abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 april 2009 @ 22:48:16 #81
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_68126712
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 22:01 schreef Danielle__ het volgende:
Ik vraag me een beetje af wat er nu allemaal qua lenzen op een Sony past en wat dan ook echt werkt (behalve autofocus?)... Is het zo dat alle lenzen met een Minolta of Konica-vatting passen of is dit vanaf een bepaald type? Een vriendin van mij heeft namelijk een Minolta 700 X, maar de vatting van de Tokina die daarop zit lijkt toch niet zo op mijn Sony- en Sigma-vattingen... Iemand enig idee, en is er misschien ook iets van een overzicht wat wel en niet soepel werkt?
Op Sony past zonder meer alle optiek die voor Minolta AF is gemaakt. Daarbij werken zowel AF als belichtingsautomaat als stabilisator.
De oudere Minolta MD/MC-lenzen passen niet op de Sony/Dynax (registermaat is te lang)

Wat eventueel nog op Sony past is pdraad maar dan met een adaptertje. Je AF moet je uitschakelen, je belichtingsautomaat doet alleen nog Av en M, je stabilisator werkt echter onverminderd.

Er zijn ook adapters waarmee MD/MC pas te maken is. Die zijn echter van een glaselement voorzien om die registermaat te kunnen overbruggen en over de kwaliteit die er dan overblijft zijn sterk wisselende berichten. De overige beperkingen zijn gelijk aan het pdraadadapter (geen AF en beperkte automatiek)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 18 april 2009 @ 01:56:55 #82
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68131445
quote:
Op donderdag 16 april 2009 06:52 schreef Marc H het volgende:

kom op, posten die foto.
Ik zal v/d week hier en een plaatje posten bdat voor mij te donker is op de pc, ewerkt en onbewerkt.

Hier alvast twee fototjes in V&A, ze zijn beiden verkleind en bewerkt. Op mijn monitor zien ze er okay uit. Zien ze er bij jullie veel te licht uit?

heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_68132445
Niet zozeer te licht, alswel te weinig contrast. Het lichtste wit is nog niet echt wit, en het donkerste zwart nog niet echt zwart. Het zit er niet heel veel naast, maar wel genoeg om op te vallen. Het suggereert in ieder geval dat het contrast op jouw monitor te hoog is ingesteld. Een heel simpel testje is het plaatje op deze pagina, waarop je alle 21 banden van wit tot zwart zou moeten kunnen onderscheiden (en waarbij het wit idealiter ook echt als wit overkomt, en de laatste band ook zo zwart is als maar mogelijk op die monitor).
pi_68132480
Ik zit hier achter een gekalibreerde monitor (met Spyder 3). Het eerste plaatje zit er behoorlijk goed uit, er ontbreekt een tikkeltje contrast. Het tweede plaatje heeft duidelijk te weinig contrast. Wat zou kunnen is dat je camera op Adobe RGB staat ingesteld, aangezien niet alle software daar rekening mee houdt kan het zijn dat bij het bewerken er contrast verloren is gegaan (sRGB heeft hier geen last van, dus als hij op AdobeRGB staat kun je hem beter op sRGB zetten). Voor Firefox 3 kun je trouwens een plugin downloaden die rekening kan houden met kleurenprofielen in foto's, dan kun je ook in je browser een consistente kleurweergave creëren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bolkesteijn op 18-04-2009 03:52:13 ]
pi_68133054

de bovenste foto is (met een Canon IXUS 90 IS) in normale modus gemaakt, de onderste in zonsondergang modus
dat laatste is uiteraard niet de bedoeling, maar ik vind de foto veel mooier zo

iemand een idee hoe ik de instellingen zou kunnen wijzigen zodat ik het effect van de onderste foto krijg?
  zaterdag 18 april 2009 @ 13:27:40 #86
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68138321
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 03:37 schreef dvr het volgende:
Niet zozeer te licht, alswel te weinig contrast. Het lichtste wit is nog niet echt wit, en het donkerste zwart nog niet echt zwart. Het zit er niet heel veel naast, maar wel genoeg om op te vallen. Het suggereert in ieder geval dat het contrast op jouw monitor te hoog is ingesteld. Een heel simpel testje is het plaatje op deze pagina, waarop je alle 21 banden van wit tot zwart zou moeten kunnen onderscheiden (en waarbij het wit idealiter ook echt als wit overkomt, en de laatste band ook zo zwart is als maar mogelijk op die monitor).
Ok. bedankt. En ja ik zie alle verschillende banden op dat plaatje. Op de laatste twee na mischien wat minder. Ik dacht dat ik ze allemaal zag maar hoe langer ik staar hoe meer ik twijvel. Als ik de een na laatste kon onderscheiden zal ik de laatste ook moeten zien namelijk. Contrast op mijn monitor staat op 100% als ik die verminder zie ik ook minder.

