abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80241070

Welkom in alweer deel 223 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
Eerste klas door Nederland(Deel 1) - Greavy
Eerste klas richting het Noorden(Deel 2) - Greavy
Eerste klas door Nederland: Kriskras(Deel 3) - Greavy
Harlingen (- Haven) - Greavy
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2007) )
Plan T - (Laatste update: 24-3-2010 (Excel 2003) )
======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  maandag 12 april 2010 @ 21:01:15 #2
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80241203


Presentatie Michiel ten Broek op 25 april

Op zondag 25 april houdt de NVBS afdeling Jongeren haar voorjaarsbijeenkomst in het nieuwe "NVBS Centraal" op het station van Amersfoort. Hierbij zal Michiel ten Broek, bekend van o.a. Op de Rails, OVL en het Somda-forum, een verhaal vertellen over de Flevo- en Schiphollijnen, met daarbij een doorkijkje naar het SAAL-project (Schiphol, Almere, Amsterdam, Lelystad) en de relatie met de dienstregeling en infrastructuur. In samenspraak met de zaal wordt op de historie en de toekomst ingegaan, waarbij ongetwijfeld veel interessante zaken naar voren komen.

Ook kunnen jullie zelf digitale foto's meenemen om te laten zien. Dat mag betrekking hebben op het SAAL-project, maar gewone mooie spoorfoto's zijn natuurlijk ook van harte welkom! Tot slot kan ook het nieuwe NVBS-gebouw bekeken worden. In dit gebouw zijn vele spoorgerelateerde zaken te vinden, zoals een bibliotheek met meer dan 11.000 boeken of een speciale archiefruimte met miljoenen stukken van dia's en materieeltekeningen tot treinkaartjes en trambriefkaarten. We hopen op een grote opkomst, want het zal ongetwijfeld interessant worden!

Jullie zijn vanaf 13.00 van harte welkom. De NVBS in Amersfoort is te vinden aan de stadszijde van de hoofdingang van het station. Rond 13.00 verzamelen we daar sowieso.

[ Bericht 0% gewijzigd door MREn op 12-04-2010 21:01:39 (tvs: terugvindspam) ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 12 april 2010 @ 21:01:41 #3
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_80241221
Groetjes van Sander uit het Hoge Noorden!

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 april 2010 @ 21:03:14 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80241282
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:01 schreef bork het volgende:
Groetjes van Sander uit het Hoge Noorden!

[ afbeelding ]
Tsja. tijd voor een praatje kunnen ze daar nu wel hebben vanwege de lange kering in Roodeschool
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 12 april 2010 @ 21:03:37 #5
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80241300
materieelfototerugvindposts?

"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Sport maandag 12 april 2010 @ 21:03:38 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80241302
Delfzijl zou ik zo zeggen?

edit: roodeschool dus, foutje
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 12 april 2010 @ 21:05:45 #7
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_80241366
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:03 schreef dennistd het volgende:
Delfzijl zou ik zo zeggen?

edit: roodeschool dus, foutje
juist, alle koppelingen glommen zo van die GTW's, zijn die onlangs vernieuwd?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_80241610
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:03 schreef MREn het volgende:
materieelfototerugvindposts?

[ afbeelding ]
meer ?
  maandag 12 april 2010 @ 21:15:20 #9
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80241773
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:11 schreef Yreal het volgende:

[..]

meer ?
Meet wat? ICRm-stam met 1200? Of ICRm met een 1500 er voor? Of een class66 voor een stelletje VSM-rijtuigen?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 april 2010 @ 21:15:26 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80241778
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:05 schreef bork het volgende:

[..]

juist, alle koppelingen glommen zo van die GTW's, zijn die onlangs vernieuwd?
Zou kunnen dat ze het plaatje opnieuw gespoten hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80241921
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:15 schreef MREn het volgende:

[..]

Meet wat? ICRm-stam met 1200? Of ICRm met een 1500 er voor? Of een class66 voor een stelletje VSM-rijtuigen?
Ik spot pas een paar maandjes nu.. alles dat er leuk uitziet vind ik tof. 1500 locs zijn tof
  maandag 12 april 2010 @ 21:23:22 #12
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80242109
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:18 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ik spot pas een paar maandjes nu.. alles dat er leuk uitziet vind ik tof. 1500 locs zijn tof
Snelle selectie dan:























En dat allemaal in één dag...
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Sport maandag 12 april 2010 @ 21:24:44 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80242170
Hier past maar één reactie op:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 12 april 2010 @ 21:34:37 #14
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80242551
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:24 schreef dennistd het volgende:
Hier past maar één reactie op:

Ach, er mist nog wel een hoop hoor. Nog wat stomers, een Talent van de PEG en de Blokkendoos waren er ook nog ergens.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_80242793
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:24 schreef dennistd het volgende:
Hier past maar één reactie op:
qft
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport maandag 12 april 2010 @ 21:44:58 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80243008
Woensdag mag de koninklijke trein ook weer op komen draven: Beatrix opent dat de Royal Class-tentoonstelling in het spoorwegmuseum. Aankomst daar is om 15u volgens een persbericht. Ik neem aan dat er via Hilversum gereden worden, want kopmaken met de koningin aan boord lijkt me onwaarschijnlijk.

Gezien de verkoop van de Avmz-rijtuigen die normaal aan weerszijden van de Sr10 reden krijgt ze nu trouwens gezelschap van twee mooie roze prio-rijtuigen...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 april 2010 @ 21:48:12 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80243194
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:44 schreef dennistd het volgende:
Woensdag mag de koninklijke trein ook weer op komen draven: Beatrix opent dat de Royal Class-tentoonstelling in het spoorwegmuseum. Aankomst daar is om 15u volgens een persbericht. Ik neem aan dat er via Hilversum gereden worden, want kopmaken met de koningin aan boord lijkt me onwaarschijnlijk.

Gezien de verkoop van de Avmz-rijtuigen die normaal aan weerszijden van de Sr10 reden krijgt ze nu trouwens gezelschap van twee mooie roze prio-rijtuigen...
26 april maar ff kijken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80243733
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:23 schreef MREn het volgende:

[..]

Snelle selectie dan:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En dat allemaal in één dag...
Zit stelselmatig een VIRM4+VIRM6 in de 3600, past alleen vaak niet op station Dieren. Vandaag was het echt een maandagmorgen productie, de machinist dacht dat hij maar vier bakken had ipv tien, waardoor ongeveer vier bakken niet aan het perron stond. Meestal is dit maar 0,5 bak.
pi_80243769
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:01 schreef bork het volgende:
Groetjes van Sander uit het Hoge Noorden!

[ afbeelding ]
wie was de rechtse?
zie ze elke dag elk half uur voorbijkomen hier.
Op maandag 10 mei 2010 21:57 zei Johan Derksen het volgende:
"Ik heb in mijn leven nooit zo'n grote paardenlul gezien als Abe Lenstra."
  maandag 12 april 2010 @ 22:23:59 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80245055
quote:
Op maandag 12 april 2010 21:57 schreef Brembo het volgende:

[..]

Zit stelselmatig een VIRM4+VIRM6 in de 3600, past alleen vaak niet op station Dieren. Vandaag was het echt een maandagmorgen productie, de machinist dacht dat hij maar vier bakken had ipv tien, waardoor ongeveer vier bakken niet aan het perron stond. Meestal is dit maar 0,5 bak.
Hebben machinisten op hun Railpocket dat soort dingen niet staan dan? Of kijken ze er niet op?

Overigens, afgelopen zaterdag bij een vriend thuisgeweest. Zijn vader kwam net thuis, en die werkt bij de NS. Hij had z'n Railpocket in z'n hand, dus meteen mijn OV-chipkaart gegeven met de vraag "Ben ik wel goed ingecheckt?" (Ik was met de auto, maargoed ). Het duurt ongelofelijk lang om alles op te starten... wel 5 minuten, en dan overdrijf ik niet.

Uiteindelijk kon hij me wel laten zien dat ik niet was ingecheckt, en ook wat mijn saldo is en reisgeschiedenis. De NS-stations kon hij zien, de andere reizen niet. Alleen de tijdstippen en het bijbehorende saldo. Hij vertelde ook dat hij dat alleen mag doen als de reiziger erom vraagt, i.v.m. privacy. Evenzogoed tof dat het kan.
  maandag 12 april 2010 @ 22:25:59 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80245154
Om deze vraag niet beantwoorden, dus even uit vorige topic teruggequote:
quote:
Op maandag 12 april 2010 17:38 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Thanks!

Begrijp ik nou goed dat je gewoon in de trein zat? ALs gewoon reiziger?

Ik stapte op in Zwijndrecht, en nog niet eens bij de Kijfhoek aansluiting Zuid waren ze al bij mij. Ik was op het perron opgevallen door mijn camera
En ja, ik was een gewoon, doodnormale, reiziger die zijn kaartje van eerlijk verdiende centen heeft gekocht.

Hierbij is de brief die ik ga verzenden.
verwijderd
Voor enige tips, of verbeteringen meldt het maar. Toevoegingen zijn ook welkom.

Verbeterde versie:
verbeterde versie brief

[ Bericht 8% gewijzigd door greavy op 12-04-2010 23:10:56 ]
pi_80245611
Over enkele minuten/seconden komt hier een zinnige reactie te staan


Of niet

-edit- Haal de spel, stijl en grammaticafouten er svp wel uit voor je hem print
dag
pi_80246001
quote:
Op maandag 12 april 2010 22:25 schreef greavy het volgende:
Om deze vraag niet beantwoorden, dus even uit vorige topic teruggequote:
[..]

Ik stapte op in Zwijndrecht, en nog niet eens bij de Kijfhoek aansluiting Zuid waren ze al bij mij. Ik was op het perron opgevallen door mijn camera
En ja, ik was een gewoon, doodnormale, reiziger die zijn kaartje van eerlijk verdiende centen heeft gekocht.

Hierbij is de brief die ik ga verzenden.
Klik hier voor me brief
Voor enige tips, of verbeteringen meldt het maar. Toevoegingen zijn ook welkom.
Dat de treinen reden met 2 stellen plan V is mijn inziens overbodige informatie.

Beslag mogen ze leggen. Er is verdenking van een strafbaar feit en op t gebied van wetgeving mag er beslag worden gelegd om bewijs materiaal te verschaffen. Daarbij kom iedereen mag beslag leggen ook burgers mits er bij de eerst mogelijke gelegenheid overgegaan wordt tot afgifte aan politie en/of andere OA.

Wissen mogen ze niet eisen.


Tipje: Maak het verhaal korter en simpeler. Je gaat te diep en wijsneuzerig op de situatie in. Hierdoor kun je een reactie terug verwachten die je niet wilt. Door betweterig in te gaan om de situatie roep je direct de verdenking op je dat je wel degelijk professioneel opereert ook al beweer je dat je amateur fotograaf bent.

Haal ook voor de grap je eigen adresgegevens weg en plaats die pas als je verstuurd. Nu weet iedereen waar je woont.
quote:
Ik verwacht van U een reactie binnen drie weken na dagtekening van deze brief. Indien ik geen reactie ontvang, zal ik verdere stappen ondernemen.
Wat wil je ondernemen? Er is je geen onrecht aangedaan. In je brief geef je al aan geen schade of ernstige hinder te hebben ondervonden. Je werd op je bestemming verzocht de trein te verlaten. Je bent niet vast gehouden. Er is niets in beslag genomen. Niets gewist. Alleen een dringend gesprek waarbij de afloop niet naar jouw zin verliep, omdat je geen excuus kreeg.

Op deze manier kan ik ook bij iedere vertraging ook al is hij 1 minuut verdere stappen ondernemen. Of als de conducteur een foutieve omroep doet. Enz, enz.

Blaas echt niet te hoog van de toren deze brief maakt meer een negatieve indruk dan dat je een probleem wilt aankaarten.

[ Bericht 4% gewijzigd door weps op 12-04-2010 22:58:37 ]
pi_80246192
Wat voor reactie hoop ft. wil je eigenlijk ontvangen van NS?
  maandag 12 april 2010 @ 22:52:30 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80246518
"Mijn hobby is treinen fotograferen, en om die reden fotografeer ik treinen."

No shit, sherlock. Het zou pas opvallend zijn als er "Mijn hobby is treinen fotograferen, en om die reden schilder ik gele kanaries blauw." zou staan. Verder is je brief veel te lang en ga je in op details die eigenlijk niet ter zake doen. NS weet ook wel dat het 2 V'tjes zijn.

Ook je Betreft-regel is een beetje kort. "Klacht", over? Een betere is: "Klacht m.b.t. klantvriendelijkheid Service & Veiligheidsmedewerkers"

Edit: even wat aangepast, het is nog niet helemaal af maar ik vind dit persoonlijk al iets beter.
quote:
Betreft: Klacht m.b.t. klantvriendelijkheid Service & Veiligheidsmedewerkers

Geachte heer/mevrouw,

Op 10 April 2010 ben ik met de trein vanaf station Zwijndrecht vertrokken, in de richting van Rotterdam Centraal. Dit betrof een stoptrein welke reed onder nummer 5128. Te station Zwijndrecht heb ik foto’s gemaakt van deze trein, waarbij ik een statief gebruik. Op deze foto’s staat geen personeel of andere reizigers.

Nadat ik in deze trein gestapt was vond er een kaartcontrole plaats. Hierbij waren ook vier Service & Veiligheid-medewerkers aanwezig. Deze kwamen, zonder andere reizigers te controleren, direct naar mij toe. De hoofdconducteur vroeg me om mijn vervoersbewijs, welke ik liet zien.

Hierna vroegen de Service & Veiligheidmedewerkers mij waarom ik een fotocamera heb. Hierop antwoordde ik dat ik voor mijn hobby treinen fotografeer. Dit vonden ze dan nog niet het ergste, maar omdat ik een professionele statief gebruik werd ik er van verdacht buiten toestemming van de Nederlandse Spoorwegen foto’s te maken.

Hierop vroeg men om mijn toestemmingsbewijzen. Deze kon echter niet kon tonen, omdat ik deze niet heb. Deze heb ik niet omdat mijn foto’s voor privédoeleinden zijn, niet voor communicatieve of andere journalistieke doeleinden. Dit heb ik medegedeeld aan de medewerkers, waarop ik niet geloofd werd.

Inmiddels zat de trein al bij Rotterdam Lombardijen, en er werd overlegd. De conclusie van deze medewerkers was dat ik me niet aan de regels hield. Ik heb nogmaals gepoogd een uitleg te geven, maar er werd niet naar mij geluisterd.

De medewerkers boden mij twee extra opties: beslagging op mijn bagage, wat in dit geval de geheugenkaart van mijn camera betrof. De andere optie was dat ik alle foto’s moest wissen.
Met geen van deze voorstellen ging ik akkoord, omdat er geen doorgrondde, rechtsgeldende regel voor te vinden was. Hier werd ik opnieuw in het ongelijk gesteld.

Hierna volgde een overleg onder de medewerkers, en kwam men tot de conclusie dat we in Rotterdam Centraal de trein moesten verlaten. De machinist werd niet ingelicht over dit geval, maar één van de Service en Veiligheidmedewerkers heeft extra hulp ingeroepen.

Hierop heb ik gevraagd of ze de Spoorwegpolitie erbij wilden halen, maar dat zat er niet in. Het personeel van de Nederlandse Spoorwegen kan dit zelf ook wel afhandelen, werd mij verteld. Verder werd mijn vraag, die ik herhaalde, volledig genegeerd.

Na aankomst in Rotterdam Centraal werd ik de trein uitgedirigeerd door de Service en Veiligheidmedewerkers. Op het perron stonden vier Service & Veiligheid-medewerkers klaar. De medewerkers uit mijn trein vertelden hierop het voorval, namelijk dat ik in Zwijndrecht stond te fotograferen, dat ik niet wilde luisteren en vooral eigenwijs was.

Hierop vroeg een andere medewerker mij om mijn verklaring, waarop ik dit opnieuw uitlegde: mijn hobby is treinen fotograferen.

Eén van de medewerkers op het perron – toevallig een bekende van mij – heeft de medewerkers in de trein verteld dat ze mij dit vaker hebben zien doen, en ik het zeker niet voor journalistieke- of communicatieve doeleinden gebruik. Vrijwel onmiddelijk reageerden de medewerkers uit de trein dat het toch een boete zou worden, want zonder toestemming mag dit niet, ook al is dit voor privé doeleinden.

Na een discussie van de Service & Veiligheidmedewerkers onderling is er eindelijk duidelijk geworden dat het maken van foto’s voor privédoeleinden is toegestaan. Het voorstel was hierop dat ik geen boete zou krijgen, waarop ik akkoord ging, mits de medewerkers hun excuses zouden aanbieden.

De medewerkers op het station hebben mij hierop een excuus gegeven, maar de medewerkers die met mij uit de trein kwamen zijn weggelopen zonder verder nog maar ergens een woord over uit te spreken. Een excuus kon er niet af. Dit was wat ik op zijn minst verwachtte, omdat er nogal een grove fout is begaan.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Eveneens hoop ik dat u mij binnen 3 weken na dagtekening van deze brief van een antwoord kunt voorzien. Een kopie van deze brief is eveneens verzonden naar het OV-loket.

Met vriendelijke groet,


[ Bericht 86% gewijzigd door James1988 op 12-04-2010 23:01:01 ]
  maandag 12 april 2010 @ 23:10:09 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80247355
Inmiddels staat er een verbeterde versie online.

Bedankt in ieder geval voor de tips alvast.
  maandag 12 april 2010 @ 23:12:43 #27
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_80247466
ttpu-vp
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_80247571
Heeft de NS ook dit soort materieel of alleen takel-railvoertuigen?
dag
  Redactie Frontpage / Sport maandag 12 april 2010 @ 23:22:16 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80247891
quote:
Op maandag 12 april 2010 23:14 schreef Peter het volgende:
Heeft de NS ook dit soort materieel of alleen takel-railvoertuigen?
nee, geen van allen.

Als een trein in Nederland ontspoort wordt NedTrain er bij geroepen. Die hersporen de trein waar mogelijk voordat deze weggesleept wordt. In heel uitzonderlijke gevallen worden de bakken van het spoor weggetakeld en gaat het vervoer over de weg.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_80248529
quote:
Het voorstel was hierop dat ik geen boete zou krijgen, waarop ik akkoord ging, mits de medewerkers hun excuses zouden aanbieden.
Aangezien deze mensen van de NS gewoon hun werk deden, snap ik niet waarom excuses aangeboden moest worden. En hoe je uberhaupt in de veronderstelling kon zijn dat je het recht had dit te eisen.

Verdachten krijgen van de politie toch ook geen "sorry dat we dachten dat je die moord had gepleegd".

Ik vind het frappant dat je hier zo boos over wordt, terwijl als er een voet op de bank staat er wat jou betreft direct een boete gegeven moet worden.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 12 april 2010 @ 23:43:14 #31
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80248764
quote:
Op maandag 12 april 2010 23:36 schreef Ascendancy het volgende:

[knip]

Ik vind het frappant dat je hier zo boos over wordt, terwijl als er een voet op de bank staat er wat jou betreft direct een boete gegeven moet worden.
Dat je onterecht hiervoor word benadeeld, is de reden. Er is teveel onduidelijkheid bij de S&V medewerkers, en daarom deze klacht. Daar moet verandering in komen. Zo kan ik nog wel een aantal klachten bedenken, waarbij de S&V medewerkers niet goed op de hoogte zijn van de rechten en de plichten van reizigers/hunzelf.

Dat een reiziger een boete krijgt, omdat hij/zij de voeten op de bank heeft, is dan ook een terechte boete. Dit mag volgens het reglement niet, en een HC die het door de vingers ziet, vind ik dan weer niet erg.

Deze kwestie, en wat je noemt met dat voeten op de bank, zijn dan ook totaal verschillende dingen, en ook niet met elkaar vergelijkbaar.
pi_80248862
Springer op Hilversum

  maandag 12 april 2010 @ 23:49:38 #33
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80248971
Springer in Fryslân:
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_80249110
quote:
Op maandag 12 april 2010 23:43 schreef greavy het volgende:

[..]

