vergaan? Want we zijn een haar in het universum en een vingerknip in de tijd?
Of zijn we echt zo egocentrisch dat we vinden dat alles draait om de mensheid en het zo lang mogelijk rekken van onze tijd, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niets uitmaakt?
Maar je kan toch best zeggen dat ons bestaan en dan vooral onze manier van leven negatief is voor andere diersoorten? Wij plunderen namelijk grondstoffen en zijn in die zin wel degelijk een plaag voor andere dieren. Dat zij het besef niet hebben om ons als plaag te beschouwen betekent natuurlijk niet, dat wij onzelf niet als plaag voor hun moeten beschouwen.quote:Op zaterdag 25 december 2010 10:23 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Volgens die laatste definitie zou het inderdaad nog wel gaan om de mensheid als plaag te beschouwen, die wil ik je nog wel geven. Zodra er echter enige vorm van waardeoordeel in zin ('slecht' of 'ongemak'), dan heb je jezelf gediskwalificeerd in de discussie door zo'n dergelijke performatieve tegenspraak.
Wetenschappelijk bewijs voor wat? Het bestaan van evolutie?quote:Op zaterdag 25 december 2010 09:26 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Tja, of niet. Toon mij het wetenschappelijk bewijs en ik zal u volgen.
Dat de evolutie ons brengt tot het superwezen en dat we niet al lang uitgestorven zijn voor dat het zo ver is. Het is onmogelijk om te voorspellen waar de evolutie toe leidt.quote:Op zondag 26 december 2010 01:47 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Wetenschappelijk bewijs voor wat? Het bestaan van evolutie?
Evolutie of devolutie?quote:Op zondag 26 december 2010 11:04 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Dat de evolutie ons brengt tot het superwezen en dat we niet al lang uitgestorven zijn voor dat het zo ver is. Het is onmogelijk om te voorspellen waar de evolutie toe leidt.
Ik denk dat in 'plaag' altijd een pejoratief waardeoordeel zit. Ik ben het er ook mee eens dat de mens sommige grondstoffen opmaakt, en verantwoordelijk is voor het uitsterven van sommige diersoorten. Maar een plaag zijn we niet, immers gebeurt alles ter meerdere eer en glorie voor onszelf. Een plaag voor de dieren zijn we niet, want voor hen is de mens niet anders dan een vallende steen die ze kan pletten, geen bedreiging voor het voortbestaan van de diersoort buiten de lokale groep, want buiten de lokale groep bestaat niet echt voor dieren.quote:Op zaterdag 25 december 2010 10:23 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Volgens die laatste definitie zou het inderdaad nog wel gaan om de mensheid als plaag te beschouwen, die wil ik je nog wel geven. Zodra er echter enige vorm van waardeoordeel in zin ('slecht' of 'ongemak'), dan heb je jezelf gediskwalificeerd in de discussie door zo'n dergelijke performatieve tegenspraak.
Dat kan, maar dan noemen we dat religie.quote:Op zaterdag 25 december 2010 09:58 schreef Hoppahoppa het volgende:
Tja, maar als je nooit iets mag zeggen wat in gaat tegen de traditionele manier van denken in de filosofie, dan kunnen we wel stoppen.
De aarde heeft geen gevoelens.quote:Er is dan ook geen sprake van een strijdigheid. Ik kan als nadenkend wezen best vinden dat de mensheid in zijn geheel een plaag is voor de aarde en dat ik daar onderdeel van uit maak. Geen enkel probleem wat mij betreft, omdat ik daar niet mee zeg dat ik als individu overlast veroorzaak.
Je maakt hier wat mij betreft een wat eigenaardig onderscheid tussen mensen en dieren (en planten?). Het is me niet helemaal duidelijk waarop je dit nu baseert. Maar misschien hierop:quote:Op zondag 26 december 2010 13:53 schreef speknek het volgende:
Friek_, Hivemind mod.
[..]
Ik denk dat in 'plaag' altijd een pejoratief waardeoordeel zit. Ik ben het er ook mee eens dat de mens sommige grondstoffen opmaakt, en verantwoordelijk is voor het uitsterven van sommige diersoorten. Maar een plaag zijn we niet, immers gebeurt alles ter meerdere eer en glorie voor onszelf. Een plaag voor de dieren zijn we niet, want voor hen is de mens niet anders dan een vallende steen die ze kan pletten, geen bedreiging voor het voortbestaan van de diersoort buiten de lokale groep, want buiten de lokale groep bestaat niet echt voor dieren.
Is dat dan het ultieme (objectieve?) criterium voor wat een plaag is? Even los van de vraag of mensen de enige wezens zijn met gevoelens... hoe is dit een criterium voor het begrip 'plaag'? Dat ontgaat me echt.quote:
Sprinkhanen vreten ook alles kaal ter glorie van het overleven en de nakomelingen, dus voor hun ras.quote:Op zondag 26 december 2010 13:53 schreef speknek het volgende:
Friek_, Hivemind mod.
[..]
Ik denk dat in 'plaag' altijd een pejoratief waardeoordeel zit. Ik ben het er ook mee eens dat de mens sommige grondstoffen opmaakt, en verantwoordelijk is voor het uitsterven van sommige diersoorten. Maar een plaag zijn we niet, immers gebeurt alles ter meerdere eer en glorie voor onszelf. Een plaag voor de dieren zijn we niet, want voor hen is de mens niet anders dan een vallende steen die ze kan pletten, geen bedreiging voor het voortbestaan van de diersoort buiten de lokale groep, want buiten de lokale groep bestaat niet echt voor dieren.
a plague! a virus!quote:Op donderdag 23 december 2010 16:23 schreef Durjee het volgende:
ergens had ie wel een beetje gelijk hoor.
Als we een plaag voor die dieren zijn laat die dieren er dan wat aan doen wij mensen doen ook wat aan onze plagen.quote:Op zondag 26 december 2010 14:07 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Sprinkhanen vreten ook alles kaal ter glorie van het overleven en de nakomelingen, dus voor hun ras.
En die worden gezien als plaag.
Ow en vertel dat we geen plaag zijn voor dieren aan diegene die we tot uitsterven hebben opgejaagd.
En aan diegene die nog steeds opgejaagd worden tot uitsterven.
We zijn wel degelijk een plaag voor deze planeet.
Het zal "ons" namelijk een rotzorg wezen wie of wat er moet wijken voor "ons geluk".
De wetten der evolutie dicteren dat wanneer mensen die verstandig genoeg zijn om zichzelf in het belang van de mensheid uit te roeien je alleen konijnen overhoudt.quote:Op zondag 26 december 2010 14:25 schreef Berlitz het volgende:
Ik snap die zelfhaat bij veel mensen niet,en het is beangstigend als ik hier lees dat er wel een genocide mag komen om het aantal mensen uit te dunnen.Een betere wereld begint bij jezelf zeg ik dan.
Het Marburgvirus is al een aardige poging. Een variant daarvan die even besmettelijk is als griep en het is gebeurd. De waarschijnlijkheid daarvan neemt steeds verder toe naarmate de bevolking groeit. De vraag is niet of het gebeurt, maar wanneer.quote:Op zondag 26 december 2010 14:26 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als we een plaag voor die dieren zijn laat die dieren er dan wat aan doen wij mensen doen ook wat aan onze plagen.
Je eigen soort willen uitdunnen gaat tegen het concept van evolutie in.quote:Op zondag 26 december 2010 14:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetten der evolutie dicteren dat wanneer mensen die verstandig genoeg zijn om zichzelf in het belang van de mensheid uit te roeien je alleen konijnen overhoudt.
Daar kunnen wetenschappers wel wat op vinden.quote:Op zondag 26 december 2010 14:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het Marburgvirus is al een aardige poging. Een variant daarvan die even besmettelijk is als griep en het is gebeurd. De waarschijnlijkheid daarvan neemt steeds verder toe naarmate de bevolking groeit. De vraag is niet of het gebeurt, maar wanneer.
En het uitbreken van een plaag hoort er helemaal bij ja. De massasterfte die daar doorgaans op volgt trouwens ook.quote:Op zondag 26 december 2010 14:31 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Je eigen soort willen uitdunnen gaat tegen het concept van evolutie in.
Vraag dit eens aan een willekeurige bioloog zou ik zeggen.quote:Op zondag 26 december 2010 14:31 schreef Berlitz het volgende:
Daar kunnen wetenschappers wel wat op vinden.
Hiermee sla je de spijker op z'n kop, wat mij betreft. Ik kan wel het een en ander zeggen, maar ik zou je alleen maar herhalen. Het komt erop neer dat wij, we, de mens, mensen, mensheid, dat we uitsterven van diersoorten, het grootschalig en verbruiken van grondstoffen en dat soort dingen als iets negatief zien. Wij vinden dat negatief, er is echter geen objectief negatief. Een plaag is een waardeoordeel en alleen wij kunnen dat oordeel vellen.quote:Op zondag 26 december 2010 13:53 schreef speknek het volgende:
Friek_, Hivemind mod.
Da's waar, we zijn wat dat betreft de schrijvers van onze eigen aanklacht. Maar de definitie van plaag heeft die negatieve connotatie alleen als connotatie, de definitie an sich staat. Dat we onszelf dan kenschetsen als een plaag in de negatieve zin is wat dat betreft irrelevant.quote:Op zondag 26 december 2010 14:46 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hiermee sla je de spijker op z'n kop, wat mij betreft. Ik kan wel het een en ander zeggen, maar ik zou je alleen maar herhalen. Het komt erop neer dat wij, we, de mens, mensen, mensheid, dat we uitsterven van diersoorten, het grootschalig en verbruiken van grondstoffen en dat soort dingen als iets negatief zien. Wij vinden dat negatief, er is echter geen objectief negatief. Een plaag is een waardeoordeel en alleen wij kunnen dat oordeel vellen.
Wat een kul antwoord is dat zeg.quote:Op zondag 26 december 2010 14:26 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als we een plaag voor die dieren zijn laat die dieren er dan wat aan doen wij mensen doen ook wat aan onze plagen.
De ideologie van eigenverantwoordelijkheid toegepast op dieren.quote:Op zondag 26 december 2010 15:26 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wat een kul antwoord is dat zeg.
Die worden door ons gezien als plaag. De sprinkhanen zelf vinden het waarschijnlijk wel meevallen, he.quote:Op zondag 26 december 2010 14:07 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Sprinkhanen vreten ook alles kaal ter glorie van het overleven en de nakomelingen, dus voor hun ras.
En die worden gezien als plaag.
Dat zijn twee verschillende zaken.quote:Op zondag 26 december 2010 11:04 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Dat de evolutie ons brengt tot het superwezen en dat we niet al lang uitgestorven zijn voor dat het zo ver is. Het is onmogelijk om te voorspellen waar de evolutie toe leidt.
Misschien is TS geen mens.quote:Op zondag 26 december 2010 16:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die worden door ons gezien als plaag. De sprinkhanen zelf vinden het waarschijnlijk wel meevallen, he.
Het probleem in de discussie hier is volgens mij dat er meteen een waardeoordeel en verantwoordelijkheid worden opgehangen aan het begrip 'plaag'. Ik begrijp wel waarom mensen dat doen, maar we kunnen ook naar dit begrip kijken zonder die twee lijkt me:quote:Op zondag 26 december 2010 16:45 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De ideologie van eigenverantwoordelijkheid toegepast op dieren.
Wat bedoel je met strongest? Fysiek, wapens?quote:Op zondag 26 december 2010 17:21 schreef bramhim250 het volgende:
Survival of the strongest = mensheid
Dat valt te bezien. Zo lang lopen we hier nog niet rond, het is verre van een record. 'Slechts' 70.000 jaar geleden hebben we al op uitsterven gestaan, en op het moment zijn we alles behalve stabiel.quote:Op zondag 26 december 2010 17:21 schreef bramhim250 het volgende:
Ow ja?quote:Op zondag 26 december 2010 17:21 schreef bramhim250 het volgende:
De enige manier waarop jou "claim" waarheid kan zijn is wanneer wij geen wapens enzovoorts zouden hebben.quote:Op zondag 26 december 2010 16:45 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De ideologie van eigenverantwoordelijkheid toegepast op dieren.
Plaats een groepje willekeurige randstedelingen in de jungle en een jaar later is er een fatsoenlijke plaats gesticht met winkels, parkeerplaatsen en wordt er handel gedreven met de buurdorpenquote:Op zondag 26 december 2010 17:30 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ow ja?
Plaats een willekeurige randstedeling in de jungle en binnen een week is die dood.
Survival of the fittest waarschijnlijk.quote:Hoe bedoel je survival of the strongest...
Jij denkt werkelijk dat een paar willekeurige randstedelingen het lang genoeg overleven om winkels te maken??quote:Op zondag 26 december 2010 17:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Plaats een groepje willekeurige randstedelingen in de jungle en een jaar later is er een fatsoenlijke plaats gesticht met winkels, parkeerplaatsen en wordt er handel gedreven met de buurdorpen
[..]
Survival of the fittest waarschijnlijk.
Onze manier van 'surviven' als de 'fittest' is door te wonen in steden ver van de jungles, maar tegelijkertijd toch de natuur de exploiteren.quote:Op zondag 26 december 2010 17:30 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ow ja?
Plaats een willekeurige randstedeling in de jungle en binnen een week is die dood.
Hoe bedoel je survival of the strongest...
Natuurlijk. De mens heeft dat tallozen keren gedaan en met veel succes.quote:Op zondag 26 december 2010 17:34 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat een paar willekeurige randstedelingen het lang genoeg overleven om winkels te maken??
De mens controleert de bevolkinggroei en dat leidt waarschijnlijk tot een einde aan deze groei. Er is wel een aanzienlijk naijl effect. Dat naij effect is de reden waarom de voorspellingen over de bevolkingsgroei voor de komende decennia nog aanzienlijk is. Daarna houdt het op.quote:Op zondag 26 december 2010 17:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een plaag is een ongecontroleerde wildgroei van een bepaalde soort op een manier die schadelijk is voor andere soorten. In die definitie is de mensheid onmiskenbaar een plaag.
Hoe kom je tot deze in mijn ogen nogal optimistische voorspelling? Dat de groei zal gaan stoppen is een voorspelling die ik ook best aandurf. Maar met controle van de mens over haar eigen groei zal dat denk ik niets te maken hebben.quote:Op zondag 26 december 2010 17:37 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De mens controleert de bevolkinggroei en dat leidt waarschijnlijk tot een einde aan deze groei. Er is wel een aanzienlijk naijl effect. Dat naij effect is de reden waarom de voorspellingen over de bevolkingsgroei voor de komende decennia nog aanzienlijk is. Daarna houdt het op.
Omdat geboorteplanning in alle landen een feit is, behalve subsahara Afrika en het midden-oosten. De demografische transitie is kost alleen twee generaties om de bevolking daadwerkelijk te laten dalen.quote:Op zondag 26 december 2010 17:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kom je tot deze in mijn ogen nogal optimistische voorspelling? Dat de groei zal gaan stoppen is een voorspelling die ik ook best aandurf. Maar met controle van de mens over haar eigen groei zal dat denk ik niets te maken hebben.
Maar wat geeft jou het idee dat die demografische transitie (mooi toverwoord) daadwerkelijk gaat plaatsvinden? De westerse wereld waar het dan zogenaamd goed gaat, en waar trouwens ook nog geen sprake is van een groeistop, heeft een steeds kleiner aandeel in de wereldbevolking. En die wereldbevolking als geheel groeit onverminderd door.quote:Op zondag 26 december 2010 18:01 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Omdat geboorteplanning in alle landen een feit is, behalve subsahara Afrika en het midden-oosten. De demografische transitie is kost alleen twee generaties om de bevolking daadwerkelijk te laten dalen.
Robert Wyman, Global Problems of Population Growth: http://academicearth.org/courses/global-population-growthquote:Op zondag 26 december 2010 18:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar wat geeft jou het idee dat die demografische transitie (mooi toverwoord) daadwerkelijk gaat plaatsvinden? De westerse wereld waar het dan zogenaamd goed gaat, en waar trouwens ook nog geen sprake is van een groeistop, heeft een steeds kleiner aandeel in de wereldbevolking. En die wereldbevolking als geheel groeit onverminderd door.
