In Groningen komt de tram weer terug na 60 jaar. De tram is ontwikkeld door een groep mensen die vallen onder "Project RegioTram". Je zult je waarschijnlijk afvragen waarom het RegioTram is in plaats van gewoon "tram" of iets dergelijks. Dit komt omdat het uiteindelijke doel is om de Binnenstad te verbinden met de Regio. Het doel is om bijvoorbeeld in Leek in te stappen en bij Kardinge pas weer uit te stappen, zonder enige overstap. Dit is ontwikkeld door "Project RegioTram". Hetgeen wat nu bekend is geworden is de verbinding tussen Zernike en Groningen Centraal. Deze zal, vanaf het Centraal Station, over de Herebrug gaan, het Zuiderdiep over, met dubbelspoor door de Oosterstraat, de Grote Markt over via de Kattenhage over het Boterdiep, langs het Noorderstation en dan via de Kastanjelaan, Eikenlaan en Zernikelaan naar Zernike.
Ik heb hier mijn
profielwerkstuk over gemaakt en kijk er met gemengde gevoelens naar. Er waren drie opties om naar Zernike te gaan, via het spoor richting Roodeschool/Delfzijl en dus om te binnenstad heen (Westrandtrace), via de Grote Markt (waarvoor gekozen is, Binnenstadtrace), en via de Diepenring (dus om de Grote Markt heen, de Diepenringtrace). Zelf ben ik voorstander van de Diepenringtrace omdat dan de Grote Markt niet wordt aangedaan. Heel veel mensen willen namelijk de Grote Markt bus/tram vrij hebben, ikzelf ook. Een ander voordeel is dat de tram niet door de Ooster/Here/Gelkingestraat hoeft, want doordat de tram er komt te liggen moet de gehele fundering van deze straten op de schop. Nu er gekozen is voor dubbelspoor door de Oosterstraat komt ook het laden en lossen van winkels door deze straat onder druk te staan.
Als de tram door de Oosterstraat is gereden, komt hij aan op de Grote Markt. Daar ontstaat probleem 2, waar gaat men halteren? T.h.v. de Martinikerk of juist aan het eind van de Oosterstraat en aan het begin van de Kattenhage? Vervolgens gaat de tram door naar het Boterdiep, waardoor de tram toch een beetje in de buurt van het UMCG komt. Daarna komt de tram uiteindelijk via het Noorderstation, de Kastanjelaan en Eikenlaan uit op de Zernikelaan.
Deze tram zal er volgens de planning in 2014 liggen en in gebruik genomen worden. Deze tram wordt betaald van het toegzegde geld van de Zuiderzeelijn. Het streven is, zoals te lezen valt in mijn profielwerkstuk, om uiteindelijk de gehele stad te laten bedienen door trams. Zoals het woordje Regio zegt, zal de tram dus ook buiten de stad gaan bedienen. Doordat het geld niet op is door alleen de tram worden er ook extra sporen getrokken of sporen hersteld. Zo wordt de verbinding met Groningen ontzettend goed. De directe verbindingen zijn:
-Roodeschool - Groningen
-Delfzijl - Groningen
-Winschoten/Nieuweschans/Leer - Groningen
-Veendam - Groningen, wordt in ere hersteld!
-Heerenveen - Groningen, nieuw, via Drachten en Leek/RodenLeeuwarden - Groningen
Assen - Groningen
Uiteindelijk is Groningen dus vanuit 7 richtingen te bereiken! Lijkt me niet verkeerd voor een stad als Groningen.
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?