| greavy | dinsdag 28 september 2010 @ 18:21 |
Welkom in alweer deel 258 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ====================================================================================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ====================================================================================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. ====================================================================================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT ====================================================================================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 18:23 |
quote:Omdat het gewoon sloddervossen zijn die er voor zorgen dat je weliswaar een hoop geld betaalt, maar dat je effectief als zwartrijder op pad gestuurd wordt. | |
| #ANONIEM | dinsdag 28 september 2010 @ 18:30 |
| Zijn er nog plannen om van sommige stations Intercitystations te maken en sommige te laten degraderen tot stoptreinstations? [ Bericht 12% gewijzigd door o.us op 28-09-2010 18:30:45 ] | |
| James1988 | dinsdag 28 september 2010 @ 18:32 |
| Ah, daar zijn we weer. Ik ben zo brutaal geweest om de OP in de wiki aan te passen en mijn tripreport naar InnoTrans 2010 erbij te zetten. | |
| Socios | dinsdag 28 september 2010 @ 18:56 |
quote:In jouw regio worden Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum helaas een Intercitystation. De IC Venlo - Den Haag CS v.v. zal die stations nog wel passeren. | |
| #ANONIEM | dinsdag 28 september 2010 @ 18:57 |
quote:Haha, per wanneer? Rotterdam Blaak wordt dan de Rotterdamse versie van Den Haag HS <-> Den Haag Centraal [ Bericht 12% gewijzigd door o.us op 28-09-2010 18:58:36 ] | |
| Socios | dinsdag 28 september 2010 @ 18:58 |
quote:Per 12 december a.s. quote:Echt, he. | |
| greavy | dinsdag 28 september 2010 @ 19:02 |
| Rotterdam Blaak - Rotterdam Centraal heb ik al geregeld gelopen... Is echt niet ver. Ik vind het dan wel vreemd dat het een 'IC-station' wordt. Laat de huidige stoptrein en sneltrein daar lekker stoppen, zoals nu het geval. | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 19:08 |
| ach, echte IC's zijn er niet zo veel. De Noordoost, Nijmegen - Den Helder, Alkmaar - Limburg en Den Haag - Venlo en dan heb je t wel weer gehad. Dat geouwehoer om Utrecht Centraal - ALmere Oostvaarders een IC te noemen omdat er toevallig 3 tegels langs liggen waar hij NIET stopt, dat slaat gewoon nergens op | |
| KapiteinT | dinsdag 28 september 2010 @ 19:12 |
quote:Volgens mij later pas. Het gaat pas gebeuren als de Fyra volledig rijdt en dat kan nog wel even duren. De klapper vind ik trouwens nog wel Heemstede-Aerdenhout als intercitystop voor de belangrijkste intercity (naast de Fyra's) tussen Amsterdam en Rotterdam. | |
| #ANONIEM | dinsdag 28 september 2010 @ 19:12 |
quote:Ik heb weleens een discussie gehoord over de grootte van de stations. Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak hebben niet bepaald de uitstraling van een gemiddelde stoptreinstation. Maar Barendrecht bijvoorbeeld heeft al helemaal niet een uitstraling van een stoptreinstation maar Rotterdam Alexander of Delft hebben ook niet de uitstraling van een IC station. Zo ken ik er wel een paar en is dit discussie onnodig. Maar goed, ergens komt het er op neer dat het dan geldverspilling is. [ Bericht 3% gewijzigd door o.us op 28-09-2010 19:14:45 ] | |
| Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 19:14 |
quote:Ja. Hilversum noord Er zijn overig wel echt debiel veel stations waar een ic stopt in een gehucht, met mijn persoonlijke favoriet toch wel haren en beilen | |
| Peterselieman | dinsdag 28 september 2010 @ 19:15 |
quote:Ik ken kleinere plaatsen waar een IC stopt. En oh ja: Hoogeveen | |
| #ANONIEM | dinsdag 28 september 2010 @ 19:15 |
quote: | |
| #ANONIEM | dinsdag 28 september 2010 @ 19:16 |
quote:Blerick, Horst-Sevenum, Deurne. | |
| Peter | dinsdag 28 september 2010 @ 19:18 |
quote:Daar staat nog een gebouwtje | |
| KapiteinT | dinsdag 28 september 2010 @ 19:18 |
quote:En als er een losse IC Den Haag - Eindhoven en een losse stoptrein Eindhoven - Venlo was geweest had niemand dit raar gevonden. Het zijn in feite gewoon twee treinen die aan elkaar zijn geknoopt. | |
| Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 19:19 |
quote:Horst-sevenum is dan in de huidige dienstregeling wel weer terecht, iets anders komt er niet, blerick heeft alleen een kut boemel roermond -> nijmegen. Maar deurne | |
| Peter | dinsdag 28 september 2010 @ 19:19 |
| Olst-Wijhe 2 IC-stations in 1 gemeente, daar kan menig grote stad jaloers op zijn | |
| Peterselieman | dinsdag 28 september 2010 @ 19:21 |
quote:Akkrum, Grou-Jirnsum | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 19:21 |
quote:Ja, zo is het ook met de losse sneltrein Utrecht - Hilversum, de losse IC Hilversum - Naarden-Bussum en de losse stoptrein naar Almere Oostvaarders. Het zijn in feite gewoon drie treinen aan elkaar geknoopt | |
| Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 19:21 |
quote:Die verhogingen in helmond reest ie dan wel weer voorbij | |
| Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 19:23 |
quote:Maar die hebben dan ook weer geen andere trein buiten de spits. Van dat kaliber zijn er Heul Heul heul veul. Persoonlijk roep ik trouwens Alkmaar noord. 4 IC's en 2 sneltreinen per uur in de spits | |
| Duvel | dinsdag 28 september 2010 @ 19:31 |
| Die IC Utrecht - Almere is waardeloos ja. | |
| Socios | dinsdag 28 september 2010 @ 19:32 |
quote:Men had gewoon de vroegere Sneltrein Utrecht Centraal - Hilversum - Naarden-Bussum moeten doortrekken naar Almere Centrum en Lelystad Centrum. Dan begint het ergens op te lijken. | |
| Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 19:38 |
| but stations waar ic's stoppen : Den helder zuid, Anna paulowna, schagen, heerhugowaard, hoorn kersenbogaard, Hoogkarspel, bovenkarspel - grotebroek, bovenkarspel flora , enkhuizen, Alkmaar noord, castricum, heilo, Amsterdam lelylaan, leiden lammenschans, bodegraven, Kruiningen-yrseke, vlissingen souburg, etten-leur, oss, Neimegen lent, Elst, arnhem zuid, deurne, horst-severum, blerick, weert, steenwijk, hoogeveen, beilen, haren, wolvega, akkrum, grou-jinsum. En nu ben ik weg, en ik had haast dus heb niet op de spelling gelet | |
| Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 19:39 |
| En ik ben alle meuk waar utrecht -> almere stopt nog vergeten ook | |
| Crientj | dinsdag 28 september 2010 @ 19:47 |
| O hai! Gups! Je cookies zijn in de aanbieding. | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 19:51 |
| Duvel! Morgenmiddag meeten? | |
| Crientj | dinsdag 28 september 2010 @ 19:56 |
quote:Ochtend. | |
| #ANONIEM | dinsdag 28 september 2010 @ 19:57 |
| Wie werken hier eigenlijk bij de NS als conducteur / machinist? | |
| James1988 | dinsdag 28 september 2010 @ 20:04 |
| Geen idee. Ik weet dat ziggyziggyziggy bij ProRail werkt als trdl. Verder geen idee. | |
| Peterselieman | dinsdag 28 september 2010 @ 20:08 |
| ik weet dat het hier heel af en toe een conducteur langs komt, maar we hebben hem hier al weer enige tijd niet meer gesignaleerd | |
| Socios | dinsdag 28 september 2010 @ 20:09 |
quote:Ik heb de ambitie om bij NS (of een ander spoorbedrijf) te gaan werken, maar niet bij het ´rijdend personeel´. Het liefst op een station. | |
| KapiteinT | dinsdag 28 september 2010 @ 20:10 |
quote:Geerd? | |
| Ofyles2 | dinsdag 28 september 2010 @ 20:10 |
quote:Heeft vast weer te maken met de Sneltrein Amsterdam C - Dordrecht - Breda. Den Haag Laan van NOI zal dan ook een IC-station worden, evenals Heemstede-Aerdenhout. Laatstgenoemde mag weg als de Sneltrein uit Breda fatsoenlijk aansluit op de IC naar Zandvoort. | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 20:12 |
quote:Yep. Ik was hem ook al bijna weer vergeten. | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 20:12 |
quote:Ga je lekker samen met Crientj in de Togo staan | |
| Ofyles2 | dinsdag 28 september 2010 @ 20:13 |
quote:Utrecht Overvecht, Hilversum Sportpark, Hilversum Noord, Bussum Zuid, Naarden-Bussum en Almere Muziekwijk. Hollandsche Rading wordt overgeslagen door deze verkapte stoptrein... | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 20:14 |
quote:Hilversum Noord en Bussum Zuid ook. | |
| Socios | dinsdag 28 september 2010 @ 20:16 |
quote:Het moet niet gekker worden. | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 20:18 |
| ook overgeslagen he. | |
| Ofyles2 | dinsdag 28 september 2010 @ 20:19 |
quote:Gewoon 2 IC's en 2 stoppers per uur tussen Zl en Gn laten rijden. Richting Zl rijdt de stoptrein voor de IC uit, richting Gn achter de IC... Reistijden versimpelen... | |
| Ofyles2 | dinsdag 28 september 2010 @ 20:20 |
quote:Foutje van mij, sorry... | |
| KapiteinT | dinsdag 28 september 2010 @ 20:26 |
quote:Ja dat probeert de NS al een tijdje, maar er werkt een niet nader te noemen gemeente tegen... | |
| greavy | dinsdag 28 september 2010 @ 20:33 |
| Gister in de stoptrein tussen Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal en Dordrecht wordt te Dordrecht omgeroepen "Wegens een te grote vertraging zal deze trein als Intercity doorrijden naar Dordrecht, en niet stoppen op tussengelegen stations. Indien u naar tussengelegen stations moet, kunt u met de stoptrein naar Dordrecht van spoor 8. Deze vertrekt over 3 minuten" En wij stonden op spoor 1.. Oftewel: 'Rennen voor je leven', waarbij velen hem voor hun neus weg zagen rijden. Stipt op tijd vertrok hij... En er zijn gewoon teveel IC-stations die het niet waard zijn. | |
| Duvel | dinsdag 28 september 2010 @ 20:35 |
quote:Tering, zo vroeg. | |
| Ofyles2 | dinsdag 28 september 2010 @ 20:35 |
quote:Toch niet Staphorst? | |
| Peterselieman | dinsdag 28 september 2010 @ 20:36 |
quote:Daar mogen alleen op zondag treinen stoppen. | |
| Ofyles2 | dinsdag 28 september 2010 @ 20:39 |
quote:En wat als ProRail een rits geluidsschermen plaatst, houdt die onzalige NIMBY-gemeente dan op met steigeren? | |
| KapiteinT | dinsdag 28 september 2010 @ 20:43 |
quote:Nooit iets gehoord over het gezeik om Hoogeveen? SPOILER | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 20:43 |
quote:Wat denk je zelf? | |
| ziggyziggyziggy | dinsdag 28 september 2010 @ 20:44 |
quote:Volgens mij niemand. | |
| Crientj | dinsdag 28 september 2010 @ 20:47 |
quote:Jep. Lekker vroeg treinen. :'') | |
| Ofyles2 | dinsdag 28 september 2010 @ 20:49 |
quote:Dus nog een droevigere gemeente dan Staphorst... | |
| James1988 | dinsdag 28 september 2010 @ 20:57 |
| Staphorst wilde toch helemaal geen treinverkeer op zondag i.v.m. de zondagsrust? Dat Hoogeveen (nog steeds) een IC-station is komt door die Jan Mastwijk... | |
| ziggyziggyziggy | dinsdag 28 september 2010 @ 20:58 |
quote:Ik heb donderdag een 05:30-13:30 dienst. | |
| Duvel | dinsdag 28 september 2010 @ 21:03 |
quote:Ja, maar van trdl verwacht je dat eerder dan van de AH to Go. | |
| Crientj | dinsdag 28 september 2010 @ 21:03 |
quote:.. De to go gaat om 6 uur al open. ;') En zelfs dan staan er mensen buiten te wachten. | |
| Duvel | dinsdag 28 september 2010 @ 21:19 |
| De laatste keer dat ik op dat onzalige tijdstip op Utrecht Centraal was, was na nachtdienst of zo. | |
| Peterselieman | dinsdag 28 september 2010 @ 21:25 |
quote:Dat was juist de grap | |
| Zug-Chef | dinsdag 28 september 2010 @ 21:27 |
tvp'tje (*werkt nog met oude layout)![]() De Olympische 4201 staat op 2 december 2009 samen met een onbekend gebleven ICM-IV vertrekgereed als IC 1554 te Deventer naar Amsterdam Centraal. Op de achtergrond het fraaie oude stationsgebouw dat uit 1914 dateert. In 2008 is over spoor 1 een noodperron geplaatst, waardoor er meer perroncapaciteit is om vertrekkende, aankomende en vertraagde treinen te verwerken, zonder daar de doorgaande sporen 3 en 4 voor te hoeven worden gebruikt. In 2011 ondergaat station Deventer een grootschalige modernisering. | |
| Duvel | dinsdag 28 september 2010 @ 21:29 |
| Jammer toch van die schele deurenbeplakkers. | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 21:34 |
| Gaat dat seinhuis er ook aan eigenlijk? | |
| Duvel | dinsdag 28 september 2010 @ 21:36 |
quote:Hopelijk wel die godsgruwelijke uitbouw. | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 21:38 |
quote:Ja dat is lelijk idd. Maar dan kan je net zo goed dat hele ding platgooien | |
| Duvel | dinsdag 28 september 2010 @ 22:10 |
| Neuh, da's nog wel kenmerkend. | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 22:17 |
quote:Hoe stel je je dat voor dan? Die uitbouw weghalen en het gat weer dichtmetselen voordat de hele boel in stort? | |
| Peter | dinsdag 28 september 2010 @ 22:33 |
quote:Plaats er een lift in voor perron 1 | |
| Zyron | dinsdag 28 september 2010 @ 22:36 |
quote:Zelfs voor de Kiosk in Emn staan er dan al mensen. Vanochtend ging ik om 05:50 open en zelfs dat was sommigen nog te laat. | |
| bork | dinsdag 28 september 2010 @ 22:39 |
quote:Nee, hoor Greavy niet iedereen, ik ben uiterst tevreden over hun service, je moet er wel even persoonlijk naar toe gaan imho. Dan kun je toelichten wat je wilt en waar de haken en ogen zitten, als je dat netjes doet luisteren ze naar je en zijn ze erg dankbaar! Ik heb zo 2x supergoedkoop naar Warschau gereist ver voor de officiele datum dat de kaartjes op de markt vrij komen. Dat is hun kracht, kaartjes voor SPAR-preise bemachtigen. Ik had graag een fotootje van vandaag geplaatst maar usb-ding werkt niet en het kabeltje is weg [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 28-09-2010 22:46:40 ] | |
| Crientj | dinsdag 28 september 2010 @ 22:39 |
quote:Noof! Maar sommige mensen zijn gewoon stom. | |
| Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 22:42 |
quote:Glijdende schaal he | |
| Zyron | dinsdag 28 september 2010 @ 22:52 |
| Crientj! Yreal: Ja, klopt. Alleen opent er normaal elke week weer iemand anders dus beter wennen ze er niet aan. | |
| bork | dinsdag 28 september 2010 @ 23:01 |
ff hulp gevraagd, waar is dit?![]() | |
| Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 23:03 |
| ik gok richting limburg | |
| bork | dinsdag 28 september 2010 @ 23:04 |
quote:ehm ik had graag een iets preciezere locatie gehad maar cool dat je meedenkt! thx | |
| Yreal | dinsdag 28 september 2010 @ 23:13 |
| Als ik meer wist had ik je het vertelt | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 23:44 |
| Wat heb je nog meer voor info? Het is een Google Streetview-plaat, zie slechte stitches. En het is vlakbij een splitsing waarbij beide samenkomende sporen geëlectrificeerd zijn. De splitsingen bij Eindhoven en SIttard zijn het alvast niet | |
| De_Hertog | dinsdag 28 september 2010 @ 23:47 |
| Boxtel en Vught ook niet Tilburg ook niet trouwens | |
| Dr_Flash | dinsdag 28 september 2010 @ 23:50 |
| nee, en heel veel andere splitsingen ook niet. Zin beide lijnen wel in gebruik eigenlijk? Of misschien ergens een goederen-afsplitsing? Harderwijk is het ook niet. Bergen op ZOom ook niet. Meeste van die raccordementen zijn toch nt geëlectrificeerd | |
| #ANONIEM | woensdag 29 september 2010 @ 00:27 |
| Ascendancy | woensdag 29 september 2010 @ 00:49 |
| Omdat ik heel nodig moest zeiken verbleef ik een half uur op station Geldermalsen net. Kutsprinter zonder WC, ik mis DD-AR Wel een NS-faal meegemaakt. De 6000 en de 16000 moesten gekoppeld worden, maar dat lukte niet echt, daardoor zijn de reizigers zeker 10x door elkaar gehusseld en liepen ze 15min vertraging op Kunnen ze dan niet gewoon los rijden? | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 01:21 |
quote:Ik zit te twijfelen tussen Geldrop en Maarheeze. | |
| Crientj | woensdag 29 september 2010 @ 06:06 |
quote:Maarheeze is het niet. | |
| greavy | woensdag 29 september 2010 @ 07:27 |
quote:Een SLT daar? Als je een SGMm-II en SGMm-III hebt, moet je naar de SGMm-III gaan, want de tweetjes hebben geen plee. Vind ik ook belachelijk | |
| greavy | woensdag 29 september 2010 @ 07:47 |
aanbieding: "20 jaar Duitse eenheid"quote:http://www.bahn.de/p/view/angebot/aktio ... nheit_LZ01 Kort: Allen op 2 en 3 oktober (dag van de Duitse eenheid) is een speciale aanbieding via bahn.de, bij de kaart-automaten en bij de service-balie verkrijgbaar. Voor slechts 20 euro tussen 3 oktober en 23 oktober kun je met deze kaartje een rit door heel Duitsland met elke trein maken, maar het is alleen geldig op geboekte treinen (treinbinding) en op is op. Zoals de muurval-speciaal zijn de contingenten gewoon duidelijk hoger als gewone Sparpreise en voor bijna elke trein verkrijgbaar, als je snel bent. | |
