Geboortebeperking, duurzaamheid en stoppen van ontwikkelingshulp.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:53 schreef Chevalric het volgende:
Ik zag van de week een documentaire op National Geographic dat de wereldbevolking over 59 jaar verdubbeld zou zijn, toen besefte ik dat jouw opvatting nog niet zo gek is. We zijn inderdaad een plaag, als je de definitie aanhoudt uit het woordenboek.
Ik verwacht eigenlijk ook wel dat er in de komende eeuw een grote wereldoorlog komt waarbij de wereldbevolking aardig uitgedund gaat worden (zo niet helemaal vernietigd). Niet alleen secundaire resources zoals olie raken op, maar als er zoveel mensen nog bij komen wordt ook voedsel en water schaars. Dan gaat het ineens om overleven en zullen mensen dus alles op alles zetten.
Het is op zich geen fijn vooruitzicht, maar ik zie niet heel veel andere conclusies (afgezien van kolonisatie van andere planeten).
Wat heeft stoppen met ontwikkelingshulp ermee te maken? Of koloniseren ? Onzinquote:Op maandag 27 december 2010 11:17 schreef Devz het volgende:
[..]
Geboortebeperking, duurzaamheid en stoppen van ontwikkelingshulp.
Of koloniseren.
Maarja, mondiaal onhaalbaar (op dit moment).
Ontwikkelingshulp maakt het probleem alleen maar groter, door die mensen net genoeg te geven om te overleven en zichzelf door te fokken. Bovendien heeft het geen zin. De afgelopen decennia is gebleken dat het net zo kansloos is als de integratie in Nederland.quote:Op maandag 27 december 2010 11:30 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Wat heeft stoppen met ontwikkelingshulp ermee te maken? Of koloniseren ? Onzin
Door mensen op het randje van het bestaansminimum te laten voortploeteren, verhindert dat mensen zich ontwikkelen en hun lot in eigen hand nemen (en overgaan tot gezinsplanning). Het werkt averrechts zoals je ziet in sub-sahara Afrika. Het hoge sterfte cijfer is juist het probleem.quote:Op maandag 27 december 2010 11:35 schreef Devz het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp maakt het probleem alleen maar groter, door die mensen net genoeg te geven om te overleven en zichzelf door te fokken. Bovendien heeft het geen zin. De afgelopen decennia is gebleken dat het net zo kansloos is als de integratie in Nederland.
En door middel van kolonisatie kun je de druk op Aarde ontlasten. Want het is wel duidelijk dat we nu al met veel te veel zijn, laat staan over een paar decennia.
Ontwikkelingshulp doet inderdaad wat jij zegt. Het is bovendien structureel korte-termijn denken. Natuurlijk vind ik een kindje met honger zielig en wil ik die eten geven. Maar het lost het probleem niet op. Er zijn in Afrika meer mensen dan de grondstoffen aankunnen. Er zijn wel handelmogelijkheden in de vorm van edelmetalen die gebruikt zouden kunnen worden voor voedsel, maar die worden misbruikt.quote:Op maandag 27 december 2010 11:35 schreef Devz het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp maakt het probleem alleen maar groter, door die mensen net genoeg te geven om te overleven en zichzelf door te fokken. Bovendien heeft het geen zin. De afgelopen decennia is gebleken dat het net zo kansloos is als de integratie in Nederland.
En door middel van kolonisatie kun je de druk op Aarde ontlasten. Want het is wel duidelijk dat we nu al met veel te veel zijn, laat staan over een paar decennia.
Leuk ideaalplaatje, maar het werkt niet. In tientallen jaren zijn we vrijwel niets opgeschoten, sterker nog de armoede en problemen daar worden alleen maar groter.quote:Op maandag 27 december 2010 11:40 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Door mensen op het randje van het bestaansminimum te laten voortploeteren, verhindert dat mensen zich ontwikkelen en hun lot in eigen hand nemen (en overgaan tot gezinsplanning). Het werkt averrechts zoals je ziet in sub-sahara Afrika. Het hoge sterfte cijfer is juist het probleem.
Wij hebben inderdaad geluk wat dat betreft, maar dat maakt de feiten nog niet anders.quote:Op maandag 27 december 2010 11:51 schreef deelnemer2 het volgende:
En jij doet het beter Hoppahoppa? Geboren in een land waar overleven eenvoudig is. Knap hoor. Zo generiek oordelen over anderen, los van iedere context, is onredelijk.
Eensch!quote:Op donderdag 23 december 2010 23:41 schreef Caxixi het volgende:
Ok, iedereen in dit topic moet dit geniale filmpje kijken hierover. George Carlin is meesterlijk.
Dat zeg ik toch niet? Ik heb het 'geluk' dat ik hier geboren ben ja. Op een plek waar menselijk leven gewoon mogelijk is.quote:Op maandag 27 december 2010 11:51 schreef deelnemer2 het volgende:
En jij doet het beter Hoppahoppa? Geboren in een land waar overleven eenvoudig is. Knap hoor. Zo generiek oordelen over anderen, los van iedere context, is onredelijk.
De zorgen over de planeet zijn terecht, want het is ons leefmilieu. Bekijk het probleem los van de mens, en ja, dan maakt het niks uit.quote:
De zorgen om de planeet zijn bullshit. Bovendien is het Westen bijzonder schoon. Erbuiten bevindt zich de teringzooi.quote:Op maandag 27 december 2010 12:00 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De zorgen over de planeet zijn terecht, want het is ons leefmilieu. Bekijk het probleem los van de mens, en ja, dan maakt het niks uit.
Heb ik gescholden? En ik bekritiseer de mensheid in zijn algemeenheid. Niet alleen Afrikanen. Ik woon dan misschien in het beste deel van de wereld, maar wij doen het hier toch ook niet geweldig.quote:Op maandag 27 december 2010 12:13 schreef deelnemer2 het volgende:
Je woont is het beste deel van de wereld. Niet je eigen verdienste, overigens. Dan kijk je om je heen en constateert dat het elders minder is en begin je te schelden. Vind je dat zelf ook niet flauw?
Jij denkt gewoon teveel uit emotioneel standpunt. Wat logisch is, maar ook de reden waarom we het overbevolkingsprobleem niet zomaar op kunnen lossen. Dat kan bijna niet zonder bepaalde vrijheden of normen en waarden op te offeren.quote:Op maandag 27 december 2010 12:13 schreef deelnemer2 het volgende:
Je woont is het beste deel van de wereld. Niet je eigen verdienste, overigens. Dan kijk je om je heen en constateert dat het elders minder is en begin je te schelden. Vind je dat zelf ook niet flauw?
Klopt. En niet mijn verdienste, maar die van de superieure Westerse beschaving.quote:Op maandag 27 december 2010 12:13 schreef deelnemer2 het volgende:
Je woont is het beste deel van de wereld. Niet je eigen verdienste, overigens.
Nope. Kijk eens rond buiten het Westen en constateer dat het een teringbende is waar de lokalen geen reet aan doen.quote:Dan kijk je om je heen en constateert dat het elders minder is en begin je te schelden. Vind je dat zelf ook niet flauw?
Vergelijkbare gedachten komen in mij op, als op het discussieforum de zoveelste onverlaat zijn ideeen komt verkondigen.quote:Op maandag 27 december 2010 12:57 schreef El_Matador het volgende:
Het is wel mijn -en ieders- verdienste om geen achterlijkheid van bamboebijters, knoflookknagers, sushislurpers, cocakauwers en kikkelikkers in die beschaving in te kapselen.
Ik geloof niet dat ik het type, maar ik ben het wel met je eens voor een deel. Wij zijn een slachtoffer van corporaties. Anderzijds bestaan deze bedrijven omdat ze ook door mensen zijn opgericht en willen wij niet denken aan alternatieven omdat we gemakzuchtig zijn. Ik kan je daarin wel volgen. Maar verandert dat iets aan de stelling dat de mensheid een plaag is?quote:Op maandag 27 december 2010 16:20 schreef Schenkstroop het volgende:
Dat mensen veel troep producuren en dat het elders op de wereld belandt is wel een constante gegeven. Om mensen en vooral consumenten alle schuld te geven, mwa kweetniet. Ik vind het niet juist. Het is waar dat mensen makkelijk een auto nemen en niet kijken naar wat ze verbuiken. Of waar het terechtkomt wat zij weggooien. Maar ik vind wel dat het bij producenten van spullen/brandstof moet beginnen en dat zij aangepakt moeten worden.
Het kan deze corporaties namelijk geen ruk schelen of hun produkt vervuild of niet, als ze maar winsten maken. Ik denk dat consumenten vooral gemakzuchtig zijn ipv vervuilers die de wereld bewust naar de tering willen helpen. Over Shell en BP kan je dat niet zeggen. Als jullie eco-facisten to be jullie zinnen eens zetten op de corporaties?
Consumenten zijn eerder gemakzuchtig denk ik. We zijn niet minder of meer egoistisch bezig dan toen we in schapenvellen achter herten jaagden. We hebben wel autos en plastic. En dat is echt de schuld van de corporaties.quote:Op maandag 27 december 2010 17:45 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik het type, maar ik ben het wel met je eens voor een deel. Wij zijn een slachtoffer van corporaties. Anderzijds bestaan deze bedrijven omdat ze ook door mensen zijn opgericht en willen wij niet denken aan alternatieven omdat we gemakzuchtig zijn. Ik kan je daarin wel volgen. Maar verandert dat iets aan de stelling dat de mensheid een plaag is?
Vanaf dit moment ben je me kwijt als iemand die het met je eens kan zijn. Nu ga je raaskallen.quote:Op maandag 27 december 2010 18:01 schreef Schenkstroop het volgende:
Verder vind ik het eng dat er op hoge scholen dus les wordt gegeven, en op het idee wordt aangestuurd dat de mensheid een plaag zou zijn. Dit is precies wat de complot-theoristen vermoedden, namelijk dat de eliten via eco-facisten de wereld willen decimeren. en daarvoor hebben zij 'soldaten' nodig.
Nou nee ik vind van niet. Jullie heben het hier zelf over 'de mensheid als plaag' en dat er teveel mensen zijn op de wereld. Als men in zulke topics over het algemeen dezelfde dingen zegt over overpopulatie en 'plaag', zegt mij dat het niet per individu is bekokstoofd door diep natedenken. Maar dat jullie dat halen uit boeken via studie dat aanstuurt op die rare ideeen.quote:Op maandag 27 december 2010 18:07 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Vanaf dit moment ben je me kwijt als iemand die het met je eens kan zijn. Nu ga je raaskallen.
Ik heb niets uit een boek. Ik kan zelf nadenken, ik studeer al 13 jaar niet meer en tijdens mijn studie ging het hier echt niet over.quote:Op maandag 27 december 2010 18:11 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Nou nee ik vind van niet. Jullie heben het hier zelf over 'de mensheid als plaag' en dat er teveel mensen zijn op de wereld. Als men in zulke topics over het algemeen dezelfde dingen zegt over overpopulatie en 'plaag', zegt mij dat het niet per individu is bekokstoofd door diep natedenken. Maar dat jullie dat halen uit boeken via studie dat aanstuurt op die rare ideeen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |