Op OVL wordt nu gezegd dat ze ook lage perrons willen aanleggen. Lijkt me vooral op CS en Moreelsepark behoorlijk onmogelijk.quote:Op vrijdag 4 april 2008 21:29 schreef Battlefan het volgende:
Spitsversterking tussen Transferium Westraven en Utrecht Centraal, aan de deuren moet nog wat worden gedaan, die kunnen bij de perrons niet open namelijk, daar zijn de deuren te laag voor, of de perrons te laag
Ik las in AD iets ander maar zijn natuurlijk trams uit soorten bouw jaren als ze uiteindelijk hier komen.quote:Op zondag 6 april 2008 12:27 schreef zwahiel het volgende:
Deze is trouwens pas een jaartje of 5 oud.
Bronquote:De Oostenrijkse trams zijn zeventien jaar oud (vijf jaar jonger dan de Utrechtse) en kunnen met gemak nog eens zeventien jaar mee.
opmerkelijk aangezien op RTV Utrecht iemand van XX aan het woord was die aangaf dat dit stel pas 5 jaar oud was, en dat nieuwe bestellen 4 jaar zou duren. "Zo winnen we 9 jaar" was zijn quote.quote:Op zondag 6 april 2008 18:43 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ik las in AD iets ander maar zijn natuurlijk trams uit soorten bouw jaren als ze uiteindelijk hier komen.
[..]
Bron
Wel interessant nieuws bericht.
Maar denk dat pas echte nieuwe trams komen als die nu rijden te oude worden.
Zal wel komen als nieuwe (ondergrondse) tramhalte af is op Utrecht CS, kunnen ze meteen lagere halte maken.
Er komt geen ondergrondse tramhalte op CS, zou ook heel onverstandig zijn met het oog op verdere vertrammingen binnen de stad die er bijna zeker gaan komen, denk na lijn 12s aan lijn 11 en lijnen richting Leidsche Rijn en Overvecht.quote:Op zondag 6 april 2008 18:43 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ik las in AD iets ander maar zijn natuurlijk trams uit soorten bouw jaren als ze uiteindelijk hier komen.
[..]
Bron
Wel interessant nieuws bericht.
Maar denk dat pas echte nieuwe trams komen als die nu rijden te oude worden.
Zal wel komen als nieuwe (ondergrondse) tramhalte af is op Utrecht CS, kunnen ze meteen lagere halte maken.
Ja had daarom ook tussen haakjes gezet omdat ik wist dat daar plannen voor waren maar die zijn ook steeds veranderd.quote:Op zondag 6 april 2008 19:35 schreef Q. het volgende:
[..]
Er komt geen ondergrondse tramhalte op CS, zou ook heel onverstandig zijn met het oog op verdere vertrammingen binnen de stad die er bijna zeker gaan komen, denk na lijn 12s aan lijn 11 en lijnen richting Leidsche Rijn en Overvecht.
Hij komt wel aan de oostkant ivm doortrekking naar de Uithof, eerst was er sprake van de westkant van de OVT.quote:Op zondag 6 april 2008 20:30 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ja had daarom ook tussen haakjes gezet omdat ik wist dat daar plannen voor waren maar die zijn ook steeds veranderd.
Maar de bus/tram? aansluiting naar de Uithof kom op het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn, daar gaan ze over 2 jaar aan beginnen en moet in 2015 klaar zijn.
Ja mooi artikel maar had ik al paar posts hier boven gepost.quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:13 schreef bork het volgende:
Artikeltje uit het AD (Utrecht) van zaterdag over de Weense tram.
http://www.ad.nl/utrecht/(...)gen_spitsdrukte.html
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 8 april 2008 23:22 schreef sander89 het volgende:
[..]
Ja mooi artikel maar had ik al paar posts hier boven gepost.
Betrouwbaarheid snap ik maar comfortabel zijn die dingen niet .quote:Op zondag 6 april 2008 20:56 schreef Q. het volgende:
Omdat die oude troep beter is dan die nieuwe troep, moet je maar eens kijken hoe gammel die Combino's en Citadissen zijn.
Alleen als de chauffeur het omroepen aanzet.quote:Op woensdag 3 mei 2006 21:58 schreef FredvZ het volgende:
Zitten er ook lussen onder de tramrails om te checken of er een tram aan komt rijden, of wordt dit op een andere manier herkent?
Worden er haltes omgeroepen in de tram?
In Rotterdam op alle TramPlus lijnen en in de sneltram. In de sneltram van Utrecht worden ook haltes omgeroepen. In Den Haag en Amsterdam eigenlijk niet zo vaak
100x liever een nieuwe RET tram dan zo'n ouwe schud/piep kleine ouwebarrel. Helemaal op 23 in de spits. Daar zijn die dingen totaal niet op berekend. Veel te druk.quote:Op zondag 6 april 2008 20:56 schreef Q. het volgende:
Omdat die oude troep beter is dan die nieuwe troep, moet je maar eens kijken hoe gammel die Combino's en Citadissen zijn.
Helsinki wilde hun oudere trams vervangen door die groene lagevloer Bombardier, maar die dingen leveren alleen maar problemen op:quote:Op zondag 13 april 2008 15:09 schreef ReisT het volgende:
Helsinki heeft inderdaad meterspoor. Ze rijden vooral met deze wat oudere trams.
[ afbeelding ]
Maar af en toe ook met moderne lagevloertrams:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die blauwe heb ik maar twee keer zien rijden, misschien dat die op proef rijdt ofzo.
Edit: inderdaad, de 2263 hoort eigenlijk thuis in Zagreb, Helsinki wil misschien dit type aanschaffen dus deze rijdt nu op proef.
http://www.youtube.com/results?search_query=tram+2263&search_type=
In Praag zijn nu dus 60 nieuwe trams in aflevering en men heeft er nog maar 250 bijbesteld van een nieuw typenquote:INDUSTRIE
Pars Sumperk. Dit bedrijf werd overgenomen door Skoda. Zie hieronder.
Skoda Transportation. Het Tsjechische bedrijf Skoda Dopravni technika in Plzen nam Pars Sumperk over. Pars Sumperk, een
vroegere werkplaats van de Tsjechische spoorwegen CSD, werd in 1993 geprivatiseerd. Het bouwde en moderniseerde dieseltreinen
en trams.
Op 10.4.2008 werd door Skoda een nieuwe 100% lagevloertram gepresenteerd met de typenaam ForCity, type aanduiding 15T.
De driedelige eenrichting tram met een lengte van 31,4 meter (breed: 2,46 m.) heeft 61 zit- en 239 staanplaatsen. Er worden 3
prototypen gebouwd waarvan er in september 2008 een op de Innotrans in Berlijn staat. Twee prototypen gaan naar Praag
waar men zo enthousiast is (een serie van 60 14T Skoda trams is in aflevering) dat men van de 15T er maar liefst 250 besteld
heeft. Deze worden geleverd tussen 2009 – 2017.
ProRail ziet er liever geen aansluiting meer, het idee wat in de folder staat is om het aan te sluiten op de trambaan, zodat er ook met museumtrams van het spoorwegmuseum gereden kan worden over de trambaamquote:Op woensdag 24 september 2008 17:55 schreef sander89 het volgende:
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de aansluiting van de maliebaan op het spoor naar Arnhem, de trambaan zal wel te kruisen zijn lijkt me. (desnoods een stukje zonder bovenleiding)
Maar de gemeente Utrecht ziet liever geen aansluiting meer zo te lezen in de folder.
Inderdaad, gelukkig vond ik gisteren trammetjes uit 2003 in Rigaquote:Op woensdag 24 september 2008 17:57 schreef Q. het volgende:
Waar blijven die Weense trams in Utrecht nou?
quote:op 6 oktober kwam Van Maanen transport met een wagen met kraan om de voor ons overtollige bovenleidingmasten te vervoeren naar het trammuseum in Wehmingen, Duitsland; bestemd voor hun eindlus. Zo helpen we weer een collega-museum.
Op de terugreis heeft de transporteur Essener Verkehrs AG rangeer/slijpwagen 652 afgeleverd, welke uiteindelijk bestemd is voor de sneltram in Nieuwegein. Deze wagen wordt bij ons geschilderd en krijgt een grote onderhoudsbeurt, waarmee we geld verdienen en de penning-meester weer een beetje helpen
Bron: museumtramlijn
Komen oorspronkelijk uit Hannover. Toen ze daar afgeschreven werden, zijn er een paar aan Den Haag verkocht (één daarvan rijdt (nu nog wel, wees er snel bij voor 14 december!) in Houten heen-en-weer). En er zijn er een paar in het voormalige oostblok (Budapest) terechtgekomen.quote:Op zondag 23 november 2008 02:00 schreef CaLeX het volgende:
Zijn dit niet die trams uit het oostblok?
Dat zijn de Weense trams, die gaan vanaf januari spitssnelritten rjiden tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum.quote:Op donderdag 4 december 2008 @ 17:59 schreef jakkop het volgende:
Weet iemand waarom er opeens zo'n antieke tram reed bij het station in Utrecht?
Rijden die nog in Den Haag? Hen ze nog nooit irl gezienquote:Op zondag 23 november 2008 13:14 schreef ReisT het volgende:
[..]
Komen oorspronkelijk uit Hannover. Toen ze daar afgeschreven werden, zijn er een paar aan Den Haag verkocht (één daarvan rijdt (nu nog wel, wees er snel bij voor 14 december!) in Houten heen-en-weer). En er zijn er een paar in het voormalige oostblok (Budapest) terechtgekomen.
Die site is gister weer bijgewerkt met nieuwe foto's zie ik. per 14 december gaan ze die 'nieuwe' Weense trams inzetten?quote:Op vrijdag 4 april 2008 19:32 schreef Battlefan het volgende:
Nog een tweetal foto's:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Foto's door Maurits Vink, meer op BusFoto.nl
Nee, pas in 2009, als de kersvakantie is afgelopen. Ze gaan maandag en dinsdag wel instructieritten rijden, vanaf 8 uur ochtendsquote:Op zondag 7 december 2008 02:29 schreef petre86 het volgende:
[..]
Die site is gister weer bijgewerkt met nieuwe foto's zie ik. per 14 december gaan ze die 'nieuwe' Weense trams inzetten?
Dit is de ergste tramongeluk van het decennium.quote:Op donderdag 4 juni 2009 01:11 schreef admiraal_anaal het volgende:
Weinig leven in dit topic
Meteen maar even wat Citadis foto's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Door een fout van de bestuurder
Nog steeds toelatingsproblemen?quote:Op donderdag 4 juni 2009 01:45 schreef sander89 het volgende:
Oohja die Weense tram rijdt nog steeds niet in Utrecht.![]()
![]()
Hij sloopt de wissels.quote:Op donderdag 4 juni 2009 01:45 schreef sander89 het volgende:
Oohja die Weense tram rijdt nog steeds niet in Utrecht.![]()
![]()
Toch geen wissel probleem? Ik dacht dat daar wat tussen was geschoten.quote:
Heel vervelend. De Electrische Museumtram heeft hier trouwens niets mee te maken; die rijdt gewoon door.quote:Op maandag 2 augustus 2010 23:01 schreef FredvZ het volgende:
Voor wie altijd een eigen tram wilde hebben: http://bva-auctions.com/p(...)r&utm_source=bvasite
Wel jammer dat ze het in Amsterdam niet lukt om historisch materieel te behouden. In Rotterdam en den Haag lukt ze dat een stuk beter.
Een tram is dan ook geen trein.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:33 schreef att.com het volgende:
Ik ben uit het treinentopic geschopt. Moest hier maar over trams lullen.
Is die pagina aangemaakt door de mensen van TramGroningen.nl?quote:Op donderdag 16 december 2010 07:54 schreef Karrs het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramtrein
Is het een beetje ok met de directe collega die in de achterste tram zat?quote:Op woensdag 15 december 2010 22:06 schreef admiraal_anaal het volgende:
[ afbeelding ]
Bron: Regio15.nl
Directe collega's van me
Collega heeft beide benen gebroken op meerdere plekkenquote:Op donderdag 16 december 2010 09:11 schreef Duvel het volgende:
[..]
Is het een beetje ok met de directe collega die in de achterste tram zat?
Dat trouwens net de tram met deze tekst er op moet crashen.![]()
*sorry*
Weet nog niet wat de oorzaak is. Er gaan 2 verhalen rond, namelijk of het was zo onwijs glad dat remmen geen zin had en er zijn getuige die zeggen dat de bestuurder een black out had.quote:
Allebei niet zo raar... Wel klote dat ie er zelf ook zoveel schade aan over heeft gehouden.quote:Op donderdag 16 december 2010 11:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Weet nog niet wat de oorzaak is. Er gaan 2 verhalen rond, namelijk of het was zo onwijs glad dat remmen geen zin had en er zijn getuige die zeggen dat de bestuurder een black out had.
Het leeft idd onder de collega's, niet zo dat we nergens anders meer aan denken maar vinden het allemaal wel kut, ongeacht de oorzaakquote:Op donderdag 16 december 2010 12:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Allebei niet zo raar... Wel klote dat ie er zelf ook zoveel schade aan over heeft gehouden.Hoe leeft dat onder collega's?
Ik kan enkel voor Den Haag spreken maar de voornaamste reden dat op lange rechte stukken het hobbelt is omdat er geen betonplaten onder liggen maar voornamelijk op houten bielsen icm met zachte veen/zand ondergrond. Dat gaan ze wel allemaal veranderen want de Randstadrail is bijv te zwaar om over dat soort stukken te mogen dus daar moeten betonplaten onder. En de nieuwe voertuigen ter vervanging van de GTL8's (oftewel de trams) worden ook te zwaar voor de huidige railsquote:Op donderdag 16 december 2010 13:42 schreef Robin__ het volgende:
Moet zo'n trambestuurder bij wissels eigenlijk nog iets doen? Of herkent een wissel welke lijn er aan komt en dus welke kant die op moet?
En waarom hobbelen die trams in den haag zo.. op lange rechte stukken zit je door het ritme helemaal te schudden op je stoel.
Kan ik me voorstellen. Je komt waarschijnlijk zelf vaker van die bijna-akkefietjes tegen. Een tram blijft toch bast lastig uitwijken.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Het leeft idd onder de collega's, niet zo dat we nergens anders meer aan denken maar vinden het allemaal wel kut, ongeacht de oorzaak
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis.quote:Ik kan enkel voor Den Haag spreken maar de voornaamste reden dat op lange rechte stukken het hobbelt is omdat er geen betonplaten onder liggen maar voornamelijk op houten bielsen icm met zachte veen/zand ondergrond. Dat gaan ze wel allemaal veranderen want de Randstadrail is bijv te zwaar om over dat soort stukken te mogen dus daar moeten betonplaten onder. En de nieuwe voertuigen ter vervanging van de GTL8's (oftewel de trams) worden ook te zwaar voor de huidige rails
Ik rij geen GTL dus het verschil tussen 3000 en 3100 kan ik niet geven. Ik rij de RR.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef Duvel het volgende:
[..]
Kan ik me voorstellen. Je komt waarschijnlijk zelf vaker van die bijna-akkefietjes tegen. Een tram blijft toch bast lastig uitwijken.
[..]
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis.
Maar hoe zit het bij jullie met die wissels? Ik vond het wel een interessante vraag. Ik geloof dat ze in Amsterdam automatisch de lijn herkennen via Vecom en dan het wissel in de goede stand zetten... In Rotterdam heb ik trambestuurders wel handmatig met knoppen zien spelen...
Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?quote:Op donderdag 16 december 2010 14:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ik rij geen GTL dus het verschil tussen 3000 en 3100 kan ik niet geven. Ik rij de RR.
RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).quote:En ook wij werken met Vecom, daarbij kunnen we het met de hand doen en met wisselijzer. Voor de RR werken bij buiten Den Haag op code. Handmatig kunnen wij niks omleggen en moet alles via de Centrale Verkeersleiding geregeld worden als we afwijken van de route
Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Ik vind ze mooi. We krijgen ze in Groningen misschien ook - hoewel tegen die tijd alleen de opvolger wel geleverd kan worden.quote:Op donderdag 16 december 2010 15:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?
[..]
RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
Ah, gaat de tram naar Zernike door? Leuk!quote:Op donderdag 16 december 2010 16:11 schreef Karrs het volgende:
[..]
Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Ik vind ze mooi. We krijgen ze in Groningen misschien ook - hoewel tegen die tijd alleen de opvolger wel geleverd kan worden.
Nee we krijgen gewoon een rijbevoegheid voor de tram OF de RR. Ook is combi nodig maar ivm hoge opleidingskosten wil HTM er niet aan om iedereen multi inzetbaar te makenquote:Op donderdag 16 december 2010 15:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?
[..]
RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
62 van de 147 GTL's rijden op gebruikte PCC-onderstellen, daar de gemeente Den Haag destijds onvoldoende geld tot beschikking stelde om alleen compleet nieuwgebouwde trams te bestellen.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef Duvel het volgende:
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis.
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.quote:Op donderdag 16 december 2010 19:26 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Nee we krijgen gewoon een rijbevoegheid voor de tram OF de RR. Ook is combi nodig maar ivm hoge opleidingskosten wil HTM er niet aan om iedereen multi inzetbaar te makenOok maken ze een uitzondering bij de tram omdat we in Den Haag een gedeelte hebben waar we door een tunnel rijden richting CS dat bewaakt wordt door ARI (automatische rij ingreep) en voor dat stukje van 3/4 haltes moet je ook een opleiding hebben gehad om de seinen en procedures te begrijpen. Dus niet iedere trambestuurder mag daar dus rijden
RR werkt idd met ZUB en verder maken we ook gebruik van de NS seinen, regels en wetten. Op dit moment ligt de max snelheid op 80km/u maar dat gaat omhoog naar 100km/u en ook gaat het verlengd worden van Zoetermeer naar Bleiswijk
Persoonlijk vind ik het wel fijn om afgesloten te zitten en niks te maken te hebben met vragen van passagiers, kaartverkoop en dergelijke. Het voertuig op zich vind ik kut qua remmen en accelereren. Arbeidstechnisch vind ik het ook niet fijn omdat er teveel bewegingen gemaakt moet worden om bijv deuren vrij te geven of andere knoppen te bedienen. Daar heeft de RET beter over nagedacht.
Yep, vrijwel zeker. De politiek is akkoord, de aanbesteding gaat beginnen.quote:Op donderdag 16 december 2010 17:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ah, gaat de tram naar Zernike door? Leuk!
quote:Op donderdag 16 december 2010 20:09 schreef o.us het volgende:
[..]
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.
Oh okee. Wel vreemd dat je als RR-trambestuurder ook niet gelijk opgeleid wordt tot GTL-trambestuurder want ik heb de indruk dat lijnen 3 en 4 ook gewoon HTM-tramlijnen zijn.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:26 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Links is de GTL, andere techniek en voetbediening en rechts is de Citadis Randstadrail en die heeft handbediening. Dus 2 verschillende disciplines. Daarbij moet je voor de GTL lijnenkennis hebben en ook de voertuig kennis is heel anders. Voor de RR hoef je enkel 2 routes te kennen want ervan afwijken is niet mogelijk omdat daar de infra niet op berekend is. Ook is bijna alles computergestuurd en heb je weer heel andere storingen.
Het zijn toch twee verschillende trams, daarnaast wordt de RegioCitadis gebouwd in de vroegere LHB-fabriek in Salzgitter.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:09 schreef o.us het volgende:
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.
Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Het zijn toch twee verschillende trams, daarnaast wordt de RegioCitadis gebouwd in de vroegere LHB-fabriek in Salzgitter.
De electronica doet hem.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:35 schreef o.us het volgende:
[..]
Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
ZGT en Citadis zijn beide stadstrams, met handbediening. De RegioCitadis is een sneltram, zoals de Bombardier-stellen bij RET. Bij RET zijn metro- en trambestuurders ook niet uitwisselbaar, dacht ik.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:35 schreef o.us het volgende:
[..]
Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
De Bombardierstellen zou ik niet naast een RegioCitadis leggen. De Bombardier is een sneltram/metrocombinatie. RegioCitadis alleen een lagevloersneltramquote:Op donderdag 16 december 2010 21:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
ZGT en Citadis zijn beide stadstrams, met handbediening. De RegioCitadis is een sneltram, zoals de Bombardier-stellen bij RET. Bij RET zijn metro- en trambestuurders ook niet uitwisselbaar, dacht ik.
De 5300, 5400, 5600 stellen vallen wettelijk onder dezelfde regime als ze de sneltramtraject oprijden. (Lijnen A en B na Capelsebrug). Op het metrospoor is het een metro.quote:Op donderdag 16 december 2010 21:17 schreef Duvel het volgende:
Ze vallen wettelijk wel onder zelfde regime, kijk maar naar de knipperlichten op de Bommetjes die ook op de sneltramlijnen in Alexander en verder rijden.
Ze kunnen ook even snel rijden trouwens: 100 km/u.
De 5300 komt alleen niet zo ver.quote:Op donderdag 16 december 2010 21:19 schreef o.us het volgende:
[..]
De 5300, 5400, 5600 stellen vallen wettelijk onder dezelfde regime als ze de sneltramtraject oprijden. (Lijnen A en B na Capelsebrug). Op het metrospoor is het een metro.
Verschillen tussen de RET ZGT <-> Citadis vs. HTM GTL <-> RegioCitadis.quote:Op donderdag 16 december 2010 21:21 schreef Duvel het volgende:
Waar ging de discussie eerst ook weer over?
Heb 1 keer erin geredenquote:Op donderdag 16 december 2010 20:29 schreef o.us het volgende:
[..]
Oh okee. Wel vreemd dat je als RR-trambestuurder ook niet gelijk opgeleid wordt tot GTL-trambestuurder want ik heb de indruk dat lijnen 3 en 4 ook gewoon HTM-tramlijnen zijn.
Ervaring met een RET-Citadis toevallig?
Ik vind die gele Citadissen van Mulhouse zo geil.quote:Op donderdag 16 december 2010 22:11 schreef Karrs het volgende:
Een RegioCitadis is ook geen sneltram, het is een tramtrein. Over het algemeen hangen sneltrams wat meer naar metro's toe (en rijden bijna altijd op volledig vrijliggende banen), tramtreinen zijn eigenlijk "gewoon" stadstrams die ook het spoor op kunnen. Ze zijn zwaarder, minimaal 2,65m breed, regelmatig hybride en hebben naast tram- ook spoorbeveiligingssystemen aan boord.
Feitelijk rijden de RegioCitadissen van Den Haag niet als tramtrein, omdat de Zoetermeerlijn niet (meer) door treinen wordt bediend en tot RR-lijn is omgebouwd.
Dit is een Siemens Avento tramtrein, in Mulhouse (Frankrijk).
Te gek!quote:Op zondag 19 december 2010 10:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Kheb even tussen 2 haltes gefilmd, 17 december
Zekerquote:
Ja, da's ff pech hebben. Deze heb ik vorig jaar gemaakt, alleen dan vanuit de achterste cabine van een trein.quote:Op zondag 19 december 2010 11:03 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Zeker
Sommige collega's haten het maar dat komt waarschijnlijk omdat ze gisteravond ongeveer 3 uur tussen 2 haltes hebben stil gestaan met passagiers erin
Door welke straatquote:Op zondag 19 december 2010 11:55 schreef Karrs het volgende:
Hey A_A, nu dat ik weet dat je trambestuurder bent kan ik me de kans niet laten ontgaan
Zie jij jezelf met je RegioCitadis door een straat als deze rijden (wel met rails, natuurlijkIn strengelspoor)? In Groningen willen ze namelijk een regiotramlijn aanleggen door het centrum heen.
Die tram gaat daar wel passen, zeker met strengelspoor, maar ik kan me voorstellen dat mensen er huiverig voor zijn. Had Groningen niet vroeger al een tram?quote:Op zondag 19 december 2010 12:03 schreef Karrs het volgende:
Aw feck, vergeet ik het plaatje
Deze. De Oosterstraat in Groningen:
[ afbeelding ]
Nogal veel mensen in Groningen zien de voertuigen van de RegioTram (die op de RegioCitadis is gebaseerd) niet zitten in een smalle straat als deze.
Yep.quote:Op zondag 19 december 2010 16:32 schreef Duvel het volgende:
[..]
Die tram gaat daar wel passen, zeker met strengelspoor, maar ik kan me voorstellen dat mensen er huiverig voor zijn. Had Groningen niet vroeger al een tram?
Hoe hard rijd je daar normaal?quote:Op zondag 19 december 2010 10:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
Kheb even tussen 2 haltes gefilmd, 17 december
Is de max. snelheid van de RegioCitadis niet 80km/u? Ik meende dat de Citadis Dualis wel 100km/u kan.quote:Op maandag 20 december 2010 06:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
80 km/u en wordt mettertijd verhoogd naar 100 km/u
Nee, we hebben er al eens 100 km/u mee gereden, maar dat was in proefbedrijf. 110 km/u schijnt de max te zijn met gunstige omstandighedenquote:Op maandag 20 december 2010 15:31 schreef Karrs het volgende:
[..]
Is de max. snelheid van de RegioCitadis niet 80km/u? Ik meende dat de Citadis Dualis wel 100km/u kan.
Die krengen staan ook vaker stil dan ze rijden.quote:Op maandag 20 december 2010 16:35 schreef bork het volgende:
Deze reden gisteren wel i.t.t. de bussen in Utrecht
[ afbeelding ]
Jaquote:Op maandag 20 december 2010 19:01 schreef Peter het volgende:
Vanochtend was randstadrail echt knudde. Geen info en van 7:10 tot 7:45u wachten op het eerste RR-voertuig op Den Haag centraal..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |