Dus als iemand het niet met je eens is praat hij anderen na, maar zelf kom je wel tot allerlei inzichten? Ik denk echt dat er bij jou een steekje los zit.quote:Op maandag 27 december 2010 18:19 schreef Schenkstroop het volgende:
Er moet volgens mij wel een bron zijn waar jullie diezelfde ideeen vandaan halen. En dan vraag ik mij af of je dan nog zelfstandig nadenkt of alleen napraat. Want daar lijkt het echt op.
Maar zoals ik al zei, ik vind mensen eerder gemakzuchtig (wat ook best logisch is, wie wil nou constant verveeld worden met honderd details, das niet natuurlijk) dan een plaag. Coporaties en eliten die winsten willen ten koste van alles vind ik een plaag. zij zijn tirannie. zij willen monopolieen zodat zij de prijs kunnen opdrijven. En zij vervuilen.
Nee ik lees dat men in dit soort eco-draadjes mekaar napraat. Net zoals een hype. Bijv een bericht in het nieuws start een aannemelijk klinkende theorie/conclusie of een bepaalde morele invalshoek. En dan hoor je dat iedereen door heel Nederland in elke kroeg zowat dezelfde conclusie overneemt in vrijwel identieke zinnen. Dan weet je dat men mekaar napraat. En dat merk ik ook in dit soort draadjes. Er wordt niet zelf nagedacht maar nagepraat.quote:Op maandag 27 december 2010 18:23 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Dus als iemand het niet met je eens is praat hij anderen na, maar zelf kom je wel tot allerlei inzichten? Ik denk echt dat er bij jou een steekje los zit.
Nja, zo'n ervaring heb ik momenteel ook in het BNW-forum....quote:Op maandag 27 december 2010 18:29 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Nee ik lees dat men in dit soort eco-draadjes mekaar napraat. Net zoals een hype. Bijv een bericht in het nieuws start een aannemelijk klinkende theorie/conclusie of een bepaalde morele invalshoek. En dan hoor je dat iedereen door heel Nederland in elke kroeg zowat dezelfde conclusie overneemt in vrijwel identieke zinnen. Dan weet je dat men mekaar napraat. En dat merk ik ook in dit soort draadjes. Er wordt niet zelf nagedacht maar nagepraat.
Oh dat ga ik niet goedpraten. Ik vind zelf dat daar meer invalshoeken zijn dan in eco-draadjes over depopulatie en global warming.quote:Op maandag 27 december 2010 18:33 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Nja, zo'n ervaring heb ik momenteel ook in het BNW-forum....
Ga je nu niet een beetje erg ver met jouw hypothese?quote:Is de mens een plaag die uitgeroeid moet worden?
Veel mensen zijn erg ongecijferd, dat betekent zoiets als ongeletterd maar dan voor rekenen. Het begrip exponentiële groei is erg onbekend, of mensen hebben er een verkeerd beeld van, dan denken ze bijvoorbeeld dat exponentiele groei betekent dat er grote getallen moeten staan. dat 0,6% groei per jaar ook exponentiele groei is, dat verwachten ze niet, ze denken aan 30% ofzoquote:Op zondag 26 december 2010 21:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zou voor de grap eens moeten uitrekenen hoe lang het in het huidige tempo duurt voordat we 1 mens per vierkante meter landoppervlak hebben. Ik zal je het rekenwerk besparen: dat is nog voor het jaar 3000.
Je wilt hier nooit over in discussie, maar heb je nog steeds niet door dat die vervuilende technologieën juist gezorgd hebben voor de bevolkings-explosie? Zonder zijn de huidige bevolkingsaantallen gewoon niet vol te houden. Miljarden mensen zouden verhongeren:quote:Op zondag 26 december 2010 19:42 schreef Salvad0R het volgende:
Weer zo'n verzameling verzuurde egocentrische projecterende mensen-haters. Het lijkt wel Fok! hier.
De mensheid kan prima in symbiose met de natuur van de aardbol leven, mits de mensen niet afhankelijk wordt gehouden van vervuilende technologieën.
Leuke post voor BNW, denk dat ze je daar direct komen ophalen!quote:Op dinsdag 28 december 2010 14:24 schreef Judas4Justice het volgende:
Geboortebeperking, eugenetica... zelfs genocide zou een goedbedoeld middel kunnen zijn tegen de overbevolking van onze planeet. Maar voordat we zo ver zijn zullen we eerst moeten opmeten hoeveel rijkdom onze aarde te verdelen heeft, en hoe we die via onze (wereld)economie kunnen verdelen voor de algemene welvaart van onze soort. De natuur trekt sowieso al aan het kortste eind in onze maatschappij, de vraag is alleen in hoeverre wij hem in stand moeten/willen houden nu wij onze natuurlijke evolutie stil hebben gelegd met onze technologieën.
Dat klopt, het is niet zonder gevaar (zie ook het topic: De bevolkingsexplosie). Vandaar ook al die duurzaamheidsdiscussies. Technologische aanpassingen moeten ons er doorheen helpen. Maar ook moeten mensen bereid zijn hun gedrag aan te passen. En dan is de alom geprezen motivatie van het egoisme (volgens de hedendaagse markt ideologie) niet altijd behulpzaam.quote:Op woensdag 29 december 2010 08:22 schreef Hoppahoppa het volgende:
Mensen wijzen wel steeds naar de aanname dat de bevolking op enig moment zal gaan stabiliseren (ergens in 2040/2050 naar verluidt) maar eigenlijk maakt dat voor het topic niet zo veel uit. Ondanks een stabilisering in 2040 zal onze energiebehoefte en consumptiepatroon ook na die tijd nog sterk toenemen. Want wat wij willen (daarom willen wij één Europa, daarom wordt er aan ontwikkelingshulp gedaan) is dat de hele wereld volgens onze welvaartsstandaard kan leven. De plaag blijft zich dus uitbreiden, ook als de bevolkingsgroei stopt.
En daarom geloof ik ook niet in verbetering. Daarom ook mijn topic. De mens is een plaag. Ik vind dat we dat als gegeven moeten accepteren en er vervolgens naar moeten handelen. Vervolgens heb je dan twee keuzes.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:22 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Dat klopt, het is niet zonder gevaar (zie ook het topic: De bevolkingsexplosie). Vandaar ook als die duurzaamheidsdiscussies. Technologische aanpassingen moeten ons er doorheen helpen. Maar ook moeten mensen bereid zijn hun gedrag aan te passen. En dan is de alom geprezen motivatie van het egoisme (volgens de hedendaagse markt ideologie) niet altijd behulpzaam.
Vroeger migreerde mensen als het klimaat veranderde. Dat is nu veel problematischer.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:35 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
En daarom geloof ik ook niet in verbetering. Daarom ook mijn topic. De mens is een plaag. Ik vind dat we dat als gegeven moeten accepteren en er vervolgens naar moeten handelen. Vervolgens heb je dan twee keuzes.
Teruggebracht naar de praktijk bedoel ik daarmee dat we als mens de klimaatontwikkeling niet kunnen stoppen. We moeten accepteren dat er iets in gang is gezet, dat er iets plaatsvindt (ongeacht de rol van de mens daarin, zo die relevant is) wat we niet kunnen stoppen. Vervolgens moet je de keuze maken of we als mensheid lang of kort mee willen. Ofwel, gaan we onze middelen inzetten voor een (naar mijn mening) zinloze poging om de klimaatontwikkeling stop te zetten of gaan we er alles aan doen om de niet tegen te houden ontwikkeling te overleven?
'Natuurlijk' nietquote:Op woensdag 29 december 2010 08:23 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Leuke post voor BNW, denk dat ze je daar direct komen ophalen!
Maar dan ga jij ook uit van het feit dat de hele wereld volgens dezelfde standaard moet kunnen leven? Dus zo vervuilend zoals wij dat nu doen?
Idd... we zullen eerst een hoger niveau van bestuurlijke intelligentie moeten bereiken.quote:De hedendaagse markt ideologie heeft mensen op dat punt dom gemaakt. Misschien worden mensen noodgedwongen weer wat wijzer.
Juist, wij willen bedrijven die hard voor zichzelf zijn en hart hebben voor de consument. Degenen die hun verantwoordelijkheden kunnen dragen zullen beloond worden, en corruptie zal in het algemeen bestreden worden. Is dat niet de revolutie waar onze economie nu echt om schreeuwt?quote:Dat pure onversneden transparante markten keihard zijn en het liefst door iedereen vermeden worden, ook door commerciele bedrijven door bijvoorbeeld transparantie uit de weg gaan.
Dit is crap.quote:Op maandag 27 december 2010 08:47 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
De mensheid in symbiose met de natuur van de aardbol? Dat ben ik met je eens ja. Als we nog in kleine stammen in het oerwoud zouden wonen. De mens heeft toch in de loop der eeuwen aangetoond dat ze alleen met hun eigen geluk bezig zijn? De wens om weer in symbiose met de natuur te leven die deel ik met je. Het zou fantastisch zijn. Ga je mee samen in Brazilië in het regenwoud wonen? Of ben je al onderweg?
Nee, dat ben je niet. Want jij wil ook lekker in een huisje wonen met een TV, magnetron, oven, auto voor de deur, DVD-speler, computertje, laptop. Het is een illusie om te denken dat we met onze levensstijl ooit in symbiose met de natuur zullen leven. Dan kun je wel gaan lopen schelden op mensen die je daar op wijzen, maar als er iemand egocentrisch en hypocriet is, dan ben je het zelf wel. Ook jij bent te verslaafd aan je eigen welvaart. En wat bedoel je dat mensen afhankelijk worden gehouden van milieuvervuilende technieken? Je kunt je leven toch inrichten zoals je zelf wilt? Nee, dat kun je niet als je verslaafd bent. Juist die welvaartsverslaving is mede verantwoordelijk voor het probleem wat ik probeer te schetsen.
Uhm. Is het tweede deel van je bericht een onderbouwing voor de statement in het eerste deel? Want de link met mijn post ontgaat mij volledig. Sterker nog, ze vullen elkaar zelfs aan als je het uit de juiste hoek bekijkt.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:36 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Dit is crap.
Door middel van robotisering en automatisering kunnen we praktisch elk productief en verwerkend proces zonder menselijke arbeid laten verlopen. De vraag is in hoeverre het de mensheid wordt gegund alles voor niets te krijgen, met het oog op simpel winstbelang en macht over transport en alles...
Er is nu juist geen gebrek aan arbeid.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:36 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Dit is crap.
Door middel van robotisering en automatisering kunnen we praktisch elk productief en verwerkend proces zonder menselijke arbeid laten verlopen. De vraag is in hoeverre het de mensheid wordt gegund alles voor niets te krijgen, met het oog op simpel winstbelang en macht over transport en alles...
Als je als consument gaat voor de laagste prijs, drijf je de productie tot maximale efficientie. Dat betekent korte termijn voordeel boven lange termijn investeringen en geen ruimte voor sociaal beleid binnen bedrijven.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:14 schreef Judas4Justice het volgende:
Hoe kun je 'redelijke' beslissingen nemen met grote bedrijven die door een kleine zelfverzorgende elite bestuurd worden?![]()
Imho zal de redelijkheid pas regeren in een transparante markt, waarin de consument de macht heeft over de bedrijven met de grootste macro-economische/politieke invloed. Transparantie is evolutionair zolang de media haar vrijheid van meningsuiting kan behouden (think Wikileaks).
I like the idea, maar misschien iets te kort door de bocht.quote:Werkgevers zouden verplicht moeten worden een bepaald percentage van de winst uittekeren aan werknemers in de vorm van loon. Zo wordt werken voor klootzakken ook weer leuk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |