quote:Op woensdag 25 maart 2009 21:56 schreef Bond het volgende:
Ik heb een vraagje over flitsers en hoop dat ik hier in het goede topic zit.
Ik zoek een flitser voor een canon 40D voor voornamelijk portret fotografie.
Nu leek de 580 EX II op papier ideaal. Kan alle kanten op draaien, veel licht om te bounchen, etc. Alleen die prijs. Nu heb ik natuurlijk naar de 430 EX II (¤ 230) gekeken. Deze "mist" de 45 graden naar de rechterkant en dat "witte kaartje". Ik denk wel dat die voldoende licht geeft.
Ook heb ik nog gekeken naar de Metz Mecablitz 58 AF-1 Canon (¤ 300), Metz Mecablitz 48 AF-1 Canon (¤ 177) en de Sigma EF-530 DG Super Canon (¤ 220).
Nadeel wat ik kan vinden van niet canon, ze zijn niet in te stellen vanuit de camera.
Wat ik het voordeel vind is dat de Metz is dat ze zonder aparte triggers offshoe kunnen flitsen dmv van de voor flits. Sowieso schijnt de Canon 430 EX II slecht te werken met tigger. Daarnaast kunnen de Metz geupdate worden, dus blijven ze volgens mij altijd werken.
Ga ik nog wat merken aan oplaadtijd tussen de flitsen?
Kortom kan iemand mij adviseren wat te kiezen?
En vanaf hier de antwoorden:quote:Op donderdag 26 maart 2009 16:07 schreef LuxXxie het volgende:
Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.
Help
Dank voor de antwoorden zover,quote:Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.
Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.
Help
Autofocus uitzetten op de lens?quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef LuxXxie het volgende:
Mijn vraag:
[..]
Dank voor de antwoorden zover,
Als ik op de lens kijk staat er: Macro 0,5m/1.6ft, er is een ring waar ik aan kan draaien en in een venstertje zie ik dan wat getallen rond draaien (call me a noob, I know). Als ik probeer van heel dichtbij een foto te maken van een object op de auto-stand dan drukt hij niet af, op de andere standen P en M dan knipperen de rode lichtjes in mijn zoeker niet en kan ook niet afdrukken ..?
Volgens mij is de lens een macro lens, maar moet ik de camera op P, Tv, AV, M of A-DEP zetten? En welke waarde moet ik op de macro ring instellen?
Help - Noob
Ga niet aan die ring zitten draaien zonder eerst je lens op manual focus te zettenquote:Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef LuxXxie het volgende:
Mijn vraag:
[..]
Als ik op de lens kijk staat er: Macro 0,5m/1.6ft, er is een ring waar ik aan kan draaien en in een venstertje zie ik dan wat getallen rond draaien (call me a noob, I know). Als ik probeer van heel dichtbij een foto te maken van een object op de auto-stand dan drukt hij niet af, op de andere standen P en M dan knipperen de rode lichtjes in mijn zoeker niet en kan ook niet afdrukken ..?
Volgens mij is de lens een macro lens, maar moet ik de camera op P, Tv, AV, M of A-DEP zetten? En welke waarde moet ik op de macro ring instellen?
Help - Noob
Als het op de spiegel zit kan het geen kwaad, die doet bij de opname toch niet mee (die spiegel moet je trouwens geen schoonmaakdriften op botvieren, hij gaat nogal snel stuk)quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:24 schreef Chanty het volgende:
Gisteren foto's aan het maken, zet ze op de pc, zit er een zwart vlekje in de foto's overal. Lens gecheckt, niets op te zien. Maar op het spiegeltje in de body lijkt wel iets, naast normale mini-stofdeeltjes, een wat groter plekje. Kan ik dat spiegeltje gewoon schoonmaken met een wattestaafje en wat vocht?
Sensor stofje. Probeer het eerst eens met een blaasbalgje. Er zit als het goed is en functie die heet mirror lock up. Als die aanzet klapt je spiegel op en kun je je objectief er af halen. Dan kijk je recht op de sensor. Met goed veel kracht er in blazen. Steek alleen niet het ding in je body want die onderdelen zijn zoals gezegd erg gevoelig.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 09:24 schreef Chanty het volgende:
Gisteren foto's aan het maken, zet ze op de pc, zit er een zwart vlekje in de foto's overal. Lens gecheckt, niets op te zien. Maar op het spiegeltje in de body lijkt wel iets, naast normale mini-stofdeeltjes, een wat groter plekje. Kan ik dat spiegeltje gewoon schoonmaken met een wattestaafje en wat vocht?
Ik zou de sensorclean gebruiken dan gaat de sluiter ook nog open en blijft open tot je de camera uitzet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Noxa het volgende:
Er zit als het goed is en functie die heet mirror lock up. Als die aanzet klapt je spiegel op en kun je je objectief er af halen. Dan kijk je recht op de sensor.
