quote:
Dat...dus,
Al hangt het een beetje af van waar je op doelt (wat voor fotos).
Plaatje van de plaatselijk straatmuzikant en marktkooplui zullen je weinig blauwe plekken opleveren. Plaatjes van mensen in het algemeen levert je vreemde blikken en zo nu en dan een confronterende vraag op. Plaatjes van mensen in donkere steegjes met duistere zaakjes zal je waarschijnlijk meer problemen opleveren.
Ik ben zelf ook nog niet in staat om schaamteloos alles vast te leggen maar ik heb wel wat tips:
Wat kan helpen is observatie: kijk hoe mensen bewegen, en beweeg met ze mee ipv stil te staan op een plek met je camera, probeer deel uit te maken van die menigte of scene in plaats van er in op te vallen, en denk/kijk vooruit... misschien gaat die man zometeen wel die hoek om ipv recht door te lopen.
Of stel, je ziet iets of iemand naderen: wees toeristisch en doe net of je dat mooie grachtenpandje op de kiek wilt zetten. Ondertussen focus je handmatig op de afstand die je onderwerp van je gaat hebben op het moment dat hij/zij voorbij komt en pas dan druk je af. Dat soort sneaky trucjes.
Belangrijk is dus ook dat je je camera goed kent. Dat je je instellingen mbt belichting en focus instelt op de momenten dat je niets schiet. Dus terwijl je rondloopt. Wat ik zelf vaak doe is (in niet al te wisselende lichtomstandigheden) is spotmeten op mijn eigen huid (hand of arm bijv) en deze belichten vastzetten zodat als ik een plaat schiet van bijv een gezicht dat ik me niet meer druk hoef te maken over de belichting maar alleen compositie. (mijn focus heb ik meestal ook al ingesteld op bijv. 1.5 meter).
quote:
En wordt het op termijn beter?
Ja. Veel doen, niet te lang nadenken. Laat compositie gewoon even zitten en concentreer je op het schieten in openbaar. Als je daar eenmaal aan gewend raakt kun je je platen inhoudelijk gaan verbeteren.
Nog 'n tip: ga eens met een behoorlijke groothoek (28mm bijvoorbeeld) de straat op. Niet omdat dat 'n ideale brandpuntsafstand is maar het dwingt je wel dichterbij je onderwerp te komen. Bovendien zijn mensen vaak schuwer voor grote telelenzen aan je camera.
[ Bericht 13% gewijzigd door kvdv op 31-03-2009 12:28:33 ]
Crack open the cranium, and let awareness begin...
> Zoekt kamer in Utrecht!