Een acceptabel niveau? Hoe is een effectieve jaarlijkse groei van de wereldbevolking met 1.2-1.3% (= 80 miljoen mensen netto ofwel een verdubbeling elke 60 jaar) een acceptabel niveau? Volgens welke criteria is dat 'acceptabel'?quote:Op zondag 26 december 2010 18:04 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Robert Wyman, Global Problems of Population Growth: http://academicearth.org/courses/global-population-growth
Ik heb dit college helemaal bekeken. Het aantal kinderen / vrouw is wereldwijd door gezinsplanning op een acceptabel niveau (behalve subsahara Africa en het midden-oosten)
Dat is het naijl effect. De leeftijdsopbouw van de bevolking had de vorm van een driehoek (veel mensen aan de basis (jong) en weing aan de top (oud). Dat betekent dat vrouwen veel kinderen krijgen en er ook een grote sterfte is. Dat gaat nu over in een rechthoek (een gelijkmatige verdeling van de bevolking over alle leeftijdsgroepen). Het oppervlak (= totale bevolking) van een rechthoek = 2x oppervlak driehoek. Ook aa het aantal kinderen / vrouw acceptabel is, verdubbelt de bevolking nog 1 x.quote:Op zondag 26 december 2010 18:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een acceptabel niveau? Hoe is een effectieve jaarlijkse groei van de wereldbevolking met 1.2-1.3% (= 80 miljoen mensen netto ofwel een verdubbeling elke 60 jaar) een acceptabel niveau? Volgens welke criteria is dat 'acceptabel'?
Vooralsnog had ik het over de groei, en niet over de geboorte- en sterftecijfers. Het gaat natuurlijk om het 1 minus het ander. En naijleffect? Neem me niet kwalijk, maar de nettogroei is de laatste tijd niet noemenswaardig veranderd, en ik zie ieg niets dat erop duidt dat dat snel gaat veranderen, anders dan de blinde muur waar we met z'n alleen keihard op af rennen.quote:Op zondag 26 december 2010 18:22 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Dat is het naijl effect. De leeftijdsopbouw van de bevolking had de vorm van een driehoek (veel mensen aan de basis (jong) en weing aan de top (oud). Dat betekent dat vrouwen veel kinderen krijgen en er ook een grote sterfte is.
Is dit nog waar als je Afrika en Midden-Oosten niet gemakshalve buiten beschouwing laat?quote:Op zondag 26 december 2010 18:22 schreef deelnemer2 het volgende:
Dat gaat nu over in een rechthoek (een gelijkmatige verdeling van de bevolking over alle leeftijdsgroepen). Het oppervlak (= totale bevolking) van een rechthoek = 2x oppervlak driehoek. Ook aa het aantal kinderen / vrouw acceptabel is, verdubbelt de bevolking nog 1 x.
En wat dan nog?quote:Op zondag 26 december 2010 18:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een acceptabel niveau? Hoe is een effectieve jaarlijkse groei van de wereldbevolking met 1.2-1.3% (= 80 miljoen mensen netto ofwel een verdubbeling elke 60 jaar) een acceptabel niveau? Volgens welke criteria is dat 'acceptabel'?
En waarom zouden we Afrika en Midden-Oosten hier eigenlijk buiten beschouwing laten? Omdat dat beter uitkomt voor de statistieken?
Een groeistop zou voor het eerst in duizenden jaren zijn. De verdubbelingstijd is zoals ik al zei ongeveer 60 jaar. Ik weet niet welk reeel maximum jij in gedachten had, maar als dat minder dan 30 miljard is dan gaan we dat punt binnen 100 jaar bereiken.quote:Op zondag 26 december 2010 19:36 schreef Berlitz het volgende:
[..]
En wat dan nog?
Ik zie het probleem niet, al zijn er teveel mensen kan het aantal niet meer groeien omdat daar geen voedsel meer voor is er is dus een maximum wat de aarde aan mensen kan hebben en dat is nog lang niet bereikt.
Je kunt het beste kijken naar het aantal kinderen / vrouw.quote:Op zondag 26 december 2010 18:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vooralsnog had ik het over de groei, en niet over de geboorte- en sterftecijfers. Het gaat natuurlijk om het 1 minus het ander. En naijleffect? Neem me niet kwalijk, maar de nettogroei is de laatste tijd niet noemenswaardig veranderd, en ik zie ieg niets dat erop duidt dat dat snel gaat veranderen, anders dan de blinde muur waar we met z'n alleen keihard op af rennen.
Daar kun je het nog best aardig mee vergelijken... je rijdt plankgas met 120 km op een muur af, en de chauffeur probeert je gerust te stellen door te zeggen dat de snelheid minder toeneemt dan toen je nog 60 reed.
Die lopen achter op de rest. Maar in absolute aantallen is het slechts een klein deel van de wereldbevolking. In subsahare Africa is zowel het geboortecijfer als het sterfte cijfer hoog.quote:Is dit nog waar als je Afrika en Midden-Oosten niet gemakshalve buiten beschouwing laat?
Dit is waarheid.quote:Op zondag 26 december 2010 19:42 schreef Salvad0R het volgende:
De genen die beweren dat mensen kapot moeten omdat "er teveel zijn", mogen mooi met zichzelf beginnen, vuyge hypocrieten dat het zijn, met hun "mening".
Het lijkt me dat je het beste kunt kijken naar geboorte minus sterfte. Dat is het enige dat iets zegt over de groei.quote:Op zondag 26 december 2010 19:45 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Je kunt het beste kijken naar het aantal kinderen / vrouw.
Hoe kom je daarbij? In alleen al India wonen meer mensen dan in Europa en de VS bij elkaar.quote:Op zondag 26 december 2010 19:45 schreef deelnemer2 het volgende:
Die lopen achter op de rest. Maar in absolute aantallen is het slechts een klein deel van de wereldbevolking.
Afrika is inmiddels eveneens de miljard inwoners gepasseerd. Hoezo een klein deel van de wereldbevolking?quote:Op zondag 26 december 2010 19:45 schreef deelnemer2 het volgende:
In subsahare Africa is zowel het geboortecijfer als het sterfte cijfer hoog.
Nee, de grote omvang van de wereldbevolking staat aan de basis van alle andere problemen die de mens veroorzaakt. De bevolkingsgroei verhinderde vroeger dat we uit de armoede kwamen. In Europa werd de levensstandaard van de bevolking niet verbeterd door de industriele revolutie, maar pas nadat geboorte beperking effect begon te hebben. Als je de mensen in subsahara uit hun lijden wilt verlossen, dan is gezinsplanning noodzakelijk.quote:Op zondag 26 december 2010 19:42 schreef Salvad0R het volgende:
Weer zo'n verzameling verzuurde egocentrische projecterende mensen-haters. Het lijkt wel Fok! hier.
De mensheid kan prima in symbiose met de natuur van de aardbol leven, mits de mensen niet afhankelijk wordt gehouden van vervuilende technologieën.
De genen die beweren dat mensen kapot moeten omdat "er teveel zijn", mogen mooi met zichzelf beginnen, vuyge hypocrieten dat het zijn, met hun "mening".
Als iedereen vanaf nu doet aan geboortebeperking, dan neemt de bevolking nog een tijdje toe. Om deze toekomst in te schatten moet je kijken naar het aantal kinderen per vrouw. zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Total_fertility_ratequote:Op zondag 26 december 2010 19:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me dat je het beste kunt kijken naar geboorte minus sterfte. Dat is het enige dat iets zegt over de groei.
Dat ligt niet in het midden-oosten of sub-sahara Afrika.quote:Hoe kom je daarbij? In alleen al India wonen meer mensen dan in Europa en de VS bij elkaar.
Alleen sub-saharaquote:Afrika is inmiddels eveneens de miljard inwoners gepasseerd. Hoezo een klein deel van de wereldbevolking?
Niemand wil dat je mensen afmaakt. Gewoon geboortebeperking (die verschrikkelijke gewoonte die in Nederland allang gemeengoed is).quote:
quote:Op zondag 26 december 2010 20:02 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Niemand wil dat je mensen afmaakt. Gewoon geboortebeperking (die verschrikkelijke gewoonte die in Nederland allang gemeengoed is).
Concessieve geboortebeperking en geforceerde sterilisatie zijn twee verschillende dingen.quote:Op zondag 26 december 2010 19:53 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Nee, de grote omvang van de wereldbevolking staat aan de basis van alle andere problemen die de mens veroorzaakt. De bevolkingsgroei verhinderde vroeger dat we uit de armoede kwamen. In Europa werd de levensstandaard van de bevolking niet verbeterd door de industriele revolutie, maar pas nadat geboorte beperking effect begon te hebben. Als je de mensen in subsahara uit hun lijden wilt verlossen, dan is gezinsplanning noodzakelijk.
Je zou voor de grap eens moeten uitrekenen hoe lang het in het huidige tempo duurt voordat we 1 mens per vierkante meter landoppervlak hebben. Ik zal je het rekenwerk besparen: dat is nog voor het jaar 3000.quote:Op zondag 26 december 2010 21:04 schreef Salvad0R het volgende:
Als je het idee hebt dat er overbevolking heerst, moet je eens met je paddenhoofd uit de stad bewegen en een tijd op het platte land doorbrengen.
Er van uitgaande dat de mensheid exponentieel in aantal toeneemt, zeker?quote:Op zondag 26 december 2010 21:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zou voor de grap eens moeten uitrekenen hoe lang het in het huidige tempo duurt voordat we 1 mens per vierkante meter landoppervlak hebben. Ik zal je het rekenwerk besparen: dat is nog voor het jaar 3000.
De meeste vrouwen in ontwikkelingslanden willen minder kinderen dan ze krijgen, blijkt uit onderzoek. Misschien ben je zelf aan het projecteren.quote:Op zondag 26 december 2010 21:04 schreef Salvad0R het volgende:
Concessieve geboortebeperking en geforceerde sterilisatie zijn twee verschillende dingen.
Ik laat me door geen enkele persoon/instantie vertellen hoeveel kinderen ik wel of niet op de wereld zet.
Als je het idee hebt dat er overbevolking heerst, moet je eens met je paddenhoofd uit de stad bewegen en een tijd op het platte land doorbrengen.
Bemoeizuchtige figuren die hun eigen tekortkomingen projecteren op de rest van de mensheid zijn kneusjes.
Ik zei toch 'in het huidige tempo'. En dat tempo zit al lange tijd geen noemenswaardige verandering in.quote:Op zondag 26 december 2010 21:17 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Er van uitgaande dat de mensheid exponentieel in aantal toeneemt, zeker?
Filmpje van PRIquote:
bron:http://en.wikipedia.org/wiki/Population_Research_Institutequote:The Population Research Institute (PRI) is a non-profit organization based in Virginia. The PRI describes itself as "a non-profit research and educational organization dedicated to objectively presenting the truth about population-related issues." PRI argues against the notion that human overpopulation is occurring, and refers to itself as a "pro-life" organization.
The Population Research Institute has in past years received funding from The Lynde and Harry Bradley Foundation, Inc.,[1] which is stated by a liberal watch-dog group as being "the country's largest and most influential right-wing foundation".[2]
Geboortebeperking in Nederland?quote:Op zondag 26 december 2010 20:02 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Niemand wil dat je mensen afmaakt. Gewoon geboortebeperking (die verschrikkelijke gewoonte die in Nederland allang gemeengoed is).
Nou vertel, waar gaat de mensheid heen? Welke eigenschappen ontwikkelen we en waar is het bewijs...?quote:Op zondag 26 december 2010 17:08 schreef Eclaire84 het volgende:
[..]
Dat zijn twee verschillende zaken.
Het is goed mogelijk te voorspellen waar de evolutie van de mens naar toe zal leiden. Of het ook daadwerkelijk zal gebeuren voordat we uitgestorven zijn is een ander verhaal.
Jawel, ben ik wel. Maar ik zie niet in waarom ik mijn eigen soort niet als plaag kan bestempelen.quote:
Eigenlijk wel ja.quote:Op zondag 26 december 2010 21:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zei toch 'in het huidige tempo'. En dat tempo zit al lange tijd geen noemenswaardige verandering in.
Wou je beweren dat die exponentiele groei somehow gaat stoppen, of dat er nooit sprake is geweest van een exponentiele groei?
Hoe verklaar jij dan dat het jaarlijkse groeipercentage sindsdien niet noemenswaardig is gedaald? Let wel, percentage. Waar er in 1960 jaarlijks 48 miljoen mensen bijkwamen komen er nu elk jaar netto 80 miljoen bij - 5 keer de bevolking van Nederland.quote:Op zondag 26 december 2010 21:42 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ja.
In 1960 kregen vrouwen elk nog gemiddeld 6 kinderen terwijl dat nu naar gemiddeld 2.8 is gedaald, en die afname lijkt aan te houden.
Mooi idee, maar zoals ik eerder al opmerkte hou je dan alleen hersenloze konijnen over en is het probleem nog steeds niet opgelost.quote:Op zondag 26 december 2010 21:42 schreef Salvad0R het volgende:
Als je vindt dat er teveel mensen zijn, wees geen laffe tak en maak jezelf van kant, dan.
vrijwillig (dmv anti-conceptie middellen)quote:Op zondag 26 december 2010 21:38 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Geboortebeperking in Nederland?
De mensheid als plaag op de aarde.quote:Op zondag 26 december 2010 21:48 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
vrijwillig (dmv anti-conceptie middellen)
???quote:Op zondag 26 december 2010 21:55 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De mensheid als plaag op de aarde.
Volgens de menselijke definitie van een plaag zijn de mensen toch gewoon een plaag te noemen? Dat de mens daar zelf als ras goed bij vaart zou voor de definitie niet uit moeten maken.quote:Op zondag 26 december 2010 16:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die worden door ons gezien als plaag. De sprinkhanen zelf vinden het waarschijnlijk wel meevallen, he.
Die daling vindt met name plaats in het westen en de ontwikkelde wereld. Daarnaast zegt het aantal geboren kinderen per gezin natuurlijk weinig. Ten eerste zijn er nu meer gezinnen dan in 1960 en worden mensen veel ouder dan destijds.quote:Op zondag 26 december 2010 21:42 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Eigenlijk wel ja.
In 1960 kregen vrouwen elk nog gemiddeld 6 kinderen terwijl dat nu naar gemiddeld 2.8 is gedaald, en die afname lijkt aan te houden.
Dit is zo'n achterlijke en kinderlijke simplificering van het probleem dat ik gewoon amper weet wat ik er op moet zeggen. Ik kan ook in het wilde weg mensen neer gaan schieten, maar dat lost het probleem, zo dat er één is, ook niet op.quote:Als je vindt dat er teveel mensen zijn, wees geen laffe tak en maak jezelf van kant, dan.
De mensheid in symbiose met de natuur van de aardbol? Dat ben ik met je eens ja. Als we nog in kleine stammen in het oerwoud zouden wonen. De mens heeft toch in de loop der eeuwen aangetoond dat ze alleen met hun eigen geluk bezig zijn? De wens om weer in symbiose met de natuur te leven die deel ik met je. Het zou fantastisch zijn. Ga je mee samen in Brazilië in het regenwoud wonen? Of ben je al onderweg?quote:Op zondag 26 december 2010 19:42 schreef Salvad0R het volgende:
Weer zo'n verzameling verzuurde egocentrische projecterende mensen-haters. Het lijkt wel Fok! hier.
De mensheid kan prima in symbiose met de natuur van de aardbol leven, mits de mensen niet afhankelijk wordt gehouden van vervuilende technologieën.
De overgang is in volle gang Hoppahoppa. Verdiep je eens in de feiten: zie http://en.wikipedia.org/wiki/Total_fertility_rate. In de figuur "A world map showing countries by fertility rate" zie je dat in de meeste landen er klaarblijkelijk sprake is van kleine gezinnen (vroeger was de hele kaart rood/paars). Maar ook als dat het geval is, blijft de bevolking nog een tijdje toenemen omdat mensen ouder worden. Maar dit na-ijl effect betekent niet dat de wereldbevolking nog steeds exponentieel groeit (zoals Molurus denkt).quote:Op maandag 27 december 2010 08:38 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Het gaat er mij in dit topic om om inzicht te krijgen in de status van de mens op aarde ten opzichte van andere levende wezens en de planeet zelf. Ik concludeer op grond van door de mens opgestelde definities dat wij dicht in de buurt komen van een plaag. Op het moment dat wij voldoen aan onze eigen definitie, dan is de vraag of we daar iets mee moeten. Mede in het licht van de relatief korte periode dat wij hier zijn. Dan heb ik het niet over massale genocide of wat dan ook.
Mijn uiteindelijke vraag is dan eigenlijk ook:
Als wij (de mensheid) als een plaag te beschouwen zijn, en ik ga daar van uit, in hoeverre moeten wij dan ingrijpen in ons eigen handelen? Of moeten we, omdat ons bestaan een zucht is in de tijd, ons geen zorgen maken en gewoon doorgaan op de huidige voet? Juist OMDAT een plaag in de natuur zichzelf geen beperkingen op hoort te leggen?