Zoals kvdv (en ikzelf) al eerder aangaf is je lens geen macrolens. Het gaat dus waarschijnlijk niet veel beter worden dan het nu is. Handmatig focussen gaat ook niet veel opleveren. Je kunt tot 50cm van je onderwerp af scherpstellen, niet dichterbij. Als je dan helemaal inzoomt heb je je maximale vergroting te pakken. Als je dat niet genoeg vindt, zou ik kijken naar een andere lens (en bij een compactcamera had je dit probleem inderdaad niet gehad...).quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef LuxXxie het volgende:
Mijn vraag:
[..]
Help - Noob
Waarom bestel je dan niet online een arctic-butterfly? Naast dat hij eigenlijk bedoeld is om je sensor schoon te krijgen kan je hem ook gewoon gebruiken voor stofjes op je lens. Ideaal ding eigenlijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:19 schreef Chanty het volgende:
tnx herenIk ga er na t weekend dan maar mee aan de slag want heb geen spul om die sensor te reinigen en ook geen tijd vandaag of morgen om nog iets te halen.
Die met het lampje is voor dat geld wel berehandig en vooral ook veilig. Het lampje biedt perfect zicht op het te reinigen oppervlak en voorkomt dat je met de harde stukken op kwetsbare stukken gaat zitten zwabberen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:56 schreef P_B het volgende:
[..]
Waarom bestel je dan niet online een arctic-butterfly? Naast dat hij eigenlijk bedoeld is om je sensor schoon te krijgen kan je hem ook gewoon gebruiken voor stofjes op je lens. Ideaal ding eigenlijk.
Filmpje hoe het werkt:
http://www.visibledust.com/videos/drycleaning/drycleaning.html
En klaar-om-te-kopen:
http://kamera-express.nl/index.php?page=product&product=24135
http://www.fotokonijnenbe(...)utterfly_sl_700.html
http://www.cameranu.nl/ar(...)c_Butterfly_700.html
Vreemd is alleen wel dat de cameranu variant ineens rood is en wordt afgebeeld met een etui... Is schijnbaar nog wel een versie "beter" met lampje maar die is weer bijna dubbel zo duur.
Moet je dan niet ongenadig hard drukken wil je met dat stukje aluminium waar de haartjes aan vast zitten op je sensor komen? Haartjes zijn, wat mij betreft, wel lang genoeg om dat te voorkomen. Maar ik snap dat het lichtje handig is, alleen om er bijna 40 euro extra voor te betalen...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:09 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die met het lampje is voor dat geld wel berehandig en vooral ook veilig. Het lampje biedt perfect zicht op het te reinigen oppervlak en voorkomt dat je met de harde stukken op kwetsbare stukken gaat zitten zwabberen.
Gebruik een poolvlinder bij voorkeur alleen voor je sensor, wil je ook iets voor je lenzen, dan koop je er gewoon een bij zonder lampje (of je gebruikt voor lenzen een microvezeldoek van een euro'tje, wel met beleid en altijd zonder druk)
Toen ik hem kocht was het prijsverschil niet zo groot.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:37 schreef P_B het volgende:
[..]
Moet je dan niet ongenadig hard drukken wil je met dat stukje aluminium waar de haartjes aan vast zitten op je sensor komen? Haartjes zijn, wat mij betreft, wel lang genoeg om dat te voorkomen. Maar ik snap dat het lichtje handig is, alleen om er bijna 40 euro extra voor te betalen...
zijn die erg makkelijk in gebruik?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:56 schreef P_B het volgende:
[..]
Waarom bestel je dan niet online een arctic-butterfly? Naast dat hij eigenlijk bedoeld is om je sensor schoon te krijgen kan je hem ook gewoon gebruiken voor stofjes op je lens. Ideaal ding eigenlijk.
Filmpje hoe het werkt:
En klaar-om-te-kopen:
Vreemd is alleen wel dat de cameranu variant ineens rood is en wordt afgebeeld met een etui... Is schijnbaar nog wel een versie "beter" met lampje maar die is weer bijna dubbel zo duur.
Ja hoor, ik heb er absoluut geen moeite mee. De eerste keer is reuze spannend vanwege alle waarschuwingen die je in de handleiding leest: PANIEK! Zorg voor een VOLLE accu anders KLAPT je spiegel KAPOT!!!1!!1quote:Op vrijdag 27 maart 2009 20:25 schreef Ynske het volgende:
[..]
zijn die erg makkelijk in gebruik?
k zag ze vorige week liggen bij de lokale boer hier met een heel wat meer schappelijke prijs
Klopt helemaal, bij filmpjes zit je voor de lengte van de film aan die ISO-waarde vast. Dat vonden we zo normaal dat ik er echt aan heb moeten wennen dat het met een digitaaltje gewoon mogelijk is om tussen de opnamen door de gevoeligheid van de sensor te veranderenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 22:47 schreef Triptamine het volgende:
Hoi![]()
Ik heb al een tijdje ervaring met een digitale (spiegelreflex) camera. Ben ook in opleiding tot fotograaf. Nu heb ik een paar dagen terug op zolder een oude analoge camera(Canon Eos) gevonden en wat rolletjes gekocht. Maar aangezien ik een complete analoog n00b ben en geen contact heb atm met leraren heb ik een vraag:
Mijn pa zegt dat als ik een rolletje heb waarop staat ASA/ISO 400 ik dan op mijn camera ook maar een maximale ISO kan instellen van 400, en als ik dan bijvoorbeeld 800 zou doen zou de foto mislukken. Klopt dit? Het lijkt me stug, maar aangezien hij het niet zeker wist en ik met analoog geen ervaring heb, vraag ik het hier![]()
Alvast bedankt
Mja, kan altijd nog maar 50 euries is momenteel behoorlijk wat geld voor mij. Dus kijk eerst wel ff rond naar een iets goedkopere oplossing. Maandag ff de fotozaak hier binnen lopenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:56 schreef P_B het volgende:
[..]
Filmpje hoe het werkt:
En klaar-om-te-kopen:
Dus alle foto's die ik niet op ISO 400 heb gemaakt zijn mislukt? of hoe moet ik het nou zien? Ik kan op rolletjes van ISO 400 alleen maar fotos maken tot camera instelling ISO 400, klopt dit?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 23:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Klopt helemaal, bij filmpjes zit je voor de lengte van de film aan die ISO-waarde vast. Dat vonden we zo normaal dat ik er echt aan heb moeten wennen dat het met een digitaaltje gewoon mogelijk is om tussen de opnamen door de gevoeligheid van de sensor te veranderen
Die gevoeligheid is een eigenschap van het filmpje dat je gebruikt waarop je de automaat van de camera moet aanpassen. Prop je er dus een ISO400 film in, dan gaat de lichtmeter op ISO400 en daarop blijft ie staan tot je er een andere film in draait. Zet je de automaat op ISO800, dan ben je in wezen de boel maar vooral jezelf aan het belazeren, de boel raakt dan gewoon een volle stop onderbelicht.
Bedankt. Kom eigenlijk nooit bij de Kamera Express omdat de Foka vaak iets goodkoper is.quote:Op maandag 30 maart 2009 11:36 schreef RubberDuckey het volgende:
Kamera express (Capelle) en Foto Klein professional (Weena) zou je dan even moeten proberen. Toen ik vorig jaar bij Foto Klein aan het Weena binnenstapte hadden ze ook nog de spullen voor doka`s, misschien dan ook nog voor andere oudere dingen.
Misschien dat er meer zaken zijn die het kunnen hebben, ik zou er niet meer weten dan deze 2.
Even afgezien van de nodige lenzen:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:55 schreef hansvbijnen het volgende:
Welke accesoires zou jij bij een Sony A200 kopen?
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:07 schreef eleusis het volgende:
Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt?
Ja. Veel doen, niet te lang nadenken. Laat compositie gewoon even zitten en concentreer je op het schieten in openbaar. Als je daar eenmaal aan gewend raakt kun je je platen inhoudelijk gaan verbeteren.quote:En wordt het op termijn beter?![]()
iemand een idee?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 04:49 schreef Ruud het volgende:
gisterochtend ben ik vroeg de plaatselijke markt op gegaan, daar een aantal foto's gemaakt
echter de meeste zijn onscherp doordat het nog schemerig was (maar te licht voor langere sluitertijd), kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn om een dergelijke foto te maken? statief is geen optie
camera is een IXUS 90 IS trouwens
Als aanvulling op het verhaal van kvdv:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:07 schreef eleusis het volgende:
Hoe kom je af van foto-angst? Ik wil graag leuke plaatjes schieten in de stad maar ik durf steeds niet zomaar mensen op de foto te zetten. Terwijl ik mensen in hun natuurlijke habitat wel het interessantst vind. Hoe doet men dat? Eerst vragen? Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt? En wordt het op termijn beter?![]()
ga ik eens proberenquote:Op zondag 5 april 2009 05:17 schreef Rots het volgende:
Jajoh Ruud je moet gewoon nachtmodus instellen.
Ik heb die camera ook, die sluitertijd geeft juist wel mooie effecten.
kortere sluitertijd en diafragma is niet in te stellenquote:Op zondag 5 april 2009 05:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
Onscherpte kan je zonder statief enkel voorkomen door een korte sluitertijd te nemen, dus minstens 1/125e (dat hou ik tenminste aan). Zet je ISO op 400 en het diafragma zo groot mogelijk (bij compact camera's heb je toch al een grote scherptediepte), mocht je foto dan nog steeds onderbelicht zijn dan is het gewoon te donker en zul je met een statief moeten gaan werken.
hoe heb je de parameters ingesteld?quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:32 schreef FP128 het volgende:
Jongens ik stelde eerder een vraag en iedereen leest eroverheen. Of is er geen oplossingen voor?
Je sharpent hem dan meestal te heftig. De beste uitspraken kunnen we pas doen wanneer we de exacte werkwijze even te horen krijgen.quote:Op maandag 6 april 2009 13:31 schreef FP128 het volgende:
ik heb een vraag; als ik in photoshop een foto vaak scherper wil maken (unsharpen mask dus)dan krijg ik vaak een soort 'dikte'erom heen waardoor de foto ipv scherper,onscherp uiteindelijk oogt. Hoe los ik dit op? Dank.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |