Als ik in dat schuitje zou zitten, zou ik gewoon wat meer aflossen tot ik onder die grens zou zitten.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:18 schreef Deprater het volgende:
De mensen met woningen boven het miljoen krijgen al een forse stijging van de bijtelling te verwerken
Dat is abosluut niet waar. Hoe kom je daar in godsnaam bij?quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn heftige wijzigingen altijd alleen voor nieuwe hypotheken geweest.
Dat versta ik onder gefaseerd. Namelijk dat je 30 jaar hebt om er aan te wennen...quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:20 schreef BoeufBourguignon het volgende:
[..]
Dat is abosluut niet waar. Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Elke grote wijziging is altijd meteen voor alle hypotheken geweest. Zoals bijvoorbeeld de maximale aftrekbaarheid voor 30 jaar, die ging destijds in voor alle hypotheken. Voor bestaande hypotheken ging de 30 jaar op dat moment in, voor nieuwe hypotheken gaat de 30 jaar in op het moment van afsluiten.
Ja, maar dat is dus hoe het nu is. Een keiharde knip, maar wel na 30 jaar. Dat is geen wennen, dat is gewoon zorgen dat je na 30 jaar alles hebt afgelost, of er fors in inkomen op vooruit bent gegaan.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat versta ik onder gefaseerd. Namelijk dat je 30 jaar hebt om er aan te wennen...
Ik heb geen idee welke volgende maatregel er komt. Daarom vind ik het leuk om er over te speculeren.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:30 schreef BoeufBourguignon het volgende:
[..]
Ja, maar dat is dus hoe het nu is. Een keiharde knip, maar wel na 30 jaar. Dat is geen wennen, dat is gewoon zorgen dat je na 30 jaar alles hebt afgelost, of er fors in inkomen op vooruit bent gegaan.
Een volgende maatregel zal heus niet nog eens 30 jaar gaan duren. Er is nu (veel!) geld nodig, niet over 30 jaar.
Mijn gevoel: de aankomende huizenbezitters gaan maximaal kaalgeplukt worden door de nieuwe regels. Kijk maar naar wat ze met de AOW doen. De grote groep kan rustig gaan zitten, maar de jongere generatie moet krom liggen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:22 schreef BoeufBourguignon het volgende:
Mijn gevoel: de huidige huizenbezitters gaan maximaal kaalgeplukt worden door de nieuwe regels. Dat is namelijk de enige groep waar daadwerkelijk iets te halen valt (overwaarde!).
Het heeft geen zin om nieuwe gevallen af te knijpen, want die kopen dan gewoon geen huis meer. Dan heeft de hele maatregel geen enkele zin.
Idd, daar had ik het gisteren thuis ook al over, dat wij met zijn allen tot ons 67 moeten gaan werken en dat de gemiddelde 50-plusser er helemaal niets van merkt, laat staan mensen die nu AOW genieten...quote:Op vrijdag 20 november 2009 21:37 schreef Resistor het volgende:
[..]
Mijn gevoel: de aankomende huizenbezitters gaan maximaal kaalgeplukt worden door de nieuwe regels. Kijk maar naar wat ze met de AOW doen. De grote groep kan rustig gaan zitten, maar de jongere generatie moet krom liggen.
Eerlijk? Ik denk dat ze inderdaad met één of ander slap gefaseerd plan zullen komen, waarbij de hypotheekrenteaftrek voor iedereen vanaf een bepaalde datum steeds verder zal worden ingeperkt. Bijvoorbeeld aftrek tot uiterlijk 2020 (tenzij je periode van 30 jaar aftrek al eerder afloopt), en dan elk jaar 5% aftrek over de hoofdsom in 2010 eraf. Dan zul je dus elk jaar 5% moeten aflossen, of accepteren dat je netto meer kwijt bent.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen idee welke volgende maatregel er komt. Daarom vind ik het leuk om er over te speculeren.![]()
Wat denk jij dat ze gaan doen?
Dat is op zich natuurlijk ook helemaal geen slecht plan. Binnen 20 jaar is de HRA dan helemaal gewoon weg.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:31 schreef BoeufBourguignon het volgende:
[..]
Eerlijk? Ik denk dat ze inderdaad met één of ander slap gefaseerd plan zullen komen, waarbij de hypotheekrenteaftrek voor iedereen vanaf een bepaalde datum steeds verder zal worden ingeperkt. Bijvoorbeeld aftrek tot uiterlijk 2020 (tenzij je periode van 30 jaar aftrek al eerder afloopt), en dan elk jaar 5% aftrek over de hoofdsom in 2010 eraf. Dan zul je dus elk jaar 5% moeten aflossen, of accepteren dat je netto meer kwijt bent.
Inderdaad. Maar de PvdA kennende zal het plan wel weer opgetuigd worden met allerlei toeters en bellen, mitsen en maaren, subsidie voor sneue gevallen etc. etc..quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is op zich natuurlijk ook helemaal geen slecht plan. Binnen 20 jaar is de HRA dan helemaal gewoon weg.
Persoonlijk vind ik het wel heel vervelend dat er iedere keer een beetje aan gemorreld wordt. Doe het dan in 1 X goed, zodat iedereen weet waar ie aan toe is. Das wel zo fijn als je een verplichting voor tig jaren aan gaat met een bank. En ook de markt zit niet op die onzekerheid te wachten.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:45 schreef BoeufBourguignon het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar de PvdA kennende zal het plan wel weer opgetuigd worden met allerlei toeters en bellen, mitsen en maaren, subsidie voor sneue gevallen etc. etc..
Maar wat maakt het dan uit dat je huis in waarde daalt? Je woont er toch al in en kunt het sowieso makkelijk blijven betalen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:02 schreef capricia het volgende:
Volgens mij is het voornamelijk de VVD die het al die tijd heeft tegen gehouden. En aangezien ik een koopwoning heb, ga ik misschien wel weer op de VVD stemmen...what else?
Het afschaffen van de HRA zou voor ons geen probleem zijn qua inkomen...desnoods lossen we wat meer af. Maar ik ben bang dat ons huis echt in waarde gaat dalen. En daar zit ik niet op te wachten. Hoe fictief overwaarde ook kan zijn...
Alternatieven genoeg. Het gaat om prioriteit:quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:10 schreef BoeufBourguignon het volgende:
[..]
Maar wat maakt het dan uit dat je huis in waarde daalt? Je woont er toch al in en kunt het sowieso makkelijk blijven betalen.
Afijn, die 35 miljard zal toch ergens vandaan moeten komen. Wat zie jij dan als alternatieven voor het afschaffen van de HRA? Ik zie het niet hoor. Ik denk dat er gewoon geen andere keus is. Ze zullen het geld moeten halen bij diegenen die daadwerkelijk geld hebben.
Al die zaken die jij opnoemt hebben een sociale functie. Als we die gaan afschaffen, dan gaan we gewoon de VS achterna, met steeds hogere inkomensverschillen. En dat allemaal omdat jij, die geld zat en niks te klagen hebt, per se je overwaarde wilt behouden, waar je overigens helemaal geen ruk voor hebt hoeven doen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Alternatieven genoeg. Het gaat om prioriteit:
Denk aan kinderbijslag, zorgtoeslag, huursubsidie, kinderopvang subsidie, aanrechtsubsidie en de rest.
Edit: Zie ook dit topic:
VVD en hypotheekrenteaftrek
Nergens schrijf ik dat ik achter al deze mogelijke bezuinigingen sta. Ik zeg enkel dat het mogelijkheden zijn en dat het om prioriteiten gaat.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:23 schreef BoeufBourguignon het volgende:
[..]
Al die zaken die jij opnoemt hebben een sociale functie. Als we die gaan afschaffen, dan gaan we gewoon de VS achterna, met steeds hogere inkomensverschillen. En dat allemaal omdat jij, die geld zat en niks te klagen hebt, per se je overwaarde wilt behouden, waar je overigens helemaal geen ruk voor hebt hoeven doen.
Tsja, het is een manier, maar niet mijn manier. Ik vind het ronduit egoïstisch en asociaal om flink in alle door jou opgesomde zaken te moeten snijden. De solidariteit is bij sommigen in dit land blijkbaar totaal verdwenen.
Heb mijn post inmiddels geedit en uitgebreid.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:29 schreef BoeufBourguignon het volgende:
Van "aanrechtsubsidie" heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Wat bedoel je daar precies mee? Volgens mij bestaat er helemaal geen subsidie voor het thuisblijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |