abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55803450
Afgelopen woensdag:

Bestuurder "dacht" dat ie er wel langs kon, dit kon dus duidelijk niet.
De bestuurder kreeg als reactie hierop een rijverbod opgelegd.






En toen de afhandeling nog bezig was, was er al iemand tegen een tram op het Damrak gelopen. Deze werd per ambu afgevoerd.
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:58:40 #153
141482 Q.
JurassiQ
pi_57831065
Vandaag in Utrecht/Nieuwegein gearriveerd live from Wenen:

For great justice!
  vrijdag 4 april 2008 @ 19:32:43 #154
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_57834871
Nog een tweetal foto's:





Foto's door Maurits Vink, meer op BusFoto.nl
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
pi_57835767
Ik dacht dat ze met paar jaar oude bakken uit Wenen wouden gaan rijden
Maar dit had ik niet verwacht moeten trouwens wel verhoogd worden die uitstap zo te zien(geen trapje meer)
............................
  vrijdag 4 april 2008 @ 20:15:13 #156
141482 Q.
JurassiQ
pi_57835786
Wel een verschil met de gewone trams. Zijn ze niet erg smal vergeleken met de sneltrams?
For great justice!
  vrijdag 4 april 2008 @ 20:16:40 #157
141482 Q.
JurassiQ
pi_57835816
Ik heb er wel eens ingezeten in Wenen, pittige dingen in ieder geval wel. Wel weinig zitplaatsen. Die moet je echt niet op te lange afstanden inzetten, zou er geen half uur vanaf Zenderpark in willen zitten.
For great justice!
pi_57836261
Nee, het is meer voor "tijdelijk" wat wel een paar jaar zou kunnen worden. Wel leuk, weer andere trams in Nederland.
  vrijdag 4 april 2008 @ 21:28:02 #159
176916 Karrs
2007-2017
pi_57837604
Waarom zijn die trams er?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  vrijdag 4 april 2008 @ 21:29:34 #160
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_57837651
Spitsversterking tussen Transferium Westraven en Utrecht Centraal, aan de deuren moet nog wat worden gedaan, die kunnen bij de perrons niet open namelijk, daar zijn de deuren te laag voor, of de perrons te laag
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
  vrijdag 4 april 2008 @ 21:40:29 #161
141482 Q.
JurassiQ
pi_57837941
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 21:29 schreef Battlefan het volgende:
Spitsversterking tussen Transferium Westraven en Utrecht Centraal, aan de deuren moet nog wat worden gedaan, die kunnen bij de perrons niet open namelijk, daar zijn de deuren te laag voor, of de perrons te laag
Op OVL wordt nu gezegd dat ze ook lage perrons willen aanleggen. Lijkt me vooral op CS en Moreelsepark behoorlijk onmogelijk.
For great justice!
  vrijdag 4 april 2008 @ 21:52:05 #162
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_57838277
Het AD spreekt over het aanpassen van de deuren, dat lijkt me iets makkelijker. Al zouden ze dan ook verhoogt moeten worden, omdat je anders je hoofd stoot
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
  zondag 6 april 2008 @ 12:27:11 #163
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_57866342
Ze zijn tijdelijk om idd de spitsproblematiek op te lossen en om te kijken of dit type tram wat is. Deze is trouwens pas een jaartje of 5 oud. In Wenen hoeft men niet elke paar jaar een nieuw ontwerp. Ze hanteren gewoon het oude ontwerp, maar wel met nieuwe techniek eronder. Ben overigens benieuwd of xx 'm nog gaat bestickeren, zou wel netjes zijn op zich.

Die Mulhouse tram is overigens nog steeds niet zeker. Men zit nog te soepbatten over de kosten en de functionaliteit.

Overigens, als blijkt dat deze Weense trams succesvol zijn, worden er meer aangekocht cq gehuurd. Reden: het duurt 4 jaar om nieuwe trams te krijgen, dus men zoekt nu naar occasions om het gat te vullen tussen de verhoogde reizigersstroom en de instroom van echt nieuw materieel.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_57873893
quote:
Op zondag 6 april 2008 12:27 schreef zwahiel het volgende:
Deze is trouwens pas een jaartje of 5 oud.
Ik las in AD iets ander maar zijn natuurlijk trams uit soorten bouw jaren als ze uiteindelijk hier komen.
quote:
De Oostenrijkse trams zijn zeventien jaar oud (vijf jaar jonger dan de Utrechtse) en kunnen met gemak nog eens zeventien jaar mee.
Bron
Wel interessant nieuws bericht.
Maar denk dat pas echte nieuwe trams komen als die nu rijden te oude worden.
Zal wel komen als nieuwe (ondergrondse) tramhalte af is op Utrecht CS, kunnen ze meteen lagere halte maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 06-04-2008 19:02:24 ]
............................
pi_57874424
Wat een chaos op Amsterdam CS met die trams die een soort van boogje om het bouwterein gaan maken.
  zondag 6 april 2008 @ 19:23:07 #166
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_57874742
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:43 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ik las in AD iets ander maar zijn natuurlijk trams uit soorten bouw jaren als ze uiteindelijk hier komen.
[..]

Bron
Wel interessant nieuws bericht.
Maar denk dat pas echte nieuwe trams komen als die nu rijden te oude worden.
Zal wel komen als nieuwe (ondergrondse) tramhalte af is op Utrecht CS, kunnen ze meteen lagere halte maken.
opmerkelijk aangezien op RTV Utrecht iemand van XX aan het woord was die aangaf dat dit stel pas 5 jaar oud was, en dat nieuwe bestellen 4 jaar zou duren. "Zo winnen we 9 jaar" was zijn quote.

De trams die er nu rijden kunnen met gemak nog 15 jaar mee. Ze hebben een complete overhaul gehad en zijn compleet opgeknapt. Alleen zijn ze over een paar jaar afgeschreven. Dan zouden er nieuwe trams moeten komen. Als er al afgeschreven is en de bedragen zijn daadwerkelijk blijven liggen hiervoor... Wilde gok van niet namelijk.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  zondag 6 april 2008 @ 19:35:21 #167
141482 Q.
JurassiQ
pi_57874979
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:43 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ik las in AD iets ander maar zijn natuurlijk trams uit soorten bouw jaren als ze uiteindelijk hier komen.
[..]

Bron
Wel interessant nieuws bericht.
Maar denk dat pas echte nieuwe trams komen als die nu rijden te oude worden.
Zal wel komen als nieuwe (ondergrondse) tramhalte af is op Utrecht CS, kunnen ze meteen lagere halte maken.
Er komt geen ondergrondse tramhalte op CS, zou ook heel onverstandig zijn met het oog op verdere vertrammingen binnen de stad die er bijna zeker gaan komen, denk na lijn 12s aan lijn 11 en lijnen richting Leidsche Rijn en Overvecht.
For great justice!
pi_57876093
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:35 schreef Q. het volgende:

[..]

Er komt geen ondergrondse tramhalte op CS, zou ook heel onverstandig zijn met het oog op verdere vertrammingen binnen de stad die er bijna zeker gaan komen, denk na lijn 12s aan lijn 11 en lijnen richting Leidsche Rijn en Overvecht.
Ja had daarom ook tussen haakjes gezet omdat ik wist dat daar plannen voor waren maar die zijn ook steeds veranderd.
Maar de bus/tram? aansluiting naar de Uithof kom op het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn, daar gaan ze over 2 jaar aan beginnen en moet in 2015 klaar zijn.
............................
  zondag 6 april 2008 @ 20:44:53 #169
141482 Q.
JurassiQ
pi_57876419
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:30 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ja had daarom ook tussen haakjes gezet omdat ik wist dat daar plannen voor waren maar die zijn ook steeds veranderd.
Maar de bus/tram? aansluiting naar de Uithof kom op het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn, daar gaan ze over 2 jaar aan beginnen en moet in 2015 klaar zijn.
Hij komt wel aan de oostkant ivm doortrekking naar de Uithof, eerst was er sprake van de westkant van de OVT.

90% kans dat dat een tramlijn wordt trouwens, daarna wordt het ook makkelijker om die door te trekken naar Zeist en Driebergen-Zeist. En aan de andere kant naar Vianen.
For great justice!
pi_57876468
Vet gaaf een tram in Utrecht! Hoop echt dat het er van komt maar ben bang dat het bij de Uithof blijft!
  zondag 6 april 2008 @ 20:53:45 #171
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_57876611
Waarom rijden ze in nederland toch met veel oude troep ?

Ben alleen bekend in amsterdam maar die koekblik metro's en die oude trams ( 24,16 enz ) word je toch ook niet vrolijk van ?
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  zondag 6 april 2008 @ 20:56:53 #172
141482 Q.
JurassiQ
pi_57876697
Omdat die oude troep beter is dan die nieuwe troep, moet je maar eens kijken hoe gammel die Combino's en Citadissen zijn.
For great justice!
  dinsdag 8 april 2008 @ 23:13:07 #173
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57922899
Artikeltje uit het AD (Utrecht) van zaterdag over de Weense tram.

http://www.ad.nl/utrecht/(...)gen_spitsdrukte.html

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_57923225
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 23:13 schreef bork het volgende:
Artikeltje uit het AD (Utrecht) van zaterdag over de Weense tram.

http://www.ad.nl/utrecht/(...)gen_spitsdrukte.html

[ afbeelding ]
Ja mooi artikel maar had ik al paar posts hier boven gepost.
............................
  dinsdag 8 april 2008 @ 23:50:12 #175
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57924075
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 23:22 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ja mooi artikel maar had ik al paar posts hier boven gepost.



sorry Sander, overheen gelezen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_58010479
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:56 schreef Q. het volgende:
Omdat die oude troep beter is dan die nieuwe troep, moet je maar eens kijken hoe gammel die Combino's en Citadissen zijn.
Betrouwbaarheid snap ik maar comfortabel zijn die dingen niet .
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  zondag 13 april 2008 @ 14:14:22 #177
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_58020188

Mooi trammetje in Helsinki.
  zondag 13 april 2008 @ 14:24:04 #178
141482 Q.
JurassiQ
pi_58020300
Meterspoor?
For great justice!
  zondag 13 april 2008 @ 15:09:13 #179
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_58021013
Helsinki heeft inderdaad meterspoor. Ze rijden vooral met deze wat oudere trams.


Maar af en toe ook met moderne lagevloertrams:


Die blauwe heb ik maar twee keer zien rijden, misschien dat die op proef rijdt ofzo.

Edit: inderdaad, de 2263 hoort eigenlijk thuis in Zagreb, Helsinki wil misschien dit type aanschaffen dus deze rijdt nu op proef.
http://www.youtube.com/results?search_query=tram+2263&search_type=

[ Bericht 21% gewijzigd door ReisT op 13-04-2008 15:16:27 ]
pi_58070332
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 21:58 schreef FredvZ het volgende:
Zitten er ook lussen onder de tramrails om te checken of er een tram aan komt rijden, of wordt dit op een andere manier herkent?

Worden er haltes omgeroepen in de tram?
In Rotterdam op alle TramPlus lijnen en in de sneltram. In de sneltram van Utrecht worden ook haltes omgeroepen. In Den Haag en Amsterdam eigenlijk niet zo vaak

Alleen als de chauffeur het omroepen aanzet.

Staat vaak genoeg uit op 23
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:56 schreef Q. het volgende:
Omdat die oude troep beter is dan die nieuwe troep, moet je maar eens kijken hoe gammel die Combino's en Citadissen zijn.
100x liever een nieuwe RET tram dan zo'n ouwe schud/piep kleine ouwebarrel. Helemaal op 23 in de spits. Daar zijn die dingen totaal niet op berekend. Veel te druk.
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
pi_58071827
quote:
Op zondag 13 april 2008 15:09 schreef ReisT het volgende:
Helsinki heeft inderdaad meterspoor. Ze rijden vooral met deze wat oudere trams.
[ afbeelding ]

Maar af en toe ook met moderne lagevloertrams:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die blauwe heb ik maar twee keer zien rijden, misschien dat die op proef rijdt ofzo.

Edit: inderdaad, de 2263 hoort eigenlijk thuis in Zagreb, Helsinki wil misschien dit type aanschaffen dus deze rijdt nu op proef.
http://www.youtube.com/results?search_query=tram+2263&search_type=
Helsinki wilde hun oudere trams vervangen door die groene lagevloer Bombardier, maar die dingen leveren alleen maar problemen op:
link
link

in hun zoektocht naar alternatieven zijn tram fabriekanten uitgenodigd een stel te leveren voor praktijktesten
link
link
  donderdag 17 april 2008 @ 10:21:04 #182
176916 Karrs
2007-2017
pi_58106319
Je hoort vaak dat lagevloertrams problemen hebben. De Citadis, de Combino, nu weer de Bombardier...

Welke lagevloertrams rijden er eigenlijk probleemloos rond?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  dinsdag 22 april 2008 @ 18:19:08 #183
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_58231953
Vanmiddag kwam er - in de spits nog wel, er waren toch te weinig trams?! - een Connexxion-lestram voorbij. Die reed door tot de kopspoortjes voorbij het Moreelsepark, komt toch niet zo vaak voor dat ik daar een tram zie.

  dinsdag 22 april 2008 @ 21:16:34 #184
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_58236439
De laatste tijd wordt er veel gelest, soms komen er 2 achter elkaar langs. Ze verdwijnen altijd naar die kopspoortjes
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
  donderdag 22 mei 2008 @ 17:13:55 #185
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_58828748


UTRECHT - De Weense tram heeft een proefrit gemaakt door Utrecht met burgemeester Wolfsen en de Oostenrijkse ambassadeur.

De voertuigen uit de Oostenrijkse hoofdstad worden vanaf september ingezet om reizigers snel en comfortabel van Utrecht naar Nieuwegein te kunnen blijven brengen. Het wordt namelijk steeds drukker in de tram. Momenteel zijn er op een doordeweekse dag zo'n 35.000 instappers.

Er is gekozen voor de Weense trams, omdat die snel konden worden geleverd. Bovendien lijken ze technisch veel op de Utrechtse. In totaal worden er zes ingezet. Ze gaan rijden tijdens de ochtend- en avondspits en zullen onderweg alleen de drukste haltes aandoen. Waar ze precies gaan stoppen wordt nog bepaald.

Met een lengte van zestig meter worden ze even lang als de huidige Connexxion-trams. Elke tram biedt zitruimte voor circa honderd reizigers.

Vandaag reed de Weense tram zijn eerste rit tussen halte P+R Westraven en halte Moreelsepark. De Oostenrijkse ambassadeur droeg het voertuig, dat veel bekijks trok, officieel over aan burgemeester Wolfsen van Utrecht.

+Vrij kort filmpje (RTV Utreg)
  zaterdag 14 juni 2008 @ 18:42:58 #186
176916 Karrs
2007-2017
pi_59391626
http://www.regiotram.nl/tramhistorie/

Tof filmpje (van Beno Hofman, "Beno's Stad") over de historie van de tram in Groningen.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_59402794
Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam

In de maanden juli en augustus is de Weense tram te zien in het Amsterdamse straatbeeld.

Bestuur Regio Utrecht kan tramwagens beschikbaar stellen aan het GVB, omdat ze pas na de zomer nodig zijn in de Utrechtse stadsregio. Utrecht haalt deze maand drie tramwagens uit Wenen om in Amsterdam te gebruiken. De eerste wagen komt op 11 jnui met begeleid transport aan op de GVB werkplaats in Diemen.

Metrotunnel gesloten
Vanaf maandag 30 juni tot en met zondag 17 augustus is de metrotunnel in Amsterdam gesloten wegens groot onderhoud. GVB doet er alles aan om hier zo goed mogelijk op voorbereid te zijn. Routes worden aangepast, pendelbussen worden ingezet, maar ook voor extra materieel is gezorgd. Om de reizigers zo goed mogelijk te bedienen, worden de Weense trams bij grote drukte ingezet op het traject van tram 5, tussen Amsterdam Centraal en Amstelveen. Een deel van deze lijn is vergelijkbaar met het traject Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein.

Tijdelijk
De Weense tramwagens lenen zich dan ook bij uitstek om de tijdelijke behoefte aan extra vervoerscapaciteit op tram 5 op te vangen, omdat ze twee ‘bestuurderscabines’ hebben. De Weense trams zijn wendbare voertuigen die korte bochten kunnen maken en kunnen, dankzij de bestuurderscabines aan beide kanten, in twee richtingen rijden. Ook in Wenen reden ze - tot deze week - met hoge frequentie in stedelijk gebied.

Proefritten
In juni rijdt de tramwagen proefritten op de rails in Amsterdam en als hij voldoet wordt hij rijklaar gemaakt. Met noodzakelijke aanpassingen aan de Nederlandse situatie doet GVB al voorwerk om de Weense tram straks ook in de Utrechtse regio inzetbaar te maken. GVB gaat bij drukte in juli geleidelijk deze en twee nakomende losse tramwagens uit Wenen inzetten.

Naar Utrecht
GVB brengt de wagens tijdig terug voor verdere aanpassing aan de Utrechtse situatie. Bestuur Regio Utrecht heeft zes (samengestelde) trams gekocht van de Wiener Linien. Met ingang van september stromen de trams geleidelijk in op de drukke Utrechtse trambaan. Daarmee wil Bestuur Regio Utrecht stad en regio bereikbaar te houden en snel en comfortabel vervoer te blijven bieden. Met als voordelen voor de reiziger: korter wachten en sneller reizen.

Bestuur Regio Utrecht besloot in mei tot aanschaf van de Weense trams na onderzoek en praktijktesten in de Utrechtse situatie. Op 22 mei droeg de Oostenrijkse ambassadeur het eerste exemplaar over aan regiovoorzitter Wolfsen, waarna de eerste officiële rit volgde tussen P+R Westraven en Utrecht Centraal Station. Dit voorjaar haalde de stadsregio deze tram al ´op proef´ naar de Utrechtse regio, onder meer om te kijken of aanpassingen nodig zijn. De tram uit Wenen blijkt goed inzetbaar in de Utrechtse situatie.
  zondag 15 juni 2008 @ 18:19:06 #188
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_59410036
Wat plaatjes geschoten in Warschau ->

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.229807,21.011572&spn=0.002422,0.004678&t=h&z=18

De nieuwe zijn afkomstig van PESA, die oude modellen weet ik niet.















I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zondag 15 juni 2008 @ 18:29:33 #189
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_59410236
Nog wat plaatjes in Krakow -> http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=50.013058,19.927155&spn=0.002541,0.004678&t=h&z=18



Triootje op eindpunt Borek Falecki.



solo



Opstopping



achterbuurman
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_59421599
Gave pics
Hoorde van iemand die er ook geweest was dat Krokow de laatste jaren enorm veranderd is in positieve zin. De trams zien er echter nog ouderwets degelijk uit Vooral die tweede foto ziet die tram er qua uiterlijk erg gaar uit.
pi_60206468
Even subtiel dit topic tot leven wekken
Uit Hov-rn van deze maand:
quote:
INDUSTRIE
Pars Sumperk. Dit bedrijf werd overgenomen door Skoda. Zie hieronder.
Skoda Transportation. Het Tsjechische bedrijf Skoda Dopravni technika in Plzen nam Pars Sumperk over. Pars Sumperk, een
vroegere werkplaats van de Tsjechische spoorwegen CSD, werd in 1993 geprivatiseerd. Het bouwde en moderniseerde dieseltreinen
en trams.
Op 10.4.2008 werd door Skoda een nieuwe 100% lagevloertram gepresenteerd met de typenaam ForCity, type aanduiding 15T.
De driedelige eenrichting tram met een lengte van 31,4 meter (breed: 2,46 m.) heeft 61 zit- en 239 staanplaatsen. Er worden 3
prototypen gebouwd waarvan er in september 2008 een op de Innotrans in Berlijn staat. Twee prototypen gaan naar Praag
waar men zo enthousiast is (een serie van 60 14T Skoda trams is in aflevering) dat men van de 15T er maar liefst 250 besteld
heeft. Deze worden geleverd tussen 2009 – 2017.
In Praag zijn nu dus 60 nieuwe trams in aflevering en men heeft er nog maar 250 bijbesteld van een nieuw typen dat is een aardig aantal! Zulke aantallen zie je niet vaak. Ben benieuwd naar de plaatjes
  zaterdag 19 juli 2008 @ 14:08:08 #192
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_60207599
Dat werd ook aardig tijd: het tramwagenpark van de DPP in Praag is hopeloos verouderd.

In 1996 werd een testserie van vier lagevloerstrams (van het type RT6N1) getest, die technisch niet helemaal 100% waren. Voor de wagens was het dan na ook einde oefening na drie jaar.
pi_60207706
Hoeveel trams hebben ze eigenlijk in Praag rond karren? Met deze bestelling heeft men 310 moderne trams alhoewel de laatste pas in 2017 wordt afgeleverd!!! (tegelijk met de indienststelling van de Noord-Zuidlijn)
  zaterdag 19 juli 2008 @ 14:28:12 #194
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_60207982
In Praag rijden niet minder dan 950 voertuigen.
pi_60208288
Gezien het feit dat er doorgaans 10 a 20 % als reserve materieel staat en het park oud is en je dus eerder op die 20% zit zou je op een inzet van 800 voertuigen kunnen rekenen in de dagelijkse dienst?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 23:29:41 #196
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_60216745
Daar komt het op neer. In Praag worden op veel lijnen twee Tatra's gekoppeld ingezet met hoge frequenties (op sommige lijnen overdag elke 3 minuten een tram) en dat verklaart het hoge aantal wagens dat ingezet moet worden.

De rijstijl van de trambestuurders zou ik ook kunnen typeren als sportief, maar ik weet niet of Praag kampt met een tekort aan voertuigen of juist een overschot.
pi_61882142
Ontwerp van het trace van de nieuwe tram van Utrecht CS naar de Uithof is klaar.

Trambaan naar De Uithof
Folder trambaan (PDF)

Alleen kan niks van een planning of iets vinden, maar zal wel denk ik 2020 worden ben ik bang voordat dit af is.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de aansluiting van de maliebaan op het spoor naar Arnhem, de trambaan zal wel te kruisen zijn lijkt me. (desnoods een stukje zonder bovenleiding)
Maar de gemeente Utrecht ziet liever geen aansluiting meer zo te lezen in de folder.
............................
pi_61882202
Waar blijven die Weense trams in Utrecht nou?
For great justice!
  donderdag 25 september 2008 @ 15:36:36 #199
143462 Battlefan
Pardon? PARDON?!
pi_61906581
quote:
Op woensdag 24 september 2008 17:55 schreef sander89 het volgende:
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de aansluiting van de maliebaan op het spoor naar Arnhem, de trambaan zal wel te kruisen zijn lijkt me. (desnoods een stukje zonder bovenleiding)
Maar de gemeente Utrecht ziet liever geen aansluiting meer zo te lezen in de folder.
ProRail ziet er liever geen aansluiting meer, het idee wat in de folder staat is om het aan te sluiten op de trambaan, zodat er ook met museumtrams van het spoorwegmuseum gereden kan worden over de trambaam
Here you leave today and enter the world of yesterday, tomorrow and fantasy
- Walt Disney
  vrijdag 26 september 2008 @ 00:57:26 #200
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_61921895
quote:
Op woensdag 24 september 2008 17:57 schreef Q. het volgende:
Waar blijven die Weense trams in Utrecht nou?
Inderdaad, gelukkig vond ik gisteren trammetjes uit 2003 in Riga . Binnenkort meer.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_61936338
Kwisje:

Waar heb ik deze foto genomen (plaats)? En welke tramlijn is het dan?
pi_61936809
Toulouse?
pi_61936836
Barcelona?
............................
pi_61937535
(Bij) Montpellier?

[ Bericht 5% gewijzigd door BLADEZZ op 26-09-2008 18:59:25 ]
pi_61937822
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 18:53 schreef BLADEZZ het volgende:
(Bij) Montpellier?
Google zegt dat je gelijk hebt.
pi_61969355
Inderdaad Nabij Montpellier. In de buurt van Castelnau-le-Lez en Jacou.
Link
pi_62596723
Tram rijdt niet te hard

DEN HAAG - Er komt geen maximumsnelheid voor trams. Het aantal ongelukken met trams is de laatste zeven jaar juist bijna gehalveerd. Ook in Amsterdam nam het aantal ongelukken met trams sterk af, van 365 in het jaar 2000 tot 217 in 2007. Het aantal doden - tussen vier en elf - bleef vrijwel gelijk.

Uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) blijkt dat een te hoge snelheid niet de oorzaak is van tramongelukken.

In de Tweede Kamer trok begin dit jaar een meerderheid van CDA, PvdA en SP aan de bel. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat tussen 2002 en 2006 36 mensen waren omgekomen door ongelukken met trams, van wie tien in Amsterdam.

Huizinga beloofde toen samen met de vier grote steden te kijken naar maatregelen, zoals het invoeren van een maximumsnelheid.

Andere maatregelen zijn volgens Huizinga beter geschikt om het aantal ongelukken met trams terug te dringen. Oorzaken zijn vooral onoplettendheid van fietsers en voetgangers die afgeleid worden door hun mobiele telefoon of mp3-speler, en onbekendheid met de tram.

Dat speelt vooral toeristen, beursbezoekers en andere bezoekers van buiten de stad parten. Ook ouderen komen nogal eens onder de tram. Huizinga zal daarom met regionale partijen praten over voorlichting en verkeerslessen.

Vrijdag botsten in Amstelveen nog een tram en een bus op elkaar. Dertien mensen raakten gewond, van wie vier ernstig.
De oorzaak van het ongeluk is nog altijd onduidelijk. (HET PAROOL)
Parool
pi_62600067
Nog een nieuwe aanwinst in toekomst voor Utrecht.


quote:
op 6 oktober kwam Van Maanen transport met een wagen met kraan om de voor ons overtollige bovenleidingmasten te vervoeren naar het trammuseum in Wehmingen, Duitsland; bestemd voor hun eindlus. Zo helpen we weer een collega-museum.

Op de terugreis heeft de transporteur Essener Verkehrs AG rangeer/slijpwagen 652 afgeleverd, welke uiteindelijk bestemd is voor de sneltram in Nieuwegein. Deze wagen wordt bij ons geschilderd en krijgt een grote onderhoudsbeurt, waarmee we geld verdienen en de penning-meester weer een beetje helpen

Bron: museumtramlijn
............................
pi_63207037
............................
pi_63207834
Whehehe

En die NAT2800 bergingswagen!
pi_63438209
tvp
pi_63441891
[quote]Op woensdag 15 september 2004 21:13 schreef Alexxxxx het volgende:


--

Zijn dit niet die trams uit het oostblok?

die vol met asbest zaten en al een aantal jaar roest staan te vangen in Hannover??
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_63444461
Ja, praag dacht ik.
  zondag 23 november 2008 @ 13:14:42 #214
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_63447353
quote:
Op zondag 23 november 2008 02:00 schreef CaLeX het volgende:
Zijn dit niet die trams uit het oostblok?
Komen oorspronkelijk uit Hannover. Toen ze daar afgeschreven werden, zijn er een paar aan Den Haag verkocht (één daarvan rijdt (nu nog wel, wees er snel bij voor 14 december!) in Houten heen-en-weer). En er zijn er een paar in het voormalige oostblok (Budapest) terechtgekomen.
pi_63760744
Weet iemand waarom er opeens zo'n antieke tram reed bij het station in Utrecht?
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_63761959
quote:
Op donderdag 4 december 2008 @ 17:59 schreef jakkop het volgende:
Weet iemand waarom er opeens zo'n antieke tram reed bij het station in Utrecht?
Dat zijn de Weense trams, die gaan vanaf januari spitssnelritten rjiden tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum.
For great justice!
pi_63817730
quote:
Op zondag 23 november 2008 13:14 schreef ReisT het volgende:

[..]

Komen oorspronkelijk uit Hannover. Toen ze daar afgeschreven werden, zijn er een paar aan Den Haag verkocht (één daarvan rijdt (nu nog wel, wees er snel bij voor 14 december!) in Houten heen-en-weer). En er zijn er een paar in het voormalige oostblok (Budapest) terechtgekomen.
Rijden die nog in Den Haag? Hen ze nog nooit irl gezien
dag
pi_63817737
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:32 schreef Battlefan het volgende:
Nog een tweetal foto's:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Foto's door Maurits Vink, meer op BusFoto.nl
Die site is gister weer bijgewerkt met nieuwe foto's zie ik. per 14 december gaan ze die 'nieuwe' Weense trams inzetten?
dag
pi_63822620
quote:
Op zondag 7 december 2008 02:29 schreef petre86 het volgende:

[..]

Die site is gister weer bijgewerkt met nieuwe foto's zie ik. per 14 december gaan ze die 'nieuwe' Weense trams inzetten?
Nee, pas in 2009, als de kersvakantie is afgelopen. Ze gaan maandag en dinsdag wel instructieritten rijden, vanaf 8 uur ochtends
pi_65978153
*Rotschop omhoog*

Groningen krijgt dus officieel een tram!
http://www.regiotram.nl/nieuws/artikelen/?id=35

Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_69688621
Weinig leven in dit topic

Meteen maar even wat Citadis foto's





Door een fout van de bestuurder
pi_69689019


Oohja die Weense tram rijdt nog steeds niet in Utrecht.
............................
  donderdag 4 juni 2009 @ 01:58:53 #224
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_69689103
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 01:11 schreef admiraal_anaal het volgende:
Weinig leven in dit topic

Meteen maar even wat Citadis foto's

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Door een fout van de bestuurder
Dit is de ergste tramongeluk van het decennium.
Tram wordt ondertussen in Salzgitter hersteld.
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 01:45 schreef sander89 het volgende:


Oohja die Weense tram rijdt nog steeds niet in Utrecht.
Nog steeds toelatingsproblemen?
  donderdag 4 juni 2009 @ 07:29:00 #225
141482 Q.
JurassiQ
pi_69689935
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 01:45 schreef sander89 het volgende:


Oohja die Weense tram rijdt nog steeds niet in Utrecht.
Hij sloopt de wissels. .
For great justice!
pi_69692363
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 01:11 schreef admiraal_anaal het volgende:
Door een fout van de bestuurder
Toch geen wissel probleem? Ik dacht dat daar wat tussen was geschoten.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_75865021

D'r zat er 1 vast vandaag, bij de bierkade.
dag
pi_75872174
Amsterdam: 2 trams ontspoort. Den Haag: alleen RR rijdt een klein traject, Rotterdam: metro wel, tram en bus onregelmatig..
dag
pi_80247235




D'r kwam een tram niet meer zelf van z'n plaats vandaag rond lunchtijd op Den Haag centraal..
dag
pi_80254588
Tvp.
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:00:03 #232
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_80274759
Voorlopig geen tramverkeer mogelijk tussen Kanaleneiland-Zuid en Utrecht Centraal vanwege een ontsporing te Westplein. Deze situatie duurt tot 21:00.
pi_80286190
Nice pics op htmfoto, Peter
pi_80288494
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:41 schreef admiraal_anaal het volgende:
Nice pics op htmfoto, Peter
Iets beter formaat ja .
dag
  maandag 2 augustus 2010 @ 23:01:42 #235
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_84793759
Voor wie altijd een eigen tram wilde hebben: http://bva-auctions.com/p(...)r&utm_source=bvasite

Wel jammer dat ze het in Amsterdam niet lukt om historisch materieel te behouden. In Rotterdam en den Haag lukt ze dat een stuk beter.
So we just called him Fred
pi_84795853
Dit is wellicht ook wel leuk om te zien: [Showcase] GVB Remise FOK!kers bij de GVB-remise.
dag
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 07:37:57 #237
176916 Karrs
2007-2017
pi_84801865
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 23:01 schreef FredvZ het volgende:
Voor wie altijd een eigen tram wilde hebben: http://bva-auctions.com/p(...)r&utm_source=bvasite

Wel jammer dat ze het in Amsterdam niet lukt om historisch materieel te behouden. In Rotterdam en den Haag lukt ze dat een stuk beter.
Heel vervelend. De Electrische Museumtram heeft hier trouwens niets mee te maken; die rijdt gewoon door.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_89937544
Megakick. Mag ik voor de tramgeïnteresseerden hier verwijzen naar nieuwe documenten over de tram in Utrecht?
pi_89967722
Ik ben uit het treinentopic geschopt. Moest hier maar over trams lullen.
;(
pi_89978585
quote:
2s.gif Op woensdag 15 december 2010 18:33 schreef att.com het volgende:
Ik ben uit het treinentopic geschopt. Moest hier maar over trams lullen.
;(
Een tram is dan ook geen trein.
For great justice!
pi_89978788


Bron: Regio15.nl

Directe collega's van me :{
pi_89988039
quote:
6s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:03 schreef Q. het volgende:

[..]

Een tram is dan ook geen trein.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramtrein
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_89988118
quote:
Is die pagina aangemaakt door de mensen van TramGroningen.nl?



:')
For great justice!
pi_89988134
Niet dat ik weet, hoezo?

GroningerTram.Com is een leukere site. O-)
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 16 december 2010 @ 09:11:01 #245
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89988966
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:06 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]

Bron: Regio15.nl

Directe collega's van me :{
Is het een beetje ok met de directe collega die in de achterste tram zat?

Dat trouwens net de tram met deze tekst er op moet crashen. :') :{ *sorry*
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89992177
quote:
3s.gif Op donderdag 16 december 2010 09:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Is het een beetje ok met de directe collega die in de achterste tram zat?

Dat trouwens net de tram met deze tekst er op moet crashen. :') :{ *sorry*
Collega heeft beide benen gebroken op meerdere plekken ;(
En die tekst, tja :') _O-
pi_89992981
Jeuzes.

Wat was nou de oorzaak?
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_89993177
quote:
11s.gif Op donderdag 16 december 2010 11:39 schreef Karrs het volgende:
Jeuzes.

Wat was nou de oorzaak?
Weet nog niet wat de oorzaak is. Er gaan 2 verhalen rond, namelijk of het was zo onwijs glad dat remmen geen zin had en er zijn getuige die zeggen dat de bestuurder een black out had.
  donderdag 16 december 2010 @ 12:23:39 #249
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89994222
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 11:45 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Weet nog niet wat de oorzaak is. Er gaan 2 verhalen rond, namelijk of het was zo onwijs glad dat remmen geen zin had en er zijn getuige die zeggen dat de bestuurder een black out had.
Allebei niet zo raar... Wel klote dat ie er zelf ook zoveel schade aan over heeft gehouden. :{ Hoe leeft dat onder collega's?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89997053
Moet zo'n trambestuurder bij wissels eigenlijk nog iets doen? Of herkent een wissel welke lijn er aan komt en dus welke kant die op moet?

En waarom hobbelen die trams in den haag zo.. op lange rechte stukken zit je door het ritme helemaal te schudden op je stoel.
pi_89997566
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Allebei niet zo raar... Wel klote dat ie er zelf ook zoveel schade aan over heeft gehouden. :{ Hoe leeft dat onder collega's?
Het leeft idd onder de collega's, niet zo dat we nergens anders meer aan denken maar vinden het allemaal wel kut, ongeacht de oorzaak

quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:42 schreef Robin__ het volgende:
Moet zo'n trambestuurder bij wissels eigenlijk nog iets doen? Of herkent een wissel welke lijn er aan komt en dus welke kant die op moet?

En waarom hobbelen die trams in den haag zo.. op lange rechte stukken zit je door het ritme helemaal te schudden op je stoel.
Ik kan enkel voor Den Haag spreken maar de voornaamste reden dat op lange rechte stukken het hobbelt is omdat er geen betonplaten onder liggen maar voornamelijk op houten bielsen icm met zachte veen/zand ondergrond. Dat gaan ze wel allemaal veranderen want de Randstadrail is bijv te zwaar om over dat soort stukken te mogen dus daar moeten betonplaten onder. En de nieuwe voertuigen ter vervanging van de GTL8's (oftewel de trams) worden ook te zwaar voor de huidige rails
  donderdag 16 december 2010 @ 14:36:55 #252
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89999258
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:55 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Het leeft idd onder de collega's, niet zo dat we nergens anders meer aan denken maar vinden het allemaal wel kut, ongeacht de oorzaak
Kan ik me voorstellen. Je komt waarschijnlijk zelf vaker van die bijna-akkefietjes tegen. Een tram blijft toch bast lastig uitwijken.

quote:
Ik kan enkel voor Den Haag spreken maar de voornaamste reden dat op lange rechte stukken het hobbelt is omdat er geen betonplaten onder liggen maar voornamelijk op houten bielsen icm met zachte veen/zand ondergrond. Dat gaan ze wel allemaal veranderen want de Randstadrail is bijv te zwaar om over dat soort stukken te mogen dus daar moeten betonplaten onder. En de nieuwe voertuigen ter vervanging van de GTL8's (oftewel de trams) worden ook te zwaar voor de huidige rails
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis. :)

Maar hoe zit het bij jullie met die wissels? Ik vond het wel een interessante vraag. Ik geloof dat ze in Amsterdam automatisch de lijn herkennen via Vecom en dan het wissel in de goede stand zetten... In Rotterdam heb ik trambestuurders wel handmatig met knoppen zien spelen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89999492
quote:
2s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen. Je komt waarschijnlijk zelf vaker van die bijna-akkefietjes tegen. Een tram blijft toch bast lastig uitwijken.

[..]

Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis. :)

Maar hoe zit het bij jullie met die wissels? Ik vond het wel een interessante vraag. Ik geloof dat ze in Amsterdam automatisch de lijn herkennen via Vecom en dan het wissel in de goede stand zetten... In Rotterdam heb ik trambestuurders wel handmatig met knoppen zien spelen...
Ik rij geen GTL dus het verschil tussen 3000 en 3100 kan ik niet geven. Ik rij de RR.
En ook wij werken met Vecom, daarbij kunnen we het met de hand doen en met wisselijzer. Voor de RR werken bij buiten Den Haag op code. Handmatig kunnen wij niks omleggen en moet alles via de Centrale Verkeersleiding geregeld worden als we afwijken van de route
  donderdag 16 december 2010 @ 15:22:37 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90001422
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:42 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ik rij geen GTL dus het verschil tussen 3000 en 3100 kan ik niet geven. Ik rij de RR.
Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?
quote:
En ook wij werken met Vecom, daarbij kunnen we het met de hand doen en met wisselijzer. Voor de RR werken bij buiten Den Haag op code. Handmatig kunnen wij niks omleggen en moet alles via de Centrale Verkeersleiding geregeld worden als we afwijken van de route
RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90003937
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 15:22 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?

[..]

RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Ik vind ze mooi. We krijgen ze in Groningen misschien ook - hoewel tegen die tijd alleen de opvolger wel geleverd kan worden.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 16 december 2010 @ 17:13:47 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90006846
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:11 schreef Karrs het volgende:

[..]

Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Ik vind ze mooi. We krijgen ze in Groningen misschien ook - hoewel tegen die tijd alleen de opvolger wel geleverd kan worden.
Ah, gaat de tram naar Zernike door? Leuk!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90011823
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 15:22 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?

[..]

RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
Nee we krijgen gewoon een rijbevoegheid voor de tram OF de RR. Ook is combi nodig maar ivm hoge opleidingskosten wil HTM er niet aan om iedereen multi inzetbaar te maken :') Ook maken ze een uitzondering bij de tram omdat we in Den Haag een gedeelte hebben waar we door een tunnel rijden richting CS dat bewaakt wordt door ARI (automatische rij ingreep) en voor dat stukje van 3/4 haltes moet je ook een opleiding hebben gehad om de seinen en procedures te begrijpen. Dus niet iedere trambestuurder mag daar dus rijden

RR werkt idd met ZUB en verder maken we ook gebruik van de NS seinen, regels en wetten. Op dit moment ligt de max snelheid op 80km/u maar dat gaat omhoog naar 100km/u en ook gaat het verlengd worden van Zoetermeer naar Bleiswijk

Persoonlijk vind ik het wel fijn om afgesloten te zitten en niks te maken te hebben met vragen van passagiers, kaartverkoop en dergelijke. Het voertuig op zich vind ik kut qua remmen en accelereren. Arbeidstechnisch vind ik het ook niet fijn omdat er teveel bewegingen gemaakt moet worden om bijv deuren vrij te geven of andere knoppen te bedienen. Daar heeft de RET beter over nagedacht.
  donderdag 16 december 2010 @ 19:42:35 #258
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_90012573
quote:
2s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef Duvel het volgende:
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis. :)
62 van de 147 GTL's rijden op gebruikte PCC-onderstellen, daar de gemeente Den Haag destijds onvoldoende geld tot beschikking stelde om alleen compleet nieuwgebouwde trams te bestellen.

Helaas is deze koop een duurkoop gebleken...
pi_90013881
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 19:26 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Nee we krijgen gewoon een rijbevoegheid voor de tram OF de RR. Ook is combi nodig maar ivm hoge opleidingskosten wil HTM er niet aan om iedereen multi inzetbaar te maken :') Ook maken ze een uitzondering bij de tram omdat we in Den Haag een gedeelte hebben waar we door een tunnel rijden richting CS dat bewaakt wordt door ARI (automatische rij ingreep) en voor dat stukje van 3/4 haltes moet je ook een opleiding hebben gehad om de seinen en procedures te begrijpen. Dus niet iedere trambestuurder mag daar dus rijden

RR werkt idd met ZUB en verder maken we ook gebruik van de NS seinen, regels en wetten. Op dit moment ligt de max snelheid op 80km/u maar dat gaat omhoog naar 100km/u en ook gaat het verlengd worden van Zoetermeer naar Bleiswijk

Persoonlijk vind ik het wel fijn om afgesloten te zitten en niks te maken te hebben met vragen van passagiers, kaartverkoop en dergelijke. Het voertuig op zich vind ik kut qua remmen en accelereren. Arbeidstechnisch vind ik het ook niet fijn omdat er teveel bewegingen gemaakt moet worden om bijv deuren vrij te geven of andere knoppen te bedienen. Daar heeft de RET beter over nagedacht.
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.
Feyenoord Rotterdam
pi_90014348
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 17:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah, gaat de tram naar Zernike door? Leuk!
Yep, vrijwel zeker. De politiek is akkoord, de aanbesteding gaat beginnen. *O*
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_90014733
Zernike - Groningen CS via Oostersingel en Kardinge - Groningen CS via Grote Markt, koppelpunt bij bloemsingel/UMCG Noord
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_90014841
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:09 schreef o.us het volgende:

[..]

Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.


Links is de GTL, andere techniek en voetbediening en rechts is de Citadis Randstadrail en die heeft handbediening. Dus 2 verschillende disciplines. Daarbij moet je voor de GTL lijnenkennis hebben en ook de voertuig kennis is heel anders. Voor de RR hoef je enkel 2 routes te kennen want ervan afwijken is niet mogelijk omdat daar de infra niet op berekend is. Ook is bijna alles computergestuurd en heb je weer heel andere storingen.
pi_90015010
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:26 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Links is de GTL, andere techniek en voetbediening en rechts is de Citadis Randstadrail en die heeft handbediening. Dus 2 verschillende disciplines. Daarbij moet je voor de GTL lijnenkennis hebben en ook de voertuig kennis is heel anders. Voor de RR hoef je enkel 2 routes te kennen want ervan afwijken is niet mogelijk omdat daar de infra niet op berekend is. Ook is bijna alles computergestuurd en heb je weer heel andere storingen.
Oh okee. Wel vreemd dat je als RR-trambestuurder ook niet gelijk opgeleid wordt tot GTL-trambestuurder want ik heb de indruk dat lijnen 3 en 4 ook gewoon HTM-tramlijnen zijn.
Ervaring met een RET-Citadis toevallig? :P
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 20:30:19 #264
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_90015043
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:09 schreef o.us het volgende:
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.
Het zijn toch twee verschillende trams, daarnaast wordt de RegioCitadis gebouwd in de vroegere LHB-fabriek in Salzgitter.
pi_90015318
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:30 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het zijn toch twee verschillende trams, daarnaast wordt de RegioCitadis gebouwd in de vroegere LHB-fabriek in Salzgitter.
Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 20:37:24 #266
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_90015467
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:35 schreef o.us het volgende:

[..]

Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
De electronica doet hem.

Ik vermoed dat de Citadis niet zodanig geautomatiseerd is dat deze net zoveel kuren vertoont als de Sprinter LightTrain die bij NS rijdt...
  donderdag 16 december 2010 @ 21:07:25 #267
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90017506
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:35 schreef o.us het volgende:

[..]

Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
ZGT en Citadis zijn beide stadstrams, met handbediening. De RegioCitadis is een sneltram, zoals de Bombardier-stellen bij RET. Bij RET zijn metro- en trambestuurders ook niet uitwisselbaar, dacht ik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90017964
quote:
3s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

ZGT en Citadis zijn beide stadstrams, met handbediening. De RegioCitadis is een sneltram, zoals de Bombardier-stellen bij RET. Bij RET zijn metro- en trambestuurders ook niet uitwisselbaar, dacht ik.
De Bombardierstellen zou ik niet naast een RegioCitadis leggen. De Bombardier is een sneltram/metrocombinatie. RegioCitadis alleen een lagevloersneltram :P.


[ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 16-12-2010 21:14:39 ]
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 21:17:41 #269
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90018163
Ze vallen wettelijk wel onder zelfde regime, kijk maar naar de knipperlichten op de Bommetjes die ook op de sneltramlijnen in Alexander en verder rijden. :)

Ze kunnen ook even snel rijden trouwens: 100 km/u.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90018287
quote:
4s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:17 schreef Duvel het volgende:
Ze vallen wettelijk wel onder zelfde regime, kijk maar naar de knipperlichten op de Bommetjes die ook op de sneltramlijnen in Alexander en verder rijden. :)

Ze kunnen ook even snel rijden trouwens: 100 km/u.
De 5300, 5400, 5600 stellen vallen wettelijk onder dezelfde regime als ze de sneltramtraject oprijden. (Lijnen A en B na Capelsebrug). Op het metrospoor is het een metro.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 21:21:21 #271
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90018418
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:19 schreef o.us het volgende:

[..]

De 5300, 5400, 5600 stellen vallen wettelijk onder dezelfde regime als ze de sneltramtraject oprijden. (Lijnen A en B na Capelsebrug). Op het metrospoor is het een metro.
De 5300 komt alleen niet zo ver. ;)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 16 december 2010 @ 21:21:49 #272
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90018452
Waar ging de discussie eerst ook weer over?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90018490
quote:
3s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

De 5300 komt alleen niet zo ver. ;)
Oh nee, 5300 heeft geen pantogram :P.
Feyenoord Rotterdam
pi_90018541
quote:
5s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:21 schreef Duvel het volgende:
Waar ging de discussie eerst ook weer over?
Verschillen tussen de RET ZGT <-> Citadis vs. HTM GTL <-> RegioCitadis.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 21:26:00 #275
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90018685
Oh ja, mijn stelling blijft:
ZGT = Citadis
GTL != RegioCitadis

:P

[ Bericht 4% gewijzigd door Duvel op 16-12-2010 21:33:08 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90021075
Een RegioCitadis is ook geen sneltram, het is een tramtrein. Over het algemeen hangen sneltrams wat meer naar metro's toe (en rijden bijna altijd op volledig vrijliggende banen), tramtreinen zijn eigenlijk "gewoon" stadstrams die ook het spoor op kunnen. Ze zijn zwaarder, minimaal 2,65m breed, regelmatig hybride en hebben naast tram- ook spoorbeveiligingssystemen aan boord.

Feitelijk rijden de RegioCitadissen van Den Haag niet als tramtrein, omdat de Zoetermeerlijn niet (meer) door treinen wordt bediend en tot RR-lijn is omgebouwd.

Dit is een Siemens Avento tramtrein, in Mulhouse (Frankrijk).
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_90022013
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:29 schreef o.us het volgende:

[..]

Oh okee. Wel vreemd dat je als RR-trambestuurder ook niet gelijk opgeleid wordt tot GTL-trambestuurder want ik heb de indruk dat lijnen 3 en 4 ook gewoon HTM-tramlijnen zijn.
Ervaring met een RET-Citadis toevallig? :P
Heb 1 keer erin gereden :Y en was wel relaxed :Y
pi_90022095
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 22:11 schreef Karrs het volgende:
Een RegioCitadis is ook geen sneltram, het is een tramtrein. Over het algemeen hangen sneltrams wat meer naar metro's toe (en rijden bijna altijd op volledig vrijliggende banen), tramtreinen zijn eigenlijk "gewoon" stadstrams die ook het spoor op kunnen. Ze zijn zwaarder, minimaal 2,65m breed, regelmatig hybride en hebben naast tram- ook spoorbeveiligingssystemen aan boord.

Feitelijk rijden de RegioCitadissen van Den Haag niet als tramtrein, omdat de Zoetermeerlijn niet (meer) door treinen wordt bediend en tot RR-lijn is omgebouwd.

Dit is een Siemens Avento tramtrein, in Mulhouse (Frankrijk).
Ik vind die gele Citadissen van Mulhouse zo geil. :9
For great justice!
  vrijdag 17 december 2010 @ 10:04:39 #279
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90032840
Volgens de woordvoerder van de HTM rijden de trams volgens dienstregeling, toch mocht vriendinlief met de bus omdat er geen tram kwam. Goede afstemming. :')
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90114344

Kheb even tussen 2 haltes gefilmd, 17 december

[ Bericht 26% gewijzigd door admiraal_anaal op 19-12-2010 10:29:37 ]
  zondag 19 december 2010 @ 11:02:36 #281
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90115096
Mooi hè, die sneeuw!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 19 december 2010 @ 11:03:36 #282
176916 Karrs
2007-2017
pi_90115119
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 10:20 schreef admiraal_anaal het volgende:

Kheb even tussen 2 haltes gefilmd, 17 december
Te gek! *O*
Ik ben gek op dit soort filmpjes. Mooi.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_90115124
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2010 11:02 schreef Duvel het volgende:
Mooi hè, die sneeuw!
Zeker :D
Sommige collega's haten het maar dat komt waarschijnlijk omdat ze gisteravond ongeveer 3 uur tussen 2 haltes hebben stil gestaan met passagiers erin :')
  zondag 19 december 2010 @ 11:13:49 #284
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90115329
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 11:03 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Zeker :D
Sommige collega's haten het maar dat komt waarschijnlijk omdat ze gisteravond ongeveer 3 uur tussen 2 haltes hebben stil gestaan met passagiers erin :')
Ja, da's ff pech hebben. Deze heb ik vorig jaar gemaakt, alleen dan vanuit de achterste cabine van een trein.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 19 december 2010 @ 11:55:41 #285
176916 Karrs
2007-2017
pi_90116767
Hey A_A, nu dat ik weet dat je trambestuurder bent kan ik me de kans niet laten ontgaan :)

Zie jij jezelf met je RegioCitadis door een straat als deze rijden (wel met rails, natuurlijk :') In strengelspoor)? In Groningen willen ze namelijk een regiotramlijn aanleggen door het centrum heen.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_90116891
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 11:55 schreef Karrs het volgende:
Hey A_A, nu dat ik weet dat je trambestuurder bent kan ik me de kans niet laten ontgaan :)

Zie jij jezelf met je RegioCitadis door een straat als deze rijden (wel met rails, natuurlijk :') In strengelspoor)? In Groningen willen ze namelijk een regiotramlijn aanleggen door het centrum heen.
Door welke straat :P
En hier in Den Haag rijden we ook door het centrum met de RegioCitadis dus denk afhankelijk hoe de straat is ingedeeld, hoe overzichtelijk zou ik meer durven zeggen
  zondag 19 december 2010 @ 12:03:52 #287
176916 Karrs
2007-2017
pi_90117051
Aw feck, vergeet ik het plaatje :')

Deze. De Oosterstraat in Groningen:



Nogal veel mensen in Groningen zien de voertuigen van de RegioTram (die op de RegioCitadis is gebaseerd) niet zitten in een smalle straat als deze.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  zondag 19 december 2010 @ 12:05:04 #288
176916 Karrs
2007-2017
pi_90117079
Even ter toevoeging: de straat wordt dan compleet auto-, bus- en fietsvrij gemaakt. Beetje als de Leidsestraat in Amsterdam dus.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  zondag 19 december 2010 @ 12:40:03 #289
141482 Q.
JurassiQ
pi_90118332
De Leidsestraat is een stuk smaller.
For great justice!
  zondag 19 december 2010 @ 16:32:03 #290
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90128771
quote:
10s.gif Op zondag 19 december 2010 12:03 schreef Karrs het volgende:
Aw feck, vergeet ik het plaatje :')

Deze. De Oosterstraat in Groningen:

[ afbeelding ]

Nogal veel mensen in Groningen zien de voertuigen van de RegioTram (die op de RegioCitadis is gebaseerd) niet zitten in een smalle straat als deze.
Die tram gaat daar wel passen, zeker met strengelspoor, maar ik kan me voorstellen dat mensen er huiverig voor zijn. Had Groningen niet vroeger al een tram?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 19 december 2010 @ 17:52:59 #291
176916 Karrs
2007-2017
pi_90132477
quote:
3s.gif Op zondag 19 december 2010 16:32 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die tram gaat daar wel passen, zeker met strengelspoor, maar ik kan me voorstellen dat mensen er huiverig voor zijn. Had Groningen niet vroeger al een tram?
Yep.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_90156132
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 10:20 schreef admiraal_anaal het volgende:

Kheb even tussen 2 haltes gefilmd, 17 december
Hoe hard rijd je daar normaal?
dag
pi_90163080
quote:
Op maandag 20 december 2010 00:24 schreef Peter het volgende:

[..]

Hoe hard rijd je daar normaal?
Meen 70 te herinneren.
pi_90163105
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 00:24 schreef Peter het volgende:

[..]

Hoe hard rijd je daar normaal?
80 km/u en wordt mettertijd verhoogd naar 100 km/u
pi_90179861
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 06:29 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

80 km/u en wordt mettertijd verhoogd naar 100 km/u
Is de max. snelheid van de RegioCitadis niet 80km/u? Ik meende dat de Citadis Dualis wel 100km/u kan.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_90182104
quote:
4s.gif Op maandag 20 december 2010 15:31 schreef Karrs het volgende:

[..]

Is de max. snelheid van de RegioCitadis niet 80km/u? Ik meende dat de Citadis Dualis wel 100km/u kan.
Nee, we hebben er al eens 100 km/u mee gereden, maar dat was in proefbedrijf. 110 km/u schijnt de max te zijn met gunstige omstandigheden
  maandag 20 december 2010 @ 16:35:53 #297
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_90183694
Deze reden gisteren wel i.t.t. de bussen in Utrecht

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 20 december 2010 @ 17:29:03 #298
141482 Q.
JurassiQ
pi_90186643
quote:
14s.gif Op maandag 20 december 2010 16:35 schreef bork het volgende:
Deze reden gisteren wel i.t.t. de bussen in Utrecht

[ afbeelding ]
Die krengen staan ook vaker stil dan ze rijden.
For great justice!
pi_90190719
Vanochtend was randstadrail echt knudde. Geen info en van 7:10 tot 7:45u wachten op het eerste RR-voertuig op Den Haag centraal..
dag
pi_90193681
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 19:01 schreef Peter het volgende:
Vanochtend was randstadrail echt knudde. Geen info en van 7:10 tot 7:45u wachten op het eerste RR-voertuig op Den Haag centraal..
Ja :') gelukkig was ik toen net vrij. Ik was om 06.00 vrij gezien ik heel de nacht heb gereden om wissels schoon te houden. Alleen ik ga naar huis, iemand rukt uit met een voertuig van de remise en hoppa, staat ie naast de rails :') en communicatie is vreemd en eng volgens mij. Sowieso richting passagiers maar ook richting het personeel wat op straat werkt. Ook de burgemeester klaagt :')
pi_90194389
Geef eens een gil als je 's ochtends vroeg ri. z'meer rijdt :+
Ik moet elke ochtend (ex vrijdags) naar ZM stadhuis, kan ik op je vingers kijken door dat getinte glas O-).

[centraal] Tram Topic deel Twee

[ Bericht 12% gewijzigd door Peter op 20-12-2010 20:26:26 ]
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')