Dat je onterecht hiervoor word benadeeld, is de reden. Er is teveel onduidelijkheid bij de S&V medewerkers, en daarom deze klacht. Daar moet verandering in komen. Zo kan ik nog wel een aantal klachten bedenken, waarbij de S&V medewerkers niet goed op de hoogte zijn van de rechten en de plichten van reizigers/hunzelf.

Dat een reiziger een boete krijgt, omdat hij/zij de voeten op de bank heeft, is dan ook een terechte boete. Dit mag volgens het reglement niet, en een HC die het door de vingers ziet, vind ik dan weer niet erg.

Deze kwestie, en wat je noemt met dat voeten op de bank, zijn dan ook totaal verschillende dingen, en ook niet met elkaar vergelijkbaar.
De v2 die ik lees verteld een verhaaltje over hoe S&V's vervelend tegen je waren en dat ze vervolgens niet eens hun excuses aanboden.
Waar is er precies terug te vinden dat je vind dat S&V's beter opgeleidt moeten worden?

Zoals de brief nu is lijkt het enkel alsof je boos bent dat de S&V medewerkers je van iets verdachten wat je niet had gedaan en dat ze daarvoor hun excuses niet aanboden.

In een klachtenbrief vertel je beknopt wat er gebeurt is, waarom je dit niet vind kunnen en wat er beter had gekund/gemoeten. Dreigen met verdere stappen heeft geen enkel nut omdat er volgens de wet niets verkeerd is gedaan en je dus geen verdere stappen kan ondernemen behalve de NS boycotten. maar daar heb je alleen jezelf mee.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 13 april 2010 @ 08:14:48 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80252449
quote:
Op maandag 12 april 2010 23:10 schreef greavy het volgende:
Inmiddels staat er een verbeterde versie online.

Bedankt in ieder geval voor de tips alvast.
Ik heb hem een beetje herschreven, staan hier feitelijke onjuistheden in?
quote:
Nederlandse Spoorwegen
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Zwijndrecht, 12 april 2010

Betreft: Incident met S&V-medewerkers aangaande fotografie

Geachte heer/mevrouw,

Op 10 april 2010 ben ik met stoptrein 5128 van station Zwijndrecht vertrokken naar Rotterdam Centraal. Voor het instappen had ik op station Zwijndrecht enkele foto’s gemaakt van deze trein, waarbij ik een statief had gebruikt.

Nadat ik in deze trein gestapt was vond er een kaartcontrole plaats. Hierbij waren ook vier Service & Veiligheidmedewerkers (S&V-medewerkers) alsmede de conducteur aanwezig. Deze kwamen, zonder andere reizigers te controleren, direct naar mij toe, waarna de conducteur vroeg mij om mijn vervoersbewijs vroeg, dat ik vanzelfsprekend liet zien.

Vervolgens vroegen de Service & Veiligheidmedewerkers mij waarom ik een fotocamera bij mij had, waarop ik naar waarheid antwoordde ik dat ik voor mijn hobby treinen fotografeer. Vervolgens werd mij gevraagd naar een bewijs van toestemming van NS om treinen te fotograferen. Daar ik slechts hobbymatig treinen fotografeer, heb ik dit bewijs niet. Ik ben op de hoogte van uw bepalingen aangaande het voor professionele doeleinden fotograferen van treinen, en ben van mening dat mijn hobbymatige gebruik hier niet onder valt. Dit werd echter door de S&V-medewerkers niet aangenomen: in hun redenering toonde het gebruik van een statief aan dat hier sprake was van professionele fotografie.

Ondanks pogingen van mijn kant om de zaak op te helderen, bleef men volharden in dit standpunt, waardoor een grimmige sfeer ontstond: de medewerkers boden mij twee opties: beslaglegging op de de geheugenkaart van mijn camera of het wissen van alle foto's op deze geheugenkaart. Ik kon echter met geen van beide opties akkoord gaan, aangezien ik van mening was geheel volgens de regels te handelen.

Na enig overleg tussen uw medewerkers, werd ik gesommeerd de trein op station Rotterdam Centraal te verlaten, alwaar bleek dat men versterking in de vorm van een aantal andere S&V-medewerkers had ingeroepen. Mijn voorstel was de Spoorwegpolitie te vragen een oordeel te geven, hier werd echter negatief opgereageerd. De S&V-medewerkers uit de trein melden aan hun collega op het perron dat ik op station Zwijndrecht stond te fotograferen, dat ik niet wilde luisteren en vooral eigenwijs was. Vervolgens ontstond een korte discussie, waarna één van de medewerkers op het perron – toevallig een bekende van mij –de andere S&V-medewerkers kon vertellen dat ik inderdaad hobbymatig treinen fotografeer, en ik het zeker niet voor journalistieke- of communicatieve doeleinden gebruik. Vrijwel onmiddellijk reageerden de S&V-medewerkers uit de trein dat het toch een boete zou worden, want zonder toestemming fotograferen zou hoe dan ook niet toegestaan zijn, ook al is dit voor privé doeleinden.

Na een discussie van de S&V-medewerkers onderling is uiteindelijk duidelijk geworden dat het maken van foto’s voor privédoeleinden is toegestaan. Het voorstel was hierop dat ik geen boete zou krijgen, waarop ik akkoord ging, ik verlangde hierbij wel dat de S&V-medewerkers hun excuses zouden aanbieden. De medewerkers op het station hebben mij hierop inderdaad excuses aangeboden, de medewerkers die met mij uit de trein kwamen zijn helaas zonder nog iets te zeggen weggelopen.

Al met al meen ik door uw S&V-personeel uitermate onheus te zijn bejegend. Niet alleen is er onterecht aangenomen dat het gebruik van een statief voor fotografie direct inhoudt dat men professioneel fotografeert, ook is op schandelijke wijze gedreigd met inbeslagname van persoonlijke eigendommen en het geven van een boete. Daarbij meende men mijn gedrag te moeten bestempelen als “eigenwijs” terwijl ik hier volledig in mijn recht sta. Het gehele voorval geeft blijk van een gebrek aan kennis van de eigen regels bij uw eigen personeel. De term “Service” is voor deze personeelsleden klaarblijkelijk te hoog gegrepen.

Graag verlang ik van u een reactie op dit voorval, alsmede schriftelijke excuses van de betrokken S&V-medewerkers die op 10 april 2010 dienst hadden op trein 5128. Een kopie van deze brief is verzonden aan het OV-loket.

Met vriendelijke groet,


[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 13-04-2010 08:19:57 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 13 april 2010 @ 08:16:14 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80252465
quote:
Op maandag 12 april 2010 23:53 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

De v2 die ik lees verteld een verhaaltje over hoe S&V's vervelend tegen je waren en dat ze vervolgens niet eens hun excuses aanboden.
Waar is er precies terug te vinden dat je vind dat S&V's beter opgeleidt moeten worden?
Nergens, nu wel.
quote:
Zoals de brief nu is lijkt het enkel alsof je boos bent dat de S&V medewerkers je van iets verdachten wat je niet had gedaan en dat ze daarvoor hun excuses niet aanboden.
Terechte boosheid, er is gedreigd met inbreuk op de persoonlijke levenssfeer en een boete terwijl dit geheel onterecht was.
quote:
In een klachtenbrief vertel je beknopt wat er gebeurt is, waarom je dit niet vind kunnen en wat er beter had gekund/gemoeten. Dreigen met verdere stappen heeft geen enkel nut omdat er volgens de wet niets verkeerd is gedaan en je dus geen verdere stappen kan ondernemen behalve de NS boycotten. maar daar heb je alleen jezelf mee.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80252685

Treinen zijn lief! Ik heb in een trein geslapen

[ Bericht 5% gewijzigd door melanie_the_miss op 13-04-2010 08:46:37 ]
Voices tell me I'm the shit.
pi_80252825
quote:
Op maandag 12 april 2010 22:25 schreef greavy het volgende:
Om deze vraag niet beantwoorden, dus even uit vorige topic teruggequote:
[..]

Ik stapte op in Zwijndrecht, en nog niet eens bij de Kijfhoek aansluiting Zuid waren ze al bij mij. Ik was op het perron opgevallen door mijn camera
En ja, ik was een gewoon, doodnormale, reiziger die zijn kaartje van eerlijk verdiende centen heeft gekocht.

Hierbij is de brief die ik ga verzenden.
verwijderd
Voor enige tips, of verbeteringen meldt het maar. Toevoegingen zijn ook welkom.

Verbeterde versie:
verbeterde versie brief
In dat geval nogal kansloos... Als ik met een bos bloemen in de trein stap ben ik dan een professioneel bloemist die bloemen gaat verkopen?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  dinsdag 13 april 2010 @ 08:40:43 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80252826
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 08:32 schreef melanie_the_miss het volgende:
[ afbeelding ]
Treinen zijn lief! Ik heb in een trein geslapen
Met Mvdlubbe!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80252884
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 08:40 schreef Duvel het volgende:

[..]

Met Mvdlubbe!
Ik ontken! Die was er alleen om de foto te maken joh!
Tevens gaat het over de trein, niet over de personen.
Voices tell me I'm the shit.
  dinsdag 13 april 2010 @ 08:50:54 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80252998
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 08:44 schreef melanie_the_miss het volgende:

[..]

Ik ontken! Die was er alleen om de foto te maken joh!
Jaja! Wel een langzame zelfontspanner dan!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 13 april 2010 @ 08:51:35 #42
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80253012
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 08:44 schreef melanie_the_miss het volgende:

[..]

Tevens gaat het over de trein, niet over de personen.
Ja, vertel eens wat over die trein dan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_80253089
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 08:51 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, vertel eens wat over die trein dan?
In het kader van een kunstproject heeft Atelier van Lieshout uit Rotterdam een goederenwagon van Museumspoorlijn S·T·A·R omgebouwd tot een pionierswagen, een geromantiseerde verwijzing naar de sobere en harde tijden van de eerste veenpioniers, de ontginners van het veenlandschap.
Hij staat in Stadskanaal en je kan m ook laten verplaatsen! Het is keigezellig, wel koud water en geen stroom.
De wc is een houten zitting met hooi
Heel leuk!
Voices tell me I'm the shit.
  dinsdag 13 april 2010 @ 08:58:36 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80253161
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 08:55 schreef melanie_the_miss het volgende:

[..]

In het kader van een kunstproject heeft Atelier van Lieshout uit Rotterdam een goederenwagon van Museumspoorlijn S·T·A·R omgebouwd tot een pionierswagen, een geromantiseerde verwijzing naar de sobere en harde tijden van de eerste veenpioniers, de ontginners van het veenlandschap.
Hij staat in Stadskanaal en je kan m ook laten verplaatsen! Het is keigezellig, wel koud water en geen stroom.
De wc is een houten zitting met hooi
Heel leuk!
Dat klinkt wel tof ja! Staat dat ding er nog steeds?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 13 april 2010 @ 09:00:37 #45
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80253201
Tegenstrijdige berichten hier.. De één zegt niet te beknopt opgaan in de situatie, de ander zegt weer van wel.. Maar die van Duvel is wel netjes gemaakt, zeker meer ervaring ?

Zometeen de brief maar printen, en dan op de bus doen (met die verbeteringen van Duvel)
pi_80253208
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 08:58 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat klinkt wel tof ja! Staat dat ding er nog steeds?
Ik was er met pasen dus neem aan van wel!
Ook nog een ritje gemaakt met een oude dieselloc naar veendam
Ik ga in de zomer denk ik nog eens en dan laten verplaatsen
Voices tell me I'm the shit.
pi_80253507
Tussen alle brieven en liefdesrelaties op de rails door:

Weet iemand waar die vreemde geur op 's Hertogenbosch vandaan komt? Ik kan het niet anders omschrijven dan ranzig geworden salami. Het is er niet elke dag te ruiken dus ik vermoed dat het uit een nabij gelegen fabriek komt.

Geef mij maar de geur van de DE branderij op Utrecht CS.
  Moderator dinsdag 13 april 2010 @ 09:33:43 #48
155227 crew  Guppy
dus
pi_80253953
Hoi treintjes
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 13 april 2010 @ 09:38:45 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80254072
Gupps
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator dinsdag 13 april 2010 @ 09:42:29 #50
155227 crew  Guppy
dus
pi_80254173
Fles

Hoe gaat het met jou? En de revalidatie?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 13 april 2010 @ 09:43:46 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80254212
Kom ik dit tegen:
quote:
Zweedse treinen vertraagd door porno kijkende spoormedewerker
donderdag 8 april 2010

Een spoorwegmedewerker van de Zweedse spoorbeheerder (Banverket) heeft tijdens zijn werk diverse malen porno gekeken. Daardoor kon jij zijn werk niet goed uitoefenen en liepen treinen vertraging op. Dat melden diverse media. De 52-jarige werd al op de vingers getikt en komt er opnieuw vanaf met een waarschuwing.
Lees hier meer op Treinreiziger

pi_80254227
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 08:32 schreef melanie_the_miss het volgende:
Treinen zijn lief!
Ja!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 april 2010 @ 09:47:45 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80254312
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 09:43 schreef greavy het volgende:
Kom ik dit tegen:
[..]

Lees hier meer op Treinreiziger

ROFL
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 13 april 2010 @ 09:51:57 #54
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80254419
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 09:42 schreef Guppyfriend het volgende:
Fles

Hoe gaat het met jou? En de revalidatie?
Steeds beter gelukkig Binnenkort ga ik weer in mn eigen hok wonen Net op tijd vordat het mooie weer begint

En met jou?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 13 april 2010 @ 10:00:33 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80254645
Banverket is wel een toffe naam, eigenlijk. Dunno why.
  dinsdag 13 april 2010 @ 10:13:21 #56
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_80254937
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 09:00 schreef greavy het volgende:
Tegenstrijdige berichten hier.. De één zegt niet te beknopt opgaan in de situatie, de ander zegt weer van wel.. Maar die van Duvel is wel netjes gemaakt, zeker meer ervaring ?

Zometeen de brief maar printen, en dan op de bus doen (met die verbeteringen van Duvel)
daar zaten trouwens 2 foutjes in.

waarna de conducteur vroeg mij om mijn vervoersbewijs vroeg
waarop ik naar waarheid antwoordde ik dat ik voor mijn hobby treinen fotografeer
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 13 april 2010 @ 10:20:15 #57
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80255087
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 10:13 schreef bork het volgende:

[..]

daar zaten trouwens 2 foutjes in.

waarna de conducteur vroeg mij om mijn vervoersbewijs vroeg
waarop ik naar waarheid antwoordde ik dat ik voor mijn hobby treinen fotografeer

Je hebt gelijk, heb het maar even aangepast


Zijn er hier nog mensen die 30 april richting Vlaardingen gaan, om een ritje met de stoomtrein Vlaardingen Centrum - Hoek van Holland Haven te doen? Ik ben er zeker bij, en misschien wel meer dan één ritje
Dit wordt gereden door 2 locomotieven, 2 tenders, en 5x 2e en 3e klasse rijtuigen waarvan één voorzien is van buffet

[ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 13-04-2010 10:25:22 ]
  dinsdag 13 april 2010 @ 10:30:35 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80255395
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 10:13 schreef bork het volgende:

[..]

daar zaten trouwens 2 foutjes in.

waarna de conducteur vroeg mij om mijn vervoersbewijs vroeg
waarop ik naar waarheid antwoordde ik dat ik voor mijn hobby treinen fotografeer
OK, overheen gelezen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator dinsdag 13 april 2010 @ 11:22:44 #59
155227 crew  Guppy
dus
pi_80257190
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 09:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Steeds beter gelukkig Binnenkort ga ik weer in mn eigen hok wonen Net op tijd vordat het mooie weer begint

En met jou?
Fijn!! Gefeliciteerd!!

Hier is ook alles fijn. Nog elke dag met de trein op en naar van Arnhem naar Utrecht naar m'n werk Daardoor helaas wel iets minder genieten van het weer, maar ach. Er zijn ergere dingen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_80257809
Ja hoi.

Leyenseweg wilde gister weer eens niet, rot overgang.
  dinsdag 13 april 2010 @ 12:04:19 #61
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80258790
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 09:13 schreef Fixers het volgende:

Geef mij maar de geur van de DE branderij op Utrecht CS.
Ik ruik meestal alleen die andere branderij: de BK.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 13 april 2010 @ 12:05:12 #62
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80258827
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 08:55 schreef melanie_the_miss het volgende:

[..]

In het kader van een kunstproject heeft Atelier van Lieshout uit Rotterdam een goederenwagon van Museumspoorlijn S·T·A·R omgebouwd tot een pionierswagen, een geromantiseerde verwijzing naar de sobere en harde tijden van de eerste veenpioniers, de ontginners van het veenlandschap.
Hij staat in Stadskanaal en je kan m ook laten verplaatsen! Het is keigezellig, wel koud water en geen stroom.
De wc is een houten zitting met hooi
Heel leuk!
Vergelijkbaar verhaal: http://www.nvbs.com/jongeren/klusweekend.htm
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_80259263
leuke foto's!
pi_80259654
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 11:38 schreef Crientj het volgende:
Ja hoi.

Leyenseweg wilde gister weer eens niet, rot overgang.
Maakt 'm wel héél erg failsafe qua ongelukken
  dinsdag 13 april 2010 @ 13:35:43 #65
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80261715
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 12:18 schreef MarkoAlmelo het volgende:
leuke foto's!
Als je daar van houdt, moet je eens in Enschede komen kijken. Daar wordt elke maand een bijeenkomst georganiseerd waar je 2 uur lang alleen maar treinen kan kijken. En dat met zo'n 20 man die vooral over treinen praten, en dat onder genot van een kopje koffie of thee en een koekje.

Volgende week woensdag ligt de focus niet zo zeer op treinen, maar op werkzaamheden. Dus veel foto's van onderhoud en brugvervangingen enzo. http://www.nvbs.com/Afdel(...)g=Twente#21april2010

[ Bericht 0% gewijzigd door MREn op 13-04-2010 15:34:31 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 13 april 2010 @ 15:31:42 #66
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80266227
Fles, heb je dit naambordje al:


Deze staat te Arnhem Zuid. Misschien al vervangen, maar deze tegengekomen op 2 April.
  dinsdag 13 april 2010 @ 15:35:22 #67
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80266355
Er is ook een bord waar aan de ene kan 'De Eschmarke' staat en op de andere kant 'Enschede-De Eschmarke'.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 13 april 2010 @ 15:38:01 #68
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80266468
Oh, die moet ik ook maar eens opzoeken.. Ben er al eens langsgekomen, maar nooit opgevallen..

--

Klikje
Kwam deze foto net tegen op Somda, wel een vreemde combi zo. De middelste rijtuig is een koninklijk rijtuig, de andere 2 gewone prio's (vingerverf rijtuigen).
  dinsdag 13 april 2010 @ 15:51:17 #69
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_80267080
Vooral opvallend dat het B-bakken zijn en geen A-bakken.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_80267170
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 10:20 schreef greavy het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, heb het maar even aangepast


Zijn er hier nog mensen die 30 april richting Vlaardingen gaan, om een ritje met de stoomtrein Vlaardingen Centrum - Hoek van Holland Haven te doen? Ik ben er zeker bij, en misschien wel meer dan één ritje
Dit wordt gereden door 2 locomotieven, 2 tenders, en 5x 2e en 3e klasse rijtuigen waarvan één voorzien is van buffet
Ik woon in Vlaardingen, misschien dat ik wel even ga kijken dan
  dinsdag 13 april 2010 @ 16:18:46 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80268386
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 15:31 schreef greavy het volgende:
Fles, heb je dit naambordje al:

[ afbeelding ]
Deze staat te Arnhem Zuid. Misschien al vervangen, maar deze tegengekomen op 2 April.
Staat ook op o.a. Opheusden en Utrecht Overvecht
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_80269732
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 15:51 schreef MREn het volgende:
Vooral opvallend dat het B-bakken zijn en geen A-bakken.
Moet de rest van de koninklijke familie maar 2e klasse gaan zitten, gelukkig zitten daar prullenbakken niet in de weg .
pi_80273616
Sta ik net op de lelylaan te wachten. Nou is dat peron een groot blok beton, ook geen grind. Komt de benelux langs.

GODVERDEKLORE , wat een herrie

Als dat door mijn achtertuin kwam zou ik oook boos worden
  dinsdag 13 april 2010 @ 18:32:00 #74
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80273789
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 15:51 schreef MREn het volgende:
Vooral opvallend dat het B-bakken zijn en geen A-bakken.
Misschien hebben die een mooiere tekening? Het geheel is nu symmetrisch...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 13 april 2010 @ 18:34:51 #75
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80273895
Hee moet je nou eens kijken wat ik vandaag tegenkwam





Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 april 2010 @ 18:36:27 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80273957
Die staan goed in de collectie

Hoeveel van die oude bordjes heb je al?
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 13 april 2010 @ 18:41:42 #77
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80274112
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 18:36 schreef Peterselieman het volgende:
Die staan goed in de collectie

Hoeveel van die oude bordjes heb je al?
Van Nederland 138. Alternatieve en historische bij elkaar. Dus ook de dakletters van Utrecht Terwijde, de grote neonbakken van Bijlmer Arena, de tegelmozaïekjes van Kropswolde en Gilze-Rijen, de muurschilderingen van Santpoort-Zuid, en allerhande dingen langs museumlijnen (Haaksbergen, Amstelveen, Wognum-Nibbixwoud, dat soort spul).
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 13 april 2010 @ 18:46:49 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80274284
Ik heb zo'n bord in oude stijl met als tekst "FIETSENSTALLING VOOR NSREIZIGERS". Ja, zonder spatie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:24:42 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_80275727
Och ja, wat doe je op zoeen stralende dag, als je werkgever je toch nog niet nodig heeft hmm? Je gaat maar weer eens een ritje maken. Hier om te beginnen een Virmpje op doorreis richting Randstad, door Veenendaal-De Klomp.



Vervolgens in Arnhem: Het neusje van de zalm op het gebied van rollend materieel, gebroederlijk samen met de moeder aller schandvlekken van de Nederlandse spoorwegarchitectuur.



Ook in Arnhem: Een Syntus-buffeltje richting Doetinchem voor het gebouw van Arcadis.



En even later een goederentrein richting Duitsland.



In Winterswijk werd er een beetje op en neer gereden met de 186, helaas achter wat lelijk hekwerk.



Wat verderop in Winterswijk staat het voormalige GOLS-station, tegenwoordig het onderkomen van de collctie van de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek.



Tenslotte op de terugweg richting Zutphen: Niet storen, ik lees de krant



Enjoy

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 13-04-2010 19:35:27 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_80278087
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 15:38 schreef greavy het volgende:
Oh, die moet ik ook maar eens opzoeken.. Ben er al eens langsgekomen, maar nooit opgevallen..

--

Klikje
Kwam deze foto net tegen op Somda, wel een vreemde combi zo. De middelste rijtuig is een koninklijk rijtuig, de andere 2 gewone prio's (vingerverf rijtuigen).
Erg mooie foto.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_80280176

Als alles goed gaat zal morgen Hare Majesteit Koningin Beatrix in het Spoorwegmuseum in Utrecht de tentoonstelling "Royal Class, vorstelijk reizen" openen. Vandaag werden er enkele zogenaamde conditieritten rond Utrecht gereden. Toen een collega met de stoptrein naar Utrecht was vertrokken, ontving ik een sms van hem dat het koninklijk rijtuig van Beatrix ingeklemd tussen 2 loks serie 1700 en 2 Prio-rijtuigen onderweg was van Blauwkapel naar Hilversum. Met een flinke sprint vanaf het kantoor naar het bos bij Hilversum Sportpark, passeerde de trein al vrij snel en is bovenstaande foto het resultaat.
  dinsdag 13 april 2010 @ 21:11:56 #82
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_80280450
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 21:04 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Als alles goed gaat zal morgen Hare Majesteit Koningin Beatrix in het Spoorwegmuseum in Utrecht de tentoonstelling "Royal Class, vorstelijk reizen" openen. Vandaag werden er enkele zogenaamde conditieritten rond Utrecht gereden. Toen een collega met de stoptrein naar Utrecht was vertrokken, ontving ik een sms van hem dat het koninklijk rijtuig van Beatrix ingeklemd tussen 2 loks serie 1700 en 2 Prio-rijtuigen onderweg was van Blauwkapel naar Hilversum. Met een flinke sprint vanaf het kantoor naar het bos bij Hilversum Sportpark, passeerde de trein al vrij snel en is bovenstaande foto het resultaat.
mooi sprintje met een mooi resultaat!

Ik wilde ook wel maar lag ziek in bed en in huis te wezen .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_80280668
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 21:04 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Als alles goed gaat zal morgen Hare Majesteit Koningin Beatrix in het Spoorwegmuseum in Utrecht de tentoonstelling "Royal Class, vorstelijk reizen" openen. Vandaag werden er enkele zogenaamde conditieritten rond Utrecht gereden. Toen een collega met de stoptrein naar Utrecht was vertrokken, ontving ik een sms van hem dat het koninklijk rijtuig van Beatrix ingeklemd tussen 2 loks serie 1700 en 2 Prio-rijtuigen onderweg was van Blauwkapel naar Hilversum. Met een flinke sprint vanaf het kantoor naar het bos bij Hilversum Sportpark, passeerde de trein al vrij snel en is bovenstaande foto het resultaat.
Dat vind ik eigenlijk de mooiste trein die er op dit moment rondrijdt.. niet in de laatste plaats omdat die locs opeens zo ontzettend schoon zijn
  dinsdag 13 april 2010 @ 21:29:57 #84
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80281422
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 21:04 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Als alles goed gaat zal morgen Hare Majesteit Koningin Beatrix in het Spoorwegmuseum in Utrecht de tentoonstelling "Royal Class, vorstelijk reizen" openen. Vandaag werden er enkele zogenaamde conditieritten rond Utrecht gereden. Toen een collega met de stoptrein naar Utrecht was vertrokken, ontving ik een sms van hem dat het koninklijk rijtuig van Beatrix ingeklemd tussen 2 loks serie 1700 en 2 Prio-rijtuigen onderweg was van Blauwkapel naar Hilversum. Met een flinke sprint vanaf het kantoor naar het bos bij Hilversum Sportpark, passeerde de trein al vrij snel en is bovenstaande foto het resultaat.
Mooie foto, mooie omgeving, maar het lijkt net alsof de loc vervormd is?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport dinsdag 13 april 2010 @ 21:36:00 #85
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80281762
Hij is gepoetst, dat zal het vreemde wel zijn
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 13 april 2010 @ 22:57:57 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80287180
Railion // DB Schenker (of hoe heten ze tegenwoordig?) hebben er ook 2 maal 1600-ers bij die erg schoon zijn. De 1609 en de 1621. Dat is (vaak) een uniek iets bij deze treinen, welke meestal cargo rijden
  Redactie Sport dinsdag 13 april 2010 @ 23:16:05 #87
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80288023
Zijn dat nou niet net twee 1600'en die van ACTS?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport dinsdag 13 april 2010 @ 23:17:49 #88
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80288104
Met dit mooie weer en de vrijheidstrein in Twente kon ik het niet laten vanmiddag af te reizen naar Zenderen (Borne-Almelo) om daar wat foto's te maken:


Plan T 520
Vrijheidstrein als sprinter onderweg naar Enschede, te Zenderen


189 208
Melnik-shuttle onderweg naar Bentheim, te Zenderen


ICM 4244
Intercity naar Enschede, te Zenderen


6416
Met Facns'en met grind onderweg naar Almelo, te Zenderen


189 029
Met de lege PON-trein onderweg naar Bentheim, te Zenderen


Plan T 520
Vrijheidstrein als sprinter onderweg naar Apeldoorn, te Zenderen


SGMm 2964
Sprinter naar Enschede, te Zenderen


ICMm 4045
Intercity richting Almelo, te Zenderen


BR186 2818
Met de Volvo-trein naar België, te Zenderen


1739
Onderweg met de intercity uit Berlijn, te Zenderen

Meer foto's op spoornieuws.nl
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_80290796
Leuke foto´s hoor Dennis, en natuurlijk ook Bjòrn en Flash..
Op http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=109794 is een video reportage te zien van de Vrijheidstrein!
pi_80291940
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 21:04 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Als alles goed gaat zal morgen Hare Majesteit Koningin Beatrix in het Spoorwegmuseum in Utrecht de tentoonstelling "Royal Class, vorstelijk reizen" openen. Vandaag werden er enkele zogenaamde conditieritten rond Utrecht gereden. Toen een collega met de stoptrein naar Utrecht was vertrokken, ontving ik een sms van hem dat het koninklijk rijtuig van Beatrix ingeklemd tussen 2 loks serie 1700 en 2 Prio-rijtuigen onderweg was van Blauwkapel naar Hilversum. Met een flinke sprint vanaf het kantoor naar het bos bij Hilversum Sportpark, passeerde de trein al vrij snel en is bovenstaande foto het resultaat.
Ik had dat ding nog nooit gezien sinds het rijtuig is omgebouwd, maar nu kwam ik hem als treinreiziger twee keer tegen op 1 dag. Erg toevallig
pi_80291941
Maandagmiddag 13 april moest ik van Amsterdam naar Rotterdam en heb dit gedaan met de Fyra. Het betrof trein 1054 vertrek 17:26 (Asd), 17:40 (Shl) naar Rotterdam.

Tussen Schiphol en Rotterdam ben ik een keer door de trein gelopen om te tellen hoeveel reizigers er inzaten. Al het personeel, enqueteurs en mij niet meegerekend kwam ik uit op exact 225 reizigers. Uitgaande van ongeveer 480 zitplaatsen was de bezettingsgraad van deze spitstrein dus 47%.
  woensdag 14 april 2010 @ 06:48:09 #92
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80292434
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 23:16 schreef dennistd het volgende:
Zijn dat nou niet net twee 1600'en die van ACTS?
Je hebt gelijk, ze zijn van ACTS
  woensdag 14 april 2010 @ 07:34:16 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80292630
Er zijn weer een paar nieuwe foto's van het ongelukje te Watergraafsmeer met ICL beschikbaar:
Klik hier om ze te bekijken
Foto's door een NedTrain medewerker gemaakt.
  woensdag 14 april 2010 @ 07:44:38 #94
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_80292704
quote:
Op woensdag 14 april 2010 07:34 schreef greavy het volgende:
Er zijn weer een paar nieuwe foto's van het ongelukje te Watergraafsmeer met ICL beschikbaar:
Klik hier om ze te bekijken
Foto's door een NedTrain medewerker gemaakt.
Met toestemming van de NS?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 14 april 2010 @ 08:18:01 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_80293005
quote:
Op woensdag 14 april 2010 02:28 schreef busfoto.nl het volgende:
Maandagmiddag 13 april moest ik van Amsterdam naar Rotterdam en heb dit gedaan met de Fyra. Het betrof trein 1054 vertrek 17:26 (Asd), 17:40 (Shl) naar Rotterdam.

Tussen Schiphol en Rotterdam ben ik een keer door de trein gelopen om te tellen hoeveel reizigers er inzaten. Al het personeel, enqueteurs en mij niet meegerekend kwam ik uit op exact 225 reizigers. Uitgaande van ongeveer 480 zitplaatsen was de bezettingsgraad van deze spitstrein dus 47%.
Hoax!

Alhoewel, nee, het kan wel. Abonnementshouders met een jaartrajectabonnement Amsterdam - Rotterdam, of met een jaarnetkaart, kunnen gratis met Fyra reizen tot 1 september. Ik denk dus dat het meerendeel van die 225 reizigers helemaal geen toeslag heeft gekocht omdat ze toch al een abonnement hebben.

Zo krijg je de bezetting wel hoger ja
  woensdag 14 april 2010 @ 14:47:07 #96
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80305200
Gister zat er SGMm in de 5000, heb hem zelf gezien in de 5060.. Normaal is dit DD-AR (en regelmatig ook met een mDDM stuurstand erbij).
Vandaag (opnieuw) SGMm in de 5000 gezien.. Nieuwe trend van de NS?

[ Bericht 39% gewijzigd door greavy op 14-04-2010 14:54:01 ]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 april 2010 @ 14:50:01 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_80305315
quote:
Op woensdag 14 april 2010 14:47 schreef greavy het volgende:
Gister zat er SGMm in de 5000, heb hem zelf gezien in de 5060.. Normaal is dit DD-AR (en regelmatig ook met een mDDM stuurstand erbij).
Vandaag (opnieuw) SGMm in de 5000 gezien.. Nieuwe trend van de NS?
Zal wel door het wijzigingsblad gekomen zijn dat maandag van kracht is geworden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 14 april 2010 @ 14:51:06 #98
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_80305356
Volgens de materieelinzet zou het DDAR moeten zijn, maar in de sprinter Apeldoorn - Enschede hoort ook alleen SGMm te rijden en dat is ook vaak ICM.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 14 april 2010 @ 14:55:03 #99
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_80305486
quote:
Op woensdag 14 april 2010 14:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zal wel door het wijzigingsblad gekomen zijn dat maandag van kracht is geworden
WBL 12 April geeft aan mDDM (dus met mDDM stuurstand erbij) of DD-AR (met een loc). Maar het is natuurlijk niet altijd vast, dat. Wisselt wel vaker. Maandag reed er eveneens al SGMm rond.

Daarnaast:

En er gaat weer massaal DM'90 aan de kant bij de NS..
Alleen al te Hengelo staan er 7 stellen terzijde, en dan heb je nog Zwolle waar ze óók terzijde staan.
Totaal staan er rond de 18 stellen terzijde (ga het even verder uitpluizen binnenkort)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')