quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:56 schreef Bond het volgende:
Ik heb een vraagje over flitsers en hoop dat ik hier in het goede topic zit.
Ik zoek een flitser voor een canon 40D voor voornamelijk portret fotografie.
Nu leek de 580 EX II op papier ideaal. Kan alle kanten op draaien, veel licht om te bounchen, etc. Alleen die prijs. Nu heb ik natuurlijk naar de 430 EX II (¤ 230) gekeken. Deze "mist" de 45 graden naar de rechterkant en dat "witte kaartje". Ik denk wel dat die voldoende licht geeft.
Ook heb ik nog gekeken naar de Metz Mecablitz 58 AF-1 Canon (¤ 300), Metz Mecablitz 48 AF-1 Canon (¤ 177) en de Sigma EF-530 DG Super Canon (¤ 220).
Nadeel wat ik kan vinden van niet canon, ze zijn niet in te stellen vanuit de camera.
Wat ik het voordeel vind is dat de Metz is dat ze zonder aparte triggers offshoe kunnen flitsen dmv van de voor flits. Sowieso schijnt de Canon 430 EX II slecht te werken met tigger. Daarnaast kunnen de Metz geupdate worden, dus blijven ze volgens mij altijd werken.
Ga ik nog wat merken aan oplaadtijd tussen de flitsen?
Kortom kan iemand mij adviseren wat te kiezen?
En vanaf hier de antwoorden:quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:07 schreef LuxXxie het volgende:
Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.
Help
Dank voor de antwoorden zover,quote:Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.
Help
Autofocus uitzetten op de lens?quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef LuxXxie het volgende:
Mijn vraag:
[..]
Dank voor de antwoorden zover,
Als ik op de lens kijk staat er: Macro 0,5m/1.6ft, er is een ring waar ik aan kan draaien en in een venstertje zie ik dan wat getallen rond draaien (call me a noob, I know). Als ik probeer van heel dichtbij een foto te maken van een object op de auto-stand dan drukt hij niet af, op de andere standen P en M dan knipperen de rode lichtjes in mijn zoeker niet en kan ook niet afdrukken ..?
Volgens mij is de lens een macro lens, maar moet ik de camera op P, Tv, AV, M of A-DEP zetten? En welke waarde moet ik op de macro ring instellen?
Help - Noob
Ga niet aan die ring zitten draaien zonder eerst je lens op manual focus te zettenquote:Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef LuxXxie het volgende:
Mijn vraag:
[..]
Dank voor de antwoorden zover,
Als ik op de lens kijk staat er: Macro 0,5m/1.6ft, er is een ring waar ik aan kan draaien en in een venstertje zie ik dan wat getallen rond draaien (call me a noob, I know). Als ik probeer van heel dichtbij een foto te maken van een object op de auto-stand dan drukt hij niet af, op de andere standen P en M dan knipperen de rode lichtjes in mijn zoeker niet en kan ook niet afdrukken ..?
Volgens mij is de lens een macro lens, maar moet ik de camera op P, Tv, AV, M of A-DEP zetten? En welke waarde moet ik op de macro ring instellen?
Help - Noob
Als het op de spiegel zit kan het geen kwaad, die doet bij de opname toch niet mee (die spiegel moet je trouwens geen schoonmaakdriften op botvieren, hij gaat nogal snel stuk)quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:24 schreef Chanty het volgende:
Gisteren foto's aan het maken, zet ze op de pc, zit er een zwart vlekje in de foto's overal. Lens gecheckt, niets op te zien. Maar op het spiegeltje in de body lijkt wel iets, naast normale mini-stofdeeltjes, een wat groter plekje. Kan ik dat spiegeltje gewoon schoonmaken met een wattestaafje en wat vocht?
Sensor stofje. Probeer het eerst eens met een blaasbalgje. Er zit als het goed is en functie die heet mirror lock up. Als die aanzet klapt je spiegel op en kun je je objectief er af halen. Dan kijk je recht op de sensor. Met goed veel kracht er in blazen. Steek alleen niet het ding in je body want die onderdelen zijn zoals gezegd erg gevoelig.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:24 schreef Chanty het volgende:
Gisteren foto's aan het maken, zet ze op de pc, zit er een zwart vlekje in de foto's overal. Lens gecheckt, niets op te zien. Maar op het spiegeltje in de body lijkt wel iets, naast normale mini-stofdeeltjes, een wat groter plekje. Kan ik dat spiegeltje gewoon schoonmaken met een wattestaafje en wat vocht?
Ik zou de sensorclean gebruiken dan gaat de sluiter ook nog open en blijft open tot je de camera uitzet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Noxa het volgende:
Er zit als het goed is en functie die heet mirror lock up. Als die aanzet klapt je spiegel op en kun je je objectief er af halen. Dan kijk je recht op de sensor.
Zoals kvdv (en ikzelf) al eerder aangaf is je lens geen macrolens. Het gaat dus waarschijnlijk niet veel beter worden dan het nu is. Handmatig focussen gaat ook niet veel opleveren. Je kunt tot 50cm van je onderwerp af scherpstellen, niet dichterbij. Als je dan helemaal inzoomt heb je je maximale vergroting te pakken. Als je dat niet genoeg vindt, zou ik kijken naar een andere lens (en bij een compactcamera had je dit probleem inderdaad niet gehad...).quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef LuxXxie het volgende:
Mijn vraag:
[..]
Dank voor de antwoorden zover,
Als ik op de lens kijk staat er: Macro 0,5m/1.6ft, er is een ring waar ik aan kan draaien en in een venstertje zie ik dan wat getallen rond draaien (call me a noob, I know). Als ik probeer van heel dichtbij een foto te maken van een object op de auto-stand dan drukt hij niet af, op de andere standen P en M dan knipperen de rode lichtjes in mijn zoeker niet en kan ook niet afdrukken ..?
Volgens mij is de lens een macro lens, maar moet ik de camera op P, Tv, AV, M of A-DEP zetten? En welke waarde moet ik op de macro ring instellen?
Help - Noob
Waarom bestel je dan niet online een arctic-butterfly? Naast dat hij eigenlijk bedoeld is om je sensor schoon te krijgen kan je hem ook gewoon gebruiken voor stofjes op je lens. Ideaal ding eigenlijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:19 schreef Chanty het volgende:
tnx herenIk ga er na t weekend dan maar mee aan de slag want heb geen spul om die sensor te reinigen en ook geen tijd vandaag of morgen om nog iets te halen.
Die met het lampje is voor dat geld wel berehandig en vooral ook veilig. Het lampje biedt perfect zicht op het te reinigen oppervlak en voorkomt dat je met de harde stukken op kwetsbare stukken gaat zitten zwabberen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:56 schreef P_B het volgende:
[..]
Waarom bestel je dan niet online een arctic-butterfly? Naast dat hij eigenlijk bedoeld is om je sensor schoon te krijgen kan je hem ook gewoon gebruiken voor stofjes op je lens. Ideaal ding eigenlijk.
