abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67818921
Ik heb een vraagje over Lightroom.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan uitleggen zodat iemand ook daadwerkelijk begrijpt wat ik bedoel.

Als ik een foto open in Lightroom en dan naar "Develop" ga, dan zie je eerst een onscherp preview en de tekst "loading" onder de foto. Lightroom doet dan een aantal dingen met je foto.
Op het moment dat de foto weer scherp wordt en de tekst "loading" verdwijnt zie ik tegelijkertijd ook iets met de kleuren veranderen. Ze worden iets fletser.
Ik moet dan altijd zelf weer met de schuifjes de kleuren weer goed zetten.

Weet iemand wat dit is en hoe dit opgelost kan worden (als er uberhaupt iemand is die snapt wat ik bedoel )
  woensdag 8 april 2009 @ 16:14:41 #52
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_67832719
Goeie vraag, zie dit ook altijd gebeuren. Ik nam gewoon aan dat lightroom een soort preview maakt van je RAW en dan pas echt inlaadt. Het is normaal dat je bij RAW zelf aan de schuifjes moet trekken om alles goed te krijgen omdat de camera daar verder geen aanpassingen aan doet.
Maar het zou soms idd makkelijk zijn als die preview gewoon overgezet kon worden, ziet er vaak wel al goed uit.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_67835182
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:14 schreef pea4fun het volgende:
Goeie vraag, zie dit ook altijd gebeuren. Ik nam gewoon aan dat lightroom een soort preview maakt van je RAW en dan pas echt inlaadt. Het is normaal dat je bij RAW zelf aan de schuifjes moet trekken om alles goed te krijgen omdat de camera daar verder geen aanpassingen aan doet.
Maar het zou soms idd makkelijk zijn als die preview gewoon overgezet kon worden, ziet er vaak wel al goed uit.
Ik ben dus niet de enige die het merkt....
pi_67835482
Lightroom laad in eerste instantie de JPG die embedded zit in je RAW foto. Die JPG die je ziet zijn de instellingen die in je camera gemaakt hebt. En dan met name de contrast en saturatie, verzadiging etc..
Als je je foto echt gaat bewerken dan pakt Lightroom de "echte" RAW file erbij. Die is niet onderhevig is aan aan die instellingen. Lightroom gooit daar zijn eigen interpretatie over van contrast en saturatie etc. Daardoor ziet je preview (welke je overigens ook op je scherm van je camera ziet) er nooit het zelfde uit.

Hoe je dit kunt voorkomen? Importeer je foto's met de mee geleverde software.
pi_67837351
quote:
Op woensdag 8 april 2009 17:32 schreef Noxa het volgende:
Hoe je dit kunt voorkomen? Importeer je foto's met de mee geleverde software.
Ik kopieer de foto's naar mijn HD en importeer ze dan in Lightroom.
kan ik niet voorkomen dat Lightroom deze eigen interpretatie doet?
  woensdag 8 april 2009 @ 19:39:01 #56
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67839232
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 12:17 schreef kvdv het volgende:

[..]

Dat...dus,
Tnx voor de tips
Volgende week zaterdag ga ik in R'dam plaatjes schieten, wish me luck
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_67839574
quote:
Op woensdag 8 april 2009 18:39 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Ik kopieer de foto's naar mijn HD en importeer ze dan in Lightroom.
kan ik niet voorkomen dat Lightroom deze eigen interpretatie doet?
Mmmh goede vraag. In principe niet. Helaas gebruiken Canon en Nikon (en de rest) een RAW profiel wat ze niet delen met Adobe. Daarom bewerkt Lightroom je foto met een eigen profiel. 1 Die wel in de buurt komt maar net niet kan tippen aan dat wat je op schermpje van de camera ziet.

Wat wel in Lightroom zit zijn Camera Calibrations, onder het kopje Develop. Daar staan 6 Nikon (D2x) profielen en 10 Canon profielen. Speel daar maar eens en kijk wat het dichtste bij jou smaak komt.

Ik ga nu ff zoeken of je dit ook bij import kunt laten doen.
pi_67840085
Wat ik tot nu toe gevonden heb.
Grappig linkje

En wat het makkelijkste is om te doen is een foto pakken die bewerken in het Camera calibration menu. En van die bewerking een preset maken. Dan kun je de volgende keer in 1 klap die preset op een stapel foto's gooien. Verder ga ik ff kloten met die DNG profile editor. Kijken of ik er wat leuks uit kan halen.
pi_67842831
Ok misschien heeft het niet heel erg veel met fotografie te maken.
Ik heb sinds vandaag een nieuwe camera (Fujifilm finepix S1000fd), mooie foto's niet al te duur.

Ik heb wat foto's gemaakt, en deze geupload naar mijn pc om te bewerken, en daarna wilde ik ze weer terugzetten op mijn camera zodat ik ze morgen kan laten afdrukken bij de fotozaak. Maar het lukt me niet om de foto's terug plaatsen (knippen/plakken). Er zit een Olympus XD kaartje in.
Kan dit uberhaupt niet? Of moet ik een andere techniek gebruiken?

danku!
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
  FOK!fotograaf woensdag 8 april 2009 @ 21:42:22 #60
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_67844112
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:11 schreef WJMW het volgende:
Ok misschien heeft het niet heel erg veel met fotografie te maken.
Ik heb sinds vandaag een nieuwe camera (Fujifilm finepix S1000fd), mooie foto's niet al te duur.

Ik heb wat foto's gemaakt, en deze geupload naar mijn pc om te bewerken, en daarna wilde ik ze weer terugzetten op mijn camera zodat ik ze morgen kan laten afdrukken bij de fotozaak. Maar het lukt me niet om de foto's terug plaatsen (knippen/plakken). Er zit een Olympus XD kaartje in.
Kan dit uberhaupt niet? Of moet ik een andere techniek gebruiken?

danku!
Er zijn een paar camera's die dit inderdaad weigeren. Of jouw camera daar ook toe behoord kan ik zo 1,2,3 niet zeggen.
Opties: Brand ze op CD, zet ze op een USB stick, upload ze naar de fotozaak, of koop een cardreader, dan kan je ze er zeker opzetten.
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_67844313
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:42 schreef Marc H het volgende:

[..]

Er zijn een paar camera's die dit inderdaad weigeren. Of jouw camera daar ook toe behoord kan ik zo 1,2,3 niet zeggen.
Opties: Brand ze op CD, zet ze op een USB stick, upload ze naar de fotozaak, of koop een cardreader, dan kan je ze er zeker opzetten.
Sorry voor deze onnozele vraag hoor, maar ik heb nogal haast en heb eigenlijk nog nooit zelf foto's laten afdrukken. Als ik met een USB stick naar zo'n fotozaak ga (de combi) kunnen ze die dan ook afdrukken? Want ik zag daar wel een apparaat staan maar ik had het idee dat die echt gemaakt waren voor SD en XD kaarten.
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
pi_67845098
quote:
Op woensdag 8 april 2009 20:04 schreef Noxa het volgende:
Wat ik tot nu toe gevonden heb.
Grappig linkje

En wat het makkelijkste is om te doen is een foto pakken die bewerken in het Camera calibration menu. En van die bewerking een preset maken. Dan kun je de volgende keer in 1 klap die preset op een stapel foto's gooien. Verder ga ik ff kloten met die DNG profile editor. Kijken of ik er wat leuks uit kan halen.
Tof, bedankt voor de link!
Ik ga ook eens spelen!
  FOK!fotograaf woensdag 8 april 2009 @ 22:38:51 #63
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_67846593
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:46 schreef WJMW het volgende:

[..]

Sorry voor deze onnozele vraag hoor, maar ik heb nogal haast en heb eigenlijk nog nooit zelf foto's laten afdrukken. Als ik met een USB stick naar zo'n fotozaak ga (de combi) kunnen ze die dan ook afdrukken? Want ik zag daar wel een apparaat staan maar ik had het idee dat die echt gemaakt waren voor SD en XD kaarten.
Ik weet niet met welke apparatuur Combi werkt, maar mijn fotowinkel kan overweg met het lijstje wat hierboven staat.Anders bel je ze even op.
pi_67846890
Als ik bij de standaard Camera Calibration presets niet de Adobe Standard gebruik maar Camera Neutral of Portrait, dan zien de foto's er al veel beter uit!
Ze zien er eigenlijk het slechtst uit met de Adobe Standard
pi_67859182
Lui

Ik heb buiten een aquarium met kikkerdril er in en nu heb ik daar meerdere foto's van gemaakt en de beste/meest scherpste was:

Totaal niet scherp dus. Op welke stand kan ik het beste die foto maken? (Ik heb de Canon PowerShot A590 IS)

Noot noot.
  donderdag 9 april 2009 @ 12:38:22 #66
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67859991
Hijs niet scherp omdat er glas tussenzit waar de camera op scherpstelt. Probeer een hoek te vinden waarbij je zo min mogelijk reflecties op het glas hebt en probeer het dan nog eens. Verder zou ik je camera op macro modus zetten (vaak aangegeven met een bloemetje).
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_67860544
Jaa klopt! Nu veel scherpe foto's!

kikkerdril al gespot ?

Noot noot.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:04:13 #68
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_67864940
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:04 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Tof, bedankt voor de link!
Ik ga ook eens spelen!
Wat hij zegt, alweer wat geleerd
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_67873313
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:59 schreef Jojoortje het volgende:
Jaa klopt! Nu veel scherpe foto's!

kikkerdril al gespot ?

nog een tip, zet je lens eens op het glas. Misschien lukt het niet omdat de afstand tussen je lens en het kikkerdril te klein is. Maar op deze manier kun je foto's maken vanuit je hotelkamer (op 15 hoog) zonder het raam te openen. Lukt waarschijnlijk alleen als het te fotograferen object ver genoeg van je lens af is.
pi_67883045
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:45 schreef Werewolf het volgende:
Als ik bij de standaard Camera Calibration presets niet de Adobe Standard gebruik maar Camera Neutral of Portrait, dan zien de foto's er al veel beter uit!
Ze zien er eigenlijk het slechtst uit met de Adobe Standard
[ afbeelding ]
Ik heb het gevonden!

Bij Import kun je je foto's meteen een preset mee geven. Het staat onder kopje "Develop Settings". Als je DNG profile een preset maakt. Staat iets terug in dit topic hoe dat moet. Dan kun je bij deze fase die preset gebruiken als develop setting.
pi_67984779
Ik ben op zoek naar een Hoya 77mm (uv) filter ter bescherming van een 70-200 2.8 lens.

Heb zelf wat rondgeneust op de hoya site en hun catalogus maar echt goed onderbouwd welke filters je moet pakken staat er niet. Termen als Pro digital / protector / UV(N) / (UV(0) vliegen voorbij. Welke type is aan te raden?

Ik heb begrepen dat de Hoya protector reeks geen UV filters zijn en puur ter bescherming?(maar ze komen wel in een UV bestendig doosje ?)
Eend : het meest onderschatte stukje vlees.
  maandag 13 april 2009 @ 20:34:14 #72
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67985125
Kijk eens op hvstar.net
  donderdag 16 april 2009 @ 00:23:15 #73
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68058967
Ik heb het eerder gevraagd mar nog geen antwoord. Ik heb een Nikon D40. Als ik plaatjes schiet dan zien ze er wel okay uit op het lcd-schermpje. Maar als ik ze upload naar pc dan zijn ze opeens stukken donkerder. Is dat normaal?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 16 april 2009 @ 00:28:46 #74
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_68059082
quote:
Op donderdag 16 april 2009 00:23 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik heb het eerder gevraagd mar nog geen antwoord. Ik heb een Nikon D40. Als ik plaatjes schiet dan zien ze er wel okay uit op het lcd-schermpje. Maar als ik ze upload naar pc dan zijn ze opeens stukken donkerder. Is dat normaal?
Het is niet ondenkbaar dat er een verschil zit tussen je camera-LCD en de monitor van je computer. De helderheid van je cameraLCD kun je hoger of lager zetten, ik zou daar echter niet al te veel energie aan besteden, bepalend voor het eindresultaat is hoe alles er op je computer uitziet
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 16 april 2009 @ 01:36:13 #75
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68059916
Op mijn pc-monitor (crt) heb ik dat zonnetje en contrast allebei op 100% is toch goed? Op mijn pc valen de fotos dus te donker uit. Wat doe ik fout?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  FOK!fotograaf donderdag 16 april 2009 @ 01:44:28 #76
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_68059976
quote:
Op donderdag 16 april 2009 01:36 schreef Schenkstroop het volgende:
Op mijn pc-monitor (crt) heb ik dat zonnetje en contrast allebei op 100% is toch goed? Op mijn pc valen de fotos dus te donker uit. Wat doe ik fout?
Hoe oud is de monitor? Want dit soort klachten betekent meestal dat de beeldbuis versleten is.

aan de binnenkant van de beeldbuis zit een coating die oplicht als die geraakt wordt door de electronenstraal die het beeld opbouwt. Die coating slijt, en wordt na verloop van tijd doffer. Resultaat beeld wordt donker.
  donderdag 16 april 2009 @ 02:04:01 #77
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68060119
Mijn monitor is ongeveer 6 jaar oud en gewoon goed (hoop ik). Ik zie niks vreemds. Ik heb gegoogled en lees dat meerdere mensen het ook hebben, de oplossing blijft alleen uit. lcd staat op neutraal maar zou expres wat lichter zijn vanwege de zonlicht.

Hoe kan het dan dat jullie blijkbaar fotos nemen en het niet opvalt/geen problemen hebben.

1 plossing is om te fotograferen metd e histgram. Maar dat kan toch niet?

Wacht even ik moet natuurlijk een voorbeeld posten, dan weten we het zeker of het aan mijn monitor ligt. ik durf niets te plaatsen.

Ach ik word gek.
  FOK!fotograaf donderdag 16 april 2009 @ 06:52:13 #78
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_68060635
quote:
Op donderdag 16 april 2009 02:04 schreef Schenkstroop het volgende:
Mijn monitor is ongeveer 6 jaar oud en gewoon goed (hoop ik). Ik zie niks vreemds. Ik heb gegoogled en lees dat meerdere mensen het ook hebben, de oplossing blijft alleen uit. lcd staat op neutraal maar zou expres wat lichter zijn vanwege de zonlicht.

6 jaar is voor een CRT buis best lang, zeker als hij veel gebruikt is. (gemiddeld: paar uur per dag)
quote:
Hoe kan het dan dat jullie blijkbaar fotos nemen en het niet opvalt/geen problemen hebben.
Mijn tft monitor is 6 maanden oud, en door mijzelf gecalibreerd. ondanks dat weet ik gewoon dat mijn monitor beperkingen heeft. Hij geeft kleuren niet 100% weer. Dat komt door het soort monitor dat ik gebruik. Ik vind het goed genoeg om mee te kunnen werken voor thuisgebruik.

Het afstellen van computerapparatuur en monitoren om kleuren representatief weer te geven is en blijft ingewikkeld. Ik heb vroeger bij een uitgeverij gewerkt, en pc's/beeldschermen die werden gebruikt voor productieproces werden door een externe partij met een heel arsenaal aan hardware heel precies afgesteld, en eens in de zoveel tijd werd dat herhaald. En zelfs daar zag je verschillen tussen beeldschermen. Om maar een voorbeeld te geven: Als er TL licht op je monitor valt, zie je kleuren al anders als wanneer er een gewone lamp gebruikt wordt. Op verschillende afdelingen stond een printer die hetzelfde papier gebruikte als de drukpers, met dezelfde profielen, om kleurproeven te kunnen maken van pagina's. Om maar accuraat kleuren te kunnen bepalen voor het productieproces opgestart werd.

Als een bedrijf het al niet goed voor elkaar kan krijgen, denk jij dan dat het bij iedereen thuis wel goed zit? Die calibratie meters voor thuisgebruik zijn een goede stap om de grootste fouten te corrigeren.
quote:
1 plossing is om te fotograferen metd e histgram. Maar dat kan toch niet?

Ik heb standaard ingesteld staan dat mijn camera een paar seconden de foto laat zien, na het nemen, samen met een histogram. Het is voor mij tweede natuur geworden. Een histogram verteld je of een foto onder- over- of goed- belicht is. Maar een histogram moet je leren lezen. Als je 's avonds tijdens zonsondergang gaat fotograferen zal de histogram altijd iets onderbelicht moeten zijn, omdat de foto meer dan gemiddeld donkere kleuren zal bevatten.
quote:
Wacht even ik moet natuurlijk een voorbeeld posten, dan weten we het zeker of het aan mijn monitor ligt. ik durf niets te plaatsen.

Ach ik word gek.
kom op, posten die foto. En dan het liefst twee keer. een onbewerkte, alleen verkleind, en een nabewerkte, zoals jij denkt dat het goed moet zijn. Maar het belangrijkste is dat jij die foto gaat bekijken op andere monitoren. Want wij kunnen wel wat zeggen, maar jij bent de enige die kan beoordelen hoe groot het verschil is tussen je huidige monitor, en een andere.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 16 april 2009 @ 10:57:08 #79
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_68064893
quote:
Op donderdag 16 april 2009 00:23 schreef Schenkstroop het volgende:
hier is er ook veel verschil tussen de foto's op het scherm en op mn pc bij de Canon 40D vooral ten opzichte van de 350. Wat mark ook al zegt, k kijk nu alleen via het histogram of t bevalt.
Wat overigens ook meespeelt is het " schema" dat je kunt kiezen op de camera, wanneer deze op neutraal staat scheelt t al een stuk of de foto op de pc erg donker is.

En de calibratie van de monitor scheelt idd ook
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_68124800
Ik vraag me een beetje af wat er nu allemaal qua lenzen op een Sony past en wat dan ook echt werkt (behalve autofocus?)... Is het zo dat alle lenzen met een Minolta of Konica-vatting passen of is dit vanaf een bepaald type? Een vriendin van mij heeft namelijk een Minolta 700 X, maar de vatting van de Tokina die daarop zit lijkt toch niet zo op mijn Sony- en Sigma-vattingen... Iemand enig idee, en is er misschien ook iets van een overzicht wat wel en niet soepel werkt?
D-SLR: Sony A200 / Sony 18-70 3.5-5.6 DT / Sigma 100-300 4.5-6.7 DL
& de compactjes: Fuji Finepix S5600 / Samsung Digimax A503
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 april 2009 @ 22:48:16 #81
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_68126712
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 22:01 schreef Danielle__ het volgende:
Ik vraag me een beetje af wat er nu allemaal qua lenzen op een Sony past en wat dan ook echt werkt (behalve autofocus?)... Is het zo dat alle lenzen met een Minolta of Konica-vatting passen of is dit vanaf een bepaald type? Een vriendin van mij heeft namelijk een Minolta 700 X, maar de vatting van de Tokina die daarop zit lijkt toch niet zo op mijn Sony- en Sigma-vattingen... Iemand enig idee, en is er misschien ook iets van een overzicht wat wel en niet soepel werkt?
Op Sony past zonder meer alle optiek die voor Minolta AF is gemaakt. Daarbij werken zowel AF als belichtingsautomaat als stabilisator.
De oudere Minolta MD/MC-lenzen passen niet op de Sony/Dynax (registermaat is te lang)

Wat eventueel nog op Sony past is pdraad maar dan met een adaptertje. Je AF moet je uitschakelen, je belichtingsautomaat doet alleen nog Av en M, je stabilisator werkt echter onverminderd.

Er zijn ook adapters waarmee MD/MC pas te maken is. Die zijn echter van een glaselement voorzien om die registermaat te kunnen overbruggen en over de kwaliteit die er dan overblijft zijn sterk wisselende berichten. De overige beperkingen zijn gelijk aan het pdraadadapter (geen AF en beperkte automatiek)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 18 april 2009 @ 01:56:55 #82
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68131445
quote:
Op donderdag 16 april 2009 06:52 schreef Marc H het volgende:

kom op, posten die foto.
Ik zal v/d week hier en een plaatje posten bdat voor mij te donker is op de pc, ewerkt en onbewerkt.

Hier alvast twee fototjes in V&A, ze zijn beiden verkleind en bewerkt. Op mijn monitor zien ze er okay uit. Zien ze er bij jullie veel te licht uit?

pi_68132445
Niet zozeer te licht, alswel te weinig contrast. Het lichtste wit is nog niet echt wit, en het donkerste zwart nog niet echt zwart. Het zit er niet heel veel naast, maar wel genoeg om op te vallen. Het suggereert in ieder geval dat het contrast op jouw monitor te hoog is ingesteld. Een heel simpel testje is het plaatje op deze pagina, waarop je alle 21 banden van wit tot zwart zou moeten kunnen onderscheiden (en waarbij het wit idealiter ook echt als wit overkomt, en de laatste band ook zo zwart is als maar mogelijk op die monitor).
pi_68132480
Ik zit hier achter een gekalibreerde monitor (met Spyder 3). Het eerste plaatje zit er behoorlijk goed uit, er ontbreekt een tikkeltje contrast. Het tweede plaatje heeft duidelijk te weinig contrast. Wat zou kunnen is dat je camera op Adobe RGB staat ingesteld, aangezien niet alle software daar rekening mee houdt kan het zijn dat bij het bewerken er contrast verloren is gegaan (sRGB heeft hier geen last van, dus als hij op AdobeRGB staat kun je hem beter op sRGB zetten). Voor Firefox 3 kun je trouwens een plugin downloaden die rekening kan houden met kleurenprofielen in foto's, dan kun je ook in je browser een consistente kleurweergave creëren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bolkesteijn op 18-04-2009 03:52:13 ]
pi_68133054

de bovenste foto is (met een Canon IXUS 90 IS) in normale modus gemaakt, de onderste in zonsondergang modus
dat laatste is uiteraard niet de bedoeling, maar ik vind de foto veel mooier zo

iemand een idee hoe ik de instellingen zou kunnen wijzigen zodat ik het effect van de onderste foto krijg?
  zaterdag 18 april 2009 @ 13:27:40 #86
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68138321
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 03:37 schreef dvr het volgende:
Niet zozeer te licht, alswel te weinig contrast. Het lichtste wit is nog niet echt wit, en het donkerste zwart nog niet echt zwart. Het zit er niet heel veel naast, maar wel genoeg om op te vallen. Het suggereert in ieder geval dat het contrast op jouw monitor te hoog is ingesteld. Een heel simpel testje is het plaatje op deze pagina, waarop je alle 21 banden van wit tot zwart zou moeten kunnen onderscheiden (en waarbij het wit idealiter ook echt als wit overkomt, en de laatste band ook zo zwart is als maar mogelijk op die monitor).
Ok. bedankt. En ja ik zie alle verschillende banden op dat plaatje. Op de laatste twee na mischien wat minder. Ik dacht dat ik ze allemaal zag maar hoe langer ik staar hoe meer ik twijvel. Als ik de een na laatste kon onderscheiden zal ik de laatste ook moeten zien namelijk. Contrast op mijn monitor staat op 100% als ik die verminder zie ik ook minder.

Die fotos zijn verkleind en bewerkt op mijn monitor op gevoel met irfanview. De originele versies vanaf de camera waren dus veel te donker. Dus is er iets mis met mijn camera?

Ik ga mijn d40 nu op sRGB zetten als ie daar nog niet op staat.
pi_68140143
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 13:27 schreef Schenkstroop het volgende:
Die fotos zijn verkleind en bewerkt op mijn monitor op gevoel met irfanview. De originele versies vanaf de camera waren dus veel te donker. Dus is er iets mis met mijn camera?
Plaats het orgineel eens. Wat voor jouw monitor te donker lijkt is voor mijn monitor misschien wel in orde aangezien ik je bewerkte foto's te licht zie. Mijn oude CRT had ook last van een verminderd contrast, en daar leken foto's ook vaak te donker op.
  zaterdag 18 april 2009 @ 18:57:48 #88
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68146130
Hai Bolkestijn. De originele heb ik helaas niet meer, ik ga van de week een foto plaatsen bewerkt en onbewerkt.
  zondag 19 april 2009 @ 22:58:53 #89
122997 zquing
Drama Junk
pi_68187407
Wat is de goedkoopste manier om zo'n box te maken/kopen voor productfotografie?
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 19 april 2009 @ 23:04:40 #90
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68187647
Nooit gedaan en heb de ballenverstand van belichting. Mar ik dacht 10 latten, 1 vel wit papier bij de cigaren /knutselboer die je schuin in de box legt, vitrage en een halogeen lamp dacht ik.
pi_68187906
quote:
Op zondag 19 april 2009 22:58 schreef zquing het volgende:
Wat is de goedkoopste manier om zo'n box te maken/kopen voor productfotografie?
Ik heb daar op GoT wel eens wat over gelezen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1055761//
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/943202//
[url]http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data[q]=productfotografie&x=0&y=0&data[boolean]=AND&where=GoT#hitstart[/url]
  zondag 19 april 2009 @ 23:15:33 #92
122997 zquing
Drama Junk
pi_68188039
Ik denk dat ik ook maar voor een groot wit vel papier + licht ga
pi_68188198
quote:
Op zondag 19 april 2009 23:15 schreef zquing het volgende:
Ik denk dat ik ook maar voor een groot wit vel papier + licht ga
http://gathering.tweakers(...)ge/28139712#28139712

Dit vind ik een hele mooie. Belangrijk is dat je mooi diffuus licht krijgt.
  zondag 19 april 2009 @ 23:44:23 #94
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_68188978
quote:
Op zondag 19 april 2009 23:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

http://gathering.tweakers(...)ge/28139712#28139712

Dit vind ik een hele mooie. Belangrijk is dat je mooi diffuus licht krijgt.
Best nice gedaan
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 22 april 2009 @ 15:13:38 #95
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_68272312
Ik wil met mijn Nikdon D40 naar buiten. Hebben jullie wellicht nog aanteraden settings voor mij met dit weer?

Doel:

poserende mensen op een afstand van een meter of twee (stil)
bewegende mensen
en gebouwen in kikforsperspectief.

alsvast bedankt! :p
  woensdag 22 april 2009 @ 15:14:14 #96
122997 zquing
Drama Junk
pi_68272333
quote:
Op woensdag 22 april 2009 15:13 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wil met mijn Nikdon D40 naar buiten. Hebben jullie wellicht nog aanteraden settings voor mij met dit weer?

Doel:

bewegende mensen

die groene stand
  woensdag 22 april 2009 @ 15:17:19 #97
122997 zquing
Drama Junk
pi_68272418
voor de rest, draaien aan de zoomring
pi_68272736
quote:
Op woensdag 22 april 2009 15:13 schreef Schenkstroop het volgende:

Doel:

bewegende mensen

Fliterser gebruiken en niet midden op de dag in verband met het felle zonlicht en harde schaduwen.
pi_68311027
Weet iemand waar ik een firewire mini2mini kabel kan kopen?

op dealextreme kan dat

[ Bericht 22% gewijzigd door zquing op 23-04-2009 18:19:06 ]
pi_68312439
Ik heb van een bekende voor een leuke prijs een D100 overgenomen.. Wat ik wou vragen.. Hoe zit het met deze camera + oude lenzen? Is dat uberhaupt wel mogelijk .. En zoja, welke lenzen ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')