| JDude | woensdag 29 september 2010 @ 08:09 |
quote:Mooi, hoef ik het niet meer te vragen. | |
| BroodjeKroket | woensdag 29 september 2010 @ 08:15 |
quote:http://maps.google.nl/?ie(...)p=12,236.93,,0,-0.35 | |
| JDude | woensdag 29 september 2010 @ 08:47 |
| Thanks. | |
| Eix | woensdag 29 september 2010 @ 09:06 |
quote:Toch eens een lang weekendje Berlijn gaan overwegen, dit laat zich doen. Moet ik wel zaterdag in de haast naar Geilenkirchen rijden om daar uit de automaat een ticket te trekken. | |
| Ascendancy | woensdag 29 september 2010 @ 09:15 |
quote:Ik wist niet dat die 3tjes wel een plee hadden. Maar ik zat in een 2-tje. En het was maar 1 stel. Staan om 11 uur in de trein | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 09:15 |
quote:Bouwers kunnen daar heel mooie oplossingen voor verzinnen en het op een acceptabele manier dicht maken denk ik. Een soort restauratie. | |
| bork | woensdag 29 september 2010 @ 09:29 |
thx!quote:thx! Helaas was Jdude me voor, maar heel tof! | |
| ReisT | woensdag 29 september 2010 @ 10:14 |
quote:Nee, dat zijn Sneltreinstations en dat blijft in zeker zin gewoon zo. Want wat is nu feitelijk het plan: 1. Alle bestaande IC's Amsterdam-Den Haag-Rotterdam worden afgeschaft. 2. In plaats daarvan komen er 4 sneltreinen per uur (waarvan twee doorgaan als stopper naar Vlissingen). 3. Bij gebrek aan iets beters noemt NS alle sneltreinen voortaan Intercity. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 11:19 |
quote:dat is zo'n beetje ieder jaar een "vernieuwing" sinds 2001 of zo | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 11:20 |
| Oh Crientj stond vanochtend heel uitgeslapen (eh hum | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 14:14 |
| Bewaar je laatste spoorboekje maar goed. http://www.locov.nl/actue(...)tspoorboekjepdf.aspx | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 14:23 |
| mja, was al bekend inderdaad. Die digitale tabellen op de webstite heb je natuurlijk ook geen fluit aan. Het gaat er juist om dat de informatie DIRECT en zonder hulpmiddelen toegankelijk is. Maar als men gewoon lekker de dienstregeling dermate vaak en onregelmatig verneukt dat het spoorboekje soms al achterhaaldf is als het bij de drukker vandaan komt, dan neemt de belangstelling vanzelf wel af ja | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 14:33 |
| Tja, mensen zonder internet (die zijn er, en niet alleen zwarte kousen) hebben dik pech. | |
| Socios | woensdag 29 september 2010 @ 14:36 |
| Het is dus nog niet zeker. Ik blijf goede hoop houden dat we eind november gewoon weer een paar Spoorboekjes kunnen kopen aan het loket. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 14:39 |
quote:Als we er nou allemaal 6 kopen gaat de oplage wel omhoog zodat ze er nog jaaaaren mee doorgaan SPOILER | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 14:44 |
quote:Keep on dreaming. LOCOV kan alleen een advies geven, NS hoeft daarin niet mee te gaan. Ik ga er gewoon vanuit dat het exit boekje is. En logisch natuurlijk, kost een hoop en levert bijna niks meer op. Weg ermee. | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 29 september 2010 @ 14:49 |
quote:Als je nou een beetje goede printer hebt, draai je zo je eigen spoorboekje uit. quote:Dat dus gewoon. Hoe je het ook wendt of keert, het is een aflopende zaak. Een oplage van 18.000 is natuurlijk nauwelijks meer rendabel of de moeite waard. En voor niet alle alternatieven heb je internet nodig. | |
| Socios | woensdag 29 september 2010 @ 14:50 |
quote:Haha, de afgelopen jaren kocht ik er altijd minstens 3. (Ook voor anderen). | |
| Socios | woensdag 29 september 2010 @ 14:51 |
quote:Had ik niet van jou verwacht. Ik herinner mij nog jouw jaarlijkse post waarin je vermeldt om niet te vergeten de ´verplichte kost´ weer te kopen; het spoorboekje. | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 14:51 |
quote:Of breng een afgeslankte versie uit, zonder al die tekstuele onzin: alleen tabellen, en klaar. Probleem is natuurlijk dat die tabellen door alle uitzonderingen zo onmogelijk uitgebreid zijn geworden, dat ook zo'n spoorboekje nog 1000 pagina's telt. | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 14:52 |
quote:Aldoende leert men. Het is gewoon kapitaalverspilling om al die boekjes te maken en vervolgens in te zien dat niemand ze leest. Zelfde geldt voor busboekjes... | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 14:55 |
| Spoorboekjes zijn al jaren te saai, niet in het minst door de saaie kaften. In de jaren '90 werden kunstenaars uitgenodigd om een ontwerp te maken, de laatste jaren stonden er nietszeggende NS-stockfoto's op. | |
| Socios | woensdag 29 september 2010 @ 14:58 |
| Spoorboekjes zijn helemaal niet saai. De tabellen zijn zeer duidelijk en heel effectief. Ik hoef niet per se een gedicht op de kaft. Een foto van Mat ´64 is ook prima. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 14:59 |
quote:Ja, 60 cm dik en voor een godsvermogen aan papier en inkt. Lekker milieubewust bedrijf die NS | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 15:00 |
quote:Gast, zit niet zo te trollen. | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 15:13 |
| Ik trol helemaal niet, hoe kom je daar bij :S | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 15:22 |
quote:Vergelijk die huidige ondingen nou ff met die van de jaren '90, en aanschouw het verschil. | |
| Socios | woensdag 29 september 2010 @ 15:25 |
quote:De tabellen zijn allemaal maar duidelijker geworden in de loop van de jaren. Men maakte alleen een misstap toen men met rode en blauwe arceringen kwam, daar is men een jaar later alweer vanaf gestapt. Tevens is het ´oude´ lettertype sinds dit jaar ook weer terug. Bovendien is er een aparte sectie voor NS HiSpeed gekomen. Niets dan lof dus. | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 15:29 |
quote:Ik heb het over de kaft. Die proef met rode en blauwe arceringen zoog inderdaad. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 16:12 |
| de kaft is ongeveer het minst relevante deel ervan | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 16:24 |
quote:Tuurlijk joh What's next? Ik vind die loketten ook wel bar veel geld kosten allemaal. En die kaartautomaten ook. Eens kijken, wat kunnen we nog meer weg-uithollen? | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 29 september 2010 @ 16:26 |
| Een kaartautomaat is tamelijk essentieel, en heeft weinig bruikbare alternatieven. Bij het spoorboekje gaat dat niet meer op. Dat is geen uitholling, dat is met de tijd meegaan. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 16:27 |
Meer humor: http://www.zie.nl/video/a(...)per-uur/m1azrl6fdlxvquote: | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 16:28 |
quote:Tuurlijk, duh. Dat heb je toch zelf ook wel door. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 16:28 |
quote:Welnee, je kunt in de trein ook kaartjes verkopen. En voor het spoorboekje is nog geen alternatief in de zin van direct toegankelijke informatie. Maar goed, het schijnt te moeten. | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 29 september 2010 @ 16:33 |
quote:Yup. Heb je het eindelijk door? | |
| Yreal | woensdag 29 september 2010 @ 16:33 |
quote: TGV's gingen 20 jaar geleden al 500+ | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 16:48 |
quote:Oh, voor de volle prijs. Ja, dan moet je niet al je voordeelurenkaarthouders een bon geven waarmee ze die andere 52.000 spoorboekjes met 40 % korting gekocht hebben, en vervolgens zeggen dat er maar 18000 verkocht zijn | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 16:52 |
| Dat staat er niet. Er staat dat er 70.000 gedrukt zijn. En niet dat dus de overige 52.000 daadwerkelijk verkocht zijn. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 16:53 |
quote:Net of jou of prorail of NS dat wat boeit. Jullie doen toch wel wat je zelf leuk lijkt, reizigers zijn maar lastig volk. | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 29 september 2010 @ 17:23 |
