abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88898013
Wij leven in een tijd waarin de wereldbevolking explosief groeit. De bevolking blijft gelijk als er jaarlijks evenveel mensen sterven als er geboren worden. Het sterftecijfer is drastisch gedaalt (minder kindersterfste, betere sanitaire omstandigheden etc.) en daarna daalt het geboortecijfer om daarbij aan te sluiten. Zolang deze overgang niet compleet groeit de bevolking.

Deze overgang heeft in de westerse wereld plaatsvonden van 1870 - 1930. In de ontwikkelingslanden is de overgang nog gaande. Bijna overal in de wereld daalt het aantal kinderen per vrouw. Gemiddeld krijgt een vrouw nu 2.8 kinderen (was traditioneel bijna 8 kinderen per vrouw). De overgang is compleet als het gemiddelde gedaald is tot 2,1 kinderen per vrouw (het vervangingsniveau).

De huidige wereld bevolking is 6.7 miljard. Zolang de overgang niet compleet is, stijgt de bevolking. Volgens de projectie van de VN stijgt de wereldbevolking tot 9 miljard in 2050, als het aantal kinderen per vrouw geleidelijk daalt van 2,8 nu, naar 1,8 in 2050 (dat is onder het vervangingsniveau). We zitten dus nog midden in de overgang en de wereldbevolking stijgt nog met 1 miljard mensen in 13 jaar.

Uit onderzoek blijkt dat tegenwoordig vrouwen wereldwijd meer kinderen krijgen dan ze eigenlijk willen. De trend gaat dus de goede kant op en zet waarschijnlijk door. Maar gaat het snel genoeg? Overal kraakt het millieu in zijn voegen.

De volgende video gaat over dit probleem. Als je de video wilt bekijken, click op de tekst onder het plaatje en niet op het plaatje zelf. Door op de tekst "24. Population and the Environment" te clicken, schakel je naar YouTube zelf en is de weergave veel beter. Dan nog is de geluidsweergave tot 5:40 slecht ivm met auteursrechten. De eerste 5 minuten zie je een kaart van de wereld met een stip voor iedere miljoen inwoners en een oplopende teller die het jaartal aangeeft. Na 5:40 is de weergave OK.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 19-11-2010 17:53:56 ]
The view from nowhere.
pi_88898178
Propaganda.
pi_88898535
Heb je jurassic park 1 gezien?

Nature will find a way...
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_88898653
in Haiti zijn ze al druk bezig.
Kos weet niet half hoe cool ie is.
pi_88898945
Wacht nog steeds op die ene vogel/varkens/paardengriep uitbraak die zo'n 1/3 van de wereldbevolking zal treffen.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
pi_88899715
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 12:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Propaganda.
Wat bedoel je? Is de post van deelnemer, of die video die hij aanhaalt, propaganda? Of zie je het propageren van het krijgen van minder kinderen juist als oplossing?
pi_88900132
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 13:06 schreef Biffkoffie het volgende:
in Haiti zijn ze al druk bezig.
Bij een bevolkingsgroei van 1.000.000.000 mensen per 13 jaar, zijn de meeste natuurrampen, oorlogen en epidemieen verwaarloosbaar. In WOI en WOII spreken over tientallen miljoenen. Vaak gaat de totale bevolkinggroei gewoon door. Er zijn uitzonderingen, zoals de pest in de middeleeuwen.
The view from nowhere.
pi_88900496
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 13:31 schreef Gaspedaal het volgende:

Wat bedoel je? Is de post van deelnemer, of die video die hij aanhaalt, propaganda? Of zie je het propageren van het krijgen van minder kinderen juist als oplossing?
Er wordt in ontwikkelingslanden een soort propaganda gebruikt om het gedrag van mensen te veranderen. Soaps, die op prime-time worden uitgezonden en door de meerderheid van de bevolking worden gevolgd, worden gebruikt 'family planning' te stimuleren (zoals Goede Tijden Slechte Tijden hier). Zie bijvoorbeeld de volgende video. Is dit educatie of manipulatie?

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 19-11-2010 14:38:16 ]
The view from nowhere.
pi_88900519
quote:
1s.gif[b] Op vrijdag 19 november 2010 12:48

Uit onderzoek blijkt dat tegenwoordig vrouwen wereldwijd meer kinderen krijgen dan ze eigenlijk willen. De trend gaat dus de goede kant op en zet waarschijnlijk door. Maar gaat het snel genoeg? Overal kraakt het millieu in zijn voegen.

Helaas niet, en naar 0 groei is ook niet genoeg want dan zitten we nog met zijn 8-9 miljarden en dat is minstens 5 miljard TEVEEL.

Jammer genoeg zie ik geen 'fijne manier' om de wereldbevolking te doen krimpen. Het zal daarom op een 'niet-zo-fijne manier' gebeuren, maar ik weet niet of dat een kwestie is van tientallen of honderden jaren aanmodderen met ene geleidelijk afnemenend welvaartsniveau of een snellere manier. Ik weet ook niet of er daarna weer een weg omhoog ingeslagen kan worden. Ik verwacht rond ca 2030 dat het wel duidelijk merkbaar zal zijn, en ca 2050 zitten we er echt in. Wij zullen het op onze oude dag nog wel meemaken.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_88905433
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 13:51 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Helaas niet, en naar 0 groei is ook niet genoeg want dan zitten we nog met zijn 8-9 miljarden en dat is minstens 5 miljard TEVEEL.

Jammer genoeg zie ik geen 'fijne manier' om de wereldbevolking te doen krimpen. Het zal daarom op een 'niet-zo-fijne manier' gebeuren, maar ik weet niet of dat een kwestie is van tientallen of honderden jaren aanmodderen met ene geleidelijk afnemenend welvaartsniveau of een snellere manier. Ik weet ook niet of er daarna weer een weg omhoog ingeslagen kan worden. Ik verwacht rond ca 2030 dat het wel duidelijk merkbaar zal zijn, en ca 2050 zitten we er echt in. Wij zullen het op onze oude dag nog wel meemaken.
Dat is te pessimistisch. In Europa, Rusland en Japan daalt de bevolking vrijwillig. Soms meer dan wenselijk is. In delen van Europa (zuid en oost) en in Japan en Rusland is het aantal kinderen per vrouw gedaalt tot 1,1. Ook wereldwijd is het de wens van mensen zelf om minder kinderen te krijgen. Er is alleen aan aanzienlijk na-ijl effect in landen waar de bevolking tot voor kort nog wel veel kinderen kreeg.
The view from nowhere.
  vrijdag 19 november 2010 @ 16:02:31 #11
313789 TheFamousMan
"De Stroboscoop"
pi_88906056
Australië is echt enorm dun bevolkt, aan de rand zie je een aantal stipjes, maar ik denk dat maar 90% van het totale oppervlak ook echt daadwerkelijk bewoond word.
Op woensdag 5 januari 2011 schreef Klinkerbotsing:
Waarom zijn jouw topics altijd zo awesome _O_
Op maandag 11 april 2011 schreef Myraela:
Hallo mijn "Als je 10 jaar ouder was geweest had ik je geraakt" toekomstige echtgenoot.
pi_88907132
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 16:02 schreef TheFamousMan het volgende:
Australië is echt enorm dun bevolkt, aan de rand zie je een aantal stipjes, maar ik denk dat maar 90% van het totale oppervlak ook echt daadwerkelijk bewoond word.
Ieder stipje staat voor 1 miljoen mensen. Er wonen in Australie 21 miljoen mensen (21 stipjes). In Australie wonen de mensen voornamelijk aan de rand, want de rest is grotendeels woestijn.
The view from nowhere.
pi_89024377
Gelden deze statistieken ook voor Afrika? Want daar ligt het geboorteprobleem toch eigenlijk grotendeels?
#freefrederike
pi_89027755
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:27 schreef PizzaMizza het volgende:
Gelden deze statistieken ook voor Afrika? Want daar ligt het geboorteprobleem toch eigenlijk grotendeels?
In het Midden-Oosten en Afrika is de bevolkingsgroei nog hoog. Daar staat tegenover dat er in heel Afrika ca. 1 miljard mensen leven (minder dan in China of India). In Afrika zijn er nog veel landen waar vrouwen 6 - 8 kinderen krijgen.

(zie: Gemiddeld aantal geboren kinderen per vrouw: http://en.wikipedia.org/wiki/Total_fertility_rate)

Maar het sterftecijfer is er ook nog hoog (o.a. veel kindersterfte). Per saldo ligt de bevolkinggroei in de buurt van 3% per jaar (ongeveer een verdubbeling in 25 jaar of gemiddeld 4 kinderen per vrouw).

(zie: Bevolkingsgroei (in %): http://www.indexmundi.com/map/?v=24&l=nl)

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 23-11-2010 12:16:17 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')