abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 14:10:49 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72039350

Hier alweer deel 178 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72039377
Hallooooo.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:14:28 #3
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_72039458
quote:
Reizigers tussen Eindhoven en Amsterdam Centraal/Schiphol reizen via Rotterdam Centraal.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Breda/Tilburg reizen via Rotterdam Centraal.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Zutphen reizen via Amersfoort.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Brummen reizen via Amersfoort.
Reizigers tussen Utrecht Centraal en Dieren reizen via Amersfoort.
Reizigers tussen s-Hertogenbosch en Amersfoort reizen via Arnhem.
quote:
Message donderdag 20 augustus 2009, 13:55 :
Reason: seinstoring

De beperkingen rond Utrecht Centraal als gevolg van een seinstoring zijn voorbij.
Houdt u nog rekening met een langere reistijd.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 14:14:53 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72039469
Hier waren we gebleven
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72040228
NS dekt zich alvast in tegen problemen door het verwachtte noodweer...
quote:
Weeralarm

Het KNMI verwacht vanaf 15h00 noodweer, houdt u rekening met vertraging en uitval van treinen.
Raadpleeg de reisplanner op ns.nl en mobiel.ns.nl voor actuele informatie.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 14:45:20 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72040556
Joy, ik mag rond 17.30 van Amsterdam naar Breda. Zal ik over Utrecht of over Dordrecht reizen? Ik gok Utrecht, want VIRM-4, dus hele goede airco.

Over Ddr is oudere VIRM met mindere airco..
pi_72041254
Tussen Amsterdam-Utrecht kan toch met 200 gereden worden? Ik hoop dat ze opschieten met dat nieuwe beveiligingssysteem, dat wordt lekker scheuren!
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 15:08:41 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72041475
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:02 schreef IntercityAPT het volgende:
Tussen Amsterdam-Utrecht kan toch met 200 gereden worden? Ik hoop dat ze opschieten met dat nieuwe beveiligingssysteem, dat wordt lekker scheuren!
Mja, 200 met 1500 volt kan wel, maar dat is niet aan te raden als je dat met meerdere treinen in één sectie gaat doen, volgens mij trekt de bovenleiding dat niet echt.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72041605
VIRM4 is wel heel zuinig.
pi_72041946
Net zo zuinig als Virm 1-3

Ze hebben tenslotte de zelfde techniek aanboort omdat ze anders niet met elkaar kunnen rijden.
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 15:36:20 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72042449
Ik zat me er vanmiddag al over te verbazen dat de spoorbrug bij Akkrum het nog niet begeven had....
quote:
Defecte brug Akkrum-Grou-Jirnsum
Tussen Akkrum en Grou-Jirnsum moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten.
Door een defecte spoorbrug rijden er tussen Akkrum en Grou-Jirnsum geen treinen.
Prognose:
* treindienst normaal om 17.30 uur.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72042529
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 14:37 schreef KapiteinT het volgende:
NS dekt zich alvast in tegen problemen door het verwachtte noodweer...
[..]
Zo te zien hebben ze dat noodweer niet eens nodig om eens flink wat vertraging te organiseren:


Of komt dat door uitgezette rails vanwege de warmte of iets dergelijks?
pi_72042579
Die Sprinter naar Breukelen heb 2 uur vertraging
pi_72042640
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:40 schreef IntercityAPT het volgende:
Die Sprinter naar Breukelen heb 2 uur vertraging
Kan je net zo goed gaan lopen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72042718
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:40 schreef IntercityAPT het volgende:
Die Sprinter naar Breukelen heb 2 uur vertraging
LOL.
pi_72042753
Hij heeft vast problemen met de deuren. Sprinters hebben altijd problemen met deuren
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 15:57:08 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72043116
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo te zien hebben ze dat noodweer niet eens nodig om eens flink wat vertraging te organiseren:
[ afbeelding ]

Of komt dat door uitgezette rails vanwege de warmte of iets dergelijks?
Zal nog wel komen door de storing eerder vandaag
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72043432
Een DD-AR is warm op een dag als deze...
pi_72043508
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:06 schreef Irritatie100 het volgende:
Een DD-AR is warm op een dag als deze...
Nou, een plan T/V is echt net een sauna 's zomers
pi_72043558
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:06 schreef Irritatie100 het volgende:
Een DD-AR is warm op een dag als deze...
Jah Ik heb meestal een hekel aan modernisering, maar voor DDAR maak ik een uitzondering...
pi_72043593
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zal nog wel komen door de storing eerder vandaag
Op de storingen-pagina staat alleen wat over Utrecht - Geldermalsen, maar ook daar zou het treinverkeer weer volledig zijn hervat.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 16:13:05 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72043650
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:06 schreef Irritatie100 het volgende:
Een DD-AR is warm op een dag als deze...
Wees blij dat de wadlopers niet meer in Nederland rijden. Die hadden bij dit weer de kachel aan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72043861
Hehehe.
pi_72043879
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:10 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Jah Ik heb meestal een hekel aan modernisering, maar voor DDAR maak ik een uitzondering...
Ach, gelukkig kan je op de bovenverdieping een raampje openzetten

O, wacht...
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 16:33:03 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72044404
Bovenin de motorbak kan het wel
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72044595
1e klas in DDAR zit wel stukken beter dan die harde stoelen in VIRMs...
  donderdag 20 augustus 2009 @ 16:44:56 #27
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_72044835
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:33 schreef dennistd het volgende:
Bovenin de motorbak kan het wel
voor hoever dat "open" is... die 4cm
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 16:57:53 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72045310
Nouja, beter dan een buffeltje in elk geval...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72045715
Fotoreportage Harlingen - Leeuwarden - Utrecht Centraal - Köln Hbf - Bruxelles-Midi - Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal - Leeuwarden.

Gisteren bovenstaand reisje gemaakt. Hieronder volgen diverse foto´s daarvan.


Zicht op Köln Hbf.


ICE 14 (Frankfurt (Main) Hbf - Bruxelles-Midi) komt Köln Hbf binnenrijden om 14.40u


Liège-Guillemins om 15.42u


De stationshal van Bruxelles-Midi met vertrekinformatieschermen.

De zes onderstaande foto´s allen genomen te Antwerpen Centraal:









Zicht op spoor 22 van Antwerpen Centraal, wachtend op de Benelux naar Nederland.


Traxx + ICRm-rijtuigen bij binnenkomst te Antwerpen Centraal voor vertrek als IC 9253 (Bruxelles-Midi - Amsterdam Centraal) om 20.00u


Interieur ICM 4083 vlakvoor aankomst in Leeuwarden even voor 01.00u


Oranje Koploperdraaiwieltje erbij.

En tot slot een fimpje van een tour door ICM 4083:
pi_72046080
Leuke foto's en filmpje ook leuk.. Zeker voor later als ze allemaal zijn gemoderniseerd...
Hoeveel ben je nou kwijt voor zo'n rondrit??
pi_72046222
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:09 schreef Socios het volgende:
Fotoreportage Harlingen - Leeuwarden - Utrecht Centraal - Köln Hbf - Bruxelles-Midi - Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal - Leeuwarden.

[knip]
Brussel-Zuid !!!
pi_72046479
En daar gaat Utrecht weer

Oorzaak Rond Utrecht Centraal rijden minder treinen.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 20:00 uur verholpen.
pi_72047136
Zou het verstandig zijn om na het eten even op Goverwelle te gaan spotten? Of komt er geen enkele trein langs?
pi_72047562
Somda heeft een nieuwe layout, het geel blauw is weg
pi_72047632
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:19 schreef thats-me het volgende:
Leuke foto's en filmpje ook leuk.. Zeker voor later als ze allemaal zijn gemoderniseerd...
Hoeveel ben je nou kwijt voor zo'n rondrit??
Bedankt.

Aantal tientjes bij vroeg (lees weken van te voren) tickets aanschaffen.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 18:17:18 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72047841
Welke slimbo heeft bedacht dat het handig is om de prullenbakjes bij ICRm net iets breder te maken, dan de rechterzijde van een opengeklapt tafeltje? Met als gevolg dat je er niks in kan gooien wat groter is dan een Smartie als het tafeltje omlaag is?

Is best wel onhandig eigenlijk.
pi_72048126
tvp
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 19:02:08 #38
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72049242
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:07 schreef thats-me het volgende:
Somda heeft een nieuwe layout, het geel blauw is weg
hellup wat een phpbb-achtig iets (niet dat dat blauwe mooi was, maar toch...)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72049945
Euh. Mn reactie pleite.

Ik vind het een betere kleur hebben dan het donkerblauw/geel. Dat was onleesbaar.

Maar eum, nog een ander vraagje.. Gaat er ook een gewone intercity naar Antwerpen Centraal en weer terug richting Utrecht ofzo?
Of is het alleen met de Thalys?
  Redactie Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 19:23:57 #40
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72049984
De Benelux rijdt nog gewoon vanaf Amsterdam hoor
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72050090
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:09 schreef Socios het volgende:

[..]

Bedankt.

Aantal tientjes bij vroeg (lees weken van te voren) tickets aanschaffen.
Hoeveel kilometer heb je nou gereden? Ziet eruit als iets wat zonder HSL praktisch onmogelijk is
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 20 augustus 2009 @ 19:28:04 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72050110
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:02 schreef dennistd het volgende:

[..]

hellup wat een phpbb-achtig iets (niet dat dat blauwe mooi was, maar toch...)
Het is niet heel erg handig gedaan
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72050540
Al die storingen heb net wel een testrit fyra gezien/gefoto'd op rotterdam
pi_72050871
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:39 schreef RubenK het volgende:
Al die storingen heb net wel een testrit fyra gezien/gefoto'd op rotterdam
Ik zag hem in Utrecht langsrijden net na 6 uur
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72051268
tvp + liefde voor het oude bekende interieur van ICM
pi_72051564
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:58 schreef ghizzer het volgende:
tvp + liefde voor het oude bekende interieur van ICM

Daar zijn we nog zomaar niet vanaf hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72051831
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoeveel kilometer heb je nou gereden? Ziet eruit als iets wat zonder HSL praktisch onmogelijk is
1.069 kilometer

HSL tussen Keulen en Brussel erbij.

Overigens dus korter dan m´n reis van een tijd terug naar Hannover en Frankfurt op één dag (1.382 kilometer)
pi_72052337
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:12 schreef Socios het volgende:
Overigens dus korter dan m´n reis van een tijd terug naar Hannover en Frankfurt op één dag (1.382 kilometer)
Netjes Mijn dagrecord zonder slaaptreinen is 1.277 km

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 20-08-2009 20:28:50 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72053627
Ik ben te gierig voor dat soort rondjes, als student zijnde blijf ik gewoon binnen NL zodat het gratis is
pi_72054120
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Wees blij dat de wadlopers niet meer in Nederland rijden. Die hadden bij dit weer de kachel aan


Pas in het laatste jaar, toen de GTW's aan het instromen waren, kreeg ik pas echt last van de hitte. Daarvoor niet eens eigenlijk (omdat je toch geen airco gewend was).

Foto is overigens gemaakt tijdens de Nijmeegse Vierdaagse in 2007, toen de 3212 en 3217 extra door Veolia gehuurd werden voor een week, voor de pendeltreinen Nijmegen - Boxmeer v.v.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')