quote:Ik ben vandaag vrij. Ik spreek op persoonlijke titel. Maar jezus man, je lijkt wel een bejaarde die maar doorbriest over dat hij het tientje van Lieftink nooit heeft gekregen. Point made, get over it. | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 17:43 |
| Inderdaad, Fles lijkt wel de standaard NL´er die non stop alleen maar kan klagen over werkelijk alles. Alles wordt duurder, op vele fronten wordt je inderdaad gewoon genaaid waar je bij staat, maar ja face it, so it be. | |
| XcUZ_Me | woensdag 29 september 2010 @ 17:47 |
| Godsamme, wat is dat SLT-materieel (bedankt Duvel voor deze benamingenkennis | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 18:04 |
| Mja. Sorry | |
| ziggyziggyziggy | woensdag 29 september 2010 @ 18:22 |
| Socios | woensdag 29 september 2010 @ 18:29 |
quote:Hey. Ben het volledig met je eens, hoor. Lightrailmaterieel sowieso. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 18:34 |
| Ik heb nog NOOIT in een SLT gezeten die kapot was of ging. Ik heb wel 3 keer in een SLT gezeten en dat had 4 keer kunnen zijn, maar, u raadt het al | |
| Socios | woensdag 29 september 2010 @ 18:38 |
| Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst in een SLT gezeten. Eentje op de werkplaats van Nedtrain. Wat mij wel opviel is dat de stoelen erg meevallen. Zowel 1e als 2e klas zachte zitting en beenruimte. Veel beter dan in GTW! Die proefzittingen destijds op Utrecht Centraal waren niet voor niets? | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 18:40 |
quote:Nog nul keer een storing gehad. Nul uit pakweg 8 à 10 (ik houd treinritten niet nauwkeurig bij)... | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 18:41 |
quote:Heerlijk als spijtoptanten op hun nummer worden gezet. Niet alleen in de politiek... | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 18:42 |
quote:Klopt. | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 18:44 |
quote:Heb ik toch bijna goed gegokt... | |
| Socios | woensdag 29 september 2010 @ 18:45 |
quote:Ohw, het is niet om mijn ´gelijk´ bij Zug-Chef te halen, hoor. Ik was gewoon oprecht verbaasd. Het kan prima dat ´ie er nu anders over denkt. En blijkbaar veel treinreizigers dus, verklaart die 1% die het Spoorboekje nog gebruikt. Erg jammer, dat wel. Het is (voor mij) puur hopen dat het Spoorboekje toch gewoon uitkomt. | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 18:46 |
quote:Vertel me, waarde Zug-Chef, wat jij zou doen als een bedrijf maatregelen neemt die desastreus uitpakt voor jou of je omgeving. Ik ben wel benieuwd of je dan nog steeds de Britse mentaliteit (stiff upper lip, red.) behoudt... | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 18:47 |
quote:Ik zit zelf te denken om de vormgeving van de huidige vertrekborden radicaal aan te passen... | |
| Crientj | woensdag 29 september 2010 @ 18:47 |
quote:xD! Had op het raam geklopt, ik heb dus echt niet naar buiten gekeken. | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 18:49 |
quote:Verhuizen. Wil ik toch al lange tijd, ben dat Lw wel zat. Zeker ook de reistijd naar mn werkgever 2x/week in Ut. | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 18:50 |
quote:Tja, journalisten worden tegenwoordig geterroriseerd door strikte eindtijden, feiten verifiëren wordt steeds minder gedaan... | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 18:52 |
quote:Je had niet onderhandeld over een woonplaats dichterbij je werkplek? | |
| Ascendancy | woensdag 29 september 2010 @ 18:52 |
| Ik heb nog nooit van mijn leven een spoorboekje gezien. Ik ken ook niemand die het gebruikt. Voor die paar mensen die met de trein reizen, maar geen internet hebben, heb je een prachtige telefoon en de vertrekstaten op het station. En vrienden/familie. | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 18:54 |
quote:Nee omdat het gebied waarvoor ik werk dan weer in Friesland ligt. En ik krijg 100% reiskosten vergoeding + daarbij eigenlijk al mn prive reizen ook vergoed (want OV jaarkaart) + ik kan effectief werken in de trein. Per dag dat ik naar kantoor moet is dat 4 uur werken in de trein, ideaal. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 18:56 |
quote:Hou der nou maar over op okee | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 18:58 |
quote:Ik vind de vertrekstaten op de stations lang niet zo overzichtelijk. Het is een rommelige brij met mitsen en maren en ik mis ook aankomsttijden. | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 18:58 |
quote:Moet je eens langer dan 5 minuten blijven zitten. Dat heeft niemand getest op Utrecht Centraal destijds... | |
| Socios | woensdag 29 september 2010 @ 19:00 |
quote:Ik vind de gele vertrekstaten meer dan prima. Waarom de tijden borden met de tijden in het rood (aankomsttijden) weg zijn weet ik ook niet. Als het dan toch anders moet, dan maar zoals bij Deutsche Bahn. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 19:00 |
quote:Vet handig in Duitsland idd. | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 19:00 |
quote:Dat zouden ook karakteristieken van Henk van Dorp kunnen zijn... | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 19:02 |
quote:* Ofyles2 een PDF-bouwer zal maken die dit soort vertrekstaten uitspuwt. Het is om je vingers erbij af te likken... | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 19:02 |
quote:Alleen gaat dat nooit passen want teveel treinen in NL vergeleken met Duitsland. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 19:02 |
quote:Best, ben ik voor jou Henk van Dorp. Anders nog iets? | |
| Ireyon | woensdag 29 september 2010 @ 19:06 |
quote:Vertrekstaten in Duitsland? Die zijn toch gesorteerd op tijd en niet op bestemming? Wat heb je daar nou aan | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 19:09 |
quote:Wat ik graag wil weten is "van welk spoor vertrekt de trein naar X van YY:YY?" en DAAR zijn ze idd wel handig voor. Wat ik ook weleens wil weten is "Kan ik nog van hier naar X op en neer voordat ik om yy:yy de trein naar Z moet hebben?" ook daar krijg je antwoord op met die Duitse vertrekstaten. En met het spoorboekje. En ultimately natuurlijk: Als ik niet naar X op en neer kan, tot waar lukt het dan nog WEL? Maar zulke vragen hebben de meeste reizigers niet idd, dat klopt | |
| #ANONIEM | woensdag 29 september 2010 @ 19:13 |
quote:De Duitse vertrekstaten geven ook antwoorden op simpele vragen zoals: - Hoe laat ben ik in X als ik de eerstvolgende trein pak? - Hoe laat komt de trein uit Y, die aldaar om ZZ:ZZ vertrekt, hier aan? En als je bij die laatste vraag denkt waarom je je dat zou afvragen als je al op het station bent: in Duitsland hangen in sommige steden ook vertrekstaten in een vitrine in het stadscentrum. Dát is nog eens handig. Edit: Maar ik zie geen reden waarom je bij de Duitse vertrekstaten niet de treinen per richting bij elkaar zou kunnen zetten. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2010 19:15:02 ] | |
| Zug-Chef | woensdag 29 september 2010 @ 19:13 |
| Overigens, in België, Oostenrijk en Polen hebben ze ook alleen een vertrekstaat op tijd ipv op richting gesorteerd. Maarja ook daar rijden minder treinen dan in NL. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 19:18 |
| ter behoud van de overzichtelijkheid hebben ze op de grotere duitse stations overigens wel de S-Bahnen er tussenuit gepeuterd. Anders zoek je je inderdaad helemaal de tiefes. | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 19:30 |
quote:Daarom ga ik ook voor de combinatie sorteren op richting en tijd. | |
| greavy | woensdag 29 september 2010 @ 20:08 |
quote:Zeker. Je weet gelijk wanneer je op je bestemming bent. En je hebt er handige kaartautomaten die ook 'Reisplanaufkunft' (of zoiets) hebben. Kan je je reis tot in detail plannen. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 20:15 |
quote:Nog zoiets inderdaad, heel goed | |
| XcUZ_Me | woensdag 29 september 2010 @ 20:19 |
