abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 14:10:49 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72039350

Hier alweer deel 178 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.

Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.

Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein

Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.

Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.

Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.

Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.

Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.

Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.

NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen

Regels

Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72039377
Hallooooo.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:14:28 #3
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_72039458
quote:
Reizigers tussen Eindhoven en Amsterdam Centraal/Schiphol reizen via Rotterdam Centraal.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Breda/Tilburg reizen via Rotterdam Centraal.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Zutphen reizen via Amersfoort.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Brummen reizen via Amersfoort.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Dieren reizen via Amersfoort.
Reizigers tussen s-Hertogenbosch en Amersfoort reizen via Arnhem.
quote:
Message donderdag 20 augustus 2009, 13:55 :
Reason: seinstoring

De beperkingen rond Utrecht Centraal als gevolg van een seinstoring zijn voorbij.
Houdt u nog rekening met een langere reistijd.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 14:14:53 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72039469
Hier waren we gebleven
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72040228
NS dekt zich alvast in tegen problemen door het verwachtte noodweer...
quote:
Weeralarm

Het KNMI verwacht vanaf 15h00 noodweer, houdt u rekening met vertraging en uitval van treinen.
Raadpleeg de reisplanner op ns.nl en mobiel.ns.nl voor actuele informatie.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:45:20 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72040556
Joy, ik mag rond 17.30 van Amsterdam naar Breda. Zal ik over Utrecht of over Dordrecht reizen? Ik gok Utrecht, want VIRM-4, dus hele goede airco.

Over Ddr is oudere VIRM met mindere airco..
pi_72041254
Tussen Amsterdam-Utrecht kan toch met 200 gereden worden? Ik hoop dat ze opschieten met dat nieuwe beveiligingssysteem, dat wordt lekker scheuren!
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 15:08:41 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72041475
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:02 schreef IntercityAPT het volgende:
Tussen Amsterdam-Utrecht kan toch met 200 gereden worden? Ik hoop dat ze opschieten met dat nieuwe beveiligingssysteem, dat wordt lekker scheuren!
Mja, 200 met 1500 volt kan wel, maar dat is niet aan te raden als je dat met meerdere treinen in één sectie gaat doen, volgens mij trekt de bovenleiding dat niet echt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72041605
VIRM4 is wel heel zuinig.
pi_72041946
Net zo zuinig als Virm 1-3

Ze hebben tenslotte de zelfde techniek aanboort omdat ze anders niet met elkaar kunnen rijden.
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 15:36:20 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72042449
Ik zat me er vanmiddag al over te verbazen dat de spoorbrug bij Akkrum het nog niet begeven had....
quote:
Defecte brug Akkrum-Grou-Jirnsum
Tussen Akkrum en Grou-Jirnsum moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een defecte spoorbrug rijden er tussen Akkrum en Grou-Jirnsum geen treinen.
Prognose:
* treindienst normaal om 17.30 uur.
PM mij!
pi_72042529
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:37 schreef KapiteinT het volgende:
NS dekt zich alvast in tegen problemen door het verwachtte noodweer...
[..]
Zo te zien hebben ze dat noodweer niet eens nodig om eens flink wat vertraging te organiseren:

Of komt dat door uitgezette rails vanwege de warmte of iets dergelijks?
pi_72042579
Die Sprinter naar Breukelen heb 2 uur vertraging
pi_72042640
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:40 schreef IntercityAPT het volgende:
Kan je net zo goed gaan lopen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72042718
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:40 schreef IntercityAPT het volgende:
LOL.
pi_72042753
Hij heeft vast problemen met de deuren. Sprinters hebben altijd problemen met deuren
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 15:57:08 #17
Maffe Fries
pi_72043116
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo te zien hebben ze dat noodweer niet eens nodig om eens flink wat vertraging te organiseren:
[ afbeelding ]

Of komt dat door uitgezette rails vanwege de warmte of iets dergelijks?
Zal nog wel komen door de storing eerder vandaag
pi_72043432
Een DD-AR is warm op een dag als deze...
pi_72043508
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:06 schreef Irritatie100 het volgende:
Nou, een plan T/V is echt net een sauna 's zomers
pi_72043558
quote:
Jah Ik heb meestal een hekel aan modernisering, maar voor DDAR maak ik een uitzondering...
pi_72043593
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zal nog wel komen door de storing eerder vandaag
Op de storingen-pagina staat alleen wat over Utrecht - Geldermalsen, maar ook daar zou het treinverkeer weer volledig zijn hervat.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 16:13:05 #22
Maffe Fries
pi_72043650
quote:
Wees blij dat de wadlopers niet meer in Nederland rijden. Die hadden bij dit weer de kachel aan
pi_72043861
Hehehe.
pi_72043879
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:10 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Jah Ik heb meestal een hekel aan modernisering, maar voor DDAR maak ik een uitzondering...
Ach, gelukkig kan je op de bovenverdieping een raampje openzetten

O, wacht...
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 16:33:03 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72044404
Bovenin de motorbak kan het wel
PM mij!
pi_72044595
1e klas in DDAR zit wel stukken beter dan die harde stoelen in VIRMs...
  donderdag 20 augustus 2009 @ 16:44:56 #27
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_72044835
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:33 schreef dennistd het volgende:
Bovenin de motorbak kan het wel
voor hoever dat "open" is... die 4cm
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 16:57:53 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72045310
Nouja, beter dan een buffeltje in elk geval...
PM mij!
pi_72045715
Fotoreportage Harlingen - Leeuwarden - Utrecht Centraal - Köln Hbf - Bruxelles-Midi - Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal - Leeuwarden.

Gisteren bovenstaand reisje gemaakt. Hieronder volgen diverse foto´s daarvan.

Zicht op Köln Hbf.

ICE 14 (Frankfurt (Main) Hbf - Bruxelles-Midi) komt Köln Hbf binnenrijden om 14.40u

Liège-Guillemins om 15.42u

De stationshal van Bruxelles-Midi met vertrekinformatieschermen.

De zes onderstaande foto´s allen genomen te Antwerpen Centraal:

Zicht op spoor 22 van Antwerpen Centraal, wachtend op de Benelux naar Nederland.

Traxx + ICRm-rijtuigen bij binnenkomst te Antwerpen Centraal voor vertrek als IC 9253 (Bruxelles-Midi - Amsterdam Centraal) om 20.00u

Interieur ICM 4083 vlakvoor aankomst in Leeuwarden even voor 01.00u

Oranje Koploperdraaiwieltje erbij.

En tot slot een fimpje van een tour door ICM 4083:
pi_72046080
Leuke foto's en filmpje ook leuk.. Zeker voor later als ze allemaal zijn gemoderniseerd...
Hoeveel ben je nou kwijt voor zo'n rondrit??
pi_72046222
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:09 schreef Socios het volgende:
Fotoreportage Harlingen - Leeuwarden - Utrecht Centraal - Köln Hbf - Bruxelles-Midi - Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal - Leeuwarden.

[knip]
Brussel-Zuid !!!
pi_72046479
En daar gaat Utrecht weer

Oorzaak Rond Utrecht Centraal rijden minder treinen.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 20:00 uur verholpen.
pi_72047136
Zou het verstandig zijn om na het eten even op Goverwelle te gaan spotten? Of komt er geen enkele trein langs?
pi_72047562
Somda heeft een nieuwe layout, het geel blauw is weg
pi_72047632
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:19 schreef thats-me het volgende:
Leuke foto's en filmpje ook leuk.. Zeker voor later als ze allemaal zijn gemoderniseerd...
Hoeveel ben je nou kwijt voor zo'n rondrit??
Bedankt.

Aantal tientjes bij vroeg (lees weken van te voren) tickets aanschaffen.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 18:17:18 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72047841
Welke slimbo heeft bedacht dat het handig is om de prullenbakjes bij ICRm net iets breder te maken, dan de rechterzijde van een opengeklapt tafeltje? Met als gevolg dat je er niks in kan gooien wat groter is dan een Smartie als het tafeltje omlaag is?

Is best wel onhandig eigenlijk.
pi_72048126
tvp
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 19:02:08 #38
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72049242
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:07 schreef thats-me het volgende:
Somda heeft een nieuwe layout, het geel blauw is weg
hellup wat een phpbb-achtig iets (niet dat dat blauwe mooi was, maar toch...)
PM mij!
pi_72049945
Euh. Mn reactie pleite.

Ik vind het een betere kleur hebben dan het donkerblauw/geel. Dat was onleesbaar.

Maar eum, nog een ander vraagje.. Gaat er ook een gewone intercity naar Antwerpen Centraal en weer terug richting Utrecht ofzo?
Of is het alleen met de Thalys?
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 19:23:57 #40
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72049984
De Benelux rijdt nog gewoon vanaf Amsterdam hoor
PM mij!
pi_72050090
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:09 schreef Socios het volgende:

[..]

Bedankt.

Aantal tientjes bij vroeg (lees weken van te voren) tickets aanschaffen.
Hoeveel kilometer heb je nou gereden? Ziet eruit als iets wat zonder HSL praktisch onmogelijk is
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 19:28:04 #42
Maffe Fries
pi_72050110
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:02 schreef dennistd het volgende:

[..]

hellup wat een phpbb-achtig iets (niet dat dat blauwe mooi was, maar toch...)
Het is niet heel erg handig gedaan
pi_72050540
Al die storingen heb net wel een testrit fyra gezien/gefoto'd op rotterdam
pi_72050871
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:39 schreef RubenK het volgende:
Al die storingen heb net wel een testrit fyra gezien/gefoto'd op rotterdam
Ik zag hem in Utrecht langsrijden net na 6 uur
pi_72051268
tvp + liefde voor het oude bekende interieur van ICM
pi_72051564
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:58 schreef ghizzer het volgende:
tvp + liefde voor het oude bekende interieur van ICM

Daar zijn we nog zomaar niet vanaf hoor
pi_72051831
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoeveel kilometer heb je nou gereden? Ziet eruit als iets wat zonder HSL praktisch onmogelijk is
1.069 kilometer

HSL tussen Keulen en Brussel erbij.

Overigens dus korter dan m´n reis van een tijd terug naar Hannover en Frankfurt op één dag (1.382 kilometer)
pi_72052337
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:12 schreef Socios het volgende:
Overigens dus korter dan m´n reis van een tijd terug naar Hannover en Frankfurt op één dag (1.382 kilometer)
Netjes Mijn dagrecord zonder slaaptreinen is 1.277 km

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 20-08-2009 20:28:50 ]
pi_72053627
Ik ben te gierig voor dat soort rondjes, als student zijnde blijf ik gewoon binnen NL zodat het gratis is
pi_72054120
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wees blij dat de wadlopers niet meer in Nederland rijden. Die hadden bij dit weer de kachel aan

Pas in het laatste jaar, toen de GTW's aan het instromen waren, kreeg ik pas echt last van de hitte. Daarvoor niet eens eigenlijk (omdat je toch geen airco gewend was).

Foto is overigens gemaakt tijdens de Nijmeegse Vierdaagse in 2007, toen de 3212 en 3217 extra door Veolia gehuurd werden voor een week, voor de pendeltreinen Nijmegen - Boxmeer v.v.
pi_72054565
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:17 schreef James1988 het volgende:
Welke slimbo heeft bedacht dat het handig is om de prullenbakjes bij ICRm net iets breder te maken, dan de rechterzijde van een opengeklapt tafeltje? Met als gevolg dat je er niks in kan gooien wat groter is dan een Smartie als het tafeltje omlaag is?

Is best wel onhandig eigenlijk.
Was mij ook al opgevallen idd
Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
pi_72055909
NIJMEGEN
pi_72055916
Verkeerde tpoic
pi_72055922
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 21:58 schreef Dr_Flash het volgende:
NIJMEGEN
Idioot ! xD
  donderdag 20 augustus 2009 @ 21:59:10 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72055929

Gezien in Amsterdam, spoor 13a.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:18:25 #56
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_72056671
Vijf kwartier vertraging vanmiddag, op een ritje van tien minuten. Net na 2 uur was er een defecte trein ergens in de buurt van Houten en werden alle stoptreinen opgeheven. IC's lieten ze wel doorrijden, en het duurde ruim een uur voordat ze op het geniale idee kwamen, maar eens een IC als stoptrein te laten rijden.tussen Utrecht en Den Bosch. Was ondertussen 15:38 terwijl ik de trein van 14:28 had moeten hebben.
quote:
Tussen Amsterdam-Utrecht kan toch met 200 gereden worden?
Nee. De onderbouw is er in principe geschikt voor gemaakt, maar eerder dan dat er 25kV op die bovenleiding staat zal er geen 200 worden gereden. Hoogstens 160 als de beveiliging wordt aangepast.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:12:21 #57
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_72060388
wie gaat er volgend weekend naar het spoorwegmuseum?
http://www.spoorwegmuseum.nl/nl/hetmuseum/heimwee.htm
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:31:18 #58
136283 knars
Teethgrinder
pi_72060854
Heerlijke airco van de VIRM IV vandaag.
Zag gister trouwens dat er door het dinsdagdebacle nig wat bakken zoek waren ofzo, want er werd in de avondspits met Plan V gereden als IC tussen Utrecht en Schiphol eb Rotterdam en Enschede. Opvallend! Ook deze week een mooie uitstap gehad op een perronloze plek spoor 8/10 te Gouda. Waren maar 14 bakken, perron hoort 16 aan te kunnen. Meester die zijn koploperbakjes niet kan tellen?
pi_72062925
Mail over de testrit Je moet zelf je ticket kopen maar die krijg je terug via restitutie
pi_72063074
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 07:50 schreef RubenK het volgende:
Mail over de testrit Je moet zelf je ticket kopen maar die krijg je terug via restitutie
pi_72063456
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:18 schreef ReisT het volgende:
Vijf kwartier vertraging vanmiddag, op een ritje van tien minuten. Net na 2 uur was er een defecte trein ergens in de buurt van Houten en werden alle stoptreinen opgeheven. IC's lieten ze wel doorrijden, en het duurde ruim een uur voordat ze op het geniale idee kwamen, maar eens een IC als stoptrein te laten rijden.tussen Utrecht en Den Bosch. Was ondertussen 15:38 terwijl ik de trein van 14:28 had moeten hebben.
[..]

