quote:Ecclestone tells rivals to 'stop complaining' about Hamilton's driving
Tue, 20 Apr 18:30:21 2010
Bernie Ecclestone has come out fully in support of 2008 F1 World Champion Lewis Hamilton after a number of the McLaren-Mercedes star’s rivals launched verbal attacks over the Chinese Grand Prix weekend against what they regarded as the unduly aggressive nature of his driving.
Hamilton came under fire from several of his adversaries in the drivers’ briefing in Shanghai for the robust manner in which he had defended his position against a feisty Vitaly Petrov a fortnight earlier in Malaysia, with many opining that the Briton had gone too far in weaving one way and then another across the track in front of Renault’s Russian rookie – and the Stevenage-born ace himself conversely insisting that he could not comprehend ‘why everyone was fussing about it’ or why ‘they seemed to be talking about it for some time’.
Come the end of the weekend, Hamilton was still a hot topic of discussion within the paddock, only this time for his Chinese dice with Red Bull Racing’s Sebastian Vettel, with the pair running dangerously side-by-side both on the entry to the pits and then in the pit-lane itself, coming precariously close to banging wheels as they both sped away from their ‘boxes determined to emerge ahead.
Whilst no penalties were deemed necessary, the two title protagonists were hauled up in front of FIA stewards afterwards and officially reprimanded for their actions – but Formula One Management (FOM) chief executive Ecclestone suggests the rest of the field would do better to focus on their own driving rather than trying to pick fault with the man who has injected most of the excitement into F1 2010 thus far.
“What are they talking about?” the sport’s influential commercial rights-holder told the Daily Mirror. “Isn’t this sport all about racing? I thought Lewis had a fantastic race. He drove really well and they should stop complaining and get on with the racing. I loved watching his performance in Sepang; I bet the fans did too. [The reaction] was a whole lot of moaning about nothing.”
Tsja Hamilton gaat soms wat ver, maar aan de andere kant is dit volgens mij wel wat het publiek (waaronder ik) wil zien. Tenminste wat actie op de baan. Hamilton is een agressieve rijder en dat zorgt altijd voor wat spectaculair acties. Dat met Vettel in de pits ging wat ver en was redelijk gevaarlijk, maar dat met Petrov was wel leuk om te zien.quote:
deed me denken aan Damon Hill met schumacher in 1998 tijdens de gp van canada...quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:03 schreef Waffle het volgende:
[..]
Tsja Hamilton gaat soms wat ver, maar aan de andere kant is dit volgens mij wel wat het publiek (waaronder ik) wil zien. Tenminste wat actie op de baan. Hamilton is een agressieve rijder en dat zorgt altijd voor wat spectaculair acties. Dat met Vettel in de pits ging wat ver en was redelijk gevaarlijk, maar dat met Petrov was wel leuk om te zien.
Dat in de pits kon Ham weinig aan doen. McLaren stuurde hem weg en dan is het een kwestie van wegkomen en op de pitlimiter. Vettel duwde hem nog extra richting de pitcrewsquote:Op dinsdag 20 april 2010 22:03 schreef Waffle het volgende:
[..]
Tsja Hamilton gaat soms wat ver, maar aan de andere kant is dit volgens mij wel wat het publiek (waaronder ik) wil zien. Tenminste wat actie op de baan. Hamilton is een agressieve rijder en dat zorgt altijd voor wat spectaculair acties. Dat met Vettel in de pits ging wat ver en was redelijk gevaarlijk, maar dat met Petrov was wel leuk om te zien.
Was wel een leuke actie. Zeker een terechte waarschuwingquote:Op dinsdag 20 april 2010 22:28 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat in de pits kon Ham weinig aan doen. McLaren stuurde hem weg en dan is het een kwestie van wegkomen en op de pitlimiter. Vettel duwde hem nog extra richting de pitcrews
Volgens mij ging Vettel zover naar rechts dat Hamilton met z'n voorwiel tussen de wielen van Vettel zat. Als dat zo was en Hamilton WAS van het gas gegaan had je nog een leuke klapper kunnen zien in de pitstraat.quote:Op dinsdag 20 april 2010 23:40 schreef bodylotion het volgende:
Daar had Hamilton van z'n gas moeten gaan. Het was een gevaarlijke actie van beide heren, waar ze makkelijk mee zijn weggekomen.
Colin McRaequote:Op dinsdag 20 april 2010 22:08 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
deed me denken aan Damon Hill met schumacher in 1998 tijdens de gp van canada...
daarnaast, vroeger had je ook mannen als Alesi, en nog wat waar ik de naam ff zo nie van weet, die lekker agressief reden, ze waren niet voor niets geliefd bij de fans
Ik vind juist dat Vettel daar gevaarlijk bezig is.quote:Op dinsdag 20 april 2010 23:47 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Volgens mij ging Vettel zover naar rechts dat Hamilton met z'n voorwiel tussen de wielen van Vettel zat. Als dat zo was en Hamilton WAS van het gas gegaan had je nog een leuke klapper kunnen zien in de pitstraat.
Inderdaad. Verder was het natuurlijk fout van de lollypop man, maar daar hadden ze gewoon een stop&go/drive trough voor moeten krijgen.quote:Op dinsdag 20 april 2010 23:40 schreef bodylotion het volgende:
Daar had Hamilton van z'n gas moeten gaan. Het was een gevaarlijke actie van beide heren, waar ze makkelijk mee zijn weggekomen.
Hamilton kon niet van zijn gas, want dan had Hamiltons linkervoorwiel het rechterachterwiel van Vettel geraakt. Als Vettel nou gewoon niet Hamilton naar rechts drukte was alles goed gegaan. Ik vind dit duidelijk zeer gevaarlijk gedrag van Vettel. Zulke gevechten konden in deze brede pitstraat. Waarom niet toestaan dan>?quote:Op woensdag 21 april 2010 01:08 schreef Waffle het volgende:
[..]
Inderdaad. Verder was het natuurlijk fout van de lollypop man, maar daar hadden ze gewoon een stop&go/drive trough voor moeten krijgen.
Ben ik het ook niet mee eens.. De lollypopman moet kijken of er geen verkeer is in de pitlane en dat was er nog niet. Dat net 0,1 seconde daarvoor Vettel was 'losgelaten' had hij zeer moeilijk kunnen zien. Toen had Hamilton nog wat wielspin bij het wegrijden en hopla zo heb je 2 coureurs zij aan zij...quote:Op woensdag 21 april 2010 01:08 schreef Waffle het volgende:
[..]
Inderdaad. Verder was het natuurlijk fout van de lollypop man, maar daar hadden ze gewoon een stop&go/drive trough voor moeten krijgen.
Donequote:Op woensdag 21 april 2010 11:39 schreef sasquatsch het volgende:
De regulations in de OP mogen wel geupdate worden.
Hier een link naar de nieuwe versies, waarin de wijzigingen ten opzichte van de vorige versies zijn aangegeven.
Ondere andere dat de drive-through equivalente straftijd geen 25 seconde meer is maar 20 seconden
Precies! De rijstrook was nog vrij toen McLaren de lollypop omhoog deedquote:Op woensdag 21 april 2010 08:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ben ik het ook niet mee eens.. De lollypopman moet kijken of er geen verkeer is in de pitlane en dat was er nog niet. Dat net 0,1 seconde daarvoor Vettel was 'losgelaten' had hij zeer moeilijk kunnen zien. Toen had Hamilton nog wat wielspin bij het wegrijden en hopla zo heb je 2 coureurs zij aan zij...
Donequote:Op woensdag 21 april 2010 12:52 schreef Sally het volgende:
[..]
Done
http://wiki.fok.nl/index.php/OP/F1-Nieuwtjes <<< die kan Googol dan in de OP plakken.
Ah, gemistquote:Op woensdag 21 april 2010 16:26 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Done
Linkje naar deel 72 er ook bijgeplakt
Als ze naast elkaar reden, Vettel nog iets verder naar voren, betekent dit dat de rijbaan niet vrij was. Anders had Hamilton er nooit naast kunnen zitten. Wat niet het gedrag van Vettel goedkeurt om Hamilton naar buiten te drijven en zo eventuele monteurs in gevaar te brengenquote:Op woensdag 21 april 2010 14:09 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Precies! De rijstrook was nog vrij toen McLaren de lollypop omhoog deed
Dan heb je nog zoiets als 'wielen in elkaar', wielspin en een natte pitlane.quote:Op woensdag 21 april 2010 19:15 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Als ze naast elkaar reden, Vettel nog iets verder naar voren, betekent dit dat de rijbaan niet vrij was. Anders had Hamilton er nooit naast kunnen zitten. Wat niet het gedrag van Vettel goedkeurt om Hamilton naar buiten te drijven en zo eventuele monteurs in gevaar te brengen
En juist door dit lijstje is het goed dat er een oud coureur bij de stewards zit. Ik denk dat Wurz dit ook allemaal is opgevallen, en de stewards juist daarvoor met een nietszeggende waarschuwing zijn gekomen.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:47 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dan heb je nog zoiets als 'wielen in elkaar', wielspin en een natte pitlane.
- Lollipops gingen binnen de reactie-tijd van een mens omhoog ... dus daar kan geen straf uitgedeeld worden;
- Pitstraat = nat ... voor wielspin kan dus geen straf uitgedeeld worden (zeker omdat Hamilton geforceerd op het geverfde gedeelte moest blijven;
- De snelheid staat vast ... beide coureurs zitten op de pitlimiter ... Hamilton kon er niet van af omdat de wielen 'interlocked' waren. Daar kun je dus niet voor straffen;
- Aan het einde van de pitstraat geeft Hamilton de positie terug zonder dat er gevaar was. Zeker voor de volgende bocht is de positie teruggegeven ... geen straf mogelijk.
Heb je hier beelden van? Dat moment herinner ik me namelijk als dat Hamilton er al voorzat.. Vettel net ingehaald en moest verdedigende lijn rijden. Op het moment dat Vettel er naast zit wijst ie dat ie de pits in ging. Daarom is de situatie ook niet vergelijkbaar met Massa - Alonso, het betrof hier geen inhaalactie.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:47 schreef Googolplexian het volgende:
Hamilton schoot er voorbij en ik denk dat er niet meer aan de hand was dan dat ... Vettel remde eerder dan Ham verwachtte en Ham* moest daardoor uitwijken.
Hamilton zat voor Vettel voordat ze de pits ingingen. Vettel haalde Hamilton in voordat ze de pitstraat in reden. Hamilton bleef naast Vettel rijden en had dus bij die haakse bocht de binnenkant waardoor hij weer voor Vettel kon komen.quote:Op woensdag 21 april 2010 22:47 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Heb je hier beelden van? Dat moment herinner ik me namelijk als dat Hamilton er al voorzat.. Vettel net ingehaald en moest verdedigende lijn rijden. Op het moment dat Vettel er naast zit wijst ie dat ie de pits in ging. Daarom is de situatie ook niet vergelijkbaar met Massa - Alonso, het betrof hier geen inhaalactie.
Hier op 1m17 alleen het laatste stukje, maar het is nou niet dat Hamilton schrok van een vroeg remmende Vettel.
Er naast rijden en je neus 5 cm voor de ander hebben noem ik nou niet echt inhalenquote:Op donderdag 22 april 2010 12:49 schreef sasquatsch het volgende:
Hamilton zat voor Vettel voordat ze de pits ingingen. Vettel haalde Hamilton in voordat ze de pitstraat in reden. Hamilton bleef naast Vettel rijden en had dus bij die haakse bocht de binnenkant waardoor hij weer voor Vettel kon komen.
quote:Pirelli eyes F1 return
Pirelli is ready to open talks with Formula 1 teams about a tyre supply deal, after company chiefs this week gave it the green light to evaluate a return to grand prix racing.
With teams currently weighing up offers from Michelin and Avon Cooper about supply deals for 2011, Italian tyre manufacturer Pirelli has now also joined the race to compete in F1 from as early as next season.
Its bosses held an investors' meeting in Milan on Wednesday and approved a proper study into the benefits of getting Pirelli back into F1 for the first time since 1991.
Pirelli's director of motorsport, Paul Hembury, says the company's stance has been prompted by the fact that F1 could switch to 18-inch rims, and that teams are now ready to accept proper commercial terms for an F1 tyre supplier.
"Nothing is concrete yet, but we understand that with the possibility of 18-inch tyres, and the fact that the commercial reality has changed compared to the previous environment, then F1 is something that we are now looking into," Hembery told AUTOSPORT.
"We are always in contact, and remain in contact, with the FIA and the F1 promoter - and that is something that continues year on year. We've been aware of the ongoing situation in F1 and that is really what has led to our latest situation."
Although Michelin has made it clear that it is most interested in a return to F1 if it faces a tyre war, Hembery says Pirelli would prefer to become a standard supplier.
"We wouldn't rule out a tyre war at this moment, but at this current time I don't think there is a huge appetite to spend large sums of money developing tyres to go faster," he said. "Of course these things go in waves and at some point that may be the correct approach, but at the moment teams are more interested in bringing costs down."
With Pirelli about to embark on its feasibility study, and keen to begin dialogue with teams, Hembery admitted that getting a deal in place for 2011 would be tough - but did not totally dismiss it.
"To be there next year is very ambitious, but you should never say never," he said. "If the commercial conditions are good, and from our point of view we believe it is the right direction and it has been presented and approved by our board and the FIA, then we will see where we are."
F1 teams are hoping to get the 2011 tyre plans in place by next month's Spanish Grand Prix, but the fact that Pirelli has now entered the race to supply tyres may lead to a decision taking longer.
Pirelli's last spell in F1 was from 1989 to 1991, when it famously triumphed with Nelson Piquet and Benetton at the 1991 Canadian Grand Prix.
De wielen zaten helemaal niet in elkaar. Vettel zat ervoor, en hamilton had gewoon wat gas terug kunnen nemen mijns inziensquote:Op woensdag 21 april 2010 20:47 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dan heb je nog zoiets als 'wielen in elkaar', wielspin en een natte pitlane.
- Lollipops gingen binnen de reactie-tijd van een mens omhoog ... dus daar kan geen straf uitgedeeld worden;
- Pitstraat = nat ... voor wielspin kan dus geen straf uitgedeeld worden (zeker omdat Hamilton geforceerd op het geverfde gedeelte moest blijven;
- De snelheid staat vast ... beide coureurs zitten op de pitlimiter ... Hamilton kon er niet van af omdat de wielen 'interlocked' waren. Daar kun je dus niet voor straffen;
- Aan het einde van de pitstraat geeft Hamilton de positie terug zonder dat er gevaar was. Zeker voor de volgende bocht is de positie teruggegeven ... geen straf mogelijk.
edit : dat het spectaculair uitpakt is mooi meegenomen ... maar soms is de situatie nu eenmaal zo dat niemand echt schuldig is. Net als bij het inrijden : coureurs gaan daar nu eenmaal laat op de remmen omdat de ingang van de pitstraat daar haaks is. Als het regent heeft iedere coureur andere grip. Vettel remde ONWIJS vroeg daar (hoe kan Hamilton er anders omheen over het gladde asfalt?). Hamilton schoot er voorbij en ik denk dat er niet meer aan de hand was dan dat ... Vettel remde eerder dan Ham verwachtte en Ham* moest daardoor uitwijken.
quote:Het Formula One Management laat de Formule 1-bolides vandaag terugvliegen uit China. De auto's en de apparatuur van de teams stonden nog op het vliegveld in Shanghai, omdat de vulkaanuitbarsting in IJsland het vliegen in Europa onmogelijk maakte.
...
Maar dan had Vettel Hamilton nog niet richting de pitboxen hoeven te duwen, want dat was overduidelijk wel het geval.quote:Op donderdag 22 april 2010 19:19 schreef Tarabass het volgende:
[..]
De wielen zaten helemaal niet in elkaar. Vettel zat ervoor, en hamilton had gewoon wat gas terug kunnen nemen mijns inziens
Auto's wel, een hoop personeel nog niet. Volgens pitpass zouden er nog ruim 350 man personeel en andere F1 mensen (journalisten en dergelijke) vastzitten in Shanghai.quote:
Daar denkt Chris Horner anders overquote:Op donderdag 22 april 2010 20:29 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Auto's wel, een hoop personeel nog niet. Volgens pitpass zouden er nog ruim 350 man personeel en andere F1 mensen (journalisten en dergelijke) vastzitten in Shanghai.
Een aantal daarvan zijn bezig met een (niet goedkope) charter omdat de reguliere lijndiensten voorlopig geen plaats hebben.
Dat kan echter ook alleen voor RBR gelden, natuurlijk.quote:Red Bull Racing team principal Christian Horner said: "The cars and freight will arrive back today, probably beating the team home by an hour or two."
Als Hamilton gas terug had genomen waren de wielen inelkaar gegaan omdat Vettel Lewis richting de pitbox duwde. (Linkervoorwiel van hamilton had dan het rechterachterwiel van Vettel geraakt en dan zoud e achterkant van Vettel's auto omhoog schieten), Had Vettel gewoon links gebleven dan had Hamilton ook gas terug kunnen nemen.quote:Op donderdag 22 april 2010 19:19 schreef Tarabass het volgende:
[..]
De wielen zaten helemaal niet in elkaar. Vettel zat ervoor, en hamilton had gewoon wat gas terug kunnen nemen mijns inziens
Helemaal mee eens, en dat heb ik ook al eerder gezegd hier. Het is absoluut niet goed te praten dat Vettel dat deed. De pitlane is niet de plek voor haantjesgedrag. Maar in het filmpje hierboven is heel duidelijk te zien dat er wel degelijk ruimte zat tussen de wagens, Hamilton had gas terug kunnen nemen en dat hij hij ook moeten doen imo..quote:Op donderdag 22 april 2010 12:49 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Hamilton zat voor Vettel voordat ze de pits ingingen. Vettel haalde Hamilton in voordat ze de pitstraat in reden. Hamilton bleef naast Vettel rijden en had dus bij die haakse bocht de binnenkant waardoor hij weer voor Vettel kon komen.
Je reageert op een reactie over het inrijden met een reactie over t uitrijdenquote:Op donderdag 22 april 2010 21:31 schreef Tarabass het volgende:
Helemaal mee eens, en dat heb ik ook al eerder gezegd hier. Het is absoluut niet goed te praten dat Vettel dat deed. De pitlane is niet de plek voor haantjesgedrag. Maar in het filmpje hierboven is heel duidelijk te zien dat er wel degelijk ruimte zat tussen de wagens, Hamilton had gas terug kunnen nemen en dat hij hij ook moeten doen imo..
Red Bull vliegt met ca 40 man met China Air (a 1000 pond per persoon) en zijn dus ook al weg uit Shanghai.quote:Op donderdag 22 april 2010 20:33 schreef Sally het volgende:
[..]
Daar denkt Chris Horner anders over![]()
[..]
Dat kan echter ook alleen voor RBR gelden, natuurlijk.
Maar het zal best dat er voorlopig geen plaats is op de vluchten. Er moet heel wat ingehaald worden
Zoals Schumi al zei : "Ik heb spijt dat ik niet met de prive jet ben gekomen"quote:Op donderdag 22 april 2010 21:55 schreef Atreidez het volgende:
Heleboel van die knakkers hebben toch zelf vliegtuigen.. Ik zie niet in waarom Virgin, AirAsia, King Fisher enz die vluchten niet makkelijk kunnen regelen voor hun medeconcurrenten
[..]
Je reageert op een reactie over het inrijden met een reactie over t uitrijden
Het schijnt in China niet zo eenvoudig te zijn om landingsrechten voor prive vliegtuigen te krijgen vandaar dat de meesten met commerciele airlines zijn gekomenquote:Op vrijdag 23 april 2010 00:13 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Zoals Schumi al zei : "Ik heb spijt dat ik niet met de prive jet ben gekomen"
Commerciele vluchten moeten vlucht-schema's volgen.
quote:Two Formula One Teams Still Stranded In China
Most of the Force India and HRT teams are still stranded in Shanghai, it emerged on Thursday.
Four days after the chequered flag waved at the end of the Chinese grand prix, it was reported that most teams - and the crucial F1 freight and cars - are now arriving back on European soil.
Red Bull's Christian Horner said the air travel delays due to the famous volcanic ash cloud will have little effect on the team's plans for Barcelona, while Lotus' Mike Gascoyne said planned developments for Spain will be applied "to both cars".
But a Force India spokeswoman said in Shanghai on Thursday that while the drivers are back in Europe, "the majority of the team" is still in China.
With the team owned by the Kingfisher airline magnate Vijay Mallya, she told Reuters that they are hoping for their charter to leave "at some point tomorrow".
Indian rookie Karun Chandhok also revealed that most of the HRT team is still in China, amid reports that hundreds of other F1-related personnel are in a similar situation and face waits for flights that could extend well into the weekend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |