abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67447068
Ik gooide hem dicht en met wat plak-en-knip-werk gaan we vrolijk verder...

========================================================================

Iets over kleuren op de monitor, stops en mm. en eventueel andere vragen.
Vraag gerust.
De antwoorden volgen met wat geluk
[..]

De linkjes naar de vorige uitgaven ....

Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 8
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 7
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 6
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 5
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 4
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 3
Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert(s) deel2
Heb je een fotografie vraag? Vraag het de expert(s)!

========================================================================

De laatste 2 vragen:
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 21:56 schreef Bond het volgende:
Ik heb een vraagje over flitsers en hoop dat ik hier in het goede topic zit.

Ik zoek een flitser voor een canon 40D voor voornamelijk portret fotografie.
Nu leek de 580 EX II op papier ideaal. Kan alle kanten op draaien, veel licht om te bounchen, etc. Alleen die prijs. Nu heb ik natuurlijk naar de 430 EX II (¤ 230) gekeken. Deze "mist" de 45 graden naar de rechterkant en dat "witte kaartje". Ik denk wel dat die voldoende licht geeft.
Ook heb ik nog gekeken naar de Metz Mecablitz 58 AF-1 Canon (¤ 300), Metz Mecablitz 48 AF-1 Canon (¤ 177) en de Sigma EF-530 DG Super Canon (¤ 220).

Nadeel wat ik kan vinden van niet canon, ze zijn niet in te stellen vanuit de camera.

Wat ik het voordeel vind is dat de Metz is dat ze zonder aparte triggers offshoe kunnen flitsen dmv van de voor flits. Sowieso schijnt de Canon 430 EX II slecht te werken met tigger. Daarnaast kunnen de Metz geupdate worden, dus blijven ze volgens mij altijd werken.
Ga ik nog wat merken aan oplaadtijd tussen de flitsen?

Kortom kan iemand mij adviseren wat te kiezen?
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 16:07 schreef LuxXxie het volgende:
Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.

Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.

Help
En vanaf hier de antwoorden:

Heb je een fotografische vraag, vraag het de expert, deel 8
Wees niet bang langzaam te gaan, wees alleen bang stil te staan.
-
Er is meer in het leven dan het tempo opvoeren.
pi_67447529
Mijn vraag:
quote:
Ik worstel al een tijdje met het maken van macro-fotos, ik heb de volgende camera Canon EOS350D (8MP) met de volgende lens Canon EF 28-105/f3.5-4.5 USMII.

Nu weet ik dat het mogelijk moet zijn om met deze set macro fotos te maken, echter na het lezen van verschillende websites en het doornemen van de manual ben ik er nog steeds niet achter. Ik ben wel een redelijk noob, maar wil graag toch weten hoe men macro foto's maakt, welke camera instelling voor een 350D en welke stand de lens moet hebben.

Help
Dank voor de antwoorden zover,

Als ik op de lens kijk staat er: Macro 0,5m/1.6ft, er is een ring waar ik aan kan draaien en in een venstertje zie ik dan wat getallen rond draaien (call me a noob, I know). Als ik probeer van heel dichtbij een foto te maken van een object op de auto-stand dan drukt hij niet af, op de andere standen P en M dan knipperen de rode lichtjes in mijn zoeker niet en kan ook niet afdrukken ..?

Volgens mij is de lens een macro lens, maar moet ik de camera op P, Tv, AV, M of A-DEP zetten? En welke waarde moet ik op de macro ring instellen?

Help - Noob
:: Ethiek is zo flexibel als elastiek ::
pi_67448300
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 22:47 schreef LuxXxie het volgende:
Mijn vraag:
[..]

Als ik op de lens kijk staat er: Macro 0,5m/1.6ft, er is een ring waar ik aan kan draaien en in een venstertje zie ik dan wat getallen rond draaien (call me a noob, I know). Als ik probeer van heel dichtbij een foto te maken van een object op de auto-stand dan drukt hij niet af, op de andere standen P en M dan knipperen de rode lichtjes in mijn zoeker niet en kan ook niet afdrukken ..?

