Ik ben dus niet de enige die het merkt....quote:Op woensdag 8 april 2009 16:14 schreef pea4fun het volgende:
Goeie vraag, zie dit ook altijd gebeuren. Ik nam gewoon aan dat lightroom een soort preview maakt van je RAW en dan pas echt inlaadt. Het is normaal dat je bij RAW zelf aan de schuifjes moet trekken om alles goed te krijgen omdat de camera daar verder geen aanpassingen aan doet.
Maar het zou soms idd makkelijk zijn als die preview gewoon overgezet kon worden, ziet er vaak wel al goed uit.
Ik kopieer de foto's naar mijn HD en importeer ze dan in Lightroom.quote:Op woensdag 8 april 2009 17:32 schreef Noxa het volgende:
Hoe je dit kunt voorkomen? Importeer je foto's met de mee geleverde software.
Tnx voor de tipsquote:
Mmmh goede vraag. In principe niet. Helaas gebruiken Canon en Nikon (en de rest) een RAW profiel wat ze niet delen met Adobe. Daarom bewerkt Lightroom je foto met een eigen profiel. 1 Die wel in de buurt komt maar net niet kan tippen aan dat wat je op schermpje van de camera ziet.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:39 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik kopieer de foto's naar mijn HD en importeer ze dan in Lightroom.
kan ik niet voorkomen dat Lightroom deze eigen interpretatie doet?
Er zijn een paar camera's die dit inderdaad weigeren. Of jouw camera daar ook toe behoord kan ik zo 1,2,3 niet zeggen.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:11 schreef WJMW het volgende:
Ok misschien heeft het niet heel erg veel met fotografie te maken.
Ik heb sinds vandaag een nieuwe camera (Fujifilm finepix S1000fd), mooie foto's niet al te duur.
Ik heb wat foto's gemaakt, en deze geupload naar mijn pc om te bewerken, en daarna wilde ik ze weer terugzetten op mijn camera zodat ik ze morgen kan laten afdrukken bij de fotozaak. Maar het lukt me niet om de foto's terug plaatsen (knippen/plakken). Er zit een Olympus XD kaartje in.
Kan dit uberhaupt niet? Of moet ik een andere techniek gebruiken?
danku!
Sorry voor deze onnozele vraag hoor, maar ik heb nogal haast en heb eigenlijk nog nooit zelf foto's laten afdrukken. Als ik met een USB stick naar zo'n fotozaak ga (de combi) kunnen ze die dan ook afdrukken? Want ik zag daar wel een apparaat staan maar ik had het idee dat die echt gemaakt waren voor SD en XD kaarten.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:42 schreef Marc H het volgende:
[..]
Er zijn een paar camera's die dit inderdaad weigeren. Of jouw camera daar ook toe behoord kan ik zo 1,2,3 niet zeggen.
Opties: Brand ze op CD, zet ze op een USB stick, upload ze naar de fotozaak, of koop een cardreader, dan kan je ze er zeker opzetten.
Tof, bedankt voor de link!quote:Op woensdag 8 april 2009 20:04 schreef Noxa het volgende:
Wat ik tot nu toe gevonden heb.
Grappig linkje
En wat het makkelijkste is om te doen is een foto pakken die bewerken in het Camera calibration menu. En van die bewerking een preset maken. Dan kun je de volgende keer in 1 klap die preset op een stapel foto's gooien. Verder ga ik ff kloten met die DNG profile editor. Kijken of ik er wat leuks uit kan halen.
Ik weet niet met welke apparatuur Combi werkt, maar mijn fotowinkel kan overweg met het lijstje wat hierboven staat.Anders bel je ze even op.quote:Op woensdag 8 april 2009 21:46 schreef WJMW het volgende:
[..]
Sorry voor deze onnozele vraag hoor, maar ik heb nogal haast en heb eigenlijk nog nooit zelf foto's laten afdrukken. Als ik met een USB stick naar zo'n fotozaak ga (de combi) kunnen ze die dan ook afdrukken? Want ik zag daar wel een apparaat staan maar ik had het idee dat die echt gemaakt waren voor SD en XD kaarten.
Wat hij zegt, alweer wat geleerdquote:Op woensdag 8 april 2009 22:04 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Tof, bedankt voor de link!
Ik ga ook eens spelen!
nog een tip, zet je lens eens op het glas. Misschien lukt het niet omdat de afstand tussen je lens en het kikkerdril te klein is. Maar op deze manier kun je foto's maken vanuit je hotelkamer (op 15 hoog) zonder het raam te openen. Lukt waarschijnlijk alleen als het te fotograferen object ver genoeg van je lens af is.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:59 schreef Jojoortje het volgende:
Jaa klopt! Nu veel scherpe foto's!
kikkerdril al gespot ?
Ik heb het gevonden!quote:Op woensdag 8 april 2009 22:45 schreef Werewolf het volgende:
Als ik bij de standaard Camera Calibration presets niet de Adobe Standard gebruik maar Camera Neutral of Portrait, dan zien de foto's er al veel beter uit!
Ze zien er eigenlijk het slechtst uit met de Adobe Standard![]()
[ afbeelding ]
Het is niet ondenkbaar dat er een verschil zit tussen je camera-LCD en de monitor van je computer. De helderheid van je cameraLCD kun je hoger of lager zetten, ik zou daar echter niet al te veel energie aan besteden, bepalend voor het eindresultaat is hoe alles er op je computer uitzietquote:Op donderdag 16 april 2009 00:23 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik heb het eerder gevraagd mar nog geen antwoord. Ik heb een Nikon D40. Als ik plaatjes schiet dan zien ze er wel okay uit op het lcd-schermpje. Maar als ik ze upload naar pc dan zijn ze opeens stukken donkerder. Is dat normaal?
Hoe oud is de monitor? Want dit soort klachten betekent meestal dat de beeldbuis versleten is.quote:Op donderdag 16 april 2009 01:36 schreef Schenkstroop het volgende:
Op mijn pc-monitor (crt) heb ik dat zonnetje en contrast allebei op 100% is toch goed? Op mijn pc valen de fotos dus te donker uit. Wat doe ik fout?
6 jaar is voor een CRT buis best lang, zeker als hij veel gebruikt is. (gemiddeld: paar uur per dag)quote:Op donderdag 16 april 2009 02:04 schreef Schenkstroop het volgende:
Mijn monitor is ongeveer 6 jaar oud en gewoon goed (hoop ik). Ik zie niks vreemds. Ik heb gegoogled en lees dat meerdere mensen het ook hebben, de oplossing blijft alleen uit. lcd staat op neutraal maar zou expres wat lichter zijn vanwege de zonlicht.
Mijn tft monitor is 6 maanden oud, en door mijzelf gecalibreerd. ondanks dat weet ik gewoon dat mijn monitor beperkingen heeft. Hij geeft kleuren niet 100% weer. Dat komt door het soort monitor dat ik gebruik. Ik vind het goed genoeg om mee te kunnen werken voor thuisgebruik.quote:Hoe kan het dan dat jullie blijkbaar fotos nemen en het niet opvalt/geen problemen hebben.
Ik heb standaard ingesteld staan dat mijn camera een paar seconden de foto laat zien, na het nemen, samen met een histogram. Het is voor mij tweede natuur geworden. Een histogram verteld je of een foto onder- over- of goed- belicht is. Maar een histogram moet je leren lezen. Als je 's avonds tijdens zonsondergang gaat fotograferen zal de histogram altijd iets onderbelicht moeten zijn, omdat de foto meer dan gemiddeld donkere kleuren zal bevatten.quote:1 plossing is om te fotograferen metd e histgram. Maar dat kan toch niet?
kom op, posten die foto. En dan het liefst twee keer. een onbewerkte, alleen verkleind, en een nabewerkte, zoals jij denkt dat het goed moet zijn. Maar het belangrijkste is dat jij die foto gaat bekijken op andere monitoren. Want wij kunnen wel wat zeggen, maar jij bent de enige die kan beoordelen hoe groot het verschil is tussen je huidige monitor, en een andere.quote:Wacht even ik moet natuurlijk een voorbeeld posten, dan weten we het zeker of het aan mijn monitor ligt. ik durf niets te plaatsen.
Ach ik word gek.
hier is er ook veel verschil tussen de foto's op het scherm en op mn pc bij de Canon 40D vooral ten opzichte van de 350. Wat mark ook al zegt, k kijk nu alleen via het histogram of t bevalt.quote:Op donderdag 16 april 2009 00:23 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik heb het eerder gevraagd mar nog geen antwoord. Ik heb een Nikon D40. Als ik plaatjes schiet dan zien ze er wel okay uit op het lcd-schermpje. Maar als ik ze upload naar pc dan zijn ze opeens stukken donkerder. Is dat normaal?
Op Sony past zonder meer alle optiek die voor Minolta AF is gemaakt. Daarbij werken zowel AF als belichtingsautomaat als stabilisator.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:01 schreef Danielle__ het volgende:
Ik vraag me een beetje af wat er nu allemaal qua lenzen op een Sony past en wat dan ook echt werkt (behalve autofocus?)... Is het zo dat alle lenzen met een Minolta of Konica-vatting passen of is dit vanaf een bepaald type? Een vriendin van mij heeft namelijk een Minolta 700 X, maar de vatting van de Tokina die daarop zit lijkt toch niet zo op mijn Sony- en Sigma-vattingen... Iemand enig idee, en is er misschien ook iets van een overzicht wat wel en niet soepel werkt?![]()
![]()
Ik zal v/d week hier en een plaatje posten bdat voor mij te donker is op de pc, ewerkt en onbewerkt.quote:
Ok. bedankt. En ja ik zie alle verschillende banden op dat plaatje. Op de laatste twee na mischien wat minder. Ik dacht dat ik ze allemaal zag maar hoe langer ik staar hoe meer ik twijvel. Als ik de een na laatste kon onderscheiden zal ik de laatste ook moeten zien namelijk. Contrast op mijn monitor staat op 100% als ik die verminder zie ik ook minder.quote:Op zaterdag 18 april 2009 03:37 schreef dvr het volgende:
Niet zozeer te licht, alswel te weinig contrast. Het lichtste wit is nog niet echt wit, en het donkerste zwart nog niet echt zwart. Het zit er niet heel veel naast, maar wel genoeg om op te vallen. Het suggereert in ieder geval dat het contrast op jouw monitor te hoog is ingesteld. Een heel simpel testje is het plaatje op deze pagina, waarop je alle 21 banden van wit tot zwart zou moeten kunnen onderscheiden (en waarbij het wit idealiter ook echt als wit overkomt, en de laatste band ook zo zwart is als maar mogelijk op die monitor).
Plaats het orgineel eens.quote:Op zaterdag 18 april 2009 13:27 schreef Schenkstroop het volgende:
Die fotos zijn verkleind en bewerkt op mijn monitor op gevoel met irfanview. De originele versies vanaf de camera waren dus veel te donker. Dus is er iets mis met mijn camera?
Ik heb daar op GoT wel eens wat over gelezen:quote:Op zondag 19 april 2009 22:58 schreef zquing het volgende:
Wat is de goedkoopste manier om zo'n box te maken/kopen voor productfotografie?
http://gathering.tweakers(...)ge/28139712#28139712quote:Op zondag 19 april 2009 23:15 schreef zquing het volgende:
Ik denk dat ik ook maar voor een groot wit vel papier + licht ga
Best nice gedaanquote:Op zondag 19 april 2009 23:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
http://gathering.tweakers(...)ge/28139712#28139712
Dit vind ik een hele mooie. Belangrijk is dat je mooi diffuus licht krijgt.
die groene standquote:Op woensdag 22 april 2009 15:13 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wil met mijn Nikdon D40 naar buiten. Hebben jullie wellicht nog aanteraden settings voor mij met dit weer?
Doel:
poserende mensen op een afstand van een meter of twee (stil)
bewegende mensen
en gebouwen in kikforsperspectief.
alsvast bedankt! :p
Fliterser gebruiken en niet midden op de dag in verband met het felle zonlicht en harde schaduwen.quote:Op woensdag 22 april 2009 15:13 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wil met mijn Nikdon D40 naar buiten. Hebben jullie wellicht nog aanteraden settings voor mij met dit weer?
Doel:
poserende mensen op een afstand van een meter of twee (stil)
bewegende mensen
en gebouwen in kikforsperspectief.
alsvast bedankt! :p
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |