abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 oktober 2010 @ 18:50:40 #1
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87391325

Welkom in alweer deel 262 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 49% gewijzigd door Ofyles2 op 10-10-2010 19:49:56 ]
  zondag 10 oktober 2010 @ 18:51:25 #2
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87391344
FIPO.

quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:49 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Was dit onderdeel van de winterdienstregeling?
Nee, dat niet. Blijkt loc 1710 op spoor 8 te zijn.
pi_87391441
Wat een stomme TT's de laatste tijd -O-
  zondag 10 oktober 2010 @ 18:56:17 #4
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87391478
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:55 schreef Ireyon het volgende:
Wat een stomme TT's de laatste tijd -O-
Ik heb de OP wel licht bijgewerkt...
pi_87391534
Beetje kinderachtig.

Maar vandaag ging het op zich prima. Zag wel in Amersfoort een helemaal lege IC naar Amsterdam vertrekken, want die had niet gewacht op de treinen uit Zwolle en Apeldoorn/Deventer etc. Maar met de stoptrein haalde ik verderop in de route alsnog dezelfde aansluiting en kwam ik alsnog op de geplande tijd aan. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2010 18:58:52 ]
pi_87391788
Even wat foto's van de wintertest :)

Argosbord in Utrecht Centraal.


Op alle stations waar ik langskwam waren de gele vertrekstaten op deze manier overplakt met een velletje info. Dit is in Amersfoort.


In Zwolle zag het er overigens zo uit.


Daar stond, net als op veel andere stations, ook een tekstkar.




CTA in Amersfoort die correct aangeeft dat de IC ook in Weesp stopt. CTA-fouten heb ik eigenlijk niet gezien vandaag.


Erwtensoep *O* op Amsterdam Centraal. Later in Den Haag nog een bak genomen. In Utrecht heb ik niks zien staan, maar daar zal het ook wel geweest zijn. In Rotterdam was ook soep. Je kon trouwens ook tomatensoep kiezen :) En het was erg goed te nassen :9 _O_




Enige minpuntje van de dag. Ik begrijp het niet zo goed. Mijn spoorboekje doet dat nooit :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87392101
Ik heb het bij een kopje thee gehouden van de Kiosk in Groningen. :+

Later volgen nog wat foto´s van mijn kant.
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 19:17:07 #8
155227 crew  Guppy
dus
pi_87392198
Morgen weer tot de orde van de dag... Treinen, werken, treinen... Ik wil alweer op vakantie!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_87392258
Ik ben benieuwd of dit nu ook echt gaat werken als er weer flinke sneeuw komt. Ik was vorig jaar 1 van de reizigers die voor kerst naar Nederland ging met de trein en het gezeik begon toen destijds vanaf Rotterdam Centraal. Niets liep meer op de goede manier en heb toen uren en uren vertraging gehad vanwege een beetje sneeuw. (Van brussel zuid naar drenthe) Enorm drama maar best gezellig toen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_87392604
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:58 schreef Igen het volgende:
Beetje kinderachtig.
Eensch.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:30:08 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87392669
Gister had ik met 21 andere treinliefhebbers een excursie naar Shunter Waalhaven. Hierbij heb ik uiteraard een aantal foto's gemaakt.
Deel 1, gemaakt te Rotterdam Centraal aldaar ik van 6:00 tot 10:00 stond om later in Rotterdam Lombardijen te verzamelen:


Terwijl de zon net op komt komen Plan V 480v en 480a als stoptrein 5125 aan te Rotterdam Centraal met als eindpunt Dordrecht


NMBS 2833 met Prio-rijtuigen komt als trein 9216 binnen te Rotterdam CS


Terwijl Fyra 1013 met HSA 186 117 + Priorijtuigen vertrekt komt ICM 4246v en 4076a binnen als trein 20518


HSA 186 119 rangeert naar het opstelspoortje om later Fyra 1017 te rijden.


Terwijl SLT-VI 2615 met trein 5120 vertrekt komt VIRM-VI 8645 als trein 2129 binnen te Rotterdam


Terwijl het zonnetje steeds betere posities opzoekt komt NMBS 2840 binnen als trein 9220 opweg naar Brussel.


Terwijl de iets vertraagde Thalys 9318 met stel 4343 vertrekt naar Parijs staat SLT-VI 2629 klaar om naar Dordrecht te vertrekken als trein 5131.


Thalys 9307 staat te Rotterdam gereed met stel 4537 om even later zijn eindpunt Amsterdam Centraal te bereiken. Met op de achtergrond DD-AR 7409 die als trein 4027 binnen kwam.


Terwijl trein 9205 met de NMBS 2842 vertrekt naar Amsterdam Centraal komt Fyra 1018 met voorop de HSA 186 121 met Priorijtuigen binnen te Rotterdam


HSA 186 119 wordt van het opstelspoortje gehaald om later met Fyra 1017 weer naar Amsterdam Centraal te vertrekken.


Terwijl ik net beneden stond op het perron om een wat andere foto's te maken van de werkzaamheden kwam er DBSRN 1604 voorbij met een aantal Shimmms als trein 61601 opweg naar de Kijfhoek.


Een DD-AR in de serie 4000 zie je niet vaak, maar hier had de 7409 het recht om trein 4028 en 4027 te mogen rijden.


Terwijl trein 5124 met Plan V 469v en 480a wacht op vertrek te Rotterdam staat iemand van TBI Mobilis Infra de Plan V 469 zorgvuldig te bekijken. Sinds begin september is dit planmatig op zaterdag om een omloop met Plan V te hebben in de Stoptrein Den Haag-Dordrecht/Roosendaal.


Trein 2824 en 2835 hadden het recht om gereden te worden door ICM-IV 4240, die voorzien is van de NOC*NSF bestickering. Hier vertrekt hij weer naar Amersfoort.


Terwijl trein 9224 richting Brussel met NMBS 2802 binnen komt te Rotterdam vertrekt SLT-IV 2416 als trein 4224 naar Maassluis West

In het volgende deel: Bezoek aan Shunter Waalhaven
pi_87392680
Oh trouwens, ik heb dus vanochtend om half tien de HTC van de lader af gehaald, helemaal vol, en ik heb nog geen 4 uur dat MyTracks aan gehad. Ik kom net rond half zeven thuis en de accu is dus SCHOON leeg :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87392944
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Eensch.
Wat is er in de OP anders/ kinderachtig dan?
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:42:40 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87393084
Olyfes is dit vergeten aan te passen: Welkom in alweer deel ### ......
pi_87393192
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh trouwens, ik heb dus vanochtend om half tien de HTC van de lader af gehaald, helemaal vol, en ik heb nog geen 4 uur dat MyTracks aan gehad. Ik kom net rond half zeven thuis en de accu is dus SCHOON leeg :N
Tja.. accuduur blijft een probleem bij elke smartphone vrees ik.. Vooral met veel mobiel internet gaat 't er gauw doorheen.
pi_87393306
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:37 schreef Socios het volgende:

[..]

Wat is er in de OP anders/ kinderachtig dan?
Dat Failra gedoe.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87393348
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:46 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Tja.. accuduur blijft een probleem bij elke smartphone vrees ik.. Vooral met veel mobiel internet gaat 't er gauw doorheen.
Nee dat trekt best weinig. De GPS receiver trekt drie keer zo veel stroom als alle andere apps bij elkaar, inclusief het OS zelf :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:53:18 #18
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87393480
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:46 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Tja.. accuduur blijft een probleem bij elke smartphone vrees ik.. Vooral met veel mobiel internet gaat 't er gauw doorheen.
Gecombineerd met het dataverkeer van een applicatie.
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:07:17 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87394087
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee dat trekt best weinig. De GPS receiver trekt drie keer zo veel stroom als alle andere apps bij elkaar, inclusief het OS zelf :X
Hij zuipt wel lomp veel, die reisplanner in Google-maps werkt wel wat langer heb ik het idee.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87394189
heb jij ook een Desire dan? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87394211
Ik gebruik nu Everytrail, die kun je pauzeren en hervatten, zodat het niet teveel energie slurpt.. (iphone app en voor android, gratis versie is erg goed te doen, foto's bij locatie opslaan etc. http://www.everytrail.com/mobile )
dag
pi_87394251
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:
heb jij ook een Desire dan? :?
Ook Duvel is een koning :7
pi_87394286
Ik heb gewoon een Nokia 8210. Ik kan bellen of een SMS sturen in de trein. :D
pi_87394339
Heb ik hier al van mijn nieuwe foon verteld? Nee he? O+

die is gewoon de BAAS van jullie allemaal. EN van mijn HTC. :7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87394672
Ja ja, ik heb WEER een nieuwe tefeloon :D



Kan nog niet eens SMSsen, maar WAT een bazen-apparaat is het zeg :D

In dat boekje op de achterkant zitten ook wat blaadjes voor "Text messages" die je los kan scheuren en aan iemand kan geven :D die messages mogen zelfs langer dan 160 karakters zijn :D

En er zit ook een Game op: helemaal achterin het boekje een blaadje waar je kruisje-rondje op kunt doen. In drie levels :D _O_

Oh, en een standbyduur van een MAAND. 80 euri, simlockvrij, gratis thuisbezorgd.

Hier moejjekijke :D







8-)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:24:32 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87394865
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:
heb jij ook een Desire dan? :?
Nee, een Hero.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zondag 10 oktober 2010 @ 20:24:45 #27
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_87394871
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:
heb jij ook een Desire dan? :?
* dennistd meldt zich met zijn Desire

quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo, ik ben weer thuis. Het ging best goed, alle aansluitingen waren redelijk strak en bij die paar kleine plusjes werd alles overgenomen. Meeste ritjes had ik een halve bak voor mezelf (als 1e klas reizende), dat viel wel op. Voorts was iedereen enorm vrolijk en hard zijn best aan het doen en zo *O*

Geloof dat alle conducteurs ook als servicemedewerkers ingezet waren, want ik heb alleen vanochtend bij Barneveld iemand gezien. Verder nooit meer :D
Op zo'n dag moet er ook meer aan service dan aan controle gedaan worden vind ik
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_87394882
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja ja, ik heb WEER een nieuwe tefeloon :D

[ afbeelding ]

Kan nog niet eens SMSsen, maar WAT een bazen-apparaat is het zeg :D

In dat boekje op de achterkant zitten ook wat blaadjes voor "Text messages" die je los kan scheuren en aan iemand kan geven :D die messages mogen zelfs langer dan 160 karakters zijn :D

En er zit ook een Game op: helemaal achterin het boekje een blaadje waar je kruisje-rondje op kunt doen. In drie levels :D _O_

Oh, en een standbyduur van een MAAND. 80 euri, simlockvrij, gratis thuisbezorgd.

Hier moejjekijke :D

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

8-)
Dat had ik nou nooit achter je gezocht, dat je zo'n rebelse hippie was :')
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:25:33 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87394904
Die telefoon is alweer oud, Fles. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87395032
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:25 schreef Duvel het volgende:
Die telefoon is alweer oud, Fles. :P
die is net een week op de markt flipse :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:28:29 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87395050
Werkzaamheden romdom Roosendaal van 23 Oktober tot 31 Oktober

Wegens werkzaamheden is er onder andere beperkte perroncappaciteit, alleen spoor 4 is in dienst.