Geboortebeperking, duurzaamheid en stoppen van ontwikkelingshulp.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:53 schreef Chevalric het volgende:
Ik zag van de week een documentaire op National Geographic dat de wereldbevolking over 59 jaar verdubbeld zou zijn, toen besefte ik dat jouw opvatting nog niet zo gek is. We zijn inderdaad een plaag, als je de definitie aanhoudt uit het woordenboek.
Ik verwacht eigenlijk ook wel dat er in de komende eeuw een grote wereldoorlog komt waarbij de wereldbevolking aardig uitgedund gaat worden (zo niet helemaal vernietigd). Niet alleen secundaire resources zoals olie raken op, maar als er zoveel mensen nog bij komen wordt ook voedsel en water schaars. Dan gaat het ineens om overleven en zullen mensen dus alles op alles zetten.
Het is op zich geen fijn vooruitzicht, maar ik zie niet heel veel andere conclusies (afgezien van kolonisatie van andere planeten).
Wat heeft stoppen met ontwikkelingshulp ermee te maken? Of koloniseren ? Onzinquote:Op maandag 27 december 2010 11:17 schreef Devz het volgende:
[..]
Geboortebeperking, duurzaamheid en stoppen van ontwikkelingshulp.
Of koloniseren.
Maarja, mondiaal onhaalbaar (op dit moment).
Ontwikkelingshulp maakt het probleem alleen maar groter, door die mensen net genoeg te geven om te overleven en zichzelf door te fokken. Bovendien heeft het geen zin. De afgelopen decennia is gebleken dat het net zo kansloos is als de integratie in Nederland.quote:Op maandag 27 december 2010 11:30 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Wat heeft stoppen met ontwikkelingshulp ermee te maken? Of koloniseren ? Onzin
Door mensen op het randje van het bestaansminimum te laten voortploeteren, verhindert dat mensen zich ontwikkelen en hun lot in eigen hand nemen (en overgaan tot gezinsplanning). Het werkt averrechts zoals je ziet in sub-sahara Afrika. Het hoge sterfte cijfer is juist het probleem.quote:Op maandag 27 december 2010 11:35 schreef Devz het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp maakt het probleem alleen maar groter, door die mensen net genoeg te geven om te overleven en zichzelf door te fokken. Bovendien heeft het geen zin. De afgelopen decennia is gebleken dat het net zo kansloos is als de integratie in Nederland.
En door middel van kolonisatie kun je de druk op Aarde ontlasten. Want het is wel duidelijk dat we nu al met veel te veel zijn, laat staan over een paar decennia.
Ontwikkelingshulp doet inderdaad wat jij zegt. Het is bovendien structureel korte-termijn denken. Natuurlijk vind ik een kindje met honger zielig en wil ik die eten geven. Maar het lost het probleem niet op. Er zijn in Afrika meer mensen dan de grondstoffen aankunnen. Er zijn wel handelmogelijkheden in de vorm van edelmetalen die gebruikt zouden kunnen worden voor voedsel, maar die worden misbruikt.quote:Op maandag 27 december 2010 11:35 schreef Devz het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp maakt het probleem alleen maar groter, door die mensen net genoeg te geven om te overleven en zichzelf door te fokken. Bovendien heeft het geen zin. De afgelopen decennia is gebleken dat het net zo kansloos is als de integratie in Nederland.
En door middel van kolonisatie kun je de druk op Aarde ontlasten. Want het is wel duidelijk dat we nu al met veel te veel zijn, laat staan over een paar decennia.
Leuk ideaalplaatje, maar het werkt niet. In tientallen jaren zijn we vrijwel niets opgeschoten, sterker nog de armoede en problemen daar worden alleen maar groter.quote:Op maandag 27 december 2010 11:40 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Door mensen op het randje van het bestaansminimum te laten voortploeteren, verhindert dat mensen zich ontwikkelen en hun lot in eigen hand nemen (en overgaan tot gezinsplanning). Het werkt averrechts zoals je ziet in sub-sahara Afrika. Het hoge sterfte cijfer is juist het probleem.
Wij hebben inderdaad geluk wat dat betreft, maar dat maakt de feiten nog niet anders.quote:Op maandag 27 december 2010 11:51 schreef deelnemer2 het volgende:
En jij doet het beter Hoppahoppa? Geboren in een land waar overleven eenvoudig is. Knap hoor. Zo generiek oordelen over anderen, los van iedere context, is onredelijk.
Eensch!quote:Op donderdag 23 december 2010 23:41 schreef Caxixi het volgende:
Ok, iedereen in dit topic moet dit geniale filmpje kijken hierover. George Carlin is meesterlijk.
Dat zeg ik toch niet? Ik heb het 'geluk' dat ik hier geboren ben ja. Op een plek waar menselijk leven gewoon mogelijk is.quote:Op maandag 27 december 2010 11:51 schreef deelnemer2 het volgende:
En jij doet het beter Hoppahoppa? Geboren in een land waar overleven eenvoudig is. Knap hoor. Zo generiek oordelen over anderen, los van iedere context, is onredelijk.
De zorgen over de planeet zijn terecht, want het is ons leefmilieu. Bekijk het probleem los van de mens, en ja, dan maakt het niks uit.quote:
De zorgen om de planeet zijn bullshit. Bovendien is het Westen bijzonder schoon. Erbuiten bevindt zich de teringzooi.quote:Op maandag 27 december 2010 12:00 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De zorgen over de planeet zijn terecht, want het is ons leefmilieu. Bekijk het probleem los van de mens, en ja, dan maakt het niks uit.
Heb ik gescholden? En ik bekritiseer de mensheid in zijn algemeenheid. Niet alleen Afrikanen. Ik woon dan misschien in het beste deel van de wereld, maar wij doen het hier toch ook niet geweldig.quote:Op maandag 27 december 2010 12:13 schreef deelnemer2 het volgende:
Je woont is het beste deel van de wereld. Niet je eigen verdienste, overigens. Dan kijk je om je heen en constateert dat het elders minder is en begin je te schelden. Vind je dat zelf ook niet flauw?
Jij denkt gewoon teveel uit emotioneel standpunt. Wat logisch is, maar ook de reden waarom we het overbevolkingsprobleem niet zomaar op kunnen lossen. Dat kan bijna niet zonder bepaalde vrijheden of normen en waarden op te offeren.quote:Op maandag 27 december 2010 12:13 schreef deelnemer2 het volgende:
Je woont is het beste deel van de wereld. Niet je eigen verdienste, overigens. Dan kijk je om je heen en constateert dat het elders minder is en begin je te schelden. Vind je dat zelf ook niet flauw?
Klopt. En niet mijn verdienste, maar die van de superieure Westerse beschaving.quote:Op maandag 27 december 2010 12:13 schreef deelnemer2 het volgende:
Je woont is het beste deel van de wereld. Niet je eigen verdienste, overigens.
Nope. Kijk eens rond buiten het Westen en constateer dat het een teringbende is waar de lokalen geen reet aan doen.quote:Dan kijk je om je heen en constateert dat het elders minder is en begin je te schelden. Vind je dat zelf ook niet flauw?
Vergelijkbare gedachten komen in mij op, als op het discussieforum de zoveelste onverlaat zijn ideeen komt verkondigen.quote:Op maandag 27 december 2010 12:57 schreef El_Matador het volgende:
Het is wel mijn -en ieders- verdienste om geen achterlijkheid van bamboebijters, knoflookknagers, sushislurpers, cocakauwers en kikkelikkers in die beschaving in te kapselen.
Ik geloof niet dat ik het type, maar ik ben het wel met je eens voor een deel. Wij zijn een slachtoffer van corporaties. Anderzijds bestaan deze bedrijven omdat ze ook door mensen zijn opgericht en willen wij niet denken aan alternatieven omdat we gemakzuchtig zijn. Ik kan je daarin wel volgen. Maar verandert dat iets aan de stelling dat de mensheid een plaag is?quote:Op maandag 27 december 2010 16:20 schreef Schenkstroop het volgende:
Dat mensen veel troep producuren en dat het elders op de wereld belandt is wel een constante gegeven. Om mensen en vooral consumenten alle schuld te geven, mwa kweetniet. Ik vind het niet juist. Het is waar dat mensen makkelijk een auto nemen en niet kijken naar wat ze verbuiken. Of waar het terechtkomt wat zij weggooien. Maar ik vind wel dat het bij producenten van spullen/brandstof moet beginnen en dat zij aangepakt moeten worden.
Het kan deze corporaties namelijk geen ruk schelen of hun produkt vervuild of niet, als ze maar winsten maken. Ik denk dat consumenten vooral gemakzuchtig zijn ipv vervuilers die de wereld bewust naar de tering willen helpen. Over Shell en BP kan je dat niet zeggen. Als jullie eco-facisten to be jullie zinnen eens zetten op de corporaties?
Consumenten zijn eerder gemakzuchtig denk ik. We zijn niet minder of meer egoistisch bezig dan toen we in schapenvellen achter herten jaagden. We hebben wel autos en plastic. En dat is echt de schuld van de corporaties.quote:Op maandag 27 december 2010 17:45 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik het type, maar ik ben het wel met je eens voor een deel. Wij zijn een slachtoffer van corporaties. Anderzijds bestaan deze bedrijven omdat ze ook door mensen zijn opgericht en willen wij niet denken aan alternatieven omdat we gemakzuchtig zijn. Ik kan je daarin wel volgen. Maar verandert dat iets aan de stelling dat de mensheid een plaag is?
Vanaf dit moment ben je me kwijt als iemand die het met je eens kan zijn. Nu ga je raaskallen.quote:Op maandag 27 december 2010 18:01 schreef Schenkstroop het volgende:
Verder vind ik het eng dat er op hoge scholen dus les wordt gegeven, en op het idee wordt aangestuurd dat de mensheid een plaag zou zijn. Dit is precies wat de complot-theoristen vermoedden, namelijk dat de eliten via eco-facisten de wereld willen decimeren. en daarvoor hebben zij 'soldaten' nodig.
Nou nee ik vind van niet. Jullie heben het hier zelf over 'de mensheid als plaag' en dat er teveel mensen zijn op de wereld. Als men in zulke topics over het algemeen dezelfde dingen zegt over overpopulatie en 'plaag', zegt mij dat het niet per individu is bekokstoofd door diep natedenken. Maar dat jullie dat halen uit boeken via studie dat aanstuurt op die rare ideeen.quote:Op maandag 27 december 2010 18:07 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Vanaf dit moment ben je me kwijt als iemand die het met je eens kan zijn. Nu ga je raaskallen.
Ik heb niets uit een boek. Ik kan zelf nadenken, ik studeer al 13 jaar niet meer en tijdens mijn studie ging het hier echt niet over.quote:Op maandag 27 december 2010 18:11 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Nou nee ik vind van niet. Jullie heben het hier zelf over 'de mensheid als plaag' en dat er teveel mensen zijn op de wereld. Als men in zulke topics over het algemeen dezelfde dingen zegt over overpopulatie en 'plaag', zegt mij dat het niet per individu is bekokstoofd door diep natedenken. Maar dat jullie dat halen uit boeken via studie dat aanstuurt op die rare ideeen.
Dus als iemand het niet met je eens is praat hij anderen na, maar zelf kom je wel tot allerlei inzichten? Ik denk echt dat er bij jou een steekje los zit.quote:Op maandag 27 december 2010 18:19 schreef Schenkstroop het volgende:
Er moet volgens mij wel een bron zijn waar jullie diezelfde ideeen vandaan halen. En dan vraag ik mij af of je dan nog zelfstandig nadenkt of alleen napraat. Want daar lijkt het echt op.
Maar zoals ik al zei, ik vind mensen eerder gemakzuchtig (wat ook best logisch is, wie wil nou constant verveeld worden met honderd details, das niet natuurlijk) dan een plaag. Coporaties en eliten die winsten willen ten koste van alles vind ik een plaag. zij zijn tirannie. zij willen monopolieen zodat zij de prijs kunnen opdrijven. En zij vervuilen.
Nee ik lees dat men in dit soort eco-draadjes mekaar napraat. Net zoals een hype. Bijv een bericht in het nieuws start een aannemelijk klinkende theorie/conclusie of een bepaalde morele invalshoek. En dan hoor je dat iedereen door heel Nederland in elke kroeg zowat dezelfde conclusie overneemt in vrijwel identieke zinnen. Dan weet je dat men mekaar napraat. En dat merk ik ook in dit soort draadjes. Er wordt niet zelf nagedacht maar nagepraat.quote:Op maandag 27 december 2010 18:23 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Dus als iemand het niet met je eens is praat hij anderen na, maar zelf kom je wel tot allerlei inzichten? Ik denk echt dat er bij jou een steekje los zit.
Nja, zo'n ervaring heb ik momenteel ook in het BNW-forum....quote:Op maandag 27 december 2010 18:29 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Nee ik lees dat men in dit soort eco-draadjes mekaar napraat. Net zoals een hype. Bijv een bericht in het nieuws start een aannemelijk klinkende theorie/conclusie of een bepaalde morele invalshoek. En dan hoor je dat iedereen door heel Nederland in elke kroeg zowat dezelfde conclusie overneemt in vrijwel identieke zinnen. Dan weet je dat men mekaar napraat. En dat merk ik ook in dit soort draadjes. Er wordt niet zelf nagedacht maar nagepraat.
Oh dat ga ik niet goedpraten. Ik vind zelf dat daar meer invalshoeken zijn dan in eco-draadjes over depopulatie en global warming.quote:Op maandag 27 december 2010 18:33 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nja, zo'n ervaring heb ik momenteel ook in het BNW-forum....
Ga je nu niet een beetje erg ver met jouw hypothese?quote:Is de mens een plaag die uitgeroeid moet worden?
Veel mensen zijn erg ongecijferd, dat betekent zoiets als ongeletterd maar dan voor rekenen. Het begrip exponentiële groei is erg onbekend, of mensen hebben er een verkeerd beeld van, dan denken ze bijvoorbeeld dat exponentiele groei betekent dat er grote getallen moeten staan. dat 0,6% groei per jaar ook exponentiele groei is, dat verwachten ze niet, ze denken aan 30% ofzoquote:Op zondag 26 december 2010 21:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zou voor de grap eens moeten uitrekenen hoe lang het in het huidige tempo duurt voordat we 1 mens per vierkante meter landoppervlak hebben. Ik zal je het rekenwerk besparen: dat is nog voor het jaar 3000.
Je wilt hier nooit over in discussie, maar heb je nog steeds niet door dat die vervuilende technologieën juist gezorgd hebben voor de bevolkings-explosie? Zonder zijn de huidige bevolkingsaantallen gewoon niet vol te houden. Miljarden mensen zouden verhongeren:quote:Op zondag 26 december 2010 19:42 schreef Salvad0R het volgende:
Leuke post voor BNW, denk dat ze je daar direct komen ophalen!quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:24 schreef Judas4Justice het volgende:
Geboortebeperking, eugenetica... zelfs genocide zou een goedbedoeld middel kunnen zijn tegen de overbevolking van onze planeet. Maar voordat we zo ver zijn zullen we eerst moeten opmeten hoeveel rijkdom onze aarde te verdelen heeft, en hoe we die via onze (wereld)economie kunnen verdelen voor de algemene welvaart van onze soort. De natuur trekt sowieso al aan het kortste eind in onze maatschappij, de vraag is alleen in hoeverre wij hem in stand moeten/willen houden nu wij onze natuurlijke evolutie stil hebben gelegd met onze technologieën.
Dat klopt, het is niet zonder gevaar (zie ook het topic: De bevolkingsexplosie). Vandaar ook al die duurzaamheidsdiscussies. Technologische aanpassingen moeten ons er doorheen helpen. Maar ook moeten mensen bereid zijn hun gedrag aan te passen. En dan is de alom geprezen motivatie van het egoisme (volgens de hedendaagse markt ideologie) niet altijd behulpzaam.quote:Op woensdag 29 december 2010 08:22 schreef Hoppahoppa het volgende:
Mensen wijzen wel steeds naar de aanname dat de bevolking op enig moment zal gaan stabiliseren (ergens in 2040/2050 naar verluidt) maar eigenlijk maakt dat voor het topic niet zo veel uit. Ondanks een stabilisering in 2040 zal onze energiebehoefte en consumptiepatroon ook na die tijd nog sterk toenemen. Want wat wij willen (daarom willen wij één Europa, daarom wordt er aan ontwikkelingshulp gedaan) is dat de hele wereld volgens onze welvaartsstandaard kan leven. De plaag blijft zich dus uitbreiden, ook als de bevolkingsgroei stopt.
En daarom geloof ik ook niet in verbetering. Daarom ook mijn topic. De mens is een plaag. Ik vind dat we dat als gegeven moeten accepteren en er vervolgens naar moeten handelen. Vervolgens heb je dan twee keuzes.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:22 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Dat klopt, het is niet zonder gevaar (zie ook het topic: De bevolkingsexplosie). Vandaar ook als die duurzaamheidsdiscussies. Technologische aanpassingen moeten ons er doorheen helpen. Maar ook moeten mensen bereid zijn hun gedrag aan te passen. En dan is de alom geprezen motivatie van het egoisme (volgens de hedendaagse markt ideologie) niet altijd behulpzaam.
Vroeger migreerde mensen als het klimaat veranderde. Dat is nu veel problematischer.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:35 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
En daarom geloof ik ook niet in verbetering. Daarom ook mijn topic. De mens is een plaag. Ik vind dat we dat als gegeven moeten accepteren en er vervolgens naar moeten handelen. Vervolgens heb je dan twee keuzes.
Teruggebracht naar de praktijk bedoel ik daarmee dat we als mens de klimaatontwikkeling niet kunnen stoppen. We moeten accepteren dat er iets in gang is gezet, dat er iets plaatsvindt (ongeacht de rol van de mens daarin, zo die relevant is) wat we niet kunnen stoppen. Vervolgens moet je de keuze maken of we als mensheid lang of kort mee willen. Ofwel, gaan we onze middelen inzetten voor een (naar mijn mening) zinloze poging om de klimaatontwikkeling stop te zetten of gaan we er alles aan doen om de niet tegen te houden ontwikkeling te overleven?
'Natuurlijk' nietquote:Op woensdag 29 december 2010 08:23 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Leuke post voor BNW, denk dat ze je daar direct komen ophalen!
Maar dan ga jij ook uit van het feit dat de hele wereld volgens dezelfde standaard moet kunnen leven? Dus zo vervuilend zoals wij dat nu doen?
Idd... we zullen eerst een hoger niveau van bestuurlijke intelligentie moeten bereiken.quote:De hedendaagse markt ideologie heeft mensen op dat punt dom gemaakt. Misschien worden mensen noodgedwongen weer wat wijzer.
Juist, wij willen bedrijven die hard voor zichzelf zijn en hart hebben voor de consument. Degenen die hun verantwoordelijkheden kunnen dragen zullen beloond worden, en corruptie zal in het algemeen bestreden worden. Is dat niet de revolutie waar onze economie nu echt om schreeuwt?quote:Dat pure onversneden transparante markten keihard zijn en het liefst door iedereen vermeden worden, ook door commerciele bedrijven door bijvoorbeeld transparantie uit de weg gaan.
Dit is crap.quote:Op maandag 27 december 2010 08:47 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
De mensheid in symbiose met de natuur van de aardbol? Dat ben ik met je eens ja. Als we nog in kleine stammen in het oerwoud zouden wonen. De mens heeft toch in de loop der eeuwen aangetoond dat ze alleen met hun eigen geluk bezig zijn? De wens om weer in symbiose met de natuur te leven die deel ik met je. Het zou fantastisch zijn. Ga je mee samen in Brazilië in het regenwoud wonen? Of ben je al onderweg?
Nee, dat ben je niet. Want jij wil ook lekker in een huisje wonen met een TV, magnetron, oven, auto voor de deur, DVD-speler, computertje, laptop. Het is een illusie om te denken dat we met onze levensstijl ooit in symbiose met de natuur zullen leven. Dan kun je wel gaan lopen schelden op mensen die je daar op wijzen, maar als er iemand egocentrisch en hypocriet is, dan ben je het zelf wel. Ook jij bent te verslaafd aan je eigen welvaart. En wat bedoel je dat mensen afhankelijk worden gehouden van milieuvervuilende technieken? Je kunt je leven toch inrichten zoals je zelf wilt? Nee, dat kun je niet als je verslaafd bent. Juist die welvaartsverslaving is mede verantwoordelijk voor het probleem wat ik probeer te schetsen.
Uhm. Is het tweede deel van je bericht een onderbouwing voor de statement in het eerste deel? Want de link met mijn post ontgaat mij volledig. Sterker nog, ze vullen elkaar zelfs aan als je het uit de juiste hoek bekijkt.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:36 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Dit is crap.
Door middel van robotisering en automatisering kunnen we praktisch elk productief en verwerkend proces zonder menselijke arbeid laten verlopen. De vraag is in hoeverre het de mensheid wordt gegund alles voor niets te krijgen, met het oog op simpel winstbelang en macht over transport en alles...
Er is nu juist geen gebrek aan arbeid.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:36 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Dit is crap.
Door middel van robotisering en automatisering kunnen we praktisch elk productief en verwerkend proces zonder menselijke arbeid laten verlopen. De vraag is in hoeverre het de mensheid wordt gegund alles voor niets te krijgen, met het oog op simpel winstbelang en macht over transport en alles...
Als je als consument gaat voor de laagste prijs, drijf je de productie tot maximale efficientie. Dat betekent korte termijn voordeel boven lange termijn investeringen en geen ruimte voor sociaal beleid binnen bedrijven.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:14 schreef Judas4Justice het volgende:
Hoe kun je 'redelijke' beslissingen nemen met grote bedrijven die door een kleine zelfverzorgende elite bestuurd worden?![]()
Imho zal de redelijkheid pas regeren in een transparante markt, waarin de consument de macht heeft over de bedrijven met de grootste macro-economische/politieke invloed. Transparantie is evolutionair zolang de media haar vrijheid van meningsuiting kan behouden (think Wikileaks).
I like the idea, maar misschien iets te kort door de bocht.quote:Werkgevers zouden verplicht moeten worden een bepaald percentage van de winst uittekeren aan werknemers in de vorm van loon. Zo wordt werken voor klootzakken ook weer leuk.
De consument is ook nog werknemer (in de meeste gevallen). Die moet je ook nog in de gaten houden. Als je als consument gaat voor de best prijs/kwaliteit verhouding, moet je niet raar staan te kijken als er binnen het bedrijf niets anders meer telt dan efficientie.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:59 schreef Schenkstroop het volgende:
Waar is de factor 'kwaliteit' ?
Consumenten gaan voor de beste prijs/prestatie denk ik. Dus niet alleen prijs is belangrijk. Tenzij de kwlaiteit bij een produkt niet echt boeit.
Als een praktijk bv super lage prijzen hanteert voor medische ingrepen, maar de resultaten zijn bagger. Dan zullen klanten uiteindelijk wegblijven.
Die 20 verschillende produkten uit 'e'en produkt is wat ik noem de ziekte van neo-juppies. veelal marokkaantjes die listen verzinnen om de klant te bedonderen. met vage constructies en nog meer voorwaarden.
Iets meer democratisering in bedrijven?quote:Op woensdag 29 december 2010 15:05 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Dit alles werkt natuurlijk alleen maar als we álle bedrijven verplichten tot complete transparantie, en niet wanneer bepaalde bedrijven schijnheilig bestuurd kunnen blijven en concurrentie kunnen bieden aan een (duurdere) open-source-economie.
Waarom is het nodig dat wij opgeruimd worden?quote:Op woensdag 29 december 2010 15:20 schreef Scorpie het volgende:
We zijn een plaag en we dienen inderdaad opgeruimd te worden.
Nodig is hier misschien niet het juiste woord. "Onvermijdbaar" lijkt me een betere. Plagen eindigen zonder uitzondering in massasterfte. Ook als we niks doen (als we iets kunnen doen) is dat scenario onvermijdbaar.quote:Op woensdag 29 december 2010 19:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Waarom is het nodig dat wij opgeruimd worden?
Wel, aangezien geen enkel soort meer dan een paar miljoen jaar voortleeft (op een paar uitzonderingen na), lijkt het mij ook onvermijdelijk. Paleontologisch gezien. Ik zie in de mens wel een soort met meer controle over zichzelf en de omgeving dan welk ander soort voor ons ooit heeft gehad, dus we hebben wat meer kans om het te rekken.quote:Op woensdag 29 december 2010 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nodig is hier misschien niet het juiste woord. "Onvermijdbaar" lijkt me een betere. Plagen eindigen zonder uitzondering in massasterfte. Ook als we niks doen (als we iets kunnen doen) is dat scenario onvermijdbaar.
Tsshjk... wat een dood-doener voor zijn eigen theorie (als ik heb goed begrijp), lekker makkelijk om er van uit te gaan dat de natuur ons sloopt voordat wij elkaar slopenquote:Overigens is Lovelock van mening dat binnen ongeveer 100 jaar de menselijke populatie met 4/5e deel zijn afgenomen als gevolg van cataclysmische ecologische veranderingen.
De vergelijking gaat er vanuit dat de persoon het pistool niet zelf maakt, maar toevallig ergens ziet liggen.quote:Op maandag 3 januari 2011 11:54 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Tsshjk... wat een dood-doener voor zijn eigen theorie (als ik heb goed begrijp), lekker makkelijk om er van uit te gaan dat de natuur ons sloopt voordat wij elkaar slopen![]()
De vergelijking met het gevonden pistool is niet meer van deze tijd. Onze wapens worden ontwikkeld met collectieve kennis uit de wetenschap en zijn geproduceerd door verschillende fabrikanten met eigen specialismes in hun onderdelen. Dat wil zeggen dat vrijwel geen enkel mens (behalve MacGyver natuurlijk) vanuit grondstoffen zijn eigen wapens kan maken. Naarmate onze wapens geavanceerder worden raken we verder verwijderd van 'het begrip' dat we voor deze wapens hebben en de realistische effecten.
Mee eens, maar ik geloof niet dat de mensheid nog heel veel kan doen om de ecosystemen te redden en ervoor te zorgen dat de aarde in staat blijft om de mensheid te voorzien van zelfs ook maar gelimiteerde basisbehoeften, tenzij een groot deel van de menselijke bevolking af sterft.quote:Weet een dictator wat de lange-termijneffecten van biologische wapens kunnen zijn?
Kan een president de (politieke) effecten van een atoombom voorspellen?
Ik denk dat het niet verkeerd is om er voor te zorgen dat onze sociale ontwikkeling ons genoeg verantwoordelijkheidsgevoel geeft om met nieuwe techniek om te kunnen gaan.
Spidey says:
"With great power comes great responsibility"
Ik wil niet zeggen dat het een slechte metafoor is, hij kan alleen nog wat sterker gemaakt worden door het pistool te vervangen met een grote rode knop en de lancering van een atoombomquote:De vergelijking gaat er vanuit dat de persoon het pistool niet zelf maakt, maar toevallig ergens ziet liggen.Mja, misschien niet een hele goeie metafoor.
Tjah... dat is één scenario, maar je kunt ook hopen dat:quote:ik geloof niet dat de mensheid nog heel veel kan doen om de ecosystemen te redden
...
tenzij een groot deel van de menselijke bevolking af sterft.
Klinkt als 'sociale anarchie'?quote:er is niet 1 heerser die beslist wat we doen of niet, de keuze ligt bij het individu zolang wij nog in een redelijk vrije wereld leven.
Geschreven op het hoogtepunt van de hippiedroom toen er nog 'maar' 3 miljard mensen waren. Tegenwoordig zijn we wel iets realistischer (hoop ik).quote:Op maandag 3 januari 2011 16:59 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
"Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace"
John Lennon - Imagine
Hoe kan iemand realistisch over de toekomst praten?quote:Tegenwoordig zijn we wel iets realistischer (hoop ik).
Ik vond dat Erik van Muiswinkel dat eigenlijk wel heel aardig zei: "democratie is de slechtste staatsvorm... op alle andere staatsvormen na". Het is de beste staatsvorm die we hebben kunnen bedenken, maar wel 1 met een aantal hele grote nadelen:quote:Op maandag 3 januari 2011 20:40 schreef Judas4Justice het volgende:
Als mensen zich tegen mijn idee van de globale democratie willen verzetten dan moeten ze met goede argumenten komen en hun intenties kenbaar maken.
Op wereldschaal kan een democratie niet werken. Althans, niet één democratie die beslissingen neemt over de hele wereld. Simpelweg omdat de belangen en de levenswijzen te ver uit elkaar liggen. Wij kunnen onze ideeën niet opdringen aan landen die nog lang niet zo ver zijn als wij. Kinderarbeid in Banlgadesh mag niet? Nou, dan sterven er honderden kinderen en gezinnen omdat ze geen geld meer hebben om eten te kopen.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vond dat Erik van Muiswinkel dat eigenlijk wel heel aardig zei: "democratie is de slechtste staatsvorm... op alle andere staatsvormen na". Het is de beste staatsvorm die we hebben kunnen bedenken, maar wel 1 met een aantal hele grote nadelen:
[\quote]
Dat is oorspronkelijk natuurlijk niet echt een uitspraak van van Muiswinkel. Staaltje goed gejat is beter dan slecht bedacht. Los daarvan vind ik het juist van een cabaretier als van Muiswinkel een enorm zwaktebod en een gebrek aan 'out of the box' denken.
[quote]
Democratie, om te functioneren, vereist een grote mate van welvaart en persoonlijke vrijheid. Of dat soort welvaart en vrijheid wel globaal te bereiken is of te handhaven is op de lange termijn is maar de vraag. Het doet in het bijzonder heel weinig voor de problematiek waar dit topic over gaat. Bovendien heeft democratie helemaal geen geschiedenis van langdurige stabiliteit, ook niet in vergelijking met andere 'mindere' staatsvormen.
Mijn collega's dachten dat Weijers dat stuk van de conference samen met mij had geschreven, omdat ik dat soort dingen ook al jaren roep. Het is eigenlijk ook wat ik hierboven bedoel en waar ik eerder al een topic over geopend heb hier: onze maatschappij is te complex geworden om nog te kunnen vertrouwen op de gemiddelde burger, de democratie loopt op zijn eind. Wat weet Jan met de Pet nou over de voor- en nadelen van bijvoorbeeld Europese samenwerking? Mensen stemmen over een dergelijk onderwerp tegen met in het achterhoofd dat ze onze vlag zo mooi vinden en dat ze een eigen volkslied willen. Maar de echte inhoud ontgaat ze. Ik ben een intelligente jongen, dat durf ik best te zeggen, maar ook ik kan alle gevolgen van dat soort vraagstukken niet overzien.quote:Het grootste deel van de mensen, het spijt me om dit nu zo bot te moeten zeggen, is te dom om iets zinvols te zeggen over politiek beleid. De enige reden dat ze dan toch stemrecht hebben is omdat het beleid ook hun steun moet hebben. Ik vond het voorstel van Guido Weijers wat dat betreft niet zo gek: als je bij de stembus staat, eerst 5 elementaire vragen over politiek goed beantwoorden, dan mag je stemmen. Want wat heb je nu eigenlijk aan de stem van iemand die van 5 van de 6 lijsttrekkers geen idee heeft hoe ze heten?
Zoals Judas4justice het omschrijft heeft het niets met een hippiedroom of het nummer van Lennon te maken. Met 'it isn't hard to die for' bedoelde Lennon niet eugenetica, genocide en vrijheidsbeperking, neem ik aan.quote:Dus ja, sorry, het klinkt nog steeds als een hippiedroom.
Dat heeft dan weer vrij weinig te maken met expertise lijkt me: je maakt mij niet wijs dat onze 'wijze mannen' wel iets zinnigs kunnen zeggen over de voor- en nadelen van een Europese samenwerking. Althans, er is niets dat die indruk bij mij wekt.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 08:26 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Wat weet Jan met de Pet nou over de voor- en nadelen van bijvoorbeeld Europese samenwerking? Mensen stemmen over een dergelijk onderwerp tegen met in het achterhoofd dat ze onze vlag zo mooi vinden en dat ze een eigen volkslied willen. Maar de echte inhoud ontgaat ze. Ik ben een intelligente jongen, dat durf ik best te zeggen, maar ook ik kan alle gevolgen van dat soort vraagstukken niet overzien.