Die fotos zijn verkleind en bewerkt op mijn monitor op gevoel met irfanview. De originele versies vanaf de camera waren dus veel te donker. Dus is er iets mis met mijn camera?

Ik ga mijn d40 nu op sRGB zetten als ie daar nog niet op staat.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_68140143
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 13:27 schreef Schenkstroop het volgende:
Die fotos zijn verkleind en bewerkt op mijn monitor op gevoel met irfanview. De originele versies vanaf de camera waren dus veel te donker. Dus is er iets mis met mijn camera?
Plaats het orgineel eens. Wat voor jouw monitor te donker lijkt is voor mijn monitor misschien wel in orde aangezien ik je bewerkte foto's te licht zie. Mijn oude CRT had ook last van een verminderd contrast, en daar leken foto's ook vaak te donker op.
  zaterdag 18 april 2009 @ 18:57:48 #88
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68146130
Hai Bolkestijn. De originele heb ik helaas niet meer, ik ga van de week een foto plaatsen bewerkt en onbewerkt.
  zondag 19 april 2009 @ 22:58:53 #89
122997 zquing
Drama Junk
pi_68187407
Wat is de goedkoopste manier om zo'n box te maken/kopen voor productfotografie?
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 19 april 2009 @ 23:04:40 #90
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68187647
Nooit gedaan en heb de ballenverstand van belichting. Mar ik dacht 10 latten, 1 vel wit papier bij de cigaren /knutselboer die je schuin in de box legt, vitrage en een halogeen lamp dacht ik.
pi_68187906
quote:
Op zondag 19 april 2009 22:58 schreef zquing het volgende:
Wat is de goedkoopste manier om zo'n box te maken/kopen voor productfotografie?
Ik heb daar op GoT wel eens wat over gelezen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1055761//
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/943202//
[url]http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data[q]=productfotografie&x=0&y=0&data[boolean]=AND&where=GoT#hitstart[/url]
  zondag 19 april 2009 @ 23:15:33 #92
122997 zquing
Drama Junk
pi_68188039
Ik denk dat ik ook maar voor een groot wit vel papier + licht ga
pi_68188198
quote:
Op zondag 19 april 2009 23:15 schreef zquing het volgende:
Ik denk dat ik ook maar voor een groot wit vel papier + licht ga
http://gathering.tweakers(...)ge/28139712#28139712

Dit vind ik een hele mooie. Belangrijk is dat je mooi diffuus licht krijgt.
  zondag 19 april 2009 @ 23:44:23 #94
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68188978
quote:
Op zondag 19 april 2009 23:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

http://gathering.tweakers(...)ge/28139712#28139712

Dit vind ik een hele mooie. Belangrijk is dat je mooi diffuus licht krijgt.
Best nice gedaan
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 22 april 2009 @ 15:13:38 #95
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68272312
Ik wil met mijn Nikdon D40 naar buiten. Hebben jullie wellicht nog aanteraden settings voor mij met dit weer?

Doel:

poserende mensen op een afstand van een meter of twee (stil)
bewegende mensen
en gebouwen in kikforsperspectief.

alsvast bedankt! :p
  woensdag 22 april 2009 @ 15:14:14 #96
122997 zquing
Drama Junk
pi_68272333
quote:
Op woensdag 22 april 2009 15:13 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wil met mijn Nikdon D40 naar buiten. Hebben jullie wellicht nog aanteraden settings voor mij met dit weer?

Doel:

bewegende mensen

die groene stand
  woensdag 22 april 2009 @ 15:17:19 #97
122997 zquing
Drama Junk
pi_68272418
voor de rest, draaien aan de zoomring
pi_68272736
quote:
Op woensdag 22 april 2009 15:13 schreef Schenkstroop het volgende:

Doel:

bewegende mensen

Fliterser gebruiken en niet midden op de dag in verband met het felle zonlicht en harde schaduwen.
pi_68311027
Weet iemand waar ik een firewire mini2mini kabel kan kopen?

op dealextreme kan dat

[ Bericht 22% gewijzigd door zquing op 23-04-2009 18:19:06 ]
pi_68312439
Ik heb van een bekende voor een leuke prijs een D100 overgenomen.. Wat ik wou vragen.. Hoe zit het met deze camera + oude lenzen? Is dat uberhaupt wel mogelijk .. En zoja, welke lenzen ?
pi_68366462
quote:
Op donderdag 23 april 2009 19:02 schreef Timmos het volgende:
Ik heb van een bekende voor een leuke prijs een D100 overgenomen.. Wat ik wou vragen.. Hoe zit het met deze camera + oude lenzen? Is dat uberhaupt wel mogelijk .. En zoja, welke lenzen ?
Niemand ?
pi_68369305
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 14:45 schreef Timmos het volgende:

Niemand ?
Van de chart op http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html kun je aflezen welke lenstypen er op passen.
  zaterdag 25 april 2009 @ 17:35:56 #103
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68370102
quote:
Op donderdag 23 april 2009 19:02 schreef Timmos het volgende:
Ja, vrij veel, je moet er dan wel adapters voor kopen
pi_68374045
AF AF-D AF-I, AF-S G VR DX Die dus voo autofocus lenzen als ik het goed begrijp .. En met die adapters, is daar ook nog een overzicht/site voor ? ( had me hier veel eerder in moeten verdiepen )
  zondag 26 april 2009 @ 13:36:40 #105
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_68389514
Gister was het bloemencorso en ik heb daar wat foto's gemaakt. Nu zat ik een beetje met de instellingen te prutsen. Het weer was behoorlijk wispelturig, dan weer vol zon, dan weer wolken, dus echt handmatig instellen leek me niet zo'n goed idee. Dus ik heb wat geprobeerd met vaste sluitertijd waardoor het diafragma steeds veranderd en ik heb wat geprobeerd met vaste diafragma waarden waardoor de sluitertijd steeds veranderd. Dit ging allemaal wel goed alleen ben ik er nog niet achter gekomen wanneer je wat nou het beste kan gebruiken.

Vervolgens ging ik wat proberen met inflitsen, maar bij een vast diafragma bleef de sluitertijd standaard op 1/250 staan, waardoor de belichting niet altijd goed was naar mijn idee. Vooral de lucht was overbelicht en volledig wit. Dit was ook wel het geval bij de andere foto's maar bij het inflitsen nog iets meer. Hoe voorkom je nou die witte luchten en hoe doet de camera de lichtmeting met flits? En hoe en wanneer gebruik je de filtscompensatie?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 april 2009 @ 14:51:49 #106
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_68391918
quote:
Op zondag 26 april 2009 13:36 schreef dragonrider het volgende:
< 8< >...Vervolgens ging ik wat proberen met inflitsen, maar bij een vast diafragma bleef de sluitertijd standaard op 1/250 staan, waardoor de belichting niet altijd goed was naar mijn idee. Vooral de lucht was overbelicht en volledig wit. Dit was ook wel het geval bij de andere foto's maar bij het inflitsen nog iets meer. Hoe voorkom je nou die witte luchten en hoe doet de camera de lichtmeting met flits? En hoe en wanneer gebruik je de filtscompensatie?
Welke camera
Meestal kun je op je camera instellen hoe die met flitslicht moet omgaan. Soms staat dat van huis uit zo ingesteld dat de camera de kortst mogelijke flitssynchrotijd pakt en de flitsautomatiek zijn werk laat doen.
Meestal zit er dan ook wel een instelling op die zorgt dat de camera- en flitsautomatiek het samen doen, de camera kiest dan de tijd (voor zover die langer is dan in jouw geval 1/250) en de flits vult de schaduwen wat aan. Heb je die stand eenmaal te pakken, dan gaat inflitsen probleemloos
pi_68392432
Ik heb een Pentax AF360 flitser met (als het goed is) ook een strobe functie. Nu kan ik iets doen waardoor als ik op de testknop druk hij een serie flitsen afvuurt. Ik krijg het alleen niet voor elkaar als ik met mijn camera een foto maak met flitsen om die meerdere flitsen in 1 keer te krijgen. Weet iemand hoe ik dit in stel? De duitse handleiding maakt mij niet veel wijzer.....
  zondag 26 april 2009 @ 19:31:36 #108
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_68401251
quote:
Op zondag 26 april 2009 14:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Welke camera
Meestal kun je op je camera instellen hoe die met flitslicht moet omgaan. Soms staat dat van huis uit zo ingesteld dat de camera de kortst mogelijke flitssynchrotijd pakt en de flitsautomatiek zijn werk laat doen.
Meestal zit er dan ook wel een instelling op die zorgt dat de camera- en flitsautomatiek het samen doen, de camera kiest dan de tijd (voor zover die langer is dan in jouw geval 1/250) en de flits vult de schaduwen wat aan. Heb je die stand eenmaal te pakken, dan gaat inflitsen probleemloos
De camera is een 40D met de ingebouwde flitser. Ik heb nog even lopen spelen en ik denk dat het diafragma te ver open stond en de 1/250 eigenlijk dan nog te kort was zodat de foto overbelicht werd. Ik had het diafragma dus verder dicht moeten zetten om te voorkomen dat de luchten te wit werden.

Nu heb ik ook nog wat lopen spelen met de flitscompensatie. Door de flits wat minder hard te laten flitsen worden schaduwen op muren en dergelijke minder hard. Maar klopt het dat de belichting daarop niet aangepast wordt aan gezien het histogram van zo'n foto helemaal in het donkere gebied komt te liggen. Ga ik dan handmatig de sluitertijd omlaag gooien dan krijg je wel meer een mooi verdeeld histogram zonder schaduwen. Nu mijn vraag, op wat voor manier maak je op de juiste manier gebruik van de flitscompensatie?
  maandag 27 april 2009 @ 20:45:27 #109
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68436112
quote:
Op zondag 26 april 2009 15:08 schreef Jekoos het volgende:
Ik heb een Pentax AF360 flitser met (als het goed is) ook een strobe functie. Nu kan ik iets doen waardoor als ik op de testknop druk hij een serie flitsen afvuurt. Ik krijg het alleen niet voor elkaar als ik met mijn camera een foto maak met flitsen om die meerdere flitsen in 1 keer te krijgen. Weet iemand hoe ik dit in stel? De duitse handleiding maakt mij niet veel wijzer.....
Ik zal het eens opzoeken in mijn handleiding
pi_68438793
quote:
Op maandag 27 april 2009 20:45 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik zal het eens opzoeken in mijn handleiding
Super, als je dat zou willen doen
pi_68438950
Ik heb echt een beetje een duf probleem...

Omdat ik ooit nog eens met een zwaardere telelens aan de slag wil probeer ik me nu al aan te leren om met een grip, vanwege de schijnbaar betere balans met zware lenzen, te fotograferen. In plaats van mijn camera met de klok mee te draaien moet ik nu dus tegen de klok in.

Probleem is alleen nu dat wanneer ik in de portret-stand een foto wil maken de draagriem van de rechterkant, op het moment dat ik vanuit de "bungelpositie" de camera naar me toe haal en dus draai, veel te regelmatig voor mijn oculair naar beneden valt... Klinkt dit ook maar enigszins bekend? Heb al een beetje geprobeerd te spelen met de lengte van de draagriem meer heel erg helpen deed dat niet.
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.
  maandag 27 april 2009 @ 21:58:21 #112
122997 zquing
Drama Junk
pi_68439548
Draagriem gebruiken als handstrap?
pi_68441300
Ja gewoon om je arm wikkelen, dat doe ik ook altijd. Anders hangt hij veel te veel in de weg inderdaad.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 28 april 2009 @ 10:07:19 #114
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_68450833
ja of het begin van je strap onder je hand laten lopen, dan valt hij ook niet meer naar voren
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_68457531
Hmmmmm, lekker dan. Ik ga het een keer uitproberen maar ik moet er eigenlijk niet aan denken dat ik straks een groot gedeelte van de tijd het volle gewicht aan 1 arm heb. De optie van Ynske lijkt me dan wel wat interessanter.

