abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90382394
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 21:39 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

We zijn geen plaag maar een soort kanker? Daar denk ik dus aan, een beeld van uitzaaiing...

Ik deel het beeld van TS compleet, een plaag, en ook nog een tijdelijke. Het universum kan nog een jaar of 30 miljard leven ondersteunen, deze planeet met wat geluk nog een miljardje of 5 en de mensheid bestaat iets van 100.000 jaar als soort. Over nog eens die periode vinden ze van ons alleen een verdachte laag met metaal, plastic en siliconen in de grond plus een regio rond Chernobyl waar de teller raar begint te tikken. En die "ze" zijn denk ik een beter geslaagde exponent van DNA.
Ik vind dat een heerlijk fatalistische kijk op ons bestaan, die ik volledig ondersteun. De vraag is: stel dat we onszelf als plaag beschouwen en we gaan er hard aan werken om ons morele besef in te zetten om het tij te keren, hebben we dan meer tijd dan de door jouw genoemde 100.000 jaar?Wordt het dan 101.000 jaar en wat is daar dan de relevantie van?

Is dat dan een vrijbrief om vooral door te gaan op de huidige voet, lekker door te plagen totdat we vergaan? Want we zijn een haar in het universum en een vingerknip in de tijd?

Of zijn we echt zo egocentrisch dat we vinden dat alles draait om de mensheid en het zo lang mogelijk rekken van onze tijd, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het niets uitmaakt?
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_90382682
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 19:39 schreef sneakypete het volgende:

[..]

De taal, of eigenlijk het schrift (want klanken produceren als communicatiemiddel, ofwel praten, kunnen bijna alle dieren) lijkt de mens te onderscheiden van de rest, maar toch ook niet. Het schrift maakt de mens ook niet uniek, want is ook een variant op dieren die voetsporen, geurvlaggen en zelfs trucage gebruiken om te communiceren. Onze communicatie is alleen zeer efficiënt, want erg lang houdbaar (een boek kan jaren mee en zo herdrukt worden). Daardoor is onze kennis cumulatiever; deze gaat over van generatie op generatie en vermenigvuldigt zich.

Je kunt de mens wel een (speciale) plaats geven, indien je een maatstaf accepteert. Maar dan dus meer als 'top of the foodchain' zoals je zelf stelt, al worden we uiteindelijk zelf ook opgegeten door bacteriën natuurlijk. Ten hoogste zijn we dus een tijdelijke, succesvolle quasireplicant; maar zelfs daar weinig unieks aan.
Nee, nee. Het is niet het schrift of de taal dat de mens anders maakt. Het is de capaciteit om dat te ontwikkelen. Dat is iets heel anders. Ten opzichte van dieren hebben wij de mogelijkheid gekregen tot zelfreflectie, tot moreel besef. Dat maakt ons anders.
In dat opzicht zijn wij natuurlijk veel unieker als jij aangeeft. Daardoor zijn wij in staat om na te denken over ons eigen handelen, dit te bekritiseren en uiteindelijk een keuze te maken om het anders te doen. Ik geloof alleen niet dat dat gaat gebeuren, want door de zelfreflectie zijn wij ook in staat om beslissingen zo te maken dat ze vooral voor onszelf uiteindelijk het gunstigste zijn.
pi_90382825
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 23:41 schreef Caxixi het volgende:

Ok, iedereen in dit topic moet dit geniale filmpje kijken hierover. George Carlin is meesterlijk.
Why are we here? PLASTIC, assholes.

Geniaal. De aarde kon zelf geen plastic maken en had daar de mens voor nodig. Ons werk zit er op, er is plastic, we kunnen weer gaan.

Thanx voor de link, ik heb gelachen.
pi_90387283
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 17:21 schreef zeeeend het volgende:

[..]

intelligent organisme ,waarom maken we er dan zo'n puinhoop van?
Denk dat we onszelf op een veel te hoog voetstuk plaatsen,we hebben de afgelopen jaren onze kijk op de dierenwereld al knap moeten bijstellen .
We zijn gewoon een soort ,die in niets positiefs uitblinkt.
Het gaat er niet om of we in iets POSITIEFS uitblinken. Het feit is gewoon dat we WEL ergens in uitblinken. Dankzij onze intelligentie. Dat andere dieren net als het dier 'de mens' ook intelligent zijn
is niet relevant. Die hebben namelijk niet de mogelijkheden ontwikkeld die wij wel hebben ontwikkeld.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 24 december 2010 @ 13:56:16 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_90390928
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 09:46 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Waarom kunnen wij onszelf niet tot plaag benoemen? En waarom moet een ander ons benoemen tot plaag om een plaag te kunnen zijn? Dat staat toch nergens geschreven, dat maak jij er van. Ik beschouw de mens als plaag, dus voor mij is dat zo. Daar is geen derde met moreel besef voor nodig.
Nou tenzij je een automutilerende masochist bent, kun je jezelf onmogelijk een plaag voor jezelf noemen, daar al je handelen er gericht op zijn er zelf (of in ieder geval je naaste groep) er beter op te maken, niet slechter. En zo kom je denk ik in een recursief probleem, omdat elke kritiek op de mensheid een kritiek op jezelf zou zijn, als zou je eigen handelen schadelijk zijn, wat het volgens het eerste axioma niet is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_90391430
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 10:02 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Nee, nee. Het is niet het schrift of de taal dat de mens anders maakt. Het is de capaciteit om dat te ontwikkelen. Dat is iets heel anders. Ten opzichte van dieren hebben wij de mogelijkheid gekregen tot zelfreflectie, tot moreel besef. Dat maakt ons anders.
In dat opzicht zijn wij natuurlijk veel unieker als jij aangeeft. Daardoor zijn wij in staat om na te denken over ons eigen handelen, dit te bekritiseren en uiteindelijk een keuze te maken om het anders te doen. Ik geloof alleen niet dat dat gaat gebeuren, want door de zelfreflectie zijn wij ook in staat om beslissingen zo te maken dat ze vooral voor onszelf uiteindelijk het gunstigste zijn.
Dat mensen boeken schrijven over moraliteit bewijst niet dat zij de enige 'morele' wezens zijn, of in staat zijn zich van hun zonden te ontdoen. Wie zegt dat een aap niet kan nadenken over zijn handelen, geen oorzaken en gevolgen kan onderscheiden? Een aap kun je ook gedrag aan- of afleren. Een hond trouwens ook, zelfs katten, muizen en tijgers.
Natuurlijk zijn mensen 'anders' in die zin dat ze er wat succesvoller in zijn, maar er is niets 'unieks' aan.
En mensen kunnen zich moreel bewust zijn van van alles en nog wat, maar dat maakt nog niet dat ze er naar handelen.
pi_90391464
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou tenzij je een automutilerende masochist bent, kun je jezelf onmogelijk een plaag voor jezelf noemen, daar al je handelen er gericht op zijn er zelf (of in ieder geval je naaste groep) er beter op te maken, niet slechter. En zo kom je denk ik in een recursief probleem, omdat elke kritiek op de mensheid een kritiek op jezelf zou zijn, als zou je eigen handelen schadelijk zijn, wat het volgens het eerste axioma niet is.
Nu zeg je dat iets niet waar kan zijn omdat het jou (of de mensheid in zijn geheel) slecht uitkomt.
pi_90392612
quote:
atsen,we hebben de afgelopen jaren onze kijk op de dierenwereld al knap moeten bijstellen .
Merkwaardige uitspraak. Hoezo een soort, die in niets positiefs uitblinkt?
  vrijdag 24 december 2010 @ 14:54:35 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_90393433
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:10 schreef sneakypete het volgende:
Nu zeg je dat iets niet waar kan zijn omdat het jou (of de mensheid in zijn geheel) slecht uitkomt.
Niet 'iets', maar de uitdrukking 'wij zijn slecht voor onszelf' kan niet waar zijn als wij goed zijn voor onszelf. Daarnaast stel ik dat wij dan en slechts dan slecht kunnen zijn voor iemand anders, als diegene dat als slecht kan ervaren, maar andere diersoorten (de mensaap uitgesloten) ontberen het morele niveau om die overweging te maken. De mens is niet slecht, maar 'is' enkel voor hen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_90418226
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 14:54 schreef speknek het volgende:

[..]

Niet 'iets', maar de uitdrukking 'wij zijn slecht voor onszelf' kan niet waar zijn als wij goed zijn voor onszelf. Daarnaast stel ik dat wij dan en slechts dan slecht kunnen zijn voor iemand anders, als diegene dat als slecht kan ervaren, maar andere diersoorten (de mensaap uitgesloten) ontberen het morele niveau om die overweging te maken. De mens is niet slecht, maar 'is' enkel voor hen.
Een hond kan misschien niet overwegen zoals jij en ik, maar natuurlijk wel mijn aanwezigheid als negatief ervaren. Waarom zou dat niet kunnen?
Je plaatst de mens nu op een voetstuk, ten onrechte. Aan de ene kant heeft de mens een speciale plaats op de wereld, in die zijn dat de mensheid zeer intelligent is en als gevolg daarvan dominant. Maar is de mens moreel beter dan dieren? In de praktijk valt dat best tegen als je het mij vraagt. Juist wanneer je er van uit gaat dat de mens als enige moreel bewust kan zijn, is de mens daarom ook het enige immorele wezen, want bewust van zijn immoraliteit.
Maar ook dat vind ik ongeloofwaardig, ik denk dat we uiteindelijk minder bijzonder zijn dan we ons wijsmaken.

Ik wil verder ook niet stellen dat de mens een plaag is die uitgeroeid moet worden (omwille van wat of wie?) maar dat we ons anderzijds kunnen zien als een plaag in die zin dat we ons sinds betrekkelijk korte tijd enorm hebben vermenigvuldigd, iets wat mogelijkerwijs grote gevolgen kan hebben de komende eeuw.
Uiteindelijk slaat dat weer terug op mensen zelf.
pi_90419026
quote:
Daarin zijn we, voor zover mijn kennis van de biologie strekt, uniek. Wij helpen onze zwakkere soortgenoten en gaan daarin zover dat je je af kunt vragen of de traditionele ‘wetten’ van de evolutie nog voor ons gelden. Deze unieke wijze van soortbehoud leidt, samen met een gebrek aan natuurlijke vijanden, tot een vooralsnog ongeremde groei, zelfs in gebieden waar menselijk leven nauwelijks mogelijk is
Dit is tegelijkertijd onze zwakte, ook de zwakkere planten zich voort. Bij zo goed als alle andere (bekende) levensvormen komt dit niet voor. Wij worden als soort in mijn beleving dan ook niet 'sterker' meer zonder hulp van onze technologie. En dan bedoel ik geen pilletjes, maar dingen als inplantaten.

Een plaag zijn wij misschien wel voor deze planeet, maar ik denk dat dit met leven (ontwikkeld leven..) onafwendbaar is. Als wij niet waren doorgegroeid naar ons denkniveau, waren andere soorten dieren wel verder door ontwikkeld denk ik. Dieren kunnen zich nu uiteraard niet ontwikkelen zoals wij, omdat wij alles inperken en ze maar een kleine leefomgeving geven. Wij hadden de hele wereld om te gaan en staan waar we wilden. Dus ik denk dat een 'plaag' onafwendbaar is daar waar leven is.
pi_90419722
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 december 2010 00:13 schreef Typisch het volgende:
. Dus ik denk dat een 'plaag' onafwendbaar is daar waar leven is.
Helemaal waar, en hoe uniek maakt dat ons dan..

De mens heeft door zijn intelligentie een enorm adaptievermogen, wat dan eigenlijk vooral weer blijkt uit hun evolutionaire succes (waaruit anders, immers). Hierdoor kan de mens ogenschijnlijk haar lot veranderen. Anderzijds is deze evolutie, die soms als vooruitgang wordt bestempeld, gewoon onderdeel van ons lot. Dit lot is geen Goddelijke predestinatie, maar een onderdeel van de totale, gemechaniseerde wereld.
Zon gedachte zou in onze tijd vooruitstrevend of modern kunnen heten, eigenlijk is ze een terugkeer naar de presocratische wereld, maar dan ontdaan van haar mytologie.
pi_90422990
quote:

Ooit van wetenschap gehoord?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_90423970
Ik zie het als allemaal volstrekt irrelevant gepraat. In zekere zin kan je de mensheid als plaag zien, maar dat is alleen maar zo wanneer het andere diersoorten benadeelt en vervolgens is de enige diersoort die daar over nadenkt en daar daadwerkelijk last van heeft wij. Diersoorten komen en gaan en dat zal ook na ons het geval zijn.
pi_90424298
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 03:18 schreef TerryStone het volgende:
Ik zie het als allemaal volstrekt irrelevant gepraat.
:Y
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zaterdag 25 december 2010 @ 04:17:14 #41
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_90424345
Wij zijn hier om een superieur wezen voort te brengen. Slechts een trede in de ladder van de aardse evolutie.
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
pi_90424947
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 03:18 schreef TerryStone het volgende:
Ik zie het als allemaal volstrekt irrelevant gepraat. In zekere zin kan je de mensheid als plaag zien, maar dat is alleen maar zo wanneer het andere diersoorten benadeelt en vervolgens is de enige diersoort die daar over nadenkt en daar daadwerkelijk last van heeft wij. Diersoorten komen en gaan en dat zal ook na ons het geval zijn.
Nou ja, toch leuk dat je even langs bent gekomen, ondanks het feit dat je het volstrekt irrelevant vindt, dit topic.

Maar het hele idee van mijn TS is juist dat mensen komen en gaan en dat wij in principe niets voorstellen in het grotere plan (zo die er één is). Ik snap trouwens niet dat je kunt oordelen dat wij andere diersoorten niet benadelen. Natuurlijk wel. Als een andere diersoort zich eindeloos zou blijven uitbreiden, onze leefgebieden inneemt, ons voedsel laat verdwijnen en over ons heen rijdt met grote metalen objecten, dan zou ik me toch danig benadeeld achten. Het is natuurlijk wel zo dat die andere diersoorten daar misschien niet over nadenken, niet het bewustzijn hebben om ons als plaag te beschouwen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 25 december 2010 @ 09:22:40 #43
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_90424992
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 23:33 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Wij zullen dan een soort worden die optimaal gebruik moet maken van alle aardse energie.
Omdat al het andere op is. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_90425015
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 04:17 schreef Eclaire84 het volgende:
Wij zijn hier om een superieur wezen voort te brengen. Slechts een trede in de ladder van de aardse evolutie.
Tja, of niet. Toon mij het wetenschappelijk bewijs en ik zal u volgen.
pi_90425124
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 16:23 schreef Durjee het volgende:

ergens had ie wel een beetje gelijk hoor.
Meer dan een beetje.
pi_90425192
Populatie van een organisme van dusdanige omvang dat schade of hinder ontstaat.
Of:
Ongeremde vermenigvuldiging van een bepaald soort organisme.
Of:
een wijdverspreid ongemak of fysieke bedreiging veroorzaakt door een buitensporig optreden van organismen als insecten, bacteriën, knaagdieren enzovoort.

Wat is de definitie van schade/hinder?
Wat ik eigenlijk hier mee wil zeggen, is dat als je zegt dat iets een plaag is, het ook een ideaal aantal kent. Het uitgangspunt voor de definitie.

Ik denk dat deze niet bestaat, er is geen ideale wereld, waarbij de mensen, apen, gorialla's en noem alle dieren maar op in een juiste verhouding leven.

Je kunt het bekijken vanuit het standpunt van de mens of vanuit het standpunt van andere organisme.

conclusie: alles is relatief.
pi_90425221
quote:
Op vrijdag 24 december 2010 13:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Inderdaad, dit soort problemen loop ik ook altijd tegen het lijf wanneer men dit soort uitspraken doet. In de filosofie noemen ze dergelijke proposities 'performatieve tegenspraken', geloof ik. Of simpelweg een self refuting idea.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2010 09:57:02 ]
pi_90425286
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 09:51 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Inderdaad, dit soort problemen loop ik ook altijd tegen het lijf wanneer men dit soort uitspraken doet. In de filosofie noemen ze dergelijke proposities 'performatieve tegenspraken', geloof ik.
Tja, maar als je nooit iets mag zeggen wat in gaat tegen de traditionele manier van denken in de filosofie, dan kunnen we wel stoppen.

Nog los daarvan, het feit dat je de mens als plaag ziet zegt niets over dat je de mens als een plaag voor jezelf ziet. In de definitie van het begrip plaag is ook nergens terug te vinden dat iets of iemand concreet moet vinden dat er sprake is van een plaag, laat staan dat dat iets of iemand buiten de mensheid moet staan.

Er is dan ook geen sprake van een strijdigheid. Ik kan als nadenkend wezen best vinden dat de mensheid in zijn geheel een plaag is voor de aarde en dat ik daar onderdeel van uit maak. Geen enkel probleem wat mij betreft, omdat ik daar niet mee zeg dat ik als individu overlast veroorzaak.
pi_90425368
quote:
Op zaterdag 25 december 2010 09:58 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Tja, maar als je nooit iets mag zeggen wat in gaat tegen de traditionele manier van denken in de filosofie, dan kunnen we wel stoppen.
:? Ik probeer enkel via de weg van non-contradictie (logica dus) te werken. Dat heeft niks te maken of iets nu binnen het straatje van filosofie past of niet. Ik erken de problemen wel, maar bij het benoemen van het probleem moet het redeneren wel zuiver blijven.
pi_90425445
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 10:04 schreef Friek_ het volgende:

[..]

:? Ik probeer enkel via de weg van non-contradictie (logica dus) te werken. Dat heeft niks te maken of iets nu binnen het straatje van filosofie past of niet. Ik erken de problemen wel, maar bij het benoemen van het probleem moet het redeneren wel zuiver blijven.
Dan is het goed, want er is wat mij betreft geen enkele sprake van een contradictie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')