Daardoor:
2700 Stoptrein Roosendaal-Antwerpen rijdt niet in Nederland en rijdt Esn-Atw
3600 Intercity Roosendaal-Zwolle, is opgeheven Roosendaal-Breda en rijdt Breda-Zwolle
5100 Stoptrein Den Haag CS-Dordrecht-Roosendaal vertrekt richting Den Haag CS uit Roosendaal 2 minuten later, Oudenbosch en Zevenbergen 1 minuut later.
12100 Stoptrein Roosendaal-Vlissingen, rijdt richting Vlissingen 7 minuten later

(69)2100 Interity Amsterdam-Dordrecht-Vlissingen is rondom Roosendaal ongewijzigd.

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 10-10-2010 20:47:07 ]
pi_87395166
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:28 schreef greavy het volgende:
Werkzaamheden romdom Roosendaal

Wegens werkzaamheden is er onder andere beperkte perroncappaciteit, alleen spoor 4 is in dienst.

Daardoor:
2700 Stoptrein Roosendaal-Antwerpen rijdt niet in Nederland en rijdt Esn-Atw
3600 Intercity Roosendaal-Zwolle, is opgeheven Roosendaal-Breda en rijdt Breda-Zwolle
5100 Stoptrein Den Haag CS-Dordrecht-Roosendaal vertrekt richting Den Haag CS uit Roosendaal 2 minuten later, Oudenbosch en Zevenbergen 1 minuut later.
12100 Stoptrein Roosendaal-Vlissingen, rijdt richting Vlissingen 7 minuten later

(69)2100 Interity Amsterdam-Dordrecht-Vlissingen is rondom Roosendaal ongewijzigd.
Lekker nuttig om dat nog te melden voor die paar uur weekend resterend.
pi_87395457
net alsof het waar is ook. de 3600 rijdt helemaal niet Breda - Zwolle. Er rijdt Breda - Eindhoven, Tilburg - Den Bosch, Den Bosch - Nijmegen, Nijmegen - Arnhem en Arnhem - Zwolle
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87395543
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:47 schreef Socios het volgende:

[..]

Zelfde gold voor de 16.04u en 17.04u van Groningen naar Leeuwarden. Was proppen, gangpaden stonden vol.

Zelf toen nog maar een half uurtje gewacht en met de 17.34u van Groningen naar Leeuwarden gegaan. :P
Oh 18:04 uit Groningen naar Leeuwarden was bijna leeg. Ideaal.

Oh ik was trouwens in Oost-Grunn voor dit:


De dagen worden steeds korter en dat is goed te merken aan het licht aan het eind van de middag. Gemiddeld nog slechts eenmaal per 1,5 a 2 maanden rijdt SBB Cargo de DBM (Dead burned magnesia) trein vanuit Mainzlar naar Veendam. Op de zonnige 10 oktober 2010 heeft de 186 181 20 SNCF Tads'n afgeleverd in Onnen. Na lokwissel heeft de ACTS 7107 de trein, die naast de standaard bruine wagens ook veel nieuwe rode wagens mee heeft, het laatste gedeelte getrokken. Terwijl de boer druk doende is zijn land winterklaar te maken, passeert het geheel als trein 347724 de Tussenklappenpolder gelegen tussen Zuidbroek en Menterwolde, op weg naar Nedmag te Veendam.
pi_87395683
Oh ja ik heb tussen Zaltbommel en Geldermalsen nog even stilgestaan omdat er een fotograaf op het schouwpad toegesproken moest worden. :r :(

Rij toch gewoon te barsten die gasdebielen :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:47:34 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87396012
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:30 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Lekker nuttig om dat nog te melden voor die paar uur weekend resterend.
Datum erbij vergeten. Moet 23 Oktober tot 31 Oktober zijn.

quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:36 schreef Dr_Flash het volgende:
net alsof het waar is ook. de 3600 rijdt helemaal niet Breda - Zwolle. Er rijdt Breda - Eindhoven, Tilburg - Den Bosch, Den Bosch - Nijmegen, Nijmegen - Arnhem en Arnhem - Zwolle
Niet dat weekend :P
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:52:22 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87396232
Dat MyTracks ken ik niet, gebruikt dat toevallig GPS? Dan is het niet gek dat de accu zo snel leeg is, GPS slurpt energie.

Ik haal meestal wel een dag met m'n Desire, maar dat is met redelijk intensief gebruik (Push mail, wifi, tussendoor internetten enzo). Als ik in het buitenland ben en het ding alleen maar bij me heb gaat hij ook ineens 2x tot 3x zo lang mee. :)

En wat was er nou met dat Failra gedoe? :')

En wat vinden jullie van mijn UI? :+
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:54:25 #38
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_87396319
Ik hoop voor NMBS en Siemens Mobility Services de Desiro ML sneller in dienst komt dan de HLE18. De laatste jaren zijn geen mooie reclame voor Siemens (denk aan ICE-treinstellen en Combino's)...
pi_87396339
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:47 schreef greavy het volgende:

[..]

Datum erbij vergeten. Moet 23 Oktober tot 31 Oktober zijn.
Ah dus dat is de reden dat ik straks in de bus mag bidden dat ik nog op tijd kom voor m'n tentamens. Weet je toevallig ook wat voor werkzaamheden? Voorkomen dat die gammele voetgangerstunnel instort?

Ik dacht dat er alleen iets tussen Roosendaal - Breda aan 't spoor zou gebeuren.
pi_87396362
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:05 schreef Dr_Flash het volgende:
Erwtensoep *O* op Amsterdam Centraal. Later in Den Haag nog een bak genomen. In Utrecht heb ik niks zien staan, maar daar zal het ook wel geweest zijn. In Rotterdam was ook soep. Je kon trouwens ook tomatensoep kiezen :) En het was erg goed te nassen :9 _O_
Utrecht -> er werden gevulde koeken uitgedeeld. En koffie en een gevulde koek bij de AH to go.
pi_87396363
Vandaag naar Weener (D) geweest. Een prachtig station in Duitsland vlakover de grens bij Nieuweschans.

Hieronder een aantal foto´s.


GTW 10346 rijdt na Weener door naar Leer.


Het perron van Weener.


Een stootjuk aan de andere kant bij zich op het eind van het perron.


Het station uitgelopen zicht op het bordje `Naar de treinen´.


Het oude stationsgebouw, inmiddels ook omringd met begroeiing, met een oud stationsbordje.


Zicht op het station vanaf een afstandje.


Het perron met het `nieuwe´ stationsbordje.


Het aan het station grenzende oude emplacement van Weener.


Nog eens kijkend naar de andere kant.


Zicht op het emplacement vanaf een afstandje.


Een spoorwegovergang aan het eind van het emplacement.


Een oude wagon in de begroeiing. Op de achtergrond het station.

Een oude foto gevonden met zicht op Weener:


Tegenwoordig ziet het er heel anders uit. Minder sporen en meer begroeiing.

Maar... Dat oude bruine wagonnetje rechts in het midden... Dat lijkt wel heel erg op de wagon die ik vandaag gefotografeerd heb! De plek is ook hetzelfde! Dat ding staat gewoon al 30 jaar op die plek.
pi_87396372
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:52 schreef James1988 het volgende:
Dat MyTracks ken ik niet, gebruikt dat toevallig GPS? Dan is het niet gek dat de accu zo snel leeg is, GPS slurpt energie.
Zoveel is inmiddels duidelijk ja :')
quote:
Ik haal meestal wel een dag met m'n Desire, maar dat is met redelijk intensief gebruik (Push mail, wifi, tussendoor internetten enzo). Als ik in het buitenland ben en het ding alleen maar bij me heb gaat hij ook ineens 2x tot 3x zo lang mee. :)
Met mijn John's haal ik een maand :{w denk ik :P
quote:
En wat was er nou met dat Failra gedoe? :')
Dat dat kinderachtig was.

quote:
En wat vinden jullie van mijn UI? :+
Prima ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87396442
Weener moet ik ook nodig weer heen ja. Gelukkig staat dat gebouwtje met oud bordje er dus nog :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87396609
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:38 schreef Zug-Chef het volgende:
Oh 18:04 uit Groningen naar Leeuwarden was bijna leeg. Ideaal.

Oh ik was trouwens in Oost-Grunn voor dit:
Haha, dan waren we in dezelfde regio vandaag. :P
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:03:06 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87396758
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:54 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik hoop voor NMBS en Siemens Mobility Services de Desiro ML sneller in dienst komt dan de HLE18. De laatste jaren zijn geen mooie reclame voor Siemens (denk aan ICE-treinstellen en Combino's)...
Mee eens... ICE's die door hun assen zakken, Combino's die bijna instorten, de 18 die nu nog steeds niet rijdt (al ligt dat naar het schijnt ook aan de NMBS omdat zij een hele hoop afwijkende eisen hebben), de SLT's die flink vertraagd zijn en de nodige softwareproblemen hadden/hebben...

Bombardier kan er ook wel wat van, met die SLT's, en het gedonder wat zij hebben met de ERTMS-installaties op o.a. de Traxx-locomotieven. En de ERTMS op Asd - Ut die het nog steeds niet doet. En de problemen op de Betuweroute waarvoor zelfs bakens verplaatst zijn.

AnsaldoBreda... tsja. IC4, V250, te zware trams voor Amerikaanse steden, problemen met andere stellen... de lijst gaat door en door. Het lijkt er haast op dat van de 'big 5' alleen Alstom en Stadler nog redelijk goede performance opleveren... ik ken i.i.g. geen negatieve verhalen rondom GTW's of AGV's.
pi_87396961
quote:
Reisvoorbeelden van zondag 10 oktober:

* Reist u van Schiphol naar Zwolle dan duurt uw reis 17 minuten langer en moet u 1 keer extra overstappen.
2 keer dus. Weesp en Amersfoort.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87397041
Kruidvatkaartje van vandaag is nog geldig. Ik ga nog even een extra avondreisje maken. :P
pi_87397108
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:54 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik hoop voor NMBS en Siemens Mobility Services de Desiro ML sneller in dienst komt dan de HLE18. De laatste jaren zijn geen mooie reclame voor Siemens (denk aan ICE-treinstellen en Combino's)...
T18: De NMBS vroeg een loc die werkt op hun systeem, maar er zijn blijkbaar nog problemen. Siemens betaald een boete omdat ze nog steeds geen werkende kunnen leveren..
Er waren onder andere problemen met de remmen, de remblokken waren van een zachter materiaal gemaakt waardoor ze sneller slijten.

Met de Desiro ML gaat het wel de goede weg op, er zijn al een hele reeks testen geweest op bepaalde lijnen.
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:14:59 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87397394
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

die is net een week op de markt flipse :P
Ja, maar een maand geleden al aangekondigd. Dus oud. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:18:33 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87397576
Alstom heeft trouwens ook een partij gezeik gehad met de Reeks 13.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87397684
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:18 schreef Duvel het volgende:
Alstom heeft trouwens ook een partij gezeik gehad met de Reeks 13.
Klopt, elke loc heeft wel last van kinderziektes, maar bij de 13 duurde het toch wel lang..
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:21:01 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87397707
Mja, en met de reeks 41. Die soms in brand vlogen :')
  Redactie Sport zondag 10 oktober 2010 @ 21:21:36 #53
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_87397731
Vandaag nog even een aantal foto's gemaakt:


PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:22:13 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87397773
Zo, ze maken geen grappen wanneer ze zeggen dat ze doen alsof het winter is. :')
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:31:44 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87398365
Gelukkig was ik ff niet in de buurt van een spoorlijn vandaag.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87399367
Zo zo, de HTC Desire is populair onder de treinfappers zie ik!

Ben trouwens wel godse blij met dat ding, wat een heldige telefoon _O_
pi_87399669
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:31 schreef Duvel het volgende:
Gelukkig was ik ff niet in de buurt van een spoorlijn vandaag.
precies :7
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:50:41 #58
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87402413
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:03 schreef James1988 het volgende:

Het lijkt er haast op dat van de 'big 5' alleen Alstom en Stadler nog redelijk goede performance opleveren...
Ik vind het sowieso een hele prestatie dat Stadler, door het ontwikkelen van een goed doordacht en goed uitgevoerd LightRail-concept, als relatief kleine fabrikant nu blijkbaar tot de 'big 5' gerekend wordt. Ik mag dat altijd wel.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 11 oktober 2010 @ 00:32:51 #59
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87405934
De ontwikkeling van Stadler is sowieso opzienbarend te noemen. In 21 jaar tijd is het bedrijf gegroeid van 18 naar 1000 man, na de overname van het bedrijf door medewerker Peter Spuhler. De producten die ze op de markt zetten zijn ook goed... zowel de GTW als de FLIRT kom je in veel landen en uitvoeringen tegen, waaronder Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Italië en sinds 2006 zelfs in Nederland.
pi_87406082
http://www.twitvid.com/WJ0QF

Van een vriend van mij, opzich wel tof filmpje van een stoomloc in gouda :)
pi_87408117
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:21 schreef dennistd het volgende:
Vandaag nog even een aantal foto's gemaakt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
idd, dik pak sneeuw hier in de regio :o
  maandag 11 oktober 2010 @ 08:42:34 #62
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_87408639
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:30 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh trouwens, ik heb dus vanochtend om half tien de HTC van de lader af gehaald, helemaal vol, en ik heb nog geen 4 uur dat MyTracks aan gehad. Ik kom net rond half zeven thuis en de accu is dus SCHOON leeg :N
Tijd voor 12V "sigarettenaansteker" aansluitingen op treinen en fietsen?
pi_87408833
Mn zusje was gister zo slim; heul a4tje vol met reisinformatie mee. Maar dat was de normale dienstregeling. :')
Komt ze vanuit Maarssen, op Utrecht aan het wachten om richting Bhv te gaan & dan stapt ze in de trein terug naar Maarssen.
  maandag 11 oktober 2010 @ 09:01:11 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87408938
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 08:42 schreef JDude het volgende:

[..]

Tijd voor 12V "sigarettenaansteker" aansluitingen op treinen en fietsen?
Er zijn al stopcontacten in ICMm, ICRm en V-IRM 95xx (de nieuwst gebouwde viertjes).
pi_87409094
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 08:42 schreef JDude het volgende:

[..]

Tijd voor 12V "sigarettenaansteker" aansluitingen op treinen en fietsen?
Extra accu bestellen. Of een extra grote capacitieit nemen. Al hebben die het nadeel ook extra volume te hebben. Voor mijn G1 is er zoiers beschikbaar, wordt geleverd met een extra achterkantje want je foon wordt er een cm dikker van.
  maandag 11 oktober 2010 @ 09:12:31 #66
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_87409154
Oh, voor mij hoeft het niet hoor :P. Laad eens in de twee dagen op, en als het moet kan dat ook wel op het werk of in de ootoo.
  maandag 11 oktober 2010 @ 09:38:55 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87409627
quote:
Geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam C-Schiphol

Oorzaak
Tussen Amsterdam C en Leiden C rijden geen treinen door een brandmelding.

Verwachting
De verstoring is naar verwachting rond 10:00 uur verholpen.
De extra reistijd is meer dan 60 min.

Reisadvies
  Moderator maandag 11 oktober 2010 @ 09:46:56 #68
155227 crew  Guppy
dus
pi_87409761
Hee, perror 8 en 9 in Arnhem is weg! Zijn ze de nieuwe overkapping aan het maken :Y
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 11 oktober 2010 @ 09:51:20 #69
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87409854
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 09:46 schreef Guppyfriend het volgende:
Hee, perror 8 en 9 in Arnhem is weg! Zijn ze de nieuwe overkapping aan het maken :Y
Wat feestelijk! Maak eens foto's? :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport maandag 11 oktober 2010 @ 09:55:53 #70
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_87409945
Toevallig net een linkje langs zien komen op somda: http://stefanverkerk.nl/w(...)09__10_oktober_2010/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_87410113
Ik zag gister een BK 186 rijden tussen Zevenaar en Doetinchem. :D
Er zat niemand in, dus het was waarschijnlijk gewoon een showritje ofzo.

Dat bracht me wel op het idee dat ze die misschien kunnen inzetten om het tekort aan treinstellen op dat traject in te zetten.
Maar toen bedacht ik me dat dat vast niet mag omdat je de deuren tijdens het rijden open kunt maken.
Dat waren deze treinen toch? Weet iemand dat?
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 09:46 schreef Guppyfriend het volgende:
Hee, perror 8 en 9 in Arnhem is weg! Zijn ze de nieuwe overkapping aan het maken :Y
Ja, wat een mooi gat is het geworden hè? :D
Ze hebben nu aankomst- en vertrekspoor van de treinen naar/van Doetinchem en naar/van Utrecht weer eens omgedraaid. Het is zo'n beetje om de week weer anders. :')
pi_87410201
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 09:51 schreef Duvel het volgende:
Wat feestelijk! Maak eens foto's? :P
webcam :Y)
  Redactie Sport maandag 11 oktober 2010 @ 10:20:06 #73
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_87410429
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 10:03 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Ik zag gister een BK 186 rijden tussen Zevenaar en Doetinchem. :D
Er zat niemand in, dus het was waarschijnlijk gewoon een showritje ofzo.

Dat bracht me wel op het idee dat ze die misschien kunnen inzetten om het tekort aan treinstellen op dat traject in te zetten.
Maar toen bedacht ik me dat dat vast niet mag omdat je de deuren tijdens het rijden open kunt maken.
Dat waren deze treinen toch? Weet iemand dat?
De DE-II 186 van Historisch Streekvervoer Achterhoek heeft gisteren roestgereden op Ede-Barneveld.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_87410614
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 08:42 schreef JDude het volgende:

[..]

Tijd voor 12V "sigarettenaansteker" aansluitingen op treinen en fietsen?
Ik had best een hoop 220V stopcontacten. Want 1e klas. Toch maar de lader mee volgende keer?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87410721
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 10:20 schreef dennistd het volgende:

[..]


De DE-II 186 van Historisch Streekvervoer Achterhoek heeft gisteren roestgereden op Ede-Barneveld.
Ah, dus hij was weer op weg naar de stal.
Roestrijden is neem ik aan gewoon een ritje maken zodat alles weer in beweging is?
Wel logisch dat dat op een wat minder drukke lijn gedaan wordt, ja. :)
Was wel leuk om zo'n oud dingetje te zien.
pi_87410801
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 10:32 schreef vergeetmewelletje het volgende:

[..]

Ah, dus hij was weer op weg naar de stal.
Roestrijden is neem ik aan gewoon een ritje maken zodat alles weer in beweging is?
Wel logisch dat dat op een wat minder drukke lijn gedaan wordt, ja. :)
Was wel leuk om zo'n oud dingetje te zien.
Alle wissels moeten in Nederland minstens elke 24 uur een keer bereden worden. Om ze roestvrij te houden zodat de treindetectie niet in gevaar komt :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 oktober 2010 @ 10:37:19 #77
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87410840
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 10:32 schreef vergeetmewelletje het volgende:

[..]

Ah, dus hij was weer op weg naar de stal.
Roestrijden is neem ik aan gewoon een ritje maken zodat alles weer in beweging is?
Wel logisch dat dat op een wat minder drukke lijn gedaan wordt, ja. :)
Was wel leuk om zo'n oud dingetje te zien.
Roestrijden betekent het roest van de rails rijden en de wisseltjes berijden. Hiervoor worden regelmatig museale stichtingen voor gehuurd, die het geld gebruiken voor opknappen van het materieel.

Zie voor meer informatie Roestrijden.nl
  maandag 11 oktober 2010 @ 10:45:09 #78
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_87411051
Mja, op veel emplacementen wordt het ook gewoon met reguliere treinen gedaan. Zou anders veel te duur worden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Sport maandag 11 oktober 2010 @ 11:01:59 #79
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_87411541
Het gaat hierbij om roestrijden na werkzaamheden, wanneer er dus meer dan 24 uur geen trein heeft gereden. De detectie is dan niet meer gegarandeerd, waardoor er op zicht gereden moet worden en overwegen aangereden moeten worden.

Als je dat door de eerste gewone trein laat doen loopt deze teveel vertraging op, en daarom wordt er dus een extra trein voor ingezet. Dat kan gewoon een werktrein zijn, maar als de aannemer die zelf nog nodig heeft kan er museummaterieel ingehuurd worden via roestrijden.nl. Hierbij gaat een gedeelte van de opbrengsten naar een fonds waaruit stichtingen geld krijgen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport maandag 11 oktober 2010 @ 11:18:37 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87412012
De werkzaamheden op station Groningen zijn duidelijk zichtbaar, want het perrongedeelte van 6a/7a wordt op dit moment aangepakt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_87412034
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 10:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik had best een hoop 220V stopcontacten. Want 1e klas. Toch maar de lader mee volgende keer?
Met wat pech doen die stopcontacten het niet. Mijn ervaring doen die dingen in VIRM het maar 10% van de tijd.
  maandag 11 oktober 2010 @ 11:24:00 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87412170
Hoppa, ordertje erbij voor het Zwitserse Stadler:

Luxembourg orders Stadler double-deck trains
11 October 2010

LUXEMBOURG: State railway CFL announced an ¤60m order for eight Stadler Rail double-deck electric multiple-units on October 7.

CFL said they will be similar to the double-deck units ordered by Swiss operators SBB and BLS, which Stadler Rail launched under the brand name KISS during InnoTrans.

The three-car CFL sets will provide an hourly service from Luxembourg to Koblenz in Germany from 2014. This will require equipment for two signalling systems and both 25 kV and 15 kV AC electrification. They will have a top speed of 160 km/h, 300 seats and space for 24 bicycles and three wheelchairs.

Bron: Railway Gazette

Edit: en het 5e vogelbekdier is onderweg naar de Watergraafsmeer, wordt daar morgenmiddag verwacht. Hij is afkomstig uit Wenen, ik denk na een bezoek aan de klimaatkamer? Ik ben benieuwd of die Italiaanse meuk wel winterproof is, of dat ze binnen een half jaar na het starten van de Fyra-dienstregeling aan de kant staan met sneeuw in de elektrische ruimtes. :')
  maandag 11 oktober 2010 @ 11:29:03 #83
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_87412298
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:24 schreef James1988 het volgende:

Edit: en het 5e vogelbekdier is onderweg naar de Watergraafsmeer, wordt daar morgenmiddag verwacht. Hij is afkomstig uit Wenen, ik denk na een bezoek aan de klimaatkamer? Ik ben benieuwd of die Italiaanse meuk wel winterproof is, of dat ze binnen een half jaar na het starten van de Fyra-dienstregeling aan de kant staan met sneeuw in de elektrische ruimtes. :')
Of Eurostar-style stilvallen omdat ze ontdooien ergens onder het Groene Hart.
  maandag 11 oktober 2010 @ 11:34:12 #84
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_87412418
Over Eurostar gesproken:

quote:
France demands re-think of Eurostar’s train order
Monday, 11th October 2010 | TRANSPORT

FRANCE has demanded a re-think of a £700m order for new trains from Eurostar after the Channel Tunnel train operator gave the deal to German manufacturer Siemens.

The French government claimed the 10 e-320 trains that Eurostar is buying do not meet tunnel safety rules.

Unlike Eurostar’s current trains, which have electric locomotives at each end and were built by French group Alstom, the Siemens trains have motors under each carriage, which Paris warned could jeopardise safety.

“Eurostar must bring the contract tender into compliance with current safety rules,” the French energy and transport ministers said.

Eurostar plans to use the new 200 mph trains and refurbished existing rolling stock to launch new services to Amsterdam, Cologne and Geneva.

German state railway Deutsche Bahn is demanding changes to tunnel safety rules to allow it to use Siemens trains for its own new services from London St Pancras to Cologne and Frankfurt starting in 2013.
bron
  Moderator maandag 11 oktober 2010 @ 11:40:36 #85
155227 crew  Guppy
dus
pi_87412611
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 09:51 schreef Duvel het volgende:

[..]


Wat feestelijk! Maak eens foto's? :P
Zal ik vanavond eens doen :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_87412640
Waarom zou motoren in elk rijtuig minder veilig zijn? Zou het er juist niet voor zorgen dat de trein niet regelmatig IN de tunnel stil komt te staan omdat er meer motoren zijn, en wanneer er 1 stuk is de andere het gewoon nog doen?
  maandag 11 oktober 2010 @ 11:43:32 #87
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_87412699
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:19 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Met wat pech doen die stopcontacten het niet. Mijn ervaring doen die dingen in VIRM het maar 10% van de tijd.
Bij mij helpt vaak het wissel/gelijkstroom knopje bij dat stopcontact ook. Zit aan de voorkant van het stopcontact, onderzijde zeg maar.
pi_87412747
Bedankt voor de uitleg van roestrijden, mijn dag is weer leerzaam begonnen.
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:00:18 #89
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_87413239
Om helemaal precies te zijn: als een spoor 24 uur niet door minstens tien assen is bereden, kan er niet meer vertrouwd worden op een juiste treindetectie (dat houdt in het ergste geval onder meer in dat de treindienstleider de trein niet meer op het scherm ziet en dat overwegen niet meer sluiten bij de nadering van een trein). In dat geval moet het spoor met twintig assen worden bereden om het weer roestvrij te maken. Als een spoor zeven dagen niet is bereden, is regulier roestrijden met twintig assen niet meer afdoende en moet er door de storingdienst ontroest worden.

Dit alles geldt alleen voor sporen met de gebruikelijke treindetectie d.m.v. een spoorstroomloop. Bij prikspanningspoorstroomloop (PSSSL) en assentellers gelden andere voorschriften.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_87413259
Ik wil een keer treinen in België en dan vooral in Wallonië. Helaas hebben ze, volgens volstrekt Belgische logica, wel speciale kaartjes voor zeelieden op zoek naar werk, maar geen dagkaarten. Iemand ideeën hoe ik toch voor een redelijk prijs in de rondte kan treinen? En heeft iemand nog tips voor waar ik heen kan?
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:05:15 #91
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_87413412
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:00 schreef KapiteinT het volgende:
wel speciale kaartjes voor zeelieden op zoek naar werk
_O- Typisch Belgische logica inderdaad. Net als kaartjes voor journalisten, zwangere vrouwen en vaderlandslievenden. :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_87413600
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:00 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Om helemaal precies te zijn: als een spoor 24 uur niet door minstens tien assen is bereden,
Nou, een DE2 komt niet veel verder dan 8. Of zelfs 6 als er een jacobs in het midden zit (weet ik zo niet). Maar geen tien iig. Die moet dus overal 2 keer overheen? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87413617
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:43 schreef greavy het volgende:

[..]

Bij mij helpt vaak het wissel/gelijkstroom knopje bij dat stopcontact ook. Zit aan de voorkant van het stopcontact, onderzijde zeg maar.
Volgens mij is dat een automatische zekering, het indrukken van dat knopje heeft bij mij niet geholpen. Lijkt vaak alsof de hele coupé zonder stroom zit.
Ik heb ook wel eens gehad dat in één coupé in de zomer de airco het niet deed, maar de stroomvoorziening wel, en in een andere coupé was het andersom.
Ik vind het maar vervelend, omdat de stroomvoorziening eigenlijk de voornaamste reden is dat ik eerste klas reis.
pi_87413656
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:00 schreef KapiteinT het volgende:
Ik wil een keer treinen in België en dan vooral in Wallonië. Helaas hebben ze, volgens volstrekt Belgische logica, wel speciale kaartjes voor zeelieden op zoek naar werk, maar geen dagkaarten. Iemand ideeën hoe ik toch voor een redelijk prijs in de rondte kan treinen? En heeft iemand nog tips voor waar ik heen kan?
Ik gebruik altijd een Rail Pass, dat is een tienrittenkaart voor (inmiddels) 75 euro dacht ik. Moet je zelf invullen van waar naar waar je reist. Is voor de lange afstanden wel voordelig. Maar ja, tien ritten. Meer dan drie heb je er doorgaans niet nodig op een dag.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:16:07 #95
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_87413728
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, een DE2 komt niet veel verder dan 8. Of zelfs 6 als er een jacobs in het midden zit (weet ik zo niet). Maar geen tien iig. Die moet dus overal 2 keer overheen? :?
Inderdaad. En bij een spoor dat 24 uur niet is bereden moet hij er dus drie of vier keer overheen. :) Ikzelf probeer altijd roest te laten rijden met de goederentreinen die we uit de Eemshaven krijgen. Dat is redelijk effectief, zeker als er weer eens een sleep van 500 meter langs komt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 11 oktober 2010 @ 12:20:36 #96
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87413828
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, een DE2 komt niet veel verder dan 8. Of zelfs 6 als er een jacobs in het midden zit (weet ik zo niet). Maar geen tien iig. Die moet dus overal 2 keer overheen? :?
De DE2 heeft 6 assen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_87413888
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


De DE2 heeft 6 assen
Oh okee, dank je :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87413995
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:24 schreef James1988 het volgende:
Hoppa, ordertje erbij voor het Zwitserse Stadler:

Luxembourg orders Stadler double-deck trains
11 October 2010

[ afbeelding ]LUXEMBOURG: State railway CFL announced an ¤60m order for eight Stadler Rail double-deck electric multiple-units on October 7.

CFL said they will be similar to the double-deck units ordered by Swiss operators SBB and BLS, which Stadler Rail launched under the brand name KISS during InnoTrans.

The three-car CFL sets will provide an hourly service from Luxembourg to Koblenz in Germany from 2014. This will require equipment for two signalling systems and both 25 kV and 15 kV AC electrification. They will have a top speed of 160 km/h, 300 seats and space for 24 bicycles and three wheelchairs.

Bron: Railway Gazette
Ik snap die CFL niet, ze hebben totaal geen structuur in hun materieelpark, maar juist allerlei verschillende treinen. Dat betekent dus hogere onderhoudskosten (immers meer verscheidenheid), en mensen moeten op meer typen treinen worden opgeleid. Ook is het materieelpark daardoor minder flexibel, omdat niet al het materieel gecombineerd kan worden (mocht dat nodig zijn).

Waarom hebben ze niet gewoon 1 type dubbeldekker & 1 type "gewone" trein, dat zou toch veel handiger zijn? Of voor mijn part 2 type's van de dubbeldekker en "gewone" trein (1x voor de diensten naar Frankrijk / België en 1x voor naar Duitsland).

Simpel, electrische locs alleen maar de TRAXXen gebruiken + en als dubbeldekker alleen maar de "duitse" Dosto's. Dan heb je nog de kleine 2-delige elektrische treinstellen voor de rustige routen, en je bent klaar. Maar nu hebben ze 3 verschillende type's dubbeldekkers (Traxx + dosto, Duplex en straks de Stadler).

Vooral voor zo een klein land is het een extra belasting om met veel verschillende typen te gaan rijden, en tegenwoordig is het goed mogelijk om met 1 type locomotief op verschillende systemen te rijden. Ik snap dat echt niet, maar dat kan er ook aan liggen dat de CFL een staatsbedrijf is en daarom geen enkele prikkel heeft om zo efficient mogelijk te functioneren.
pi_87414027
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:26 schreef von_Preussen het volgende:
dat kan er ook aan liggen dat de CFL een staatsbedrijf is en daarom geen enkele prikkel heeft om zo efficient mogelijk te functioneren.
Je moest eens weten wat treinreizen in Luxemburg kost. Het hoeft ze simpelweg niks op te leveren :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87414218
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik gebruik altijd een Rail Pass, dat is een tienrittenkaart voor (inmiddels) 75 euro dacht ik. Moet je zelf invullen van waar naar waar je reist. Is voor de lange afstanden wel voordelig. Maar ja, tien ritten. Meer dan drie heb je er doorgaans niet nodig op een dag.
Ja dat zou inderdaad kunnen. Nadeel is dat je wel je reis precies moet plannen. En hoe zit het met het onderbreken van je reis? Dat mag toch eigenlijk niet?
pi_87414230
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je moest eens weten wat treinreizen in Luxemburg kost. Het hoeft ze simpelweg niks op te leveren :D
Heb een half jaar in Luxemburg gewerkt en ook regelmatig van de trein gebruik gemaakt, en je hebt wat de prijzen aangaat helemaal gelijk, dat is echt zeer schappelijk. ^O^

Maar goed, stel je voor je wilt elk station minimaal 1x per uur verbinden met Luxemburg stad, dan maakt het qua treindienst niet uit of je 30 stammen TRAXX + Dosto's hebt of 10 stammen Dosto's, 12 stammen Duplex en 8 stammen Stadler (even ervan uitgaan dat je de Dosto's naar de gewenste treinlengte kunt aanpassen).

Qua kosten zit je echter wel een stuk hoger:
- inkoopkosten zijn wat hoger
- onderhoudskosten zijn hoger
- opleidingskosten personeel is hoger
- flexibiliteit van het materieelpark is lager (je kan niet alles combineren)

Daar komt bij dat je Dosto's, mocht de reizigersvraag dat verlangen, gemakkelijk kunt uitbreiden door nieuwe wagons te bestellen. Je kan dan ook stapsgewijs (elke wagon) uitbreiden, terwijl je dat bij treinstellen veel moeilijker kan.

Kijk, dat het niet kostendekkend hoeft te zijn is me duidelijk, en dat het doel is om een bepaalde maatschappelijke functie te vervullen. Maar je kunt die maatschappelijke functie ook op een zo goedkoop mogelijk manier vervullen (1x per uur een trein), zonder dat je maar met geld in het rond gaat smijten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')