Zoals Albert Bartlett ook al aangeeft, als we oplossingen zoeken voor de exponentiele groei van de menselijke populatie dan hebben we een aantal fundamentele veranderingen nodig in 'typisch menselijke' normen en waarden. Want elke plausibele oplossing die je kunt bedenken is op voorhand 'onethisch'. De gevolgen van niets doen zijn natuurlijk net zo onethisch.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 08:26 schreef Hoppahoppa het volgende:
Geen hippiedroom, maar mogelijk wel noodzaak. Het eindpunt is dan echter geen vrolijke democratie waarin iedereen gezamenlijk leeft in vrede en harmonie. Het wordt een keiharde werkelijkheid waarin keuzes gemaakt moeten worden. Bijvoorbeeld de keuze om niet langer miljarden per jaar in te zetten om de 'zwakkere' in leven te houden. Geen ontwikkelingshulp, geen overdreven medische zorg meer. Zoals ik eerder aangaf, wij mensen vinden het niet alleen noodzakelijk om de soort te laten overleven, maar om elk lid van de soort zo lang mogelijk te laten leven.
Ik begrijp niet wat er onethisch is aan een wet die vrouwen het hebben maximaal 2 kinderen toestaat (hoe je het handhaaft, ligt minder voor de hand maar dat even terzijde)quote:Op dinsdag 4 januari 2011 08:36 schreef Molurus het volgende:
Zoals Albert Bartlett ook al aangeeft, als we oplossingen zoeken voor de exponentiele groei van de menselijke populatie dan hebben we een aantal fundamentele veranderingen nodig in 'typisch menselijke' normen en waarden. Want elke plausibele oplossing die je kunt bedenken is op voorhand 'onethisch'. De gevolgen van niets doen zijn natuurlijk net zo onethisch.
quote:wij mensen vinden het niet alleen noodzakelijk om de soort te laten overleven, maar om elk lid van de soort zo lang mogelijk te laten leven.
Klopt. En we zijn daarmee al verder gevorderd dan mensen beseffen. Daarom begrijp ik al die botte opmerkingen niet. Men rekent zichzelf waarschijnlijk tot 'de winnaars' en kan niet begrijpen waarom 'de zwakkeren' dan nog acceptabel zijn. Het lijkt alsof de tijdgeest zich voorbereidt op de volgende grote slachting. Zoals jonge mannen in 1914 zingend naar de loopgraven marcheerden.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 08:48 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat er onethisch is aan een wet die vrouwen het hebben maximaal 2 kinderen toestaat (hoe je het handhaaft, ligt minder voor de hand maar dat even terzijde)
Als het geboortecijfer ongeveer 2,3 kind per vrouw is, dan stabiliseert de bevolking, dus bij 2 zal de bevolking langzaam afnemen.
IMO de enige ethische keuze die het minste kwaad in zich draagt, andere "oplossingen" geven oneindig veel meer leed.
Ik mag me aangesproken voelen denk ik?quote:Daarom begrijp ik al die botte opmerkingen niet.
Juist. Mensen beschrijven allerlei oplossingen, maar ze geven niet aan vanuit welk gezichtspunt ze het bekijken. Is het vanuit het gezichtspunt van degenen die doorgaan met minder hinder van anderen. Is het vanuit het gezichtspunt van degenen die die overbodig worden verklaard en afgevoerd? Of kijkt men ernaar gezien vanaf de maan?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:36 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Ik mag me aangesproken voelen denk ik?![]()
Voordat de discussie helemaal eindigt in een politiek kamp van links en rechts, pro-war en passivisme wil ik nogmaals vijf woorden in vette letters neerplanten
"Het gaat om de intenties"
Pas wanneer je die kunt verklaren kun je zeggen of praktisch geweld ethisch verantwoord is of niet.
Goed of fout bepalen kan alleen in overeenstemming met anderen, degenen die dat op eigen houtje doen noemen wij 'de dictator'
Mijn gezichtspunt is helder, dat is door het hele topic te lezen. Ik beschrijf vanuit het gezichtspunt dat de mens een plaag is, volgens de objectieve criteria die wij zelf hebben vastgesteld. Zie de definities in mijn OP.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Juist. Mensen beschrijven allerlei oplossingen, maar ze geven niet aan vanuit welk gezichtspunt ze het bekijken. Is het vanuit het gezichtspunt van degenen die doorgaan met minder hinder van anderen. Is het vanuit het gezichtspunt van degenen die die overbodig worden verklaard en afgevoerd? Of kijkt men ernaar gezien van de maan?
Logisch... de eerste optie is 'het niet kiezen'.quote:Ik kies voor punt 2, maar ben nog niet helemaal uit de wijze van ingrijpen.
Twee opmerkingen hierover:quote:Op dinsdag 4 januari 2011 08:48 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat er onethisch is aan een wet die vrouwen het hebben maximaal 2 kinderen toestaat (hoe je het handhaaft, ligt minder voor de hand maar dat even terzijde)
Hoe kom je eigenlijk tot de onzinnige conclusie in bold?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. En we zijn daarmee al verder gevorderd dan mensen beseffen. Daarom begrijp ik al die botte opmerkingen niet. Men rekent zichzelf waarschijnlijk tot 'de winnaars' en kan niet begrijpen waarom 'de zwakkeren' dan nog acceptabel zijn.
Een slachting die vooralsnog onvermijdbaar lijkt.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Het lijkt alsof de tijdgeest zich voorbereidt op de volgende grote slachting.
Toen er nog maar krap 2 miljard mensen waren. Nee, dat is niet vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Zoals jonge mannen in 1914 zingend naar de loopgraven marcheerden.
In China was de beoogde gezinsplanning al gerealiseerd voordat het 1 kind beleid werd in gevoerd.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Twee opmerkingen hierover:
- hadden wij niet juist veel kritiek op China tav het 1 kind beleid? Was dat niet in strijd met de mensenrechten enzo?
- wat wil jij eigenlijk gaan doen als een vrouw onverhoopt een derde kind krijgt? Dat handhaven is bepaald geen bijzaak. Dat is precies waar het om gaat.
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee (underline)? En wat is dan volgens jou de reden geweest dat men dat beleid toch heeft ingevoerd? Omdat die mysterieuze gezinsplanning toch niet voldoende was gerealiseerd?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In China was de beoogde gezinsplanning al gerealiseerd voordat het 1 kind beleid werd in gevoerd.
Dat geboortebeperking helemaal niet zo moeilijk is in te voeren, want de mensen willen het zelf.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee?
Men schrok van de uitkomst van de volkstelling die toen gehouden was. De statistieken over bevolking aantallen waren verre van betrouwbaar.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee (underline)? En wat is dan volgens jou de reden geweest dat men dat beleid toch heeft ingevoerd? Omdat die mysterieuze gezinsplanning toch niet voldoende was gerealiseerd?
Waarom zouden mensen dat willen? Denk je nou echt dat een gemiddelde Chinees denkt: "ik zou best nog een kind willen, maar China is al zo vol... laat ik verstandig zijn."quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat geboortebeperking helemaal niet zo moeilijk is in te voeren, want de mensen willen het zelf.
De 1 kind politiek is ook niet zo streng. Als men werkelijk een 1 kind politiek zou realiseren, halveert de bevolking per generatie. Dat is in China niet het geval.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen dat willen? Denk je nou echt dat een gemiddelde Chinees denkt: "ik zou best nog een kind willen, maar China is al zo vol... laat ik verstandig zijn."
Want in tegenstelling tot wat men dacht was de bevolking van China al gestabiliseerd?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Men schrok van de uitkomst van de volkstelling die toen gehouden was. De statistieken over bevolking aantallen waren verre van betrouwbaar.
Ik neem aan dat het het met me eens bent dat dit voor westerse maatstaven verwerpelijk is. En of dat nou '1 kind politiek' of '2 kinderen politiek' is maakt niet bijster veel uit. Zo gauw je dat beleid moet gaan handhaven draait ons morele instinct overuren.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De 1 kind politiek is ook niet zo streng.
Als je dat perfect zou handhaven, ja. De praktijk was natuurlijk anders.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:00 schreef deelnemer het volgende:
Als men werkelijk een 1 kind politiek zou realiseren, halveert de bevolking per generatie. Dat is in China niet het geval.
Over optie 1: Ik denk dat de natuur niet zozeer zal ingrijpen. Daar mag je iig niet vanuit gaan.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:12 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Mijn gezichtspunt is helder, dat is door het hele topic te lezen. Ik beschrijf vanuit het gezichtspunt dat de mens een plaag is, volgens de objectieve criteria die wij zelf hebben vastgesteld. Zie de definities in mijn OP.
Het verschil is, even kort samengevat, dat wij de enige plaag zijn die onszelf alszodanig kunnen aanwijzen. Zonder die hele discussie weer over te willen doen, is mijn conclusie dat we twee opties hebben:
- Of gewoon doorplagen, zoals een plaag dat hoort te doen, en kijken of er iets in de natuur ingrijpt.
- Of zelf ingrijpen op de één of andere wijzen, en daarmee ontkrachten dat wij een plaag zijn in de traditionele vorm van het woord.
Ik kies voor punt 2, maar ben nog niet helemaal uit de wijze van ingrijpen. Feit is wel dat, conform de berekeningen, de bevolking nog een jaar of 30 a 40 doorgroeit, en onze drang naar energie en onze neiging om rotzooi te maken nog langer. Ik vraag mij af of de planeet dat aankan en of de conventionele methodes die nu in de maatschappij worden genoemd ons gaan redden. Of die rigoreus genoeg zijn.
De onverwacht hoge cijfer hadden daar niets mee te maken. Het had te maken met de tijd na de communistische revolutie. Toen wilde Mao juist veel kinderen. Absolute aantallen waren onvoldoende bekent.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Want in tegenstelling tot wat men dacht was de bevolking van China al gestabiliseerd?
Of je het nou wijt aan onbetrouwbare cijfers of aan Mao, van stabilisatie was en is geen sprake? (You can't have it both ways trouwens.)quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:06 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De onverwacht hoge cijfer hadden daar niets mee te maken. Het had te maken met de tijd na de communistische revolutie. Toen wilde Mao juist veel kinderen. Absolute aantallen waren onvoldoende bekent.
Ik denk voor de meerderheid niet verwerpelijk. Maar in het westen is het helemaal niet nodig (wij vergrijzen).quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het het met me eens bent dat dit voor westerse maatstaven verwerpelijk is. En of dat nou '1 kind politiek' of '2 kinderen politiek' is maakt niet bijster veel uit. Zo gauw je dat beleid moet gaan handhaven draait ons morele instinct overuren.
zie de video (vanaf 51:00):quote:Als je dat perfect zou handhaven, ja. De praktijk was natuurlijk anders.
Tenslotte: deze reactie van je is nou niet bepaald een antwoord op mijn vraag. Wat bedoel je nu eigenlijk met "de in China gerealiseerde gezinsplanning"?
Och jeetje! Verwerpelijk omdat het geen 'elegante oplossing' kan zijn?quote:Ik neem aan dat het het met me eens bent dat dit voor westerse maatstaven verwerpelijk is. En of dat nou '1 kind politiek' of '2 kinderen politiek' is maakt niet bijster veel uit. Zo gauw je dat beleid moet gaan handhaven draait ons morele instinct overuren.
Als wij een plaag zijn waarom zouden we daar wat aan moeten doen?De planeet kan dat wel aan hoor die heeft zelfs asteroïden overleefd.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:12 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Mijn gezichtspunt is helder, dat is door het hele topic te lezen. Ik beschrijf vanuit het gezichtspunt dat de mens een plaag is, volgens de objectieve criteria die wij zelf hebben vastgesteld. Zie de definities in mijn OP.
Het verschil is, even kort samengevat, dat wij de enige plaag zijn die onszelf alszodanig kunnen aanwijzen. Zonder die hele discussie weer over te willen doen, is mijn conclusie dat we twee opties hebben:
- Of gewoon doorplagen, zoals een plaag dat hoort te doen, en kijken of er iets in de natuur ingrijpt
- Of zelf ingrijpen op de één of andere wijzen, en daarmee ontkrachten dat wij een plaag zijn in de traditionele vorm van het woord.
Ik kies voor punt 2, maar ben nog niet helemaal uit de wijze van ingrijpen. Feit is wel dat, conform de berekeningen, de bevolking nog een jaar of 30 a 40 doorgroeit, en onze drang naar energie en onze neiging om rotzooi te maken nog langer. Ik vraag mij af of de planeet dat aankan en of de conventionele methodes die nu in de maatschappij worden genoemd ons gaan redden. Of die rigoreus genoeg zijn.
Ik zeg ook niet dat de aarde het niet overleeft. Die trekt het wel. Ik constateer alleen dat er een kans is dat de mens de aarde onleefbaar maakt voor de mensheid. En daarmee is de mensheid absoluut negatief voor de mens als individu. Of beschouw jij de mensheid als één entiteit waarin het waardeoordeel van een individu niet meetelt? Als IK de mensheid een plaag vind, dan vind ik dat.quote:Op woensdag 5 januari 2011 00:37 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als wij een plaag zijn waarom zouden we daar wat aan moeten doen?De planeet kan dat wel aan hoor die heeft zelfs asteroïden overleefd.
Een plaag is trouwens iets dat voor mensen negatief is daarom kan de mensheid zelf geen plaag zijn.
Wat een ronduit achterlijke opmerking. Vooruitgang van mijn eigen soort? En wie bepaalt wat vooruitgang is? Is het hebben van een tv een vooruitgang ten opzichte van een leven zonder tv? Twee auto's voor de deur, is dat vooruitgang? Overbevolking en grotere afvalbulten, is dat vooruitgang?quote:Jij bent eigenlijk wel de ultieme evolutionaire faal als je tegen de vooruitgang van je eigen soort bent.
De aarde verkeert (of verkeerde, eigenlijk) in een behoorlijke balans. Natuurlijk stierven er ook diersoorten massaal uit voor de komst van de mens, maar de mens heeft daarin een grote rol op zich genomen. De mens heeft de balans verstoord. Je kunt ook concluderen dat de mens een nieuwe balans aan het creeëren is, daar vind ik ook iets voor te zeggen. Ik weet alleen niet of die nieuwe balans nog een plek over heeft voor de mens. Daarbij vind ik het ook niet gek om te denken dat er een moment komt waarop de aarde (niet als persoon, maar als ecosysteem) een nieuwe balans vindt. Zonder mens. Natuurlijk explodeert de aarde niet door toedoen van de mens. Maar het leven op aarde voor de mens is een stuk minder interessant als er geen mensen meer zijn. Daar gaat je vooruitgang.quote:De natuur kan ook niet ingrijpen want de natuur is geen persoon maar een omvattende term voor het leven op aarde.
De 'gezinsplanning' in China verliep lang niet zo 'soepel' en effectief als sommigen willen doen geloven. Het is niet voor niks dat de verhouding mannen/vrouwen in China volledig verstoord is in bepaalde generaties. Handel in kinderen, abortus van meisjes, vondelingen. Niet te vergeten het feit dat er een boete stond op het hebben van meer kinderen, waardoor je feitelijk het recht op meer kinderen kon kopen. China is een belabberd voorbeeld van hoe geboortebeperking er uit moet zien. Een dergelijke geboorteplanning is dan ook niet te handhaven, maar dat betekent niet dat we niets moeten doen. Het moet gewoon norm worden dat je niet meer dan 2 kinderen krijgt.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het het met me eens bent dat dit voor westerse maatstaven verwerpelijk is. En of dat nou '1 kind politiek' of '2 kinderen politiek' is maakt niet bijster veel uit. Zo gauw je dat beleid moet gaan handhaven draait ons morele instinct overuren.
[..]
Als je dat perfect zou handhaven, ja. De praktijk was natuurlijk anders.
Tenslotte: deze reactie van je is nou niet bepaald een antwoord op mijn vraag. Wat bedoel je nu eigenlijk met "de in China gerealiseerde gezinsplanning"?
Pff, meneer voegt ook iets toe...quote:Op woensdag 5 januari 2011 00:37 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als wij een plaag zijn waarom zouden we daar wat aan moeten doen?De planeet kan dat wel aan hoor die heeft zelfs asteroïden overleefd.
Een plaag is trouwens iets dat voor mensen negatief is daarom kan de mensheid zelf geen plaag zijn.
Jij bent eigenlijk wel de ultieme evolutionaire faal als je tegen de vooruitgang van je eigen soort bent.
De natuur kan ook niet ingrijpen want de natuur is geen persoon maar een omvattende term voor het leven op aarde.
Ta panta rhei kai ouden menei.quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:03 schreef Hoppahoppa het volgende:
De aarde verkeert (of verkeerde, eigenlijk) in een behoorlijke balans.
Ach kijk, een praktiserend intelectueel. Hoe zeldzaam en vermakelijk.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Ta panta rhei kai ouden menei.
Balans bestaat niet, hooguit kun je zeggen dat de mens een equilibrium punctured. Een van de miljarden keren dat dat is gebeurd.
Maar is een punctuated equilibrium (want dat is de term waar je eigenlijk op doelt) niet gewoon een synoniem voor een tijdelijk evenwicht? En niet voor een schijnbaar evenwicht?quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:31 schreef speknek het volgende:
De natuur zoekt helemaal niet naar evenwicht, een schijnbaar evenwicht kan het gevolg zijn van de evolutie, maar dat is enkel schijnbaar, niet besloten in de mechaniek, en geen oorzaak. Dat is wat ik daarmee wil zeggen, je hebt het verkeerd om.
Jij begrijpt het idee van een exponentiele groei toch. De verticale schaal is lineair.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:18 schreef Molurus het volgende:
Dit is nog best een aardig plaatje:
[ afbeelding ]
Als je het bekijkt vanaf de maan, dan heeft Berlitz geen ongelijk. Het gaat er om dat wij een belang hebben bij een goede leefomgeving. Rigorieuze maatregelen nemen in de Nederlandse situatie is onbegrijpelijk, want wij zijn aan het vergrijzen (zitten onder het vervangingsniveau). Al die maatregelen die jij hier noemt zijn oneigenlijk. Het doet vermoeden dat je er toch teveel naar kijkt vanuit je eigenbelang gezien. (Ik neem aan dat je zelf geen draaideurcrimineel, pedo of moordenaar bent.)quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:14 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
De 'gezinsplanning' in China verliep lang niet zo 'soepel' en effectief als sommigen willen doen geloven. Het is niet voor niks dat de verhouding mannen/vrouwen in China volledig verstoord is in bepaalde generaties. Handel in kinderen, abortus van meisjes, vondelingen. Niet te vergeten het feit dat er een boete stond op het hebben van meer kinderen, waardoor je feitelijk het recht op meer kinderen kon kopen. China is een belabberd voorbeeld van hoe geboortebeperking er uit moet zien. Een dergelijke geboorteplanning is dan ook niet te handhaven, maar dat betekent niet dat we niets moeten doen. Het moet gewoon norm worden dat je niet meer dan 2 kinderen krijgt.
Laten we eens beginnen met de kinderbijslag, de kinderopvangtoeslag en dat soort shit-regelingen af te schaffen vanaf het tweede kind. Gewoon een vast bedrag als je een kind hebt, en niet meer omdat je meer kinderen hebt (of zelfs niks, mij ook best). Vervolgens voorbehoedsmiddelen en sterilisatie in de zorgverzekering, om ongewenste zwangerschappen te voorkomen. Draaideurcriminelen, pedo's, moordenaars en dergelijke verplicht steriliseren of castreren.
De welvaartsverschillen in Nederland zijn niet zo groot als in China, dus een kinderhandel zal hier niet op gang komen en de verschillen in kinderaantal tussen rijk en arm worden ook niet zo groot als in China.
Het is dus wel belangrijk, want evolutie is een fysisch proces, geen antropomorf wezen. Net zo min als een vallende steen 'de vloer opzoekt', zoekt de evolutie naar een balans. Zeggen dat de evolutie balans opzoekt is een religieuze uitspraak, wat ik dus reeds in het begin van dit topic zei.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:44 schreef Hoppahoppa het volgende:
Overigens vind ik het niet zo relevant of ik het al dan niet verkeerd om heb. Het is voor de discussie niet belangrijk, want als ik het verkeerd om heb dan is het nog steeds zo dat de mens met zijn manier van handelen de balans waar de evolutie naar zoekt verstoord.
Dat is zo. Maar is dat kwalijk? En bovenal: maakt dat ons een plaag?quote:Maar als ik het mis heb, dan is het nog steeds zo dat de invloed van de mens, ten opzichte van andere dieren, onevenredig groot is.
Akkoord, de evolutie heeft in zich dat het zo nu en dan een balans lijkt te vinden, maar feitelijk is dat nooit. Daarover kunnen we het eens zijn.quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:02 schreef speknek het volgende:
Nou een equilibrium zegt dat een paar diersoorten gradueel evolueren; het idee van de jachtluipaard en de antilope. De antilope rent steeds wat harder, en als een gevolg daarvan moet de jachtluipaard steeds wat harder rennen. Totdat de jachtluipaard zo goed als alle antilopes heeft opgegeten en hij niets meer aan z'n snelheid heeft, maar in bomen moet gaan klimmen om nieuw voedsel te vinden. Op zo'n moment is het equilibrium 'punctuated' en zul je een hele snelle evolutie van de jachtluipaard zien. Als dat niet lukt sterft hij ook uit. In welk geval de savannes ineens vrij zijn voor nieuwe soorten om te bevolken, en deze soorten hun equilibrium punctuated wordt.
Zo gebeurt dat al miljarden jaren en zijn kleine visjes in grote reptielen in kleine vogeltjes veranderd. In de tussentijd zijn 99% van de diersoorten uitgestorven. Maar balans bestaat niet, er is een constante strijd gaande. Zelfs als de jachtluipaard en antilope elkaar "in evenwicht" houden (niet echt dus), evolueren ze, en probeert de een zich van de ander te ontdoen, en uiteindelijk gaat eentje dat zich lukken. Honderd procent gegarandeerd.
Hier zijn we het niet meer eens. De invloed van de mens is dusdanig groot dat we een wereldwijd probleem zijn. Ook dat is overigens niet per definitie uniek. Wat wel uniek is is dat wij ons bewust zijn van ons handelen, ook het schadelijke aspect daarvan. En dat onze invloed op de leefomgeving (en dat is niet te onderkennen wat mij betreft) vele malen groter en sneller is dan die van onze voorgangers. Je kunt de mens niet vergelijken met een ander wezen op aarde.quote:We hebben inderdaad de laatste 100.000 jaar een nieuwe apex predator gezien, die heel wat equilibria heeft doorboort. Okay, kan gebeuren. Maar dat maakt ons niet anders dan de jachtluipaard die de laatste antilope opeet. Of de vogels, die de pterodactyli verdrijven naar de zee, die vervolgens uitsterven omdat hun voedsel daar te schaars wordt.
Ja, dat is kwalijk en ja dat is een plaag. Kijk maar naar de definitie die wij mensen zelf hebben opgesteld. Maakt het in de long run voor de aarde iets uit? Nee, natuurlijk niet. De aarde blijft wel bestaan, maar in het kader van de overleving van het menselijke ras is het misschien wel fijn om een beetje bewust te zijn van ons eigen handelen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:12 schreef speknek het volgende:
Dat is zo. Maar is dat kwalijk? En bovenal: maakt dat ons een plaag?
Maar niet ingrijpen in Nederland terwijl er wereldwijd een probleem is heeft niets te maken met eigenbelang?quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je het bekijkt vanaf de maan, dan heeft Berlitz geen ongelijk. Het gaat er om dat wij een belang hebben bij een goede leefomgeving. Rigorieuze maatregelen nemen in de Nederlandse situatie is onbegrijpelijk, want wij zijn aan het vergrijzen (zitten onder het vervangingsniveau). Al die maatregelen die jij hier noemt zijn oneigenlijk. Het doet vermoeden dat je er toch teveel naar kijkt vanuit je eigenbelang gezien. (Ik neem aan dat je zelf geen draaideurcrimineel, pedo of moordenaar bent.)
In nederland kunnen we wel kijken naar onze ecologische voetafdruk. Maar als het gaat om de onstuitbare bevolkingsgroei dan is dat probleem binnen Nederland zelf al opgelost.quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:18 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Maar niet ingrijpen in Nederland terwijl er wereldwijd een probleem is heeft niets te maken met eigenbelang?
Wij zullen zeker de consequenties voelen van de nog groeiende bevolking wereldwijd. Wij kunnen vast het voortouw nemen om de economie duurzamer te maken.quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:36 schreef Molurus het volgende:
Aangezien de grenzen open zijn heeft ingrijpen in alleen Nederland natuurlijk ook helemaal geen zin. Als we al iets gaan doen dan zal dat in europees verband moeten. Bijvoorbeeld in Griekenland waar het grootste deel van de europese immigranten binnenkomt. Maar ook binnen Europa kan ik me wel een aantal maatregelen voorstellen. (Die geen van alle politiek populair zullen zijn trouwens, nog afgezien van mensenrechten issues.)
In Nederland en Europa groeit de bevolking nog als gevolg van immigratie. De echte daling zit echter al in de pijplijn (ook een na-ijl effectquote:@deelnemer: wat bedoel je eigenlijk als je zegt dat het probleem binnen Nederland zelf al is opgelost? Zowel de bevolking van Nederland als die van Europa groeien nog steeds hoor. Maar dat zal ook wel het 'na-ijleffect' zijn (). Bovendien zullen we dankzij de vergrijzing juist weer meer immigranten 'nodig hebben' om het percentage werkende mensen op peil te houden.
Het duurzamer maken van de economie vergroot alleen de capaciteit. Dat is niet waar het probleem zit, dus ook niet waar de oplossing zit. Het feit dat bijvoorbeeld olieconsumptie niet duurzaam is zou geen enkel probleem zijn als de wereldbevolking slechts een 10e was van wat die nu is en stabiel was in plaats van groeit.quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wij zullen zeker de consequenties voelen van de nog groeiende bevolking wereldwijd. Wij kunnen vast het voortouw nemen om de economie duurzamer te maken.
Hoezo ten onrechte? Zijn de cijfers onbetrouwbaar ofzo?quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:51 schreef deelnemer het volgende:
Dat lijkt me beter, dan jezelf gek laten maken met statistieken die ten onrechte suggereren dat mensen nog altijd doorfokken als de konijnen, en dan wild om je heen gaan slaan.
Maakt het effectief iets uit of het gaat over immigranten of fokken? Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: bevolkingsgroei is geen lokaal probleem. Of mensen tussentijds van A naar B verhuizen lijkt me voor dit vraagstuk bepaald niet interessant.quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:51 schreef deelnemer het volgende:
In Nederland en Europa groeit de bevolking nog als gevolg van immigratie. De echte daling zit echter al in de pijplijn (ook een na-ijl effect).
Dat was in de begintijd van de 1e industriele revolutie ook het geval. Alle voortuitgang ten spijt werd de armoede niet verlicht. Maar deze voorstelling van zaken gaat er weer vanuit dat de bevolking exponentieel groeit en blijft groeien. Dat is onjuist.quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het duurzamer maken van de economie vergroot alleen de capaciteit. Dat is niet waar het probleem zit, dus ook niet waar de oplossing zit. Het feit dat bijvoorbeeld olieconsumptie niet duurzaam is zou geen enkel probleem zijn als de wereldbevolking slechts een 10e was van wat die nu is en stabiel was in plaats van groeit.
Of zoals Kenneth Boulding dat zei:
"Any technical improvement can only relieve misery for a while, for so long as misery is the only check on population, the improvement will enable population to grow, and will soon enable more people to live in misery than before. The final result of improvements, therefore, is to increase the equilibrium population which is to increase the total sum of human misery."
Als je de cijfer wilt doortrekken naar de toekomst zul je beter moeten kijken dan jij nu doet.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoezo ten onrechte? Zijn de cijfers onbetrouwbaar ofzo?
Maakt het effectief iets uit of het gaat over immigranten of fokken? Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: bevolkingsgroei is geen lokaal probleem. Of mensen tussentijds van A naar B verhuizen lijkt me voor dit vraagstuk bepaald niet interessant.
Waarom is die veronderstelling onjuist? De laatste twee eeuwen was dat namelijk wel het geval. Misschien dat je hier eens helder uiteen kunt zetten wat je nu eigenlijk bedoelt met 'na-ijleffect' (waar je zowel mbt China als Nederland naar verwees). Na-ijleffect van wat? Welke oplossingen zijn al gerealiseerd in beide landen?quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar deze voorstelling van zaken gaat er weer vanuit dat de bevolking exponentieel groeit en blijft groeien. Dat is onjuist.
Enlighten me. Ik heb alleen cijfers van de afgelopen paar duizend jaar, die een consistent (en exponentieel) beeld laten zien. Jij lijkt iets te weten over de toekomst dat mij tot zover ontgaat, en dat je niet nader hebt gespecificeerd dan "na-ijleffect".quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je de cijfer wilt doortrekken naar de toekomst zul je beter moeten kijken dan jij nu doet.
Dat heb ik al uitgelegt in post 98 (De mensheid als plaag op de aarde.) en in de video van post 217 voor China (zie de video vanaf 58:00: De mensheid als plaag op de aarde.).quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Enlighten me. Ik heb alleen cijfers van de afgelopen paar duizend jaar, die een consistent (en exponentieel) beeld laten zien. Jij lijkt iets te weten over de toekomst dat mij tot zover ontgaat, en dat je niet nader hebt gespecificeerd dan "na-ijleffect".
Mensen, houdt over dit onderwerp nou toch eens op. Het maakt helemaal niet uit of de mens door blijft groeien, of dat die groei stopt in 2050. Ongeacht die groei groeit de consumptie daarna nog decennia en misschien wel eeuwen door. Daar is waar het om gaat, niet het naijleffect van de groei, maar de naijleffecten van de gevolgen van die groei.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat heb ik al uitgelegt in post 98 (De mensheid als plaag op de aarde.) en in de video van post 217 voor China (zie de video vanaf 58:00: De mensheid als plaag op de aarde.).
Wat in de pijplijn zit hun je aflezen aan de al eerder gegeven statistiek ( http://en.wikipedia.org/wiki/Total_fertility_rate). Zoals je ziet is de wereld niet helemaal paars gekeurd, in tegendeel.
Je bent gewoon hardleers
"De driehoek gaat over in een rechthoek", juist ja. Zoals ik daar ook al opmerkte is het enige dat telt "geboorte minus sterfte". Als je alleen kijkt naar geboorte krijg je een nogal eenzijdig beeld dat niets zegt over de te verwachten groei. (Zoals ik daar ook al opmerkte.)quote:
Eensch.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:33 schreef Hoppahoppa het volgende:
Dus, we moeten toe naar een compactere en veel kleinere wereldbevolking, die beter verspreid is over de goed bewoonbare delen van de planeet. Hoe we dat doen, dat is de vraag.
We kunnen eens beginnen met deze intentie internationaal uit te spreken. Het houdt namelijk in dat landen binnen het goed bewoonbare gebied in ieder geval stoppen met hulp en handel met gebieden die daar niet toe behoren. Stel dat er consensus zou zijn over een dergelijk plan, dan is het natuurlijk van de zotte om nog langer aan ontwikkelingshulp te doen. Of om mensen medisch te behandelen als ze ziek zijn, om maar wat te noemen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eensch.Zelf denk ik aan een ideale wereldbevolking van hooguit 10-100 miljoen mensen. Hoe dat te bereiken.. geen idee. Maar degene die dat weet mag van mij alle nobelprijzen die er zijn ontvangen.
Juist alleen kijken naar "geboorte minus sterfte" geeft je geen enkel gevoel voor de toekomstige ontwikkelingen. Dat cijfer ken je alleen achteraf.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
"De driehoek gaat over in een rechthoek", juist ja. Zoals ik daar ook al opmerkte is het enige dat telt "geboorte minus sterfte". Als je alleen kijkt naar geboorte krijg je een nogal eenzijdig beeld dat niets zegt over de te verwachten groei. (Zoals ik daar ook al opmerkte.)
Mensen willen wereldwijd minder kinderen en als gevolg daar krijgen mensen op dit moment wereldwijd minder kinderen. Hoeveel mensen ken jij die onvermijdelijk het maximaal aantal kinderen krijgt?quote:Bovendien geef je daar niet aan wat dan tot die omslag zou moeten leiden (een omslag die dan nog zou moeten gaan komen).. anders dan wellicht welvaart. En het is waar: de meest extreme groei zie je met name in niet-westerse landen. Desalniettemin duidt niets erop dat de gemiddelde welvaart wereldwijd aan het verbeteren is. Sterker nog: er zijn gegronde redenen om aan te nemen dat het globale welvaartsniveau gaat dalen als gevolg van Peak Oil.
Er zijn meerdere redenen voor de bevolkingsexplosie. Vooral betere sanitaire voorzieningen. Maar de Mathusische voorspelling (wat nog steeds jouw voorspelling is) kwam niet uit. In europa begon de daling van het geboortecijer in Frankrijk (niet in Engeland dat in de industriele revolutie voorop liep) om culturele redenen.quote:En dan vergeten we voor het gemak nog even dat we die bevolkingsexplosie na de industriele revolutie juist te danken hebben aan welvaart, niet aan armoede.
Als iets politieke zelfmoord is dan is het een wens uitspreken die je niet kunt realiseren of waar je geen (acceptabele) suggesties voor kunt doen. Daarom houdt de internationale politiek zich ook vooral bezig met symptoombestrijding. Klimaat, Peak Oil, etc.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:49 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
We kunnen eens beginnen met deze intentie internationaal uit te spreken.
In nederland worden juist te weinig kinderen geboren.Een gezin moet gemiddeld zo een 3-4 kinderen krijgen om te compenseren voor de mensen die geen kinderen krijgen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:14 schreef Hoppahoppa het volgende:
Laten we eens beginnen met de kinderbijslag, de kinderopvangtoeslag en dat soort shit-regelingen af te schaffen vanaf het tweede kind. Gewoon een vast bedrag als je een kind hebt, en niet meer omdat je meer kinderen hebt (of zelfs niks, mij ook best). Vervolgens voorbehoedsmiddelen en sterilisatie in de zorgverzekering, om ongewenste zwangerschappen te voorkomen. Draaideurcriminelen, pedo's, moordenaars en dergelijke verplicht steriliseren of castreren.
Dat geldt voor alle cijfers. Het beste wat je kunt doen is cijfers uit het verleden doortrekken naar de toekomst.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:50 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Juist alleen kijken naar "geboorte minus sterfte" geeft je geen enkel gevoel voor de toekomstige ontwikkelingen. Dat cijfer ken je alleen achteraf.
Hoe kom je daar nou bij? Het is misschien waar als je alleen kijkt naar westerse landen, maar op globaal niveau klopt hier geen bal van. Maar als je globale cijfers hebt die een substantiele daling laten zien, let's have 'm.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:50 schreef deelnemer het volgende:
Mensen willen wereldwijd minder kinderen en als gevolg daar krijgen mensen op dit moment wereldwijd minder kinderen. Hoeveel mensen ken jij die onvermijdelijk het maximaal aantal kinderen krijgt?
Nogmaals, als je alleen kijkt naar Europa zet je oogkleppen op.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:50 schreef deelnemer het volgende:
Er zijn meerdere redenen voor de bevolkingsexplosie. Vooral betere sanitaire voorzieningen. Maar de Mathusische voorspelling (wat nog steeds jouw voorspelling is) kwam niet uit. In europa begon de daling van het geboortecijer in Frankrijk (niet in Engeland dat in de industriele revolutie voorop liep) om culturele redenen.
Zelfs zonder die 3-4 kinderen groeit de Nederlandse bevolking. Wat voor groei had jij in gedachten?quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:54 schreef Berlitz het volgende:
[..]
In nederland worden juist te weinig kinderen geboren.Een gezin moet gemiddeld zo een 3-4 kinderen krijgen om te compenseren voor de mensen die geen kinderen krijgen.
Het olietijdperk heeft de produktiviteit van landbouwgrond meer dan verviervoudigd. En er is alle reden om aan te nemen dat Peak Oil die produktiviteit weer minstens gaat halveren.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:54 schreef Berlitz het volgende:
Jij bent zo een maakbare menstype die in de praktijk alleen maar falen.
Overbevolking heb je als er niet genoeg voedsel is en dat hebben we hier nu meer dan ooit.
Aangezien jij de geleideweg niet zit zitten (te langzaam), is er maar één oplossing mogelijk: een onvoorstelbare slachtpartij. Voordat we daar toe over gaan, lijkt het me verstandig beter naar de feitelijke situatie te kijken. Aangezien je jezelf genoodzaakt ziet om de wereldbevolking grotendeels af te slachten, is het bekijken van één hoorcollege toch niet teveel gevraagd? Het gaat nu van hoppa hoppa.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eensch.Zelf denk ik aan een ideale wereldbevolking van hooguit 10-100 miljoen mensen. Hoe dat te bereiken.. geen idee. Maar degene die dat weet mag van mij alle nobelprijzen die er zijn ontvangen.
Laten we beginnen met een immigratie stop.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelfs zonder die 3-4 kinderen groeit de Nederlandse bevolking. Wat voor groei had jij in gedachten?
Dan komen er weer minder mensen vooral in armere landen.quote:[..]
Het olietijdperk heeft de produktiviteit van landbouwgrond meer dan verviervoudigd. En er is alle reden om aan te nemen dat Peak Oil die produktiviteit weer minstens gaat halveren.
Dit zijn internet psychopaatjes die geen vriendin kunnen vinden om kinderen mee te krijgen en hun frustratie zo botvieren.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Aangezien jij de geleideweg niet zit zitten (te langzaam), is er maar één oplossing mogelijk: een onvoorstelbare slachtpartij. Voordat we daar toe over gaan, lijkt het me verstandig beter naar de feitelijke situatie te kijken. Aangezien je jezelf genoodzaakt ziet om de wereldbevolking grotendeels af te slachten, is het bekijken van één hoorcollege toch niet teveel gevraagd? Het gaat nu van hoppa hoppa.
Het is niet alsof we veel tijd hebben. In dit tempo hebben we nog voor het jaar 3000 meer dan 1 mens per vierkante meter landoppervlak.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Aangezien jij de geleideweg niet zit zitten (te langzaam),
Ik hoop dat die optie vermeden kan worden, maar het zou wel s onvermijdbaar kunnen blijken.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:58 schreef deelnemer het volgende:
is er maar één oplossing mogelijk: een onvoorstelbare slachtpartij.
Te doen alsof er geen probleem is bedoel je?quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:58 schreef deelnemer het volgende:
Voordat we daar toe over gaan, lijkt het me verstandig beter naar de feitelijke situatie te kijken.
Ik geloof niet dat ik dat ergens heb voorgesteld. Van de plausibele natuurlijke oplossingen zie ik nog het meeste in een besmettelijke variant van het marburgvirus. Ook niet fraai, maar dan kunnen we in elk geval nog doen alsof we onschuldig zijn.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:58 schreef deelnemer het volgende:
Aangezien je jezelf genoodzaakt ziet om de wereldbevolking grotendeels af te slachten,
Ah, het hoorcollege dat alle antwoorden geeft die jij maar niet onder woorden kunt brengen?quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:58 schreef deelnemer het volgende:
is het bekijken van één hoorcollege toch niet teveel gevraagd?
En jij bent kennelijk zo'n 'ach we zien wel wanneer onze soort uitsterft' type. Ook best, maar ik denk dat ze in Afrika niet vinden dat er daar genoeg voedsel is. En het gaat niet alleen om voedsel, dat is een verschrikkelijke versimplificering van het probleem, bijna een PVV-achtige wijze om naar het probleem te kijken.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:54 schreef Berlitz het volgende:
[..]
In nederland worden juist te weinig kinderen geboren.Een gezin moet gemiddeld zo een 3-4 kinderen krijgen om te compenseren voor de mensen die geen kinderen krijgen.
Jij bent zo een maakbare menstype die in de praktijk alleen maar falen.
Overbevolking heb je als er niet genoeg voedsel is en dat hebben we hier nu meer dan ooit.
Ik zeg ook nergens dat de natuur ergens heengaat. Ik zeg alleen dat de mens het op deze wijze misschien niet trekt.quote:De mensheid roeit inderdaad soorten uit net als ratten en door de hele geschiedenis zoveel diersoorten andere soorten hebben uitgeroeid en de natuur bestaat nog steeds.
Ik weet dat ze de graanschuur van afrika hebben gesloopt(zimbabwe).quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:03 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
En jij bent kennelijk zo'n 'ach we zien wel wanneer onze soort uitsterft' type. Ook best, maar ik denk dat ze in Afrika niet vinden dat er daar genoeg voedsel is. En het gaat niet alleen om voedsel, dat is een verschrikkelijke versimplificering van het probleem, bijna een PVV-achtige wijze om naar het probleem te kijken.
De mens trekt het wel hoor zeker met gen-modificatie.quote:[..]
Ik zeg ook nergens dat de natuur ergens heengaat. Ik zeg alleen dat de mens het op deze wijze misschien niet trekt.
Het gaat nu van Hoppahoppa? Ja. Dat klinkt goed.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Aangezien jij de geleideweg niet zit zitten (te langzaam), is er maar één oplossing mogelijk: een onvoorstelbare slachtpartij. Voordat we daar toe over gaan, lijkt het me verstandig beter naar de feitelijke situatie te kijken. Aangezien je jezelf genoodzaakt ziet om de wereldbevolking grotendeels af te slachten, is het bekijken van één hoorcollege toch niet teveel gevraagd? Het gaat nu van hoppa hoppa.
Nog maar een keer dan:quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:06 schreef Berlitz het volgende:
[..]
De mens trekt het wel hoor zeker met gen-modificatie.
Over maakbare mens gesproken. Nee, nu gaan we de goeie kant op.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:06 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Ik weet dat ze de graanschuur van afrika hebben gesloopt(zimbabwe).
De mens trekt het wel hoor zeker met gen-modificatie.
Vroeger waren er veel meer hongersnoden en overal ter wereld. toen er in de jaren 70 in afrika minder mensen woonden waren daar trouwens meer hongersnoden dan nu.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:07 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Het gaat nu van Hoppahoppa? Ja. Dat klinkt goed.
Het gaat niet om afslachten, maar vinden er nu niet wereldwijd slachtingen plaats door hongersnood? En gaan er, door die grote aanwas van mensen in veel gebieden niet miljoenen mensen dood? Iemand die niet geboren wordt, hoeft ook niet dood te gaan van de honger. Zo is het ook.
Er leven nu wereldwijd meer mensen in armoede dan wat toen de volledige wereldbevolking was?quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:09 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Vroeger waren er veel meer hongersnoden en overal ter wereld. toen er in de jaren 70 in afrika minder mensen woonden waren daar trouwens meer hongersnoden dan nu.
Omdat er tijd zit tussen de geboorte van een vrouw en de tijd dat ze kinderen krijgt, is er wel iets over te zeggen. Het blijft een voorspelling natuurlijk (als alle vrouwen geen kinderen meer willen dan ......). Maar je kunt relijkerwijs wel inschatten wat er in de pijplijn zit.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat geldt voor alle cijfers. Het beste wat je kunt doen is cijfers uit het verleden doortrekken naar de toekomst.
Nogmaals: http://en.wikipedia.org/wiki/Total_fertility_ratequote:Hoe kom je daar nou bij? Het is misschien waar als je alleen kijkt naar westerse landen, maar op globaal niveau klopt hier geen bal van. Maar als je globale cijfers hebt die een substantiele daling laten zien, let's have 'm.
Nogmaals, als je alleen kijkt naar Europa zet je oogkleppen op.
Ga jij nou maar vanaf zolder je genocide plannen dan gaan de wetenschappers wel zorgen voor nog betere gewassen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nog maar een keer dan:
"Any technical improvement can only relieve misery for a while, for so long as misery is the only check on population, the improvement will enable population to grow, and will soon enable more people to live in misery than before. The final result of improvements, therefore, is to increase the equilibrium population which is to increase the total sum of human misery."
Er leven nu meer mensen in rijkdom dan vroeger de volledige wereldbevolking was.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er leven nu wereldwijd meer mensen in armoede dan wat toen de volledige wereldbevolking was?
Dit soort opmerkingen is precies de reden dat politici angstvallig de mond houden over deze problematiek. Gelukkig kan ik het me wel permitteren om een probleem te erkennen zonder een oplossing ervoor te geven.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:11 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Ga jij nou maar vanaf zolder je genocide plannen dan gaan de wetenschappers wel zorgen voor nog betere gewassen.
Dan moet je wel een heel stuk verder terug dan 1970 in elk geval. Minstens 100 jaar verder terug.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:12 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Er leven nu meer mensen in rijkdom dan vroeger de volledige wereldbevolking was.
Om op basis van die cijfers iets te zeggen over groei moet je natuurlijk wel levensverwachting en death rates meenemen. Het totale sommetje komt op moment van schrijven nog steeds uit op een netto groei van 1.2% per jaar.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:10 schreef deelnemer het volgende:
Nogmaals: http://en.wikipedia.org/wiki/Total_fertility_rate
Dat is dus niet alleen Europa.
Nou zijn we er. Dat is nu het na-ijl effect. De driehoek wordt ook nog een rechthoek.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om op basis van die cijfers iets te zeggen over groei moet je natuurlijk wel levensverwachting en death rates meenemen. Het totale sommetje komt op moment van schrijven nog steeds uit op een netto groei van 1.2% per jaar.
Lijkt me inderdaad slim dat politici het niet over genocide hebben.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingen is precies de reden dat politici angstvallig de mond houden over deze problematiek. Gelukkig kan ik het me wel permitteren om een probleem te erkennen zonder een oplossing ervoor te geven.
Vroeger was iedereen arm nu niet meer.Of lijken de middeleeuwen met zijn lage populatie je wat?quote:[..]
Dan moet je wel een heel stuk verder terug dan 1970 in elk geval. Minstens 100 jaar verder terug.
Zoals de waard is zullen we maar zeggen... ik ben in tegenstelling tot jou geen voorstander van dit soort oplossingen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:20 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Lijkt me inderdaad slim dat politici het niet over genocide hebben.
Richt een eigen partij op de kinderhaterspartij.
En soms loopt dat uit de hand. Zo'n extreme explosie van de populatie noemen we dan doorgaans een "plaag". En hoe loopt dat, zonder uitzondering, af? Juist...quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:20 schreef Berlitz het volgende:
Het doel van evolutie is nou eenmaal dat zo er zo veel mogelijk van een soort komen.
Als wij een plaag zijn waarom moeten we daar dan wat aan doen?Een plaag is een succesvolle soort ik zie niet in waarom we onsuccesvol moeten worden.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:23 schreef Molurus het volgende:
En soms loopt dat uit de hand. Zo'n extreme explosie van de populatie noemen we dan doorgaans een "plaag". En hoe loopt dat, zonder uitzondering, af? Juist...
De eerste vraag is niet of we er iets aan zouden moeten doen, maar of we er iets aan zouden kunnen doen. Ik merk slechts op dat het soort massasterfte dat zonder uitzondering volgt op een plaag wat mij betreft onwenselijk is.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:25 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als wij een plaag zijn waarom moeten we daar dan wat aan doen? Een plaag is een succesvolle soort ik zie niet in waarom we onsuccesvol moeten worden.
Malthus had voor Europa ongelijk. Nederlanders die na WOII Nederland verlieten vanwege de prognose van een bevolkingsexplosie kregen ook ongelijk.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:23 schreef Molurus het volgende:
En soms loopt dat uit de hand. Zo'n extreme explosie van de populatie noemen we dan doorgaans een "plaag". En hoe loopt dat, zonder uitzondering, af? Juist...
En voor Antarctica had ie ook ongelijk. Je punt is?quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Malthus had voor Europa ongelijk.
Je kan de voortplanting van mensen toch niet vergelijken met die van insecten en knaagdieren?quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
De eerste vraag is niet of we er iets aan zouden moeten doen, maar of we er iets aan zouden kunnen doen. Ik merk slechts op dat het soort massasterfte dat zonder uitzondering volgt op een plaag wat mij betreft onwenselijk is.
Het vermogen van de mens zijn eigen populatie groei te reguleren is buitengewoon. Mathus hield het voor onmogelijk. Je kunt ook te pessimistisch zijn.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
En voor Antarctica had ie ook ongelijk. Je punt is?
De wetten van exponentiele groei zijn exact gelijk.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:30 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Je kan de voortplanting van mensen toch niet vergelijken met die van insecten en knaagdieren?
Ik vermoed na Peak Oil. Maar ook de kansen op besmettelijke ziektes en oorlogen waarbij WW II verbleekt nemen steeds verder toe. Welke het wordt is koffiedik kijken. Het enige dat zeker is is dat de groei zal gaan stoppen. De enige opties die ik niet zie leiden tot stabilisatie zijn welvaart en technologie.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:30 schreef Berlitz het volgende:
Wanneer komt die massasterfte dan ik zie juist dat het aantal hongersnoden afneemt.
Ja, we zaten er natuurlijk helemaal naast. De olie gaat eeuwig mee.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:30 schreef Berlitz het volgende:
Altijd die doemprofeten hier wist je nog dat we 1980 dachten dat alle olie nu op zou zijn?
Vooralsnog krijg ik niet de indruk dat de mens enige weloverwogen bewuste invloed heeft op de wereldbevolking. Misschien ben ik te pessimistisch, en ik hoop dat je gelijk hebt. Maar als je toch ongelijk blijkt te hebben kan ik ieg niet zeggen dat ik het niet heb zien aankomen. Beter te pessimistisch dan te optimistisch.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het vermogen van de mens zijn eigen populatie groei te reguleren is buitengewoon. Mathus hield het voor onmogelijk. Je kunt ook te pessimistisch zijn.
Een mens krijgt minder kinderen in zijn leven dan een muis in een nestquote:Op woensdag 5 januari 2011 16:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetten van exponentiele groei zijn exact gelijk.
Peak Oil zouden we nu al hebben en voor besmettelijke ziektes hebben we ontzettend goede medicijnen.De groei zal stoppen maar ik zie dat door een horror scenario gebeuren.In landen waar het leven beter is krijgen mensen juist minder kinderen.quote:[..]
Ik vermoed na Peak Oil. Maar ook de kansen op besmettelijke ziektes en oorlogen waarbij WW II verbleekt nemen steeds verder toe. Welke het wordt is koffiedik kijken. Het enige dat zeker is is dat de groei zal gaan stoppen. De enige optie die ik niet zie leiden tot stabilisatie is welvaart of technologie.
De technologische ontwikkeling gaat sneller en sneller we vinden er wel wat op.quote:[..]
Ja, we zaten er natuurlijk helemaal naast. De olie gaat eeuwig mee.
Nee, die moet nog gaan komen. De schattingen lopen nogal uiteen, maar dat die gaat komen in de komende decennia staat wel vast.quote:
Vertel dat maar aan de familie van die nederlandse vrouw die terugkwam uit Afrika met het marburgvirus. Als er 1 keer ergens zo'n virus ontstaat dat net zo besmettelijk is als griep is het gewoon gebeurd. Je hebt denk ik iets teveel vertrouwen in medische techniek.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:37 schreef Berlitz het volgende:
en voor besmettelijke ziektes hebben we ontzettend goede medicijnen.
Er wordt wel eens gesproken over koude kernfusie als het ei van Columbus. Maar kenners geven aan dat dat niet iets is waar we in de minstens komende 50 jaar op moeten rekenen. Je kunt ook teveel vertrouwen hebben in technologie. En zoals gezegd: een oplossing voor onze olieverslaving doet niets aan de groei.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:37 schreef Berlitz het volgende:
[..]
De technologische ontwikkeling gaat sneller en sneller we vinden er wel wat op.
Dat regeringen niet expliciet over het probleem spreken is verstandig. Er zijn mensen genoeg die met plezier overgaan tot de eliminatie van hun medemens, als de af te slachten bevolkingsgroep maar duidelijk is afgebakend en zij zelf daar niet toe behoren. Laten we beginnen met de mensen die zo-wie-zo niet willen deugen. En dan de mensen die onvoldoende bijdragen. Ook een oplossing voor etnische conflicten. Hopphoppa heeft het al eerder serieus (?) voorgesteld.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vooralsnog krijg ik niet de indruk dat de mens enige weloverwogen bewuste invloed heeft op de wereldbevolking. Misschien ben ik te pessimistisch, en ik hoop dat je gelijk hebt. Maar als je toch ongelijk blijkt te hebben kan ik ieg niet zeggen dat ik het niet heb zien aankomen. Beter te pessimistisch dan te optimistisch.
Ik heb het al eerder gezegd: zo veel tijd hebben we niet meer. De gevolgen van Peak Oil gaan alvast desastreus zijn. Misschien niet voor het rijke topje dat wellicht nog net op tijd alternatieven ontwikkelt. Maar zeker voor de rest van de wereld.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:43 schreef deelnemer het volgende:
Ik kies voor de weg van de geleidelijkheid.
Dan verandert de wereld zoals die altijd veranderd kortom ik heb vertrouwen dat ik het wel overleeft.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, die moet nog gaan komen. De schattingen lopen nogal uiteen, maar dat die gaat komen in de komende decennia staat wel vast.
Waarom denk je dat van alle virussen er geen enkele is die zo dodelijk en besmettelijk is?Dat is helemaal niet handig voor een virus.quote:[..]
Vertel dat maar aan de familie van die nederlandse vrouw die terugkwam uit Afrika met het marburgvirus. Als er 1 keer ergens zo'n virus ontstaat dat net zo besmettelijk is als griep is het gewoon gebeurd. Je hebt denk ik iets teveel vertrouwen in medische techniek.
Hoe de toekomst over 30 jaar eruitziet kunnen we gewoon niet weten.Ik vertrouw erop dat het met de alsmaar sneller gaande ontwikkeling een vervanger voor olie is.quote:[..]
Er wordt wel eens gesproken over koude kernfusie als het ei van Columbus. Maar kenners geven aan dat dat niet iets is waar we in de minstens komende 50 jaar op moeten rekenen. Je kunt ook teveel vertrouwen hebben in technologie. En zoals gezegd: een oplossing voor onze olieverslaving doet niets aan de groei.
Besmettelijkheid lijkt me juist wel handig voor een virus? De enige reden dat dit virus de wereld nog niet heeft veroverd is omdat het niet besmettelijk genoeg is.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:51 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Waarom denk je dat van alle virussen er geen enkele is die zo dodelijk en besmettelijk is?Dat is helemaal niet handig voor een virus.
Evolutie denkt wel zo anders waren die virussen er al lang al geweest en bestond er nog maar weinig leven op aarde.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Besmettelijkheid lijkt me juist wel handig voor een virus? De enige reden dat dit virus de wereld nog niet heeft veroverd is omdat het niet besmettelijk genoeg is.
Een ideaal virus heeft een incubatietijd van tenminste een week ofzo, en is zeer besmettelijk. Maar inderdaad, als griep net zo dodelijk was als het marburgvirus dan sterft het virus natuurlijk uiteindelijk uit. Evolutie kijkt echter niet vooruit. Het is dan al gebeurd. En elke bioloog kan je vertellen dat een hoge bevolkingsdichtheid en genetische uniformiteit een recept zijn voor ziektes. Het is iets dat bijvoorbeeld in de landbouw een belangrijke rol speelt.
Europeanen minder vatbaar voor griep dan Afrikanen? Het lijkt me eerder andersom, aangezien Afrikanen veel meer worden blootgesteld aan ziektes. Zo zijn er daar ongekend veel mensen die het aids virus dragen zonder daar werkelijk ziek van te worden.quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:05 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Evolutie denkt wel zo anders waren die virussen er al lang al geweest en bestond er nog maar weinig leven op aarde.
Dat genetische uniformiteit een recept is voor ziektes klopt ook niet helemaal wij europeanen zijn genetisch uniformer dan negers maar door alle ziektes die we in de middeleeuwen door het vieze stads en dorpsleven hebben gehad minder vatbaar voor griepvirussen.
"Op den duur" is van weinig betekenis in een wereld waarin een nieuwe ziekte in minder dan een week de hele wereld bereikt. Er was niet voor niets zo'n paniek over de varkensgriep. Dat viel uiteindelijk gelukkig mee, maar het had ook anders uit kunnen pakken.quote:Dit maakt ons trouwens op den duur resistent http://nl.wikipedia.org/wiki/Epigenetica
Doordat wij vroeger meer ziektes hadden zijn we resistenter geworden vroeger waren daar helemaal niet zo veel ziektes.quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Europeanen minder vatbaar voor griep dan Afrikanen? Het lijkt me eerder andersom, aangezien Afrikanen veel meer worden blootgesteld aan ziektes. Zo zijn er daar ongekend veel mensen die het aids virus dragen zonder daar werkelijk ziek van te worden.
Ik dacht dat kou mensen juist vatbaarder maakte ook zijn in de amazone met enorme biodiversiteit ook niet veel ziektesquote:De redenen dat er daar meer ziektes heersen en vooral ontstaan zijn de biodiversiteit en het warme klimaat. Dat heeft vrij weinig te maken met de menselijke populatie.
Als er zulke virussen bestaan die een hele soort uitroeien waarom is dat dan de afgelopen 1 miljard jaar nog niet gebeurd?quote:[..]
"Op den duur" is van weinig betekenis in een wereld waarin een nieuwe ziekte in minder dan een week de hele wereld bereikt. Er was niet voor niets zo'n paniek over de varkensgriep. Dat viel uiteindelijk gelukkig mee, maar het had ook anders uit kunnen pakken.
Bron?quote:Op woensdag 5 januari 2011 18:17 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Doordat wij vroeger meer ziektes hadden zijn we resistenter geworden vroeger waren daar helemaal niet zo veel ziektes.
Dat is een fabeltje.quote:Op woensdag 5 januari 2011 18:17 schreef Berlitz het volgende:
Ik dacht dat kou mensen juist vatbaarder maakte
Toch aardig wat inentingen nodig voor dat gebied hoor, ongeveer net zoveel als voor Afrika.quote:Op woensdag 5 januari 2011 18:17 schreef Berlitz het volgende:
ook zijn in de amazone met enorme biodiversiteit ook niet veel ziektes
Waar heb ik gezegd dat zo'n virus de mensheid zou uitroeien? Er zijn er altijd een paar die het overleven, zo ook bij bijvoorbeeld het marburgvirus. Ik merk slechts op dat de waarschijnlijkheid dat er een virus ontstaat dat een groot deel van de populatie doet sterven toeneemt naarmate een populatie groter en dichterbevolkt is. Dat geldt net zoveel voor tomaten als voor mensen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 18:17 schreef Berlitz het volgende:
Als er zulke virussen bestaan die een hele soort uitroeien waarom is dat dan de afgelopen 1 miljard jaar nog niet gebeurd?
quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:15 schreef Molurus het volgende:
Dat is een fabeltje.
http://www.depers.nl/wete(...)en-bestaat-niet.html
(voor verkoudheid)quote:The role of body cooling in causing the common cold is controversial.[16] It is the most commonly offered folk explanation for the disease, and it has received some experimental evidence. One study showed that exposure to the cold causes cold symptoms in about 10% of those exposed, and that the subjects experiencing this effect report far more colds overall than those who do not.[17] However, a variety of other studies do not show such an effect.[16]
(voor griep)quote:Another factor is that cold temperatures lead to drier air, which may dehydrate mucus, preventing the body from effectively expelling virus particles. The virus also survives longer on surfaces at colder temperatures and aerosol transmission of the virus is highest in cold environments (less than 5 °C) with low relative humidity.[129] Indeed, the lower air humidity in winter seems to be the main cause of seasonal influenza transmission in temperate regions
Door kou word je lichaam verzwakt waardoor virussen hun gang kunnen gaan(longontsteking na onderkoeling)quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:52 schreef Molurus het volgende:
Controversieel voor verkoudheid, secundaire effecten (op elkaar zitten in verwarmde huizen en gebouwen bijvoorbeeld) voor griep in gematigd klimaat. Het grappige is dat seizoensgebonden ziektes ook voorkomen in warmere gebieden, eveneens vanwege secundaire effecten en niet zozeer temperatuurverschillen op zich. (Zoals de wiki pagina waar dat vanaf komt ook vermeldt.)
Ik zou zeggen: I rest my case. Verkoudheid heeft niet direct iets met temperatuur te maken. Het is een urban myth die is blijven hangen in een woord dat we nog steeds gebruiken.
Wat een absurde, wereldvreemde opmerking. De mens heeft ook veel minder natuurlijke vijanden, dus is het logisch dat een muis meer nakomelingen krijgt. Dat heet evolutie. Om de soort te laten voortbestaan op lange termijn is bij een hogere sterfte nu eenmaal meer geboorte nodig. Als muizen slim genoeg zouden zijn om medicatie te ontwikkelen, wapens om zich te beschermen tegen katten (en ander gespuis) en ontwikkelingshulp, dan zou die populatie ook schrikbarend snel toenemen. Omdat de ontwikkeling van dergelijke zaken de natuurlijke evolutie beïnvloed.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:37 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Een mens krijgt minder kinderen in zijn leven dan een muis in een nest
Ik zeg: Roekiekoekoek. Virussen, bacterieën en dat soort rekels zijn gebaat bij warmte en vocht. En de beesten die ze transporteren ook.quote:Op woensdag 5 januari 2011 18:17 schreef Berlitz het volgende:
Ik dacht dat kou mensen juist vatbaarder maakte ook zijn in de amazone met enorme biodiversiteit ook niet veel ziektes
Heel simpel: geluk.quote:Als er zulke virussen bestaan die een hele soort uitroeien waarom is dat dan de afgelopen 1 miljard jaar nog niet gebeurd?
Waar baseer je dat op? Ben je hongerige gaan tellen? Of baseer je je op het SBS6 nieuws? Want volgens die redenering is het aantal gevallen wateroverlast in Bangladesh de laatste decennia ook gruwelijk afgenomen. Zo werkt het helaas niet. We zijn het normaal gaan vinden. We accepteren de honger in Afrika en we accepteren de wateroverlast in Bangladesh. Net zo goed als dat we de oorlog in Somalië inmiddels accepteren, want daar horen we ook niets meer over in de media.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:30 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Wanneer komt die massasterfte dan ik zie juist dat het aantal hongersnoden afneemt.
Altijd die doemprofeten hier wist je nog dat we 1980 dachten dat alle olie nu op zou zijn?
Voor verkoudheid gaat dit in elk geval niet op.quote:Op woensdag 5 januari 2011 22:43 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Door kou word je lichaam verzwakt waardoor virussen hun gang kunnen gaan(longontsteking na onderkoeling)
En voor varkensgriep gold hetzelfde... mensen met een sterk immuunsysteem liepen het grootste risico vanwege de sterke reactie van het afweersysteem.quote:Facts:
1. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose. In volunteers studies, approximately 95% of normal adults became infected when virus was dropped into the nose (72, also see How Cold Virus Infection Occurs).
2. Of people who become infected, only 75% develop symptoms with a cold. (5, 72) The other 25% have virus growing in the nose but have no symptoms. They have an "asymptomatic infection".
3. Why people sometimes become infected but do not develop cold symptoms is a mystery. One clue is that in such instances the person may not be producing the normal amount of certain inflammatory mediators, the natural body chemicals which cause cold symptoms (2, also see What Causes Cold Symptoms). If this theory is correct, then people with active immune systems may be more prone to developing cold symptoms than people with less active immune systems!
Ik geloof ook dat de mens een plaag aan het worden is. De wereldbevolking neemt ongeremd toe, Er zit geen stop op.quote:En een plaag lost zichzelf niet op.
Wat dat betreft is het beeld in de grote steden van China niet veel beter. Ik ben een aantal weken aan het steden-hoppen geweest daaro en dat is verschrikkelijk. Ik was In Beijing kort na de Olympische spelen, toen alle millieu-maatregelen nog van kracht waren. Zelfs toen was het 9 van de 10 dagen zo vol met smog dat je de overkant van de straat niet kon zien. Verschrikkelijk.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 14:59 schreef Knowledge_seeker het volgende:
Kijk eens in een gebied zoals de laagvlakte van Noord China. In dat gebied zo groot als Frankrijk wonen bijna 500 miljoen mensen. Grotendeels in boeren dorpjes die op een afstand van nog geen twee kilometer van elkaar liggen. Ze stoken daar allemaal nog op kolen, gas en hout e.d en vandaar is dit gebied vooral als er weinig wind staat en het koud is bedekt in een laag smog. Zie bijvoorbeeld deze satelliet foto's:
[ afbeelding ]
Het licht grijze gebied is smog. Of deze foto:
[ afbeelding ]
Het rode geeft hier een ernstige lucht verontreiniging aan. Dit is dus het geval in bijna de gehele Chinese laagvlakte.
Vanaf de grond ziet het er dan in dit gebied het grootste deel van het jaar zo uit:
[ afbeelding ]![]()
Dus hoe kan je als je dit soort dingen aanschouwt nog ontkennen dat de mens een plaag is? Er komen daarnaast 71 miljoen mensen bij per jaar. En om 71 miljoen mensen kwijt te raken bij een bevolkingsgroei die net iets onder de verversing graad ligt heb je alweer 100 jaar nodig.
Dus als straks in het jaar 2100 de wereldwijde verversing graad van de bevolking niet meer voldoende is voor een groei ( Wat nog maar de vraag is of dit zal gebeuren ), dan zijn er dus nog steeds vele honderden zo niet duizenden jaren nodig om de wereld bevolking weer onder de marge van 5 miljard te brengen ( Wat er eigenlijk al veel teveel zijn gezien de huidige consumptie patronen ). Dus ja de mens is zeker een absolute plaag geworden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |