abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 maart 2009 @ 17:38:52 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67498083
Ja.
pi_67498191
Dank jullie
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_67499102
Wat vinden jullie van de Sony a200?

De reviews zijn allemaal positief.

Ik een spiegelreflexcamera aanschaffen maar weet nog niet zo goed welke. Het is voor privegebruik dus niet als prof. fotograaf.

De liveview die ontbreekt is geen probleem.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 18:45:01 #29
121348 Erasmo
f/8 and be there.
  maandag 30 maart 2009 @ 10:56:14 #30
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_67540384
waar kan ik film krijgen voor een Rollei 6x6 middenformaat camera en even belangrijk... waar kan ik deze laten ontwikkelen? (R'dam en omgeving)

Kan er nl. 1 gratis overnemen en ben altijd al geinteresseerd geweest in film. Lijkt me leuk om mee te experimenteren...
pi_67541402
Kamera express (Capelle) en Foto Klein professional (Weena) zou je dan even moeten proberen. Toen ik vorig jaar bij Foto Klein aan het Weena binnenstapte hadden ze ook nog de spullen voor doka`s, misschien dan ook nog voor andere oudere dingen.
Misschien dat er meer zaken zijn die het kunnen hebben, ik zou er niet meer weten dan deze 2.
  maandag 30 maart 2009 @ 15:56:04 #32
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_67549338
quote:
Op maandag 30 maart 2009 11:36 schreef RubberDuckey het volgende:
Kamera express (Capelle) en Foto Klein professional (Weena) zou je dan even moeten proberen. Toen ik vorig jaar bij Foto Klein aan het Weena binnenstapte hadden ze ook nog de spullen voor doka`s, misschien dan ook nog voor andere oudere dingen.
Misschien dat er meer zaken zijn die het kunnen hebben, ik zou er niet meer weten dan deze 2.
Bedankt. Kom eigenlijk nooit bij de Kamera Express omdat de Foka vaak iets goodkoper is.
  maandag 30 maart 2009 @ 16:10:13 #33
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67549817
Je kan je MF vaak nog gewoon bij de drogist opsturen.
pi_67566930
gisterochtend ben ik vroeg de plaatselijke markt op gegaan, daar een aantal foto's gemaakt

echter de meeste zijn onscherp doordat het nog schemerig was (maar te licht voor langere sluitertijd), kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn om een dergelijke foto te maken? statief is geen optie

camera is een IXUS 90 IS trouwens
pi_67573494
Welke accesoires zou jij bij een Sony A200 kopen?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 11:58:24 #36
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67573599
MF kan ook gewoon bij de HEMA.

Kleur (C41) zelfs in 'n uurtje.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 31 maart 2009 @ 12:02:26 #37
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67573746
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 11:55 schreef hansvbijnen het volgende:
Welke accesoires zou jij bij een Sony A200 kopen?
Even afgezien van de nodige lenzen:
Tas voor vervoer
Accugrip voor betere handligging en meer capaciteit
Flitsert(Metz48AF1)
In mijn geval dan nog een adapter voor pdraadoptieken en een zoekerloupe maar ik ben een beetje gek
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 31 maart 2009 @ 12:07:51 #38
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67573935
Hoe kom je af van foto-angst? Ik wil graag leuke plaatjes schieten in de stad maar ik durf steeds niet zomaar mensen op de foto te zetten. Terwijl ik mensen in hun natuurlijke habitat wel het interessantst vind. Hoe doet men dat? Eerst vragen? Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt? En wordt het op termijn beter?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 31 maart 2009 @ 12:17:26 #39
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67574253
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 12:07 schreef eleusis het volgende:
Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt?

Dat...dus,

Al hangt het een beetje af van waar je op doelt (wat voor fotos).

Plaatje van de plaatselijk straatmuzikant en marktkooplui zullen je weinig blauwe plekken opleveren. Plaatjes van mensen in het algemeen levert je vreemde blikken en zo nu en dan een confronterende vraag op. Plaatjes van mensen in donkere steegjes met duistere zaakjes zal je waarschijnlijk meer problemen opleveren.

Ik ben zelf ook nog niet in staat om schaamteloos alles vast te leggen maar ik heb wel wat tips:

Wat kan helpen is observatie: kijk hoe mensen bewegen, en beweeg met ze mee ipv stil te staan op een plek met je camera, probeer deel uit te maken van die menigte of scene in plaats van er in op te vallen, en denk/kijk vooruit... misschien gaat die man zometeen wel die hoek om ipv recht door te lopen.

Of stel, je ziet iets of iemand naderen: wees toeristisch en doe net of je dat mooie grachtenpandje op de kiek wilt zetten. Ondertussen focus je handmatig op de afstand die je onderwerp van je gaat hebben op het moment dat hij/zij voorbij komt en pas dan druk je af. Dat soort sneaky trucjes.

Belangrijk is dus ook dat je je camera goed kent. Dat je je instellingen mbt belichting en focus instelt op de momenten dat je niets schiet. Dus terwijl je rondloopt. Wat ik zelf vaak doe is (in niet al te wisselende lichtomstandigheden) is spotmeten op mijn eigen huid (hand of arm bijv) en deze belichten vastzetten zodat als ik een plaat schiet van bijv een gezicht dat ik me niet meer druk hoef te maken over de belichting maar alleen compositie. (mijn focus heb ik meestal ook al ingesteld op bijv. 1.5 meter).
quote:
En wordt het op termijn beter?
Ja. Veel doen, niet te lang nadenken. Laat compositie gewoon even zitten en concentreer je op het schieten in openbaar. Als je daar eenmaal aan gewend raakt kun je je platen inhoudelijk gaan verbeteren.

Nog 'n tip: ga eens met een behoorlijke groothoek (28mm bijvoorbeeld) de straat op. Niet omdat dat 'n ideale brandpuntsafstand is maar het dwingt je wel dichterbij je onderwerp te komen. Bovendien zijn mensen vaak schuwer voor grote telelenzen aan je camera.

[ Bericht 13% gewijzigd door kvdv op 31-03-2009 12:28:33 ]
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
  zaterdag 4 april 2009 @ 17:51:36 #40
81996 Bond
License to kill
pi_67707882
@ Marc H: Bedankt voor de uitleg (einde vorige topic), ik heb de 430 EX II gehaald
Tevens tvp.
Geen commentaar
  zondag 5 april 2009 @ 00:00:41 #41
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_67717568
Ik ben op zoek naar een trigger voor mijn camera die op geluid reageert, maar zijn die er eigenlijk wel?
pi_67720304
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 04:49 schreef Ruud het volgende:
gisterochtend ben ik vroeg de plaatselijke markt op gegaan, daar een aantal foto's gemaakt

echter de meeste zijn onscherp doordat het nog schemerig was (maar te licht voor langere sluitertijd), kan iemand mij vertellen wat de beste instellingen zijn om een dergelijke foto te maken? statief is geen optie

camera is een IXUS 90 IS trouwens
iemand een idee?
pi_67720307
Jajoh Ruud je moet gewoon nachtmodus instellen.

Ik heb die camera ook, die sluitertijd geeft juist wel mooie effecten.
pi_67720313
Onscherpte kan je zonder statief enkel voorkomen door een korte sluitertijd te nemen, dus minstens 1/125e (dat hou ik tenminste aan). Zet je ISO op 400 en het diafragma zo groot mogelijk (bij compact camera's heb je toch al een grote scherptediepte), mocht je foto dan nog steeds onderbelicht zijn dan is het gewoon te donker en zul je met een statief moeten gaan werken.
pi_67757555
ik heb een vraag; als ik in photoshop een foto vaak scherper wil maken (unsharpen mask dus)dan krijg ik vaak een soort 'dikte'erom heen waardoor de foto ipv scherper,onscherp uiteindelijk oogt. Hoe los ik dit op? Dank.
75 topics = FIN
pi_67784470
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 12:07 schreef eleusis het volgende:
Hoe kom je af van foto-angst? Ik wil graag leuke plaatjes schieten in de stad maar ik durf steeds niet zomaar mensen op de foto te zetten. Terwijl ik mensen in hun natuurlijke habitat wel het interessantst vind. Hoe doet men dat? Eerst vragen? Of gewoon maar schieten en hopen dat je geen vuisten in je gezicht krijgt? En wordt het op termijn beter?
Als aanvulling op het verhaal van kvdv:

Probeer het in een grote stad, zoals Amsterdam of Rotterdam. Het volk daar zit daar zo in z'n eigen wereldje dat ze je niet eens zien (krijg je leuke, spontane foto's van). Tenzij je bij ze op schoot gaat zitten, hebben ze in de meeste gevallen niet eens door dat de camera op ze gericht is.

In het begin vond ik straatfotografie ook doodeng (schiet met een 50mm op cropcam, stap vandaag (yay!) over op 35mm), zeker in Hoofddorp (werk ik) en Alphen a/d Rijn (woon ik)... tot ik naar Amsterdam ging... Serieus, ik duw mijn lens vrijwel in het gezicht van het volk daar en nog lijkt het alsof ze niets door hebben (zie huidig straatfotografietopic voor voorbeeldjes).

Succes ermee. Ben benieuwd naar de resultaten

[ Bericht 0% gewijzigd door blue_funk op 07-04-2009 09:37:52 ]
Le véritable voyage de découverte ne consiste pas à chercher de nouveaux paysages, mais à avoir de nouveaux yeux. ~Marcel Proust (1871-1922)
Last.fm | Flickr
pi_67784960
quote:
Op zondag 5 april 2009 05:17 schreef Rots het volgende:
Jajoh Ruud je moet gewoon nachtmodus instellen.

Ik heb die camera ook, die sluitertijd geeft juist wel mooie effecten.
ga ik eens proberen
quote:
Op zondag 5 april 2009 05:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
Onscherpte kan je zonder statief enkel voorkomen door een korte sluitertijd te nemen, dus minstens 1/125e (dat hou ik tenminste aan). Zet je ISO op 400 en het diafragma zo groot mogelijk (bij compact camera's heb je toch al een grote scherptediepte), mocht je foto dan nog steeds onderbelicht zijn dan is het gewoon te donker en zul je met een statief moeten gaan werken.
kortere sluitertijd en diafragma is niet in te stellen
pi_67798388
Jongens ik stelde eerder een vraag en iedereen leest eroverheen. Of is er geen oplossingen voor?
75 topics = FIN
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 7 april 2009 @ 16:36:48 #49
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_67798539
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 16:32 schreef FP128 het volgende:
Jongens ik stelde eerder een vraag en iedereen leest eroverheen. Of is er geen oplossingen voor?
hoe heb je de parameters ingesteld?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 april 2009 @ 16:52:13 #50
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67799096
quote:
Op maandag 6 april 2009 13:31 schreef FP128 het volgende:
ik heb een vraag; als ik in photoshop een foto vaak scherper wil maken (unsharpen mask dus)dan krijg ik vaak een soort 'dikte'erom heen waardoor de foto ipv scherper,onscherp uiteindelijk oogt. Hoe los ik dit op? Dank.
Je sharpent hem dan meestal te heftig. De beste uitspraken kunnen we pas doen wanneer we de exacte werkwijze even te horen krijgen.
Welke sharpening-optie gebruik je
Hoe is de boel ingesteld
Laat daarbij even een voorbeeldje zien van hoe erg het allemaal wel niet wordt en nog voor de haan drie keer gekraaid heeft..... kut, verkeerde tekst binnen afzienbare tijd heb je een oplossing die wel werkt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')