Nee. De onderbouw is er in principe geschikt voor gemaakt, maar eerder dan dat er 25kV op die bovenleiding staat zal er geen 200 worden gereden. Hoogstens 160 als de beveiliging wordt aangepast.
Heel frustrerend is dat. Er moet heel iets ernstigs gebeuren om de IC's een extra stop op Houten te laten maken. Terwijl een extra stop in Gouda (toen de IC daar nog langsraasde zoals dat hoort) om de haverklap werd ingelast.
  Redactie Sport vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:26:05 #62
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72063895
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 07:50 schreef RubenK het volgende:
Stap jij op Schiphol in dan misschien? Ik heb namelijk een mailtje gekregen dat ik gewoon uit moet printen en meenemen.
PM mij!
pi_72064012
hij probeert ons alleen te laten happen? Ik ga donderdag middag vanaf amsterdam, en jij dan?
pi_72064198
quote:
toen ik van Eindhoven weer richting het noorden wilde gistermiddag hadden ze het treinverkeer richting Utrecht weer eens stil gelegd. Wegens logistieke problemen
Intercity richting Schiphol ging niet verder dan 's Hertogenbosch en zoek het verder maar uit.

zijn 'logistieke problemen' nu de default smoes voor alle momenten wanneer er geen blaadjes op de rails liggen?
pi_72064699
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:26 schreef dennistd het volgende:

[..]

Stap jij op Schiphol in dan misschien? Ik heb namelijk een mailtje gekregen dat ik gewoon uit moet printen en meenemen.
quote:
Beste heer Knol,

Hartelijk dank dat u zich heeft aangemeld om mee te gaan met een testrit van NS Hispeed op de HSL. In deze brief vertellen we wat dat allemaal inhoudt en wat er voor het onderzoek van u verwacht wordt.

Uw persoonlijke deelnamecode is: -weg-
Heenreis:
14:45 Amsterdam Centraal spoor 15A - 15:28 Rotterdam Centraal
Terugreis:
16:00 Rotterdam Centraal spoor 3 - 16:42 Amsterdam Centraal

De reis met Fyra gaat van Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam en weer terug. Tijdens deze reis wil NS Hispeed graag alle facetten van de reis testen. Denk daarbij aan het vinden van informatie over de trein, het kopen van tickets en de ervaringen tijdens de reis zelf. Na afloop van de reis gaat u naar huis, waar u per e-mail een vragenlijst ontvangt. U wordt gevraagd een aantal vragen over uw ervaringen in te vullen. Heeft u dat gedaan, dan is het onderzoek afgerond.

Ondanks dat het een testrit betreft, kunt u deze rit beschouwen als een gewone treinreis. Er is een Trainmanager aan boord waar u bij terecht kunt met eventuele vragen. De Trainmanager zal ook uw vervoerbewijs controleren. De trein beschikt over catering, maar consumpties worden niet vergoed. Tijdens de stop in Rotterdam staat de trein ruim 20 minuten stil. U wordt dan verzocht om de trein te verlaten.

In het kader van het onderzoek vragen wij u onderstaande instructies goed op te volgen. Koop uw ticket(s) op de manier zoals hieronder vermeld staat. Wij vragen u de kosten voor te schieten. Deze worden achteraf vergoed. Let op: alleen de kosten voor de testrit op de HSL-Zuid vanaf uw woonplaats worden vergoed. Overige kosten zoals bus enz. worden niet vergoed!

Hieronder volgen uw aanwijzingen. Lees deze goed!
Koop uiterlijk 24 augustus 2009 via www.nshispeed.nl een retour-ticket vanaf uw woonplaats naar Rotterdam Centraal voor de reisdatum 21 september. Deze datum in de toekomst is gekozen om met de echte dienstregeling te testen.
Selecteer hierbij de voor u voordeligste manier van reizen, afhankelijk van het eventuele bezit van een NS-abonnement of NS-voordeelurenabonnement.
Kies een tweede klas retour.
Kies als ontvangstwijze van uw ticket: homeprint.
Neem het ticket mee tijdens de reis. Dit is uw vervoerbewijs.
Lukt het u echt niet om op die manier een ticket te boeken, neem dan contact op met NS Hispeed Telesales 030-2950860 en kies optie 1.
Na afloop van de testrit vragen we u om telefonisch het ticket te annuleren, het aankoopbedrag krijgt u dan gerestitueerd. De procedure hiervoor mailen we u direct na de testrit.

Uw trein vertrekt op dinsdag 25 augustus om 14:45 uur van Amsterdam Centraal spoor 15A, u bent daar om 16:42 uur weer terug.
Zorg dat u 10 minuten voor het vertrek van de testrit op het juiste perron aanwezig bent.

Vriendelijke groet en een plezierige reis toegewenst,

NS Hispeed
Dit is mijn mailtje

[ Bericht 0% gewijzigd door RubenK op 21-08-2009 10:14:32 ]
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:00:31 #66
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_72065893
quote:

Waarom is in NL alles zo moeilijk.....

http://www.volkskrant.nl/(...)en_op_bestaand_spoor

Als het al op bestaand spoor kan, moet het met deze speciale onderbouw en nieuwe beveiliging toch zeker kunnen ???
Same shit, different day
SC hopper present
pi_72066594
Ik heb gereserveerd voor de testrit.

Maar waarom staat op de homeprint-tickets van hispeed een plaatje van zo'n ouderwetse Belgische stoptrein?
pi_72067485
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 11:00 schreef Koen66 het volgende:

[..]

Waarom is in NL alles zo moeilijk.....

http://www.volkskrant.nl/(...)en_op_bestaand_spoor

Als het al op bestaand spoor kan, moet het met deze speciale onderbouw en nieuwe beveiliging toch zeker kunnen ???
Ja. Ik lees alleen ook bijvoorbeeld:
quote:
Railned voegt hier aan toe dat de SNCF (de Franse spoorwegen) niet van harte gebruik maakt van 1500 volt-lijnen. 'De infrastructuur slijt wel vijf keer zo snel is de indruk. Als de SNCF kan kiezen, gaat ze over op 25 kilovolt.'
Plus dat je een stuk uit 1996 aanhaalt natuurlijk, die inzichten zullen ook wel achterhaald zijn inmiddels
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:52:15 #69
146033 ReisT
pi_72068517
En die TGV daar rijdt ook maar iets van 1x/per uur. Over Amsterdam-Utrecht worden nu acht IC's per uur gestuurd (en het moeten er nóg meer worden). Dan slijt de infra dus nog eens acht keer zo snel!

Los van de vraag dus of de stroomvoorziening dat wel allemaal aan kan.
pi_72068920
Daarom is het hoog tijd dat de bestaande infrastructuur wordt vernieuwd. Ik heb de overheid en prorail in de afgelopen 15 jaar echter nog nooit kunnen betrappen op ook maar een beetje iniatief. Ze blijven maar zeiken 'Het kan niet!' terwijl ze spoorvernieuwing blijven vergeten. Ze moeten niet zeuren dat al dat geld ten koste zou gaan van het asfalt, want op termijn verdien je er veel meer aan terug. Ze verdienen er veel meer terug dan dat ze eeuwig dat ouwe roestige spoor blijven onderhouden. Zelfs in Groot Brittannië zijn ze daar eerder achtergekomen dan ons

[ Bericht 0% gewijzigd door IntercityAPT op 21-08-2009 13:35:02 ]
pi_72069043
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 12:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Plus dat je een stuk uit 1996 aanhaalt natuurlijk, die inzichten zullen ook wel achterhaald zijn inmiddels
Niet alles uit het verleden is achterhaald. Het project Rail 21 bijvoorbeeld. Dat is verre van achterhaald Alle inzichten uit dat project zijn superieur aan dat marginale gezeik van vandaag.

[ Bericht 5% gewijzigd door IntercityAPT op 21-08-2009 13:20:00 ]
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:01:47 #72
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_72070213
quote:
Treinreis sneller door kortere stops

UTRECHT - Het aantal treinritten op het Nederlandse spoorwegnet groeit komend jaar niet verder. Wel worden de reistijden op bepaalde trajecten korter, omdat treinen op sommige stations korter zullen stilstaan.

Dit blijkt uit de nieuwe dienstregeling die op 13 december ingaat. De plannen daarvoor werden vrijdag bekendgemaakt door spoorbeheerder ProRail.

In 2007 werden sommige stops op stations juist langer, nu worden daar links en rechts wat minuten afgesnoept. Volgens de NS leidt dit er niet toe dat mensen moeten gaan rennen voor hun trein.

''De overstapaansluitingen blijven gehandhaafd'', aldus een woordvoerder van het spoorbedrijf. Rond Amersfoort zal ''van alles gaan veranderen'', zoals vertrek- en aankomsttijden en van welke perrons treinen vertrekken. ''Dat moet beter gaan lopen.''

Capaciteit

Net als dit jaar zijn voor komend jaar ongeveer 3,1 miljoen passagiers- en goederenritten gepland. Het Nederlandse spoorwegnet zit met dat aantal ritten aan de top van de capaciteit. ''Wij zetten geen extra treinen in'', zegt de NS-woordvoerder.

Het bedrijf heeft de groeiverwachting voor het aantal passagiers op het spoor als gevolg van de economische crisis neerwaarts bijgesteld. De groei pakte in het eerste halfjaar veel lager uit dan de verwachte toename van 2,5 procent. NS rekent nu op een beperkte groei. Die wordt opgevangen door meer dubbeldekkers in te zetten.

Ruimte

Wanneer de hogesnelheidslijn op 7 september gaat rijden komt er meer ruimte op het gewone spoor. Als de HSL eind 2010 of begin 2011 helemaal op schema ligt, zal de dienstregeling in het westen van het land totaal op de schop gaan.

Randstad

Treinreizigers vanuit het noorden en oosten van het land zullen in de dienstregeling voor 2010 in veel gevallen een tot vijf minuten sneller naar de Randstad kunnen reizen.

Ook reizigers vanuit Lelystad gaan er op vooruit. De intercity tussen Lelystad en Schiphol gaat sneller rijden, bovendien gaat die voortaan de hele dag rijden in plaats van alleen in de spits. De tijdwinst op de rit tussen Lelystad en Schiphol is tien minuten.

Verder worden de stations van Maarheze in Brabant en Amsterdam Science Park in gebruik genomen.

bron: Nu.nl
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_72070323
Ze moeten de sneltrein weer invoeren. Hoeven de Intercity's meteen minder te stoppen en tegelijkertijd worden middelgrote steden zoals Zoetermeer met een sneltrein veel beter bediend dan met zo'n trage Sprinter. Niet genoeg ruimte? Sneller rijden. En dan niet de tijd tussen de treinen behouden, maar de afstand.
pi_72070463
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 14:06 schreef IntercityAPT het volgende:
Ze moeten de sneltrein weer invoeren. Hoeven de Intercity's meteen minder te stoppen en tegelijkertijd worden middelgrote steden zoals Zoetermeer met een sneltrein veel beter bediend dan met zo'n trage Sprinter. Niet genoeg ruimte? Sneller rijden. En dan niet de tijd tussen de treinen behouden, maar de afstand.
Ik heb onlangs begrepen dat het geval Zoetermeer deels ook een economische beslissing is? Met een IC-stop is de stoptrein niet meer rendabel.
pi_72070570
Dat klopt, en dat komt alleen al omdat de sneltrein er niet meer is
pi_72070694
Er zijn toch nog wel trajecten die een sneltrein hebben? Amsterdam Centraal - Dordrecht/Breda is nog steeds sneltrein
pi_72070789
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 14:19 schreef Irritatie100 het volgende:
Er zijn toch nog wel trajecten die een sneltrein hebben? Amsterdam Centraal - Dordrecht/Breda is nog steeds sneltrein
Klopt, dat is de 2200 als ik het goed heb. Die sneltreindienst wordt ironisch genoeg met DDM gereden en niet met VIRM
pi_72070962
Ja, Sneltrein past mooi tussen Stoptrein en Intercity!
pi_72071291
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 14:22 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Klopt, dat is de 2200 als ik het goed heb. Die sneltreindienst wordt ironisch genoeg met DDM gereden en niet met VIRM
Rijdt regelmatig wel VIRM op vooral in de spits
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:57:04 #80
146033 ReisT
pi_72071724
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 14:19 schreef Irritatie100 het volgende:
Alleen maar omdat op dat traject de dienstregeling 2007 nog niet is ingevoerd. Wanneer de HLS helemaal in gebruik is wordt daar de Intercity afgeschaft, blijven er alleen sneltreinen over en gaat NS die voortaan IC noemen.
pi_72071865
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 14:57 schreef ReisT het volgende:

[..]

Alleen maar omdat op dat traject de dienstregeling 2007 nog niet is ingevoerd. Wanneer de HLS helemaal in gebruik is wordt daar de Intercity afgeschaft, blijven er alleen sneltreinen over en gaat NS die voortaan IC noemen.
Is dat wat ze met de overgebleven ruimte gaan doen? Meer van dat soort diensten laten rijden zodat de 'Intercity's' alleen maar slomer worden?

vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:33:03 #82
86072 thatsme
and That's you!
pi_72072672
Ik vond het altijd wel fijn vanuit Zwolle 5min voor Amersfoort stilstaan.. Ik zal het gaan missen als ze weer door gaan rijden.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_72075157
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:33 schreef thatsme het volgende:
Ik vond het altijd wel fijn vanuit Zwolle 5min voor Amersfoort stilstaan.. Ik zal het gaan missen als ze weer door gaan rijden.
huh, je vond het leuk om met je trein 5 min stil te staan op een station?
gr gr
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:11:05 #84
136283 knars
Teethgrinder
pi_72075274
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 08:52 schreef Fixers het volgende:

[..]

Heel frustrerend is dat. Er moet heel iets ernstigs gebeuren om de IC's een extra stop op Houten te laten maken. Terwijl een extra stop in Gouda (toen de IC daar nog langsraasde zoals dat hoort) om de haverklap werd ingelast.
Ja, maar dat was dan ook omdat er dan vaak maar 1 IC naar Den haag of R'dam ging. Rest van de reizigers kon dan in Gouda overstappen op stoptreinen de andere kant op.

En kom op, Gouda is een middelgrote stad met een overstapstation. Houten niet echt
pi_72076574
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:06 schreef Quyxz_ het volgende:

huh, je vond het leuk om met je trein 5 min stil te staan op een station?
In Amersfoort kan je misschien nog even naar buiten rennen voor een kop koffie.
Ik moet eerlijk zeggen dat met die langere stops wel kleine vertragingen ondervangen worden, de dienstregeling loopt wel vaker op tijd.

De hele dag geen sein/stroom/wissel/communicatie en andere storingen
Zit me gewoon te vervelen omdat ik zo vroeg thuis ben
pi_72078691
quote:
De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan al hun kaartautomaten aanpassen nu is gebleken dat door een foefje uit te halen reizigers voor bepaalde reizen minder kunnen betalen dan eigenlijk zou moeten. Dat liet een woordvoerder van de NS vrijdag weten.

Wanneer reizigers bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam willen reizen en terug, kost een retourtje 42,30 euro. Wanneer de reiziger een kaartje koopt van Groningen naar Groningen Noord via Amsterdam kost een enkele reis 35,20 euro. Dat is 7,10 euro minder en de reiziger kan evengoed op en neer van Groningen naar Amsterdam.

Trucje

Volgens de NS is dit trucje mogelijk op sommige grotere afstanden, waarbij in de buurt van het vertrekstation ook een kleiner station ligt. De NS wil de automaten nu aanpassen zonder goedwillende reizigers te duperen. ''Tot die tijd is het een legale wijze van vervoer'', aldus de woordvoerder.
Ja, benieuwd hoe ze dit gaan oplossen, zonder goedwillende reizigers te duperen Wat een optie zou kunnen zijn is om het Belgische systeem te hanteren: het verbieden van reisonderbrekingen. Niet dat je daar draagvlak voor krijgt in NL op zich, maar okee. En je zal dan een keer of 4 vaker moeten gaan controleren dan nu, dat lijkt ook niet erg realistisch
pi_72078758
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 14:57 schreef ReisT het volgende:

[..]

Maar dan stoppen er ook intercity's in schiedam en dat gun ik ze als rasechte Vlaardinger niet
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:35:00 #88
Maffe Fries
pi_72078767
Mja, dan moeten de controleurs idd hun werk wel doen. Ben vandaag eentje bij Arriva tegengekomen die de hele trein controleerde, maar mij oversloeg
pi_72078781
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:35 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, dan moeten de controleurs idd hun werk wel doen. Ben vandaag eentje bij Arriva tegengekomen die de hele trein controleerde, maar mij oversloeg
Normaal gesproken is dat een teken dat je eens wat vaker een ander traject moet opzoeken

Of een andere vervoerder
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:39:24 #90
Maffe Fries
pi_72078885
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Normaal gesproken is dat een teken dat je eens wat vaker een ander traject moet opzoeken

Of een andere vervoerder
Mja, zo vaak kom ik hem niet tegen

En zo vaak reis ik niet met de trein
pi_72078983
Er was laatst bij Arriva een conducteur in de trein die prachtig ouderwets ging controleren.

Na iedere stop ging ´ie weer de hele trein door en de kaartjes controleren van de reiziger die zojuist waren ingestapt. Heel goed, ook prima onthouden wie er wel al gecontroleerd was en die reiziger ongemoeid laten.
  Redactie Sport vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:44:34 #92
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72079018
Dinsdag stapte er op Groningen Noord een controleur in die meteen door de machinist naar achteren werd gestuurd. Nog geen minuut laten kwam ze terug om assistentie te vragen op Groningen, waar de deuren dan ook dicht bleven in afwachting van de politie (nouja, behalve 1 dan die door de machinist handmatig was geopend en waardoor de normale reizigers konden uitstappen). Drie jongens bleven achter in de trein....
PM mij!
pi_72079059
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:31 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat een optie zou kunnen zijn is om het Belgische systeem te hanteren: het verbieden van reisonderbrekingen.
Tot hoever gaat dat? Geldt dat ook voor internationale tickets? Heb eergisteren reisonderbrekingen gemaakt in Brussel Zuid, Brussel Noord en Antwerpen Centraal.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:49:50 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72079167
Engheid in Breda: vanochtend stond er nog niks, nu staan er OV-chipkaartpaaltjes. Buiten werking, dat nog wel.
pi_72079273
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:42 schreef Socios het volgende:
Er was laatst bij Arriva een conducteur in de trein die prachtig ouderwets ging controleren.

Na iedere stop ging ´ie weer de hele trein door en de kaartjes controleren van de reiziger die zojuist waren ingestapt. Heel goed, ook prima onthouden wie er wel al gecontroleerd was en die reiziger ongemoeid laten.
Ja ik vind dat ook altijd knap In België en Duitsland is dat doodnormaal trouwens. Al vragen ze in Duitsland soms nog "Noch jemand zugestiegen?" als je dan gewoon je bek houdt slaan ze je ook over
pi_72079295
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:49 schreef James1988 het volgende:
Engheid in Breda: vanochtend stond er nog niks, nu staan er OV-chipkaartpaaltjes. Buiten werking, dat nog wel.
Gekloonde asperges denk ik. Is wat misgegaan. De trein uit Venlo wordt momenteel ontsmet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_72079308
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:49 schreef James1988 het volgende:
Die staan er al weken, die voor de ingang op het stationsplein alvast wel.

Is er hier iemand bekend met de regels voor werkgevers van reiskostenvergoedingen per openbaar vervoer? Of kan ik dat beter vragen in WGR?
pi_72079422
Dat gaat een leuk reisje worden dinsdag.. Rsd - Asd - Rtd - Asd - Rsd en nog telkens in die HiSpeed rijtuigen ook
pi_72079544
quote:

Dat is wel nice. Vorige week werd ik 2x door dezelfde conducteur gecontroleerd.
En ik was nog wel zo opvallend gekleed.
pi_72079582
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:54 schreef Fixers het volgende:
Is er hier iemand bekend met de regels voor werkgevers van reiskostenvergoedingen per openbaar vervoer? Of kan ik dat beter vragen in WGR?
De werkelijk gemaakte kosten voor het openbaar vervoer mogen onbelast vergoed worden.

Wat ook mag is gewoon 19 cent per kilometer vergoeden (net als met de auto).
pi_72079633
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 20:03 schreef Socios het volgende:
De werkelijk gemaakte kosten voor het openbaar vervoer mogen onbelast vergoed worden.
Veel moeilijker wordt het niet idd.

Al kun je veel beter zeggen dat je een auto hebt, en 19 ct per km intikken

Kom maar eens aan 19 ct per km met het OV
pi_72079703
Ik heb even zitten kijken, in mijn situatie zou een netabbonement net zoveel kosten als een traject abbonement. Als ik dan bij salaris onderhandelingen erin kan schuiven dat de baas er nog een leuk fiscaal voordeeltje uithaalt (en niet allen ik) dan is dat handig.
pi_72079848
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 20:07 schreef Fixers het volgende:
Ik heb even zitten kijken, in mijn situatie zou een netabbonement net zoveel kosten als een traject abbonement. Als ik dan bij salaris onderhandelingen erin kan schuiven dat de baas er nog een leuk fiscaal voordeeltje uithaalt (en niet allen ik) dan is dat handig.
Salaris-onderhandelingen? Welnee, je zegt gewoon: "Kijk, dit is goedkoper voor jullie. Vind je niet erg he? " Knappe werkgever die daar moeilijk over doet
pi_72080862
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:34 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Maar dan stoppen er ook intercity's in schiedam en dat gun ik ze als rasechte Vlaardinger niet
Dat de intercity's in Schiedam gaan stoppen snap ik nog wel, maar waarom in Heemstede-Aerdenhout?! Wat moeten die gaten met een intercitystop van één van de belangrijkste binnenlandse intercity's? Schrale troost trouwens voor jou: de IC naar Venlo gaat niet stoppen in Schiedam.

Ik zag vandaag trouwens op Schiedam een sprinter als intercity van Dordrecht naar Amsterdam.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:32:20 #105
136283 knars
Teethgrinder
pi_72082205
vandaag een VIRM VI ipv de DD-AR als stopper Enkhuizen - Amsterdam - Gouda - Rotterdam
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 22:00:56 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72083132
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:54 schreef Fixers het volgende:

[..]

Die staan er al weken, die voor de ingang op het stationsplein alvast wel.
Ik kom nooit op het stationsplein, alleen op de perrons. Ik pak de noordingang.

Overigens vandaag 4x gecontroleerd, 4x mijn (gisteren) verlopen maandnetabo laten zien en slechts één keer een opmerking gehad. Aan die conducteur dus ook maar even mijn nieuwe maandnetabo laten zien.

Ben benieuwd hoe lang ik dit geintje kan blijven flikken.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 01:29:50 #107
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72084923
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 10:06 schreef RubenK het volgende:

[..]

[..]

Dit is mijn mailtje
quote:
Uw digitale treinkaartje

Beste heer Houtsma,

Deze e-mail is uw ticket om deel te nemen aan de testrit over de HSL-Zuid. Verder vertellen we wat de testrit inhoudt en wat er van u verwacht wordt.

Uw Ticketnummer is: -xxxxxxxxxxxxxxxxxx- (verwijderd door poster)
Heenreis:
9:45 Amsterdam Centraal spoor 15A - 10:28 Rotterdam Centraal
Terugreis:
11:00 Rotterdam Centraal spoor 3 - 11:42 Amsterdam Centraal

De testrit gaat over het tracé van de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam, via Schiphol. Tijdens de reis behalen wij een snelheid van 160 km/u. Deze testrit bestaat uit een heen- en terugreis.

Om de testrit goed te laten verlopen, willen wij u vragen onderstaande aanwijzingen op te volgen.
• Uw trein vertrekt op dinsdag 25 augustus om 9:45 van Amsterdam Centraal spoor 15A.
• Zorg dat u 10 minuten voor vertrek op het perron aanwezig bent.
• De trein arriveert om 10:28 op Rotterdam Centraal.
• Dit ticket is geldig voor uzelf.
• Na een stop van ruim 20 minuten in Rotterdam Centraal, vertrekt uw trein om 11:00 van Rotterdam Centraal spoor 3. Ook voor de terugreis wordt u 10 minuten voor vertrek op het perron verwacht.
• De trein is om 11:42 op Amsterdam Centraal
• De treinrit is voor ons een test om ervaring op te doen. Beschouw deze treinrit daarom als een gewone treinreis. Er is een Trainmanager aan boord waar u met eventuele vragen bij terecht kunt.
• Tijdens de testrit is er catering aan boord. De kosten hiervan zijn voor eigen rekening.
• Print dit bericht en neem de afdruk mee tijdens de reis. Wilt u de afdruk laten zien als erom gevraagd wordt.
• Dit ticket is alleen geldig op het HSL-traject Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal.
• Na afloop van de reis ontvangt u via e-mail een vragenlijst. Vul deze zo snel mogelijk in! Wij horen graag hoe u de reis ervaren heeft.

Heeft u nog vragen? Mail dan naar nshispeed@arachnea.nl en vermeld hierbij uw ticketnummer.

Vriendelijke groet en een plezierige reis toegewenst,

NS Hispeed
Deze kreeg ik binnen, dus hoef niks te kopen

En dan nog iets, betekent dit dat je op Rotterdam moet uitstappen, en later weer instappen?

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 22-08-2009 01:35:56 ]
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 01:34:55 #108
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72084996
quote:

Heb ik ook regelmatig gehad ja..
1x dacht ie dat ik nieuwe reiziger was, ik zat namelijk half verdraaid en dergelijke achter me laptop:o

Arriva controleert vaak op de MerwedeLinge lijn.. Steeds opnieuw
pi_72086527
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 14:06 schreef IntercityAPT het volgende:
Eens! Zoetermeer is met de pet op, sinds de intercity's er niet meer stoppen. Ben ik gewoon minstens een half uur langer onderweg, want de overstap op Den Haag centraal sluit ook echt NIET aan.
  Redactie Sport zaterdag 22 augustus 2009 @ 08:28:20 #110
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72086623
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 01:29 schreef greavy het volgende:

[..]

[..]

Deze kreeg ik binnen, dus hoef niks te kopen

En dan nog iets, betekent dit dat je op Rotterdam moet uitstappen, en later weer instappen?
Deze mail had ik ook, en ik denk dat iedereen er wel uit moet (aangezien echte reizigers ook uit zouden stappen op het eindpunt )
PM mij!
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 10:28:05 #111
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_72087531
quote:
Hebben we al gewone IC's die 200 kunnen rijden dan ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_72087637
Met VIRM is het technisch mogelijk. Ze zijn erop ontworpen alleen zijn ze begrenst en maar toegelaten tot 160 km/u.
pi_72090013
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 10:37 schreef weps het volgende:
Met VIRM is het technisch mogelijk. Ze zijn erop ontworpen alleen zijn ze begrenst en maar toegelaten tot 160 km/u.
Gewoon een kabeltje lostrekken dus als het spoor 200 km/u toe laat.
gr gr
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:47:58 #114
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72090967
Is er al bekend welke trein er rijd op de HSL testritten?
Kon er zelf weinig over vinden..

En de NS heeft wel vaak werkzaamheden tussen Dordrecht - Breda - Roosendaal, waardoor ik vandaag alweer met de Intercity naar Rotterdam kon vanuit Zwijndrecht

Tevens.. HSL is ontworpen voor snelheden, maar er zijn VIRMs hiero die bij wijze van spreken gewoon harder mogen, dan die 160 op een deel van de HSL..
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 14:59:44 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72092201
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 13:47 schreef greavy het volgende:
Is er al bekend welke trein er rijd op de HSL testritten?
Kon er zelf weinig over vinden..
Traxx met ICRm PRIO-rijtuigen.
quote:
Tevens.. HSL is ontworpen voor snelheden, maar er zijn VIRMs hiero die bij wijze van spreken gewoon harder mogen, dan die 160 op een deel van de HSL..
VIRM mag 160 km/h en is dus succesvol getest op 176 km/h (maximumsnelheid + 10%), maar wat ik heb begrepen is dat ze technisch geschikt zijn voor 200 km/h en 25 kV. ETCS/ERTMS moet dan ook wel mogelijk zijn, lijkt me.
pi_72092902
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 14:59 schreef James1988 het volgende:
VIRM mag 160 km/h en is dus succesvol getest op 176 km/h (maximumsnelheid + 10% )
Het is toch ook zo dat de Koplopers eigenlijk 165 km/h kunnen?
pi_72093382
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 15:42 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Het is toch ook zo dat de Koplopers eigenlijk 165 km/h kunnen?
Alle treinen kunnen minstens 10% harder dan hun maximale goedgekeurde snelheid, omdat ze, zoals James1988 al zei, getest moeten worden met 10% extra. Koplopers zijn goedgekeurd voor 160km/h, dus kunnen ze minimaal 176km/h.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:00:04 #118
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72094325
Er staat mij vaag iets van bij dat de 1700- en 1800-locs zelfs 180 km/h mogen, wat zou betekenen dat ze getest zijn onder 198 km/h. Hoeveel daar van waar is, weet ik alleen niet.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:17:40 #119
Maffe Fries
pi_72094684
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 14:59 schreef James1988 het volgende:

VIRM mag 160 km/h en is dus succesvol getest op 176 km/h (maximumsnelheid + 10%), maar wat ik heb begrepen is dat ze technisch geschikt zijn voor 200 km/h en 25 kV. ETCS/ERTMS moet dan ook wel mogelijk zijn, lijkt me.
Mja, daarvoor moet wel het een en ander omgebouwd worden
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:19:00 #120
Maffe Fries
pi_72094716
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 16:15 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Alle treinen kunnen minstens 10% harder dan hun maximale goedgekeurde snelheid, omdat ze, zoals James1988 al zei, getest moeten worden met 10% extra. Koplopers zijn goedgekeurd voor 160km/h, dus kunnen ze minimaal 176km/h.
DM'90 is voor 140 km/h toegelaten, maar dit heeft de NS veel moeite gekost. Zoveel zelfs dat er ICM is gebruikt om de Buffels sneller op snelheid te laten komen op het testtraject
  Moderator zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:26:53 #121
155227 crew  Guppy
dus
pi_72094880
Ik was jullie kwijt

Anyway, ik was vandaag eens aan het opruimen, en toen kwam ik een hele stapel Rails tegen. Je weet wel, Maandblad voor Reizigers. Wat is daarmee gebeurd? Waarom zie ik die nooit meer liggen?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_72095103
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 17:26 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik was jullie kwijt

Anyway, ik was vandaag eens aan het opruimen, en toen kwam ik een hele stapel Rails tegen. Je weet wel, Maandblad voor Reizigers. Wat is daarmee gebeurd? Waarom zie ik die nooit meer liggen?
Geen houdertjes meer in de trein

[ Bericht 0% gewijzigd door IntercityAPT op 22-08-2009 21:24:17 ]
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 21:18:17 #123
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72095347
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 17:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, daarvoor moet wel het een en ander omgebouwd worden
Voor ERTMS en 25 kV lijkt het me dat Bombardier wel wat kan regelen.

Alhoewel, gezien hun reputatie op ERTMS-gebied
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 21:18:22 #124
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_72095349
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 20:49 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Dat de intercity's in Schiedam gaan stoppen snap ik nog wel, maar waarom in Heemstede-Aerdenhout?! Wat moeten die gaten met een intercitystop van één van de belangrijkste binnenlandse intercity's? Schrale troost trouwens voor jou: de IC naar Venlo gaat niet stoppen in Schiedam.

Ik zag vandaag trouwens op Schiedam een sprinter als intercity van Dordrecht naar Amsterdam.
@Reactie 1: Misschien voor de strandgangers die Haarlem willen vermijden op weg naar Zandvoort. Buiten mijn mogelijke suggestie om dat het ridicuul is dat zo'n station in 's avonds en in het weekeinde 4 keer per uur bediend wordt.

@Reactie 2: Het lijkt me niet dat de SGM in staat is 140 km/h te bereiken.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 21:19:15 #125
111382 Ofyles2
pi_72095376
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 21:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Voor ERTMS en 25 kV lijkt het me dat Bombardier wel wat kan regelen.

Alhoewel, gezien hun reputatie op ERTMS-gebied
Misschien moet ik maar a.s. 13 december testen. Lukt me met geen mogelijkheid die kaarten binnen nu en maandag af te halen.
pi_72095717
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 21:19 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Misschien moet ik maar a.s. 13 december testen. Lukt me met geen mogelijkheid die kaarten binnen nu en maandag af te halen.
homeprint toch?
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 21:33:01 #127
111382 Ofyles2
pi_72095760
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 21:31 schreef RubenK het volgende:

[..]

homeprint toch?
Ik bedoelde de bestelling. dennistd zei dat je de kaarten direct kon afdrukken, jij zegt iets met een bestelling.

Ik ben het even goed kwijt...
pi_72095917
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=55&t=12061

leuke reportage over de werkzaamheden op Arnhem - Winterswijk
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 21:42:13 #129
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_72096054
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 17:00 schreef James1988 het volgende:
Er staat mij vaag iets van bij dat de 1700- en 1800-locs zelfs 180 km/h mogen, wat zou betekenen dat ze getest zijn onder 198 km/h. Hoeveel daar van waar is, weet ik alleen niet.
NS 17/1800 kunnen zelfs 200 km/u
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_72096402
bestelling via ns hispeed site en dan homeprint kiezen (stond in mijn mail)
pi_72096821
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 21:42 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

NS 17/1800 kunnen zelfs 200 km/u
1600 niet?
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 22:15:40 #132
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72097000
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 22:09 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

1600 niet?
1800 = omgenummerde 1600, dit komt omdat tijdens de splitsing van NS een deel van de locs naar Railion is gegaan. Om verwarring te voorkomen zijn de overgebleven 1600's omgenummerd naar 1800.
  zondag 23 augustus 2009 @ 11:17:22 #133
146033 ReisT
pi_72097640
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 17:26 schreef Guppyfriend het volgende:
Dat blad is vorig jaar opgeheven omdat het 'te hip' was voor de gemiddelde treinreiziger
Bijna niemand las het dus blijkbaar. NS zou zoeken naar een nieuwe invulling, meer trein-gerelateerd, maar die hebben ze blijkbaar nog niet gevonden.
pi_72098428
Gisteravond stond rond 20.00 uur een VIRM op Lw naast spoor 5a (heeft zeker een slagje Leeuwarden - Rotterdam gedaan), meen type 9591 als ik zo snel gelezen heb.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 augustus 2009 @ 11:52:18 #135
Maffe Fries
pi_72098481
quote:
Op zondag 23 augustus 2009 11:50 schreef brandsrus het volgende:
Gisteravond stond rond 20.00 uur een VIRM op Lw naast spoor 5a (heeft zeker een slagje Leeuwarden - Rotterdam gedaan), meen type 9591 als ik zo snel gelezen heb.
Was het niet 5b?

Daar parkeren ze het ding namelijk altijd. 5a is niet handig, omdat je daarmee de Arrivatreinen niet richting 5b kunt krijgen, omdat 5a al door de NS bezet wordt gehouden
pi_72098532
quote:
Op zondag 23 augustus 2009 11:52 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Was het niet 5b?

Daar parkeren ze het ding namelijk altijd. 5a is niet handig, omdat je daarmee de Arrivatreinen niet richting 5b kunt krijgen, omdat 5a al door de NS bezet wordt gehouden
Klopt, maar het is wel ongebruikelijk toch een VIRM in de IC naar het noorden. Gebeurt eigenlijk alleen bij grote evenementen een keer voor meer capaciteit.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 augustus 2009 @ 11:56:32 #137
Maffe Fries
pi_72098606
Het is standaard. Iedere ochtend rijdt er VIRM van Groningen naar Den Haag en 's middags komt dat weer terug. Is een onderhoudsslag. En omdat het in het weekend gekoppeld rijdt met het deel uit Leeuwarden moet daar ook een stel VIRM vandaan komen.
pi_72098704
Oke, is dat de dan elke ochtend de eerste trein of is dat wisselend? want volgens somda zat hij in de trein 10621 richting Lw. (IC die stopt op alle tussengelegen stations)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 augustus 2009 @ 12:10:47 #139
Maffe Fries
pi_72098986
Dat is in ieder geval niet standaard.

Normaal zit er VIRM in de trein 526 (vertrek 7:44 uit Groningen)
Terug is dat de 561 (aankomst 19:13 in Groningen)

Weekends komen daar dan de 10526 en 10561 bij
pi_72099096
Hebben ze gelijk ook meer capaciteit dan in een ICM , ik zie steeds meer gereviseerde ICMs richting het noorden komen vaak gekoppeld met twee viertjes of twee drietjes. Lijkt wel of de NS daar op geselecteerd heeft
  zondag 23 augustus 2009 @ 12:55:31 #141
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72100148
quote:
Op zondag 23 augustus 2009 11:54 schreef brandsrus het volgende:

[..]

Klopt, maar het is wel ongebruikelijk toch een VIRM in de IC naar het noorden. Gebeurt eigenlijk alleen bij grote evenementen een keer voor meer capaciteit.
In het weekend heb ik altijd een VIRM van Leeuwarden - Rotterdam - Leeuwarden.. Door de week altijd een koploper.

Vertrek 's ochtends: 7.44 (Leeuwarden)
Vertrek 's avonds/middags : 17.38 ofzo iets.. (Rotterdam)
Het is btw nooit dezelfde trein
  Moderator zondag 23 augustus 2009 @ 16:34:14 #142
155227 crew  Guppy
dus
pi_72100915
quote:
Op zondag 23 augustus 2009 11:17 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat blad is vorig jaar opgeheven omdat het 'te hip' was voor de gemiddelde treinreiziger
Bijna niemand las het dus blijkbaar. NS zou zoeken naar een nieuwe invulling, meer trein-gerelateerd, maar die hebben ze blijkbaar nog niet gevonden.
Jammer, ik vond het namelijk erg leuk
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 augustus 2009 @ 16:38:12 #143
Maffe Fries
pi_72101004
quote:
Op zondag 23 augustus 2009 12:55 schreef greavy het volgende:

[..]

In het weekend heb ik altijd een VIRM van Leeuwarden - Rotterdam - Leeuwarden.. Door de week altijd een koploper.

Vertrek 's ochtends: 7.44 (Leeuwarden)
Vertrek 's avonds/middags : 17.38 ofzo iets.. (Rotterdam)
Het is btw nooit dezelfde trein
Mja, het gebeurt wel regelmatig dat het toch hetzelfde treinstel weer is. Dan hadden ze in Onnen bijvoorbeeld nog geen tijd gehad om het te onderhouden en dan gebeurt het een dag later.
  maandag 24 augustus 2009 @ 01:35:36 #144
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72101840
quote:
Op zondag 23 augustus 2009 16:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, het gebeurt wel regelmatig dat het toch hetzelfde treinstel weer is. Dan hadden ze in Onnen bijvoorbeeld nog geen tijd gehad om het te onderhouden en dan gebeurt het een dag later.
Dat snap ik. Maar ik zie er op zaterdag bijna nooit koplopers naar Leeuwarden gaan hoor..
In de meeste gevallen van die mooie VIRM treintjes, waar me oma altijd loopt te schelden
Ze is slecht ter been, en kan amper die trein inkomen
En dan heb je een conducteur op Rotterdam Alexander die er de pest aan heeft, en vertrekken wil, terwijl me oma zich de trein in probeert te krijgen
Had laatst al een keer ruzie daarover.. Volgens de conducteur hebben we dan pech, als het te lang duurt met instappen. Anders loopt de trein vertraging op
pi_72102170
Ticket vandaag geprint
gr gr
  maandag 24 augustus 2009 @ 02:17:24 #146
111382 Ofyles2
pi_72102559
Ik stel mijn rit nu definitief uit tot december.
  maandag 24 augustus 2009 @ 07:16:07 #147
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72103810
De CTA's, klokken en omroep te station Tilburg werken niet n.a.v. blikseminslag. Sinds donderdagavond staan alle CTA's (die ik kan zien) op een trein naar Roosendaal, vertrektijd 19.37.

Raar dat dat nog niet gefixed is.
pi_72104710
Ik was er bij toen dat gebeurde die inslag daar op tilburg
  maandag 24 augustus 2009 @ 15:00:48 #149
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72112162
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 09:01 schreef RubenK het volgende:
Ik was er bij toen dat gebeurde die inslag daar op tilburg
En dat was niet fun zeker? In de zin van, Leuk enzo

[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 24-08-2009 22:39:57 ]
pi_72112444
In de categorie "Het moest er ooit een keer van komen":

maandag 24 augustus 2009 @ 19:53:53 #151
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72120130
Het is weer raak tussen Utrecht en Den Bosch... vanochtend al +20 gehad, nu weer. Capaciteitsproblemen had men het over.

Heel even met een machinist staan praten van de Benelux, die wist me te vertellen dat alle 11.8'jes er in september uitgaan. In hoeverre dat waar is weet ik niet, het lijkt me onwaarschijnlijk. Zoveel Traxx heeft NS Hispeed nou ook weer niet om én de Benelux te blijven rijden, én op de HSL.

En wat maakt 11.8 een herrie trouwens, vooral als je ernaast staat
  maandag 24 augustus 2009 @ 19:54:50 #152
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_72120158
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 15:13 schreef Dr_Flash het volgende:
In de categorie "Het moest er ooit een keer van komen":

[ afbeelding ]
elaborate please
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_72120209
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 19:54 schreef bork het volgende:

[..]

elaborate please
Gewoon
Een stationsbordje met niet meer dan "station." erop Okee, komt vaker voor in andere talen, maar toch
  Redactie Sport maandag 24 augustus 2009 @ 19:58:58 #154
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72120286
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 19:53 schreef James1988 het volgende:
Het is weer raak tussen Utrecht en Den Bosch... vanochtend al +20 gehad, nu weer. Capaciteitsproblemen had men het over.

Heel even met een machinist staan praten van de Benelux, die wist me te vertellen dat alle 11.8'jes er in september uitgaan. In hoeverre dat waar is weet ik niet, het lijkt me onwaarschijnlijk. Zoveel Traxx heeft NS Hispeed nou ook weer niet om én de Benelux te blijven rijden, én op de HSL.

En wat maakt 11.8 een herrie trouwens, vooral als je ernaast staat
Ik heb een tijdje terug gelezen dat de 11.8'en vervangen zullen worden door Traxxen van B-cargo dacht ik.
PM mij!
  maandag 24 augustus 2009 @ 20:01:55 #155
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72120388
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, die Traxx'en hebben in België alleen maar een toelating voor goederenvervoer.
pi_72120825
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 20:01 schreef James1988 het volgende:
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, die Traxx'en hebben in België alleen maar een toelating voor goederenvervoer.
Bedoel je daarmee "Traxxen" of "Traxxen van B-Cargo"?
  maandag 24 augustus 2009 @ 21:05:48 #157
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72122474
De 2800's van B-Cargo, niet die van HSA
pi_72122938
Oh, kan, dat weet ik niet Waarin verschillen die van de HSA-traxxen eigenlijk?
pi_72123255
net mijn ticket geprint
pi_72123276
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 21:29 schreef RubenK het volgende:
net mijn ticket geprint
Oh kut ja ik moet nog een NSHispeed ticket uit de afhaalmachine gaan sleuren morgen
  maandag 24 augustus 2009 @ 22:11:35 #161
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72124801
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 21:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Oh, kan, dat weet ik niet Waarin verschillen die van de HSA-traxxen eigenlijk?
De kleur

Meer verschillen zijn er volgens mij niet. Ze komen gewoon allemaal van Angel Trains, alleen heeft HSA die van hun rood geverfd. Volgens mij was Angel daar niet echt blij mee, maarja.

Vandaag de tulpenloc (BR189) nog gezien... eerst toen deze wegreed uit Amsterdam, vervolgens toen mijn trein uit Utrecht wegreed, daarna kwam ik erlangs bij Geldermalsen en uiteindelijk kwam hij in Den Bosch langszetten. Raar.
  maandag 24 augustus 2009 @ 22:43:10 #162
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_72125995
Ben benieuwd of er nog dingen verkeerd gaan tijdens de 'HSL-proefritten-met-publiek'
Same shit, different day
SC hopper present
  Redactie Frontpage / Sport maandag 24 augustus 2009 @ 22:59:09 #163
Maffe Fries
pi_72126678
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 22:43 schreef Koen66 het volgende:
Ben benieuwd of er nog dingen verkeerd gaan tijdens de 'HSL-proefritten-met-publiek'
Mja, als alles goed gaat, dan is er een probleem.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 06:15:16 #164
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72131049
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 22:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, als alles goed gaat, dan is er een probleem.
Klopt

Ik zit ook in die trein 9.45 vertrek uit A'dam.
Moet er alleen kapotvroeg me nest voor uit
Met scooter naar Dordrecht en dan nog eens naar A'dam
pi_72131098
Gvd... de ns maakt het welwillende reizigers niet makkelijk. Wil ik netjes een kaartje naar brussel kopen. Krijg ik een mededeling: "het door u gekozen vervoersbewijs kan mo technische redenen niet worden verstrekt." 4 automaten geprobeerd, doen dat allemaal. Zo maar de conducteur aanschieten.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 06:51:08 #166
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72131106
De IC van 7.12 uit Dordt ri. Amsterdam heeft nu al +15.. En de IC van 6.59 +1..
Begint goed dus.
Reisplanner is hierdoor ook een beetje op hol.. Vertrektijd 7.12 komt eerst, komt 7.22 en dan weer 7.12..
  Moderator dinsdag 25 augustus 2009 @ 07:02:18 #167
155227 crew  Guppy
dus
pi_72131133
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 06:15 schreef greavy het volgende:

[..]

Klopt

pi_72131844
Keislegt Needurlans jeweettokk
  Redactie Sport dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:28:17 #169
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72132334
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 06:15 schreef greavy het volgende:

[..]

Klopt

daarom heb ik de middagrit ook maar genomen
anders zou ik om 7u al met de bus moeten, toch wat vroeg...
PM mij!
pi_72132603
Zo weg met de fyra. Voorlopig is er nog geen trein te bekennen
pi_72132677
Nu in fyra. Heel veel lege plekken. Helft is nog vrij. Vertrektijd a'dam is 9.50
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:52:32 #172
Maffe Fries
pi_72132710
Moge het ding stuk gaan
pi_72133069
Hoeveel tijdwinst boek je op Asd - Shl?
  Redactie Sport dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:46:31 #174
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72133845
Hij is 2 minuten langzamer dan de IC naar Vlissingen
(15min tegen 13min)
PM mij!
pi_72134311
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 10:46 schreef dennistd het volgende:
Hij is 2 minuten langzamer dan de IC naar Vlissingen
(15min tegen 13min)
Hoe kan dat nou man dat ding rijdt knoerthard Daar betaal je juist die toeslag voor
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:08:00 #176
Maffe Fries
pi_72134330
Toeslag betalen om langzamer te mogen reizen
pi_72134376
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 11:08 schreef Peterselieman het volgende:
Toeslag betalen om langzamer te mogen reizen
Wat een godsvermogen zou het met de bus kosten??
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:11:14 #178
Maffe Fries
pi_72134433
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 11:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat een godsvermogen zou het met de bus kosten??
We hebben het hier over een slak, niet over de bus
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:06:19 #179
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_72136004
quote:
ProRail gaat informatieborden repareren

TILBURG - De informatieborden en klokken op het centraal station in Tilburg worden dinsdagmiddag gerepareerd. Volgens een woordvoerder van ProRail is het bedrijf druk bezig het probleem met de borden te verhelpen.

Volgens het bedrijf duurt de reparatie langer dan normaal omdat ProRail overgaat op een nieuw digitaal systeem.

Blikseminslag
De reizigersinformatieborden en klokken zijn al vijf dagen kapot. Dat komt door een blikseminslag afgelopen donderdag.

Aan het eind van dinsdagmiddag moeten de borden weer de juiste informatie weergeven.

http://www.omroepbrabant.(...)orden+repareren.aspx

Aparte foto, ziet het er echt zo uit?
pi_72136287
In rijssen heb je 3 sporen aan de perrons liggen, alleen bij spoor 2 en 3 komen treinen aan. Waarom ligt dat 1ste perron daar?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:23:56 #181
Maffe Fries
pi_72138503
Ik lees net op Somda dat er ook per ongeluk buitenlandse toeristen met de testrit zijn meegeweest. Ze verwarden de trein met de Benelux die 10 minuten later kwam
pi_72138940
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 13:23 schreef Peterselieman het volgende:
Ik lees net op Somda dat er ook per ongeluk buitenlandse toeristen met de testrit zijn meegeweest. Ze verwarden de trein met de Benelux die 10 minuten later kwam
Gaat er toch iets mis .
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:15 schreef MarkoAlmelo het volgende:
In rijssen heb je 3 sporen aan de perrons liggen, alleen bij spoor 2 en 3 komen treinen aan. Waarom ligt dat 1ste perron daar?
Waarschijnlijk inhaalplek voor de IC als het voor een stoptrein of goederen rijdt?
pi_72139056
quote:
Ja klopt, 20% van de mensen, gok ik, waren gewone reizigers die naar Rotterdam wilden en een normaal kaartje hadden.
gr gr
pi_72139109
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 19:56 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gewoon
Een stationsbordje met niet meer dan "station." erop Okee, komt vaker voor in andere talen, maar toch
Als je (ooit) nog een leuk bordje wilt fotograferen:

Langs de spoorlijn Boedapest - Pécs ligt ergens een station waar alleen met grote neon-letters 'Kijárat' op het stationsgebouw staat.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2009 13:45:49 ]
pi_72139136
Waarom werkt die NS Hispeed site zo kut. :/ k snap dr werkelijk geen kut van.
pi_72139744
quote:
Toch weer vet lomp gedaan dan. Kleine moeite om in NL en EN om te roepen dat het een speciale trein is voor genodigden en dat mensen anders niet moeten instappen Dat wiel is al eens eerder uitgevonden.
pi_72139788
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 13:42 schreef Crientj het volgende:
NS Hispeed site zo kut. [..] kut
Dat. Niet meer en niet minder. Als je binnen de lijntjes kleurt gaat het prima, maar wil je iets bijzonders?
pi_72139836
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 14:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat. Niet meer en niet minder. Als je binnen de lijntjes kleurt gaat het prima, maar wil je iets bijzonders?
Het is al opgelost! Moest een ticket hebben voor Bilthoven - Antwerpen-Centraal.
pi_72140018
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 14:06 schreef Crientj het volgende:
Het is al opgelost! Moest een ticket hebben voor Bilthoven - Antwerpen-Centraal.
Die kan je net zo goed in Bilthoven uit de automaat trekken
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:44:36 #190
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72140991
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 09:50 schreef its_me_ het volgende:
Nu in fyra. Heel veel lege plekken. Helft is nog vrij. Vertrektijd a'dam is 9.50
Dan zat je niet bij mij in de rijtuig.
Ik zat in Rijtuig 23b, 1e klas stoel 71. Trein was wel té laat.

Tevens op de terugweg uit Rotterdam, gingen de lichten ineens uit. Voor de eerste tunnel nog. Deed een niet in dienstzijnde conducteur de lichten aan, hij had nl. de sleutel van dat kastje met die knoppen.
quote:
Klopt. Heb ik ook gezien
Het werd ook erg 'duidelijk' aangegeven zeg, door de NS..
Beneden in de hal(Amsterdam Centraal) stond Extra Trein naar Schiphol en eindbestemming Rotterdam Centraal.
Boven stond Gereserveerd voor reisgezelschap met als stops in Schiphol en Rotterdam.

In Schiphol zag ik dat er nogal best veel mensen in wouden stappen, wat echter niet mocht.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:51:47 #191
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72141200
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 12:15 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Hier in Zwijndrecht heb je 4 peronnen, 4 sporen. Aan maar 2 peronnen komen de treinen, en dat zijn de middelste 2. Perron 1 en 4 word in dit geval vooral gebruikt als doorrijd spoor, wat daar waarschijnlijk ook is.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:16:29 #192
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_72142077
Nee Spoor 1 in Rijssen is nog gewoon iets van vroeger
Spoor 2 en 3 zijn de doorgaande sporen, en 1 is een uithaalspoor, voor defecte treinen en/of goederentreinen.
Je wilt het niet gebruiken als inhaalspoor, wissels zijn namelijk maar geschikt om in afbuigende stand met max 40km/h te rijden..
pi_72142876
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 15:16 schreef Hr-Flip het volgende:
Nee Spoor 1 in Rijssen is nog gewoon iets van vroeger
Spoor 2 en 3 zijn de doorgaande sporen, en 1 is een uithaalspoor, voor defecte treinen en/of goederentreinen.
Je wilt het niet gebruiken als inhaalspoor, wissels zijn namelijk maar geschikt om in afbuigende stand met max 40km/h te rijden..
Kan je wel de stoptrein er op kwijt .
pi_72142996
Over een kwartiertje gaat de trein weer terug wel een vervelend ruis geluid de hele tijd
pi_72146811
Vraagje aan degene die al met een testrit zijn mee geweest: controleren ze op naam? Degene waarmee ik eigenlijk zou gaan kan niet, kan ik zijn kaartje dan aan iemand anders geven, ondanks dat het op zijn naam staat?
pi_72147398
quote:
Tussen Delft en Den Haag HS rijden minder treinen door een aanrijding met een persoon.
pi_72147480
Ja, dat heb ik gemerkt ja... Ik wilde van Breda naar Hoofddorp, maar dat werd Breda - Rotterdam - Utrecht - Hoofddorp...
pi_72147687
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:06 schreef KapiteinT het volgende:
Ja, dat heb ik gemerkt ja... Ik wilde van Breda naar Hoofddorp, maar dat werd Breda - Rotterdam - Utrecht - Hoofddorp...
en om 17 uur uit Haarlem vertrekken, betekend 18.30 aankomen in Den Haag....
pi_72148997
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 14:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die kan je net zo goed in Bilthoven uit de automaat trekken
Oooh. Dan hoef ik dus niet moeilijk te doen met reserveren. Ty ^^/
pi_72149120
reserveren?

Nee
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:07:13 #201
111382 Ofyles2
pi_72149275
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:57 schreef Crientj het volgende:

[..]

Oooh. Dan hoef ik dus niet moeilijk te doen met reserveren. Ty ^^/
Maar je hebt een pinpas of bom duiten (letterlijk welteverstaan) nodig om zo'n kaartje te kopen.

Waarom accepteren de NS-automaten geen bankbiljetten? Bij GVB kon dat namelijk wel.
pi_72149494
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 19:07 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Maar je hebt een pinpas of bom duiten (letterlijk welteverstaan) nodig om zo'n kaartje te kopen.

Waarom accepteren de NS-automaten geen bankbiljetten? Bij GVB kon dat namelijk wel.
Hmm, die site deed gewoon moeilijk.

CTA op Bilthoven had overigens een eigen willetje. xD, dr zit nog een handgeschreven flapje in voor Den Dolder etc.
Terwijl hij al gewoon vervangen is door een nieuwe.
pi_72150666
quote:

Mja, Duitse automaten accepteren ook bankbiljetten. Aan de andere kant, wie heeft er nou geen pinpas?
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:14:55 #204
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72151347
Reserveren moet alleen als je met Thalys wilt. Maar naar Antwerpen is dat gewoon geld verbranden imo
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:19:39 #205
111382 Ofyles2
pi_72151492
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 19:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mja, Duitse automaten accepteren ook bankbiljetten. Aan de andere kant, wie heeft er nou geen pinpas?
Ik heb er wel één, maar stel je voor dat je alleen biljetten hebt maar geen bankpas?
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:21:08 #206
111382 Ofyles2
pi_72151555
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 19:15 schreef Crientj het volgende:

[..]

Hmm, die site deed gewoon moeilijk.

CTA op Bilthoven had overigens een eigen willetje. xD, dr zit nog een handgeschreven flapje in voor Den Dolder etc.
Terwijl hij al gewoon vervangen is door een nieuwe.
Wordt ook tijd dat LED's of TFT's de CTA's vervangen.

Jammer dat een stukje nostalgie verloren gaat, maar een beetje professionaliteit kan geen kwaad.
pi_72151629
quote:

[..]

Omdat voor een automaat met bankbiljetten de veiligheidseisen strenger zijn, en de NS te krenterig is om automaten te kopen die aan die eisen voldoen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:24:59 #208
Maffe Fries
pi_72151676
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 20:19 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik heb er wel één, maar stel je voor dat je alleen biljetten hebt maar geen bankpas?
Moet je bij iemand een sloot munten zien te bietsen in ruil voor je bankbiljetten
pi_72151859
Waar kan ik ergens de afstand vinden voor trajecten in het buitenland? Anders mag iemand me ook gewoon vertellen hoeveel km Venlo - Köln en Roosendaal - Antwerpen is
pi_72152535
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 19:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou als ze net zoals in België alleen maar binnenlandse betaal passen slikken dan is dat wel makkelijk.
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 20:23 schreef Igen het volgende:

[..]

Omdat voor een automaat met bankbiljetten de veiligheidseisen strenger zijn, en de NS te krenterig is om automaten te kopen die aan die eisen voldoen.
Hebben ze daarom niet ook de strippenkaarten er uitgehaald, zo een jaar of wat terug?
pi_72155951
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 20:30 schreef Ireyon het volgende:
Waar kan ik ergens de afstand vinden voor trajecten in het buitenland?
www.jizdenka.cz
quote:
Anders mag iemand me ook gewoon vertellen hoeveel km Venlo - Köln
89
quote:
en Roosendaal - Antwerpen is
42
pi_72156116
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 20:54 schreef Fixers het volgende:

Nou als ze net zoals in België alleen maar binnenlandse betaal passen slikken dan is dat wel makkelijk.
True. Ik heb afgelopen weekend op het mondaine station van halle nog alle duivels uit de hel staan vloeken omdat het loket dicht was en men het wel genoeg vond om EEN kaartautomaat te plaatsen op een van de grotere stations van het land toch. En die automaat was weliswaar Facile, Pratique, Fiable en Rapide, maar alleen voor iemand met Proton of Bancontact.

Die quasi gebruikersvriendelijke kutdingen slikken niet eens muntgeld, laat staan papier. Oh wat gemakkelijk, praktisch, betrouwbaar en snel Kutbelgië
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:30:28 #213
136283 knars
Teethgrinder
pi_72156142
Wel mooi dat elke keer als Rotterdam - Den Haag - Schiphol er uit ligt, we hier Thalysjes en Beneluxjes langs zien komen. Had de storing nog niet meegekregen toen knars junior riep: "Kijk, Thalys! Pappa-pappa-pappa, Thalys rijdt daar!" Verder nog aardig twee zuurstokken voorbij zien komen. Nice.

Wie heeft er inmiddels ervaring opgedaan met de dienstregelingloze dienstregeling Utrecht - Amsterdam?
  Redactie Sport dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:31:14 #214
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72156172
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 17:41 schreef KapiteinT het volgende:
Vraagje aan degene die al met een testrit zijn mee geweest: controleren ze op naam? Degene waarmee ik eigenlijk zou gaan kan niet, kan ik zijn kaartje dan aan iemand anders geven, ondanks dat het op zijn naam staat?
volgens mij is er helemaal niet gecontroleerd zelfs...
wel werd er op amsterdam in elk geval omgeroepen dat ie alleen voor genodigden was, zowel in NL als EN
heenreis eerste klas gezeten, zat wel beter dan tweede klas
veel herrie op de balkons, en bij de bakovergangen is het nog veel erger
ohja, het hok van de wc stond vol met water...
en thee voor twee euro
PM mij!
pi_72156185
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 22:30 schreef knars het volgende:

Wie heeft er inmiddels ervaring opgedaan met de dienstregelingloze dienstregeling Utrecht - Amsterdam?
Niemand, dat begint pas 31-8. Wiseguy
pi_72156218
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 22:31 schreef dennistd het volgende:

en thee voor twee euro
Was kostet ein grosses Hefe-Weizen??
pi_72156633
Eén van de rustigste spoorlijnen van heel België is lijn 82 Aalst - Burst. Alleen op weekdagen rijden er 's morgens en 's middags een paar treinen. Nou ligt die lijn er sinds een week of twee uit vanwege een spoorvernieuwing. Niet dat iemand het merkt op zich, maar okee :lol: Toevallig was ik daar afgelopen weekend met iemand van HGBTF om bordjes te scoren. Het hele verslag van dat weekend zal nog weleens komen denk ik, maar toch heb ik eigenlijk toch geen zin in. Toen we in Erpe-Mere foto's aan het maken waren van een werktrein, bestaande uit een onderstopmachine en een ballastprofielploeg, kwam er net een kerel aan die wat moest fixen aan de onderstopmachine. Die zag ons foto's maken, en ja hoor, we mochten er ook even op

De onderstopmachine van de voorkant, vanaf het station van Erpe-Mere. Links nog net de stofwolk en het remlicht van die reparatiegast:

Het tweespan in vol ornaat:

Nogmaals, met ballastprofielploeg voorop:

Blik bovenop de onderstopmachine:

Detailopname van wat de ballastprofielploeg precies doet:

Enjoy
pi_72157671
hey, who needs "Wageningen"?

pi_72158955
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

True. Ik heb afgelopen weekend op het mondaine station van halle nog alle duivels uit de hel staan vloeken omdat het loket dicht was en men het wel genoeg vond om EEN kaartautomaat te plaatsen op een van de grotere stations van het land toch. En die automaat was weliswaar Facile, Pratique, Fiable en Rapide, maar alleen voor iemand met Proton of Bancontact.

Die quasi gebruikersvriendelijke kutdingen slikken niet eens muntgeld, laat staan papier. Oh wat gemakkelijk, praktisch, betrouwbaar en snel Kutbelgië
En vergeet niet, dat die automaten enkel binnenlandse vervoersbewijzen uitspugen. Handig op een groot druk station als Brussel Centraal, waar er slechts 2 staan. Rapide zijn ze overigens vooral niet.... tegen de tijd dat ik B-R-U-S-S-E-L-C-E[ntraal] had ik ingetikt. Had ik al lang naar het loket kunnen lopen, wat ik alsnog kon doen omdat mijn Maestro pas werd uitgespuugd. Opvallend trouwens, bij de conducteur treinbegeleider kan je met creditcard betalen.

Op een zijspoortje: vertraging verbroedert, niet alleen in de trein maar ook in de rij voor de loketten. Zo wist een zekere bankmedewerker te melden dat de Belgen zoveel gevoel voor handel hebben dat ze op een kantoor van een half-nederlands bedrijf, waar vele Nederlanders werken, de koffieautomaten alleen te verleiden zijn tot het uitspugen van het zwarte goud als je een Proton pas hebt. Geen belg die op het idee gekomen is om er een muntgeld automaatje neer te zetten. Want ja, je zou toch eens handel drijven hè....
  woensdag 26 augustus 2009 @ 00:17:47 #220
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_72159498
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 22:30 schreef knars het volgende:
Wel mooi dat elke keer als Rotterdam - Den Haag - Schiphol er uit ligt, we hier Thalysjes en Beneluxjes langs zien komen. Had de storing nog niet meegekregen toen knars junior riep: "Kijk, Thalys! Pappa-pappa-pappa, Thalys rijdt daar!" Verder nog aardig twee zuurstokken voorbij zien komen. Nice.

kHeb vandaag een folder meegenomen, begint de 31e btw.
Ik was trouwens vandaag in Houten, ben benieuwd hoe dat moet worden in 2010, enfin de (trein)bus naar Houten Castellum is me een triest geval, doet me denken aan de Real-bussen in Goerlitz.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 08:12:00 #221
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72162483
Ik rij nu richting Amsterdam Centraal (via Rotterdam/Den Haag) en rij nu vlak voor Schiphol. Ik keek net naar rechs en zag een trein op de HSL rijden. Echt hard reed hij nog niet, maar hij reed er wel. Ik weet alleen niet zeker, of het nou een V250 was of Prio's.

Ik dénk een V250 (de achterkant was wat rond) maar dat kan ook bewegingsvervorming zijn.
pi_72164167
Reis jij iedere dag maar een beetje in de rondte of wat is jouw forensentraject?
  woensdag 26 augustus 2009 @ 11:05:34 #223
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72165691
quote:

[..]

volgens mij is er helemaal niet gecontroleerd zelfs...
wel werd er op amsterdam in elk geval omgeroepen dat ie alleen voor genodigden was, zowel in NL als
Ik ben op de heenreis gecontroleerd, terugreis niet. (9.45 dinsdag), en werd inderdaad omgeroepen
quote:
heenreis eerste klas gezeten, zat wel beter dan tweede klas

Het maakt wel een erge ruis, niet voor niets dat er al 1600 klachten bij de NS zijn binnengekomen voor geluidsoverlast bij omwoners
Ik zat beide keren 1e klas.
quote:
geluidsoverlast bij omwonenden, schrijft de Volkskrant. Beheerder Prorail ontving in korte tijd ruim 1600 klachten over het lawaai van de trein.
© ANP

De afgelopen weken werd er proefgedraaid op het tracé tussen Amsterdam en Rotterdam, dat volgende maand officieel in gebruik wordt genomen.

Een woordvoerder van Prorail zegt in de krant: ''Dat is opvallend veel in zo’n korte tijd. Voor ons is dat een signaal dat hier echt iets speelt.''
Bron: nu.nl(klikbaar)
quote:
ohja, het hok van de wc stond vol met water...
en thee voor twee euro
WC niet geweest. En de catering was gewoon duurder dan in de BeNeLux trein, die ik naar Amsterdam had, en terug naar Dordrecht
  woensdag 26 augustus 2009 @ 13:18:35 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72169034
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 10:02 schreef Socios het volgende:
Reis jij iedere dag maar een beetje in de rondte of wat is jouw forensentraject?
Breda - Amsterdam, forens. Meestal over Den Bosch, maar als ik die mis over Den Haag.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 14:44:16 #225
136283 knars
Teethgrinder
pi_72171552
ha, ja, volgende week dus. Dank bork & fles Ja, heb een weekje vrij genomen. Meteen van die ontwenningsverschijnselen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 augustus 2009 @ 15:35:07 #226
Maffe Fries
pi_72173093
quote:
Sneltrein tussen Groningen en Duitse Leer

GRONINGEN/LEER - Tussen Groningen en het Duitse Leer gaat een sneltrein rijden. De rit duurt ongeveer 40 minuten. Dat staat in een rapport dat is gemaakt opdracht van de provincie Groningen.

Met de sneltrein wil de provincie een snelle spoorverbinding met Bremen bevorderen. De bedoeling is dat dat traject over een aantal jaren in anderhalf uur kan worden afgelegd. Daarvoor is steun nodig van het Rijk en de Duitse overheid. De plannen voor de sneltrein naar Duitsland worden binnenkort besproken met Provinciale Staten.
Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=84362

Ze hebben veel ambitie zeg
pi_72173441
^^ Lijkt me een goed plan, maar dan zullen aan NL - zijde nog wel aanpassingen gedaan moeten worden denk ik (dubbelspoor e.d.)
  woensdag 26 augustus 2009 @ 16:45:55 #228
146033 ReisT
pi_72175305
De stopper Utrecht-Zwolle wordt ook met de dag comfortabeler zeg, normaal is dat DDAR, gisteren trof ik er zo'n nieuwe VIRM-4 en vanmiddag zelfs een Koploper!
pi_72175450
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 16:45 schreef ReisT het volgende:
De stopper Utrecht-Zwolle wordt ook met de dag comfortabeler zeg, normaal is dat DDAR, gisteren trof ik er zo'n nieuwe VIRM-4 en vanmiddag zelfs een Koploper!
Een koploper ;o Phuu.
Ik zit echt altijd in die rottige DDAR.

Was gister op Zwolle, gaar dr een nieuwe dubbeldekker terug richting Utrecht.
*Jaloers is.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 16:51:11 #230
111382 Ofyles2
pi_72175493
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 11:05 schreef greavy het volgende:
Het maakt wel een erge ruis, niet voor niets dat er al 1600 klachten bij de NS zijn binnengekomen voor geluidsoverlast bij omwoners
Ik zat beide keren 1e klas.
Ik durf te wedden dat enkele van die NIMBY's stiekem een proefrit met de HSL hebben gemaakt.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 16:52:28 #231
111382 Ofyles2
pi_72175549
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 16:49 schreef Crientj het volgende:

[..]

Een koploper ;o Phuu.
Ik zit echt altijd in die rottige DDAR.

Was gister op Zwolle, gaar dr een nieuwe dubbeldekker terug richting Utrecht.
*Jaloers is.
De DDM vind ik net iets onbetrouwbaarder.
pi_72175704
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 15:47 schreef brandsrus het volgende:
^^ Lijkt me een goed plan, maar dan zullen aan NL - zijde nog wel aanpassingen gedaan moeten worden denk ik (dubbelspoor e.d.)
Electrificage lijkt me ook handig. Of gaan ze met ICE-TD rijden of zo? Want 40 minuten Gn - Leer?? Dat wordt echt hard doorrijden.
pi_72175803
quote:

Niet alleen daar hoor, ook bij de gewone zitplaatsen was het een enorme herrie in die tunnels

Verder was het best grappig om de reacties te zien als de trein opeens een paar graden overhelt.. 't heeft wel wat, zo'n hogesnelheidsbocht
  woensdag 26 augustus 2009 @ 17:07:27 #234
111382 Ofyles2
pi_72175994
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 16:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Electrificage lijkt me ook handig. Of gaan ze met ICE-TD rijden of zo? Want 40 minuten Gn - Leer?? Dat wordt echt hard doorrijden.
En een spoorverdubbeling.

Misschien zie ik nog iets in een stoptrein Assen - Winschoten.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 17:07:59 #235
111382 Ofyles2
pi_72176010
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:00 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Niet alleen daar hoor, ook bij de gewone zitplaatsen was het een enorme herrie in die tunnels

Verder was het best grappig om de reacties te zien als de trein opeens een paar graden overhelt.. 't heeft wel wat, zo'n hogesnelheidsbocht
Ik wil nog de NBS Rhein-Main testen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 augustus 2009 @ 17:38:04 #236
Maffe Fries
pi_72176899
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 16:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ze hebben het over 125 km/h over het hele traject. Nu is dat nog onmogelijk.

Veel tijd win je trouwens door Kropswolde, Martenshoek, Hoogezand-Sappemeer en Sappemeer-Oost over te slaan. Dat zijn vier stops in enkele kilometers tijd.

Maar ook in Duitsland moet er dan iets gebeuren, want ongeveer 1,5 over de grens bij Nieuweschans ligt een bocht die bij een hele lage snelheid genomen moet worden. Meende dat het 15 km/h was ofzo.

En ja, Arriva wil de aanbesteding van het stukje naar Bremen wel winnen, want dat kan er de verbinding Groningen - Bremen ontstaan zoals ook in het artikel staat.
pi_72177166
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ze hebben het over 125 km/h over het hele traject. Nu is dat nog onmogelijk.

Veel tijd win je trouwens door Kropswolde, Martenshoek, Hoogezand-Sappemeer en Sappemeer-Oost over te slaan. Dat zijn vier stops in enkele kilometers tijd.
Ik heb eens zitten knoeien met een simulatieprogrammaatje: het stuk van Kropswolde Aansluiting tot Nieuweschans kun je, door alle stops te schrappen, verkorten van 36 tot 29 minuten. Met nog drie minuten oponthoud in Nieuweschans en een halt in Weener kun je nog vijf minuten eraf halen, zit je in totaal op 12 minuten tijdwinst. De overige 20 minuten moeten dus uit snelheidsverhoging komen.
quote:
Maar ook in Duitsland moet er dan iets gebeuren, want ongeveer 1,5 over de grens bij Nieuweschans ligt een bocht die bij een hele lage snelheid genomen moet worden. Meende dat het 15 km/h was ofzo.
Dat is intussen opgeknapt en nu 80 km/u.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 17:49:33 #238
146033 ReisT
pi_72177194
In Nieuweschans en Weener zal toch wel gestopt moeten blijven worden, ik neem tenminste niet aan dat de stoptrein daar blijft als er een sneltrein komt. Dat stuk versnellen hoeft dus niet echt. Grootste winst zal 'm idd moeten zitten in het overslaan van Sappemeer en omstreken.

Ben wel benieuwd hoe ze dat verder inpassen tussen Groningen en Zuidbroek, want ze willen volgend jaar ook 2x/uur naar Veendam gaan rijden.
pi_72177267
Nieuweschans heeft sowieso een stoptreindienst, onafhankelijk van de internationale trein. Dus daar hoeft 'ie niet te stoppen.

En naar Zuidbroek ligt dubbelspoor dus daar is het inpassen geen probleem. De tijdswinst door het overslaan van de stations in Hoogezand is misschien vijf minuten, als je dan 5 minuten achter de ene stoptrein begint ben je nog altijd 5 minuten voor de volgende stoptrein in Zuidbroek.

[ Bericht 54% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2009 17:53:16 ]
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 26 augustus 2009 @ 17:57:05 #240
Maffe Fries
pi_72177418
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:49 schreef ReisT het volgende:
In Nieuweschans en Weener zal toch wel gestopt moeten blijven worden, ik neem tenminste niet aan dat de stoptrein daar blijft als er een sneltrein komt. Dat stuk versnellen hoeft dus niet echt. Grootste winst zal 'm idd moeten zitten in het overslaan van Sappemeer en omstreken.

Ben wel benieuwd hoe ze dat verder inpassen tussen Groningen en Zuidbroek, want ze willen volgend jaar ook 2x/uur naar Veendam gaan rijden.
Mja, dat lukt wel denk ik, omdat er ook in Scheemda gekruisd kan worden. Tussen Groningen en Zuidbroek is het dubbelspoor, dus dat is het probleem niet. Het grootste probleem zit m tussen Groningen en Groningen losplaats (3 meter verder dan station Europapark). Dat is nu een druk bereden stukje en ik denk dat het alleen kan als de trein niet over het perronspoor gaat. Dan kan er een tegentrein gewoon halteren, terwijl de sneltrein doorraast.
pi_72182410
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 15:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=84362

Ze hebben veel ambitie zeg
Mogen ze in Duitsland het stuk Nieuweschans - Ihrhoven (of zoiets) wel eens gaan verbeteren. Nu mag je er maar op een stuk 40 km/u vanwege zeer slechte staat van het spoor
pi_72184819
Overigens is de meeste stations inhalen tussen Groningen en Leer niets nieuws. Dat deed de internationale trein Groningen - Leer niet eens zo heel lang geleden ook.
pi_72184976
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:49 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Mogen ze in Duitsland het stuk Nieuweschans - Ihrhoven (of zoiets) wel eens gaan verbeteren. Nu mag je er maar op een stuk 40 km/u vanwege zeer slechte staat van het spoor
Dat is dus ingussen helemaal opgeknapt.

Of wat dacht jij waarom de treinverbinding naar Leer jarenlang vervangend busvervoer kende?
pi_72189047
Enquête ingevuld.
gr gr
  donderdag 27 augustus 2009 @ 00:59:22 #245
146033 ReisT
pi_72189879
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:12 schreef Socios het volgende:
Overigens is de meeste stations inhalen tussen Groningen en Leer niets nieuws. Dat deed de internationale trein Groningen - Leer niet eens zo heel lang geleden ook.
Die sneltrein reed 3x/dag volgens het spoorboekje van 1999:
Groningen-Nieuweschans duurde 40 minuten (5 minder dan nu)
Nieuweschans-Leer duurde 30 minuten (9 méér dan nu)
pi_72190182
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 00:59 schreef ReisT het volgende:

[..]

Die sneltrein reed 3x/dag volgens het spoorboekje van 1999:
Groningen-Nieuweschans duurde 40 minuten (5 minder dan nu)
Nieuweschans-Leer duurde 30 minuten (9 méér dan nu)
Jammer dat de Hanzelijn niet door gegaan is, anders had je leuke treinverbinding gehad.
(Den Haag) - Schiphol - Amsterdam Zuid - Groningen - Bremen - Hamburg en Denemarken in . Ik weet ook niet alle stations, maar leek me leuke treindienst .
pi_72190412
Hanzelijn wordt anders keurig gebouwd tussen Lelystad en Hattem

Je bedoeld Zuiderzeelijn waarsch?
pi_72191629
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is dus ingussen helemaal opgeknapt.

Of wat dacht jij waarom de treinverbinding naar Leer jarenlang vervangend busvervoer kende?
Dan mag jij mij vertellen waarom er nog steeds een stuk 40 km/u gereden moet worden...
pi_72192003
Tussen Nijverdal en Wierden verstoring treinverkeer.
Verwachting Later volgt meer informatie.

Jaaa, dit is heel handig.
pi_72192114
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:46 schreef Crientj het volgende:

Und tis weer voorbij. Vaagh ;o
pi_72192128
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:46 schreef Crientj het volgende:

quote:
Zwolle-Almelo Donderdag 27 Augustus 08:50
Oorzaak De beperkingen tussen Nijverdal en Wierden zijn voorbij.
Het treinverkeer is volledig hervat.
pi_72192672
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:06 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Dan mag jij mij vertellen waarom er nog steeds een stuk 40 km/u gereden moet worden...
Oh, ja, ik zie het, een stukje moet je 50 km/u rijden. Hebben ze de boel dan maar half opgeknapt ofzo? Of is het gewoon zo'n scherpe bocht dat je sowieso niet harder kan?
pi_72194062
^^ Volgens mij kunnen ze beter aandacht besteden aan de uitbouw van Leeuwarden - Groningen, lijkt mij de lijn waar het meest aan wordt verdient. Nieuweschans - Leer sneltrein is natuurlijk een goed plan (heb ik gister ook al aangegeven) maar het spoor moet dan verdubbeld worden en waarmee willen ze dan rijden? GTW?
pi_72194407
gisterochtend iemand door de politie van het spoor geplukt na een bijna-aanrijding tussen alkmaar en castricum

vandaag op precies hetzelfde punt iemand dood nu wel gelukte zelfmoordpoging?
pi_72194408
quote:
Skimmen op treinstations verleden tijd
door Rien Meijer
AMSTERDAM - Volgens de Nederlandse Spoorwegen behoort skimmen op de stations binnenkort tot het verleden.

Vanaf maandag worden alle kaartjesautomaten van de NS voorzien van een nieuw voorzetstuk waar het bankpasje niet meer recht maar zíjdelings in moet worden gelegd, alvorens deze naar binnen te schuiven.

"Daardoor wordt het bijna onmogelijk om er kopieerapparatuur tussen te zetten", verklaart een woordvoerster van de NS. "En als skimmers dat toch proberen, stopt de automaat er direct mee en krijgen wij een storingsmelding binnen."

De verwachting is dat het ongeveer acht weken duurt voor alle circa 1200 kaartautomaten zijn voorzien van de zogenoemde 'Veilige Pasinvoer'.

Het skimmen, waarbij bendes de gegevens van bankpasjes kopiëren en de bijbehorende rekeningen plunderen, is de laatste jaren flink toegenomen. Volgens officiële gegevens van de banken verdubbelde de schade vorig jaar ongeveer tot 31 miljoen euro. Volgens de politie steeg het aantal skimpogingen op de treinstations van 36 in 2007 tot 750 vorig jaar. Dít jaar zou de teller half april alweer op 160 pogingen hebben gestaan.

De NS-woordvoerster bestrijdt deze cijfers en houdt het op "gemiddeld minder dan één keer per dag. Maar dit moet naar nul."
Laten we hopen dat dit systeem werkt. Kunnen de banken het ook in voeren. Skimmers
  donderdag 27 augustus 2009 @ 11:05:53 #256
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_72194715
Zojuist gezien in Breda: een mintgroene locomotief (welk model? ehm, geen idee. Leek een beetje op die tijdelijke dingen voor de HSL) met daarachter een rijtje wadlopers. Zowel in geel, groen als veoliakleur en allemaal goed onder de graffiti .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 11:07:43 #257
Maffe Fries
pi_72194756
Dat zal een Traxx zijn geweest van vermoedelijk ITL en die wadjes stonden in Rotterdam in de haven. Dus die zijn eindelijk weg
  donderdag 27 augustus 2009 @ 11:10:55 #258
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_72194815
Waar ik "mintgroene locomotief" zei, bedoel ik "Traxx". Stop.

Het spul rolde overigens richting Tilburg.
pi_72197176
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 10:52 schreef RubenK het volgende:
gisterochtend iemand door de politie van het spoor geplukt na een bijna-aanrijding tussen alkmaar en castricum

vandaag op precies hetzelfde punt iemand dood nu wel gelukte zelfmoordpoging?
De scholen zijn weer begonnen en het is één en al drama deze week! Dinsdag stond ik op Den Haag HS vast na een zelfmoord, gezeik bij Alkmaar, gister bij Almere ergens moest er ook iemand gearresteerd worden die op het spoor liep... Mèn.
pi_72197306
Net terug van een ritje met de Fyra. Ik stapte op op Schiphol. Ergens voorbij Nieuw-Vennep stopte hij opeens in de middle of nowhere. Na een paar minuten werd er omgeroepen 'Van de verkeersleiding hebben we opdracht gegeven om te stoppen. We weten echter nog niet waarom.' Weer een paar minuten later werd er omgeroepen dat er bij Berkel een actiegroep was die dreigde afval op het spoor te gooien vanaf een viaduct. Na een hele tijd stil te hebben gestaan reden we weer langzaam verder. Even voor de Groene Harttunnel gingen we weer snel, maar na de tunnel al weer langzaam. Tot Berkel hebben we langzaam gereden. Uiteindelijk zijn we met een dikke 3 kwartier vertraging aangekomen op Rotterdam. Na een tussenstop van ongeveer een kwartier gingen we weer terug, maar dan op normale snelheid.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 14:38:59 #261
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72200999
Ik sta nu op het station in Amsterdam, te wachten op de Fyra. Geen actiegroepen nu hopelijk...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 15:00:18 #262
Maffe Fries
pi_72201710
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:10 schreef JDude het volgende:
Waar ik "mintgroene locomotief" zei, bedoel ik "Traxx". Stop.

Het spul rolde overigens richting Tilburg.
Dan maken ze er een toeristische route van, want ze rijden via Bad Bentheim Duitsland binnen.
  Redactie Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 15:14:50 #263
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72202206
Straks maar even de bus pakken naar Oldenzaal, altijd als die wadjes langskomen heb ik geen auto...
PM mij!
  donderdag 27 augustus 2009 @ 15:38:24 #264
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72202936
Zo, Rotterdam. Ging eigenlijk best snel, maar wat een herrie van die rijtuigen.
pi_72203114
Ja daar moeten ze eigenlijk wat aan doen... Ik wou stiekem eigenlijk dat ze ICL hiervoor gingen gebruiken, die mogen namelijk 200!
  donderdag 27 augustus 2009 @ 15:55:22 #266
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72203428
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:44 schreef RubenK het volgende:
Ja daar moeten ze eigenlijk wat aan doen... Ik wou stiekem eigenlijk dat ze ICL hiervoor gingen gebruiken, die mogen namelijk 200!
Daar zullen wel wat dingen aan kleven: officieel is ICL geen eigendom van NS, maar van DB, wat dus rare leaseconstructies inhoudt. Verder heeft NS geen locs die 200 kunnen, op de HSL én op het Nederlandse net kunnen rijden.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:07:13 #267
86072 thatsme
and That's you!
pi_72203775
ICR is nooit het stilste materieel geweest aan de buitenkant. Dus dat het een hoop herrie maakt met 160km/h is wel te verklaren. Ik denk dat ICL/ICK wat dat betreft een stuk beter scoort ook al rijden ze niet op hun top op dat moment.
pi_72203861
ICK niet hoor
pi_72205905
Ik zat mij vandaag trouwens nog eens te verdiepen in de dienstregeling 2010, maar ik vroeg mij af of die veranderingen op de Oude Lijn ook in gaan per 13 december. De HSL rijdt tenslotte dan, maar nog niet volledig...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 17:25:49 #270
Maffe Fries
pi_72206132
Nee, die gaan pas in als de Benelux over de HSL door gaat rijden naar Brussel. Dus als de stofzuigers in dienst komen.
  Redactie Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 17:28:53 #271
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72206230
De wadjes waren meer dan een half uur te vroeg in Oldenzaal, dus even illegaal langs het spoor moeten wandelen ( ). Maar wel een goede foto gemaakt:
PM mij!
pi_72206453
Vanmiddag ook in de Fyra geweest. Ging best snel de hele rit. Alleen hoor je wel duidelijk dat de trein ineens véél meer lawaai maakt zodra 'ie van het spoor met ballastbed de betonnen HSL-piste op rijdt, dus ik vermoed dat die zeurende omwonenden nog wel eens een punt kunnen hebben.

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 17:53:28 ]
  donderdag 27 augustus 2009 @ 17:37:56 #273
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72206457
Er liepen een hele hoop mensen rond met camera's bij de proefrit van Fyra zojuist. Kom ik aanzetten met m'n X1... was m'n camera vergeten Niet dat het veel speciaals was verder, gewoon ICRm met een rode Traxx ervoor.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 17:58:45 #274
86072 thatsme
and That's you!
pi_72207055
quote:
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over het stilleggen van de dienstregeling rond Utrecht en de communicatie aan de reizigers (Ingezonden 21 augustus 2009)

1
Kent u het bericht “En weer gaf de NS geen informatie”? 1)

2
Is het waar dat het treinverkeer dinsdag 18 augustus 2009 rond Utrecht is stilgelegd omdat er geen communicatie mogelijk was tussen treindienstleiding en het personeel in de treinen en op de perrons?

3
Is het waar dat rond 2001, na eerdere grote verstoringen, is geconcludeerd dat grootschalige stillegging van de dienstregeling niet nodig is op het moment dat TeleRail niet werkt omdat dit systeem niet veiligheidskritisch is?

4
Is het waar dat, nu TeleRail is vervangen door GSM-rail, dat een hogere beschikbaarheid heeft, ProRail besloten heeft dit systeem weer als veiligheidskritisch systeem te beschouwen en dat dit de reden is dat de dienstregeling is stilgelegd?

5
Kunt u uiteenzetten waarom GSM-rail veiligheidskritisch is en waarom deze conclusie anders is dan die in 2001? Is het niet zo dat ondanks de uitval van de telefooncentrale treinen gewoon veilig hadden kunnen blijven rijden, desnoods met een beperkte dienstregeling, omdat de seinen, de automatische treinbeïnvloeding (ATB) en de omroepinstallatie wel beschikbaar waren?

6
Is het waar dat bij uitval van de telefooncentrale ter plaatse er geen backupsysteem is voor GSM-rail? Heeft ProRail dit risico voor de procesvoering (uitgaande van de keuze van ProRail voor stilleggen van het treinverkeer bij uitval van GSM-rail) van tevoren onderkend, geanalyseerd en mitigerende maatregelen genomen? Zo nee, waarom niet?

7
Overweegt u in lijn met de door ProRail genomen maatregel ook de A2, A12, A27 en A28 integraal stil te leggen als de matrixsignalering rond Utrecht uitvalt? Zo nee, kunt u toelichten wat de rationaliteit is van de genomen maatregel van ProRail, waardoor het treinverkeer rond Utrecht compleet stil kwam te liggen?

8
Is het Operational Control Center Rail, dat zou worden opgericht om de oplossing van verstoringen vanuit één punt te coördineren, al gerealiseerd? Zo nee, waarom niet?

7
Deelt u de mening dat het kettingeffect dat ontstaat door een dergelijke verstoring mede het gevolg is van de hoge benutting van het spoorwegnet waardoor de kans op een deadlock groot is en het weer opstarten van de dienstregeling in dat geval zeer moeilijk is? Hoe duidt u dit in relatie tot het Herstelplan spoor en uw pleidooi voor robuustheid van de infrastructuur?

8
Waarom worden er door de omroepinstallatie op de perrons nog steeds geen standaard omrijadviezen gegeven bij het uitvallen van knooppunten? Waarom is bijvoorbeeld in Woerden niet omgeroepen dat er omgereden kon worden via Duivendrecht-Weesp richting het noorden en oosten van het land?

1) Nederlands Dagblad, 20 augustus 2009

Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Roemer, ingezonden 21 augustus 2009 (vraagnummer 2009Z14979)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 18:01:12 #275
Maffe Fries
pi_72207122
Kan die SP'er wel tellen eigenlijk?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:02:52 #276
86072 thatsme
and That's you!
pi_72207182
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:37 schreef Igen het volgende:
Vanmiddag ook in de Fyra geweest. Ging best snel de hele rit. Alleen hoor je wel duidelijk dat de trein ineens véél meer lawaai maakt zodra 'ie van het spoor met ballastbed de betonnen HSL-piste op rijdt, dus ik vermoed dat die zeurende omwonenden nog wel eens een punt kunnen hebben.
Als er van binnen meer lawaai is hoeft dat niet van buiten te zijn. Zo zijn betonen dwarsliggers van binnen meer lawaaierig maar van buiten stiller dan de houten dwarsliggers.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 18:03:52 #277
111382 Ofyles2
pi_72207201
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:01 schreef Peterselieman het volgende:
Kan die SP'er wel tellen eigenlijk?
Melanie Schultz van Haegen kon evenmin rekenen...
pi_72209407
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:38 schreef James1988 het volgende:
Ik sta nu op het station in Amsterdam, te wachten op de Fyra. Geen actiegroepen nu hopelijk...
Ik zat ook in die trein
Vond het met de drukte wel reuze meevallen, ik denk die hele trein zit bomvol

Wel grappig ritje, schoot wel mooi op

Heenweg zat er ook iemand die dacht dat deze trein gewoon een IC was naar R'dam centraal
Kwam hij met een normaal kaartje aanzetten toen de conducteur vroeg om de ticket

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 19:18:54 ]
pi_72209983
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:14 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Ik zat ook in die trein
Vond het met de drukte wel reuze meevallen, ik denk die hele trein zit bomvol
Hoe zat dan dan met die tickets die al lang uitverkocht waren?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 19:34:34 #280
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_72210060
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:28 schreef dennistd het volgende:
De wadjes waren meer dan een half uur te vroeg in Oldenzaal, dus even illegaal langs het spoor moeten wandelen ( ). Maar wel een goede foto gemaakt:
[ afbeelding ]
nice, leuk rijtje
pi_72210068
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoe zat dan dan met die tickets die al lang uitverkocht waren?
Tja geen idee, mensen die niet zijn op komen dagen?
  donderdag 27 augustus 2009 @ 19:36:24 #282
111382 Ofyles2
pi_72210122
Groot-Brittannië krijgt een HSL-verbinding tussen Londen en Glasgow, maar hieraan zit wel een heel duur prijskaartje aan:
quote:
Network Rail To Axe 1,800 Jobs Across UK

5:58pm UK, Thursday August 27, 2009
Network Rail has announced plans to axe 1,800 jobs as part of a move to reduce costs.

Network Rail workers

The rail operator has told staff that more than 15% of maintenance workers will have to go.

A Network Rail spokesman said the cutbacks would take place between now and April 2011.

He insisted the operator would try to redeploy as many of those affected as possible.

He said: "We are looking at restructuring our maintenance function to make it more effective in the way we carry out our operations.

"We are just starting on consultations with our people and the union.

"We haven't identified any specific roles as yet."

The move comes a day after rail bosses outlined plans for a £34bn super-fast link between London and Glasgow.
pi_72210169
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:34 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Tja geen idee, mensen die niet zijn op komen dagen?
Die kutfalers verpesten het voor de hobbyisten
  donderdag 27 augustus 2009 @ 19:38:34 #284
111382 Ofyles2
  donderdag 27 augustus 2009 @ 19:41:01 #285
111382 Ofyles2
pi_72210265
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik zal het goed maken, capice?
pi_72210335
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:36 schreef Ofyles2 het volgende:
Groot-Brittannië krijgt een HSL-verbinding tussen Londen en Glasgow, maar hieraan zit wel een heel duur prijskaartje aan:
[..]
Nou, Groot-Brittannië Het laatste goeie wat daar op spoorgebied vandaan gekomen is, is de uitvinding van de stoomloc zelf. De manier waarop ze er daarna een potje van gemaakt hebben is een bezienswaardigheid op zich (Beeching Axe, Clapham Junction accident, al die excuusstationnetjes nu, die 1 keer per week aangedaan worden, in 1 richting, omdat sluiten duurder is )
pi_72210354
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ach, zo bijzonder was het ook niet hoor
Ik moest helemaal uit Almelo komen voor dit ritje

Maar wel leuk om een keertje mee te maken

Ik had je ook een kopie van mijn ticket kunnen geven

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 19:48:40 ]
  donderdag 27 augustus 2009 @ 19:48:42 #288
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_72210532
quote:
[ afbeelding ]
Jup, die spotte ik eerder vandaag ook.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 19:48:53 #289
111382 Ofyles2
pi_72210538
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, Groot-Brittannië Het laatste goeie wat daar op spoorgebied vandaan gekomen is, is de uitvinding van de stoomloc zelf. De manier waarop ze er daarna een potje van gemaakt hebben is een bezienswaardigheid op zich (Beeching Axe, Clapham Junction accident, al die excuusstationnetjes nu, die 1 keer per week aangedaan worden, in 1 richting, omdat sluiten duurder is )
Lang leve de Conservatieven!
pi_72210660
quote:
[ afbeelding ]
Ik begrijp dat alle wadjes weg gaan? Volgens mij staan er nog tig in Amersfoort en in Amsterdam.
pi_72211227
quote:
Grote brand in loods stoomtrein STAR

STADSKANAAL - Op dit moment woedt een grote brand in een loods van de stoomspoortrein STAR. De brandweerkorpsen van Stadskanaal en Veendam zijn bezig met de bestrijding van de brand.

De eerste melding van de brand was om 19:20 uur. Verdere bijzonderheden ontbreken nog.

Geplaatst: donderdag 27 augustus 2009 19:42
Dit is niet goed

bron
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 20:18:08 #292
Maffe Fries
pi_72211483
dat is idd niet goed. Er staat wel leuk spul in de die loods van de STAR namelijk
pi_72211565
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:52 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Ik begrijp dat alle wadjes weg gaan? Volgens mij staan er nog tig in Amersfoort en in Amsterdam.
Klopt. Deze zijn in principe ook allemaal verkocht aan Sigma in Polen.
pi_72212003
update:
quote:
De brand brak uit 19:20 uur en woedt aan de achterkant van de werkplaats. In de loods staan de stoomlocomotief, twee dieselslocomotieven en een locomotief die gereviseerd moet worden.

Volgens een woordvoerder van de STAR moet de loods zelf waarschijnlijk als verloren worden beschouwd. Over mogelijke schade aan de locomotieven is nog niets bekend.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 21:18:31 #295
111382 Ofyles2
pi_72213344
Die locs zien we ook niet meer terug, heb ik gehoord op de radio.
pi_72213441
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:20 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Klopt. Deze zijn in principe ook allemaal verkocht aan Sigma in Polen.
Dus ze gaan nog een keer die kant op ?
  Redactie Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:21:49 #297
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72213473
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 19:43 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Ik moest helemaal uit Almelo komen voor dit ritje
Ik kwam van verder
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit is niet goed

bron
Hmm, das kut...
PM mij!
pi_72213543
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:21 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik kwam van verder
[..]

Hmm, das kut...
pi_72213604
Nee Marko, kut. Echt.
SPOILER
pi_72213658
Kijk maar

Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:26:42 #301
Maffe Fries
pi_72213671
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:18 schreef Ofyles2 het volgende:
Die locs zien we ook niet meer terug, heb ik gehoord op de radio.
Klote zeg. Ben benieuwd welke locs er allemaal in de loods stonden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')