abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36646799









En de chaos die er bij hoort natuurlijk.
pi_36651485
Reminds me ik heb nog een Tram 11 vs. Auto van vorige jaar ergens....denk dat ze op de computer van mn werk staan....binnenkort eens opzoeken
  dinsdag 4 april 2006 @ 21:12:49 #53
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_36653741
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 17:29 schreef blup het volgende:
Die tram op Utrecht CS is eigelijk lightrail, hoge instap en gescheiden spoorbanen (zitten niet op de auto weg).
Och die verschillen is echt geneuzel in de marge vind ik. Lightrail, lighttrain, etc....het zijn allemaal trams.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 5 april 2006 @ 14:29:33 #54
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_36673528
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 21:12 schreef MREn het volgende:

[..]

Och die verschillen is echt geneuzel in de marge vind ik. Lightrail, lighttrain, etc....het zijn allemaal trams.
Die sneltrams in Utrecht reden er dan ook al lang voor dat dat zogenaamde 'lightrail'(moesten ze verbieden, die term) bedacht was. Dingen zijn ook zwaar gepimpt, in de jaren '80 zagen ze er nog zo uit:
pi_36683487
Op http://www.trambel.amsterdamsetram.nl/20060330/index.htm staan ook een aantal pics over de aanrijding met de 907, verder is http://www.trambel.amsterdamsetram.nl/ en sowieso heel http://www.amsterdamsetram.nl erg interessant als je deze sites nog nooit gezien hebt :-)
Pomtiedomtiedom...
  donderdag 6 april 2006 @ 13:57:15 #56
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_36706804
Trammen in Rotterdam Centrum is nu niet echt een pretje met dat opgebroken Stationsplein. De trams stoppen nu op het Kruisplein, maar dan wel met een onlogische halte-indeling. In de richting CS stoppen op de binnenste sporen alleen 21 en 23. Op de buitenste sporen stoppen 4,5,8,20 en 25, wat dus resulteert in overvolle abri's en verplicht natregenen als het regent.

Materieel Overzicht Rotterdam:

700-750 (ZGT 4/6)
nieuw trams uit 1981-1984. Enkel geleed, 6 assen, waaarvan 4 onder eerste bak.
De trams zijn geschikt om in twee-span te rijden, maar in de praktijk is dat alleen een keer getest met de 732 en 733.

800-850 (ZGT 4/6) "Renovatietrams"
verbouw trams uit 1984-1986. Enkel geleed, 6 assen, waarvan 4 onder eerste bak.\
Deze trams hebben de onderstellen van oude trams (serie 300/1300 en 600/1600) en zijn voorzien van een nieuwe bovenbouw. Ze lijken op de 700-serie, maar er zijn kleine verschillen.
Van deze serie staan er nu ±10 werkloos te staan op Remisie Hilledijk (waar vroeger de metro stond). Ze functioneren daar nu als opvangschild voor vandalen die stenen naar trams gooien.

2000-2060 (Citadis 6/6)
De nieuwste tram in Rotterdam. Lagevloers en 5-delig.
De trams zijn aangeschaft voor het zgn. tramplus-plan: gelijkvloerse instap en vrije trambanen.

De RET is erg creatief met het aanschaffen en verbouwen van materieel:
251-274
in 1965 gekocht als enkel gelede tram.
in 1975 verlengt naar dubbel geleed en vernummerd naar 301-324
in 1982/3 verkort naar enkel geleed en vernummerd naar 1301-1324
in 1985/6 verbouwt naar 800-serie tram.

601-635
in 1968 gekocht als enkel gelede tram
in 1982/3 deels verlengt naar dubbel geleed en vernummerd naar 1600
in jaren '90 deels gerenoveerd, andere deel afgevoerd.
in 2005 verkocht aan Roemeense steden
Na het afvoeren van deze trams bleek er in 2002 een tekort aan trams, daarom werden er in wenen 2e hands trams gekocht... vanhetzelfde type als de afgevoerde (1)600-serie. De trams kregen het nummer 651-660 en zijn inmiddels ook verhuist naar Roemenië.
So we just called him Fred
pi_36739008
Tram 11 vs. Auto vorig jaar ergens. Zat een oudere vrouw met 2 kinderen in. Kinderen waren ongedeerd, de vrouw zat bekneld en is later met ik geloof lichte verwondingen vervoerd naar het ziekenhuis.



  vrijdag 7 april 2006 @ 15:13:16 #58
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_36739853
Nog maar eens een Combino dan..

"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 7 april 2006 @ 15:21:32 #59
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_36740154
Nostalgie... het interieur van een trammetje in Kraków, Polen. (gemaakt aug. 2005)
Excuses voor de scheefheid, recht blijven staan is al lastig genoeg daar

  vrijdag 14 april 2006 @ 02:07:56 #60
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_36943019
Rotterdamser kan het niet:
Allan trams van de RET in 1983. Vlak voor hun afscheid:

Detail, nu 20 jaar later, staan er op deze plaats wéér trams. De metro's zijn echter op 4 na allemaal gesloopt

[ Bericht 9% gewijzigd door Fred op 14-04-2006 02:13:02 ]
So we just called him Fred
pi_37517174
Aangezien ik nooit in trams reis, een paar vraagjes:

  • Zitten er ook lussen onder de tramrails om te checken of er een tram aan komt rijden, of wordt dit op een andere manier herkent?
  • Is er een maximumsnelheid voor trams?
  • Wat is de acceleratie tijd?
  • Worden er haltes omgeroepen in de tram?
  • Verschilt dit nog per maatschappij?
  • pi_37519202
  • Zitten er ook lussen onder de tramrails om te checken of er een tram aan komt rijden, of wordt dit op een andere manier herkent?

    Volgens mij zit dat in de bovenleiding

  • Is er een maximumsnelheid voor trams?

    Volgens mij niet echt, maar met zo'n tram zal je ook niet te hard kunnen.

  • Wat is de acceleratie tijd?

    Ligt aan type

  • Worden er haltes omgeroepen in de tram?

    Soms.

  • Verschilt dit nog per maatschappij?

    Ja
  • pi_37519272
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 19:24 schreef Knoekie het volgende:


  • Verschilt dit nog per maatschappij?

    Ja
  • Bij HTM soms wel, soms niet en soms alleen de haltes waar om is gevraagd
      woensdag 3 mei 2006 @ 21:58:28 #64
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_37525430
    Zitten er ook lussen onder de tramrails om te checken of er een tram aan komt rijden, of wordt dit op een andere manier herkent?
    Dat gaat met een VETAG-installatie. Die zit verwerkt in kleine vierkante blokken tussen de rails. Als je goed kijkt dan zie je ze wel eens zitten.

    Is er een maximumsnelheid voor trams?
    wettelijk 50 km/h voor trams die over te straat rijden. De sneltram in Rotterdam-Alexander en Utrecht rijdt 80km/h. Ook mettro's rijden in Nederland 80 km/h.

    Wat is de acceleratie tijd?
    Dat is geheel afhankelijk van het type tram en de belasting van de tram. Een volle tram trekt langzamer op dan een lege.

    Worden er haltes omgeroepen in de tram?
    In Rotterdam op alle TramPlus lijnen en in de sneltram. In de sneltram van Utrecht worden ook haltes omgeroepen. In Den Haag en Amsterdam eigenlijk niet zo vaak
    So we just called him Fred
      zondag 14 mei 2006 @ 16:05:09 #65
    24341 JMT
    Hrmz...
    pi_37816914
    In Amsterdam (en Amstelveen) wordt er tegenwoordig ook (automatisch) omgeroepen hoor..
    Pomtiedomtiedom...
    pi_37820021
    Rome:






    Dresden - Praag:







    Kusttram + Antwerpen (hermelijnen)





    Trams MIVB (Brussel, nieuwe kleuren):




    pi_39388658
    netjes die neiuwe kelurstelleing veel mooier dan dat geel blauw
    ik zoek een huis heb jij wat voor me?
    als je naar rechts kijk zie je links niets
    pi_39392452
    quote:
    Op woensdag 3 mei 2006 19:27 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    Bij HTM soms wel, soms niet en soms alleen de haltes waar om is gevraagd
    HTM heeft of zo een lichtbakje hangen waarop de halte komt te staan en zo een vrouwenstem die je meld welke halte eraan komt. Of ze hebben van die tv-schermen waarop staat welke halte er aankomt, plus de eerste paar haltes daarna en die laat ook zien of de tram stopt. Verder roept de bestuurder meestal de haltes om waar om gevraagd is. (Of je hebt een tramchauffie met humor die van DH CS naar Scheveningen gewoon tourguide speelt...als u nu naar rechts kijkt ziet u....en aan uw linkerhand....etc etc, ernstig in een scheur gelegen toen).
      vrijdag 30 juni 2006 @ 18:17:58 #69
    139407 jorienvdherik
    Feyenoord KNVB Beker 07-08
    pi_39398875
    tvp
    pi_42514970
    ff het tramtopic ophalen
    Afgelopen zaterdag een aardige aanrijding met lijn 5 wagen 912 (tweerichting tram)

    Botsing tussen tram en toeristenbus

    8-10-2006 Tram 5 en een touringcar zijn zaterdagmiddag op de kruising van de Hobbemastraat en de P. C Hooftstraat op elkaar gebotst.
    Het ongeluk gebeurde rond 14.15 uur. De precieze toedracht van de aanrijding is onduidelijk. De trambestuurder raakte gewond bij de botsing. Hij werd met onbekend letsel naar een ziekenhuis overgebracht. De buschauffeur en zijn passagiers bleven wel ongedeerd. De materiele schade aan de voertuigen was zeer groot.
    De toeristen konden hun excursie wel gewoon vervolgen.

    Ik had het op tv gezien zag er wel heftig uit. Die hele zijkant van die bus was er aan. En die trambestuurder kon er niet zo makkelijk meer uitkomen
    pi_42517419
    quote:
    Op zaterdag 1 april 2006 22:46 schreef Alexxxxx het volgende:

    [afbeelding]
    Merk en type: onbekend
    Eigenaar: Connexxion
    Land van herkomst: Nederland
    Locatie: Houten CS
    Datum: 07-01-2006
    Fotograaf/Bron: Alex Miedema
    Bijzonderheden: tram richting Houten Castellum
    Volgens mij klopt je info niet helemaal. Het is een tweedehands Duitser, eigendom van de HTM, gehuurd door de NS en bestuurd door personeel van het GVU en gespoten in de houtense gemeentekleuren. (oker met donkerpaars). Volgens mij zijn er zelfs twee in deze kleuren. Enne Houten CS bestaat niet, dat heet gewoon Houten.
    pi_42517601
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 18:05 schreef Fixers het volgende:

    [..]

    Volgens mij klopt je info niet helemaal. Het is een tweedehands Duitser, eigendom van de HTM, gehuurd door de NS en bestuurd door personeel van het GVU en gespoten in de houtense gemeentekleuren. (oker met donkerpaars). Volgens mij zijn er zelfs twee in deze kleuren. Enne Houten CS bestaat niet, dat heet gewoon Houten.
    Klopt. Is op mn site inmiddels aangepast
    pi_42518891
    lekker omslachtig. Eigendom van de HTM gehuurd door NS en bestuurd door GVU
      maandag 9 oktober 2006 @ 19:08:58 #74
    139407 jorienvdherik
    Feyenoord KNVB Beker 07-08
    pi_42519894
    ben benieuwd naar de randstad rail
    pi_42524187
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 19:08 schreef jorienvdherik het volgende:
    ben benieuwd naar de randstad rail
    als ik tijd heb zal ik ook wel een rondje komen rijden met me ov
    pi_42524443
    http://www.amsterdam.nl/c(...)vemetromaterieel.pdf
    Linkje over het nieuwe metro materieel in Amsterdam
    Wanneer het er komt geen idee. Want de ingebruikstelling van de NZ-Lijn is alweer uitgesteld dus veel haast hebben ze niet
    Em de zeemeeuwen kunnen ik geloof wel 60 jaar mee
    pi_42550086
    vanmorgen in Delft, wat is het (oude tram? of werktram o.i.d.?) en wat doet het daar?

    Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
    pi_42550573
    Das de railslijpwagen van de HTM
    pi_42553271
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 18:13 schreef Fixers het volgende:
    Das de railslijpwagen van de HTM
    De HTM heeft geen nieuwe lagevloerwagens ? (rr buiten beschouwing gelaten)
    pi_42554924
    Zag dat ze in Rotterdam ook al nieuwe trams aan het testen waren
      donderdag 12 oktober 2006 @ 19:22:13 #81
    141414 NordicBlue
    Iets met Noord en Blauw Zeker?
    pi_42618650
    quote:
    Op vrijdag 7 april 2006 14:46 schreef Jill-RMC het volgende:
    Tram 11 vs. Auto vorig jaar ergens. Zat een oudere vrouw met 2 kinderen in. Kinderen waren ongedeerd, de vrouw zat bekneld en is later met ik geloof lichte verwondingen vervoerd naar het ziekenhuis.

    [afbeelding]

    [afbeelding]
    Das mijn schoolgebouw van 2 jaar geleden daar links op die foto
    Ga nu iedere dag met tram 9
    pi_42621951
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 17:57 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
    vanmorgen in Delft, wat is het (oude tram? of werktram o.i.d.?) en wat doet het daar?

    [afbeelding]
    die is mooi
    maar ik zag net nog een andere van de HTM. de meettram. een nòg oudere. wit met rood en bollig.

    trouwens, zag ook een randstadrail-tuig bij den haag tussen HS en leiden CS. was een RET metrostel geloof ik.
    dag
      donderdag 12 oktober 2006 @ 21:06:45 #83
    141414 NordicBlue
    Iets met Noord en Blauw Zeker?
    pi_42622267
    klopt , ze zijn aan het proefrijden met de randstadrail op laan van noi
    pi_42622582
    Niet alleen rond NOI, maar ook door het centrum heen. Ik zag vanavond een randstadrailer vanuit de tramtunnel het centraal station binnen rijden, deurtjes open, minuutje wachten, deurtjes dicht en weer vertrekken.
      donderdag 12 oktober 2006 @ 21:54:25 #85
    141414 NordicBlue
    Iets met Noord en Blauw Zeker?
    pi_42623975
    Oh , ik was vanochtend op CS en toen stond er wel 1 tuigje bij de uitgang van de tramtunnel
    pi_42693883
    http://www.gvb.nl/reizigers/actueel/drukkemetro.html

    Drukke metro's

    De nieuwsuitzending van TV Noord-Holland berichtte woensdag 11 oktober over de overvolle metro's in Amsterdam. "Er rijden veel te weinig treinstellen om de vele reizigers te vervoeren", zo meldde het nieuws dat reacties uitzond van ontevreden reizigers.
    GVB heeft TV Noord-Holland laten weten dat wij op de hoogte zijn van de situatie dat met name in de spitsen het reizigersaanbod dermate groot is dat niet of nauwelijks alle reizigers meegenomen kunnen worden.
    Er is sprake van een steeds grotere hoeveelheid metroreizigers. Dat is op zichzelf positief en GVB werkt hard aan een oplossing om het reizigersaanbod goed te kunnen verwerken.
    GVB bestudeert op dit moment de herschikking en inzet van metrostellen over de diverse lijnen en verwacht op zo kort mogelijke termijn daar besluiten over te nemen. Het aantal oude metrostellen dat momenteel buiten dienst staat met defecten is een probleem.
    GVB is doende zo snel mogelijk verbeteringen aan te brengen in de onderhoudswerkzaamheden. De oude metro's ('zilvermeeuwen') zijn 30 jaar oud.
    pi_42694110
    ik stond gister middag in de Leidsestraat alwaar er een krakers'feestje' gaande was. Banken, tafels en kleden midden op de trambaan. Op een stukje enkelspoor waar 48 trams per uur overheen gaan (lijnen 1, 2, 5) schat na wat tellen dat er zeker 30 trams vast zaten. Toen duidelijk werd dat het wat langer ging duren en de politie genoeg personeel had om de straat af te sluiten, gingen de trams met de stuurstand achteruit(lijnen 1en 2) en lijn 5 kan gewoon aan de andere kant gaan zitten. Dat is dus een stukje achteruit van de Leidsestraat/Keizersgracht tot aan de Dam (aardig stukje dus )
    Het duurde uiteindelijk 2.5 uur voor de ME er was. Waarna de straat weer vrij was.
      zondag 15 oktober 2006 @ 13:04:07 #88
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_42695090
    quote:
    Op zondag 15 oktober 2006 12:11 schreef Willy84 het volgende:
    Het aantal oude metrostellen dat momenteel buiten dienst staat met defecten is een probleem.
    GVB is doende zo snel mogelijk verbeteringen aan te brengen in de onderhoudswerkzaamheden. De oude metro's ('zilvermeeuwen') zijn 30 jaar oud.
    Heeft Rotterdam het toch beter gedaan. Toen ze daar nog met de oude metro's rijden stond er zelden eentje buiten dienst zonder defecten.
    Maar daarentegen maken ze er bij de tram in Rotterdam ook een potje van. Zal wel verschil van nadruk zijn. Amsterdam zak meer aandacht aan zn trams geven en Rotterdam meer aandacht aan zn metro
    So we just called him Fred
    pi_42714710
    quote:
    Op zondag 15 oktober 2006 13:04 schreef FredvZ het volgende:

    [..]

    Heeft Rotterdam het toch beter gedaan.
    Prima dan hebben wij recht op nieuwe metro's
    pi_42722008
    Wat vinden jullie van het HOVM, het Haags Openbaar Vervoer Museum?

    http://www.hovm.nl
    pi_42726337
    quote:
    Op maandag 16 oktober 2006 18:03 schreef Alexxxxx het volgende:
    Wat vinden jullie van het HOVM, het Haags Openbaar Vervoer Museum?

    http://www.hovm.nl
    bezoekje waard, zeker als die zo dichtbij zit
    dag
    pi_43431529











    [ Bericht 9% gewijzigd door Alexxxxx op 10-11-2006 17:54:46 ]
    pi_43431541
    wat doe ik fout
    pi_43431735
    quote:
    Op vrijdag 10 november 2006 17:08 schreef Willy84 het volgende:
    wat doe ik fout
    de dubbele [[ ]] om de tags...
    pi_43432856
    quote:
    Op vrijdag 10 november 2006 17:08 schreef Willy84 het volgende:
    wat doe ik fout
    Ik heb het gefixt

    EN ben ondertussen ook bij het HOVM geweest De foto's
    pi_43434128
    quote:
    Op vrijdag 10 november 2006 17:55 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    Ik heb het gefixt

    [/url]
    pi_43434227
    Het betrof trowens tram 780 op lijn 25. Rijnstraat kruising Uiterwaardenstraat. De bestuurster van de personen auto was aan het bellen. En was van mening dat ze op een voorrangsweg reed bladiebla. "weet je wel hoeveel dat kost" zei zij.
    ze was wel een beetje geschrokken.
    Maar de tram gaat altijd voor
    pi_43436307
    quote:
    Op vrijdag 10 november 2006 18:51 schreef Willy84 het volgende:
    Het betrof trowens tram 780 op lijn 25. Rijnstraat kruising Uiterwaardenstraat. De bestuurster van de personen auto was aan het bellen. En was van mening dat ze op een voorrangsweg reed bladiebla. "weet je wel hoeveel dat kost" zei zij.
    ze was wel een beetje geschrokken.
    Maar de tram gaat altijd voor
    Mutz.... Even na gevraagd aan paps (die is van de prinsemarij) en idd tram heeft altijd voorang. Tenij zij op een voorrangsweg rijdt en de trem komt vanuit de zijstraat komt.
    pi_43725673
    Even wat tram nieuwtjes van het Amsterdamse :
    In verband met de eisen van het vervoerscontract (gelijkvloerse instap), worden 18 hoge trams overgeplaatst van remise lekstraat naar remise havenstraat. Dan zijn deze trams weer aan te treffen op alle lijnen (m.u.v 26)
    Lijn 9 gaat in het weekend en avond iets vaker rijden
    Lijn 13 rijd op zondag iedere 7.5 ipv 10
    lijn 24 wordt doorgetrokken naar de VU waar ook lijn 16 zijn eindhalte heeft zodat je met lijn 24 ook een overstap hebt op metro 50
    lijn 26 gaat in de spits iedere 7.5 min rjden ipv 10

    (bron hov-rn, gvb.nl)
    pi_43865176
    Tram uit rails op Weteringcircuit
    24-11-2006 Op het Weteringcircuit is vrijdag aan het einde van de middag een tram ontspoord.
    Op de kruising met de Vijzelgracht schoot de tram uit de rails na een botsing met een taxibusje. Door de klap brak de bovenleiding. De passagiers konden de tram veilig verlaten, ondanks de spanning die nog op de geknapte bovenleiding stond.
    Niemand raakte gewond. Doordat het voertuig de hele weg versperde moest het tramverkeer in beide richtingen worden omgeleid.











    [ Bericht 10% gewijzigd door Willy84 op 24-11-2006 22:24:59 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')