Mijn gezichtspunt is helder, dat is door het hele topic te lezen. Ik beschrijf vanuit het gezichtspunt dat de mens een plaag is, volgens de objectieve criteria die wij zelf hebben vastgesteld. Zie de definities in mijn OP.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Juist. Mensen beschrijven allerlei oplossingen, maar ze geven niet aan vanuit welk gezichtspunt ze het bekijken. Is het vanuit het gezichtspunt van degenen die doorgaan met minder hinder van anderen. Is het vanuit het gezichtspunt van degenen die die overbodig worden verklaard en afgevoerd? Of kijkt men ernaar gezien van de maan?
Logisch... de eerste optie is 'het niet kiezen'.quote:Ik kies voor punt 2, maar ben nog niet helemaal uit de wijze van ingrijpen.
Twee opmerkingen hierover:quote:Op dinsdag 4 januari 2011 08:48 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat er onethisch is aan een wet die vrouwen het hebben maximaal 2 kinderen toestaat (hoe je het handhaaft, ligt minder voor de hand maar dat even terzijde)
Hoe kom je eigenlijk tot de onzinnige conclusie in bold?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. En we zijn daarmee al verder gevorderd dan mensen beseffen. Daarom begrijp ik al die botte opmerkingen niet. Men rekent zichzelf waarschijnlijk tot 'de winnaars' en kan niet begrijpen waarom 'de zwakkeren' dan nog acceptabel zijn.
Een slachting die vooralsnog onvermijdbaar lijkt.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Het lijkt alsof de tijdgeest zich voorbereidt op de volgende grote slachting.
Toen er nog maar krap 2 miljard mensen waren. Nee, dat is niet vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:18 schreef deelnemer het volgende:
Zoals jonge mannen in 1914 zingend naar de loopgraven marcheerden.
In China was de beoogde gezinsplanning al gerealiseerd voordat het 1 kind beleid werd in gevoerd.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Twee opmerkingen hierover:
- hadden wij niet juist veel kritiek op China tav het 1 kind beleid? Was dat niet in strijd met de mensenrechten enzo?
- wat wil jij eigenlijk gaan doen als een vrouw onverhoopt een derde kind krijgt? Dat handhaven is bepaald geen bijzaak. Dat is precies waar het om gaat.
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee (underline)? En wat is dan volgens jou de reden geweest dat men dat beleid toch heeft ingevoerd? Omdat die mysterieuze gezinsplanning toch niet voldoende was gerealiseerd?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In China was de beoogde gezinsplanning al gerealiseerd voordat het 1 kind beleid werd in gevoerd.
Dat geboortebeperking helemaal niet zo moeilijk is in te voeren, want de mensen willen het zelf.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee?
Men schrok van de uitkomst van de volkstelling die toen gehouden was. De statistieken over bevolking aantallen waren verre van betrouwbaar.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee (underline)? En wat is dan volgens jou de reden geweest dat men dat beleid toch heeft ingevoerd? Omdat die mysterieuze gezinsplanning toch niet voldoende was gerealiseerd?
Waarom zouden mensen dat willen? Denk je nou echt dat een gemiddelde Chinees denkt: "ik zou best nog een kind willen, maar China is al zo vol... laat ik verstandig zijn."quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat geboortebeperking helemaal niet zo moeilijk is in te voeren, want de mensen willen het zelf.
De 1 kind politiek is ook niet zo streng. Als men werkelijk een 1 kind politiek zou realiseren, halveert de bevolking per generatie. Dat is in China niet het geval.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen dat willen? Denk je nou echt dat een gemiddelde Chinees denkt: "ik zou best nog een kind willen, maar China is al zo vol... laat ik verstandig zijn."
Want in tegenstelling tot wat men dacht was de bevolking van China al gestabiliseerd?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Men schrok van de uitkomst van de volkstelling die toen gehouden was. De statistieken over bevolking aantallen waren verre van betrouwbaar.
Ik neem aan dat het het met me eens bent dat dit voor westerse maatstaven verwerpelijk is. En of dat nou '1 kind politiek' of '2 kinderen politiek' is maakt niet bijster veel uit. Zo gauw je dat beleid moet gaan handhaven draait ons morele instinct overuren.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De 1 kind politiek is ook niet zo streng.
Als je dat perfect zou handhaven, ja. De praktijk was natuurlijk anders.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:00 schreef deelnemer het volgende:
Als men werkelijk een 1 kind politiek zou realiseren, halveert de bevolking per generatie. Dat is in China niet het geval.
Over optie 1: Ik denk dat de natuur niet zozeer zal ingrijpen. Daar mag je iig niet vanuit gaan.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:12 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Mijn gezichtspunt is helder, dat is door het hele topic te lezen. Ik beschrijf vanuit het gezichtspunt dat de mens een plaag is, volgens de objectieve criteria die wij zelf hebben vastgesteld. Zie de definities in mijn OP.
Het verschil is, even kort samengevat, dat wij de enige plaag zijn die onszelf alszodanig kunnen aanwijzen. Zonder die hele discussie weer over te willen doen, is mijn conclusie dat we twee opties hebben:
- Of gewoon doorplagen, zoals een plaag dat hoort te doen, en kijken of er iets in de natuur ingrijpt.
- Of zelf ingrijpen op de één of andere wijzen, en daarmee ontkrachten dat wij een plaag zijn in de traditionele vorm van het woord.
Ik kies voor punt 2, maar ben nog niet helemaal uit de wijze van ingrijpen. Feit is wel dat, conform de berekeningen, de bevolking nog een jaar of 30 a 40 doorgroeit, en onze drang naar energie en onze neiging om rotzooi te maken nog langer. Ik vraag mij af of de planeet dat aankan en of de conventionele methodes die nu in de maatschappij worden genoemd ons gaan redden. Of die rigoreus genoeg zijn.
De onverwacht hoge cijfer hadden daar niets mee te maken. Het had te maken met de tijd na de communistische revolutie. Toen wilde Mao juist veel kinderen. Absolute aantallen waren onvoldoende bekent.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Want in tegenstelling tot wat men dacht was de bevolking van China al gestabiliseerd?
Of je het nou wijt aan onbetrouwbare cijfers of aan Mao, van stabilisatie was en is geen sprake? (You can't have it both ways trouwens.)quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:06 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De onverwacht hoge cijfer hadden daar niets mee te maken. Het had te maken met de tijd na de communistische revolutie. Toen wilde Mao juist veel kinderen. Absolute aantallen waren onvoldoende bekent.
Ik denk voor de meerderheid niet verwerpelijk. Maar in het westen is het helemaal niet nodig (wij vergrijzen).quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het het met me eens bent dat dit voor westerse maatstaven verwerpelijk is. En of dat nou '1 kind politiek' of '2 kinderen politiek' is maakt niet bijster veel uit. Zo gauw je dat beleid moet gaan handhaven draait ons morele instinct overuren.
zie de video (vanaf 51:00):quote:Als je dat perfect zou handhaven, ja. De praktijk was natuurlijk anders.
Tenslotte: deze reactie van je is nou niet bepaald een antwoord op mijn vraag. Wat bedoel je nu eigenlijk met "de in China gerealiseerde gezinsplanning"?
Och jeetje! Verwerpelijk omdat het geen 'elegante oplossing' kan zijn?quote:Ik neem aan dat het het met me eens bent dat dit voor westerse maatstaven verwerpelijk is. En of dat nou '1 kind politiek' of '2 kinderen politiek' is maakt niet bijster veel uit. Zo gauw je dat beleid moet gaan handhaven draait ons morele instinct overuren.
Als wij een plaag zijn waarom zouden we daar wat aan moeten doen?De planeet kan dat wel aan hoor die heeft zelfs asteroïden overleefd.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:12 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Mijn gezichtspunt is helder, dat is door het hele topic te lezen. Ik beschrijf vanuit het gezichtspunt dat de mens een plaag is, volgens de objectieve criteria die wij zelf hebben vastgesteld. Zie de definities in mijn OP.
Het verschil is, even kort samengevat, dat wij de enige plaag zijn die onszelf alszodanig kunnen aanwijzen. Zonder die hele discussie weer over te willen doen, is mijn conclusie dat we twee opties hebben:
- Of gewoon doorplagen, zoals een plaag dat hoort te doen, en kijken of er iets in de natuur ingrijpt
- Of zelf ingrijpen op de één of andere wijzen, en daarmee ontkrachten dat wij een plaag zijn in de traditionele vorm van het woord.
Ik kies voor punt 2, maar ben nog niet helemaal uit de wijze van ingrijpen. Feit is wel dat, conform de berekeningen, de bevolking nog een jaar of 30 a 40 doorgroeit, en onze drang naar energie en onze neiging om rotzooi te maken nog langer. Ik vraag mij af of de planeet dat aankan en of de conventionele methodes die nu in de maatschappij worden genoemd ons gaan redden. Of die rigoreus genoeg zijn.
Ik zeg ook niet dat de aarde het niet overleeft. Die trekt het wel. Ik constateer alleen dat er een kans is dat de mens de aarde onleefbaar maakt voor de mensheid. En daarmee is de mensheid absoluut negatief voor de mens als individu. Of beschouw jij de mensheid als één entiteit waarin het waardeoordeel van een individu niet meetelt? Als IK de mensheid een plaag vind, dan vind ik dat.quote:Op woensdag 5 januari 2011 00:37 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als wij een plaag zijn waarom zouden we daar wat aan moeten doen?De planeet kan dat wel aan hoor die heeft zelfs asteroïden overleefd.
Een plaag is trouwens iets dat voor mensen negatief is daarom kan de mensheid zelf geen plaag zijn.
Wat een ronduit achterlijke opmerking. Vooruitgang van mijn eigen soort? En wie bepaalt wat vooruitgang is? Is het hebben van een tv een vooruitgang ten opzichte van een leven zonder tv? Twee auto's voor de deur, is dat vooruitgang? Overbevolking en grotere afvalbulten, is dat vooruitgang?quote:Jij bent eigenlijk wel de ultieme evolutionaire faal als je tegen de vooruitgang van je eigen soort bent.
De aarde verkeert (of verkeerde, eigenlijk) in een behoorlijke balans. Natuurlijk stierven er ook diersoorten massaal uit voor de komst van de mens, maar de mens heeft daarin een grote rol op zich genomen. De mens heeft de balans verstoord. Je kunt ook concluderen dat de mens een nieuwe balans aan het creeëren is, daar vind ik ook iets voor te zeggen. Ik weet alleen niet of die nieuwe balans nog een plek over heeft voor de mens. Daarbij vind ik het ook niet gek om te denken dat er een moment komt waarop de aarde (niet als persoon, maar als ecosysteem) een nieuwe balans vindt. Zonder mens. Natuurlijk explodeert de aarde niet door toedoen van de mens. Maar het leven op aarde voor de mens is een stuk minder interessant als er geen mensen meer zijn. Daar gaat je vooruitgang.quote:De natuur kan ook niet ingrijpen want de natuur is geen persoon maar een omvattende term voor het leven op aarde.
De 'gezinsplanning' in China verliep lang niet zo 'soepel' en effectief als sommigen willen doen geloven. Het is niet voor niks dat de verhouding mannen/vrouwen in China volledig verstoord is in bepaalde generaties. Handel in kinderen, abortus van meisjes, vondelingen. Niet te vergeten het feit dat er een boete stond op het hebben van meer kinderen, waardoor je feitelijk het recht op meer kinderen kon kopen. China is een belabberd voorbeeld van hoe geboortebeperking er uit moet zien. Een dergelijke geboorteplanning is dan ook niet te handhaven, maar dat betekent niet dat we niets moeten doen. Het moet gewoon norm worden dat je niet meer dan 2 kinderen krijgt.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het het met me eens bent dat dit voor westerse maatstaven verwerpelijk is. En of dat nou '1 kind politiek' of '2 kinderen politiek' is maakt niet bijster veel uit. Zo gauw je dat beleid moet gaan handhaven draait ons morele instinct overuren.
[..]
Als je dat perfect zou handhaven, ja. De praktijk was natuurlijk anders.
Tenslotte: deze reactie van je is nou niet bepaald een antwoord op mijn vraag. Wat bedoel je nu eigenlijk met "de in China gerealiseerde gezinsplanning"?
Pff, meneer voegt ook iets toe...quote:Op woensdag 5 januari 2011 00:37 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Als wij een plaag zijn waarom zouden we daar wat aan moeten doen?De planeet kan dat wel aan hoor die heeft zelfs asteroïden overleefd.
Een plaag is trouwens iets dat voor mensen negatief is daarom kan de mensheid zelf geen plaag zijn.
Jij bent eigenlijk wel de ultieme evolutionaire faal als je tegen de vooruitgang van je eigen soort bent.
De natuur kan ook niet ingrijpen want de natuur is geen persoon maar een omvattende term voor het leven op aarde.
Ta panta rhei kai ouden menei.quote:Op woensdag 5 januari 2011 08:03 schreef Hoppahoppa het volgende:
De aarde verkeert (of verkeerde, eigenlijk) in een behoorlijke balans.
Ach kijk, een praktiserend intelectueel. Hoe zeldzaam en vermakelijk.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Ta panta rhei kai ouden menei.
Balans bestaat niet, hooguit kun je zeggen dat de mens een equilibrium punctured. Een van de miljarden keren dat dat is gebeurd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |