abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90346576
Op het politieke forum vinden momenteel diverse duurzaamheiddiscussies plaats. Tijdens één van deze discussies werd geopperd dat de mens een ziekte is op de planeet. Dat vond ik geen goede woordkeus, ik kwam tot de conclusie dat de mens een plaag is. Kijkende naar een aantal definities van het begrip ‘plaag’ wordt dit besef versterkt en wil ik die stelling toetsen bij de wat meer filosofisch ingestelde Fokkers. Deze stelling was eigenlijk ook niet op zijn plaats in een politiek forum.

De definities van plaag:
quote:
Populatie van een organisme van dusdanige omvang dat schade of hinder ontstaat.
Of:
Ongeremde vermenigvuldiging van een bepaald soort organisme.
Of:
een wijdverspreid ongemak of fysieke bedreiging veroorzaakt door een buitensporig optreden van organismen als insecten, bacteriën, knaagdieren enzovoort.

Even ter achtergrond van de stelling:
Ik ga uit van een wereldbeeld waarin de mens door evolutie is ontstaan en ben in wezen een wetenschapper. Ik sluit het bestaan van een God of ander organisme niet volledig uit, maar hang wel aan toetsbare bewijzen. Ik ‘geloof’ dus niet.

Wij mensen onderscheiden ons, door het toeval wat mij betreft, van andere organismen in het feit dat wij niet slechts bezig zijn met het laten overleven van onze soort, door ons morele besef willen wij namelijk meer. Wij streven er naar om alle leden van onze soort zo lang mogelijk te laten overleven. Wij offeren onze zwakkere leden niet op om de sterkere te redden.

Daarin zijn we, voor zover mijn kennis van de biologie strekt, uniek. Wij helpen onze zwakkere soortgenoten en gaan daarin zover dat je je af kunt vragen of de traditionele ‘wetten’ van de evolutie nog voor ons gelden. Deze unieke wijze van soortbehoud leidt, samen met een gebrek aan natuurlijke vijanden, tot een vooralsnog ongeremde groei, zelfs in gebieden waar menselijk leven nauwelijks mogelijk is. Wij putten de aarde uit met als uiteindelijke gevolg schade die misschien op zeer lange termijn zichzelf wel herstelt, maar in ieder geval niet zo lang er mensen zijn. Ik zie dat als een plaag. En een plaag lost zichzelf niet op. Op dit punt loop ik vast. Het bestaan wordt namelijk wel heel zinloos als je jezelf vergelijkt met één van de vele sprinkhanen op een akker. Ik wil niet geloven dat het zo ‘simpel’ is. Hoe denken jullie hierover? En in hoeverre maakt het een verschil als wij van onszelf accepteren dat we een plaag zijn?
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_90347442

ergens had ie wel een beetje gelijk hoor.
Don't fuck with a Jedi Master, son.
  donderdag 23 december 2010 @ 16:53:51 #3
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_90349230
Ik zag van de week een documentaire op National Geographic dat de wereldbevolking over 59 jaar verdubbeld zou zijn, toen besefte ik dat jouw opvatting nog niet zo gek is. We zijn inderdaad een plaag, als je de definitie aanhoudt uit het woordenboek.

Ik verwacht eigenlijk ook wel dat er in de komende eeuw een grote wereldoorlog komt waarbij de wereldbevolking aardig uitgedund gaat worden (zo niet helemaal vernietigd). Niet alleen secundaire resources zoals olie raken op, maar als er zoveel mensen nog bij komen wordt ook voedsel en water schaars. Dan gaat het ineens om overleven en zullen mensen dus alles op alles zetten.

Het is op zich geen fijn vooruitzicht, maar ik zie niet heel veel andere conclusies (afgezien van kolonisatie van andere planeten).
pi_90349511
Kan geen wezen bedenken wat zo'n invloed om zijn leefomgeving heeft als de mens.
Laat dat dan ook in de meeste gevallen negatief zijn ,kan je ons wel onder de parasieten scharen .
Nu zijn we gelukkig maar een zandkorrel in de tijd,dus ga er maar vanuit dat onze beste tijd erop zit .
pi_90349711
De mensheid is juist het tegenovergestelde van de plaag, uiteindelijk zal de mensheid geavanceerde ruimtevaart ontwikkelen waardoor andere planeten en hemellichamen kunnen worden gekoloniseerd.
Dankzij ons zal moeder aarde zich als het ware vermenigvuldigen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_90349714
Ik denk dat de aarde weinig last heeft van mensen op het buitenste schilletje, oftewel wij zijn geen plaag op de aarde maar een plaag voor onszelf.
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  donderdag 23 december 2010 @ 17:08:32 #7
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_90349891
Ik ben het voor een belangrijk deel eens met TS, volgens mij maakt het wel degelijk uit dat we voor onszelf beseffen dat we een 'plaag' zijn. Dat we het zijn lijkt me duidelijk, we leggen moerassen droog, we kappen tropischregenwoud en we vissen de zee leeg. Daardoor hebben we de diversiteit van de aarde in grote mate verkleind.

Als je van jezelf weet dat je een plaag weet je dat je roofbouwpleegt, dan weet je ook dat je een woekerende dwaas ben. Wanneer je dat alles weet zul je er naar moeten handelen door maatregelen te nemen. Mogelijkheden zijn er voldoende, zoals bijvoorbeeld actief te doen aan geboortebeperking en duurzame methode om de schade die we aanrichten te verkleinen. Over die duurzaamheid wil ik niet te veel uit de doeken doen om een overlapping met het duurzaamheidstopic te voorkomen.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_90350067
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 16:59 schreef zeeeend het volgende:
Kan geen wezen bedenken wat zo'n invloed om zijn leefomgeving heeft als de mens.
Laat dat dan ook in de meeste gevallen negatief zijn ,kan je ons wel onder de parasieten scharen .
Nu zijn we gelukkig maar een zandkorrel in de tijd,dus ga er maar vanuit dat onze beste tijd erop zit .
Waarom is dat gelukkig? Wie is er blij mee? (die zandkorrel) Wat maakt het uit wat er na ons is? Er zijn dan geen wezens meer die discussies gaan houden zoals wij, over hoe erg het wel niet is dat wij alles kapot maken. Wat er na ons komt vind het niet erg dat er van alles weg is, dat valt helemaal buiten hun denkraam (voor zover ze al denken, de meeste zoogdieren gaan namelijk wel samen met ons ten onder) Het kan wel 100 miljoen jaar duren voor er weer een intelligent organisme bestaat, of misschien wel nooit meer.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_90350423
quote:
Op donderdag 23 december 2010 17:13 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Het kan wel 100 miljoen jaar duren voor er weer een intelligent organisme bestaat, of misschien wel nooit meer.
intelligent organisme ,waarom maken we er dan zo'n puinhoop van?
Denk dat we onszelf op een veel te hoog voetstuk plaatsen,we hebben de afgelopen jaren onze kijk op de dierenwereld al knap moeten bijstellen .
We zijn gewoon een soort ,die in niets positiefs uitblinkt.
  donderdag 23 december 2010 @ 17:32:21 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_90350863
In zekere zin zou je de mens een plaag voor de chimpansee kunnen noemen, maar het overgrote gedeelte van de wereld waar de mens zich vermenigvuldigt komen ze niet in aanraking met de chimpansee, dus dat zou een wat vreemde beschuldiging zijn, te meer omdat niet vaststaat dat de chimpansee over het wezen van de plaag kan contempleren..

Geen enkele andere diersoort heeft een moraal die ontwikkeld genoeg is om onze daden op metaniveau als schadelijk in te schatten, en ons daarom een plaag te noemen. Wij kunnen uiteraard niet onszelf een plaag benoemen. De natuur heeft geen moraal, tenzij je wel in god gelooft.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_90351005
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 17:04 schreef DroogDok het volgende:
De mensheid is juist het tegenovergestelde van de plaag, uiteindelijk zal de mensheid geavanceerde ruimtevaart ontwikkelen waardoor andere planeten en hemellichamen kunnen worden gekoloniseerd.
Afgezien van het feit dat de dichtstaande bewoonbare exoplaneet een paar duizend lichtjaar van ons af staat, wij onszelf eerder uitroeien dan bereid zijn zo'n planeet überhaupt levend te bereiken, laat staan daar te overleven met buitenaardse levensvormen qua bacteriën (aka of we daar niet keihard dood gaan door onbekende ziektes).

De mens is een parasiet op deze wereld, helemaal in de hedendaagse maatschappij. Consumeren en voortplanten, dat is alles wat we uiteindelijk kunnen. Op een gegeven moment leven we zo dicht op elkaar dat de gemoederen nog hoger oplopen in de wereld dat we elkaar vernietigen in een grote nuclear war.

Ik hoop dat we met z'n allen ver van tevoren al uitgeroeid zijn (natuurrampen in 2012 oid) voordat het zover komt.
  donderdag 23 december 2010 @ 17:38:30 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_90351134
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 17:36 schreef SharQueDo het volgende:
De mens is een parasiet op deze wereld, helemaal in de hedendaagse maatschappij. Consumeren en voortplanten, dat is alles wat we uiteindelijk kunnen.
En dit verschilt van welk ander planten en dierensoort?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_90351167
quote:
13s.gif Op donderdag 23 december 2010 17:38 schreef speknek het volgende:

[..]

En dit verschilt van welk ander planten en dierensoort?
Dat wij geen natural enemies meer hebben om ons te beperken. We're on top of the food chain, baby. Only nature can stop us now!
  donderdag 23 december 2010 @ 17:41:42 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_90351277
Er zijn wel meer dieren top of the foodchain, zijn orca's bijvoorbeeld daarom parasieten? Omgekeerd, zijn wat wij parasieten noemen dan geen parasieten meer? Houd eens op met nonsens praten.
pi_90351399
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 17:41 schreef speknek het volgende:
Er zijn wel meer dieren top of the foodchain, zijn orca's bijvoorbeeld daarom parasieten? Omgekeerd, zijn wat wij parasieten noemen dan geen parasieten meer?
Nee, aangezien de mens bezig is met andere dieren (zoals orca's, wilde olifanten, etc) andere dieren het graf in jagen voor iets anders dan overleving (ornamentatie van slagtanden, etc). Wij zijn dus bezig ten koste van andere diersoorten. DAT verschilt ons van andere dieren. En nog meer voorbeelden zijn hierboven al genoemd. Houtkap op grote schaal voor ikeameubulair, etc.

quote:
Houd eens op met nonsens praten.
Ik probeer alleen een discussiepunt aan te knopen in dit topic. Als je dat niet wil dan gooi je dit topic toch lekker op slot?
pi_90355913
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 17:41 schreef speknek het volgende:
Er zijn wel meer dieren top of the foodchain, zijn orca's bijvoorbeeld daarom parasieten? Omgekeerd, zijn wat wij parasieten noemen dan geen parasieten meer? Houd eens op met nonsens praten.
Het onderscheid tussen wel of geen parasiet is niet zo simpel te maken als het lijkt. Virussen parasiteren op ons, maar parasiteren wij mensen niet op de Aarde?

Ook een gedachte: Wij houden varkens in gevangenschap, je kunt in die zin zeggen dat we ze beheersen en overheersen. Omgekeerd is hierdoor het aantal varkens extreem hoog, veel hoger dan in een 'natuurlijke' omgeving het geval zou zijn. Zoiets heet ook wel symbiose; de ene soort bestaat dankzij de andere, in de vorm van een gespannen en tijdelijk 'evenwicht'.

Ik ben het met je eens dat het vreemd is om te doen alsof de mens 'uniek' is als plaag, of als vernietiger van zijn milieu (olifanten, sprinkhanen en konijnen doen het ook). Het lijkt me juist eerder dat de mens in veel opzichten helemaal niet zo anders is dan andere dieren; hij is intelligenter, dus in termen van gradaties kun je een onderscheid maken. Maar het zijn geen gescheiden werelden; mensen zijn gewoon intelligente dieren, succesvolle producten van genen.
Apen zijn ook intelligent, maar net niet intelligent genoeg en daardoor juist met uitsterven bedreigd. Weer andere dieren hebben andere vormen van organisatie. Bacteriën en insecten zien we niet als overmatig intelligent, maar zijn beter aangepast dan de meeste zoogdieren.

Is dat filosofie eigenlijk? Wat valt hierbij te filosoferen? Ten hoogste het besef dat onze uniciteit discutabel is, omdat elk onderscheid in principe discutabel is.
pi_90356122
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 17:32 schreef speknek het volgende:

Geen enkele andere diersoort heeft een moraal die ontwikkeld genoeg is om onze daden op metaniveau als schadelijk in te schatten, en ons daarom een plaag te noemen. Wij kunnen uiteraard niet onszelf een plaag benoemen. De natuur heeft geen moraal, tenzij je wel in god gelooft.
De taal, of eigenlijk het schrift (want klanken produceren als communicatiemiddel, ofwel praten, kunnen bijna alle dieren) lijkt de mens te onderscheiden van de rest, maar toch ook niet. Het schrift maakt de mens ook niet uniek, want is ook een variant op dieren die voetsporen, geurvlaggen en zelfs trucage gebruiken om te communiceren. Onze communicatie is alleen zeer efficiënt, want erg lang houdbaar (een boek kan jaren mee en zo herdrukt worden). Daardoor is onze kennis cumulatiever; deze gaat over van generatie op generatie en vermenigvuldigt zich.

Je kunt de mens wel een (speciale) plaats geven, indien je een maatstaf accepteert. Maar dan dus meer als 'top of the foodchain' zoals je zelf stelt, al worden we uiteindelijk zelf ook opgegeten door bacteriën natuurlijk. Ten hoogste zijn we dus een tijdelijke, succesvolle quasireplicant; maar zelfs daar weinig unieks aan.
pi_90356239
Overigens moet ook opgemerkt worden dat de mensheid in zijn geheel steeds meer leden telt, maar dat er onder Nederlanders sprake is van een bevolkingskrimp, ofwel vergrijzing. Sterker nog, die is in zowat heel de Westerse wereld gaande.
pi_90357192
Yep. De populatiegroei is een groot probleem. En in de mainstream media hoor je er nog steeds weinig over, men doet vooral aan 'symptoombestrijding'.. duurzame energie, efficientere produktie, ontwikkelingssamenwerking, en ga zo maar door. Niemand die het beestje bij de naam durft te noemen.

En dat terwijl de ellende al heel lang bekend was, Albert Bartlett gaf daar jaren '90 al een zeer boeiende lezing over:

http://video.google.com/videoplay?docid=-1382251841067168618

En zoals ook hij terecht opmerkt: zolang men geen ethisch aanvaardbare oplossingen ziet blijft men het doodzwijgen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 23 december 2010 @ 21:28:03 #20
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90361829
Ik zou iedereen in deze discussie willen aanraden om de documentaire
"Swarm nature's incredible invasions" op te zoeken
(Youtube-kwaliteit doet deze beelden geen eer aan, minstens op 720p kijken ;) )

Het heeft ook mijn ogen geopend, als mens voel ik mij nu echt nederig tov de natuur _O_
Onze cultuur is zo chaotisch en wereldvreemd vergeleken met de elegantie van natuurlijke selectie en haar overlevingsdrang. Daar kunnen wij als mensen nog flink wat van leren.

Het probleem zit hem in de arrogante narcistische visie van de mens op zichzelf.
'Homo sapiens' oftewel 'wijze mens' slaat als een lul op een drumstel. |:(
Wij zijn 'Homo technologicus', oftewel 'de mens die techniek gebruikt' en nog lang niet klaar met de evolutie van onze gedachten. Die retoriek volgend, zouden onze cultuur minder als een 'biologische plaag' met instincten moeten zien, maar als een stel primitieve cyborgs met buggy software.

Het probleem met mensen is dat ze geneigd zijn bewijs te zoeken voor hetgeen ze geloven en alles wat conflicteert niet begrijpen. Erg kritisch zijn we niet. We moeten dus eerst de wereldbevolking een minderwaardigheidscomplex aan gaan praten om ze te laten beseffen dat wij primitief zijn met onze bullshit-gedachtecultuur ~O>
I'd Like to build the world a home
and furnish it with love
grow apple trees and honey bees
and snow white turtle doves
pi_90362433
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 17:04 schreef DroogDok het volgende:
We zijn geen plaag maar een soort kanker? Daar denk ik dus aan, een beeld van uitzaaiing...

Ik deel het beeld van TS compleet, een plaag, en ook nog een tijdelijke. Het universum kan nog een jaar of 30 miljard leven ondersteunen, deze planeet met wat geluk nog een miljardje of 5 en de mensheid bestaat iets van 100.000 jaar als soort. Over nog eens die periode vinden ze van ons alleen een verdachte laag met metaal, plastic en siliconen in de grond plus een regio rond Chernobyl waar de teller raar begint te tikken. En die "ze" zijn denk ik een beter geslaagde exponent van DNA.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_90369246
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 20:01 schreef Molurus het volgende:
Yep. De populatiegroei is een groot probleem. En in de mainstream media hoor je er nog steeds weinig over, men doet vooral aan 'symptoombestrijding'.. duurzame energie, efficientere produktie, ontwikkelingssamenwerking, en ga zo maar door. Niemand die het beestje bij de naam durft te noemen.

En dat terwijl de ellende al heel lang bekend was, Albert Bartlett gaf daar jaren '90 al een zeer boeiende lezing over:

http://video.google.com/videoplay?docid=-1382251841067168618

En zoals ook hij terecht opmerkt: zolang men geen ethisch aanvaardbare oplossingen ziet blijft men het doodzwijgen.
Insecten zijn nog steeds de meest dominate klasse in het dierenrijk. Populatiegroei is sinds de jaren '50 in de westerse wereld aan het dalen door de introductie van voorbehoedsmiddelen en deze trend zal zich voortzetten omdat meer landen westerse normen aannemen. De menselijke beschaving zal zich steeds meer gaan globaliseren, waardoor de behoefte naar efficientere bestaansmiddelen zal toenemen. Wij zullen dan een soort worden die optimaal gebruik moet maken van alle aardse energie.
pi_90369713

Ok, iedereen in dit topic moet dit geniale filmpje kijken hierover. George Carlin is meesterlijk.
pi_90370130
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 23:33 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Insecten zijn nog steeds de meest dominate klasse in het dierenrijk.
De insectenpopulatie groeit niet noemenswaardig.

quote:
Populatiegroei is sinds de jaren '50 in de westerse wereld aan het dalen door de introductie van voorbehoedsmiddelen en deze trend zal zich voortzetten omdat meer landen westerse normen aannemen.
Wereldwijd groeit de populatie nog steeds even hard.. ongeveer 1.2-1.3% per jaar, wat nog steeds neerkomt op een verdubbeling van de populatie elke 50 jaar. Slechts 4000 jaar geleden was de wereldbevolking minder dan 10 miljoen, en dat was nou niet bepaald een grote dip in de geschiedenis van de mens. De laatste paar duizend jaar waren absurd.

En de westerse wereld mag het dan beter doen sinds de jaren '50, de westerse wereld heeft wel een steeks kleiner aandeel in de wereldbevolking. (Die toen nog 'slechts' 2,5 miljard was.) Het is een illusie om bevolkingsgroei te zien als een lokaal probleem.

quote:
De menselijke beschaving zal zich steeds meer gaan globaliseren, waardoor de behoefte naar efficientere bestaansmiddelen zal toenemen. Wij zullen dan een soort worden die optimaal gebruik moet maken van alle aardse energie.
Pure symptoombestrijding. Heb je die lezing eigenlijk bekeken?

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 24-12-2010 00:30:50 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_90382295
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 17:32 schreef speknek het volgende:
In zekere zin zou je de mens een plaag voor de chimpansee kunnen noemen, maar het overgrote gedeelte van de wereld waar de mens zich vermenigvuldigt komen ze niet in aanraking met de chimpansee, dus dat zou een wat vreemde beschuldiging zijn, te meer omdat niet vaststaat dat de chimpansee over het wezen van de plaag kan contempleren..

Waarom kunnen wij onszelf niet tot plaag benoemen? En waarom moet een ander ons benoemen tot plaag om een plaag te kunnen zijn? Dat staat toch nergens geschreven, dat maak jij er van. Ik beschouw de mens als plaag, dus voor mij is dat zo. Daar is geen derde met moreel besef voor nodig.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')