Ben fysiek niet een van sterkste en het wordt al spannend of ik het ga volhouden om een f2.8 een middagje omhoog te houden (en nu geen puberale grappen gaan maken... ) dus laat staan dat ik tijdens rustmomenten niet even de boel aan mijn nek (met een optech pro) kan hangen om mijn armen rust te geven. Maar zo te horen is het dus een bekend euvel en iets om in gedachten te houden als ik binnenkort in een winkel ga "voelen en wegen".
-
pi_68459515
Zou je dan niet liever een monopod met kantelkop overwegen?
  zondag 3 mei 2009 @ 17:52:44 #117
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_68627196
Tijdje geleden kocht ik een Helios-44 erbij voor 'n euro (ondanks dat ik er al 2 heb ), maar bij thuiskomst bleek het niet om een p-draad lens te gaan . De mount is wel schroefdraad en de spoed is volgens mij ook 0.75 maar de diameter is zo'n 3mm kleiner.

Wie o wie kan me vertellen wat dit dan voor mount is? Of heeft een of andere beunhaas de lens zelf 'n paar mm's afgedraaid?
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  zondag 3 mei 2009 @ 17:56:24 #118
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68627315
M39?
  zondag 3 mei 2009 @ 17:56:41 #119
122997 zquing
Drama Junk
pi_68627329
M42-3=M39?
  zondag 3 mei 2009 @ 18:06:33 #120
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_68627645
Tnx!

Geen idee dat dat bestond...

Wordt voornamelijk gebruikt op rangefinders?

[ Bericht 8% gewijzigd door kvdv op 03-05-2009 18:12:28 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 mei 2009 @ 21:28:51 #121
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_68635008
quote:
Op zondag 3 mei 2009 18:06 schreef kvdv het volgende:
Tnx!

Geen idee dat dat bestond...

Wordt voornamelijk gebruikt op rangefinders?
Niet alleen, er zijn ook Zenit's geweest met een 39mm-draadje
  zondag 3 mei 2009 @ 21:46:25 #122
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68635730
Ik denk dat de bekendste 39mm de Leica M's warenzijn
  FOK!fotograaf zondag 3 mei 2009 @ 22:06:34 #123
73911 ultra_ivo
pi_68636562
ER zijn 2 soorten M39 in omloop. De M39 voor Leica en andere meetzoekers en de Zenit M39. De twee varianten hebben een totaal verschillende oplegmaat. Lastig is dat bijv. de Jupiter J-9 in zowel M39 meetzoeker als M39 reflex geproduceer is. Er zijn verloopringetjes van M39 naar M42.
  zondag 3 mei 2009 @ 22:30:16 #124
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68637527
Simpel ringetje:

Dat moet hier op de draaibank ook wel te maken zijn
  zondag 3 mei 2009 @ 22:33:24 #125
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68637656
Btw, een zenit photosniper in goede staat, is $224.45 een goede prijs daarvoor?
  zondag 3 mei 2009 @ 22:47:59 #126
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_68638165
quote:
Op zondag 3 mei 2009 22:33 schreef Erasmo het volgende:
Laten we het hopen, voor dat geld kan ik die van mij best missen denk ik
  zondag 3 mei 2009 @ 22:56:55 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68638520
Er staat nou een ex-sovjetleger op ebay
  zondag 3 mei 2009 @ 23:09:46 #128
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_68639032
Ik zie en lees veel over HDR foto's, hoe maak ik een HDR foto?
Ik begreep dat je 3 foto's moet maken. Een underexposed, een goede en een overexposed foto en die in photoshop met merge to HDR kan doen ofzo.
Echter zie ik ook actie foto's in HDR, je kan toch geen 3 foto's tegelijk maken? En kan je van een single foto ook een HDR maken?

(Sony A300)
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
  zondag 3 mei 2009 @ 23:12:42 #129
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68639152
Ja. In raw schieten en dan in cameraraw -/o/+ ontwikkelen en die gebruiken.
  FOK!fotograaf zondag 3 mei 2009 @ 23:28:43 #130
73911 ultra_ivo
pi_68639811
quote:
Op zondag 3 mei 2009 22:33 schreef Erasmo het volgende:
Compleet inclusief kist?
  zondag 3 mei 2009 @ 23:31:26 #131
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68639912
quote:
Op zondag 3 mei 2009 23:28 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Compleet inclusief kist?
Jup alles zit erbij.
pi_68705266
Mijn eerdere vraag over de eigenwijze draagriem kan in de categorie: wat hebben we nu geleerd, spelende fotograaf... Eerst kijken, dan goed kijken en dan pas een vraag stellen!

Heb beide methodes uitgeprobeerd maar dat werkte niet echt. De optech pro heeft sowieso een neo-preen nekgedeelte wat je niet om je hand kan wikkelen, hierdoor blijft er weinig riem over om te gebruiken. En aan het gedeelte wat je wel om je hand zou kunnen wikkelen zit aan het uiteinde een hard onderdeel van het klik-mechanisme. De riem onder je hand werkt op zich wel maar ik vond het toch een beetje stroef gaan met "doorglijden" naar de portret-stand. En als je snel je camera in die positie pakt denk ik dat je meer dan eens vergeet het riempje mee te nemen.

Maar nog even gekeken en toen ontwaarde ik een inkeping aan de onderkant van de grip. Ooit wel eens gezien maar nooit afgevraagd wat je met dat ijzeren lipje moest. Blijkbaar kan je er dus je nek-strap onderdoor halen...

Dit gedeelte van het probleem is in ieder geval opgelost want het werkt gewoon. Wel wennen dat de camera wat meer gedraaid hangt en met een punt contact maakt met je lijf en in mijn maag prikt. Even de lengte aanpassen zodat hij wat lager hangt en voor mijn niet bestaande 6-pack komt...
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 14:15 schreef dvr het volgende:
Zou je dan niet liever een monopod met kantelkop overwegen?
Geen ervaring mee maar oog-hoogte (met een horizon) voor honden betekend op de grond zitten, naar achter en lekker rusten op een rugzak. Op zich is het een goed idee de monopod als een soort wandelstok te gebruiken, en dus tijdens het lopen weinig gewicht hoeven dragen, maar door de lage posities die je steeds moet innemen ben je denk ik onhandig vaak bezig met het aanpassen van de lengte van de monopod. Als ik alle foto's "in scene" zou zetten is het wel een optie maar ik loop gewoon mee en pak de momenten die zich voordoen.
-
pi_68750415
Misschien hoort die vraag hier niet helemaal. Maar ik ben vrij nieuw in de fotografiewereld. En nu heb ik dus photoshop op mijn computer en wil ik daar een beetje mee gaan werken. Maar veel verstand heb ik er nog niet van. Is er niet een goede site in het nederlands die stap voor stap uitlegd hoe photoshop voor beginners werkt? Dus de standaard dingen.
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:21:26 #134
121348 Erasmo
f/8 and be there.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 22:42:21 #135
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_68826730
Ook ik kom met ongetwijfeld een Noob vraag maar wil het wel graag weten
Vanavond een prachtige maan en die wil ik op de gevoelige plaat leggen
D90 met 70-300 zoom (f4.5-5.6)
instellingen iso 400
sluitertijd heb gespeeld tussen de 1 en 1,6
op statief gezet
prachtige foto's alleen van de bergen en kraters op de maan is niets te zien gewoon een helder witgele bol.
en het ging mij nu juist om het feit dat je de bergen op de maan zo mooi kon zien

wat doe ik fout?
Life never gets darker then midnight
  vrijdag 8 mei 2009 @ 22:43:29 #136
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68826772
Je belicht te lang. Probeer het nog eens en ga er een paar stops onder zitten.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 22:45:41 #137
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_68826856
ga er gelijk mee aan de slag thanks
  vrijdag 8 mei 2009 @ 22:54:49 #138
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68827189
Ik wacht het af

Hier ook wat leesvoer.
  vrijdag 8 mei 2009 @ 23:28:06 #139
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_68828471
Paar aardige foto's kunnen maken zeker met behulp van die link die je me stuurde
Alleen merk ik dat mijn statief toch een beetje verzakt (goedkoop hama statief ergens op de zolder van mijn pa gevonden) dus hij is net niet helemaal scherp voor mijn gevoel

dus die zetten we maar op de wishlist een goed statief
iemand nog tips?
  vrijdag 8 mei 2009 @ 23:36:40 #140
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68828800
Hoeft niet, vergeet ook niet dat de maan met ettelijke duizenden kilometers voorbij scheert. Probeer anders ook je lens op de leuning van een teunstoel oid te leggen voor wat extra stabiliteit
pi_68852348
Vast een enorm domme vraag.
Maar ik heb een canon fototoestel, gewoon eentje waar ik nog rolletjes in moet stoppen

Nou wil ik wel over naar een digitale - maar kan ik mijn lenzen van het oude toestel dan ook gewoon op de digitale gebruiken?
  zaterdag 9 mei 2009 @ 20:58:09 #142
122997 zquing
Drama Junk
pi_68852611
Hangt ervan af of je eem eos hebt of een nog oudere. Heb je een eos dan kan 't gewoon als het voor het eos tijdperk is dan gaat het niet passen. De vraag is welk model camera heb je?
pi_68853165
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 20:58 schreef zquing het volgende:
Hangt ervan af of je eem eos hebt of een nog oudere. Heb je een eos dan kan 't gewoon als het voor het eos tijdperk is dan gaat het niet passen. De vraag is welk model camera heb je?

Ow ik heb wel een EOS! Welk type weet ik zo even niet, en hij ligt op het moment bij een vriend dus ik kan even niet kijken. Maar dan kan ik er eentje kopen zonder lenzen, scheelt weer

Dank je wel!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 9 mei 2009 @ 22:39:33 #144
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_68856570
quote:
Op zaterdag 9 mei 2009 21:12 schreef musicfreakyme het volgende:

[..]

Ow ik heb wel een EOS! Welk type weet ik zo even niet, en hij ligt op het moment bij een vriend dus ik kan even niet kijken. Maar dan kan ik er eentje kopen zonder lenzen, scheelt weer

Dank je wel!
Zelfs met EOS is het nog even uitkijken welke lenzen je hebt. De eigen EF-serie van Canon gaat probleemloos op een digitale EOS. Oudere series Sigma doen het niet(althans niet anders dan op de volle lensopening) omdat die vatting bij de introduktie van E-TTL niet helemaal zo compatible bleek als Sigma in gedachten had. Overige vreemdmerken doen het in bijna alle gevallen gewoon wél.
  zondag 10 mei 2009 @ 14:22:30 #145
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_68870386
help.
Ik heb een nikon D50 met een Macrolens.
Sigma 70mm 1:2.8
Nu heb ik er vanmiddag mooie foto's meegemaakt maar van het een op andere moment weigert hij scherp te stellen blijft donker en zie ik een soort kringen als ik door de lens heen kijk.
Ik heb werkelijk geen idee iemand die dit herkent?

Groetjes joyce
  zondag 10 mei 2009 @ 14:30:00 #146
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68870615
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:22 schreef S-A-I-N-T het volgende:
help.
Ik heb een nikon D50 met een Macrolens.
Sigma 70mm 1:2.8
Nu heb ik er vanmiddag mooie foto's meegemaakt maar van het een op andere moment weigert hij scherp te stellen blijft donker en zie ik een soort kringen als ik door de lens heen kijk.
Ik heb werkelijk geen idee iemand die dit herkent?

Groetjes joyce
Ik neem aan met autofocus. Probeer je misschien op een contrastloos vlak scherp te stellen of op een onderwerp dat té dichtbij ligt?
Huilen dan.
  zondag 10 mei 2009 @ 14:39:22 #147
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68870923
Je bedoelt dat je diafragma in gesloten toestand verkeert? Even de contacten schoonmaken wil nog wel eens helpen.
  zondag 10 mei 2009 @ 14:45:21 #148
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_68871146
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ik neem aan met autofocus. Probeer je misschien op een contrastloos vlak scherp te stellen of op een onderwerp dat té dichtbij ligt?
als ik foto's maak met de lens op automatisch dus bloemetje doet hij het ook niet ook niet als ik de sluitertijd verander blijft het zelfde

Of bedoelde je iets anders?
  zondag 10 mei 2009 @ 14:49:36 #149
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_68871304
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:39 schreef Erasmo het volgende:
Je bedoelt dat je diafragma in gesloten toestand verkeert? Even de contacten schoonmaken wil nog wel eens helpen.
ja dat denk ik idd. Maar ik heb niet zo heel veel verstand van het toestel zelf. Hoe doe ik dat schoonmaken?
  zondag 10 mei 2009 @ 14:52:32 #150
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68871458
Beetje alcohol.
Maar zet hem er eerst maar eens opnieuw op. Staat je camera wel op af btw?
  zondag 10 mei 2009 @ 21:10:24 #151
122997 zquing
Drama Junk
pi_68884099
Hoe kan je een flitser met een te hoog voltage veilig triggeren?
  zondag 10 mei 2009 @ 21:11:26 #152
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_68884148
quote:
Op zondag 10 mei 2009 21:10 schreef zquing het volgende:
Draadloos, met zo'n goedkoop RF triggertje van ebay.
  zondag 10 mei 2009 @ 21:12:57 #153
122997 zquing
Drama Junk
pi_68884201
die gaan niet kapot? Want dan ga ik een paar van die metz 45's kopen. Heb je mischien een linkje voor me?
  zondag 10 mei 2009 @ 21:14:02 #154
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_68884249
quote:
Op zondag 10 mei 2009 21:12 schreef zquing het volgende:
die gaan niet kapot? Want dan ga ik een paar van die metz 45's kopen. Heb je mischien een linkje voor me?
Mijne leeft nog steeds... dus...

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6201

pb..
  zondag 10 mei 2009 @ 21:15:49 #155
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_68884316
Daar zijn blokjes voor waarmee het toch kan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 10 mei 2009 @ 21:15:50 #156
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_68884317
quote:
Op zondag 10 mei 2009 21:10 schreef zquing het volgende:
Meerder methoden
1 Hang 'm op een slaveunit en gebruik je popupflitser als lontje. Er zijn zelfs slaves die pas op de tweede flits ontsteken zodat invullen met je popup min of meer automatique kan
2 Gebruik een Wein Safesync of dergelijk adapter
3 Radioontsteking
en misschien nog wel meer

Maar sluit hem nooit direct op je flitscontact aan (maar dat wist je al)
  zondag 10 mei 2009 @ 22:16:09 #157
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68886866
quote:
Op zondag 10 mei 2009 14:49 schreef S-A-I-N-T het volgende:

[..]

ja dat denk ik idd. Maar ik heb niet zo heel veel verstand van het toestel zelf. Hoe doe ik dat schoonmaken?
Lijkt me vrij sterk..

beschrijf eens wat preciezer wat je ziet?
Huilen dan.
  zondag 10 mei 2009 @ 22:57:42 #158
161692 Jekoos
Rennen!
pi_68888568
Ik heb zo'n setje van Falcon Eyes, werkt perfect op mijn AF360 van Pentax.

maandag 11 mei 2009 @ 03:17:17 #159
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68893372
Ik ben gister voor het eerst met mijn Nikon D40 naar buiten geweest. Kunnen jullie mij aan de hand van onderstaande voorbeelden tips geven hoe ik mijn fotos (bij het schieten al) helderder en scherper kan krijgen in de toekomst? Ik ben zo aan het klooien met de parameters. Zijn er geen vaste regels mbt fotos schieten zoals met het weer afgelopen zondag?

http://www.flickr.com/photos/wonkas-chcololate/

Het was redelijk zonnig weer met een klein beetje wind. Het gaat mij om zo veel mogelijk tips hoe ik in de toekomst betere heldere/scherpe fotos zou kunnen schieten, en niet perse de artistieke waarde (ik ben nog maar novice)

Ik heb trouwens geschoten in 'M'anual mode omdat de autostand mij behoorlijk ging vervelen met dat 'hoge lichten' gedoe
  maandag 11 mei 2009 @ 09:37:46 #160
122997 zquing
Drama Junk
pi_68895730
quote:
Op maandag 11 mei 2009 03:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben gister voor het eerst met mijn Nikon D40 naar buiten geweest. Kunnen jullie mij aan de hand van onderstaande voorbeelden tips geven hoe ik mijn fotos (bij het schieten al) helderder en scherper kan krijgen in de toekomst? Ik ben zo aan het klooien met de parameters. Zijn er geen vaste regels mbt fotos schieten zoals met het weer afgelopen zondag?

http://www.flickr.com/photos/wonkas-chcololate/

Het was redelijk zonnig weer met een klein beetje wind. Het gaat mij om zo veel mogelijk tips hoe ik in de toekomst betere heldere/scherpe fotos zou kunnen schieten, en niet perse de artistieke waarde (ik ben nog maar novice)

Ik heb trouwens geschoten in 'M'anual mode omdat de autostand mij behoorlijk ging vervelen met dat 'hoge lichten' gedoe
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16

en waarom M gebruiken als je A hebt met EV compensation?

OWjah, ik zou overigens eerst voor compositie gaan voordat je de belichting helemaal zelf gaat doen, je kan dan wel perfect belichten, maar als je foto gewoonweg saai is dan wordt 't er ook niet veel beter op
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')