abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66118759
In Groningen komt de tram weer terug na 60 jaar. De tram is ontwikkeld door een groep mensen die vallen onder "Project RegioTram". Je zult je waarschijnlijk afvragen waarom het RegioTram is in plaats van gewoon "tram" of iets dergelijks. Dit komt omdat het uiteindelijke doel is om de Binnenstad te verbinden met de Regio. Het doel is om bijvoorbeeld in Leek in te stappen en bij Kardinge pas weer uit te stappen, zonder enige overstap. Dit is ontwikkeld door "Project RegioTram". Hetgeen wat nu bekend is geworden is de verbinding tussen Zernike en Groningen Centraal. Deze zal, vanaf het Centraal Station, over de Herebrug gaan, het Zuiderdiep over, met dubbelspoor door de Oosterstraat, de Grote Markt over via de Kattenhage over het Boterdiep, langs het Noorderstation en dan via de Kastanjelaan, Eikenlaan en Zernikelaan naar Zernike.

Ik heb hier mijn profielwerkstuk over gemaakt en kijk er met gemengde gevoelens naar. Er waren drie opties om naar Zernike te gaan, via het spoor richting Roodeschool/Delfzijl en dus om te binnenstad heen (Westrandtrace), via de Grote Markt (waarvoor gekozen is, Binnenstadtrace), en via de Diepenring (dus om de Grote Markt heen, de Diepenringtrace). Zelf ben ik voorstander van de Diepenringtrace omdat dan de Grote Markt niet wordt aangedaan. Heel veel mensen willen namelijk de Grote Markt bus/tram vrij hebben, ikzelf ook. Een ander voordeel is dat de tram niet door de Ooster/Here/Gelkingestraat hoeft, want doordat de tram er komt te liggen moet de gehele fundering van deze straten op de schop. Nu er gekozen is voor dubbelspoor door de Oosterstraat komt ook het laden en lossen van winkels door deze straat onder druk te staan.

Als de tram door de Oosterstraat is gereden, komt hij aan op de Grote Markt. Daar ontstaat probleem 2, waar gaat men halteren? T.h.v. de Martinikerk of juist aan het eind van de Oosterstraat en aan het begin van de Kattenhage? Vervolgens gaat de tram door naar het Boterdiep, waardoor de tram toch een beetje in de buurt van het UMCG komt. Daarna komt de tram uiteindelijk via het Noorderstation, de Kastanjelaan en Eikenlaan uit op de Zernikelaan.

Deze tram zal er volgens de planning in 2014 liggen en in gebruik genomen worden. Deze tram wordt betaald van het toegzegde geld van de Zuiderzeelijn. Het streven is, zoals te lezen valt in mijn profielwerkstuk, om uiteindelijk de gehele stad te laten bedienen door trams. Zoals het woordje Regio zegt, zal de tram dus ook buiten de stad gaan bedienen. Doordat het geld niet op is door alleen de tram worden er ook extra sporen getrokken of sporen hersteld. Zo wordt de verbinding met Groningen ontzettend goed. De directe verbindingen zijn:

-Roodeschool - Groningen
-Delfzijl - Groningen
-Winschoten/Nieuweschans/Leer - Groningen
-Veendam - Groningen, wordt in ere hersteld!
-Heerenveen - Groningen, nieuw, via Drachten en Leek/Roden
Leeuwarden - Groningen
Assen - Groningen

Uiteindelijk is Groningen dus vanuit 7 richtingen te bereiken! Lijkt me niet verkeerd voor een stad als Groningen.
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  maandag 16 februari 2009 @ 14:24:53 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_66118868
Gaat het dan toch gebeuren? Nou ja, altijd leuk zo'n tram .
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_66119054
quote:
Drachten en Leek/Roden
deze liep dr vroeger al, later voornamelijk om goederen tussen de vestigingen van Philips in Groningen en Drachten te vervoeren.
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
  PR/Manusje van alles maandag 16 februari 2009 @ 14:31:07 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_66119142
Ben benieuwd!

De gemeente Assen heeft ook een plan: over 20 jaar moeten er 4 stations bij zijn gekomen in Assen Het moet dan mogelijk zijn om een rondje Assen per trein te doen
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_66119269
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:28 schreef Het_hupt het volgende:

[..]

deze liep dr vroeger al, later voornamelijk om goederen tussen de vestigingen van Philips in Groningen en Drachten te vervoeren.
Nu je het zegt! Er staat ook nog een grote muurschildering in de Tolberterstraat in Leek met een goederentrein
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  maandag 16 februari 2009 @ 14:35:29 #6
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_66119309
Goed topic
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_66119360
Ik las het inderdaad in de krant. Wel tof! Jammer dat ik tegen die tijd al lang niet meer in Groningen woon
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_66119647
En toch vind ik dat de tram over de Diepenring moet!
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_66120084
Laat die Friese spoorknorren maar mooi met de bus gaan.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_66120572
maar wat vinden jullie van de tram over de grote markt?
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  maandag 16 februari 2009 @ 15:07:45 #11
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_66120624
Tjah, wat is over?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_66120683
Hoe bedoel je? Hij komt uit de Oosterstraat gereden. Gaat dan over de Grote Markt door naar de Kattenhage (zo heet die toch ) dus hij zal ongeveer op de plek lopen waar nu het asfalt van de bus ligt.
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  maandag 16 februari 2009 @ 15:12:26 #13
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_66120808
nouja, dat is niet over de grote markt, maar langs de grote markt. Geen probleem mee in dat geval.
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_66120843
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:34 schreef Mr.Jorn. het volgende:

[..]

Nu je het zegt! Er staat ook nog een grote muurschildering in de Tolberterstraat in Leek met een goederentrein
de gemeente Roden had zelfs grond aangekocht, vlakbij waar de rondweg loopt, om het spoor buiten het dorp te krijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drentse_tram
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_66122527
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:43 schreef Mr.Jorn. het volgende:
En toch vind ik dat de tram over de Diepenring moet!
En waar moet het autoverkeer dan langs? De tram moet immers niet voor een stoplicht in de file komen te staan hè.

Nee, ik vind het huidige plan prima. Je kan straks met het OV midden in het centrum uitstappen. Met de fiets kun je straks veilig van het Zuiderdiep naar de Grote Markt fietsen, zonder enge bus op je hielen. En het terras van de Drie Gezusters komt echt op het plein te liggen en wordt niet meer door een rijbaan van de rest afgesneden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2009 15:56:36 ]
pi_66128817
Het verkeer gaat dan over het spoor, maar het wordt dan anders geregeld. Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd hoe dat zal gaan, dat zal ik even moeten opzoeken. En vind je het niet prachtig om helemaal niks over de Grote Markt te hebben? Lijkt mij mooi
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  maandag 16 februari 2009 @ 19:45:11 #17
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_66131487
quote:
Op maandag 16 februari 2009 18:44 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Het verkeer gaat dan over het spoor, maar het wordt dan anders geregeld. Dat weet ik niet zo uit mijn hoofd hoe dat zal gaan, dat zal ik even moeten opzoeken. En vind je het niet prachtig om helemaal niks over de Grote Markt te hebben? Lijkt mij mooi
Ik vind ook dat de Grote Markt ontlast moet worden, dat is het grootste pijnpunt mogelijk in Groningen.
pi_66136859
quote:
Op maandag 16 februari 2009 15:56 schreef Igen het volgende:

[..]

En waar moet het autoverkeer dan langs? De tram moet immers niet voor een stoplicht in de file komen te staan hè.

Nee, ik vind het huidige plan prima. Je kan straks met het OV midden in het centrum uitstappen. Met de fiets kun je straks veilig van het Zuiderdiep naar de Grote Markt fietsen, zonder enge bus op je hielen. En het terras van de Drie Gezusters komt echt op het plein te liggen en wordt niet meer door een rijbaan van de rest afgesneden.
Trouwens, in mijn profielwerkstuk ga ik er dieper op in waarom ik dat de betere trace vind. Lees hem even zodat je mijn mening wat beter snapt. Want jouw standpunt is ook te verdedigen
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_66138129
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:28 schreef Mr.Jorn. het volgende:

[..]

Trouwens, in mijn profielwerkstuk ga ik er dieper op in waarom ik dat de betere trace vind. Lees hem even zodat je mijn mening wat beter snapt. Want jouw standpunt is ook te verdedigen
Heb je profielwerkstuk net even doorgebladerd.

Voor jouw argumentatie is ook wel wat te zeggen. Alleen ben ik het er niet helemaal mee eens:

- Jij zegt dat veel Groningers het liefst helemaal geen verkeer over de Grote Markt hebben. Volgens mij klopt dat niet - uit enquetes blijkt dat een route dwars door het centrum juist het populairst is. In ieder geval bij de winkeliers.

- Verder lijkt mij dat de diepenring-route een beetje net-niet wordt. Volgens mij kun je beter één keer in de roos schieten, dan twee keer naast.

Hoe dan ook, vanaf begin af aan was ik al voor dubbelspoor Oosterstraat en dubbelspoor Boterdiep. Het projectbureau zag dat eerst niet zitten, omdat dat bij de Maagdenbrug niet zou passen*. Maar blijkbaar hebben ze daar nu een oplossing voor, dus ik ben helemaal happy.

* In de zomer heb ik bij de manifestatie in de Martinikerk meegedaan aan de fietsexcursie. Als enige deelnemer, dus ik kon een uur lang alleen met de projectbureau-meneer door de stad fietsen en vragen stellen.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2009 21:55:12 ]
  † In Memoriam † maandag 16 februari 2009 @ 22:09:41 #20
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66139392
Waarom niet die tram vanaf Sneek laten lopen ? Dan kan je van Sneek naar de andere kant met de tram en is het (hopelijk) minder druk bij knooppunt Joure.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Redactie Frontpage maandag 16 februari 2009 @ 22:59:10 #21
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_66142130
quote:
Op maandag 16 februari 2009 14:31 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ben benieuwd!

De gemeente Assen heeft ook een plan: over 20 jaar moeten er 4 stations bij zijn gekomen in Assen Het moet dan mogelijk zijn om een rondje Assen per trein te doen
Haha, waar heb je dat gelezen dan, waarde Fiets? Maar dan hebben we straks zeker een Assen CS, Marsdijk, TT-circuit, Kleausterveen, en waar moet die vijfde staan dan?
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_66142161
quote:
Op maandag 16 februari 2009 21:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Heb je profielwerkstuk net even doorgebladerd.

Voor jouw argumentatie is ook wel wat te zeggen. Alleen ben ik het er niet helemaal mee eens:

- Jij zegt dat veel Groningers het liefst helemaal geen verkeer over de Grote Markt hebben. Volgens mij klopt dat niet - uit enquetes blijkt dat een route dwars door het centrum juist het populairst is. In ieder geval bij de winkeliers.

- Verder lijkt mij dat de diepenring-route een beetje net-niet wordt. Volgens mij kun je beter één keer in de roos schieten, dan twee keer naast.

Hoe dan ook, vanaf begin af aan was ik al voor dubbelspoor Oosterstraat en dubbelspoor Boterdiep. Het projectbureau zag dat eerst niet zitten, omdat dat bij de Maagdenbrug niet zou passen*. Maar blijkbaar hebben ze daar nu een oplossing voor, dus ik ben helemaal happy.

* In de zomer heb ik bij de manifestatie in de Martinikerk meegedaan aan de fietsexcursie. Als enige deelnemer, dus ik kon een uur lang alleen met de projectbureau-meneer door de stad fietsen en vragen stellen.
Ik heb geen idee over dat bovenste argument, maar ik denk dat we allebei wel een beetje gelijk hebben. Het hangt er maar net vanaf wie je spreekt, toch?

En het kan kloppen dat de Diepenringtrace ook net niet kan worden. Maar ik heb er juist het vertrouwen in dat het net wel iets meer kan opleveren. Een van de argumenten die ik daarvoor had is weggevallen nu gekozen wordt over het boterdiep te rijden, de bereikbaarheid van het umcg. Maar waar ik vooral bang voor ben is de aanleg van het spoor door de Oosterstraat. Als dat gebeurt ben ik bang dat de aanleg van een nieuwe fundering te lang gaat duren. Maar dat is vast ingecalculeerd .
Maar een alleen voor de fiets bestemde Gelkingestraat lijkt mij wel wat, echt superhandig in plaats van omver gereden te worden door een mooie Citaro

Maar wat vind je van mijn pws? Zit het er een beetje goed uit?
Toch even meningen peilen
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_66142676
Leuk onderwerp! Heb in Groningen Planologie gestudeerd en gewoond, dan volg je zoiets toch een beetje meer. Het Diepenringtrace lijkt mij een vrij krappe bedoening en voor het gebruik van de tram lijkt het echte centrum aandoen ook beter.

Ben benieuwd of het er echt helemaal zal gaan komen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_66143208
Goed, wat het profielwerkstuk betreft:
- De tram gaat in de stad toch 100% zeker op stroom rijden?
- Het is "het trace" en niet "de trace".
- (pagina 24) Een tram is in Amsterdam niet sneller dan ergens anders. Ik heb een keer voor een paar routes de gemiddelde snelheid (inclusief stoppen) uitgerekend: in het centrum < 15 km/u en in de buitenwijken op een vrije trambaan zo'n 22 km/u.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2009 23:20:50 ]
  † In Memoriam † maandag 16 februari 2009 @ 23:29:05 #25
25682 2cv
Niet subtiel
pi_66143533
Het is het tracé.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')