| Beenruimte in een SLT? Als je geen benen hebt misschien Hoe dan ook, ik reis dagelijks Gouda - Den Haag (ja die afkortingen van die stations weet ik niet hoor) en 9 van de 10 keer dat ik vertraging heb is het omdat er op het traject een defect exemplaar staat van deze magnifieke trein. Ik vind het ondingen. En dan eerst omroepen in de trein dat er 'andere treinen eerst wegmoeten'. Eh.. ok En | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 20:20 |
quote:Denk je dat de tekst daar leesbaarder van zou worden dan? | |
| Ascendancy | woensdag 29 september 2010 @ 20:30 |
quote:Waarom ga je in een SLT zitten als je van Gouda naar Den Haag reist, terwijl er 4 IC's per uur voorbij schieten. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 20:35 |
quote:Ik heb weleens in Vleuten staan wachten in januari | |
| XcUZ_Me | woensdag 29 september 2010 @ 21:07 |
quote:Ik had de IC nét gemist en dan ga ik niet een kwartier staan wachten op de eerstvolgende, maar hobbel ik gewoon de SLT in. Die vertrok dus niet, maar ze besloten dat om te roepen twee minuten voor het vertrek van de volgende IC. Dus die kon ik ook niet meer halen. En vervolgens wurmde de hele SLT zich dus in de volgende SLT. Knusjes. Dit speelde zich overigens af in Den Haag, niet in Gouda. | |
| sitting_elfling | woensdag 29 september 2010 @ 21:23 |
| Weet iemand waarom ze nog steeds aan het verbouwen zijn tussen Roosendaal en Essen? Ik ga enorm vaak met de trein van ergens in het land tot aan Brussel-Zuid. Maar ik zag dat ze nu in het weekend tussen Roosendaal en Essen bussen laten rijden dus heb ik een dag later geboekt. Dit was ergens vorig jaar ook al het geval. Wat zijn ze daar allemaal aan het doen in dat tussen stuk? Want het is maar een paar minuten met de bus maar zorgt wel voor een +30 minuten vertraging wat weer gevolgen heeft voor m'n aansluiting in brussel zuid. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 21:29 |
| http://werfinftrv.infrabel.be/website_prd/map.aspx?lang=1 Daar de actuele werkzaamheden op het Belgisch spoor. Niks te zien tussen Roosendaal en Essen? | |
| Fixers | woensdag 29 september 2010 @ 21:33 |
| Zijn ze daar nu nog steeds bezig? | |
| James1988 | woensdag 29 september 2010 @ 21:34 |
quote:En zet 'm nou eens op Oktober? Dan krijg je te zien dat komend weekend en volgens weekend er werkzaamheden zijn tussen Kapellen en Kalmthout. En ook aan de Nederlandse zijde schijnt er iets te gebeuren. | |
| Ascendancy | woensdag 29 september 2010 @ 21:35 |
quote:Nounou. Een heel kwartier op Den Haag Centraal. Wat een hel Ik nodig je uit samen met mij een overstap richting Dordrecht te missen op station Geldermalsen in de avonduren | |
| Ireyon | woensdag 29 september 2010 @ 21:39 |
quote:Omdat het ook op 't Nederlandse traject is.. Zal wel weer iets met ballast vernieuwen zijn, of (hopelijk) gaan ze iets doen aan de afschuwelijke overweg die in dat traject ligt | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 21:41 |
quote:Stuk beter dan op Gouda, waar je elke seconde een mes in je bast kan krijgen. Maar goed, je hebt ook mensen die er gaan WONEN | |
| XcUZ_Me | woensdag 29 september 2010 @ 21:50 |
quote:Dat was mijn klacht ook niet | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 21:52 |
quote:Ik heb dan ook een webwinkel in de messen uit mijn bast, die ik met veel winst doorverkoop, zelfs na aftrek van mijn aanvullende ziektekostenverzekering. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 21:54 |
quote:Nou ik ben blij dat jij er met plezier woont hoor Gek genoeg ken ik ook mensen die graag in Venlo, Heerlen, Helmond resp. Hilversum wonen. Hebben we het nog niet over Veenendaal. | |
| Arnette | woensdag 29 september 2010 @ 21:57 |
| Ik ben weer terug van weggeweest... Maar ik vroeg me iets af.. ik plande zojuist mijn treinreis van R'dam naar Groningen voor komende zondag (rond 10 uur) en ik zag dat er Intercity NMBS naar Groningen ging... dit vond ik vrij opmerkelijk. Vooral nadat ik googlelde en uitvond dat dit stond voor iets ala België... is dit een fout van 9292 of weet iemand hier wat van? | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 21:59 |
quote:Ja, wat wil je nou zeggen, moeten we nog meer open deuren intrappen? Ik ben al wezen sporten vanavond. quote:Gek genoeg ken ik ook mensen. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 22:01 |
| ik bedoel dat ik dat allemaal criminele kutsteden vind waar ik nog niet dood gevonden hoef te worden. Mag ik dat vinden? Of word je dan boos? | |
| Arnette | woensdag 29 september 2010 @ 22:03 |
| Nog een leuke actie trouwens (geen idee of ie vorige topic genoemd is..) http://www.nshispeed.nl/n(...)-amsterdam-rotterdam Op een enkeltje retour met Fyra (is goedkoper & sneller dan met een normale retour). | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 22:04 |
quote:Je mag alles vinden, ook als het als een lul op een sluisdeur slaat. Ik snap alleen niet waar die oprisping ineens vandaan komt. | |
| Ireyon | woensdag 29 september 2010 @ 22:05 |
| Ohja vandaag was die Fyra 2x per uur proef.. 'k Heb nog 3 lege stammen bij Schiphol voorbij zien komen | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 22:06 |
quote:Misschien valt het tegenwoordig wel mee | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 22:12 |
| Aan de goede kant van het spoor wel ja. Oh, en als je jaren op Rotterdam Zuid gewoond hebt, is heel Gouda een oase van rust. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 22:29 |
quote:Oh, als je in een brabants plattelandsdorpje opgegroeid bent is Gouda een verschrikking | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 22:38 |
| Waarschijnlijk wel. | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 22:42 |
quote:Zeer zeker wel. Ik WEET dat. Stadskind | |
| Ofyles2 | woensdag 29 september 2010 @ 22:48 |
quote:Dit nummer vat de spilzucht van NS Hispeed geweldig samen: | |
| Dr_Flash | woensdag 29 september 2010 @ 22:57 |
| ik hoor alleen maar herrie | |
| sitting_elfling | woensdag 29 september 2010 @ 22:58 |
quote:Mja. Bende niet waar? Ik reis vaak met de trein maar oh zo vaak is het afwachten waar je nu weer in terecht komt. Ik ga komende maanden nog een trip van Londen - Parijs - Zurich - Milaan - Lausanne - Geneve pakken. Alleen maar de trein | |
| Duvel | woensdag 29 september 2010 @ 23:24 |
quote:Boer. | |
| James1988 | woensdag 29 september 2010 @ 23:26 |
quote:Dat lijkt me een foutje van 9292. De NMBS is de Belgische spoorwegmaatschappij (die allang failliet zou zijn als ze niet beschermd zou zijn door de Belgische overheid) en ik denk niet dat die zomaar een trein naar Groningen inleggen. Dat Fyra-ding wat je vermeldt is inderdaad goedkoper, maar je hebt dan wel een treinbinding waardoor je niet - wanneer je je verslaapt of je afspraak uitloopt - een uur later (want hij rijdt vooralsnog maar 1x per uur) de Fyra alsnog kunt pakken. En daarnaast is je Fyra-kaartje niet geldig als regulier vervoerbewijs voor de IC Amsterdam - Rotterdam (v.v.) | |
| greavy | donderdag 30 september 2010 @ 06:24 |
| Digitaal spoorboekje De NS wil af van het gedrukte spoorboekje, omdat hij soms al verouderd is voordat het is verschenen. Wel wil NS een digitaal spoorboekje uitbrengen voor de kleine groep klanten die hechten aan het spoorboekje. Dat houd in dat de tabellen die normaal in het spoorboekje staan, op internet worden geplaatst. Het 'digitale spoorboekje' kan ook dienen als catalogus en naslagwerk en wordt jaarlijks van een update voorzien. Naast het digitale spoorboekje komen er lijnfolders met treintijden voor een specifieke regio. Deze zullen beschikbaar komen op de grotere NS stations. | |
| Fixers | donderdag 30 september 2010 @ 08:38 |
| Dat van die spoorboekjes wiste we al Greavy. Wat ze weer moeten terugbrengen zijn die handige kaartjes met vertrektijden op een bepaalde route in credit-card formaat. Die dingen deelden de ns uit nadat de hele dienstregeling was omgegooid. | |
| De_Hertog | donderdag 30 september 2010 @ 09:11 |
quote:Lijnfolder per regio.. Is dat niet meer werk om te maken en drukken? En worden die folders gratis of betaald? | |
| Crientj | donderdag 30 september 2010 @ 11:25 |
Weet iemand waar deze foto is genomen?![]() | |
| XcUZ_Me | donderdag 30 september 2010 @ 11:27 |
| Op een station [zich uit de voeten maakt uit dit topic] | |
| Duvel | donderdag 30 september 2010 @ 11:52 |
quote:Dag lieverd, verveel je je? | |
| Crientj | donderdag 30 september 2010 @ 11:52 |
| Je meent het. ;') | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 12:14 |
quote:Zeker wel | |
| KapiteinT | donderdag 30 september 2010 @ 12:26 |
quote:Gouda, bij het spoor van de trein naar Alphen a/d Rijn misschien? | |
| Peterselieman | donderdag 30 september 2010 @ 12:41 |
quote:lijkt me niet. Het probleem is dat wissel dat je rechtsboven ziet. Mijn conclusie is dat het wel een station van redelijke omvang moet zijn, maar daarvan zijn er maar weinig die een verspringend perron hebben. De meeste perrons lopen in een punt uiteen en maar bij weinig is het zoals op deze foto. Amersfoort heeft het bij 4a/5a, maar daar loopt het perron in een bocht. Leeuwarden heeft het bij perron 2/3, maar daar komen de palen niet overeen en is het stukje te kort om in aanmerking te komen. | |
| Peterselieman | donderdag 30 september 2010 @ 13:09 |
| Trein halen? [Video] Man bungelt aan raam rijdende trein | |
| ReisT | donderdag 30 september 2010 @ 13:11 |
quote:Den Haag Centraal: http://maps.google.nl/?ie(...)49,0.001054&t=h&z=20 | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 13:55 |
quote:Wat een aap zeg | |
| bork | donderdag 30 september 2010 @ 13:58 |
| Een brief met daarin:originele extra vervoerbewijzen? Zie de brief hieronder, ik heb al keurig het geld teruggekregen maar mevr. Bork moet originele extra vervoerbewijzen toesturen. Het rare is dat ik 2 van die vertragingsgedrochten heb op gestuurd naar ze met in allebei het kaartje. Dus wat is er aan de hand? Heeft iemand trouwens weleens geprobeerd zo'n ding zonder plakband dicht te maken? (wat niet mag van de NS!) mij lukte het niet, expres goed dicht getaped, worden we daar nu voor gestraft? ![]() | |
| Peterselieman | donderdag 30 september 2010 @ 14:00 |
| mja, nog stuitender vindt ik eigenlijk dat de brief weer lekker vreemd ondertekend is. | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 14:04 |
| vreemd, ik hoor dat inderdaad vaker, dat ze zelf de meegestuurde vervoerbewijzen kwijtraken en dan de klant de schuld geven. Is mij zelf overigens nog nooit gebeurd, ik heb altijd gewoon mn geld gekregen. Al duurde het soms wat langer dan de streeftijd. Dat dichtsabbelen lukt mij trouwens ook iedere keer gewoon goed Tot slot krijg ik tegenwoordig geen brieven meer, maar emailtjes | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 14:04 |
quote:Dat zou je ook eens moeten bijhouden ja. Hoeveel namen er inmiddels bij die handtekening horen | |
| bork | donderdag 30 september 2010 @ 14:21 |
quote:Nou ja dat snap ik maar het woord extra, wat heb je naast je kaartje nog op te sturen? | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 14:22 |
quote:dat gaat over railrunners, fietskaartjes, ICE-toeslagen and the like | |
| bork | donderdag 30 september 2010 @ 14:28 |
quote:Maar die waren er niet, volgens mij Ik bewaar die pdf'jes wel van ze maar net niet deze, ik heb nog wel de link naar het e-ticket en de datum en de prijs, heb ik daar nog wat aan? Het beangstigt mij een beetje om in de oneindige molen van de NS terecht te komen, ze gaan nu weer een nieuwe brief sturen want dit kan niet per telefoon/mail [dikke zucht] | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 14:36 |
quote:Dude quote:Einde discussie. | |
| Gutz | donderdag 30 september 2010 @ 14:41 |
quote:Geldermalsen is niks vergeleken met Lage Zwaluwe, dat is pas een hel | |
| Crientj | donderdag 30 september 2010 @ 14:57 |
| Dichtsabbelen van die dingen is zooo smerig. Gelukkig doet Dennis dat steeds | |
| #ANONIEM | donderdag 30 september 2010 @ 14:58 |
quote:Zeikerds 3 kwartier op Marienberg wachten is niet grappig, want daar is HELEMAAL niks te beleven. | |
| De_Hertog | donderdag 30 september 2010 @ 15:13 |
quote:Idem: Venray. | |
| Gutz | donderdag 30 september 2010 @ 15:15 |
quote:Daar heb je tenminste nog een cola automaat, zelfs dat heb je op LZ niet | |
| #ANONIEM | donderdag 30 september 2010 @ 15:15 |
quote:Die is inmiddels weggehaald | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 15:17 |
quote:welke idioot stapt daar dan ook uit? | |
| Peterselieman | donderdag 30 september 2010 @ 15:19 |
| Gaan we nu alle stations oplepelen die buiten de bebouwde kom van dorpen liggen? | |
| De_Hertog | donderdag 30 september 2010 @ 15:29 |
quote:De trein stopte, wegens storing of zo. Het was in ieder geval niet vrijwillig. | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 15:39 |
quote:Klarenbeek | |
| greavy | donderdag 30 september 2010 @ 16:10 |
quote:Den Haag Centraal natuurlijk | |
| greavy | donderdag 30 september 2010 @ 16:13 |
quote:Dronrijp natuurlijk. Je ziet er alleen maar weilanden Edit: Ze hebben er nog een viswinkel | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 16:15 |
quote:Och jee, daar hebben we meneer de allesweter | |
| greavy | donderdag 30 september 2010 @ 16:20 |
| Ik had nog niet verder gelezen, dat er al antwoord gegeven was. Maar dat zie je wel snel. Tenzij ik verkeerd kijk. | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 16:25 |
| Maat van me heeft eens een dagje de cam in de vensterbank gezet op zijn werk | |
| Crientj | donderdag 30 september 2010 @ 16:33 |
@Greavy quote:Timelapse filmpjes ;D | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 30 september 2010 @ 16:56 |
quote:Visvliet. | |
| Peterselieman | donderdag 30 september 2010 @ 16:57 |
quote:daar is weinig station meer te zien Nee, neem dan Koudum-Molkwerum | |
| #ANONIEM | donderdag 30 september 2010 @ 17:11 |
quote:Leuk ja. Je kan zo ook goed zien hoe verschillend in lengte de noordoost-treinen zijn. Nog een die ik ooit eens op een ander forum tegenkwam: Waar nog koerswagens worden omgerangeerd enzo. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2010 17:12:12 ] | |
| Duvel | donderdag 30 september 2010 @ 18:33 |
quote:Wat voor dubbelzinnige opmerkingen verwacht je na zo'n zin? | |
| Ascendancy | donderdag 30 september 2010 @ 19:21 |
quote:Maar wie gaat er dan ook in een trein zitten die na Dordrecht overal stopt En wat moet je op lage zwaluwe. Ben je daar, moet je nog 5km fietsen naar het dichtstbijzijnde huis. Verbaasd me ook altijd dat ze bij vertragingen rond Dordrecht altijd "tussen lage zwaluwe en Dordrecht" omroepen zelfs als de vertraging alleen invloed heeft richting Roosendaal en niet richting Breda. | |
| greavy | donderdag 30 september 2010 @ 20:14 |
quote:Ik doe dat wel hoor. Het is vaak sneller als de IC als je die niet kan halen of net gemist hebt. De Sneltrein van x.43 uit Dordrecht richting Breda is 12 minuten eerder in Breda. Zoveel tijdswinst haal je met een IC niet op Dordrecht-Breda. Stoptrein Dordrecht-Roosendaal is soms ook nog sneller als de IC naar Roosendaal en verder. | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 22:52 |
| godverdomme. Busvervoer naar Rhenen dit weekend | |
| Socios | donderdag 30 september 2010 @ 22:53 |
| Morgen en zaterdag even Leeuwarden - Utrecht Centraal - Frankfurt (Main) Hbf - Oldenburg - Norddeich Mole - Emden Hbf - Rheine - Deventer - Zwolle - Leeuwarden. | |
| spectrumanalyser | donderdag 30 september 2010 @ 22:55 |
quote:tof filmpje. op 3:24 komt een goederentrein.... huh, volgens mij zijn we verkeerd gereden! hop, paar tellen later weer terug | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 22:57 |
quote:Veel plezier. | |
| Socios | donderdag 30 september 2010 @ 23:00 |
quote:Worden er bussen ingezet op dat tijdstip daar? | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 23:00 |
| Dit is echt niet normaal. Het hele land gaat op de schop de komende weekends. EN dit gezeik duurt godverdomme al 5 jaar of zo | |
| James1988 | donderdag 30 september 2010 @ 23:11 |
| Vanaf a.s. maandag gaan er meer Fyra's rijden. Op werkdagen verdubbelt de frequentie van 1 naar maarliefst 2 Fyra-treinen per uur. Joepie, nog meer lucht vervoeren. | |
| Socios | donderdag 30 september 2010 @ 23:13 |
quote: | |
| bork | donderdag 30 september 2010 @ 23:22 |
| Vannacht grote update bij db.de, nieuwe dienstregeling? | |
| Duvel | donderdag 30 september 2010 @ 23:28 |
quote:Het gaat vast ook nog wel even door. | |
| Dr_Flash | donderdag 30 september 2010 @ 23:42 |
quote:maar MERKEN we er nou ook echt iets van? Nee. De IC Utrecht - Arnhem sukkelt nog STEEDS achte vertraagde sprintertjes aan. Die nog STEEDS achter goederentreinen geflikkerd worden. Want zes miljard badslippers moete ECHT wel midden in de spits het liefst zo veel mogelijk overlast veroorzaken. | |
| De_Hertog | donderdag 30 september 2010 @ 23:48 |
quote:Nee, vrachtwagens. | |
| Ofyles2 | donderdag 30 september 2010 @ 23:54 |
quote:Fout handelen van de verkeersleiders inderdaad. Ik weet niet of verkeersleiders treinen tijdelijk op een linkerspoor mogen sturen om de overlast te verzachten... | |
| Ireyon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 06:49 |
quote:'t Wordt ook steeds sneuer nu het niet eens meer 'luxe' blauw aangeklede rijtuigen zijn, maar gewoon ICRm rijtuigen met andere bestickering. Alleen jammer dat ook de Beneluxtrein nu vooral uit standaard ICRm bestaat.. | |
| greavy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 06:51 |
| Klopt. De nieuwe aflevering voor de Fyra en Benelux rijtuigen worden alleen maar bestickerd en nog wat kleine aanpassingen, omdat de rijtuigen over een tijdje terugkomen bij NS. Omdat de Fyra een frequentie verdubbeling heeft, rijdt de Benelux tot eind DRGL 2010 met één rijtuig minder, is de verwachting. [ Bericht 10% gewijzigd door greavy op 01-10-2010 07:02:50 ] | |
| Ireyon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 07:12 |
quote:Is dat tekort niet opgelost door Fyra met maar 6 rijtuigen te laten rijden? En anders kunnen die Fyra's nog best wat korter, met 3 rijtuigen redden ze het ook wel | |
| greavy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 07:23 |
quote:Niet dat er bekend is. Benelux rijdt dus met een kortere lengte. Per DRGL 2011 gaan de NMBS rijtuigen uit de Benelux. NMBS heeft laten weten dat hun de rijtuigen zelf weer nodig gaan hebben, en de 'huurovereenkomst' eindigt per DRGL 2011. Een quote van Opeens Had Ik Het gebruiker Marc-Sch: quote: quote: | |
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 08:09 |
| Die kut Fyra zorgt er dus ook voor dat tamelijk nieuwe 1700'en in de kooi op de Dijksgracht aan de kant staan. Waardeloos faalhoerenkutproduct. | |
| Socios | vrijdag 1 oktober 2010 @ 08:57 |
| ´Ten koste van´ welke treindiensten gaat de verplaatsing van ICRm naar Fyra? (Behalve Benelux) | |
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:07 |
| Alles waar eerst ICRm reed. Dus Zwolle - Roosendaal, Den Haag - Venlo, Schiphol - Eindhoven. Da's nu allemaal verVIRMd, helaas. Ik ben benieuwd of, als de Fyra met de gapende karper gaat rijden, het ICRm nog terugkomt in de gewone dienst. Blijkbaar kunnen ze zonder. En hop, weer uitstekend bruikbaar mat door de shredder. | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:42 |
quote:Ja, dat mag. Maar daar rijden vaak ook weer treinen. | |
| ReisT | vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:44 |
quote:Dat ligt er aan of NS de plannen met ETMET doorzet: als ze dat binnen een paar jaar op meer lijnen willen gaan doen kunnen ze echt niet zonder . | |
| Eix | vrijdag 1 oktober 2010 @ 10:55 |
quote:Ik had gisteren anders zowel heen en terug nog ICRm in de IC Zwolle-Roosendaal. Het zal wel iets minder worden, maar ik heb niet het idee dat er helemaal niets meer met ICRm rijdt. | |
| Zug-Chef | vrijdag 1 oktober 2010 @ 10:58 |
quote:Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een paar jaar geleden dat VIRM kon missen als kiespijn. Maar sinds de NS mijn ochtendtrein, de (10)522 van Lw naar Ut) heeft verVIRMd, went het wel. Het is in ieder geval meer capaciteit dan, in het geval van de NO, ICM, op dat tijdstip dan. Zolang het maar geen 94xx of 86xx is, zijn de stoelen ook wel redelijk. Maar verder hoop ik dat die bende verder wegblijft uit de NO | |
| pgrferrari | vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:10 |
| Zal ook maar eens een paar treinenpics posten (eigen foto's) Stoomtrein Borsele, dit station ligt vlak bij onze bungalow in Zeeland ![]() ![]() ![]() | |
| #ANONIEM | vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:12 |
| Leuk die foto's maar resize ze ff... | |
| pgrferrari | vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:12 |
quote:Ja was ik vergeten, stond al in mijn edit | |
| #ANONIEM | vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:13 |
| pgrferrari | vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:14 |
| Done | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:39 |
| Ik had nog wat meer plaatjes beloofd van Procesleiding. Ik maak af en toe een fotootje, als er ook daadwerkelijks iets bij te vertellen valt. Eerder had ik al wat van de werking van ARI uitgelegd aan de hand van een foto van het planscherm. ![]() Dit is het bedienscherm van Procesleiding. Op dit scherm kan ik onderin inzoomen op mijn gebied, zodat alle wissels, bediende seinen, etc zichtbaar worden. Rechtsbovenin kan ik alles bedienen en manipuleren door middel van menu's. Ik kan handmatig rijwegen instellen, seinen herroepen, treinnummers manipuleren, etc. Op dit moment heb ik het memoscherm ervoor, met commando's die ik vaak gebruik en dus snel wil kunnen instellen. Alles wat ik kan doen, kan ik ook op een commandoregel invoeren, daar komen die cryptische regels vandaan als "n 13 35", wat een normale rijweg van spoor 13 naar spoor 35 betekent. Linksboven zie ik normaal detailinfo over een bepaald element, dus bijvoorbeeld een wissel of een sein, met daaronder een rij systeemmeldingen die van belang kunnen zijn. Waarom ik juist dit plaatje heb genomen, mag duidelijk zijn: er staat een groot rood vlak wat normaal niet zichtbaar is. Dat is een zogenaamde categorie-A-melding, en wijst me op een belangrijke storing of fout. Ik krijg deze bijvoorbeeld bij grote stroomstoringen of, zoals hier, een overwegstoring. In dit geval heeft de overwegstoringsmelder om 11.13u gemeld dat overweg 81.5 tussen Groningen en Groningen Losplaats in de storing is gekomen. Voor de lokaal bekenden: dat is de drukke overweg bij de Esperantostraat/Verlengde Lodewijkstraat. Een overweg komt in de storing als het systeem merkt dat er iets mis is met de installatie, of als de overweg langer dan vijf minuten dicht ligt. Voor de goede orde: dit is geen echte overwegstoring, het seinwezen was een relais aan het vervangen waardoor ik deze melding al verwachtte. Normaal ga ik bij een overwegstoring niet eerst rustig een foto zitten maken. Zodra zo'n categorie-A-melding verschijnt, blokkeert bijna mijn hele systeem. Ik kan dan alleen nog seinen herroepen en ARI uitzetten, maar geen nieuwe rijwegen instellen of andere zaken bedienen. Ook ARI stopt dan direct met zijn werk. Pas als ik het random getal heb ingetikt (hier 85), verdwijnt de melding en krijg ik mijn systeem weer terug. Verder is deze foto interessant vanwege de werkzaamheden die op dat moment bezig waren. Op de deelsignalering in de onderste helft zie je een deel van het station Groningen, met sporen 3B t/m 7B, de wisselstraat onder en achter het viaduct van de Hereweg en een stukje vrije baan naar Groningen Losplaats. Sporen 5A/B, 6A/B en de wissels tussen sporen 4A en 4B waren in dit geval buiten dienst gesteld vanwege werkzaamheden en dat is goed te zien aan de verhinderingen die zijn aangebracht: de witte dwarsstreepjes op bijvoorbeeld wissels 127 en 147. Dat zijn zogenaamde VHR's (VerHindering Rijweg) en zorgen ervoor dat ik met geen mogelijkheid een rijweg kan instellen naar de buitendienstgestelde sporen. Zo kan er dus nooit een trein die sporen oprijden terwijl daar mensen aan het werk zijn. Als extra borging heeft de aannemer in wissels 71A/73B en in sporen 5B en 6B zelfsignalerende kortsluitlansen geplaatst, die de spoorstaven electrisch met elkaar verbinden en zo een spoorbezetting creeëren. Het systeem denkt dan dat daar een trein staat en dat is nog een manier om te voorkomen dat een rijweg wordt ingesteld. De rare nummers die je op de spoorbezettingen ziet (*062 en *065) heeft het systeem zelf gegenereerd. Iedere spoorbezetting heeft namelijk verplicht een treinnummer, maar het systeem kon niet bedenken welke trein dat dan in dit geval zou moeten zijn. Tenslotte zie je rechtsonder nog een ingestelde rijweg naar spoor CB. Sein 204 is grijs gekleurd, wat betekent dat dat sein geel of beter toont. Alle andere seinen zijn zwart van binnen, wat betekent dat ze rood tonen. Binnenkort meer van de andere schermen, als er weer een mooie situatie optreedt waar een hoop bij te vertellen valt. [ Bericht 0% gewijzigd door ziggyziggyziggy op 01-10-2010 11:46:48 ] | |
| JDude | vrijdag 1 oktober 2010 @ 11:54 |
| Erg interessant, zo'n kijkje achter de schermen. Ik neem aan dat je baas het ook goed vindt? | |
| Ascendancy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:03 |
| Tof ziggy. Echt tof. | |
| Peterselieman | vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:03 |
| Leuk stukje ziggy^3 | |
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:18 |
| Mooi om te zien. Ook leuk om die vaste ROZ regels te zien! | |
| #ANONIEM | vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:18 |
| Heel interessant ja. Is er trouwens, naast de 'verhindering rijweg', ook een 'verhindering bediening wissel' o.i.d. voor bijvoorbeeld die twee wissels tussen spoor 4A en 4B? | |
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:42 |
| Hee gaaf Ziggy | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:44 |
quote:Die bestaat ook, maar is hier niet toegepast. De VHB (VerHindering Bediening) kan je op wissels zetten, maar ook op bedienbare bruggen, grendels, etc. In dit geval zorgt de spoorbezetting (de kortsluitlans) er al voor dat het wissel niet omgelegd kan worden. | |
| RubenK | vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:36 |
| Vandaag een jaarnetabbo mogen aanschaffen van werk * voelt zich ineens weer vrij | |
| pgrferrari | vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:37 |
| *Niemand die mijn treinenpics ziet | |
| greavy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:41 |
| @pgrferrari nice pics. De SGB blijft altijd een leuk lijntje! @Ziggy Leuk kijkje achter de schermen! | |
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:54 |
quote:Uit een berekening van treinreiziger.nl bleek al dat Fyra eigenlijk nooit winstgevend worden, en dat ze zelfs nog maar quitte zouden draaien met een gemiddelde bezetting van 68%. Niet 68% tijdens de spits, maar gemiddeld. Dat waar het landelijk gemiddelde 27% is. Bron: hier. Ze kunnen er beter gewoon mee stoppen, daar is vrijwel iedereen bij gebaat. | |
| greavy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:57 |
Alex, en dan hebben ze nog niet eens personeelskosten en dergelijke meegerekend, staat er onder vermeld quote: | |
| Peterselieman | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:00 |
| opnieuw aanbesteden is dus beter | |
| greavy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:04 |
quote:Ja, eigenlijk wel | |
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:05 |
| Dat klopt greavy, dat zit er niet bij omdat die kosten niet eens bekend zijn. Het enige wat ik verder weet is dat een Traxx-loc zo'n ¤ 30.000 per maand kost aan lease. En helemaal eens met Peterselieman: opnieuw aanbesteden, maar beter nog: die hele lijn opnemen in het Hoofdrailnet. Dan zijn we meteen van het eilandjesbedrijf af en kan bijvoorbeeld de 1900 via de HSL worden gestuurd waardoor een reistijdafname mogelijk is. Ik denk dat je veel reizigers daar blijer mee maakt dan met het huidige Fyra-gepruts. | |
| Peterselieman | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:10 |
| Ze wilden per se de concessie binnenhalen en hebben veel te veel geboden. Ze overheid is als opdrachtgever met deze onredelijk hoge cijfers akkoord gegaan, onbegrijpelijk. | |
| Ireyon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:32 |
| Maar hoe zit het nu precies met die concessie? Vanaf wanneer kan bijv. de DB zeggen Zo, en nu willen wij hier gaan rijden? Het kan toch niet zo zijn dat de NS nóg een paar jaar aan mag kloten en met lege treinen rond mag rijden. | |
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:34 |
| HSA Beheer N.V. heeft het exclusieve recht op reizigersvervoer via de HSL gedurende 15 jaar. Dit is een andere partij dan NS Reizigers, daarom mag de 1900 ook niet zomaar via de HSL worden ingelegd, maar mag er ook geen Fyra-dienst op Amsterdam - Rotterdam - Eindhoven worden ingelegd. Voor internationaal verkeer is sinds 1/1/2010 de markt vrijgegeven door Europa, voor zover mij bekend. | |
| Ireyon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:41 |
| Oké, dus als je tussen Breda/Rotterdam/Schiphol reist en alleen maar dan ook echt alleen wanneer je bij één van die 3 stations moet zijn, kun je lekker in je trein blijven zitten. Daar is over nagedacht | |
| Dr_Flash | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:44 |
| Komt er nou al een Fyra in Breda dan ja? | |
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:45 |
| Correct. In eerste instantie was een rechtstreekse verbinding naar Eindhoven ook nog de bedoeling, maar na de eerste aanbestedingsronde (waar alle aanbiedingen als te laag werden bevonden) heeft V&W de concessie versoberd en dat laten vallen. Uiteindelijk heeft HSA dus de concessie gewonnen... en nu zitten we met deze baggerzooi. @Fles: nog niet. Maar het proefbedrijf is in volle gang en men hoopt per december 1x per uur Breda te kunnen bedienen. Dit zal alleen tijdens werkdagen zijn, in het weekend rijdt de hele 900-serie niet. De extra Fyra's die nu op Amsterdam - Rotterdam gaan rijden rijden in de 900-serie, die later door zullen rijden naar Breda. | |
| Ireyon | vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:47 |
quote:In Breda kunnen we zelfs blauwgeel gekleurde TGV's naar Parijs verwachten, als we de artist-impressions mogen geloven. | |
| Ascendancy | vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:53 |
| Die hele HSA faalt. Welke mongool gaat er nu meer bieden dan je er theoretisch uit kan halen En dan al die regels erbij. Die verminderen alleen maar het rendement. Als ze de 1900 door zouden laten rijden naar Kalderkirchen, geldt het dan als een internationale trein? En mocht de 1900 toch verHSL't worden, wordt Dordrecht dan niet heel onrendabel om met IC's te bedienen in de richting van Breda? ETMET reed trouwens vandaag met een slagje Plan V. Nog meer vertragingen [ Bericht 14% gewijzigd door Ascendancy op 01-10-2010 17:59:12 ] | |
| #ANONIEM | vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:07 |
quote:Als ze geen wagons in Venlo achterlaten: ja. Dacht ik. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2010 18:08:55 ] | |
| #ANONIEM | vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:29 |
| Maar eerlijk gezegd denk ik dat er voor NS meer te halen valt met het aanpassen van Nijmegen - Schiphol tot Emmerich - Arnhem - Schiphol - Rotterdam. Dan hoef je geen rekening te houden met de Duitse bovenleidingspanning. Ook maak je dan een internationale aansluiting in Emmerich (op de RE naar Koblenz) zodat je de schijn van een alibi-grensovergang vermijdt. | |
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:47 |
| Diesel is de oplossing voor bovenleidingproblemen. | |
| ReisT | vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:47 |
quote:Dat roept iedereeen altijd maar waarom zou NS reizigers niet onder attest van HSA op de HSL mogen rijden? Of andersom, NS mag ook een treindienst op het hoofdrailnet uitbesteden aan een andere partij dus waarom niet aan HSA. | |
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:48 |
| En de VIRM die de ic Ut - Gvc zou rijden om 18:29 is dood. | |
| #ANONIEM | vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:54 |
quote:Met een diesel over de HSL? En als je een voorspanlok bedoelt, dan kun je ook gewoon een Duitse elektrische locomotief in Venlo neerzetten. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2010 18:54:52 ] | |
| Duvel | vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:57 |
| Niet zo zeiken, rijden! | |
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:06 |
quote:Dat mag volgens mij wel. Maar men doet het ook weer niet. Als de 1900 op de HSL gaat heeft de hele Fyra op Breda - Rotterdam geen zin meer, want niemand stapt daar dan nog in. | |
| James1988 | vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:06 |
| En vol. |