Volgens mij is de lens een macro lens, maar moet ik de camera op P, Tv, AV, M of A-DEP zetten? En welke waarde moet ik op de macro ring instellen?

Help - Noob
Autofocus uitzetten op de lens?
  vrijdag 27 maart 2009 @ 00:46:04 #4
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67450763
quote:
Mijn vraag:
[..]

Help - Noob
Ga niet aan die ring zitten draaien zonder eerst je lens op manual focus te zetten . Daarmee vernaggel je je autofocus.

Je kunt met die lens die je noemt gewoonweg niet dichterbij focussen dan 50cm. Het meeste macro dat je daarmee zult krijgen is door 50cm van het object af te gaan zitten en helemaal in te zoomen. Welke stand je daarbij gebruik maakt niet eens uit. Ow ennuh... de lens die je noemt is GEEN macrolens.

Misschien had je beter een compactcamera kunnen kopen? Gebruiksvriendelijker en daarmee kun je wel direct macro foto's maken zonder daar een speciale lens voor te kopen.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_67452821
even een tvp
  vrijdag 27 maart 2009 @ 09:24:41 #6
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_67454602
Gisteren foto's aan het maken, zet ze op de pc, zit er een zwart vlekje in de foto's overal. Lens gecheckt, niets op te zien. Maar op het spiegeltje in de body lijkt wel iets, naast normale mini-stofdeeltjes, een wat groter plekje. Kan ik dat spiegeltje gewoon schoonmaken met een wattestaafje en wat vocht?
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 maart 2009 @ 10:29:09 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67456207
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 09:24 schreef Chanty het volgende:
Gisteren foto's aan het maken, zet ze op de pc, zit er een zwart vlekje in de foto's overal. Lens gecheckt, niets op te zien. Maar op het spiegeltje in de body lijkt wel iets, naast normale mini-stofdeeltjes, een wat groter plekje. Kan ik dat spiegeltje gewoon schoonmaken met een wattestaafje en wat vocht?
Als het op de spiegel zit kan het geen kwaad, die doet bij de opname toch niet mee (die spiegel moet je trouwens geen schoonmaakdriften op botvieren, hij gaat nogal snel stuk)
Zit het stofje op het filter voor je sensor, dan kun je hem wel schoonmaken, alleen beter weer niet met een wattenstaafje maar met iets dat speciaal gemaakt is om sensoren mee te reinigen en van dat soort ietsen is er nogal wat te koop.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_67457271
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 09:24 schreef Chanty het volgende:
Sensor stofje. Probeer het eerst eens met een blaasbalgje. Er zit als het goed is en functie die heet mirror lock up. Als die aanzet klapt je spiegel op en kun je je objectief er af halen. Dan kijk je recht op de sensor. Met goed veel kracht er in blazen. Steek alleen niet het ding in je body want die onderdelen zijn zoals gezegd erg gevoelig.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 maart 2009 @ 11:52:08 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67458254
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 11:17 schreef Noxa het volgende:
Er zit als het goed is en functie die heet mirror lock up. Als die aanzet klapt je spiegel op en kun je je objectief er af halen. Dan kijk je recht op de sensor.
Ik zou de sensorclean gebruiken dan gaat de sluiter ook nog open en blijft open tot je de camera uitzet.

Let trouwens op dat alleen blazen vaak onvoldoende is, vaak heb je het stofje dan ergens anders naar toe verplaatst.
pi_67461981
quote:
Mijn vraag:
[..]

Help - Noob
Zoals kvdv (en ikzelf) al eerder aangaf is je lens geen macrolens. Het gaat dus waarschijnlijk niet veel beter worden dan het nu is. Handmatig focussen gaat ook niet veel opleveren. Je kunt tot 50cm van je onderwerp af scherpstellen, niet dichterbij. Als je dan helemaal inzoomt heb je je maximale vergroting te pakken. Als je dat niet genoeg vindt, zou ik kijken naar een andere lens (en bij een compactcamera had je dit probleem inderdaad niet gehad...).
Die rode lichtjes geven aan dat de camera niet scherp kan stellen en dan maakt hij dus op autofocus ook geen foto.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 14:19:39 #11
52229 Chanty
pi_67462456
tnx heren Ik ga er na t weekend dan maar mee aan de slag want heb geen spul om die sensor te reinigen en ook geen tijd vandaag of morgen om nog iets te halen.
pi_67463626
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 14:19 schreef Chanty het volgende:
tnx heren Ik ga er na t weekend dan maar mee aan de slag want heb geen spul om die sensor te reinigen en ook geen tijd vandaag of morgen om nog iets te halen.
Waarom bestel je dan niet online een arctic-butterfly? Naast dat hij eigenlijk bedoeld is om je sensor schoon te krijgen kan je hem ook gewoon gebruiken voor stofjes op je lens. Ideaal ding eigenlijk.

Filmpje hoe het werkt:
http://www.visibledust.com/videos/drycleaning/drycleaning.html

En klaar-om-te-kopen:
http://kamera-express.nl/index.php?page=product&product=24135
http://www.fotokonijnenbe(...)utterfly_sl_700.html
http://www.cameranu.nl/ar(...)c_Butterfly_700.html

Vreemd is alleen wel dat de cameranu variant ineens rood is en wordt afgebeeld met een etui... Is schijnbaar nog wel een versie "beter" met lampje maar die is weer bijna dubbel zo duur.
-
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 maart 2009 @ 15:09:22 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67464033
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 14:56 schreef P_B het volgende:

[..]

Waarom bestel je dan niet online een arctic-butterfly? Naast dat hij eigenlijk bedoeld is om je sensor schoon te krijgen kan je hem ook gewoon gebruiken voor stofjes op je lens. Ideaal ding eigenlijk.

Filmpje hoe het werkt:

En klaar-om-te-kopen:

Vreemd is alleen wel dat de cameranu variant ineens rood is en wordt afgebeeld met een etui... Is schijnbaar nog wel een versie "beter" met lampje maar die is weer bijna dubbel zo duur.
Die met het lampje is voor dat geld wel berehandig en vooral ook veilig. Het lampje biedt perfect zicht op het te reinigen oppervlak en voorkomt dat je met de harde stukken op kwetsbare stukken gaat zitten zwabberen.
Gebruik een poolvlinder bij voorkeur alleen voor je sensor, wil je ook iets voor je lenzen, dan koop je er gewoon een bij zonder lampje (of je gebruikt voor lenzen een microvezeldoek van een euro'tje, wel met beleid en altijd zonder druk)
pi_67464888
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 15:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die met het lampje is voor dat geld wel berehandig en vooral ook veilig. Het lampje biedt perfect zicht op het te reinigen oppervlak en voorkomt dat je met de harde stukken op kwetsbare stukken gaat zitten zwabberen.
Gebruik een poolvlinder bij voorkeur alleen voor je sensor, wil je ook iets voor je lenzen, dan koop je er gewoon een bij zonder lampje (of je gebruikt voor lenzen een microvezeldoek van een euro'tje, wel met beleid en altijd zonder druk)
Moet je dan niet ongenadig hard drukken wil je met dat stukje aluminium waar de haartjes aan vast zitten op je sensor komen? Haartjes zijn, wat mij betreft, wel lang genoeg om dat te voorkomen. Maar ik snap dat het lichtje handig is, alleen om er bijna 40 euro extra voor te betalen...

Je hebt wel gelijk dat het niet handig is om hem voor beide te gebruiken. Toevallig net weer een schoonmaakrondje gehad en er even op gelet en dan zie je dat er toch een ander soort vuil op de lenzen komt / kan komen. Kreeg voor het eerst tijdens het schoonmaken, met de vlinder dus, 2 minuscule streepjes op mijn filter. Waarschijnlijk een beetje nattig vuil wat niet weg kon worden geblazen. Inderdaad niet meer doen dus... Voortaan maar gewoon houden bij het blaasbalgje om het losse stof weg te krijgen. Het was alleen zo handig!
-
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 maart 2009 @ 16:28:30 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67466635
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 15:37 schreef P_B het volgende:

[..]

Moet je dan niet ongenadig hard drukken wil je met dat stukje aluminium waar de haartjes aan vast zitten op je sensor komen? Haartjes zijn, wat mij betreft, wel lang genoeg om dat te voorkomen. Maar ik snap dat het lichtje handig is, alleen om er bijna 40 euro extra voor te betalen...

Toen ik hem kocht was het prijsverschil niet zo groot.

Voor een aantal onderdelen van je camera geldt dat zelfs aanraken met iets hards al zo ongeveer in de categorie ongenadig valt. Zelfs met de huidige prijzen ga ik denk ik maar niet proberen hoe hard ik met het aluminium van mijn poolvlinder op de sensor kan drukken alvorens er zichtbare schade optreedt.
pi_67473414
Iedereen bedankt voor de antwoorden zover, ik zal dan toch naar een andere lens moeten omzien. Ik zag op de lens 'macro' staan en ging ervan uit dat je er ook macro foto's mee kon maken.
:: Ethiek is zo flexibel als elastiek ::
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 27 maart 2009 @ 20:25:36 #17
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_67474385
quote:

[..]

Filmpje hoe het werkt:

En klaar-om-te-kopen:

zijn die erg makkelijk in gebruik?
k zag ze vorige week liggen bij de lokale boer hier met een heel wat meer schappelijke prijs
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_67477458
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 20:25 schreef Ynske het volgende:

[..]

zijn die erg makkelijk in gebruik?
k zag ze vorige week liggen bij de lokale boer hier met een heel wat meer schappelijke prijs
Ja hoor, ik heb er absoluut geen moeite mee. De eerste keer is reuze spannend vanwege alle waarschuwingen die je in de handleiding leest: PANIEK! Zorg voor een VOLLE accu anders KLAPT je spiegel KAPOT!!!1!!1 Maar als je het eenmaal doorhebt dan is het niet heel moeilijk. Gewoon doen wat er op het filmpje voor wordt gedaan en het is klaar. Mits het vuil niet is aangekoekt natuurlijk.

Maar zelf heb ik enorm veel moeite (lees: kringen) met vochtige reinigingsdoekjes voor lenzen dus ik moest er niet aan denken om met natte sensor swabs aan de gang te gaan. Tijdlang dus de minieme stofjes genegeerd maar toen ik macro ging doen moest ik er wel aan geloven. In het begin nog heel netjes de accu echt heel goed controleren, op statief en onder een hoek van 45 graden naar beneden (geen dwarrelend stof wat er in kan vallen) maar inmiddels doe ik het ook wel eens even tussendoor op schoot.

Gewoon voorzichtig zijn, goed kijken dat je alleen de bovenkant van de haartjes gebruikt en na elke streek ver weg van je camera het motortje laten draaien...dus NIET op de SENSOR ZELF!!!1!11!! Aaaaaaaarghhh... En de eerst 5 keer keek ik dus heel goed en netjes waar mijn vinger zat als ik begon maar ook dat went. Het blijft hoe dan ook spannend dat je ergens "aan zit" wat toch redelijk essentieel is voor je camera. Ik denk dat van alle mogelijkheden (er zijn er zelfs die het met een bepaald soort plakband doen) dit de simpelste is en ben er zelf gewoon erg blij mee.
-
pi_67480277
Hoi

Ik heb al een tijdje ervaring met een digitale (spiegelreflex) camera. Ben ook in opleiding tot fotograaf. Nu heb ik een paar dagen terug op zolder een oude analoge camera(Canon Eos) gevonden en wat rolletjes gekocht. Maar aangezien ik een complete analoog n00b ben en geen contact heb atm met leraren heb ik een vraag:

Mijn pa zegt dat als ik een rolletje heb waarop staat ASA/ISO 400 ik dan op mijn camera ook maar een maximale ISO kan instellen van 400, en als ik dan bijvoorbeeld 800 zou doen zou de foto mislukken. Klopt dit? Het lijkt me stug, maar aangezien hij het niet zeker wist en ik met analoog geen ervaring heb, vraag ik het hier

Alvast bedankt
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 maart 2009 @ 23:32:26 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67482037
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 22:47 schreef Triptamine het volgende:
Hoi

Ik heb al een tijdje ervaring met een digitale (spiegelreflex) camera. Ben ook in opleiding tot fotograaf. Nu heb ik een paar dagen terug op zolder een oude analoge camera(Canon Eos) gevonden en wat rolletjes gekocht. Maar aangezien ik een complete analoog n00b ben en geen contact heb atm met leraren heb ik een vraag:

Mijn pa zegt dat als ik een rolletje heb waarop staat ASA/ISO 400 ik dan op mijn camera ook maar een maximale ISO kan instellen van 400, en als ik dan bijvoorbeeld 800 zou doen zou de foto mislukken. Klopt dit? Het lijkt me stug, maar aangezien hij het niet zeker wist en ik met analoog geen ervaring heb, vraag ik het hier

Alvast bedankt
Klopt helemaal, bij filmpjes zit je voor de lengte van de film aan die ISO-waarde vast. Dat vonden we zo normaal dat ik er echt aan heb moeten wennen dat het met een digitaaltje gewoon mogelijk is om tussen de opnamen door de gevoeligheid van de sensor te veranderen
Die gevoeligheid is een eigenschap van het filmpje dat je gebruikt waarop je de automaat van de camera moet aanpassen. Prop je er dus een ISO400 film in, dan gaat de lichtmeter op ISO400 en daarop blijft ie staan tot je er een andere film in draait. Zet je de automaat op ISO800, dan ben je in wezen de boel maar vooral jezelf aan het belazeren, de boel raakt dan gewoon een volle stop onderbelicht.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 23:43:06 #21
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67482314
Je kunt wel mooi je filmpjes pushen op die manier
  zaterdag 28 maart 2009 @ 00:11:16 #22
52229 Chanty
pi_67483140
quote:

[..]

Filmpje hoe het werkt:

En klaar-om-te-kopen:

Mja, kan altijd nog maar 50 euries is momenteel behoorlijk wat geld voor mij. Dus kijk eerst wel ff rond naar een iets goedkopere oplossing. Maandag ff de fotozaak hier binnen lopen Even mijn vrouwelijke charmes en bloemkool in de strijd gooien
pi_67485248
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 23:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Klopt helemaal, bij filmpjes zit je voor de lengte van de film aan die ISO-waarde vast. Dat vonden we zo normaal dat ik er echt aan heb moeten wennen dat het met een digitaaltje gewoon mogelijk is om tussen de opnamen door de gevoeligheid van de sensor te veranderen
Die gevoeligheid is een eigenschap van het filmpje dat je gebruikt waarop je de automaat van de camera moet aanpassen. Prop je er dus een ISO400 film in, dan gaat de lichtmeter op ISO400 en daarop blijft ie staan tot je er een andere film in draait. Zet je de automaat op ISO800, dan ben je in wezen de boel maar vooral jezelf aan het belazeren, de boel raakt dan gewoon een volle stop onderbelicht.
Dus alle foto's die ik niet op ISO 400 heb gemaakt zijn mislukt? of hoe moet ik het nou zien? Ik kan op rolletjes van ISO 400 alleen maar fotos maken tot camera instelling ISO 400, klopt dit?
  FOK!fotograaf zaterdag 28 maart 2009 @ 06:04:06 #24
73911 ultra_ivo
pi_67486544
Niet direkt mislukt. Je kunt een film 'pushen'. Dan belicht je hem op een hogere ISO. Maar dan moet je 'm ook ontwikkelen alsof ie een andere film is. Je moet dan wel de hele film op dezelfde ISO-waarde gebruiken. Een gewoon standaard fotolab zal dit niet snel kunnen (die doen alles automatisch). Voor een vakfotograaf is dit vrij makkelijk als je 'm dit duidelijk vraagt. Maar daar hangt een ander prijskaartje aan.
Als je pas begint met filmfotografie zou ik dit soort technieken trouwens even laten wachten.
pi_67497528
Maar het is dus gewoon eigenlijk voor een rolletjesn00b noodzakelijk zich aan de ASA/ISO te houden die op het rolletje staat?
  zaterdag 28 maart 2009 @ 17:38:52 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67498083
Ja.
pi_67498191
Dank jullie
pi_67499102
Wat vinden jullie van de Sony a200?

De reviews zijn allemaal positief.

Ik een spiegelreflexcamera aanschaffen maar weet nog niet zo goed welke. Het is voor privegebruik dus niet als prof. fotograaf.

De liveview die ontbreekt is geen probleem.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 18:45:01 #29
121348 Erasmo
f/8 and be there.
  maandag 30 maart 2009 @ 10:56:14 #30
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_67540384
waar kan ik film krijgen voor een Rollei 6x6 middenformaat camera en even belangrijk... waar kan ik deze laten ontwikkelen? (R'dam en omgeving)

Kan er nl. 1 gratis overnemen en ben altijd al geinteresseerd geweest in film. Lijkt me leuk om mee te experimenteren...
pi_67541402
Kamera express (Capelle) en Foto Klein professional (Weena) zou je dan even moeten proberen. Toen ik vorig jaar bij Foto Klein aan het Weena binnenstapte hadden ze ook nog de spullen voor doka`s, misschien dan ook nog voor andere oudere dingen.
Misschien dat er meer zaken zijn die het kunnen hebben, ik zou er niet meer weten dan deze 2.
  maandag 30 maart 2009 @ 15:56:04 #32
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_67549338
quote:
Op maandag 30 maart 2009 11:36 schreef RubberDuckey het volgende:
Kamera express (Capelle) en Foto Klein professional (Weena) zou je dan even moeten proberen. Toen ik vorig jaar bij Foto Klein aan het Weena binnenstapte hadden ze ook nog de spullen voor doka`s, misschien dan ook nog voor andere oudere dingen.
Misschien dat er meer zaken zijn die het kunnen hebben, ik zou er niet meer weten dan deze 2.
Bedankt. Kom eigenlijk nooit bij de Kamera Express omdat de Foka vaak iets goodkoper is.
  maandag 30 maart 2009 @ 16:10:13 #33
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67549817
Je kan je MF vaak nog gewoon bij de drogist opsturen.
pi_67566930
gisterochtend ben ik vroeg de plaatselijke markt op gegaan, daar een aantal foto's gemaakt

echter de meeste zijn onscherp doordat het nog schemerig was (maar te licht voor langere sluitertijd), kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn om een dergelijke foto te maken? statief is geen optie

camera is een IXUS 90 IS trouwens
pi_67573494
Welke accesoires zou jij bij een Sony A200 kopen?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 11:58:24 #36
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67573599
MF kan ook gewoon bij de HEMA.

Kleur (C41) zelfs in 'n uurtje.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 31 maart 2009 @ 12:02:26 #37
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67573746
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 11:55 schreef hansvbijnen het volgende:
Welke accesoires zou jij bij een Sony A200 kopen?
Even afgezien van de nodige lenzen:
Tas voor vervoer
Accugrip voor betere handligging en meer capaciteit
Flitsert(Metz48AF1)
In mijn geval dan nog een adapter voor pdraadoptieken en een zoekerloupe maar ik ben een beetje gek
  dinsdag 31 maart 2009 @ 12:07:51 #38
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67573935
Hoe kom je af van foto-angst? Ik wil graag leuke plaatjes schieten in de stad maar ik durf steeds niet zomaar mensen op de foto te zetten. Terwijl ik mensen in hun natuurlijke habitat wel het interessantst vind. Hoe doet men dat? Eerst vragen? Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt? En wordt het op termijn beter?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 31 maart 2009 @ 12:17:26 #39
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67574253
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 12:07 schreef eleusis het volgende:
Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt?

Dat...dus,

Al hangt het een beetje af van waar je op doelt (wat voor fotos).

Plaatje van de plaatselijk straatmuzikant en marktkooplui zullen je weinig blauwe plekken opleveren. Plaatjes van mensen in het algemeen levert je vreemde blikken en zo nu en dan een confronterende vraag op. Plaatjes van mensen in donkere steegjes met duistere zaakjes zal je waarschijnlijk meer problemen opleveren.

Ik ben zelf ook nog niet in staat om schaamteloos alles vast te leggen maar ik heb wel wat tips:

Wat kan helpen is observatie: kijk hoe mensen bewegen, en beweeg met ze mee ipv stil te staan op een plek met je camera, probeer deel uit te maken van die menigte of scene in plaats van er in op te vallen, en denk/kijk vooruit... misschien gaat die man zometeen wel die hoek om ipv recht door te lopen.

Of stel, je ziet iets of iemand naderen: wees toeristisch en doe net of je dat mooie grachtenpandje op de kiek wilt zetten. Ondertussen focus je handmatig op de afstand die je onderwerp van je gaat hebben op het moment dat hij/zij voorbij komt en pas dan druk je af. Dat soort sneaky trucjes.

Belangrijk is dus ook dat je je camera goed kent. Dat je je instellingen mbt belichting en focus instelt op de momenten dat je niets schiet. Dus terwijl je rondloopt. Wat ik zelf vaak doe is (in niet al te wisselende lichtomstandigheden) is spotmeten op mijn eigen huid (hand of arm bijv) en deze belichten vastzetten zodat als ik een plaat schiet van bijv een gezicht dat ik me niet meer druk hoef te maken over de belichting maar alleen compositie. (mijn focus heb ik meestal ook al ingesteld op bijv. 1.5 meter).
quote:
En wordt het op termijn beter?
Ja. Veel doen, niet te lang nadenken. Laat compositie gewoon even zitten en concentreer je op het schieten in openbaar. Als je daar eenmaal aan gewend raakt kun je je platen inhoudelijk gaan verbeteren.

Nog 'n tip: ga eens met een behoorlijke groothoek (28mm bijvoorbeeld) de straat op. Niet omdat dat 'n ideale brandpuntsafstand is maar het dwingt je wel dichterbij je onderwerp te komen. Bovendien zijn mensen vaak schuwer voor grote telelenzen aan je camera.

[ Bericht 13% gewijzigd door kvdv op 31-03-2009 12:28:33 ]
  zaterdag 4 april 2009 @ 17:51:36 #40
81996 Bond
License to kill
pi_67707882
@ Marc H: Bedankt voor de uitleg (einde vorige topic), ik heb de 430 EX II gehaald
Tevens tvp.
Geen commentaar
  zondag 5 april 2009 @ 00:00:41 #41
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67717568
Ik ben op zoek naar een trigger voor mijn camera die op geluid reageert, maar zijn die er eigenlijk wel?
pi_67720304
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 04:49 schreef Ruud het volgende:
gisterochtend ben ik vroeg de plaatselijke markt op gegaan, daar een aantal foto's gemaakt

echter de meeste zijn onscherp doordat het nog schemerig was (maar te licht voor langere sluitertijd), kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn om een dergelijke foto te maken? statief is geen optie

camera is een IXUS 90 IS trouwens
iemand een idee?
pi_67720307
Jajoh Ruud je moet gewoon nachtmodus instellen.

Ik heb die camera ook, die sluitertijd geeft juist wel mooie effecten.
pi_67720313
Onscherpte kan je zonder statief enkel voorkomen door een korte sluitertijd te nemen, dus minstens 1/125e (dat hou ik tenminste aan). Zet je ISO op 400 en het diafragma zo groot mogelijk (bij compact camera's heb je toch al een grote scherptediepte), mocht je foto dan nog steeds onderbelicht zijn dan is het gewoon te donker en zul je met een statief moeten gaan werken.
pi_67757555
ik heb een vraag; als ik in photoshop een foto vaak scherper wil maken (unsharpen mask dus)dan krijg ik vaak een soort 'dikte'erom heen waardoor de foto ipv scherper,onscherp uiteindelijk oogt. Hoe los ik dit op? Dank.
75 topics = FIN
pi_67784470
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 12:07 schreef eleusis het volgende:
Hoe kom je af van foto-angst? Ik wil graag leuke plaatjes schieten in de stad maar ik durf steeds niet zomaar mensen op de foto te zetten. Terwijl ik mensen in hun natuurlijke habitat wel het interessantst vind. Hoe doet men dat? Eerst vragen? Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt? En wordt het op termijn beter?
Als aanvulling op het verhaal van kvdv:

Probeer het in een grote stad, zoals Amsterdam of Rotterdam. Het volk daar zit daar zo in z'n eigen wereldje dat ze je niet eens zien (krijg je leuke, spontane foto's van). Tenzij je bij ze op schoot gaat zitten, hebben ze in de meeste gevallen niet eens door dat de camera op ze gericht is.

In het begin vond ik straatfotografie ook doodeng (schiet met een 50mm op cropcam, stap vandaag (yay!) over op 35mm), zeker in Hoofddorp (werk ik) en Alphen a/d Rijn (woon ik)... tot ik naar Amsterdam ging... Serieus, ik duw mijn lens vrijwel in het gezicht van het volk daar en nog lijkt het alsof ze niets door hebben (zie huidig straatfotografietopic voor voorbeeldjes).

Succes ermee. Ben benieuwd naar de resultaten

[ Bericht 0% gewijzigd door blue_funk op 07-04-2009 09:37:52 ]
Le véritable voyage de découverte ne consiste pas à chercher de nouveaux paysages, mais à avoir de nouveaux yeux. ~Marcel Proust (1871-1922)
Last.fm | Flickr
pi_67784960
quote:
Op zondag 5 april 2009 05:17 schreef Rots het volgende:
Jajoh Ruud je moet gewoon nachtmodus instellen.

Ik heb die camera ook, die sluitertijd geeft juist wel mooie effecten.
ga ik eens proberen
quote:
Op zondag 5 april 2009 05:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
Onscherpte kan je zonder statief enkel voorkomen door een korte sluitertijd te nemen, dus minstens 1/125e (dat hou ik tenminste aan). Zet je ISO op 400 en het diafragma zo groot mogelijk (bij compact camera's heb je toch al een grote scherptediepte), mocht je foto dan nog steeds onderbelicht zijn dan is het gewoon te donker en zul je met een statief moeten gaan werken.
kortere sluitertijd en diafragma is niet in te stellen
pi_67798388
Jongens ik stelde eerder een vraag en iedereen leest eroverheen. Of is er geen oplossingen voor?
75 topics = FIN
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 april 2009 @ 16:36:48 #49
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_67798539
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 16:32 schreef FP128 het volgende:
Jongens ik stelde eerder een vraag en iedereen leest eroverheen. Of is er geen oplossingen voor?
hoe heb je de parameters ingesteld?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 april 2009 @ 16:52:13 #50
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67799096
quote:
Op maandag 6 april 2009 13:31 schreef FP128 het volgende:
ik heb een vraag; als ik in photoshop een foto vaak scherper wil maken (unsharpen mask dus)dan krijg ik vaak een soort 'dikte'erom heen waardoor de foto ipv scherper,onscherp uiteindelijk oogt. Hoe los ik dit op? Dank.
Je sharpent hem dan meestal te heftig. De beste uitspraken kunnen we pas doen wanneer we de exacte werkwijze even te horen krijgen.
Welke sharpening-optie gebruik je
Hoe is de boel ingesteld
Laat daarbij even een voorbeeldje zien van hoe erg het allemaal wel niet wordt en nog voor de haan drie keer gekraaid heeft..... kut, verkeerde tekst binnen afzienbare tijd heb je een oplossing die wel werkt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')