Filmpje hoe het werkt:
http://www.visibledust.com/videos/drycleaning/drycleaning.html
En klaar-om-te-kopen:
http://kamera-express.nl/index.php?page=product&product=24135
http://www.fotokonijnenbe(...)utterfly_sl_700.html
http://www.cameranu.nl/ar(...)c_Butterfly_700.html
Vreemd is alleen wel dat de cameranu variant ineens rood is en wordt afgebeeld met een etui... Is schijnbaar nog wel een versie "beter" met lampje maar die is weer bijna dubbel zo duur.
Moet je dan niet ongenadig hard drukken wil je met dat stukje aluminium waar de haartjes aan vast zitten op je sensor komen? Haartjes zijn, wat mij betreft, wel lang genoeg om dat te voorkomen. Maar ik snap dat het lichtje handig is, alleen om er bijna 40 euro extra voor te betalen...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:09 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die met het lampje is voor dat geld wel berehandig en vooral ook veilig. Het lampje biedt perfect zicht op het te reinigen oppervlak en voorkomt dat je met de harde stukken op kwetsbare stukken gaat zitten zwabberen.
Gebruik een poolvlinder bij voorkeur alleen voor je sensor, wil je ook iets voor je lenzen, dan koop je er gewoon een bij zonder lampje (of je gebruikt voor lenzen een microvezeldoek van een euro'tje, wel met beleid en altijd zonder druk)
Toen ik hem kocht was het prijsverschil niet zo groot.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:37 schreef P_B het volgende:
[..]
Moet je dan niet ongenadig hard drukken wil je met dat stukje aluminium waar de haartjes aan vast zitten op je sensor komen? Haartjes zijn, wat mij betreft, wel lang genoeg om dat te voorkomen. Maar ik snap dat het lichtje handig is, alleen om er bijna 40 euro extra voor te betalen...
zijn die erg makkelijk in gebruik?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:56 schreef P_B het volgende:
[..]
Waarom bestel je dan niet online een arctic-butterfly? Naast dat hij eigenlijk bedoeld is om je sensor schoon te krijgen kan je hem ook gewoon gebruiken voor stofjes op je lens. Ideaal ding eigenlijk.
Filmpje hoe het werkt:
http://www.visibledust.com/videos/drycleaning/drycleaning.html
En klaar-om-te-kopen:
http://kamera-express.nl/index.php?page=product&product=24135
http://www.fotokonijnenbe(...)utterfly_sl_700.html
http://www.cameranu.nl/ar(...)c_Butterfly_700.html
Vreemd is alleen wel dat de cameranu variant ineens rood is en wordt afgebeeld met een etui... Is schijnbaar nog wel een versie "beter" met lampje maar die is weer bijna dubbel zo duur.
Ja hoor, ik heb er absoluut geen moeite mee. De eerste keer is reuze spannend vanwege alle waarschuwingen die je in de handleiding leest: PANIEK! Zorg voor een VOLLE accu anders KLAPT je spiegel KAPOT!!!1!!1quote:Op vrijdag 27 maart 2009 20:25 schreef Ynske het volgende:
[..]
zijn die erg makkelijk in gebruik?
k zag ze vorige week liggen bij de lokale boer hier met een heel wat meer schappelijke prijs
Klopt helemaal, bij filmpjes zit je voor de lengte van de film aan die ISO-waarde vast. Dat vonden we zo normaal dat ik er echt aan heb moeten wennen dat het met een digitaaltje gewoon mogelijk is om tussen de opnamen door de gevoeligheid van de sensor te veranderenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 22:47 schreef Triptamine het volgende:
Hoi![]()
Ik heb al een tijdje ervaring met een digitale (spiegelreflex) camera. Ben ook in opleiding tot fotograaf. Nu heb ik een paar dagen terug op zolder een oude analoge camera(Canon Eos) gevonden en wat rolletjes gekocht. Maar aangezien ik een complete analoog n00b ben en geen contact heb atm met leraren heb ik een vraag:
Mijn pa zegt dat als ik een rolletje heb waarop staat ASA/ISO 400 ik dan op mijn camera ook maar een maximale ISO kan instellen van 400, en als ik dan bijvoorbeeld 800 zou doen zou de foto mislukken. Klopt dit? Het lijkt me stug, maar aangezien hij het niet zeker wist en ik met analoog geen ervaring heb, vraag ik het hier![]()
Alvast bedankt
Mja, kan altijd nog maar 50 euries is momenteel behoorlijk wat geld voor mij. Dus kijk eerst wel ff rond naar een iets goedkopere oplossing. Maandag ff de fotozaak hier binnen lopenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:56 schreef P_B het volgende:
[..]
Waarom bestel je dan niet online een arctic-butterfly? Naast dat hij eigenlijk bedoeld is om je sensor schoon te krijgen kan je hem ook gewoon gebruiken voor stofjes op je lens. Ideaal ding eigenlijk.
Filmpje hoe het werkt:
http://www.visibledust.com/videos/drycleaning/drycleaning.html
En klaar-om-te-kopen:
http://kamera-express.nl/index.php?page=product&product=24135
http://www.fotokonijnenbe(...)utterfly_sl_700.html
http://www.cameranu.nl/ar(...)c_Butterfly_700.html
Vreemd is alleen wel dat de cameranu variant ineens rood is en wordt afgebeeld met een etui... Is schijnbaar nog wel een versie "beter" met lampje maar die is weer bijna dubbel zo duur.
Dus alle foto's die ik niet op ISO 400 heb gemaakt zijn mislukt? of hoe moet ik het nou zien? Ik kan op rolletjes van ISO 400 alleen maar fotos maken tot camera instelling ISO 400, klopt dit?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 23:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Klopt helemaal, bij filmpjes zit je voor de lengte van de film aan die ISO-waarde vast. Dat vonden we zo normaal dat ik er echt aan heb moeten wennen dat het met een digitaaltje gewoon mogelijk is om tussen de opnamen door de gevoeligheid van de sensor te veranderen
Die gevoeligheid is een eigenschap van het filmpje dat je gebruikt waarop je de automaat van de camera moet aanpassen. Prop je er dus een ISO400 film in, dan gaat de lichtmeter op ISO400 en daarop blijft ie staan tot je er een andere film in draait. Zet je de automaat op ISO800, dan ben je in wezen de boel maar vooral jezelf aan het belazeren, de boel raakt dan gewoon een volle stop onderbelicht.
Bedankt. Kom eigenlijk nooit bij de Kamera Express omdat de Foka vaak iets goodkoper is.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:36 schreef RubberDuckey het volgende:
Kamera express (Capelle) en Foto Klein professional (Weena) zou je dan even moeten proberen. Toen ik vorig jaar bij Foto Klein aan het Weena binnenstapte hadden ze ook nog de spullen voor doka`s, misschien dan ook nog voor andere oudere dingen.
Misschien dat er meer zaken zijn die het kunnen hebben, ik zou er niet meer weten dan deze 2.
Even afgezien van de nodige lenzen:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:55 schreef hansvbijnen het volgende:
Welke accesoires zou jij bij een Sony A200 kopen?
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:07 schreef eleusis het volgende:
Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt?
Ja. Veel doen, niet te lang nadenken. Laat compositie gewoon even zitten en concentreer je op het schieten in openbaar. Als je daar eenmaal aan gewend raakt kun je je platen inhoudelijk gaan verbeteren.quote:En wordt het op termijn beter?![]()
iemand een idee?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:49 schreef Ruud het volgende:
gisterochtend ben ik vroeg de plaatselijke markt op gegaan, daar een aantal foto's gemaakt
echter de meeste zijn onscherp doordat het nog schemerig was (maar te licht voor langere sluitertijd), kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn om een dergelijke foto te maken? statief is geen optie
camera is een IXUS 90 IS trouwens
Als aanvulling op het verhaal van kvdv:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:07 schreef eleusis het volgende:
Hoe kom je af van foto-angst? Ik wil graag leuke plaatjes schieten in de stad maar ik durf steeds niet zomaar mensen op de foto te zetten. Terwijl ik mensen in hun natuurlijke habitat wel het interessantst vind. Hoe doet men dat? Eerst vragen? Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt? En wordt het op termijn beter?![]()
ga ik eens proberenquote:Op zondag 5 april 2009 05:17 schreef Rots het volgende:
Jajoh Ruud je moet gewoon nachtmodus instellen.
Ik heb die camera ook, die sluitertijd geeft juist wel mooie effecten.
kortere sluitertijd en diafragma is niet in te stellenquote:Op zondag 5 april 2009 05:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
Onscherpte kan je zonder statief enkel voorkomen door een korte sluitertijd te nemen, dus minstens 1/125e (dat hou ik tenminste aan). Zet je ISO op 400 en het diafragma zo groot mogelijk (bij compact camera's heb je toch al een grote scherptediepte), mocht je foto dan nog steeds onderbelicht zijn dan is het gewoon te donker en zul je met een statief moeten gaan werken.
hoe heb je de parameters ingesteld?quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:32 schreef FP128 het volgende:
Jongens ik stelde eerder een vraag en iedereen leest eroverheen. Of is er geen oplossingen voor?
Je sharpent hem dan meestal te heftig. De beste uitspraken kunnen we pas doen wanneer we de exacte werkwijze even te horen krijgen.quote:Op maandag 6 april 2009 13:31 schreef FP128 het volgende:
ik heb een vraag; als ik in photoshop een foto vaak scherper wil maken (unsharpen mask dus)dan krijg ik vaak een soort 'dikte'erom heen waardoor de foto ipv scherper,onscherp uiteindelijk oogt. Hoe los ik dit op? Dank.
Ik ben dus niet de enige die het merkt....quote:Op woensdag 8 april 2009 16:14 schreef pea4fun het volgende:
Goeie vraag, zie dit ook altijd gebeuren. Ik nam gewoon aan dat lightroom een soort preview maakt van je RAW en dan pas echt inlaadt. Het is normaal dat je bij RAW zelf aan de schuifjes moet trekken om alles goed te krijgen omdat de camera daar verder geen aanpassingen aan doet.
Maar het zou soms idd makkelijk zijn als die preview gewoon overgezet kon worden, ziet er vaak wel al goed uit.
Ik kopieer de foto's naar mijn HD en importeer ze dan in Lightroom.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:32 schreef Noxa het volgende:
Hoe je dit kunt voorkomen? Importeer je foto's met de mee geleverde software.
Tnx voor de tipsquote:
Mmmh goede vraag. In principe niet. Helaas gebruiken Canon en Nikon (en de rest) een RAW profiel wat ze niet delen met Adobe. Daarom bewerkt Lightroom je foto met een eigen profiel. 1 Die wel in de buurt komt maar net niet kan tippen aan dat wat je op schermpje van de camera ziet.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:39 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik kopieer de foto's naar mijn HD en importeer ze dan in Lightroom.
kan ik niet voorkomen dat Lightroom deze eigen interpretatie doet?
Er zijn een paar camera's die dit inderdaad weigeren. Of jouw camera daar ook toe behoord kan ik zo 1,2,3 niet zeggen.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:11 schreef WJMW het volgende:
Ok misschien heeft het niet heel erg veel met fotografie te maken.
Ik heb sinds vandaag een nieuwe camera (Fujifilm finepix S1000fd), mooie foto's niet al te duur.
Ik heb wat foto's gemaakt, en deze geupload naar mijn pc om te bewerken, en daarna wilde ik ze weer terugzetten op mijn camera zodat ik ze morgen kan laten afdrukken bij de fotozaak. Maar het lukt me niet om de foto's terug plaatsen (knippen/plakken). Er zit een Olympus XD kaartje in.
Kan dit uberhaupt niet? Of moet ik een andere techniek gebruiken?
danku!
Sorry voor deze onnozele vraag hoor, maar ik heb nogal haast en heb eigenlijk nog nooit zelf foto's laten afdrukken. Als ik met een USB stick naar zo'n fotozaak ga (de combi) kunnen ze die dan ook afdrukken? Want ik zag daar wel een apparaat staan maar ik had het idee dat die echt gemaakt waren voor SD en XD kaarten.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:42 schreef Marc H het volgende:
[..]
Er zijn een paar camera's die dit inderdaad weigeren. Of jouw camera daar ook toe behoord kan ik zo 1,2,3 niet zeggen.
Opties: Brand ze op CD, zet ze op een USB stick, upload ze naar de fotozaak, of koop een cardreader, dan kan je ze er zeker opzetten.
Tof, bedankt voor de link!quote:Op woensdag 8 april 2009 20:04 schreef Noxa het volgende:
Wat ik tot nu toe gevonden heb.
Grappig linkje
En wat het makkelijkste is om te doen is een foto pakken die bewerken in het Camera calibration menu. En van die bewerking een preset maken. Dan kun je de volgende keer in 1 klap die preset op een stapel foto's gooien. Verder ga ik ff kloten met die DNG profile editor. Kijken of ik er wat leuks uit kan halen.
Ik weet niet met welke apparatuur Combi werkt, maar mijn fotowinkel kan overweg met het lijstje wat hierboven staat.Anders bel je ze even op.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:46 schreef WJMW het volgende:
[..]
Sorry voor deze onnozele vraag hoor, maar ik heb nogal haast en heb eigenlijk nog nooit zelf foto's laten afdrukken. Als ik met een USB stick naar zo'n fotozaak ga (de combi) kunnen ze die dan ook afdrukken? Want ik zag daar wel een apparaat staan maar ik had het idee dat die echt gemaakt waren voor SD en XD kaarten.
Wat hij zegt, alweer wat geleerdquote:Op woensdag 8 april 2009 22:04 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Tof, bedankt voor de link!
Ik ga ook eens spelen!
nog een tip, zet je lens eens op het glas. Misschien lukt het niet omdat de afstand tussen je lens en het kikkerdril te klein is. Maar op deze manier kun je foto's maken vanuit je hotelkamer (op 15 hoog) zonder het raam te openen. Lukt waarschijnlijk alleen als het te fotograferen object ver genoeg van je lens af is.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:59 schreef Jojoortje het volgende:
Jaa klopt! Nu veel scherpe foto's!
kikkerdril al gespot ?
Ik heb het gevonden!quote:Op woensdag 8 april 2009 22:45 schreef Werewolf het volgende:
Als ik bij de standaard Camera Calibration presets niet de Adobe Standard gebruik maar Camera Neutral of Portrait, dan zien de foto's er al veel beter uit!
Ze zien er eigenlijk het slechtst uit met de Adobe Standard![]()
[ afbeelding ]
Het is niet ondenkbaar dat er een verschil zit tussen je camera-LCD en de monitor van je computer. De helderheid van je cameraLCD kun je hoger of lager zetten, ik zou daar echter niet al te veel energie aan besteden, bepalend voor het eindresultaat is hoe alles er op je computer uitzietquote:Op donderdag 16 april 2009 00:23 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik heb het eerder gevraagd mar nog geen antwoord. Ik heb een Nikon D40. Als ik plaatjes schiet dan zien ze er wel okay uit op het lcd-schermpje. Maar als ik ze upload naar pc dan zijn ze opeens stukken donkerder. Is dat normaal?
Hoe oud is de monitor? Want dit soort klachten betekent meestal dat de beeldbuis versleten is.quote:Op donderdag 16 april 2009 01:36 schreef Schenkstroop het volgende:
Op mijn pc-monitor (crt) heb ik dat zonnetje en contrast allebei op 100% is toch goed? Op mijn pc valen de fotos dus te donker uit. Wat doe ik fout?
6 jaar is voor een CRT buis best lang, zeker als hij veel gebruikt is. (gemiddeld: paar uur per dag)quote:Op donderdag 16 april 2009 02:04 schreef Schenkstroop het volgende:
Mijn monitor is ongeveer 6 jaar oud en gewoon goed (hoop ik). Ik zie niks vreemds. Ik heb gegoogled en lees dat meerdere mensen het ook hebben, de oplossing blijft alleen uit. lcd staat op neutraal maar zou expres wat lichter zijn vanwege de zonlicht.
Mijn tft monitor is 6 maanden oud, en door mijzelf gecalibreerd. ondanks dat weet ik gewoon dat mijn monitor beperkingen heeft. Hij geeft kleuren niet 100% weer. Dat komt door het soort monitor dat ik gebruik. Ik vind het goed genoeg om mee te kunnen werken voor thuisgebruik.quote:Hoe kan het dan dat jullie blijkbaar fotos nemen en het niet opvalt/geen problemen hebben.
Ik heb standaard ingesteld staan dat mijn camera een paar seconden de foto laat zien, na het nemen, samen met een histogram. Het is voor mij tweede natuur geworden. Een histogram verteld je of een foto onder- over- of goed- belicht is. Maar een histogram moet je leren lezen. Als je 's avonds tijdens zonsondergang gaat fotograferen zal de histogram altijd iets onderbelicht moeten zijn, omdat de foto meer dan gemiddeld donkere kleuren zal bevatten.quote:1 plossing is om te fotograferen metd e histgram. Maar dat kan toch niet?
kom op, posten die foto. En dan het liefst twee keer. een onbewerkte, alleen verkleind, en een nabewerkte, zoals jij denkt dat het goed moet zijn. Maar het belangrijkste is dat jij die foto gaat bekijken op andere monitoren. Want wij kunnen wel wat zeggen, maar jij bent de enige die kan beoordelen hoe groot het verschil is tussen je huidige monitor, en een andere.quote:Wacht even ik moet natuurlijk een voorbeeld posten, dan weten we het zeker of het aan mijn monitor ligt. ik durf niets te plaatsen.
Ach ik word gek.
hier is er ook veel verschil tussen de foto's op het scherm en op mn pc bij de Canon 40D vooral ten opzichte van de 350. Wat mark ook al zegt, k kijk nu alleen via het histogram of t bevalt.quote:Op donderdag 16 april 2009 00:23 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik heb het eerder gevraagd mar nog geen antwoord. Ik heb een Nikon D40. Als ik plaatjes schiet dan zien ze er wel okay uit op het lcd-schermpje. Maar als ik ze upload naar pc dan zijn ze opeens stukken donkerder. Is dat normaal?
Op Sony past zonder meer alle optiek die voor Minolta AF is gemaakt. Daarbij werken zowel AF als belichtingsautomaat als stabilisator.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:01 schreef Danielle__ het volgende:
Ik vraag me een beetje af wat er nu allemaal qua lenzen op een Sony past en wat dan ook echt werkt (behalve autofocus?)... Is het zo dat alle lenzen met een Minolta of Konica-vatting passen of is dit vanaf een bepaald type? Een vriendin van mij heeft namelijk een Minolta 700 X, maar de vatting van de Tokina die daarop zit lijkt toch niet zo op mijn Sony- en Sigma-vattingen... Iemand enig idee, en is er misschien ook iets van een overzicht wat wel en niet soepel werkt?![]()
![]()
Ik zal v/d week hier en een plaatje posten bdat voor mij te donker is op de pc, ewerkt en onbewerkt.quote:
Ok. bedankt. En ja ik zie alle verschillende banden op dat plaatje. Op de laatste twee na mischien wat minder. Ik dacht dat ik ze allemaal zag maar hoe langer ik staar hoe meer ik twijvel. Als ik de een na laatste kon onderscheiden zal ik de laatste ook moeten zien namelijk. Contrast op mijn monitor staat op 100% als ik die verminder zie ik ook minder.quote:Op zaterdag 18 april 2009 03:37 schreef dvr het volgende:
Niet zozeer te licht, alswel te weinig contrast. Het lichtste wit is nog niet echt wit, en het donkerste zwart nog niet echt zwart. Het zit er niet heel veel naast, maar wel genoeg om op te vallen. Het suggereert in ieder geval dat het contrast op jouw monitor te hoog is ingesteld. Een heel simpel testje is het plaatje op deze pagina, waarop je alle 21 banden van wit tot zwart zou moeten kunnen onderscheiden (en waarbij het wit idealiter ook echt als wit overkomt, en de laatste band ook zo zwart is als maar mogelijk op die monitor).
Plaats het orgineel eens.quote:Op zaterdag 18 april 2009 13:27 schreef Schenkstroop het volgende:
Die fotos zijn verkleind en bewerkt op mijn monitor op gevoel met irfanview. De originele versies vanaf de camera waren dus veel te donker. Dus is er iets mis met mijn camera?
Ik heb daar op GoT wel eens wat over gelezen:quote:Op zondag 19 april 2009 22:58 schreef zquing het volgende:
Wat is de goedkoopste manier om zo'n box te maken/kopen voor productfotografie?
http://gathering.tweakers(...)ge/28139712#28139712quote:Op zondag 19 april 2009 23:15 schreef zquing het volgende:
Ik denk dat ik ook maar voor een groot wit vel papier + licht ga
Best nice gedaanquote:Op zondag 19 april 2009 23:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
http://gathering.tweakers(...)ge/28139712#28139712
Dit vind ik een hele mooie. Belangrijk is dat je mooi diffuus licht krijgt.
die groene standquote:Op woensdag 22 april 2009 15:13 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wil met mijn Nikdon D40 naar buiten. Hebben jullie wellicht nog aanteraden settings voor mij met dit weer?
Doel:
poserende mensen op een afstand van een meter of twee (stil)
bewegende mensen
en gebouwen in kikforsperspectief.
alsvast bedankt! :p
Fliterser gebruiken en niet midden op de dag in verband met het felle zonlicht en harde schaduwen.quote:Op woensdag 22 april 2009 15:13 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wil met mijn Nikdon D40 naar buiten. Hebben jullie wellicht nog aanteraden settings voor mij met dit weer?
Doel:
poserende mensen op een afstand van een meter of twee (stil)
bewegende mensen
en gebouwen in kikforsperspectief.
alsvast bedankt! :p
Niemandquote:Op donderdag 23 april 2009 19:02 schreef Timmos het volgende:
Ik heb van een bekende voor een leuke prijs een D100 overgenomen.. Wat ik wou vragen.. Hoe zit het met deze camera + oude lenzen? Is dat uberhaupt wel mogelijk.. En zoja, welke lenzen
?
Van de chart op http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html kun je aflezen welke lenstypen er op passen.quote:
Ja, vrij veel, je moet er dan wel adapters voor kopenquote:Op donderdag 23 april 2009 19:02 schreef Timmos het volgende:
Ik heb van een bekende voor een leuke prijs een D100 overgenomen.. Wat ik wou vragen.. Hoe zit het met deze camera + oude lenzen? Is dat uberhaupt wel mogelijk.. En zoja, welke lenzen
?
Welke cameraquote:Op zondag 26 april 2009 13:36 schreef dragonrider het volgende:
< 8< >...Vervolgens ging ik wat proberen met inflitsen, maar bij een vast diafragma bleef de sluitertijd standaard op 1/250 staan, waardoor de belichting niet altijd goed was naar mijn idee. Vooral de lucht was overbelicht en volledig wit. Dit was ook wel het geval bij de andere foto's maar bij het inflitsen nog iets meer. Hoe voorkom je nou die witte luchten en hoe doet de camera de lichtmeting met flits? En hoe en wanneer gebruik je de filtscompensatie?
De camera is een 40D met de ingebouwde flitser. Ik heb nog even lopen spelen en ik denk dat het diafragma te ver open stond en de 1/250 eigenlijk dan nog te kort was zodat de foto overbelicht werd. Ik had het diafragma dus verder dicht moeten zetten om te voorkomen dat de luchten te wit werden.quote:Op zondag 26 april 2009 14:51 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Welke camera
Meestal kun je op je camera instellen hoe die met flitslicht moet omgaan. Soms staat dat van huis uit zo ingesteld dat de camera de kortst mogelijke flitssynchrotijd pakt en de flitsautomatiek zijn werk laat doen.
Meestal zit er dan ook wel een instelling op die zorgt dat de camera- en flitsautomatiek het samen doen, de camera kiest dan de tijd (voor zover die langer is dan in jouw geval 1/250) en de flits vult de schaduwen wat aan. Heb je die stand eenmaal te pakken, dan gaat inflitsen probleemloos
Ik zal het eens opzoeken in mijn handleidingquote:Op zondag 26 april 2009 15:08 schreef Jekoos het volgende:
Ik heb een Pentax AF360 flitser met (als het goed is) ook een strobe functie. Nu kan ik iets doen waardoor als ik op de testknop druk hij een serie flitsen afvuurt. Ik krijg het alleen niet voor elkaar als ik met mijn camera een foto maak met flitsen om die meerdere flitsen in 1 keer te krijgen. Weet iemand hoe ik dit in stel? De duitse handleiding maakt mij niet veel wijzer.....
Super, als je dat zou willen doenquote:Op maandag 27 april 2009 20:45 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik zal het eens opzoeken in mijn handleiding
Niet alleen, er zijn ook Zenit's geweest met een 39mm-draadjequote:Op zondag 3 mei 2009 18:06 schreef kvdv het volgende:
Tnx!
Geen idee dat dat bestond...
Wordt voornamelijk gebruikt op rangefinders?
Laten we het hopen, voor dat geld kan ik die van mij best missen denk ikquote:Op zondag 3 mei 2009 22:33 schreef Erasmo het volgende:
Btw, een zenit photosniper in goede staat, is $224.45 een goede prijs daarvoor?
Compleet inclusief kist?quote:Op zondag 3 mei 2009 22:33 schreef Erasmo het volgende:
Btw, een zenit photosniper in goede staat, is $224.45 een goede prijs daarvoor?
Geen ervaring mee maar oog-hoogte (met een horizon) voor honden betekend op de grond zitten, naar achter en lekker rusten op een rugzak. Op zich is het een goed idee de monopod als een soort wandelstok te gebruiken, en dus tijdens het lopen weinig gewicht hoeven dragen, maar door de lage posities die je steeds moet innemen ben je denk ik onhandig vaak bezig met het aanpassen van de lengte van de monopod. Als ik alle foto's "in scene" zou zetten is het wel een optie maar ik loop gewoon mee en pak de momenten die zich voordoen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 14:15 schreef dvr het volgende:
Zou je dan niet liever een monopod met kantelkop overwegen?
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 20:58 schreef zquing het volgende:
Hangt ervan af of je eem eos hebt of een nog oudere. Heb je een eos dan kan 't gewoon als het voor het eos tijdperk is dan gaat het niet passen. De vraag is welk model camera heb je?
Zelfs met EOS is het nog even uitkijken welke lenzen je hebt. De eigen EF-serie van Canon gaat probleemloos op een digitale EOS. Oudere series Sigma doen het niet(althans niet anders dan op de volle lensopening) omdat die vatting bij de introduktie van E-TTL niet helemaal zo compatible bleek als Sigma in gedachten had. Overige vreemdmerken doen het in bijna alle gevallen gewoon wél.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 21:12 schreef musicfreakyme het volgende:
[..]
Ow ik heb wel een EOS! Welk type weet ik zo even niet, en hij ligt op het moment bij een vriend dus ik kan even niet kijken. Maar dan kan ik er eentje kopen zonder lenzen, scheelt weer![]()
Dank je wel!
Ik neem aan met autofocus. Probeer je misschien op een contrastloos vlak scherp te stellen of op een onderwerp dat té dichtbij ligt?quote:Op zondag 10 mei 2009 14:22 schreef S-A-I-N-T het volgende:
help.
Ik heb een nikon D50 met een Macrolens.
Sigma 70mm 1:2.8
Nu heb ik er vanmiddag mooie foto's meegemaakt maar van het een op andere moment weigert hij scherp te stellen blijft donker en zie ik een soort kringen als ik door de lens heen kijk.
Ik heb werkelijk geen idee iemand die dit herkent?
Groetjes joyce
als ik foto's maak met de lens op automatisch dus bloemetje doet hij het ook niet ook niet als ik de sluitertijd verander blijft het zelfdequote:Op zondag 10 mei 2009 14:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik neem aan met autofocus. Probeer je misschien op een contrastloos vlak scherp te stellen of op een onderwerp dat té dichtbij ligt?
ja dat denk ik idd. Maar ik heb niet zo heel veel verstand van het toestel zelf. Hoe doe ik dat schoonmaken?quote:Op zondag 10 mei 2009 14:39 schreef Erasmo het volgende:
Je bedoelt dat je diafragma in gesloten toestand verkeert? Even de contacten schoonmaken wil nog wel eens helpen.
Draadloos, met zo'n goedkoop RF triggertje van ebay.quote:Op zondag 10 mei 2009 21:10 schreef zquing het volgende:
Hoe kan je een flitser met een te hoog voltage veilig triggeren?
Mijne leeft nog steeds... dus...quote:Op zondag 10 mei 2009 21:12 schreef zquing het volgende:
die gaan niet kapot? Want dan ga ik een paar van die metz 45's kopen. Heb je mischien een linkje voor me?
Meerder methodenquote:Op zondag 10 mei 2009 21:10 schreef zquing het volgende:
Hoe kan je een flitser met een te hoog voltage veilig triggeren?
Lijkt me vrij sterk..quote:Op zondag 10 mei 2009 14:49 schreef S-A-I-N-T het volgende:
[..]
ja dat denk ik idd. Maar ik heb niet zo heel veel verstand van het toestel zelf. Hoe doe ik dat schoonmaken?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16quote:Op maandag 11 mei 2009 03:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben gister voor het eerst met mijn Nikon D40 naar buiten geweest. Kunnen jullie mij aan de hand van onderstaande voorbeelden tips geven hoe ik mijn fotos (bij het schieten al) helderder en scherper kan krijgen in de toekomst? Ik ben zo aan het klooien met de parameters. Zijn er geen vaste regels mbt fotos schieten zoals met het weer afgelopen zondag?
http://www.flickr.com/photos/wonkas-chcololate/
Het was redelijk zonnig weer met een klein beetje wind. Het gaat mij om zo veel mogelijk tips hoe ik in de toekomst betere heldere/scherpe fotos zou kunnen schieten, en niet perse de artistieke waarde (ik ben nog maar novice)
Ik heb trouwens geschoten in 'M'anual mode omdat de autostand mij behoorlijk ging vervelen met dat 'hoge lichten' gedoe
Die zijn er wel geweest, ze hadden de vorm van een heel klein zwart uiertje.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:42 schreef Erasmo het volgende:
Zijn er blokjes met 1 pc synch ingang en 4 pc synch uitgangen?
Wat ik zie is een donker beeld als ik door de zoeker krijg, hij stelt niet scherp en zoemt niet in en zodra ik hem in wil zoomen blijft het erg donker en knippert het vierkantje/rechthoekje rood.quote:Op zondag 10 mei 2009 22:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lijkt me vrij sterk..
beschrijf eens wat preciezer wat je ziet?
Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor. Maar mijn andere lensen doen het wel gewoon als het hoort. En volgens mij staat de lens net als anders.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:47 schreef kvdv het volgende:
Klinkt als een vastzittende spiegel. Als je je lens eraf pakt, in wat voor hoek staat de spiegel dan t.o.v. je matglas?
Om maar even één klein stukje zorg weg te halen, die concentrische cirkels die je ziet zijn waarschijnlijk je fresnellplaat die bedoeld is om een matglas gelijkmatig uit te lichten, ieder matglas heeft er een(of een vergelijkbare constructie) en normaliter zie je hem niet, behalve wanneer je diafragma helemaal dicht zit en dat is dus kennelijk bij jouw lens aan de orde.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:39 schreef S-A-I-N-T het volgende:
[..]
Wat ik zie is een donker beeld als ik door de zoeker krijg, hij stelt niet scherp en zoemt niet in en zodra ik hem in wil zoomen blijft het erg donker en knippert het vierkantje/rechthoekje rood.
Verder lijkt het of er cirkels in mijn lens zitten van uit het midden verder wijder naar buiten.
Is het een beetje duidelijk zo?
DoF preview button... heeft inderdaad hetzelfde effect. Als ik het verhaal goed begrijp komt het dus neer op dat het diafragma geknepen blijft tot een bepaalde waarde.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:16 schreef Ynske het volgende:
Sok, als ik dit zo lees, is dat dan wat je ook ziet als je op t knopje op je camera klikt om te zien hoe groot de diafragmaopening is? of zit ik nu helemaal verkeerd te denken
misschien even je handleiding erbij pakkenquote:Op maandag 11 mei 2009 17:51 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik zie dat mijn white balance op 966 staat. Ik heb vorige week mijn white balance met een preset proberen inte stellen maar dat is mislukt. Hoe reset je dat op een nikon d40?
bedankt voor de link ik ga die regel eens toepo=assen kijken wat voor resultaten dat oplevert.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:37 schreef zquing het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16
en waarom M gebruiken als je A hebt met EV compensation?
OWjah, ik zou overigens eerst voor compositie gaan voordat je de belichting helemaal zelf gaat doen, je kan dan wel perfect belichten, maar als je foto gewoonweg saai is dan wordt 't er ook niet veel beter op
kijk eens in t beginnerstopicquote:Op maandag 11 mei 2009 17:57 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
bedankt voor de link ik ga die regel eens toepo=assen kijken wat voor resultaten dat oplevert.
heb je nog tips mbt. compositie, hoe leer je dat?
Als ik Manual-mode gebruik met "auto-wb" geselecteerd, wordt de preset whitebalance warde dan ook gebruikt?quote:Op maandag 11 mei 2009 17:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
misschien even je handleiding erbij pakken
uit je handleiding
Fijnafstemming witbalans
Bij andere instellingen dan Witbalans preset kunt u de fijnafstemming van de witbalans instellen tot ±3, in stappen van 1 (zie bladzijde 118 van de Bijlage voor kleurtemperatuurwaarden). Kies lagere waarden om de foto’s warmer van kleur te maken, kies hogere waarden voor een koelere tint.
Als een andere optie dan Witbalans preset wordt geselecteerd in het witbalansmenu, verschijnt het rechts weergegeven menu. Druk de multiselector omhoog of omlaag om een waarde voor fijnafstemming te kiezen.
Druk op OK om te selecteren en terug te keren naar het opnamemenu.
1 Plaats een neutraal wit of grijs object in het licht dat zal worden gebruikt voor de uiteindelijke foto. In studio-omstandigheden kan een standaard grijskaart als referentievoorwerp worden gebruikt. Verander de belichting ten opzichte van de waarde die door de camera is geselecteerd. Selecteer de optimale belichting aan de hand van de elektronische analoge belichtingsaanduiding wanneer u fotografeert in de stand M.
2 Geef het opnamemenu weer en selecteer Witbalans> Witbalans preset (om direct naar stap 4 te gaan zonder het opnamenu weer te geven, selecteert u Witbalans preset voor Witbalans in de opnameinformatieweergave, zoals beschreven op bladzijde 49, en drukt u op OK).
3 Markeer Meten en druk de multi-selector naar rechts. Het menu rechts verschijnt. Markeer Ja en druk de multi-selector naar rechts (om de witbalans in te stellen op de laatst gemeten waarde en de opnamestand te verlaten, markeert u Nee en drukt u op OK).
4 Het volgende bericht verschijnt: “Maak een foto van een wit of grijs voorwerp dat de zoeker vult bij de juiste belichting om een opname te maken”. Wanneer het bericht van de monitor verdwijnt, beginnen de rechts weergegeven witbalansaanduidingen in de zoeker en opname-informatieweergave te knipperen. Als u wilt stoppen zonder een waarde te meten, drukt u op de en selecteert u een andere
witbalansoptie.
5 Richt de camera zo dat het referentievoorwerp de zoeker vult en druk de ontspanknop helemaal in.
6 Als de camera een waarde voor de witbalans heeft gemeten, verschijnt het bericht “Gegevens ontvangen”. De witbalans wordt automatisch ingesteld op de gemeten waarde; er wordt geen foto
genomen. Als de waarschuwing rechts verschijnt, heeft de camera de witbalans niet kunnen meten. Keer terug naar stap 2 en meet de witbalans opnieuw.
Als een nieuwe waarde is gemeten voor de witbalans, dan zal de witbalans worden ingesteld op de
gemeten waarde, ook als Gebruik foto is geselecteerd in het menu Witbalans preset.
oftewel m opnieuw meten
Kans dat ze beginnen te ruizen omdat het dynamisch bereik van je camera niet zo lekker is.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:41 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Jpegs en een simpele compacte camera.
Hang natuurlijk af van hoe jij het licht wilt hebben... ik persoonlijk houd heel erg diffuus licht waarbij alles heel egaal belicht is, ik houd wel van de soberheid die het met zich meebrengt. Daarnaast vind ik laagstaande zon met lange schaduwpartijen heel tof.quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:00 schreef Schenkstroop het volgende:
Wat is het beste buitenlicht dat geschikt is voor buitenopnames, hoe moet de lucht eruit zien enzo. Ik lees engelse paginas maar weet nog steeds niet precies wat zij bedoelen met "overcast skies"
Difuus licht schijnt oo voor mij het beste te werken denk ik. Binnenshuis worden de kliekjes iig mooier als ik vitrages gebruik om het binennvallend licht te temmen.. Maar hoe wat voor buitenweer geeft goed difuus licht, veel wolken, grijze wolken of anders?quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:08 schreef kvdv het volgende:
[..]
Hang natuurlijk af van hoe jij het licht wilt hebben... ik persoonlijk houd heel erg diffuus licht waarbij alles heel egaal belicht is, ik houd wel van de soberheid die het met zich meebrengt. Daarnaast vind ik laagstaande zon met lange schaduwpartijen heel tof.
Of bedoel je wat anders?
Ik wordt gestoord van uitgebeten wit en detailloos zwart dat je zo snel krijgt op een sensorquote:Op woensdag 13 mei 2009 01:20 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wordt zo ontzetend gestoord van overbelichting of die 'blauwe gloed", dat is zo kil. Ik houd van warmere kleuren zoals in films op dvd.
De kleur zwart+dslr is voor mij ook een mysterie. Deze cdigitale ameras hebben schijnbaar moeite om zwarte zwarte objecten scherp te krijgen. En waarom dat is...?quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:21 schreef kvdv het volgende:
[..]
Ik wordt gestoord van uitgebeten wit en detailloos zwart dat je zo snel krijgt op een sensor
Hier is de nederlandse te downloadenquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:48 schreef Jekoos het volgende:
Er was iemand met een Pentax AF360 flitser die ook een Nederlandse handleiding had. Heb jij nog opgezocht hoe ik de stoboscoopfunctie kan gebruiken? Ik heb een duitse handleiding waar ik niks mee kan
Ik dacht dat jij een expert wasquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:58 schreef Ynske het volgende:
K zat gister weer CSI te kijken. En t viel me op dat ze een ringflitser op de locatie gebruikten maar ook een gewone flitser (tegelijk dus)
wat is de meerwaarde daarvan?
niet in CSIquote:
http://crimescenephotogra(...)ing-examination.htmlquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:58 schreef Ynske het volgende:
K zat gister weer CSI te kijken. En t viel me op dat ze een ringflitser op de locatie gebruikten maar ook een gewone flitser (tegelijk dus)
wat is de meerwaarde daarvan?
kijkquote:Op woensdag 13 mei 2009 11:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
http://crimescenephotogra(...)ing-examination.html
dat idee heb ik ook welquote:Op woensdag 13 mei 2009 12:01 schreef Erasmo het volgende:
Maar ik vermoed dat de meerwaarde in CSI is dat het er interessant uitziet
ja dat snap ik ook nooitquote:Op woensdag 13 mei 2009 12:05 schreef Isdatzo het volgende:
Ja, of het feit dat iedere crimescene volgebouwd wordt met lampen, maar dat ze bij CSI in een donkere ruimte met een zaklampje de zooi bijlichten.
maar goed, kon toch iets achterzittenquote:Of een dSLR met het geluid van een motordrive.
Of..
Of..
.
quote:Anonymous said...
The guys on CSI should read this !!
Dat is dezelfde meerwaarde als :quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:58 schreef Ynske het volgende:
K zat gister weer CSI te kijken. En t viel me op dat ze een ringflitser op de locatie gebruikten maar ook een gewone flitser (tegelijk dus)
wat is de meerwaarde daarvan?
Heb 4 foto's gebruikt om te testen of het een beetje werkte... Voorbeeld komt straksquote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:42 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Kans dat ze beginnen te ruizen omdat het dynamisch bereik van je camera niet zo lekker is.
Hoeveel foto's schiet je? Heb je een voorbeeld?
Dat gaat niet goed?quote:
Zet hem op A(v)-stand, ongeveer f/8 ofzo, buiten heb je meestal toch wel genoeg licht.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:11 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Dat gaat niet goed?
Ik word gestoord van digitale cameras, ze blijken te gevoelig voor licht buiten en ongevoelig voor licht binnen... aaaaaargh!!.. zal ik het ooi tnog onder de knie krijgenIk zoek tips. ik lees me een ons op internet en kom niet veel verder
Ik weet nog net dat licht een blauwe gloed heeft en dat je dat moet "difusen" om egale belichting te krijgen. kunnen jullie mij echt geen globale settings geven voor buiten opnames overdag?
foto's buiten bij daglicht kunnen bij 80% van de foto's beste op F8 (op de A stand ) worden genomen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:51 schreef Schenkstroop het volgende:
A is bij mij "Aperture-priority". Dus ik moet niet meer dan de diafragma afentoe aante passen?
Jup maar in principe kun je hem buiten bv. op F8 laten staan, de camera meet dan het licht en rekent dan een goede sluitertijd uit.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:51 schreef Schenkstroop het volgende:
A is bij mij "Aperture-priority". Dus ik moet niet meer dan de diafragma afentoe aante passen?
grote kans dat je dan je iso naar 400 tot 800 zou moeten zetten of inflitsen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:07 schreef Schenkstroop het volgende:
Ok. dat ga ik proberen.
Mijn camera klaagt altijd dat er te weinig licht is. dus het zal wel klopppen dat binnenshuis kliekje erg moeilijk worden. Ik gebruik de standaard itlens die ik met mij nikon kreeg. de laagste F-getal (grootste aperture) is dacht ik F4
te gekke tip!quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Jup maar in principe kun je hem buiten bv. op F8 laten staan, de camera meet dan het licht en rekent dan een goede sluitertijd uit.
Lees trouwens ook eens de handleiding bij je camera door, daar staat meer handige informatie in dan je denkt
Zoek is op rainsleevesquote:Op vrijdag 15 mei 2009 01:14 schreef FictionalFenna het volgende:
Hoe fotograferen jullie in de regen? Natuurlijk wordt de lens nat, maar zijn er misschien speciale kapjes/trucjes om dat te voorkomen?
Dat is het aantal pixels per vierkante centimeter, ofwel de pixel density.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 02:56 schreef wonderer het volgende:
Ik probeer een nieuwe camera te vinden en bij het zoeken kwam ik de specificatie tegen van xx MP/cm2 pixel density. Wat betekent dat, en is meer of minder juist beter?
Hangt er vanaf.. bij het nieuwste type IS kan je IS gewoon gebruiken op statieven / monopods, bij de eerdere generatie niet. Om welke lens(/zen) gaat het?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:08 schreef Erasmo het volgende:
En nog wat van mijn kant; op een statief is het verstandig om je stabilisatie uit te zetten, maar hoe zit dat bij een eenpoot?
die iid of zoeenquote:
Zo'n L-lens kan je ook wel in de regen gebruiken.. been there done that, geen centje pijn.quote:
In-bodyquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hangt er vanaf.. bij het nieuwste type IS kan je IS gewoon gebruiken op statieven / monopods, bij de eerdere generatie niet. Om welke lens(/zen) gaat het?
Geen idee, ik had het even over canon lenzen (vergeten erbij te zeggenquote:
Pentaxquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geen idee, ik had het even over canon lenzen (vergeten erbij te zeggen). Welke camera heb je dan?
* Isdatzo nieuwsgierig is.
Als die camera een popupflitser heeft zou je het met slave's kunnen proberen. Die koop je voor een habbekrats in Hong Krom of ergens in die richting.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 23:00 schreef Erasmo het volgende:
Denk even voor die K1000 een camera die niet van 200V houdt...
[ afbeelding ]
Hoe trigger ik nu allebei de Metzen?
Sony/Minolta-AF met een diafragmaringquote:Op maandag 18 mei 2009 19:41 schreef larissje het volgende:
Ja er zit een diafragmaring op.
Ik heb al even zitten googlen, maar nog niet veel kunnen vinden, zal eens even op de sony forums gaan kijken inderdaad. Het schoonmaken zal ik ook eens proberen, bedankt voor de tips!
Mijn Cactus V2s werkt er helaas niet op. Zo'n safesynch is leuk maar mij iets te duur voor wat in onderdelen een paar euro kost. Ik heb op ebay een beetje zitten zoeken naar alternatieven voor de safesynch maar ik weet niet wat voor zoektermen ik moet gebruiken...quote:Op maandag 18 mei 2009 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als die camera een popupflitser heeft zou je het met slave's kunnen proberen. Die koop je voor een habbekrats in Hong Krom of ergens in die richting.
Als het wat meer mag kosten kun je je een wein safesync proberen.
Eventueel kun je het nog met radioontsteking proberen vooropgesteld dat die wél van 200+ volt ontsteekspanning moet houden.
Ergens in de jaren 70 stond er in Focus eens een artikeltje over een eigenbouw thyristorontsteking, ook bedoeld om de ontsteekspanning tot een aanvaardbaar peil terug te brengen (toen meer met de insteek om geen oplazer van je eigen flitser te krijgen)quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:55 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Mijn Cactus V2s werkt er helaas niet op. Zo'n safesynch is leuk maar mij iets te duur voor wat in onderdelen een paar euro kost. Ik heb op ebay een beetje zitten zoeken naar alternatieven voor de safesynch maar ik weet niet wat voor zoektermen ik moet gebruiken...
Dat moet dan wel een heel end weg zijn, zowel mijn losse slaves als die op mijn monoheads reageren op uiterst minieme ontsteekflitsjes.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 01:19 schreef Erasmo het volgende:
Hier het schema:
http://www.repairfaq.org/sam/zpaofu1.pdf
Een slave-unit is helaas geen optie omdat de flitsers soms ook buiten bereik gebruikt zullen worden...
Dat zou op zich moeten werkenquote:Ik zat zelf te danken aan Cactus ->Veiligheidsdingetje->Multisynch, zou dat werken?
Ze komen in een aparte casing te zitten, vandaar dat een slave niet zal werken...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 01:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat moet dan wel een heel end weg zijn, zowel mijn losse slaves als die op mijn monoheads reageren op uiterst minieme ontsteekflitsjes.
[..]
Dat zou op zich moeten werken
Hmm, betaalbaar?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:16 schreef ultra_ivo het volgende:
Je kunt natuurlijk een aparte lichtmeter gebruiken, dan ben je helemaal onafhankelijk van de interne lichtmeter.
Nee het kan ook aan je lenzen liggenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:13 schreef EchnaDarr het volgende:
Hey, het is geen marktplaats hier, ik wil juist een goeie body.
Que? Uh, geen idee, ik heb heel de zooi boven liggen, kijk morgenavond wel. Wil namelijk een Raynette 135mm uitproberen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:16 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Nee het kan ook aan je lenzen liggenvooral de eerste opendiafragmameterlenzencamera's willen nog wel eens kuren tonen.
In Houten of een vergelijkbare beurs is die zeker betaalbaar. Op Marktplaats/Ebay ook. Nieuw is een ander verhaal.quote:
Ik neem aan dat je een DSLR bedoelt?quote:Op woensdag 20 mei 2009 15:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe vang je de meest natuurlijke licht op een plaatje met een slr, binnenshuis, onvoldoende licht zoals de camera aangeeft 'poor lighting' (wel gordijnen open), met statief. Ik weet dat je de lsuitertijd langer open kan zetten. maar wat zijn goede begin-instellingen?
Je zou echt eens een simpel beginnersboek over fotografie moeten lezen. De ramsjwinkels liggen daar vol mee (en het internet staat er vol mee). Zonder een beetje basis kom je niet verder, ook niet door maar wat aan te klooien.quote:Op woensdag 20 mei 2009 15:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe vang je de meest natuurlijke licht op een plaatje met een slr, binnenshuis, onvoldoende licht zoals de camera aangeeft 'poor lighting' (wel gordijnen open), met statief. Ik weet dat je de lsuitertijd langer open kan zetten. maar wat zijn goede begin-instellingen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |